Volvo S/V90

1685 kommenttia
1252628303157
  • Volvo Cars aikoo kasvattaa tuotantoaan Kiinassa, NyTeknik kertoo. Yhtiö avaa sinne pian kolmannen autotehtaan.

    Pohjois-Kiinan Daqingissa aletaan valmistaa S90-sarjan Volvoja. Samalla niiden valmistus Ruotsissa, Torslandan tehtaalla Göteborgissa, lopetetaan.

    Siitä se lähtee jo loput mallit menee perässä.
    Kiinalaiset pelasti Volvon kuilunpartaalta ei ne jatka valmistusta Ruotsalaisella katteella kuin siirtymäajan.
    Kyllä se olisi BMW faneille järkytys jos viitonenkin tulisi Kiinasta

      
  • "Kas kummaa, että NHB ei ole koskaa revitellyt Audin tehtaiden sijainneilla. Huomaatko NHB, että minun kirjoituksissani säilyy logiikka auton merkistä riippumatta, toisin kuin sinulla."

    Hihku vaan olevasi 100 prosenttisen oikeassa ja logiikkasi säilyvän, mutta jälleen kerran osoitat vain sen, ettei sinulla ole hajuakaan siitä logiikastani, minkä väität olevan täysin väärää.

    Minulle tämä valmistuksen siirto ei ole kysymys siitä, ovatko Kiinassa valmistetut autot huonompia vai parempia kuin Ruotsissa valmistetut. Kiinalaiset halpisvolvot ovat jotain fantasiaasi. Minulle tämä keskustelu on ollut alusta alkaen keskustelua Volvon kohtalosta yrityksenä. Olen hyvin pitkään ollut sitä mieltä, ettei tehtaan sijainti ratkaise tuotteen laatua, vaan sen ratkaisee tehtaan teknologinen taso, toimintatavat ja ehkä jossain määrin työntekijät. Kiinalaiset työntekijät nyt eivät ole ainakaan huonompia kuin Syvän etelän lukutaidottomat mustat veljet, ja heidänkin kasaamat autot ovat ihan toimivia autoja.

    Pidän varsin todennäköisenä sitä, että Audin Unkarin tai Meksikon tehtaat eivät liity mihinkään kuvioon, joka radikaalisti muuttaisi Audin asemaa saksalaisena ja eurooppalaisena toimijana. Vaikea kuvitella Unkarin tai Meksikon ohjailevan Audia. Siksi en "vaahtoa" noista tehtaista. En myöskään vaahtoa Volvon tehtaista Kiinassa, mutta Volvon kiinalaisomistus on sellainen tekijä, joka voi muuttaa Volvon kuvioita olennaisesti. Mallin tuotannon siirto Kiinaan voi enteillä jotain tulevasta.

    Jotenkin näyt ymmärtävän näkökulmani autojen myyntiluvuista keskusteltaessa, mutta kun puhutaan Volvosta, niin logiikkasi heittaa kuperkeikan ja vajoat sinulle valitettavan tyypilliseen riitaa haastaan lapselliseen räkytykseen vailla yhtään järkevää ajatusta. Etsi Jullesi jostakin, koska itse en viitsi uhrata aikaani yhtään tätä enempää tuollaiseen.

      
  • "Ei autojen valmistusta voi siirtää salassa Kiinaan. Nykypäivänä ei vaan voi salata tuollaisia asioita. Asia on tällä hetkellä kerrottu aika selvästi, että joidenkin mallien valmistus Ruotsissa loppuu, mutta uusia valmistettavia malleja tulee tilalle."

    Kyllä tuo alkuperämaa monesti saadaan hämärtymään. Aika harva edes on tarkistanut sen, missa maassa heidän autonsa on valmistettu. Itselläni on ollut esimerkiksi Euro Fordeja muutamia, jotka kaikki tai yhtä lukuunottamatta kaikki olivat Belgiassa valmistetuja. Ei Mersukaan liimaile Suomen tai Unkarin lippuja noissa maissa valmistettuihin autohin, Renaultin ranskassa valmistamasta Citanista puhumattakaan. Volkkarikin on vahvasti das Auto riippumatta siitä, puhutaanko valmistusmaassa slaavilaisia, latinalaisia vai germaanisia kieliä. Nokian Renkaat on trust the natives, vaikka valmistus on pitkälle Venäjällä ja Triangle on 100 prosenttista suomalaista suunnittelua.

      
  • Auton valmistusmaalla ei ole väliä kunhan se ei ole ilmastonpilaaja Kiina!

    Hiilen käyttöä edistää sen alhainen hinta. Hiiltä hankitaan halvan työvoiman avulla turvattomista kaivoksista ja päästöistä piittaamatta. Greenpeacen Yangin mukaan hinta nousisi 30 %, jos ympäristö- ja terveysvaikutukset otettaisiin huomioon.

    Kiinassa valmistetaan Volvo hiilienergialla päästöistä piittaamatta, ja täällä maksetaan korkeat verot auton päästöjen mukaan.

      
  • Jos olisin tilaamassa Volvo S/V/XC90, niin en todellakaan haluaisi auton tulevan Kiinasta, onhan tuo valmistus Ruotsissa ollut Volvon kulmakiviä. Ajele nyt sitten sananmukaisesti Kiinassa valmistetulla autolla.

      
  • Tässä on aikamoinen käytännön testi pohjoismaisille ja eurooppalaisille autonostajille. Käytännössä lompakollaan pääsee valitsemaan, onko auton valmistusmaalla merkitystä. S90:et tuskin hinnaltaan halpenevat tuotannon siirtyessä Kiinaan.

    Viittaan tällä erityisesti työllisyyden ja osaamisen ylläpitämisen näkökulmiin. Volvon autojen valmistuksella Ruotsissa on erittäin suuret kerrannaisvaikutukset Pohjoismaiden talouteen ja työllisyyteen. Mielenkiintoista nähdä kuinka käy. Vaihtoehtoja automarkkinoilla on paljon.

      
  • WhatCar

    Jos olisin tilaamassa Volvo S/V/XC90, niin en todellakaan haluaisi auton tulevan Kiinasta, onhan tuo valmistus Ruotsissa ollut Volvon kulmakiviä. Ajele nyt sitten sananmukaisesti Kiinassa valmistetulla autolla.

    Voit huoletta käydä nyt tilaamassa Volvosi, saat vielä ehdan Eurooppalaisen!

      
  • Nyt kaikki Volvot tehdään Euroopassa, eikä jatkossakaan tarvitse Volvo S/V/XC90 -malleista välttämättä tilata Kiinassa valmistettua autoa. Näillä näkymin vain S90 valmistetaan siellä eli sedan-malli. Sedan on muutenkin vähiten suosittu automalli.

    Muuten S90/V90 pääsi jatkoon ja kuuden joukkoon Vuoden Auto Suomessa 2017 -kisassa. Nyt sitten vaan jännittämään, että tuleeko Volvosta vuoden auto!

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001945955.html

      
  • Totta Jokeri, vielä tilattu Volvo S/V90 tulee Ruotsista, mutta sanoisin että VOLVO-myyjän vastuu on kertoa ostajalle kun tilattu auto tuleekin Kiinasta. Olisiko peräti peruste kaupan perumiselle jos asiasta ei ole mainittu tilattaessa ja oletat valmistusmaan olevan Ruotsi Torslanda?

      
  • NHB, kun en ole koskaan kirjoittanut tai väittänyt, että Volvoja ei valmistettaisi Kiinassa, eikä asia ole minua kiinnostanut, niin selitä nyt miten Volvo S90:en valmistaminen Kiinassa osoittaa minun ripuloineen, kuten sinä väitit. Totesit hetki sitten mrse:n argumentoinnin osoittavan mrse:n tason (tai jotain siihen suuntaan), mutta mitä mieltä olet omasta argumentoinnistasi? Koetko olevasi fiksu aikuinen kirjoittaessasi tällaista?

    "...Suuri Ajattelija ripuloi palstalle..."

    No et tietenkään pysty selittämään typerää ripulointiasi, joten tapasi mukaan aloitit mykkäkoulun kuten aina osoittaessani sinun olevan totaalisen väärässä ja vääristelevän asioita. Mykkäkoulu taas loppuu, kun luulet keksineesi jotain nokkelaa ja hoet nimimerkkiäni.

    Ja pari vuotta sitten nimenomaan puhuttiin siitä, muuttuuko Volvo kiinaomistuksen myötä surkeaksi halppismerkiksi, vain investoiko Geely Volvoon rahaa ja pyrkii pitämään Volvon vähintään entisen kaltaisena "premium-merkkinä" ja onko tämä edes mahdollista kiinalaisessa omistuksessa.

      
  • Ripulointi viittaa kykenemättömyyteesi keskustella asioista eli siihen, että alat herkästi kirjoittamaan täysin tarpeetonta henkilökohtaisuuksiin meneviä asiaan kuulumattomuuksia, kun joku esittää vastakkaisen argumentin. Kaikkien näiden vuosien aikana olen tullut siihen tulokseen, ettet tapojasi voi muuttaa, enkä siksi edes yritä keskustella asiallisesti kanssasi. Keksit jopa räikeitä valheita kuten hiljattainen väitteesi siitä, että kirjoitusten muuttaminen jälkikäteen olisi tapojeni mukaista. Edellisissäsi hihkuit kuinka olet 100 prosenttisen oikeassa ja osoitit jotain kirjoituksista vääräksi, vaikka et selkeästi edes tajunnut mistä kirjoitin. Mihinkään tekniikkaan liittyvään asiaan sinulla ei ole mitään annettavaa. Parhaimmillasi olet, kun kirjoitat lukemattomissa viesteissä siitä, kuin hirveän ruma tai todella hienon näköinen joku auto on. Keskustelu kanssasi ei ole koskaan hedelmällistä, joten siksi minimoin ajankäyttöni siihen.

    Jotku trollit varmaan ovatkin kirjoittaneet kiinalaisesta halpamerkistä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä minun kirjoitusten kanssa. Sinuahan se ei haittaa ja kehut itseäsi siitä, kuinka taas todistit minun olleen väärässä, vaikka en edes ole esittänyt sellaista väitettä, jonka kuvittelet todistaneesi vääräksi. Siinäpä klassista Suuren Ajattelijan ajatuksenkulkua.

    Mikset vain siirry Suomi24:ään? Sieltä löydät varmasti Jullellesi korvaajia.

      
  • Tuplakunniaa Volvo V90:lle Skotlanissa. Auto valittiin sekä vuoden autoksi että vuoden farmariautoksi Skotlannissa.

    http://behindthewheel.com.au/double-glory-2017-volvo-v90-scotland/

      
  • Vi Bilägare testasi autot Audi A6 3.0 TDI Quattro, Volvo S90 D5 AWD ja Mercedes E220d. Volvosta lehti kirjoittaa seuraavaa.

    "Nya Volvo S90 är i allt väsentligt ifatt sina tyska prestigekonkurrenter, men till ett mer humant pris. Design, kvalitetskänsla och detaljfinish är på topp och samma sak gäller köregenskaper och teknikinnehåll. Men den enskilt viktigaste faktorn bakom testsegern är ändå den höga säkerhetnivån. Ingen annan bil i klassen erbjuder så mycket avancerad aktiv och passiv skyddsutrustning på köpet som S90. Ett extra plus får Volvo för man låter det generösa säkerhetspaketet följa med som standard på alla modellversioner, även billigaste D3 Kinetic för 309000 kronor. Fast på en punkt behövs lite skärpning – rostskyddet håller inte samma klass som bilen i övrigt."

    Testivoiton Volvolle toivat vakiona olevat turvavarusteet (Ingen annan bil i klassen erbjuder så mycket avancerad aktiv och passiv skyddsutrustning på köpet som S90.)

      
  • Näköjään taas yksi design-palkinto Volvo S90:lle.

    "Simpel, säker och sexig. Så beskriver Automobile Magazine nya Volvo S90, och hyllar bilen för att den tagit det bästa av den rena, simpla skandinaviska designen till bilvärlden."

    http://teknikensvarld.se/volvo-s90-vinner-automobiles-arets-design-pris-349693/

      
  • http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000002504272.html

    Tänään klo 21 selviää vuoden auto Suomessa. Kuusi loppusuoralle päässyttä ehdokasta ovat:
    Alfa Romeo Giulia, Kia Niro, Mercedes-Benz E-sarja, Peugeot 3008, Seat Ateca ja Volvo S90/V90.

    Veikkaan Volvoa voittajaksi, kuten kävi jo Skotlannissa.

      
  • Saattaapi voittaa, mutta itselleni ei oikein ikinä ole auennut vuoden auto tittelin merkitys. Ainakaan itse en anna sille mitään arvostusta.

      
  • Messukeskuksessa oltiin huuli pyöränä Volvon puuttumisesta messuilta.

      
  • En anna minäkään sen kummempaa arvostusta. Mutta olisihan se vähän kuin pitkän nenän näyttämistä kaikille Volvo-trollaajille ja Kiina-vihaajille, jos Volvo voittaisi Suomen vuoden auton ja sitten vielä perään Eurooppa-kisan.

    Olen minäkin ihmetellyt miksei Volvo ole nyt messuilla Suomessa, kun siellä olisi mahdollisuus antaa S90/V90 koeajoonkin. Ilmeisesti ei nähdä tarpeelliseksi käyttää messuja mainostukseen, ettei suosio S90/V90 karkaa käsistä toimitusvaikeuksien takia, joita on jo nyt kai ihan tarpeeksi.

      
  • Volvohan on jo aikoja sitten ilmoittanut, että eivät osallistu useimpiin automessuihin kustannussyistä. Pitävät messuja vanhanaikaisina ja tarpeettomina tilaisuuksina.

    En pidä vuoden auto tittelin voittoa kovinkaan suurena saavutuksena. Volvo sen sijaan näytti jo pitkää nenää epäilijöille XC90:en huikean menestyksen myötä. XC90 on pärjännyt testeissä loistavasti kovimpia kilpailijoita vastaan, Volvon linjaus valmistaa pelkkiä neloskoneita on osoittautunut kannattavaksi ja mikä tärkeintä, malli nosti Volvon taloudellisesti kannattavaksi.

      
  • Joskus hyvin harvoin olen jopa Ajatusten Tonavan kanssa samaa mieltä: toistaitoisten autojournalistien pistekorttien merkitys lähentelee nollaa. Pidän xx90 Vollea todennäköisenä ecoty-pystin voittajana, mutta tuon huomionosoituksen merkitys on itselleni puhdas nolla. En esimerkiksi löydä yhtään mitään kiinnostavaa Fiatin valikoimista, vaikka Fiat onkin ecoty-tittelin useimmin saavuttanut brändi.

      
  • Volvo sen voitti.
    Kyllä sitä pidettiin ihmeenä ettei Biilia osallistunut messuille.

      
  • Pari kertaa Frankfurissa yli kymmenen kilometriä päivässä messualueella kävelleenä en koe noiden automessujen antavan oikein mitään. Nykypäivänä kaikki tieto on tarjolla netissä lähes reaaliaikaisena.

      
  • En oikein ymmärrä miksi tätä kilpailua pitää aliarvioida, kun yhtenä tärkeänä kriteerinä on se kuinka hyvin auto tarjoaa vastinetta rahalle. Esimerkiksi oma tuleva autoni Seat Ateca tarjoaa mielestäni hyvän vastineen rahalle ja se sijoittui tässä kisassa toiseksi. Auto voitti myös Tekniikan Maailman katumaasturitestin. Seat Ateca melkein voitti tämän Vuoden Auto 2017 kisan.

    "Tuomariston jäsenet painottivat valinnassaan itseille tärkeitä ominaisuuksia. Tärkein kriteeri oli rahalle saatava vastine, jonka kuitenkin kukin äänestäjä sai määrittää itse."

    http://m.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/vuoden-auto-suomessa-2017-on-volvo-s90-v90/6174592

    http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/onnea-volvo-s90v90-olet-vuoden-auto-suomessa-2017/

      
  • Messut ei anna mitään. Kyllä ne antaa, me käydään useilla eri alojen messuilla ja ne antaa hyvän yleiskuvan missä mennään. Etenkin autoissa on vaikea hahmottaa todellisuutta netti kuvausten perusteella.

      
  • Lisäksi jos messuilla on koeajomahdollisuus, niin aina parempi.

      
  • Olinkin aika varma, että Volvo voittaa. Jos kyse olisi pelkästä ulkonäön tyylikkyydestä, niin sitten Alfa Romeo Giulia olisi saanut voittaa ja Volvo olisi ollut hyvä kakkonen. Mutta kun huomioidaan myös vastine rahalle, niin mikäpä muu olisi ansainnut voittaa? Esim Mersu ei tuota kriteeriä täytä. Lisäksi Volvon isojen eläinten automaattijarrutus on minusta tärkeä uusi tekninen innovaatio, joka ei ole saanut ansaitsemaansa huomiota ja se ei ole mikään lisävaruste, kuten sellainen olisi saksalaisissa autoissa.

    Outo kommentti minusta, ettei messut anna mitään, kun vielä voi koeajaakin autoja ja näkee vieri vieressä eri automalleja. Myös niitä, joista voi vain unelmoida, eikä oikein kehtaa mennä niitä autoliikkeisiin ihmettelemäänkään. En nyt tosin näihin messuihin itse ole menossa.

      
  • Tällaisella tittelillä ei ole mitään merkitystä, kun kyse on lähinnä tuomareiden makuasioista ja vastakkain ovat aivan erilaiset autot, joita ei edes voi laittaa varsinaisesti paremmuusjärjestykseen. Toki voidaan keskustella, mikä uutuus on esimerkiksi merkittävin Suomessa ja siitähän tässä pitkälti kyse onkin, mutta mitä väliä sillä on kenellekään yksittäiselle ostajalle? Vertailutestissä pärjääminen on jo paljon merkittävämpi asia.

    Minusta minkään alan messut eivät anna internetin aikakaudella juuri mitään lisäarvoa mihinkään asiaan. Lähinnä samat kiertolaiset pyörivät niissä myymässä tuulipuvuille metrilakua ja muuta krääsää. Jos automessuilla pääset ajamaan autoja, niin se on toki plussaa, mutta kai saman voi tehdä tavallisessakin autoliikkeessä. Olen Volvon kanssa samoilla linjoilla, että mitä hyötyä on messusta, kun menemällä lähimpään autokauppaan näet kaiken saman mitä messuillakin ja luultavasti saat parempaa ja nopeampaa palveluakin. Suuret kansainväliset messut ymmärrän paremmin, jos siellä julkaistaan jotain uutta, mutta ei uuden tuotteen julkistaminenkaan välttämättä messuja vaadi. Kyllä ne toimittajat paikalle saapuvat, jos jotain mielenkiintoista tapahtuu.

    Huhujen mukaan S/V90 menestyy maailmalla ja Suomessa erinomaisesti. S90:n toimitusajat ovat venähtäneet jo varsin pitkiksi ja Suomessa etenkin farkkua myydään todella paljon. Se on itselleni oikeastaan pieni miinus, että näitä tulee pyörimään Suomen liikenteessä todella paljon. Itse tykkäisin, että samanlaista autoa ei tulisi vastaan joka kulmassa.

      
  • Messuilla on eri valmistajien tuotteita helppo vertailla livenä.
    Ei se tee Volvo miehelle pahaa tutustua muuhun tarjontaan.
    Minkälaisia myyntilukuja pitää olla että auto tulee vastaan joka kulman takaa. Mielenkiintoinen kommentti jos kyse on aikuisesta auton hankkijasta.

      
  • Tuskin Volvoja tulee koskaan joka kulman takaa vastaan. Sellaista myyntivyöryä Volvo ei saa edes täällä Suomessa aikaiseksi. Ruotsissa Saabeja ja Volvoja näkee liikaakin mutta sielläkin myydään saksalaisia autoja enemmän kuin koskaan ennen, joten näin se maailma muuttuu. Tuntuu että täällä menee muutamalla fanatikolla polla lievästi sekaisin kun näitä kommentteja lukee. Se ilmenee siinä kun muutama toimittaja on mennyt sekaisin uudesta Volvosta niin kaikkien pitäisi yhtyä näiden näkemyksiin. Fanatikkojen kohdalla on lähtenyt mopo käsistä aikaa sitten ja se on ymmärrettävää, mutta mitään valtavaa ylistystä ette tule näkemään puolueettomien taholta se on aivan varmaa se.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit