Tietoviihdenäytöt ja ääniohjausjärjestelmät

20 kommenttia

BMW 5-sarja 87 %

Renault Austral 83 %

Volvo XC60 68 %

Mercedes-Benz EQE 63 %

Porsche Taycan 62 %

Audi Q8 e-tron 61 %

Range Rover Evoque 60 %

Tesla Model S 57 %

Hyundai Kona EV/Kia EV9 53 %

DS 4 52 %

Ford Mustang Mach-E 51 %

Genesis GV70 45 %

Volkswagen ID Buzz 43 %

Lexus RZ 42 %

Peugeot 408 36 %

Nissan Qashqai 33 %

Mazda CX-30 28 %

Honda HR-V 25 %

Suzuki S-Cross 24 %

Opel (Vauxhall) Corsa 22 %

Lähde: WhatCar

https://www.is.fi/autot/art-2000010333409.html

  
  • Mitä on "tietoviihde", joka niillä näytöillä näkyy? Lakkojunkkarit ja EK väittelemässä A-studiossa? Ei pitäisi ajaessa tietoviihdettä katsoa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Mitä on "tietoviihde", joka niillä näytöillä näkyy? Lakkojunkkarit ja EK väittelemässä A-studiossa? Ei pitäisi ajaessa tietoviihdettä katsoa.

    Hyvin hoksattu. Hallitus onkin ollut ihan turhaan siinä välissä marionettiesitystä pitämässä. Mutta olivat sentään koiraa parempia saman toistamisessa. Koirakin olisi jo kyllästynyt.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Mitä on "tietoviihde", joka niillä näytöillä näkyy? Lakkojunkkarit ja EK väittelemässä A-studiossa? Ei pitäisi ajaessa tietoviihdettä katsoa.

    Mihin suuntaan sähkö kulkee, minkä verran voimaa kulloinkin johdetaan eteen/taakse tai vaikka säätiedot. Iso osa näytöille saatavasta infosta on loppujen lopuksi lähinnä viihdettä.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mitä on "tietoviihde", joka niillä näytöillä näkyy? Lakkojunkkarit ja EK väittelemässä A-studiossa? Ei pitäisi ajaessa tietoviihdettä katsoa.

    Hyvin hoksattu. Hallitus onkin ollut ihan turhaan siinä välissä marionettiesitystä pitämässä. Mutta olivat sentään koiraa parempia saman toistamisessa. Koirakin olisi jo kyllästynyt.

    Lakkojunkkarit iskevät yhtiöihin eivätkä suostu toimimaan demokratian sääntöjen mukaan. Ay-pomot nostavat huippupalkkaa samaan aikaan, kun kieltävät alamaisiaan menemästä töihin. Hallituksen pitäisi puolustaa demokratiaa ja kutsua armeija avaamaan satamat. Ay-liike yllyttää jäsenistöään demokratiaa vastaan kuin Trump konsanaan.

      4
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mitä on "tietoviihde", joka niillä näytöillä näkyy? Lakkojunkkarit ja EK väittelemässä A-studiossa? Ei pitäisi ajaessa tietoviihdettä katsoa.

    Hyvin hoksattu. Hallitus onkin ollut ihan turhaan siinä välissä marionettiesitystä pitämässä. Mutta olivat sentään koiraa parempia saman toistamisessa. Koirakin olisi jo kyllästynyt.

    Lakkojunkkarit iskevät yhtiöihin eivätkä suostu toimimaan demokratian sääntöjen mukaan. Ay-pomot nostavat huippupalkkaa samaan aikaan, kun kieltävät alamaisiaan menemästä töihin. Hallituksen pitäisi puolustaa demokratiaa ja kutsua armeija avaamaan satamat. Ay-liike yllyttää jäsenistöään demokratiaa vastaan kuin Trump konsanaan.

    Yhteiskuntaopin tunnit on näköjään tullut lintsattua eikä itse asia tänne kuulukaan. Ei sen enempää, mutta tuo kateusheitto on mahtava. Jos ay-pomot olisivat kolmen tonnin kuukausipalkalla, lakot olisivat siis hyväksyttyjä.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mitä on "tietoviihde", joka niillä näytöillä näkyy? Lakkojunkkarit ja EK väittelemässä A-studiossa? Ei pitäisi ajaessa tietoviihdettä katsoa.

    Hyvin hoksattu. Hallitus onkin ollut ihan turhaan siinä välissä marionettiesitystä pitämässä. Mutta olivat sentään koiraa parempia saman toistamisessa. Koirakin olisi jo kyllästynyt.

    Lakkojunkkarit iskevät yhtiöihin eivätkä suostu toimimaan demokratian sääntöjen mukaan. Ay-pomot nostavat huippupalkkaa samaan aikaan, kun kieltävät alamaisiaan menemästä töihin. Hallituksen pitäisi puolustaa demokratiaa ja kutsua armeija avaamaan satamat. Ay-liike yllyttää jäsenistöään demokratiaa vastaan kuin Trump konsanaan.

    Yhteiskuntaopin tunnit on näköjään tullut lintsattua eikä itse asia tänne kuulukaan. Ei sen enempää, mutta tuo kateusheitto on mahtava. Jos ay-pomot olisivat kolmen tonnin kuukausipalkalla, lakot olisivat siis hyväksyttyjä.

    Ymmärsit väärin. Eivät olisi hyväksyttyjä alemmallakaan palkalla. Kukaan ei ole edes maininnut euromäärää; keksit sen itse. Kyse ei ollut myöskään kateudesta, vaan tekopyhyydestä.

      2
  • muokattu 04.04.2024 10:05

    Aivan, työmarkkinat pitää uudistaa seuraavissa sopimusneuvotteluissa parantamalla työntekijöiden ja työttömien etuja, takaisinpäin ei ole paluuta, lakkoja pitää laajentaa jos hallitus ei herää.
    Voimassaolevia sopimuksia ei demokratiassa yksiosapuoli voi muuttaa.

      1
  • @koreileva kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mitä on "tietoviihde", joka niillä näytöillä näkyy? Lakkojunkkarit ja EK väittelemässä A-studiossa? Ei pitäisi ajaessa tietoviihdettä katsoa.

    Hyvin hoksattu. Hallitus onkin ollut ihan turhaan siinä välissä marionettiesitystä pitämässä. Mutta olivat sentään koiraa parempia saman toistamisessa. Koirakin olisi jo kyllästynyt.

    Lakkojunkkarit iskevät yhtiöihin eivätkä suostu toimimaan demokratian sääntöjen mukaan. Ay-pomot nostavat huippupalkkaa samaan aikaan, kun kieltävät alamaisiaan menemästä töihin. Hallituksen pitäisi puolustaa demokratiaa ja kutsua armeija avaamaan satamat. Ay-liike yllyttää jäsenistöään demokratiaa vastaan kuin Trump konsanaan.

    Yhteiskuntaopin tunnit on näköjään tullut lintsattua eikä itse asia tänne kuulukaan. Ei sen enempää, mutta tuo kateusheitto on mahtava. Jos ay-pomot olisivat kolmen tonnin kuukausipalkalla, lakot olisivat siis hyväksyttyjä.

    Ymmärsit väärin. Eivät olisi hyväksyttyjä alemmallakaan palkalla. Kukaan ei ole edes maininnut euromäärää; keksit sen itse. Kyse ei ollut myöskään kateudesta, vaan tekopyhyydestä.

    Onko parempi nostaa johtajien palkat suureksi tekijäksi tekopyhyydestä kuin kateudesta? Kolmen tonnin palkkaa ei kukaan nostaisi esiin, siksi sen laitoin. Ihmiset ovat myös yllättävän varmoja siitä, että esim. ahtaajat eivät saa puhua työelämästä, koska heillä koulutustasoon nähden liian suuri palkka.

      
  • muokattu 04.04.2024 19:39

    @Late1969 kirjoitti:
    Yhteiskuntaopin tunnit on näköjään tullut lintsattua eikä itse asia tänne kuulukaan. Ei sen enempää, mutta tuo kateusheitto on mahtava. Jos ay-pomot olisivat kolmen tonnin kuukausipalkalla, lakot olisivat siis hyväksyttyjä.

    Pointti taisi ollakin siinä, että ay-ruhtinaat masinoivat lakkoja vailla mitään todellista vastuuta edustamilleen työntekijöille jotka kärsivät heidän riesakseen painostetuista lakoista jotka on suunnattu työntekijän aseman parantamista vastaan.

    Ja kaiken tämän ay-ruhtinaat tekevät verottomista jäsenmaksuista rakennettujen miljardisijoitusten verottomilla tuotoilla, joista heille maksetaan kuusinumeroista palkkaa.

    En ole kade kuusinumeroisesta palkasta, vaan paheksun että se liksa maksetaan veronkiertorahoista eikä ay-johto enää edusta työntekijän etua.

    Liittojen jäsenmäärien laskutrendistä näkee, että en ole mielipiteineni yksin. Hävettäisi että erosin liitosta vasta eläköidyttyäni, mutta perustelen valintaani toiminnallani liiton sisällä. Ensimmäisen lakkoni jälkeen äänestin systemaattisesti jokaista lakkoa vastaan ja jos kantani hävisi, ilmoitin jo ennalta että en osallistu lakkoon vaan käytän oikeuttani mennä töihin. Katson tämän valinnan edistäneen urakehitystäni enemmän kuin kaikki ay-ruhtinaat yhteensä.

    Kyse ei siis minun osaltani ole heidän hyvän palkkansa kadehtimisesta vaan sen halveksimisesta, että he eivät tee työtä palkkansa edestä.

      6
  • Minä olen kuulunut liittoon ensimmäisestä työpaikasta alkaen, ja aion kuulua niin kauna kun tajuissani olen.
    Ammattiliittojen ansiota on nykyiset työaikalait ja palkat. Henkilökohtaisesti minulla ei ole ollut mitään kitkaa työnantajien kanssa tai liiton. Vaimo oli sairaalla alalla, siellä jos missä palkkaus ja työajat lääkäreitä myöden hoidettiin liiton neuvottelemien sopimusten mukaan. Satoja eritehtävissä olevaa työntekijää kyllä siinä on oltava selvät tasapuoliset sopimukset eri osastojen ja sairaaloiden kesken.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Yhteiskuntaopin tunnit on näköjään tullut lintsattua eikä itse asia tänne kuulukaan. Ei sen enempää, mutta tuo kateusheitto on mahtava. Jos ay-pomot olisivat kolmen tonnin kuukausipalkalla, lakot olisivat siis hyväksyttyjä.

    Pointti taisi ollakin siinä, että ay-ruhtinaat masinoivat lakkoja vailla mitään todellista vastuuta edustamilleen työntekijöille jotka kärsivät heidän riesakseen painostetuista lakoista jotka on suunnattu työntekijän aseman parantamista vastaan.

    Ja kaiken tämän ay-ruhtinaat tekevät verottomista jäsenmaksuista rakennettujen miljardisijoitusten verottomilla tuotoilla, joista heille maksetaan kuusinumeroista palkkaa.

    En ole kade kuusinumeroisesta palkasta, vaan paheksun että se liksa maksetaan veronkiertorahoista eikä ay-johto enää edusta työntekijän etua.

    Liittojen jäsenmäärien laskutrendistä näkee, että en ole mielipiteineni yksin. Hävettäisi että erosin liitosta vasta eläköidyttyäni, mutta perustelen valintaani toiminnallani liiton sisällä. Ensimmäisen lakkoni jälkeen äänestin systemaattisesti jokaista lakkoa vastaan ja jos kantani hävisi, ilmoitin jo ennalta että en osallistu lakkoon vaan käytän oikeuttani mennä töihin. Katson tämän valinnan edistäneen urakehitystäni enemmän kuin kaikki ay-ruhtinaat yhteensä.

    Kyse ei siis minun osaltani ole heidän hyvän palkkansa kadehtimisesta vaan sen halveksimisesta, että he eivät tee työtä palkkansa edestä.

    Liitoista saa tosiaan erota, jos liiton käytös ei miellytä. Muutoin ei kannata puhua toisten suulla, on suorastaan valetta, että liittopomot toimisivat jäsenistöään vastaan. Liitot eivät voi toimia muutaman kuukauden jaksoilla, vaan kehitys tapahtuu vuosien ja vuosikymmenten kuluessa.

    Olet onnistunut keräämään rusinat useammasta pullasta, onneksi olkoon. Ay-toiminnassa on kyllä ollut kyse myös muiden huomioimisesta, mutta mitäpä toisista välittämään. Suomen surkea taloudellinen tilanne johtuu juuri omasta hyvästä, ostovoima on saatu keskitettyä niin tehokkaasti, että kotimarkkinat toimivat vain pakollisissa hyödykkeissä. Viennin vaihdellessa Suomi heiluu jälkijunassa ilman vaimennusta.

      
  • muokattu 05.04.2024 12:35

    Hallitus vinkuu paikallistasopimista, se on edelleen mahdollista, työehtosopimus määritellee alarajat, ylöspäin on tilaa.
    Jos pyrkimyksenä on elvyttää ja saada lisää verotuloja markkinoille pitää pumpata lisäärahaa, eikä ottaa niiltä pois jotka kuluttaa jo nyt kaikki tulonsa välttämättömään elämiseen.

      
  • minä käytän kotona tietoviihdejärjestelmiä ja ääniohjausta, autolla ajan.
    seuraavaan autoon EI tule tietoviihdejärjestelmiä eikä ääniohjauksia, nykyisessäkin ne on täysin turhia.

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    minä käytän kotona tietoviihdejärjestelmiä ja ääniohjausta, autolla ajan.
    seuraavaan autoon EI tule tietoviihdejärjestelmiä eikä ääniohjauksia, nykyisessäkin ne on täysin turhia.

    Toinen turboahdin, minulle räätälöidyt ortopediset nahkaistuimet ja puheohjaus ovat ainoat asiat joita edellisestä autostani kaipaan.

    Puheohjaus on mitä ilmeisimmin yksi niitä ominaisuuksia, joita kaikki eivät tarvitse, mutta jonka osa kuljettajista kokee hyödylliseksi. Minusta vaihtoehtoiset toiminnot on hyvä periaate käyttöliittymän suunnittelussa. Auto tarjoaa puheohjauksen, pikavalinnat, kiertosäätimellä ("mulpuralla") tai kosketuspinnalla tai kosketusnäytöllä ohjattavat valinnat ja kuljettaja saa käyttää nöistä vaihtoehdoista sitä joka tuntuu kulloinkin sopivimmalta.

    Valinta ei ole edes aina sama. Itsekin vastaan puheluun eri tavalla (rattinapeista) kuin soitan (kojetaulun puhelinmuistiosta tai puheohjauksella nimen perusteella tai last call stackista aiemmin soitetun nimen poimimalla.

    En tarvitsisi kaikkia näitä kontrolleja, mutta sama minkä niistä jättää pois, joku joutuu pettymään.

      
  • muokattu 06.04.2024 09:33

    Minua, yksinkertaisuudesta pitävänä, turha monipuolisuus lähinnä ärsyttää. Esimerkiksi voisi ottaa vaikka tuon takavetohybridin radion käytön. Siinä on radiolle säätimet ratin vasemmassa puolassa. Oikean puoleisilla käytetään mittariston keskinäyttöä, jossa yhtenä näyttönä on radio, jolloin myös ratin oikeasta reunasta saa vaihdella radiokanavia ym. No, tietenkin radiota voi hallita myös keskinäytöltä keskikonsolin pylpyrällä ja jotta siinä ei olisi vielä kaikki, autossa on myös perinteiset radion säätimet keskikonsolissa. (Kaytän sanaa radio, mutta oikeasti kyse on tietenkin mediakeskuksesta jossa on mahdollisuus ainakin 6 erilaiseen tuloon.)

      1
  • muokattu 06.04.2024 14:07

    Onko sinusta radion ohjaus rattinapeista turhaa päällekkäisyyttä?

    Minua häiritsee jo se, että en voi radiovastaanotosta muistikortille tai Spotify kuunteluun siirtyessäni vain sanoa autolle haluavani kuunnella muistikortilta vaan joudun napsauttamaan valintani mulpuralla audiotulojen valikossa.

    Tuntuisi kömpelöltä käydä painamassa vihreää luuria kojetaulusta kun rattinapeistakin voi vastata puheluun suoraan. Oletan etten ole ainoa päällekkäisiä kontrolleja käyttävä? Haittaako sinua, että sait autosi halvemmalla muutamin sinulle ylimääräisin kontrollein, eikä sinulle tehty ja ennen kaikkea työläösti testattu omaa karsittua softavarianttia? Kun on opetellut yhden polun tarvitsemiinsa kontrolleihin, mitä haittaa muiden olemassaolosta on?

      1
  • @740 GLE kirjoitti:
    Onko sinusta radion ohjaus rattinapeista turhaa päällekkäisyyttä?

    Ei. Ratista kuskin on hyvä säädellä radiota ja vastata puhelimeen mutta sehän on selvää, jos siitä vierestä joku haluaa hallita radiota niin parempi paikka on keskikonsoli. Silti samojen asioiden hallintamahdollisuus neljästä paikasta on minusta, siis vain minusta, vähän liioittelua.

      
  • muokattu 06.04.2024 14:19

    Mulle tärkeintä on, että auton näyttöjä ei tarvi lääppiä sormilla. Toivottavasti BMW ei luovu tästä ergonomialtaan parhaasta tavasta.

      
  • Katoavatko autojen kosketusnäytöt kokonaan? Painikkeita vaaditaan takaisin tai turvallisuustähtiä lähtee testissä!

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/a14c09d6-1633-4108-8db8-1e2657f4c4f4?ref=ampparit:b4db

      
  • MUSIIKKIPALVELUT
    Tiukka linja: autojen viihdejärjestelmät otetaan sääntelyn piiriin
    Ei ole yhdentekevää, mitä medioita valmistajat laittavat autosoittimiin tarjolle.

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/7646b8c6-1d01-4125-91b1-7a22e9e49fc9?ref=ampparit:fe5d

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit