Autovalmistajien tyhmyydellä ei ole rajoja

695 kommenttia
1131416181924
  • MEB-pohjalevystä VW:n omaa juttua. 2025 pitäisi olla 30 sähköauto-mallia. Näitä arvioidaan myytävän miljoona kpl vuodessa 2025 lukien.

    Itse löysin viisi mallia jotka lanseerataan 2022 mennessä.

    http://newsroom.vw.com/vehicles/concept-cars/the-electric-vehicle-module/

      
  • NHB:

    Mä en ole väittänyt täällä yhen yhtä asiaa, vain sinä olet väittänyt tästä "sähköautojen suuresta tulemisesta"

    Et nyt oikein pysy kartalla keskustelusta? Koitahan nyt pysyä vain asiassa etkä jatkuasti jankuttaa minusta jotain, tai sitten alan jo uskoa että kuuluisit mieluummin jonnekkin ihan muualle kuin tänne.

      
  • Mä en ole väittänyt täällä yhen yhtä asiaa...
    

    Tämä kyllä kruunaa pitkän järjettömien väitteidesi jatkumon.

    Onko taktiikkasi nyt kieltää kaikki nuo nimerkilläsi kirjoitetut väitteet ja keksiä joku uusi kulma ilmeisen kieltämiseen?

      
  • Peugeot - Citroenilta näköjään on tulossa 13 sähköautoa 2019 - 2024. Näistä on selkeä lista.

    Artikkelissa listatut VW Groupin sähköautot jäävät alle tuon määrän (Audi, VW, Seat, Skoda). Audilta tulee kolme ja VW:ltä viisi sähköautoa, Seatilta ja Skodalta tulee kummaltakin ainakin yksi.

    VW:n "30 mallia" saadaan ehkä aikaan sillä että yhden auton eri akkukoot katsotaan eri malleiksi.

    http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20160422/konceptbilar-och-kommande-miljobilar/

      
  • NHB:

    Eli tarkoitus ei ole asiakeskustella autoista? :) Mitä sitten toimitat täällä?

      
  • Porschen nopeita pikalatureita ei sijoiteta teiden varsille autonkäyttäjien käyttöön, vaan ehkä vain Porsche-kauppoihin.

    http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/kronikor/20180304/porsche-kan-vara-pa-vag-att-gora-en-onodig-miss-med-de-supersnabba-elbilsladdarna/

      
  • NHB:
    
    Eli tarkoitus ei ole asiakeskustella autoista? ? Mitä sitten toimitat täällä?
    

    Asiallinen keskustelu on nimenomana minun tavoite, mutta sinä olet valinnut toisen tien. Asiallinen keskustelu ei pääse koskaan käyntiin, kun pitää jankuttaa sellaisista asioista kuin ovatko kymmenet miljardit enemmän kuin muutama miljoona, onko aktiivinen kehityskus todellinen vai ei ja lopuksi vielä pitää miettiä, että osaavatko natiivit ammattimaiset kielen käyttäjät omaa kieltään. Parempi vain katsoa, montako niitä sähkö-Golfia lopulta tulee, niin faktat selviävät kyllä sitäkin kautta.

      
  • NHB:

    Elä sitten jankuta - jos ei ole kompetenssia puhua miljardeista ja kehityskeskuksien yksityiskohdista että onko ne osa "sähköautojen suurta tulemista" niin suosittelisin pysyttäytymään keskustelusta etäämmällä.

    Luulin että sinulla on jotain faktojakin aiheeseen kun hehkutit sähköautojen suurta tulemista, mutta oletkin vain tyypillinen sähköautojankuttaja joka vaan listaa nettilinkkejä - no nehän onkin faktoja joo...

    Ei ne sähkö-golfit tule perustuen sun linkkilistaan.

      
  • Hehee. Huutelet kompetensseista, vaikka et toditetusti osaa edes englannin tai saksan alkeita ja joudut tukemaan väitteitäsi suorilla valheilla. Kysylet myös kehityskeskuksen yksityiskohtien perään, vaikka viimeksi väitit kivenkovaan, kuinka tuollaista keskusta ei ole olemassa. Yllätä ja kirjoita jotain edes etäisesti täypäisennoloista, niin katsotaan kompetenssit. Sitä odotellessa todennäköisesti käy kuitenkin niin, että sun väitteet tulevat kaikki osoittautumaan itsestään totaalisen vääriksi, eikä ole tarvetta enää edes miettiä, oliko päättelyketjussasi jotain järkeä.

    Sekään ei sinulta yllätä, että nyt kaikki ”nettilinkin” ovat vain fakenews. Maailman suurimpien pörssifirmojen strategiat eivät ole mitään, vaan totuus löytyy valehtelulla väritetyistä TM:n koeajoista ja Suomen sähköautoprofessoreiden radiohaastiksista.

      
  • VW:n päästötavoite vuodelle 2021 on 96,3 g/km. PA Consultingin ennuste vuodelle 2021 on 100,3 g/km.

    Seuraavan kerran kun tämä PA Consultingin ennuste tulee, niin voidaan arvioida onko parantumista tapahtunut päästö-ennusteessa.

    https://www.paconsulting.com/insights/2017/the-co2-emissions-challenge/

      
  • NHB:

    En mä ole edelleenkään väittänyt mitään. Yhdessähän me katsottiin diesel-moottorien kehityskustannukset ja opelin dieselmoottorin kehityskustannukset, miksi nyt yön yli nukuttuasi taas kiellät nämä asiat ja palasit takasin jankuttamaan vanhoja juttujasi? Olen tavannut sinunlaisia ennenkin jotka yön yli nukuttuaan palasi jankuttamaan wanhoja väärinolevia juttujaan, ne on psykologisesti epätasapainoisia ihmisiä.

    Ei ne miljardit nyt vain riitä, sorry. :)

    Enkä minä väittänyt ettei volkkari omaisi tulevaa akkutehdasta tms. jotain, me yhdessä käytiin läpi sinun diesel-skandaalifirmasi lehdistötiedote ja ne miljardit oli "Jyvitetty" (huom. naurettavan lapsellinen kielenkäyttö) tavan hybrideille, PHEV-autoille, 48v kevythybrideille, liikenteen digitalisaatiolle ja itsenäisille autoille. Eipä siinä budjettia juuri sähköautoille jäänyt.

    Ei ne miljardit nyt vain riitä, sorry :)

    On nämä asiat nyt käyty sinulle 10 kertaa läpi, jos et vieläkään ole ymmärtänyt edes perusasioita niin eihän se minun ongelma enää ole.

    Ja eiköhän se minun epäilykset täysipäisyydestä ole sinulta peräisin, kun et kysyttäessä osannut edes koostaa omista linkeistäsi miljardeja, että mitä sinä nyt sanoit menevän minnekkin ja kuinka paljon - senkin minä jouduin tekemään puheistasi toimien sihteerinäsi, niin en nyt sinua ihan uskottavana lähteenä pidä oikeastaan yhtään mihinkään, kunhan vain täällä purat tuntojasi kurjasta elämästäsi ja hyökkäilet ihmisten päälle.

    Diagnoosia minulla ei ole lupa tehdä, mutta näkeehän sen NHB:stä että kaikki ei ole kohillaan, kun kesken asiakeskustelun kieltäytyy tekemään omista puheistaan edes konkluusiota että varmasti kaikki pysyy keskustelun tasalla. Ei ihme että NHB:lle ei tule kutsuja kovien faktojen kokouksiin tai tapaamisiin tolla keskustelutaidolla - joutuu vaan loputtomasti surffailemaan netissä ja tukeutumaan niihin.

      
  • Toyota taas kehityksen kärjessä autojen tulevaisuuden ennakoinnissa lopettamalla dieselien henkilöautotuotannon.

      
  • Tuo kai on aika helppo päätös Toyotalle koska Toyota ei kovin paljon dieselautoja myy. Mutta esimerkiksi Saksan autoteollisuuden on pakko pitää kiinni dieselautoista, koska dieselautoista saadaan ne parhaat myyntituotot. Ja koska Saksan autoteollisuuden noin 800.000 työpaikkaa ovat riippuvaisia dieselautojen myynnistä.

      
  • En aliarvioi Toyotaa, kyllä sieltä linjoilta on muutama diesel lähtenyt.

    Viime vuonna tämä maailman suurin autonvalmistaja yllätti alan kertomalla, että se lisää täyssähköautot tuotevalikoimaansa. Vetyauto Toyotalla jo onkin.
    Nyt japanilaisvalmistaja lyö lisää löylyä sähkökiukaalle: ensi vuosikymmenen alussa siltä olisi tulossa enemmän kuin kymmenen täyssähköautomallia, kertoo uutistoimisto Reuters.
    Toyota ilmoitti myös, että se on aikeissa käyttää yli 11 miljardia euroa akkukehitykseen vuoteen 2030 mennessä.

      
  • Onhan Toyota käyttänyt 90-luvulta asti erittäin paljon rahaa sähköautotekniikkaan, yhdessä vaiheessa tossa parisen vuotta sitten joku jota Toyota ilmeisesti kielsi päästä möläyttämään mitään lehdistölle - sanoi että Toyota ei usko sähköautoista tulevan yhtään mitään, vaan jatketaan näin vaan vedyllä ja hybrideillä hiljaksiin kehittyen pienin askelin ja joskus se Prius-BEV-mallikin tulee mutta vielä ei.

    viikkoa myöhemmin tuli "korjaava" brändinhallinta-tiedote jossa hehkutettiin tulevia kymmeniä sähköautomalleja nopealla aikataululla.

    Hehheh...mikähän on totuus niin taas tässäkin ;) Pakko kaikkien hehkuttaa tulevia kymmeniä sähköautoja kun yksi puupää jo alotti että brändinhallinta on kunnossa omallakin emomerkillä ja sijottajien usko - totuudesta viis mitä autoja sieltä aktuaalisesti sitten joskus tulee tai ei tule, siksi penäänkin niitä oikeita malleja hintoineen ja ajomatkoineen.

      
  • Autofirmojen kuten muidenkin kuluttajamarkkinoilla operoivien firmojen on pelattava ostajien ehdoilla. Joko tekevät sitä mitä kansa haluaa tai luovat kansalle halun ostaa sitä mitä tekevät.

    Sähkö sinänsä on oikea suunta koska auton polttomoottori on keskimääräiseltä hyötysuhteeltaan surkea ehkä luokkaa 5-10% tai allekin. Isommissa voimalaitoksissa hyötysuhde on paljon parempi. Kun lisäksi suurin osa ajosuoritteista on aika lyhyttä eikä näin enrgian mukana kuljettaminen tai lataaminen ole kovi iso ongelma tänäänkään. Hinta onkin se ainoa todellinen ongelma ja sekin pitkälti ratkea skaalautumisen myötä. Aikaa tämä silti ottaa, ehkä 10-30 vuotta.

      
  • Kello68:

    Kuka tunnusti että polttomoottorien energiankulutus on ongelma? Jos tuo on ainut argumentti asiaan - uskoisin että sähköautoista ei koskaan tule mitään kun ei ole tunnustettua ongelmaakaan minkä ne ratkaisee - ja pelkkä sähköautoilu sähköautoilun vuoksi nyt ei jostain kumman syystä vielä riitä.

      
  • En aivan taida ymmärtää mitä tarkoitat tunnustuksella mutta kyllä liikkumisen energiatehokkuus tuntuu olevan se päivän sana.
    Lopujen lopuksi kyse on siitä kuinka suuri osa polttoaineen sisältämstä energiasta saadaan auton liikkumiseen. Diesel sisältää luokkaa 10KWh/litra. Tällä pohjalla voi verrata suoraan sähköautoon. Sähköntuotannon hyötysuhde pitäisi tietysti tietää jotta vertailu on reilu. Se lienee luokkaa 40%. Öljy onkin oikeastaan parhaimmillaa auton polttonestelämmittimessä minkä hyötysuhteen voisi kuvitella olevan yli 50%.

    Toki myös paikalliset päästöt on päivän trendipuheenaihe.

      
  • Dieselautojen markkinaosuus on Saksassa enää 32,50 prosenttia (helmikuu 2018).

      
  • "viikkoa myöhemmin tuli ”korjaava” brändinhallinta-tiedote jossa hehkutettiin tulevia kymmeniä sähköautomalleja nopealla aikataululla. "

    Tuo Toyotan tiedottamissekoilu ehkä kertoo enemmän kaikkia valmistajia koskevasta tilanteesta tällä hetkellä- kukaan ei osaa tarkkaan tulkita kokonaistilannetta hiukan pidemmälle kuin muutama vuosi. Millä tahdilla pitäisi ajaa pelkällä polttomoottorilla toimivien kehitystä alas, tehdäkö Hybridejä ilman latausmahdollisuutta, paljonko panostusta kevythybrideihin, vai panostaako aivan täysillä sähköön, viemällä muilta vaihtoehdoilta resursseja. Ja eri maanosissa markkinanäkymät vaihtelee.

    Saatamme jopa nähdä mielenkiintoisia markkinatilanteiden muutoksia lähitulevaisuudessa- tai sitten ei. Mukana kun sotkee vielä valmistajamaiden hallintojen (poliittinen)tahto puoltaa oman maan valmistusta- käyttövoimineen.

      
  • Kello68:

    Aattelin että tulet kovempien faktojen kanssa takaisin kuin "Päivän Sana" ja sitten tarjota yhden tarkastelupisteen väärää matematiikkaa energiankulutuksista.

    Sähköntuotannon hyötysuhde tiedetään, Suomessa on lukuisat järjestöt, sen lisäksi EU jne. tehneet analyysit. WTT-arvo Suomen keskisähkölle on 36%.

    Saanko esittää filosofisen kysymyksen? Mitä se sinua liikuttaa vaikka vetybussi kuluttaisi 3 kertaa enemmän vetyä kuin dieseliä, kun sitä tankataan uusiutuvalla vedyllä? Ehkä ymmärrät täten asian laajemman perspektiivin.

      
  • En mä ole edelleenkään väittänyt mitään. 
    

    Olet väittänyt paljonkin. Olet väittänyt esimerkiksi Volkkarin kymmenien miljardien budjetin olevan fuulaa ja todellisuudessa rahaa olevan vain miljoonia, etkä katso Volkkarin tämän vuoksi pystyvän tuomaan markkinoille kuin:

    a) 1-2 sähkögolfia
    b) muutaman konvertoidun Golfin ja Golf Plussan.

    En viitsi väitellä siitä, onko Volkkarin budjetti fuulaa vai ei, kun näemme väitteidesi paikkansa pitävyyden suoraan siitä, millaisia autoja Volkkari julkistaa.

    Yhdessähän me katsottiin diesel-moottorien kehityskustannukset ja opelin dieselmoottorin kehityskustannukset, miksi nyt yön yli nukuttuasi taas kiellät nämä asiat ja palasit takasin jankuttamaan vanhoja juttujasi?
    

    Emme todellakaan ole yhdessä mitään katsoneet. Mersun dieselistä olen kyllä esittänyt sinulle Irish Timesin tiedon 2 miljardia, mutta sinä olet jostain saanut päähäsi summan olevan 3 miljardia. Ensinhän sinä väitit 10 miljardia, jonka jälkeen näytin Mersun TULEVAN dieselmoottoriperheen budjetin 2,6 miljardia. Tuosta 2,6 miljardistakin osa on jo käytetty pienten dieseleiden loukkujen korvaamiseen kunnollisella SRC-puhdistuksella. Sinä väitit myös tietojesi tulevan TM:n koeajosta, vaikka kyseisessä koeajossa ei sanallakaan mainita budjeteista. Jankkaamasi 3 miljardia on puhtaasti vain mielikuvituksesi tuote, jolle ei löydy vahvistusta. Opelin neljä miljardia oli koko 13 moottoria kattavan moottoripaletin budjetti, joka ei sinällään ole mikään erikoinen summa. Sähköautotekniikan kehitykseen satsaa useampikin merkki tuollaisia tai suurempi summia.

    
    Diagnoosia minulla ei ole lupa tehdä, mutta näkeehän sen NHB:stä että kaikki ei ole kohillaan, kun kesken asiakeskustelun kieltäytyy tekemään omista puheistaan edes konkluusiota että varmasti kaikki pysyy keskustelun tasalla. Ei ihme että NHB:lle ei tule kutsuja kovien faktojen kokouksiin tai tapaamisiin tolla keskustelutaidolla – joutuu vaan loputtomasti surffailemaan netissä ja tukeutumaan niihin.
    

    Jouduit näköjään turvautumaan taas fantasiaan, kun kaikki asiaväitteesi ovat kerta toisensa jälkeen pehmoisia. Sen verran voin raottaa todellisuutta sinullekin, että niissä kokouksissa, joihin kutsuja saan, toivotettaisiin hyvin nopeasti hyvää loppuelämää keskustelijalle, joka sinun tavoin alkaisi kirkkain silmin keksimään hatusta vedettyjä budjetteja ja keksimään valheellisia lähteitä luvuilleen.

      
  • NHB:

    En minä mitään ole väittänyt, niinhän siinä volkkarin lehdistötiedotteessa sanottiin että volkkari satsaa tämän verran näihin eri asioihin. Elä sitten väittele onko diesel-skandaalifirman lehdistötiedote fuulaata vai ei. Se ei ole fuulaata siis, siitä vain jaettuna pelkille BEV-autoille ei juurikaan jäänyt enää. Vieläkö aiot monta kertaa tästä asiastsa jankuttaA? ;)

    "Emme todellakaan ole yhdessä mitään katsoneet. Mersun dieselistä olen kyllä esittänyt sinulle Irish Timesin tiedon 2 miljardia, mutta sinä olet jostain saanut päähäsi summan olevan 3 miljardia. Ensinhän sinä väitit 10 miljardia, jonka jälkeen näytin Mersun TULEVAN dieselmoottoriperheen budjetin 2,6 miljardia. Tuosta 2,6 miljardistakin osa on jo käytetty pienten dieseleiden loukkujen korvaamiseen kunnollisella SRC-puhdistuksella. Sinä väitit myös tietojesi tulevan TM:n koeajosta, vaikka kyseisessä koeajossa ei sanallakaan mainita budjeteista. Jankkaamasi 3 miljardia on puhtaasti vain mielikuvituksesi tuote, jolle ei löydy vahvistusta. Opelin neljä miljardia oli koko 13 moottoria kattavan moottoripaletin budjetti, joka ei sinällään ole mikään erikoinen summa. Sähköautotekniikan kehitykseen satsaa useampikin merkki tuollaisia tai suurempi summia. "

    Mitä sitten? Mitä todellakin sitten? Nuo luvut on isompia kuin sähköautoihin menevät. Etkö vieläkään ymmärtänyt? Mikä ihmeen tarve sulla on jankuttaa nyansseista kun lukujen suuruusluokat on sellasia että sähköautoihin ei näytä paljon menevän? Taidat olla narsistinen egoisti lähinnä. =)

    "Jouduit näköjään turvautumaan taas fantasiaan, kun kaikki asiaväitteesi ovat kerta toisensa jälkeen pehmoisia. Sen verran voin raottaa todellisuutta sinullekin, että niissä kokouksissa, joihin kutsuja saan, toivotettaisiin hyvin nopeasti hyvää loppuelämää keskustelijalle, joka sinun tavoin alkaisi kirkkain silmin keksimään hatusta vedettyjä budjetteja ja keksimään valheellisia lähteitä luvuilleen."

    Kun en minä ole väittänyt mitään vieläkän. Montako kertaa se pitää sinulle sanoa? Sinä olet tässä väittänyt sähköautojen suuretsa tulemisesta ja käytit perusteina diesel-skandaalifirman jyvitettyä lehdistötiedotetta ja paria miljardia jonnekkin yhteen sähköautomalliin, kun opelin dieselmoottorikin maksoi jo saman verran, ja sitten on vielä loppuosuudet niitä autoja. Ei nuo sinun väitteesi sähköautojen suuresta tulemisesta vaan nyt oikein kanna pohjaa - sorry. Miten mulla voi olla fantasioita kun en ole mitään väittänyt tai keuhkonnut tulevaisuudesta, sinulla on tulevaisuuden fantasia - sähköautojen suuri tuleminen.

      
  • Ja jos edelleen tuosta merkityksettömästä nyanssista haluaa jauhaa tuo NHB niin kyllähän se 3 milarjdiakin oli totta
    
    https://auto.ndtv.com/news/mercedes-benz-invests-3-billion-euros-towards-new-engine-technology-1413445
    

    Kolme miljardia on totta, mutta se ei ole nykyisen E-KLASSEN dieselmoottorin budjetti, vaan Mersun koko dieselmoottoripaletin budjetti. Tämäkin väitteesi on siis valheellinen.

    Joten NHB on luultavsti sairastunut vakavasti jo tällä välin, kun tämä 3 miljardiakin on täällä monta kertaa sanottu ja vielä näkee tärkeäksi jankuttaa turhasta tarkkuudesta.
    

    Joo sairauteni on se, että sidon väitteeni todellisuuteen. Sinä sen sijaan poimit lukuja jostakin, liität ne satunnaiseen väitteeseen ja annat tuolle summittaiselle väitteellesi valheellisen lähteen.

    Sinä olet tässä väittänyt sähköautojen suuretsa tulemisesta ja käytit perusteina diesel-skandaalifirman jyvitettyä lehdistötiedotetta ja paria miljardia jonnekkin yhteen sähköautomalliin, kun opelin dieselmoottorikin maksoi jo saman verran
    

    Kuinka hankalaa sinulle voikin olla tuo englanti. Opel (Vauxhall) siis käytti linkkisi mukaan 3,2 miljardia puntaa 13:n moottorin kehittämiseen. Väitteessäsi on kertaluokan virhe - taas jälleen kerran.

    Lapselliseen suunsoittoosi en jaksa vastata. Koeta pysyä tulevaisuudessa asiassa. Tuo tyhjänpäiväinen leukojen louskutus ei ainakaan lisää uskottavuuttasi.

      
  • "Narsistinen persoonallisuushäiriö on oireyhtymä, johon kuuluvat muun muassa seuraavat piirteet: itsekeskeisyys, manipuloivuus, hallitsevaisuus ja tunteettomuus. Tunnetasolla tällainen ihminen on pinnallinen, impulsiivinen, kateellinen, toisia omiin tarpeisiinsa käyttävä, ihailua vaativa, itsestään ja ominaisuuksistaan suuria kuvitteleva, vastuuton, ei koe syyllisyyden tuntoa ja lisäksi hänellä on empatian puute. Hän ei ota riittävästi huomioon muita ihmisiä tai heidän tarpeitaan ja oikeuksiaan, vaan käyttäytyy ylimielisesti ja röyhkeästi. Hänellä ei ole kykyä tai halua myötäeläytyä toisen tilanteisiin tai tunteisiin."

      
  • Kun puhutaan sähköautojen suuresta tulemisesta, niin puhutaanko tällöin Suomesta vaiko suuresta maailmasta ? Luin jostakin että esimerkiksi e-Golfin 300 kilometrin toimintasäde supistuu 100 kilometriin 20 asteen pakkasella ja lievemmälläkin pakkasella toimintasäde on vain 150 kilometria. Tällaisilla toimintasäteillä ajaminen talvella menee ihan pelleilyksi. Teslankin toimintasäde ilmeisesti laskee aika merkittävästi pakkasella. Lataushybridi vaikuttaakin paljon paremmalta ratkaisulta Suomen oloihin kuin sähköauto.

      
  • "Kolme miljardia on totta, mutta se ei ole nykyisen E-KLASSEN dieselmoottorin budjetti, vaan Mersun koko dieselmoottoripaletin budjetti. Tämäkin väitteesi on siis valheellinen. "

    Ihan tossa se on kun siinä autossa käytetään sitä 3 miljardia maksanutta moottoria. Sitäpaitsi lukujen suuruusluokat on varsinkin totta joten turhaan edelleenkin tuosta vauhkoat - sähköautoihin menevät budjetit on hyvin pieniä autonvalmistajilla, mikä on siis todistettu vaikka omassa mielikuvituksessasi jyvittelt näita budjetteja miljardeineen dieseleineen =)

      
  • Intelligentsi:

    Monen käsitys ja kompetenssi loppuu täysin jos puhutaan globaaleista automarkkinoista, olis varmaa helpompaa pysyttäytyä Koto-Suomen sfäärissä näissä keskusteluissa. Näkeehän sen tuosta yhdestäkin että käsityskyky loppu kesken pelkästään kun pyöriteltiin miljardeja hiekanjyviä eri osotteisiin ja koitettiin vetää loppukonkluusiota totuudeksi että onko se panostus nyt suurta vai ei.

      
  • Seuraava PA Consultingin raportti kun tulee niin on kiinnostavaa nähdä muuttuvatko nuo vuoden 2021 päästö-ennusteet eri autonvalmistjille.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit