Volvo S/V90

1685 kommenttia
1242527293057
  • "Kerrotko vielä sen, missä päin ”muuta maailmaa” tuota Kiinassa tehtyä 5-sarjalaista on toimitettu asiakkaille. Suunnitelmia ilmeisesti on ollut, mutta itse en ole nähnyt ensimmäistäkään mainintaa siitä, että noita autoja olisi Kiinan ulkopuolella myyty."

    Artikkelissa lukee että "overseas".

      
  • Artikkelissa kerrtotaan puoli vuosikymmentä vanhoista suunnitelmista viedä noita Aasiaan ja Lähi-Itään. Näin viisi vuotta myöhemminkään ei löydy yhtään LWB-mallia BMW:n Intian, Egyptin tai Lähi-Idän sivuilta. Tuota artikkelia sinun ei tarvitse lainailla, riittää kun kerrot, että missä Kiinan ulkopuolella noita Kiinassa valmistettuja malleja on myyty.

      
  • Ilmeisesti artikkelin tiedot ovat väärät, eli asia on jäänyt suunnittelun asteelle.

    Kiina muuten on tärkeä markkina-alue. Noin yleisesti ottaen niin pienimmät BMW:t Kiinan markkinoille valmistetaan Kiinassa, kun taas suuremmat automallit viedään Kiinaan muualta, ilmeisesti lähinnä Euroopasta. Kiinassa tehdään esimerkiksi ykkössarjan sedania, joka on malli pelkästään Kiinan markkinoille.

    Isoja Bemareita tehdään myös Thaimaassa. Myös Meksikossa tullaan tekemään Bemareita.

      
  • Kun tästä valmistusmaasta jaksetaan jauhaa, niin edelleen odottaisin jotain syväluotaavaa vastausta siihen, mitä merkitystä sillä on, jos autoa valmistetaan Kiinassa. Ja jos sillä valmistusmaalla on merkitystä, niin miksi esimerkiksi siitä kukaan ei kirjoita mitään, että kaikki Q5 Audit valmistetaan Meksikossa.

      
  • Välttäkää mahdollisimman paljon (mikä on jo hankalaa) kiinalaisia tuotteita, he ovat vieneet meidänkin teollisen tuotannon työtekijöiden työpaikat puutteellisiin olosuhteisiin omistajien ahneuden takia.
    Meksikosta en tiedä, mutta aina kun saan kiinassa valmistetun tuotteen käsiini, minulle tulee kylmät väreet kun ajattelen miten puutteellisissa olosuhteissa teollinen työntekijä työskentelee ja asuu.

      
  • Tämän kuolleen palstan suurin mielenkiinnon kohde on tätä nykyä mikä on mrse:n nimimerkki juuri tällä hetkellä. Aika monta muutosta on tämän päivän aikana jo nähty. :)

      
  • Volvon osalta on vielä ainakin jokin aika sitten ollut hyvänä asiana se, että pieni osa alihankkijoista on ollut myös Suomesta. Kuten tuolla TM:n etusivulla nyt uutisoidaan, osa valmistuksesta menee Kiinaan. Siitähän ei vielä tiedä, tuodaanko niitä meillekin. Siellä tullaan nähtävästi tekemään linjoilla Volvoja ja Lync Co:ta rinnakkain.

    Tuo Quun toteamus pitää valitettavasti paikkansa, eikä Kiina ole ainoa paikka, jossa töitä tehdään aivan eri työehdoilla kuin meillä. Kuulun kyllä itsekin siihen porukkaan, joka ostaa mielellään Eurooppalaista tavaraa, kun vain saatavilla on.

    Auton valmistusmaalla ei ole nykyään kovinkaan suurta merkitystä käytännössä. Ainakin teoriassa laatu on aivan samaa samoilla valmistus ja laatukriteereillä. Ja kyllä ne Kiinalaiset (ja monet muutkin) osaa tehdä autoja, oli se sitten mikä tahansa merkki. Ja luultavasti Kiinalaiset osaa tehdä autoja, jos he saavat nykyisin lähetettyä kalustoa avaruuteen ja osaavat valmistaa häivehävittäjiä. Mutta kun asiaa katsotaan muilla arvoilla, minä ainakin ostan tällä hetkellä mieluummin Euroopassa valmistetun auton, oli se sitten Volvo tai joku muu. Vaikka voihan se olla, että edulliset hinnat kääntää pään jossain vaiheessa...

      
  • Se on tämä nykyinen nimimerkki se lopullinen koska palstan tekniikka ei sallinut enempiä kokeiluja.:)

      
  • Pääasia että saa halvalla ja kiinalaisilla lapsilla on töitä, ja meidän ei tarvitse tehdä töitä vaan aikaa on ostella edullisia tuotteita kansalaispalkalla.

      
  • Eli Quu, meneekö kiinalaisilla tämän "riiston" myötä nyt huonommin kuin vaikka 20 vuotta sitten? Menisikö heillä paremmin, jos sinne ei olisi siirretty länsimaista teollisuutta? Menisikö lännessä paremmin, jos edelleen ompelisimme itse omat vaatteemme? Voiko joku oikeasti ajatella noin idioottimaisesti? Ai niin unohdin, sinähän kannatat vasemmistoa. Tyhmyydellä ei ole rajoja.

      
  • Ne tuhannet vaateteollisuuden ja kymmenet tuhannet nokialaiset sekä ruotsalaisten autoteollisuuden ym. potkut saaneet työläiset nukkuu yönsä hyvillä mielin kun 1 357 000 000 kiinalaisten elintaso on noussut riisikupin verran vuodessa tai tuskin sitäkään.

    Auton valmistusmaan voi vielä toistaiseksi valita. Ruotsalaisen Volvo tehtaan ovet menee kiinni lähivuosina.
    Minä kannatan eurooppalaista tuotantoa mahdollisuuksien mukaan.

      
  • Siis kiinalaisen elintaso on noussut riisikupin verran parinkymmenen vuoden aikana. Vasemmisto valehtelee aina, eikä ihme, sillä eihän noita vasemmiston idioottimaisuuksia voi puolustella kuin valheilla.

      
  • Meidän tuotannon siirroilla Kiinaan ei ole heidän kasantaloudelle suhteutettuna väkilukuun ja heidän teolliseen tuotantoon riisin vertaa merkitystä.
    Näillä tuotannonsiirroilla suomalainen markkinatalous romahtaa ja yhä useammat joutuu sosiaalituen varaan.
    Minä vaan kysyn, mistä ne rahat otetaan kun työtätekevät veronmaksajat potkitaan sosiaalituen piiriin.
    Kyllä tämä Kiinaan heitetty bumerangi kilahtaa vielä eurooppalaisten omaan nilkkaan. Aika hälyttäviä merkkejä on jo eurooppalaisessa pankkimaailmassa.

      
  • Kun joskus epäilin Volvon kiinalaisten omistajien tavoitteiden olevan jotain muuta, kuin Jaguar Land Roverin omistajien, niin tuosta epäilyksestä eräs Suuri Ajattelija ripuloi palstalle yhtä sun toista sellaista, mitä lienee turha enää toistaa. Tämä ilmoitus uuden mallin tuotannon siirtämisestä Ruotsista Kiinaan todistaa, ettei tuo epäilykseni tosiaankaan ollut tuulesta temmattu. Malliston yläpään mallin tuotannon siirtäminen kertoo sen, että kaikki on mahdollista ja jotain polkua kuljetaan pitkin askelin.Toivoa voi, että työtä säilyisi Ruotsissa mahdollisimman paljon, mutta jos S90:n tuotanto siirretään keskellä mallin elinkaarta, niin ruotsalaiset taitavat joutua pitelemää kiinni kaksin käsin työpaikoistaan.

      
  • Se on vain S90:n tuotanto joka siirtyy Kiinaan. V90 ja XC90 valmistusta jää Ruotsiin. Lisäksi on tehdas Belgiassa ja Etelä-Carolinassa Amerikassa.

    Artikkelin mukaan Volvolla tulee olemaan kolme tehdasta Kiinassa, strategiaan kuuluu ilmeisesti ryntäys Kiinan markkinoille. Periaatteena tulee olemaan että valmistetaan yhtä autoa per tehdas Kiinassa.

    "Våra tre fabriker – och strategin att bygga en serie på varje fabrik – ger oss en effektiv produktionsstruktur som säkrar våra tillväxtmöjligheter i framtiden", säger vd och koncernchef Håkan Samuelsson."

    Esimerkiksi BMW:lläkin on tehdas Kiinassa jossa oli valmistettu jopa miljoona BMW:tä vuoden 2015 alkuun mennessä.

    http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20161102/volvo-flyttar-produktionen-av-s90-tillkina

      
  • "Näillä tuotannonsiirroilla suomalainen markkinatalous romahtaa ja yhä useammat joutuu sosiaalituen varaan.
    Minä vaan kysyn, mistä ne rahat otetaan kun työtätekevät veronmaksajat potkitaan sosiaalituen piiriin."

    Selväähän on, että suomalainen sosiaalituki tulee romahtamaan. Tämä jo pitkään jatkunut nopea velkaantuminen ei voi jatkua loputtomasti ja maa ei kykene oikaisemaan syöksyään.

      
  • Nyt kuulisin mielelläni näiden muutaman suunsoittajan (WhatCar, NHB) näkökantaa siihen että onko ruotsalainen autoteollisuus todellakin päättymässä. Alla olevassa artikkelissahan todetaan että S90:n valmistuksen siirtämisellä Kiinaan ei tule olemaan mitään negatiivisia vaikutuksia Torslandan tehtaan toiminnan kannalta sinänsä.

    SVT kirjoittaa muun muassa näin.

    "Produktionen i Torslanda påverkas av att tillverkningen av S90 flyttas till Kina, säger en talesperson för Volvo Cars till TT.

    Samtidigt kommer ny produktion så småningom att flyttas till Torslanda."

    Kyseessä on siis SVT:n uutinen josta tuo oli ote. Tässä on uutinen kokonaisuudessaan.

    "Volvo Cars ska öka produktionen i Kina och göra landet till ett globalt tillverknings- och exportcenter. En tredje fabrik öppnas och tillverkningen av S90-serien, som får två nya versioner, flyttas från Europa till norra Kina.

    I natt presenterade Volvo Cars sin nya strategi för Kina i ett pressmeddelande. Större produktionskapacitet och en fokusering på Kina som ett globalt tillverknings- och exportcenter är några av nyheterna. Orsaken till utökningarna är den växande efterfrågan på företagets nya bilar i USA, Europa, Asien och Stillahavsregionen, enligt företaget.

    Produktionen i Torslanda påverkas av att tillverkningen av S90 flyttas till Kina, säger en talesperson för Volvo Cars till TT.

    Samtidigt kommer ny produktion så småningom att flyttas till Torslanda.

    "Vi kommer att introducera många nya modeller de kommande två åren, några av dessa kommer att byggas i Torslanda. Så det är därför vi flyttar S90 till Daqing för att göra plats för de andra modellerna.

    Så om du frågar om det här innebär negativa konsekvenser för Torslanda är svaret ett tydligt nej, säger talespersonen."

    Volvo Cars kommer att tillverka bilarna i S90-serien på fabriken i Daqing i Heilongjiang i norra Kina samt flytta produktionen av den nya premiumsedanen i S90-serien från Europa till Kina.

    Totalt kommer företaget att ha tre fabriker i Kina, en för varje serie.

    Mål på 800.000 bilar:

    Den nya, uppdaterade versionen av S90-sedanen och lyxmodellen Excellence blir de mest exklusiva modellerna som hittills tillverkats i Kina, enligt Volvo Cars.

    Den officiella premiärvisningen av de nya modellerna sker under den kinesiska bilsalongen i Kanton i slutet av november.

    ”Kina spelar en allt viktigare roll i våra globala tillverkningsambitioner. Våra fabriker här kommer att leverera förstklassiga produkter för export till hela världen de kommande åren. De kommer att hjälpa oss att nå vårt mål på 800.000 sålda bilar om året till 2020”, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i pressmeddelandet."

      
  • "Kaikissa ruotsalaisissa autolehdissä todetaan se että Volvo S90 tuotanto siirretään Kiinaan nimenomaan Kiinassa syntyneen kasvavan kysynnän vuoksi.

    Hienoa että meillä on palstalla autotietäjä NHB joka on viisaampi kuin Volvon yritysjohto.

    NHB:n vaikuttimista Volvon suhteen kertoo aika paljon se että eräässä Volvo-keskustelussa NHB postasi innokkaana uutisen siitä että kuorma-auto-valmistaja Volvo AB irtisanoo 5.000 henkilöä."
    Luonnillisesti Kiinassa kysyntä kasvaa. Samaa voisi sanoa lähes kaikista premiumeista. Jos se on syy siirtää tuotanto Kiinaan, niin silloin kai pitää siirtää kaikkien mallien tuotanto sinne.

    Mitähän oikein mahdat sekoilla tällä kertaa? Missä asiassa olen alkanut haastamaan Volvon johtoa?

    Henkisistä lahjoistasi kertoo aika tavalla se, ettet vain pääse yli siitä, että jollakin on mennyt sekaisin Volvo Volvon kanssa. Julistit muuten hetki sitten tuossa sitä, kuinka Kiinassa tehtyjä Bemareita on myyty muualla maailmassa jo vuodesta 2011 lähtien. Vielä et olek kuitenkaan osoittanut ensimmäistäkään maata, jossa näin olisi tapahtunut. Mitä tämä kertoo sinusta?

      
  • "Artikkelissahan todetaan että S90:n valmistuksen siirtämisellä Kiinaan ei tule olemaan mitään negatiivisia vaikutuksia Torslandan tehtaan toiminnan kannalta sinänsä."

    Kiistatta tuolla siirrolla on se vaikutus, että S90:n valmistamiseen tarvittava työ siirtyy Ruotsista Kiinaan. Tämä ei ole suunsoittoa vaan puhdas fakta. Moni voisi olla sitä mieltä, että työn menettäminen on tehtaalle negatiivinen asia.

      
  • "Kiistatta tuolla siirrolla on se vaikutus, että S90:n valmistamiseen tarvittava työ siirtyy Ruotsista Kiinaan. Tämä ei ole suunsoittoa vaan puhdas fakta. Moni voisi olla sitä mieltä, että työn menettäminen on tehtaalle negatiivinen asia."

    Ei ainakaan yhtiön mukaan mitään työtä menetetä, yhtiö tässä kertoo että S90:n valmistuksen sijaan Torslandaan tulee uusien mallien valmistusta.

    "Vi kommer att introducera många nya modeller de kommande två åren, några av dessa kommer att byggas i Torslanda. Så det är därför vi flyttar S90 till Daqing för att göra plats för de andra modellerna.

    Så om du frågar om det här innebär negativa konsekvenser för Torslanda är svaret ett tydligt nej, säger talespersonen.”

      
  • "Luonnillisesti Kiinassa kysyntä kasvaa. Samaa voisi sanoa lähes kaikista premiumeista. Jos se on syy siirtää tuotanto Kiinaan, niin silloin kai pitää siirtää kaikkien mallien tuotanto sinne.

    Mitähän oikein mahdat sekoilla tällä kertaa? Missä asiassa olen alkanut haastamaan Volvon johtoa?

    Henkisistä lahjoistasi kertoo aika tavalla se, ettet vain pääse yli siitä, että jollakin on mennyt sekaisin Volvo Volvon kanssa. Julistit muuten hetki sitten tuossa sitä, kuinka Kiinassa tehtyjä Bemareita on myyty muualla maailmassa jo vuodesta 2011 lähtien. Vielä et olek kuitenkaan osoittanut ensimmäistäkään maata, jossa näin olisi tapahtunut. Mitä tämä kertoo sinusta?"

    SVT:n uutisesta käy ilmi Volvon uusi strategia. Uutisesta käy myös ilmi että uudesta strategiasta ei koidu haittaa Ruotsin autoteollisuudelle.

      
  • Älä piiloidu SVT:n selän taakse, vaan kerro ihan omin sanoin, mitä tarkoitit kun aloit soittamaan suutasi siitä, kuina olen Volvon johtoa suurempi autotietäjä.

    Voihan tietenkin olla, että tuo oli sulle tyypillistä räkytystä vailla mitään ajatusta.

    Kyllä se vain on niin, että S90:n kasaamiseen tarvittava työ siirtyy Kiinaan. Se on täysin yksiselitteistä. Uudet mallit voivat tuoda uutta korvaavaa työtä Ruotsiin, mutta jos S90 säilyisi Ruotsissa, niin sitä työtä olisi joka silloinkin enemmän.

      
  • "Älä piiloidu SVT:n selän taakse, vaan kerro ihan omin sanoin, mitä tarkoitit kun aloit soittamaan suutasi siitä, kuina olen Volvon johtoa suurempi autotietäjä.

    Voihan tietenkin olla, että tuo oli sulle tyypillistä räkytystä vailla mitään ajatusta.

    Kyllä se vain on niin, että S90:n kasaamiseen tarvittava työ siirtyy Kiinaan. Se on täysin yksiselitteistä. Uudet mallit voivat tuoda uutta korvaavaa työtä Ruotsiin, mutta jos S90 säilyisi Ruotsissa, niin sitä työtä olisi joka silloinkin enemmän."

    Tässähän oli pointtina se että Torslandan valmistuskapaseetti säilyy ennallaan pitkässä juoksussa. Kukaan ei ole edes väittänyt että tehdas laajentuisi jotenkin. Päinvastoin ovat WhatCar ja NHB väittäneet että Ruotsista katoaisi työpaikkoja.

    Mielestäni olisi ihan hullua alkaa väittää että esimerkiksi BMW ei saisi perustaa tehtaita Meksikoon vain sillä perusteella että sakemanneilla olisi enemmän työtä.

      
  • Samana päivänä kun Volvo myytiin Kiinalaisille lähtölaskenta Ruotsissa valmistukselle alkoi, se on vain siirtymäkausi Kiinan valmistuksen käytiin saamiseksi.
    Volvon Euroopan myynti Kiinasta katsottuna on niin mitätöntä että Kiinalaiset pikkupojat tekee ne tee tauolla ilman Euroopan tiukkaa lainsäädäntöä.

      
  • "Kiinan lisäksi Euroopassa jatketaan vanhaan malliin Ruotsissa ja Belgiassa. Göteborgissa valmistetaan suurempia SPA-perusrakenteen 90- ja 60-sarjan autoja."

    Mikähän tuossa uutisessa on, miksi eräät ei sitä ymmärrä vai ovatko edes lukeneet? Ei Volvo ole lopettamassa valmistusta Ruotsissa. Itse asiassa skandinaavisuutta on mainostettu joka paikassa ja koko Volvon identiteetti rakentuu sen varaan. Esim. jossain lehdissä on vähän naureskeltukin pienelle Ruotsin lipulle, joka on etupenkkien sivussa. Tuollakin halutaan osaltaan kertoa mistä Volvo on kotoisin. Jos kaikki valmistus siirtyisi Kiinaan, niin se olisi lähes Volvon loppu Euroopassa, kun se ei voisi enää mainostaa skandinaavisuuttaan. Moniko sen jälkeen enää ostaisi Volvoa? En usko, että omistajat Kiinassa olisi niin hölmöjä, että ns. "tappaisivat lypsävän lehmän" Euroopassa ja keskittyisivät vain Kiinaan.

    Tuosta alun lainauksen TM:ssa julkaisusta uutisesta saa sen kuvan, että S90, S60 ja 40-sarjan autot valmistetaan jatkossa Kiinassa. Ehkä loogista siinä mielessä, että sedaneiden ja pienempien mallien valmistus siirtyy Kiinaan. Sen sijaan isommat mallit eli V90 ja V60 valmistetaan jatkossa Ruotsissa/Belgiassa ja mahdollisesti myös XC90 ja tuleva uusi XC60.

    Aiheuttaako tuo mallikohtainen jako sitten sen, että Euroopassa aletaan hylkiä Kiinassa tehtyjä malleja? Minusta tuokin on mahdollista, mutta moniko edes tietää missä mikin malli valmistetaan? Itsekin ottaisin mieluummin Ruotsissa tehdyn automallin. Ei valmistus Kiinassa ainakaan mikään meriitti ole.

    Tärkeintä on kuitenkin, että autojen suunnittelun siirtämisestä pois Ruotsista ei ole mainittu mitään. Juuri se skandinaavinen muotoilu on Volvon valtti ja siinä on onnistuttu viime aikoina erinomaisesti.

      
  • Volvo tekee Nokiat kut bai Euroopan tuotannolle lähivuosina.

      
  • Kuka kuvittelee, että jos tarkoitus lopettaa tuotanto Ruotsissa, niin tuollaisia suunnitelmia mainostettaisiin avoimesti? Tuo olisi typerää. Kyllä se homma kannattaa tehdä niin, että siirto tehdään pikkuhiljaa ja pyritään antamaan sellainen kuva, että mahdollisimman paljon tehdään Ruotsissa. Niitä lippuja on aina liimailtu, kunhan vain mainoksissa on lukenut esimerkiksi Designed in U.S.A. tai Finland. Fiskars juhlistaa Suomen 100-vuotiasta itsenäisyyttä Thaimaaseen siirretyllä tuotannolla. Pieni Ruotsin lippu penkissä on tuohon verrattuna kevyttä kauraa. Suomestakin moni brändi on siirtänyt tuotannon halvempiin maihin, eikä sitä koskaan ole alleviivattu tiedotteissa, vaan homma tehdään niin vähällä huomiolla kuin mahdollista ja jäljelle jäänyttä suomalaisuutta nostetaan esiin mahdollisimma näkyvästi. Tämä juurikin siitä syystä, ettei sitä arvokasta kehittyneen maan brändiä haluta laimentaa kiinalaiseksi.

    Koko homma on vielä alkutekijoissään. Eikö tämän jo ilmoitetunkin siirron realisoituminen ollut jotain 3-4 vuotta? Katsotaan millaisia uutisia kuulemme jatkossa. Yksi askel on nyt otettu, enkä itse pitäisi kovinkaan suurena yllätyksenä, jos jatkoa seuraa.

      
  • NHB" Kun joskus epäilin Volvon kiinalaisten omistajien tavoitteiden olevan jotain muuta, kuin Jaguar Land Roverin omistajien, niin tuosta epäilyksestä eräs Suuri Ajattelija ripuloi palstalle yhtä sun toista sellaista, mitä lienee turha enää toistaa. Tämä ilmoitus uuden mallin tuotannon siirtämisestä Ruotsista Kiinaan todistaa, ettei tuo epäilykseni tosiaankaan ollut tuulesta temmattu. Malliston yläpään mallin tuotannon siirtäminen kertoo sen, että kaikki on mahdollista ja jotain polkua kuljetaan pitkin askelin.Toivoa voi, että työtä säilyisi Ruotsissa mahdollisimman paljon, mutta jos S90:n tuotanto siirretään keskellä mallin elinkaarta, niin ruotsalaiset taitavat joutua pitelemää kiinni kaksin käsin työpaikoistaan."

    Kerro ihmeessä NHB mitä olen "ripuloinut" palstalle, vai puhutko tapasi mukaan ripulip***aa? En uskoakseni ole koskaan väittänyt, että Volvon tai minkään muunkaan merkin tuotantoa ei siirrettäisi Kiinaan. Päinvastoin, olen vuosikausia kysellyt, mitä väliä sillä on missä maassa autoa kasataan ja yleisesti todennut, että tuotteita tehdään siellä missä myydään, etenkin jos valmistaminen on siellä vielä melko halpaa. Ihmettelin tehtaan sijainnin merkitystä jo vuosia sitten myös Audin osalta, kun eräs palstalta kadonnut trollaaja jakoi infoa siitä missä Audia valmistetaan, oliko se nyt Unkarissa tuolloin. Jo Audin osalta siis kysyin mitä väliä asialla on. Kas kummaa, että NHB ei ole koskaa revitellyt Audin tehtaiden sijainneilla. Huomaatko NHB, että minun kirjoituksissani säilyy logiikka auton merkistä riippumatta, toisin kuin sinulla.

    Volvon osalta puhuttiin siitä, tuleeko Volvosta kiinalainen halppismerkki, vai säilyykö Volvo entisellään tai jopa parempana "premiumautona". Kyse on siis siitä, minkälaisia autoja suunnitellaan ja valmistetaan, eikä siitä missä autoja kasataan. Kuten olemme jo nähneet, arvailusi kiinavolvosta ovat menneet totaalisesti metsään. Volvo on skandinaavisempi kuin koskaan, Volvot ovat parempia kuin koskaan, XC90 myy erinomaisesti (sinun epätoivoisista sössötyksistäsi huolimatta) ja kiinaomistus pelasti Volvon kuten intialainen omistus pelasti Jaguarin. Olin siis nykytiedon valossa 100 % oikeassa. Volvolla menee nyt paremmin kuin vuosikausiin kaikilla mahdollisilla mittareilla. Olisitko NHB voinut olla enempää väärässä kiinaomistuksen suhteen?

    Miksi NHB et vaahtoa siitä, että Audin muoistaakseni myydyin malli eli Q5 kasataan Meksikossa? Se, että NHB vinkuu täällä jostain kiinassa kasattavasta Volvosta, mutta ei pukahda sanaakaan unkarilaisista ja meksikolaisista Audeista, kertoo tasan tarkkaan siitä, millä tasolla NHB on idioottimaisten ja lapsellisten kirjoituksiensa kanssa.

    Kumpikohan syö enemmän miestä, Volvon menestys vai NHB:n totaalinen väärässä oleminen Volvon suhteen?

      
  • Ei autojen valmistusta voi siirtää salassa Kiinaan. Nykypäivänä ei vaan voi salata tuollaisia asioita. Asia on tällä hetkellä kerrottu aika selvästi, että joidenkin mallien valmistus Ruotsissa loppuu, mutta uusia valmistettavia malleja tulee tilalle.

    Kyllä sillä on monille merkitystä missä auto valmistetaan, koska autot on vahvasti imagotuotteita, toisin kuin jotkut palvelut tai elektroniikka, joilla ei ole väliä. Toisekseen ei se autojen rahtaaminen Kiinasta tänne Eurooppaan ole myöskään ilmaista ja kustannuksia tulee siitäkin, puhumattakaan miten kaikki valmistus Kiinassa suunilleen tuhoaisi Volvon skandinaavisen imagon lopullisesti. En usko, että omistaja olisi noin hölmö, kun ovat tähänkin asti halunneet nimenomaan ylläpitää ja jopa vahvistaa skandinaavisuutta.

    Katsotaan vaan tilannetta muutaman vuoden päästä ja uskon, että silloinkin Volvolla on tehdas Ruotsissa, jossa valmistetaan useita malleja. Myönnän toki sitten olleeni väärässä, jos toisin kävisi ja ihmettelen sitten samalla Volvon Kiinalais-johdon halua kaivaa omaa hautaansa Euroopan myynnille.

      
  • Audi Q5:tä siis valmistetaan Meksikossa josta sitä toimitetaan ympäri maailmaa.

    Tässä muuten artikkeli jossa muun muassa selostetaan JD Powerin melko tuoretta tutkimusta Kiinassa valmistettujen autojen laadusta. Tutkimuksen mukaan Kiinassa valmistettujen uusien autojen laatu on samaa tasoa kuin USA:ssa valmistettujen uusien autojen laatu.

    Samalla todetaan Lexuksen osalta että Lexus ei oikein luota Kiinaan valmistusmaana.

    http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-11-03/made-in-china-lexus-could-take-decades-as-toyota-frets-quality

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit