Premiumvalintana: BMW 5 vastaan Mercedes E vaiko Audi A6 ?

239 kommenttia
123468
  • andertz:

    Tässähän sanotaan että on käytetty hyväksi Fordin moottoriurheilun asiantuntemusta kehitettessä uutta Ford Focus RS:ää.

    Missä on nyt ne Subaru- ja BMW-homppeleiden piirit, mitä ?

    https://www.youtube.com/watch?v=9Apm94UIAV4




    Ihan turhaan vastaan andertzille kun yhtäkään järkevää tai harkittua viesti ei sieltä tule mutta kumotaan nyt sitten viimeisimmät käisittämättömät provot:





    Niin, onhan Ladalla, Chevroletilla, Seatilla sun muilla aina mainoksissaan kerrottu huimasta moottoriurheilun asiantuntemuksesta. Missä Focus RS:ssä näkyy konkreettisesti väittämäsi moottoriurheilukokemus?



    Ja 'Fordin tallista': "M-Sport, the team chosen by Ford Motor Company to mastermind their assault on the FIA World Rally Championship since 1997, has been growing in size and stature since it was originally formed in 1979

    under the name of Malcolm Wilson Motorsport." Eli kyseessä on toki Ford, mutta M-sportin toteuttamana. Lisää eroista, kuten se etteivät käytä 2.5 litran konetta ja 2-litraistakin on suuresti muutettu:



    http://www.m-sport.co.uk/technology/1



    Miksi vähättelet Subarun ja Bemun moottoriurheilukokemusta, ne kun sentään kilpailevat sarjoissa joissa käytetään tuotantoautoja lähellä olevaa tavaraa eli todistavat myynnissä olevan kaluston tason!



    Itseasiassa käsittämättömästi haukkumasi Bemun rata-autot ovat todistaneet vuosien ajan kalustonsa olevan turhankin hyviä lähtökohdiltaan kun kerran joutuvat WTCC-sarjassa antamaan vetotapansa ja rakenteensa vuoksi muille TASOITUSTA, silti hakevat neljättä peräkkäistä mestaruutta!! Eikä kyseessä ole mikään niistä monista sarjoista joissa ei ole todellista kilpailua.



    Fordilla taas pitää muuttaa nimenomaan 'paremmin toimivaksi' mainostamansa etuveto ensimmäiseksi nelivetoon, sellaiseen jota ei heillä tuotantoautoissa löydy. Lisäksi painopistettä rukataan reilusti tuotantoautosta poikkeavaksi ja muutenkin ollaan aika kaukana vakiotavarasta.



    Kun kerran ainoa tietolähteesi autoista näyttää olevan netti ja varsinkin Youtube, niin tässä hieman valistusta:



    https://www.youtube.com/watch?v=wvT1tnOAezE



    https://www.youtube.com/watch?v=9wrXRjdAsos



    https://www.youtube.com/watch?v=UqkJstRAR0Y



    https://www.youtube.com/watch?v=QDw9ab5_lwE



    https://www.youtube.com/watch?v=PFB5HIMkN-E



    https://www.youtube.com/watch?v=uqPRwm-C_8I



    https://www.youtube.com/watch?v=8v7TOkZdd3c



    https://www.youtube.com/watch?v=5VVbYYPPsoo



    https://www.youtube.com/watch?v=PZCM7Elre4I



    https://www.youtube.com/watch?v=_VWKP_tI9bY



    https://www.youtube.com/watch?v=vTU0vRA0S98





    Näyttää vakiokalustokin soveltuvan aika hyvin jatkuvaan rata-ajoon ja sateessakin kulkee suht hyvin:



    https://www.youtube.com/watch?v=rvN_v4EilYk





    Ja tässä vain erittäin makea video joka osoittaa kuinka eräissä autoissa on uskomaton perusta, toimii myös 700hv:n V12-koneella toisin kuin muut:



    https://www.youtube.com/watch?v=NtuVxi6hMqI



    Kyllä rallikin sujui ihan hyvin vaikkei kalusto ollut täysin ideaali sääntöihin nähden edes tuohon aikaan:



    https://www.youtube.com/watch?v=jOz8zdBdJGQ



    Hauku vaan lisää ilman mitään hajua aiheesta...

      
  • Metsähaka:

    Minulla ainakin takavedot on "vedelleet" enemmän, varsinkin talvella! :xmas:




    Sinua on varmaan vedeltykin vähän kaikilla tavoin...

      
  • simppa:

    Petos:

    Etuveto liukkaalla on silkkaa puskemista.

    Ja takavedolla luistelua. Kumpikaan ei mielestäni mitenkään erityisen nautittavaa tuolla liikenteessä.




    Vedä vaan molemmat samaan nippuun ikäänkuin olisivat läheskään sama asia liukkaalla! No, oikeasti ajamisesta kiinnostuneet kyllä tietävät kuinka selvä ero noissa on.



    Minusta takavetoinen on nimenomaan erinomaisen hauska liukkaalla kelillä, hauskempi kuin nelivedot. Etuvedot eivät ole parhaimmillaankaan yhtään hauskoja talvikeleillä. Ehkä erittäin hyvin tehty perustaltaan kunnollinen nelivetoauto on hauskempi jos on riittävästi tilaa, eli kuitenkin harvinaisessa tapauksessa.



    Ja otin tuon Subarun mukaan ihan sen takia, että aina jaksat muistuttaa kuinka Subarua arvostetaan niin huikeasti ja muita merkkejä vähenksytään tuossa salaseurassasi. Vieläkään ei ole tosin selvinnyt, mistä salaseurasta on kyse. Tosin jos se selviäisi, ei kyseessä enää varmaan sitten olisikaan salaseura...




    En väitä että olisivat aina järkeviä 'määrittelijöitä' mutta eiköhän Hondalla, VW:lla (varsinkin nyt Sciroccon kanssa), Audilla ja Minillä ainakin ole laajempi ihailijakunta 'hot hatch'-kategoriassa.



    Kuvaavaa on se että Subarua ja Mitsua arvostetaan sekä tuon joukon suhteen että myös kalliimpiin suhteutettuina, siihen ei etuvetotavisten erikoisversiot pysty.



    Ja autofanaatikot varmasti arvostavat Alfaa sekä Renaultsportin tuotteita (ja varmaan unohdan joitain muita) vähintään saman verran kuin Fordia, moni varmasti enemmänkin. Itseasiassa Skodan RS-mallitkin ovat yllättävän arvostettuja itsestäänselvistä merkkiin liittyvistä syistä huolimatta!



    Sekin vaikuttaa että nykyään noiden uusien hot hatchien hintaan saa suht tuoretta 'paremman luokan' autoa.



    PutPut:

    Taitavat tuleva Autodeltan tuotokset olla tästälähin lähinnä nelikkoja MiTo:a lukuunottamatta. 149:stä en nyt muista tuleeko siihenkin neliveto tarjolle.




    Juuri Britannian Alfa-maahantuoja teki isolla budjetilla Brerasta erikoisversion: V6 ja etuveto!



    Alfan surkea tilanne johtuu siitä että nelivetoiset mallit on niin ylipainoisia. Eli kumpikaan ei oikein tarjoa hyvää kokonaispakettia.

      
  • Onko Viper takaveto, ainakin soundit on muhevat, nopein tuotanto-auto Nordschleifella.



    https://www.youtube.com/watch?v=JJWnpeYk66c



    Tuossakin ilmeisesti on takaveto tarpeen, kun tehoa on 1.900 hevosvoimaa.



    https://www.youtube.com/watch?v=yBEeo6l3a6s&feature=related

      
  • Putput:


    Minusta takavetoinen on nimenomaan erinomaisen hauska liukkaalla kelillä, hauskempi kuin nelivedot. Etuvedot eivät ole parhaimmillaankaan yhtään hauskoja talvikeleillä. Ehkä erittäin hyvin tehty perustaltaan kunnollinen nelivetoauto on hauskempi jos on riittävästi tilaa, eli kuitenkin harvinaisessa tapauksessa.




    Talvikelin ajo-ominaisuuksista puhuttaessa etuvetoisia ei kannata edes mainita niiden surkeuden takia. Nelivetoinen tosiaan vaatii tilaa ainakin vetotapaan tottumatoman kuskin ohjastamana(ja siviililiikenteessä muutenkin). Takavetoisella eteneminen lumipintaisella tiellä ei ole pelkästään sitä räkäsladia, jos auto on hyvä ja tasapainoinen, on meno nelivetoistakin jouhevampaa...

      
  • kommentoinpa hieman lisää



    simppa:




    Totuus kuitenkin on, että Subarulla on tällä hetkellä tasan yksi todella nopea auto


    -Todellakin, monta niitä oikein pitäisi sitten olla?

    Subarun kokoiselta merkiltä jonka mallisto on:

    -hatchback perheauto Impreza ( STI, ei kaipaa todistelua, voittaa monet urheiluautot ym ym )

    -ylemmän keskiluokan perheauto Legacy ( saatavilla myös 250hv versiona sekä jossainpäin ties kuinka tehokkaana turboversiona )

    -ylemmän keskiluokan maastofarmari Outback ( pitäisikö tämän maanvaran kanssa olla nopeakin? itseasisssa STI on näitäkin duunannut )


    -möhkömaasturi Tribeca ( ei muuta kun hockenheimille? )

    -kaupunkikirppu Justy (ei varmaan tämän kanssa ole mitään yritystäkään raaseriksi, pitäisikö olla? )

    -kunnon maanvaralla varustettu citymaasturi Forester ( on suhteessa nopea ja tehokas tarvittaessa )


    Eli mielestäni Subaru on suhteellisen sporttinen kaikilla korimalleilla jotka sen nyt edes mahdollistavat, ja ottaen huomioon että varsinaisia urheiluautoja tai coupeja ei edes ole.

    Samoin jokaiseen malliin justya lukuunottamatta saa TODELLA hienon moottorin yhdistettynä toimivaan ja hauskaan ajettavaan nelivetoon.

    Sitten ihmettelet miksi Subarusta pidetään näissä ''piireissä''

    Näillä ''piireillä'' (jos et ole ymmärtänyt ) en tarkoittanut mitään yksittäistä klubia tai yhteisöä, vaan ihan yleisesti tuntemiani ihmisiä merkkiin katsomatta, jotka puuhastelevat näiden ''raasereiden'' parissa, ostavat niitä, vaihtelevat, ajavat radoilla, harrastavat autourheilua, ja ovat kiinnostuneita hienosta tekniikasta, ajamisesta ja kaikenlaisista vempeleistä.

    Kutsu tätä porukkaa sitten miksi haluat, vaikka teinilippispäiksi, sehän on muodikas nimitys.
      
  • Täällä on näköjään eksytty aiheesta aika totaalisesti, mutta tästä on hyvä jatkaa.... :smile:



    Etuvetoinen auto ja yli 200 hv tarkoittaa että reippaasti ajettaessa mittaristo vilkkuu ja välkkyy kaikenmaailman luistonesto, esp tms. valoja = aika turhake vaikka ajo-ominaisuudet olisivat kuinka hyvät. Osaavissa käsissä pitävällä pinnalla kuivalla kelillä nopeampi kuin vastaava nelivetoinen.



    Takavetoinen auto ja yli 200 hv tarkoittaa lähes samaa mittariston välkettä, mutta huomattavasti hauskempi ajaa ja osaavissa käsissä pitävällä pinnalla nopeampi kuin vastaava etuveto tai neliveto.



    Nelivetoinen auto ja yli 200 hv pesee molemmat edellä mainitut irtopinnalla mennen tullen ja oikealla tehojakaumalla on hulppeasti hauskempi kuin etu- tai takaveto. Vetosuhde mielellään kiinteä tai takapainotteinen. Tehoa saisi olla enemmän, sitä ei ole nelivetoisessa koskaan liikaa...



    Terveisin yli 25 v. kokemus erilaisista autoista ja moottoriurheilusta ja nelivetoisella ajava - en vaihtaisi pois ! :wink:

      
  • Putput

    Ihan turhaan vastaan andertzille kun yhtäkään järkevää tai harkittua viesti ei sieltä tule mutta...



    Toisin kuin sinulta? :lol:



    Sportshift:

    Etuvetoinen auto ja yli 200 hv ja takavetoinen auto ja yli 200 hv ja nelivetoinen auto ja yli 200 hv ovat varsin turhia minun mielestäni normaaliliikenteessä.



    Ihan sama puskeeko, menee sladissa, tai jopa ihan suoraan! Suljettuihin ratoihin en ota kantaa.



    tv. Yli 25v:n kokemus erilaisista autoista.

      
  • Putput:

    andertz:
    PutPut

    Katsoitko tuon sanan "intellekti" peräti ihan sanakirjasta ?


    Ei, se oli ensimmäinen sanani.

    Otin esin Venäjän sen takia että sinne menee varsin paljon kunnon premiumia, yhtenä päivänä näin Bentley Coupen autolavetilla matkalle Venäjälle.

    Lambo ja Bentley.


    Verrattuna mihin maahan? Ja edelleen mikä mittari se muka on, puhumattakaan että eikö siellä myydä paljon enemmän Ladaa?

    (Ja mitä ihmeen 'kunnon premiumia' Bentley muka on? Yksi suurimmista automaailman vitseistä tuo Continental GT (perinteistä VW-konsernia siis)! No, eihän se sentään ole etuvetoinen vaikka etuvetorakenteinen onkin...)




    ----------------------------------------------------



    tuo oli kyllä outo veto ettei bentley olisi "kunnon preniumia" mutta taitaa olla syy että vw-omistaa kyseisen merkin ja auto perustuu vw phaetonin tekniikkaan mistä sattuu löytymään etuveto aloits malli...



    eli onko bmw:n omistama rolls myös vitsi kun perustuu pitkälti 7-sarjan bemuun????



    omasta mielestä on aivan sama vaika auto perustuisi mihin tahansa ns. konserni tekniikkaan jos se on hyvä!!



    se että täällä keskustellaan jostain kompromissi vapaista autoista esim. mersu/bmw on todella sinisilmäistä uskoa ettei noissa olisi tehty paljonkin niitä siitä jo pitää huolen jokaisen merkin talous osasto!!!



    sitten aiheeseen itse pidän noista audia muotoilullisesti parhaana niin sisä kuin ulkoa, mutta se on vain oma mielipide.

    teknisesti jokaisella on mielenkiintoisia malleja...

      
  • taitaa olla vain citroen joka tekee omat wrc autot

    -ford= m-sport

    -subaru= prodrive

    jonka david richards omistaa joka on myös osa omistajana aston martinissa eli miten eroaa tässä ford subarusta????



    esim. macolm wilson on sanonut ettei tämän päivän wrc autolla ole muuta tekemistä tavallisen mallin kanssa kuin sama ulkonäkö ja sitä kautta automerkeille tärkein markkinointi apu

      
  • "Miksi vähättelet Subarun ja Bemun moottoriurheilukokemusta, ne kun sentään kilpailevat sarjoissa joissa käytetään tuotantoautoja lähellä olevaa tavaraa eli todistavat myynnissä olevan kaluston tason!"



    eipä noilla kilpa autoilla juuri ole mitään tekemistä sarjatuotantoautojen kanssa! Tailaa vain BMW ja Subaru miehiä ottaa hattuun kun Fordilla on paaaaljon hienompi moottoriurheiluhistoria kuin kummallakaan näistä merkeistä :sunglasses: :flower:

      
  • andertz:

    Andrea:
    andertz:

    Volvo myy enemmän Venäjällä kuin Mercedes
    http://www.interfax.com/3/426917/news.aspx


    Mitä yrität tällä viestittää ??? Voihan näitä yksittäisiä markkinoita ottaa vaikka kuinka. Toyota myy Suomessa ja USAssa,
    saksalaiset myyt Saksassa, Ranskalaiset voittajia Ranskassa, BMW Englannissa.

    TOTUUS ON: VOLVO lakkauttaa ruotsin tehtaita, kesän jälkeen tuhansia irtisanottu, KOSKA myynti vähenee!!!

    Tää on loistolinkki aiheeseen:
    http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080913-volvo-varsel-900/index.xml


    No koska aletaan juhlia Suomen paperiteollisuuden alasajoa, siirtymistä muihin maihin ja tuhansien paperityöläisten jäämistä työttömiksi ?

    http://www.vihrealanka.fi/uutiset/stora-enso-ja-upm-sulkevat-tehtaita

    Paperimiestä ei päästetä työttömyysputkeen, olisiko tätäkin syytä juhlia ja toitottaa ?




    Turha tähän paperimiehiä on kytkeä. Pysy aiheessa, tästä aloitit: "Volvo myy enemmän Venäjällä kuin Mercedes"



    Todettava on, että vaikealta näyttää Vollen tilanne, lueppas vaikka tämä analyysi duuniautosta.fi:



    "Autoteollisuus on jakautumassa kovan murroksen kautta voittajiin ja häviäjiin. Sitä kautta myös ruotsalaiset Volvo ja Saab ovat vaikeuksissa. Japanilaiset Toyota ja Honda sekä saksalaiset Volkswagen ja BMW kuuluvat autoteollisuuden menestyjiin tulevina vuosina.



    Ford vaihtoi hiljattain oman miehensä Volvon johtoon, koska ruotsalaisvalmistaja on suurissa taloudellisissa vaikeuksissa. Vaikeuksissa on myös emoyhtiö Ford, joten tulevaisuus ei hääviltä näytä."



    http://www.duuniauto.fi/artikkelit/article130879.ece



    Ja kaikkihan johtuu siitä, että myynti laskee ja joka valmistettu Volle kaupataan tappiolla. Vaikea on yhtälö.



      
  • "Miksi vähättelet Subarun ja Bemun moottoriurheilukokemusta, ne kun sentään kilpailevat sarjoissa joissa käytetään tuotantoautoja lähellä olevaa tavaraa eli todistavat myynnissä olevan kaluston tason!"



    eipä noilla kilpa autoilla juuri ole mitään tekemistä sarjatuotantoautojen kanssa! Tailaa vain BMW ja Subaru miehiä ottaa hattuun kun Fordilla on paaaaljon hienompi moottoriurheiluhistoria kuin kummallakaan näistä merkeistä




    ja meidän äiti tekee teidän äitien lihapullat :grin:

      
  • Andrea



    No jos vertaa tähän keskustelunaoitukseen, niin voitaneen ehkä sanoa, ettei keskustelunaloittajan mieli ole ihan vilpitön.



    http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t4318



    Volvohan on arvostettu automerkki, olen kuullut sellaista että Saksassa kaikki Volvot viedään käsistä.



    Täällä keskustelupalstallahan on tuo Subaru-Mercedes-BMW-Audi-akseli joka jyllää. Kirjoittajat puhuvat pohjalevyistä, mahtidieseleistä, takavedoista, premiumista jne. todennäköisesti edes itse tajuamatta mistä puhuvat.



    Tuo on ilmeisesti se "piiri", "maailmalla".



    Selvitä vaan nyt itselles ja muille mikä on tuo "piiri", niin keskustelu voi jatkua rakentavassa hengessä.



    Miksei muuten Fiatia lasketa autoteollisuuden voittajiin, sillähän on eniten pienipäästöisiä autoja.

      
  • andertz:



    Volvohan on arvostettu automerkki, olen kuullut sellaista että Saksassa kaikki Volvot viedään käsistä.

    Täällä keskustelupalstallahan on tuo Subaru-Mercedes-BMW-Audi-akseli joka jyllää. Kirjoittajat puhuvat pohjalevyistä, mahtidieseleistä, takavedoista, premiumista jne. todennäköisesti edes itse tajuamatta mistä puhuvat.




    Ja sinäkö tiedät mistä puhut ?



    Niin kaikki automerkit ovat tavalla tai toisella arvostettuja, toiset enemmän, toiset vähemmän..



    Vai "olet kuullut", että Saksassa Volvot viedään käsistä. Valitettavasti pettymystä on tiedossa, tarkistan asian vielä mutta muistan että Volvon myynti saksassa oli about 30% miinuksella tänä vuonna huolimatta uusista malleista. Saan kyllä tarkat luvut, kunhan maltat odottaa.



    Mihin muuten perustat väitteesi 'viedään käsistä', keneltä olet kuullut ? Hyvä olisi laittaa referenssi mukaan tiedon tueksi!



      
  • petos:


    Näillä ''piireillä'' (jos et ole ymmärtänyt ) en tarkoittanut mitään yksittäistä klubia tai yhteisöä, vaan ihan yleisesti tuntemiani ihmisiä merkkiin katsomatta, jotka puuhastelevat näiden ''raasereiden'' parissa, ostavat niitä, vaihtelevat, ajavat radoilla, harrastavat autourheilua, ja ovat kiinnostuneita hienosta tekniikasta, ajamisesta ja kaikenlaisista vempeleistä.

    Kutsu tätä porukkaa sitten miksi haluat, vaikka teinilippispäiksi, sehän on muodikas nimitys.




    Viimeksi kun olin erään urheiluautoklubin ratapäivillä, tuli lyhyesti puheeksi nuo hot hatchit, eikä siellä todellakaan naurettu esimerkiksi tulevalle Focus RS:lle. En tiedä missä "piireissä" sinä liikut, mutta ratapäivien kalustoon kuului mm. pari Ferraria (F599 GTB(!!) & F430), Porscheja (mm. 997 GT3 ja 996 GT3), kaksi Z06 vetteä, pari M-bemaria, laitettu 350Z jne.





    Nuo harrastajat eivät ilmeisesti kuulu tuohon mystiseen "piiriisi". Ylipäänsäkään en ole noissa omissa piireissäni tehnyt mitään havaintoja jotka tukisivat noita sinun arvostuksiasi.



    Ilmeisesti "piireihin" lasketaan sitten vasta Enzon, Carrera GT:n, Maserati MC12:n ym. omistajat? Harmi vaan, että silloin piirit ovat ainakin Suomessa olemattoman pienet!



      
  • Vackraste:

    Putput:

    Minusta takavetoinen on nimenomaan erinomaisen hauska liukkaalla kelillä, hauskempi kuin nelivedot. Etuvedot eivät ole parhaimmillaankaan yhtään hauskoja talvikeleillä. Ehkä erittäin hyvin tehty perustaltaan kunnollinen nelivetoauto on hauskempi jos on riittävästi tilaa, eli kuitenkin harvinaisessa tapauksessa.


    Talvikelin ajo-ominaisuuksista puhuttaessa etuvetoisia ei kannata edes mainita niiden surkeuden takia. Nelivetoinen tosiaan vaatii tilaa ainakin vetotapaan tottumatoman kuskin ohjastamana(ja siviililiikenteessä muutenkin). Takavetoisella eteneminen lumipintaisella tiellä ei ole pelkästään sitä räkäsladia, jos auto on hyvä ja tasapainoinen, on meno nelivetoistakin jouhevampaa...




    Takaveto on hauska mutta hitain liukkaalla, etuveto menee lujempaa vaikka onkin tylsä. 4-veto menee tasaisen tylsästikin ajettuna nopeiten, mutta on myös hauskin jos takavetopainotteiseksi rakennettu, jolloin voi vedellä kunnolla vauhdikkaissa luistoissa. Tosin ei ole välttämättä nopein sillä sivuttaisliike on pois eteenpäin menosta. :smile:

      
  • simppa:



    Viimeksi kun olin erään urheiluautoklubin ratapäivillä, tuli lyhyesti puheeksi nuo hot hatchit, eikä siellä todellakaan naurettu esimerkiksi tulevalle Focus RS:lle. En tiedä missä "piireissä" sinä liikut, mutta ratapäivien kalustoon kuului mm. pari Ferraria (F599 GTB(!!) & F430), Porscheja (mm. 997 GT3 ja 996 GT3), kaksi Z06 vetteä, pari M-bemaria, laitettu 350Z jne.

    Nuo harrastajat eivät ilmeisesti kuulu tuohon mystiseen "piiriisi". Ylipäänsäkään en ole noissa omissa piireissäni tehnyt mitään havaintoja jotka tukisivat noita sinun arvostuksiasi.

    Ilmeisesti "piireihin" lasketaan sitten vasta Enzon, Carrera GT:n, Maserati MC12:n ym. omistajat? Harmi vaan, että silloin piirit ovat ainakin Suomessa olemattoman pienet!






    Selvennetään nyt sen verran, että kärjistinhän minä hieman. ei tuo focus toki mikään vitsi ole, ( ajetaanhan sillä erinäisissä sarjoissakin kilpaa ) eikä sille nyt päin naamaa naureta, kuten ei varmasti millekkään muullekkaan kulkineelle. Asian pointti on vain että täysin vapaasti valitessaan harva luultavasti ottaisi tuon Focuksen mielummin kuin vaikka jonkun evon tai bemun, tai jos joku alkaisi mahtailemaan focuksella kuten andertz täällä, häntä voitaisiin katsoa vähän hitaasti.



    Eikä edelleenkään ole mitään mystistä piiriä, edellisessä viestissäni jo selvensin mitä tarkoitin tuolla ''piirillä''.

    Huono sananvalinta näköjään, kun karvat nousee joillain pystyyn..

      
  • Major:

    mutta on myös hauskin jos takavetopainotteiseksi rakennettu, jolloin voi vedellä kunnolla vauhdikkaissa luistoissa.






    ja unohtamatta sitä paikaltaan lähtöä.



    Jollain kunnon nelivetotykillä pääsee hirmuisiin aikoihin 0-100 vaikka soratiellä tai lumella.



    Siinä mielessä tuo focuksen 6 sekunttia ihanneolosuhteissa (mikäli edes pystyy siihen ) ei ole kaksinen. Siksi en ymmärräkkään tätä tämänkertaista yhtä hyväksi tuputtamista.

      
  • Kauas on taas livetty otsikosta, mutta ei sen väliä. Kiihtyvyydestä kun aletaan vääntämään niin on vaikeaa noista 6s luvuista mennä alaspäin vetotavasta riippumatta kun puhutaan sentään "normaalisti" myytävistä kansanautoista. Lumi/loska pöperössä ajettaessa etuveto on minulle mieluisampi verrattuna takavetoon. Neliveto on tietenkin paras. Etuvetoisenkin ajaminen talvella on ihan hauskaa kun vaan painaa sitä kaasua. Suoralla valtatiellä ei ole mitään väliä mistä vetää kunhan vetää muualta kuin ikkunoista.http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t205 Tätä keskustelua on jo käyty tuollakin, silloin on ketju jäänyt aika lyhyeksi.

      
  • Focus RS:n on kerrottu kiihtyvän 0-100 km/h alle kuudessa sekunnissa, ei kuudessa sekunnissa. Siinä on vissi ero.



    Ja kannattaa muistaa, ettei 0-100 km/h arvo kerro autosta loppujen lopuksi melkeinpä yhtään mitään.



    Muuten, ihan näin vertailuksi Renault Megane RS R26.R on kellottanut ringillä ajan 8.16. Vertailun vuoksi huomattavasti tehokkaamman edellisen sukupolven Subaru Impreza WRX STi:n paras aika on 8.24. Tehoa rellussa on 225hv. Uuden Imprezan aikaa en löytänyt, mutta tuskin se tuota rellun aikaa parempi on. Että sen verran "lälläriautoja" nuo etuvedot ovat.



    Subarulta samantehoinen sporttimalli on Impreza WRX. Se jää sekuntikaupalla tuota rellua jälkeen.

      
  • simppa:

    Focus RS:n on kerrottu kiihtyvän 0-100 km/h alle kuudessa sekunnissa, ei kuudessa sekunnissa. Siinä on vissi ero.

    5.9s tai 6.1s. Pystyn elämään ja hengittämään vaikka joskus kellotetaan fordille yli tai alle 6s lukemia.
      
  • Focus RS on Englannissa vain 25.000 puntaa.

      
  • simppa:



    Ja kannattaa muistaa, ettei 0-100 km/h arvo kerro autosta loppujen lopuksi melkeinpä yhtään mitään.


    -ai nyt onkin valikoivasti taas asenne tämä? montahan kertaa olet kouhottanut esim. normaali 2.0 Legacya laiskaksi, koska kiihtyy n. sekunnin hitaammin kuin vastaavat etuveto kilpailijat. Nyt kun on omat intressit pelissä ( Fordin maine ), niin tuo kiihtyvyys ei olekkaan ollenkaan tärkeää.

    Mutta tottahan tuo on, eipä se nyt niin kymmenysten, tai yhden sekunnin päälle ole.

    Mutta asiahan taitaa olla niin, että kunnon tehokas nelikko jättää vaikka moottorikelkan lumella. Tämä Focus on luultavasti kaukana kaukana siitä.


    Uuden Imprezan aikaa en löytänyt, mutta tuskin se tuota rellun aikaa parempi on.

    -enpä tiedä. uusi Sti on käsittääkseni paljon kehittyneempi ja nopeampi kuin edellinen. Jos kierros on noinkin pitkä kuin 8minuuttia, ei tarvitse olla paljoakaan vanhaa mallia nopeampi sektorilla, että se kertaantuu koko pitkältä kierokselta useaksi sekunniksi.


    Ja johan se on todettu monesta suusta tässäkin ketjussa että hyvä ja nopeaksi tarkoitettu etuveto voi olla todella nopea hyväpintaisella ja tietyn profiilisella radalla. Ja nelivedon vahvuus taas tulee huonopitoisella pinnalla.

    Jokainen valitkoon itseään mielyttävän vaihtoehdon, joten tämä homma menee kyllä vähän ''meiän äiti tekee teiän ruuat'' osastoon.



    Subarulta samantehoinen sporttimalli on Impreza WRX. Se jää sekuntikaupalla tuota rellua jälkeen.

    -Sporttimalli? mun mielestä WRX on aika tavallinen perhe impreza, höystettynä turbolla ja takaspoilerilla...kaikki joilla olen tavallisen wrx:n tavannut, on kuulema ollut alustan paneminen ratakuntoon ollut tarpeen.
      
  • finman:

    Putput:


    (Ja mitä ihmeen 'kunnon premiumia' Bentley muka on? Yksi suurimmista automaailman vitseistä tuo Continental GT (perinteistä VW-konsernia siis)! No, eihän se sentään ole etuvetoinen vaikka etuvetorakenteinen onkin...)


    ----------------------------------------------------

    tuo oli kyllä outo veto ettei bentley olisi "kunnon preniumia" mutta taitaa olla syy että vw-omistaa kyseisen merkin ja auto perustuu vw phaetonin tekniikkaan mistä sattuu löytymään etuveto aloits malli...

    eli onko bmw:n omistama rolls myös vitsi kun perustuu pitkälti 7-sarjan bemuun????

    omasta mielestä on aivan sama vaika auto perustuisi mihin tahansa ns. konserni tekniikkaan jos se on hyvä!!

    se että täällä keskustellaan jostain kompromissi vapaista autoista esim. mersu/bmw on todella sinisilmäistä uskoa ettei noissa olisi tehty paljonkin niitä siitä jo pitää huolen jokaisen merkin talous osasto!!!

    sitten aiheeseen itse pidän noista audia muotoilullisesti parhaana niin sisä kuin ulkoa, mutta se on vain oma mielipide.
    teknisesti jokaisella on mielenkiintoisia malleja...




    Niin, siis tarkoitin ettei se ole kunnon auto. Ei sitä etteikö siitä pyydettäisi mahtavasti premiumia.



    Ja sinäpä sen sanoit, perustuu Phaetonin tekniikkaan, jos siitä tietää jotain niin ei ihmettele kommenttiani.



    Ja aivan, kuten sanoin niin se on etuvetorakenteinen. Ei sillä ole mitään väliä vaikkei VW-konserni myisi mitään ko. tekniikalla tehtyä autoa etuvetoisen, etuvetorakenteinen se silti on vaikka jokaisessa olisi vedetty veto myös taakse. Täysi susi muissakin suhteissa kyseinen auto, ei ole mitenkään pienestä kiinni että se on naurettava.



    Sinun autotuntemus se vitsi on jos väität että Rolls perustuu 7-sarjaan millään tapaa.



    Olen samaa mieltä siinä että ei väliä mihin konsernin tekniikaan perustuu jos se on hyvä. Muista vain että siinä lopussa on tuo 'jos se on hyvä'.



    Mitä tulee kommenttiisi komrpomisseista niin niitä voi tehdä fiksuja tai typeriä, ja auton voi suunnitella lähtökohtaisesti erinomaisesti tai sitten siitä mitä sattuu olemaan käsillä. Tärkeintä on se että välittävät mitä lopputuloksesta tulee todella, eikä vain että näyttääkö hyvältä mainostekstissä.



    Muotoilu on yhdentekevin asia noissa, ja sillä on vähiten tekemistä insinööritaidon tai ajokokemuksen suhteen.

      
  • kronos:

    "Miksi vähättelet Subarun ja Bemun moottoriurheilukokemusta, ne kun sentään kilpailevat sarjoissa joissa käytetään tuotantoautoja lähellä olevaa tavaraa eli todistavat myynnissä olevan kaluston tason!"

    eipä noilla kilpa autoilla juuri ole mitään tekemistä sarjatuotantoautojen kanssa! Tailaa vain BMW ja Subaru miehiä ottaa hattuun kun Fordilla on paaaaljon hienompi moottoriurheiluhistoria kuin kummallakaan näistä merkeistä :sunglasses: :flower:




    Huh mikä idiootti.

      
  • andertz:


    Volvohan on arvostettu automerkki, olen kuullut sellaista että Saksassa kaikki Volvot viedään käsistä.

    Täällä keskustelupalstallahan on tuo Subaru-Mercedes-BMW-Audi-akseli joka jyllää. Kirjoittajat puhuvat pohjalevyistä, mahtidieseleistä, takavedoista, premiumista jne. todennäköisesti edes itse tajuamatta mistä puhuvat.




    Hienoa että paljastat tietämyksesi surkean tason.



    Taitaa olla niin että SINÄ olet se (muutaman muun ohella) jotka eivät tajua mitä nuo listaamasi asia tarkoittavat, tai koitatte vain vähätellä niiden murskaavaa eroa itsekkäistä syistä.

      
  • simppa:


    Viimeksi kun olin erään urheiluautoklubin ratapäivillä, tuli lyhyesti puheeksi nuo hot hatchit, eikä siellä todellakaan naurettu esimerkiksi tulevalle Focus RS:lle. En tiedä missä "piireissä" sinä liikut, mutta ratapäivien kalustoon kuului mm. pari Ferraria (F599 GTB(!!) & F430), Porscheja (mm. 997 GT3 ja 996 GT3), kaksi Z06 vetteä, pari M-bemaria, laitettu 350Z jne.


    Nuo harrastajat eivät ilmeisesti kuulu tuohon mystiseen "piiriisi". Ylipäänsäkään en ole noissa omissa piireissäni tehnyt mitään havaintoja jotka tukisivat noita sinun arvostuksiasi.

    Ilmeisesti "piireihin" lasketaan sitten vasta Enzon, Carrera GT:n, Maserati MC12:n ym. omistajat? Harmi vaan, että silloin piirit ovat ainakin Suomessa olemattoman pienet!




    Taas wannabe-porho Simppa selittää ties mitä jotta ei tarvitsisi osata asiaperustein perustella asioita. Ei se että olet päässyt roikkumaan kalliiden autojen omistajien lahkeissa auttanut sinua nytkään perustelemaan millään tapaa keskustelun alla olevia asioita.



    Tapasi mukaan myös vääristelit asian. Ei se että jotkut ihannoimasi ihmiset eivät naura RS:lle tuo mitään uutta tähän keskusteluun.



    Tuossa myöhemmin vielä itsekin puhut Meganesta, jos kerran sekin on mielettömästi Fordia nopeampi niin mitä oikein selität? Eiköhän ratapäivillä sitä autoa arvosteta enemmän joka on HUOMATTAVASTI toista vastaavaa, itseasiassa paljon isompikoneista ja uudempaa nopeampi!

      
  • Major:


    Takaveto on hauska mutta hitain liukkaalla, etuveto menee lujempaa vaikka onkin tylsä. 4-veto menee tasaisen tylsästikin ajettuna nopeiten, mutta on myös hauskin jos takavetopainotteiseksi rakennettu, jolloin voi vedellä kunnolla vauhdikkaissa luistoissa. Tosin ei ole välttämättä nopein sillä sivuttaisliike on pois eteenpäin menosta. :smile:




    Ei ole takaveto hitain liukkaalla. Edes 4-veto ei automaattisesti ole nopeampi. Ne on näitä kansanuskomuksia. Varsinkin jos keli ei ole niitä aivan liukkaimpia mahdollisia jääkelejä.



    Nelivetoinen ei myöskään ole kovin hauska ollenkaan vaikka olisikin takapainoinen. Nimittäin muutenkin auton pitää olla hyvin tehty, valtaosa nelivetoisista on etuvetorakenteisia eli pahasti etupainoisia ja vielä siihen päälle säädetty aliohjaaviksi, hitaasti kääntyviksi, hiitaaksi ohjaukseltaan jne..

      
  • Focus ST vastaan Subaru WRX. Tosin "ählämien" ajamina.



    https://www.youtube.com/watch?v=zOYNiMLe3K4



    Focus ST Autobahnilla 245 km/h Audi A6 3.0 TDI:n perässä.



    https://www.youtube.com/watch?v=ze3Y_FYSZLs



    Focus ST 283 hp mittarissa 260 km/h.



    https://www.youtube.com/watch?v=Lh4GYXUgZ90&feature=related



    Focus SVT haastaa Mitsu Evo 8:n.



    https://www.youtube.com/watch?v=lFD9L_pc6XM

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit