@EsaSairio kirjoitti:
Hieman kompensaatiota valtio saa, kun polttoaineveroja nostetaan maltillisesti. Tämä on mielestäni perusteltua sen takia, että polttoaineiden reaalihinta on ainakin kymmenen vuotta ollut samalla tasolla. Lisäksi polttoa…
@EsaSairio kirjoitti:
Lopetan tällä erää kirjoittelun tälle palstalle, kuten tein myös vuosia sitten.
Kirjoittelit ihan samantyyppistä tekstiä aiemminkin. Juttusi vain ei mielestäni mennyt läpi, koska siihen vastattiin asiallisesti peru…
@EsaSairio kirjoitti:
Puuttellista tietoa tuossa linkissä. Alla täsmälliset tiedot Ruotsin rajoituksista.
Antamasi tiedot ovat sinänsä oikeat. Siinä ei kuitenkaan näy miten viime vuosina rajoituksia on Ruotsissa muutettu ja miten tul…
@Arto kirjoitti:
@Eki. kirjoitti:
Onko noissa tutkimuksissa ensinnäkin miten iso otanta, eli montako vuotta ja kolaria on mukana? Ja onko tutkittu tarkemmin sitä, että onko isompi vaikutus ollut sillä, että valvonta on kars…
@EsaSairio kirjoitti:
Ajonopeuksien kameravalvonta on mennyt liiallisuuksiin. Riittäisi, että kameroita olisi puolet nykymäärästä ja ne sijoiteltaisiin vain todella vaarallisiin paikkoihin - ei maaseudulle suoralle 100:n tielle.
__
…
Psykologiaa? Miten selitätte?
Koulun vieressä on suojatie ja sen molemmin puolin noin 30 m etäisyydellä hidastetöyssyt. Useimmat autot tulevat ensimmäiselle töyssylle niin lujaa, että joutuvat jarruttamaan. Töyssyjen välillä kiihdytetään vauhti…
Huomasin Kiiinteistöliiton julkaisun "Liikennepalvelut taloyhtiöissä". Siinä pihapaikka pääkaupunkiseudun rivitaloissa maksoi keskimäärin 11,1 euroa, muissa kyselyn kaupungeissa (Tamere, Oulu, Turku,Jyväskylä, Kuopio, Lahti) keskimäärin 9,4 euroa. H…
@_Quu kirjoitti:
Matkaan kuluvalla ajalla on merkitystä kun ajaa työmatkaa, mitä ei lasketa työajaksi yli 300 km viitenä päivänä viikossa 11 k vuodessa.
Toki matkaan kuluvalla ajalla on usein merkitystä. Kirjoituksessani oli kyse siitä a…
@740 GLE kirjoitti:
@Eki. kirjoitti:
"Ajatusharhasta tuli mieleeni ajonopeuden muutokseen ja matka-aikaan liittyvä harha.
Matkaan kuluva aika on valitun nopeuden lopputulos eikä valintakriteeri.
Tuosta ajansääs…
@740 GLE kirjoitti:
En ymmärrä näitä tasaisin välein toistuvia ajansäästölaskelmia. Matkaan kuluva aika on valitun nopeuden lopputulos eikä valintakriteeri.
Entä millä perusteella nopeus valitaan? Yksi peruste varmasti on, että nope…
Tuossa toisessa ketjussa kirjoitin :
"Ajatusharhasta tuli mieleeni ajonopeuden muutokseen ja matka-aikaan liittyvä harha. Yliarviodaan "ajansäästö" kun nopeutta nostetaan jo ennestään varsin korkeasta nopeudesta ja toisaalta aliarvioidaan "ajansääs…
@Karrette kirjoitti:
Useimmille se liikenteen vaarantaminen on vain ylinopeutta aivan täysin tilanteesta riippumatta.
Onko esimerkiksi näissä TM:n keskusteluissa joku tuonut esiin, että noin olisi ? En ole huomannut. Sen sijaan sanomassa…
@Karrette kirjoitti:
Minulla on päivittäin reitilläni niitä jotka ajavat hitaammin kuin mikä on sallittua, ja silloin ihmettelen käänteisesti sitä mikä saa ihmisen hidastelemaan vaikka ko. kohdalla on nopeusrajoitusmerkki, eikä ole kameraa.
…
Edelliseen liittyen...
Yli 10 km/h:n ylinopeutta on ajanut kuolonkolarien aiheuttajista noin 40%. Pääteillä yli 10 km/h ylinopeutta ajaa noiin 10% kuljettajista.
Entä kuinka moni kuolonkolareiden aiheuttajista on ajanut pienempää ylinopeutt…
@Eki. kirjoitti:
@_Quu kirjoitti:
Ylinopeus ei ole merkittävin riski liikenteessä, mutta nopeus on, ja riski kasvaa nopeuden noustessa.
Viime vuosina noin kolmasosassa kuolonkolareita on onnettomuuden synnyn syynä oll…
@_Quu kirjoitti:
Ylinopeus ei ole merkittävin riski liikenteessä, mutta nopeus on, ja riski kasvaa nopeuden noustessa.
Viime vuosina noin kolmasosassa kuolonkolareita on onnettomuuden synnyn syynä ollut ajonopeus (ylinopeus, liika tilann…
@HybridRules kirjoitti:
Tulikin mieleen, että ehkä maanteillä on mittauspisteitä, joilla tarkkaillaan ohimenevien autojen nopeuksia?
Tiedot saadaan liikenteen automaaattisilta mittausasemilta (LAM-asemat). Tällä hetkellä aktiivisia L…
@▫️ kirjoitti:
Mitäs sitten Norjassa on tehty oikein kun siellä liikennekuolleisuus on 20 henkilöä per miljoona asukasta kun taas Suomessa on kuolleisuus noin 40 henkilöä per miljoona asukasta ? Selittyykö ero nopeuspolitiikalla ?
Nopeusp…
@▫️ kirjoitti:
Sen sijaan kuljettajan tilassa on vikaa lähes 70 prosentissa kuolonkolareista, ja niistä kolmessa neljästä on mukana myös ylinopeus, Tervo toteaa."
Tältä pohjalta on aika kummallista lähteä väittämään esimerkiksi sitä et…
Vuoden 2017 OTI-raportin mukaan kuljettajan tila on taustariskinä mukana 69%:ssa kuolonkolarien taustariskeissä. Tästä EI VOI vetää johtopäätöstä, että muiden riskien osuus olisi 31%. Kun lasketaan yhteen kaikki tilastoidut taustariskit tulee luv…
@▫️ kirjoitti:
"Onnettomuustietoinstituutin kokoamassa aineistossa puolestaan oli mukana 1 001 kuolonkolaria vuosilta 2010-2014. "
>
Tällaista OTI:n raporttia löydy OTI julkaisuista. Löytyy päihderaportti vuosilta 2010-2014, jossa käs…
@Vital kirjoitti:
Vastauksesi oli toki pitkä ja vaati keskittymisen jota minulla ei juurikaan ole, selvinpäin saan edelleen ajaa laillisesti kaikkien yli ja kertoa, että tapahtuma oli vahinko. Lisäksi saan vakuutusyhiöltäni mielipahastani uud…
@Eki. kirjoitti:
Kaveri oli lukaissut Iltalehden otsikon "Kevyt kaasujalka voi kostautua: Alinopeudesta saattaa saada jatkossa 100 euron sakot" ja huolimattomasti sen IL:n jutunkin ja sanoi, että rajoitusta hitaammin ei saa ajaa, kun tulee se uus…
@▫️ kirjoitti:
Kaikki pahimmat liikenneriskit kuten päihteiden käyttö, ajaminen ilman turvavyötä, ajoterveyden puutteet ja itsemurhat liittyvät suoraan kuljettajan omaan toimintaan, Tervo huomauttaa."
Näyttäisi siltä että kuljettajan t…
@▫️ kirjoitti:
Artikkeli vahvistaa käsitystä siitä, että liikenneturvallisuudessa ei kannattaisi keskittyä yksittäisiin asioihin, sillä riskejä on paljon, ja onnettomuuksia sattuu pääasiassa silloin, kun eri riskit kasaantuvat yhteen.
…
Iltalehti näyttää nyt jatkavan alinopeusteemasta: "Näkökulma: Laki muuttuu - alkaako alinopeudesta rätistä sakkoja?" Jutussa toimittaja Rönkkö sitten kirjoittelee omiaan.
Hän kirjoittaa: "Äskettäin julkaistujen brittitilastojen mukaan syyttä su…
@Karrette kirjoitti:
Kyllä minäkin ajan päivittäin ylinopeuksia, mutta turvaetäisyyksistä ja / tai tilannenopeuksista en luovu. Vaikka sitten menisi usein kelvollisia, mutta tiukkoja ohituspaikkoja sivu sivuun.
Olet jatkuvasti korosta…
@740 GLE kirjoitti:
@Eki. kirjoitti:
Miksi ylinopeutta ajetaan? Yksi syy on se, että kuski luulee saavuttavansa merkittävämpää ajansäästöä kuin todellisuudessa saa
On häkellyttävää kuulla, että ylinopeuden syy on joill…
@HybridRules kirjoitti:
Muistaakseni, Eki, sanoit joskus, että yrität tien päällä estää muita ajamasta yli rajoituksen, vai muistanko väärin?
Muistat väärin. En ole sanonut yrittäväni estää kenenkään ylinopeuksia. Kun itse noudatan ra…