Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
1232426282976
  • 740GLE:
    Laittakaas pojat pöytään näytöt Ford Mondeon kaksoiskytkinvaihteiston aiheuttamasta arvonalenemasta suhteessa Durashiftiin ja manuaaliin sekä Volvo 60/70/80 vastaavat lukemat Geartronicin, Powershiftin ja manuaalin osalta, kiitos?

    En laita. Kyseessähän on vain legenda, se jota minä komppasin mielestäsi. Ja lähinnä sekin koskee VAG-autoja, ei Mondeota. Ja oikeasti varmaan jotakin erää ja vuosikertaa. Mutta näin se vain elää omaa elämäänsä. Vähän voisi siis tulkita valikoivaksi tuon sinunkin kommenttisi.

    Heittäisitkö sinä näytöt pöytään siitä, että legendan voi tappaa ja se ei koskaan tule autokaupoilla vastaan. Mikä on syy, että se pyörii keskusteluissa ihan kuin se olisi voimissaan. Siitä minun komppauksessani oli pelkästään kyse.

      
  • HybridRules:
    Tuosta pulpahtikin mieleen yksi Toyotassa hämmästyttänyt asia: miksiköhän Toyotalla on hybridejä, joita ei voi ladata pistokkeesta? Löytyykö tällekin seikalle yhtä moninainen perustelujen sato kuin tuolle kuminauhavaihteelle?

    Onko Toyotan hybrid-tekniikka sinulle aivan mahdoton ajatus?

    Eihän tuohon nyt kauheasti tarvitse varmaan edes mielikuvitusta? Etsimättä tulee mieleen, että 20 vuotta sitten ei juuri tiedetty sähköautoista muutenkaan mitään, ainakaan kuluttajien keskuudessa. Saati että akkuteknologia olisi mahdollistanut autoihin plug-in:eja, ainakaan kuluttajaystävälliseen hintaan.

    NHB:tä lainaten niin KVG ja aloita vaikka tuolta https://www.toyota.fi/hybrid/mika-on-hybridi.json

    Tuo ”itselataava” -termi on oikea markkinointihuijaus. Mikäs sen kätevämpää, kun ei tarvitse latauskaapelin kanssa puljata, kun auto lataa itse itsensä. Eikun auto parkkiin ja taas kun lähdetään, on auto ladannut itsensä.

    Aika lapsellista. Ehkä sinusta kevyt-hybridi tarkoittaa sitä, ettei se paina paljoa? Ja kummasti automaailma on joutunut seuraamaan Toyotaa tässä hybrid-asiassa, eikö vain? Tavalla jos toisilla, kaikki vie kehitystä eteenpäin tietysti. Jonkun piti olla suunnannäyttäjä.

    KVG taas ja olisit löytänyt vaikka tämän: https://www.toyota.fi/hybrid/mika-on-hybridi.json. Hauska termihän tuo itselataava oli tullessaan. Mitenkäs sinä asian olisi ilmaissut kaikkien uusien termien sekamelskassa, jossa vilisee eri versioita uudissana hybridin ympärillä?

      
  • 740GLE
    Joillain alkaa taas uskonto voittaa laskennon... Uskovaisten kovin ydin lähtee jopa sekuntikellon kanssa ristiretkelle todistamaan, että kuminauha on vain koeajajan korvien välissä.

    En tiedä ketä tarkoitat, mutta tuo uskontokortti lähentelee kyllä natsikorttia käyttötarkoitukseltaan. Hämmentävää kun siihen pitää jonkun tarttua.

    Autoa vain kulkuvälineenä käyttävillä ja automaattia vain pehmeydellä arvioivilla on pakonomainen tarve selitellä voimalinjan rakenteeseen liittyviä perättömyyksiä (kaksoiskytkinvaihteisto ryömii juuri niin paljon kuin halutaan), kuviteltuja arvon alenemisia (vailla mitään näyttöjä yleisesti muita malleja halvemmista kaksoiskytkinvaihteistoista).

    Minusta sinä laitat tuossa ajatuksia kirjoittajien päähän.

    Jos joku esittää vaihtoehtoisia ajatuksia ja näkökulmia puheena olevaan aiheeseen, niin miksi se muuttuu uskonnoksi ja pakonomaisuudeksi (CVT). Mitä sellaista olen kirjoittanut, jota ei voisi ihan vaan haastaa testaamaan ja tarkistaa, onko vaikutusta mielipiteeseen?

    Jos sanoo ääneen, no kirjoittaa näkyviin, hyvin tiedossa olevan legendan (kaksoiskytkin), niin onko se kirjoittajan syy että se elää? Minä kyllä mietin lähinnä että mites sen saisi vaimennettua jos se on aiheeton. Vastaavat elävät vuosikymmeniä kuten "rapeat ranskikset". Oletko sinä siitä esim. samaa mieltä edelleen? Ja mikä on totuus tänä päivänä vaikka PSA:n tuotteista?

    Kootkaas pojat viimeiset rehellisyytenne rippeet ja myöntäkää, että koska taikinamainen loputon pehmeys on ainoa asia, mitä automaatilta odotatte, ei kuminauhan pituudella ole teille merkitystä ja homma on sillä selvä. Ettehän te ole täsmällistä kaasunvastetta hakemassakaan, vaan pienen hybridi-Toyotan räjähtävää kiihtyvyyttä ja tunnetusti hiljaista kyytiä.

    Jos tarkoitit taas minua, niin ei tarvitse myöntää tai myötäilä yhtään mitään tuosta. Olen esittänyt vain toisen näkökulman sinun totuuteesi - vai onko se uskonto...

    Kuminauha ei hybridi-tojon voimalinjasta selittämällä poistu, mutta itse voi valita, kuinka suhtautuu sen olemassaoloon.

    Sinäpäs sen sanoit: pitää suhtautua! En minä sekuntikellon kanssa ristiretkellä ole, mutta sillä sitä kiihtyvyyttä ilmaistaan spekseissä. Ei siellä taideta mainita mitään fiilisjuttuja, eihän? Voin kuvitella, että sinuakin äänimaailma häiritsee, ei siinä mitään. Mutta et ole sanallakaan kommentoinut, voisiko sen poistamalla tuntuma olla jotakin muuta. Ihan vain ajatuksenomaisesti ja rehellisyyden rippeitä mahdollisesti keräillen...

      
  • Ihan vaan voisi käyttää hybridi-termiä. Itselataava-termillä yritetään hämätä kuluttajia. Yritetään saada ilman pistokelatausta oleva auto vaikuttamaan paremmalta kuin pistokeladattava. Ihmisethän ovat mukavuudenhaluisia ja mieluummin ottaa itselataavan hybridin kuin sellaisen, jota pitää kaapelilla ladata, se siinä tod näk on tausta-ajatuksena.

    Kaikki hybridithän ovat "itselataavia" ja toisissa voi tämän energian talteenoton lisäksi ladata akkua sähköverkossa.

    Markkinointimies ei sano "osta auto, jota et voi ladata sähköverkosta" vaan hän sanoo "osta itselataava auto".

    Se on ihmisten harhaanjohtamista hankkimaan auto huonommilla ominaisuuksilla kuin on saatavana.

      
  • HybridRules:
    Ihan vaan voisi käyttää hybridi-termiä.

    Tarkoittaako sinun nimimerkkisi kaikkia vaihtoehtoisia hybridejä, vai jotakin nimenomaisesti? Jos se joskus tarkoittikin tökkelitöntä, ainoata markkinoiden vaihtoehtoa, niin sille on nyt rinnalla vaihtoehtoja tarjolla kevyestä seinä- /tolppaladattavaan asti.

    Itselataava-termillä yritetään hämätä kuluttajia. Yritetään saada ilman pistokelatausta oleva auto vaikuttamaan paremmalta kuin pistokeladattava.

    Markkinamiehellä on konstinsa, kyllä se pitäisi tietää. Mutta tuosta paremmuudesta vaikuttamisesta en itse ainakaan ole todellakaan samaa mieltä. Sen verran täytyy osata lukea markkinahömppää, vai mitä? On vain jotenkin haluttu tehdä eroa hybrid-termin eri vaihtoehdoille. Logiikallasi ei saisi sitten mainita plug-inia, eikä kevyttäkään.

    Sinä toki voisit keksiä paremman termin, niin katsotaan miten sitä voi hyödyntää?

    Kuulostatkin hyvin väkinäiseltä väännössäsi.

      
  • Kumppanille tuosta kuminauhavedosta:

    Asiahan on ainakin minun kohdalla juuri niin, että moottorin korkeista kierroksista johtuva äänimaailman epäsynkroni suhteessa auton nopeuden kasvuun on häiritsevä asia. Enkä osaa sanoa, onko pelkät äänet vai tuntuuko moottorin kierrokset tärinänä myös, en ajatellut asiaa siltä kannalta.

    Kuten aikaisemminkin olen sanonut, auton kiihtyvyys sinänsä on ok tuolle pienelle moottorille.

    Jos oltaisiin hypoteettisessa tilanteessa, että moottorin ääntä ei kuulisi eikä tärinöitä tuntuisi, niin silloin kuminauhaveto ei häiritsisi. Mutta todelisuudessa äänet kuuluu häiritsevän epäloogisesti etenemiseen nähden.

      
  • Quu, anna nyt vasn näytöt kaksoiskytkinvaihteiston vahingollisuudesta vaihtoarvolle, äläkä selittele.

    Käytiin pyytämässä tarjouksia Kiasta, joka paikassa kaksoiskytkin nousi puheenaiheeksi, eräs tuttu autokauppias vilautti oikein listaa tietokoneelta automalleista, missä on tarjouksessa huomioitava kaksoiskytkin, he kyllä tekee uuteen vaihdettaessa tarjouksen, suoraostossa eivät ota ollenkaan.
    Eihän se tarjottu vaihtoarvo jälleenmyyntihinnassa näy koska myyjän korvausvastuun riski on olemassa

      
  • HybridRules:
    Jos oltaisiin hypoteettisessa tilanteessa, että moottorin ääntä ei kuulisi eikä tärinöitä tuntuisi, niin silloin kuminauhaveto ei häiritsisi. Mutta todelisuudessa äänet kuuluu häiritsevän epäloogisesti etenemiseen nähden.

    Jep.

    Olen huomannut myös kommenttisi, jossa mainitset, että asiaan voisi tottuakin. Se on sitä suhtautumista juurikin.

      
  • Minusta sinä laitat tuossa ajatuksia kirjoittajien päähän.
    
    Jos joku esittää vaihtoehtoisia ajatuksia ja näkökulmia puheena olevaan aiheeseen, niin miksi se muuttuu uskonnoksi ja pakonomaisuudeksi (CVT).
    

    Tässä keskustelussa on paljon samaa kuin kiihkouskovaisen kanssa keskustelemisessa. Eräskin kirjoittaja aina kerta toisensa jälkeen kieltää faktat kaivamalla totaatisen irrationaalisen väitteensä, jonka mukaan vaihteiston pykälät olisivat tässä se, mitä kuminahavetoa kritisoivat kaipaavat. Tähän samaan harhaan palataan aina uudestaan, vaikka faktat on selitetty monen kirjoittajan toimesta. Keskustelu kiihkouskovaisen kanssa on juuri tuollaista. Kaikki logiikka menettää merkityksensä, kun sokea usko on kaikki mikä ratkaisee.

      
  • Kumppanille:

    Minun nimimerkki ei tarkoita muuta kuin, että se on nimimerkki. Tuli luettua TM:ää ja sen keskustelupalstaa, kun olin hommaamassa hybridiä. Ja kun totesin, että (sähkö)hybridihän sitä pitää hankkia, niin hybridi tuntui rulettavan. Siis ei mitenkään TM:n ansiota, että hankin hybridin. En vain aikaisemmin lukenut TM:ää juuri koskaan.

    Pitäisi tietysti tarkkaan ottaen puhua sähkö- ja bensa- tai dieselhybrideistä erotuksena kaasuhybrideille.

    Itselataava-termin korostaminen markkinoinnissa on kuluttajien hämäysyritys, ei siitä mihinkään pääse. Itselataaminenhan on sähköhybridien perusominaisuus, joka on kaikissa niissä mukana. Kun sitä tuolla tavoin korostetaan, yritetään viedä huomio autossa olevalta selkeältä puutteelta, että sitä ei voi ladata sähköverkosta.

    Entisenä hybridien edelläkävijänä Toyota on jostain syystä väheksynyt Plug-In ominaisuutta. Siinä on varmaan ollut jotain insinöörifilosofiaa, koska onhan autossa laturi ja akku valmiina. Vähän isompi akku, pistorasia ja latauskaapeli mukaan, niin ei olisi tarvinnut keksiä harhaanjohtavia markkinointitermejä.

      
  • Jos oltaisiin hypoteettisessa tilanteessa, että moottorin ääntä ei kuulisi eikä tärinöitä tuntuisi, niin silloin kuminauhaveto ei häiritsisi. Mutta todelisuudessa äänet kuuluu häiritsevän epäloogisesti etenemiseen nähden.
    

    Koko tuo äänien merkityksen pohdinta on kokolailla yhtä hyödyllistä kuin huonon ohjaustunnon merkityksen ehdollistaminen pohtimalla sitä, että haittaisiko huono ohjaustunto silloin, jos ajaisi kädet irti ratista.

    Kuminauhavedon vaikutus ei poistuisi äänien mukana. Alakierroksilla todella ponnetoman Toyotan atkinson-moottorin kierrosten kerääminen ei poistu ääniä eristämällä ja viive kaasupolkimen pyynnin ja moottorin tuottaman tehon välillä säilyy. Vähän sama asia kuin turboviive. Pitkällä turboviive on ongelma, vaikka auto kiihtyisikin ihan hyvin sen jälkeen, kun ahtopaineet on saatu nostettua. Tätäkään ongelmaa eivät kuulusuojaimet poista.

      
  • NHB:
    Tässä keskustelussa on paljon samaa kuin kiihkouskovaisen kanssa keskustelemisessa.

    Ja vaihtoehtoja ei ole vaikkapa maallistuneeseen luterilaiseen vertaaminen? Miksi juuri kiihkouskovainen?

    Eräskin kirjoittaja aina kerta toisensa jälkeen kieltää faktat kaivamalla totaatisen irrationaalisen väitteensä, jonka mukaan vaihteiston pykälät olisivat tässä se, mitä kuminahavetoa kritisoivat kaipaavat.

    Minä laitoin tuolla aiemmin linkkejä lehtijuttuihin. Ilta~Sanomat mainitsi juuri tuosta asiasta, mutta ei vain liittänyt siihen mitään uskontoihin viittaavaa. Ehkä se onkin vain mielipide? Käsitys? Mielikuva? Miksi sinäkin väännät jotakin yliluonnollista asiaan, jossa on kyse vain mielipiteistä - ei siis absoluuttista, tieteellistä faktaa millään tavalla? Ja miten mielipiteestä voisi edes!

    Tähän samaan harhaan palataan aina uudestaan, vaikka faktat on selitetty monen kirjoittajan toimesta.

    Mainitsemiasi faktoja (lue: omat mielipiteet) ei voi pitää sellaisina kuin vain niiden osalta, jotka ovat tällä palstalla olevansa eri mieltä (eivät siis harravasta eri uskontoa kuin opponentti tms). Kyllä sitä pitää tietenkin mielipiteenä arvostaa. Mutta jos ko. lehtikin mainitsee asiasta, niin ei asia muualla, palstan ulkopuolella, ole varmaan täysin tyhjästä tempaistu. Enkä asetu tuolla millekään puolelle.

      
  • Itselataava-termin korostaminen markkinoinnissa on kuluttajien hämäysyritys, ei siitä mihinkään pääse. Itselataaminenhan on sähköhybridien perusominaisuus, joka on kaikissa niissä mukana. Kun sitä tuolla tavoin korostetaan, yritetään viedä huomio autossa olevalta selkeältä puutteelta, että sitä ei voi ladata sähköverkosta.
    

    Kuinka saada kuulostamaan puutteet vahvuuksilta? Tuossa on markkinoinnin yksi peruskysymyksiä. Markkinapelle vai mikä se tuon alan ammattilaisia halventava Kumppanin keksimä termi olikaan.

      
  • Ja vaihtoehtoja ei ole vaikkapa maallistuneeseen luterilaiseen vertaaminen? Miksi juuri kiihkouskovainen?
    

    Joo kiitos tästäkin saivartelustasi. Eipähän tarvitse lukea viestiäsi yhtään pidemmälle ja suurella todennäköisyydellä tuhlata aikaa tyhjänpäiväisyyksiin.

      
  • Entisenä hybridien edelläkävijänä Toyota on jostain syystä väheksynyt Plug-In ominaisuutta

    Kyllä se on tarjolla, itselataavat menevät kaupunkilaisille paremmin kaupaksi.

      
  • Joo, markkinapelle oli oikein muistettu.

    HybridRules
    Entisenä hybridien edelläkävijänä Toyota on jostain syystä väheksynyt Plug-In-ominaisuutta.

    Jos Toyota on entinen, mikä automerkki olikaan mennyt ohi?

    Toyotalla sentään on Plug-in -ominaisuudella varustettuja autoja. Voiko sitä sanoa väheksymiseksi, ei minusta. Montako automerkkiä on, joilla ei ole sähköä/akkua minkäänlaiseen liikkuumisen käyttävää autoa, saati ladattavaa? Vähän väkisin nyt yrität vääntää edelleen aiheesta, mielestäni.

    Siinä on varmaan ollut jotain insinöörifilosofiaa, koska onhan autossa laturi ja akku valmiina. Vähän isompi akku, pistorasia ja latauskaapeli mukaan, niin ei olisi tarvinnut keksiä harhaanjohtavia markkinointitermejä.

    Ei termissä ole mitään harhaanjohtavaa, tosin markkinointiin kehitetty. Keksi parempi termi, vai pyysinkö jo? Eikös insinöörifilosofian mukaan, kuten minä sen ymmärrän, ladattavuus olisi laajemminkin käytössä, että ko. tahot olisivat päässeet näyttämään kyntensä. Olisiko joitakin muita syitä?

    Mitä siis tekevät muut automerkit? Ei ole rintamalla kovinkaan paljoa ladattavia malleja kellään, saati täyssähköautoja. Kevytversioita joudutaan viherpiiperryksen nimissä tekemään vielä jne. Miksi jotakin parempaa joudutaan odottamaan laajemmin, ei koske siis vain Toyotaa? Ehkä maailma ei vielä ole valmis, vaikka insinöörin filosofialla ja taidoilla valmistuisi kuningasajatuksia paperilla. Nyt täälläkin tyydytään mollaamaan sitä, kun vaikka Volvo teki julistuksensa monen vuoden päähän, mutta muilta merkeiltäkään ei sen kummempaa ole tiedossa. Osaatko avata laajemmaksi tätä? Et varmaan... Toki suunnan luulisi olevan tiedossa tätäkin palstaa lukevilla tiedossa.

      
  • NHB kirjoittaa ihan roskaa viiveestä, Toyota hybridi lähtee aina sähkömoottorilla ja pwrmode asetuksella välittömäsi.

    Se että tässä keskustelussa paria kolmea häiritsee ettei moottorinkierrosluvut ole totuttuun tapaan balanssissa kiihtyvyyden kassa ei tunnu myyntiä haittaavan.

    Ei se autoa nopeammaksi tee jos se parkuu kierrokset tappiin 6-7 kertaa saavuttaakseen ihanneajan 0-100 km/h suoritukseen.

      
  • Tietääkö Kumppani, mikä on insinöörin määritelmä? En ole varma, muistanko tämän nyt ihan oikein, mutta jotenkin näin: insinööri on henkilö, joka tietää yhä enemmän ja enemmän yhä vähemmästä ja vähemmästä, kunnes lopulta tietää kaiken ei mistään.

    Että kun insinööri kehittää hybridiä, häneltä jää huomaamatta,että itse asiassa kannattaisi kehittää siihen pistokelataus. Jonkun muun kuin insinöörin pitää huolehtia kehityksen suuntaviivojen määrittelystä. Insinööri kyllä sitten kehittää tarvittavan tekniikan.

      
  • HybridRules:
    kun insinööri kehittää hybridiä, häneltä jää huomaamatta,että itse asiassa kannattaisi kehittää siihen pistokelataus. Jonkun muun kuin insinöörin pitää huolehtia kehityksen suuntaviivojen määrittelystä. Insinööri kyllä sitten kehittää tarvittavan tekniikan.

    Kas kun et kirjoittanut vielä japanilaisesta insinööristä alleviivataksesi vielä enemmän asiaa... En ollut kuullut määritelmää, mutta aivan sama. Joku voi olla tuota mieltäkin, eli totta toinen puoli, niin kuin sanonta kuuluu.

    Sellaista mahdollisuuttahan ei ollut mielessäsi, että kehityksen suuntaviivat olivat näkyvissä jo 20v sitten, mutta se joku muu sanoi Japanissa seikkoja, jotka puolsivat kehityksen aloittamisen ensin itselataavan kanssa, että saadaan perusasiat kuntoon? Tai vaihtoehtoisesti et ole tainnut lukea täältä, tai mistään, ihmettelyjä aiheesta latauspisteet ja niihin liittyvä tekniikka, sähkönsaannista ja riittävyydestä puhumattakaan? Niin ja vielä akkuteknologian puutteista - joita on edelleenkin. Tai yleensä vaikkapa hintatasosta, jolla kannattaa kaupallinen tuotanto aloittaa ja sen merkityksestä?

    Paljon on vielä tehtävää ihan perusinfrassakin, varmaan sinun kodissasikin jopa, että ladattavat autot ottavat tuulta alleen. Ja jotakin ne monet automerkit panttaavat tekniikan suhteenkin, mistä lie syystä, kun eivät saa juuri minkäänlaisia sähköavusteisia automalleja ulos. Sinä varmaan tiedät miksi?

      
  • Juuri näin, Quu. Kuminauha siellä voimalinjassa on, mutta sillä ei sinun valinnassasi ole merkitystä. Ellei vähän venyvästä voimalinjasta ole itselle harmia, niin sen kuin päästelee menemään ihan tyytyväisenä.

    Sitäpaitsi, sen saman venyvän voimalinjan tunnettu vahvuus on pieni taajamakulutus.

    Jos kuminauhan pingotus kiristää hermoa, siististi ajavalle saman periaatteen järeämpi versio korvaa kuminauhan jäykän tuntuisella (sähköisellä) akselilla, kunhan maksaa lisähinnan, s.o. preemion Lexus-version reilusti vahvemmista moottoreista.

    Lexuskin osaa pyydettäessä venyttää kuminauhaansa, mutta Leksan kuminauha on niin paljon jäykempi kuin pienen Toyotan, että tarvitaan minua raskasjalkaisempi kuski edes löytämään koko ilmiö. Lexus IS koeajollani en olisi omalla ajotavallani koko kuminauhaa löytänyt edes moottoritien sisäänmenorampissa ellen ilmiön olemassaolosta jo valmiiksi tietoisena olisi kokeillut tavallista kovempia kiihdytyksiä.

    Ilmiö on siis olemassa, on oma asiamme kuinka siihen suhtaudumme. Minun kaasujalkani toleranssi kuminauhalle mener Toyotan ja Lexuksen välissä.

    Käypä HybridRules kokeilemassa, koetko sinä Leksan samalla tavoin häiritsevänä kuin halvan Toyotan? Rakenteen periaatteet ovat samat, mutta minusta vaikutelma muuttuu selvästi edukseen, kun sähkömoottoreihin laitetaan puolet lisää tehoa.

      
  • Kerrostaloasujalle hybridin lataminen voi olla ongelma, riippuen taloyhtiön linjasta. Omakoti- tai paritaloasujalle se ei ole, eikä sellaiselle kerrostalon asukkaallekaan, joka voi ladata työpaikalle. Ja jos kerrostaloasukkaalla on vaikkapa sähköistetty kesämökki, niin on jo hyötyä pistokelatauksesta. yms. yms.

    Sähköauton tapauksessa lataaminen on ongelma, mutta ei hybridin, koska sen voi ladata, mutta ei tarvitse ladata.

    Ajatko Kumppani itse hybridiä tai sähköautoa? Luulen, että jos itsellä ei ole käyttöautona ladattavaa menopeliä, ei varmaan ymmärrä siihen liittyviä juttuja kunnolla.

    Toyotan tapauksessa oletan insinöörien olevan japanilaisia?

    Auton valmistajien jo tekemät investoinnit ja tehty tuotekehitys perinteisen tekniikan autoihin lienee iso syy siihen, miksi ladattavia hybridejä ei liiku markkinoilla enempää ja suuremmilla akuilla.

    Uskon, että nimenomaan sähköhybridit kehittyvät ja yleistyvät, koska niiden kanssa nykyinen sähköinfra pitkälti riittää lataamiseen ja koska latausongelman sattuessa voi ajaa polttoaineella.

    Oletko Kumppani toyotafanaatikko kenties?

      
  • NHB kirjoittaa ihan roskaa viiveestä, Toyota hybridi lähtee aina sähkömoottorilla ja pwrmode asetuksella välittömäsi.
    

    Tässä taas yksi himouskovaisen argumentti, jossa faktat kielletään täysin irrationaalisella argumentilla. Vaikka en sanallakaan kirjoittanut liikkeelle lähdöstä tai pwrmodesta, niin kiihkouskovainen alkaa saarnaamaan taas noista dogmistaan, vaikka puhe on eri asiasta. Sama näkyy myös siinä, että sama tapaus jättää vastaamatta aina, kun kysymys ei istu uskoon. Vastauksen sijaan sieltä tulee hyppäys jonnekin aivan toiseen kaskuun.

      
  • HybridRules:
    Oletko toyotafanaatikko kenties?

    Lasken tuollaiset samaan kastiin uskontokortin ja vastaavien joukkoon: kun argumentit käyvät vähiin, niin johan alkaa... Myös yhtä hämmentävää aina. Viimeksi vastaavassa heitossa minulla oli kuulemma Opel...

    Sähköauton tapauksessa lataaminen on ongelma, mutta ei hybridin, koska sen voi ladata, mutta ei tarvitse ladata.

    Asia vilpitön.

    Ajatko Kumppani itse hybridiä tai sähköautoa? Luulen, että jos itsellä ei ole käyttöautona ladattavaa menopeliä, ei varmaan ymmärrä siihen liittyviä juttuja kunnolla.

    Ajan tai en aja, ei merkitystä. Entäs itse? Mitähän juttuja mahdat oikein tarkoittaa? Mitä tarkoittaa kunnolla ymmärtäminen?

    Toyotan tapauksessa oletan insinöörien olevan japanilaisia?

    No sitten oletat nähtävästi myös, että heidän insinöörifilosofiansa eroaa muista, vai? Eli juuri Toyotan insinöörit eivät keksineet pistoketta hybridiinsä, kuten esität? Siltä nimittäin tuo vääntämisesi vaikuttaa. Korjaa toki, jos olen väärässä...

    Autonvalmistajien jo tekemät investoinnit ja tehty tuotekehitys perinteisen tekniikan autoihin lienee iso syy siihen, miksi ladattavia hybridejä ei liiku markkinoilla enempää ja suuremmilla akuilla.

    Kaikki kunnia sille, että joku muu on ollut insinöörifilosofiaa vastaan, kait? Sitäkö tarkoitit? Mutta miksi se ikään kuin vähentäisi sen työn arvoa ja tuloksia, jota Toyotalla on tehty hybriditekniikan ja siihen liittyvä akkuteknologian eteen? Tai japanilaisen jonkun muun arvioita siitä, mihin suuntaan asioita lähdettiin aikoinaan viemään? Sellaisen vaikutelman taas annat ainakin. Korjaa toki, jos olen väärässä...

    Uskon, että nimenomaan sähköhybridit kehittyvät ja yleistyvät, koska niiden kanssa nykyinen sähköinfra pitkälti riittää lataamiseen ja koska latausongelman sattuessa voi ajaa polttoaineella.

    Voit olla hyvinkin oikeassa, mutta eipä noilla autonvalmistajilla kiirettä tunnu olevan. Millään merkillä, jos et ole huomannut. Monilla on lupauksia on vasta vuosien päähän. Mutta sitähän sinä et hämmästele, vain useimman Toyota-ostajan hybridiauton kyljestä puuttuvaa pistoketta ja sitä, että ko. hybridiversiossa akku todella latautuu ajossa ja voidaan sanoa, että itse, ei ole kevyt- tms.

      
  • No missä se viive on, maantienopeudessakin kiihdytyksessä portaattomassa on sopiva välitys valmiina, kun kaksoiskytkin vasta alkaa arpomaan sopivaa välitystä tilanteeseen.

      
  • Kumppanille: otetaan aikalisä, tai ainakin minä otan. Ei minulla ole tarkoitus varsinaisesti väitellä kenenkään kanssa.

    Enkä mitenkään halua mollata japanilaisia insinöörejä, yhtä fiksuja varmaan kuin länsimaisetkin. Ja ainakin ovat ollet nopeita omaksumaan muiden kehittämän tekniikan ja sitten kehittämään sitä edelleen. Niinhän Japanin teollisuus kehittyi toisen maailman sodan jälkeisiltä raunioilta. Sama ilmiö kuin nykyään Kiinan kanssa.

      
  • Quu: Ei se autoa nopeammaksi tee jos se parkuu kierrokset tappiin 6-7 kertaa saavuttaakseen ihanneajan 0-100 km/h suoritukseen.
    Ei tietenkään, mutta puhe on ihan eri asiasta, eikä taaskaan tarvitse liioitella. Auriksen ratin takaa kuuluva jatkuva valitus E-sarjalaisen hitaudesta ja metelistä ei ole kovin uskottava.

    7-vaihteiset autot kulkevat sen verran hyvin, että pienen Toyota-hybridin parkuessa kierrokset tapissa 7-vaihteinen seuraa mukana sangen vaivatta selvästi maltillisemmalla käyntinopeudella.

    Jos 7-vaihteisen edessä on vapaa tie ja kuljettaja kiihdyttää sen mitä vehkeet kulkee, on satanen taulussa kahden eikä kuuden vaihdon jälkeen. Asetetaanpa taas horisontti kohdalleen ihan mittakaavan vuoksi, kaasu lattiassa kick-downin pitäessä 7G-Tronicin mahdollisimman pienellä vaihteella 200 km/h nopeus saavutetaan viitosvaihteella noin 4000 kierroksella.

    En kokeillut, vaan laskin välityssuhteista.

    Jos automaatin vaihdot ovat joku asia kiihdytyksessä, niin jälleen kerran hieman realismia mukaan, kiitos.

      
  • No missä se viive on, maantienopeudessakin kiihdytyksessä portaattomassa on sopiva välitys valmiina, kun kaksoiskytkin vasta alkaa arpomaan sopivaa välitystä tilanteeseen.
    

    Ei sun välttämättä tarvitsisi enää todistaa uskoasi puhtautta, koska se on jo kyllä käynyt selväksi, mutta sinänhän harmittamiahan nuo sun viestit ovat, joten voit kai kirjoittaa vaikka pari uskontunnustusta lisääkin.

      
  • 740GLE
    Auriksen ratin takaa kuuluva jatkuva valitus E-sarjalaisen hitaudesta ja metelistä ei ole kovin uskottava.

    Mites muuten saisit jonkun uskottavamman vertailuparin aikaiseksi?

      
  • 740 GLE Auriksen ratin takaa kuuluva jatkuva valitus E-sarjalaisen hitaudesta ja metelistä ei ole kovin uskottava.

    ?????????????

    Yhdennentoista käskyn selitys:
    Ei se ole voimalinjanvika jos teho loppuu.
    Uusi Auris Hybrid moottori 73 kW

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit