Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
1262729313276
  • Kumppani:"Selitäpäs tavan tallaajalle jollakin toisella (yhdellä) sanalla kyseinen teknologia niin, että se tulee kuvatuksi ilman lainasanaa hybridi. Pitää tehdä ero sille, että vaihtoehto on laittaa seinästä tökkeli autoon."

    Kumppani osui ytimeen siinä, mikä minua on Toyotan markkinoinnissa häirinnyt: tavan tallaaja erehtyy luulemaan, että itselataava hybridi on fiksumpi valinta kuin plug-in, koska itselataavan kanssa ei tarvitse laittaa seinästä tökkeliä autoon. Samalla saattaa jäädä ymmärtämättä, että tökkeliautoa sentään voi osittain käyttää puhtaasti sähköautoana, mitä pelkästään itselataavalla ei voi tehdä. Ja lisäksi tavan tallaaja saattaa olettaa, että itselataava ja tökkeliauto ovat ikään kuin vaihtoehtoisia tekniikoita vaikka kaikki hybridit ovat itselataavia ja osa niistä myös tökkeliladattavia.

    Kun kerran päästöjä pitää päästä päästämään mahdollisimman vähän, niin pitäisi kansalaisia kannustaa hankkimaan tökkeliladattavia eikä kehua Toyotan tapaan: "Ei kaapeleita, ei kompromisseja". Tavan tallaaja saattaa olettaa, että tökkeliautolla ajetaan sähköllä vain sen verran kuin on seinästä saatu sähköä valutettua tökkeliin.

    Kumppanikin näyttää siis harhaantuneen Toyotan mainonnasta, kun sanoo itselataavan olevan vaihtoehto sille, että pitää laittaa tökkeli seinään. Sellaisessa autossa, jossa voi laittaa tökkelin seinään, ei sitä välttämättä tarvitse tehdä. Mutta, kun laittaa tökkelin seinään, voi ajaa vaikkapa IVOn tuottamalla energialla eikä kaikki energia ole peräisin fossiilisesta päästöjä tuottavasta polttoaineesta kuten ainoastaan itselatauksella varustetussa autossa. Plug-in ei ole vaihtoehto vaan lisäominaisuus, joka hybridissä kannattaa olla.

      
  • Plug-in ei ole vaihtoehto vaan lisäominaisuus, joka hybridissä kannattaa olla.

    Toyotalla se ei ole pakko ostos, vaan vallinnainen tarvitsijoille.
    Miksi laahata painavampia akkuja ja kokonaiskulutus nousee hybridissä jos ei ole latausmahdollisuutta.

      
  • @HybridRules: nyt pitää muistaa mainontaan liittyvä medialukusääntö.

    "Valmistajan ilmoittamiin suoritusarvoihin tulee soveltaa kerrointa 0.5.
    Mainostajan ilmoittamiin suoritusarvoihin tulee soveltaa kerrointa 0.25."

    Itselataava hybridi on kuin aiemmin mainostetut Fix-focus aina terävät kamerat. Sekin varmaan kuulosti ymmärtämättömästä hienolta, vaikka tarkoittikin oikeasti lähes käyttökelvottomalle valovoimalle himmennettyä suurta syväterävyysaluetta ja tarkennusautomatiikan puuttumista. Näissä molemmissa tapauksissa automatiikkana kuvattu positiivisessa mielessä esitetty asia kertoo, että jotain puuttuu, ja käyttäjältä on otettu pois oman valinnan mahdollisuus.

    Riippuu käyttäjästä, onko sillä puuttuvalla valinnalla merkitystä vai ei.

      
  • Quu: Toyotalla se ei ole pakko ostos, vaan vallinnainen tarvitsijoille.
    Miksi laahata painavampia akkuja ja kokonaiskulutus nousee hybridissä jos ei ole latausmahdollisuutta.

    Hienoa, että Toyota ottaa huomioon sähköttömillä syrjäseuduilla asuvien tarpeet!

      
  • Niinpä, jos tukitaan kaupunkien kerrostalossa asuvat ilman latausmahdollisuutta olevat syrjäseudulla asuviksi?

    Niitä syrjäseudulla asuvia onkin Toyota hybridin ostajista enemmistö myyntiluvuista päätellen.

      
  • HybridRules:
    ...mikä minua on Toyotan markkinoinnissa häirinnyt: tavan tallaaja erehtyy luulemaan, että itselataava hybridi on fiksumpi valinta kuin plug-in, koska itselataavan kanssa ei tarvitse laittaa seinästä tökkeliä autoon.

    Ja miksiköhän noin olisi? Olen toistanut tätäkin, mutta minusta tuo on naiivi oletus ja on edelleen. Minä en mitenkään päin saa asiaa väännettyä kyllä tuollaiseksi. Vähänkään tarkoituksella jotenkin sähköistetyn auton ostoa harkitseva saa itselleen nuo selväksi. Todennäköisesti paremmin kuin myyjä osaa kertoa, heh.

    Samalla saattaa jäädä ymmärtämättä, että tökkeliautoa sentään voi osittain käyttää puhtaasti sähköautoana, mitä pelkästään itselataavalla ei voi tehdä.

    Voihan sitä käyttää osittain puhtaana sähköautona, jos kyse ei ole mikrohybridistä vaan nimenomaan itselataavasta, mitäs sinä joutavia höpiset. Olithan muuten tarkistanut jo, millä prosentilla itselataavan hybridin ilmoitetaan "jopa" kulkevan sähköllä? Onko luku mielestäsi iso vai pieni, tai realistinen?

    Ja lisäksi tavan tallaaja saattaa olettaa, että itselataava ja tökkeliauto ovat ikään kuin vaihtoehtoisia tekniikoita vaikka kaikki hybridit ovat itselataavia ja osa niistä myös tökkeliladattavia.

    Mutta tuollaisella itselataavalla termillä pyritään nimenomaan tekemään ero siihen osaan, joka on tökkelistä ladattavaa. Mikä tuossa on vaikea hahmottaa? Ei tuon kummemmasta asiasta ole kyse minun mielestäni.

    Kun kerran päästöjä pitää päästä päästämään mahdollisimman vähän, niin pitäisi kansalaisia kannustaa hankkimaan tökkeliladattavia eikä kehua Toyotan tapaan: ”Ei kaapeleita, ei kompromisseja”.

    Millä tavalla Toyota tuon mielestäsi ilmaisee ja missä?

    Tavan tallaaja saattaa olettaa, että tökkeliautolla ajetaan sähköllä vain sen verran kuin on seinästä saatu sähköä valutettua tökkeliin.

    Aivan ja täyssähköautolla tilannehan on juuri noin, vai miten sinä asian ilmaisisit?

    Tavan tallaajalle ei tökkeliladattavien hybridien suhteen kerrota, että seinästä ladatulla sähköllä ei ajeta likimainkaan niin pitkään kuin tämä varmaankin kuvittelee. Sitten siirrytään bensaan, voi voi. Voi olla pettymys, kun matka onkin vain jo alunperinki pienestä ilmoitetusta km-määrästä puolet vaikkapa talvikelillä, tai alle. Tämän suuntaisia lupauksia ei markkinoilla jostakin syystä ilmaista ollenkaan. Kaikki pitää kuluttajan, eli sen tavantallaajan myös osata jotenkin hahmottaa ja harhaantumatta yhtä lailla

    Mainokset eivät tosiaankaan huuda siitä, että nyt plug-in:illa ajat sähköllä jopa 35 km (älä välitä mitä ilmoitimme) ja talvella ei ehkä yhtään kilsaa! Eikö siinä mainoksissa kertomatta jättämisessä ole yhtä lailla sitten harhaanjohtamisesta kyse mielestäsi?

    Tuota sinä et ihmettele ollenkaan, mikset? Annetaan vaan ymmärtää, että "osta plug-in hybridi (tai jokin versio sähköistetty auto) niin pelastat maailmaa", vai mitä?

    Kumppanikin näyttää siis harhaantuneen Toyotan mainonnasta, kun sanoo itselataavan olevan vaihtoehto sille, että pitää laittaa tökkeli seinään.

    En minä ole harhaantunut luulemaan tuollaisesta mitään muuta kuin mitä se on. Sinä yrität vääntää tikusta asiaa edelleen. Yhdellä tavallahan asia on juuri noin, et voi muuta väittää. Sitten on vielä senkin päälle jokin kevyt- vai oliko se mikrohybridi, josta en kehtaisi väittää myyjänä ja markkinoijana oikein mitään, mutta niin vaan siitäkin tehdään numeroa.

    Plug-in ei ole vaihtoehto vaan lisäominaisuus, joka hybridissä kannattaa olla.

    Höpsistä! Se ei voi olla lisäominaisuus niin kauan kuin sitä ei voi ruksia kuten tuhkakuppia tai kattoluukkua, tai automaattisen ja manuaalisen ilmastoinnin välillä. Kumpi sinusta on lisäominaisuus toiselle: diesel bensalle, vai bensa dieselille? Jonkun mielestähän diesel olisi sitten lisäominaisuus polttomoottorille, joka polttomoottoriautossa kannattaa olla

    Valitaksesi sen välillä, otatko itselaataavan vai ulkoisesti ladattavan hybridiauton (katsos, taas termit istahtivat kohdilleen!) sinulla on ensinnäkin varsin rajalliset vaihtoehdot. Tämä riippuen ensinnäkin auton valmistajasta (kaikilla ei mitään sähköistysoptiota) ja vieläpä hyvin eri hinnoin.

    Toyotalla voit valita plug-in tai itselataavan, Kialla/Hyundailla itselataavan, plug-in:in tai täyssähköauton, jollakin muulla merkillä vain kevyt-/mikrohybridin. Yritäpä väittää että missään noista voisit vain ruksailla kyljestä tökkelin mukaan, tai jättää pois. Sitä tarkoittaa lisäominaisuus.

      
  • Toyota yrittää vain parhaansa mukaan markkinoida tuotteitaan. Siellä ehkä jämähdettiin vähän makaamaan paikalleen Priuksen menestyksen myötä ja tuo sähköllä ladattavien autojen puoli jäi taka-alalle. Onhan siellä nyt herätty ja vannotaan kiinteän elektrolyytin akkuihin. Sitä odotellessa pitää vain saada nämä nykyiset myymään, joka varsinkin premium-luokassa on ison työn takana.

    Tavan tallaajalle ei tökkeliladattavien hybridien suhteen kerrota, että seinästä ladatulla sähköllä ei ajeta likimainkaan niin pitkään kuin tämä varmaankin kuvittelee. Sitten siirrytään bensaan, voi voi. Voi olla pettymys, kun matka onkin vain jo alunperinki pienestä ilmoitetusta km-määrästä puolet vaikkapa talvikelillä, tai alle. 
    

    Tuollaisten puheenvuorojen jälkeen itse olen positiivisesti siitä, kuinka suuren osan ajosta plugarilla pääsee pelkällä sähköllä. 60 prosenttia ilmoitetusta on huonoin range, mihin itse olen joutunut tyytymään ja toisen ääripään olosuhteissa pääsen yli ilmoitetun.

    Kaikki pitää kuluttajan, eli sen tavantallaajan myös osata jotenkin hahmottaa ja harhaantumatta yhtä lailla, koska mainokset eivät tosiaankaan huuda siitä, että nyt plug-in:illa ajat sähköllä jopa 35 km, ainiin ja talvella ei ehkä yhtään!
    

    Satuin viettämään viime talven Suomessa, eikä ehdottelusi toteutunut edes noissa poikkeuksellisen kylmissä olosuhteissa.

      
  • NHB:
    Toyota yrittää vain parhaansa mukaan markkinoida tuotteitaan. Siellä ehkä jämähdettiin vähän makaamaan paikalleen Priuksen menestyksen myötä ja tuo sähköllä ladattavien autojen puoli jäi taka-alalle.

    Vaikka Priuksesta löytyy sekin versio. No, asian voi tulkita noinkin, mutta kun mietitään siltä kannalta, ettei monella merkillä ole vieläkään oikein mitään mallistossaan, niin suhteelliseksi sen voi sanoa. Siinä sivussahan merkki on kehittänyt vetyauto, kuten Quu on muistanut mainita.

    Kumpikaan meistä ei voi sanoa, onko Toyotan johdossa jämähdetty, vai kehitelläänkö siellä ladattavia ja täyssähköautoja siinä missä muutkin merkit, jotka vasta nyt heräilevät markkinoiden paineesta.

    ...itse olen positiivisesti siitä, kuinka suuren osan ajosta plugarilla pääsee pelkällä sähköllä. 60 prosenttia ilmoitetusta on huonoin range, mihin itse olen joutunut tyytymään ja toisen ääripään olosuhteissa pääsen yli ilmoitetun.

    Se on minustakin positiivinen juttu ehdottomasti. Mutta kuten täälläkin, jossa kaikki ovat markkinapelleä valveutuneempia, tiedetään että niin ajotapa kuin käytetyt nopeudet ja etäisyydet vaikuttaa aivan kaikkiin auton liikuttamisen vaihtoehtoihin, on sitten käytössä toisessa päässä pelkkä polttomoottori tai toiseen ääreen pelkällä sähköllä liikkuva, saati ne eri välimallit.

    Satuin viettämään viime talven Suomessa, eikä ehdottelusi toteutunut edes noissa poikkeuksellisen kylmissä olosuhteissa.

    Edelleen positiivinen suoritus. En nyt muista kuitenkaan viime talvea poikkeuksellisen kylmänä talvena. Sen mitä olen tästä aiheesta lukenut vaikkapa tökkeliladattavien käyttäjien keskustelupalstoilta, niin pelkkä termi pakkanen ei riitä, vaan autojen käyttäjät kertovat vaikkapa asteista tyyliin "yli -20" tms. Tämäkin on suhteellista selvästikin.

      
  • NHB:n ei kannattaisi osallistua näihin tekniikkaa käsitteleviin keskusteluihin.
    Toyota myy hyvin näitä kansanhybridejä tällä hiotulla tekniikalla, mitä jälkeenjääneet valmistajat koittaa apinoida.
    Ei sillä volkkarilla tungosta ole väkisin kyhätyn hybridin myyntiosastolla.
    Toyota panostaa jo pitkälle tulevaisuuteen (vety), nämä polttomoottori sähkömoottori sekoitukset on vain välivaihe sähköistetyn auton tulevaisuudessa

    Nissanilta on tulossa Qashqai, missä polttomoottori lataa vain akkuja, eikä ole yhteydessä pyöriin, ja etenemisestä vastaa sähkömoottori.
    Minun näkemys on, tässä jo pedataan että polttomoottorin voi valmistaja tulevaisuudessa korvata vaikka polttokennolla.

      
  • Eikös tuo ole vähän niinkuin Opel Amperan toteutus?

      
  • Chevrolet Volt
    Toinen sukupolvi
    Valmistaja Chevrolet
    Konserni General Motors
    Valmistusvuodet 2010-
    Teknisesti samankaltaisia Opel Ampera
    Holden Volt
    Vauxhall Ampera
    Buick Velite 5
    Chevrolet Volt on amerikkalaisen General Motorsin suunnittelema hybridiauto. Ensimmäiset autot tulivat markkinoille Yhdysvalloissa joulukuussa 2010. Auto käyttää litiumioniakkuja, 111 kW (149 hv) sähkömoottoria ja 1.4 litran 4-sylinteristä moottoria generaattorina. Huippunopeus on noin 160 km tunnissa.

      
  • Toyota myy hyvin näitä kansanhybridejä tällä hiotulla tekniikalla, mitä jälkeenjääneet valmistajat koittaa apinoida.
    Ei sillä volkkarilla tungosta ole väkisin kyhätyn hybridin myyntiosastolla.
    Toyota panostaa jo pitkälle tulevaisuuteen (vety), nämä polttomoottori sähkömoottori sekoitukset on vain välivaihe sähköistetyn auton tulevaisuudessa
    
    Nissanilta on tulossa Qashqai, missä polttomoottori lataa vain akkuja, eikä ole yhteydessä pyöriin, ja etenemisestä vastaa sähkömoottori.
    Minun näkemys on, tässä jo pedataan että polttomoottorin voi valmistaja tulevaisuudessa korvata vaikka polttokennolla.
    

    Joo noissa kansanautoissa tuo Toyotan tekniikka on ihan ok, mutta premiumeissa on jo hankalaa. Just luin tuoreen Lexus ES:n testiä, jossa oli mitattu muistaakseni 8,9 sekuntia kiihtyvyydeksi 0-100. Ei ihme, että kauppa ei oikein käy. Vetyä olet hehkuttanut jo pitkään, mutta edelleenkin sähköautot keräävät potin. Suomen Mirait pystynee edelleen laskemaan yhdenmkäden sormilla.

    Ja sitten siihen tekniikasta keskutelemiseen. Iehän sarjahybridilla ole mitään suoraa yhteyttä polttokennoautojen mahdolliseen tulemiseen. Noita on jo nähty, eikä kenelläkään lisäksesi ole tullut mieleenkään väittää tuollaista.

      
  • NHB
    Just luin tuoreen Lexus ES:n testiä, jossa oli mitattu muistaakseni 8,9 sekuntia kiihtyvyydeksi 0-100. Ei ihme, että kauppa ei oikein käy.

    Heheh. Mikä on valistunut arviosi, millä kiihtyvyydellä myynti olisi lähtenyt kiihtymään?

      
  • Eikös tuo ole vähän niinkuin Opel Amperan toteutus?
    

    Sinne päin. Nissanin versiosta puuttuu vain Voltin mahdollisuus polttomoottorin mekaaniseen yhteyteen. BMW i3 REX sen sijaan on puhdas sarjahybridi, joskin isoilla ulkopuolisella sähköllä ladattavilla akuilla varustettu.

      
  • Akusta (tai vaihtoehtoisesti suoraan polttokennosta) sähkö johdetaan sähkömoottoriin (sarjahybridi; sähköä tuotetaan jollain voimanlähteellä, josta se siiretään sähkömoottoriin. Sarjahybridi-termiä käytetään lähinnä niiden autojen yhteydessä, joissa sähkö tuotetaan polttomoottorilla, kun taas vetypolttokennon tapauksessa puhutaan yleensä vetyhybridistä).

      
  • Vetyä olet hehkuttanut jo pitkään, mutta edelleenkin sähköautot keräävät potin.

    Saksan valtio investoi 250 miljoonaa euroa vety- eli polttokennoautoihin vuoteen 2019 mennessä.

    Siinä missä Euroopassa vedyn hyödyntämiseen sähköautoissa panostetaan paljon, Suomessa on jääty pähkäilemään biopolttoaineiden kehitystä.

      
  • Minua alkaa epäillyttää, että Kumppani todella on ottanut Toyotan mainoksen tosissaan.

    Itselataavalla hybridillä ilman tökkelilatausta ei voi ollenkaan ajaa sähköautona, koska sen koko sähköenergia on tuotettu polttoaineella. Joko polttomoottorilla suoraan akkua lataamalla tai polttomoottorin avulla tuotetun liike-energian talteenotolla nopeutta hidastettaessa.

    Plug-in hybridiä voi ajaa sähköautona, koska siinä on tökkelistä ladattua IVO-voimaa myös. Siis liike-energian talteenoton ja suoraan bensalla ladatun sähkön lisäksi. Tuo sähköautoilu ei vain vielä kanna kovin pitkälle, siihen toivon parannusta mieluummin pian kuin vuosien päästä. (siis akkukapasiteettia lisää).

    Kaikkia sähköhybridejä voi ajaa jonkin verran liike-energiasta talteenotetullä ja sähköksi muutetulla energialla, mutta se on eri asia kuin sähköauto.

      
  • Voiko vety olla turvallinen autossa tai tankkausasemilla? Vappupallojakaan ei ole saanut ties kuinka pitkään täyttää vedyllä. Ennen kieltoa autoja räjähteli ja ihmisiä loukkaantui vappuisin. En muista kuoliko ketään, mutta ainakin vammautui, kun vappupalloja posahteli autojen sisällä.

      
  • Onko mielestäsi täyshybridiin laitettu akut ja sähkömoottori asiakkaiden hämäykseksi, eikä pöljät huomanneet tarkistaa ettei siinä ole ulkoista latausmahdollisuutta. No nykyisi asiakkaita ei kuseteta vaan jo mainoksessa mainitaan itselataava.

    Jospa se vetyauto onkin Japanilaisten ovela kosto Amerikkalaisille.

      
  • Polttokennoautoja kehitetään sähköttömillä "syrjäseuduilla" asuville ja heitä on maailmalla huomattava määrä.

    NHB:n ei tarvitse olla huolissaan, kyllä ladattavia sähköautoja kehitetään, tosin portaallista vaihdelaatikkoa ei niissä ole.

      
  • Clever Shuttle

    Saksan suurimmissa kaupungeissa ekologisia ja kohtuuhintaisia tietotekniikkapohjaisia ovelta–ovelle-liikkumispalveluita tarjoava Clever Shuttle käyttää sähköautoja ja Toyota Mirai -polttokennoautoja niiden päästöttömyyden vuoksi. Yhtiön käytössä olevista 175 autosta 85 kappaletta on Miraita ja loput sähköautoja.

    Yhtiön kokemusten mukaan sähköautojen lataamisen vaatima aika käy ongelmalliseksi, kun autojen pitäisi olla ajossa 18–20 tuntia vuorokaudessa. Tässä polttokennoauto on sähköautoa toimivampi, kun sen tarvitseman vedyn tankkaaminen sujuu muutamassa minuutissa. Tästä johtuen yhtiö kertoo siirtyvänsä polttokennoautoihin siellä missä on käytettävissä vedyn tankkausasemia.

      
  • Heheh. Mikä on valistunut arviosi, millä kiihtyvyydellä myynti olisi lähtenyt kiihtymään?
    Minulle olisi riittänyt tuo 8.9 sekuntia nollasta sataan, vaikka EX:aa vähemmän kuluttava diesel hieman sitä nopeampi onkin.

    Mutta minä en usko noin suureen kardaanittomaan autoon, joten odotan mielenkiinnolla mitä EX:n tulo markkinoille tekee viimeisten GS:n hinnoille?

    Ota lainausmerkit pois syrjäseutujen ympäriltä. Sähkötön paikka on periferiaa.

      
  • Maailman periferia-alueita ovat esimerkiksi Saharan aavikko, Sahel, valtaosa muuta Afrikkaa, Australian aavikot, Amazonian sademetsäalue, Himalaja, Siperia ja Arktis

    Toyota valmistaa siis täyshybridit periferia-alueita varten.
    Onko taas markkinointihuijaus kun kaupunkilaisille esim. New York 8 622 698 as myydään itselataavia vaikka kerrostalon pistorasiaan on suhteellisen lyhyt matka. (Vertaa Australian aavikot)

      
  • Myyjähän toki myy mielellään ihan missä vaan kauppa käy.

    Mutta joillakin tuntuu olevan sähköttömässä periferiassa asuminen auton OSTAMISEN kriteerinäkin.

      
  • Auris:
    1.2T Multidrive S 25 563,16 €
    1.8 Hybrid e-CVT 24 326,40 €
    Eikö tuossa ole hyvät perusteet hybridin valintaan.

    Lisäksi Toyotan täyshybridille saat 50 % alennuksen Helsingin kaupungin asukas-, yritys- ja katupysäköinnistä.

    Golf:
    Comfortline 1,0 TSI DSG-automaatti 23 311,87 €
    GTE Plug-In Hybrid 41 766,92 €
    Eikö tuossa ole perusteet ettei hybridiä valita.
    Golfin kassa yhtenevä tekniikka:
    A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI e-tron S tronic 41 840,32

    Passatin hybridissä ei ole mitään taloudellista hankinnan perustetta:
    Volkswagen Passat Sedan Trendline 1,4 TSI 27 367 €
    Volkswagen Passat Sedan 1,4 TSI GTE Plug-In Hybrid DSG 47 151 €

    Moottori:
    "Akun tyhjennyttyä GTE:llä pääsee bensiinin voimin vielä noin 700 km keskikulutuksella 7 l/100 km.
    Passat GTE:n voimalinja on sama kuin Golf GTE:ssä. Suorasuihkutteisen ja turboahdetun 1,4-litraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin apuna toimii 115 hevosvoimainen sähkömoottori sekä kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Passatissa yhteisteho on viilattu korkeammaksi, 218 hevosvoimaan ja vääntömomentti 400 newtonmetriin."

    "Korskeat lukemat, mutta kutakuinkin samoihin suoritusarvoihin yltää viisi tonnia halvempi 1.8 TSI jo 180 hevosellaan. Suorituskykyä hakeva saa satsaamalla toisen mokoman nelivetoiseen (280 hv) huippumalliin."

      
  • HybridRules:
    Kaikki sähköhybridithän ovat itselataavia, mutta vain osa myös kaapelilla ladattavia.

    No miksi volkkarin akusta sitten loppuu virta
    Akun tyhjennyttyä GTE:llä pääsee bensiinin voimin vielä noin 700 km keskikulutuksella 7 l/100 km.
    HybridRules:
    Plug-in ei ole vaihtoehto vaan lisäominaisuus, joka hybridissä kannattaa olla.

    Kallis lisäominaissuu (vertaa hintaeroja) kun sähköllä pääsee 40-50 km mikä myös maksaa, polttoainetta kuluisi tulla matkalla 2-3 litraa.

      
  • Ei plug-in-hybridin akusta lopu virta koskaan, vain se pistokkeesta otettu virta loppuu. Minun autossa on n. 10kWh akku, josta töpselistä otetun sähkön osuus on n. 8kWh. Akussa pidetään itselatauksella aina n. 2kWh energiaa. Esim. nelivedolla tai Off-Road -tilassa voi ajaa jatkuvasti vaikka plug-in- energia olisi loppu ja vaikka siis takapyöriä käyttää aina vain sähkömoottori. Tietenkin kulutuskin on silloin suuri varsinkin verrattuna sähköautona ajettuun 40km rupeamaan, jolloin bensan keskikulutus on 0,0L/100km.

    Quun kommentti on juuri "itselataamismarkkinoinnin" ikävä seuraus.

      
  • No miksi volkkarin akusta sitten loppuu virta
    Akun tyhjennyttyä GTE:llä pääsee bensiinin voimin vielä noin 700 km keskikulutuksella 7 l/100 km.
    

    Eipä GTE:stä sähkö koskaan sen enempää lopu Tojostasikaan. 7 litran keskikulutukseen GTE:llä en Suomessa pääse edes moottoritienopeuksilla.

      
  • Quun kommentti on juuri ”itselataamismarkkinoinnin” ikävä seuraus.

    Höpöhöpö, HybridRules.

    Kerrotko, mikä lataa Auriksen akut, jos ei auto itse? Et siis käynyt katsomassa Toyotan sivulla, mistä itselataavan hybridin tekniikassa on kyse? Pengopas linkki esiin. Löytyy kyllä aiemmista kommenteistakin.

    Keksi parempi termi, jota voisi hyödyntää markkinoinnissa erotukseksi kaikille autoille, jotka liikkuvat vaihtoehtoisilla tavoilla sähköllä (kevythybridiä ei kannata laskea mukaan).

    Jos vääntämään alettaisiin kuten sinä, niin yhtä lailla voisi väittää plug-ineistä, että aika harhauttavasti jättävät kertomatta miten vähän sillä seinästä ladatulla sähköllä voi ajaa ja paljonko kulutus on sen jälkeen. Kovimmilla pakkasilla ei taida toimia koko sähkön käyttö ollenkaan. Harhauttavaa, eikö?

    NHB:
    7 litran keskikulutukseen GTE:llä en Suomessa pääse edes moottoritienopeuksilla.

    Paljonko menee yli?

      
  • Juu en tunne GTE:n kustannuksia, apinoin Moottorilehden koeajoa.
    Jostainhan se tieto on haettava kun kuluttajana on mahdoton kaikkea kattavasti testata ja harva autoliike antaa autoa useamman päivän koeajoihin.

    HybridRulesille komentti
    Mainospätkien tarkoitus on saada kuluttaja kiinnostumaan tuotteesta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit