Autovalmistajien tyhmyydellä ei ole rajoja

695 kommenttia
1111214161724
  • Tässä vielä tietoa siitä miten neliveto lisää lataushybridin kulutusta.

    Linkin mukaan BMW 530e:n kulutus on 29 MPG. BMW 530e X-Driven kulutus on 28 MPG.

    "Mukavuusvaruste" neliveto lisää kulutusta pienimmän mahdollisen määrän eli yhden mailin per gallona. Autojen kulutusero on siis 1609 metriä per 3,78 litraa bensaa.

    https://www.fueleconomy.gov/feg/bymake/BMW2018.shtml

    Jokainen varmaankin osaa laskea että autojen välinen kulutusero on aika minimaalinen, puhutaan desilitroista. Neliveto hybridissä lisää kulutusta siis vain minimaalisesti.

    Kun otetaan vielä huomioon että polttoainesäästöt ovat huomattavat tilanteessa jossa suurikoneinen nelivetoinen polttomoottori-auto korvataan nelivetoisella lataushybridillä, niin ei kai ole olemassa estettä sille että lataushybridejä valmistetaan myös nelivetoisina. Päinvastoin tämä on suotavaa ympäristön kannalta kokonaisuutena arvioiden. Jokaisen laskutaitoisen pitäisi tajuta se mitä edellä esitettiin.

      
  • NHB, kuten jo kerroin, mitä väliä sillä on, onko neliveto mukavuusvaruste vai välttämättömyys, jos ihminen sellaisen joka tapauksessa ostaa ja jättää sen vuoksi hybridin ostamatta. Sinä et ole vieläkään kertonut, miksi olisi parempi ostaa 530 xi kuin 530 xe. Maailmassa myydään valtava määrä paljon pahempiakin ökyautoja - ihan jo BMW:n toimesta - joten eikö olisi syytä tehdä ekologisia vaihtoehtoja myös näiden autojen ostajille? Sinun mukaasi ilmeisesti ei, joka on minun mielestäni käsittämättömän typerä mielipide.

    Jälleen unohdat autoluokan etuvedoista kirjoittaessasi. On ihan ymmärrettävää, että tietyissä autoluokissa on vain kaksivetoisia vaihtoehtoja. Nyt kuitenkin puhutaan ns. premium-merkin suuresta autosta, jonka asiaskunnalla on eri vaatimukset kuin paljon halvempien pikkuautojen ostajilla. Näitä autoja myydään hyvin paljon nelivetona ja Suomessa yli 50 % 5-Bemareista lienee nelivedolla varustettuja.

    Sekä BMW että MB ovat muutenkin tuoneet yhä enemmän nelivetoisia vaihtoehtoja markkinoille ja yhä enemmän myös malleja, joissa on aina neliveto. Onko tämä mielestäsi siis huono asia? Kuten itsekin jo myönsit, vaikutus kulutukseen on melko minimaalinen. Pitäisikö kaikkien nelivetojen tekeminen lopettaa ja peräti kieltää, koska se on turhaa luksusta?

    Mihin muuden vedämme maksimaalisen tehon rajan? Olisiko 50 hv tarpeeksi kaikkiin autoihin? Sillähän pääsee jo kevyesti sataa, joten kaikki muu on täysin turhaa luksusta, joka on kiellettävä. Miksi sinun autossasi on muuten ylitehokas moottori, joka on turhaa luksusta? Sinähän juuri kehuit hybridisi kiihtyvyydellä. Tuollainen älytön ökyily pitäisi kieltää, koska suuri teho kuluttaa sähköä enemmän kiihdytyksissä.

    No vaikka sellainen vaihtoehto olisi ekologisempi, että et omistaisi autoa ollenkaan. Suuri osa maailman ihmisistä pärjää ilman autoa. Miksi sinä tarvitset tuollaisen luksushyödykkeen, johon suurella osalla maailman ihmisistä ei ole varaa ja jota ilman suurin osa maailman ihmisistä pärjää? Miksi sinä asetat itsesi muiden yläpuolelle hankkimalla turhaa luksusta? Jos kaikki maailman ihmiset hankkisivat uuden hybridi-Passatin, olisi se valtava rasite maapallolle. Pelkästään auton valmistaminen kuluttaa hurjasti ympäristöä ja se, onko se auto sitten nelivetoinen tai ei, on hyvin minimaalinen lisärasite asiaan. On siis naurettavaa, että edes viitsit selittää jostain nelivedon turhuudesta ja kulutuksesta.

    Huomaatko mihin suohon tässä joudutaan, jos aletaan määrittelemään mikä on turhaa. Oikeastaan kaikki on turhaa luksusta.

      
  • itsekin yritin googlailla tuota 530e Xdrivelle luvattua sähköistä ajomatkaa, mutta en kyllä äkkiseltään jenkkisivustoilta sellaista löytänyt.
    Tuosta intelligentsian löytämästä MPG lukemasta toki jotain voi laskeskella.

    Joka tapauksessa Volvon ja VWn voimalinjatoteutuksella pääsee pidemmälle pelkällä sähköllä samalla energiamäärällä verrattuna Bemarin ja Mersun toteutukseen. Volvolla ja VW:llä mennään kaksivetoisesti, kun taas BMWn ja Mersun voimalinjatoteutuksessa sähkölläkin mennään nelivetoisesti. Molemmissa lienee puolensa.
    Esimerkkinä Bemarin X5 40e (jossa siis samanlainen voimalinja kuin USAssa myytävä 530e XDrive) luvataan 30km sähköisesti (akusto 9.2kWh). Samalla akustokoolla tuo takapotku 530e luvataan menevän jopa 50km. Toki X5 on raskaampi ja ilmanvastukseltaan huonompi tuohon 530e verrattuna, mutta olettaisin myös tuon nelivetovoimalinjan haukkaavan aimo annoksen tuosta tarvittavasta energiamäärästä.
    (Ja nämä olivat siis valmistajan lupaamia sähköisiä ajomatkoja. Toteutuneet ovat sitten eri asia kuten testeistä on luettavissa [X5 40e ~21km, 530e ~32km])

      
  • Tässä koeajossa arvioitiin toimintamatkaksi 25 - 30 km BMW 530e X-Drivelle.

    https://www.autotrader.ca/expert/20180123/test-drive-2018-bmw-530e-xdrive/

      
  • Hups, sekoilin tuossa aikaisemmin - eli VWn Passat GTE ei ole twin engine tyyppinen ratkaisu, kuten Volvo. Voimalinjaratkaisu on saman tyyppinen "vajaavetoisten" Mersun ja "bemarin pitkittäismoottori" PHEV mallien tapaan, eli sähkömoottori on rakennettu vaihteiston yhteyteen, joskin akuston kapasiteetti on suurempi (9.9kWh).

      
  • Mikko-L:Huomaatko mihin suohon tässä joudutaan, jos aletaan määrittelemään mikä on turhaa. Oikeastaan kaikki on turhaa luksusta.
    Kyse on valinnanvarasta, ja siitä, että ostaja päättää mikä hänelle on tärkeää. Neliveto helpottaa kinosten keskellä etenemistä, mutta haittaa taloudellista liikkumista. On ostajan asia asettaa nämä tärkeysjärjestykseen.

      
  • Itse näkisin ettei nelivedon puute ole ainakaan näillä kotimaan markkinoilla mikään 530e myynnin este. Eiköhän ne 520d xi:t osteta jo alkujaan sellaisille viikottaisille ajosuoritteille, että hybridin edut ei pääse oikeuksiinsa. Edullinen tarjous/kampanja nelivedosta ei tietenkään kaupan estekään ole.
    Talviauto 2018 testissä ollut hybridibemu maksoi yli 80k€, alkaen hinta tosin alle 60k€. Perus 520d taitaa saada kuitenkin hintaetuakin?

      
  • Tai NHB siis näyttää tietävän, mutta itse haluaisin asiasta oikeasti tietoa päättelyn sijasta, mutta ei asia mistään mittarista taida näkyä. Samoin olen miettinyt, onko parempi säästää sähkö kaupunkiin vai käyttää jo maantiellä. Luulisi, että kannattaa säästää kaupunkiin, koska kaupunkiajossa polttis kuluttaa enemmän kuin maantieajossa.
    
    T8 voimalinjassa onkin se erinomaisuus, että voi itse päättää, ajaako vajaa- vai nelivetoisella autolla.
    
    Koko auto on sitä paitsi mukavuusvaruste. Polkupyörä ja apostolinkyyti ovat lähes päästövapaita (lähipäästöt nolla) ja julkisilla liikkuessa säästää ympäristöä huomattavasti oman auton käyttöön verrattuna. Ihan vaan vinkiksi, jos viherryttää kovasti.

    Näiden asioiden mittaamiseen ei helppoa tapaa ole. Aikaisemminkin pelkän bensakulutksen mittaaminen on ollut aina enemmän ja vähemmän arvailua mm. olosuhteiden vuoksi, mutta ladattavissa hybrideissa mittaaminen on entistä hankalampaa. Havaintosi ja päättelysi ovat aivan oikealla pohjalla. Polttis matka-ajoon ja sähkö kaupunkiin on hyvä perusperiaate.

    Eikö tuo Volvon vetotapa ole pikemmin seurausta käyttötilasta? Ja vaikka ajaisikin pelkästään bensalla tai sähköllä, niin myös se toisen pään voimalinja on aina mukana tuomassa kitkoja ja massaa.

    Polkupyöräilyvinkkejä on ole tottunut ottamaan vastaan kuin niiltä, joiden vuotuiset pyöräilykilometrit ovat mieluimmin viisi- kuin neljänumeroisia. Miten on sinun laita? Julkisia pyrin käyttämään aina kun siinä on järkeä. Päivittäisiin ajoihini julkiset eivät tuo menolla laksutavalla laskien parannusta. Dieselbussien päästöt ovat nimittäin aika suuret.

    NHB, kuten jo kerroin, mitä väliä sillä on, onko neliveto mukavuusvaruste vai välttämättömyys, jos ihminen sellaisen joka tapauksessa ostaa ja jättää sen vuoksi hybridin ostamatta. Sinä et ole vieläkään kertonut, miksi olisi parempi ostaa 530 xi kuin 530 xe. Maailmassa myydään valtava määrä paljon pahempiakin ökyautoja – ihan jo BMW:n toimesta – joten eikö olisi syytä tehdä ekologisia vaihtoehtoja myös näiden autojen ostajille? Sinun mukaasi ilmeisesti ei, joka on minun mielestäni käsittämättömän typerä mielipide.
    
    Sekä BMW että MB ovat muutenkin tuoneet yhä enemmän nelivetoisia vaihtoehtoja markkinoille ja yhä enemmän myös malleja, joissa on aina neliveto. Onko tämä mielestäsi siis huono asia? Kuten itsekin jo myönsit, vaikutus kulutukseen on melko minimaalinen. Pitäisikö kaikkien nelivetojen tekeminen lopettaa ja peräti kieltää, koska se on turhaa luksusta?

    Argumentointisi on nyt aika kevyellä pohjalla siihen nähden, että huutelet siellä käsittämättömän typeristä mielipiteistä. No näinhän siinä tuppaa käymään, jos argumentit käyvät keveiksi... Kerrataanpa vielä, mistä tässä keskustellaan. Minä vastasin ihmettelyysi nelivetoisten vaihtoehtojen vähyydestä. Sitä vedät tähän mukaan jostain mielikuvituksesi syövereistä jo luksustuotteiden kieltämistä ja kaikkea muuta asiaan liittymätöntä. Onko niin, että tämä autoista keskustelu menee jostäkin kumman syystä ihosi alle vai miksi sorrut tuollaiseen?

    Vastasin siis, että mielestäni on hyvin ymmärrettävää, että akoauto on kaksivetoinen. Sinäkin olet jo myöntänyt kaksivetoisten hybridien markkinoiden olevan suurempi ja olet myös pitänyt isona ongelmana Mersun hybridien lyhyttä sähköistä käyttösädettä. Kaksivetoisella on siis mielestäsi isommat markkinat ja se myös auttaa suoraan tuohon Mersulle isoon ongelmaan. Eikö tuossa ole jo kaksikin asiapohjaista argumenttia selittämään sitä, miksi monet ovat lähteneet liikkeelle kaksivetoisilla?

    En minä ole esittänyt mitään väitteitä 530 xe:stä tai xi:stä. Miksi kyselet typeriä? En minä aio perustella sinun väitteitä.

    Sekä BMW että MB ovat muutenkin tuoneet yhä enemmän nelivetoisia vaihtoehtoja markkinoille ja yhä enemmän myös malleja, joissa on aina neliveto. Onko tämä mielestäsi siis huono asia? Kuten itsekin jo myönsit, vaikutus kulutukseen on melko minimaalinen. Pitäisikö kaikkien nelivetojen tekeminen lopettaa ja peräti kieltää, koska se on turhaa luksusta?
    

    Miten tämä liittyy siihen, että mielestäni on hyvin ymmärrettävää tarjota kaksivetoisia hybridejä?

    Mihin muuden vedämme maksimaalisen tehon rajan? Olisiko 50 hv tarpeeksi kaikkiin autoihin? Sillähän pääsee jo kevyesti sataa, joten kaikki muu on täysin turhaa luksusta, joka on kiellettävä. Miksi sinun autossasi on muuten ylitehokas moottori, joka on turhaa luksusta? Sinähän juuri kehuit hybridisi kiihtyvyydellä. Tuollainen älytön ökyily pitäisi kieltää, koska suuri teho kuluttaa sähköä enemmän kiihdytyksissä.
    

    Jos tuollainen 85 kilowattinen moottori on mielestäsi ylitehokas isoon raskaaseen autoon, niin ok, mutta jotenkin tuntuu, että nyt siirtelet maalia merkistä riippuen. Volvon polttomoottorihan on aika tavalla tuota tehokkaampi, mutta sehän ei ilmeisesti ole mielestäsi ylitehokas.

    Olet ymmärtänyt sähkömoottorin kulutuksen nyt väärin. Sähkömoottorissa ja koko -järjestelmässä pitää olla paljon tehoa, jotta jarrutusenergiaa saadaan kerättyä mahdollisimman paljon. Ei sillä, että kiihdytetäänkö 50 hv:n tai 85 kilowatin tehoisella moottorilla ole lähtöökohtaisesti merkittävää vaikutusta energian kulutukseen. Tietenkin hetkellisesti tehokkaampi voi käyttää kiihdytykseen suurempaa tehoa, mutta samaan tavoitenopeuteen päästään nopeammin ja kiihdyttämiseen kuluu siis samassa suhteessa vähemmän aikaa.

    Sähkömoottorin ja polttomoottorin kulutukset eroavat toisistaan. Tämän vuoksi Teslojen kulutukset pysyvät hyvin kurissa valtavasta suorituskyvystä huolimatta.

    No vaikka sellainen vaihtoehto olisi ekologisempi, että et omistaisi autoa ollenkaan. Suuri osa maailman ihmisistä pärjää ilman autoa. Miksi sinä tarvitset tuollaisen luksushyödykkeen, johon suurella osalla maailman ihmisistä ei ole varaa ja jota ilman suurin osa maailman ihmisistä pärjää? Miksi sinä asetat itsesi muiden yläpuolelle hankkimalla turhaa luksusta? Jos kaikki maailman ihmiset hankkisivat uuden hybridi-Passatin, olisi se valtava rasite maapallolle. Pelkästään auton valmistaminen kuluttaa hurjasti ympäristöä ja se, onko se auto sitten nelivetoinen tai ei, on hyvin minimaalinen lisärasite asiaan. On siis naurettavaa, että edes viitsit selittää jostain nelivedon turhuudesta ja kulutuksesta.
    

    Sieltä ymmärtämättömyyden verhon alta taitaa lopulta paljastua todellinen ituhippi. Ekologisinta olisi, jos tekisimme kaikki kehoistamme bioenergiaa. Itse tarvitsen autoani oikeastaan vain työtehtävieni suorittamiseen. Haluaisitko, että siirryn yhteiskunnassa pummien puolelle vai mikä olikaan pointtisi? Tutkimusten mukaan ylivoimaisesti suurin osa autojen päästöistä syntyy käytön yhteydessä ja voisin kyllä väittää, että omat käytön päästöt ovat niin alhaiset, että niitä kritisoidaksesi tarvitse jotain muuta kuin tuollaisia latteita vesimelonivihreiden typeryyksiä. Luksusta autoni maailman mittakaavassa on, mutta minä en ole saarnaamassa luksuksen kieltämisestä, vaan yritän tehdä maailman mittakaavassa suuresta kulutuspotentiaalista huolimatta ekologisia valintoja. Sinä taasen alat kuulostamaan siltä, että vihreiden listoilta voisi löytyä kysyntää teeseillesi.

      
  • Geneven autonäyttely oil ja meni, eipä ollut kummosesti sähköautoja siellä nähtävillä. Mitähän seuraavaksi yritetään argumentoida osana "sähköautojen suurta tulemista"?

    Hyundai Konako se nyt henkilöityy ja ruummilistuu tähän kaikenkattavaan autoalan murrokseen ja sähköautojen suureen tulemiseen? Noh eipä tosin ole omena kauas puusta pudonnut kun liikenneministeriö höperehtii että Tesla 3 on tässä se juttu mikä pelastaa Suomen sähköautopolitiikan. Aina uskotaan johonkin yhteen autoon messiaana :)

      
  • Geneven autonäyttely oil ja meni, eipä ollut kummosesti sähköautoja siellä nähtävillä. Mitähän seuraavaksi yritetään argumentoida osana ”sähköautojen suurta tulemista”?

    Argumentointisi irtautuu, jos vain mahdollista, entistä eteemmälle todellisuuden asettamista kahleista.

    88th International Motor Show, Palexpo, 8rd to 18th March 2018. World premieres in car industry, international car exposition.

    https://www.gims.swiss/en/

      
  • Mielestäni tämä "ekoauto" Mercedes GLC 350e 4Matic Plug In Hybrid olisi tullut valmistaa vain kaksivetoisena. Perustelen asiaa seuraavasti.

    a. Neliveto pelkkänä mukavuusvarusteena lisää kulutusta ainakin muutaman desilitran satasella.

    b. Neliveto pelkkänä mukavuusvarusteena lyhentää toimintamatkaa sähköllä ainakin muutaman kilometrin.

    c. Mukavuusvaruste neliveto tulisi rakentaa vain muihin premium-autoihin muttei premium-autoihin jotka ovat lataushybridejä.

      
  • Hauska juttu, miten valitat henkilökohtaisuuksiin menemisestä, vaikka minä vain keskustelen sinun mielipiteistäsi jota pidän epäloogisena ja pian itse selität, että keskustelu menee minun ihoni alle. Eikö tuo ole henkilökohtaisuus? Voisin jopa väittää, että asia ihon alle menemisen suhteen on juurikin toisinpäin.

    NHB edelleenkään minä en ole missään kohtaan väittänyt, että kaksivetoisia hybridejä ei kannattaisi tehdä. Jopa BMW voi sellaista ihan rauhassa tehdä. Vedätkö juttua tahallaan sivuraiteille? Montako kertaa sama asia täytyy sinulle toistaa?

    Pointti on, että nelivetoisen hybridin puute melko kalliissa premiumautossa tarkoittaa monelle sitä, että sitä hybridiä ei osteta ollenkaan - tai ehkä sitten ostetaan toisen merkkinen vaihtoehto. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Ei se sitä poista, etteikö myös kaksivetoisille hybrideille olisi erittäin paljon tilausta. Miksi jankutat tuota samaa viestistä toiseen, vaikka olen korjannut tuon jo monta kertaa?

    Sinun tarvitsee perustella minun väitteeni 530 xi:stä ja 530 xe:stä, koska minun väitteeni on suora seuraus sinun väitteestäsi. Jos nelivetoista hybridiä ei tarjota, moni päätyy ostamaan nelivetoisen ei hybridin. Miksi tämä on mielestäsi hyvä asia?

    Sinä aloit sekoilla erittäin epäloogisine väitteinesi tarpeista/mukavuuksista, joten minä vain johdatin väitteitäsi hieman pidemmälle. Kas vain, sinusta alkoikin heti tuntua epämukavalta, kun sinä et olekaan se, joka saa määritellä mikä on turha mukavuusvaruste ja mikä ei. Olipa yllättävää - kovin tyypillistä "vihreää" ajattelua. Kielletään se, mitä minä en kaipaa ja sallitaan se, mitä minä haluan.

    Juuri tuossa "ekoautomääritelmässä" mennään heti metsään. Ei ole lainkaan oleellista, kuinka ekologinen jokin yksi automalli on. Oleellista on, kuinka paljon ihmiset keskimäärin muuttavat käyttäytymistään ekologisempaan suuntaan. Jotta luksusautoihin tottuneet muuttavat käyttäytymistään ekologisempaan suuntaan, on tarjolla oltava "ekologisempia" luksusautoja. No eihän 530 xe vielä luksuauto ole, mutta pointti on sama. Jotta nelivetoon tottunut ja sellaisen haluava voi vaihtaa ekologiseen hybridiin, on oltava tarjolla nelivetoisia hybridejä. Vaikka BMW tekisi puhdasta happea tupruttavan auton, ei siitä ole oikein iloa, jos 99 % BMW:n ostajista päätyy M5:een.

    Jospa katsotaan mitä hybridejä Suomessa myydään kalliimmassa hintaluokassa, niin Volvon T8 on täysin omassa luokassaan. Mersun nelivetoinen GLC 350e myy myös hyvin. Mikä näitä yhdistää? Neliveto.

    Enkä ole ymmärtänyt sähkömoottorin kulutusta väärin. Kyseessä oli vain ironinen esimerkki siitä, kuka saa päättää mikä on turhaa.

      
  • Väittäisin että erilaisten moottorivaihtoehtojen tarjoajat ovat vahvoilla tulevaisuudessa. Ei maailmaa muuteta kertaheitolla, kovin nopea ja yksipuolinen tarjonta ei tule menestymään pitää olla vaihtoehtoja. BMW tuskin tulee ilmoittamaan mitään niin dramaatttista, kuin Volvo taannoin täydellisellä polttomoottorien alasajollaan.

    BMW:llä ymmärretään että myös tulevaisuudessa on niitä jotka haluavat isoja polttomoottoreita, hybridejä ja tietenkin myös sähköautoja. Vetotapojen kohdalla BMW tarjoaa asiakkailleen etuvetoja, takavetoja ja nelivetoja ja tämäkin on mielestäni etu kovassa kilpailussa. Hybridien kohdalla uskon seuraavan sukupolven hybridien BMW:llä jopa kolmikertaistavan sähköllä ajettavan matkan mihin nyt on totuttu. Kehitys menee eteenpäin kovaaa tahtia ja uskon, että polttomoottorien kehitykselle on myös tilausta ja siihen panostetaan myös tulevaisuudessa. Polttomoottorien ja sähkömoottorien yhteiselo tulee olemaan pitkä ennen täyssähköistymistä jos sellainen on edes mahdollista. Tuohon voi laittaa kyllä täysin aiheellisen kysymysmerkin tämän suuren hypetyksen keskelle. Hätiköidyistä päätöksistä voi koitua vielä monia ongelmia. On hyvä pitää mielessä että akuston hinnasta noin 80% syntyy sen raaka-aineista.

    Sähköautojen nopea yleistyminen voi johtaa pulaan akkujen raaka-aineista.

    http://www.ts.fi/uutiset/talous/3715485/Sahkoautojen+nopea+yleistyminen+voi+johtaa+pulaan+akkujen+raakaaineista

      
  • Konkretisoin vielä pointtiani. Tesla Model S ei luultavasti ole sähköautojen ekologisimmasta päästä. Siinä on jopa se kauhea neliveto mahdollisuus. Miksi on kuitenkin hyvä, että Tesla S on olemassa? Siksi, että Tesla on vaihtoehto esimerkiksi RS7 Audille tai M5 BMW:lle, jotka kuluttavat todella paljon polttoainetta. NHB ilmeisesti kuvittelee, että Toyota Prius tai GM Bolt ovat vaihtoehtoja M5:n omistajalle. Hieno juttu, että Prius on olemassa, mutta vastaavasti on hieno juttu, että Model S on olemassa niille, jotka haluavat autolta hieman eri asioita kuin Priuksen omistaja.

      
  • Offtopic: Osaatko Mikko-L sanoa mistä johtuu, että tapasi keskustella tuo mieleen palstalta kadonneen Auto-m:n?

      
  • Mikko-L ei täyssähköauto ole koskaan äijäauton korvike. MB:n AMG-sarja, BMW:n M-sarja ja Audin RS-sarjan autot räyhäävät ja liikkuvat juuri niin kuin kunnon menopelin pitää. Hauskuus on siinä että tarvitttaessa on ääntä ja menemisen meininkiä sitä ei sähköautolla tyydytetä ei sitten mitenkään.

      
  • "Argumentointisi irtautuu, jos vain mahdollista, entistä eteemmälle todellisuuden asettamista kahleista."

    -Sinulla on nyt tuplastandardi. Sinähän sanoit että Suomessa myydään jo 60kwh akustolla Konaa ja esim. Tesla 3:sta, vaikka oikeasti kumpaakaan autoa ei vielä Suomessa voi ostaa.

    Nyt kun sanoin että Geneven autonäyttely oli ja meni, niin hyökkäätkin päälle selittämään jostain todellisuudesta irtautumista. Eli tulevaisuus on sinulle nykyisyytt, mutta vain kun se omiin argumentteihisi sopii ja maailmankuvaan, ei totuudellisesti kaikkeen. Hieno mies...

    PS.

    Geneven autonäyttelyn näytteillä olevista sähköautoista on jo artikkeleita, että mitä siellä tullaan näkemään jos siis seuraa automaailmaa, kuten NHB kovasti hehkutti seuraavansa, niin ei tartte jonotella pykälään asti. ;)

      
  • tracktest:
    Hybridien kohdalla uskon seuraavan sukupolven hybridien BMW:llä jopa kolmikertaistavan sähköllä ajettavan matkan mihin nyt on totuttu.

    Mikseivät muut pyrkisi, tai pystyisi samaan "seuraavan sukupolven" hybrideillään myös?

    Eikä kun kerropas ensiksi mikä on mielestäsi tilanne nyt, mihin "on totuttu" tänä päivänä? Sitten tiedetään mikä voisi olla sama, mutta vain x3.

    Näin voidaan tarkistaa sitten, menikö kenen veikkaukset lähimmäksi.

      
  • "Hauskuus on siinä että tarvittaessa on ääntä ja menemisen meininkiä sitä ei sähköautolla tyydytetä ei sitten mitenkään."

    Tuulilasin palstalla oli nimimerkki joka oli vaihtanut BMW M5:sen Teslaan. Oli valintaansa erittäin tyytyväinen.

      
  • Ei sähköauto tietenkään kaikille em. auton omistajille kelpaa, mutta varmasti Model S on useille vaihtoehto. Vaihtoehto joka on myös toteutunut.

      
  • Kumppani tämä on BMW:n virallisilta sivuilta.

    Vuodelle 2021 BMW arvioi, että viidennen sukupolven voimalinjoilla saavutetaan täyssähköautolle noin 700 kilometrin toimintamatka ja ladattavien hybridien sähkötoimintamatka kasvaa jo 100 kilometrin tietämille.

    Aika lähelle tuo oma arvioni osui.

      
  • -Sinulla on nyt tuplastandardi. Sinähän sanoit että Suomessa myydään jo 60kwh akustolla Konaa ja esim. Tesla 3:sta, vaikka oikeasti kumpaakaan autoa ei vielä Suomessa voi ostaa.
    

    Mikä ajatus sulla on noiden valheiden keksimisessä, kun faktat ovat helposti kaikkien nähtävillä? Tulevat näyttelyt ovat sinun todellisuudessa jo menneet ja kaikki muukin menee vailla mitään yhteyttä muiden todellisuteen. Tuossa alla siis se, mitä kirjoitin Teslasta ja LEAFISTA.

    Nissan kyllä ilmoittaa Leafin 60 kWh version hinnan ja Teslan voit varata täältä:
    https://www.tesla.com/fi_FI/model3

      
  • Juu, molempien toimitukset sitten joskus 2030 Suomeen :) Hinnankin olisit sanonut jos sellainen olisi olemassa Nissanille, mutta se menee luultavasti yli 50 000e ja tipauttaa itsensä normiautojen hintaluokista niin et kehdannut sitä sanoa.

      
  • Offtopic: Osaatko Mikko-L sanoa mistä johtuu, että tapasi keskustella tuo mieleen palstalta kadonneen Auto-m:n?
    

    Hyvä havainto, joka paikkansa pitäessään selittäisi paljon.

    Vuodelle 2021 BMW arvioi, että viidennen sukupolven voimalinjoilla saavutetaan täyssähköautolle noin 700 kilometrin toimintamatka ja ladattavien hybridien sähkötoimintamatka kasvaa jo 100 kilometrin tietämille.
    
    Aika lähelle tuo oma arvioni osui.

    No tuosta on kyllä kolminkertaisuus kaukana.

    Mikko-L ei täyssähköauto ole koskaan äijäauton korvike. MB:n AMG-sarja, BMW:n M-sarja ja Audin RS-sarjan autot räyhäävät ja liikkuvat juuri niin kuin kunnon menopelin pitää. Hauskuus on siinä että tarvitttaessa on ääntä ja menemisen meininkiä sitä ei sähköautolla tyydytetä ei sitten mitenkään.
    

    Nuo mitään räyhää... Korkeintaan sivistyneesti mörisevät. Menemisen meiningissä sähköinen voimalinja on aivan omaa luokkaansa. Se tunne, kun voima tulee heti eikä vasta joskus, on jotain mihin nuo polttomoottorit eivät vain pysty. Teslaan verrattuna noista tehokkaista takseista voisi sanoa, että paljon melua tyhjästä.

      
  • Juu, molempien toimitukset sitten joskus 2030 Suomeen ? Hinnankin olisit sanonut jos sellainen olisi olemassa Nissanille, mutta se menee luultavasti yli 50 000e ja tipauttaa itsensä normiautojen hintaluokista niin et kehdannut sitä sanoa.
    

    Ja jälleen kerran puhdas fiktiivinen väitteesi muuntuu vain toiseen puhtaasti fiktiiviseen muotoon. Tätähän sinun koko argumentointisi on.

      
  • NHB suhtautuu muiden mielipiteisiin pilkallisesti ja vähättelevästi. Ja lähes kaikkien mielipiteet aiheesta kuin aiheesta on pelkkää potaskaa. Miten tuolla ylimielisyydellä pärjää missään työyhteisössä? Mikä on totuus tuon nimimerkin takana olisi mielenkiintoista tietää, saattaisi yllättää monet tai sitten ei. NHB uskoo olevansa kaikkien alojen asiantuntija ja on siksi todella herkkä kritiikille. NHB saa mielihyvää muiden ihmisten mollaamisesta ja vähättelystä. NHB rakastaa sosiaalista mediaa ja täällä on helpointa luoda täydellinen kuva omasta elämästään. NHB oletko omasta mielestäsi täydellinen ihminen?

      
  • NHB tuossa aiemmin kommentoi, kun mietin sähkö/bebsa-ajon problematiikkaa.

    Minä vain sitä ihmettelen, että koskapa kaupunkiliikenteessä ainakin minun hybridi kulkee aika pitkiä matkoja sähköllä vaikka pistokkeesta ladattu energia on jo kulutettu pois ja toisaalta maantieajossa auto ei sammuta polttista ollenkaan siinä määrin kuin kaupungissa (siis edelleen tilanteessa, kun pistokkeesta otettu sähkö on käytetty), niin kannattaako akun varaus käyttää maantiellä vai vasta kaupungissa, kun ajaa pitkää matkaa maantiellä, jonka päätteeksi on 60km/h ja alle matkaa vielä se 40km? Jos bensan kulutusta pelkästään ajatellaan. Lähipäästöjen kannalta tietysti mieluummin sähköllä kaupungissa.

    Ja toinen asia oli se, että kannattaako pitkälle matkalle lähteä ensin polttiksella, kun auto on ollut esilämmitettynä eikä tarvitse mitään hitaiden nopeuksien sähkövääntöä ajatella, koska suunnilleen suoraan pihatieltä luiskahtaa maantiepätkän kautta motarille. Koska havainto on minulla, että täyteen ladatulla akulla pääsin pidemmän rupeaman, kun oli ensi polttiksellä ajanut n. 100km ja sen jälkeen vaihtoi sähkölle.

    Volvon T8 voimalinjassa ei ole kardaania ynnä sen yhteyteen tarvittavia kulmavaihteita eikä keskitasauspyörästöä pyörimässä mukana, kun ajaa joko bensalla tai sähköllä pelkästään. Autossa voi valita jatkuvan nelivedon päälle, mutta voi ja kannattaa normaalisti ajaa joko taka- tai etuvetoisena. Vaihteen valitsimessa on asennot D vapaalla vapaasti rullaava ajoa varten, B tehostettua energian talteenottoa varten (simuloitu moottorijarrutus) ja jos B asennossa nykäisee vaihteen valitsinta vielä kerran niin polttis käynnistyy pakko-ohjauksella eli auto on etuvetoinen vaikka akussa olisi energiaakin. Ja silloin kun on tarpeeksi sähköä akussa, voi ajaa pelkästään takavedolla.

    Julkisia kannattaa käyttää, jos huomaa amulla kovasti vihertävänsä, koska se bussi kulkee joka tapauksessa olipa NHB kyydissä eli ei.

    Ei se kommentti polkupyörästä ja julkisista ollut NHB:lle kohdennettu vaan kaikille, jotka ilmoittautuvat vastustamaan nelivetoa, mutta kumminkin käyttävät yksityisautoa. Joku tolkku päästöistä puhisemisessakin pitäisi olla. Riittää, kun isot herrat pelastavat maailmaa myymällä toinen toisilleen päästöoikeuksia.

      
  • NHB suhtautuu muiden mielipiteisiin pilkallisesti ja vähättelevästi. Ja lähes kaikkien mielipiteet aiheesta kuin aiheesta on pelkkää potaskaa. Miten tuolla ylimielisyydellä pärjää missään työyhteisössä?
    

    Kiitokset analyysistäsi, mutta saanet vielä hioa kotipsykologin taitojasi. Oppimisen avuksi annan sinulle kuitenkin vastauksia. Itse en osaa arvostaa sellaisia kirjoittajia, jotka kirjoittelevat puhtaita valheita, eivät anna päivän selvien faktojen häiritä fiktiota tai sitten vain keskittyvät käyttäytymään huonosti. Se on kuitenkin liioittelua, että lähes kaikki olisivat tuollaisia. Varsinkaan työyhteisöissäni en törmää tuollaisiin. Tuollainen häiriökäyttäyminen näkyy minulle lähinnä näiden moderoimattomien keskustelupalstojen perusongelma. Jos palaverissa joku alkaisi horisemaan vaikka tämän sinun viestin tyyliin, niin se sankari ei taitaisi toista kertaa saisi palaverikutsua.

    NHB uskoo olevansa kaikkien alojen asiantuntija ja on siksi todella herkkä kritiikille. NHB saa mielihyvää muiden ihmisten mollaamisesta ja vähättelystä. NHB rakastaa sosiaalista mediaa ja täällä on helpointa luoda täydellinen kuva omasta elämästään. NHB oletko omasta mielestäsi täydellinen ihminen?
    

    Kaikkien asioiden asiantuntija en missään nimessä ole, mutta autoista ja laajemminkin tekniikasta olen melko hyvin perillä. Mielihyvää saan mm. uusien asioiden oppimisesta ja kehittävistä keskusteluista. Haluaisin kuulla rakentavaa kritiikkiä, mutta tällä palstalla sitä ei juurikaan ole tarjolla, vaan tuo "kritiikki" on lähinnä palstan täyttämistä kuluneilla henkilökohtaisuuksilla vailla asiasisältöä. Sinä annoit tuossa juuri yhden edustavan esimerkin tuollaisesta. Sosiaalista mediaa en rakasta. Hävettää kun päivitykseni ovat niin harvinaisia siellä, että kaverinikin kuittailevat siitä. Haluaisin kyllä aktivoitua tuollakin saralla, mutta harrastan aika paljon asioita ja aikaa on rajallisesti. Viimeinen kysymyksesi on jo liian hölmö ansaitakseen vastauksen.

      
  • NHB:

    Juu, kannattaa mieluumnin keskittyä vain nälvimään ja olla kertomatta kovia faktoja mistään. Eipä sinulla niitä luultavasti perustason nettisurffarina olisikaan.

    Se siitä ja "sähköautojen suuresta tulemisesta" näköjään sitten. Torsoksi jäi ja tyhjyyttään kumisevaksi kulissiksi missä on enää jäljellä lapsellisia nälvinnänyrityksiä ilman yritystäkään todistaa mitään edes linkein. Eletään tulevaisuudessa myös kuten itselle sopii, mutta muut eivät saa elää tulevaisuudessa kuten että Geneven autonäyttely olisi jo takanapäin - siitä seuraa taas lisää nälvintää muita kohtaan. Sekosin jo laskuissa että onko tämä nyt sitten kolmoisstandardi kait...:-(

      
  • https://electrek.co/2018/01/04/nissan-leaf-2019-specs-range-charging/

    Ensi vuonna mahdollisesti tulee jonnekkin saataville 60kwh, malli, Suomeen ehkä 2020 jos silloinkaan?

    Mutta hei joo eletään tulevaisuudessa, nyt voi ostaa jo Suomessa 60kwh Leafin osana "sähköautojen suurta tulemista" ja "autolan murrosta". Tulevaisuushan on nyt siis ja nyt on viimeksi!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit