Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
1192022242576
  • Siinä se sitten nyt on. Aloitin tämän ketjun 11.6.2016. Puolitoista vuotta myöhemmin 8.11.2017 asia myönnetään.
    

    Muutama vuosi sitten lupasit pelkällä polttomoottorilla varustettujen autojen menettävän arvonsa muutamassa vuodessa. Joko paljastat, mistä näitä arvonsa menettäneitä autoja saa käydä noutamassa?

      
  • 1.1.2018 - 31.3.2018 myytiin yhteensä 4.300 hybridiautoa (hybridit plus ladattavat hybridit).

      
  • NHB:

    Ei minulla ole koskaan ollut käännöskukkasia, sinä se olet kyllä säälittävä manipuloinnin yritelmä. Ei sinun psyykkinen olemus voi kovinkaan onnellinen olla.

    Tesla 3 on vaporwarea niin kauan kun sitä ei voi normaalisti ostaa normaaleilla toimitusajoilla täällä.

    Intelligentsia: - no paljonko oli niitä oikeita hybrideitä eikä bensa-autoja? Varmaan taas se ehkä 20 kappaletta. ;-)

      
  • Minkälainen on oikea hybridi? Onko Aurisi hybridi sellainen?

      
  • Ei minulla ole koskaan ollut käännöskukkasia, sinä se olet kyllä säälittävä manipuloinnin yritelmä. Ei sinun psyykkinen olemus voi kovinkaan onnellinen olla.
    
    Tesla 3 on vaporwarea niin kauan kun sitä ei voi normaalisti ostaa normaaleilla toimitusajoilla täällä.

    Hehee. Seuraavaksi oletettavasti väität, ettet ole koskaan esittänyt seuraavaa väitettä, vaikka sellainen suoraan sinun viestissäsi onkin:
    Battery Powered auto ei tarkoita Battery Electric Vehicleä (BEV-auto) ? Noin puutteellisella englanninkielentaidolla en lähtisi retostelemaan tänne.

    Koeta kirjoittaa ensin yksikin viesti ilman puhdasta puppua ja keskity vasta sitten kotipsykologin opintoihisi.

    Vai että toimitusaika - siellä - määrittää sen, onko tuote vaporvarea vai ei. Voi olla, että aika harvasta sanakirjasta löydät saman määritelmän, mutta eihän siinä ole mitään uutta, että sinä määrittelet faktat omalla erilaisella tavalla.

      
  • "Intelligentsia: – no paljonko oli niitä oikeita hybrideitä eikä bensa-autoja? Varmaan taas se ehkä 20 kappaletta. ?"

    Kaikki hybridit ja lataushybridit kai ovat vielä tällä hetkellä pääasiallisesti bensa- tai dieselautoja. Eli polttomoottori on pääasiallinen voimanlähde.

    "Oikea hybridi" voisi olla vetyauton ja sähköauton yhdistelmä, mutta eipä näitä näytä olevan tulossa markkinoille ainakaan suuria määriä.

      
  • Hybridiajoneuvo tarkoittaa kahden eri voimanlähteen yhdistelmää käyttävää ajoneuvoa, esimerkiksi ottomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmää.

    Vetyauto ei ole kahden moottorin yhdistelmä.

      
  • On muuten aika hurja vääntö mikä saadaan 16 tonnia painavan kuorma-auton taka-akselille vain 252 hp sähkömoottorilla. 16.000 newtonmetriä (?)

    "Volvo FL Electric har en totalvikt på 16 ton och drivs av en elmotor på 185 kilowatt (252 hk) med ett kontinuerligt effektuttag om 130 kilowatt (177 hk) som är kopplad till en tvåväxlad transmission. Maxvridet i elmotorn uppgår till 425 newtonmeter men vridet på bakaxeln ligger på 16 000 newtonmeter.
    Motorn får sin energi som lagras i litiumjonbatterier. Batterikapaciteten är olika beroende på behov. Lastbilen kan innehålla allt från två till sex batterier med en kapacitet på mellan 100 och 300 kWh. Räckvidden anges till upp till 25 mil."

    http://teknikensvarld.se/volvo-fl-electric-officiell-elektrisk-lastbil-som-tas-i-trafik-nu-619131/

      
  • Jos sanotaan kuorma-auton sähkösäteeksi jopa 250km, niin onkohan se kuorman kanssa vai ilman? Käytännön tilanteisiin tuokin säde tuntuu tosi vaatimattomalta, kun ajettelee, että jo 100kWh:n lataaminen kestää hyvän tovin ja nopeasti laskettuna 300kWh:n lataaminen suunnilleen kolme hyvää tovia.

    Mitä kun sähkö loppuu kesken matkan?

    Minusta täyssähköajoneuvot ovat auttamatta tieliikenteessä vielä "harrestekäyttöön" sopivia. Tai "täsmätarpeeseen". Voihan kuorma-autokin olla vaikka jonkun teollisuuslaitoksen sisäisessä käytössä hyvin järjestetyn latausmahdollisuuden piirissä. Silloin se on ok ratkaisu.

    Mutta yleiskäyttöisenä ja vaivattomana autona ei varmaan mitään täyssähköautoa voi pitää vielä nykyään.

      
  • Kieltämättä vähän mysteeri on se että toimintamatka jäisi vain 250 kilometriin kaikkein suurimmalla akkukapasiteetilla.

    "Lastbilen kan innehålla allt från två till sex batterier med en kapacitet på mellan 100 och 300 kWh. Räckvidden anges till upp till 25 mil.”

      
  • Paljonko mahtaa painaa vehje lastattuna/tyhjänä? Eihän henkilöautollakaan n. 10kWh riitä kuin n. 40km matkaan, sehän näytti olevan hybrideiden ehkä yleisin sähkösäde. 40km on tietysti paljon vähemmän kuin 250km ja 10kWh paljon vähemmän kuin 300kWh, mutta onhan varmaan autojen massoissa melkoinen ero. Kuorma-auto on toisekseen hyötyajoneuvo eli työkone eikä sillä ajellessa voi keskittyä energian säästöön niin kuin henkilöautolla kurvaillessa.

    Mutta ajatuksena on hieno, että dieseleiden jyrisemisen sijasta liikenteessä hissuttelisi sähkönorsuja. Lataaminen/akut eivät vain vielä anna myöten siihen.

      
  • Jos sanotaan kuorma-auton sähkösäteeksi jopa 250km, niin onkohan se kuorman kanssa vai ilman? Käytännön tilanteisiin tuokin säde tuntuu tosi vaatimattomalta, kun ajettelee, että jo 100kWh:n lataaminen kestää hyvän tovin ja nopeasti laskettuna 300kWh:n lataaminen suunnilleen kolme hyvää tovia.
    Minusta täyssähköajoneuvot ovat auttamatta tieliikenteessä vielä ”harrestekäyttöön” sopivia. Tai ”täsmätarpeeseen”. 
    
    Mutta yleiskäyttöisenä ja vaivattomana autona ei varmaan mitään täyssähköautoa voi pitää vielä nykyään.

    Mistä moinen negatiivisuus sähköautoja kohtaan kumpuaa? Onko sinulla huonoja kokemuksia, kun keksimällä keksit vain enemmän ja vähemmän kuvitteellisia ongelmia sähköautoille. Nykypäivänä niin moni ajaa jo ajonsa sähköautoilla, etten viitsi sen enempää tuosta soveltuvuudesta jauhaa, mutta muutamat tekniset virheet kannattanee käydä läpi.

    Ei isomman akun lataamisen tarvitse kestää yhtään sen pidempään kuin pienemmänkään. Akkuteknologia, haluttu akun rasitustaso ja laturin teho määrittävät latausajan. Tesla lupaa Semilleen 400 mailia lisää käyttösädettä 30 minuutissa Megachargerilla ladattuna. Kyllä, se on paljon sähkötehoa se.

    Paljonko mahtaa painaa vehje lastattuna/tyhjänä? Eihän henkilöautollakaan n. 10kWh riitä kuin n. 40km matkaan, sehän näytti olevan hybrideiden ehkä yleisin sähkösäde.
    

    Itse ajan hybridinkin 8,7 kWh latauksella 40-50 kilometriä ja täyssähköautot kuluttavat vähemmän. TM mittasi vertailussaan 11 kWh/100km eli 10 kWh ajettaisiin noin 90 kilometriä.

    Kuorma-auto on toisekseen hyötyajoneuvo eli työkone eikä sillä ajellessa voi keskittyä energian säästöön niin kuin henkilöautolla kurvaillessa.
    

    Jos vähänkään seuraa liikennettä, niin ei pitäisi olla epäselvää, keskitytäänkö keskimäärin kuorma- vai henkilöauton ratissa enemmän säästämään polttoainetta. Kuljetusyritykselle energiakulut ovat merkittävä menoerä ja jokainen turhaan poltettu energiayksikkö on pois katteesta. Se motivoi olemaan hölmöilemättä.

      
  • NHB:

    Lainaamasi kohta on täysin oikein BEV-autot on sähköautoja, Battery-powered voi olla hybridikin, tämän jälkeen sinä postasit oikeasta kohdasta jonkun volkkarin tiedotteen mikä tarkotti sitä oikeaa sähköautokohtaa - joten edelleen englanninkielentaitosi on puutteellinen. Puhuithan sinä myös sähköistetyistäkin autoista sähköautoina mikä oli se sinun pahempi kömmähdys.

    Kun yrität manipuloida - se on merkki sairaudesta, siihen ei tarvita psykologia mikä on sekin merkki manipuloinnin yrityksestä ja pelottaa minut pois. Sairaat vetä herkästi psykiskortin aina esiin ihan itse vaikka se on täysin keskusteluunkuulumatonta ja on merkki siis siitä että näköjään jotain ongelmia on.

    Jos autoa tai tuotetta ei voi ostaa eikä ne ole toimituksessa, se on vaporwarea, vain sinä olet yksin taas maailmaa vastaan tässäkin asiassa. Jotkut jenkit voivat ostaa Tesla 3:sen, siinä kaikki.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Vaporware

      
  • "Mutta ajatuksena on hieno, että dieseleiden jyrisemisen sijasta liikenteessä hissuttelisi sähkönorsuja. Lataaminen/akut eivät vain vielä anna myöten siihen."

    Se on vain ajatuksena turha, kun metaanikäyttönen rekkaliikenne on jo alkanut ja Suomessakin on jo 2 tankkausasemaa raskaalle kalustolle (LNG), mutta LNG-hybridirekka olisi soma lisäys aiheeseen, kaupunkialueella sähköllä ja maantiet kaasulla eikä olisi ongelmia sähköverkonkaan riittävyydestä.

      
  • En ole negatiivinen sähköautoja kohtaan, vaan erittäin mielelläni hankkisin täyssähköauton, jos se olisi minulle mahdollinen normaaliin auton käyttöön. Kun olen reissuillani ajatellut, että lataisin uudet vaatimattomat 40km sähkötankkiin, niin eipä ole latauspaikkoja näkynyt. Auto on sen verran kallis hankinta, että en halua kyseenalaistaa sen käytettävyyttä.

    Väitänpä, etteivät kuorma-autojen kuskit keskity säästämään polttoainetta vaan hoitavat työnsä niin hyvin kuin pystyvät.

    Kaasu-sähkö hybridi kuorma-autoissa voisi olla oikein hyvä vaihtoehto juuri noin, että käyttää sähköä sen minkä voi toimintasäteen rajoissa ja varsinkin, kun ajelee asutuksen keskellä. Mutta minusta kaasuvoimassakin on hankaluutena tankkaamisen vaikeus.

    Yleensäkin sähkö tarvitsee vielä kaverikseen jonkun muun voimanlähteen, jos haluaa ajoneuvon, joka ei vaadi "lentosuunnitelman" laatimista lähes joka lähtöön. Bensan ja dieselin jakeluverkosto on laaja. Ja sähköä saa hybridiin ihan kotona.

    En ottaisi kaasu-sähkö -hybridiä omaan käyttöön. Bensa tai diesel se olla pitää ja sähkö sen kaveriksi, jotta ei tarvitse kahdella tankilla käydä vaan ekovoiman voi ladata kotona tai työpaikalla tai julkisilla pisteillä kaupassa käynnin yhteydessä. m.o.t.

      
  • Lainaamasi kohta on täysin oikein BEV-autot on sähköautoja, Battery-powered voi olla hybridikin, tämän jälkeen sinä postasit oikeasta kohdasta jonkun volkkarin tiedotteen mikä tarkotti sitä oikeaa sähköautokohtaa – joten edelleen englanninkielentaitosi on puutteellinen. Puhuithan sinä myös sähköistetyistäkin autoista sähköautoina mikä oli se sinun pahempi kömmähdys.
    

    Eli vaikka väitit puhdasta potaskaa, niin olit täysin oikeassa ja et varmaan mielestäsi edes väittänyt mitään - niin kuin yleensä. Teksti, minkä tulkitsit väärin, puhui purely battery powered -autoista. Nuo eivät voi olla hybridejä. Sinä toki tuota kääntäessäsi jätit pois tuon purely -tarkennuksen.

    tuo sun electrified sekoilu on jotain, mitä ole pitkään jankannut, mutta se perustuu taas johonkin hatusta vetämääsi tulkintaan. Itse en ole missään vaiheessa sekoittanut tuota yhtään mihinkään. Jos olet eri mieltä, niin ole hyvä ja tuo esiin se viesti, jossa muka sekoitan tuon termin johonkin muuhun, niin voidaan leikata siivet tuoltakin harhakäsitykseltäsi.

    Selittelysi on aika turhaa kaikkien niiden kömmähdysten jälkeen, mitä ole esittänyt. Mersun moottorin hinta on elänyt kuin basaarikauppiaan hinnat ja vaikka kehityskeskuksen työpaikkailmossa kuvataan yksityiskohtaisesti erilaisia tehtäviä akkujen kehityksen parissa, niin sinä vain väität, ettei mitään tuollaista kehitystä ole.

    Kun yrität manipuloida – se on merkki sairaudesta, siihen ei tarvita psykologia mikä on sekin merkki manipuloinnin yrityksestä ja pelottaa minut pois. Sairaat vetä herkästi psykiskortin aina esiin ihan itse vaikka se on täysin keskusteluunkuulumatonta ja on merkki siis siitä että näköjään jotain ongelmia on.
    

    Sanoisin, että tuo lapsellinen leukojesi paukuttelu on turhaa, koska ihan jokainen tajuaa sen, että se on vain merkki faktojen loppumisesta. Näin se on aina ollut. Itse en viitsi alentua tuolle tasolle, kokeile onneasi jonkun muun kanssa.

    Jos autoa tai tuotetta ei voi ostaa eikä ne ole toimituksessa, se on vaporwarea, vain sinä olet yksin taas maailmaa vastaan tässäkin asiassa. Jotkut jenkit voivat ostaa Tesla 3:sen, siinä kaikki.
    

    Hyvä, katsoataanpa, mitä antamasi wikipedian vääritelmä kertoo:

    "Vaporware on termi jolla kuvataan tuotetta, yleensä tietokonelaitteistoa tai -ohjelmaa, joka julkistetaan mutta jota ei julkaista koskaan.[1] Se voi myös tarkoittaa ohjelmaa, joka ei ole vielä tuotannossa, mutta jonka aiottu julkaisupäivämäärä on mennyt jo aikoja sitten."

    Tesla M3 on ollut tuotannossa jo pitkään ja se on tuotantomäärältään maailman ykkönen sähköautoista, joten on täysin selvää, että wikipedian määritelmä ampuu väitteesi alas. Se, että auton satumainen kysyntä aiheuttaa pitkiä toimitusaikoja varsinkin vähemmään tärkeillä markkinoilla, ei tee tuotteesta vaporwarea.

      
  • En ole negatiivinen sähköautoja kohtaan, vaan erittäin mielelläni hankkisin täyssähköauton, jos se olisi minulle mahdollinen normaaliin auton käyttöön. 
    
    Yleensäkin sähkö tarvitsee vielä kaverikseen jonkun muun voimanlähteen, jos haluaa ajoneuvon, joka ei vaadi ”lentosuunnitelman” laatimista lähes joka lähtöön. Bensan ja dieselin jakeluverkosto on laaja. Ja sähköä saa hybridiin ihan kotona.
    

    Se jos lähes jokainen lähtösi on niin pitkän matkan keikka, että useiden satojen kilometrien käyttösäde ei riitä, niin se on kaikin puolin fine. Ei kuitenkaan kannattaisi tuollaisen hyvin äärimmäisen käyttöprofiilin perusteella alkaa väittämään mitään yleisestä tilanteesta. Keskimääräiset päivämatkat ovat vain muutamia kymmeniä kilometrejä. Itselleni monenkin sähköatuon käyttösäde riittäisi varmaankin 90 prosentiksi viikoista kertalatauksella. Satunnaisilla pidemmillä matkoilla ei myöskään olisi mitään ongelmaa, jos on vain aika ladata auto kääntöpisteessä. Ainoaksi suunnittelua vaativaksi matkaksi tulisivat Suomen läpi ajamiset, joita tulee noin kerran vuodessa. Noissakin tulee monesti luonnollisia taukoja, jolloin voisii hyvin ladata akkuihin satoja kilometrejä lisää matkaa.

      
  • Minä hankin auton ajatuksella, että se on aina käytettävissä. Kukin taaplaa tyylilään niinkus sanonta kuuluu. Minä en ajele mitenkään äärimmäisellä rohviililla, mutta kun kerran pari jopa 3-4 kertaa, kuukaudessa pitää pyörähtää asiakkaan luona muutaman sadan kilometrin päässä niin haluan, että oma autoni on silloin käytettävissä sekä mennen että tullen ja ilman latauspisteen etsiskelyäs ja sillä odottelua.

    Niin kuin sanoin aikaisemmin, täyssähkö auto on "harraste-" tai täsmäkäyttöön sopiva ja silloin oikein hyvä vekotin, mutta se ei ole yleiskäyttöinen auto. Minä kun en ole mikään teemuselännen, niin joudun pitäytymään yhdessä autossa ja se ei saa olla puolijauho.

      
  • Ladattavasta täyssähköautosta ei tule markkinajohtajaa näilläeväillä ikinä.

      
  • Tesla Model S:än toimintamatka on 594 km eikä Tesla Model 3:n toimintamatka tuosta paljon jää. Voisi kuvitella että tuollaisella toimintasäteellä pärjäisi. Ja onhan tuota Model S:ää taksina melko paljon.

    Kyllä kai Teslan kilpailijat pääsevät samaan toimintamatkaan kuin Teslakin.

      
  • Täyssähköauton käytettävyys on minun mielestä toimintasäteen ja lataamiseen tarvittavan ajan ja latauspisteiden löytymisen yhteisvaikutuksesta syntyvä asia. Ja tuo pyhä kolminaisuus ei ole kunnossa vielä.

    Tietysti yli 500km:n ajosäde olisi riittävä kertalatauksella, mutta lisäksi pitäisi olla mahdollista tankata sähköä suht. samaan tapaan kuin polttoainetta reissun päällä ollessa. Muuten auton tankkaamisesta tulee reittisuunnittelun ja aikataulutuksen lähtökohta pitkällä matkalla.

    Jos pystyy aina lähtemään kotoa käsin liikkeelle ja akun on saanut täyteen ladattua yön aikana, niin 500km ajosäde riittää moneen menoon. Mutta sitten, kun tulee yllättävä aikataulun sotkeva lähtö tai joutuu ajamaan 300km jonnekin ja asua siellä viikko matkahommassa, niin pitää käytännössä vuokrata auto sille reissulle.

    Latauspaikkoja on onnettoman harvassa varsinkin, jos pitäisi ladata täyssähköautoa.

    Minulle ei kyllä Teslakaan olisi muutenkaan ratkaisu, koska tavaratilaa pitää olla, mutta hienoa olisi, kun voisi täyssähköauton hankkia ihan normaaliin "suunnittelemattomaan" liikkumiseen.

    Sähköautojen akusto pitäisi yhdenmukaistaa kaikkien valmistajien kesken ja tehdä niistä "vaihdettavat kasetit". Liikenneasemille pitäisi keskittää tehokkaat latausasemat, joissa koko ajan ladattaisiin akkukasetteja. Sitten vaan autolla ajettaisiin automaattiseen akunvaihtoasemaan ja menopeliin tuoreet täyteen ladatut akut ja entiset jäisivät vaihturiksi ja kassan kautta uudelleen menoksi.

    Onhan polttoaineetkin standardisoitu ja kaikki autotehtaat joutuvat suunnittelemaan kiesiensä moottorit käyttämään jakelukanavista saatavia nesteitä/kaasuja.

    Rahnaa pitäisi tietysti löytää toteuttamaan tuo utopia. Se voisi olla melkoinen haaste.

      
  • Onhan noita vaihdettavia akkuja ja vaihtoasemia kokeiltu jo useampaakin kertaan, mutta tuo teknologia ei ole ottanut tuulta purjeisiinsa. Tässä vaiheessa varsinkaan ei ole mitään ajatusta standardoita akkuja, kun teknologia kehitty nopeaa tahtia. 10 vuoden päästä akut taasen ovat niin kehittyneitä, ettei vaihtoakulle ole tarvetta, kun käyttösäteen ja latausajat ovat riittävän hyviä myös sille kaupparatsulle tai reppumiehelle.

    Mistä 300 kilomerin takana olevassa paikassa ei muuten löydy yhtään tökkeliä, josta viikon aikana voisi ladata sähköauton?

      
  • Kerropa esimerkki, missä vaihtoakkuja ja -asemia on kokeiltu. Vielä jos osaisit kertoa, minkälaisia tuloksia kokeista saatiin.

    Missä päin Äänekoskea on julkisia latausasemia? Ja onko noutopalvelu, joka hakee auton asiakkaan parkkipaikalta ja vie lataukseen päiväksi? Vai vienkö auton töiden jälkeen lataukseen ja otan taksin hotellille ja takaisin? Tai odottelen kaffella latauksen ajan.

    Sähköauto sopii, jos haluaa harrastaa sähköautoilua tai jos todella ei tarvitse ajaa muuten kuin etukäteen suunniteltuja ajoja.

    Sähköauto ei vielä nykyään sovi normaalin yleiskäyttöisen auton korvaajaksi, mutta on varmaan sitä joskus tulevaisuudessa.

    NHB:llä on elämä helppoa, kun näkee tulevaisuuteen. Vai onko vaikeaa, kun näkee tulevaisuuteen. Tiedä häntä.

    Mielelläni vaihtaisin täyssähköautoon,jos sellaisen saisi n. 100.000,- hintaluokassa ja sillä voisi vetää n. 1600kg perävaunua, siinä olisi tavaratilaa kuin vaikkapa Mondeo-farmarissa, neliveto ja sähkötankkiin saisi n. 20min ajassa luokkaa 200km energiaa eli ajosädettä. NHB varmaan voisi vilkaista tulevaisuuteen ja kertoa milloin minun kannattaa mennä koeajolle ja mihin?

      
  • Melkoinen sekasotku ja sillisalaatti on tulossa jos sähköautojen latausasemat ovat epäyhtenäiset tyyliin Teslalla oma, Merdedeksellä oma, Audilla oma jne. Ja tuskin yksi valmistaja pystyy Suomeen rakentamaan kovin kattavaa latausasemien verkostoa.

      
  • Oman muutaman kuukauden mittaisen hybridiauton käytön aikana olen ajtellut, että lyhyen 1-2 vuoden aikajänteellä paras vaihtoehto olisi kasvattaa hybridien sähkösäde n. 150 - 200km tietämille. Sehän ei vaatisi kuin energiatehokkaammat akut nykyisen tapaisiin hybrideihin. Lataaminen onnistuisi yön yli pienellä ampeerimäärällä.

    Täyssähköautoille tarvitaan pitkän ajosäteen takia suuret akut, joten niiden lataaminen yön ylikin vaatisi isot virrat ja kuten monesti on TM:n palstoillakin kirjoitettu, miten se onnistuisi laajassa mitassa (kerrostalojen parkkipaikat yms.).

    No, ladataan nuo täyssähköautotkin siihen 150-200km säteeseen kotona yöllä, mutta yhdenmukaistetaan akkuratkaisut ja tehdään osa auton akustosta nopeasti vaihdettavaksi "kaseteiksi" ja keskitetään lataamiset ja akkujen vaihdot liikenneasemille. Vähän niin kuin kaasupullojen kanssa tehdään. Ei täytetä omaa vaan vaihdetaan se nopeasti valmiiksi täytettyyn.

    Autossa olisi kiinteät akut, joilla pääsee vaikka rapiat 100km ja vaihdettavat akut, joilla suihkitaan sitten vaikka 400km tai vähemmänkin, jos vaihto hoituu ympäri maan juohevasti.

    Tosin NHB:hän tietää, että tällainen järjestely oli jo olemassa, mutta siitä luovuttiin ja se purettiin pois, kun saatiin tieto, että 10v kuluttua akut lataantuvat lähes itsestään, eikä suuria virtamääriä enää tarvita latausliitännöissä.

      
  • Kerropa esimerkki, missä vaihtoakkuja ja -asemia on kokeiltu. Vielä jos osaisit kertoa, minkälaisia tuloksia kokeista saatiin.
    

    Kokeet aloitti Battery Traction Ltd Englannissa ennen toista maailmansotaa. Lähihistorian esimerkkejä Tesla Californiassa ja Better Place Israelissa ja Tanskassa. Nämä kokeet ovat päättyneet toiminnan alasajoon tai konkurssiin. Alla oleva lainaus voi selittää syyn siihen, miksi näistä ei tullut menestystarinaa.

    When Tesla sent out an initial round of about 200 invitations to test the battery swap program only about four to five people opted to try it, Musk told shareholders.

    Missä päin Äänekoskea on julkisia latausasemia? Ja onko noutopalvelu, joka hakee auton asiakkaan parkkipaikalta ja vie lataukseen päiväksi? Vai vienkö auton töiden jälkeen lataukseen ja otan taksin hotellille ja takaisin? Tai odottelen kaffella latauksen ajan.
    

    Esimerkiksi Hirvaskankaan ABC:ltä löytyy Superchargereita, jotka lataava 120 kilowatin tehoon asti. Tuolla teholla päästään jo tuohon 200 kilometriä 20 minuutissa -luokkaan. Itse olen ladannut autoani hotellien lämmitystolpista. Sähköauton lataaminen nyt ei vaadi kuin tökkelin ja niitä Suomessa riittää.

    Sähköauto sopii, jos haluaa harrastaa sähköautoilua tai jos todella ei tarvitse ajaa muuten kuin etukäteen suunniteltuja ajoja.
    

    No joo. Jokohan vantaalainen Tesla-taksi on rikkonut puolen miljoonan rajan.

    NHB:llä on elämä helppoa, kun näkee tulevaisuuteen. Vai onko vaikeaa, kun näkee tulevaisuuteen. Tiedä häntä.
    

    Ei siinä kovin kummoisia ennustajan lahjoja tarvitse, kun ynnäilee akkujen viimeisen kymmenen vuoden kehityksen ja nykypäivän akkujen kehitystyön yhteen. Kehitystä vauhdittaa myös ajovastusten väheneminen, jotka tuskin loppuu huomenna.

    Mielelläni vaihtaisin täyssähköautoon,jos sellaisen saisi n. 100.000,- hintaluokassa ja sillä voisi vetää n. 1600kg perävaunua, siinä olisi tavaratilaa kuin vaikkapa Mondeo-farmarissa, neliveto ja sähkötankkiin saisi n. 20min ajassa luokkaa 200km energiaa eli ajosädettä. NHB varmaan voisi vilkaista tulevaisuuteen ja kertoa milloin minun kannattaa mennä koeajolle ja mihin?
    

    Teknologian puolestahan tuossa ei ole mitään rajoitetta. Porsche on jo julkistanut lataustekniikan, joka pystyy tuohon nähden kaksinkertaiseen latausnopeuteen. Farkkukori karsii aika tavalla, kun maailmalla ovat aika harvassa ne paikat, missä tuollaisia suositaan. Mutta pian eurooppalaiset valmistajat vyöryttävät sähköautojaan markkinoille ja silloin uskon farkkujenkin tarjonnan paranevan.

    Oman muutaman kuukauden mittaisen hybridiauton käytön aikana olen ajtellut, että lyhyen 1-2 vuoden aikajänteellä paras vaihtoehto olisi kasvattaa hybridien sähkösäde n. 150 – 200km tietämille. Sehän ei vaatisi kuin energiatehokkaammat akut nykyisen tapaisiin hybrideihin.
    

    Noin nelinkertaisesti akkua nykyisiin hybrideihin kuulostaa yhtälöltä, joka nostaisi entisestään tunnetusti raskaiden ladattavien hybridien massoja ja söisi tiloja aika rajusti.

    Tosin NHB:hän tietää, että tällainen järjestely oli jo olemassa, mutta siitä luovuttiin ja se purettiin pois, kun saatiin tieto, että 10v kuluttua akut lataantuvat lähes itsestään, eikä suuria virtamääriä enää tarvita latausliitännöissä.
    

    Miksi sönkötät tuollaista potaskaa? Pysy asiassa.

    10 vuoden päästä akkujen energiatiheys on paljon nykyistä parempi. Nähdyllä evolutionääriselläkin tahdilla energiatiheys vähintään kaksinkertaistuu. Jos joku uusi teknologia muuttaa pelin, voi tapahtua nopeampaakin kehitystä. Samaan aikaan akkujen hinta on tippunut murto-osaan nykyisestä. Myös autojen ajovastukset ovat tuona aikana vähentyneet merkittävästi. Tämä tarkoittaa sitä, että sähköautojen käyttösäteet tulevat olemaan riittävällä tasolla sinullekin ja jos nyt keksit jonkin ääriesimerkin, johon ei mikään akkukapasiteetti riitä, niin voit lohduttaa itseäsi sillä, että myös latausnopeudet kehittyvät kovaa tahtia, jos tuo nykyinen huippu eli 400 kilometriä tunnissa ei vielä riitä.

      
  • Minä olen eniten kiinnostunut hankittavissa olevista autoista ja toissijaisesti on tietysti mukava joskus miettiä visioita. Ajattelinkin, ettei vaihtoakkujärjestelmää ole aikaisemmin testattu oikeassa liikenteessä. Kai se olisikin pelkkänä kokeena älytön. Ensin pitäisi asettaa se päämääräksi ja sitten voisi järjestää koejakson rajatulla alueella & käyttäjäporukalla tekniikan kehittämiseksi.

    Hirvaskankaan ABC:llä näytti olevan Teslan latausasemia, kun kävin siellä taannoin. Näytti olevan kaikki vapaana, mutta jos ajatellaan, että sähköautoja olisi enemmistö liikenteessä olevista henkilömenopeleistä, niin eihän jonotuksesta tulisi loppua.

    Joku Vantaan taksi on juuri sitä täsmäkäyttöä, mikä minunkin mielestä sopii sähköautolle. Silloin ajellaan rajallisella alueella ja on helppo poistua takavasemmalle latailemaan välillä, jos tarvitsee.

    No, minäkin jauhan vaan sitä samaa, että sähköauto ei vielä sovellu yleiskäyttöiseksi autoksi, enkä osaa asiaan enempää sanoa, joten päätän tämän asian täältä tähän muistuttaen, että hybridi rulettaa vielä vuosia.

      
  • NHB:

    En ole tehnyt täällä yhen yhtä kömmähdystä. On jo sairautta edelleen horista moista ja jankuttaa - kaikki näkevät täällä etten ole tehnyt yhtään kömmähdystä, itseasiassa koko Suomi näkee. Tuo on jo lähinnä säälittävä manipuloinnin yritys kun et osaa yhden yhtä faktaa antaa sähköautojen suuresta tulemisesta niin koitat koko ajan kääntää kaiken minuun persoonana. Menisit lääkäriin kun sinne selvästikkin kuulut, monta kuukautta vaan jatkuvaa jankutusta ja henkilökohtasta hyökkäystä, kiva sitten maksella sitä karmista taakkaa joskus vuosien jälkeen.

      
  • Ja niin Tesla 3 on vaporwarea kunnes sen voi ostaa täällä alle puolen vuoden toimitusajatalla - eli ei ehkä jopa koskaan joten Suomessa pitää keskittyä muihin ratkasuhin kuin hypettää olemattomista sähköautoista. =)

    Ja niin kerta päivittäiset ajomatkat on usein vain muutama kymmenen kilsaa niin siihen pääsee jollain pistokehybridiautolla, ei tartte turhaan ostaa sähköautoa, mutta PHEV-autoilla voi osalla vetääkkin, osalla ei, ja mahtuu koko perhe matkatavaroineen ja voi ajaa Suomen päästä päähän - ja sitten taas ne arkiajot vain sähköllä. Sähköauto siis etsii ongelmaa jota ratkaista eikä pärjää vertailussa.

      
  • Minä olen eniten kiinnostunut hankittavissa olevista autoista ja toissijaisesti on tietysti mukava joskus miettiä visioita. Ajattelinkin, ettei vaihtoakkujärjestelmää ole aikaisemmin testattu oikeassa liikenteessä. Kai se olisikin pelkkänä kokeena älytön. Ensin pitäisi asettaa se päämääräksi ja sitten voisi järjestää koejakson rajatulla alueella & käyttäjäporukalla tekniikan kehittämiseksi.
    

    Better Placella oli Tanskassa asiakaskunta ja toimiva asemien verkosta Tanskassa ja Israelissa. En ole kuullut noista sitten konkurssin eli nykytilanteesta en tiedä.

    Hirvaskankaan ABC:llä näytti olevan Teslan latausasemia, kun kävin siellä taannoin. Näytti olevan kaikki vapaana, mutta jos ajatellaan, että sähköautoja olisi enemmistö liikenteessä olevista henkilömenopeleistä, niin eihän jonotuksesta tulisi loppua.
    

    Jos sähköautoja olisi enemmistö autokannasta, niin eiköhän ole täysin selvää, että myös latausasemia olisi enemmän.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit