Sähköauton latauspaikoista

102 kommenttia
24
  • @HybridRules kirjoitti:

    @IsoSusi kirjoitti:
    Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, luin juuri että Puuilon myymälöiden pihalle tulee Helenin latausasemia, jotka ovat läpiajettavia.

    Ovatko ne pikalatureita tai edes vähintään 50kW DC-latureita?

    Puuilon Oulun Ruskon myymälään nuo latausasemat ilmestyivät joskus viime kesänä. 150kW näyttää olevan ilmoitettu teho ja neljä latauspaikkaa. Liittymästä en tiedä, jataanko tuo 150kW kaikille neljälle, vaiko vain kahteen. Virran apsilla toimivat. En ole kokeillut.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @IsoSusi kirjoitti:
    Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, luin juuri että Puuilon myymälöiden pihalle tulee Helenin latausasemia, jotka ovat läpiajettavia.

    Ovatko ne pikalatureita tai edes vähintään 50kW DC-latureita?

    Puuilon Oulun Ruskon myymälään nuo latausasemat ilmestyivät joskus viime kesänä. 150kW näyttää olevan ilmoitettu teho ja neljä latauspaikkaa. Liittymästä en tiedä, jataanko tuo 150kW kaikille neljälle, vaiko vain kahteen. Virran apsilla toimivat. En ole kokeillut.

    Se on hienoa, että uudet asemat ovat asiallisella teholla nykyään ainakin useimmiten.

      
  • muokattu 22.10.2023 19:40

    @HybridRules kirjoitti:

    Se on hienoa, että uudet asemat ovat asiallisella teholla nykyään ainakin useimmiten.

    Muutenkin tuntuu että kuluneena kesänä näiden pikalatureiden rakentamisvauhti on kiihtynyt melkoisesti. Alkaa myös täällä napapiirin korkeudellakin olla useampia 150kW tai 100kW latauspisteitä lähes jokaisen s-marketin ja/tai k-(super)marketin pihalla. Saman huomannut myös Kainuun seudulla. Ruuhkaa noissa en ole vielä nähnyt. Ehkä ensi keväänä hiihtolomakaudella sitten.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    AC-latureiden perustaminen kaupan yhteyteen on halpa, mutta typerä ratkaisu.

    Ei suinkaan. Suurin osa sähköautoista kykenee lataamaan max 3,6 KW teholla

      1
  • muokattu 24.10.2023 11:09

    Eikös kuitenkin min. 3.6 kW, eli 6A per vaihe?

    Vai mitähän minulla jäi ymmärtämättä?

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Eikös kuitenkin min. 3.6 kW, eli 6A per vaihe?

    Vai mitähän minulla jäi ymmärtämättä?

    Olisko taustalla idea ”plug-in hybridit on sähköautoja”, joita suurin osa.

      1
  • Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Eikös kuitenkin min. 3.6 kW, eli 6A per vaihe?

    Vai mitähän minulla jäi ymmärtämättä?

    Niin siis 16A per vaihe on n. 3.6kW (16A x 240V=3840W eli 3.84kW). Kotiinkin saa latausliittimen, joka lataa yhdellä vaiheella16A virralla, vaikka autojen mukana tulevissa suko-pistorasiaan käypäisissä latausliittimissä taitaa nykyään olla rajaus 8A turvallisuussyistä. En muista varmasti oliko juuri 8A, mutta kuitenkin rajattu aika alas.

    AC-laturihan on autossa. Kauppojen 11kW ja 22kW latauspisteet eivät siis ole latureita vaan pistorasioita, joissa on ohjausboksi kytkemässä latausvirran autoon. Siksi kauppojen on halpa hankkia niitä.

    DC-latausasema on oikeasti laturi ja se lataa auton akkua ohi auton sisäisen laturin. 50kW alkaen latausteho tulee DC-laturista. AC-latausliittimeen menee yleensä Type 2 pistoke ja DC-lataukseen CCS (combo) -liitin, jossa on Type 2 tyyppinen osa ohjausvirtoja varten ja kaksireikäinen osio varsinaista latausvirtaa varten. Vanhemmissa Tesloissa on Type 2 liitin sekä AC- että DC-lataus samassa liittimessä ja siihen saatavalla adapterilla voi ladata myös CCS-laturilla. Uusissa Tesloissa on CCS -liitin. Jenkkilässä Tesloissa on sikäläinen liitin, joka on viime aikoina alkanut tulla yleiseksi standardiksi siellä, kun monet autonvalmistajat ovat liittyneet mukaan Teslan lataussysteemeihin,

    En kirjoittanut tätä varsinaisesti vastaukseksi sinulle vaan yleiseksi kommentiksi aiheesta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Ei se yöllinen lataus voinut ihan noin mennä kuin kirjoitin, että olisin ladannut aukun täyteen siellä ABC:llä. Olin kotona n. klo 7 aamulla, joten olen ladannut/nukkunut n. tunnin siinä laturilla. Muistan vain, kun harmitti, että kohta lataamisen jälkeen akku oli taas tyhjä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Tuo olisi sopinut hyvin Speden Naisen logiikkaan. Latailee yötä myöten pikkuakkua, vaikka voisi ajaa polttomoottorilla ja toteaa sen perusteella, että polttomoottori on paska.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Eikös kuitenkin min. 3.6 kW, eli 6A per vaihe?

    Vai mitähän minulla jäi ymmärtämättä?

    Niin siis 16A per vaihe on n. 3.6kW (16A x 240V=3840W eli 3.84kW). Kotiinkin saa latausliittimen, joka lataa yhdellä vaiheella16A virralla, vaikka autojen mukana tulevissa suko-pistorasiaan käypäisissä latausliittimissä taitaa nykyään olla rajaus 8A turvallisuussyistä. En muista varmasti oliko juuri 8A, mutta kuitenkin rajattu aika alas.

    AC-laturihan on autossa. Kauppojen 11kW ja 22kW latauspisteet eivät siis ole latureita vaan pistorasioita, joissa on ohjausboksi kytkemässä latausvirran autoon. Siksi kauppojen on halpa hankkia niitä.

    DC-latausasema on oikeasti laturi ja se lataa auton akkua ohi auton sisäisen laturin. 50kW alkaen latausteho tulee DC-laturista. AC-latausliittimeen menee yleensä Type 2 pistoke ja DC-lataukseen CCS (combo) -liitin, jossa on Type 2 tyyppinen osa ohjausvirtoja varten ja kaksireikäinen osio varsinaista latausvirtaa varten. Vanhemmissa Tesloissa on Type 2 liitin sekä AC- että DC-lataus samassa liittimessä ja siihen saatavalla adapterilla voi ladata myös CCS-laturilla. Uusissa Tesloissa on CCS -liitin. Jenkkilässä Tesloissa on sikäläinen liitin, joka on viime aikoina alkanut tulla yleiseksi standardiksi siellä, kun monet autonvalmistajat ovat liittyneet mukaan Teslan lataussysteemeihin,

    En kirjoittanut tätä varsinaisesti vastaukseksi sinulle vaan yleiseksi kommentiksi aiheesta.

    Suomessa pyritään aina 231 V jännitteeseen, kun verkot ovat niin vahvoja muuntajalta kulutuspaikkaan.

    Taitaa olla saatavana latausliittimiä/-muuntimia, jotka muuttavat kolmivaiheisen sähkön yksivaiheiseksi isoksi virraksi, kun sukoista ei saisi ottaa jatkuvasti yli 8 A.

    16 A:n sukon syötössä voi muuten olla 10 A johdonsuoja eli kaikkia pistorasioita ei voi kuormittaa niille sallittuun virtaan.

    Sitten on myös super-suko, joka kestää isoa virtaa jatkuvasti. Ja karavan-liitäntänä tunnettu CEE-pistorasia, joka kestää saman 16 A.

      
  • muokattu 26.10.2023 09:05

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Tuo olisi sopinut hyvin Speden Naisen logiikkaan. Latailee yötä myöten pikkuakkua, vaikka voisi ajaa polttomoottorilla ja toteaa sen perusteella, että polttomoottori on paska.

    En ole sanut, että polttomoottori on paska, mutta onhan se vanhanaikainen monimutkainen vekotin. Sähkömoottori on ylivoimainen.

    Ajattele, mikä loikka, kun plugari latasi 3,6kW teholla ja nykyinen autoni lataa 250kW teholla. Ennen tein välilatauksen Toijalassa Vaasan reissulla Siellä max latausteho on 130kW, mutta aseman ruuhkaisuuden vuoksi ehkä vain 50kW. Ylöjärven Juustoportti on nyt hyvä puolimatkan krouvi, kun latausteho on 250kW. Näytti olevan kaikille avoin asema ja osa paikoista on läpiajettavia.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Eikös kuitenkin min. 3.6 kW, eli 6A per vaihe?

    Vai mitähän minulla jäi ymmärtämättä?

    Niin siis 16A per vaihe on n. 3.6kW (16A x 240V=3840W eli 3.84kW). Kotiinkin saa latausliittimen, joka lataa yhdellä vaiheella16A virralla, vaikka autojen mukana tulevissa suko-pistorasiaan käypäisissä latausliittimissä taitaa nykyään olla rajaus 8A turvallisuussyistä. En muista varmasti oliko juuri 8A, mutta kuitenkin rajattu aika alas.

    AC-laturihan on autossa. Kauppojen 11kW ja 22kW latauspisteet eivät siis ole latureita vaan pistorasioita, joissa on ohjausboksi kytkemässä latausvirran autoon. Siksi kauppojen on halpa hankkia niitä.

    DC-latausasema on oikeasti laturi ja se lataa auton akkua ohi auton sisäisen laturin. 50kW alkaen latausteho tulee DC-laturista. AC-latausliittimeen menee yleensä Type 2 pistoke ja DC-lataukseen CCS (combo) -liitin, jossa on Type 2 tyyppinen osa ohjausvirtoja varten ja kaksireikäinen osio varsinaista latausvirtaa varten. Vanhemmissa Tesloissa on Type 2 liitin sekä AC- että DC-lataus samassa liittimessä ja siihen saatavalla adapterilla voi ladata myös CCS-laturilla. Uusissa Tesloissa on CCS -liitin. Jenkkilässä Tesloissa on sikäläinen liitin, joka on viime aikoina alkanut tulla yleiseksi standardiksi siellä, kun monet autonvalmistajat ovat liittyneet mukaan Teslan lataussysteemeihin,

    En kirjoittanut tätä varsinaisesti vastaukseksi sinulle vaan yleiseksi kommentiksi aiheesta.

    Suomessa pyritään aina 231 V jännitteeseen, kun verkot ovat niin vahvoja muuntajalta kulutuspaikkaan.

    Taitaa olla saatavana latausliittimiä/-muuntimia, jotka muuttavat kolmivaiheisen sähkön yksivaiheiseksi isoksi virraksi, kun sukoista ei saisi ottaa jatkuvasti yli 8 A.

    16 A:n sukon syötössä voi muuten olla 10 A johdonsuoja eli kaikkia pistorasioita ei voi kuormittaa niille sallittuun virtaan.

    Sitten on myös super-suko, joka kestää isoa virtaa jatkuvasti. Ja karavan-liitäntänä tunnettu CEE-pistorasia, joka kestää saman 16 A.

    Minulla on kotona 3x16A latausliitin, jossa on se punainen voimavirtapistoke. Sellainen mukaan otettavissa oleva ns. tilapäislatauslaite. Teho siis 11kW.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Tuo olisi sopinut hyvin Speden Naisen logiikkaan. Latailee yötä myöten pikkuakkua, vaikka voisi ajaa polttomoottorilla ja toteaa sen perusteella, että polttomoottori on paska.

    Käsitit väärin. En nukkunut sillä aikaa, kun auto latasi vaan auto latasi sen aikaa kuin nukuin. Päiväsaikaan en olisi pysähtynyt siellä ollenkaan.

    Tuo on yleinen väärinkäsitys. Jos ei itse käytä sähköautoa, taitaa olla vaikea ymmärtää, ettei akun lataaminen vaadi odottamista kuin aniharvoin, koska usein voi ladata silloin, kun auto on syystä tai toisesta pysäköity. Tietysti tarvitaan vähän pelisilmää ja tarkoitushakuisuutta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Tuo olisi sopinut hyvin Speden Naisen logiikkaan. Latailee yötä myöten pikkuakkua, vaikka voisi ajaa polttomoottorilla ja toteaa sen perusteella, että polttomoottori on paska.

    Käsitit väärin. En nukkunut sillä aikaa, kun auto latasi vaan auto latasi sen aikaa kuin nukuin. Päiväsaikaan en olisi pysähtynyt siellä ollenkaan.

    Tuo on yleinen väärinkäsitys. Jos ei itse käytä sähköautoa, taitaa olla vaikea ymmärtää, ettei akun lataaminen vaadi odottamista kuin aniharvoin, koska usein voi ladata silloin, kun auto on syystä tai toisesta pysäköity. Tietysti tarvitaan vähän pelisilmää ja tarkoitushakuisuutta.

    Ei se niin vaikeaa ole kuin sähköautoilijat luulevat. Kyllä me kaikki ymmärrämme, että yleensä sähkis ladataan yöllä omassa pihassa ja päivällä työpaikan pihassa. Jos lähtee pidemmälle reissulle, voi joutua lataamaan erikseen. Eihän tuossa mitään olisi, mutta sähköautoilijat laittavat juttuja liikkeelle lataustauosta yöllä tai etteivät latauslaitteet toimi.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Tuo olisi sopinut hyvin Speden Naisen logiikkaan. Latailee yötä myöten pikkuakkua, vaikka voisi ajaa polttomoottorilla ja toteaa sen perusteella, että polttomoottori on paska.

    Käsitit väärin. En nukkunut sillä aikaa, kun auto latasi vaan auto latasi sen aikaa kuin nukuin. Päiväsaikaan en olisi pysähtynyt siellä ollenkaan.

    Tuo on yleinen väärinkäsitys. Jos ei itse käytä sähköautoa, taitaa olla vaikea ymmärtää, ettei akun lataaminen vaadi odottamista kuin aniharvoin, koska usein voi ladata silloin, kun auto on syystä tai toisesta pysäköity. Tietysti tarvitaan vähän pelisilmää ja tarkoitushakuisuutta.

    Ei se niin vaikeaa ole kuin sähköautoilijat luulevat. Kyllä me kaikki ymmärrämme, että yleensä sähkis ladataan yöllä omassa pihassa ja päivällä työpaikan pihassa. Jos lähtee pidemmälle reissulle, voi joutua lataamaan erikseen. Eihän tuossa mitään olisi, mutta sähköautoilijat laittavat juttuja liikkeelle lataustauosta yöllä tai etteivät latauslaitteet toimi.

    Minkälaisia juttuja olet lukenut sähköautoilijan lataustauosta yöllä?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Tuo olisi sopinut hyvin Speden Naisen logiikkaan. Latailee yötä myöten pikkuakkua, vaikka voisi ajaa polttomoottorilla ja toteaa sen perusteella, että polttomoottori on paska.

    Käsitit väärin. En nukkunut sillä aikaa, kun auto latasi vaan auto latasi sen aikaa kuin nukuin. Päiväsaikaan en olisi pysähtynyt siellä ollenkaan.

    Tuo on yleinen väärinkäsitys. Jos ei itse käytä sähköautoa, taitaa olla vaikea ymmärtää, ettei akun lataaminen vaadi odottamista kuin aniharvoin, koska usein voi ladata silloin, kun auto on syystä tai toisesta pysäköity. Tietysti tarvitaan vähän pelisilmää ja tarkoitushakuisuutta.

    Ei se niin vaikeaa ole kuin sähköautoilijat luulevat. Kyllä me kaikki ymmärrämme, että yleensä sähkis ladataan yöllä omassa pihassa ja päivällä työpaikan pihassa. Jos lähtee pidemmälle reissulle, voi joutua lataamaan erikseen. Eihän tuossa mitään olisi, mutta sähköautoilijat laittavat juttuja liikkeelle lataustauosta yöllä tai etteivät latauslaitteet toimi.

    Minkälaisia juttuja olet lukenut sähköautoilijan lataustauosta yöllä?

    "Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun."

      2
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Tuo olisi sopinut hyvin Speden Naisen logiikkaan. Latailee yötä myöten pikkuakkua, vaikka voisi ajaa polttomoottorilla ja toteaa sen perusteella, että polttomoottori on paska.

    Käsitit väärin. En nukkunut sillä aikaa, kun auto latasi vaan auto latasi sen aikaa kuin nukuin. Päiväsaikaan en olisi pysähtynyt siellä ollenkaan.

    Tuo on yleinen väärinkäsitys. Jos ei itse käytä sähköautoa, taitaa olla vaikea ymmärtää, ettei akun lataaminen vaadi odottamista kuin aniharvoin, koska usein voi ladata silloin, kun auto on syystä tai toisesta pysäköity. Tietysti tarvitaan vähän pelisilmää ja tarkoitushakuisuutta.

    Ei se niin vaikeaa ole kuin sähköautoilijat luulevat. Kyllä me kaikki ymmärrämme, että yleensä sähkis ladataan yöllä omassa pihassa ja päivällä työpaikan pihassa. Jos lähtee pidemmälle reissulle, voi joutua lataamaan erikseen. Eihän tuossa mitään olisi, mutta sähköautoilijat laittavat juttuja liikkeelle lataustauosta yöllä tai etteivät latauslaitteet toimi.

    Minkälaisia juttuja olet lukenut sähköautoilijan lataustauosta yöllä?

    "Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun."

    Tuohan taitaa olla lainaus minun tekstistä. Minä en ollut liikkeellä sähköautolla vaan plugarilla ja auton puolesta olisin voinut posottaa saman tien perille asti, mutta väsyn takia halusin nukkua vähän aikaa väillä.

    Oletko lukenut jostain tarinaa sähköautoilijasta, joka latasi yöllä?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Tuo olisi sopinut hyvin Speden Naisen logiikkaan. Latailee yötä myöten pikkuakkua, vaikka voisi ajaa polttomoottorilla ja toteaa sen perusteella, että polttomoottori on paska.

    Käsitit väärin. En nukkunut sillä aikaa, kun auto latasi vaan auto latasi sen aikaa kuin nukuin. Päiväsaikaan en olisi pysähtynyt siellä ollenkaan.

    Tuo on yleinen väärinkäsitys. Jos ei itse käytä sähköautoa, taitaa olla vaikea ymmärtää, ettei akun lataaminen vaadi odottamista kuin aniharvoin, koska usein voi ladata silloin, kun auto on syystä tai toisesta pysäköity. Tietysti tarvitaan vähän pelisilmää ja tarkoitushakuisuutta.

    Ei se niin vaikeaa ole kuin sähköautoilijat luulevat. Kyllä me kaikki ymmärrämme, että yleensä sähkis ladataan yöllä omassa pihassa ja päivällä työpaikan pihassa. Jos lähtee pidemmälle reissulle, voi joutua lataamaan erikseen. Eihän tuossa mitään olisi, mutta sähköautoilijat laittavat juttuja liikkeelle lataustauosta yöllä tai etteivät latauslaitteet toimi.

    Minkälaisia juttuja olet lukenut sähköautoilijan lataustauosta yöllä?

    "Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun."

    Tuohan taitaa olla lainaus minun tekstistä. Minä en ollut liikkeellä sähköautolla vaan plugarilla ja auton puolesta olisin voinut posottaa saman tien perille asti, mutta väsyn takia halusin nukkua vähän aikaa väillä.

    Oletko lukenut jostain tarinaa sähköautoilijasta, joka latasi yöllä?

    Niinhän siinä voi käydä, että paluumatkalla kotiin diesel-kuski katsoo puoli ysin uutiset ja sähköautoilija kympin uutiset. Paluumatka Vaasasta Helsinkiin, itse matkustajana, ensin juotiin kaffetta ja ladattiin puoli tuntia, sitten samalla reitillä vielä vartti 130 kW latausta, että auto ja kuski pääsi kotiinsa. Dieselkuski olisi ajanut edestakaisin miettimättä tankkausta.

      2
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Tuo olisi sopinut hyvin Speden Naisen logiikkaan. Latailee yötä myöten pikkuakkua, vaikka voisi ajaa polttomoottorilla ja toteaa sen perusteella, että polttomoottori on paska.

    Käsitit väärin. En nukkunut sillä aikaa, kun auto latasi vaan auto latasi sen aikaa kuin nukuin. Päiväsaikaan en olisi pysähtynyt siellä ollenkaan.

    Tuo on yleinen väärinkäsitys. Jos ei itse käytä sähköautoa, taitaa olla vaikea ymmärtää, ettei akun lataaminen vaadi odottamista kuin aniharvoin, koska usein voi ladata silloin, kun auto on syystä tai toisesta pysäköity. Tietysti tarvitaan vähän pelisilmää ja tarkoitushakuisuutta.

    Ei se niin vaikeaa ole kuin sähköautoilijat luulevat. Kyllä me kaikki ymmärrämme, että yleensä sähkis ladataan yöllä omassa pihassa ja päivällä työpaikan pihassa. Jos lähtee pidemmälle reissulle, voi joutua lataamaan erikseen. Eihän tuossa mitään olisi, mutta sähköautoilijat laittavat juttuja liikkeelle lataustauosta yöllä tai etteivät latauslaitteet toimi.

    Minkälaisia juttuja olet lukenut sähköautoilijan lataustauosta yöllä?

    "Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun."

    Tuohan taitaa olla lainaus minun tekstistä. Minä en ollut liikkeellä sähköautolla vaan plugarilla ja auton puolesta olisin voinut posottaa saman tien perille asti, mutta väsyn takia halusin nukkua vähän aikaa väillä.

    Oletko lukenut jostain tarinaa sähköautoilijasta, joka latasi yöllä?

    Niinhän siinä voi käydä, että paluumatkalla kotiin diesel-kuski katsoo puoli ysin uutiset ja sähköautoilija kympin uutiset. Paluumatka Vaasasta Helsinkiin, itse matkustajana, ensin juotiin kaffetta ja ladattiin puoli tuntia, sitten samalla reitillä vielä vartti 130 kW latausta, että auto ja kuski pääsi kotiinsa. Dieselkuski olisi ajanut edestakaisin miettimättä tankkausta.

    Mutta dieselkuski ei olisi ajanut sähköautolla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Tuo olisi sopinut hyvin Speden Naisen logiikkaan. Latailee yötä myöten pikkuakkua, vaikka voisi ajaa polttomoottorilla ja toteaa sen perusteella, että polttomoottori on paska.

    Käsitit väärin. En nukkunut sillä aikaa, kun auto latasi vaan auto latasi sen aikaa kuin nukuin. Päiväsaikaan en olisi pysähtynyt siellä ollenkaan.

    Tuo on yleinen väärinkäsitys. Jos ei itse käytä sähköautoa, taitaa olla vaikea ymmärtää, ettei akun lataaminen vaadi odottamista kuin aniharvoin, koska usein voi ladata silloin, kun auto on syystä tai toisesta pysäköity. Tietysti tarvitaan vähän pelisilmää ja tarkoitushakuisuutta.

    Ei se niin vaikeaa ole kuin sähköautoilijat luulevat. Kyllä me kaikki ymmärrämme, että yleensä sähkis ladataan yöllä omassa pihassa ja päivällä työpaikan pihassa. Jos lähtee pidemmälle reissulle, voi joutua lataamaan erikseen. Eihän tuossa mitään olisi, mutta sähköautoilijat laittavat juttuja liikkeelle lataustauosta yöllä tai etteivät latauslaitteet toimi.

    Minkälaisia juttuja olet lukenut sähköautoilijan lataustauosta yöllä?

    "Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun."

    Tuohan taitaa olla lainaus minun tekstistä. Minä en ollut liikkeellä sähköautolla vaan plugarilla ja auton puolesta olisin voinut posottaa saman tien perille asti, mutta väsyn takia halusin nukkua vähän aikaa väillä.

    Oletko lukenut jostain tarinaa sähköautoilijasta, joka latasi yöllä?

    Tiedä niistä tarinoista sitten jos sähköautojen latauspaikoilla lataavat muutkin kuin sähköautoilijat.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Tuo olisi sopinut hyvin Speden Naisen logiikkaan. Latailee yötä myöten pikkuakkua, vaikka voisi ajaa polttomoottorilla ja toteaa sen perusteella, että polttomoottori on paska.

    Käsitit väärin. En nukkunut sillä aikaa, kun auto latasi vaan auto latasi sen aikaa kuin nukuin. Päiväsaikaan en olisi pysähtynyt siellä ollenkaan.

    Tuo on yleinen väärinkäsitys. Jos ei itse käytä sähköautoa, taitaa olla vaikea ymmärtää, ettei akun lataaminen vaadi odottamista kuin aniharvoin, koska usein voi ladata silloin, kun auto on syystä tai toisesta pysäköity. Tietysti tarvitaan vähän pelisilmää ja tarkoitushakuisuutta.

    Ei se niin vaikeaa ole kuin sähköautoilijat luulevat. Kyllä me kaikki ymmärrämme, että yleensä sähkis ladataan yöllä omassa pihassa ja päivällä työpaikan pihassa. Jos lähtee pidemmälle reissulle, voi joutua lataamaan erikseen. Eihän tuossa mitään olisi, mutta sähköautoilijat laittavat juttuja liikkeelle lataustauosta yöllä tai etteivät latauslaitteet toimi.

    Minkälaisia juttuja olet lukenut sähköautoilijan lataustauosta yöllä?

    "Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun."

    Oletko lukenut jostain tarinaa sähköautoilijasta, joka latasi yöllä?

    Kunhan joskus saan oman sähköauton niin aion ladata sitä pääosin yöllä, yösähköllä, kotona...

      
  • muokattu 27.10.2023 21:14

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Tuo olisi sopinut hyvin Speden Naisen logiikkaan. Latailee yötä myöten pikkuakkua, vaikka voisi ajaa polttomoottorilla ja toteaa sen perusteella, että polttomoottori on paska.

    Käsitit väärin. En nukkunut sillä aikaa, kun auto latasi vaan auto latasi sen aikaa kuin nukuin. Päiväsaikaan en olisi pysähtynyt siellä ollenkaan.

    Tuo on yleinen väärinkäsitys. Jos ei itse käytä sähköautoa, taitaa olla vaikea ymmärtää, ettei akun lataaminen vaadi odottamista kuin aniharvoin, koska usein voi ladata silloin, kun auto on syystä tai toisesta pysäköity. Tietysti tarvitaan vähän pelisilmää ja tarkoitushakuisuutta.

    Ei se niin vaikeaa ole kuin sähköautoilijat luulevat. Kyllä me kaikki ymmärrämme, että yleensä sähkis ladataan yöllä omassa pihassa ja päivällä työpaikan pihassa. Jos lähtee pidemmälle reissulle, voi joutua lataamaan erikseen. Eihän tuossa mitään olisi, mutta sähköautoilijat laittavat juttuja liikkeelle lataustauosta yöllä tai etteivät latauslaitteet toimi.

    Minkälaisia juttuja olet lukenut sähköautoilijan lataustauosta yöllä?

    "Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun."

    Oletko lukenut jostain tarinaa sähköautoilijasta, joka latasi yöllä?

    Kunhan joskus saan oman sähköauton niin aion ladata sitä pääosin yöllä, yösähköllä, kotona...

    Joskus asiayhteys määrittää, mitä tarkoitetaan ja jotkut ymmärtävät sen.

    Mutta muistui itselleni mieleen, että olenhan minä ladannut yöllä matkan varrella. Approx vuosi sitten ja kerroin siitä täällä keskustelupalstallakin. Lähdin liikkeelle yli sata kilometriä Frankfurtin (am Main) eteläpuolelta ja ajoin yhtä kyytiä Ruotsin Markarydiin. Taisi olla n. 2000km. Siellä piti pysähtyä autossa nukkumaan ja tietysti kannatti pysähtyä Teslan laturille. Tietenkin latailin pitkin matkaa sitä ennenkin, mutta vain n. 15-20min rupeamia ennen Markarydiä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Tuo olisi sopinut hyvin Speden Naisen logiikkaan. Latailee yötä myöten pikkuakkua, vaikka voisi ajaa polttomoottorilla ja toteaa sen perusteella, että polttomoottori on paska.

    Käsitit väärin. En nukkunut sillä aikaa, kun auto latasi vaan auto latasi sen aikaa kuin nukuin. Päiväsaikaan en olisi pysähtynyt siellä ollenkaan.

    Tuo on yleinen väärinkäsitys. Jos ei itse käytä sähköautoa, taitaa olla vaikea ymmärtää, ettei akun lataaminen vaadi odottamista kuin aniharvoin, koska usein voi ladata silloin, kun auto on syystä tai toisesta pysäköity. Tietysti tarvitaan vähän pelisilmää ja tarkoitushakuisuutta.

    Ei se niin vaikeaa ole kuin sähköautoilijat luulevat. Kyllä me kaikki ymmärrämme, että yleensä sähkis ladataan yöllä omassa pihassa ja päivällä työpaikan pihassa. Jos lähtee pidemmälle reissulle, voi joutua lataamaan erikseen. Eihän tuossa mitään olisi, mutta sähköautoilijat laittavat juttuja liikkeelle lataustauosta yöllä tai etteivät latauslaitteet toimi.

    Minkälaisia juttuja olet lukenut sähköautoilijan lataustauosta yöllä?

    "Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun."

    Oletko lukenut jostain tarinaa sähköautoilijasta, joka latasi yöllä?

    Kunhan joskus saan oman sähköauton niin aion ladata sitä pääosin yöllä, yösähköllä, kotona...

    Joskus asiayhteys määrittää, mitä tarkoitetaan ja jotkut ymmärtävät sen.

    Mutta muistui itselleni mieleen, että olenhan minä ladannut yöllä matkan varrella. Approx vuosi sitten ja kerroin siitä täällä keskustelupalstallakin. Lähdin liikkeelle yli sata kilometriä Frankfurtin (am Main) eteläpuolelta ja ajoin yhtä kyytiä Ruotsin Markarydiin. Taisi olla n. 2000km. Siellä piti pysähtyä autossa nukkumaan ja tietysti kannatti pysähtyä Teslan laturille. Tietenkin latailin pitkin matkaa sitä ennenkin, mutta vain n. 15-20min rupeamia ennen Markarydiä.

    Hetkinen, ei se ollut kuin n. 1200km

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Tuo olisi sopinut hyvin Speden Naisen logiikkaan. Latailee yötä myöten pikkuakkua, vaikka voisi ajaa polttomoottorilla ja toteaa sen perusteella, että polttomoottori on paska.

    Käsitit väärin. En nukkunut sillä aikaa, kun auto latasi vaan auto latasi sen aikaa kuin nukuin. Päiväsaikaan en olisi pysähtynyt siellä ollenkaan.

    Tuo on yleinen väärinkäsitys. Jos ei itse käytä sähköautoa, taitaa olla vaikea ymmärtää, ettei akun lataaminen vaadi odottamista kuin aniharvoin, koska usein voi ladata silloin, kun auto on syystä tai toisesta pysäköity. Tietysti tarvitaan vähän pelisilmää ja tarkoitushakuisuutta.

    Ei se niin vaikeaa ole kuin sähköautoilijat luulevat. Kyllä me kaikki ymmärrämme, että yleensä sähkis ladataan yöllä omassa pihassa ja päivällä työpaikan pihassa. Jos lähtee pidemmälle reissulle, voi joutua lataamaan erikseen. Eihän tuossa mitään olisi, mutta sähköautoilijat laittavat juttuja liikkeelle lataustauosta yöllä tai etteivät latauslaitteet toimi.

    Minkälaisia juttuja olet lukenut sähköautoilijan lataustauosta yöllä?

    "Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun."

    Oletko lukenut jostain tarinaa sähköautoilijasta, joka latasi yöllä?

    Kunhan joskus saan oman sähköauton niin aion ladata sitä pääosin yöllä, yösähköllä, kotona...

    Joskus asiayhteys määrittää, mitä tarkoitetaan ja jotkut ymmärtävät sen.

    Mutta muistui itselleni mieleen, että olenhan minä ladannut yöllä matkan varrella. Approx vuosi sitten ja kerroin siitä täällä keskustelupalstallakin. Lähdin liikkeelle yli sata kilometriä Frankfurtin (am Main) eteläpuolelta ja ajoin yhtä kyytiä Ruotsin Markarydiin. Taisi olla n. 2000km. Siellä piti pysähtyä autossa nukkumaan ja tietysti kannatti pysähtyä Teslan laturille. Tietenkin latailin pitkin matkaa sitä ennenkin, mutta vain n. 15-20min rupeamia ennen Markarydiä.

    Hetkinen, ei se ollut kuin n. 1200km

    Kun dieselkuski ajaa yhtä kyytiä 1200 km, hän ei pysähdy matkalla. Kun sähkiskuski ajaa 1200 km yhtä kyytiä, hän pysähtyy matkalla 2-n kertaa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Tuo olisi sopinut hyvin Speden Naisen logiikkaan. Latailee yötä myöten pikkuakkua, vaikka voisi ajaa polttomoottorilla ja toteaa sen perusteella, että polttomoottori on paska.

    Käsitit väärin. En nukkunut sillä aikaa, kun auto latasi vaan auto latasi sen aikaa kuin nukuin. Päiväsaikaan en olisi pysähtynyt siellä ollenkaan.

    Tuo on yleinen väärinkäsitys. Jos ei itse käytä sähköautoa, taitaa olla vaikea ymmärtää, ettei akun lataaminen vaadi odottamista kuin aniharvoin, koska usein voi ladata silloin, kun auto on syystä tai toisesta pysäköity. Tietysti tarvitaan vähän pelisilmää ja tarkoitushakuisuutta.

    Ei se niin vaikeaa ole kuin sähköautoilijat luulevat. Kyllä me kaikki ymmärrämme, että yleensä sähkis ladataan yöllä omassa pihassa ja päivällä työpaikan pihassa. Jos lähtee pidemmälle reissulle, voi joutua lataamaan erikseen. Eihän tuossa mitään olisi, mutta sähköautoilijat laittavat juttuja liikkeelle lataustauosta yöllä tai etteivät latauslaitteet toimi.

    Minkälaisia juttuja olet lukenut sähköautoilijan lataustauosta yöllä?

    "Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun."

    Oletko lukenut jostain tarinaa sähköautoilijasta, joka latasi yöllä?

    Kunhan joskus saan oman sähköauton niin aion ladata sitä pääosin yöllä, yösähköllä, kotona...

    Joskus asiayhteys määrittää, mitä tarkoitetaan ja jotkut ymmärtävät sen.

    Mutta muistui itselleni mieleen, että olenhan minä ladannut yöllä matkan varrella. Approx vuosi sitten ja kerroin siitä täällä keskustelupalstallakin. Lähdin liikkeelle yli sata kilometriä Frankfurtin (am Main) eteläpuolelta ja ajoin yhtä kyytiä Ruotsin Markarydiin. Taisi olla n. 2000km. Siellä piti pysähtyä autossa nukkumaan ja tietysti kannatti pysähtyä Teslan laturille. Tietenkin latailin pitkin matkaa sitä ennenkin, mutta vain n. 15-20min rupeamia ennen Markarydiä.

    Hetkinen, ei se ollut kuin n. 1200km

    Kun dieselkuski ajaa yhtä kyytiä 1200 km, hän ei pysähdy matkalla. Kun sähkiskuski ajaa 1200 km yhtä kyytiä, hän pysähtyy matkalla 2-n kertaa.

    Ei se ihan noin mene. Kun typerä dieselkuski ajaa 1200km, hän ei pysähdy matkalla. Kun fiksu dieselkuski ajaa 1200km, hän pysähtyy matkalla n. kahden tunnin välein tai useammin.

      2
  • muokattu 28.10.2023 13:04

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Alkuaikojen plugarit, mm. minun XC9T8, latasivat vain yhdellä vaiheella eli 3.6kW. Se olikin sen auton suurin miinus. Ei toivoakaan ladata matkalla lisää akkuun koska se olisi kestänyt suhteettoman kauan varsinkin siihen nähden kuinka nopeasti se sitten suli pois. Näyttää uudessa XC90T8:ssa olevan 2-vaihelataus ja sähkörange 73km.

    Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun.

    Olipa plugari tai sähköauto, niin AC lataus kaupan pihassa on sen tähden enemmän tai vähemmän, jos ei typerä niin turha juttu, että tavanomaisen kaupassa käynnin aikana ei tule niin paljoa ajomatkaa lisää, että se juuri ketään hyödyttäisi.

    Ei minulla mitä sitä vastaan ole, että tekevät sellaisia asemia. Se vain on typerää tai turhaa näkökulmasta riippuen.

    Tuo olisi sopinut hyvin Speden Naisen logiikkaan. Latailee yötä myöten pikkuakkua, vaikka voisi ajaa polttomoottorilla ja toteaa sen perusteella, että polttomoottori on paska.

    Käsitit väärin. En nukkunut sillä aikaa, kun auto latasi vaan auto latasi sen aikaa kuin nukuin. Päiväsaikaan en olisi pysähtynyt siellä ollenkaan.

    Tuo on yleinen väärinkäsitys. Jos ei itse käytä sähköautoa, taitaa olla vaikea ymmärtää, ettei akun lataaminen vaadi odottamista kuin aniharvoin, koska usein voi ladata silloin, kun auto on syystä tai toisesta pysäköity. Tietysti tarvitaan vähän pelisilmää ja tarkoitushakuisuutta.

    Ei se niin vaikeaa ole kuin sähköautoilijat luulevat. Kyllä me kaikki ymmärrämme, että yleensä sähkis ladataan yöllä omassa pihassa ja päivällä työpaikan pihassa. Jos lähtee pidemmälle reissulle, voi joutua lataamaan erikseen. Eihän tuossa mitään olisi, mutta sähköautoilijat laittavat juttuja liikkeelle lataustauosta yöllä tai etteivät latauslaitteet toimi.

    Minkälaisia juttuja olet lukenut sähköautoilijan lataustauosta yöllä?

    "Tulin kerran Vaasasta laivalta kotiin päin ja laivalta pääsin lähtemään satamasta tien päälle n. klo 00.40. Matkaa edessä n. 6 tuntia / 500km. Olin siis XC90T8:lla liikkeellä. Se oli vielä korona-aikaa. Päätin ajaa Tampereelle ja siellä päin olevalle ABC-aseman laturille ja ottaa nokkaunet autossa siellä laturilla. Aika pitkät nokoset saikin ottaa ennen kuin vaivainen 10.5kWh akku oli täynnä. Sitten matka jatkui ja se n. 40km range hupeni hetkessä. Pitkä lataus, nopea kulutus. Ja potutus. Se oli yksi kokemus siinä tapahtumaketjussa, jonka lopputuloksena heivasin polttomoottorin kokonaan ja otin tilalle ison akun."

    Oletko lukenut jostain tarinaa sähköautoilijasta, joka latasi yöllä?

    Kunhan joskus saan oman sähköauton niin aion ladata sitä pääosin yöllä, yösähköllä, kotona...

    Joskus asiayhteys määrittää, mitä tarkoitetaan ja jotkut ymmärtävät sen.

    Mutta muistui itselleni mieleen, että olenhan minä ladannut yöllä matkan varrella. Approx vuosi sitten ja kerroin siitä täällä keskustelupalstallakin. Lähdin liikkeelle yli sata kilometriä Frankfurtin (am Main) eteläpuolelta ja ajoin yhtä kyytiä Ruotsin Markarydiin. Taisi olla n. 2000km. Siellä piti pysähtyä autossa nukkumaan ja tietysti kannatti pysähtyä Teslan laturille. Tietenkin latailin pitkin matkaa sitä ennenkin, mutta vain n. 15-20min rupeamia ennen Markarydiä.

    Hetkinen, ei se ollut kuin n. 1200km

    Kun dieselkuski ajaa yhtä kyytiä 1200 km, hän ei pysähdy matkalla. Kun sähkiskuski ajaa 1200 km yhtä kyytiä, hän pysähtyy matkalla 2-n kertaa.

    Ei se ihan noin mene. Kun typerä dieselkuski ajaa 1200km, hän ei pysähdy matkalla. Kun fiksu dieselkuski ajaa 1200km, hän pysähtyymatkalla n. kahden tunnin välein tai useammin.

    Harvoinpa dieselilläkään pääsee 1200 km pysähtymättä. Kuinka moni muka tankkaa autonsa etukäteen jotain reissua varten. Useimmiten tankissa on lähtiessä vain x-määrä polttoainetta, jolla monesti ei pääse edes sähköauton kantamaa. Sitten kun vastaan tulee sopiva asema laitetaan tankki täyteen ja jatketaan matkaa. Sähköauto taasen ladataan pitkää matkaa varten lähes poikkeuksetta kotona täyteen.

    Itse harvoin tulee ajettua yhteen putkeen yli 400 km mutta pysähdyspaikoilta ei kyllä lähellekään aina saa sähköä tai polttoainetta, eikä edes matkan määränpäästä. Käytännössä lähes aina tankkauspaikoille tulee pysähdyttyä vain minuutiksi tankkaamaan perheen pysyessä autossa ja pysähdyspaikat on sitten erikseen.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Sähköauto taasen ladataan pitkää matkaa varten lähes poikkeuksetta kotona täyteen.

    Ehkä niitä sähköautoja myydään sen takia suhteellisen vähän autojen kokonaismääristä, kun kaikilla ei ole niin pitkää roikaa kerrostaloissa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Ei se ihan noin mene. Kun typerä dieselkuski ajaa 1200km, hän ei pysähdy matkalla. Kun fiksu dieselkuski ajaa 1200km, hän pysähtyy matkalla n. kahden tunnin välein tai useammin.

    Aivan, mutta suuri osa näistä pysähdyksistä kestää alle minuutin kun autossa vasemmalla ja oikealla istuvat vaihtavat paikkaa auton ympäri kävellen.

    Mitä jos vaan hyväksyttäisiin tosiasiat?

      3
  • @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Sähköauto taasen ladataan pitkää matkaa varten lähes poikkeuksetta kotona täyteen.

    Ehkä niitä sähköautoja myydään sen takia suhteellisen vähän autojen kokonaismääristä, kun kaikilla ei ole niin pitkää roikaa kerrostaloissa.

    Paljonhan se sähköautoilua auttaa, jos voi ladata kotona nukkuessa autonsa. Itse en edes harkitsisi sähköautoa itselleni jos latausmahdollisuutta ei olisi kotona. Nyt olen sentään harkinnut ja koeajanutkin monta.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit