Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
1282931333476
  • Kommenttia Quulle:

    En minä ole väittänyt, että Toyotan myynti perustuisi harhautukselle. Ihan vain ajattelin, että se tv-mainos voi johtaa harhaan sähköhybridin tosiasioissa, ikään kuin olla omiaan antamaan väärää mielikuvaa, että itselataamisominaisuus olisi jotenkin erityinen ominaisuus hybridissä vaikka sehän on perusasia hybridissä. Plug-in on sen päälle vielä tuomassa sähköauto-ominaisuutta perushybridiin, joka ajaa pelkän bensan voimalla ja ottaa osittain takaisin liike-energiaa, jonka se kuitenkin on alunperin saanut aikaan bensamoottorilla, olipa kyseessä sarja- tai rinnakkaishybridi. Samalla tavalla plug-in-hybridikin ottaa talteen energiaa ja lataa itseään, kun pistokkeesta ladattu sähkö on käytetty pois.

    Hintahan on aina paras myyntivaltti ja jos ei koe latausominaisuutta tarpeelliseksi, niin tietysti kannattaa jättää se pois, jos se kerran on mahdollista.

    Minä en tehnyt tämän hetken autoni valintaa absoluuttisen hinnan enkä taloudellisuuslaskelmien pohjalta. Varsinaisesti vertasin kahden auton välillä ja ne maksoivat käytännössä yhtä paljon. Jos valituksi tullutta autoa ei olisi saanut hybridinä, olisin hyvinkin saattanut valita toisin. Tai jos sitä toista vaihtoehtoa, joka oli saman merkkinen kuin edellinen autoni, olisi saanut hybridinä, olisin hyvinkin saattanut pysyä siinä merkissä.

    Minulle nimenomaan lataushybridi oli tärkeä pointti ja autoverotuksen ansiosta sain hybridivaihtoehdossa paljon paremman varustetason kuin olisin saanut vanhan merkin autolla samaan rahaan. Autoveron sijasta maksoin mukavuudesta, turvallisuudesta ja hyvistä ominaisuuksista.

    Kyllä hybridin valintaa puolsi myös alempi vuotuinen ajoneuvovero ja polttoainekustannusten aleneminen. Ja mahdollisuus ajaa kokonaan ilman päästöjä äänettömällä sähkövedolla.

    Ajan aika paljon pitkiä rupeamia ja siksi en pääse elvistelemään NHB:n tapaan yltiöpienillä bensamäärillä, mutta olen tyytyväinen autoni pitkän ajan keskikulutukseen, joka tällä hetkellä on auton mielestä 5,9L/100km. Lukema kyllä uhkaa nousta, koska sattuneesta syystä joudun ajelemaan toistaiseksi paljon peräkärryä vetäen.

    Täyssähköautojen myynnin kasvua haittaa latausongelmat, ei kai siitä mihinkään pääse. Joillekin sähköauto on varmasti hyvä vaihtoehto, mutta yleisautoksi siitä ei ole. Siksi lataushybridi on hyvä ja toivottavasti akkukapasiteetti kasvaa jatkossa, jolloin aina vain paranee.

      
  • Vielä Quulle:

    3,8 - 4L/100km on hienon pieni kulutus. Minun autolla ei mitenkään pääse noin pieneen pitkällä matkalla. Ajan toisaalta välillä päivätolkulla 0L/100km keskikulutuksella.

    Pakko tunnustaa, ettei polttoaineen kulutuslukema ole yksistään isokaan kriteeri omassa autovalinnassa ellei kyse ole yli 10L/100km kulutuksesta. Mutta mieluummin auto, joka kuluttaa mahdollisimman vähän kunhan muut ominaisuudet ovat kunnossa.

      
  • Joko niitä perusteita löytyy plugarien kulutuksen kohoamiselle? Ajoin tänään 429 kilometrin siivun kulutuksella 4,7 l/100km keskinopeudella 85 km/h. Lukemista on siis jo korjattu ajotietokoneen näyttämän virhe pois ja ulkopuolista sähköä matkalla ei kulunut, vaan itse asiassa auto latasi akkuja karvan verran, kuten jokainen itselataava auto voi tehdä.

    Tuo kulutus on itseasiassa täysin sama kuin minkä TM mittasi uusimmalle Priukselle keskinopeudella 77 km/h. Itselläni toki varmasti oli suotuisammat olosuhteet, mutta tuolla nopeudella kyseinen kulutus on joka tapauksessa sellainen, että hankala tuosta on mitään lisiä löytää.

      
  • HybridRulesille ei näytä menevä opit perille, mitä tarkoittaa itselataava:
    Polttomoottori voi myös käynnistyä pelkästään akkujen lataamista varten. Akut
    latautuvat myös jarrutusenergian talteenotossa. Nykivässä liikenteessä ja hitaasti ajettaessa polttomoottori sammuu kokonaan ja ajaminen tapahtuu sähkömoottorilla. Esimerkiksi Toyota Prius on täyshybridi.

    NHB:lle
    Juu en tunne GTE:n kustannuksia, apinoin moottorilehden / tekniikan maailman koeajoa.

      
  • @NHB: oikeinkin hyvä suoritus sinun plugarillasi ja sinun ajamanasi. Mutta se oli vain yksi suoritus vuoden aikana.

    Ilmeisesti olet sitä mieltä, että se sitten kattaa kaikki plugarit?

      
  • Mitä tarkoitat Quu, ettei opit mene perille?

    Olenhan monesti sanonut, että ilman plug-in -ominaisuutta oleva itselataava auto tuottaa kaiken energiansa bensalla ja ottaa bensalla tuotetusta liike-energiasta osan talteen vauhtia hidastettaessa.

    Miten muuten, kun sanot, että bensakone voi käynnistyä MYÖS pelkästään akkujen lataamista varten, niin ajaako autosi myös bensakoneen voimalla eli onko se rinnakkaishybridi?

    Kyllä jonossa ajaessakin bensakone ennemmin eli myöhemmin käynnistyy, kun akun varaus laskee tarpeeksi.

    Kuvaamallasi tavalla toimii myös minun plug-in-hybridi jonossa ajaessa.

      
  • Äläpäs Kumppani heittäydy taas kerran vielä pöljemmäksi kuin oikeasti olet.

    NHB ei viitannut mihinkään yleiseen lukemaan, vaan kuten päätoiminen väärinkäsittäjäkin selvästi näkee, puhutaan yksittäisestä tilanteesta ja vieläpä edullisissa olosuhteissa.

    Omaksumasi väärinkäsittäjän roolin velvoittamana sinun tietenkin pitääkin yrittää yleistää jokainen yksittäistapaus (NHB ei sitä tekstissään tehnyt). Kaipaamaasi yleistystä voit etsiä vaikka Spritmonitorista, joka kertoo NHB:n yksittäisen lukeman ylittävän kyseisen automallin keskiarvon 4.45.

    Itseladattavana hybridinä ajetun Passatin kulutuspreemiosta ei ole vielä saatu näyttöjä, joten itselataava joukkue tarvitsee nyt parempia argumentteja?

    Kannattaa myös ottaa huomioon auton koko, suorituskyky ja mukavuus, ettei verrata hidasta pikkuautoa hiljaiseen ja nopeaan autoon. Enpä olisi uskonut kuvaavani Passatia ylellisen hiljaiseksi ja kovakulkuiseksi autoksi, mutta tässä vertailussa se kiistatta on juuri sitä.

    Ladattava hybridi näyttää toimivan itselataavanakin ainakin yhtä hyvin kuin jotkut rajoittuneemmat PELKÄSTÄÄN ITSELATAAVAT, joiden sähköttömässä korvessa asuva omistajaraukka ei saa edes itse valita autonsa toimintatapaa (kun ei se auto muuta osaa).

      
  • HybridRules: Kumppani, joko et ymmärrä tai sitten näyttelet ettet ymmärrä.
    Se on hänelle luonteenomainen keskustelutapa. Kumppanin olemassaolo perustuu hänen aiheuttamaansa ristiriitaan. Kun datalehti on lähes tyhjä, ei oikein ole mistä ammentaa muutakaan.

      
  • Ajoneuvot | Koeajo | 17.2.2016
    Ladattava hybridi – Volvo XC90 T8
    Twin Engine AWD Inscription
    Sähköajosta voi nauttia vain lyhyesti. Hyvää: nelivetokyvyt, vaihteisto, sisätilat, viimeistely. Huonoa: sähköajon niukkuus, arkikulutus, hinta.
    Ehtyvää sähköajoa
    Ostajaa miellyttää, että verokohtelu on lempeää (päästöt 49 g/km). Luvattu keskikulutus on 2,1 litraa satasella. Arkiajossa huitelee helposti 8–10 litrassa

    Akut täynnä sähköajoa luvataan jopa 40 kilometriä, käytännössä vähemmän. Sähköajon kilometrit ehtyvät ajettua matkaa nopeammin.

    Minun kommentti: Volvo ei lataa polttomoottorilla akkuja.
    Vastaus kysymykseen: Minun auto on täyshybridi.

      
  • Kuule Quu, kyllä se lataa. Jos kuski pyytää, se lataa hybridiakun kokokapasiteetista sitä osaa, joka otetaan pistokkeesta, mutta ei ihan täyteen asti.

    Jos kuski ei pyydä, se ylläpitää hybridiakun minimivarausta eli n. 2kWh energiamäärää.

    Plug-in-hybridien arvioinneissa keskitytään yleensä liikaa pelkällä sähköllä ajettavaan matkaan toteamalla sähköajon niukkuus kuten tekstissäsi. Totta on, että turhan niukasti pääsee sähköautona ajamaan, mutta ajetaanhan sen jälkeen itselataavana autona. Mutta koska XC90T8 on rinnakkaishybridi, niin polttomoottori kuskaa myös autoa silloin, kun bensakone käy.

    Sitä tässä odottelenkin, että plug-in-hybrideiden akkukapasiteettia kasvatettaisiin ainakin triplaan nykyisistä.

      
  • 740GLE:
    Äläpäs Kumppani heittäydy taas kerran vielä pöljemmäksi kuin oikeasti olet. NHB ei viitannut mihinkään yleiseen lukemaan, vaan kuten päätoiminen väärinkäsittäjäkin selvästi näkee, puhutaan yksittäisestä tilanteesta ja vieläpä edullisissa olosuhteissa.

    Kyseisessä tapauksessa kyllä, josta annoin hänelle kehutkin (joita et osaa noteerata mitenkään näköjään). Aiemmista NHB:n kirjoituksista tässä threadissä pystyy aivan yhtä selvästi näkemään, että niissä kuin ohimennen yritetään yleistää kokemukset kaikkiin plugareihin. Jollei ole siis mediakriittinen, mikä on minun tarkoitukseni.

    Omaksumasi väärinkäsittäjän roolin velvoittamana sinun tietenkin pitääkin yrittää yleistää jokainen yksittäistapaus (NHB ei sitä tekstissään tehnyt).

    Ei, vaan juuri päinvastoin pitää huolen siitä, ettei yleistystä pääse syntymään, jos kirjoittaa yksittäisistä tapauksista. Ihan vaan muistutuksena.

    Kaipaamaasi yleistystä voit etsiä vaikka Spritmonitorista, joka kertoo NHB:n yksittäisen lukeman ylittävän kyseisen automallin keskiarvon 4.45.

    Tuo on hyvä muistutus, samoin kuin lehtien testit ja käyttäjäkokemusten kertomukset muilla keskutelupalstoilla.

    itselataava joukkue tarvitsee nyt parempia argumentteja?

    En tiedä ketä tarkoitat. Otan kantaa ihan sitoutumattomana. Voin tarttua mihin vain hymistelyyn tässä asiassa, oli kyse sitten minkä tyyppisestä sähköistyksestä vaan.

    Enpä olisi uskonut kuvaavani Passatia ylellisen hiljaiseksi ja kovakulkuiseksi autoksi, mutta tässä vertailussa se kiistatta on juuri sitä.

    Ihan miten vaan, mutta sillä ei ole tekemistä sähköistysteknologian kanssa sinänsä, vai mitä?

    Ladattava hybridi näyttää toimivan itselataavanakin ainakin yhtä hyvin kuin jotkut rajoittuneemmat pelkästään itseladattavat, joiden sähköttömässä korvessa asuva omistajaraukka ei saa edes itse valita autonsa toimintatapaa (kun ei se auto muuta osaa)

    Tarkoituksella tietysti muotoiltu, mutta erittäin asenteellinen kommentti tuokin, huomasitko. Tuosta voisi vetää montakin yleistystä, tarkoititko niitä?

      
  • Kuule Quu, kyllä se lataa. Jos kuski pyytää

    Koeajossa ei sitten huomanneet pyytää, vaan latasivat tuntikaupalla auton ollessa "tolppaan" johdolla kiinnitettynä.
    Itselataavaa täyshybridiä ei tarvitse tolppaan kytkeä. Siinä on se olennainen ero.

      
  • Pistokkeetonta hybridiä EI VOI tolppaan kytkeä.
    Siinä se olennainen ero on!

      
  • Huhheijaa....

      
  • Polttokennoautot puhdistavat ilmaa kulkiessaan
    Polttokennoautoja ja sähköverkosta ladattavia sähköautoja yhdistää ympäristöystävällisyys: ne eivät tuota pienhiukkasia – itse asiassa polttokennoautot jopa puhdistavat ilmaa kulkiessaan. Nexo vähentää ilmasta pienhiukkasia saman verran kuin kaksi tavallista dieselautoa tuottaa niitä.
    Tehokas, kestävä ja korkealuokkainen suodatin neutraloi jopa 99,9 prosenttia Nexon voimalinjan läpi virtaavassa ilmassa olevista hiukkasista. Kojelaudassa olevalta näytöltä voi seurata, miten paljon ajaminen on auttanut ympäristön ilmanlaadun parantamisessa.

      
  • XC90T8:sta kommentti Quulle:

    XC90T8 ei lataa akkua bensamoottorilla samalla tavalla kuin sarjahybridi, jossa vetäviin pyöriin on kytketty vain sähkömoottori.

    Wikipedian mukaan täyshybridi on hybridi, joka ajaa pelkällä sähkömoottorilla aina, kun mahdollista. Eli XC90T8 on täyshybridi rinnakkaishybritekniikalla, jos näiden termien kanssa haluaa kikkailla.

    Plug-in-hybridien testeissä kiinnitetään suurin huomio sähköautona ajamiseen eli siihen, kuinka paljon autolla voi ajaa täysin päästöttömästi pistokkeella ladatun sähkön avulla.

    XC90T8:n hybridiakun (ei ole yhdistelmäakku, vaan akku, joka käyttää sähkömoottoria, erotukseksi auton on tavallisesta 12V akusta) lataamista ei kannata tehdä bensalla ajaessa ellei halua varata sähköä esim. kaupunkiin tuloa varten. Olen kokeillut ladata tasaista maantienopeutta ajaessa bensakoneella ja näkee, että lyhyen matkan keskikulutus nousee. Sitten kun kytkee Charge-tilan pois päältä, niin polttomoottori sammuu ja auto jatkaa sähköllä, jonka loputtua polttomoottori taas käynnistyy ja keskikulutus on palannut siihen, mistä lataus oli aloitettu. Sähkön "loppuminen" tuossa edellä ei tarkoita, että akku olisi tyhjä, vaan siellä on jäljellä enää n. 2kWh ja auto alkaa käyttää bensaa/sähköä vuorotellen.

    Mutta em. latauksen lisäksi auto pitää huolen, että sähköajoakussa on aina n. 2kWh energiaa. Jos talteenotto ei siihen riitä, niin auto lataa kampiakseliin integoridulla starter/generatorilla tarpeen mukaan.

    Varmaan kulutuksen saa helposti arvoon 8-10/7100km. Ei tarvitse kuin painella talla melkein pohjassa moottoritiellä Power-tila päällä. Talla kokonaan pohjassa voi johtaa ikäviin seuraamuksiin poliisin kanssa.

    XC90T8 on melko iso auto ja sen voimalinja on toteutettu niin, että voi ajaa bensaa pihistellen tai surutta 406hv tehoja käyttäen.

    Silloin, kun hybridiakun kapasiteetista on jäljella se 2kWh, auto toimii itselataavana ja ajaa vuoroin bensalla ja vuoroin sähköllä. Kaupunkinopeuksissa pääsee pitkiäkin matkoja sähköllä. Yli 80km/h nopeuksissa sähkömoottori ei käynnisty enää kuin tasaisilla ja loivasti laskevilla tieosuuksilla, jyrkässä mäessä menee latauksen puolelle.

    Ihan auton merkistä riippumatta on parempi, jos autoa voi ladata myös pistokkeella. Se on tehokkain tapa säästää kustannuksissa ja pienentää lähipäästöjä. Ajan melko suurella ja painavalla autolla pienemmällä keskikulutuksella (tällä hetkellä 5,9L/100km) kuin mistä monen paljon pienemmänkin auton kuski voi vain haaveilla. XC90T8 ei tietysti pärjää pisaralla pisimmällä-kisassa, mutta siinä toteutuu liikennepäästöjen vähennystavoitteet hyvin auton suorituskyvystä tinkimättä. XC60T8 on samalla voimalinjalla, mutta vähän kevyempi ja himpun lyhyempi koriltaan, joten siinä polttoainetalous on vielä parempi.

      
  • XC90T8 ei lataa akkua bensamoottorilla samalla tavalla kuin sarjahybridi, jossa vetäviin pyöriin on kytketty vain sähkömoottori.

    Minulle riittää tuo pätkä, lukekoon loput ketä kiinnostaa.
    Kysymys on edelleen lataako Toyota akut itse??

    Hybridi (HEV)
    Hybridiautossa on voimalaitteeksi yhdistetty sähkö- ja polttomoottori. Hybriditekniikan tarkoituksena on alentaa ajoneuvon energiankulutusta ja päästöjä. Hybridiauton ajoakuston sähkö tuotetaan joko kokonaan tai osittain auton polttomoottorilla. Hybridiautoa ei siis voi ladata sähköverkossa.

      
  • Quu.2018
    
    HybridRulesille ei näytä menevä opit perille, mitä tarkoittaa itselataava:
    Polttomoottori voi myös käynnistyä pelkästään akkujen lataamista varten. Akut
    latautuvat myös jarrutusenergian talteenotossa. Nykivässä liikenteessä ja hitaasti ajettaessa polttomoottori sammuu kokonaan ja ajaminen tapahtuu sähkömoottorilla. Esimerkiksi Toyota Prius on täyshybridi.
    

    Tuo taitaa kertoa vain siitä, ettei sinulla ole oikein mitään käsitystä muista hybrideistä kuin omastasi. Tuo kaikki onnistuu omallakin hybridilläni. Hybriditilassa mennään maantienopeuksissakin pitkiä pätkiä polttomoottori sammuneena aina, kun kuorma on riittävän kevyt. Raja on muistaakseni 8 tai 10 kW. Tuo tapahtuu helposti alamäessä, vauhtia hidastettaessa ja/tai myötätuulessa. Muina hetkinä akkuihin sitten itselataus lataa akkuja.

    Kumppani
    
    @NHB: oikeinkin hyvä suoritus sinun plugarillasi ja sinun ajamanasi. Mutta se oli vain yksi suoritus vuoden aikana.
    
    Ilmeisesti olet sitä mieltä, että se sitten kattaa kaikki plugarit?

    En edes halua tietää, mikä motivoi sinua kirjoittamaan tuollaista. Tapasi keskustella on aina ollut täysin käsittämätön minulle. Kirjoitin täysin yksiselitteisesti yhdestä matkastani omalla autollani ja sinä sävellät siihen tuollaisen vastauksen. Silti tuollaistakin enemmän ihmettelen tapaasi kirjoittaa muusta kuin itse asiasta. Nytkin suorastaan varot ottamasta kantaa itse asiaan eli plugarien väitettyyn kulutuslisään ja sen sijaan luot tuollaisen järjettömän sivutarinan. En vain ymmärrä toisten kirjoitusten muuttelua, jauhamista kaikesta muusta kuin itse asiasta ja loputonta saivartelua epäolennaisuuksista. Jos ei halua ottaa kantaa keskusteluun, niin miksi edes pitää vastata?

      
  • 740 GLE
    Enpä olisi uskonut kuvaavani Passatia ylellisen hiljaiseksi ja kovakulkuiseksi autoksi, mutta tässä vertailussa se kiistatta on juuri sitä.
    

    Peruskoon renkailla, säätyvällä alustalla ja laminoiduilla laseilla nuo mukavuusasit ovat kansanautoksi ihan kohtuullisen hyvällä tasolla.

      
  • @NHB Niin, minä en tuossa tarrautunutkaan pelkästään tuohon yhteen kommenttiisi (joka oli toki yksiselitteinen sillä kertaa), vaan katson pidemmältä ajalta kommenttejasi.

    20.7. käytiin seuraava keskustelu:
    Tavan tallaajalle ei tökkeliladattavien hybridien suhteen kerrota, että seinästä ladatulla sähköllä ei ajeta likimainkaan niin pitkään kuin tämä varmaankin kuvittelee. Sitten siirrytään bensaan, voi voi. Voi olla pettymys, kun matka onkin vain jo alunperinki pienestä ilmoitetusta km-määrästä puolet vaikkapa talvikelillä, tai alle.

    Tuossa kirjoitin siis itse yleisellä tasolla.

    NHB:
    Tuollaisten puheenvuorojen jälkeen itse olen positiivisesti siitä, kuinka suuren osan ajosta plugarilla pääsee pelkällä sähköllä. 60 prosenttia ilmoitetusta on huonoin range, mihin itse olen joutunut tyytymään ja toisen ääripään olosuhteissa pääsen yli ilmoitetun.

    Tuosta sanasta plugari pitäisi pystyä siis päättelemään että kirjoitat vain omasta autostasi, noin esimerkiksi.

    Kaikki pitää kuluttajan, eli sen tavantallaajan myös osata jotenkin hahmottaa ja harhaantumatta yhtä lailla, koska mainokset eivät tosiaankaan huuda siitä, että nyt plug-in:illa ajat sähköllä jopa 35 km, ainiin ja talvella ei ehkä yhtään!

    Tuossakin minä kirjoitin yleisellä tasolla.

    Satuin viettämään viime talven Suomessa, eikä ehdottelusi toteutunut edes noissa poikkeuksellisen kylmissä olosuhteissa.

    Tuostakaan ei käy ilmi ajo Passat GTE:llä. Se ei vaan edusta kaikkia plugareita ja on vain yhden käyttäjän kokemus, vastineeksi yleisen tason kommenttiin. Ei ole vaikea löytää toisenlaisia kokemuksia, siis negatiivisempia, jos on halunnut selvittää.
    Vasta 22.7. kerroit merkin. Kuitenkin heti seuraavana päivänä kommentoit Quulle, joka toteaa hyvin yleisellä tasolla:
    Plug-in hybridien mainonnassa piilee huijaus kun ei painoteta kulutuksen kasvua kun töpselipaikkaa ei ole 50 km välein.

    Mistä ihmeen kulutuksen kasvusta puhut?

    No olisikohan plug-ineissa noin laajasti ottaen? Tätä aiemmin oli jo keskusteltu kuitenkin kelien vaikutukset, ajotavat ja käytetyt nopeudet ja niidenkin vaikutuksista. Niistäkin jäi vaikutelma, että immuuneja olisivat, en usko näkemäni perusteella. Oletko edelleen samaa mieltä yleisellä tasolla plug-in hybridien ollessa kyseessä?

    Jos nyt et tarkoittanut kaikkia plugareita, niin olisit voinut kommentoida huomattavasti läpinäkyvämmin vaikka niin, että en ole omassa kansanplugarissani huomannut tätä.

    Saman päivän aikana toteat myös:
    Plugari on oikein hyvä valinta käyttöön, jossa ajo painottuu lyhyisiin muutaman kymmenen kilometrin päiväsuoritteisiin, mutta toisinaan tarvitsee ajella pidempiäkin matkoja.

    Jos tuo oli yhtäkkiä yleinen kommentti, niin miten pitäisi erottaa tuo aiemmista plugarikommenteistasi, joissa et ollut maininnut myöskään Passatia?

    Tuo eka kohta on ihan OK: usein akku ladataan aamuksi ja työmatkan pituudesta riippuen varaus voi riittää edes takaisin. Mutta jos ei riittäisikään, niin auton ostaja varmaankin on varmistanut, että työpaikalla voi sitten ladata paluumatkaa varten.

    Tuo jälkimmäinen puoli ei vakuuta. Kaikilla autoilla kait toisinaan ajellaan pidempiäkin matkoja.. Miksi juuri plugari olisi sen kummemmin hyvä valinta?

    Kun akku ja sitä mukaa sähköajo loppuu, niin ajo vertautuu itselataavaan, kuten sanotte olevan. Ovatko ulkoisesti ladattava ja itselataava erilaiset, vai samanlaiset vaikka kulutukseltaan silloin, siinäpä kysymys. Onko tästä luotettavaa vertailua useamman kuin yhden merkin osalta testattuna? Heittosi esimerkiksi voi kuulostaa hyvältä suoritukselta, mutta ei meistä kellään ole aitoa vertailua eri merkkien välillä omista ajoistamme.

    Vertailussa sinuun ajan isommalla, suotuskykyisemmällä, paremmin varustellulla ja mukavammalla autolla tuntuvasti alhaisemmalla energia kulutuksella. Mun mielestä tämä on aika vahva todiste plugarin potentiaalista.

    Minusta tuo on yleistys plugarille johon sisältyy väite, että niihin sisältyy koko, suorituskyky, varustelu ja mukavuus jotenkin. Tarkoitat kuitenkin vain Volkkariasi ja saat sen suhteen olla vaikka tuota mieltä. Etenkin kahden kohdan viimeisen koplaaminen tähän mukaan hämärtää eniten. Ja mitä tarkoittaa toisaalta suorituskykykin? Neutraalimpi olisit ollut jos ilmoittaisit ihan vaan, että huolella ajaessa, Passatissasi auton isompi koko ja ehkä painokin näyttäisi vaikuttavan aika vähän polttoaineen kulutukseen. Sehän on sinänsä positiivista! Jos pidät lisäksi varustelua ja mukavuutta hyvänä, se on eri juttu ja menee jo makuasioiden puolelle.

    Joko niitä perusteita löytyy plugarien kulutuksen kohoamiselle?

    Omallesi, vai yleisesti plugareille? Jos jätetään omat ympärivuotisen positiiviset kokemuksesi sivuun, niin palataan vaikka muiden kokemuksiin ja vaikka talvella. Poimitaan vielä toisen auton esimerkki. Tätäkään ei saa sitten yleistää varmaankaan, tosin lehti tekee sen jo kyllä otsikossaan:
    Kia Nirosta juttua https://www.kaleva.fi/teemat/moottori/suomen-talvi-pilaa-lataushybridin-saastotavoitteet-ken-paljon-odottaa-se-kaiken-kadottaa/780673/

    Aika yleistystä tässäkin lehden otsikossa, vaikka vain Mersua oli testattu: https://www.aamulehti.fi/autot/koeajo-ladattava-hybridi-voi-kuluttaa-mita-sattuu-akkua-piti-ladata-pahimmillaan-kuusi-tuntia-23872859/

    Tässä vähän Passat GTE:stä juttua: https://www.iltalehti.fi/autotestit/2016080922036342_at.shtml (käytännössä, jos akkuja ei pääse latailemaan säännöllisesti, kulutus liikkuu 6 – 7 litran vaiheilla kuten koeajossamme, eli eikö se akku lataudu tai sähköä käytetä, vai eivätkö testaajat osaa?)

    Tässä T8-Volvosta: https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-edustustason-kyydit-volvo-v90-t8/ (ei muuten mainitse toimittajakaan muuta kuin että matkalla voi ladata akkuja, joka tosin lisää kulutusta)

    Monenlaista kommenttia löytyy, kuten huomaat ja odotankin vain, että pääset mollaamaan toimittajia, testauksia, tekstiä jne.

    Tuulilasissa testattiin numerossa 1/2018 Toyota, VW, Kia ja Hyundai. Mitäs siinä todettiin kulutuksista?

      
  • "Kirjoitin täysin yksiselitteisesti yhdestä matkastani omalla autollani ja sinä sävellät siihen tuollaisen vastauksen."

    Minä kirjoitin kanssa täysin yksiselitteisesti 104 kilometrin ajomatkastani keskinopeudella 78 km/h, jolloin autoni keskikulutus oli 4,7 litraa satasella. Tästä reissusta oli 90 - 100 km/h moottoritieajoa ainakin 70 prosenttia.

    Mutta palstan tietäjille tuo kulutus oli liian korkea ja lisäksi auto katsottiin "pikkuautoksi". Miten muuten voi samalla mesota ilmanvastuksen merkityksestä yhtäältä ja toisaalta sitten taas pitää pikkuautona autoa jonka ilman kohtaava pinta-ala on suurempi kuin sedanissa taikka farmarissa.

      
  • Juu ei minua kiinnosta sinänsä hybridit ja varsinkaan niiden kulutus.
    Minun kiinnostukseni laukaisi HybridRulesin väittämä Toyotan harhaanjohtava mainos hämää pönttövuorelaisia.
    Hän väänsi keskustelun että ladattava kannattaa ostaa vaikka ei olisi latausmahdollisuutta.
    Olen edelleen sitä mieltä että ladattavien verrokeista löytyy taloudellisempi ja järkevämpi vaihtoehto jos ei pysty lataamaa päivittäisiä lyhyitäkään matkoja varten. Siihen tulokseen olen tullut kun nyt olen noita koeajoja lukenut, miksi laahata akkuja mukana jos niitä ei pysty lataamaan.
    Minun päivittäisiin ajoihin riittäisi hyvin täyssähköauto, jos olisi töpselipaikka yöksi. Sähköllä ajon suoravetoon kaupungissa olen mieltynyt nykyisessä itselataavassa hybridissäni.

      
  • "Hän väänsi keskustelun että ladattava kannattaa ostaa vaikka ei olisi latausmahdollisuutta."

    Tilanne on vähän eri esimerkiksi isoissa suveissa kuin pienemmissä suveissa, koska autovero on isossa suvissa suhteellisen alhainen jos suv hankitaan plugarina. Tämä koskee toki kaikkia autotyyppejä.

    Jos puhutaan pienemmistä autoista niin itse en esimerkiksi Kia Niro lataushybridiä ostaisi, mikäli laskelma osoittaisi, etten pystyisi polttoainesäästön hinnalla kuittaamaan auton hankintahintaa siltä osin kuin kyse on plug-inin tuomasta lisähinnasta autoon.

      
  • Kumppani @NHB Niin, minä en tuossa tarrautunutkaan pelkästään tuohon yhteen kommenttiisi (joka oli toki yksiselitteinen sillä kertaa), vaan katson pidemmältä ajalta kommenttejasi. 
    

    Joo varmasti ennenkin olen keskustellut asioista yleisellä ja oman autoni tasolla. Koko ajatus siitä, että tarkoittaisin oman autoni kulutuksella kaikkia plugareita sillä perusteella, että olen jossakin toisessa viestissä kirjoittanut plugareista yleisellä tasolla, on sinulle ikävän yleistä pakonomaista väärinymmärtämistä.

    Tuostakaan ei käy ilmi ajo Passat GTE:llä. Se ei vaan edusta kaikkia plugareita ja on vain yhden käyttäjän kokemus, vastineeksi yleisen tason kommenttiin. 
    

    Eiköhän se ole jokaiselle palstalla täysin selvää, että ajan Passat GTE:llä. Selväähän se on sinullekin, mutta haluat vain saivarrella taas jollakin syyllä.

    Tuo jälkimmäinen puoli ei vakuuta. Kaikilla autoilla kait toisinaan ajellaan pidempiäkin matkoja.. Miksi juuri plugari olisi sen kummemmin hyvä valinta?
    

    Joo saahan sitä aihetta saivarrella, kun irroittaa jopa lauseen sisältä sanoja. Sisäistä nyt edes tuo lause kokonaisena ja ala saivartelemaan vasta sitten.

    Monenlaista kommenttia löytyy, kuten huomaat ja odotankin vain, että pääset mollaamaan toimittajia, testauksia, tekstiä jne.
    

    Se, että haluat ulkoistaa argumentoinnin, ei yllätä yhtään. Välttelet aina ottamasta itse kantaa mihinkään ja keskityt vain saivartelemaan sivusta. Sori vaan, mutta en viitsi leikkiä noita leikkejäsi. Kokeile kirjoittaa omin käsin ihan oma argumentti, niin katsotaan sitten uudestaan.

      
  • Kumppanikin viittaa joihinkin plug-in-autojen arvioihin/testeihin eri lähteissä. Niissä kaikissa keskitytään eniten puhtaasti pistokkeesta otetulla sähköllä ajamisen arvioimiseen.

    Tottakai pistokehybridin kulutus nousee, pistokkeesta ladattu sähkö loppuu, koska sitä ennen se on nollalitraa.

    Minua epäillyttää, että tällä palstallakin on joitain, jotka luulevat pistokehybridin käyttävän vain sähköverkosta otetun sähkön ja sen jälkeen mentäisiin pelkästään bensalla. Se on väärä luulo.

    XC90T8 lataa bensalla eri tavalla kuin sarjahybridi, koska se on rinnakkaishybridi. Polttomoottorilla ei voi pelkästään ladata akkua, vaan samalla etupyörät vievät autoa.

      
  • Tottakai pistokehybridin kulutus nousee, pistokkeesta ladattu sähkö loppuu, koska sitä ennen se on nollalitraa.

    Ehtyvää sähköajoa
    Ostajaa miellyttää, että verokohtelu on lempeää (päästöt 49 g/km). Luvattu keskikulutus on 2,1 litraa satasella. Arkiajossa huitelee helposti 8–10 litrassa.

    Akut täynnä sähköajoa luvataan jopa 40 kilometriä, käytännössä vähemmän. Sähköajon kilometrit ehtyvät ajettua matkaa nopeammin.

    Plug-in ominaisuudesta kannattaa siis mielestäsi edelleen maksaa, vaikka sille ei ole käyttöä?

    Uudet nykyautot sisältää jo vakiona turhia ominaisuuksia, niitä ei kannata ruksata yhtään lisää. Uudessa autossa jokaisen sijoitetun euron arvo laskee kohisemalla, mitä kalliimpi auto on.

      
  • "Plug-in ominaisuudesta kannattaa siis mielestäsi edelleen maksaa, vaikka sille ei ole käyttöä?"

    Tällä sivustolla on monta kertaa todettu että autovero XC 90 T8 Volvoon on 5.914 euroa kun taas autovero T6 malliin on noin 30.000 euroa.

    Tuossa on ihan riittävästi motivaatiota plug in - hybridin ostoon.

      
  • NHB:
    Eiköhän se ole jokaiselle palstalla täysin selvää, että ajan Passat GTE:llä.

    Aika omahyväinen veto, mutta jos mietitään että kaikista viidestä kirjoittajasta ehkä 3-4 on voinut muistaa sen, niin onhan se hyvä prosentti. Minä en kuulunut joukkoon. Prossa ei kerro mitään siitä, miten satunnainen palstan lukija tietää sen. Se sinun kannattaa pitää mielessä.

    Joo varmasti ennenkin olen keskustellut asioista yleisellä ja oman autoni tasolla. Koko ajatus siitä, että tarkoittaisin oman autoni kulutuksella kaikkia plugareita sillä perusteella, että olen jossakin toisessa viestissä kirjoittanut plugareista yleisellä tasolla, on sinulle ikävän yleistä pakonomaista väärinymmärtämistä.

    Tulkitse vaikka noin. Minusta sinun olisi hyvä kuitenkin, jos jatkossa yleisesti kirjoittaessasi mainitset vaikka plugarit (hybridit) tms, jos tarkoitat yleisellä tasolla ja minun autoni tai GTE, jos kommenttisi koskee omia kokemuksiasi. Joita ei voi, eikä pidä siis tulkita yleistyksiksi.

    Joo saahan sitä aihetta saivarrella, kun irroittaa jopa lauseen sisältä sanoja. Sisäistä nyt edes tuo lause kokonaisena ja ala saivartelemaan vasta sitten.

    Lause kuului siis näin: Plugari on oikein hyvä valinta käyttöön, jossa ajo painottuu lyhyisiin muutaman kymmenen kilometrin päiväsuoritteisiin, mutta toisinaan tarvitsee ajella pidempiäkin matkoja.

    Edelleen pitäydyn kommentissani.

    Se, että haluat ulkoistaa argumentoinnin, ei yllätä yhtään. Välttelet aina ottamasta itse kantaa mihinkään ja keskityt vain saivartelemaan sivusta. Sori vaan, mutta en viitsi leikkiä noita leikkejäsi. Kokeile kirjoittaa omin käsin ihan oma argumentti, niin katsotaan sitten uudestaan.

    Minä otan kantaa heittämällä sinulle vasta-argumentteja. Käsityksesi ulkoistamisesta pitää sillä tavalla paikkansa, että minulla ei ole pitkän ajan kokemuksia näistä sähköistetyistä autoista. Satunnaisesti tehtyjä koeajoja en pidä syventävinä. Josta tullaan tähän aiheeseen:

    HybridRules:
    Kumppanikin viittaa joihinkin plug-in-autojen arvioihin/testeihin eri lähteissä. Niissä kaikissa keskitytään eniten puhtaasti pistokkeesta otetulla sähköllä ajamisen arvioimiseen.

    Niin, kun ei ole käytännön elämän kokemusta sähköistetyistä autoista vielä (aihe on oleva valintakriteerini), niin pitää luottaa muiden testaamisiin, oli kyse sitten kevythybrideistä, itselataavista ja ulkoisesti ladattavista hybrideistä, tai täyssähköautosta.
    Siihen onko nuo testit jotenkin puutteellisesti tehty, siihen on silloin vaikea ottaa kantaa. Yhtä hyvin voisikin sitten väittää, että HybridRulesin yhden kerran itselataavalla ajaminen ei ole millään tavalla uskottavaa sille, että hänestä tulisi aiheen asiantuntija. Sen kummemmin kuin NHB:stä kaikkien sähköistettyjen autojen asiantuntija, kun hänellä on ensimmäinen (?) plugari.

    Kummallakaan teistä ei ole siis sen enempää pidemmän ajan käytännön kokemusta usean eri merkin toteutuksesta, saati niiden eri vaihtoehdoista (vrt Hyundai), jotta voisitte täällä muuta kuin spekuloida. Olette yhtä ulkoisen tiedon varassa kuin minäkin vielä. Siksi minä en yritä täällä heitellä sen kummempia argumentteja kuin tehdä tarkentevia lisäkysymyksiä, kyseenalaistaa "totuuksia" samalla, vähän haastaakin jne. Asioilla tuppaa olemaan sellainen teille ikävä seikka, että niillä voi olla toisenlainenkin puoli. Minua kiinnostaa eri näkökulmat, totta hitokseen, mutta en todellakaan pidä yksinkertaistetuista mukafaktoista, jos niissä on sellaisen käryä yhtään.

    Minua epäillyttää, että tällä palstallakin on joitain, jotka luulevat pistokehybridin käyttävän vain sähköverkosta otetun sähkön ja sen jälkeen mentäisiin pelkästään bensalla. Se on väärä luulo.

    Ei sinun tarvitse luulla täällä kirjoittavien luuloista mitään. Sinun pitää huomata, että tuollaisia jonkin sortin arvioita/testejä luetaan eri medioista ihan eri tavalla kuin sinun kirjoituksiasi. Jos niistä välittyy sinne päinkin saman suuntaista havaintoa, niin arvaa kumman suuntaan uskottavuus kallistuu? Toki voit sitten kaivaa artikkeleita, joissa joku on vielä syvällisemmin selvittänyt toimivuuksia, tai on parempi ns. asiantuntija.

    XC90T8 lataa bensalla eri tavalla kuin sarjahybridi, koska se on rinnakkaishybridi. Polttomoottorilla ei voi pelkästään ladata akkua, vaan samalla etupyörät vievät autoa.

    Totta, muuten auto todellakin lakkaisi kulkemasta! Hyvä havainto, HybridRules. En tiedä mihin tuo sitten liittyi....

      
  • Quulle: Kyllä minä jo aiemmin kirjoitin, että jos ei arvosta plug-in -ominaisuutta ja se olisi autossa valinnainen lisävaruste, niin se varmaankin kannattaa jättää pois. Voi olla kuitenkin, että autoa vaihtaessa voisi olla hyötyä, että vanhassa on plug-in, mutta en tiedä, olisiko.

    Ns. itselataavista en todellakaan voi sanoa muuta kuin, että se yksi ajokokemus kuminauhavaihteella riitti siihen päätökseen, etten sellaista vaihdetta halua autooni. Itselataavan saattaisin muuten kyllä hankkia, jos sikseen sattuu, ei minulla mitään periaateongelmaa siinä ole. Itselataavalla vaan ei pääse niin suureen polttoaineen säästöön kuin plug-in-versiolla.

    Ei kai itselataaminen sinänsä edellytä, että on kuminauhavaihde.

    Voisiko joku Toyotan voimalinjoja tunteva kertoa, onko esim. se H-CR sarjahybridi eli vetääkö pyöriä pelkästään sähkömoottori vai voiko bensakone myös pyörittää pyöriä? Mietin, että mistä se kierrosten epäloogisuus kiihdytyksessä johtuu. Kelaako bensamoottori hulluna ampeereja sähkömoottoria varten vai tarvitaanko bensakoneelta kierroksia, jotta se jaksaa vetää autoa?

      
  • NHB: Peruskoon renkailla, säätyvällä alustalla ja laminoiduilla laseilla...
    Tuttuja valintoja mukavuuspainotteisella ostajalla.

    Etenkin rengaskoko on siitä kiitollinen valinta, että siitä saa joka käänteessä alennusta, autoa ostaessa, tankatessa, veroa maksaessa ja taas uusia renkaita ostaessa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit