Nastat (vai kitkat)

1895 kommenttia
1474850525364
  • 740 GLE:

    Tarkoitus oli sanoa, että toisin kuin moni luulee, sopiva nopeus samoissa olosuhteissa on eri kuljettajille ja ajoneuvoille ihan eri. Se ei ole demokraattista, mutta totta se silti on.


    Kun oikein hitaasti selittää, niin jopa minäkin lopulta ymmärsin. :grin:

      
  • Rätkätin:

    Tässähän <-- tämä taas on ... ollaan me hyviä .. :grin:




    Vanha juttuhan tuo nyt on.



    Mutta jos 39% miehistä ja 22% naisista kertoo olevansa keskimääräistä parempia kuskeja, niin meneekö arvio mielestäsi pieleen? Minusta keskimääräinen osuu normaalijakaumassa 50% kohdalle, joten eihän tuo arvio nyt ihan päin prinkkalaa noin tilastollisesti ole. Eri asia tietysti ketkä sitten ovat niitä keskimääräistä parempia kuskeja. Keskiverto taas on kahden positiivisen luvun tulojen neliöjuuri, joten termin käyttö keskiarvoa kuvaamassa kertoo tilastollisesta osaamisesta näissä "tutkimuksissa" aika paljon.



    Mielenkiintoisempaa minusta oli se, että 69% naisista ja 65% miehistä kertoo ajavansa ylinopeutta.

      
  • AkiK:

    Mielenkiintoisempaa minusta oli se, että 69% naisista ja 65% miehistä kertoo ajavansa ylinopeutta.




    Mielenkiintoisempaa minusta oli se, että VAIN 69% naisista ja 65% miehistä kertoo ajavansa ylinopeutta.



    Eli loput varmaan valehtelee tai ei itse aja ollenkaan :lol:

      
  • drive:

    SO2001:
    Osa pienistä sattumuksista selittyy sillä, että ajan noin 50000 kilometriä vuodessa, kun suomalaisilla henkilöautoilla ajetaan tilastojen mukaan keskimäärin noin 18000 kilometriä vuodessa. Kun ajaa enemmän, tapahtuukin enemmän.

    Ei sillä nyt niin järisyttävää merkitystä pitäisä olla, ajaako 18000, 34000 vaiko 50000. Suuruusluokkaero on vain kaksinkertainen, ja onnettomuusherkkyyden luulisi kompensoituvan isommalla kokemuksella. Kertomustesi perusteella olet kuski, jonka tehdä virheet itse että niistä oppii - eikä aina sekään riitä.

    Ajoin tänään noin 430 kilometriä pitkin Kainuun korpia. Huomasin, että risteysalueet ovat hioutuneet
    aivan käsittämättömän liukkaiksi. Jos kaikissa autoissa olisi kitkarenkaat, kuinka liukkaita tiet silloin olisivatkaan.

    Eivät välttämättä paljonkaan liukkaammat. Risteysalueet kiillottuvat erityisen hyvin kelillä, jolla renkaiden lämpö tai sutimiskitka riittää sulattamaan kosteuden. Siinä se sitten jäätyy uudelleen entistä liukkaammaksi. Nastojen raapimiset ei siinä paljon karhenna, kun se siliää kuitenkin.




    >Eli nastarenkaat eivät pysty rouhimaan jäätä mutta asfaltin ne kyllä murentavat palasiksi?

      
  • SO2001:


    En halua mitenkään kehuskella, mutta väitän silti olevani huomattavasti kokeneempi auton penkasta ja ojasta ja ties mistä irrottaja kuin kuljettajat keskimäärin. Ensimmäisinä autoiluvuosinani penkkoihin pöllähtämisiä tapahtui jopa monta kertaa yhden illan aikana. Autot olivat epämääräisiä romuja, joista ei tarvinnut kovin kauheasti välittää. Kyydissä istui riuskoja kavereita, jotka auttoivat auton taas tielle.

    Vuosien kuluessa ojaan ajamiset ja lumeen (kesällä mutavelliin, hiekkakuoppiin ja ties minne) juuttumiset vähenivät, mutta silti ei ole juuri talvea ollut, jolloin ei olisi joutunut lapiohommiin. En osaa sanoa, olenko irrottanut auton kiipelistä satoja kertoja vai kymmeniä kertoja, mutta monta kertaa joka tapauksessa. Joskus on pitänyt tehdä paljon töitä. Kerran ajoin myöhään illalla syvälle ojaan eräässä mutkassa niin, että auto meni paksuun penkkaan peräänsä myöten. Tilanne näytti toivottomalta. Mukana ei ollut edes lumilapiota. Jostakin oli kuitenkin aloitettava, joten rupesin potkimaan ja kaivamaan käsilläni lunta pois auton vierestä ja auton alta. Lainasin lopulta ilman lupaa (hätä ei lue lakia) lähellä olevan kaupan pihasta pitkävartisen harjan, jolla sain paremmin kaivettua lunta syvältä auton alta. Kun kaikki valmistelut oli tehty, nousin autoon, starttasin ja peruutin tielle. Olin lähes yhtä märkä kuin olisi uinut maattuani hangessa ja potkittuani ja kaivettuani lunta auton vierestä ja pohjan alta.




    Vosiin kuvitella, että nuo ojastanostot tapahtuivat melkoisen syrjäisillä teillä. Itsekin aloittelin autoilijan urani syrjäseuduilla, jolloin vastaan ei tullut sen kummemmin autoja kuin jalankulkijoitakaan. Hyvä oli penkkoja kokeilla. Ja siinä mielestäni oppi kyllä hyvin ajamaankin.

      
  • SO2001:


    Tämä on mielenkiintoinen kysymys siinä mielessä, että olisi ehkä hyödyllistä tietää, miten suuri merkitys on autolla ja renkailla tämän tyyppisten tilanteiden ilmenemisessä. Olen taipuvainen uskomaan, että jotkut autot lähtevät herkemmin luistelemaan kuin toiset. Rengasmerkeilläkin arvelen olevan eroa.







    Totta kai on. Akseliväli vaikuttaa todella paljon auton käyttäytymiseen. Samoin painojakauma. Enemmän kuitenkin renkaat.

      
  • SO2001:

    Joillakin on ongelmia pysyä omalla kaistalla, vaikka vauhtia ei olisi kuin 70 kilometriä tunnissa. Pitäisikö talviajan nopeusrajoitus siis alentaa kuuteenkymmeneeen kilometriin tunnissa?

    https://www.youtube.com/watch?v=bk3u_DxwcSc




    Pelottavan näköistä menoa. Liukas mutkainen tie ja turvaväliä n. 2 sekuntia. Edessä ajava ajautuu kaarteessa vastaan tulevien kaistalle, lisäksi mutkan takaa tulee autoja. Jos edessä ajanut olisi päätynyt vastaantulijan keulaan, ei sinulla olisi ollut mitään mahdollisuuksia välttää rysäyttämistä samaan läjään.



    Mutta tällaista tämä on. Muiden tekosia haukutaan, vaikka omasta löytyy ihan yhtä vaarallisia virheitä.

      
  • AkiK:

    Rätkätin:
    Tässähän <-- tämä taas on ... ollaan me hyviä .. :grin:


    Vanha juttuhan tuo nyt on.

    Mutta jos 39% miehistä ja 22% naisista kertoo olevansa keskimääräistä parempia kuskeja, niin meneekö arvio mielestäsi pieleen? Minusta keskimääräinen osuu normaalijakaumassa 50% kohdalle, joten eihän tuo arvio nyt ihan päin prinkkalaa noin tilastollisesti ole.




    Kysely tuskin täyttää tieteellisen tutkimuksen kriteereijä.



    Paljon parempi tulos tuo silti on kuin vanha tieto kolarin ajaneiden kuskien osaamisesta, jossa keskivertoa parempia oli 90%.



    Mekonomenin kyselyssä vinoutuma syntyy siitä, että lähes kaikki olivat keskivetoja tai sitä parempia.



    Onneksi itse en ole joutunut tuollaiseen kyselyyn vastaamaan.

      
  • Rätkätin:

    Täytyy jo tänä iltana suunitella huomisia ohituksia vaikka kelikään ei ole kuin suurin piirtein tiedossa. No ei vainenkaan. Tilanteiden mukaan. Mutta tänäänkin survaisin hieman kaasua enemmän ja hienosti luisti. Eipä tuolla kovin kovaa kukaan kulkenut.

    Kaikenlaisia talven riemuja <-- voi tehdä pakkasella.

    Nythän saa vielä käyttää kesärenkaita.




    Mihin on vaiennut se porukka, jonka mielestä oli säälittävää vaihtaa nastat alle ensimmäisten liukkaiden aikaan? Olihan välissä sulaa keliäkin, mutta aika tiuhaan oli liukkaitakin. Ja enää ei tarvitse pohtia, tuliko renkaat vaihdettua liian aikaisin.

      
  • Herbert:

    Mihin on vaiennut se porukka, jonka mielestä oli säälittävää vaihtaa nastat alle ensimmäisten liukkaiden aikaan? Olihan välissä sulaa keliäkin, mutta aika tiuhaan oli liukkaitakin. Ja enää ei tarvitse pohtia, tuliko renkaat vaihdettua liian aikaisin.


    Eipä ole heistä kuulunut. Itselläni on kitkat olleet jo kauan.

    Eilen viimeksi ajoin kitkoilla ja tänään näyttää olevan nastarenkaiden vuoro. Ja eikun liikenteeseen.



    Olikohan 1998, kun tehtiin Helsingin seudulla pakkasennätykset uusiksi sitten talvisodan päivien.

    Vuonna 2005 ajelin vielä tammikuussa mp:llä.

    Nyt piti tulla kasvishuoneilmiö ja palmuja ja paukaijoja.

    Eipä ole näkynyt.

    Jos Golf-virta heikkenee, niin täältä alkaa saada asuntoja halvalla.

      
  • askk:

    AkiK:
    Mielenkiintoisempaa minusta oli se, että 69% naisista ja 65% miehistä kertoo ajavansa ylinopeutta.


    Mielenkiintoisempaa minusta oli se, että VAIN 69% naisista ja 65% miehistä kertoo ajavansa ylinopeutta.

    Eli loput varmaan valehtelee tai ei itse aja ollenkaan :lol:




    Minusta tuo kertoo kuitenkin jotain siitä mitä liikenteessäkin näkee. Ylinopeudet ovat minusta jo pitkän aikaa pikkuhiljaa vähentyneet, toisaalta liikennekäyttäytyminen on tasa-arvoistunut eli naisetkin nykyään kaahaavat siinä missä miehetkin.



    En usko että haastattelussa ihmiset mieltävät muutaman tuntikilometrin satunnaista ylitystä ylinopeudeksi.





    Yleisesti: jos tilastojoukosta poistetaan ongelmaryhmä 18-25 vuotiaat miehet ja suhteutetaan ajomääriin, niin eipä taida enää kovin suurta eroa olla miesten ja naisten käyttäytymisessä?

      
  • AkiK:


    En usko että haastattelussa ihmiset mieltävät muutaman tuntikilometrin satunnaista ylitystä ylinopeudeksi.




    Joo niitä onkin turha laskea... mutta suurinosa (~80-90%) kuitenkin ajaa jatkuvasti pientä ylinopeutta.



    Itse kuulun niihin jotka ajaa melkein aina 5-10 km/h ylinopeutta taajaman ulkopuolella enkä pidä sitä yhtään pahana.



      
  • Herbert:

    Mihin on vaiennut se porukka, jonka mielestä oli säälittävää vaihtaa nastat alle ensimmäisten liukkaiden aikaan? Olihan välissä sulaa keliäkin, mutta aika tiuhaan oli liukkaitakin. Ja enää ei tarvitse pohtia, tuliko renkaat vaihdettua liian aikaisin.


    En ole vaihtanut renkaita yli vuoteen, toivottavasti monet muut ovat. Ihmetyttää silti miksi esim. 0-70 km/h lähtösuoralla tulee seuraajiin jopa satojen metrien kaula, ja mutkissa tai risteyksissä vähintään kymmeniä.



    Muutama aamu sittenkin ajoin C2:n perässä, joka suti nastoilla jokaisella vaihteella em. kiihdytyksessä hermoja raastavasti, kun nopeus ei vaan noussut odotetusti.

      
  • mikahe:


    En ole vaihtanut renkaita yli vuoteen, toivottavasti monet muut ovat. Ihmetyttää silti miksi esim. 0-70 km/h lähtösuoralla tulee seuraajiin jopa satojen metrien kaula, ja mutkissa tai risteyksissä vähintään kymmeniä.




    Omat nastat (Hakkapeliitta 1) on jo 8 vuotta vanhat, pintaa vielä 4-5 milliä ja "ihan hyvin" pärjää vielä ainakin tämän talven :lol:

      
  • Herbert:

    AkiK:
    Rätkätin:
    Tässähän <-- tämä taas on ... ollaan me hyviä .. :grin:


    Vanha juttuhan tuo nyt on.

    Mutta jos 39% miehistä ja 22% naisista kertoo olevansa keskimääräistä parempia kuskeja, niin meneekö arvio mielestäsi pieleen? Minusta keskimääräinen osuu normaalijakaumassa 50% kohdalle, joten eihän tuo arvio nyt ihan päin prinkkalaa noin tilastollisesti ole.


    Kysely tuskin täyttää tieteellisen tutkimuksen kriteereijä.


    Rätkätin:

    25.11.10 13:57 Näillä palstoilla on vain sellainen ollut tapana, että jos sattuu tykkäämään jostain, vaikka nastarenkaista tai kitkarenkaista, ei se sellaisenaan kelpaa vaan perusteluina pitää olla ilman muuta tieteelliset faktat, tilastot, tutkimukset ja keuhkokuvatkin.


    :grin:

      
  • mikahe:

    Herbert:
    Mihin on vaiennut se porukka, jonka mielestä oli säälittävää vaihtaa nastat alle ensimmäisten liukkaiden aikaan? Olihan välissä sulaa keliäkin, mutta aika tiuhaan oli liukkaitakin. Ja enää ei tarvitse pohtia, tuliko renkaat vaihdettua liian aikaisin.

    En ole vaihtanut renkaita yli vuoteen, toivottavasti monet muut ovat. Ihmetyttää silti miksi esim. 0-70 km/h lähtösuoralla tulee seuraajiin jopa satojen metrien kaula, ja mutkissa tai risteyksissä vähintään kymmeniä.

    Muutama aamu sittenkin ajoin C2:n perässä, joka suti nastoilla jokaisella vaihteella em. kiihdytyksessä hermoja raastavasti, kun nopeus ei vaan noussut odotetusti.




    eihän sillä kai ole mitään tekemistä asian kanssa jos sinulla on 4-veto ja huikea on kiihtyvyys jos eroa tulee satoja metrejä vai otitko ennakkoa ja ajoit päin punasia vai lähtevätkö muut liikkeelle pakki päällä?



    saitko rahat takaisin nokialta kun edellisen satsin rengas hajosi jo 11v käytön jälkeen (lähes koko ajan ympärivuoden )



    kai ymmärrät että myös kuskeilla on suuri ero millä tavoin he kiihdyttävät...

      
  • Herbert:


    Pelottavan näköistä menoa. Liukas mutkainen tie ja turvaväliä n. 2 sekuntia. Edessä ajava ajautuu kaarteessa vastaan tulevien kaistalle, lisäksi mutkan takaa tulee autoja. Jos edessä ajanut olisi päätynyt vastaantulijan keulaan, ei sinulla olisi ollut mitään mahdollisuuksia välttää rysäyttämistä samaan läjään.

    Mutta tällaista tämä on. Muiden tekosia haukutaan, vaikka omasta löytyy ihan yhtä vaarallisia virheitä.




    En tiedä, kuka on kenenkin tekosia haukkunut. Olen yrittänyt olla haukkumatta, mutta miten nyt kukin mitkäkin asiat tulkitsee.



    Kahden sekunnin turvaväliä pidettiin aikoinaan riittävänä, ja sitä suositeltiin mm. Englannin television tietoiskuissa.



    Jos autot olisivat törmänneet, on mahdollista että olisin päätynyt samaan läjään. Absoluuttisen varmaa se ei kuitenkaan ole, sillä nopealla ennakkoreagoinnilla ja jarruttamisella sekä väistöliikkeiden aloittamisella olisi voinut olla mahdollista saada tilanne hallintaan. Uhkaava törmäys voi olla mahdollista havaita jo vähän ennen kuin se tapahtuu.



    Vaara päätyä "samaan läjään" koskee kaikkia autolijoita. On käytännössä mahdotonta pitää aina niin pitkää turvaväliä, että pystyisi pysäyttämään autonsa ajoissa, jos edellä ajava auto muuttuu yllättäen yhteentörmäyksen takia paikallaan olevaksi romukasaksi. Ei aina ole mahdollisuuttaa ottaa jokaista skenaariota huomioon. Yhtä varomattomasti siis kaikki ajavat. Onhan se nähty erilaisissa ketjukolareissa.



    Videofilmini on täysin sattumanvaraista kuvailua. Halusin vain vähän matkavideota talvisessa maisemassa. En tiennyt, mitä on tulossa. Edellä ajavan auton nopeus vaihteli omituisesti, ja viimeisten parin kilometrin matkalla ajotyyli muuttui vielä omituisemmaksi. Auton takarenkaat alkoivat lipsahdella ja lopulta kaistalla pysyminenkin alkoi olla jo vähän niin ja näin. Ajattelin, että ei kai kuljettaja ole humalassa. Videolla ei näy kaikkia lipsahduksia.



    Tein aiheesta uuden videon, josta paremmin näkyy etäisyys autoon. Ensimmäistä videota oli rajattu, joten auto näyttää olevan lähempänä kuin se oikeasti oli. Yritin myös laskea, kuinka pitkä on turvaväli. Videoon merkityt lukemat ovat kuitenkin väärät, sillä mittailin valmiista videosta sekuntikellolla etäisyyksiä, ja sain tulokseksi noin kolme sekuntia.



    Siinä vaiheessa, kun auto tekee "kaistanvaihtojaan" etäisyys siihen on pienimmillään. Tämä johtuu siitä, että auto hidasti yllättäen melko paljon nopeuttaan, jolloin ajauduin hieman lähemmäksi sitä, kunnes minäkin sain hidastettua oman nopeuteni. En viitsi kertoa, kuinka kovaa auto ajoi vähän ennen sitä hetkeä, jossa sen vauhti oli enää noin 70 kilometriä tunnissa.



    Tässä tämä uusi rajaamaton video on.



    https://www.youtube.com/watch?v=AMxjSY02-7Y





      
  • Herbert:

    Pelottavan näköistä menoa. Liukas mutkainen tie ja turvaväliä n. 2 sekuntia. Edessä ajava ajautuu kaarteessa vastaan tulevien kaistalle, lisäksi mutkan takaa tulee autoja. Jos edessä ajanut olisi päätynyt vastaantulijan keulaan, ei sinulla olisi ollut mitään mahdollisuuksia välttää rysäyttämistä samaan läjään.

    Mutta tällaista tämä on. Muiden tekosia haukutaan, vaikka omasta löytyy ihan yhtä vaarallisia virheitä.


    Toimiva liikenne perustuu luottamukseen. Luotetaan siihen että muut hoitavat oman leiviskänsä kunnolla. Mutta onhan tämä aikamoista utopiaa, niin kauan kun ajo-oikeus on kansalaisoikeus. 2 sekunnin turvaväli on riittävä myös talviolosuhteissa, mutta ellei ole ohitusaikeita, ei pidemmästäkään välistä haittaa ole.

      
  • drive:

    Toimiva liikenne perustuu luottamukseen. Luotetaan siihen että muut hoitavat oman leiviskänsä kunnolla. Mutta onhan tämä aikamoista utopiaa, niin kauan kun ajo-oikeus on kansalaisoikeus.


    Liikennesääntöjen idea on juuri tuo. Kaikki noudattavat ja että siihen pitää voida luottaa ... mutku ...

    Keikenlainen huijaaminen on tavallista ihan pienistä asioista aika isoihin. Huijataan Afrikantähdessä ja sitten isompana liikenteessä ja sitten vielä isompana liitytään EMUun ja maksatetaan herkkäuskoisilla koko maan talous kuten Kreikassa, Irlannissa, Portukalissa ja saapa nähdä missä muualla vielä Espanjan lisäksi.



      
  • drive:

    Toimiva liikenne perustuu luottamukseen. Luotetaan siihen että muut hoitavat oman leiviskänsä kunnolla. Mutta onhan tämä aikamoista utopiaa, niin kauan kun ajo-oikeus on kansalaisoikeus.




    Luottamukseen liikenne tosiaan perustuu ja aika hyvin periaate minusta toimiikin. Huolimatta siitä, että 1000-1600 kg kappaleita liikutetaan yleensä 50-100 km/h nopeuksilla, ajosuoritteeseen nähden vain harvoin mitään vakavampaa sattuu.



    2 sekunnin turvaväli on riittävä myös talviolosuhteissa, mutta ellei ole ohitusaikeita, ei pidemmästäkään välistä haittaa ole.




    2 sekunnin turvaväli on riittävä niin kauan kuin mitään yllättävää ei satu. Se mahdollistaa suht vapaa ajamisen ilman, että etäisyyden puutteen takia keskittyminen kohdistuu suhteettoman paljon yhteen asiaan vieden huomiota muista asioista.



    Jos jotain yllättävää kuitenkin sattuu, ei 2 sekunnissa paljon enää ole tehtävissä, koska reagointi syö ajasta puolet ja liukkaalla auton kääntäminen tai hidastaminen on hidasta. Etenkin maantienopeuksissa.

      
  • SO2001:

    En tiedä, kuka on kenenkin tekosia haukkunut. Olen yrittänyt olla haukkumatta, mutta miten nyt kukin mitkäkin asiat tulkitsee.


    Minä tulkitsin seuraavan kommenttisi ihan puhtaasti muiden haukkumiseksi:

    "Joillakin on ongelmia pysyä omalla kaistalla, vaikka vauhtia ei olisi kuin 70 kilometriä tunnissa. Pitäisikö talviajan nopeusrajoitus siis alentaa kuuteenkymmeneeen kilometriin tunnissa?"



    En millään osaa ottaa tuota neutraalina tai positiivisena kommenttina.



    Edellisellä kerralla Audi-videossa moitit kovasti muita osapuolia, vaikka itse teit virheitä niin asennepuolella kuin ihan ajotavassakin.



    Kahden sekunnin turvaväliä pidettiin aikoinaan riittävänä, ja sitä suositeltiin mm. Englannin television tietoiskuissa.


    Englannissa tuskin sanottiin 2 sekuntia olevan riittävä turvaväli liukkaalla tiellä.



    Jos autot olisivat törmänneet, on mahdollista että olisin päätynyt samaan läjään. Absoluuttisen varmaa se ei kuitenkaan ole, sillä nopealla ennakkoreagoinnilla ja jarruttamisella sekä väistöliikkeiden aloittamisella olisi voinut olla mahdollista saada tilanne hallintaan. Uhkaava törmäys voi olla mahdollista havaita jo vähän ennen kuin se tapahtuu.


    Sinä reagoit uhkaavaan törmäykseen lyhentämällä turvaväliä.



    Yhtä varomattomasti siis kaikki ajavat. Onhan se nähty erilaisissa ketjukolareissa.


    Voiko tuosta siis oppia jotain?



    Edellä ajavan auton nopeus vaihteli omituisesti, ja viimeisten parin kilometrin matkalla ajotyyli muuttui vielä omituisemmaksi. Auton takarenkaat alkoivat lipsahdella ja lopulta kaistalla pysyminenkin alkoi olla jo vähän niin ja näin. Ajattelin, että ei kai kuljettaja ole humalassa. Videolla ei näy kaikkia lipsahduksia.


    "Uhkaava törmäys voi olla mahdollista havaita jo vähän ennen kuin se tapahtuu."



    Onko puheesi ja tekosi linjassa keskenään vai otitko tietoisen riskin vakavasta kolarista ajaessasi olosuhteisiin nähden alimittaisella ajoetäisyydellä? Kyllä itse ainakin tuollaisen kuskin takana jätän lisää etäisyyttä, koska onnettomuuden todennäköisyys on normaalia korkeampi.



    Tein aiheesta uuden videon, josta paremmin näkyy etäisyys autoon.


    Eipä minun mukaan ennen videoita olekaan nimetty. Kiitos vain.



    Ensimmäistä videota oli rajattu, joten auto näyttää olevan lähempänä kuin se oikeasti oli. Yritin myös laskea, kuinka pitkä on turvaväli. Videoon merkityt lukemat ovat kuitenkin väärät, sillä mittailin valmiista videosta sekuntikellolla etäisyyksiä, ja sain tulokseksi noin kolme sekuntia.


    Voihan olla, ettei tietokoneen ruudulta kaikki ihan totuudenmukaisena näy, mutta samasta liikennemerkistä minä sain alkuperäisessä videossa noin 2 sekuntia eli käytännössä saman minkä videoon olet merkannut. Kurvissa hiukan vähemmän.

      
  • finman:

    mikahe:
    Herbert:
    Mihin on vaiennut se porukka, jonka mielestä oli säälittävää vaihtaa nastat alle ensimmäisten liukkaiden aikaan? Olihan välissä sulaa keliäkin, mutta aika tiuhaan oli liukkaitakin. Ja enää ei tarvitse pohtia, tuliko renkaat vaihdettua liian aikaisin.

    En ole vaihtanut renkaita yli vuoteen, toivottavasti monet muut ovat. Ihmetyttää silti miksi esim. 0-70 km/h lähtösuoralla tulee seuraajiin jopa satojen metrien kaula, ja mutkissa tai risteyksissä vähintään kymmeniä.

    Muutama aamu sittenkin ajoin C2:n perässä, joka suti nastoilla jokaisella vaihteella em. kiihdytyksessä hermoja raastavasti, kun nopeus ei vaan noussut odotetusti.


    eihän sillä kai ole mitään tekemistä asian kanssa jos sinulla on 4-veto ja huikea on kiihtyvyys jos eroa tulee satoja metrejä vai otitko ennakkoa ja ajoit päin punasia vai lähtevätkö muut liikkeelle pakki päällä?

    saitko rahat takaisin nokialta kun edellisen satsin rengas hajosi jo 11v käytön jälkeen (lähes koko ajan ympärivuoden )

    kai ymmärrät että myös kuskeilla on suuri ero millä tavoin he kiihdyttävät...


    - Ei ole toistaiseksi tullut mieleen ajaa ennakoidusti punaisia päin, kun vihreilläkään ei aina sekaan mahdu, tai ainakin niitä vihreitä päin ajamalla vaikuttaa todennäköisesti olevansa mielenosoituksellisesti ajamassa toisen kylkeen.



    - En ilennyt pyytää (ei kai ko. kulutustavaralle kulumistakuuta edes myönnetä, kun autonkin kohdalla se on minimihuoltokustannuksin vain kaksi vuotta tms). Jos näistä uusista puhkeaa yksikin seuraavan kymmenen vuoden kuluessa, niin lupaan valittaa huonontuneesta laadusta.



    - Liikennevaloista lähtemistä tai niihin jäämisestä spekuloitiin viimeksi >täällä<.

      
  • Herbert:

    Mihin on vaiennut se porukka, jonka mielestä oli säälittävää vaihtaa nastat alle ensimmäisten liukkaiden aikaan? Olihan välissä sulaa keliäkin, mutta aika tiuhaan oli liukkaitakin. Ja enää ei tarvitse pohtia, tuliko renkaat vaihdettua liian aikaisin.




    Huhhuh. Et siis tajua että aiemmin ei ollut syytä panikoida, mutta nyt on tullut talvikelit? Siitähän on vaikka kuinka monta viikkoa, vissiin reilusti yli kuukausi kun jotkut urpot alkoivat rouhia kuivaa, jäätöntä tietä nastarenkaillaan!



    Väännetään rautalangasta: suuri määrä ihmisiä on valinneet nastarenkaat ja vaihtoivat sellaiset alle mielettömän paljon ennen talvikelejä. Lisäksi oli helppoa todeta tulevat kelit ihan sellaisista keksinnöistä kuin säätiedotukset. Sitä myöten pystyi myös toteamaan että kuivalla kelillä ei muutamat yöpakkasetkaan antanut aihetta ruveta teitä rouhimaan ja ajamaan kuivalla tiellä paljon huonommin pitävillä renkailla. Näkihän sen että muutaman kerran tuli hetkellinen kylmempi jakso, eli lämmintä oli tulossa perään!



    Säätiedotuksia ja aivoja käyttämällä pystyi myös toteamaan sen hetken kun talvirenkaat (kitkatkin ovat talvirenkaat muuten) oli syytä laittaa alle. Ei ollut hirveän vaikeata, itse laitoin päivää ennen lumikelejä.



    Ja nyt ei ole ollut mitään ongelmia takavetoisen kitkarenkaallisen kanssa vaan päinvastoin, muut tuntuvat ajavan paljon huonommilla yhdistelmillä kun hidastelevat ja sutivat kaikkialla.

      
  • Putput:


    Huhhuh. Et siis tajua että aiemmin ei ollut syytä panikoida, mutta nyt on tullut talvikelit? Siitähän on vaikka kuinka monta viikkoa, vissiin reilusti yli kuukausi kun jotkut urpot alkoivat rouhia kuivaa, jäätöntä tietä nastarenkaillaan!

    Väännetään rautalangasta: suuri määrä ihmisiä on valinneet nastarenkaat ja vaihtoivat sellaiset alle mielettömän paljon ennen talvikelejä.




    Mitä olen eri puolella Suomea viime aikoina ajellut, niin noin puolitoista kuukautta alkoivat talvikelit Keski-Suomenkin korkeudella. Mutta sinähän sen tiedät varmaan missä kukin ajelee ja mitä renkaita tarvitsee.



    Onneksi isolla osalla autoilijoista on ollut järki päässä ja ovat vaihtaneet renkaansa ajoissa.

      
  • mikahe:



    En ole vaihtanut renkaita yli vuoteen, toivottavasti monet muut ovat. Ihmetyttää silti miksi esim. 0-70 km/h lähtösuoralla tulee seuraajiin jopa satojen metrien kaula, ja mutkissa tai risteyksissä vähintään kymmeniä.




    Mielenkiintoista että onnistut myös mutkissa tekemään eroa muihin kanssa-autoilijoihin. Itse ainakin ajan talvellakin mutkat max rajoituksen tai vaihtoehtoisesti turvallisen pidon mukaista tasanopeutta, samoin olen havainnoinut useimpien muidenkin tekevän. Sinä ainakin juttusi perusteella ajat siis vähintään säännöllistä ylinopeutta.



    Toki tuo on ymmärrettävää, yleensä liikennevalokiihtyvyyttä oman/autonsa/renkaidensa suorituskyvyn mittarina pitävät osoittavat vastaavaa käytöstä muuallakin liikenteessä.

      
  • Putput:

    Siitähän on vaikka kuinka monta viikkoa, vissiin reilusti yli kuukausi kun jotkut urpot alkoivat rouhia kuivaa, jäätöntä tietä nastarenkaillaan!




    Esim. pohjois-pohjanmaalla oli lokakuun lopulla useana aamuna tienpinnat jäässä. Kumpikohan on enemmän urpo, se joka ajelee nastarenkailla jäisillä teillä vai se, joka luistelee kesäkumeilla?



    Vaikka katselisitkin maailmaa stadin näkövinkkelistä, niin ehkäpä on hyvä ymmärtää, että samoilla autoilla liikutaan toisinaan myös pohjoisempana.

      
  • AkiK:



    Mitä olen eri puolella Suomea viime aikoina ajellut, niin noin puolitoista kuukautta alkoivat talvikelit Keski-Suomenkin korkeudella. Mutta sinähän sen tiedät varmaan missä kukin ajelee ja mitä renkaita tarvitsee.

    Onneksi isolla osalla autoilijoista on ollut järki päässä ja ovat vaihtaneet renkaansa ajoissa.




    Seliseliseli... Älä valehtele.



    Parin aamun ajan jos oli pari tuntia vielä pakkasen puolella (kuivat tiet) ei tarkoita talvikelejä. Tuolloinkin näki säätiedotuksesta 100% selvästi että yöpakkaset saattoivat aivan kukonlaulun aikaan vielä olla nollan alla ehkä, mutta että tuo tilanne tulisi koskemaan vain muutamia päiviä!



    AINOA päivä jona olisi olettanut jäätä tiellä voivan ollakin oli eräänä Sunnuntai-aamuna silloin kun oli vielä jopa ihan oikeasti pakkasta kerrankin vielä aikaisin aamulla. Pakkasta oli sinä aamuna vielä selvästi useita asteita, toisin kuin niinä parina aikaisempana päivänä jolloin normaaliin liikkumisaikaan pakkaset olivat jo poissa. TÄSTÄ HUOLIMATTA koska keli oli ollut pitkään kuivaa, ajoin tuonakin aamuna piiitkään ympäriinsä erilaisilla teillä (maantietä paljon, kaupungissa, moottoritiell&#228:wink: kesärenkaillani enkä löytänyt MISTÄÄN muualta jäätä kuin kahden sillan päältä josta senkin näki kilometrien päähän kun koko sillan päällinen oli valkoinen huurteesta.



    Sitten tuli piiiiiiitkäksi aikaa lämpimät kelit ja urpot vain jatkoivat ajamista nastoillaan, eivät edes laiskat p***at vaihtaneet takaisin keliin sopiviin renkaisiin. Sitten jossain vaiheessa tuli vähän lunta jo joillain keski-Suomen alueilla, mutta senkin näki säätiedotuksista eli vasta lumen saapumista varten olisi hyvin voinut ne renkaat vaihtaa. Muualla kesti vielä pidempään, ja silloinkin sama juttu: ei mikään yllätys vaan täysin helppo ajoitta renkaanvaihto kun tiesi tasan milloin on pakkasia ja milloin lumia tulossa.



    Mutta jos ei jaksa tai osaa ajatella vaan sen sijaan tekee mitä ihmeellisempiä sähellyksiä ja sitten selittelee ja valehtelee niin siitä vaan. Kyllä se omaanKIN nilkkaan jonkin verran sattuu eikä vain muiden.



    Ajoin viikkokaupalla muuallakin kuin eteläisimmässä Suomessa kesärenkailla ilman ongelmia, samalla kun muut jyrsivät nastoillaan. Myös sen jälkeen kun kelit lämpenivät selvästi moneksi viikoksi tuon 'muka-talvikelin' eli muutamien päivien YÖpakkasten jälkeen.

      
  • pdt44:



    Esim. pohjois-pohjanmaalla oli lokakuun lopulla useana aamuna tienpinnat jäässä. Kumpikohan on enemmän urpo, se joka ajelee nastarenkailla jäisillä teillä vai se, joka luistelee kesäkumeilla?

    Vaikka katselisitkin maailmaa stadin näkövinkkelistä, niin ehkäpä on hyvä ymmärtää, että samoilla autoilla liikutaan toisinaan myös pohjoisempana.




    Et sitten osaa sen verran ajatella että pohjois-pohjanmaalla JOS on ollut muka jäätä muulloinkin kuin ennen työaikoja ja tien pintakin muuta kuin rutikuiva jolloin jäätä ei siihen muodostu, ja jos ei osaa ajaa kovin hyvin tai adaptoitua eri olosuhteisiin niin ihan vapaasti laittamaan talvirenkaat alle. Ei se liity siihen mitä minä sanoin.



    Sitäpaitsi monessa paikassa oli 'tiet muka jäässä' 'useana aamuna', todellisuudessa klo 6 aamulla vaikka oli pakkasta vielä vähän niin tiet eivät olleet liukkaita sillä ne olivat kuivat, ja jo 'sopuleiden työhönlähtöaikaan' oli plussaa. Tätä hysterisoitiin lehdissä talvikeleiksi, ja ihmiset olivat AIVAN PANIIKISSA laittamassa talvirenkaita alle. Ja huh mikä paniikki olikaan kun plussakelillä tuli ihan JOTAIN VALKOISTA TAIVAALTA!! Ajatella, siis ihan valkoista taivaalta, PAKKOHAN KAI sitten on olla 'talvikeli' ja kuollaan jos ei nastoja alla? Ei, ei ollut tienpinta todellakaan liukas kuten ei yleensäkään märkä asfaltti...





    Mitä jossain kolkassa VÄITTEESI MUKAAN olleet liukkaat siihen liittyy että ympäri Suomen näkyi käsittämättömät määrät ihmisä ajamassa nastoilla ilman mitään syytä, ja tuo 'muka-syy' eli parit yöpakkaset kun jäivät taakse ja lämmöt nousivat niin edelleen nastoilla jyristelivät??

      
  • Putput:

    Mitä jossain kolkassa VÄITTEESI MUKAAN olleet liukkaat siihen liittyy että ympäri Suomen näkyi käsittämättömät määrät ihmisä ajamassa nastoilla ilman mitään syytä, ja tuo 'muka-syy' eli parit yöpakkaset kun jäivät taakse ja lämmöt nousivat niin edelleen nastoilla jyristelivät??




    Eli mielestäsi nastarenkaat pitäisi vaihtaa heti takaisin kesäkumeihin, kun menee plussan puolelle? Pohjoisempana oli lokakuun lopulla pakkasta ja tiet jäässä vielä puolen päivän aikaan useana päivänä ja yön aikana tiellä oleva kosteus jäätyi uudelleen. Olisiko pitänyt ottaa kesärenkaat töihin mukaan ja vaihtaa ne alle ennen kotiin lähtöä ja kotona taas nastat alle, että pääsee aamulla turvallisesti töihin? Jep jep, onpahan taas aikamoista settiä tarjolla. Kannattaisi käpäistä joskus kehäkolmosen ulkopuolella, sielläkin ajetaan autoilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit