No voi pikku NHB:tä, onko pikkuisen masennus iskenyt?
Voivoi, pitää olla mieli aika mustana ettei tajua että lähes kaikesta voi olla 'unelmaversio', vaikkapa unelmapolkupyörä, unelmakävelyreitti, unelma-illallinen, unelmamatka... Ja voi olla vaikka ituhippijopoilija tai mikä tahansa kukkahattutäti mutta silti miettiä mikä olisi unelma-auto.
No, ehkä kun olet täällä taas vähän aikaa kiukuttelemalla hankkinut huomiota niin olo tuntuu paremmalta.
Toivottavasti pääset joskus ajamaan 'kunnon autolla' 'kunnon tielle' niin huomaat kuinka kivaa se voi olla. Ehkä joskus näet miten muut nauttivat monista eri autoilun aspekteista ja ymmärrät että erilaisia unelmia on paljonkin vaikka itseäsi ei mikään kiinnostaisi.
Taas olet totaalisen väärässä. Masennuksesta ei ole tietoakaan kun pyrkii saavuttamaan asioita, jotka todella tarjoavat niitä unohtumattomia elämyksiä ja kokemuksia. En ole vielä keksinyt millä tavalla henkilöauto tarjoaisi sellaisia. Autolla ajamista pidän vain hyvin laimeana kokemuksena. Siksi en näe mitään syytä unolmoidakaan autoista. Sano sinä mikä autoilussa tarjoaa niitä tajunnan räjäyttäviä elämyksiä, niin minä sanon mikä tarjoaa saman paljon väkevämpänä.
Olet näköjään downsizing-keskustelun jälkeen siirtynyt pelkästään teinipojan ulosantia muistuttavaan pään aukomiseen. Asioista et edes edes yritä keskustella. Taisi ottaa koville kun huomasit, ettet ymmärtänytkään edes perusasioita autotekniikasta, vaikka luulit olevasi kaiken tiedon alkulähde. Vertaistukeakaan et saanut saanut vaikka parhaasi mukaan sitä anella yritit. Voisitko mennä kaltaistesi luokse suomikaksneljään?
Olen seurannut keskustelua ja miettinyt että mikä "unelma auto" oikeastaan on? Haetaanko priimusta jokapäiväiseen käyttöön vai huvitteluun, vai pitääkö päättää jommankumman välillä?
Itse pitäisin "yleiskäyttöön" kohtuullisesti sopivana unelma-autona esim Audin A8 mallia. Neliveto, tilava, hyvä ajaa ja tietysti täyteen varusteluna. Olisin aika tyytyväinen ja talviajokaan ei aiheuttaisi ongelmia.
Toisaalta, mielelläni omistaisin jonkin ferrarin, ei tarvitsisi olla edes uusimpia. 360 Modena F1 olisi aika mukava. Myös 355 tai 348 saisi varmasti suun messingille. Kaikki Capriston putkilla tietty.
"Unelma-auto" olisi siis oikeastaan kaksi autoa, samaan aikaan. Voisi käyttää maranellon punaista vaikka ahvenistolla välillä, ja ruokaostoksilla kävisi kansanomaisemmin tuolla rahvaalla A-kasilla.
Mielestäni ketju oli ihan asiallista keskustelua autounelmista siihen asti kun sait itkupotkuraivarin.
Jo ensimmäisien vastausten joukossa tuli nämä kuolaneritysloppumisen -viittaukset. Jos ainoastaan haluaisi sanoa ''ettei unelmoi autoista'' ei luulisi olevan tarvetta heitellä tämmöisiä.
Mistä näkee että et edes yritä keskustella asioista vaan taustalla on jokin muu paha olo tai avautumistarve: vastauksesi eivät ole loogisia aiheeseen nähden, ja paistaa läpi halusi päästä kertomaan niistä joistain elämyksistä mitä sinä pidät tärkeinä. Ja Suomalaiseen tapaan jos sinä pidät jotain tärkeänä sinun pitää saarnata muille siitä kuinka se on ainoa oikea tapa elää...
NHB:
Taas olet totaalisen väärässä. Masennuksesta ei ole tietoakaan kun pyrkii saavuttamaan asioita, jotka todella tarjoavat niitä unohtumattomia elämyksiä ja kokemuksia. En ole vielä keksinyt millä tavalla henkilöauto tarjoaisi sellaisia.
Kuka väittää että pitäisi olla jotain unohtumatonta? En minäkään muista juurikaan mitään 'unohtumattomia' ajohetkiä, vaan ennemmin yleisesti eri 'aikakaudet' jolloin pääsi nauttimaan loistavista teistä ja/tai loistavista autoista tai vastaavaa. Paljon on jatkuvasti hetkiä jolloin ajaessa suu menee väkisin hymyyn ja miettii kuinka LOISTAVAA elämä voi olla, silti ei niitä ajohetkiä muista sillä tavalla jälkeenpäin, toisin kuin moni muu elämän huippuasia.
NHB:
Autolla ajamista pidän vain hyvin laimeana kokemuksena. Siksi en näe mitään syytä unolmoidakaan autoista. Sano sinä mikä autoilussa tarjoaa niitä tajunnan räjäyttäviä elämyksiä, niin minä sanon mikä tarjoaa saman paljon väkevämpänä.
Oikeastaan vastaus tähän yllä, mutta lisään vielä että on siinä aika paljon eroa että pääsee esim. joka päivä tylsän harmauden sijaan ajamaan vaikkapa kauppaan autolla jonka ansiosta sekin on nautittava kokemus.
Voithan sinä vetää jotain LSD:tä jolla saat mielestäsi 'väkevämmän kokemuksen', mutta kiistatonta on se että hyvinkin vaatimattomallakin autolla saa aikaan aika loistavia fiiliksiä. Plus vielä että vaikka tekisi mitä muuta niin se ei sulje pois sitä että autoillessakin voi saada hienoja elämyksiä.
NHB:
Olet näköjään downsizing-keskustelun jälkeen siirtynyt pelkästään teinipojan ulosantia muistuttavaan pään aukomiseen.
Jep, mietinkin kuinka huimaa downsizing on kun katselin uutta 5-sarjan 'perushuippumallia' jossa on 'moderniin tapaan' tosi pieneksi muuttunut kone, samoin suunnilleen kaikkien muidenkin tehot ja moottorikoot (ainakin ahdinkertoimen kanssa) ovat kasvaneet HUIMASTI edelleenkin. Ennen perusautoissa oli nipin napin jotain 140hv, nykyään 170 tai yli 200hv ovat ihan normaalia. Vai oliko aiemmin n.2-litrainen ahdettu kone jokin tavisauton piirre?
NHB:
Asioista et edes edes yritä keskustella. Taisi ottaa koville kun huomasit, ettet ymmärtänytkään edes perusasioita autotekniikasta, vaikka luulit olevasi kaiken tiedon alkulähde. Vertaistukeakaan et saanut saanut vaikka parhaasi mukaan sitä anella yritit. Voisitko mennä kaltaistesi luokse suomikaksneljään?
Hyvä puheenvuoro unelma-autoista kaikenkaikkiaan.
Minulle unelma-autona voisi olla esim. Pagani Zonda Cinque Roadster tai Aston Martin One77.
Jo ensimmäisien vastausten joukossa tuli nämä kuolaneritysloppumisen -viittaukset. Jos ainoastaan haluaisi sanoa ''ettei unelmoi autoista'' ei luulisi olevan tarvetta heitellä tämmöisiä.
Siis mitä pahaa tai hyökkäävää siinä on, kun kerron kuolanneeni lapsena silloin hienoilta vaikuttaneita autoja? Vai onko ongelma siinä, että se mielentila meni ohi noita autoja kokeillessa?
Mistä näkee että et edes yritä keskustella asioista vaan taustalla on jokin muu paha olo tai avautumistarve: vastauksesi eivät ole loogisia aiheeseen nähden, ja paistaa läpi halusi päästä kertomaan niistä joistain elämyksistä mitä sinä pidät tärkeinä. Ja Suomalaiseen tapaan jos sinä pidät jotain tärkeänä sinun pitää saarnata muille siitä kuinka se on ainoa oikea tapa elää...
Aika hassu veto alkaa kaiken kirjoittamasi jälkeen psykologiksi ja kertoa, kuinka ulosantini kertoo pahasta olosta ja luonnollisesti kaikista muista ongelmista. Kerrohan mistä se kerto, että sinä keskityt ainoastaan herjaamaan minua?
Kuka väittää että pitäisi olla jotain unohtumatonta? En minäkään muista juurikaan mitään 'unohtumattomia' ajohetkiä, vaan ennemmin yleisesti eri 'aikakaudet' jolloin pääsi nauttimaan loistavista teistä ja/tai loistavista autoista tai vastaavaa.
Sinähän tuon 'unohtumattoman ajoelämyksen' toit mukaan keskusteluun. Muistatko? Nytkö niitä ei ole edes sinulla?
Downsizingista keskustelemista jatkan alkuperäisessa ketjussa, jottei tulisi sotkettua tätä keskustelua. Toivottavasti löydät siihen ketjuun.
Aika hassu veto alkaa kaiken kirjoittamasi jälkeen psykologiksi ja kertoa, kuinka ulosantini kertoo pahasta olosta ja luonnollisesti kaikista muista ongelmista. Kerrohan mistä se kerto, että sinä keskityt ainoastaan herjaamaan minua?
Pitää sitä yrittää auttaa toisia...
Sinähän tuon 'unohtumattoman ajoelämyksen' toit mukaan keskusteluun. Muistatko? Nytkö niitä ei ole edes sinulla?
Ehkä ennemmin unohtumattomien ajoelämyksien kokoelma tai jotain. Tai ehkä jos voi monta kertaa viikossa kokea 'unohtumattoman elämyksen' niin yksittäiset eivät oikein erotu toisistaan.
Downsizingista keskustelemista jatkan alkuperäisessa ketjussa, jottei tulisi sotkettua tätä keskustelua. Toivottavasti löydät siihen ketjuun.
Ei ole pahemmin tarvetta jauhaa jostain typerästä muotisanasta. Se sana on wannabe-autoasiantuntijoille ja iltalehdistö-'autotoimittajille'. Useimmiten sen sanan käyttäjä ei edes tiedä mitä sillä tarkoittaa, ja eri ihmiset käsittävät sillä ties mitä juttuja.
Jo ensimmäisien vastausten joukossa tuli nämä kuolaneritysloppumisen -viittaukset. Jos ainoastaan haluaisi sanoa ''ettei unelmoi autoista'' ei luulisi olevan tarvetta heitellä tämmöisiä.
Siis mitä pahaa tai hyökkäävää siinä on, kun kerron kuolanneeni lapsena silloin hienoilta vaikuttaneita autoja? Vai onko ongelma siinä, että se mielentila meni ohi noita autoja kokeillessa?
Ehkä kannattaa kokeilla sellaisia autoja joita on huollettu sinä aikana kun olet kasvanut ajokortti-ikään? Tai sellaisia autoja jotka oikeasti ovat hauskoja ajaa eikä vain miettiä joitain pikkulapsen ties mitä 'unelmia' (joka Suomessa voi olla ties mitä, unelmoihan täällä suurin osa jostain Audeista ja Volvoista...).
Aika heikkoa väittää etteikö jollain hienolla tiellä upealla säällä ajaminen ihan aika tavallisellakin useampisylinterisellä urheilullisella autolla olisi hieno kokemus! Jo johonkin paikkaa cruisailu (ei minun juttu mutta joskus joku huviajelu ihan hissukseenkin on kivaa) mukavalla autolla on ihan hieno elämys. Tai sitten radalla ajaminen.
Siis mitä pahaa tai hyökkäävää siinä on, kun kerron kuolanneeni lapsena silloin hienoilta vaikuttaneita autoja?
-jutuistasi saa sen käsityksen että nostat itseäsi jalustalle koska olet valioyksilö ja lopettanut kuolan erityksen, ja pidät niitä tyhmyreinä jotka vielä isoina miehinäkin jatkavat kuolaamista.
Jos pidät formulakisoja tyhminä, oletan että pidät sellaisia seuraavia henkilöitä typeryksinä. Minä taas en tykkää luonnollisesti siitä että pidät minua typeryksenä.
Jos taas käsitys on väärä, niin se kannattaa oikaista.
Vai onko ongelma siinä, että se mielentila meni ohi noita autoja kokeillessa?
-no ei todella. Minua ei haittaa yhtään jos jotain ihmistä ei autojen kuolaus kiinnosta, se ei vähennä yhtään minun autoista saamaa iloani.
Harmittaa kuitenkin jos ruvetaan tivaamaan/kinaamaan mitä niissä on unelmoimista tai onko autoissa elämystä jne.
Sellainen ei anna ( ainakaan siellä-täällä sekoiltuna ) mitään tälle palstalle. Voisihan sitä ruotia toki omassa ketjussaan ken haluaa. Mikset laita kun sinulla on selvästi asiasta kerrottavaa?
Minäkään en välitä esim. hybridiautoista, sähköautoista, downsizingista yms. mutta minun ei tarvitse mennä niitä käsitteleviin ketjuihin voivottelemaan että MINÄ en saa niistä mitään jännää.
-jutuistasi saa sen käsityksen että nostat itseäsi jalustalle koska olet valioyksilö ja lopettanut kuolan erityksen, ja pidät niitä tyhmyreinä jotka vielä isoina miehinäkin jatkavat kuolaamista.
Jos pidät formulakisoja tyhminä, oletan että pidät sellaisia seuraavia henkilöitä typeryksinä. Minä taas en tykkää luonnollisesti siitä että pidät minua typeryksenä.
Luonnollisesti uskon itseeni. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisin täällä haukkumassa tyhmiksi kaikkia kanssani eri mieltä olevia. Älykkyyden mittana en pidä niinkään mielipiteitä vaan tapaa esittää ja perustella niitä. Tuo kaikki yllä oleva on tosiaan sinun olettamaa. Tuo kyllä selittää paljon. Itseltäni varmasti menee helposti ohi tuollainen, koska en jaksa miettiä tuollaisia.
Harmittaa kuitenkin jos ruvetaan tivaamaan/kinaamaan mitä niissä on unelmoimista tai onko autoissa elämystä jne.
Aika tylsää keskustelua syntyisi, jos kaikki vain peesaisivat ensimmäistä mielipiteensä esittänyttä. Etkö koskaan halua miettiä tekojesi ja ajatustesi järkevyyttä? Itse koen, että kritiikki tekemisiäni/ajatuksiani kohtaan on vain hyvästä. Tämä siloin kun kritiikki on edes jossain määrin fiksua.
Ehkä kannattaa kokeilla sellaisia autoja joita on huollettu sinä aikana kun olet kasvanut ajokortti-ikään? Tai sellaisia autoja jotka oikeasti ovat hauskoja ajaa eikä vain miettiä joitain pikkulapsen ties mitä 'unelmia' (joka Suomessa voi olla ties mitä, unelmoihan täällä suurin osa jostain Audeista ja Volvoista...).
Kun nyt koko ajan kirjoitat autoista, joilla ajaminen on OIKEASTI hauskaa, niin voisitko kertoa muutamia esimerkkejä sellaisista?
Oletat siis, että en tunnista ehjää autoa rikkinäisestä. Sanotaanko vaikka niin, että aika vähän uskot minuun. No eipä siinä mitään uutta tai yllättävää ole. Selitän kuitenkin vähän vielä tuota.
Aika heikkoa väittää etteikö jollain hienolla tiellä upealla säällä ajaminen ihan aika tavallisellakin useampisylinterisellä urheilullisella autolla olisi hieno kokemus! Jo johonkin paikkaa cruisailu (ei minun juttu mutta joskus joku huviajelu ihan hissukseenkin on kivaa) mukavalla autolla on ihan hieno elämys. Tai sitten radalla ajaminen.
´
Mieluimmin nauttisin siitä hienosta säästä ilman turhaa metallia ja lasia ympärilläni. Tämä voisi tapahtua esimerkiksi hyvässä seurassa illallista nauttien, polkupyöräillen tai vaikka uuteen paikkaan tutustuen. Koen, että hienot säät menevät hukkaan autossa istuessa. Sylintereiden määrä on mun mielestä kokonaan epäolennainen juttu.
Jos taasen haluaa harrastaa aktiivista ajamista, niin henkilöauto ei ole mun valinta. Moottoripyörät ja mikroautot tarjoavat mielestäni aivan eri tavalla asioita.
Tässä ei oikeastaan kysytty mielipidettä. Unelma auton ei välttämättä tarvitse olla hyvä ajaa, tehokas, hyvin varusteltu jne. Ihmisillä on erilaisia syitä haaveilla autoista. Joillakin se voi liittyä, vaikka lapsuus ajan muistoihin, auto voi olla vaikka keräilyharvinaisuus tai NHB:n tapauksessa se voisi olla viimeisintä tekniikka edustava taloudellisuusihme?
Minusta unelmat eivät tarvitsekaan olla järkeviä. Eikä toisten unelmien arvostelu ole kovinkaan rakentavaa. Vai haluatko NHB kertoa unelmistasi meille, että voimme yhdessä tarkastella niiden järkevyyttä?
Tässä ei oikeastaan kysytty mielipidettä. Unelma auton ei välttämättä tarvitse olla hyvä ajaa, tehokas, hyvin varusteltu jne. Ihmisillä on erilaisia syitä haaveilla autoista. Joillakin se voi liittyä, vaikka lapsuus ajan muistoihin, auto voi olla vaikka keräilyharvinaisuus tai NHB:n tapauksessa se voisi olla viimeisintä tekniikka edustava taloudellisuusihme?
Minusta unelmat eivät tarvitsekaan olla järkeviä. Eikä toisten unelmien arvostelu ole kovinkaan rakentavaa. Vai haluatko NHB kertoa unelmistasi meille, että voimme yhdessä tarkastella niiden järkevyyttä?
Maybach 57 S - ja 62 S -mallien moottoriteho on noussut 13 kW (18 hv) 463 kW:iin (630 hv) samalla kun keskikulutus on alentunut 0,6 litralla 15,8 litraan /100 km. 57- ja 62-mallien tehot ovat ennallaan, mutta keskikulutus on pienentynyt 0,9 litralla tasan 15 litraan/100 km.
Veyron on auto heille joiden ymmärrys autoista rajoittuu teho- ja huippunopeuslukemiin. Ja helppo on myöskin vain laittaa kultaa ja muuta typerää autoon luullen että se tekee siitä 'luksusta'.
Ihan hyvin tehty auto, mutta typerä, hyödytön, tyylitön se on ja vähintään puoli tonnia liian painava.
Osuvaa että kuvat on otettu Iltalehdestä.
Maybach vielä pahempi, se oli jo tyylittömyyden huippu kun se oli uusi. En tiennyt että sitä edes valmistetaan enää. Ei pahemmin koristeltu S-Mersun vanha malli pärjää kun vastassa on nykyään paljon tyylikkäitä ja kiinnostaviakin autoja.
Tässä ei oikeastaan kysytty mielipidettä. Unelma auton ei välttämättä tarvitse olla hyvä ajaa, tehokas, hyvin varusteltu jne. Ihmisillä on erilaisia syitä haaveilla autoista. Joillakin se voi liittyä, vaikka lapsuus ajan muistoihin, auto voi olla vaikka keräilyharvinaisuus tai NHB:n tapauksessa se voisi olla viimeisintä tekniikka edustava taloudellisuusihme?
Minusta unelmat eivät tarvitsekaan olla järkeviä. Eikä toisten unelmien arvostelu ole kovinkaan rakentavaa. Vai haluatko NHB kertoa unelmistasi meille, että voimme yhdessä tarkastella niiden järkevyyttä?
Ei NHB:llä ole unelmia, unelmat on 'lapsellisia' eikä tarpeeksi järkeviä.
Löysin videon NHB:stä ja hengenheimolaisista, tämä tuli HETI mieleen kun threadin ensimmäisen viestin häneltä näin:
Aina välillä harmittaa, että vanhat autot tulee myytyä pois uuden alta. Eihän vanhoissa ole rahaakaan paljon kiinni. 15 vuotta on kuitenkin lyhyt aika ja siinä moni käyttöauto ehtisi muuttua upeaksi harrasteautoksi. Kunhan vain olisi hoksnnut säilöä sellaisen hyvin.
Mutta nytkin ajan tylsällä taviksella, joten mitäpä sellaista säilömään, kun vaihto tulee ajankohtaiseksi... Ja eihän nykyautoissa ole edes mitään hohtoa:
Suomi on täynnä kovia katuautoja. Tässä yksi kovimmista - ja samalla petollisimmista: Amazon Turbo, tehoa 418 hv. Turbo-Saabit, vaviskaa! Turbo-lehti tutustui yhdellä ahtimella varustettuun terhakkaan vanhukseen, vuosimallia 1966.
Mullakin oli nuorena tälläinen ei kylläkään näin tehokas!
Putput:
Taas olet totaalisen väärässä. Masennuksesta ei ole tietoakaan kun pyrkii saavuttamaan asioita, jotka todella tarjoavat niitä unohtumattomia elämyksiä ja kokemuksia. En ole vielä keksinyt millä tavalla henkilöauto tarjoaisi sellaisia. Autolla ajamista pidän vain hyvin laimeana kokemuksena. Siksi en näe mitään syytä unolmoidakaan autoista. Sano sinä mikä autoilussa tarjoaa niitä tajunnan räjäyttäviä elämyksiä, niin minä sanon mikä tarjoaa saman paljon väkevämpänä.
Olet näköjään downsizing-keskustelun jälkeen siirtynyt pelkästään teinipojan ulosantia muistuttavaan pään aukomiseen. Asioista et edes edes yritä keskustella. Taisi ottaa koville kun huomasit, ettet ymmärtänytkään edes perusasioita autotekniikasta, vaikka luulit olevasi kaiken tiedon alkulähde. Vertaistukeakaan et saanut saanut vaikka parhaasi mukaan sitä anella yritit. Voisitko mennä kaltaistesi luokse suomikaksneljään?
Laittakaa youtubeen hakusanaksi Renaut R8 Gordini, niin unohtuu tuollainen turhanpäiväinen kinastelu. Tässä esimakua:
https://www.youtube.com/watch?v=XF0OxfXevEs&feature=related
Olen seurannut keskustelua ja miettinyt että mikä "unelma auto" oikeastaan on? Haetaanko priimusta jokapäiväiseen käyttöön vai huvitteluun, vai pitääkö päättää jommankumman välillä?
Itse pitäisin "yleiskäyttöön" kohtuullisesti sopivana unelma-autona esim Audin A8 mallia. Neliveto, tilava, hyvä ajaa ja tietysti täyteen varusteluna. Olisin aika tyytyväinen ja talviajokaan ei aiheuttaisi ongelmia.
Toisaalta, mielelläni omistaisin jonkin ferrarin, ei tarvitsisi olla edes uusimpia. 360 Modena F1 olisi aika mukava. Myös 355 tai 348 saisi varmasti suun messingille. Kaikki Capriston putkilla tietty.
"Unelma-auto" olisi siis oikeastaan kaksi autoa, samaan aikaan. Voisi käyttää maranellon punaista vaikka ahvenistolla välillä, ja ruokaostoksilla kävisi kansanomaisemmin tuolla rahvaalla A-kasilla.
Herbert:
Kiitoksia hienosta vinkistä ja linkistä.
Isälläni oli noita kaseja (ei tosin Gordini) usemapi ja niistä jäi hieno muisto.
Valitettavasti en itse päässyt koskaan kylmiä tyyppejä pidemmälle.
drive:
Jo ensimmäisien vastausten joukossa tuli nämä kuolaneritysloppumisen -viittaukset. Jos ainoastaan haluaisi sanoa ''ettei unelmoi autoista'' ei luulisi olevan tarvetta heitellä tämmöisiä.
Bugracer:
Ei käsketty päättää näiden väliltä, vaan ihan vaan vastata mistä autosta unelmoi
Mistä näkee että et edes yritä keskustella asioista vaan taustalla on jokin muu paha olo tai avautumistarve: vastauksesi eivät ole loogisia aiheeseen nähden, ja paistaa läpi halusi päästä kertomaan niistä joistain elämyksistä mitä sinä pidät tärkeinä. Ja Suomalaiseen tapaan jos sinä pidät jotain tärkeänä sinun pitää saarnata muille siitä kuinka se on ainoa oikea tapa elää...
NHB:
Kuka väittää että pitäisi olla jotain unohtumatonta? En minäkään muista juurikaan mitään 'unohtumattomia' ajohetkiä, vaan ennemmin yleisesti eri 'aikakaudet' jolloin pääsi nauttimaan loistavista teistä ja/tai loistavista autoista tai vastaavaa. Paljon on jatkuvasti hetkiä jolloin ajaessa suu menee väkisin hymyyn ja miettii kuinka LOISTAVAA elämä voi olla, silti ei niitä ajohetkiä muista sillä tavalla jälkeenpäin, toisin kuin moni muu elämän huippuasia.
NHB:
Oikeastaan vastaus tähän yllä, mutta lisään vielä että on siinä aika paljon eroa että pääsee esim. joka päivä tylsän harmauden sijaan ajamaan vaikkapa kauppaan autolla jonka ansiosta sekin on nautittava kokemus.
Voithan sinä vetää jotain LSD:tä jolla saat mielestäsi 'väkevämmän kokemuksen', mutta kiistatonta on se että hyvinkin vaatimattomallakin autolla saa aikaan aika loistavia fiiliksiä. Plus vielä että vaikka tekisi mitä muuta niin se ei sulje pois sitä että autoillessakin voi saada hienoja elämyksiä.
NHB:
Jep, mietinkin kuinka huimaa downsizing on kun katselin uutta 5-sarjan 'perushuippumallia' jossa on 'moderniin tapaan' tosi pieneksi muuttunut kone, samoin suunnilleen kaikkien muidenkin tehot ja moottorikoot (ainakin ahdinkertoimen kanssa) ovat kasvaneet HUIMASTI edelleenkin. Ennen perusautoissa oli nipin napin jotain 140hv, nykyään 170 tai yli 200hv ovat ihan normaalia. Vai oliko aiemmin n.2-litrainen ahdettu kone jokin tavisauton piirre?
NHB:
Hyvä puheenvuoro unelma-autoista kaikenkaikkiaan.
Minulle unelma-autona voisi olla esim. Pagani Zonda Cinque Roadster tai Aston Martin One77.
petos:
Siis mitä pahaa tai hyökkäävää siinä on, kun kerron kuolanneeni lapsena silloin hienoilta vaikuttaneita autoja? Vai onko ongelma siinä, että se mielentila meni ohi noita autoja kokeillessa?
Putput:
Aika hassu veto alkaa kaiken kirjoittamasi jälkeen psykologiksi ja kertoa, kuinka ulosantini kertoo pahasta olosta ja luonnollisesti kaikista muista ongelmista. Kerrohan mistä se kerto, että sinä keskityt ainoastaan herjaamaan minua?
Sinähän tuon 'unohtumattoman ajoelämyksen' toit mukaan keskusteluun. Muistatko? Nytkö niitä ei ole edes sinulla?
Downsizingista keskustelemista jatkan alkuperäisessa ketjussa, jottei tulisi sotkettua tätä keskustelua. Toivottavasti löydät siihen ketjuun.
NHB:
Pitää sitä yrittää auttaa toisia...
Ehkä ennemmin unohtumattomien ajoelämyksien kokoelma tai jotain. Tai ehkä jos voi monta kertaa viikossa kokea 'unohtumattoman elämyksen' niin yksittäiset eivät oikein erotu toisistaan.
Ei ole pahemmin tarvetta jauhaa jostain typerästä muotisanasta. Se sana on wannabe-autoasiantuntijoille ja iltalehdistö-'autotoimittajille'. Useimmiten sen sanan käyttäjä ei edes tiedä mitä sillä tarkoittaa, ja eri ihmiset käsittävät sillä ties mitä juttuja.
NHB:
Ehkä kannattaa kokeilla sellaisia autoja joita on huollettu sinä aikana kun olet kasvanut ajokortti-ikään? Tai sellaisia autoja jotka oikeasti ovat hauskoja ajaa eikä vain miettiä joitain pikkulapsen ties mitä 'unelmia' (joka Suomessa voi olla ties mitä, unelmoihan täällä suurin osa jostain Audeista ja Volvoista...).
Aika heikkoa väittää etteikö jollain hienolla tiellä upealla säällä ajaminen ihan aika tavallisellakin useampisylinterisellä urheilullisella autolla olisi hieno kokemus! Jo johonkin paikkaa cruisailu (ei minun juttu mutta joskus joku huviajelu ihan hissukseenkin on kivaa) mukavalla autolla on ihan hieno elämys. Tai sitten radalla ajaminen.
Tomppa Kruisailija:
Sama. Tosin minulle välttäisi se vanhakin malli.
http://cache.gawkerassets.com/assets/images/12/2009/03/KITT1_and_KITT2.jpg
NHB:
petos:
Unelmoin siis tuplasti joka tuntuu tällä palstalla olevan synti. Paha minä....
petos:
Luonnollisesti uskon itseeni. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisin täällä haukkumassa tyhmiksi kaikkia kanssani eri mieltä olevia. Älykkyyden mittana en pidä niinkään mielipiteitä vaan tapaa esittää ja perustella niitä. Tuo kaikki yllä oleva on tosiaan sinun olettamaa. Tuo kyllä selittää paljon. Itseltäni varmasti menee helposti ohi tuollainen, koska en jaksa miettiä tuollaisia.
Aika tylsää keskustelua syntyisi, jos kaikki vain peesaisivat ensimmäistä mielipiteensä esittänyttä. Etkö koskaan halua miettiä tekojesi ja ajatustesi järkevyyttä? Itse koen, että kritiikki tekemisiäni/ajatuksiani kohtaan on vain hyvästä. Tämä siloin kun kritiikki on edes jossain määrin fiksua.
Putput:
Kun nyt koko ajan kirjoitat autoista, joilla ajaminen on OIKEASTI hauskaa, niin voisitko kertoa muutamia esimerkkejä sellaisista?
Oletat siis, että en tunnista ehjää autoa rikkinäisestä. Sanotaanko vaikka niin, että aika vähän uskot minuun. No eipä siinä mitään uutta tai yllättävää ole. Selitän kuitenkin vähän vielä tuota.
´
Mieluimmin nauttisin siitä hienosta säästä ilman turhaa metallia ja lasia ympärilläni. Tämä voisi tapahtua esimerkiksi hyvässä seurassa illallista nauttien, polkupyöräillen tai vaikka uuteen paikkaan tutustuen. Koen, että hienot säät menevät hukkaan autossa istuessa. Sylintereiden määrä on mun mielestä kokonaan epäolennainen juttu.
Jos taasen haluaa harrastaa aktiivista ajamista, niin henkilöauto ei ole mun valinta. Moottoripyörät ja mikroautot tarjoavat mielestäni aivan eri tavalla asioita.
http://www.iltalehti.fi/autot/2010082212224668_au.shtml
Eipä ole taakse kummoinen näkyvyys. Ei liene Soliferin vetäjäksi tuosta.
Reca:
Eipä ilkees Solifeerusta pärään laittaakkaan.
Hieno auto pilattu liberace-bling-bling-tyylillä. Luulisi edes tekijällä olevan enemmän tyylitajua, mutta ilmeisesti asiakas on aina oikeassa.
http://www.automerkit.fi/uutiset-trendit/automerkit/artikkelit/taemae-650hv-ford-fiesta-kiihtyy-0-100-kmh-19-sekunnissa-katso-video.html
NHB:
Tottakai haluan. Mutta oikeassa paikassa. Monet ovat ilmaisseet ettei näitä 'järkevyyskinasteluja' haluta nähdä joka ketjun seassa.
Tässä ei oikeastaan kysytty mielipidettä. Unelma auton ei välttämättä tarvitse olla hyvä ajaa, tehokas, hyvin varusteltu jne. Ihmisillä on erilaisia syitä haaveilla autoista. Joillakin se voi liittyä, vaikka lapsuus ajan muistoihin, auto voi olla vaikka keräilyharvinaisuus tai NHB:n tapauksessa se voisi olla viimeisintä tekniikka edustava taloudellisuusihme?
Minusta unelmat eivät tarvitsekaan olla järkeviä. Eikä toisten unelmien arvostelu ole kovinkaan rakentavaa. Vai haluatko NHB kertoa unelmistasi meille, että voimme yhdessä tarkastella niiden järkevyyttä?
Opelixi:
Olet oikeassa unelmat ovat unelmia!
Kyllä tälläkin jo kelpais.
Reca:
Bugattista Liberace-luonnehdinta oli hyvä.
Veyron on auto heille joiden ymmärrys autoista rajoittuu teho- ja huippunopeuslukemiin. Ja helppo on myöskin vain laittaa kultaa ja muuta typerää autoon luullen että se tekee siitä 'luksusta'.
Ihan hyvin tehty auto, mutta typerä, hyödytön, tyylitön se on ja vähintään puoli tonnia liian painava.
Osuvaa että kuvat on otettu Iltalehdestä.
Maybach vielä pahempi, se oli jo tyylittömyyden huippu kun se oli uusi. En tiennyt että sitä edes valmistetaan enää. Ei pahemmin koristeltu S-Mersun vanha malli pärjää kun vastassa on nykyään paljon tyylikkäitä ja kiinnostaviakin autoja.
Opelixi:
Ei NHB:llä ole unelmia, unelmat on 'lapsellisia' eikä tarpeeksi järkeviä.
Löysin videon NHB:stä ja hengenheimolaisista, tämä tuli HETI mieleen kun threadin ensimmäisen viestin häneltä näin:
https://www.youtube.com/watch?v=krRrFRXxSpE&feature=related
Tulee mieleen teini joka on tullut siihen tiettyyn vaiheeseen kun luulee olevansa 'ajattelija'.
Pauli Petteri:
Ole hyvä vain. Mikä R8:ssa mahtaa olla, kun siinä tuntuu olevan sitä jotain? Tämäkään video kaikessa älyttömyydessään ei jätä kylmäksi:
https://www.youtube.com/watch?v=fXtWNBTmmD8
Aina välillä harmittaa, että vanhat autot tulee myytyä pois uuden alta. Eihän vanhoissa ole rahaakaan paljon kiinni. 15 vuotta on kuitenkin lyhyt aika ja siinä moni käyttöauto ehtisi muuttua upeaksi harrasteautoksi. Kunhan vain olisi hoksnnut säilöä sellaisen hyvin.
Mutta nytkin ajan tylsällä taviksella, joten mitäpä sellaista säilömään, kun vaihto tulee ajankohtaiseksi... Ja eihän nykyautoissa ole edes mitään hohtoa:
https://www.youtube.com/watch?v=Rdq5k2onEcM
Youtube on tosiaan aika upea keksintö tuollaisten hakusanojen suhteen.
Mullakin oli nuorena tälläinen ei kylläkään näin tehokas!
Putput:
Olen siis masentunut ihminen vailla unelmia, koska en unelmoi autoista. Omaatkohan hieman rajoittuneen ajatusmaailman?