Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
1242527293076
  • Toyota on saanut merkittävän taksiautokaupan, 160 Prius-hybridiä
    Iso loikka Helsigin taksien kansainvälistymiselle.

      
  • Olen ajatellut jossain vaiheessa käydä tutustumassa Lexukseen ja kun GLEkin sitä ehdotti, niin katsoinpa, missä olisi lähin paikka.

    Ja kappas: siellähän Lexuksen nettisivuilla hehkutetaan suuresti itselataavaa hybridiä: "Ei latausjohtoja. Ei dieseliä. Ei kompromisseja.". Auto kuulemma "lataa itsensä ajon aikana".

    Ajatella, että jotkut ostavat vanhanaikaisia hankalasti kaapelilla ladattavia hybridejä, kun tuollaisia fiksuja itselataaviakin on olemassa.

    No, on sen verran pitkä matka lähimpään Lexus-kauppaan, että jääköön katsomatta moinen ikiliikkuja. Vai pitääköhän siihen bensaa kuitenkin joskus lurauttaa? Ei varmaan, eiköhän se tankkaa itse itsensä ajon aikana.

      
  • TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU
    Auto- ja kuljetustekniikan koulutusohjelma
    Auto- ja työkonetekniikka
    Tutkintotyö

    Polttomoottori voi myös käynnistyä pelkäs
    tään akkujen lataamista varten. Akut
    latautuvat myös jarrutusenergian talteenot
    ossa. Nykivässä liikenteessä ja hitaasti
    ajettaessa polttomoottori sammuu kokonaan
    ja ajaminen tapahtuu sähkömootto-
    rilla. Esimerkiksi Toyota Prius on täys
    hybridi.

      
  • Mikä oli Quun mielessä johtoajatus tuon energian talteenoton tai generaattorin bensalla pyörittämisen itsestään selvyyden esiinottamisessa?

    Kaikki hybridit ottavat talteen energiaa, mutta onko Toyotan lisäksi muita, jotka liikkuvat markkinoinnissaan harmaalla alueella "itselataamisen kanssa" ja yrittävät johtaa harhaan ihmisiä?

    Hoitaako auto muuten bensan tankkaamisen itse ajon aikana? Sitä ei ainakaan mainittu myyntitekstissä.

      
  • Ei tankkaa itse.
    Valmistaako pistokehybridi sähkön itse?

      
  • Kyllä pistokehybridi myös ottaa talteen liike-energiaa, kun massan vauhtia hidastetaan (jarrupolkimella tai simuloidulla moottorijarrutuksella) ja ainakin minulla olevassa mallissa voi ladata akkua myös polttomoottorin ja vaihteen välissä olevalla starttimoottori/generaattorilla, jos haluaa. Sama generaattori/moottori myös avustaa polttomoottoria jyrkässä kiihdytyksessä 46hv verran.

    Silti vähäpäästöisyyden kannalta nimenomaan pistokkeella ladattu sähkö on oleellinen tekijä, koska sillä ajettaessa polttomoottori on kokonaan pois päältä.

    Toyota esittää myyntipuheissaan, että "itselataava" on fiksumpi ratkaisu kuin kaapelin kanssa puljaaminen, vaikka sillä saa vain olemattoman pienen polttoaineen säästön aikaan.

      
  • Lataa arkut ITSE siinä on se ero

      
  • Siinä juuri on se ero. Tosiasiassa on paljon parempi, jos voi ladata myös kaapelilla sähköverkosta, mutta Toyotan mainonta yrittää vääntää asian toisin päin. Se voi monelle auton ostajalle mennä läpi, koska ihmiset eivät vielä tunne hybriditekniikkaa hyvin. Tietysti tuo hämäysyritys paljastuu nopeasti, jos asiaa yhtään selvittää.

      
  • Kannattaa ostaa postimyynnistä, niin voi palauttaa jos on niin pöljä että luulee sen tankkaavankin itse.
    Itselataava mitä se tarkoittaa, no jaa varminta on siinäkin tapauksessa postimyynti.

      
  • Toisten hybridin oston perusteita en tiedä, mutta minulla ne on aivan muut kuin kulutus tai yleensä auto kokonaiskulut.

    Kun laittaa Priuksen hintaan neljätonnia lisää niin saa roikan mukaan ja 50 km sähköllä ajoa. Ai niin voikin huomata vasta jälkikäteen mihin sen roika toisen pään yhdistää Priuksesta>.

      
  • HybridRulesilla jäi nyt pahasti ns. levy päälle. Ja niinhän ei pitänyt suinkaan käydä. Ethän sinä itsetarkoituksellisesti väittele, niinhän se meni. Ja aikalisää piti olla ja silleesti...

    Kaikki hybridit ottavat talteen energiaa, mutta onko Toyotan lisäksi muita, jotka liikkuvat markkinoinnissaan harmaalla alueella ”itselataamisen kanssa” ja yrittävät johtaa harhaan ihmisiä?

    Eihän se ole harhaanjohtamista, jos mainoksissa niin sanotaan. Eihän.

    Hoitaako auto muuten bensan tankkaamisen itse ajon aikana? Sitä ei ainakaan mainittu myyntitekstissä.

    Minä en moista ainakaan ihmettele ollenkaan. Siihen on tosiaan jokin todellinen syy. Onko käynyt mielessäsi, kun asiaa nyt jaksat lapsellisesti edelleen jauhaa?

    Mitäs jos ottaisit nyt aivonystyrän ja laitat sen mihin se kuuluu ja mietit hetken vielä uudestaan. Kävisikö mitenkään?

    Sitä nystyrää voit aluksi vaikka käyttää tämän lukemisella (taas?):
    https://www.toyota.fi/hybrid/mika-on-hybridi.json

      
  • Joo, en enää tämän jälkeen mainitse koko asiaa. Aamulla kun avasin Lexuksen nettisivut, niin siellä oli taas tuo itselataava kontra kaapelilla ladattava markkinointihämäys. Olin luullut, että vain siinä tv-mainoksessa asia mainitaan, mutta se onkin oikein leveällä rintamalla käytössä. Kaapelilla ladattava hybridi sentään pystyy toimimaan käyttäjän ajoprofiilista riippuen lähes sähköautona, kuten NHB:n teksteistä on voinut lukea. Itselataava hybridi ajaa käytännössä aina bensan voimalla, vaikka sähkö siinä sivussa voi alentaa kulutusta. Onko se sitten oikein, että markkinoinnin kärkenä kaytetään itselataava-termiä sillä tavoin, että yritetään luoda mielikuvaa paremmasta hybriditekniikasta. Perimmäinen tarkoitus sähköhybridillä kuitenkin on hyödyntää sähköä päästöjen vähentämisessä ja siinä kaapelilataus on paljon parempi kuin bensan voimalla tehty lataaminen.

    Aikalisällä tarkoitin meidän kahden välisen pallottelun taukoa.

      
  • Ostajat varmaan ymmärtää mitä tarkoittaa hybridiauto, vai onko yli 10 000 000 viety harhaa Toyotan markkinoinnissa.

    Hybridiauto on auto, jossa on kaksi eri voimanlähdettä, esimerkiksi polttomoottori ja sähkömoottori. Kolmen voimanlähteen tapauksessa (esimerkiksi polttokenno, polttomoottori ja sähkömoottori) puhutaan tribridistä. Nykypäivän hybridiautoissa voimanlähteinä ovat yleensä sähkö- ja polttomoottorit.Toyota toi huhtikuussa 2015 Japanissa markkinoille Mirai-vetyhybridinsä.

    Plug-in-hybridiauto (myös pistokehybridi, ladattava hybridi tai lataushybridi) tarkoittaa hybridiautoa, jonka akut on mahdollista ladata ulkoisesta sähkönlähteestä.

      
  • Quu ei taida haluta ymmärtää, mistä minä olen tässä puhunut. Enhän minä ole väittänyt, ettei kyseessä ole hybridiauto. Onko sama markkinointikärki muissakin maissa? Muutenhan tuo 10000000 harhautunutta ei olisi edes mahdollista.

    Minähän olen jo ennen tätäkin inttämisrupeamaa sanonut, että minun tietääkseni Toyota on ensimmäinen, joka on tuonut hybriditekniikan saataville henkilöautoihin. Siitähän jotkut hiillostuivat, että Ferdinnand se oli joka hybridit keksi. Minä en ole tässä moittinut Toyotaa vaan sen suomalaista markkinointi-infoa. Tai sen verran Toyotaakin, etten pidä sen kuminauhavaihteistosta, mutta siitähän saavutettiin jo konsensus, että vastamelukuulokkeilla rokkenrollia kuunnellen sekin vaihde on ok.

      
  • HybridRules ei ymmärrä miksi Plug-in-hybrid ei mene kaupaksi.

      
  • "Tammi-kesäkuun aikana ensirekisteröitiin uusia ladattavia bensiinihybridejä 2 794 kappaletta. Määrä on suurempi kuin koko viime vuoden aikana, jolloin ladattavia bensahybridejä ensirekisteröitiin 2 401 kappaletta." (poimittu TM:n uutisesta)

    On niitäkin nyt jokunen saatu kaupaksi, vaikka pientähän tuo vielä on.

      
  • Minä kysyn HybridRulesilta, kuka minun auton käy lataamassa, olen ajanut reilun kaksivuotta kertaakaan en ole nähnyt kuka sen käy lataamassa ja eilenkin Helsingin keskustassa pitkiä vetoja polttomoottori sammuneena ilmastointi päällä.
    Miksi me kaupunkilaiset panostaisimme ulkopuoliseen latausmahdollisuuteen kun ei ole paikkaa kohtuuetäisyyksillä mihin sen töpselin työntää.
    Toyota hybridin mainoslauseen ymmärtää jokainen ainakin tutustuttuaan kyseiseen "kuminauha" viritykseen, missä on sähkömoottori kiinteässä yhteydessä vetäviin pyöriin ilman erillisten kytkimien viivettä.

      
  • HybridRules: Kaikki hybridit ottavat talteen energiaa
    Totta kai. Mutta lukijaansa sivistämään pyrkivä mainonta on hankalaa ja siksi mainokset on helpointa rakentaa kohderyhmällä jo oleville tiedoille ja mielipiteille. Mainoslauseen vääntäminen itsestäänselvyydestä on oma taiteen lajinsa, kuten tässä on käännetty meriitiksi yksi iskevän kuuloinen ja täysin todellinen meriitti, joka toteutuu kaikkien hybridien lisäksi myös suurimmassa osassa pelkällä polttomoottorilla kulkevista.

    Itselataava hybridi on samanlainen hyvin valittu mainoslause kuin aiempi täyshybridikin. Mainoksia pitääkin lukea medialukutaito kytkettynä.

    Leikillään sanotaan, että valmistajan ilmoittamiin suoritusarvoihin tulee soveltaa kerrointa 0.5 ja mainosmiehen kertomiin arvoihin kerrointa 0.25 ?

      
  • Esim. puhelin ei lataa käytettäessä itse ilman ulkopuolista apua kun akku loppuu.
    Hybridi lataa itse akut uudestaan kun akun energiataso laskee liian alas.
    Kelpaisiko ajonaikana akut lataava Hybridi.
    Eihän sekään kadunvarressa seistessä lataa, ja miksi lataisi? Siellä on jo akussa virtaa edellisen ajon jäljiltä, se ei koskaan mene loppuun.
    Onhan Toyotalla kyllä Prius malli missä on aurinkopaneelikatto.

      
  • Minun puolestani voit pitää Toyotan, Kian ja muiden itselataavaa (markkinatermi asialle, johon nimim. HybridRules on parhaillaan kehittämässä parempaa) hybriditekniikkaa vaikka "vanhentuneena", sehän on ollut yksi mollausteemasi.

    Mutta minä hämmästelen sitä, miksi et hämmästele tai tunnusta edelleenkään sitä, että on kestänyt lähes 20 vuotta ennen kuin mikään muu merkki merkittävästi on tulossa kilpailuun sähköistyvässä automaailmassa. Missä on aito kilpailu asiassa? Mitä ne muut ovat pantanneet ja miksi? Miksi unohdat aktiivisti sen, että Toyotalla on jo pitkään ollut myös plug-in -versiotkin mallistossaan?

    Muilla merkeillä on nyt jopa uskottavuusongelmia sähköistyksensä tiimoilta ja lupauksia paremmasta ei täällä edes uskota. Ja sitten kehittävät päälle vielä kevytversioitaan. Parempaa ja lupauksien lunastuksia ootellessa...

    Mitä tulee kulutukseen, niin sen perusteella että sinä olet jossakin kerran ajanut hybridiä ja katsellut sen näyttöä, niin edes minä en tee päätelmiä kertomuksesi perusteella, onko ko. hybridiversio taloudellinen (huom!) bensamoottoriksi, vai ei. Luotettavampia esimerkkejä löytää ihan muista lähteistä, uskoisin ja toki suuntaan jos toiseen. Ja kun emme tosiaankaan tiedä mitä vaikkapa nykyinen autosi vie sinun ajotyylilläsi, niin sou vat.

    Et muuten kuitannut ymmärtäneesi miksi Toyota ei ilmoita samalla tankkaavansa ajossa. Ehkä se ei sitten mennyt sinulla perille...

    HybridRules:
    Quu ei taida haluta ymmärtää, mistä minä olen tässä puhunut.

    Minä väitän, ettet sinä ymmärrä kuinka naiviista asiasta yrität vääntää. Onko siitä tullut sinulle uskonto, vai oletko fanaatikko? Eikös näitä termejä oikeastaan pitäisi tässä yhteydessä käyttää.

    Enhän minä ole väittänyt, ettei kyseessä ole hybridiauto. Onko sama markkinointikärki muissakin maissa? Muutenhan tuo 10000000 harhautunutta ei olisi edes mahdollista.

    Unohdat, ettei termiä ole käytetty koko sitä aikaa, mihin tuolla summalla viittaat. Sehän on aivan tuore juttu Suomessakin, höhh. Mutta kun nyt kysyit, niin kyllä: sitä käytetään myös vaikka UK:ssa (ks. https://www.lexus.co.uk/hybrid/#hero).

    Mihin ne kuluttajat ovat harhautuneet? Ja missä Toyota vie heitä harhaan? Ja mitä siitä, jos muutkin hybridit ajossa lataavat akkujaan? Jos Toyotan ja Kian ja vastaavien hyödyntävät latausta myös aktiivisti ajossaan, mutta kummankaan kaikissa versioissa ei ole latausominaisuutta, niin mitä tuosta et ymmärrä.

    Minä en ole tässä moittinut Toyotaa vaan sen suomalaista markkinointi-infoa.

    Ainahan voit viedä asian markkinatuomioistuimeen, eikö?

    Oletko ensinnäkin eri mieltä siitä, että tavalla tai toisella sähköavusteisista polttomoottoriautoista voidaan käyttää termiä hybridi?

    Silloin kun oli vain Toyotan versio asiasta, niin sinulle elämä oli yksinkertaista. Sitten kehitys kehittyi ja markkinoille tuli variaatioita: plug-in, kevyt, sähkö ja olisko vielä jokin vielä. Nyt kun tuolle viisastelulinjallesi sitten päädyit, niin kerropas sinä, mikä olisi markkinatermi kevythybridille? Painostahan ei ole kyse. Ja mikä olisi paras termi vastakohdaksi "seinästä" ladattavalle hybridiautolle, kun tiedät hyvin miten sen akun lataus toimii. Siis jos haluat ymmärtää tuota markkinatermiä.

    Tai sen verran Toyotaakin, etten pidä sen kuminauhavaihteistosta, mutta siitähän saavutettiin jo konsensus, että vastamelukuulokkeilla rokkenrollia kuunnellen sekin vaihde on ok.

    Unohdit sekuntaattorin!

      
  • Ei ollut minulla tarkoitus järkyttää Toyota fanien mielenrauhaa, sori siitä.

      
  • HybridRules:

    Ei ollut minulla tarkoitus järkyttää Toyota fanien mielenrauhaa, sori siitä.

    Eikös se ollut päinvastoin, sinun mielenrauha järkkyi Toyotan harhaanjohtavasta markkinoinnista.

      
  • Katsoin että Auris hybridin akku olisi 1,3 kWh, joten sen lataamisesta verkkovirralla ei saisi suurta etua jos auto kuluttaa n. 15 kWh /100 km.
    Se että saa hidastettaessa liike-energiaa talteen akkuun on hyvä keksintö. Taloudellinen ajo on silti tarpeen koska turha kiihdyttäminen kuluttaa energiaa, kyseessä ei ole ikiliikkuja.

    Ladattavan sähköauton vahvuuksiin kuuluu se että sähköä tankkaavan ei tarvitse maksaa polttoaineveroa, eli sitä maksua mikä tekee ajamisesta kallista. Polttaineveroa kerättiin v. 2017 niinkin paljon kuin 2,9395 miljardia ja arvonlisäveroa niistä vielä sen päälle 1,2076 miljardia euroa (Autoalan tiedotuskeskus).

      
  • Toyota kyllä lopettaa ei ladattavien valmistuksen kun kysyntä loppuu, eikös se niin mene markkinataloudessa.
    Toistaiseksi he lisäävät kysynnästä johtuen mallistoa.

      
  • Mercedes E220 CDI vuodelta 2012 on itselataava.

    Näin niitä mainoslauseita syntyy.

      
  • Onko Mercedes mainos harhaanjohtava, siitähän tässä on kritisoitu että itselataava on huijausta.

      
  • Ekäpä Mersun tai muidenkaan automerkkien Toyotaa lukuunottamatta ei tarvi kikkailla tuon tasoisilla mainoslauseilla?

      
  • Kuinka Toyotan pitäisi markkinoida hybridiä mikä kulkee osanmatkaa sähköllä ladatun akun voimalla minkä se lataa omalla generaattorilla.

      
  • "HybridRules: Kaikki hybridit ottavat talteen energiaa"

    Aika pihalla ollaan. Energian kierrätyksellä ei ole tekemistä energian talteenoton kanssa. Ihan samaa pensa-energiaa se vaan kierrättää.

      
  • "

    TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU
    Auto- ja kuljetustekniikan koulutusohjelma
    Auto- ja työkonetekniikka
    Tutkintotyö

    Polttomoottori voi myös käynnistyä pelkäs
    tään akkujen lataamista varten. Akut
    latautuvat myös jarrutusenergian talteenot
    ossa. Nykivässä liikenteessä ja hitaasti
    ajettaessa polttomoottori sammuu kokonaan
    ja ajaminen tapahtuu sähkömootto-
    rilla. Esimerkiksi Toyota Prius on täys
    hybridi.
    "

    Ammattitaidoton insinööri on valmistunut sieltä mutta tätähän se on Suomessa kun ei järjestetä autoinsinöörikoulutusta vaan luentoja pitää jotkut karjalalippikset jotka on revitty kadulta.

    Ei ne akut ota talteen jarrutusenergiaa vaan kierrätävät bensa-energiaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit