Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
1202123252676
  • Perusvalittaja. Kuka sen osuvasti sanoiksi pukikaan?

      
  • Erään kirjoittajan hehkuttama BMW:n langaton lataus paljastuikin illuusioksi.
    https://tekniikanmaailma.fi/bmwn-langaton-lataus-ei-sittenkaan-koske-suomalaisia/

      
  • Eräs ei pelkällä polttomoottorilla varustettu auto muuttui valmistajansa mukaan entistä paremmaksi. Auto Bild 8/2018 kirjoittaa uudesta Lexus LS500H Multi Stage Hybridistä (MSH) seuraavasti:

    "Multi Stage Hybrid lisää autoon hybriditekniikan jatkoksi yllättäen vain nelinopeuksisen automaattivaihteiston. Järjestelmän ansiosta auto reagoi nopeammin kiihdytyksiin"

    "Multi Stage on Lexuksen mukaan uraauurtava teknologia, joka mullistaa hybridin suorituskykyä ja ajotuntumaa"

    "Järjestelmän etuja ovat herkempi vastaavuus kaasuun ja matalammat käyntinopeudet suurilla ajonopeuksilla"

    AutoBild kommentoi tähän valmistajan informaatioon:

    "Multi Stage Hybrid on paperilla hieno idea, mutta käytännössä se jää huippudieselien ja ylähyllyn sähköautojen jalkoihin niin kulutuksessa kuin suorituskyvyssä"

    740 GLE ei malta olla palaamatta aiempaan keskusteluun kuminauhasta:
    "tämän tyylilajin autojen suorituskyky ei ole kovin kriittinen asia, mutta mitäs mä jo sanoin kuminauhavedosta aiemmin? Juuri sitä tässä poistetaan, vaikka Toyotan tapaan automaatti antaakin muille tasoitusta hyötysuhteessa.

    Kiva nähdä, että Lexus on samaa mieltä kanssani voimalinjan loogisesta toiminnasta, vaikka Toyota-kuskit eivät omien puheidensa mukaan tätä Lexus-voimalinjaa pidäkään Toyotan käyttämän planeettavaihteen tasoisena"

      
  • LS 500h:n Hybrid Drive -voimalinjaan kuuluu 3,5-litrainen V6 Dual VVT-i bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria. Multi Stage Hybrid -järjestelmä tuo autoon hybriditekniikan jatkoksi nelinopeuksisen automaattivaihteiston. Sen ansiosta auto reagoi nopeammin kiihdytyksiin – tämä ominaisuus näkyy erityisesti liikkeellelähdössä.

    Vaikka järjestelmässä on vain nelinopeuksinen automaattivaihteisto, sen käyttötuntuma muistuttaa 10-nopeuksista voimansiirtoa kuten LS 500:ssa, jossa on 3,5 litran V6-tuplaturbomoottori

    Kokonaiskulutus ja päästöt ovat alhaiset, mutta Lexuksen hybrideille ominainen tasainen, hiljainen ja hienostunut ajokokemus säilyy, valmistaja vakuuttaa ennakkoon

    Tuollainen voimalinja maksaa jo kansanhybridin verran yksinään, tasainen hienostunut veto on kansanhybridissä jo alunalkaen.

      
  • Kokonaiskulutus ja päästöt ovat alhaiset, mutta Lexuksen hybrideille ominainen tasainen, hiljainen ja hienostunut ajokokemus säilyy, valmistaja vakuuttaa ennakkoon 
    

    Noin siis mainoksissa. LS 500h oli juuri uusimman ViB:n vertailussa, jonka se hävisi pitkälti tuon voimalinjansa vuoksi. Heidän mukaansa meluisa voimalinja ei tunnu premiumilta ja nelivedossa on puutteita. Tämä siis vertailussa kilpailijoiden dieseleitä vastaan. Myöskään LS:n taloudellisuus ei erottunut edukseen vertailussa dieseleihin.

      
  • Hän ostaa bieselin joka dieselistä tykkää

      
  • Lexuksen mukaan antiikkinen 4-vaihteinen momentinmuunninautomaatti on merkittävä edistysaskel, ja se on aika raakaa kritiikiä aiemmin käytetylle planeettavaihdehärvelille.

    Jos Lexuksen 4 vaihdetta + sähköveto vastaa 10-vaihteista (jota Aisin-Warner ei jostain syystä tee), niin montako vaihdetta vastaa halvan Hyundain 6-vaihteinen automaatti + sähköveto?

      
  • En tykkää minäkään, tuon hintaisen auton ulkoa ja sisältä muotoilu ei saa sylettää, kolmen kympin karvalakki Toyotassa sillä ei ole niin väliä.

      
  • Auton voimalinjasta puheenollen, olen ihmetellyt syytä kahdelle eri totutusta poikkeavalle toteutukselle, joita yllättäen ja pyytämättä olen tullut testanneeksi vuokra-autossa.

    Toinen on itselataavassa hybridissä ollut omituiselta tuntuva toteutus, jossa kaasupolkimen painaminen aiheutti moottorin kierrosluvun nousun, mutta odotettua g-voimavaikutusta selkänojaa vasten ei ilmennyt. No, ei sillä moottorilla isoja g-voimia olisi syntynytkään, mutta nopeuskaan ei tuntunut oikein muuttuvan mihinkään ennen kuin pitkällä viiveellä. Tätäkö GLE 740 tarkoittaa kuminauhavedolla?

    Toinen oli ns. robottivaihteistolla varustettu auto. Kun moottoritien rampissa lähti kiihdyttämään, niin hyvä ettei otsa osunut tuulilasiin, kun auto ihan yllättäen pudotti vedon pois vaihtaakseen vaihdetta. Ja kun parkkihallissa piti hivuttaa auton keula lähelle seinää, niin tarkkana piti olla, kun kaasua painaessa ensin ei tapahtunut mitään liikettä ja sitten auto yhtäkkiä yritti hyökätä kiinni seinää.

    Noilla molemmilla varmaan tottuu ajamaan, jos sellainen omana autona on. Mutta miksiköhän tuollaiset toteutukset on tehty? Kai niihin joku peruste on? Se hybridi ei ainakaan kovin pienellä kulutuksella liikkunut, jotenka ei kai polttoaineen säästökään syynä ole.

      
  • Robottivaihteet ovat kustannustehokas tapa toteuttaa automaattilaatikko, mutta mukana seuraa kulmikas toiminta. Kuminauhaveto voi olla kyllä taloudellinen, niin kuin Prius on osoittanut. Siinähän se kuminauha on vain seurausta tavasta yhdistää sähkö- ja polttomoottorin veto yksinkertaisella mekanismilla. Mitä hybridiä kokeilit?

      
  • Viikon verran suhailin Toyotan H-CR:llä. Vuokraamo antoi sellaisen. Se kiva puoli vuokra-autojen käytössä on, että pääsee kokeilemaan monenlaisia menopelejä. Tosin sattuneesta syystä ei kalliimman hintaluokan automobiileita.

      
  • Ei siinä niskat niksahda 11s nollasta sataan vaikka kierrokset vatuloi edestakaisin vaihtojenvälillä.

    Portaaton vaihteisto antaa miellyttävän tasaisen sähköautomaisen kiihtyvyyden.

      
  • Enpä sanoisi sitä miellyttävän tasaiseksi ja jos se on sähköautomainen, niin sitten minulla on latausongelmien lisäksi toinenkin syy välttää sähköautoja. Tasaisen hidas kiihtyvyys kyllä oli, mutta moottorin kierrosten ja etenemisnopeuden kasvamisen epäloogisuus oli suorastaan häiritsevä. Varmaan siihen tottuu, itsekään en enää parin päivän jälkeen pysähtynyt tutkimaan, onko voimansiirrosta kenties liitokset löystyneet ja osia pudonnut tielle.

    Auto oli ulkonäöltään kuin Startrekiltä karannut tiedustelualus varsinkin takaa katsottuna, mutta persoonallinen muotoilu oli minun mielestä vain plussaa. Mukavaa, kun autot eivät aina ole genreittään keskenään saman näköisiä.

      
  • Epäilemättä kustannustehokkuuden tavoittelu on robottivaihteiston takana, mutta itse mieluummin tinkisin kustannustehokkuudesta kuin ottaisin robottivaihteiston.

    Liekö sellaisen suosio kasvussa vai laskussa?

    Kyllähän silläkin ajaa ja ehkä siihen tottuu ja alkaa aavistaa, milloin se pieni robotti auton uumenissa aikoo vaihtaa isompaa silmään.

    Manuaalivaihteisessakin autossa veto katoaa vaihdon ajaksi, mutta sen kuski tietää kytkintä painaessaan. Tottumattomalle robottivaihteen toiminta aiheuttaa jatkuvasti hämmennystä, kun veto häviää yllättäen.

    Liekö niin kustannustehokas, että se riittää korvaamaan miinuspuolet?

      
  • @HybridRules: kuvasit juuri sen, mitä tarkoitin kuminauhalla. Kyse ei ole niinkään maksimisuorituskyvystä, joka hinnat-alkaen hybridissä ei tarvitse ollakaan suurella prioriteetilla, vaan kuminauhamaisen venyvästä epämääräisestä vasteesta kaasuun.

    Vastakkaisena esimerkkinä Hyundain hybridistä tykkäsin. Voimalinjan toiminta on kaksoiskytkinlaatikon vuoksi hyvin loogista, vaikkei sekään mitenkään räjähtämällä lähde - eikä tietenkään ole tarkoituskaan.

    Ainoa ajamani robottivaihteisto on ollut Hondan, ja paljon pitää antaa auton hinnassa alennusta, että sellaisen huolin manuaalin sijasta.

    Mutta jos kysyntää on ja kauppa käy, sehän tarkoittaa, että kumpikin ovat tarpeellisia, vaikka me emme näitä kaipaakaan.

      
  • Pelkällä sähkömoottorilla olevissa autoissa ei ole vaihdelaatikkoa, eikä portaittain tapahtuvaa kiihtyvyyttä, vaan tasainen veto tappiin saakka (siis kuminauha)

      
  • 740GLE:
    Kyse ei ole niinkään maksimisuorituskyvystä, joka hinnat-alkaen hybridissä ei tarvitse ollakaan suurella prioriteetilla

    Onko Lexus-hybridi hinnat-alkaen mielestäsi? Eikös siinä ollut sama vaihteisto?

    ...vaan kuminauhamaisen venyvästä epämääräisestä vasteesta kaasuun.

    Mainitsin aiemmin olisiko mielikuvituksella tekemistä asiassa. Tarkoitin sitä, että jos sinulle(kin) laitettaisiin vastamelukuulokkeet korvaan ja mittaristo peitettäisiin, lisäksi tietäisit ettet istu raketin päällä muutenkaan, niin osaisitko kiinnittää samalla tavalla kiihtyvyyteen huomiota?

    Lisäksi tekisin ihan selkeän eron testauksissa arkiajon ja rata-ajon välillä niin, ettei kait kukaan osta puheena olevia autoja radalle, joissa äärikäyttäytymisessä aika luonnollisesti voi havaita eroja. Tuota voisi laventaakin, mutta pointti ehkä selvinnee noinkin tiivistetysti?

    Vastakkaisena esimerkkinä Hyundain hybridistä tykkäsin. Voimalinjan toiminta on kaksoiskytkinlaatikon vuoksi hyvin loogista, vaikkei sekään mitenkään räjähtämällä lähde – eikä tietenkään ole tarkoituskaan.

    Niinpä. Jos katsotaan vaikka sekuntaattorilla asiaa. Häviävätkö hybridit monelle verrokkiluokan autolle niinku oikeasti (jossa geeteeiit ei vaan kuulu joukkoon)?

    Mites muuten oli tarkoitus omassa nykyautossasi, pitääkö lähteä räjähtämällä? Mitä se edes tarkoittaa perheautoluokissa ja miksi pitäisi?

    Mutta jos kysyntää on ja kauppa käy, sehän tarkoittaa, että kumpikin ovat tarpeellisia, vaikka me emme näitä kaipaakaan.

    Niin, on vaikea sanoa joutuvatko CVT-vaihteistolla ajavat luopumaan mistään, vai saako joku sen ensimmäisen automaatin hybridin mukana vähän niin kuin kaupan päälle, josta ovat haaveilleet. Tottuuko sen toimintaan koska asialla ei ole sellaista merkitystä arkikäytössä, että kiinnittäisi edes huomiota? Purevatko jotkut hammasta että tästä sitten kärsitään kun tuli hybridi ostettua? Monellako on verrokkia jostakin muusta automaattilootasta ennestään? Moniko sellaisista pitää CVT:tä parempana/huonompana? Jne. jne.

    Mutta jossittelua kysynnän suhteen ei ole, kauppa käy! Mielenkiintoisinta olisi tietää, moniko vaihtaa CVT-vaihtoehtoon kypsymisen takia takaisin johonkin muuhun optioon? Toki sellaisia löytyy, mutta se %-määrä. Hämmentävää, jos ei autoa ostaessaan olisi testannut sitä ja havainnut jo aiemmin jotakin kaihertavaa, siinä tapauksessa...

      
  • Siinäpä taas pitkä jossittelu vailla pointtia. Aina uusien julkistusten yhteydessä Toyota itse painottaa juuri tämän kuminauhan vähentyneen. Eiköhän se ole riittävän selvä indikaattori siitä, että kyseinen ongelma on todellinen ja tiedostettu. Jos 740 GLE näkee tuon Toyotan tavoin ongelmana, niin silloinhan se on ongelma.

      
  • Minun edellisessä Toyotassa oli cvt myös seitsemällä porrastetulla vaihteella ja vaihdeläpyskät ratissa. (en käyttänyt kuin joskus koemielessä läpysköitä)
    Nykyisessä hybridissä on cvte enkä ole todellakaan jäänyt portaittain tapahtuvaa ajoa kaipaamaan.

      
  • NHB:
    Aina uusien julkistusten yhteydessä Toyota itse painottaa juuri tämän kuminauhan vähentyneen.

    Niinkö? En nyt kaikkea Toyota-tiedotusta tosiaankaan seuraa. Olisiko jotakin esimerkkiä heittää?

    Jos 740 GLE näkee tuon Toyotan tavoin ongelmana, niin silloinhan se on ongelma.

    Suorastaan kiveen hakattuako? Ei voi siis heittää ehdotuksenakaan tuollaista testausta, jonka heitin alussa? Ehkä jonkinlainen moottorin huudatus, tai miksi sitä kuvataankaan, on erilaista kuin mihin hän on äänimaailmassa tottunut. Jos sen eliminoi pois, niin mitä tästä kuminauhasta oikeasti jää jäljelle? Oletko itse miettinyt tuosta vinkkelistä?

      
  • Tässä nyt pätkä tästä viimeisimmästä pressitiedotteesta. Ihan samaa kirjoitettiin, kun Priuksen polttomoottoria suurennettiin ja kyllähän se kuminauhaa lyhensikin.

    The system, first installed in the powertrain of the new LC 500h luxury coupe, brings multiple benefits in terms of improved throttle responsiveness

    Kuminauha kuuluu, näkyy ja tuntuu. Jos aisteja eliminoidaan, niin tietenkin se eliminoi samalla kuminauhan havaitsemista. Ihan samaa voisi sanoa vaikka ohjaustunnosta.

      
  • Kiitos tuosta tekstilainauksesta...jostakin...

    Selvennetään vielä, etten väitä etteikö eroja voi olla automaattivaihteistoissa ns. perinteisen, kaksoiskytkin ja CVT välillä mutta...

    NHB:
    Kuminauha kuuluu, näkyy ja tuntuu. Jos aisteja eliminoidaan, niin tietenkin se eliminoi samalla kuminauhan havaitsemista. Ihan samaa voisi sanoa vaikka ohjaustunnosta.

    Kiihtyvyyttä mitataan kait sekunneissa, ei kuulumisessa, näkymisessä tai tuntumisessakaan sen puoleen. Vaihtaa huomaamaattomasti on testeissä mainittu asia ja täälläkin kommentoitu. Se kait on yhdenlainen ihanne ja tavoite automaattivaihteistoille sitten, eikö? Jos vaihtoehto on portaaton, niin sen pitäisi olla aika lähellä ideaaliakin silloin. Kaksoiskytkimillä vaikutelma pyritään saamaan eri tavalla ja perinteisessä pyritään muuten hiomaan toimintaa sujuvaksi.

    Ajatellaanpa että keskikokoisessa perheautoluokassa (ei geeteeiitä missään) yleisellä tasolla testattaisiin autoilla, joissa on kussakin erilainen vaihteiston toteutustapa. Jos lopputuloksena kaikki kiihtyisivät 0-100:aan vaikkapa 10 sek, niin olisiko kuminauhavaihteisto huonompi vain siksi, että ko. autossa moottori ottaa kierroksia eri tavalla? Mikä olisi testissä silloin aistien osuus ja mitä tekemistä sillä olisi mihinkään?

    Okei, sitten tulee ehkä fiilikset vasteista ja kickdowneista jne. joissa voisin kuvitella, että eroja huomaa. Minkä eduksi, vai fiiliksen? Itse en ole päässyt tekemään moista vertailua oikeassa vertailutilanteessa ja sanoisin, ettei täällä kirjoittavista moni muukaan. Ja moniko tekisi silloin testausta ilman ennakkoluuloja ja -ajatuksia - fiilispohjalta? Vasta sellaisen jälkeen ja mahdollisimman aistivapaasti järjestettynä vieläpä, voisin itse esittää parempia arviointeja erilaisten automaattivaihteistojen paremmuudesta.

    Ja senkin jälkeen jää tosiaan näkökulma, että kaikkiin tosiaan "tottuu" ja vielä siitäkin, että mitenkäs kaikki arjen ajossa sitten edes vaikuttaisi.

      
  • On se aika kuminauhamaista jos äänet ja kiihtyvyys eivät korreloi.

      
  • CVT-vaihteistoa en ole ehtinyt vielä edes uteliaisuussyistä kokeilla, koska itse pidän turbokoneen luonteesta ja ne sopivat erityisesti automaattivaihteisiin, jotka pitävät kierrokset yleensä alhaalla.

    Alemmilla kierroksilla moottorin sekä hyötysuhde on hyvä (polttoainetarve / tuotettu kiloWatti) että kulutus ovat matalat, eikä juuri koskaan tarvitse ylittää 3000 kierrosta - ellei ole myös valmis ottamaan ylinopeussakkoa.

    Ääniä tuotetaan autossani kaiuttimilla, eli tavanomaisessa ajossa ei ahdettu bensakone taida paljoa pitää ääntä itsestään?

      
  • Kiitos tuosta tekstilainauksesta…jostakin…
    

    Lexuksen virallisesta pressitiedotteesta on siis kyse. Google kertoo kyllä loput. Jälleen kerran näyt tarjoavan loppumatonta saivartelujatkumoa, mutta en enää viitsi lähteä noihin mukaan, kun ne ei faktoja miksikään muuta. Minulle, Toyotalle, 740 GLE:lle ja lukemattomille muille on aivan selvää se, mistä puhutaan. HybridRuleskin huomasi asian ensikokeilulla. Se riittää minulle.

      
  • HybridRuleskin huomasi asian ensikokeilulla. Se riittää minulle.

    Näiden Ruleskien kaltaisten pykäliin juurtuneiden tuntemuksien takia cvt vaihteeseen on lisätty portaalisia ominaisuuksia ilman hajoavia kytkimiä, kun heille siirtymäkausi vie aikaa portaattomaan tulevaisuuteen (esim. sähköautot)

      
  • Lukutaitoiset löysivät suomenkielisen esimerkin Lexus tiedottamisesta AutoBild sitaatistani, jossa oli eriteltynä valmistajan arvio, AB:n arvio ja minun arvioni aiheesta.

    Kuminauhaveto on kuvattu jo riittävän monesti, ja myös Toyota Motors ymmärtää ongelman, koska reagoi siihen. Kyse ei ole maksimikiihtyvyydestä eikä portaattomaan voimansiirtoon rakennetuista keinotekoisista pykälistä.

      
  • 2018 Lexus LS 500h Powertrain Detailed, 140 KM/H Top Speed In Electric Mode

      
  • Voisi jo todeta, että toiset tykkää tyttärestä ja toiset äidistä.
    Vaikka tuo kuminauhamaisuus on varsin ärsyttävä piirre ja etenkin jos autolla vedetään jotain, niin viime aikoina reilun viikon kokeilu Nissan/Renault konsernin kaksoiskytkinvaihteistolla (tämä 7 vaihteinen EDC taitaa olla Getragin tekoa) Eteläisen Euroopan väylillä jätti niin positiiviset kuin negatiiviset tuntumat. Laatikko toimi ajossa (vauhdissa) todella hyvin, mutta paikaltaan lähdöt ja hiljainen ajo tai hiekkatiellä vekslailu oli melko kulmikasta ja äkkipikaista. Pidon rajoilla etenkin talviolosuhteissa aika vaikea tapaus.

    Otsikkoa mukaellen, sähkömoottoreiden mukaan tulo on tervetullutta ja ainakin niillä saadaan, kuten osa valmistajista on jo tehnytkin, auton paikaltaan lähtöön lisää voimaa ja joustavuutta myös kaksoiskytkin laatikoilla varustetutuille ajopeleille.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit