Hitaasti ajavat...turvallisuusriski ?

826 kommenttia
191012141528
  • Mitä sä höpiset?



    Ei täällä ole käsittääkseni kukaan kieltänyt mitään ongelmia?!??



    Voisko olla niin, että sinulla alkaa olla iän mukanaan tuomia lukemisvaikeuksia?

      
  • Kumppani:

    Mitä sä höpiset?

    Ei täällä ole käsittääkseni kukaan kieltänyt mitään ongelmia?!??

    Voisko olla niin, että sinulla alkaa olla iän mukanaan tuomia lukemisvaikeuksia?




    Ihanko oikeasti haluat, että lainaan tämänpäiväisiä kirjoituksianne enemmänkin?

      
  • "Eläkeläisille kompensoitava auton kustannuksia kun lääkärit ja valtionvirastot siirtyy aina vaan kauemmaksi, jopa lopetetaan monesta kunnasta."



    "Ja vanhemmalla kevyemmällä autolla hitaammin ajavien tuhovoimakin on aika vähäinen verrattuna uudella painavalla autolla ylinopeutta ja jatkuvaa liian suurta tilannenopeutta kaahottaviin. "




    "Liikennessääntöjen noudattamisesta voidaan aloittaa ne minimivaatimukset, ja siinä kohtaa reputtaa aika moni muu kuin pelkästään papparaiset jotka sentään osaavat useinkin noudattaa esim. nopeusrajoitusta, liikennevaloja ja turvaväliä jotka tuntuvat monille muille olevan mahdottomuus."



    "Mielestäni liikenteessä on pahempiakin ongelmia, kuin yksittäiset ikäihmiset."



    "Iän mukana on siis riski, että alkaa ajaa rajoituksen mukaisesti ja ehkä vähän alle? Pitäisiköhän tässä nyt vähän pitää jarrua tuon käsitteen riski kanssa?"



    "Ja miksi tietyt porukat pitävät ongelmana vain hitasti ajavia, muttei nopeampia? Sitä on syytä itse kunkin miettiä. "

      
  • Mitä noista lainauksistasi? Mikä noista on sellainen, että sinun piti kaivaa tänne onnettomuustapauksia "esimerkeiksi"?



    Täällähän keskustellaan hitaaaaaasti ajavista kuskeista.



    Autoilevan ihmisen ikä voi vaikuttaa hitaamminen ajamiseen, tai sitten ei. Eikä syyn tarvitse sinuun verrattuna olla mitään muuta kuin terveempi järki! Ei tarvitse näkyä päälle, eikä edes tarkistuksissakaan, tai testeissä. Iäkkyys kun on hyvin venyvä käsite, sinulle liiankin, näin näyttäisi. Korkeampi ikä kuin sinulla, ei ole synonyymi sille, että autoilu ei onnistu. Ennenkuin se todetaan, eikä täällä ole taidettu vastustaa sinullekin (ennenpitkää )kolahtavaa uusintatestiä.



    Autoileva iäkäs on todennäköisesti kohteliaampi kuin sinä, jos tulisi ulos autosta. Tosin vanhan kliseen mukaan ihminen tosin voi muuttua rattiin mennessään, heh. Eikös täällä keskustella myös siitä, tuleeko hinurin jonon keulalla väistää vai ei, kohteliaisuuttaan ja muille tilaa antaen? Miten nuo onnettomuudet ja korkea ikä liittyvät siihen? En ole havainnut mitään poikkeamaa mihinkään ikäryhmään verrattuna, koska kaikista löytyy. Jossakin muussa yhteydessä kirjoitettaisiinkin, että "miksi ihmiset on niin itsekkäitä"?



    Millä hauksilla sinä ja "viisikkosi", tai todennäköisimmin kuusikosta kaikki, alatte leikkimään liikennetohtoria ja olette vaatimassa korttia pois täysin satunnaisesti liikenteessä kohdanneelta kanssakuskilta? Ai niin, just sillä hetkellä sattuu olemaan "kiire" ja veetuttaa?



    Ja mistäs sinä tiedät, mitä mieltä ihan kaikki muut jonossa olevat ovat? Mitäs jos ne menevät ihan kiltisti peräkkäin, koska ymmärtävät jonkun tilanteessa paremmin kuin sinä?

    Sinähän se hermoheikkona olisit silloin riski, ei kukaan muu jonossa! Olivat ne sitten minkä ikäisiä tahansa, höh!



    Saisiko niihin kokeisiin (joita taas toistettuna, kukaan ei ole kieltänyt minun mielestäni, ja ihan niin tiuhaan niinkuin päättäjät sopivat ) mitenkään mukaan asennetestiä? Sellaiset monivalintakysymykset,joilla saataisiin seulottua liikenteestä "hermoheikot" ja sääntöjä ihan liiaksi minäminän mukaan tulkitsevia kiinni?

      
  • Opelixi:


    Tänä päivänä oli kokonainen kvintetti äänessa, kun kaanonina hokivat ongelmien olevan vain ylinopeutta ajavissa ja nuorissa. Asiasta näyttää olevan turha yrittää edes keskustella, kun puhdas faktakaan ei kelpaa.




    Erikoinen tulkinta. Parasta olisi alkaa lukea kirjoitettua tekstiä ja jättää tulkinnat toiseen kertaan. Kvintetti on koittanut nähdä asiassa muitakin puolia kuin hitaasti ajavan aiheuttaman ongelman. Jo yksinkertaisessakin tapauksessa on vähintään kaksi osapuolta, joten vain toisen osuuden tarkastelu on älytöntä. Jos tämä on liian hankalaa, halu vetäytyä keskustelusta on ymmärrettävää.

      
  • Kumppani:

    Mitä noista lainauksistasi? Mikä noista on sellainen, että sinun piti kaivaa tänne onnettomuustapauksia "esimerkeiksi"?




    Mietipä sitä ihan rauhassa. Eihän tuollaisia tapauksia pitäisi edes olla, jos uskee täällä kirjoittavan Viisikon satuja.



    Kumppani:


    Täällähän keskustellaan hitaaaaaasti ajavista kuskeista.




    Ei uskoisi, kun lukee teidän jutut koskee lähinnä ylinopeudella ajavia ja nuorisoa.



    Kumppani:


    Autoilevan ihmisen ikä voi vaikuttaa hitaamminen ajamiseen, tai sitten ei.




    Kumpi on todennäköisempää? Miksi kiellät totuuden?



    Kumppani:


    Korkeampi ikä kuin sinulla, ei ole synonyymi sille, että autoilu ei onnistu. Ennenkuin se todetaan, eikä täällä ole taidettu vastustaa sinullekin (ennenpitkää )kolahtavaa uusintatestiä.




    Täällähän on yritettykin keskustella siitä, että missään ei tarkisteta, että onnistuuko se autoilu vai ei.



    Kumppani:


    Autoileva iäkäs on todennäköisesti kohteliaampi kuin sinä, jos tulisi ulos autosta.




    Täällä puhutaan liikenteestä. Se on ainakin selvää, että sinä et ole sitä kummassakaan, et auton sisällä etkä sen ulkona.



    Kumppani:


    Eikös täällä keskustella myös siitä, tuleeko hinurin jonon keulalla väistää vai ei, kohteliaisuuttaan ja muille tilaa antaen?




    Terävä huomio tässä vaiheessa.



    Kumppani:


    Miten nuo onnettomuudet ja korkea ikä liittyvät siihen?




    Mikä olikaan tämän keskustelun otsikko?



    Kumppani:


    En ole havainnut mitään poikkeamaa mihinkään ikäryhmään verrattuna, koska kaikista löytyy.




    Heh, eipä ole yllätys, että sinä et ole jotain havainnut.



    Kumppani:


    Millä hauksilla sinä ja "viisikkosi", tai todennäköisimmin kuusikosta kaikki, alatte leikkimään liikennetohtoria ja olette vaatimassa korttia pois täysin satunnaisesti liikenteessä kohdanneelta kanssakuskilta? Ai niin, just sillä hetkellä sattuu olemaan "kiire" ja veetuttaa?




    Eihän täällä kukaan ole keneltäkään korttia pois vaatinut, vaan testejä! Totuus on, että ikäkuskeista löytyy enenemässä määrin sellaisia joilta se pitäisi ottaa pois.



    Kumppani:


    Ja mistäs sinä tiedät, mitä mieltä ihan kaikki muut jonossa olevat ovat? Mitäs jos ne menevät ihan kiltisti peräkkäin, koska ymmärtävät jonkun tilanteessa paremmin kuin sinä?




    Olenko väittänyt tietäväni? Jotain kuitenkin kertoo se, että porukka ajaa puskureissa kiinni, tuskin ovat tyytyneet siis kohtaloonsa.



    Kumppani:


    Saisiko niihin kokeisiin (joita taas toistettuna, kukaan ei ole kieltänyt minun mielestäni, ja ihan niin tiuhaan niinkuin päättäjät sopivat ) mitenkään mukaan asennetestiä?




    Luetko ollenkaan näitä kirjoituksia? Viimeisen parin päivän aikana useampikin on ollut niitä vastaan.

      
  • SO2001:

    Missä on todistettu, että edellä mainitut kuskit pyrkivät luomaan jonoja. Entä sekavuutta?




    Voihan tietysti olla, ettei porukka ymmärrä alkeellisintakaan matemaattista faktaa.



    En pidä hitaasti ajavia erityisenä ongelmana. Hitaasti ajava ehkä hidastaa muiden ajoa hieman, mutta pääseehän tuollaisesta ohi. Nopeasti ajavakin voi hidastaa muiden ajoa. Rekkajonossa ajavien autojen matkanteko hidastuu ja ohitus viivästyy, kun aivan ensiksi on päästettävä takaa saapuva herra ja ylhäisyys audimies koko jonosta ohi.




    Hienoa, että mainitsit tuon esimerkin audimiehestä. Yleensä nopeammat kiistävät koko ilmiön olemassaolon. Muuten hitaasti ajavien ongelmista on keskustelu 12 sivun verran, joten kai siinä jotain on.

      
  • Herbert:


    Erikoinen tulkinta. Parasta olisi alkaa lukea kirjoitettua tekstiä ja jättää tulkinnat toiseen kertaan. Kvintetti on koittanut nähdä asiassa muitakin puolia kuin hitaasti ajavan aiheuttaman ongelman. Jo yksinkertaisessakin tapauksessa on vähintään kaksi osapuolta, joten vain toisen osuuden tarkastelu on älytöntä. Jos tämä on liian hankalaa, halu vetäytyä keskustelusta on ymmärrettävää.




    Allekirjoitatko kaiken, mitä teidän orkesteri on tänään suoltanut?

      
  • Jos nyt kuitenkin Herbertti ja muu kvintetti keskittyisi otsikon aiheeseen eli niihin hitaisiin kuljettajiin ja heidän aiheuttamiin vaaratilanteisiin. Muita puolia voi käsitellä jossain toisessa ketjussa. Asiaan liittyen uusinta ajokokeet pitäisi mennä valtion piikkiin eli olla kaikille ilmaisia, säästöä kertyisi varmasti enemmän kuin kuluja.

      
  • Mitä noista lainauksistasi? Mikä noista on sellainen, että sinun piti kaivaa tänne onnettomuustapauksia "esimerkeiksi"?



    Opelixi:

    Mietipä sitä ihan rauhassa. Eihän tuollaisia tapauksia pitäisi edes olla, jos uskoo täällä kirjoittavan Viisikon satuja.




    Mietipä ihan rauhassa nyt, mitkä asiat sinulla menevät toistuvasti ristiin.



    Täällähän keskustellaan hitaaaaaasti ajavista kuskeista.



    Opelixi:

    Ei uskoisi, kun lukee teidän jutut koskee lähinnä ylinopeudella ajavia ja nuorisoa.




    Tuota ei kyllä usko!



    Autoilevan ihmisen ikä voi vaikuttaa hitaamminen ajamiseen, tai sitten ei.



    Opelixi:

    Kumpi on todennäköisempää? Miksi kiellät totuuden?




    Ikä vaikuttaa ihmisiin tasan yhtä monella tapaa kuin on iäkkäitä (miten tuonkin sitten määrittelee) ihmisiäkin ja juuri yhtä monessa vaiheessakin! Ei ole mitään todennäköisyyttä, miksi kiellät totuuden. Ei ole mitään muuta "todennäköisyyttä", muuta kuin että kukaan meistä ei nuorennu.



    Opelixi:

    Täällähän on yritettykin keskustella siitä, että missään ei tarkisteta, että onnistuuko se autoilu vai ei.




    Siitä vaan tarkistamaan! Miksi kiellät, että tästä ei oltaisi riittävän monella tapaa samaa mieltä?



    Autoileva iäkäs on todennäköisesti kohteliaampi kuin sinä, jos tulisi ulos autosta.



    Opelixi:

    Se on ainakin selvää, että sinä et ole sitä kummassakaan, et auton sisällä etkä sen ulkona.




    Sinä se et lakkaa hallusinoimasta....



    Eikös täällä keskustella myös siitä, tuleeko hinurin jonon keulalla väistää vai ei, kohteliaisuuttaan ja muille tilaa antaen? Miten nuo onnettomuudet ja korkea ikä liittyvät siihen?



    Opelixi:

    Terävä huomio tässä vaiheessa. Mikä olikaan tämän keskustelun otsikko?




    Ikä ja kuskin taidot on yksi asia. Hitaasti ajaminen toinen. Voihan niitä yhdistelläkin, mutta sinun (ja jonkun muun) sille antama painoarvo on lievästi sanottuna omituinen, etkä pysty mitenkään tilastollisesti osoittamaan niiden liittymistä toisiinsa. Minäkään en voi kieltää, etteikö joskus ikäihminenkin voisi olla oikeasti jonoon syypää. Mutta mitä kuolonkolareilla kuvittelet todistavasi sinua ihan muista syistä ärsyttävään jonoajeluun, jotka olet sivuuttanut. Vaikka väitän että enemmän sinua hidastavat raskas liikenne ja erilaiset koukussaan jotakin vetävät, tai jopa 80-rajoituksella liikkuvat pakutkin.



    En ole havainnut mitään poikkeamaa mihinkään ikäryhmään verrattuna, koska kaikista löytyy.



    Opelixi:

    Heh, eipä ole yllätys, että sinä et ole jotain havainnut.




    Mitä ja miten sinä olet ollut huomaavinasi?



    Opelixi:

    Eihän täällä kukaan ole keneltäkään korttia pois vaatinut, vaan testejä! Totuus on, että ikäkuskeista löytyy enenemässä määrin sellaisia joilta se pitäisi ottaa pois.




    Voihan se olla että löytyykin. Mutta kyllä mm. nimimerkki Autoilija2012 on kirjoittanut, että

    jostakin autoilijasta tehneensä havainnon perusteella hän olisi varma, että kortti joutaisi pois.

    Kipaisepas lukemassa!



    Ja mistäs sinä tiedät, mitä mieltä ihan kaikki muut jonossa olevat ovat? Mitäs jos ne menevät ihan kiltisti peräkkäin, koska ymmärtävät jonkun tilanteessa paremmin kuin sinä?



    Opelixi:

    Olenko väittänyt tietäväni? Jotain kuitenkin kertoo se, että porukka ajaa puskureissa kiinni, tuskin ovat tyytyneet siis kohtaloonsa.




    Ehkä kertoo, ehkä ei, sillon jos sattuvat ajamaan ns. puskurissa kiinni. Mutta entäs jos eivät aja? Molempia vaihtoehtoja voi olla ja jopa kolmaskin tulee mieleen: ajavat kunnon väleillä, mutta ovat tyytymättömiä. Silti sinä pystyt tekemään päätelmän muiden tyytymättömyydestä, vaikka et väitä mitään. Olisko ristiriitaa?



    Saisiko niihin kokeisiin (joita taas toistettuna, kukaan ei ole kieltänyt minun mielestäni, ja ihan niin tiuhaan niinkuin päättäjät sopivat ) mitenkään mukaan asennetestiä?



    Opelixi:

    Luetko ollenkaan näitä kirjoituksia? Viimeisen parin päivän aikana useampikin on ollut niitä vastaan.




    Samaa voisi kyllä lukemisen suhteen kysyä sinulta...



    Ollut ajo- ja ajokorttioikeuden pitämiseen liittyviä, nykyisestä tihennettyjä testejä vastaan?



    Ei ainakaan edes noiden siteerauksiesi perusteella voi tehdä tuollaisia johtopäätöksiä, miten niin? En voi kyllä vahvistaa kuin omasta puolestani. Ja tuossahan minä ehdotin jopa lisätestiä, mitäs sanot, eikö olisi ihan OK?



    Vähän vaikuttaisi taas siltä, niin kuin sinä tekisit "johtopäätöksiä"!

      
  • ritsa:

    Jos nyt kuitenkin Herbertti ja muu kvintetti keskittyisi otsikon aiheeseen eli niihin hitaisiin kuljettajiin ja heidän aiheuttamiin vaaratilanteisiin.




    Kuusikosta kajahti taas....



    Sellainen pieni tarkennus, että otsikko oli jo valmiiksi muotoiltu kysymyksen muotoon. Eli ihan syystä aihe oli ehdollistettu!



      
  • Opelixi:


    Allekirjoitatko kaiken, mitä teidän orkesteri on tänään suoltanut?




    Ei ole meidän orkesteria, mutta en allekirjoita tarkoittamasi porukan kaikkia kirjoituksia. Kerroin olevani eri mieltä siitä, että kvintetti väittäisi ongelmien olevan vain ylinopeutta ajavissa ja nuorissa.

      
  • ritsa:

    Asiaan liittyen uusinta ajokokeet pitäisi mennä valtion piikkiin eli olla kaikille ilmaisia, säästöä kertyisi varmasti enemmän kuin kuluja.


    Jep, noita kuljettajien vuosikatsastuksia olen peräänkuuluttanut aiemminkin.



    Jotta ne eivät aiheuttaisi liiaksi kansantaloudellista tappiota, ne pitää järjestää ainakin arkisin vain klo 16-08 välisenä aikana, virastoajan ulkopuolella. Viikonloppuisin voisi olla 24h palvelu.

      
  • ritsa:

    ...hitaisiin kuljettajiin ja heidän aiheuttamiin vaaratilanteisiin.




    Juuri mainitsin vähintään kahdesta osapuolesta, vaan ei näköjään mennyt jakeluun. Jos tuollainen ajattelutapa on yleistä, ei konfliktien syntyminen ole ihme. Vika on aina toisessa osapuolessa. Tulee mieleeni vitsi ruotsalaisesta ikiliikkujasta. Harmi, että sen toimintaperiaate on kopioitu suomalaisesta liikenteestä.

      
  • Kumppani:


    Ikä vaikuttaa ihmisiin tasan yhtä monella tapaa kuin on iäkkäitä (miten tuonkin sitten määrittelee) ihmisiäkin ja juuri yhtä monessa vaiheessakin!




    Niin, että ikääntyminen ei mielestäsi vaikuta näköön, kuuloon, reaktiokykyyn, motoriikkaan jne?



    Kumppani:


    Siitä vaan tarkistamaan! Miksi kiellät, että tästä ei oltaisi riittävän monella tapaa samaa mieltä?




    Koska tehän ette ole samaa mieltä! Lue nyt ensin, mitä joukkuetoverisi kirjoittivat ennenkuin möliset minulle.

      
  • Herbert:

    Ei ole meidän orkesteria...




    Näin on!



    Herbert:

    ... mutta en allekirjoita tarkoittamasi porukan kaikkia kirjoituksia.




    Eikä kukaan ole onneksi sitä edellyttänytkään.



    Herbert:

    Kerroin olevani eri mieltä siitä, että kvintetti väittäisi ongelmien olevan vain ylinopeutta ajavissa ja nuorissa.




    Nyt olisi hyvä kyllä tarkentaa sitten, ketkä ovat mukamas jossakin kvintetissä. Minun mielestäni kukaan ei ole myöskään tuollaista väittänyt, että vain olisivat??? Varmasti niin, että ovat kyllä mukana rikkana rokassa.

      
  • Hitaat ja vanhukset. Keskustelu alkaa mennä jo aika pahasti sivuraiteiltaan. Itse voisin muistin virkistykseksi kirjoittaa, miksi otin vanhusten aiheuttaman riskin mukaan. Siksi, että sanoo täällä muut kirjoittajat mitä tahansa, niin kyllä useimmiten se jonon keulilla oleva epätasaista vauhtia ajava hidastelija on vanhus. Ei aina, mutta useimmiten. Perstuntumalla heittäisin, että ainakin 90 % tapauksista omalla kohdallani. Ottaen huomioon, että ikäihmiset ajavat melko vähän, on prosentti varsin suuri. Ajan viikottain tietä, jolla ohittaminen on hyvin hyvin hankalaa ja olen vuosikausia seurannut tätä samaa ilmiötä. Toki joskus nuorempikin henkilö saattaa hetkeksi herpaantua ja ajaa hetken selvää alinopeutta, mutta yleensä tämä kestää vain hetken, ei koko matkaa.



    Mikä tässä minua kiukuttaa? Minua kiukuttaa toki se, että lähes aina jossain vaiheessa matkaa eteen tulee se jonon kerääjä ja se hidastaa muiden matkantekoa. Minä en siihen kuole, jos joudun ajamaan 5 km/h alinopeutta, mutta ärsyttävää on se, että lähes poikkeuksetta alinopeutta ajava sahaa nopeuttaan edestakaisin 60 km/h - 90 km/h välillä, eli välillä nämä kuskit ajavat jopa ylinopeutta. Tasainen pieni alinopeus ei minua juurikaan haittaisi.



    Toinen asia mikä tekee ilmiöstä ärsyttävän, on siinä, että näiden kuskien ajamisesta näkee jo kauas, miten epävarmasti he muutenkin ajavat. Esimerkiksi liikenneympyrässä nämä kuljettajat eivät osaa ajaa lainkaan. Nämä ovat juuri niitä kuskeja, jotka eivät pystyisi yllättävässä tilanteessa tekemään yhtään mitään. Ja sitten on vielä se astetta pahempi joukko, joka itse jatkuvasti aiheuttaa niitä yllättäviä tilanteita, alinopeudesta huolimatta.



    Minä tuon asiaa esille, sillä jatkuvasti medioissa pauhataan ylinopeuksista ja ratkaisuna kaikkiin liikenteen ongelmiin päättäjät ovat lisäämässä kameroita. Todellisuudessa pienehköt ylinopeudet, joka on ainoa asia mitä kameroilla voidaan valvoa, eivät edes ole mikään ongelma liikenteessä. En tosin niitä tässä pyri puolustelemaan. Kaahaaminen ja älyttömät ohitukset ovat asia erikseen. Jostain syystä yksikään poliitikko ei uskalla sanoa ääneen, että ikäkuljettajat ovat valtava riskiryhmä liikenteessä ja asialle pitäisi tehdä jotain. Toki on myös nuoria, oman kokemukseni mukaan yleisimmin naisia, jotka koohaavat liikenteessä osaamatta alkeellisimpiakaan sääntöjä. Ylinopeutta hekään eivät välttämättä aja, ainakaan tietoisesti. Jos näihin ongelmiin puututtaisiin, niin voitaisiin uskoakseni säästä valtava määrä henkiä ja peltikolareita vuodessa. Jostain syystä on kuitenkin poliittisesti epäkorrektia sanoa, että vanhukset ovat yksi liikenteen suurimpia riskirymiä. Kuulosta paljon paremmalta, kun puhutaan kaahaajista ja vaaditaan lisää kameravalvontaa.



    Jokainen keskustelijoista voisi tutustua vaikka Moottorilehden kautta kaikkiin muutaman kuukauden sisällä tapahtuneisiin kuolonkolareihin. Pääsääntöiset syyt ovat rattijuoppous, itsemurha, aivan älytön kaahaaminen (johon yleensä sisältyy rattijuoppous) ja ikäihmisen tekemä karkea arviointivirhe esim risteyksessä. Viimeiseksi mainittu tulee tulevina vuosina väistämättä lisääntymään, mikäli asialle ei tehdä mitään.

      
  • Herbert:

    Opelixi:

    Allekirjoitatko kaiken, mitä teidän orkesteri on tänään suoltanut?


    Ei ole meidän orkesteria, mutta en allekirjoita tarkoittamasi porukan kaikkia kirjoituksia. Kerroin olevani eri mieltä siitä, että kvintetti väittäisi ongelmien olevan vain ylinopeutta ajavissa ja nuorissa.




    Mutta kas kummaa, jostain syystä et halua kommentoida heidän kirjoituksiaan. Missä kohtaa kerroit olevasi eri mieltä? En minä vaan huomannut.

      
  • Herbert:

    ritsa:
    ...hitaisiin kuljettajiin ja heidän aiheuttamiin vaaratilanteisiin.


    Juuri mainitsin vähintään kahdesta osapuolesta, vaan ei näköjään mennyt jakeluun. Jos tuollainen ajattelutapa on yleistä, ei konfliktien syntyminen ole ihme. Vika on aina toisessa osapuolessa.


    Niin tuntuu olevan. Jos nyt kuitenkin luet ketjun aloittajan tekstin uudelleen, ihan puolueettomasti jos suinkin pystyt ei pitäisi olla mitään epäselvää mitä Hän tarkoittaa aloituksellaan. Jos haluat keskustella asian vierestä siihen on muita aloitettuja ketjuja pilvin pimein, tiedät kyllä mitä tarkoitan.



      
  • Opelixi:

    Niin, että ikääntyminen ei mielestäsi vaikuta näköön, kuuloon, reaktiokykyyn, motoriikkaan jne?




    Tottakai! Mitä älytöntä sä nyt taas höpiset???? Oikein malliesimerkki opeliximaisesta "johtopäätöksestä"!



    Kuinka paksua rautalankaa tarvitet tämän ymmärtämiseen: Yksilöllisesti ja kaikilla eri tahtiin, suhteessa muihin ja vielä itsensäkin kanssa.



    Ihan randomina voit valita noista vielä jonkun, jossa iäkäs henkilö voi yllättää sinut vanhempana kuin kuin sinä maalailet tuossa yleistyshöperöinnissäsi kuvittelet! Se on todella visusti hyvä pitää mielessä.

      
  • Opelixi:

    Herbert:
    Kerroin olevani eri mieltä siitä, että kvintetti väittäisi ongelmien olevan vain ylinopeutta ajavissa ja nuorissa.


    Missä kohtaa kerroit olevasi eri mieltä? En minä vaan huomannut.




    Tänään klo 20:21.

      
  • ritsa:

    Jos nyt kuitenkin luet ketjun aloittajan tekstin uudelleen, ihan puolueettomasti jos suinkin pystyt ei pitäisi olla mitään epäselvää mitä Hän tarkoittaa aloituksellaan. Jos haluat keskustella asian vierestä siihen on muita aloitettuja ketjuja pilvin pimein, tiedät kyllä mitä tarkoitan.




    Niin, kommentoin tuossa sinun ajatuksiasi, en aloittajan.



      
  • Herbert:

    ritsa:
    Jos nyt kuitenkin luet ketjun aloittajan tekstin uudelleen, ihan puolueettomasti jos suinkin pystyt ei pitäisi olla mitään epäselvää mitä Hän tarkoittaa aloituksellaan. Jos haluat keskustella asian vierestä siihen on muita aloitettuja ketjuja pilvin pimein, tiedät kyllä mitä tarkoitan.



    Niin, kommentoin tuossa sinun ajatuksiasi, en aloittajan.


    Eli siis voimme TässÄ ketjussa keskittyä siihen oleelliseen mistä kaikki lähti liikkeelle, hitaat kuljettajat ja heidän aiheuttamat vaaratilanteet, olemmeko samaa mieltä?



      
  • Kumppani:

    Opelixi:
    Niin, että ikääntyminen ei mielestäsi vaikuta näköön, kuuloon, reaktiokykyyn, motoriikkaan jne?


    Tottakai! Mitä älytöntä sä nyt taas höpiset???? Oikein malliesimerkki opeliximaisesta "johtopäätöksestä"!




    Ihan itse satuilit, että ikä vaikuttaa kaikkiin eri tavalla. Ikä vaikuttaa kuitenkin suurimpaan osaan ihan samalla tavalla = heikentäen aisteja, kuuloa jne.



    Kumppani:


    Kuinka paksua rautalankaa tarvitet tämän ymmärtämiseen: Yksilöllisesti ja kaikilla eri tahtiin, suhteessa muihin ja vielä itsensäkin kanssa.




    Kait tuon jokainen ymmärtää. Keskimäärin voidaan kuitenkin ajatella, että viimeistään eläkeiän koittaessa alamäki alkaa.



      
  • Herbert:

    Opelixi:
    Herbert:
    Kerroin olevani eri mieltä siitä, että kvintetti väittäisi ongelmien olevan vain ylinopeutta ajavissa ja nuorissa.


    Missä kohtaa kerroit olevasi eri mieltä? En minä vaan huomannut.


    Tänään klo 20:21.


    Herbert klo 20:21: "Erikoinen tulkinta. Parasta olisi alkaa lukea kirjoitettua tekstiä ja jättää tulkinnat toiseen kertaan. Kvintetti on koittanut nähdä asiassa muitakin puolia kuin hitaasti ajavan aiheuttaman ongelman. Jo yksinkertaisessakin tapauksessa on vähintään kaksi osapuolta, joten vain toisen osuuden tarkastelu on älytöntä. Jos tämä on liian hankalaa, halu vetäytyä keskustelusta on ymmärrettävää. "



    Herbert: "Ei ole meidän orkesteria, mutta en allekirjoita tarkoittamasi porukan kaikkia kirjoituksia. Kerroin olevani eri mieltä siitä, että kvintetti väittäisi ongelmien olevan vain ylinopeutta ajavissa ja nuorissa. "



    Missä kohtaa siis tuossa kirjoituksessa olit eri mieltä kvintetin jutuista? Voisitko vahventaa sen kohdan, että minäkin huomaisin. Minusta tuossa kirjoituksessa pelkästään puolustat kvintetin kirjoituksia, et siis ole eri mieltä. Mistä asiasta siis olet eri mieltä, mitä et allekirjoita?

      
  • Opelixi:


    Missä kohtaa siis tuossa kirjoituksessa olit eri mieltä kvintetin jutuista? Voisitko vahventaa sen kohdan, että minäkin huomaisin. Minusta tuossa kirjoituksessa pelkästään puolustat kvintetin kirjoituksia, et siis ole eri mieltä. Mistä asiasta siis olet eri mieltä, mitä et allekirjoita?




    En missään kirjoituksessani ole ollut eri mieltä kvintetin jutuista. En ole ottanut niihin kantaa, kuten tänään 21:09 totesit. Miten siis voin niitä puolustaakaan.



    Sanoin olevani eri mieltä sinun käsityksestäsi kvintetin kommenteista:



    Opelixi 13.8.12 17:06: "Tänä päivänä oli kokonainen kvintetti äänessa, kun kaanonina hokivat ongelmien olevan vain ylinopeutta ajavissa ja nuorissa."



    En jaksa enää alkaa kahlata kirjoituksia ja etsiä kohtia, joista olen eri mieltä.

      
  • Seinien kanssakin saa järkevämmän keskustelun aikaiseksi kuin tämän "kvintetin" kanssa. Mikään ei käy, kaikki asiat pitää käännellä ja väännellä, itsekkäitä ollaan mutta muiden pitää joustaa ja hyväksyä.

      
  • Herbert:

    En jaksa enää alkaa kahlata kirjoituksia ja etsiä kohtia, joista olen eri mieltä.




    Eipä ole yllätys. Sen sijaan, että joskus puuttuisit puoluetovereidesi kirjoituksiin tyydyt ajamaan yhteistä agendaanne.

      
  • Itärajan tuntumassa törmää melko usein naapurin puolelta tulleisiin autoilijoihin, joiden nopeus vaihtelee huomattavan paljon. Saattavat ajaa hyvinkin hitaasti, mutta toisaalta kiihdyttää huomatessaan ohittajan.



    Pyrin pysyttelemään turvallisen etäisyyden päässä vaihtelevalla nopeudella liikkuvista pitkäkilpisistä, koska varsin sujuvasti näyttää onnistuvan myös arvaamatta pysähtyminen valtatien laitaan tai rampille ehkä karttaa lukemaan tai muuta touhuamaan. Hätävilkkujen käyttö näyttää oikeuttavan pysäköimisen minne tahansa. Eivät sentään varoita hidastelustaan nelivilkulla.

      
  • AkiK:

    Papparaisten hitaan ajon ennakointi ei ole minusta kovin vaikeaa, jo kaukaa näkee miten siinä ajellaan.

    Ja vanhemmalla kevyemmällä autolla hitaammin ajavien tuhovoimakin on aika vähäinen verrattuna uudella painavalla autolla ylinopeutta ja jatkuvaa liian suurta tilannenopeutta kaahottaviin.


    Kävikö mielessäsi, että törmäyksen toinen osapuoli voi olla jopa vanhaakin autoa kevyempi ja sen kuljettaja vieläkin suojattomampi.



    Motoristin kannalta sokean kuljettajan kolmion takaa päälle ajama auto on aivan yhtä paha rasti riippumatta siitä, ovatko auto ja kuljettaja nuoria vai vanhoja.



    Jos tietää olevansa kasan pienin, on aivan sama kuka kolarin yrittää aiheuttaa ja aivan sama millä. Kaikki ne on väistettävä.



    En löydä yhtään perustelua, miksi nuorison kohellusta pitäisi sietää, mutta en myöskään mitään muuta haitatonta koheltajaryhmää.



    Mitä jos vain ihan jokainen kuljettaja vastaisi omasta ajamisestaan, eikä yritettäisi keksiä muka hyväksyttäviä syitä kenenkään sekoilulle ratin takana?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit