Mikä hv?

109 kommenttia
13
  • misar:

    En kyllä oikein ymmärrä näitä eurosnobeja jotka leuhkivat ajattelevansa euroissa. Itse olen huomannut kannattavaksi muuntaa asia mielessään markoiksi, jolloin huomaa selkeästi kuinka meitä on todella rankasti kusetettu euroilla onhan nimittäin niin että lähes kaikki tuotteet ovat nousseet hinnoiltaan 4-6 kertaisiksi lukuunottamatta ruokakauppaa ja kulkuneuvoja kuten esim. asunnot joiden kustannusarviot ovat numeroissa suurempia kuin markka-aikaan.

    Olemalla fossiili voi jättää tuotteen ostamatta ja välttää olemasta narrattava idiootti.


    Naurettavaa ja idioottimaista on väittää hintojen nousseen yleisesti 4-6 kertaisiksi. Etsi vaikka jokin tilasto ostovoiman kehityksestä niin totuus voi valjeta sinullekin.

      
  • NHB:


    Kun en enää autopelikorteilla leiki, niin tuo huipputehon arvo ei ole niin kovin mielenkiintoinen.




    No mitä ihmettä sitten vingut? Mitä helvetin väliä sillä on, että teho ilmoitetaan kahdella yksiköllä?



    NHB:


    Jos ei tee mitään muuta kuin lueskelee autolehtien huipputehotaulukoita, pelailee autopelikorteilla ja kyselee jatkuvalla syötöllä kysymyksiä keskustelupalstoilla kuitenkaan oppimatta mitään, niin silloin on aivan sama mitä yksikköä käyttää. Kaikki toimii jos teho on vain pelkkä numeroarvo ilman mitään sen syvällisempää käyttöä, merkitystä tai edes ymmärrystä aiheesta itsestään.




    No miten tilanne muuttuu jos teho ilmoitetaan eri yksiköllä?! Ei se kerro yhtään sen enempää. Jälleen kauheaa pätemistä. Kysymys kuului, että mihin laskelmiin sinä sitä pelkkää huipputeholukemaa oikein käytät, eikä siihen tullut vastausta.



    NHB:


    Mietihän vähän noita yksiköitä. Km/h, bar, celcius ja rpm osuvat kaikki paljon paremmin lukujärjestelmäämme kuin hevosvoima. Rpm kannattaisi unohtaa noista ensimmäisenä. Hertsi on saanut niin suuren suosion taajuuksista puhuttaessa, että minuutin aikaväli on täysin turha. CPM joutaisi samassa yhteydessä romukoppaan. Juurisyy tässä on ajan yksiköiden huonoudessa. Harmi kun niitä ei saatu vaihdettua kymmen kymmenkantaisiksi.




    Eli muutokset pitäisi tehdä, että sulla olisi helpompi pyöritellä kaavoja ilman turhia muutoksia.



    Tässä ei todellakaan ollut kyse mistään hevosvoimilla leikkimisestä, vaan yksinkertaisesti siitä, että koska yksikköä on käytetty iät ja ajat, niin on paljon helpompi tehdä vertailuja eri moottorien välillä.

      
  • Opelixi:

    No mitä ihmettä sitten vingut? Mitä helvetin väliä sillä on, että teho ilmoitetaan kahdella yksiköllä?

    No miten tilanne muuttuu jos teho ilmoitetaan eri yksiköllä?! Ei se kerro yhtään sen enempää. Jälleen kauheaa pätemistä. Kysymys kuului, että mihin laskelmiin sinä sitä pelkkää huipputeholukemaa oikein käytät, eikä siihen tullut vastausta.


    Ohhoh, onko Petteri etsinyt itseluottamusta perinteisin keinoin näin perjantain kunniaksi vai mistä moinen sävy tuli? Lue viestiketju uudestaan läpi. Vastauksia kysymykseesi on kyllä monikin kirjoittaja esittänyt. Mulla ei enää riitä mielenkiinto jankuttaa kanssasi.



    Eli muutokset pitäisi tehdä, että sulla olisi helpompi pyöritellä kaavoja ilman turhia muutoksia.

    En puhu itsestäni vaan kaikista kansainvälistä yksikköjärjestelmää käyttävistä.



    Tässä ei todellakaan ollut kyse mistään hevosvoimilla leikkimisestä, vaan yksinkertaisesti siitä, että koska yksikköä on käytetty iät ja ajat, niin on paljon helpompi tehdä vertailuja eri moottorien välillä.

    Muutos tuo mukanaan aluksi hieman kitkaa. Paras on kuitenkin kärsiä kasvukivut mahdollisimman nopeasti.

      
  • Ranskiksissa on yleensä 5 hevosta enemmän verrattuna Germaaneihin, siis jos sama kilowattiteho, eli onkos patongeilla eri muunnoskerroin? :warning:

    Toisaalta hevosen voimat on monelle tutumpia autoissa kuin "sähköyksiköt"! :wave:

    Laskutoimituksessa taas on SI-yksiköt käteviä, mutta millos niitä tarvii normielämässä, siis kun kyse autoista? :snotty:

      
  • Jos hevosvoiman ja kilowatin suhde olisi päinvastainen kuin nyt on, kaikki auton valmistajat ja myyjät ilmoittaisivat tehon ensisijaisesti kilowatteina, se kun olisi suurempi.





    Vastaavasti:

    Jos markan suhde euroon olisi ollut päinvastainen eli 1 mk olisi ollut 6 euroa (1/5,94573=0,16819), harkitsisivat ihmiset tarkemmin ostoksiaan.



    Miltä kuulostaisi munkkikahvin hinta kuppilassa noin 140 euroa.

    (Jos hinta nyt on 4 euroa = 23,78 mk/0,16819=141,40 euroa).



    Jo pelkästään 4 euron munkkikahvi muutettuna markoiksi 23,78 tuntuu suurelta näin markkoihin tottuneelta.

      

  • Muutos tuo mukanaan aluksi hieman kitkaa. Paras on kuitenkin kärsiä kasvukivut mahdollisimman nopeasti.




    Näin vältytään turhilta yksikkömuunnoksilta :lol:



    Opel Insignia 0.0016 Turbo ECOTEC: (1.6 Turbo ECOTEC)



    Huippunopeus 62,5 m/s (225km/h)

    Kiihtyvyys (0...27,7 m/s): 8,9s (0..100km/h / 8,0s)

    Huipputeho: 132 000W 132kW (180hv)

    Vääntömomentti: 230Nm / 230-576 rad/s (230Nm/2200-5500 r/min)

    Yhdistetty kulutus: 0,0077 m3/100000m(7,7l/100km)



    KOEOLOSUHTEET:



    Ulkolämpötila: 293K (20C)

    Ilmanpaine: 101300 Pa (1013mbar)



    Renkaat: 0,245/40 0,4826m (245/40 19" )

    Rengaspaine: 350000 Pa (2,5bar)

      
  • Penteles:


    Miltä kuulostaisi munkkikahvin hinta kuppilassa noin 140 euroa.
    (Jos hinta nyt on 4 euroa = 23,78 mk/0,16819=141,40 euroa).




    Itse en kyllä ymmärrä, mitä väliä isoilla numeroarvoilla on. Esimerkiksi Etelä-Koreassa, Kiinassa ja Venäjällä paikallisella valuutalla maksaessa lukemat ovat suuria, mutta mikään ei silti tunnu maksavan oikein mitään.

      
  • Opelixi:


    Kiihtyvyys (0...27,7 m/s): 8,9s (0..100km/h / 8,0s)
    Rengaspaine: 350000 Pa (2,5bar)




    Tässä pari esimerkkiä turhien muunnosten tuomista ongelmista.

      
  • NHB:

    Opelixi:

    Kiihtyvyys (0...27,7 m/s): 8,9s (0..100km/h / 8,0s)
    Rengaspaine: 350000 Pa (2,5bar)


    Tässä pari esimerkkiä turhien muunnosten tuomista ongelmista.




    Ai anteeksi, kiihtyvyyteen tuli näppäilyvirhe. Piti tietenkin olla 0...100km/h / 8,9s. Yksikkö ei muuttunut, joten virhe ei johtunut muunnoksesta.



    Paineen kohdalla ei tullut näppäilyvirhettä, vaan käytin tietenkin absoluuttista painetta ja suluissa perinteinen ilmaisu suhteellisena.



    Ja olet oikeassa, yksiköt pitäisi välittömästi muuttaa esimerkkini osoittamalla tavalla, että vältytään turhilta muunnoksilta laskutoimituksia tehdessä.



    Pitääpä muistaa kysäistä tarjousta 0,381 metrisistä talvirenkaista. Nopeusluokan osalta riittää 52,7 m/s.

      
  • Opelixi:


    Ai anteeksi, kiihtyvyyteen tuli näppäilyvirhe. Piti tietenkin olla 0...100km/h / 8,9s. Yksikkö ei muuttunut, joten virhe ei johtunut muunnoksesta.




    Mitä useampia arvoja tauloukoihin pitää laskea, sitä helpommin niissä tekee virheitä. Yksi lukema on selkeämpi kaikin puolin. Vaikka itsekin teit virheen tässä, niin silti jaksat jankata aiheesta. Mikään muu kuin jankuttaminen sinulla ei koskaan ole ollut tarkoituksenakaan.



    Paineen kohdalla ei tullut näppäilyvirhettä, vaan käytin tietenkin absoluuttista painetta ja suluissa perinteinen ilmaisu suhteellisena

    .

    Taulukon lukija varmasti arvostaa juuri tällaista toimintaa. Ilmoitetaan sama asia kahdessa eri yksikössä, jotka on määritelty eri tavalla. Tämäkin estyisi jos olisi vain yksi yksiselitteisesti määritelty yksikkö.



    Intosi puolustella yksikköjärjestelmämme ulkopuolisia yksiköitä on kyllä aika yllättävää. Kai se on niin, että joka asiassa tarvitaan joku inttämään vastaan.

      
  • NHB:


    Mitä useampia arvoja tauloukoihin pitää laskea, sitä helpommin niissä tekee virheitä. Yksi lukema on selkeämpi kaikin puolin. Vaikka itsekin teit virheen tässä, niin silti jaksat jankata aiheesta. Mikään muu kuin jankuttaminen sinulla ei koskaan ole ollut tarkoituksenakaan.




    Enhän minä tehnyt mitään virhettä yksikkömuunnoksen kohdalla, vaan yksinkertaisesti kirjoitin väärin. Yksikköhän oli muunnettu täysin oikein 0...100km/h => 0...27,7m/s. Mitä jankuttamista se on, että korjaa oman virheen?



    NHB:


    Taulukon lukija varmasti arvostaa juuri tällaista toimintaa. Ilmoitetaan sama asia kahdessa eri yksikössä, jotka on määritelty eri tavalla. Tämäkin estyisi jos olisi vain yksi yksiselitteisesti määritelty yksikkö.




    No juurihan minä luettelin Insignian tekniset tiedot sinua miellyttävällä tavalla. Kaikki SI-järjestelmän yksiköillä, niin ei sinunkaan tarvitse tehdä muunnoksia, kun suoritat laskutoimituksia. Laitoin vain sulkuihin yksiköt mitä on ennen käytetty, että ne jotka eivät vielä ole omaksuneet SI-järjestelmän yksiköitä yhtä hyvin kuin sinä ymmärtäisivät mistä puhutaan.



    Rengaspainekin olisi helpompi ilmoittaa absoluuttisena, niin olisi paljon helpompaa tehdä laskutoimituksia esim. miten lämpötilan muutos vaikuttaa paineeseen.



    NHB:


    Intosi puolustella yksikköjärjestelmämme ulkopuolisia yksiköitä on kyllä aika yllättävää. Kai se on niin, että joka asiassa tarvitaan joku inttämään vastaan.




    Miten niin yllättävää? Minä en vain näe ongelmaa siinä, että kilowattien lisäksi ilmoitetaan suluissa myös hevosvoimat. Kyllä noinkin pätevältä tyypiltä kuin sinulta pitäisi onnistua yksinkertainen muunnos, jos haluaa jotain huipputehosta laskea. Ei sinua sitten yhtään häiritse, että kierrosluku pitää muuttaa rad/s tai nopeus m/s. Kumma kyllä et yhtään moittinut, että rengaskoko ilmoitetaan tuumissa. Ei se ole mitään inttämistä, että esittää oman mielipiteen ja pitäähän minunkinlaisia täällä olla, että vastaavasti sinä pääset pätemään laskutaidoillasi.



    Kysyin sinulta yksinkertaisesti, että mitä sinun tarvitsee huipputehosta laskea, niin vastaukseksi sain:




    NHB:


    Kun en enää autopelikorteilla leiki, niin tuo huipputehon arvo ei ole niin kovin mielenkiintoinen.




    Olipa hyvin vastattu ja lisää tuli:



    NHB:


    Nykyisin moottorin ominaisuuksia verratessa vääntökäyrä on paljon mielenkiintoisempi kuin huipputeho.




    Olen samaa mieltä, mutta juttusi ei liittynyt mitenkään aiheeseen.



    NHB:


    Toisinaan noita laskuja tarvitsee pyöritellä välttääkseen Kitkakallen esimerkin tyyliset typeryydet.




    Mutta sitä kaavaa et olisi tarvinut, jos teho olisi ilmoitettu molemmilla yksiköillä tai vaikka vain kilowateissa. Kysyin, että mitä sinun tarvitsee huipputehosta laskea, niin sinun tarvitsee siis laskea onko huipputeho ilmoitettu oikein...



    NHB:


    Moottoreiden muutoksia suunnitellessa on yleensä jonkinlaiset tavoitteet tehon suhteen. Tavoitteisiin päästäkseen pitää tietää, millaisia osia tarvitaan. Optimaalisten osien valinta on taas mahdotonta, jos ei tiedetä millaisia vääntölukumia haetaan. Nykyisin sentään ihmisten tietoisuus tehon ja väännön suhteesta on sen verran parantunut, että iso osa keskustelijoista ei ole aivan hukassa tässä asiassa. Ei tästä ole pitkäkään aika, kun tämä toi esiin toinen toistaan virheellisempiä teorioita.




    Ja lisää tuli puhdasta pätemistä, kun kysyin yksinkertaista asiaa...





    NHB:


    Jos ei tee mitään muuta kuin lueskelee autolehtien huipputehotaulukoita, pelailee autopelikorteilla ja kyselee jatkuvalla syötöllä kysymyksiä keskustelupalstoilla kuitenkaan oppimatta mitään, niin silloin on aivan sama mitä yksikköä käyttää. Kaikki toimii jos teho on vain pelkkä numeroarvo ilman mitään sen syvällisempää käyttöä, merkitystä tai edes ymmärrystä aiheesta itsestään.




    Ja sitten lopuksi aloit vain vittuilla, kun et keksinyt mitään järkevää vastausta.

      
  • Kiitos kommenteistanne NHB ja Opelixi, eiköhän nuo tulleet jo käsitellyksi.

      
  • Penteles:

    Kiitos kommenteistanne NHB ja Opelixi, eiköhän nuo tulleet jo käsitellyksi.




    Selvä :wink:



    Voidaan kyllä jatkaa samassa aihepiirissä ja ihmetellä, että miksi renkaiden tai televisioiden koko ilmoitetaan tuumissa?

      
  • Opelixi:

    Voidaan kyllä jatkaa samassa aihepiirissä ja ihmetellä, että miksi renkaiden tai televisioiden koko ilmoitetaan tuumissa?




    Katsos, se on päätetty yksissä tuumin :hug:

      
  • Entäs kalorit, oikeastaan kilokalorit vaikka on mainoksissa on jaettu luku tuhannella jotta näyttäisi pienemmältä (?), jos alettaissin kirjoittaa/puhua jouleista ja kilojouleista, niin menis monen laihduttajan/lihottajan pasmat sekaisin? :tongue:

    1J = 1Nm = 1Ws, siis mikäs olis paras laihduttajalle?

    1cal = 4,1868J.

    1kcal = 4 186,8J.

    Jos mainostetaan että tuotteessa on 100 "kaloria" (lue kilokaloria) niin 418680 joulea kuulostaa "rumalta"? :tongue:

    Vai oisko 418680 "nyyttönimetriä" tai "wattisekunttia" parempi? :tongue:

    Mutta olisiko parasta käyttää tuttuja yksiköitä kuten "hevosvoima"? :wave:

      
  • Kaurahiutaleiden kohdalla voitaisiin aivan hyvin käyttää hevosvoimaa. 100g Elovena-hiutaleista siis 350kcal = 1450kJ = 0,40kWh = 0,54 hv/h eli 1kg paketilla kauramoottorilla kyntää tauotta yli 5h.

      
  • NHB:

    misar:
    En kyllä oikein ymmärrä näitä eurosnobeja jotka leuhkivat ajattelevansa euroissa. Itse olen huomannut kannattavaksi muuntaa asia mielessään markoiksi, jolloin huomaa selkeästi kuinka meitä on todella rankasti kusetettu euroilla onhan nimittäin niin että lähes kaikki tuotteet ovat nousseet hinnoiltaan 4-6 kertaisiksi lukuunottamatta ruokakauppaa ja kulkuneuvoja kuten esim. asunnot joiden kustannusarviot ovat numeroissa suurempia kuin markka-aikaan.

    Olemalla fossiili voi jättää tuotteen ostamatta ja välttää olemasta narrattava idiootti.

    Naurettavaa ja idioottimaista on väittää hintojen nousseen yleisesti 4-6 kertaisiksi. Etsi vaikka jokin tilasto ostovoiman kehityksestä niin totuus voi valjeta sinullekin.




    Otetaan vaikka yksi esimerkki, ostin nokian talvirenkaat -99

    ohjehinta oli 650mk/sarja maksoin asnnettuna ja painotetuina 380mk/sarja



    TM testi kertoo nokia7 hinnaksi 700€/sarja eli kerrottuna kertoimella 5,23 x 700€ = 3661mk



    3661/650 = 5,63 kertainen hinta



    Nykyiseen autoon 2005 ostohetkellä nokia 4 450€/sarja kerrottuna arvio 5,50 x 450 = 2475mk



    2475/380 = 6,51 kertainen hinta





      
  • muuntokeirroin tais olla jotain 5,926?

      
  • 5,94573, mutta rahan silloisen arvon huomioon ottaen rengassatsin hinta olisi nykyrahassa n. 450mk, mutta mitkä renkaat noin halvalla sai?



    Ettet nyt sarjan sijaan tarkoittanut kappalehintaa?

      
  • Nokian talvirenkaiden hinnat kerättynä TM:n talvirengastesteistä:



    1998: Hakkapeliitta 1, 185/65 R15. Listahinta 789 mk (132,70 €).

    1999: Hakkapeliitta 1, 185/65 R15. Listahinta 789 mk (132,70 €).

    2000: Hakkapeliitta 2, 195/65 R15. Listahinta 1 033 mk nast. (173,74 €).

    2001: Hakkapeliitta 2, 195/65 R15. Listahinta 1075 mk nast. (180,80 €).

    2002: Hakkapeliitta 2, 195/65 R15. Listahinta 186,20 € nastoineen.

    2003: Hakkapeliitta 4, 195/65 R15. Listahinta 195,51 €.

    2004: Hakkapeliitta 4, 185/65 R15. Listahinta 171,40 €.

    2005: Hakkapeliitta 4, 205/55 R16. Listahinta 267,18 €.

    2006: Hakkapeliitta 5, 205/55 R16. Listahinta 267,18 €.

    2007: Hakkapeliitta 5, 205/55 R16. Listahinta 275,72 €.

    2008: Hakkapeliitta 5, 205/55 R16. Listahinta 284,26 €.

    2009: Hakkapeliitta 7, 205/55 R16. Listahinta 700,- € (keskimääräinen hinta eri rengasliikkeistä tarkistettuna, sisältäen asennuksen).

      
  • Penteles:

    Nokian talvirenkaiden hinnat kerättynä TM:n talvirengastesteistä:

    1998: Hakkapeliitta 1, 185/65 R15. Listahinta 789 mk (132,70 €).
    1999: Hakkapeliitta 1, 185/65 R15. Listahinta 789 mk (132,70 €).
    2000: Hakkapeliitta 2, 195/65 R15. Listahinta 1 033 mk nast. (173,74 €).
    2001: Hakkapeliitta 2, 195/65 R15. Listahinta 1075 mk nast. (180,80 €).
    2002: Hakkapeliitta 2, 195/65 R15. Listahinta 186,20 € nastoineen.
    2003: Hakkapeliitta 4, 195/65 R15. Listahinta 195,51 €.
    2004: Hakkapeliitta 4, 185/65 R15. Listahinta 171,40 €.
    2005: Hakkapeliitta 4, 205/55 R16. Listahinta 267,18 €.
    2006: Hakkapeliitta 5, 205/55 R16. Listahinta 267,18 €.
    2007: Hakkapeliitta 5, 205/55 R16. Listahinta 275,72 €.
    2008: Hakkapeliitta 5, 205/55 R16. Listahinta 284,26 €.
    2009: Hakkapeliitta 7, 205/55 R16. Listahinta 700,- € (keskimääräinen hinta eri rengasliikkeistä tarkistettuna, sisältäen asennuksen).






    Mitä tarkoitat ovatko sarjoja vai kappaleita. Ainakin tämä 2009 on tingitty sarjahinta keskimäärin.

      
  • misar:

    Penteles:
    Nokian talvirenkaiden hinnat kerättynä TM:n talvirengastesteistä:

    1998: Hakkapeliitta 1, 185/65 R15. Listahinta 789 mk (132,70 €).
    1999: Hakkapeliitta 1, 185/65 R15. Listahinta 789 mk (132,70 €).
    2000: Hakkapeliitta 2, 195/65 R15. Listahinta 1 033 mk nast. (173,74 €).
    2001: Hakkapeliitta 2, 195/65 R15. Listahinta 1075 mk nast. (180,80 €).
    2002: Hakkapeliitta 2, 195/65 R15. Listahinta 186,20 € nastoineen.
    2003: Hakkapeliitta 4, 195/65 R15. Listahinta 195,51 €.
    2004: Hakkapeliitta 4, 185/65 R15. Listahinta 171,40 €.
    2005: Hakkapeliitta 4, 205/55 R16. Listahinta 267,18 €.
    2006: Hakkapeliitta 5, 205/55 R16. Listahinta 267,18 €.
    2007: Hakkapeliitta 5, 205/55 R16. Listahinta 275,72 €.
    2008: Hakkapeliitta 5, 205/55 R16. Listahinta 284,26 €.
    2009: Hakkapeliitta 7, 205/55 R16. Listahinta 700,- € (keskimääräinen hinta eri rengasliikkeistä tarkistettuna, sisältäen asennuksen).



    Mitä tarkoitat ovatko sarjoja vai kappaleita. Ainakin tämä 2009 on tingitty sarjahinta keskimäärin.




    En tarkoita mitään.

    Hinnat ovat niin kuin TM on ne lehdessä ilmoittanut. TM ei kerro mitä hintoja ne ovat, niitä täytyy kysyä TM:ltä.

      
  • Tänään se tuli todistettua, että kaikki hevosvoimat eivät ole yhtä suuria. 300hv Starlet jäi sekunti tolkulla per kierros tänään mun 100hv smartille Ahveniston märällä ja lehtien liukastamalla radalla, vaikka autot on painoltaa about samaa kaliberia. Tästä eteenpän käytän pelkkiä kilowatteja kun autojen tehoista puhutaan.

      
  • Penteles:

    Nokian talvirenkaiden hinnat kerättynä TM:n talvirengastesteistä:

    1998: Hakkapeliitta 1, 185/65 R15. Listahinta 789 mk (132,70 €).
    1999: Hakkapeliitta 1, 185/65 R15. Listahinta 789 mk (132,70 €).
    2000: Hakkapeliitta 2, 195/65 R15. Listahinta 1 033 mk nast. (173,74 €).
    2001: Hakkapeliitta 2, 195/65 R15. Listahinta 1075 mk nast. (180,80 €).
    2002: Hakkapeliitta 2, 195/65 R15. Listahinta 186,20 € nastoineen.
    2003: Hakkapeliitta 4, 195/65 R15. Listahinta 195,51 €.
    2004: Hakkapeliitta 4, 185/65 R15. Listahinta 171,40 €.
    2005: Hakkapeliitta 4, 205/55 R16. Listahinta 267,18 €.
    2006: Hakkapeliitta 5, 205/55 R16. Listahinta 267,18 €.
    2007: Hakkapeliitta 5, 205/55 R16. Listahinta 275,72 €.
    2008: Hakkapeliitta 5, 205/55 R16. Listahinta 284,26 €.
    2009: Hakkapeliitta 7, 205/55 R16. Listahinta 700,- €


    Kun muistaa vielä sen, että 205/55 R16 on noin kolmasosan kalliimpi koko kuin 185/65 R16, niin päästään vielä hieman lähemmäs totuutta. Arviot hintojen kuusinkertaistumisesta ovat tosiaankin naurettavia ja idioottimaisia.

      
  • Metsähaka:

    1J = 1Nm = 1Ws, siis mikäs olis paras laihduttajalle?




    Tässä tuli vielä 1 sekaannuksen mahdollisuus.



    1J = 1Nm on eri asia kuin vääntömomentti 1Nm, vaikka yksikkö on täysin sama. Joule = Nm = Ws kuvaa energian määrää ja vääntömomentin Nm pyörivän akselin vääntövoimaa.

      
  • Jaksoin lukea ketjun loppuun.

    Slowgear; ”Eikös se muten ole suomeksi kilovatti eikä kilowatti?” Ei ole, se on kilowatti.

    NHB;” Hertsi on saanut niin suuren suosion taajuuksista puhuttaessa, että minuutin aikaväli on täysin turha.”

    Taajuuden yksikkö on aina ollut hertsi (Hz).

    Opelixi;” Ulkolämpötila: 293K (20C)”. Lämpötilan yksikko on Kelvin, joka on yhtä suuri kuin Celsius-aste (°C).

      
  • nikkra:


    NHB;” Hertsi on saanut niin suuren suosion taajuuksista puhuttaessa, että minuutin aikaväli on täysin turha.”
    Taajuuden yksikkö on aina ollut hertsi (Hz).


    Pyörimistaajudesta puhuttaessa rpm on käytössä varsin yleisesti. Jenkien vaikutuspiirissä on myös käytössä cpm värähtelystäkin puhuttaesa. Keskenäänhän nuo toimivat hyvin, mutta homma kusee jos cpm korvataan Hz:lla. Tuo rpm on taas yksikkö, jolle tunnuksia on antanut vähän jokainen rpm, U/min, 1/min, tr/mn...

      
  • NHB:


    Kun muistaa vielä sen, että 205/55 R16 on noin kolmasosan kalliimpi koko kuin 185/65 R16, niin päästään vielä hieman lähemmäs totuutta. Arviot hintojen kuusinkertaistumisesta ovat tosiaankin naurettavia ja idioottimaisia.


    Entäpä rengaskoot? esim 205 tarkoittaa millimetrejä mutta R16 taas vanteen 16 TUUMAn sädettä. Miksi samassa mittatiedossa on sekotettuina sekä millimetrejä että tuumia ??



      
  • Mä ostin just lauantaina käytetyt 205/45 renkaat 406:n vanteilla. Kyl tuli näköö kinneriin kun sai alta pois vanhat 381:t, mut 432:t olis menny jo vähän överiks.

      
  • nikkra:


    Opelixi;” Ulkolämpötila: 293K (20C)”. Lämpötilan yksikko on Kelvin, joka on yhtä suuri kuin Celsius-aste (°C).




    Kait sen nyt tietää jokainen täällä olija. Kuitenkin, jos aikoo tehdä jotain laskutoimituksia, kuten esimerkiksi lämpötilan vaikutusta rengaspaineisiin on käytettävä kelvineitä ja ettei NHB:n tarvitsisi tehdä yksikkömuunnoksia ilmoitin lämpötilan valmiiksi oikealla yksiköllä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit