Autovalmistajien tyhmyydellä ei ole rajoja

695 kommenttia
191012141524
  • Olisi ehkä parempi, mutta kuten itse taannoin sanoit, täydellistä ratkaisua ei ole kenelläkään. Sama ongelma oikeastaan on kaikissa hybrideissä. Vai onko muissa hybridiautoissa jotenkin huimasti tehokkkaampi se sähkömoottori?
    

    Ilmoitetusta tehosta ei vielä paljoa voi päätellä, mutta sähkön tarjoamassa suorituskyvyssä on kyllä oleellisia eroja. AM&S mittasi 0-100 km/h kiihdytyksessä XC60 T8:lle 26 sekuntia, Hyundain tuotteilla saman luokan aikoja, Mini sai 16,5, Prius 14,1, Golf 11,8 ja Passat on lähempänä 10 sekuntia. Itselleni T8 ei riitä alkuunkaan, Mini ja Prius ovat rajoilla riittää ja Passat riittää täysin omaan kommutoimiseeni.

      
  • Oleellista tässä on tietenkin Volvon massa. Nuo muut ovat hitusen eri luokan autoja. Itselleni tuo riittää useimmiten mainiosti, koska kaupunkiliikenteessä en voi kiihdyttää täysillä edes sähköllä, koska joku hitaampi on lähes aina edessä. Noita 0-100 km/h kiihdytyksiä aika harvoin tehdään ja jos niitä sattuu välillä eteen, niin polttomoottori käynnistyy hetkeksi. Entä sitten? Jos taas kiihdytät rampilta alamäkeen, kuten useimmiten tilanne on, niin sähkömoottori riittää taas mainiosti.

    Onneksi jokaiselle on jotain. Edelleen T8 näyttää kelpaavan todella monelle.

      
  • Olisi muuten kiva, jos NHB kertoisi, mikä auto hänellä on. Voisin itsekin käydä vaihtamassa oman romun noin hienoon autoon. NHB:n autossahan on sekä webasto- että sähkölämmitys, pienitehoinen polttis, joka kuitenkin kuskaa autoa aivan sairaan hyvin, vaikka sitä ei toisaalta edes huomaa autossa olevan, ellei pakkokäynnistä sitä kuriositeetin luontoisesti silloin tällöin. Nelivetohan siinä autossa on luonnollisesti ja raskas peräkärrykin kulkenee mukana kevyesti sähkömoottorin pyörittäessä vetäviä pyöriä. Tilaa on kuin entisessä volkkarissa vaikka viisi norsua tulisi kyytiin. Eikä tietenkään tarvitse välttämättä ajaa nelivedolla vaan voi valita onko takaveto, etuveto vai pelkkä sähköveto.

    Kateeksi käy ja olisi tosi kiva,kun NHB kertoisi auton merkin, niin lähtisin oitis kysymään paljonko välirahaa pitäisi maksaa, jos omani siihen vaihtaisin. Alkaa tympiä, kun omassa autossa on niin paljon ylimääräistä tehoakin.

      
  • NHB:n mielestä ei ole hyvä, ettö polttis heräilee silloin tällöin, esim. ohitustilanteessa.

    Tuossa sekoitetaan kaksi asiaa. Kyse on hybridiautosta, joka joka tapauksessa käyttää paljon bensamoottoria, kun ajetaan yli 40km matkoja. Jos sen ekan 40km aikana ohittaa niin, että polttis käynnistyy, niin mitä väliä?

    NHB kirjoittaa usein kuin ajaisi täyssähköautolla, mutta kuitenkin toisaalta sanoo, että hänellä on hybridi. Eihän lähimatkoja pelkällä sähköllä ajaessa ole tarvis ohitella 80km nopeuksilla eikä muutenkaan kuin mitä normikaista-ajossa tulee ohiajoja.

    Minä kerkiän oikein hyvin omalla T8 voimalinjan autolla kaupunkiliikenteessä pelkän sähkömoottorin voimalla, ja pärjäisin maantielläkin, mutta kun pelkällä sähköllä ei pääse kuin sen nelisenkymmentä kilometriä.

      
  • Oleellista tässä on tietenkin Volvon massa. Itselleni tuo riittää useimmiten mainiosti, koska kaupunkiliikenteessä en voi kiihdyttää täysillä edes sähköllä, koska joku hitaampi on lähes aina edessä. Noita 0-100 km/h kiihdytyksiä aika harvoin tehdään ja jos niitä sattuu välillä eteen, niin polttomoottori käynnistyy hetkeksi. Entä sitten? 
    

    Voimalinja pitäisi mitoittaa nimenomaan auton massan suhteen. Siksi pelkän huipputehon tuijottelu on turhaa varsinkin hybrideissä, joissa toteutuksissa on isoja eroja. Kylmä moottori tuottaa paljon päästöjä hybridissäkin, enkä pidä ajatuksesta tuottaa suuria tehoja kylmällä moottorilla, vaikka toki hybridien moottoreita onkin kehitetty tätä silmällä pitäen. Kun käytän polttomoottoria, niin tykkään käynnistää sen hieman ennen, kuin tarvitsen suuria tehoja ja sitten kun se polttis kerran on käynnissä, niin haluan käyttää sen niin lämpimäksi, että öljyt kuivavat. Kylmänä hetkittäin käynnistely ei ole se mihin tähtään. Toki oikein suunniteltu moottori saattaa kestää tuonkin, mutta itsellä on kynnys tuollaiseen käyttöön.

    Olisi muuten kiva, jos NHB kertoisi, mikä auto hänellä on. Voisin itsekin käydä vaihtamassa oman romun noin hienoon autoon. NHB:n autossahan on sekä webasto- että sähkölämmitys, pienitehoinen polttis, joka kuitenkin kuskaa autoa aivan sairaan hyvin, vaikka sitä ei toisaalta edes huomaa autossa olevan, ellei pakkokäynnistä sitä kuriositeetin luontoisesti silloin tällöin. 
    

    Mallin kerroin jo toisessa ketjussa. Muutoin tämä osuus meni sinulta oikein.

    
    Nelivetohan siinä autossa on luonnollisesti ja raskas peräkärrykin kulkenee mukana kevyesti sähkömoottorin pyörittäessä vetäviä pyöriä. Tilaa on kuin entisessä volkkarissa vaikka viisi norsua tulisi kyytiin. Eikä tietenkään tarvitse välttämättä ajaa nelivedolla vaan voi valita onko takaveto, etuveto vai pelkkä sähköveto.
    

    Nyt sitten aloit sepittämään satuja. Nelivedolla tai vetokoukulla en tee yhtään mitään. Sähkömoottorilla varustettu etuveto on oikein riittävä pidoltaan talvella. Mulla ole mitään syytä lähteä maanteiden ulkopuolelle lumeen kahlaamaan, eikä nämä matalat autot oikein maastoon muutenkaan sovellu. Isot tavarat liikuttelen paljon mieluimmin pakettiautolla kuin kärryillä. Tilaa on enemmän kuin tarvitsen.

    
    NHB kirjoittaa usein kuin ajaisi täyssähköautolla, mutta kuitenkin toisaalta sanoo, että hänellä on hybridi. Eihän lähimatkoja pelkällä sähköllä ajaessa ole tarvis ohitella 80km nopeuksilla eikä muutenkaan kuin mitä normikaista-ajossa tulee ohiajoja.
    

    Ajan reilusti yli 90 prosenttia päivistä pelkästään sähköllä. Mun työmatkalle osuu moottoritie jo parin kilometrin jälkeen ja siellä rajoitus kesäisin on 120 km/h. Hybridin hyödyt laskisivat aika tavalla, jos puolet työmatkasta joutuisin ajamaan polttomoottorilla. Nyt koko matka menee sähköllä ilman mitään kipupisteitä.

      
  • Vähän karrigoin, juu.

    Olisi ollut kiva, kun olisit tuossakin maininnut, mikä malli sinulla on, kun en näitä ketjuja niin säännöllisesti ja kattavasti lue, Mutta jos on vain etuvetoinen eikä voi vetokoukkua asentaa, niin sitten se ei minulle sopisikaan. Täytyy silloin tällöin vetää peräkärryä ja venetraileria.

    Suomessa kaiken kaikkiaan murehditaan turhan paljon päästöistä ja niiden vaikutuksesta ilmastonmuutokseen. Maailman mittakaavassa ollaan ihan merkityksetön saastuttaja.

    Hybridi vähentää lähipäästöjä kaupungissa, mikä on hyvä. Ja tietysti muutenkin saatutetaan mieluummin vähemmän kuin enemmän. Mutta ei oteta paineita, jos moottori käy vähän aikaa kylmänä.

    Hybridin kanssahan tuppaa välillä menemään "hifistelymoodi" päälle ja alkaa tarkkailemeen sähkö/polttiksen käyntiä ja pyrkimään pelkällä sähköllä etenemiseen. Mielenkiintoisempaa ajella kuin pelkällä polttismoottoriautolla.

      
  • Tuossa sekoitetaan kaksi asiaa. Kyse on hybridiautosta, joka joka tapauksessa käyttää paljon bensamoottoria, kun ajetaan yli 40km matkoja.
    

    Ja jos ajaa usein yli 40 kilometrin siirtymiä, niin ladattavan hybridin olennaisin hyöty alkaa sulamaan nopeaa tahtia.

      
  • Hyöty mihin nähden. Ajan viikoittain pitkän matkan vähintään kerran näköjään, on tullut kiinnitettyä asiaan huomio vasta nyt, kun olen hybridillä kurvaillut. Ja on ollut viikkoja, kun on ollut joka päivälle yli 250km ajoa.

    Bensan keskikulutus tankkauksilla mitattuna on 4-5 litraa alle sen, mitä oli aiemmalla 3L dieselillä käytännössä. Siinä oli 188kW kone ja olikohan 650Nm ja spekseissä muistaakseni 8,5L yhdistetyllä, mutta eihän se siihen käytännössä jäänyt.

    Jokaisella pitkällä matkalla on ainakin se n. 40km pelkällä sähköllä ja kun ajelee rauhallisesti, niin sähköllä mennään usein pätkiä polttis sammutettuna.

    Kun on valinnut auton, jonka haluaa, kannattaa valita hybridi ihan polttoaineen säästönkin kannalta, jos ao mallista on sellainen vaihtoehto. Ainakin Volvon tapauksessa saa selvästi pienemmän kulutuksen, paremman tehon ja edullisemman hinnan autoveron ansiosta kuin jos T8:n sijasta ottaisi bensakoneen yksin. Siis pitkien matkojen ajossakin. Lähipyörittelyssä se tietysti on selvä asia, kun mennään kokonaan ilman bensan kulutusta.

      
  • Mutta jos on vain etuvetoinen eikä voi vetokoukkua asentaa, niin sitten se ei minulle sopisikaan. Täytyy silloin tällöin vetää peräkärryä ja venetraileria.
    

    Kirjoitinko, ettei vetokoukkua voi asentaa? Se oli oikeastaan se ainoa lisävarustelistan ruutu, mihin itse en ruksia laittanut.

    Suomessa kaiken kaikkiaan murehditaan turhan paljon päästöistä ja niiden vaikutuksesta ilmastonmuutokseen. Maailman mittakaavassa ollaan ihan merkityksetön saastuttaja.
    
    Hybridi vähentää lähipäästöjä kaupungissa, mikä on hyvä. Ja tietysti muutenkin saatutetaan mieluummin vähemmän kuin enemmän. Mutta ei oteta paineita, jos moottori käy vähän aikaa kylmänä.
    

    Valitettavasti tuolla asenteella ei asiat parane. Jokainen voi ajatella, ettei nyt minun tekemiset maailman mittakaavassa mitään haittaa ja perustella näin itselleen oikeutuksensa kuluttaa ja saastuttaa vapaasti. Eikä nyt oikeastaan ole keskustelun aiheenakaan se, kuinka perustella saastuttaminen itselleen, vaan puhumme eri hybriditekniikoiden eroista. Itse arvostan sitä, ettei kylmä moottori aina hetkittäin käynnistele.

    Hyöty mihin nähden. Ajan viikoittain pitkän matkan vähintään kerran näköjään, on tullut kiinnitettyä asiaan huomio vasta nyt, kun olen hybridillä kurvaillut. Ja on ollut viikkoja, kun on ollut joka päivälle yli 250km ajoa.
    
    Kun on valinnut auton, jonka haluaa, kannattaa valita hybridi ihan polttoaineen säästönkin kannalta
    

    Hyöty juuri tuohon toisessa yhteydessä arvostamaasi polttoaineen säästöön nähden. Sen vertailukohta taitaa olla niin helppo tässä suhteessa, että siitä parantaminen onnistuu monella tapaa.

      
  • Onhan muitakin vaihtoehtoja kuin joko saastuttaa vapaasti tai yliampua päästötavoitteet suhteessa siihen, että vaikka koko Suomi ei tuottaisi yhtään päästöjä, niin maailma ei sillä pelastuisi.

    Hybriditekniikalla polttiksen kulutuksesta syntyviä päästöjä vähennetään ja jos on muitakin vaihtoehtoja niin sehän on vain hyvä.

      
  • Kaipa kaikki hybriditekniikat tähtäävät päästöjen vähentämiseen pienentämällä polttoaineen kulutusta.

    Tässä kaiketi Toyota on oikea edelläkävijä, koska sieltä tuli hybridivoimalinjoja laajasti myyntiin jo ennen kuin päästöistä edes hohkattiin niin kuin nykyään. Outoa kylläkin minun mielestä, etteivät heti alunperin tehneet pistokehybridiä, joka nyt tuntuu ihan itsestäänselvästi järkevältä vaihtoehdolta.

    Twin Engine tekniikka on hyvä, koska se mahdollistaa nolla- ja vähäpäästöisen ajon ja tarjoaa kuitenkin tarvittaessa käyttöön tehoa ja nelivedon. Eikä pienennä tavaratilaa verrattuna samaan malliin pelkällä bensakoneella.

    Minusta voi sanoa perustellusti, että hybridivoimalinja pienentää ainakin Volvossa keskikulutusta selkeästi verrattuna samaan autoon pelkällä bensakoneella vaikka ajaisi paljon pitkiä matkoja.

    Kuten NHB sanoo, niin tietenkin hybridin hyöty vähenee siihen nähden, että ajaisi pelkästään lyhyitä matkoja, jolloin voi käyttää pelkästään sähköajoa tai vain hyvin vähän polttista sen lisäksi. Mutta selkeää hyötyä on myös silloin, kun joutuu ajamaan usein pitkiä matkoja.

    Twin Engine voimalinja antaa kuskille paljon suuremman vaikutusmahdollisuuden auton kulutukseen kuin ei-hybrideissä on. Kun ajaa maltillisesti maantie- & moottoritieajot, bensaa palaa erittäin kohtuullisesti.

      
  • Kuten kirjoitin, toki olisi parempi, jos Volvon sähkömoottorissa olisi enemmän tehoa. Saman voisi sanoa lähes kaikista hybrideistä, vaikka osassa on parempi suorituskyky sähköllä. Jos ja kun sähköajo tapahtuu pääosin taajamassa, niin Volvon sähkömoottori riittää mainiosti muun liikenteen sekaan. En siis vieläkään oikein ymmärrä, mikä Volvossa nyt on niin suuri ongelma. Jos polttomoottorin käynnistyminen on niin suuri ongelma, niin eikö kannattaisi ostaa täysin sähköinen auto?

    Itse kävin huolella läpi muita vaihtoehtoja ja kaikki muut toteutukset olivat minun kriteereilläni surkeita. Korostan kohtaa minun kriteereilläni! Ainoastaan GLC Mersu oli harkinnan arvoinen vaihtoehto, mutta siinäkin oli omat ongelmansa ja mielestäni Volvon toteutus oli parempi.

    Vielä kertauksena, kriteereitäni olivat neliveto, hyvä suorituskyky tarpeen tullen, riittävän tilava ja oikean mallinen tavaratila (sedan ei kelpaa etenkään jos akut madaltavat tavaratilaa), farmarikoppainen malli tai maasturi ja vielä vetokoukku oli lähes ehdoton kriteeri. Lisäehtoina auton täytyy muuten olla hiljainen ja makuuni hyvä. Eipä tässä GLC:n ja Volvon mallien lisäksi kauheasti vaihtoehtoja jää. Mersun säde sähköllä oli aika surkea, joka on mielestäni paljon suurempi miinus, kuin Volvon hieman huonompi kiihtyvyys sähköllä.

      
  • Tällaista kirjoittaa AMS Volvo V90 T8:sta.

    "Här har vi en riktig värsting. Volvo har i dagsläget valt att bara elektrifiera sina toppmodeller, T8, även om de utlovar hybriddrivlinor i folkligare modeller framöver.

    320 hästkrafter och en rejsig bensinmotor sätter tonen i den här familjekombin. I detta test urskiljer den sig som den absolut mest underhållande laddhybridbilen. Men för den sakens skull har ingenjörerna i Torslanda inte missat det viktigaste, nämligen att göra en superlen drivlina vid vardagskörning. Det går att glida runt på el, nästan som om bilen skulle vara eldriven, så länge tempot är sansat. Elmotorn kunde varit snäppet starkare, men förmodligen har man prioriterat räckvidd, vilket är förståeligt.

    En liten animerad bensindroppe i instrumenteringens kraftmätare visar var gränsen går för att bensinmotorn ska starta. Den flyttar längre upp i körläge Pure, men tyvärr finns det inget motstånd i gaspedalen som hindrar dig att trycka förbi det. Det är alltså lätt hänt att starta bensinmotorn vid en vid en motorvägspåfart eller liknande krävande acceleration. Det är visserligen inte hela världen om bensinmotorn startar en liten stund, men det är känslan av att åka helt och hållet på el som man vill åt. Det är också därför som V90 T8 har en värmepump så att du kan köra den på enbart el även om vintern, men samtidigt få värme i kupén.

    Att köra V90 T8 som hybrid när de laddbara batterierna är slut visar sig vara en fröjd även det. Samspelet mellan el- och bensinmotor är bland de bästa, och när man vill ha mycket kraft finns den tillgänglig direkt. Volvon är betydligt starkare och snabbare än de två andra laddhybriderna, vilket blir tydlig när vi plockar ut dem på ett underhållande vägparti. Men det är inte bara drivlinan och chassit som är spänstigare, ljudet från bensinmotor är också betydligt rejsigare.

    Dock kommer allt detta i vanlig ordning till ett pris. Och då manar vi inte bara bilens höga nypris, utan också det vi betalar på macken. När man använder alla hästarna i Volvon drar den naturligtvis mer soppa än de svagare rivalerna. Men eftersom den å andra sidan går att köra längst på el är det ganska mycket upp tiil dig som förare hur mycket eller lite bränsle du vill bränna. Vid lugn hybridkörning är förbrukningen likvärdig de motorsvagare bilarnas.

    En annan rond som V90 piskar upp sina kombattanter i är utrymmen. Nu kör vi händelsevis en kombi mot två sedaner, av den enkla anledningen det inte fanns någon S90 att tillgå.

    Men mycket utgörs av den geniala placeringen av de laddbara batterierna. De ligger nämligen undertill i mitten av bilen, i kardantunneln. Detta ger först och främst ett lågt och centralt tyngdcentrum. Men bäst av allt, det inkräktar inte på bagageutrymmet som i tyskarna. Ändå är Volvon den enda bilen av de tre laddhybriderna som är fyrhjulsdriven, med sin elbakaxel. Att en elektrisk fyrhjulsdrift inte är lika bra som en mekanisk är underförstått, men det är definitivt effektivare än tvåhjulsdrift vid halt väglag.

    Totalt sett är V90 ett mycket attraktivt bygge. Vi tilltalas inte bara av dess extroverta men inbjudande formgivning utan tekniskt sett känns den som väldigt komplett. Det här är utan tvekan den bästa V90 de kan köpa. Om du har råd."

      
  • Tämä on oikeastaan jatko edelliseen viestiini.

    En muuten ymmärrä, miksi BMW ja MB eivät myy nelivetoisia hybridejä kuin maastureina ja ainakaan BMW:tä ei saisi edes farkkuna. Jos saisi, niin 5 BMW tai E Mersu hybridinä, farkkuna ja nelivedolla olisivat kovia vaihtoehtoja autoikseni.Käsittääkseni C Mersun hybridivoimalinja hieman uudistuu kasvojenkohotuksen myötä. Mielenkiintoista odotan tuleeko tarjolle nelivetoa.

      
  • NHB :

    Et ilmeisestikkään siis tiedä mitkä on ekoautovalinnan perusteet ja määreet, luulin että seuraat asioita kun kovasti niin annoit ymmärtää, mutta oikeasti tietosi lähinnä perustuu huonoon nettisurffaukseen, ei mihinkään koviin faktoihin autoteollisuudesta.

    Niin, mikä tarve sinulla on puhua ja lausua "E-Klasse?", solvaat tuntematonta ihmistä huonosta englannin ja saksankielentaidostai, mutta ei siitä nyt ollut kyse, tuo on vain sinun lapsellista egoistista horinaa etten muka tietäisi että E-Klasse tarkoittaa E-sarjaa, mutta niin, se tarve horista jotain saksaa suomenkielisellä foorumilla ja pitää ihan omat sekanimitykset kaikille asioille? Katsos nyt kun sulla on niin galaksinkokonen ego niin näet kaiken sumeasti väärin vihalasien kautta.

    Niin mikä on E-Klasse? :) Pakkohan sille syvempi merkitys on olla kun sitä toistelet, tuskin mikään helpon tien egoistinen kulkue mallia "no käytän saksankielistä nimitystä vaikuttaakseni älykkäämmältä" - en minä siihen uskonut sinusta koskaan kun en sinua vihaakkaan.

    Selkeät ranskalaisilla viivoilla tehdyt rahamääräsijottelut mitä autoteollisuus on sijotellut ympäriinsä puuttuu, mistä jatkaa keskustelua välitiivistelmän jälkeen, että mikä niistä pitää paikkansa ja mikä ei, otaksun että kun et omista puheistasi saa tälläistä loppuboksia tehtyä, niin olet sotkeutunut omaan näppäryyteesi, mistä solvaat jatkuvasti muita tosin.

      
  • a. Tekniikan Maailman testissä tuo Mersu E-sarja 350e sai täydet viisi tähteä (kyseessä oli parivertaiu Mercedes E 350e sedan ja BMW 530e sedan) vaikka:

    1. Auto on pelkästään takavetoinen sedan ja nelivetoa ei siis saa. Ei myöskään saa farmarina.

    2. Toimintamatka sähköllä on vain 20,6 km.

    3. Auton hinta on 66.491 euroa (ero tehokkaampaan farmari-Volvoon 2.550 euroa).

    4. Akut syövät runsaasti tavaratilaa.

    b. Tässä vielä nuo autojen kulutukset (koko) 272 km matkalla (Ruotsalainen AMS:n testi). Automotorsportin testissä oli siis mukana Tesla S 75D, Mersun E-sarjan lataushybridi, BMW:n vitossarjan lataushybridi ja Volvo V90 T8.

    BMW: 7,6 litraa/100 km

    Mercedes: 8,3 litraa/100 km

    Volvo: 9,1 litraa/100 km

    Tässä kulutukset 158,50 kilometriin saakka ennen aktiivista ajoa.

    BMW: 5,8 litraa

    Mercedes: 6,0 litraa

    Volvo: 5,8 litraa

    Mainittakoon että sellainen nimimerkki kuin NHB on myös tähän AMS:in testiin perehtynyt, mutta ainoa asia minkä hän nosti testistä esiin oli se että Volvo kulutti 8 desilitraa enemmän kuin Mersu. Tämän havaintonsa hän on ilmoittanut kahdesti.

    c. Autojen toimintamatkat sähköllä (Ruotsalainen AMS:n testi).

    Mercedes: 21,5 km

    BMW: 32,4 km

    Volvo: 40,4 km

    Jostakin syystä nimimerkki NHB katsoo että Volvon toimintamatka sähköllä on lyhyt, vaikka esimerkiksi Passat GTE:n vastaava toimintamatka on 39,1 km Teknikens Världin mittausten mukaan.

    d. Tässä vielä Ruotsin Automotorsportin testin pisteet ja tähdet.

    Volvo: 18,5 pistettä ja 4,5 tähteä

    Tesla: 17 pistettä ja 4 tähteä

    BMW: 15,5 pistettä ja 4 tähteä

    Mercedes: 15 pistettä ja 3,5 tähteä

    e. Tekniikan Maailman testausta voi myös ihmetellä. Miten E-sarja 350e sai Tekniikan Maailman testissä täydet viisi tähteä kun Automotorsport antoi autolle vain kolme ja puoli tähteä ? Itse TM kai pitäisi laittaa testiin ehkä.

      
  • Onhan muitakin vaihtoehtoja kuin joko saastuttaa vapaasti tai yliampua päästötavoitteet suhteessa siihen, että vaikka koko Suomi ei tuottaisi yhtään päästöjä, niin maailma ei sillä pelastuisi.
    

    Tästä yhteydestä päästötavoitteiden yliampuminen on aika kaukana. Puhumme maailman mittakaavassa pienen elitistisen porukan ökykulutustuttumuksista ja elämän kannalta merkityksettömistä kalliiden autojen detaileista. Jokainen kyllä keksii perusteita perustella itselleen oikeuttaan tarpeettoman kulutukseen, mutta se tie ei vie minnekään toivottavaan suuntaan.

    En siis vieläkään oikein ymmärrä, mikä Volvossa nyt on niin suuri ongelma. Jos polttomoottorin käynnistyminen on niin suuri ongelma, niin eikö kannattaisi ostaa täysin sähköinen auto?
    

    Jokainen laittaa ongelmat suuruusjärjestykseen, mutta itse arvotan päästöt korkealle. Hybridejä markkinoidaan ekologisina valintoina ja silloin on päästöjen kuuluu olla entistä isomman suurennuslasin alla.

    Kuten jo kirjoitin, ladattava hybridi on omimmillaan mielestäni silloin, kun normaalit päivittäiset ajot ajetaan sähköllä ja polttomoottorilla mennään pidemmät reissut. Tällöin teknologian hyödyt tulee käytettyä optimaalisesti. Tuo kylmän polttomoottorin käynnistely hetkeksi on ongelmallista niin päästöjen kuin tekniikan rasitustenkin suhteen. Siksi mieluimmin vältän tuota polttomoottorin hetkittäistä käyttöä. Sitten kun polttomoottorille on tarvetta enemmän, niin sen polttomoottorin käynnistyksen hyödyt ja haitat ovat paljon paremmassa suhteessa kuin kylmän moottorin pätkäkäytössä.

    En muuten ymmärrä, miksi BMW ja MB eivät myy nelivetoisia hybridejä kuin maastureina ja ainakaan BMW:tä ei saisi edes farkkuna. 
    

    Mun mielestä tuo ei ole kovin erikoista. Jos lähdetään rakentamaan pienipäästöistä autoa, niin kulutusta lisäävä neliveto ei ole kovin luonteva varuste siihen. Näiden premium-valmistajien tuotteissa neliveto on puhtaasti mukavuusvaruste, jolla ei ole keskimääräiselle kuluttajalle mitään käyttöä suurimman osan vuodesta.

      
  • On epäloogista perustella hybridin käyttöä vain lyhyillä matkoilla, joilla voi ajaa pelkällä sähköllä ja samalla dissata, että säästyyhän polttoainetta pitkilläkin matkoilla.

    On hyvä, että myös kalliit autot tuottavat vähemmän päästöjä hybridin ansioista.

    Hybridi rulettaa myös pitkillä matkoilla.

      
  • Et ilmeisestikkään siis tiedä mitkä on ekoautovalinnan perusteet ja määreet, luulin että seuraat asioita kun kovasti niin annoit ymmärtää, mutta oikeasti tietosi lähinnä perustuu huonoon nettisurffaukseen, ei mihinkään koviin faktoihin autoteollisuudesta.
    
    Niin, mikä tarve sinulla on puhua ja lausua ”E-Klasse?”, solvaat tuntematonta ihmistä huonosta englannin ja saksankielentaidostai, mutta ei siitä nyt ollut kyse, tuo on vain sinun lapsellista egoistista horinaa etten muka tietäisi että E-Klasse tarkoittaa E-sarjaa, mutta niin, se tarve horista jotain saksaa suomenkielisellä foorumilla ja pitää ihan omat sekanimitykset kaikille asioille? Katsos nyt kun sulla on niin galaksinkokonen ego niin näet kaiken sumeasti väärin vihalasien kautta.
    
    Niin mikä on E-Klasse? ? Pakkohan sille syvempi merkitys on olla kun sitä toistelet, tuskin mikään helpon tien egoistinen kulkue mallia ”no käytän saksankielistä nimitystä vaikuttaakseni älykkäämmältä” – en minä siihen uskonut sinusta koskaan kun en sinua vihaakkaan.

    E-Klasse on vain kyseisen mallin nimi alkuperäiskielellään. Tuoksi olen kutsunut sitä siitä lähtien, kun Saksassa asuin. Olet ensimmäinen jonka mielenterveys järkkyi tuosta. Siksi epäilen, että ongelmat ovat siellä sinun päässä. En muuten ole edes tässä ainoa ja näitä on paljon muitakin. Esimerkiksi Bemarin perinteikkäät mallisarjat on paljon kätevämpi kuvata saksalaisin lyhentein.

    Jos ymmärrät saksaa, niin miksi ihmeessä nähtyäsi yksiselitteisiä tiedotteita kehityskeskuksesta ja jopa kehittäjien työpaikkailmoituksia väität kivenkovaan, ettei tuollaista keskusta tai noita kehittäjiä ole. Fanews. Ei kai kukaan normaalilla ymmärryksellä varustettu henkilö väittäisi tuollaista, jos ymmärtäisi lukemansta.

    Selkeät ranskalaisilla viivoilla tehdyt rahamääräsijottelut mitä autoteollisuus on sijotellut ympäriinsä puuttuu, mistä jatkaa keskustelua välitiivistelmän jälkeen, että mikä niistä pitää paikkansa ja mikä ei, otaksun että kun et omista puheistasi saa tälläistä loppuboksia tehtyä, niin olet sotkeutunut omaan näppäryyteesi, mistä solvaat jatkuvasti muita tosin.
    

    Ja taas palataan samaan kysymykseen: ymmärrätkö noita ulkomaan kielillä kirjoitettuja tiedotteita? Kaikki nuo tiedotteet ja uutiset on kiroitettu media-alan ammattilaisten toimesta ja jos et ymmärrä niitä, niin en oikein tiedä miten voisin auttaa sinua. Ne kelpaaat koko muulle maailmalle, joten taidat jäädä aika lailla yksin tässä, jos et ymmärrä noita. Ehkä olisi helpompi auttaa, jos pystyisit erottelemaan sen, mitä et noista ymmärrä. Pystytkö siihen?

    Toisaalta jos miettii sitä, kuinka sinä olet esittänyt vain valheita lähteiksesi, niin lienee aika kohtuutonta odottaa, että viitsisin leikata pihvin sinulle valmiiksi ja vielä syöttää sen sinulle sopivina palasina. Ihan jokainen muu osaa kyllä noista tiedotteista ja uutisista itsekin poimia olennaiset pointit. Teesisi osoittautuvat kyllä virheellisiksi hyvin nopeasti, kunhan näemme ensimmäiset näiden kehityspolkujen julkistukset. Tämä hetki voi olla jo Genevessä ennemmin kuin arvaatkaan.

      
  • "Mun mielestä tuo ei ole kovin erikoista. Jos lähdetään rakentamaan pienipäästöistä autoa, niin kulutusta lisäävä neliveto ei ole kovin luonteva varuste siihen. Näiden premium-valmistajien tuotteissa neliveto on puhtaasti mukavuusvaruste, jolla ei ole keskimääräiselle kuluttajalle mitään käyttöä suurimman osan vuodesta."

    Esimerkiksi 80 prosenttia Suomessa myydyistä BMW 520d - autoista on myyty nelivetoisena. Eräs taksifirmakin ostaa 180 kpl BMW 520d - autoja nimenomaan nelivetoisena.

    Suora lainaus Tekniikan Maailmasta:

    "Kelpuutimme vertailuun vain kaksivetoisia autoja, mutta BMW 5-sarjan suosituin versio 520d myydään neljässä tapauksessa viidestä nelivetoisena. Ja selvästi suosituin takavetomalli taas on lataushybridi 530e."

    On melko kummallista kutsua nelivetoa pelkäksi mukavuusvarusteeksi ainakaan perusteeltaan takavetoisen auton kohdalla. Nelivetohan ostetaan muun muassa parantamaan etenemiskykyä talvella.

      
  • Minunkin mielestäni omituista ja suorastaan epäloogista vähätellä nelivedon merkitystä. Jotta ihmiset käyttäytyisivät ekologisemmin, on ratkaisun oltava juuri sellainen, että mukavuuksista tai tarpeista ei tarvitse tinkiä. Pienipäästöisestä autosta ei ole mitään iloa, jos se jää kokonaan ostamatta. Jos päästöjä pyritään vähentämään kautta linjan, niin eikö ole hyvä, että perinteisesti suuripäästöisenkin auton päästöt pienenevät oleellisesti. Oikeastaan juuri tästä päästä päästöjen pienentäminen kannattaa aloittaa.

    Vähintään yhtä omituista on, että ainakaan Bemarin hybridiä ei saa farkkuna.

      
  • Intelligentsia: Tekniikan Maailman testausta voi myös ihmetellä. Miten E-sarja 350e sai Tekniikan Maailman testissä täydet viisi tähteä kun Automotorsport antoi autolle vain kolme ja puoli tähteä
    Meillä Suomessa on Tähtitakuu! Ellei haluttu merkki saa riittävää määrää tähtiä lehden testissä, voidaan tallin hyllyltä myöntää lisätähtiä oman valinnan painottamiseksi tarkoituksenmukaisella tavalla.

    Puolikkaita tähtiä ei ole pidetty tuotevalikoimassa, mutta niitäkin voidaan tarvittaessa toimittaa, jos kysyntää ilmenee.

    :)

    Kieli pois poskesta: Eri lehdet kuvastavat kansallisia näkemyksiään.

      
  • Mikko-L: Pienipäästöisestä autosta ei ole mitään iloa, jos se jää kokonaan ostamatta. Jos päästöjä pyritään vähentämään kautta linjan, niin eikö ole hyvä, että perinteisesti suuripäästöisenkin auton päästöt pienenevät oleellisesti. Oikeastaan juuri tästä päästä päästöjen pienentäminen kannattaa aloittaa.
    Kysyntä ohjaa valmistajien mallitarjontaa. Juuri siksi nelivedon kysyntään onkin vastattu tarjoamalla sitä entistä pienempien moottorien kanssa.

    Valmistaja ei voi kovin pitkälle painostaa asiakastaan säästämään, koska asiakas äänestää jaloillaan, jos kokee että häntä holhotaan liikaa. Nelivedon tilaaminen ei ole kovin vahva tapa ilmaista taloudellisen liikkumisen tarvetta.

    Siksi neliveto tarjotaan sitä tarvitseville ja talousmalleja niitä haluaville. Helpoin tapa pudottaa nelivedon kulutusta on jättää yksi kardaani pois.

      
  • NHB:

    Niin, sinun mielenterveytesi järkkyi kun kysyin syvällisempää merkitystä tuolle egoistiselle E-Klassen hokemiselle ja höperehdit jotain minun englannin ja saksankielentaidosta galaksin kokosella egollasi ja uskot vielä omiin juttuihisi ;) Ei, suurena pettymyksenä todettakoot että siinä ei ollut mitään isompaa asiaa takana, vain naurettavaa egoismia sotkea saksalaisia sanoja suomenkieliselle foorumille että kuulostaisit jotenkin hienommalta - aika hiekkalaatikkotouhua. Minun isäni ja silleen..

    Saksan akkutehtaasta sinua haastettiin esittämään kovat fakta että mitkä resurssit volkkarin akkutehtaasta on sähköautoille varattu, eikä vain esim. 48v kevythybrideille, hybrideille, PHEV-malleille ja 12v käynnistysakuille, mutta luonnollisesti sinä kevyenä nettisurffarina kadotit kompetenssisi eikä sinulla ole näitten asioitten taustoja tai pääsyä asioiden taustoihin pätkääkään olemassa hoet vain lehdistötiedotelinkkejä jankuttamiseen asti ja nälvit muiden ymmärryksen tasosta, vaikka sinä et ymmärrä edes alkeellisia kysymyksiä lehdistötiedotteiden perustasta.

    Sanoit Teslan akkutehtaan maksavan 5 miljardia. E-rökäleen suunnittelukulut oli tuota luokkaa tai enemämn joten Tesla ei ainakaan panosta sähköautojen suureen tulemiseen. Pistäkää joku 100 - 1000 miljardia niin sitten on kompetenssia mainita sähköautojen suuresta tulemisesta, taisi Volkkarin päästöskandaalikin olla VAG:lle vain taskurahoja ja se oli jokusen 30 miljardia, joten itse VAG ei edes panosta sähköautoihin omissa rahavirroissaan, lähinnä harrastelee ja kokeilee kepillä jäätä ja odottaa Kiinalaisten heille keksivät akustot.

      
  • 740, nyt en oikein ymmärtänyt mitä yritit sanoa. Saisiko saman rautalangasta? Ja tämä ei ole mitään riidan haastamista.

      
  • Saksan akkutehtaasta sinua haastettiin esittämään...
    

    Te perussuomalainen haastoitte. Anteeksi jo etukäteen kun sinuttelen. Saat oikeuden haastaa siinä vaiheessa, kun löydät edes jotain puhtaita valheita vahvempia lähteitä omien lukujesi taakse. Sinulla menee näköjään nämä aina samaa rataa. Ensin väität jotain älytöntä, joka on helppo osoittaa olevan puhdasta potaskaa. Sen jälkeen uhosi vain yltyy ja alat vänkäämään jotain detaileja, vaikka alkuperäinen väitteesi on noista detaileista riippumatta edelleen puhdasta potaskaa. Palstalla tuntuu olevan nyt sen verran uutta verta ja kertaluokkia järjellisempää argumentointia tarjolla, että puolestani voit jäädä vänkäämään detailiesi kanssa siihen asti, kunnes tulevat julkistukset tulevat osoittamaan loputkin väitteesi aukottomasti puhtaaksi potaskaksi.

      
  • Minunkin mielestäni omituista ja suorastaan epäloogista vähätellä nelivedon merkitystä. Jotta ihmiset käyttäytyisivät ekologisemmin, on ratkaisun oltava juuri sellainen, että mukavuuksista tai tarpeista ei tarvitse tinkiä.
    

    Mikä se nelivedon merkitys sitten mielestäsi on?

    Aika usein ekologisuus on kivaa niin kauan, kunhan ei itse tarvitse mistään tinkiä. Tämä on juuri se yleisin perustavaa laatua oleva ongelma asenteessa - halutaan kuluttaa juuri niin paljon kuin mihin rahat riittävät ja siirretään vastuu ongelmien ratkaisemisesta jollekin muulle.

      
  • Edelleen NHB:n mielipide on mielestäni erittäin epälooginen. Nelivedon merkitys on siinä, että valtaosa Suomessa myydyistä tämän luokan premiumautoista on nelivetoisia. Jos hybridin yhteyteen ei saa nelivetoa (tai muita haluttuja ominaisuuksia), niin se hybridi jää ostamatta - tai sitten merkki vaihtuu. Kai nyt on parempi ostaa nelivetoinen hybridi, kuin ostaa neliveto jossa ei ole sähkömoottoria ollenkaan (jos nyt oletetaan sähköauton olevan ratkaisu johonkin)?

    Hieman kärjistäen, jos 20 l/100 km kuluttava V8 vaihtuu 4 l/100 km kuluttavaan hybridiin, niin onhan se hieno asia? Tämähän muutos säästää luontoa enemmän, kuin jos 6 l/100 km kuluttava auto vaihtuu 3 l/100 km kuluttavaan hybridiin.

    Tottahan se on, että ekologisuus on kivaa niin kauan kuin itse ei tarvitse mistään tinkiä. Se on realiteetti, jonka mukaan markkinoiden täytyy toimia. Harva ihminen luopuu saavutetuista mukavuuksista. Yksikään uudella autolla ajava ja ”normaalisti” elävä länsimaalainen ei voi asiasta viisastella. Et sinäkään NHB kovin paljosta ole luopunut, vaikka ajaisitkin vain etuvetoisella hybridillä.

    Tässä oli myös tavallaan Teslan markkinarako. Ei kukaan M5 BMW:n omistaja varmastikaan harkitse vaihtoa Toyota Priukseen, mutta Tesla teki sähköauton, joka kilpailee perinteisten erittäin tehokkaiden autojen kanssa. Prius on varmasti ekologisempi kuin Tesla, mutta mitä se hyödyttää, jos ja kun M5 ei vaihdu Priukseen.

      
  • NHB :

    En minä ole mitään valheita täällä esittänyt, samoista miljardeista ollaan oltu samaa mieltä, mitä lukemat on, loppupäätelmä on että sähköautoille ei mene juurikaan resursseja autonvalmistajilla vaan lähinnä harrastelevat hitusen ja ovat odottavalla kannalla että lähtisivät vetämään. Vain sinun hyväksyntä päätelmille nähdä, että miljardit on mitättömiä mitä niihin on sijotettu ja jyvitetty moneen eri osaan, on tässä esteenä. Kyllä varmaan E-rökäleenkin miljardit on jyvitetty, mutta niin on sähköautojenkin kehityskulujen rahat jyvitetty hybrideille, PHEV-autoille, 48v kevythybrideille ja jopa 12v käynnistysakuille, metaanihybrideille ja polttokennoautojen sähköatekniikalle,liikenteen digitalisaatiolle, robottiautoille, ei siinä oikein mitään jää BEV-autoille. Alkup. lehdistötiedotteet olen lukenut ajat sitten ja siellä puhutaan vaan jyvityksistä ,kuten tapanasi on asia ilmaista.

    Sinä itse esitit näitä rahamääriä detaljeina, kun ne ei nyt sitten olleetkaan tarkemmin tulkittuna vakuuttavia rahasummia (Jopa E-Rökäleeseen uppoaa enemmän kuin yhteen sähköauton akuston tehtaaseen), niin väität minun vänkäävän detaljeista. Ei nämä ole uskon asioita ;)

    Sen lisäksi englanninkielesi on puutteellinen kun sana "electrify" kääntyi sanastossasi muotoon "sähköauto", mutta oikeasti tuo on vain ovela harhaanjohtaminen tarkoittamaan läpi malliston ulottuvaa sähkötekniikan lisäystä alkaen kevythybrideistä päätyen täyssähköautoihin - jälleen ei siinä paljon jyvitystä jää täyssähköautoille ollessa pahnan pohjimmaisina voluumiteknologioiden viedessä leijonanosan budjetista, kuten 48v systeemit. :)

    Mutta seuraavaksi näköjään argumentoit että odotellaan tulevia Geneven julkistuksia. Noh ok. odotellaan sitten, se onkin järkevin argumenttisi koko asiaan toistaiseksi eikä siinä ole mitään valittamisen aihetta tai kritiikkiä esittää.

      
  • "Siksi neliveto tarjotaan sitä tarvitseville ja talousmalleja niitä haluaville. Helpoin tapa pudottaa nelivedon kulutusta on jättää yksi kardaani pois."

    BMW:hen saa nelivedon kuulemma 990 eurolla. Eli aika halvalla. Pahemmin ei varmaankaan keskimääräisen BMW-ostajan kukkaro rasitu nelivedon valitsemisesta. Näitä vastaavia tarjouksia taitaa olla muillakin premium-merkeillä Suomessa.

    Voi toki olla rahakysymys jollekulle tuo nelivedon hankkiminen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit