Sähköauton latauspaikoista

102 kommenttia
124»
  • @HybridRules kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Yleensä markettien yms. sellaisten pihoilla on ns. asiointilatureita, jotka ovat suunnilleen yhtä tyhjän kanssa tavanomaisille asioijille. Yleisin AC-latausteho autoissa on 11kW. Tunnissa saat vajaan 11kWh energiaa akkuun. Siis n. 50-75km matkan verran. Ja tunnin asiointiaika on jo pitkä, toteutuu ehkä jossain valtion virastossa, jos ei ole sopinut aikaa etukäteen.

    AC-latureiden perustaminen kaupan yhteyteen on halpa, mutta typerä ratkaisu. Ehkä jonkinlainen hätävara, jos on sattunut akku pääsemään melkein tyhjäksi. Tai no, joissain paikoissa latauspitsteet on asennettu parhaiten sijaitseviin parkkiruutuihin. Silloin kannattaa auto viedä sellaiseen ruutuun ja kiinnittää näön vuoksi kaapeli, jotta kukaan ei pääse narisemaan, että varaa latauspaikan turhaan.

    se on vaan tosiasia että sähköverkon infra jää vanhaksi jos teillä ei ole varaa ostaa lisää jerkkua, minä en ala maksella teidän pikalatausintoanne ja verkon rakentamisen miljardien alijäämää. Jokainen esim.630A-1000A syötön piste lisää käytännössä vaatii uuden verkon alueelle, uudet jakajat, muuntajat, kaapeloinnin maahan. Siitä syystä tuo ac lataus saisi luvan riittää, 22kw on ihan riittävästi jolla saa puolessa tunnissa kotiinpääsyn.. Ja suurin osa kyllä voi jo oikeasti ladata kokonaan kotonansa tasaten näin verkon kuormitusta, kauppojen pihat on erittäin huono investointi jo itse konserniltakin, mutta nyt alkuinnosta ja ilmaisilla tuilla niitä rakennetaan jokaiseen tarpeettomaankin kohteeseen kun vielä saa pyytää hintaa joka ei ole relevantti millään mittapuulla, lisäksi kaus verkon kantokyvystä ilman esim. upsien apua..

    Kauppojen pihoille voisi olla sopiva latausteho 50kW DC-laturilla. Sillä saa puolessa tunnissa jo ihan kohtuullisen määrän kilometrejä, eikä tehontarve vielä ole kovin suuri.

    Pikalaturien (>100kW) tarve on pitkillä matkoilla ja niiden paras sijoituspaikka on tieverkon solmupisteet. Siksi ABC on hyvä vaihtoehto, kun ABC:t sijaitsevat sopivasti. Tesla-laturit ovat vielä parempi vaihtoehto, jos ajaa Teslalla, jolloin kaikki Tesla-laturit ovat käytettävissä.

    Elämäsi on pelkkää Teslaa ja kaikki on paremmin kuin hyvin.

      2
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Yleensä markettien yms. sellaisten pihoilla on ns. asiointilatureita, jotka ovat suunnilleen yhtä tyhjän kanssa tavanomaisille asioijille. Yleisin AC-latausteho autoissa on 11kW. Tunnissa saat vajaan 11kWh energiaa akkuun. Siis n. 50-75km matkan verran. Ja tunnin asiointiaika on jo pitkä, toteutuu ehkä jossain valtion virastossa, jos ei ole sopinut aikaa etukäteen.

    AC-latureiden perustaminen kaupan yhteyteen on halpa, mutta typerä ratkaisu. Ehkä jonkinlainen hätävara, jos on sattunut akku pääsemään melkein tyhjäksi. Tai no, joissain paikoissa latauspitsteet on asennettu parhaiten sijaitseviin parkkiruutuihin. Silloin kannattaa auto viedä sellaiseen ruutuun ja kiinnittää näön vuoksi kaapeli, jotta kukaan ei pääse narisemaan, että varaa latauspaikan turhaan.

    se on vaan tosiasia että sähköverkon infra jää vanhaksi jos teillä ei ole varaa ostaa lisää jerkkua, minä en ala maksella teidän pikalatausintoanne ja verkon rakentamisen miljardien alijäämää. Jokainen esim.630A-1000A syötön piste lisää käytännössä vaatii uuden verkon alueelle, uudet jakajat, muuntajat, kaapeloinnin maahan. Siitä syystä tuo ac lataus saisi luvan riittää, 22kw on ihan riittävästi jolla saa puolessa tunnissa kotiinpääsyn.. Ja suurin osa kyllä voi jo oikeasti ladata kokonaan kotonansa tasaten näin verkon kuormitusta, kauppojen pihat on erittäin huono investointi jo itse konserniltakin, mutta nyt alkuinnosta ja ilmaisilla tuilla niitä rakennetaan jokaiseen tarpeettomaankin kohteeseen kun vielä saa pyytää hintaa joka ei ole relevantti millään mittapuulla, lisäksi kaus verkon kantokyvystä ilman esim. upsien apua..

    Kauppojen pihoille voisi olla sopiva latausteho 50kW DC-laturilla. Sillä saa puolessa tunnissa jo ihan kohtuullisen määrän kilometrejä, eikä tehontarve vielä ole kovin suuri.

    Pikalaturien (>100kW) tarve on pitkillä matkoilla ja niiden paras sijoituspaikka on tieverkon solmupisteet. Siksi ABC on hyvä vaihtoehto, kun ABC:t sijaitsevat sopivasti. Tesla-laturit ovat vielä parempi vaihtoehto, jos ajaa Teslalla, jolloin kaikki Tesla-laturit ovat käytettävissä.

    Elämäsi on pelkkää Teslaa ja kaikki on paremmin kuin hyvin.

    Mitä ihmettä? Tottakai latausmahdollisuudet ovat tärkeitä kaikkien sähköautomerkkien käyttäjille.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Yleensä markettien yms. sellaisten pihoilla on ns. asiointilatureita, jotka ovat suunnilleen yhtä tyhjän kanssa tavanomaisille asioijille. Yleisin AC-latausteho autoissa on 11kW. Tunnissa saat vajaan 11kWh energiaa akkuun. Siis n. 50-75km matkan verran. Ja tunnin asiointiaika on jo pitkä, toteutuu ehkä jossain valtion virastossa, jos ei ole sopinut aikaa etukäteen.

    AC-latureiden perustaminen kaupan yhteyteen on halpa, mutta typerä ratkaisu. Ehkä jonkinlainen hätävara, jos on sattunut akku pääsemään melkein tyhjäksi. Tai no, joissain paikoissa latauspitsteet on asennettu parhaiten sijaitseviin parkkiruutuihin. Silloin kannattaa auto viedä sellaiseen ruutuun ja kiinnittää näön vuoksi kaapeli, jotta kukaan ei pääse narisemaan, että varaa latauspaikan turhaan.

    se on vaan tosiasia että sähköverkon infra jää vanhaksi jos teillä ei ole varaa ostaa lisää jerkkua, minä en ala maksella teidän pikalatausintoanne ja verkon rakentamisen miljardien alijäämää. Jokainen esim.630A-1000A syötön piste lisää käytännössä vaatii uuden verkon alueelle, uudet jakajat, muuntajat, kaapeloinnin maahan. Siitä syystä tuo ac lataus saisi luvan riittää, 22kw on ihan riittävästi jolla saa puolessa tunnissa kotiinpääsyn.. Ja suurin osa kyllä voi jo oikeasti ladata kokonaan kotonansa tasaten näin verkon kuormitusta, kauppojen pihat on erittäin huono investointi jo itse konserniltakin, mutta nyt alkuinnosta ja ilmaisilla tuilla niitä rakennetaan jokaiseen tarpeettomaankin kohteeseen kun vielä saa pyytää hintaa joka ei ole relevantti millään mittapuulla, lisäksi kaus verkon kantokyvystä ilman esim. upsien apua..

    Kauppojen pihoille voisi olla sopiva latausteho 50kW DC-laturilla. Sillä saa puolessa tunnissa jo ihan kohtuullisen määrän kilometrejä, eikä tehontarve vielä ole kovin suuri.

    Pikalaturien (>100kW) tarve on pitkillä matkoilla ja niiden paras sijoituspaikka on tieverkon solmupisteet. Siksi ABC on hyvä vaihtoehto, kun ABC:t sijaitsevat sopivasti. Tesla-laturit ovat vielä parempi vaihtoehto, jos ajaa Teslalla, jolloin kaikki Tesla-laturit ovat käytettävissä.

    Syytä pitää mielessä että esim neljä latausletkua Prisman pihassa aiheuttaa vain ärtymystä siinä vaiheessa kun 50% asiakkaista on sähköauto. Pienemmässäkin prismassa on 200-300 autopaikkaa.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Yleensä markettien yms. sellaisten pihoilla on ns. asiointilatureita, jotka ovat suunnilleen yhtä tyhjän kanssa tavanomaisille asioijille. Yleisin AC-latausteho autoissa on 11kW. Tunnissa saat vajaan 11kWh energiaa akkuun. Siis n. 50-75km matkan verran. Ja tunnin asiointiaika on jo pitkä, toteutuu ehkä jossain valtion virastossa, jos ei ole sopinut aikaa etukäteen.

    AC-latureiden perustaminen kaupan yhteyteen on halpa, mutta typerä ratkaisu. Ehkä jonkinlainen hätävara, jos on sattunut akku pääsemään melkein tyhjäksi. Tai no, joissain paikoissa latauspitsteet on asennettu parhaiten sijaitseviin parkkiruutuihin. Silloin kannattaa auto viedä sellaiseen ruutuun ja kiinnittää näön vuoksi kaapeli, jotta kukaan ei pääse narisemaan, että varaa latauspaikan turhaan.

    se on vaan tosiasia että sähköverkon infra jää vanhaksi jos teillä ei ole varaa ostaa lisää jerkkua, minä en ala maksella teidän pikalatausintoanne ja verkon rakentamisen miljardien alijäämää. Jokainen esim.630A-1000A syötön piste lisää käytännössä vaatii uuden verkon alueelle, uudet jakajat, muuntajat, kaapeloinnin maahan. Siitä syystä tuo ac lataus saisi luvan riittää, 22kw on ihan riittävästi jolla saa puolessa tunnissa kotiinpääsyn.. Ja suurin osa kyllä voi jo oikeasti ladata kokonaan kotonansa tasaten näin verkon kuormitusta, kauppojen pihat on erittäin huono investointi jo itse konserniltakin, mutta nyt alkuinnosta ja ilmaisilla tuilla niitä rakennetaan jokaiseen tarpeettomaankin kohteeseen kun vielä saa pyytää hintaa joka ei ole relevantti millään mittapuulla, lisäksi kaus verkon kantokyvystä ilman esim. upsien apua..

    Kauppojen pihoille voisi olla sopiva latausteho 50kW DC-laturilla. Sillä saa puolessa tunnissa jo ihan kohtuullisen määrän kilometrejä, eikä tehontarve vielä ole kovin suuri.

    Pikalaturien (>100kW) tarve on pitkillä matkoilla ja niiden paras sijoituspaikka on tieverkon solmupisteet. Siksi ABC on hyvä vaihtoehto, kun ABC:t sijaitsevat sopivasti. Tesla-laturit ovat vielä parempi vaihtoehto, jos ajaa Teslalla, jolloin kaikki Tesla-laturit ovat käytettävissä.

    Syytä pitää mielessä että esim neljä latausletkua Prisman pihassa aiheuttaa vain ärtymystä siinä vaiheessa kun 50% asiakkaista on sähköauto. Pienemmässäkin prismassa on 200-300 autopaikkaa.

    Ei suotta murehdita tulevaa. Luotan siihen, että latausinfra kehittyy sitä mukaa kuin sähköautoja tulee lisää liikenteeseen.

    Ajattele, että joku heppu aikoinaan osti polttomoottoriauton vaikka Suomessa ei ollut yhtä ainutta tankkausasemaa. En muista kuka se oli, mutta muistaakseni Turuus.

    Pian tankkausinfra oli kehittynyt pitkän askeleen ja polttoaineen myyntikärryjä vedettiin pitkin kaupunkien katuja.

    Silloinkin varmaan joku mietti, että siinä vaiheessa kun asukkaista 50% on hankkinut auton, ei kyllä noilla hevoskärryillä pysty millään jakelemaan bensaa niille kaikille. Ja tunsi itsensä oikein viisaaksi ja kaukonäköiseksi. Varmaan jätti hankkimatta auton, koska ei kuitenkaan kohta enää saisi tankkiin bensaa mistään paitsi pitkään jonottamalla.

      2
  • Polttoainetta myydään niin pitkään, kuin sitä tarvitaan. HR liikkuu kepin kanssa ja manaa edelleen samoja asioita Tesla sitä ja Tesla tätä.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    Syytä pitää mielessä että esim neljä latausletkua Prisman pihassa aiheuttaa vain ärtymystä siinä vaiheessa kun 50% asiakkaista on sähköauto. Pienemmässäkin prismassa on 200-300 autopaikkaa.

    Tuossa lähiprisman kyljessä on ABCn kylmäasema jossa 4 tankkauspistoolia. Veikkaan että kyllä ärtymystä olisi myös havaittavissa jos kaikki 200-300 autoa olisivat sinne jonottamassa yhtaikaa. Tuntuu ärtymystä aiheuttavan jo se, että toisen mittarin korttiautomaatti oli rikki tässä taannoin kun satuin paikalle, ja hirmupitkä jono sille kunnossa olevalle toiselle korttiautomaatille. Ajoin kaikesta huolimatta "rikkinäiselle" ja tankkasin ABCn appsilla. Sekin kyllä tuntui herättävän ärtymystä kun menin sille pelkästään appsilla sillähetkellä toimivalle mittarille sen toisen "jonon ohi". Olisi varmaan pitänyt jäädä jonottamaan...

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Yleensä markettien yms. sellaisten pihoilla on ns. asiointilatureita, jotka ovat suunnilleen yhtä tyhjän kanssa tavanomaisille asioijille. Yleisin AC-latausteho autoissa on 11kW. Tunnissa saat vajaan 11kWh energiaa akkuun. Siis n. 50-75km matkan verran. Ja tunnin asiointiaika on jo pitkä, toteutuu ehkä jossain valtion virastossa, jos ei ole sopinut aikaa etukäteen.

    AC-latureiden perustaminen kaupan yhteyteen on halpa, mutta typerä ratkaisu. Ehkä jonkinlainen hätävara, jos on sattunut akku pääsemään melkein tyhjäksi. Tai no, joissain paikoissa latauspitsteet on asennettu parhaiten sijaitseviin parkkiruutuihin. Silloin kannattaa auto viedä sellaiseen ruutuun ja kiinnittää näön vuoksi kaapeli, jotta kukaan ei pääse narisemaan, että varaa latauspaikan turhaan.

    se on vaan tosiasia että sähköverkon infra jää vanhaksi jos teillä ei ole varaa ostaa lisää jerkkua, minä en ala maksella teidän pikalatausintoanne ja verkon rakentamisen miljardien alijäämää. Jokainen esim.630A-1000A syötön piste lisää käytännössä vaatii uuden verkon alueelle, uudet jakajat, muuntajat, kaapeloinnin maahan. Siitä syystä tuo ac lataus saisi luvan riittää, 22kw on ihan riittävästi jolla saa puolessa tunnissa kotiinpääsyn.. Ja suurin osa kyllä voi jo oikeasti ladata kokonaan kotonansa tasaten näin verkon kuormitusta, kauppojen pihat on erittäin huono investointi jo itse konserniltakin, mutta nyt alkuinnosta ja ilmaisilla tuilla niitä rakennetaan jokaiseen tarpeettomaankin kohteeseen kun vielä saa pyytää hintaa joka ei ole relevantti millään mittapuulla, lisäksi kaus verkon kantokyvystä ilman esim. upsien apua..

    Kauppojen pihoille voisi olla sopiva latausteho 50kW DC-laturilla. Sillä saa puolessa tunnissa jo ihan kohtuullisen määrän kilometrejä, eikä tehontarve vielä ole kovin suuri.

    Pikalaturien (>100kW) tarve on pitkillä matkoilla ja niiden paras sijoituspaikka on tieverkon solmupisteet. Siksi ABC on hyvä vaihtoehto, kun ABC:t sijaitsevat sopivasti. Tesla-laturit ovat vielä parempi vaihtoehto, jos ajaa Teslalla, jolloin kaikki Tesla-laturit ovat käytettävissä.

    Syytä pitää mielessä että esim neljä latausletkua Prisman pihassa aiheuttaa vain ärtymystä siinä vaiheessa kun 50% asiakkaista on sähköauto. Pienemmässäkin prismassa on 200-300 autopaikkaa.

    Ei suotta murehdita tulevaa. Luotan siihen, että latausinfra kehittyy sitä mukaa kuin sähköautoja tulee lisää liikenteeseen.

    Ajattele, että joku heppu aikoinaan osti polttomoottoriauton vaikka Suomessa ei ollut yhtä ainutta tankkausasemaa. En muista kuka se oli, mutta muistaakseni Turuus.

    Pian tankkausinfra oli kehittynyt pitkän askeleen ja polttoaineen myyntikärryjä vedettiin pitkin kaupunkien katuja.

    Silloinkin varmaan joku mietti, että siinä vaiheessa kun asukkaista 50% on hankkinut auton, ei kyllä noilla hevoskärryillä pysty millään jakelemaan bensaa niille kaikille. Ja tunsi itsensä oikein viisaaksi ja kaukonäköiseksi. Varmaan jätti hankkimatta auton, koska ei kuitenkaan kohta enää saisi tankkiin bensaa mistään paitsi pitkään jonottamalla.

    Latausinfra kehittyy, mutta tässä kohtaa keskusteltiin sähköverkosta. Kohta laturin pitää olla 500 kW ja latureita 20 rinnakkain.

    Polttonesteiden jakelu onkin nykyään melkoinen ihme. Volyymit ovat niin tajuttomia, että sellaista ei luotaisi vuosissa vaan vuosikymmenissä. Bensiiniä myytiin viime vuonna 1 262 308 ja dieseliä 2 427 570 tonnia vuodessa. 2007 myytiin bensiiniä vielä 1 861 025 tonnia vuodessa ja dieseliä 2 202 748. Ja tuo vain Suomessa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Ajattele, että joku heppu aikoinaan osti polttomoottoriauton vaikka Suomessa ei ollut yhtä ainutta tankkausasemaa. En muista kuka se oli, mutta muistaakseni Turuus.

    Varmaankin niitä latausasemia on seuraavalle sukupolvelle riittävän tiuhaan, jos ladattava sähkö on yleensä tulevaisuuden lopullinen valinta.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ajattele, että joku heppu aikoinaan osti polttomoottoriauton vaikka Suomessa ei ollut yhtä ainutta tankkausasemaa. En muista kuka se oli, mutta muistaakseni Turuus.

    Varmaankin niitä latausasemia on seuraavalle sukupolvelle riittävän tiuhaan, jos ladattava sähkö on yleensä tulevaisuuden lopullinen valinta.

    "Tulevaisuuden lopullinen valinta" onkin kinkkinen kysymys. Me emme tietenkään ole näkemässä, mikä on lopullinen valinta, jos sellaista koskaan tulee. Teleportaali kenties?

    Minun käsityskyky ja mielikuvitus ei riitä ehdottamaan muuta kuin, että tulevaisuutta en osaa kuvitella ja näkyvissä olevalla sihdillä sähkömoottori on paras vekotin siirtämään autoa. Akkusähkö vai vety tuottamassa sähköä. Minulla ei ole siitä sen kummempaa mielipidettä kuin, että tuntuu ontuvalta ajatukselta tehdä sähköä, jotta voi tuottaa vetyä, jotta voi tehdä sähköä. Olen ihan tyytyväinen akkusähköautoon enkä haikaile muuta tekniikkaa tällä hetkellä.

    Siirryin melko sujuvasti polttomoottorista akkusähköautoon ja olen kyllä asennetasolla valmis siirtymään seuraavaankin tekniiikkaan, jos sellainen tulee ja on teknis-taloudellisesti mahdollinen ja omistan vielä ajokortin ja tarpeeksi pätäkkää. Pahoin pelkään, että post-akkusähköautojen aika on liian kaukana meikäläiselle.

      1
  • QuuQuu
    muokattu 02.11.2023 13:23

    Kyllä sähköauto saa nopealla toimituksella, kuka ladattavan haluaa

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Yleensä markettien yms. sellaisten pihoilla on ns. asiointilatureita, jotka ovat suunnilleen yhtä tyhjän kanssa tavanomaisille asioijille. Yleisin AC-latausteho autoissa on 11kW. Tunnissa saat vajaan 11kWh energiaa akkuun. Siis n. 50-75km matkan verran. Ja tunnin asiointiaika on jo pitkä, toteutuu ehkä jossain valtion virastossa, jos ei ole sopinut aikaa etukäteen.

    AC-latureiden perustaminen kaupan yhteyteen on halpa, mutta typerä ratkaisu. Ehkä jonkinlainen hätävara, jos on sattunut akku pääsemään melkein tyhjäksi. Tai no, joissain paikoissa latauspitsteet on asennettu parhaiten sijaitseviin parkkiruutuihin. Silloin kannattaa auto viedä sellaiseen ruutuun ja kiinnittää näön vuoksi kaapeli, jotta kukaan ei pääse narisemaan, että varaa latauspaikan turhaan.

    se on vaan tosiasia että sähköverkon infra jää vanhaksi jos teillä ei ole varaa ostaa lisää jerkkua, minä en ala maksella teidän pikalatausintoanne ja verkon rakentamisen miljardien alijäämää. Jokainen esim.630A-1000A syötön piste lisää käytännössä vaatii uuden verkon alueelle, uudet jakajat, muuntajat, kaapeloinnin maahan. Siitä syystä tuo ac lataus saisi luvan riittää, 22kw on ihan riittävästi jolla saa puolessa tunnissa kotiinpääsyn.. Ja suurin osa kyllä voi jo oikeasti ladata kokonaan kotonansa tasaten näin verkon kuormitusta, kauppojen pihat on erittäin huono investointi jo itse konserniltakin, mutta nyt alkuinnosta ja ilmaisilla tuilla niitä rakennetaan jokaiseen tarpeettomaankin kohteeseen kun vielä saa pyytää hintaa joka ei ole relevantti millään mittapuulla, lisäksi kaus verkon kantokyvystä ilman esim. upsien apua..

    Kauppojen pihoille voisi olla sopiva latausteho 50kW DC-laturilla. Sillä saa puolessa tunnissa jo ihan kohtuullisen määrän kilometrejä, eikä tehontarve vielä ole kovin suuri.

    Pikalaturien (>100kW) tarve on pitkillä matkoilla ja niiden paras sijoituspaikka on tieverkon solmupisteet. Siksi ABC on hyvä vaihtoehto, kun ABC:t sijaitsevat sopivasti. Tesla-laturit ovat vielä parempi vaihtoehto, jos ajaa Teslalla, jolloin kaikki Tesla-laturit ovat käytettävissä.

    Elämäsi on pelkkää Teslaa ja kaikki on paremmin kuin hyvin.

    Aika huoh kommentti.

      
  • @Masalii kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Yleensä markettien yms. sellaisten pihoilla on ns. asiointilatureita, jotka ovat suunnilleen yhtä tyhjän kanssa tavanomaisille asioijille. Yleisin AC-latausteho autoissa on 11kW. Tunnissa saat vajaan 11kWh energiaa akkuun. Siis n. 50-75km matkan verran. Ja tunnin asiointiaika on jo pitkä, toteutuu ehkä jossain valtion virastossa, jos ei ole sopinut aikaa etukäteen.

    AC-latureiden perustaminen kaupan yhteyteen on halpa, mutta typerä ratkaisu. Ehkä jonkinlainen hätävara, jos on sattunut akku pääsemään melkein tyhjäksi. Tai no, joissain paikoissa latauspitsteet on asennettu parhaiten sijaitseviin parkkiruutuihin. Silloin kannattaa auto viedä sellaiseen ruutuun ja kiinnittää näön vuoksi kaapeli, jotta kukaan ei pääse narisemaan, että varaa latauspaikan turhaan.

    se on vaan tosiasia että sähköverkon infra jää vanhaksi jos teillä ei ole varaa ostaa lisää jerkkua, minä en ala maksella teidän pikalatausintoanne ja verkon rakentamisen miljardien alijäämää. Jokainen esim.630A-1000A syötön piste lisää käytännössä vaatii uuden verkon alueelle, uudet jakajat, muuntajat, kaapeloinnin maahan. Siitä syystä tuo ac lataus saisi luvan riittää, 22kw on ihan riittävästi jolla saa puolessa tunnissa kotiinpääsyn.. Ja suurin osa kyllä voi jo oikeasti ladata kokonaan kotonansa tasaten näin verkon kuormitusta, kauppojen pihat on erittäin huono investointi jo itse konserniltakin, mutta nyt alkuinnosta ja ilmaisilla tuilla niitä rakennetaan jokaiseen tarpeettomaankin kohteeseen kun vielä saa pyytää hintaa joka ei ole relevantti millään mittapuulla, lisäksi kaus verkon kantokyvystä ilman esim. upsien apua..

    Kauppojen pihoille voisi olla sopiva latausteho 50kW DC-laturilla. Sillä saa puolessa tunnissa jo ihan kohtuullisen määrän kilometrejä, eikä tehontarve vielä ole kovin suuri.

    Pikalaturien (>100kW) tarve on pitkillä matkoilla ja niiden paras sijoituspaikka on tieverkon solmupisteet. Siksi ABC on hyvä vaihtoehto, kun ABC:t sijaitsevat sopivasti. Tesla-laturit ovat vielä parempi vaihtoehto, jos ajaa Teslalla, jolloin kaikki Tesla-laturit ovat käytettävissä.

    Elämäsi on pelkkää Teslaa ja kaikki on paremmin kuin hyvin.

    Aika huoh kommentti.

    Ymmärrettävästi tämä käy Tesla-uskovaisen sydänalaan, ja olette totisesti hyvin laumahenkisiä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit