Näitä esimerkkejä on tuotu esiin jo pilvin pimein ja esimerkit ovat historiasta autoteollisuudesta, tai jo tapahtuvasta murroksista muista teollisuusaloista. Olisitko hyvä ja selittäsit mikä vika näissä esimerkeissä on?
Oletko hyvä ja kirjoitat listaat osan tuosta suuresta massasta. Minä kun en ole vielä huomannut mitään muuta kuin tuon kotimaisuuden. Venäjän esimerkilläni yritin kertoa sitä, että kehittyvässä maassa kotimaisuutta ei ehkä ihan samalla tavalla arvosteta kuin esimerkiksi Saksassa. Rikkaampien maiden tuotteet ovat periteisesti olleet hyviä ja näitä maita muutenkin katsotaan ylöspäin. Onko tämä mielestäsi täysin mahdoton ajatus?
Kuka on väittänyt että Kiinalaisten ja suomalaisten edut ovat samat?
En tiedä, onko tuollaista kukaan väittänyt. Lue viestit läpi jos haluat selvittää asian.
Tarinani valosta sen verran että mitä?? Kun luet raportin oikeasti etkä ota vain osia siitä, omista linkeistäsi lainattuna teksti on hyvin selkeää:
Niin. Valitsit viimevuotiset prosentit ja niiden perusteella väitit seuraavaa: NHB'ltä taisi myös näppärästi unohtua vertaamansa taulukon markkinaosuuksien kehitys.
Jos olisit käyttänyt tämän vuoden lukuja, niin tilanne olisi ollut toisenlainen.
Jokohan todiste kelpaa kun se on lainattu omasta linkistäsi?
Minun mielestä noista käy selvästi ilmi se, että kiinalaisten merkkien kehitys on ollut aluksi vuoteen 2004 asti nopeaa. Tämähän on luonnollista. Kun lähdetään nollilta, niin prosentit ovat aluksi suuria. Vuoden 2006 jälkeen ainoa merkittävä muutos markkinaosuuksissa on ollut BYD:n hankkima muutaman prosentin osuus. Itseasiassa parhaan kiinalaisen brändin osuus on laskenut tänä aikana. Kun tilanne on viimeisen neljän vuoden aikana pysynyt lähes muuttumattomana, niin itse en näe kiinalaisten nousua kovin rakettimaisena. Oletko tästä eri mieltä?
Hankala sanoa onko se haitta vai etu. Ainakaan nykytilanteessa kiinalaisten omistamat merkit eivät menesty kovin hyvin.
Tilanne poikkeaa nyt noista esimerkeistäsi siinä, että kiinalaiset ostivat länsimaisen brändin. Tuskin rakastamasi volkkarinkaan markkinaosuus olisi noin suuri ilman paikallista tuotantoa.
NHB:
Mielestäni omistajien kotimaa ei ratkaise menesty Kiinassa.
Ei varmaankaan. Mutta edelleen täytyy kysyä, että onko siitä jotain haittaa tai etkö näe siinä olevan minkäänlaista etua?
Käsittääkseni monessa autoteollisuusmaassa kotimainen merkki myy. Vaikka sinä et usko, että Volvon tapauksessa on mahdollisuus protektionismiin, niin itse en ole asiasta niinkään varma. Ei siitä kovin pitkää aikaa ole, kun Saksa ja Ranskakin miettivät kuumeisesti kuinka saada oma autoteollisuutensa pysymään hengissä.
Ainakaan nykytilanteessa kiinalaisten omistamat merkit eivät menesty kovin hyvin. Mielestäni omistajien kotimaa ei ratkaise menesty Kiinassa.
Kiinassa ei tietääkseni myydä merkittäviä määriä mitään autoa, jolla ei ole vähintään jonkinlaista yhteistuotantoa kiinalaisfirmojen kanssa. Siinä mielessä on vähän erikoista puhua "itsenäisistä" tai "länsimaisista" merkeistä, kun ne Kiinan markkinoilla eivät sitä todellisuudessa ole olleet enää pitkään aikaan. Kiinan automarkkinoiden kasvaessa hyvin voimakkaasti tämä vain korostuu ja jatkossa nämä putiikit tulevat siirtymään enemmän kiinalaisvetoisiksi.
Eikä menneestä kannata vetää kovin suuria johtopäätöksiä tulevan suhteen. Jos katsoo alalla kuin alalla, niin kiinalaisten etenemisnopeus on huimaavaa. Minusta on vain hyvin lyhen ajan kysymys kun Kiinasta tulee vakavasti otettavia kilpailijoita autoteollisuudessa. Näin on käynyt jo aika monimutkaisissakin tuotteissa, esim. vaikkapa aurinkokennot, junat jne.
Testi on lukematta vielä, mutta automaatin (dieselversiot) toiminta ei yllätä. Ihan samaan tapaan kuin se että BMW ei ole vielä saanut autoja kulkemaan suoraan. Vikansa kullakin.
Autonvalmistaja ei pääse Kiinan markknoille, jolleivät kiinalaiset omista yhteistyöyrityksestä vähintään 51 prosenttia, esimerkiksi Subaru ei haluaisi tästä syystä hyväksyä omistussuhdetta 51 - 49, kun se nyt on lähtenyt myymään nelivetotekniikkaansa kiinalaisille. Eli Kiinan markkinoille on vaikea päästä ihan itsenäisenä firmana.
Volvon etu Kiinassa on se, että se on etuvetoinen, eikä mikään takavetopirssi. Kiinassa on lumisiakin alueita, ja lisäksi Kiinasta käsin on helppo toimittaa autoja Venäjälle, joka sekin maa on semmoinen, ettei se välttämättä aina sovi takavetopirsseille keliolojen takia.
Tosi paljon sai S60 kehuja ajettavuudesta. Melkein hämmästytti lukea tuota testiä ja alkoi haluttaa lähteä koeajolle. Ehkä eniten ihmettelin TM:n huolta siitä, että salliiko ajonvakautus varmasti tarpeeksi perän luistoa talvella. Eikös yleensä suhtautuminen luistoihin ole ollut ihan päinvastaista? BMW:n kohdalla ainakin Ruotsalaiset on antaneet paljon risuja "sallivasta" luistonestosta.
simppa:
Volvon kaupunkikulutusta nostaa melkoisesti tuo Aisinin luistomaatti.
Juuri samaa ajattelin tuosta Mondeo 2.0TDCi Aut:in Aisinin luistomaatin kulutusta nostavasta vaikutuksesta on täällä ollutkin puhetta. Hämmästyttää vain että miksi tuollaista käytetään vieläkin, kun Fordilla se kai on jo korvattu paremmalla ratkaisulla?
Powershiftiä ei ainakaan toistaiseksi voi naittaa nelivedon kanssa. Getrag kyllä lupaili nettisivuillaan, että nelivetoon sopiva versiokin olisi tuloillaan.
Kyllähän suurimmassa osassa bensamalleja on tuo powershift.
Automaatti tuossa volvossa nostaa kulutusta ihan liikaa. Esimerkiksi D5 syö manuaalina 5,3l ja automaattina litran enemmän. Tuo 5,3 on oikein hyvä, vähemmän kuin 325d tai A4 2.7 tdi.
Hämmästyttää vain että miksi tuollaista käytetään vieläkin, kun Fordilla se kai on jo korvattu paremmalla ratkaisulla?
Taitaa olla Fordillakin niin, että sen saa dieseleissä vain 140 hv ja 320 Nm tarjoavan koneen yhteyteen. Tehokkaampi 2-litrainen tulee edelleen manuaalina. Tässä Volvon uudessa 2-litraisessahan on kokoisekseen vääntöä aika paljon, 400 Nm. Aiempi 2.4D tarjosi 20 Nm enemmän, sama Aisinin laatikko on siinäkin.
Syynä voi olla yksinkertaisesti laatikkojen toimitettavuus. Ehkä Getrag ei vaan pysty tekemään tässä vaiheessa riittävästi laatikoita ja siksi Fordkin lisää niitä mallistoonsa pikku hiljaa. Aiemmin esim. Bemarilla on ollut ZF:n kanssa vastaavia ongelmia.
Tuulilasi oli mitannut aika rajun kaupunkikulutuksen S60:lle. 14,4 litraa on jo sellainen lukema, ettei sei ole ollenkaan suhteessa auton suorituskyvyn kanssa.
Kylmien tyyppien perusteella ei innostanut S60, saman tasoinen sisustaltaan oli samassa liikkeessä myytävä Renault Laguna, joka tosin oli jokin paremman tason malli. Jos itse harkitsisin jotain etuvetokikkaretta, niin Alfa 159 vetäisi ylivoimaisesti pisimmän korren, on varsin messevän näköinen ja hyvä ajaa. Tänään aamulla katsoin start-ohjelmaa ja siinäkin kehuivat kovasti autoa vaikka malli on jo todella vanha. Enkä nyt starttia pidä kummoisenakaan ohjelmana mutta otimpa vaan puheeksi, ohjelmassa pitäisi olla tekstitys niin ei tarvitsisi kuunnella juontajan puuromaista jokellusta. saman jakson lopussa oli mainostyylinen koeajo Golfista ja se aiheutti myötähäpeää ohjelman tekijöitä kohtaan.
Volvon sisustuksessa onkin se hyvää, että se on räätälöitävissä oman maun mukaiseksi. Kojelautaan ja sisustukseen saa eri värisävyjä. Lisäksi kojelaudan muodot on selkeät ja rauhalliset. Minuun teki vaikutuksen Volvo-liikkeessä tämä vaihtoehto vaaleanruskealla nahkasisustuksella:
Tuolla toisessa ketjussa kritisoin uuden Saab 9-5:n sisustaa, kun se on aina synkän musta ja siihen ei voi itse valita värisävyjä tai koristepaneeleja ja linjoissakaan ei ole mitään selkeyttä, vaan vaikutelma on kuin 70-luvulta ja itse asiassa sen kojelauta onkin kuin 70-luvun Saab 900:sta. Uudessa AutoBildissä onkin hyvät vertailukuvat Saab 900 vs 9-5.
Volvon sisustuksessa onkin se hyvää, että se on räätälöitävissä oman maun mukaiseksi. Kojelautaan ja sisustukseen saa eri värisävyjä.
Toki Volvon saa paremmin mieleiseksi mitä esimerkiksi Lagunan. Siltikin Volvon 'räätälöinti' jää kovin suppeaksi jos vertaa esimerkiksi BMW:n mahdollisuuksiin verhoilla ja varustella auto kattoverhoiluista lähtien, puhumattakaan Individual-malleista jolloin mahdollisuudet ovat lähes rajattomat saada juuri mieleinen auto. Toki hintakin on eri mitä Volvossa, valitettavasti.
No vähän sitä omankin kolmesarjalaisen yksilöllisyyttä syö, että kylällä tuntuu noita olevan kärjistetysti joka toisessa taloudessa.
Yksilöllisyys on jotakin muutakin kuin auton erivärinen sisusta josta pitää maksaa miljoona euroa ekstraa.
Jos yksilöllisyys on tärkeää, saa täällä paljon yksilöllisemmän auton ostamalla esimerkiksi perus Lexus IS:n tai isommista Jaguar XF:n. Saab 9-5 se vasta erottuisikin. Ei tarvitsisi omaansa etsiä parkkiksella. Volvokin erottuu valtavasti paremmin kuin bemari, se on ihan marginaaliauto C:hen ja 3-sarjalaiseen verrattuna.
Sitäpaitsi XF:ään saa todella hyvän sisutuksen jo ilman mitään individual-paketteja.
Lähinnä tuo Individual-nimitys on kovin huvittava moisen massatuotteen kanssa. Toki vastaava koskee kaikkia saksalaisia. Uskoahan saa kaikkeen, mutta jotenkin 3-sarjan kaltaisen massapulkan pitäminen yksilöllisenä autona on huvittavaa.
Uskoahan saa kaikkeen, mutta jotenkin 3-sarjan pitäminen yksilöllisenä autona on huvittavaa.
Hei, en yksilöimisestä sanonut juuta enkä jaata, otin kantaa a-utoilijan kertomuksiin Volvon sisustavaihtoehtoihin liittyen. Individual on vain markkinointinimi materiaalivalintoihin, eikä niinkään tarkoita yksilöllisyyttä. Kai sinäkin tämän tiesit
Itse en ole koskaan pitänyt yhtään sarjatuotantoautoa yksilöllisenä. Hetken kun katselee tavaravirtaa autotehtaalla, niin ei kyllä ensimmäisenä tule yksilöllisyys mieleen. Koneet muokkaavat peltirullista autoja mahdollisimman nopeasti.
Ja sinä väitit, että minä huutelen tuuleen, kun sanoin ettei 3-sarjalaisesta saa millään yksilöllistä autoa. Pysyn väitteeni takana. Se on todellinen massa-malli ja sellaisena pysyy vaikka kuinka olisi Individual-pakettia.
Lähinnä nuo individual-esitteet jaksavat naurattaa. Joka toisella sivulla paasataan 3-sarjankin kanssa jostain yksilöllisyydestä.
Vaihtoehtoja toki on, mutta ei nyt sentään tämän mukaan rajattomasti:
Tuulilasi oli mitannut aika rajun kaupunkikulutuksen S60:lle. 14,4 litraa on jo sellainen lukema, ettei sei ole ollenkaan suhteessa auton suorituskyvyn kanssa.
Ei tosiaan. Tuossa on saanut kyllä olla aivan tavattoman raskas kaasujalka, mutta siltikin se on paljon.
No vähän sitä omankin kolmesarjalaisen yksilöllisyyttä syö, että kylällä tuntuu noita olevan kärjistetysti joka toisessa taloudessa.
Samalla perusteella kanttiladaa voisi väittää yksilöllisyyden perikuvaksi kotikulmilla, mutta itärajan tuolla puolen tilanne onkin kääntein. Koko hössötys on keinotekoista ja muodin perässä juoksemiseen verrattavaa haparointia tyyliä etsiessä.
Ja sinä väitit, että minä huutelen tuuleen, kun sanoin ettei 3-sarjalaisesta saa millään yksilöllistä autoa. Pysyn väitteeni takana.
Ei, vaan sinä otit sanan yksilöllisyys esiin. Onhan bemarilla samanlainen performance varustevaihtoehdot käytössä, sinä varmasti vedät siitäkin johtopäätöksen mitä se tarkoittaa suomeksi, heh heh. Joskus sinua joku tällä palstalla nimitteli nettitietäjäksi, enkä yhtään ihmettele minkä takia...
Ja etsi kirjoituksistani milloin olen 3-sarjaa väittänyt yksilölliseksi. Hyvää viikonloppua.
Koko tuo individual hömppä on aika hupaisaa. 3-sarjan bemarista ei yksilöllistä saa vaikka kuinka yrittäisi.
Vackraste:
Ok, onko kilpailijoilla jotain parempaa tarjolla? Tuuleen huuteleminen on aina yhtä nerokasta.
Ihan tarkaanottaen missä väitin sinun väittäneen bemaria yksilölliseksi autoksi. Ainoastaan nuo Individual-esitteet ja se miten autoa markkinoidaan huvittaa minua suuresti. Johan tuo nimikin kertoo, millä markkinamiehet koittavat näitä myydä.
Koita vaikka vaikka laskea montako kertaa bemarin individual-mallien esitteessä toistuu sanat yksilöllisyys ja eksklusiivisuus, niin huomaat mistä on kyse.
Varuste- ja värivaihtoehtoja on toki 3-sarjaan paljon. Olenko väittänyt muuta.
Bugracer:
Oletko hyvä ja kirjoitat listaat osan tuosta suuresta massasta. Minä kun en ole vielä huomannut mitään muuta kuin tuon kotimaisuuden. Venäjän esimerkilläni yritin kertoa sitä, että kehittyvässä maassa kotimaisuutta ei ehkä ihan samalla tavalla arvosteta kuin esimerkiksi Saksassa. Rikkaampien maiden tuotteet ovat periteisesti olleet hyviä ja näitä maita muutenkin katsotaan ylöspäin. Onko tämä mielestäsi täysin mahdoton ajatus?
En tiedä, onko tuollaista kukaan väittänyt. Lue viestit läpi jos haluat selvittää asian.
Niin. Valitsit viimevuotiset prosentit ja niiden perusteella väitit seuraavaa: NHB'ltä taisi myös näppärästi unohtua vertaamansa taulukon markkinaosuuksien kehitys.
Jos olisit käyttänyt tämän vuoden lukuja, niin tilanne olisi ollut toisenlainen.
Minun mielestä noista käy selvästi ilmi se, että kiinalaisten merkkien kehitys on ollut aluksi vuoteen 2004 asti nopeaa. Tämähän on luonnollista. Kun lähdetään nollilta, niin prosentit ovat aluksi suuria. Vuoden 2006 jälkeen ainoa merkittävä muutos markkinaosuuksissa on ollut BYD:n hankkima muutaman prosentin osuus. Itseasiassa parhaan kiinalaisen brändin osuus on laskenut tänä aikana. Kun tilanne on viimeisen neljän vuoden aikana pysynyt lähes muuttumattomana, niin itse en näe kiinalaisten nousua kovin rakettimaisena. Oletko tästä eri mieltä?
NHB:
Tilanne poikkeaa nyt noista esimerkeistäsi siinä, että kiinalaiset ostivat länsimaisen brändin. Tuskin rakastamasi volkkarinkaan markkinaosuus olisi noin suuri ilman paikallista tuotantoa.
NHB:
Ei varmaankaan. Mutta edelleen täytyy kysyä, että onko siitä jotain haittaa tai etkö näe siinä olevan minkäänlaista etua?
Käsittääkseni monessa autoteollisuusmaassa kotimainen merkki myy. Vaikka sinä et usko, että Volvon tapauksessa on mahdollisuus protektionismiin, niin itse en ole asiasta niinkään varma. Ei siitä kovin pitkää aikaa ole, kun Saksa ja Ranskakin miettivät kuumeisesti kuinka saada oma autoteollisuutensa pysymään hengissä.
Opelixi:
Keskustellaan sitten lisää kun sun ei tarvitsee joka välissä jauhaa tyhjänpäiväistä p"¤kaa.
NHB:
Ollaanpa sitä herkkänä tänään. Väitätkö ettei VW:n tehtailla kiinassa ole vaikutusta markkinaosuuteen Kiinassa?
Vertailet Volvoa Ladaan ja kiinalaisten omiin tuotteisiin. Et ilmeisesti ymmärrä, mitä eroa näillä asioilla on.
NHB:
Kiinassa ei tietääkseni myydä merkittäviä määriä mitään autoa, jolla ei ole vähintään jonkinlaista yhteistuotantoa kiinalaisfirmojen kanssa. Siinä mielessä on vähän erikoista puhua "itsenäisistä" tai "länsimaisista" merkeistä, kun ne Kiinan markkinoilla eivät sitä todellisuudessa ole olleet enää pitkään aikaan. Kiinan automarkkinoiden kasvaessa hyvin voimakkaasti tämä vain korostuu ja jatkossa nämä putiikit tulevat siirtymään enemmän kiinalaisvetoisiksi.
Eikä menneestä kannata vetää kovin suuria johtopäätöksiä tulevan suhteen. Jos katsoo alalla kuin alalla, niin kiinalaisten etenemisnopeus on huimaavaa. Minusta on vain hyvin lyhen ajan kysymys kun Kiinasta tulee vakavasti otettavia kilpailijoita autoteollisuudessa. Näin on käynyt jo aika monimutkaisissakin tuotteissa, esim. vaikkapa aurinkokennot, junat jne.
Testi on lukematta vielä, mutta automaatin (dieselversiot) toiminta ei yllätä. Ihan samaan tapaan kuin se että BMW ei ole vielä saanut autoja kulkemaan suoraan. Vikansa kullakin.
Olen AkiKoon kanssa samaa mieltä kiinalaisen valmistuksen tasosta. Mielestäni suurin kysymys on edelleen brand mgmt länsimaisille kuluttajille.
Autonvalmistaja ei pääse Kiinan markknoille, jolleivät kiinalaiset omista yhteistyöyrityksestä vähintään 51 prosenttia, esimerkiksi Subaru ei haluaisi tästä syystä hyväksyä omistussuhdetta 51 - 49, kun se nyt on lähtenyt myymään nelivetotekniikkaansa kiinalaisille. Eli Kiinan markkinoille on vaikea päästä ihan itsenäisenä firmana.
Volvon etu Kiinassa on se, että se on etuvetoinen, eikä mikään takavetopirssi. Kiinassa on lumisiakin alueita, ja lisäksi Kiinasta käsin on helppo toimittaa autoja Venäjälle, joka sekin maa on semmoinen, ettei se välttämättä aina sovi takavetopirsseille keliolojen takia.
Derrick:
Voi hemmetti että nämä jutut senkun tyhmenee
Tämä ainakin pitää paikkansa, eikös Volvo ole aika suosittu Venäjällä:
"Kiinasta käsin on helppo toimittaa autoja Venäjälle"
Kattelin tänään muuten yhtä autokoulun 300-sarjan bemaria, ja kyllähän se aika matalalta näytti, varmaan liimautuu hyvin tien pintaan.
Tosi paljon sai S60 kehuja ajettavuudesta. Melkein hämmästytti lukea tuota testiä ja alkoi haluttaa lähteä koeajolle. Ehkä eniten ihmettelin TM:n huolta siitä, että salliiko ajonvakautus varmasti tarpeeksi perän luistoa talvella. Eikös yleensä suhtautuminen luistoihin ole ollut ihan päinvastaista? BMW:n kohdalla ainakin Ruotsalaiset on antaneet paljon risuja "sallivasta" luistonestosta.
simppa:
Juuri samaa ajattelin tuosta Mondeo 2.0TDCi Aut:in Aisinin luistomaatin kulutusta nostavasta vaikutuksesta on täällä ollutkin puhetta. Hämmästyttää vain että miksi tuollaista käytetään vieläkin, kun Fordilla se kai on jo korvattu paremmalla ratkaisulla?
Powershiftiä ei ainakaan toistaiseksi voi naittaa nelivedon kanssa. Getrag kyllä lupaili nettisivuillaan, että nelivetoon sopiva versiokin olisi tuloillaan.
Kyllähän suurimmassa osassa bensamalleja on tuo powershift.
Automaatti tuossa volvossa nostaa kulutusta ihan liikaa. Esimerkiksi D5 syö manuaalina 5,3l ja automaattina litran enemmän. Tuo 5,3 on oikein hyvä, vähemmän kuin 325d tai A4 2.7 tdi.
235+255:
Taitaa olla Fordillakin niin, että sen saa dieseleissä vain 140 hv ja 320 Nm tarjoavan koneen yhteyteen. Tehokkaampi 2-litrainen tulee edelleen manuaalina. Tässä Volvon uudessa 2-litraisessahan on kokoisekseen vääntöä aika paljon, 400 Nm. Aiempi 2.4D tarjosi 20 Nm enemmän, sama Aisinin laatikko on siinäkin.
Getragin mukaan Powershift kestää 470 nm. Se on 30 mm enemmän kuin Aisin.
Fordilta on juuri tullut Mondeoon ~200 hv diesel. Veikkaisin, että sitä tulee saamaan Powershiftillä.
http://www.autocar.co.uk/CarReviews/FirstDrives/Ford-Mondeo-2.2-TDCi-200-Titanium-X-Sport/252629/
Syynä voi olla yksinkertaisesti laatikkojen toimitettavuus. Ehkä Getrag ei vaan pysty tekemään tässä vaiheessa riittävästi laatikoita ja siksi Fordkin lisää niitä mallistoonsa pikku hiljaa. Aiemmin esim. Bemarilla on ollut ZF:n kanssa vastaavia ongelmia.
Tuulilasi oli mitannut aika rajun kaupunkikulutuksen S60:lle. 14,4 litraa on jo sellainen lukema, ettei sei ole ollenkaan suhteessa auton suorituskyvyn kanssa.
Kylmien tyyppien perusteella ei innostanut S60, saman tasoinen sisustaltaan oli samassa liikkeessä myytävä Renault Laguna, joka tosin oli jokin paremman tason malli. Jos itse harkitsisin jotain etuvetokikkaretta, niin Alfa 159 vetäisi ylivoimaisesti pisimmän korren, on varsin messevän näköinen ja hyvä ajaa. Tänään aamulla katsoin start-ohjelmaa ja siinäkin kehuivat kovasti autoa vaikka malli on jo todella vanha. Enkä nyt starttia pidä kummoisenakaan ohjelmana mutta otimpa vaan puheeksi, ohjelmassa pitäisi olla tekstitys niin ei tarvitsisi kuunnella juontajan puuromaista jokellusta. saman jakson lopussa oli mainostyylinen koeajo Golfista ja se aiheutti myötähäpeää ohjelman tekijöitä kohtaan.
Volvon sisustuksessa onkin se hyvää, että se on räätälöitävissä oman maun mukaiseksi. Kojelautaan ja sisustukseen saa eri värisävyjä. Lisäksi kojelaudan muodot on selkeät ja rauhalliset. Minuun teki vaikutuksen Volvo-liikkeessä tämä vaihtoehto vaaleanruskealla nahkasisustuksella:
http://www.km77.com/fotos/Volvo/S60_2010/Volvo-S60_2010-Gama_S60-Gama_S60-Turismo-Interior-Salpicadero-4_puertas-201002090115.html?modelId=1237&photoType=2&order=2&division=tipo&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Tässä on sitten vaaleaa verhoilua haluavalle vaihtoehto puupanelijäljitelmällä, joka ei minulta saa yhtä hyvää arvosanaa:
http://www.km77.com/fotos/Volvo/S60_2010/Volvo-S60_2010-Gama_S60-Gama_S60-Turismo-Interior-Salpicadero-4_puertas-201002090117.html?modelId=1237&photoType=2&order=2&division=tipo&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Tämä taitaa olla sitten enemmän perusmallista:
http://www.km77.com/fotos/Volvo/S60_2010/Volvo-S60_2010-Gama_S60-Gama_S60-Turismo-Interior-Navegador-4_puertas-201002090120.html?modelId=1237&photoType=2&order=2&division=tipo&galleryLimit=12&galleryBackLimit=8
Tuolla toisessa ketjussa kritisoin uuden Saab 9-5:n sisustaa, kun se on aina synkän musta ja siihen ei voi itse valita värisävyjä tai koristepaneeleja ja linjoissakaan ei ole mitään selkeyttä, vaan vaikutelma on kuin 70-luvulta ja itse asiassa sen kojelauta onkin kuin 70-luvun Saab 900:sta. Uudessa AutoBildissä onkin hyvät vertailukuvat Saab 900 vs 9-5.
A-utoilija:
Toki Volvon saa paremmin mieleiseksi mitä esimerkiksi Lagunan. Siltikin Volvon 'räätälöinti' jää kovin suppeaksi jos vertaa esimerkiksi BMW:n mahdollisuuksiin verhoilla ja varustella auto kattoverhoiluista lähtien, puhumattakaan Individual-malleista jolloin mahdollisuudet ovat lähes rajattomat saada juuri mieleinen auto. Toki hintakin on eri mitä Volvossa, valitettavasti.
Koko tuo individual hömppä on aika hupaisaa. 3-sarjan bemarista ei yksilöllistä saa vaikka kuinka yrittäisi.
simppa:
Ok, onko kilpailijoilla jotain parempaa tarjolla? Tuuleen huuteleminen on aina yhtä nerokasta.
No vähän sitä omankin kolmesarjalaisen yksilöllisyyttä syö, että kylällä tuntuu noita olevan kärjistetysti joka toisessa taloudessa.
Yksilöllisyys on jotakin muutakin kuin auton erivärinen sisusta josta pitää maksaa miljoona euroa ekstraa.
Jos yksilöllisyys on tärkeää, saa täällä paljon yksilöllisemmän auton ostamalla esimerkiksi perus Lexus IS:n tai isommista Jaguar XF:n. Saab 9-5 se vasta erottuisikin. Ei tarvitsisi omaansa etsiä parkkiksella. Volvokin erottuu valtavasti paremmin kuin bemari, se on ihan marginaaliauto C:hen ja 3-sarjalaiseen verrattuna.
Sitäpaitsi XF:ään saa todella hyvän sisutuksen jo ilman mitään individual-paketteja.
Lähinnä tuo Individual-nimitys on kovin huvittava moisen massatuotteen kanssa. Toki vastaava koskee kaikkia saksalaisia. Uskoahan saa kaikkeen, mutta jotenkin 3-sarjan kaltaisen massapulkan pitäminen yksilöllisenä autona on huvittavaa.
simppa:
Hei, en yksilöimisestä sanonut juuta enkä jaata, otin kantaa a-utoilijan kertomuksiin Volvon sisustavaihtoehtoihin liittyen. Individual on vain markkinointinimi materiaalivalintoihin, eikä niinkään tarkoita yksilöllisyyttä. Kai sinäkin tämän tiesit
Itse en ole koskaan pitänyt yhtään sarjatuotantoautoa yksilöllisenä. Hetken kun katselee tavaravirtaa autotehtaalla, niin ei kyllä ensimmäisenä tule yksilöllisyys mieleen. Koneet muokkaavat peltirullista autoja mahdollisimman nopeasti.
Ja sinä väitit, että minä huutelen tuuleen, kun sanoin ettei 3-sarjalaisesta saa millään yksilöllistä autoa. Pysyn väitteeni takana. Se on todellinen massa-malli ja sellaisena pysyy vaikka kuinka olisi Individual-pakettia.
Lähinnä nuo individual-esitteet jaksavat naurattaa. Joka toisella sivulla paasataan 3-sarjankin kanssa jostain yksilöllisyydestä.
Vaihtoehtoja toki on, mutta ei nyt sentään tämän mukaan rajattomasti:
http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/3series/coupe_individual/09_2007/visualizer.html
http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/3series/sedan/2008/visualizer.html
Ja noista sitten pitäisi maksaa itsensä kipeäksi. Ei kiitos.
NHB:
Ei tosiaan. Tuossa on saanut kyllä olla aivan tavattoman raskas kaasujalka, mutta siltikin se on paljon.
simppa:
Samalla perusteella kanttiladaa voisi väittää yksilöllisyyden perikuvaksi kotikulmilla, mutta itärajan tuolla puolen tilanne onkin kääntein. Koko hössötys on keinotekoista ja muodin perässä juoksemiseen verrattavaa haparointia tyyliä etsiessä.
simppa:
Ei, vaan sinä otit sanan yksilöllisyys esiin. Onhan bemarilla samanlainen performance varustevaihtoehdot käytössä, sinä varmasti vedät siitäkin johtopäätöksen mitä se tarkoittaa suomeksi, heh heh. Joskus sinua joku tällä palstalla nimitteli nettitietäjäksi, enkä yhtään ihmettele minkä takia...
Ja etsi kirjoituksistani milloin olen 3-sarjaa väittänyt yksilölliseksi. Hyvää viikonloppua.
Noniin:
Simppa:
Koko tuo individual hömppä on aika hupaisaa. 3-sarjan bemarista ei yksilöllistä saa vaikka kuinka yrittäisi.
Vackraste:
Ok, onko kilpailijoilla jotain parempaa tarjolla? Tuuleen huuteleminen on aina yhtä nerokasta.
Ihan tarkaanottaen missä väitin sinun väittäneen bemaria yksilölliseksi autoksi. Ainoastaan nuo Individual-esitteet ja se miten autoa markkinoidaan huvittaa minua suuresti. Johan tuo nimikin kertoo, millä markkinamiehet koittavat näitä myydä.
Koita vaikka vaikka laskea montako kertaa bemarin individual-mallien esitteessä toistuu sanat yksilöllisyys ja eksklusiivisuus, niin huomaat mistä on kyse.
Varuste- ja värivaihtoehtoja on toki 3-sarjaan paljon. Olenko väittänyt muuta.