Autojen kestävyys eri kokoluokissa

158 kommenttia
12346»
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @FARwd kirjoitti:
    Luulen, että suurin osa sähköauton ostajista ei tiedä kuinka suuri moottori autossa on. :wink:

    Riittäisikö tämä tieto BMW i5 M60 xDrive kohdalla 442 kW (hv 601) ja 795 Nm. Ainakin selkeyttää mistä on kyse.

    Luulen, että suurin osa sähköauton ostajista ei tiedä mitä tuo jälkimmäinen luku merkitsee ajamisen kannalta.

    Ratin taa istuessaan ja ensimmäisellä kaasun painalluksella sekin alkaa seljetä.

    Prius II, Sähkömoottori 400 Nm, 0-100 km/h 12,1 s.
    Prius III, Sähkömoottori 207 Nm, 0-100 km/h 11,7 s.
    Eli mitä kaasun painalluksella selviää? Vai selviääkö vain että Prius III:n sähkömoottori pyörii reilusti nopeamin?

    Otit sitten autot joiden kaasun painallus ei ilmennä mitään, mutta omassa esimerkissäni se varmasti tuntuu.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @FARwd kirjoitti:
    Luulen, että suurin osa sähköauton ostajista ei tiedä kuinka suuri moottori autossa on. :wink:

    Riittäisikö tämä tieto BMW i5 M60 xDrive kohdalla 442 kW (hv 601) ja 795 Nm. Ainakin selkeyttää mistä on kyse.

    Luulen, että suurin osa sähköauton ostajista ei tiedä mitä tuo jälkimmäinen luku merkitsee ajamisen kannalta.

    Ratin taa istuessaan ja ensimmäisellä kaasun painalluksella sekin alkaa seljetä.

    Prius II, Sähkömoottori 400 Nm, 0-100 km/h 12,1 s.
    Prius III, Sähkömoottori 207 Nm, 0-100 km/h 11,7 s.
    Eli mitä kaasun painalluksella selviää? Vai selviääkö vain että Prius III:n sähkömoottori pyörii reilusti nopeamin?

    Otit sitten autot joiden kaasun painallus ei ilmennä mitään, mutta omassa esimerkissäni se varmasti tuntuu.

    Oikeasti vain vetävien renkaiden voima merkkaa jotain ja se muuttuu suoraan välityssuhteen mukaan. Ts. Nopealla vähävääntöisellä sähkömoottorilla saadaan sama tulos kuin hitaalla vahvavääntöisellä sähkömoottorilla.

      1
  • muokattu 27.03.2024 15:05

    Kestävyyttä voidaan lähestyä myös siitä näkökulmasta, että sähköauto Tesla hylätään katsastuksessa alustan heikkouden takia hylkäysprosentin kiivetessä reilusti yli kymmeneen prosenttiin. Yleisimmin ongelmia on ollut akselistoissa, jousituksessa ja jarruissa. Myös valovikoja on esiintynyt poikkeuksellisen tiheästi. Samalla autoista on paljastunut joukko merkittäviä turvallisuusongelmia.

    https://www.is.fi/autot/art-2000009997786.html

      
  • Onko sinulla tilastotietoa muihin Tesloihin verrattuna eli poikkeaako tuon tulos jollain tavalla muista ja voiko tuloksista päätellä jotain auton koon perusteella?

      
  • muokattu 27.03.2024 15:58

    Ei liity kestävyyteen, mutta kiinnostava olisi lukea TM:stä sellainenkin vertailu, jossa olisi sama moottori eri malleissa. Tässä mainittu Volkkari olisi helppo esimerkki (Polo/Taigo - Golf - Passat). Tai sitten pikkuautosta huippumalli, isosta karvalakkimalli ja joku siltä väliltä eli hinnat mahdollisimman lähellä toisiaan. Miten ominaisuudet poikkeaa toisistaan eli milloin isommassa mallissa on paremmat ominaisuudet ja milloin ei. Ja kun koon vaikutusta testataan, suksiboksi/polkupyörät katolle tai jarruton peräkärry perään. Ei armoa, vaan raakaa testiä.

    Keskustelua syntyisi ainakin siitä, miten epäreilu tällainen testi on.

      
  • muokattu 27.03.2024 18:08

    @Herbert kirjoitti:
    Ei liity kestävyyteen, mutta kiinnostava olisi lukea TM:stä sellainenkin vertailu, jossa olisi sama moottori eri malleissa. Tässä mainittu Volkkari olisi helppo esimerkki (Polo/Taigo - Golf - Passat). Tai sitten pikkuautosta huippumalli, isosta karvalakkimalli ja joku siltä väliltä eli hinnat mahdollisimman lähellä toisiaan. Miten ominaisuudet poikkeaa toisistaan eli milloin isommassa mallissa on paremmat ominaisuudet ja milloin ei. Ja kun koon vaikutusta testataan, suksiboksi/polkupyörät katolle tai jarruton peräkärry perään. Ei armoa, vaan raakaa testiä.

    Keskustelua syntyisi ainakin siitä, miten epäreilu tällainen testi on.

    Luetelluissa malleissa ei taida olla juuri mitään eroja, muuta kuin koko Polo/Passat. Kaikki volyymimerkkejä ja ajo-ominaisuuksiltaan toisiaan vastaavia etuvetoja. Tuskin noissa muita erottavia tekijöitä on kuin tila, joka jakaa ostajat kahteen leiriin. Passat on kooltaan isoin ja varmasti matkustusmukavuus hieman parempi kuin pienimmässä Polossa. Ennen noissa massamerkeissä oli rengasmelu niin hirveä ettei niillä kukaan maantienopuksissa pitkään pystynyt ajamaan. Tutkimusten mukaan melu aiheuttaa lihasjännitystä, päänsärkyä, ärsyyntyneisyyttä ja väsymystä.

      
  • Nytpä ei verratakaan massamerkkejä kasvutavoitteistaan huolimatta heikon hinta/laatusuhteen takia pieneksi jääneeseen ei-massamerkkiin. Eikä entiset totuudet melusta välttämättä päde 2024.

      2
  • @tracktest kirjoitti:

    @FARwd kirjoitti:
    Luulen, että suurin osa sähköauton ostajista ei tiedä kuinka suuri moottori autossa on. :wink:

    Riittäisikö tämä tieto BMW i5 M60 xDrive kohdalla 442 kW (hv 601) ja 795 Nm. Ainakin selkeyttää mistä on kyse.

    Selitätkö nuo numerot ja mitä ne kertovat moottorin koosta?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit