Kiinalaisomistuksen mahdollisuus on siinä, että Volvon myyntiä voidaan kasvattaa, koska Kiina on maailman suurin automarkkina.
Tuosta on varmaankin hyötyä. Eikös muissakin autoteollisuus maissa suosita "kotimaista" ja kiinassa kaiketi "mahdollisuus" jonkinlaiseen protektionismiinkin?
Tuosta on varmaankin hyötyä. Eikös muissakin autoteollisuus maissa suosita "kotimaista" ja kiinassa kaiketi "mahdollisuus" jonkinlaiseen protektionismiinkin?
Volkkari on osoittanut, ettei menestyminen Kiinan markkinoilla ole kiinalaisesta omistuksesta kiinni. Volvolla on täysi mahdollisuus yrittää vallata Kiinan markkinat myös amerikkalaisessa tai eurooppalaisessa omistuksessa. Täysin viennistä riippuvaisen valtion kannattaa olla tarkkana protektionismin kanssa.
Yritettiin, mutta "Volvo myydään Kiinaan?"-ketju muuttui bensa vs. diesel ketjuksi, jossa viimeisillä sivuilla on enemmän asiaa Corvetesta kuin Volvosta tai Kiinasta.
Volkkari on osoittanut, ettei menestyminen Kiinan markkinoilla ole kiinalaisesta omistuksesta kiinni. Volvolla on täysi mahdollisuus yrittää vallata Kiinan markkinat myös amerikkalaisessa tai eurooppalaisessa omistuksessa.
No mitäpä se Volkkari ei olisi osoittanut... Ei siitä kiinalaisesta omistuksesta pitäisi haittaakaan olla, jos kiinalaisille aikoo tuotteita myydä? Ainakin muissa maissa Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Japanissa, Jenkkilässä, Ruotsissakin ainakin takavuosina jne. näytetään suosivan "kotimaista"?
tuli käytyä kokeilemassa s60 D5 AWD, olisin halunut kokeilla ns. perusmallin mutta se ei ollut paikalla eli en ole aivan varma mitä kaikkia lisävarusteita autossa oli...
edit:
oli muuten sama auto kuin koeajettu uusimmassa autobildeissä
Tuosta on varmaankin hyötyä. Eikös muissakin autoteollisuus maissa suosita "kotimaista" ja kiinassa kaiketi "mahdollisuus" jonkinlaiseen protektionismiinkin?
Volkkari on osoittanut, ettei menestyminen Kiinan markkinoilla ole kiinalaisesta omistuksesta kiinni. Volvolla on täysi mahdollisuus yrittää vallata Kiinan markkinat myös amerikkalaisessa tai eurooppalaisessa omistuksessa. Täysin viennistä riippuvaisen valtion kannattaa olla tarkkana protektionismin kanssa.
vw oli ensimmäinen länsi valmistaja kiinassa ja ollut siellä n.30v joten se on tässä tapauksessa huono esimerkki....
eikös kiinassa taida kaikki ulkomaalaiset autonvalmistukset olla ns.yhteistyö yrityksiä joissa 51% omistuksesta on kiinalaisilla?
ajo lenkin pituus 50 min sis. mutkatiestä moottoritiehen ei kaupunki ajoa ja heti perään kokeilu samalla reitillä bmw 530D:llä joka kyllä oli pilattu 19" renkailla
sinänsä mielenkiintoinen vertailla noita kahta vaikkei se ole millään tavalla järkevää...
ei siitä sen enempää ettei mene ohi aiheen
...
No kerro nyt kuinka paljon parempi se volvo on kun kerran aloitit. Ohi aihetta on jo kuitenkin käsitelty paljon, joten älä turhaan kainostele.
tuli käytyä kokeilemassa s60 D5 AWD, olisin halunut kokeilla ns. perusmallin mutta se ei ollut paikalla eli en ole aivan varma mitä kaikkia lisävarusteita autossa oli...
selkeästi spottisin volvo ajaa
ohjaus tuntui nopealta ja hyvältä,kuinka paljon vaikutti 18" rengastus?
hyvät penkit (ainakin minulle)
suht pieni auto tiloiltaan (jos ei riitä niin valitkoon toisen mallin)
moottorin ääni kuuluu hiukan liian kovana
todellinen myynti alkaa vasta kun tulee v60
ajo lenkin pituus 50 min sis. mutkatiestä moottoritiehen ei kaupunki ajoa ja heti perään kokeilu samalla reitillä bmw 530D:llä joka kyllä oli pilattu 19" renkailla
sinänsä mielenkiintoinen vertailla noita kahta vaikkei se ole millään tavalla järkevää...
ei siitä sen enempää ettei mene ohi aiheen
...
ajo lenkin pituus 50 min sis. mutkatiestä moottoritiehen ei kaupunki ajoa ja heti perään kokeilu samalla reitillä bmw 530D:llä joka kyllä oli pilattu 19" renkailla
sinänsä mielenkiintoinen vertailla noita kahta vaikkei se ole millään tavalla järkevää...
ei siitä sen enempää ettei mene ohi aiheen
...
No kerro nyt kuinka paljon parempi se volvo on kun kerran aloitit. Ohi aihetta on jo kuitenkin käsitelty paljon, joten älä turhaan kainostele.
näytä kohta jossa sanoin että volvo olisi parempi noista!
kuten kirjoitin niin bemu olisi ollut varmasti parempi pienemmillä vanne/rengas yhditelmällä eli autossa huonosti valittu lisävaruste (auton vakituinen käyttäjä on samaa mieltäja jos olisi valinnut muutaman varusteen toisin niin tulos olisi aivan eri eli rahalla voi selvästi parantaa/huonontaa tuotetta...
jos haluat esimerkin niin bemun vakio penkit huonot (minulle) selviää ostamalla comfort istuimet jne...
näytä kohta jossa sanoin että volvo olisi parempi noista!
kuten kirjoitin niin bemu olisi ollut varmasti parempi pienemmillä vanne/rengas yhditelmällä eli autossa huonosti valittu lisävaruste (auton vakituinen käyttäjä on samaa mieltäja jos olisi valinnut muutaman varusteen toisin niin tulos olisi aivan eri eli rahalla voi selvästi parantaa/huonontaa tuotetta...
jos haluat esimerkin niin bemun vakio penkit huonot (minulle) selviää ostamalla comfort istuimet jne...
Ei tarvitse suuttua... ja volvon penkit on aina olleet ns perushyvät.
Hieman kysymyksiä:
1. Sisätilat, mihin autoon verrannolliset?
2. Oliko pintakova (18" renkaat)?
3. Hiljaisuus ajettaessa, rengasmelu?
4. Takakontin koko/muoto?
1.auto on sisältä noin "golf" kokoluokkaa ja paljon on uhrattu muotoilun takia vertailu vanhaan s60
laadukkaan tuntuinen sisämateriaaleiltaan siis kyseinen yksilö/varusteversio summum
2.ei ollut niin paha mitä ennakkoon ajattelin,mutta koelenkillä ehkä liian sprottinen ajotyyli ja ei kaupunki ajoa
3.renkaat tais olla 235/40-18 ja kyllähän ne kuuluivat,mutta ovat ongelma kaikissa autoissa
en ikinä pidä radiota päällä koeajolla jolloin saa tuntuman rengas/moottori ääniin, koneesta lähtee hiukan liikaa ääntä mutta jälkeenpäin vertailu bemuun vielä huonontaa sitä siis mootoriääniltään...
4. tavaratilan käyttöä heikentää oleellisesti lastausaukon pieni koko tila suht pieni (itselleni riittävä vaikka suurin osa myynnistä tulee varmasti painottumaan v60 ja siinä lastaus helpompaa
Kiitokset, mukava että autopalstalla keskitytään välillä itse autoihin eikä merkki vastaan merkki tai provoiluun.
Koeajokokemuksia on tällä palstalla aivan liian vähän. Sitten kun joku koeajaa ja joko tykkää tai ei tykkää, niin joku on heti kommentoimassa negativisesti.
Pitää ehdottomasti käydä itsekin tuo testaamassa jossain vaiheessa kun kerkiää. Itseäni kiinnostaa eniten bensamallit joihin saa Powershift-vaihteiston. 2.0T (205 hv) ja T5 (240 hv) varmaan mieleisimpiä malleja, mutta toisaalta miksei T4:kin (180 hv).
Saisivat nyt sen Powershiftin kaikkiin malleihin. Volvo on päästöltäinkin monen mallin osalta manuaalivaihteisena erittäin kilpailukykyinen (esimerkiksi D5 5,3l), mutta automaatin päästölisä on kohtuuton. Lisäksi tuo Aisin syö käytännössä melkoisesti suorituskykyä Powershiftiin verrattuna.
No mitäpä se Volkkari ei olisi osoittanut... Ei siitä kiinalaisesta omistuksesta pitäisi haittaakaan olla, jos kiinalaisille aikoo tuotteita myydä? Ainakin muissa maissa Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Japanissa, Jenkkilässä, Ruotsissakin ainakin takavuosina jne. näytetään suosivan "kotimaista"?
Mikä heitto tuo avauksesi on? Volkkarilla on komea 16 prosentin markkinaosuus Kiinassa. Itseasiassa Kiinan markkinoista kaksi kolmasosaa on ulkkomaisten brändien hallussa. Suosituin kotimainen brändi on vasta 7. tilastoissa. Millä tavoin kiinalaisuus on etu näillä luvuilla?
Mikä heitto tuo avauksesi on? Volkkarilla on komea 16 prosentin markkinaosuus Kiinassa. Itseasiassa Kiinan markkinoista kaksi kolmasosaa on ulkkomaisten brändien hallussa. Suosituin kotimainen brändi on vasta 7. tilastoissa. Millä tavoin kiinalaisuus on etu näillä luvuilla?
Lue uudestaan, mitä kirjoitin.
Kyse ei ollut volkkarista, vaan Volvosta. Volvo ei ole vielä ollut "kotimainen brändi", joten aika näyttää kasvaako Volvon markkinaosuus. Tuskin kotimaisesta omistuksesta haittaakaan on? Ainakin yleisesti autoteollisuus maissa suositaan kotimaista merkkiä.
Eiköhän ole tullut selväksi että NHB'n mielestä Volvon kiinalaisomistuksella ei ole mitään etua, riippumatta argumenteista. On hieman heikkoa verrata nuorta autoteollisuutta ja myyntitilastoja, mutta katsotaan esim 5 vuoden päästä. Aivan samalla tapaa kuin Japanilaisten ja korealaisten kanssa olisi voinut argumentoida 60 luvulla jolloin esim Japanista tuli vain halpakamaa ja surkeita autoja. Korea seurasi aivan samalla mallilla. Kiina on tietysti eri juttu, ja esim täyskäännös elektroniikkateollisuudessa on vain sattumaa. Esim japanissa ulkomaisten autobrändien osuus on enää 9%.
NHB'ltä taisi myös näppärästi unohtua vertaamansa taulukon markkinaosuuksien kehitys, joka on positiivinen Kiinalaisille, negatiivinen muille:
Mutta kaipa NHB on oikeassa. Kiinan tuottamat miljoonat insinöörit keskittyvät ristikudontaan tekstiilitehtailla ja esim halpa-autojen markkinaosuutta ei pystytä kehittämään mitenkään korkeamman tekniikan malleihin. Miljardi-investoinnit (esim Gunagzhou'n 900 mUSD r&d keskukseen) mitään merkitse... Ei vaikka ostaisi valmiiksi vahvan ulkomaisen brändin. Volvosta tulee uusi Anhui, ja malli-imagona toimii Chery, hintalappu 6.000 USD.
Ei kiinalaiset mitään osaa, ainakaan omista markkinoistaan. KPMG on kanssani samaa mieltä viimeisimmissä raporteissaan, mutta mitäpä nekään tietävät. Ylipalkattuja wannabe asiantuntijoita.
Selvästihän tässä Volvo-keskustelussa on rasistisia piirteitä, mutta saksalaisillahan on rasismista kokemusta.
Jos kaksi miljardia kiinalaista mieltää Volvon omaksi kotimaiseksi brändikseen, niin sehän on selvä, että myynti lähtee jyrkkään nousuun Volvon osalta, varsinkin kun se on halvempi kuin saksalaiset.
Itse näkisin asian siten, että Volvolla on Kiinassa valtavat mahdollisuudet keskiluokan siellä vaurastuessa.
Hypetyksessä suuntaan ja toiseen on hyvä muistaa että esim Kiinalaisistakin varmasti osa epäonnistuu, kaikki eivät voi voittaa. Mihin Volvo sijoittuu, jää nähtäväksi.
Minustakin NHB on ollut asiallinen, ei siinä mitään. On vain erikoista että vaikka historialla on tapana toistaa itseään, silti esim Kiinalaisomistuksessa ei nähdä mitään mahdollisuuksia.
Ihan äkkiseltään uskoisin itse, että Fordin alla mahdollisuudet voisivat olla suuremmat, eikä silti onnistuttu. Tämä ei tarkoita etteikö silti voisi. Perusteet siihen ovat selkeät ja ford mokaili monessa asiassa.
Samaan tapaan esim Subarun ei pitäisi menestyä massavalmistajien seassa joilla on suuremmat resurssit, mutta niin vain pyristelee. Tekeepä vielä hyviä autojakin.
Palattaisiko taas otsikon mukaiseen aiheeseen eli itse autoon.
Kävin tänään tuota katsomassa ja koeistumassa Biliassa ja tuo on livenä nähtynä tosi tyylikäs auto ja yllättävän tilava. Säädin etupenkin itselleni sopivaksi ja mahduin hyvin jalkatilan puolesta takapenkille kuskin penkin taakse istumaan sen jälkeen. Ja olen sentään noin 190 cm pitkä. Pääntila toki tuotti tuskaa tällä pituudella, mutta joku 180 cm pitkä mahtuu varmasti hyvin taakse. Sisustus oli kaikin puolin laadukkaan oloinen ja tyylikäs ja penkit hyvät. Ainut mitä tuosta nyt moittia voisi on pieni tavaratila ja siellähän ei ole mitään tilaa esim. vararenkaallekaan.
Ulkona oli testirata, jossa oli testinukke ja toinen isompi este ja hyvin näytti auto pysähtyvän joka kerta ja testirata oli lähes koko ajan käytössä eli kiinnostuneita koeajajia riitti. Tuolle on varmasti kohta kysyntää paljon enemmän kuin tarjontaa eli toimitusajat voi venyä pitkiksi.
Eiköhän ole tullut selväksi että NHB'n mielestä Volvon kiinalaisomistuksella ei ole mitään etua, riippumatta argumenteista.
Ei ole mun vika jos puhtaat faktat saavat sinussa aikaan tuollaisia kommentteja. Olen pyytänyt kirjoittajia tuomaan julki niitä kiinalaisomistuksen etuja. Ole hyvä ja tuo niitä esiin tai lopeta tuollaiset turhanpäiväiset heitot. Totta kai joka asiassa on hyviä ja huonoja puolia. Paljon riippuu myös siitä, että kenen etua arvioidaan. Esimerkiksi suomalaisten ja kiinalaisten edut eivät ole aina yhteneviä.
NHB'ltä taisi myös näppärästi unohtua vertaamansa taulukon markkinaosuuksien kehitys, joka on positiivinen Kiinalaisille, negatiivinen muille:
Itseasiassa sinä käytät vanhoja lukuja. Itse käytin tämän vuoden lukuja, joissa Volkkarilla on hieman yli 16 prosentin ja GM:llä 10 prosentin markkinaosuus. Eli kahden isoimman ulkomaisen osuudet ovat kasvaneet noihin sinun käyttämiin lukuihin verrattuna. Verrataanpa näitä lukuja alkuvuoden 2006 lukuihin. Eli 1-6 2006 GM 11,1 % ja VW 15,7 %. Sama talukon muodossa
GM 1-6 2006 11,1%
GM 1-7 2010 10%
VW 1-6 2006 15,7 %
VW 1-7 2010 +16 %
Mielenkiintoisia ovat myös kiinalaiset.
Chery+Geely 1-6 2006 12,5 %
Chery+Geely 1-7 2010 9 %
BYD on ehkä lupaavin kiinalaismerkki. 1-7 2010 sillä oli 5 prosentin osuus.
Mulla ei ole mitään tarvetta edelleenkään värittää tarinaa kumpaankaan suuntaan. Nuo yllä olevat luvut asettavat kyllä sinun kirjoitukset tiettyyn valoon. Luvut otin näistä lähteistä:
Mutta kaipa NHB on oikeassa. Kiinan tuottamat miljoonat insinöörit keskittyvät ristikudontaan tekstiilitehtailla ja esim halpa-autojen markkinaosuutta ei pystytä kehittämään mitenkään korkeamman tekniikan malleihin. Miljardi-investoinnit (esim Gunagzhou'n 900 mUSD r&d keskukseen) mitään merkitse... Ei vaikka ostaisi valmiiksi vahvan ulkomaisen brändin. Volvosta tulee uusi Anhui, ja malli-imagona toimii Chery, hintalappu 6.000 USD.
Ei kiinalaiset mitään osaa, ainakaan omista markkinoistaan. KPMG on kanssani samaa mieltä viimeisimmissä raporteissaan, mutta mitäpä nekään tietävät. Ylipalkattuja wannabe asiantuntijoita.
Tarkista ensin faktasi ja ala vasta sitten tuolle linjalle. Tai oikeastaan voisit jättää tuon tyylin kokonaan. Se vain synnyttää lisää samankaltaista tekstiä. Tällä kertaa itse en onneksi jaksanut provosoitua.
Monta kertaa olen yllättynyt siitä, kuinka paljon venäläiset arvostavat suomalaista tavaraa. Esimerkiksi venäläinen kollegani kehui hiljattain Suomesta Biltemasta ostamiaan vanteita. Sai kuulemma erittäin laadukkaat vanteet edullisesti. Periaatteena tuntuu olevan, että kaikki suomalainen tavara on premiumia. Sama pätee jossain määrin myös muihin länsimaihin. Halvimmat länsibrändyt ovat haluttuja, vaikka joka kaupan hyllyltä löytyisi paljon parempaa Armenialaista "konjakkia". Se on ainakin selvää, että kotimaiset autobrändit eivät venäläisten mielestä ole haluttavia. Ei edes Volga, joka sentään oli eliitin auto neuvostoaikoina.
Pitäisikö Volvolle kuitenkin antaa vähän aikaa kohentaa asemiaan ennen kuin aletaan tekemään johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen? Se nyt kuitenkin lienee ensimmäinen kiinalainen ns. premium merkki.
Tässä on nyt keskusteltu kiinalaisen omistuksen mahdollisista hyödyistä. Väitätkö nyt, että "kotimaisuudesta" on haittaa kiinalaisilla markkinoilla vai miten juttusi pitäisi tulkita?
Hankala sanoa onko se haitta vai etu. Ainakaan nykytilanteessa kiinalaisten omistamat merkit eivät menesty kovin hyvin. Mielestäni omistajien kotimaa ei ratkaise menesty Kiinassa. Jos tämä on ainoa etu, mitä minut volvovihaajaksi tuominnut arvon inkvisitio näkee, niin itse en inkvisiittoreiden asemassa pitäisi Volvon tulevaisuutta aivan yhtä valoisana kuin Volvon asiakaslehti.
Taidat olla asioista paremmin perillä kuin Volvo itse, pelkästään Pekingiin on suunnitteilla tehdas joka valmistaisi 300.000 Volvoa per vuosi yksinomaan Kiinan markkinoille.
Ei ole mun vika jos puhtaat faktat saavat sinussa aikaan tuollaisia kommentteja. Olen pyytänyt kirjoittajia tuomaan julki niitä kiinalaisomistuksen etuja. Ole hyvä ja tuo niitä esiin tai lopeta tuollaiset turhanpäiväiset heitot.
Näitä esimerkkejä on tuotu esiin jo pilvin pimein ja esimerkit ovat historiasta autoteollisuudesta, tai jo tapahtuvasta murroksista muista teollisuusaloista. Olisitko hyvä ja selittäsit mikä vika näissä esimerkeissä on?
Totta kai joka asiassa on hyviä ja huonoja puolia. Paljon riippuu myös siitä, että kenen etua arvioidaan. Esimerkiksi suomalaisten ja kiinalaisten edut eivät ole aina yhteneviä.
Olen itse sanonut moneen kertaan että uhkakuvia on, mutta itsehän et ole tuonut esille mitään muuta kuin haittapuolia. Kuka on väittänyt että Kiinalaisten ja suomalaisten edut ovat samat?
Mulla ei ole mitään tarvetta edelleenkään värittää tarinaa kumpaankaan suuntaan. Nuo yllä olevat luvut asettavat kyllä sinun kirjoitukset tiettyyn valoon. Luvut otin näistä lähteistä:
Vaikka yllä sanoit että tietty on mahdollisuuksiakin, niin et kuitenkaan ole niitä tuonut esille joten eiköhän värittämisen suunta ole selvä. Tarinani valosta sen verran että mitä?? Kun luet raportin oikeasti etkä ota vain osia siitä, omista linkeistäsi lainattuna teksti on hyvin selkeää:
Domestic manufacturers are gaining market share
When China joined the World Trade Organization (WTO), many industry participants worried about the survival of domestic OEMs. However, five years after WTO entry, these domestic brands have not only survived, but are thriving. Chinese branded passenger cars have increased their share of sales from 14 percent in 2004 to 26 percent in 2005 and around 28 percent in the first half of 2006.
Tai toisesta:
Although the foreign-invested enterprises dominate the market at the moment, the local brands, as a group, are rapidly gaining ground. Through July, cars sold by the local assemblers increased by 59% compared to the previous year. By way of contrast, the foreign brands grew by a still impressive, but a significantly lower, 39%. Remembera rising tide lifts all boats, but when the water level falls, rocks come quickly to the surface.
Jokohan todiste kelpaa kun se on lainattu omasta linkistäsi?
Tarkista ensin faktasi ja ala vasta sitten tuolle linjalle. Tai oikeastaan voisit jättää tuon tyylin kokonaan. Se vain synnyttää lisää samankaltaista tekstiä. Tällä kertaa itse en onneksi jaksanut provosoitua.
Faktat tarkistit ja vahvistit puolestani. Olet ne nyt ihan itse kaivanut, ja ne tukevat argumenttia että kotimaiset merkit tulevat nostamaan päätään Kiinassa, ja tämä ollee myös Volvolle mahdollisuus.
Derrick:
Tuosta on varmaankin hyötyä. Eikös muissakin autoteollisuus maissa suosita "kotimaista" ja kiinassa kaiketi "mahdollisuus" jonkinlaiseen protektionismiinkin?
Opelixi:
Volkkari on osoittanut, ettei menestyminen Kiinan markkinoilla ole kiinalaisesta omistuksesta kiinni. Volvolla on täysi mahdollisuus yrittää vallata Kiinan markkinat myös amerikkalaisessa tai eurooppalaisessa omistuksessa. Täysin viennistä riippuvaisen valtion kannattaa olla tarkkana protektionismin kanssa.
Tuota:
tyypillistä
NHB:
No mitäpä se Volkkari ei olisi osoittanut... Ei siitä kiinalaisesta omistuksesta pitäisi haittaakaan olla, jos kiinalaisille aikoo tuotteita myydä? Ainakin muissa maissa Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Japanissa, Jenkkilässä, Ruotsissakin ainakin takavuosina jne. näytetään suosivan "kotimaista"?
tuli käytyä kokeilemassa s60 D5 AWD, olisin halunut kokeilla ns. perusmallin mutta se ei ollut paikalla eli en ole aivan varma mitä kaikkia lisävarusteita autossa oli...
edit:
oli muuten sama auto kuin koeajettu uusimmassa autobildeissä
NHB:
vw oli ensimmäinen länsi valmistaja kiinassa ja ollut siellä n.30v joten se on tässä tapauksessa huono esimerkki....
eikös kiinassa taida kaikki ulkomaalaiset autonvalmistukset olla ns.yhteistyö yrityksiä joissa 51% omistuksesta on kiinalaisilla?
finman:
No kerro nyt kuinka paljon parempi se volvo on kun kerran aloitit. Ohi aihetta on jo kuitenkin käsitelty paljon, joten älä turhaan kainostele.
finman:
Hieman kysymyksiä:
1. Sisätilat, mihin autoon verrannolliset?
2. Oliko pintakova (18" renkaat)?
3. Hiljaisuus ajettaessa, rengasmelu?
4. Takakontin koko/muoto?
Vackraste:
näytä kohta jossa sanoin että volvo olisi parempi noista!
kuten kirjoitin niin bemu olisi ollut varmasti parempi pienemmillä vanne/rengas yhditelmällä eli autossa huonosti valittu lisävaruste (auton vakituinen käyttäjä on samaa mieltäja jos olisi valinnut muutaman varusteen toisin niin tulos olisi aivan eri eli rahalla voi selvästi parantaa/huonontaa tuotetta...
jos haluat esimerkin niin bemun vakio penkit huonot (minulle) selviää ostamalla comfort istuimet jne...
finman:
Ei tarvitse suuttua... ja volvon penkit on aina olleet ns perushyvät.
Bugracer:
1.auto on sisältä noin "golf" kokoluokkaa ja paljon on uhrattu muotoilun takia vertailu vanhaan s60
laadukkaan tuntuinen sisämateriaaleiltaan siis kyseinen yksilö/varusteversio summum
2.ei ollut niin paha mitä ennakkoon ajattelin,mutta koelenkillä ehkä liian sprottinen ajotyyli ja ei kaupunki ajoa
3.renkaat tais olla 235/40-18 ja kyllähän ne kuuluivat,mutta ovat ongelma kaikissa autoissa
en ikinä pidä radiota päällä koeajolla jolloin saa tuntuman rengas/moottori ääniin, koneesta lähtee hiukan liikaa ääntä mutta jälkeenpäin vertailu bemuun vielä huonontaa sitä siis mootoriääniltään...
4. tavaratilan käyttöä heikentää oleellisesti lastausaukon pieni koko tila suht pieni (itselleni riittävä vaikka suurin osa myynnistä tulee varmasti painottumaan v60 ja siinä lastaus helpompaa
Kiitokset, mukava että autopalstalla keskitytään välillä itse autoihin eikä merkki vastaan merkki tai provoiluun.
Koeajokokemuksia on tällä palstalla aivan liian vähän. Sitten kun joku koeajaa ja joko tykkää tai ei tykkää, niin joku on heti kommentoimassa negativisesti.
Pitää ehdottomasti käydä itsekin tuo testaamassa jossain vaiheessa kun kerkiää. Itseäni kiinnostaa eniten bensamallit joihin saa Powershift-vaihteiston. 2.0T (205 hv) ja T5 (240 hv) varmaan mieleisimpiä malleja, mutta toisaalta miksei T4:kin (180 hv).
Saisivat nyt sen Powershiftin kaikkiin malleihin. Volvo on päästöltäinkin monen mallin osalta manuaalivaihteisena erittäin kilpailukykyinen (esimerkiksi D5 5,3l), mutta automaatin päästölisä on kohtuuton. Lisäksi tuo Aisin syö käytännössä melkoisesti suorituskykyä Powershiftiin verrattuna.
Opelixi:
Mikä heitto tuo avauksesi on? Volkkarilla on komea 16 prosentin markkinaosuus Kiinassa. Itseasiassa Kiinan markkinoista kaksi kolmasosaa on ulkkomaisten brändien hallussa. Suosituin kotimainen brändi on vasta 7. tilastoissa. Millä tavoin kiinalaisuus on etu näillä luvuilla?
Volvo S60 meets German rivals, Audi and BMW
videolla:
http://www.autoexpress.co.uk/videos/featuresvideos/256672/volvo_s60_meets_audi_and_bmw.html
NHB:
Lue uudestaan, mitä kirjoitin.
Kyse ei ollut volkkarista, vaan Volvosta. Volvo ei ole vielä ollut "kotimainen brändi", joten aika näyttää kasvaako Volvon markkinaosuus. Tuskin kotimaisesta omistuksesta haittaakaan on? Ainakin yleisesti autoteollisuus maissa suositaan kotimaista merkkiä.
Eiköhän ole tullut selväksi että NHB'n mielestä Volvon kiinalaisomistuksella ei ole mitään etua, riippumatta argumenteista. On hieman heikkoa verrata nuorta autoteollisuutta ja myyntitilastoja, mutta katsotaan esim 5 vuoden päästä. Aivan samalla tapaa kuin Japanilaisten ja korealaisten kanssa olisi voinut argumentoida 60 luvulla jolloin esim Japanista tuli vain halpakamaa ja surkeita autoja. Korea seurasi aivan samalla mallilla. Kiina on tietysti eri juttu, ja esim täyskäännös elektroniikkateollisuudessa on vain sattumaa. Esim japanissa ulkomaisten autobrändien osuus on enää 9%.
NHB'ltä taisi myös näppärästi unohtua vertaamansa taulukon markkinaosuuksien kehitys, joka on positiivinen Kiinalaisille, negatiivinen muille:
http://www.thetruthaboutcars.com/the-japanese-in-china-horrors-were-losing/chinashares/
Mutta kaipa NHB on oikeassa. Kiinan tuottamat miljoonat insinöörit keskittyvät ristikudontaan tekstiilitehtailla ja esim halpa-autojen markkinaosuutta ei pystytä kehittämään mitenkään korkeamman tekniikan malleihin. Miljardi-investoinnit (esim Gunagzhou'n 900 mUSD r&d keskukseen) mitään merkitse... Ei vaikka ostaisi valmiiksi vahvan ulkomaisen brändin. Volvosta tulee uusi Anhui, ja malli-imagona toimii Chery, hintalappu 6.000 USD.
Ei kiinalaiset mitään osaa, ainakaan omista markkinoistaan. KPMG on kanssani samaa mieltä viimeisimmissä raporteissaan, mutta mitäpä nekään tietävät. Ylipalkattuja wannabe asiantuntijoita.
Selvästihän tässä Volvo-keskustelussa on rasistisia piirteitä, mutta saksalaisillahan on rasismista kokemusta.
Jos kaksi miljardia kiinalaista mieltää Volvon omaksi kotimaiseksi brändikseen, niin sehän on selvä, että myynti lähtee jyrkkään nousuun Volvon osalta, varsinkin kun se on halvempi kuin saksalaiset.
Itse näkisin asian siten, että Volvolla on Kiinassa valtavat mahdollisuudet keskiluokan siellä vaurastuessa.
Hypetyksessä suuntaan ja toiseen on hyvä muistaa että esim Kiinalaisistakin varmasti osa epäonnistuu, kaikki eivät voi voittaa. Mihin Volvo sijoittuu, jää nähtäväksi.
Minusta NHB on ruotinut Kiina-Volvo-aihetta ihan asiallisesti ja järkevin perusteluin.
Minustakin NHB on ollut asiallinen, ei siinä mitään. On vain erikoista että vaikka historialla on tapana toistaa itseään, silti esim Kiinalaisomistuksessa ei nähdä mitään mahdollisuuksia.
Ihan äkkiseltään uskoisin itse, että Fordin alla mahdollisuudet voisivat olla suuremmat, eikä silti onnistuttu. Tämä ei tarkoita etteikö silti voisi. Perusteet siihen ovat selkeät ja ford mokaili monessa asiassa.
Samaan tapaan esim Subarun ei pitäisi menestyä massavalmistajien seassa joilla on suuremmat resurssit, mutta niin vain pyristelee. Tekeepä vielä hyviä autojakin.
Palattaisiko taas otsikon mukaiseen aiheeseen eli itse autoon.
Kävin tänään tuota katsomassa ja koeistumassa Biliassa ja tuo on livenä nähtynä tosi tyylikäs auto ja yllättävän tilava. Säädin etupenkin itselleni sopivaksi ja mahduin hyvin jalkatilan puolesta takapenkille kuskin penkin taakse istumaan sen jälkeen. Ja olen sentään noin 190 cm pitkä. Pääntila toki tuotti tuskaa tällä pituudella, mutta joku 180 cm pitkä mahtuu varmasti hyvin taakse. Sisustus oli kaikin puolin laadukkaan oloinen ja tyylikäs ja penkit hyvät. Ainut mitä tuosta nyt moittia voisi on pieni tavaratila ja siellähän ei ole mitään tilaa esim. vararenkaallekaan.
Ulkona oli testirata, jossa oli testinukke ja toinen isompi este ja hyvin näytti auto pysähtyvän joka kerta ja testirata oli lähes koko ajan käytössä eli kiinnostuneita koeajajia riitti. Tuolle on varmasti kohta kysyntää paljon enemmän kuin tarjontaa eli toimitusajat voi venyä pitkiksi.
Nythän Subarukin laajentaa Kiinaan, kiinalaiset autonvalmistajat ovat kiinnostuneita ostamaan Subarun nelivetotekniikkaa. Chery, Saic jne.
Automaailma globalisoituu nopeammin kuin mitä ehkä Tekniikan Maailman keskustelijat edes ymmärtävät.
Bugracer:
Ei ole mun vika jos puhtaat faktat saavat sinussa aikaan tuollaisia kommentteja. Olen pyytänyt kirjoittajia tuomaan julki niitä kiinalaisomistuksen etuja. Ole hyvä ja tuo niitä esiin tai lopeta tuollaiset turhanpäiväiset heitot. Totta kai joka asiassa on hyviä ja huonoja puolia. Paljon riippuu myös siitä, että kenen etua arvioidaan. Esimerkiksi suomalaisten ja kiinalaisten edut eivät ole aina yhteneviä.
Itseasiassa sinä käytät vanhoja lukuja. Itse käytin tämän vuoden lukuja, joissa Volkkarilla on hieman yli 16 prosentin ja GM:llä 10 prosentin markkinaosuus. Eli kahden isoimman ulkomaisen osuudet ovat kasvaneet noihin sinun käyttämiin lukuihin verrattuna. Verrataanpa näitä lukuja alkuvuoden 2006 lukuihin. Eli 1-6 2006 GM 11,1 % ja VW 15,7 %. Sama talukon muodossa
GM 1-6 2006 11,1%
GM 1-7 2010 10%
VW 1-6 2006 15,7 %
VW 1-7 2010 +16 %
Mielenkiintoisia ovat myös kiinalaiset.
Chery+Geely 1-6 2006 12,5 %
Chery+Geely 1-7 2010 9 %
BYD on ehkä lupaavin kiinalaismerkki. 1-7 2010 sillä oli 5 prosentin osuus.
Mulla ei ole mitään tarvetta edelleenkään värittää tarinaa kumpaankaan suuntaan. Nuo yllä olevat luvut asettavat kyllä sinun kirjoitukset tiettyyn valoon. Luvut otin näistä lähteistä:
http://www.kpmg.com/CN/en/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/China-passenger-car-market-200609.pdf
http://blogs.forbes.com/china/2010/08/26/winners-and-losers-in-chinas-car-market/
Tarkista ensin faktasi ja ala vasta sitten tuolle linjalle. Tai oikeastaan voisit jättää tuon tyylin kokonaan. Se vain synnyttää lisää samankaltaista tekstiä. Tällä kertaa itse en onneksi jaksanut provosoitua.
Monta kertaa olen yllättynyt siitä, kuinka paljon venäläiset arvostavat suomalaista tavaraa. Esimerkiksi venäläinen kollegani kehui hiljattain Suomesta Biltemasta ostamiaan vanteita. Sai kuulemma erittäin laadukkaat vanteet edullisesti. Periaatteena tuntuu olevan, että kaikki suomalainen tavara on premiumia. Sama pätee jossain määrin myös muihin länsimaihin. Halvimmat länsibrändyt ovat haluttuja, vaikka joka kaupan hyllyltä löytyisi paljon parempaa Armenialaista "konjakkia". Se on ainakin selvää, että kotimaiset autobrändit eivät venäläisten mielestä ole haluttavia. Ei edes Volga, joka sentään oli eliitin auto neuvostoaikoina.
Pitäisikö Volvolle kuitenkin antaa vähän aikaa kohentaa asemiaan ennen kuin aletaan tekemään johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen? Se nyt kuitenkin lienee ensimmäinen kiinalainen ns. premium merkki.
Tässä on nyt keskusteltu kiinalaisen omistuksen mahdollisista hyödyistä. Väitätkö nyt, että "kotimaisuudesta" on haittaa kiinalaisilla markkinoilla vai miten juttusi pitäisi tulkita?
Hankala sanoa onko se haitta vai etu. Ainakaan nykytilanteessa kiinalaisten omistamat merkit eivät menesty kovin hyvin. Mielestäni omistajien kotimaa ei ratkaise menesty Kiinassa. Jos tämä on ainoa etu, mitä minut volvovihaajaksi tuominnut arvon inkvisitio näkee, niin itse en inkvisiittoreiden asemassa pitäisi Volvon tulevaisuutta aivan yhtä valoisana kuin Volvon asiakaslehti.
NHB
Taidat olla asioista paremmin perillä kuin Volvo itse, pelkästään Pekingiin on suunnitteilla tehdas joka valmistaisi 300.000 Volvoa per vuosi yksinomaan Kiinan markkinoille.
Ei ole mun vika jos puhtaat faktat saavat sinussa aikaan tuollaisia kommentteja. Olen pyytänyt kirjoittajia tuomaan julki niitä kiinalaisomistuksen etuja. Ole hyvä ja tuo niitä esiin tai lopeta tuollaiset turhanpäiväiset heitot.
Näitä esimerkkejä on tuotu esiin jo pilvin pimein ja esimerkit ovat historiasta autoteollisuudesta, tai jo tapahtuvasta murroksista muista teollisuusaloista. Olisitko hyvä ja selittäsit mikä vika näissä esimerkeissä on?
Totta kai joka asiassa on hyviä ja huonoja puolia. Paljon riippuu myös siitä, että kenen etua arvioidaan. Esimerkiksi suomalaisten ja kiinalaisten edut eivät ole aina yhteneviä.
Olen itse sanonut moneen kertaan että uhkakuvia on, mutta itsehän et ole tuonut esille mitään muuta kuin haittapuolia. Kuka on väittänyt että Kiinalaisten ja suomalaisten edut ovat samat?
Mulla ei ole mitään tarvetta edelleenkään värittää tarinaa kumpaankaan suuntaan. Nuo yllä olevat luvut asettavat kyllä sinun kirjoitukset tiettyyn valoon. Luvut otin näistä lähteistä:
http://www.kpmg.com/CN/en/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/China-passenger-car-market-200609.pdf
http://blogs.forbes.com/china/2010/08/26/winners-and-losers-in-chinas-car-market/
Vaikka yllä sanoit että tietty on mahdollisuuksiakin, niin et kuitenkaan ole niitä tuonut esille joten eiköhän värittämisen suunta ole selvä. Tarinani valosta sen verran että mitä?? Kun luet raportin oikeasti etkä ota vain osia siitä, omista linkeistäsi lainattuna teksti on hyvin selkeää:
Domestic manufacturers are gaining market share
When China joined the World Trade Organization (WTO), many industry participants worried about the survival of domestic OEMs. However, five years after WTO entry, these domestic brands have not only survived, but are thriving. Chinese branded passenger cars have increased their share of sales from 14 percent in 2004 to 26 percent in 2005 and around 28 percent in the first half of 2006.
Tai toisesta:
Although the foreign-invested enterprises dominate the market at the moment, the local brands, as a group, are rapidly gaining ground. Through July, cars sold by the local assemblers increased by 59% compared to the previous year. By way of contrast, the foreign brands grew by a still impressive, but a significantly lower, 39%. Remembera rising tide lifts all boats, but when the water level falls, rocks come quickly to the surface.
Jokohan todiste kelpaa kun se on lainattu omasta linkistäsi?
Tarkista ensin faktasi ja ala vasta sitten tuolle linjalle. Tai oikeastaan voisit jättää tuon tyylin kokonaan. Se vain synnyttää lisää samankaltaista tekstiä. Tällä kertaa itse en onneksi jaksanut provosoitua.
Faktat tarkistit ja vahvistit puolestani. Olet ne nyt ihan itse kaivanut, ja ne tukevat argumenttia että kotimaiset merkit tulevat nostamaan päätään Kiinassa, ja tämä ollee myös Volvolle mahdollisuus.
Tuolta löytyy kotimaista arviota Volvon uutukaisesta:
http://www.ruutu.fi/video?vt=video&vid=96546