Ja kannattaa muistaa, ettei 0-100 km/h arvo kerro autosta loppujen lopuksi melkeinpä yhtään mitään.
-ai nyt onkin valikoivasti taas asenne tämä? montahan kertaa olet kouhottanut esim. normaali 2.0 Legacya laiskaksi, koska kiihtyy n. sekunnin hitaammin kuin vastaavat etuveto kilpailijat. Nyt kun on omat intressit pelissä ( Fordin maine ), niin tuo kiihtyvyys ei olekkaan ollenkaan tärkeää.
Aivan, kovin on valikoivaa. Hohhoijaa. Fakta on että tuon tason kiihtyvyyslukema ei noin isokoneiselle autolle ja noilla teho- ja vääntölukemilla ole lainkaa hyvä.
Muuten, ihan näin vertailuksi Renault Megane RS R26.R on kellottanut ringillä ajan 8.16. Vertailun vuoksi huomattavasti tehokkaamman edellisen sukupolven Subaru Impreza WRX STi:n paras aika on 8.24. Tehoa rellussa on 225hv. Uuden Imprezan aikaa en löytänyt, mutta tuskin se tuota rellun aikaa parempi on. Että sen verran "lälläriautoja" nuo etuvedot ovat.
Subarulta samantehoinen sporttimalli on Impreza WRX. Se jää sekuntikaupalla tuota rellua jälkeen.
Nyt täytyy jo viheltää tauko. Siis MIKÄ Megane tuohon aikaan on ajanut, ja oliko koko kierros eikä gantry-to-bridge? Nimittäin Megane Trophy, joka on vain nipin napin (0,2s) lyhyemmällä ja tasaisemmalla radalla hitaampi on kellottanut ajan 8.38!
Edellismallin sekä nykyisen STi:n aika on parempi kuin Megane F1 R26:n Hockenheimilla.
Lisäisin vielä että Megane on erinomainen, erittäin urheilulliseksi optimoitu auto jota hitaampana oleminen tuossa luokassa ei ole häpeä. Subaru ei myöskään ole äärimmäinen asfalttiohjus edes STi-versiona. Katsotaan ensin että pärjääkö Focus RS edes lähes noihin Meganeen ja Subaruun nähden, haukutaan sitten vasta Subarua surkean hitaaksi jos se on jonkun mielestä millään tavalla järkevää...
Hyvä muuten että Jaguar XKR on vain sekunnin (8.25min kierrosaika) mielestäsi äärimmäisen hidasta edellisen sukupolven Subarua hitaampi ahdetulla 4.2 V8:lla ja alumiinikorillaan! Ei ihme ettet halua arvostella etuvetojakaan lälläriautoiksi, ne kun vievät XKR:ää radalla kuin vierasta sikaa (ihmetyttää vain että miksi sitten Subarua haukut)!! Pitäisikö tässä vaiheessa mainita Volvojen 'erinomaisuutta' radalla??!!
Täällä on näköjään eksytty aiheesta aika totaalisesti, mutta tästä on hyvä jatkaa....
Etuvetoinen auto ja yli 200 hv tarkoittaa että reippaasti ajettaessa mittaristo vilkkuu ja välkkyy kaikenmaailman luistonesto, esp tms. valoja = aika turhake vaikka ajo-ominaisuudet olisivat kuinka hyvät. Osaavissa käsissä pitävällä pinnalla kuivalla kelillä nopeampi kuin vastaava nelivetoinen.
Takavetoinen auto ja yli 200 hv tarkoittaa lähes samaa mittariston välkettä, mutta huomattavasti hauskempi ajaa ja osaavissa käsissä pitävällä pinnalla nopeampi kuin vastaava etuveto tai neliveto.
Nelivetoinen auto ja yli 200 hv pesee molemmat edellä mainitut irtopinnalla mennen tullen ja oikealla tehojakaumalla on hulppeasti hauskempi kuin etu- tai takaveto. Vetosuhde mielellään kiinteä tai takapainotteinen. Tehoa saisi olla enemmän, sitä ei ole nelivetoisessa koskaan liikaa...
Terveisin yli 25 v. kokemus erilaisista autoista ja moottoriurheilusta ja nelivetoisella ajava - en vaihtaisi pois !
On mennyt sen verran vänkäämiseksi tämä palsta, etten ole viitsinyt enää pitkän aikaan mitään tänne kirjoittaa. Tässä sattui kuitenkin olemaan yksi parhaista kirjoituksista omasta mielestäni, olen samaa mieltä! Tuo hyvin toteutettu neliveto on myös liukkaalla hauskempi, mutta mielestäni pitävällä pinnalla takavetoinen on hauskempi.
(Ja mitä ihmeen 'kunnon premiumia' Bentley muka on? Yksi suurimmista automaailman vitseistä tuo Continental GT (perinteistä VW-konsernia siis)! No, eihän se sentään ole etuvetoinen vaikka etuvetorakenteinen onkin...)
tuo oli kyllä outo veto ettei bentley olisi "kunnon preniumia" mutta taitaa olla syy että vw-omistaa kyseisen merkin ja auto perustuu vw phaetonin tekniikkaan mistä sattuu löytymään etuveto aloits malli...
eli onko bmw:n omistama rolls myös vitsi kun perustuu pitkälti 7-sarjan bemuun????
omasta mielestä on aivan sama vaika auto perustuisi mihin tahansa ns. konserni tekniikkaan jos se on hyvä!!
se että täällä keskustellaan jostain kompromissi vapaista autoista esim. mersu/bmw on todella sinisilmäistä uskoa ettei noissa olisi tehty paljonkin niitä siitä jo pitää huolen jokaisen merkin talous osasto!!!
sitten aiheeseen itse pidän noista audia muotoilullisesti parhaana niin sisä kuin ulkoa, mutta se on vain oma mielipide.
teknisesti jokaisella on mielenkiintoisia malleja...
Niin, siis tarkoitin ettei se ole kunnon auto. Ei sitä etteikö siitä pyydettäisi mahtavasti premiumia.
Ja sinäpä sen sanoit, perustuu Phaetonin tekniikkaan, jos siitä tietää jotain niin ei ihmettele kommenttiani.
Ja aivan, kuten sanoin niin se on etuvetorakenteinen. Ei sillä ole mitään väliä vaikkei VW-konserni myisi mitään ko. tekniikalla tehtyä autoa etuvetoisen, etuvetorakenteinen se silti on vaikka jokaisessa olisi vedetty veto myös taakse. Täysi susi muissakin suhteissa kyseinen auto, ei ole mitenkään pienestä kiinni että se on naurettava.
Sinun autotuntemus se vitsi on jos väität että Rolls perustuu 7-sarjaan millään tapaa.
Olen samaa mieltä siinä että ei väliä mihin konsernin tekniikaan perustuu jos se on hyvä. Muista vain että siinä lopussa on tuo 'jos se on hyvä'.
Mitä tulee kommenttiisi komrpomisseista niin niitä voi tehdä fiksuja tai typeriä, ja auton voi suunnitella lähtökohtaisesti erinomaisesti tai sitten siitä mitä sattuu olemaan käsillä. Tärkeintä on se että välittävät mitä lopputuloksesta tulee todella, eikä vain että näyttääkö hyvältä mainostekstissä.
Muotoilu on yhdentekevin asia noissa, ja sillä on vähiten tekemistä insinööritaidon tai ajokokemuksen suhteen.
täytyy myöntää että tietoni vw phaetonin kohdalla voivat olla vajavaiset mutta sen kerran mitä itse sitä sain kokeilla en voi pahaa sanaa sanoa (3.0d neliveto) eikä ajoltaan eronnut kilpailijoista (omasta mielestä
vaitarkoitatko noita w-moottoreita kuulostavat erikoisilta ja ei ole pienintäkään hajua niiden aokäytöksestä ja suurin osa phaetoneista suomessa on keskon omia autoja
osaatko selventää mikä niistä tekee lähes naurettavia???
onko se vain sen takia että autoa myydään vw merkillä???
uskotko itse tosiaankin siihen että rollisissa ei ole osia suoraan bmw:ltä tai pienillä muutoksilla???
esim moottori...(pohjaa 760)
sitten otsikon alaiseen osuuteen vaikka vähättelet muotoilun osuutta niin harva ostaa autoa minkä muotoilusta ei pidä.(ainakaan minä en pysty ostamaan autoa minkä muotoilusta en pidä
ei auta vaikka olisi kuinka hieno ajokokmus tai insinööri taidon näyte jos muotoilu on epäonnistunut.
ikävä kyllä paljon autoja myydään vain onnistuneen muotoilun johdosta.
Onko tuo joku mittapuu, kun Suomessa myydään prosentti Euroopan autoista ? Kerrohan se, onko tuo Tanskan, Norjan ja Suomen veromalli oikea.
Millä autolla ajat itse, ettei vaan olisi 1 kpl Audi 1992.
Tuhoaako Fordin / Volvon saastuttava muinaismuisto moottori vähemmän luontoa niissä maissa joissa ei peritä autoveroa tai veron määrää ei ole sidottu co2 päästöihin?
Tottakai se pitää liittää, jos tutkii TM:n keskustelupalstan viimeaikaista antia, niin tuostahan kumpusi todella mielenkiintoista keskustelua.
Suurin osa keskusteluista on tätä Volvo-hommaa. Sehän alkoi siitä kun se vesipää XWD sen aloitti topicilla "Volvossa vakavia jarruvikoja." Minä olen Volvolla aina ajanut enkä ole ikinä mitään jarruvikoja havainnut. Sama vesipää on sitten jatkanut häiriköintiä, en siis tarkoita itseäni.
Eli oli myynti laskevaa taikka nousevaa, aina on joku vesipää motkottamassa.
Focuksen otin esille, koska siitä siis kimposi mielenkiintoista keskustelua. Mitäpä jos itsekin vaihtaisit levyä ja tekisit samoin ?
Eli olisiko liikaa vaadittu, jos vaikka keskustelisit asioista yleisluontoisesti, tyyliin paras neliveto jne.
Kun et ole kuitenkaan mitään Bemaria, Mersua taikka Audia ostamassa, ainakaan uutena.
Tämä on sen tyyppistä keskustelua että kumpi olisi parempi, Britney Spears vai Pamela Anderson.
Katselin tässä ruotsalaista autohuutokauppaa ja siellä toteutuneita autojen myyntihintoja, www.kvd.se. Olisiko liikaa vaadittu, että edes joku näistä premium-sönkkääjistä kertoisi sen että saako sen premiumin tuolta halvemmalla kuin pitkällä velkavankeudella Suomessa.
Focuksen otin esille, koska siitä siis kimposi mielenkiintoista keskustelua. Mitäpä jos itsekin vaihtaisit levyä ja tekisit samoin ?
Kun et ole kuitenkaan mitään Bemaria, Mersua taikka Audia ostamassa, ainakaan uutena.
Miksi et sitten avannut omaa keskustelua Focusesta? Onhan tässä tietenkin ollut milelenkiintoinen 4-vetokeskustelu, mutta ei kyllä liity tähän Mersu v BMW v Audi -aiheeseen.
Se mitä olen uutena nyt ostamassa liittyy hyvinkin tähän keskusteluun
Kuinka paljon Kimi ajattelee ympäristöä kun hän parkkeeraa 33-metrisen jahtinsa satamaan ?
Tiedon ja oman näkemyksen julkaiseminen ei aina edellytä mylvimistä, joskus asiallinen äänikin saattaa riittää. Jos ei ole itse otsikkoon antaa mitään, kun anti on lähinnä muiden kirjoittajien vähättely ja nimittely. Voi miettiä itse tykönänsä kannattaako yleensä mitään kirjoittaa.
Ja tässä jälleen yksi loistava esimerkki miten tekniikkaa kehitetään. Mercedeksen S-hybridi. Ei siis pelleillä jonkun saastuttavamman etanolivirittelyjen kanssa vaan tehdään oikeasti jotain teknisesti edistyksellistä.
Ensi kesäkuussa meillä on mahdollista ostaa uutta Blue-Hybrid mersu-teknologiaa. Autossa on mm. uutta akkuteknologiaa, aikaisemmin ei autoissa ole käytössä ollut 120V litiumioniakkutekniikkaa. Mersun strategioissa on laajentaa Blue-Hybrid teknologia useimpiin mallisarjoihin lähivuosina.
Saksassa on meneillään toki muitakin isoja eko-hankkeita, mm. BMW:een vetytekniikan tuonti autoihin.
Ja tässä jälleen yksi loistava esimerkki miten tekniikkaa kehitetään. Mercedeksen S-hybridi. Ei siis pelleillä jonkun saastuttavamman etanolivirittelyjen kanssa vaan tehdään oikeasti jotain teknisesti edistyksellistä.
Olikos tässä jotakin pointtia verrattuna Toyota Priukseen tai Lexus-hybrideihin, jotka on ollut jo "vuosia" olemassa?
Toki kehitys kehittyy ja MB voinee hyödyntää TÄLLÄ HETKELLÄ uusinta tekniikkaa, mutta en ihmettelisi vaikka Toyotalta/Lexukselta tulisi sitten taas seuraava, tai vastaava askel eteenpäin.
Sitten ehkä jälleen Mersu ja taas Toyota jne. Näinhän niitä uusia keksintöjä hyödynnetään resurssien mukaan, eikä niitä Toyotalta ainakaan myöskään puutu!
Ja kukapas sen tietää vaikka Volvo vetäisi ohi sitä seuraavassa vaiheessa? Kun ovat ottamassa sielläkin uusia askelia kehityksessä.
Alentumatta tasollesi lyhyt kommentti edellisiin: Mukaan on päässyt Vollen etanolimallit ja kaasuversio.
Kuten jo aikaisemmin on yleisesti todettu nämä etanoli/kaasuviritykset eivät käytännössä vaadi mitään innovaatioita, sama hyötysuhteeltaan onneton vanhanaikainen Vollen valtava 2.5-litrainen bensakone, polttoaineputket vaihdettu viinankestävään ja moottorisoftaa vähän viilattu. Näillä lippalakkivirityksillä ei maailmaa pelasteta. muutoinkin downsizing is in, jos et tiennyt.
Seuraa linkin takana olevia hybrid, fuel cell, hydrogen -osastoja. Siellä tehdään sitä uraa uurtavaa työtä.
Andertz, ymärrä hyvä että Vollen ja omistajansa FORDin taloudellinen tila on lähellä konkurssia, siitä syystä ei edes ole mahdollisuuksia kehittää ja satsata mullistavaan, Vollelle ja FORDille tämä on selviytymispeliä. Saattaa valitettavasti olla jopa Vollen loppu lähellä? Eli juuri nyt Volleen ostaminen on kuin ostaisi osakkeita kalliiseen hintaan ja myisi ne sitten romahduksen jälkeen.
Samanaikaisesti voitokkaat saksalaiset luovat autotekniikan uusia tuulia massiivisilla kehityshankkeilla. Se vaan on se ero voitollisen ja menestuksellisen yrityksen ja megatappiolliseen tavis FORDiin sekä tyttärensä Vollen puuhasteluun verratuna.
Olikos tässä jotakin pointtia verrattuna Toyota Priukseen tai Lexus-hybrideihin, jotka on ollut jo "vuosia" olemassa?
Sitten ehkä jälleen Mersu ja taas Toyota jne. Näinhän niitä uusia keksintöjä hyödynnetään resurssien mukaan, eikä niitä Toyotalta ainakaan myöskään puutu!
Totta, ilman muuta Toyota ja Lexus ovat tällä saralla tehneet todella hienoa työtä ja se näkyy mm. Priuksen myyntiluvuissa.
Tämä Merceden juttu on akkukehityspuolella, joka on parasta sillä alueella. Ja aikansa se vei Nokiallakin, ennen kuin puhelimiin saatiin kunnolliset akut Ei aivan helppo teknologian alue tuo energian varastointi.
Eräs mielenkiintoinen tulokas on tämä GM:n Volt. Siinähän ajetaan aina sähköllä ja akkujen latausta pidetään yllä tarvittaessa laturilla, jota pyörittää 'pienipäästöinen'? polttomoottori.
Dieselhybridien tulo lähestyy. Citroën ja Peugeot esittelevät Pariisin autonäyttelyssä lokakuun alussa tulevien dieselhybridiensä konseptimallit. Citroën auto on saanut nimekseen Hypnos ja Peugeotin auto on ristitty Prologueksi. Peugeot ilmoittaa Prologuen hiilidioksidipäästöiksi dieselmoottorilla ajettaessa 109 grammaa kilometrillä. Autossa on hiukkassuodatin. Sähkömoottorilla ajettaessa hiilidioksidipäästöjä ei synny.
Prologuessa etupyörät saavat voimansa dieselmoottorista ja takapyörät sähkömoottorista. Moottoreita voidaan myös käyttää yhtä aikaa.
Dieselhybridien odotetaan olevan tuotantovalmiita vuonna 2010.
Eivät siis pelkät saksalaiset (vai pitikö Andrea tässä sanoa MB?) tai japanilaiset ole yksin "eturintamassa".
Ja tässä jälleen yksi loistava esimerkki miten tekniikkaa kehitetään. Mercedeksen S-hybridi. Ei siis pelleillä jonkun saastuttavamman etanolivirittelyjen kanssa vaan tehdään oikeasti jotain teknisesti edistyksellistä.
Ensi kesäkuussa meillä on mahdollista ostaa uutta Blue-Hybrid mersu-teknologiaa. Autossa on mm. uutta akkuteknologiaa, aikaisemmin ei autoissa ole käytössä ollut 120V litiumioniakkutekniikkaa. Mersun strategioissa on laajentaa Blue-Hybrid teknologia useimpiin mallisarjoihin lähivuosina.
Saksassa on meneillään toki muitakin isoja eko-hankkeita, mm. BMW:een vetytekniikan tuonti autoihin.
Andertz, ymärrä hyvä että Vollen ja omistajansa FORDin taloudellinen tila on lähellä konkurssia, siitä syystä ei edes ole mahdollisuuksia kehittää ja satsata mullistavaan, Vollelle ja FORDille tämä on selviytymispeliä. Saattaa valitettavasti olla jopa Vollen loppu lähellä? Eli juuri nyt Volleen ostaminen on kuin ostaisi osakkeita kalliiseen hintaan ja myisi ne sitten romahduksen jälkeen.
Samanaikaisesti voitokkaat saksalaiset luovat autotekniikan uusia tuulia massiivisilla kehityshankkeilla. Se vaan on se ero voitollisen ja menestuksellisen yrityksen ja megatappiolliseen tavis FORDiin sekä tyttärensä Vollen puuhasteluun verratuna.
Onko joku niistä AMS:n ruskean reiän ritareista lopettanut nettisuhteen kanssasi, kun olet niin myrtsi. No älä huolehdi, voit hakea lohtua Suomen puolelta muista homoista, jotka ajelee vanhalla BMW:llä.
petos:
simppa:
Nyt täytyy jo viheltää tauko. Siis MIKÄ Megane tuohon aikaan on ajanut, ja oliko koko kierros eikä gantry-to-bridge? Nimittäin Megane Trophy, joka on vain nipin napin (0,2s) lyhyemmällä ja tasaisemmalla radalla hitaampi on kellottanut ajan 8.38!
Edellismallin sekä nykyisen STi:n aika on parempi kuin Megane F1 R26:n Hockenheimilla.
Lisäisin vielä että Megane on erinomainen, erittäin urheilulliseksi optimoitu auto jota hitaampana oleminen tuossa luokassa ei ole häpeä. Subaru ei myöskään ole äärimmäinen asfalttiohjus edes STi-versiona. Katsotaan ensin että pärjääkö Focus RS edes lähes noihin Meganeen ja Subaruun nähden, haukutaan sitten vasta Subarua surkean hitaaksi jos se on jonkun mielestä millään tavalla järkevää...
Hyvä muuten että Jaguar XKR on vain sekunnin (8.25min kierrosaika) mielestäsi äärimmäisen hidasta edellisen sukupolven Subarua hitaampi ahdetulla 4.2 V8:lla ja alumiinikorillaan! Ei ihme ettet halua arvostella etuvetojakaan lälläriautoiksi, ne kun vievät XKR:ää radalla kuin vierasta sikaa (ihmetyttää vain että miksi sitten Subarua haukut)!! Pitäisikö tässä vaiheessa mainita Volvojen 'erinomaisuutta' radalla??!!
andertz:
Ymmärrettiin jo, ymmärrettiin jo: oletkin aivoton teini.
Autoista "keskusteleminen" on tiukkaa touhua, vai mitä Putput?
SportShift:
On mennyt sen verran vänkäämiseksi tämä palsta, etten ole viitsinyt enää pitkän aikaan mitään tänne kirjoittaa. Tässä sattui kuitenkin olemaan yksi parhaista kirjoituksista omasta mielestäni, olen samaa mieltä! Tuo hyvin toteutettu neliveto on myös liukkaalla hauskempi, mutta mielestäni pitävällä pinnalla takavetoinen on hauskempi.
Putput:
------------------------------------------------------------
täytyy myöntää että tietoni vw phaetonin kohdalla voivat olla vajavaiset mutta sen kerran mitä itse sitä sain kokeilla en voi pahaa sanaa sanoa (3.0d neliveto) eikä ajoltaan eronnut kilpailijoista (omasta mielestä
vaitarkoitatko noita w-moottoreita kuulostavat erikoisilta ja ei ole pienintäkään hajua niiden aokäytöksestä ja suurin osa phaetoneista suomessa on keskon omia autoja
osaatko selventää mikä niistä tekee lähes naurettavia???
onko se vain sen takia että autoa myydään vw merkillä???
uskotko itse tosiaankin siihen että rollisissa ei ole osia suoraan bmw:ltä tai pienillä muutoksilla???
esim moottori...(pohjaa 760)
sitten otsikon alaiseen osuuteen vaikka vähättelet muotoilun osuutta niin harva ostaa autoa minkä muotoilusta ei pidä.(ainakaan minä en pysty ostamaan autoa minkä muotoilusta en pidä
ei auta vaikka olisi kuinka hieno ajokokmus tai insinööri taidon näyte jos muotoilu on epäonnistunut.
ikävä kyllä paljon autoja myydään vain onnistuneen muotoilun johdosta.
vaikka tätä vertailua ei kannattaisi tänne tehdä niin....
ajatelkaa että hyuandai sonata 2,0 diesel gls maksaa vain 25t
ns. vanha malli niin olisiko tuo paljonkin huonompi kauppa kuin saksalais "preniumit" jotka maksaa 20t enemmän?
osittain kirjoitettu huumori mielessä mutta silti panee ajattelemaan...
hyuandai sonata 2,0 diesel gls maksaa vain 25t...osittain kirjoitettu huumori mielessä
Voiko nenästä kaivaa verta huumorimielessä?
Tää on kuule ASIANTUNTIJOIDEN kirjoittelupaikka hei!! Ja aivan tanan tosissaan!
Täällä ei sotketa puuroja ja vellejä etenkään OTSIKON automerkkeihin!
HÄPEÄ ALHAISIA AJATUKSIASI!
andertz:
Suomessa tämä saastuttava muinaismuisto moottori maksaa mukavasti extraa co2 perusteisen autoveron takia.
juster
Onko tuo joku mittapuu, kun Suomessa myydään prosentti Euroopan autoista ? Kerrohan se, onko tuo Tanskan, Norjan ja Suomen veromalli oikea.
Millä autolla ajat itse, ettei vaan olisi 1 kpl Audi 1992.
andertz:
Tuhoaako Fordin / Volvon saastuttava muinaismuisto moottori vähemmän luontoa niissä maissa joissa ei peritä autoveroa tai veron määrää ei ole sidottu co2 päästöihin?
andertz:
En ymmärrä kyllä miksi tähän keskusteluun täytyy joku Focus liittää ???
juster
Kuinka paljon Kimi ajattelee ympäristöä kun hän parkkeeraa 33-metrisen jahtinsa satamaan ?
Andrea:
Andrea, eiköhän me kaikki se tiedetä
Andrea
Tottakai se pitää liittää, jos tutkii TM:n keskustelupalstan viimeaikaista antia, niin tuostahan kumpusi todella mielenkiintoista keskustelua.
Suurin osa keskusteluista on tätä Volvo-hommaa. Sehän alkoi siitä kun se vesipää XWD sen aloitti topicilla "Volvossa vakavia jarruvikoja." Minä olen Volvolla aina ajanut enkä ole ikinä mitään jarruvikoja havainnut. Sama vesipää on sitten jatkanut häiriköintiä, en siis tarkoita itseäni.
Eli oli myynti laskevaa taikka nousevaa, aina on joku vesipää motkottamassa.
Focuksen otin esille, koska siitä siis kimposi mielenkiintoista keskustelua. Mitäpä jos itsekin vaihtaisit levyä ja tekisit samoin ?
Eli olisiko liikaa vaadittu, jos vaikka keskustelisit asioista yleisluontoisesti, tyyliin paras neliveto jne.
Kun et ole kuitenkaan mitään Bemaria, Mersua taikka Audia ostamassa, ainakaan uutena.
Tämä on sen tyyppistä keskustelua että kumpi olisi parempi, Britney Spears vai Pamela Anderson.
Katselin tässä ruotsalaista autohuutokauppaa ja siellä toteutuneita autojen myyntihintoja, www.kvd.se. Olisiko liikaa vaadittu, että edes joku näistä premium-sönkkääjistä kertoisi sen että saako sen premiumin tuolta halvemmalla kuin pitkällä velkavankeudella Suomessa.
http://www.kvd.se/
andertz:
Miksi et sitten avannut omaa keskustelua Focusesta? Onhan tässä tietenkin ollut milelenkiintoinen 4-vetokeskustelu, mutta ei kyllä liity tähän Mersu v BMW v Audi -aiheeseen.
Se mitä olen uutena nyt ostamassa liittyy hyvinkin tähän keskusteluun
Andrea
Kai se valinta on BMW, ainakin farmarina.
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t4483
andertz:
No toki BMW kiinnostaa ja miksei farkku?
andertz:
Tiedon ja oman näkemyksen julkaiseminen ei aina edellytä mylvimistä, joskus asiallinen äänikin saattaa riittää. Jos ei ole itse otsikkoon antaa mitään, kun anti on lähinnä muiden kirjoittajien vähättely ja nimittely. Voi miettiä itse tykönänsä kannattaako yleensä mitään kirjoittaa.
andertz:
Videoiden perusteella Pamela!
...joo ja anteeks...
Ja tässä jälleen yksi loistava esimerkki miten tekniikkaa kehitetään. Mercedeksen S-hybridi. Ei siis pelleillä jonkun saastuttavamman etanolivirittelyjen kanssa vaan tehdään oikeasti jotain teknisesti edistyksellistä.
Ensi kesäkuussa meillä on mahdollista ostaa uutta Blue-Hybrid mersu-teknologiaa. Autossa on mm. uutta akkuteknologiaa, aikaisemmin ei autoissa ole käytössä ollut 120V litiumioniakkutekniikkaa. Mersun strategioissa on laajentaa Blue-Hybrid teknologia useimpiin mallisarjoihin lähivuosina.
Saksassa on meneillään toki muitakin isoja eko-hankkeita, mm. BMW:een vetytekniikan tuonti autoihin.
http://www.automotorsport.se/news/15621/s-klass-hybrid-visas-i-paris-säljs-i-juni-2009/
Ei mitään näpertelyä...
Andrea
Siis mistä nuo ajatukset sinkoilee tuohon jo valmiiksi tyhjään pääkoppaasi ?
Oletko edes tutkinut sitä kuinka paljon flexifuel-autoja on Euroopan markkinoilla ?
Niitähän on jokaisella valmistajalla !
Tässä tämän hetken ympäristöystävälliset autot, joukossa on paljon Volvoja.
http://www.greencarsite.co.uk/green-cars.htm
Andrea:
Ja tässä jälleen yksi loistava esimerkki miten tekniikkaa kehitetään. Mercedeksen S-hybridi. Ei siis pelleillä jonkun saastuttavamman etanolivirittelyjen kanssa vaan tehdään oikeasti jotain teknisesti edistyksellistä.
Olikos tässä jotakin pointtia verrattuna Toyota Priukseen tai Lexus-hybrideihin, jotka on ollut jo "vuosia" olemassa?
Toki kehitys kehittyy ja MB voinee hyödyntää TÄLLÄ HETKELLÄ uusinta tekniikkaa, mutta en ihmettelisi vaikka Toyotalta/Lexukselta tulisi sitten taas seuraava, tai vastaava askel eteenpäin.
Sitten ehkä jälleen Mersu ja taas Toyota jne. Näinhän niitä uusia keksintöjä hyödynnetään resurssien mukaan, eikä niitä Toyotalta ainakaan myöskään puutu!
Ja kukapas sen tietää vaikka Volvo vetäisi ohi sitä seuraavassa vaiheessa? Kun ovat ottamassa sielläkin uusia askelia kehityksessä.
andertz:
Alentumatta tasollesi lyhyt kommentti edellisiin: Mukaan on päässyt Vollen etanolimallit ja kaasuversio.
Kuten jo aikaisemmin on yleisesti todettu nämä etanoli/kaasuviritykset eivät käytännössä vaadi mitään innovaatioita, sama hyötysuhteeltaan onneton vanhanaikainen Vollen valtava 2.5-litrainen bensakone, polttoaineputket vaihdettu viinankestävään ja moottorisoftaa vähän viilattu. Näillä lippalakkivirityksillä ei maailmaa pelasteta. muutoinkin downsizing is in, jos et tiennyt.
Seuraa linkin takana olevia hybrid, fuel cell, hydrogen -osastoja. Siellä tehdään sitä uraa uurtavaa työtä.
Andertz, ymärrä hyvä että Vollen ja omistajansa FORDin taloudellinen tila on lähellä konkurssia, siitä syystä ei edes ole mahdollisuuksia kehittää ja satsata mullistavaan, Vollelle ja FORDille tämä on selviytymispeliä. Saattaa valitettavasti olla jopa Vollen loppu lähellä? Eli juuri nyt Volleen ostaminen on kuin ostaisi osakkeita kalliiseen hintaan ja myisi ne sitten romahduksen jälkeen.
Samanaikaisesti voitokkaat saksalaiset luovat autotekniikan uusia tuulia massiivisilla kehityshankkeilla. Se vaan on se ero voitollisen ja menestuksellisen yrityksen ja megatappiolliseen tavis FORDiin sekä tyttärensä Vollen puuhasteluun verratuna.
Kumppani:
Totta, ilman muuta Toyota ja Lexus ovat tällä saralla tehneet todella hienoa työtä ja se näkyy mm. Priuksen myyntiluvuissa.
Tämä Merceden juttu on akkukehityspuolella, joka on parasta sillä alueella. Ja aikansa se vei Nokiallakin, ennen kuin puhelimiin saatiin kunnolliset akut Ei aivan helppo teknologian alue tuo energian varastointi.
Eräs mielenkiintoinen tulokas on tämä GM:n Volt. Siinähän ajetaan aina sähköllä ja akkujen latausta pidetään yllä tarvittaessa laturilla, jota pyörittää 'pienipäästöinen'? polttomoottori.
Lainaus HS:sta
Dieselhybridien tulo lähestyy. Citroën ja Peugeot esittelevät Pariisin autonäyttelyssä lokakuun alussa tulevien dieselhybridiensä konseptimallit. Citroën auto on saanut nimekseen Hypnos ja Peugeotin auto on ristitty Prologueksi. Peugeot ilmoittaa Prologuen hiilidioksidipäästöiksi dieselmoottorilla ajettaessa 109 grammaa kilometrillä. Autossa on hiukkassuodatin. Sähkömoottorilla ajettaessa hiilidioksidipäästöjä ei synny.
Prologuessa etupyörät saavat voimansa dieselmoottorista ja takapyörät sähkömoottorista. Moottoreita voidaan myös käyttää yhtä aikaa.
Dieselhybridien odotetaan olevan tuotantovalmiita vuonna 2010.
Eivät siis pelkät saksalaiset (vai pitikö Andrea tässä sanoa MB?) tai japanilaiset ole yksin "eturintamassa".
Andrea:
----------------------------------------------
mistä olet päätellyt että tuon hybridi tekniikan olisi kehittänyt mersu????
tulee zf nimiseltä firmalta jolle on valmistunut uusi tehdas hybrin tekoa varten ja mersu on ensimmäinen merkki joka saa tuota vaihteistoa.
zf on meneillään 8 pjojektia 4 eri merkille jotka tulevat ulos 2008-2012.
kyseisestä tehtaassa tehdään myös linja/kuorma autoihin tulevat hybridi vaiteistot...
yleensä kuinka moni ns. innovaatio on autotehtaan suunittelema eikä vain ostama joltain alihankkijalta yksinoikeudella???
Andrea:
------------------------------------------------------------
tuo on hyvä vertaus....
eli jos ostat bmw nyt ja ensi vuonna tulee huippu voitot niin voit myydä myös autosi voitolla...
Andrea
No minkäs verran esim. Mercedes on myynyt niitä ympäristö-autoja ?
Vastaus tänään TM:n nettipalstalle kello 23.30 mennessä.
Entäs tuo S-sarjan hybridi ? Laitoitko jo tilaukseen ?
Tuon linkin mukaan Fordin flexifuel-autojen myynti on aika suurta, vuonna 2007 17.500 autoa.
http://articles.directorym.net/17500_Ford_Flexifuel_Vehicles_Sold_Across_Europe-a876988.html
Onko joku niistä AMS:n ruskean reiän ritareista lopettanut nettisuhteen kanssasi, kun olet niin myrtsi. No älä huolehdi, voit hakea lohtua Suomen puolelta muista homoista, jotka ajelee vanhalla BMW:llä.