Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
1272830323376
  • Mainospätkä on mainospätkä ja sellaisesta alun perin kommentin kirjoitinkin, mutta kommentteina siihen tuli juttuja itse tekniikasta.

    Tässä yksi työasioissa tapaamani ihminen kertoi olleensä kiinnostunut hybridistä, kun näki minun autoni. Kertoi käyneensä autoliikkeessä tutustumassa kiinnostuksen herättäneeseen plug-in- katumaasturiin, mutta sanoi menettäneensä kiinnostuksensa kun myyjä oli tuumannut, että sähköllä pääsee X-matkan km ja sen jälkeen mennään bensalla. (En muista, paljonko sillä merkillä oli sähkösäde).

    Tuosta jos analogisesti johtaa Toyotan itselataavan auton ominaisuuden, niin se menee pelkästään bensalla.

    Jätti hän sitten hybridin hommaamatta, kun oli todennut, ettei paljon muuta pääsisi sähköllä kuin työmatkan päivittäin.

      
  • No nyt ei kyllä kaverille tekniikka uppoa miten täyshybridi toimii.

      
  • En ole ihan varma, kumpaa Quu nyt tarkoittaa, minua vai tätä hybridin hankkimatta jättänyttä.

    Plug-in-hybridissä on tavallaan sähköauto ja itselataava hybridi samassa paketissa, mutta niiden myyjätkään eivät aina osaa tai välitä kertoa tekniikkaa oikein epätietoisille asiakkaille. Olen tavannut montakin sellaista, jotka todella luulevat plug-in -hybridin sähköllä ajamisen loppuvan siihen, kun pistokkeesta otettu sähkö on loppunut. Tosiasiassa plug-in-hybridi jatkaa siitä itselataavana hybridinä eli samanlaisena kuin Toyotan itselataava menee koko ajan (pelkästään auton lataamisen ja energian talteenoton tuomalla sähköllä ja bensalla).

    Tästä ihmisten epätietoisuudesta johtuen pidän huonona itselataamisen korostamista markkinoinnissa. Tulee tai saattaa tulla mieleen, että ostanpa itselataavan, kun tuolla plug-in-versiolla ei pääse kuin 50km sähköllä ja itselataavalla pääsee koko ajan.

      
  • Niinhän se Toyotan itselataava täyshybridi toimii, sähköllä, polttomoottorilla ja molemmilla yhtä aikaa ajotilanteiden mukaan.
    Eikä tarvitse ulkopuolista latausapua.

      
  • Nyt kun lukee noita koeajoja, herää kysymys jos ajokilometri jää 40-50 km latauspisteiden väli, niin sähköauto on järkevin valinta, niillä pääsee jo alkaen 150-200 km. Plug-in kulutus nouse normiauton tasolle 50 km jälkeen esim. Volvo maantie 6.1 taajama 9,5 l/100 km
    Poikkeus on Toyota Prius Plug-in mikä pitää kulutuksen hybridin tasolla 4,3 l / 100 km.
    Plug-in hybridien mainonnassa piilee huijaus kun ei painoteta kulutuksen kasvua kun töpselipaikkaa ei ole 50 km välein.

      
  • Hyundai Kona Electric, toimintamatka sähköllä 482 km. Kiihtyvyys nollasta sataan 7,6 sekuntia. Tehot 201 hp.

    Hinta Britanniassa alkaen 29.000 puntaa (huomio, malleja ilmeisesti kaksi).

    Autoexpressin testissä 4,5 tähteä.

    http://www.autoexpress.co.uk/hyundai/kona/103973/new-hyundai-kona-electric-2018-uk-review

      
  • Miksi et maininnut täällä myytävää autoa, H-G? Hyundailla on Ioniq EV:nä Suomessa myynnissä. Paljonko sillä voi ajaa?

    HybridRules:
    Tästä ihmisten epätietoisuudesta johtuen pidän huonona itselataamisen korostamista markkinoinnissa. Tulee tai saattaa tulla mieleen, että ostanpa itselataavan, kun tuolla plug-in-versiolla ei pääse kuin 50km sähköllä ja itselataavalla pääsee koko ajan.

    Eli nyt olisi yhtäkkiä Toyotan vika, että myyjät (missä lie) eivät ole ilmeisimmin aiemminkaan tienneet tekniikoista saadakseen ostajakokelaalle sähköautojen eroja esille, eivätkä plug-in mallien markkinoijat kehtaa mainita lyhyttä ajomatkaa pelkällä sähköllä mainoksissaan?

    En ihmettele sinänsä, että kuluttajilla on hämmentävät ajat ja kaikilla ei riitä silti kiinnostusta perehtyä edes alkeellisesti aiheeseen. Sinä ihmettelet kuitenkin, että kun joku keksii tätä helpottaakseen markkinointitermin, joka kertoo yksinkertaistetusti mistä on kyse heidän teknologiassaan. Missä kohtaa kuluttaja voisi vielä mennä harhaan paitsi tyhmän myyjän kanssa, jollei tämäkään ole perillä asioista. Toisaalta sekin on juuri niin kuvaavaa tilanteesta.

    HybridRules:
    Plug-in-hybridissä on tavallaan sähköauto ja itselataava hybridi samassa paketissa

    Kun plug-inissä akku loppuu sen jonkun pätkän jälkeen, auto alkaa lataamaan sitä, polttoaineella. Eikö näin? Sillä välin auto ei aja yhtään sähköllä, vain polttoaineella. Akun täytyttyä tarpeeksi, voit taas vaihtaa sähkölle, tai säästää varaus vaikka taajama-ajoon. Kauanko tuo operaatio sitten kestää, ei ole minulla tiedossa ja vaihtelee varmasti automerkeittäin (niillä joilla nyt sattuu edes olemaan plug-in valikoimassa).

    Jos tietoni pitää paikkansa, tai olen sen ymmärtänyt oikein, niin juuri tässä kohtaa, tehdäksesi eroa itselataavan ja ulkoisesti ladattavan hybridin välillä sinun kannattaa käydä täällä: https://www.toyota.fi/hybrid/koeajo/index.json. Ja sen päälle myös täällä: https://www.kia.com/fi/mallisto/niro/tutustu/. Nuo ovat näköjään vain yksi osa perehdytyspaketteja, jotka merkin markkinointi kehittänyt kuluttajalle, joka on epätietoinen näistä eri hybridi-tekniikoista. Lisäksi Kian sivulla esitellään muut sähköistystekniikat, juuri selventääkseen (EV ja Plug-in).

    HybridRules:
    Olen tavannut montakin sellaista, jotka todella luulevat plug-in -hybridin sähköllä ajamisen loppuvan siihen, kun pistokkeesta otettu sähkö on loppunut. Tosiasiassa plug-in-hybridi jatkaa siitä itselataavana hybridinä eli samanlaisena kuin Toyotan itselataava menee koko ajan.

    Ja taas, sekö on Toyotan vika, että kuluttaja ei osaa tehdä eroa edes täyssähköauton ja ulkoisesti ladattavan hybridin välillä, vai mitä! Jos nuo tapaamasi eivät selvästikään ymmärrä edes sanaa hybridi (autossa on sekä sähkö- että polttomoottori), niin aika hukassa ollaan. Mutta silti sinä yrität torpata yhden termin tarkoitusta helpottaa tilannetta, höh!

    Jos/kun luit tuon Toyotan linkin, niin meneekö plug-in kuten itselataava? Ulkoisesti ladattavan auton akkuhan loppuu sen kaksinumeroisen kilometrimäärän jälkeen. Sitten ajetaan pelkällä polttoaineella ja akkuja vain ladataan ajossa myöhempää käyttöä varten. Jollei siis löydä jatkuvasti pikalautauspisteitä, joka ei ole käytännössä vielä mahdollista edes.

    Itselataava kuten Kia ja Hyundaikin vaihtaa aktiivisti polttoaine- ja sähköajon välillä, tai yhdistää niitä. Siis kaikki 3 moodia voi olla käytössä, ihan koko ajan. Kaikissa näissä on myös EV-moodi, joka tosin on hyvin rajoitettu sekin toimintasäteeltään, jopa nopeudeltaan.

      
  • "Miksi et maininnut täällä myytävää autoa, H-G? Hyundailla on Ioniq EV:nä Suomessa myynnissä. Paljonko sillä voi ajaa?"

    320 km. Kona Electric on ensimmäinen auto jossa on Teslan tasoinen range eli 482 km.

      
  • Hyvä Kona. Hyundailla ollaan menossa oikeaan suuntaan.

    Kuluttajalle tosin vaikuttaa se, että Ioniqin näyttää maksavan siellä 25000 puntaa ja täällä 33000 euroa (alk). No joo, ei eroa ole montaa tonnia käytännössä.

      
  • Lisäksi britit saavat useamman tuhannen punnan edun (incentive) ostaessaan sähköauton, olisiko ollut peräti 4500 puntaa.

    Tuossa kuitenkin näitä kehuja.

    "The Hyundai Kona Electric is decent to drive, refined and comfortable, and it’s just about big enough for a small family. But it really stands out because of two things: its range and its pricing. This really is the first car that delivers Tesla-esque range between charging stations, but for less than £30k. That’s a great achievement, and it’s likely to ensure that the Kona Electric’s sales figures are limited by production capacity, rather than demand."

      
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/8376/Honkola.Janne.pdf
    Täyshybridijärjestelmä
    Polttomoottori voi käynnistyä vain akkujen lataamista varten. Akut latautuvat myös jarrutusenergian talteenotossa. Nykivässä liikenteessä ja hitaasti ajettaessa polttomoottori sammuu kokonaan ja ajaminen tapahtuu sähkömoottorilla. Esimerkiksi Toyota Prius on täyshybridi.

    Täyshybridijärjestelmä yhdistää sarja- ja rinnakkaishybridien hyvät ominaisuudet.

    Quu:
    ps. Auriksessa on sama järjestelmä noin kymppitonnia halvemmalla ja käytännöllisemmällä korilla.

      
  • Kuule Kumppani, ainakin minun plug-in-hybridissä tekniikka on seuraavasti:

    Hybridiakun kokonaiskapasiteetti on 10,4kWh
    Puhtaasti sähköllä ajamiseen siitä käytetään 8kWh
    Itselaataavana ajettaessa akun kapasiteetti on siis n. 2kWh

    Kun pistokkeesta otettu 8kWh on kulutettu pois auto alkaa käyttää sähkö- ja polttomoottoria vuorotellen tai rinnakkain tilanteesta riippuen.

    Autossa on polttomoottorin ja vaihteiston välissä kampiakseliin integroitu starter/generator, joka pyöräyttää polttomoottorin käyntiin tarvittaessa tai lataa akkua joko kuskin pyynnöstä tai ylläpitääkseen minimitason energiaa akussa tai avittaa polttomoottoria jyrkässä kiihdytyksessä.

    Auto ei automaattisesti yritä ladata hybridiakkua täyteen vaan se tehdään vain, jos kuski pyytää, eikä silloinkaan ihan täyteen asti.

    Kun se pistokkeesta otettu 8kWh on käytetty, auto toimii itselataavana ja itse olen perskohtaisesti päässyt toteamaan kuinka kaupunkiliikenteessä mennään pitkiä matkoja pelkällä sähköllä vaikka ns. käyttöenergia (8kWh) akusta on kulutettu pois. Eli auto käyttää sitä n. 2kWh:n "pohjaenergiaa" sähköajoon kuten ns. itselataava auto.

    Plug-In-hybridi on siis myös itselataava hybridi ja sen lisäksi se on "minimalistinen sähköauto".

    Pelkkä sähköauto ei sopisi minun käyttöön, koska ei riitä, että pääsee pelkän menomatkan saman päivän aikana eli jos sähköauton lataaminen toimisi paljon, paljon nopeammin ja latausasemia olisi paljon, paljon tiheämmässä, niin voisin sellaista ilman muuta harkita. Jos lisäksi voi vetää 1500kg perävaunua tai venetraileria.

    Tätä nykyä voin ajaa sähköautolla vain kotikaupungin alueella kurvaillessa. Sekin on kuitenkin parempi kuin ns. itselataava, joka menee aina pelkästään bensalla tuotetulla energialla.

    Quulle tiedoksi, että minulla on Volvo-merkkinen plug-in-hybridi ja sen taajamakulutus pistokesähkön loputtua on ollut 3 - 5L/100km ja maantiellä pääsee helposti 7L tietämille, vähän ali tai yli. Moottoritiepainotteisen rupeaman jälkeen on joskus keskikulutus ollut n. 8,5L. Jos ajelee 90km/h tai alle, niin n. 7L/100km on normikulutus pelkällä itselatauksella. Eihän ne pieniä lukuja ole, mutta autokin on aika kookas ja painava.

      
  • Plug-in hybridien mainonnassa piilee huijaus kun ei painoteta kulutuksen kasvua kun töpselipaikkaa ei ole 50 km välein.
    

    Mistä ihmeen kulutuksen kasvusta puhut?

      
  • HybridRules, kiitos teknisestä selvityksestä:
    ...ainakin minun Volvo plug-in-hybridissä tekniikka on seuraavasti... Plug-In-hybridi on siis myös itselataava hybridi ja sen lisäksi se on ”minimalistinen sähköauto”... Tätä nykyä voin ajaa sähköautolla vain kotikaupungin alueella kurvaillessa. Sekin on kuitenkin parempi kuin ns. itselataava, joka menee aina pelkästään bensalla tuotetulla energialla.

    ....jota auto lataa siis itse, eli mikä "ns."? Tekniikka vielä hyödyntääkin tuotettua sähköä, minkä unohdat koko ajan. Muutenhan homma olisikin turhaa. Se, että termillä pyritään tekemään ero ulkoisesti ladattavaan, on kauhean vaikea asia sinulle silti. Myönnät että joo markkinointitermihän se on, mutta vieläkin pitää päälle vängätä joutavista harhaanjohtavuuksista.

    Jollei tojotat/hyndait/kiiat/muut olisi itselataavia, HUOM! käyttääkseen sähköä myös ajoon, vaan latausta voisi hankkia ulkoakin pistokkeella, niin käytettäisiin tietenkin toista termiä (ulkoisesti) ladattava tai vierastermillä plug-in hybridi. Siinä sinulle on kaksi vaihtoehtoa, jolla voi helposti kuvata erot tekniikassa, ilman että sotkee mitään muuta tekniikkajargonia mukaan. Veikkaan edelleen, että termi on kohta yleispuhetta, saa nähdä.

    Pelkkä sähköauto ei sopisi minun käyttöön, koska ei riitä, että pääsee pelkän menomatkan saman päivän aikana eli jos sähköauton lataaminen toimisi paljon, paljon nopeammin ja latausasemia olisi paljon, paljon tiheämmässä, niin voisin sellaista ilman muuta harkita... Tätä nykyä voin ajaa sähköautolla (lue ulkoisesti ladattavalla hybridillä) vain kotikaupungin alueella kurvaillessa. Sekin on kuitenkin parempi kuin ns. itselataava, joka menee aina pelkästään bensalla tuotetulla energialla.

    ...jolla pystyy silti ajamaan jopa 50% matkasta sähköllä, kuten nyt tässä vaiheessa varmaankin olet selvittänyt.

    Niin, sinäkin olet tehnyt valinnan. Et ole harhautunut omasta mielestäsi ja järkeilit järkevän valinnan. Sinä et kuitenkaan väitä täyssähköautojen harhauttavan ketään, vaikka eivät juuri noista puutteista mainitsekaan, kumma juttu.

    Loppujen lopuksi kyse on edelleen siitä, mitä näistä eri vaihtoehdoista kuluttaja voi hyödyntää, tai pääsee hyödyntämään. Joskus jopa mitä haluaa. Autojen sähköistymismielessä valinta on tehtävä kevythybridin, itselataavan hybridin, ulkoisesti ladattavan hybridin ja vielä täyssähköauton välillä (ja taas termistö loksahti aika hyvin kohdalleen!). Jos käytettäisiin pelkkää yhtä hybridi-termiä kaikista autoista, joissa on polttomoottorin lisäksi sähkömoottori, niin edelleen sinunkin pitäisi kertoa viisastellen, että no on niissäkin kuitenkin eroja hei, ei ne oo kaikki samoja. Mutta auttaako se tekniikkajargonin hokeminen perusautoilijaa mitään? Termit voi ja pitäisi ymmärtää vain ylätasolla, tietenkin! Noiden ymmärtäminen on lähtökohta, jonka jälkeen myyjä voi jallittaa loputtomasti kilowateista, matkamääristä, kulutuksesta ja kaiken paremmuuksista tai huonommuuksista. Pahimmillaan saa ostajakanditaatin kävelemään ulos kaupasta pää sekaisin. Jos sinäkin saisit lisää tietoa netistä niin halutessasi, niin toki se onnistuu keneltä vaan, joka on autokaupoilla liikkeellä. Tietoa on ja myyjän pitäisi olla silti ajan tasalla, jotta voi avata erityiskysymyksiä.

    Lopullinen valinta tehdään monen tekijän summana kuitenkin ja yllätys yllätys, teknohifistely ei ehkä ole se tärkein kilowatteineen. Parhaimmillaan kauppa tehdään niin, ettei ostajan tarvitse vajota liian syvälle tekniikkaan, koska kaikki eivät edes halua tietää liikaa. Nyt vaan ollaan vaiheessa, jossa kuluttajalla on autojen sähköistymisen suhteen yht'äkkiä niin paljon valinnanvaraa, että jotenkin pitää selkiyttää vaihtoehtoja, kuten hybridien vaihtoehdot. Onko siinä oikeasti jotakin merkillistä, tai väärää?

    Montaako autonostajaa lopulta kiinnostaa loputon tekninen hifistely, kunhan perusperiaatteet saa itselleen selville ja voi arvioida omat mahdollisuutensa ja rajoituksensa hyödyntää sähköistymistä, sen korimallin ja värin valitsemisen lisäksi. Se voi olla vaikka niin yksinkertainen juttu, että myyjä kertoo sinun tarvitsevan tähän versioon pistokkeen kotona ja töissä. Muilla matkoilla vielä teiden varsilla. Jos tässä kokee rajoituksia, niin jäljelle jää itselataava malli, jos haluaa autonsa sähköistettynä. Hyvä myyjä kertoo sitten mitä se tarkoittaa vuorostaan ja kaikista vaihtoehdoista edut ja huonot puolet tietenkin. Viime kädessä kukkaron paksuus/ohuus määrittää hyvin paljon sekin. Jos kaikki voisivatkin samaan hintaan vain ruksailla, minkä sähköistysvaihtoehdon valita, niin en osaa sanoa mikä olisi eniten valittu. Etkä sinäkään, sen tiedän.

    Mikään sähköistysteknologioista kun ei ole täydellinen! Kaikilla on vähän erilainen käyttötarkoitus - vai pitäisikö sanoa oikeastaan, että käyttömahdollisuudet vaihtelevat ja paljon. Eri sähköistystekniikoista vain täyssähköautolla pääsee 0 litralla polttoainetta sadalla km:llä, sen luulisi olevan helppo tajuta. Muut rajoitukset tulevat silti mukana. Millään hybriditeknologioista ei vielä pääse kehumaan paremmuudella mielestäni myöskään, kun rajoitukset vaan pitää ottaa huomioon. Väite tuosta on edelleen naiivi, HybridRules.
    Rajoituksia on kaikissa vaihtoehdoissa, mutta polttoaineen kulutukseen vaikutus on kuitenkin oikeansuuntaista vaikka parantamista riittää kaikissa, etenkin kevythybrideissä. Siksi minkään merkin markkinointi ei niin edes tee, mielikuvien mukaan mennään. Toyotalla on ihan OK yritys erottautua yhtenä tekniikkana kuluttajaystävällisellä termillä omalle ei-ulkoisesti-ladattavalle hybridilleen, ei sen kummempaa. Miksi tuo ei sinulle riitä, minusta se ei ole hassumpi yritys edelleenkään?

      
  • Quu.2018
    https://tekniikanmaailma.fi/digilehti/12-2014-nakoislehti/21-53
    
    En tiedä pystyy noita avaamaan jos ei ole tilaaja?

    Eipä TM selittänyt väitettäsi. Osaatko ihan omin sanoin kertoa, mitä tarkoitat?

      
  • Kulutukset on mitattu kun ladattuvirta on ajettu loppuun.

    https://screenshotscdn.firefoxusercontent.com/images/887edb90-1fd3-41b9-bd03-bd1353f37f0e.png

    https://screenshotscdn.firefoxusercontent.com/images/8bedf447-4168-4c94-86dd-cc23ee384e34.png

    Moottorilehti kirjoittaa Passatista:
    Volkswagen lupaa sähköllä 50 kilometrin toimintamatkan. Talviolosuhteissa 35 km on realistisempi, mutta se riittääkin jo useimmille päivän ajoihin. Joka tapauksessa latausjohdon käytöstä on tehtävä itselleen rutiini, jos aikoo liikkua ilman päästöjä. Akun tyhjennyttyä GTE:llä pääsee bensiinin voimin vielä noin 700 km keskikulutuksella 7 l/100 km

    Kyllä on kyseenalaista hommata Plug-In Hybrid noin lyhyitä matkoja varten, kun on sähköautokin olemassa ja Plug-In Hybrid kuskillahan on oltava latauspaikka 50 km välein jos energiansäästöä ajatellaan.

      
  • Kumppani, joko et ymmärrä tai sitten näyttelet ettet ymmärrä. Pistokeladattavaa autoa ei välttämättä tarvitse ladata ja silloin se toimii itselataavana autona. Toisaalta minäkin olen ajanut plug-in-hybridillä useammankin sata kilometriä ilman, että välillä on polttomoottori ollut käytössä. Se tapahtuu ihan yrittämättä, kun ei ole pidempiä matkoja parin viikon aikana. Kotona yöllä ja päivällä töissä kun lataa, niin voi ajaa kokonaan ilman bensan käyttöä n.80km vuorokaudessa. Siihen ei itselataavalla pysty.

    Jos autossa ei ole pistokelatausta, sen kaikki energia on tuotettu polttoaineella. Energian talteenoton ansiosta sellainenkin menopeli säästää polttoainetta, siksi sekin tekniikka on ihan kannatettavaa.

    Nythän tämä menee taas saman jankkaamiseksi, joten jätän toistaiseksi kommentit tähän, ellei tule itselleni tai jollekin muulle mieleen jotain uutta näkökulmaa asiaan.

      
  • Kyllä se sähkö maksaa ja paljonko olettaisit taloudellisen dieselin kulutukseksi 50 km matkalla. Vertaa paljonko se 50 km maksaa energian osalta.
    Huom. itselataava hybridi vie kesällä 3,8-4L koko kertatankkaus toimintasäteellä.
    Tämä ei siis tankaa itse, eikä sitä ole edes luvattu mainoksessa, sen meille tekee Shellin palvelu.

      
  • HybridRules:
    Joko et ymmärrä tai sitten näyttelet ettet ymmärrä.

    Kiitos, samoin!

    Pistokeladattavaa autoa ei välttämättä tarvitse ladata ja silloin se toimii itselataavana autona.

    Kyllä, mitä sitten? Sellaisen hybridiversion pääpointti on juuri tuo ulkoa ladattavuus kuitenkin. Toisin kuin sellaisella, jota ei voi. Siksi toista voidaan sanoa ulkoa ladattavaksi tai plug-in hybridiksi ja toista itselataavaksi.

    Et kertonut mitään uutta tuossa. Et edes Toyotalle, tai korealaisille. Niille sinun pitäisi yrittää viisauttasi levittää. Mietis nyt!

    Kun ei ole pidempiä matkoja parin viikon aikana ja kotona yöllä ja päivällä töissä kun lataa, niin voi ajaa kokonaan ilman bensan käyttöä n.80km vuorokaudessa. Siihen ei itselataavalla pysty.

    Ei pysty ei, ihan itsestään selvistä syistä. Mitä sitten?

    Jos autossa ei ole pistokelatausta, sen kaikki energia on tuotettu polttoaineella. Energian talteenoton ansiosta sellainenkin menopeli säästää polttoainetta, siksi sekin tekniikka on ihan kannatettavaa.`

    Kyllä, mitä sitten? Selvisikö asia sieltä Toyotan tai korealaisten nettisivulta? Miksi sinun on edelleen vaikea sanoa, että sellainen ajaa myös sähköllä?

    Nythän tämä menee taas saman jankkaamiseksi

    Niin, jos pysyttelisitkin vain siinä markkinointitermissä, johon minä pyrin keskustelua ohjaamaan, tuossa edelläkin.

    Et ottanut mitään kantaa siihen liittyviin kommentteihini taaskaan. Minäkin yritin ns. samaa jankata vielä kerran. Mutta ei voi mitään, jos sinä väistät puhumaan teknologiasta, vaikka se ei nyt liity mitenkään markkinointitermiin enää.

    Voisin kuvitella, että sinusta nämä olisivat paremmat markkinointitermit:

    • kevyt-vain-liikkellelähdössä-sähköllä-avustava-hybridi-joka-muuten-käyttää-polttomoottoria-ajettaessa-ja-lataa-akkua
    • itselatavaa-mutta-ei-seinästä-virtaa-saava-hybridi-joka-käyttää-sekä-polttoainetta-että-sähköä-osan-aikaa-ajettaessa
    • seinästä-virtaa-saava-hybridi-joka-silti-käyttää-polttoainetta-koska-akku-loppuu-jolloin-se-lataa-itse-akkua-ja-käyttää-sitä-ajettaessa
    • seinästä-virtaa-saava-täyssähköauto-jossa-ei-ole-polttomoottoria-ja-lataa-itse-liike-energiaa

    Varmaan riemusta kiljuen näkisit Volvon mainostavan näin:

    Nyt viikonlopputarjouksessamme Volvo V60 seinästä-virtaa-saava-hybridi-joka-silti-tarvitsee-polttoainetta-koska-lataussähkö-loppuu-jolloin-auto-lataa-itse-akkua-ja-käyttää-sitä-ajettaessa -mallistomme ! Sinulle, joka haluat olla pelastamassa maailmaa pienillä päästöillä! Ajomatkaa sähköllä jopa 40km! Kaupan päälle kumimattosarja ja korkotarjouksemme vain 4%. Tule tutustumaan koko seinästä-virtaa-saava-hybridi-joka-silti-käyttää-polttoainetta-koska-akku-loppuu-jolloin-se-lataa-itse-akkua-ja-käyttää-sitä-ajettaessa -mallistoomme Kaivokselassa!

      
  • Akun tyhjennyttyä GTE:llä pääsee bensiinin voimin vielä noin 700 km keskikulutuksella 7 l/100 km
    
    Kyllä on kyseenalaista hommata Plug-In Hybrid noin lyhyitä matkoja varten, kun on sähköautokin olemassa ja Plug-In Hybrid kuskillahan on oltava latauspaikka 50 km välein jos energiansäästöä ajatellaan.
    

    Tuo koko tapa mitata kulutusta on hölmö. Kun akun lataus käytetään, niin sen jälkeen akku ei enää ota vastaan sähköä täydellä teholla ja se lisää kulutusta. GTE myös pyrkii nostamaan lataustasoa tuossa vaiheessa, joka tietenkin näkyy bensan kulutuksessa heti. Fiksun kuskin kulutusta simuloitaessa akkujen varaustila ei saisi olla kummassakaan äärilaidassa. 7 litran kulutukseen tarvitsen jo moottoritien sakkonopeuksia ja rajoitusten mukaan normaaleissa kesäkauden maantieolosuhteissa rajoitisten mukaan kulutus liikkuu viiden litran tuntumassa. Tankillisella pääsen 1000 kilometriä yhtä soittoa.

    Jos vertaan GTE:n kulutusta edelliseen autooni, joka oli hyvin lähelle saman tehoinen, melkein yhtä vanha, bensamoottorinen ja hieman pienempi, niin GTE:n kulutus ilman ulkopuolista sähköä on 1-2 litraa alhaisempi. Tätä taustaa vastaan mutuilusi kulutuksen nousemisesta vaatisi hieman perusteluakin.

    Plugari on oikein hyvä valinta käyttöön, jossa ajo painottuu lyhyisiin muutaman kymmenen kilometrin päiväsuoritteisiin, mutta toisinaan tarvitsee ajella pidempiäkin matkoja. Vertailussa sinuun ajan isommalla, suotuskykyisemmällä, paremmin varustellulla ja mukavammalla autolla tuntuvasti alhaisemmalla energia kulutuksella. Mun mielestä tämä on aika vahva todiste plugarin potentiaalista.

      
  • Olen jo kertonut että mittaukset on eri lehtien testeistä, ja motiivini on osittaa, HybridRulesille miksi ilman latausjohtoa täyshybridejä myydään hyvin, eikä se johdu harhauttavasta mainonnasta.

      
  • Mun mielestä tämä on aika vahva todiste plugarin potentiaalista.

    No on kyllä jos motivaatio riittää nyhertämään latausjohtojen kanssa 50 km välein reilut 25 000 km vuodessa.

      
  • Olen jo kertonut että mittaukset on eri lehtien testeistä, ja motiivini on osittaa, HybridRulesille miksi ilman latausjohtoa täyshybridejä myydään hyvin, eikä se johdu harhauttavasta mainonnasta.
    

    Siis esitit TM:n vertailun, jossa Priuksen ladattava versio kulutti vähemmän kuin esimerkiksi koeajossa ollut uudemman sukupolven perus-Prius. Eikö tuosta voi päätellä ainoastaan sen, että plugari on aina taloudellisempi valinta?

    No on kyllä jos motivaatio riittää nyhertämään latausjohtojen kanssa 50 km välein reilut 25 000 km vuodessa.
    

    Motivaatiota kyllä riittää, kun vähemmän tuohon kuluu aikaa ja vaivaa kuin perushybridin tankkaamiseen. Talvella nyt on muutenkin pirusti mukavampi lähteä lämmitetyllä autolla liikkeelle ja tuo esilämmitys se vasta vaivaa säästääkin.

      
  • Olet siis NHB HybridRulesin kanssa päätynyt samoihin kannattavuuslaskelmiin, Plug-In-ominaisuudesta kannattaa maksaa korkeampihinta ja polttoainetta palaa tuplana itselataavaan verrattuna, kun ei ole latausmahdollisuutta tai päivittäiset ajokilometrit jne.
    Minä valitsin ei ladattavan täyshybridin samoilla arviolla kuin enemmistö hybridin ostajista.
    Muistin virkistämiseksi ja valintojen tueksi:
    Auris:
    1.2T Multidrive S 25 563,16 €
    1.8 Hybrid e-CVT 24 326,40 €
    Prius:
    Active Hybridi 35 400 €
    Plug-in Active 39 700 €
    Golf:
    Comfortline 1,0 TSI DSG-automaatti 23 311,87 €
    GTE Plug-In Hybrid 41 766,92 €

      
  • Halvimmaksi tulee yleensä ajaa arvottomilla autoilla. Jos euro sanelee, niin kannattaa hankkia mahdollisimman halpa auto. GTE:n vertaaminen hinnat alakaen -malleihin on hyödytöntä.

      
  • Plug-In Hybrid autojen hintavertailu verrokkeihin on rautalankamalli HybridRulesille miksi Plug-In myynti on Toyotallakin minimissä. (Toyotan markkinointia hän pitää hänen kaverien vedättämisenä)
    Toyotan hybridi hintahaarukka on: 19 900 - 53 500 €
    Golfilla on tietääkseni GTE halvin hybridi ja verrokit bensa/diesel myy loistavasti.
    Automaatti Golf on varmaan hybridin verrokki.

      
  • Palstan otsikon toteutuminen takkuaa, vaikka kaikilla on pistorasia kotona.
    HS:
    4. Sähköautomerkkien kasvu on prosentuaalisesti kovaa
    Esimerkiksi sähköautonvalmistaja Teslan ja BMW:n i-alamerkin autojen myyntilukemat osoittavat, että sähköautomerkkien kasvu on prosentuaalisesti valtavaa luokkaa, mutta myyntivolyymit ovat edelleen käytännössä mitättömiä.

    Esimerkiksi Teslan kohdalla viime vuosi oli merkin paras, mutta autoja myytiin silloinkin vain 248 kappaletta.

      
  • "Sähköautojen ensirekisteröinti oli puolestaan alkuvuonna maltillisemmassa kasvussa edellisvuoteen verrattuna. Uusia sähköautoja ensirekisteröitiin 352 kesäkuun loppuun mennessä, mikä on vain hieman enemmän viime vuoden alkupuoliskon 272:een verrattuna."

    Sähköautoja myyty 352 kpl Suomessa tänä vuonna.

    "Tammi-kesäkuun aikana ensirekisteröitiin uusia ladattavia bensiinihybridejä 2 794 kappaletta. Määrä on suurempi kuin koko viime vuoden aikana, jolloin ladattavia bensahybridejä ensirekisteröitiin 2 401 kappaletta."

      
  • Trafi:
    Ladattavat hybridit kasvattavat suosiotaan – täyssähköautojen rekisteröintimäärät laskussa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit