En ole väittänytkään, että Virkkunen olisi esityksen kokonaan tyrmännyt. Mutta ainakin minun uutiseni mukaan hän tyrmää alueelliset maksut, jotka ovat kyseisen veron suurin epäkohta ja joita Kyllönen kannatti. Muistaakseni Kyllönen kannatti myös erillisiä ruuhkamaksuja, tai ei ainakaan niitä tyrmännyt.
Jos Virkkunen kannattaa mallia sellaisenaan, niin siitä alkaa Kokoomuksen tai ainakin Virkkusen alamäki.
On se vaan vaikeaa myöntää hehkuttaneensa (9.5.) olematonta ja olleensa väärässä. Virkkunen ei kannata päällekkäistä järjestelmää, kuten Helsingin erillisiä ruuhkamaksuja. Jos Kyllönen on näitä kannattanut, löydät varmasti tähän kuvitelmasi tueksi lähteenkin? Ne kun eivät ole missään vaiheessa esitykseen sisältyneet.
Kokonaisuutena tässä keskustelussa ihmetyttää se, miten aikuiset ihmiset ottavat asiassa keltaisen lehdistön otsikoihin kantaa ilman mitään mielenkiintoa ottaa asiasta todella selvää. Hyvänä esimerkkinä Jorma L:n täysin virheelliset kuvitelmat maksualueista. Sama vaikuttaa ihmetyttävän ministeriäkin: "Virkkunen pitää valitettavana, että keskustelu on kilpistynyt vain kysymykseen yksityisyyden suojasta. Hänestä liikkeellä on myös paljon vääriä käsityksiä."
3 miljoonan liikennekäytössä olevan henkilöauton rajaa lähestytään vuonna 2020.
Onko se taas katsastusmies joka tarkistaa kilometri kilometriltä kartasta missä on liikuttu.
Sinne kertyisi vain ajetut kilometrit.
Ei niin massiivista järjestelmää olla perustamassa että 3 miljoonaa autoa yksilöllisesti "kytätään".
ps. tee ne salaiset matkasi julkisella tai taksilla (prepaid liittymän)
Miten kansalainen voi varmistaa verometrien määrän oikeellisuuden jos paikkatietoja ei ole?
Kokonaisuutena tässä keskustelussa ihmetyttää se, miten aikuiset ihmiset ottavat asiassa keltaisen lehdistön otsikoihin kantaa ilman mitään mielenkiintoa ottaa asiasta todella selvää. Hyvänä esimerkkinä Jorma L:n täysin virheelliset kuvitelmat maksualueista. Sama vaikuttaa ihmetyttävän ministeriäkin: "Virkkunen pitää valitettavana, että keskustelu on kilpistynyt vain kysymykseen yksityisyyden suojasta. Hänestä liikkeellä on myös paljon vääriä käsityksiä."
Tarkoitat, että minä kärjistin maksualueet "ruuhka-Suomeksi" lähes koko Suomen kattavaksi.
Jos katsot alustavia määritelmiä ruuhka-Suomi vyöhykkeelle, niin todennäköisesti 90% autoista on rekisteröity näille paikoille. Ei kiinnosta jos tiettömillä taipaleilla pohjois-Karjalassa tai itä-Lapissa on kakkosalue.
Sukulaisten kesämökki on Kolhossa, Mänttä-Vilppula kunnassa. Suurinpiirtein keskellä ei mitään, Tampereen ja Jyväskylän puolivälissä. Karttojen mukaan ruuhka-Suomea olisi koko alle 1000 asukkaan Kolhon kylä ja kakkosalue alkaa vasta kun asfaltti päättyy mökkitien varrella. Tämä antaa minusta hyvän kuvan rajoista. Oliko minulla jokin muu "täysin väärä" kuva asiasta?
Tarkoitat, että minä kärjistin maksualueet "ruuhka-Suomeksi" lähes koko Suomen kattavaksi.
Jos katsot alustavia määritelmiä ruuhka-Suomi vyöhykkeelle, niin todennäköisesti 90% autoista on rekisteröity näille paikoille. Ei kiinnosta jos tiettömillä taipaleilla pohjois-Karjalassa tai itä-Lapissa on kakkosalue.
Sukulaisten kesämökki on Kolhossa, Mänttä-Vilppula kunnassa. Suurinpiirtein keskellä ei mitään, Tampereen ja Jyväskylän puolivälissä. Karttojen mukaan ruuhka-Suomea olisi koko alle 1000 asukkaan Kolhon kylä ja kakkosalue alkaa vasta kun asfaltti päättyy mökkitien varrella. Tämä antaa minusta hyvän kuvan rajoista. Oliko minulla jokin muu "täysin väärä" kuva asiasta?
Juuri näin. Ilmeisesti aiemmin linkkaamani kartta ei sen vertaa kiinnostanut, että olisit sitä esim. Kolhon osalta tutkinut: http://aijaa.com/8ZcoHZ
Kartan perusteella Kolhon kylä ja koko sen ympäristö mahtuu kevyesti alimpaan maksuluokkaan, joita on kertomasi kahden sijasta kolme. Eli kyllä, sinulla on "täysin väärä" kuva.
Tarkoitat, että minä kärjistin maksualueet "ruuhka-Suomeksi" lähes koko Suomen kattavaksi.
Jos katsot alustavia määritelmiä ruuhka-Suomi vyöhykkeelle, niin todennäköisesti 90% autoista on rekisteröity näille paikoille. Ei kiinnosta jos tiettömillä taipaleilla pohjois-Karjalassa tai itä-Lapissa on kakkosalue.
Sukulaisten kesämökki on Kolhossa, Mänttä-Vilppula kunnassa. Suurinpiirtein keskellä ei mitään, Tampereen ja Jyväskylän puolivälissä. Karttojen mukaan ruuhka-Suomea olisi koko alle 1000 asukkaan Kolhon kylä ja kakkosalue alkaa vasta kun asfaltti päättyy mökkitien varrella. Tämä antaa minusta hyvän kuvan rajoista. Oliko minulla jokin muu "täysin väärä" kuva asiasta?
Juuri näin. Ilmeisesti aiemmin linkkaamani kartta ei sen vertaa kiinnostanut, että olisit sitä esim. Kolhon osalta tutkinut: http://aijaa.com/8ZcoHZ
Kartan perusteella Kolhon kylä ja koko sen ympäristö mahtuu kevyesti alimpaan maksuluokkaan, joita on kertomasi kahden sijasta kolme. Eli kyllä, sinulla on "täysin väärä" kuva.
Tunnustan, etten ole sinun "aijaa" linkkiä huomannut. Miten siitä löytää jonkin seudun tai kylän?
Katso omaa kilometrimittaria. Tai jos epäilet pidä ajopäiväkirjaa.
Jos verotus voi perustua helposti manipuloitaviin ajopäiväkirjaan ja auton omaan kalibroimattomaan mittariin, niin mihin koko gps-järjestelmää tarvitaan? Entäpä mitä tehdään tilanteessa, jossa ajopäiväkirja tai auton näyttää vähäisempää määrää kuin gps-kyttäämö?
Olet tammikuussa asti rutissut ja väittänyt, että hallitus on yhtenä rintamana Ollilan hankkeen takana ja että Merja ei ole yksin kannattamassa esitystä. Nyt kun Kokoomuslainen ministeri ei kannata alueellista veroa ja Ollilan esitystä ainakaan sellaisenaan, niin paniikissa selität taas jotain aivan puuta heinää, joka ei liity mitenkään asiaan. Onneksemme nämä keskustelut ovat tallessa ja jokainen voi itse lukea, mitä sinä olet jankuttanut.
Juu, kyllä ne sieltä voi käydä ihan vapaasti lukemassa! Minähän sanoin tuon jo viime viikolla, höhh! Sait näköjään korjattua tuon vääristyneen aikakäsityksesi. Aika rientää kyllä, mutta tammikuusta on vasta jokunen kuukausi...
Jos Merja lähtisi heti tänään liikenneministerin virasta, niin mitä tapahtuisi esitykselle? Sitä vie eteenpäin niin Jutta kuin Jyrki kavereineen ja joku uusi liikenneministeri. Nyt se siis oikeasti nähdään, millaista uudistettua autoverotusta oltiin Vasemmistoliiton vielä mukana ollessa ajamassa ja ketkä (kaikki): tuleeko suunnitelmiin täyskäännös ja Ollilla/Kyllöskä-linja joutaa romukoppaan, vai jatkuuko samaa linjaa mitä "Merja ajoi".
Ajattelija2013:
Nyt tiedämme. Ainakaan Kokoomuksen ministeri ei esitystä sellaisenaan kannata. Sinä olet jatkuvasti jankannut, että tämä on myös Kokoomuksen hanke.
Me emme tiedä vielä yhtään mitään muuta kuin yhden kokoomuslaisen ministerin mielipiteen, sattuu nyt vaan istumaan Liikenneministeriössä tuuraamassa vielä hetken. Ihan niin kuin minä en perusta myöskään siitä mielipiteestä, jonka Kyllönen lausui Kuukausiliitteessä kansasta jne. Sinä se teet niistä vain elämää suurempia jostakin syystä, kun voisi pysyä siinä työryhmäehdotuksen sisällössä ja miten sitä oikeasti edistetään.
Kaikki muu on sinun toiveikkuuttasi ja spekulointia, tai turhanpäiväistä mollaamista - mitäpä muutakaan . Sinun on yhä edelleen hyvin ennenaikaista ilmoittaa, että "nyt suuntaa muuttui".
Ja kyllä, kyseessä on edelleen tämän nykyisen hallituksen tilaama hanke, joka oli luonnollisesti nakitettu liikenneministerille. Ollilan työryhmä on työnsä tehnyt, ei Merja sitä kirjoittanut tai ideoinut minun tietääkseni.
Ja sen takia sinä joudut nyt selittelemään myös tällaisia: Ajattelija2013:
(JEV2)En ole väittänytkään, että Virkkunen olisi ...tyrmännyt... Muistaakseni Kyllönen kannatti ... tai ei ainakaan niitä tyrmännyt...
Oikeasti uutta uutisissa on se, että kohta raati kokoontuu pähkimään saatua palautetta, kun lausuntokierros päättyi viime viikolla. Sinä voit vain toivoa, että mukana on jotakin sinun toiveistasi ja että ne tulevat huomioiduksi vielä. Ja sekin tapahtuu vasta lähiviikkoina. Sitten tiedämme ensimmäisiä vihjeitä siitä mitä voisi olla tulossa: muuttuuko ja miltä osin, vai ollenkaan. Mitä pitää selvittää vielä lisääkin jopa. Ja tiiserinä vielä sekin, "lähteekö Kokoomus alamäkeen, vai ei". Tähtäin oli jonnekin ensi vuosikymmennelle aikaisintaan vielä.
Ja loppukaneettina vielä sellainen omituisuus, että itse esityksestä me ollaan kait yllättävän pitkälle samaa mieltä oltu koko ajan. Ei ainakaan pidetä siitä sellaisenaan...
Tähän voi antaa osoitteen ja Kolho ja sen tiet on ihan keskellä kalleinta aluetta. Mistä näistä tietää, mikä kartta on lähinnä oikeaa?
Linkkasin sinulle alkuperäisen - esityksen osana - olleen taustaraportin ja siinä mukana em. kartan jo 26.1., heti ensimmäisen virheellisen aluejakoon pohjautuvan kommenttisi jälkeen. Esityksen taustaraporttina ollut viimeisin kartta lienee lähinnä oikeaa. Ehkä aiemmin kuvaamaani kiinnostuksen tasoa kertoo se, ettei se tarttunut silloin haaviin.
Mistä näistä tietää, mikä kartta on lähinnä oikeaa?
Esityksen taustaraporttina ollut viimeisin kartta lienee lähinnä oikeaa.
Lienee lähinnä oikeaa. Varmalta vaikuttavaa tietoa ja ennen kaikkea selkeä kartta. Kaikkeen sitä ihmisten rahoja näköjään käytetään, kuinkahan monta tuntia tuon tilkkutäkin miettimiseen on käytetty.
Lienee lähinnä oikeaa. Varmalta vaikuttavaa tietoa ja ennen kaikkea selkeä kartta. Kaikkeen sitä ihmisten rahoja näköjään käytetään, kuinkahan monta tuntia tuon tilkkutäkin miettimiseen on käytetty.
Ehkä ritsan on hyvä huomata, että kyseessä on Syke:n julkaisema kaupunki-maaseutu aluekartta, jota ei ole vain tähän tarkoitukseen tehty.
Lienee lähinnä oikeaa. Varmalta vaikuttavaa tietoa ja ennen kaikkea selkeä kartta. Kaikkeen sitä ihmisten rahoja näköjään käytetään, kuinkahan monta tuntia tuon tilkkutäkin miettimiseen on käytetty.
Ehkä ritsan on hyvä huomata, että kyseessä on Syke:n julkaisema kaupunki-maaseutu aluekartta, jota ei ole vain tähän tarkoitukseen tehty.
Mitä sitten, paljon on nähty vaivaa sekavaan järjestelmään, niin sekavaan että toimittajatkaan ei tiedä mikä kartta on oikea.
Mitä sitten, paljon on nähty vaivaa sekavaan järjestelmään, niin sekavaan että toimittajatkaan ei tiedä mikä kartta on oikea.
Sitä sitten, että ehkä toimittajan on hesarissa ollut syyskuussa vaikea tietää mikä kartta kolme kuukautta myöhemmin julkaistavaan loppuraporttiin sisältyy. Mutta kivahan se on länkyttää lämpimikseen...
Mitä sitten, paljon on nähty vaivaa sekavaan järjestelmään, niin sekavaan että toimittajatkaan ei tiedä mikä kartta on oikea.
Sitä sitten, että ehkä toimittajan on hesarissa ollut syyskuussa vaikea tietää mikä kartta kolme kuukautta myöhemmin julkaistavaan loppuraporttiin sisältyy. Mutta kivahan se on länkyttää lämpimikseen...
Toimittajat kieltämättä toimivat moraalisesti arveluttavasti julkaistessaan mitä hyvänsä pelkästään palkkansa eteen, siitä ollaan samaa mieltä. Oletko sitä mieltä että kartta ei ole sekava?
Ajoneuvoverotulot kasvavat 16 % tarkoituksena kerätä 135 miljoonaa enemmän kuin viime vuonna.
Autoverotulot kasvavat 2 %, mikä on 15 miljoonaa enemmän kuin viime vuonna.
Energiaverotulot kasvavat 7 %, mikä on 296 miljoonaa enemmän kuin viime vuonna.
Monesti verojen kasvatus hillitsee käyttöä. Voi käydä niinkin että verotulot vähentyvät ! Joka tapauksessa rahat on pois kulutuksesta ja syöksykierre pahentuu. Kohta jo tuoppi terassilla pistää miettimään, että raaskiiko?
Tekniikka kehittyy kulutukset laskee, me autoilijat vaan ei hyödytä siitä mitään kun etu mitataan verojen kiristyksellä pois.
Omassa autossani ei ole hankintaveroa kohtuuttomasti huomioiden ettei Suomi ole devalvoinut valuuttansa pitkään aikaan. Tosin tämä on manuaaliversion hinta, ei kaksoiskytkimellä (EDC ) varustetun.
Veroton 20630.00
Autovero 3369,57
Yhteensä 23999,57
Dieselveroa jää maksettavaksi n. 350 euroa, tosin riippuu siitä mihin bensaversioon vertaa. CO2 on 90 g/km, eli perusvero on edullinen.
Vaan kun hankin moottoripyörän huomasin että dieselverosta puhuminen on näpertelyä, ja sama juttu kakkosautossa. Edellisellä kerralla möin kakkosauton pois ja siirryin bussiin siksi että liikennevakuutuksen bonukset maksoivat enemmän kuin vuoden bussilippu.
Ykkösauton vakuutusmaksu on ihan ok, voisi se olla kalliimpikin kun tietää mikä aloittelijan maksu on. Toisaalta korvauspoliitiikka, onko se avokätistä sosiaaliturvaa roskasakille vai joutuuko kaahareiden tekoset (rikos josta määrätään sakko tai vapausrangaistus / työharjoittelua -> itse aiheutettu vahinko? ) takaisinperintään?
Koska verotuksen perusteeksi tarvitaan tarkka sijaintitieto, kartan saa halutessaan piirrettyä. Miksi tällainen mahdollisuus pitäisi sadoilla miljoonilla euroilla + vuotuiset ylläpitokulut rakentaa, kun yksinkertaisemmallakin järjestelmällä asian hoidettua?
Nykyinen tai hiukan viilattu järjestelmä. Ollilan esityksessä kilometriverolla piti korvata auto- ja ajoneuvovero. Autoilijan maksettavaksi koituvat verot kuitenkin moninkertaistuivat siinä, joten paha periaatteellinen vika siinä täytyy olla. Homma ei voi mennä niin, että kilometriveroon upotetaan myös polttoaineverot tulevaisuudessa kenties yleistyvien sähköautojen takia, mutta bensan ja dieselin veroa ei poisteta kuten auto- ja ajoneuvoveroa.
Koska verotuksen perusteeksi tarvitaan tarkka sijaintitieto, kartan saa halutessaan piirrettyä. Miksi tällainen mahdollisuus pitäisi sadoilla miljoonilla euroilla + vuotuiset ylläpitokulut rakentaa, kun yksinkertaisemmallakin järjestelmällä asian hoidettua?
Vuonna 2011 valtio keräsi tieliikenteestä veroja lähes 7 miljardia euroa.
Tämän takia jos sama tulotaso halutaan tulevina vuosina säilyttää. Minulle sopii hyvin julkisen liikenteen tukemisen lopettaminen ja palkkaverojen sekä lvv korotukset. Tällä kehitysvauhdilla polttoaine ja päästöjen verotus haihtuu ilmaan.
Kerro se yksinkertaisempi järjestelmä?
Olin aikanaan TM:n autojentunnistuskilpailun loppukilpailussa TM:n tiloissa Pasilassa. Onkohan siitä jo viisitoista vuotta? Meitä autointoilijoita oli lounaspöydässä parisenkymmentä, kaikki loppukilpailuun selvinneet. TM:n edustajina olovat Mauri Salo ja Martti Merilinna. Joku intoili vimmatusti autoveroasiasta ja vaati, että TM ottaisi lujasti kantaa tähän asiaan. Muistaakseni Martti Merilinna totesi lakoonisesti: ihan sama, millä nimellä näitä veroja kerätään. Ne kerätään kuitenkin samoiilta ihmisiltä, niiltä, joilla näköjään on tuloja. Jäi mieleen. Sopinee tähänkin keskusteluun kommentiksi.
Destia on muuten yksityinen urakoitsija, joka ei valtion verorahoja kuluta. Päinvastoin, voittoa tuottavana yrityksenä se maksaa veronsa Suomeen ja työllistää suoraan n. 1500 henkilöä. Vielä hetki sitten se oli valtion omistama yhtiö, joka tuloutti osan voitostaan valtiolle.
Olin väärässä ei ole mitään välillisiä eikä välittömiä kuluja auton käytöstä yhteiskunnalle. Siis summat on 0 euroa.
Viestissäsi 9.9.14 14:49 vielä tiesit, että autoilijoiden maksamista veroista palautuva osa vain näyttää pieneltä, mutta todellisuus on toinen. Enää et tiedäkään, millainen todellisuus on, mutta se ei estä jyrkän mielipiteen muodostamista.
Olen ollut siinä käsityksessä ( eli siis väärässä ) että nämä Destian palvelut maksetaan verorahoista?
Käsityksesi on ihan oikea. Ne ovat juuri niitä rahoja, jotka palautuvat teiden ylläpitoon eli osa 1,693 miljardia.
Liikennevirasto on yksi asiakkaista. Muita ovat kunnat, vr ja yksityinen sektori. Liikenneviraston tilaamat työt ovat suoria autoilijoiden maksamien verojen palautumisia autoilijoille.
Mihin keskustelu Destiasta liittyy? Valtiolle aiheutuviin epäsuoriin kustannuksiinko?
Ajattelija2013:
On se vaan vaikeaa myöntää hehkuttaneensa (9.5.) olematonta ja olleensa väärässä. Virkkunen ei kannata päällekkäistä järjestelmää, kuten Helsingin erillisiä ruuhkamaksuja. Jos Kyllönen on näitä kannattanut, löydät varmasti tähän kuvitelmasi tueksi lähteenkin? Ne kun eivät ole missään vaiheessa esitykseen sisältyneet.
Kokonaisuutena tässä keskustelussa ihmetyttää se, miten aikuiset ihmiset ottavat asiassa keltaisen lehdistön otsikoihin kantaa ilman mitään mielenkiintoa ottaa asiasta todella selvää. Hyvänä esimerkkinä Jorma L:n täysin virheelliset kuvitelmat maksualueista. Sama vaikuttaa ihmetyttävän ministeriäkin: "Virkkunen pitää valitettavana, että keskustelu on kilpistynyt vain kysymykseen yksityisyyden suojasta. Hänestä liikkeellä on myös paljon vääriä käsityksiä."
Nasta:
Miten kansalainen voi varmistaa verometrien määrän oikeellisuuden jos paikkatietoja ei ole?
JEV2:
Tarkoitat, että minä kärjistin maksualueet "ruuhka-Suomeksi" lähes koko Suomen kattavaksi.
Jos katsot alustavia määritelmiä ruuhka-Suomi vyöhykkeelle, niin todennäköisesti 90% autoista on rekisteröity näille paikoille. Ei kiinnosta jos tiettömillä taipaleilla pohjois-Karjalassa tai itä-Lapissa on kakkosalue.
Sukulaisten kesämökki on Kolhossa, Mänttä-Vilppula kunnassa. Suurinpiirtein keskellä ei mitään, Tampereen ja Jyväskylän puolivälissä. Karttojen mukaan ruuhka-Suomea olisi koko alle 1000 asukkaan Kolhon kylä ja kakkosalue alkaa vasta kun asfaltti päättyy mökkitien varrella. Tämä antaa minusta hyvän kuvan rajoista. Oliko minulla jokin muu "täysin väärä" kuva asiasta?
Jorma L:
Juuri näin. Ilmeisesti aiemmin linkkaamani kartta ei sen vertaa kiinnostanut, että olisit sitä esim. Kolhon osalta tutkinut: http://aijaa.com/8ZcoHZ
Kartan perusteella Kolhon kylä ja koko sen ympäristö mahtuu kevyesti alimpaan maksuluokkaan, joita on kertomasi kahden sijasta kolme. Eli kyllä, sinulla on "täysin väärä" kuva.
JEV2:
Tunnustan, etten ole sinun "aijaa" linkkiä huomannut. Miten siitä löytää jonkin seudun tai kylän?
http://www.hs.fi/kotimaa/a1305713180291
Tähän voi antaa osoitteen ja Kolho ja sen tiet on ihan keskellä kalleinta aluetta. Mistä näistä tietää, mikä kartta on lähinnä oikeaa?
Nasta:
Jos verotus voi perustua helposti manipuloitaviin ajopäiväkirjaan ja auton omaan kalibroimattomaan mittariin, niin mihin koko gps-järjestelmää tarvitaan? Entäpä mitä tehdään tilanteessa, jossa ajopäiväkirja tai auton näyttää vähäisempää määrää kuin gps-kyttäämö?
Ajattelija2013:
Juu, kyllä ne sieltä voi käydä ihan vapaasti lukemassa! Minähän sanoin tuon jo viime viikolla, höhh! Sait näköjään korjattua tuon vääristyneen aikakäsityksesi. Aika rientää kyllä, mutta tammikuusta on vasta jokunen kuukausi...
Jos Merja lähtisi heti tänään liikenneministerin virasta, niin mitä tapahtuisi esitykselle? Sitä vie eteenpäin niin Jutta kuin Jyrki kavereineen ja joku uusi liikenneministeri. Nyt se siis oikeasti nähdään, millaista uudistettua autoverotusta oltiin Vasemmistoliiton vielä mukana ollessa ajamassa ja ketkä (kaikki): tuleeko suunnitelmiin täyskäännös ja Ollilla/Kyllöskä-linja joutaa romukoppaan, vai jatkuuko samaa linjaa mitä "Merja ajoi".
Ajattelija2013:
Me emme tiedä vielä yhtään mitään muuta kuin yhden kokoomuslaisen ministerin mielipiteen, sattuu nyt vaan istumaan Liikenneministeriössä tuuraamassa vielä hetken. Ihan niin kuin minä en perusta myöskään siitä mielipiteestä, jonka Kyllönen lausui Kuukausiliitteessä kansasta jne. Sinä se teet niistä vain elämää suurempia jostakin syystä, kun voisi pysyä siinä työryhmäehdotuksen sisällössä ja miten sitä oikeasti edistetään.
Kaikki muu on sinun toiveikkuuttasi ja spekulointia, tai turhanpäiväistä mollaamista - mitäpä muutakaan . Sinun on yhä edelleen hyvin ennenaikaista ilmoittaa, että "nyt suuntaa muuttui".
Ja kyllä, kyseessä on edelleen tämän nykyisen hallituksen tilaama hanke, joka oli luonnollisesti nakitettu liikenneministerille. Ollilan työryhmä on työnsä tehnyt, ei Merja sitä kirjoittanut tai ideoinut minun tietääkseni.
Ja sen takia sinä joudut nyt selittelemään myös tällaisia: Ajattelija2013:
Oikeasti uutta uutisissa on se, että kohta raati kokoontuu pähkimään saatua palautetta, kun lausuntokierros päättyi viime viikolla. Sinä voit vain toivoa, että mukana on jotakin sinun toiveistasi ja että ne tulevat huomioiduksi vielä. Ja sekin tapahtuu vasta lähiviikkoina. Sitten tiedämme ensimmäisiä vihjeitä siitä mitä voisi olla tulossa: muuttuuko ja miltä osin, vai ollenkaan. Mitä pitää selvittää vielä lisääkin jopa. Ja tiiserinä vielä sekin, "lähteekö Kokoomus alamäkeen, vai ei". Tähtäin oli jonnekin ensi vuosikymmennelle aikaisintaan vielä.
(JEV2:n linkki uudestaan: http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/virkkunen%20ja%20satelliittivalvonta-19518 )
Ja loppukaneettina vielä sellainen omituisuus, että itse esityksestä me ollaan kait yllättävän pitkälle samaa mieltä oltu koko ajan. Ei ainakaan pidetä siitä sellaisenaan...
Jorma L:
Linkkasin sinulle alkuperäisen - esityksen osana - olleen taustaraportin ja siinä mukana em. kartan jo 26.1., heti ensimmäisen virheellisen aluejakoon pohjautuvan kommenttisi jälkeen. Esityksen taustaraporttina ollut viimeisin kartta lienee lähinnä oikeaa. Ehkä aiemmin kuvaamaani kiinnostuksen tasoa kertoo se, ettei se tarttunut silloin haaviin.
Tässä vielä linkki kaikkiin dokumentteihin: http://www.lvm.fi/tiedote/4374131/ollilan-tyoryhma-kokeiluin-kohti-kilometriverotusta
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/lauslahti-19376
On se kova muija!
Ét löytäisi muuten vastaavia linkkejä, missä kansanedustajat kannattaa ehdotusta. Ne kiinnostaisi enemmän.
(Katos Nastaa! Okei, tuoreempia sitten kanssa, heh )
JEV2:
Lienee lähinnä oikeaa. Varmalta vaikuttavaa tietoa ja ennen kaikkea selkeä kartta. Kaikkeen sitä ihmisten rahoja näköjään käytetään, kuinkahan monta tuntia tuon tilkkutäkin miettimiseen on käytetty.
Kumppani:
Sinähän juuri hetki sitten olit samaa mieltä, et pidä esityksestä.
Sou?
ritsa:
Ehkä ritsan on hyvä huomata, että kyseessä on Syke:n julkaisema kaupunki-maaseutu aluekartta, jota ei ole vain tähän tarkoitukseen tehty.
JEV2:
Mitä sitten, paljon on nähty vaivaa sekavaan järjestelmään, niin sekavaan että toimittajatkaan ei tiedä mikä kartta on oikea.
ritsa:
Sitä sitten, että ehkä toimittajan on hesarissa ollut syyskuussa vaikea tietää mikä kartta kolme kuukautta myöhemmin julkaistavaan loppuraporttiin sisältyy. Mutta kivahan se on länkyttää lämpimikseen...
JEV2:
Toimittajat kieltämättä toimivat moraalisesti arveluttavasti julkaistessaan mitä hyvänsä pelkästään palkkansa eteen, siitä ollaan samaa mieltä. Oletko sitä mieltä että kartta ei ole sekava?
Miten niin? Missä he ovat näin sanoneet?
Juu, systeemi kusee, se on tiedossa.
Jos kepu teki joskus jotain, niin siitä yksin päättelet, mitä se nyt tai kohta tekisi?
Kuka/ketkä persut olisivat niin tyhmiä, kuin väität? Soini?
Haluaisin kuulla tuoreita lainauksia. Itse en ole kuullut mitään, mikä tukisi käsitystäsi.
green:
Monesti verojen kasvatus hillitsee käyttöä. Voi käydä niinkin että verotulot vähentyvät ! Joka tapauksessa rahat on pois kulutuksesta ja syöksykierre pahentuu. Kohta jo tuoppi terassilla pistää miettimään, että raaskiiko?
green:
Omassa autossani ei ole hankintaveroa kohtuuttomasti huomioiden ettei Suomi ole devalvoinut valuuttansa pitkään aikaan. Tosin tämä on manuaaliversion hinta, ei kaksoiskytkimellä (EDC ) varustetun.
Veroton 20630.00
Autovero 3369,57
Yhteensä 23999,57
Dieselveroa jää maksettavaksi n. 350 euroa, tosin riippuu siitä mihin bensaversioon vertaa. CO2 on 90 g/km, eli perusvero on edullinen.
Vaan kun hankin moottoripyörän huomasin että dieselverosta puhuminen on näpertelyä, ja sama juttu kakkosautossa. Edellisellä kerralla möin kakkosauton pois ja siirryin bussiin siksi että liikennevakuutuksen bonukset maksoivat enemmän kuin vuoden bussilippu.
Ykkösauton vakuutusmaksu on ihan ok, voisi se olla kalliimpikin kun tietää mikä aloittelijan maksu on. Toisaalta korvauspoliitiikka, onko se avokätistä sosiaaliturvaa roskasakille vai joutuuko kaahareiden tekoset (rikos josta määrätään sakko tai vapausrangaistus / työharjoittelua -> itse aiheutettu vahinko? ) takaisinperintään?
Koska verotuksen perusteeksi tarvitaan tarkka sijaintitieto, kartan saa halutessaan piirrettyä. Miksi tällainen mahdollisuus pitäisi sadoilla miljoonilla euroilla + vuotuiset ylläpitokulut rakentaa, kun yksinkertaisemmallakin järjestelmällä asian hoidettua?
Nykyinen tai hiukan viilattu järjestelmä. Ollilan esityksessä kilometriverolla piti korvata auto- ja ajoneuvovero. Autoilijan maksettavaksi koituvat verot kuitenkin moninkertaistuivat siinä, joten paha periaatteellinen vika siinä täytyy olla. Homma ei voi mennä niin, että kilometriveroon upotetaan myös polttoaineverot tulevaisuudessa kenties yleistyvien sähköautojen takia, mutta bensan ja dieselin veroa ei poisteta kuten auto- ja ajoneuvoveroa.
green:
Olin aikanaan TM:n autojentunnistuskilpailun loppukilpailussa TM:n tiloissa Pasilassa. Onkohan siitä jo viisitoista vuotta? Meitä autointoilijoita oli lounaspöydässä parisenkymmentä, kaikki loppukilpailuun selvinneet. TM:n edustajina olovat Mauri Salo ja Martti Merilinna. Joku intoili vimmatusti autoveroasiasta ja vaati, että TM ottaisi lujasti kantaa tähän asiaan. Muistaakseni Martti Merilinna totesi lakoonisesti: ihan sama, millä nimellä näitä veroja kerätään. Ne kerätään kuitenkin samoiilta ihmisiltä, niiltä, joilla näköjään on tuloja. Jäi mieleen. Sopinee tähänkin keskusteluun kommentiksi.
Millaisesta suuruusluokasta puhutaan liikenteen aiheuttamissa välittömissä ja välillisissä kuluissa ja mistä ne muodostuvat?
Ja summien suuruusluokat olivat mitä?
Destia on muuten yksityinen urakoitsija, joka ei valtion verorahoja kuluta. Päinvastoin, voittoa tuottavana yrityksenä se maksaa veronsa Suomeen ja työllistää suoraan n. 1500 henkilöä. Vielä hetki sitten se oli valtion omistama yhtiö, joka tuloutti osan voitostaan valtiolle.
green:
Viestissäsi 9.9.14 14:49 vielä tiesit, että autoilijoiden maksamista veroista palautuva osa vain näyttää pieneltä, mutta todellisuus on toinen. Enää et tiedäkään, millainen todellisuus on, mutta se ei estä jyrkän mielipiteen muodostamista.
Käsityksesi on ihan oikea. Ne ovat juuri niitä rahoja, jotka palautuvat teiden ylläpitoon eli osa 1,693 miljardia.
Asiakkaat. Destia toimii ihan samalla tavalla yksityisenä yrityksenä kuin muutkin yksitykset yritykset.
Liikennevirasto on yksi asiakkaista. Muita ovat kunnat, vr ja yksityinen sektori. Liikenneviraston tilaamat työt ovat suoria autoilijoiden maksamien verojen palautumisia autoilijoille.
Mihin keskustelu Destiasta liittyy? Valtiolle aiheutuviin epäsuoriin kustannuksiinko?
Ahaa, minun kommenttini liittyy minun kommentteihin. Tämä selvä.