Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2261 kommenttia
1181921232476
  • Saksan valtio investoi 250 miljoonaa euroa vety- eli polttokennoautoihin vuoteen 2019 mennessä.

    Tarkoituksena on tehdä vetyautoista kilpailukykyinen vaihtoehto ja lisätä niiden tuotantoa. Miljoonat käytetään tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä infraan, käytännössä jakeluverkoston rakentamiseen. Tukiohjelmaa on tarkoitus jatkaa ainakin kymmenen vuotta, kertoo sanomalehti Die Weltiä siteeraava uutistoimisto Reuters.

    Vetyauton tekniikka perustuu polttokennoon, joka tekee vedystä ja hapesta sähköenergiaa. Se pyörittää auton sähkömoottoria.

    Markkinoilla on tätä nykyä esimerkiksi Hyundai ix35 Fuel Cell ja Toyota Mirai, jonka Kauppalehti koeajoi reilu vuosi sitten.

    Saksalaisista autonvalmistajista vetyautoprojekteja on esimerkiksi Audilla ja Mercedeksellä. Mersun GLC F-CELL tullee tuotantoon jo ensi vuonna.

      
  • Saksa ja Ranska kehittää polttokennon sähköjunaan.
    Sähkörataverkon ylläpitokustannukset on huimia.

    Täytyy olla todellinen........? joka tätä yhtä tulevaisuuden energiamuotoa ei ota vakavasti huomioon.

      
  • Täytyy olla todellinen ....... joka kuvittelee sähköradat purettavaksi ja korvaajaksi vety-/polttokennojunat. Kannattaisi lukea lähteet hieman tarkemmin. Kyse kokeilusta vähäliikenteisillä sähköistämättömillä radoilla, joissa pieniä dieselkäyttöisiä henkilöjunia korvataan poltokennokäyttöisillä. Vety ei tule koskaan korvaamaan sähköistettyjä ratoja, hyötysuhteet ja tehot niin paljon takamatkalla

      
  • Eihän toki sähkörataverkkoa pureta. On vaan maailmalla paljon sähköistämättömiä rataverkkoja.
    Suomen liikennöidyn rataverkon pituus oli vuoden 2016 lopussa 5 926 kilometriä, josta 3 270kilometriä oli sähköistetty. Vain yksiraiteista rataa oli 5 280 km. Vuosittain kunnossapitoon käytetään lähes 200 miljoonaa euroa.
    Paha mennä vertaamaan vielä dieselveturin hyötysuhteeseen vetyä.

    Henkilöauto:
    Mirai kulutus asettuu lukemaan 0,8 kg/100 km nykyinen vielä korkea vedynhinta Suomessa 10 euroa / kg

      
  • Ainoastaan todellinen ……. argumentoi keksimällä vastapuolelle kuvitteellisia väitteitä siirrellen koko ajan itse asettamia maalitolppiaan. Nyt ei ole kysymys siitä, etteikö polttokenolle olisi jotain käyttöä. Joku vähäisen käytön rataosuus voi olla ihan sopiva käyttökohde polttokennolle, jos dieselin käryyttämisestä halutaan eroon. Hyötysuhteita voidaan toki verrata jo nyt ja niissä ei suurta eroa ole.

    Kiista on siitä, että mikä on tulevaisuuden autoilun hallitseva teknologia. Pari viestiä aikaisemmin povasit vetyauton vievän pistokeladattavien markkinat. Itse en näe tuota tapahtuvan näkyvillä olevassa tulevaisuudessa. Minkä vuoden myyntitilastoista katsomme sen, kumpi arvasi oikein?

      
  • Akkuteollisuus rasittaa niin paljon luontoa ettei siitä ikinä tule pääasiallista polttomoottorin korvaajaa maailman autokannalle.
    Huoltoasemaverkosto on jo valmis ja alkupelissä voidaan valmistaa vetyä vaikka paikanpäällä autojen kulutuksesta säätyvällä öljyllä.
    Polttokennoautojen sarjavalmistus kiinnostaa suuria autonvalmistajia, kun saadaan auton hinta ja vedyn jakelu kohdalleen, latausjohdot on vanhanaikaista kamaa.

      
  • Akkutekniikka kehittyy.
    Justinisa luin että Sodium-Ion akkujen kehitystyö on hyvässä mallissa. Ne on jo kaikilta muilta osin parempia kuin Lionit paitti energia tiheys on puolet.
    Esimerkiksi käyttykesto on liki kymmenkertainen lioneihin verrattuna, ei ole palovaaraa eikä erikoismetalleja tarvita.
    Myös maksimi varaus- ja purkuvirrat tuntuisi olevan paljon rajumpia kuin lioneissa.

    Jos ei muuta niin nämä soveltuisi energia puskureiksi vaikka pikalatausasemille ja miksei kotiinkin varastoimaan aurinkoenergiaa.
    Sitten kun näillä on edes puolet lionien kehityskaaresta takana, on tihyeskin kohdallaan.

    Kun on maksavia asiakkaita niin myös kehityssatsaukset on isoja. Silloin syntyy tulostakin.

      
  • Joo ole vain tuota mieltä. Minä vuonna katsomme akkusähköautojen ja polttokennoautojen myyntiluovuista sen, kumpi oli oikeassa?

    Kaikenlaiset asiat kinnostava, mutta siinä missä polttokennoja on puuhasteltu ihan olemattomia määriä jo pitkään, akkusähköautojen massatuotanto on jo tosiasia ja määrät ovat kovassa nousussa. Valmistajat ovat kilpaa esitelleet tulevaisuuden suunnitelmiaan ja niissä kaikissa akkusähköauto on pääosassa ja polttokennoauto on merkitykseltään parhaimmillaan sivujuonne. Nyt näin myös Toyotalla, joka pitkään oli ainoa polttokennon varaan tulevaisuuttaan rakentanut.

      
  • Sori vaan Toyota kehittää jatkossakin hybridejä ja tulevaisuudessa polttomoottorin korvaa ladattavat akut sekä suurimmalta osalta polttokenno.

      
  • Moottoriturvat on autoaiheinen podcast, jonka tekijät ovat kallellaan hauskoihin, urheilullisiin ja luonteikkaisiin autoihin. Meillä oli koeajossa Tesla Model X ja siitä keskustelimme viimeisimmässä jaksossa.

    Linkki podcastiin

    Puhumme mm. Teslan viisaasta päätöksestä lisätä autoonsa draamaa, jotta se kiinnostaisi muitakin kuin ensisijaisesti vihreistä arvoista kiinnostuneita. Vaikka se ei ole autona täydellinen, se sai meidät vakuuttumaan sähköautoilun merkityksestä lähitulevaisuudessa.

      
  • Moottoriturvat:

    Ilmeisesti ihan läpällä vaan pidätte alkujan 120 000e arvoista Teslaa merkittävänä lähitulevaisuuden ratkaisuna? :-)

    Draaman hakeminen autoista kuuluu sille promillemarginaalille ja tuningharrastajille, 99% autoilijoista ei ole draamasta ja huomiosta lainkaan innostuneita tai kiinnostuneita vaan autot edustaa liikkumisvälineitä eri pisteiden välillä.

      
  • Vuodet käy vähiin. Vuonna 2035 ei saa enää myydä polttomoottoriautoja:

    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/eun-paastotavoitteet-kiristymassa-entisestaan-1

      
  • Quu: "Sori vaan Toyota kehittää jatkossakin hybridejä ja tulevaisuudessa polttomoottorin korvaa ladattavat akut sekä suurimmalta osalta polttokenno."

    Minä vuonna arviosi "suurimmalta osalta polttokenno" toteutuu?

      
  • Tässä on vähän pohdittavaa Katukivelle. Tutkimuskeskuksen mukaan vuonna 2030 sähköautojen ja vetyautojen osuus uusien autojen myynnistä on vasta 8 prosenttia. Tämä siitä huolimatta että valmistajat investoivat nyt miljardeja sähköautoihin.

    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/tutkimuskeskus-autonomia-ja-sahkoautot-eivat-yleisty-viela-vuosikymmeniin

      
  • Nykyään puhutaan paljon medialukutaidosta. Se tarkoittaa, että pitää osata suhtautua lukemaansa oikein. Lukijalla täytyy olla aina kritiikki päällä lukiessaan. Jokainen näkee, että tuo "tutkimus" on tehty tietyt päämäärät mielessä.

    Lue oikein.

      
  • Ilmeisesti ihan läpällä vaan pidätte alkujan 120 000e arvoista Teslaa merkittävänä lähitulevaisuuden ratkaisuna? ?
    

    Lienee itsestään selvää, ettei 120 000 euron auto ole kovin suuren porukan valinta, mutta 35 000 euron Tesla on jo hyvin paljon useampien rahapussin tavoitettavissa. Noista kahdesta datapisteestä kun vedät hintakehitykselle kuvaajan, niin voit ymmärtää jotain.

    740 GLE: Minä vuonna arviosi ”suurimmalta osalta polttokenno” toteutuu?
    
    Quu: 2050

    Tuohon aikaan Akut ovat jo niin hyviä, että on vaikea keksiä syitä hankalalle energian vetymuunnokselle.

      
  • Turhapa täällä on peistä taitella. Katsotaan sitten vuonna 2030 miten kävi.

      
  • Vuoteen 2050 mennessä kaivostellisuus on kalunnut akkujen materiaalit loppuun.

      
  • Akkujen materiaalit eivät tule loppumaan. Litiumin sijaan voidaan käyttää natriumia. Sitä ei tarvitse edes kaivaa. Kobolttikin voidaan korvata monilla muilla alkuaineilla. Lisäksi akut on helppo kierrättää. Kerran kerätty alkuaine kiertää akusta toiseen. Tarvittaessa loputtoman kauan.

      
  • Kaikki uusiutumattomat luonnonvarat siinä määrin mitä akkutellisuus vaatii maailman autokannan sähkömoottorien pyörittämiseen tulee kaluttua loppuun, tai toivottavasti ajoissa kielletään ennen lopullista tuhoa.
    Saksalaiset/Japanilaiset varautuu jo voimakkaasti väistämättömään tulevaisuuteen.

      
  • Hehee. Perusteettomilla keksityillä uhkakuvilla argumentoiminen saavutti nyt uuden tason. Olisit nyt vielä lisännyt, että jumala tiputtaa taivaasta kuuman kiven jokaisen sähköautoilijan päähän.

      
  • Olleellisin kysymys lienee nyt käytettyjen luonnonvarojen ehtyessä, minkä hintaisia vaihtoehtoja on ehditty kehittää akkuteollisuuteen?
    Ei lopu vaihtoehdot, mutta mihin hintaan sitten ajellaan sähköautoilla vaikkapa jo 20 -vuoden kuluttua?

      
  • Sähköautot tulee valloittamaan polttomoottorin aseman, hyvä niin.
    Polttokenno tulee valloittamaan akkujen aseman, ja maailma pelastuu.

      
  • Siinä se sitten nyt on. Aloitin tämän ketjun 11.6.2016. Puolitoista vuotta myöhemmin 8.11.2017 asia myönnetään.

    "Tutkijat: Pelkällä polttomoottorilla kulkevien uusien autojen aika alkaa olla ohi"

    https://yle.fi/uutiset/3-9922092

    Hybridien ja ladattavien hybridien myynninlisäys on ollut tänäkin vuonna kolmen ensimmäisen kuukauden aikana hurja:

    https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/hybridikayttoiset_henkiloautot

      
  • Mikäs siinä, mutta polttomoottoriauto voi käydä biokaasulla puhtaasti ilman kallista hybriditekniikkaa, sen on myöntänyt Laurikkokin, joten tuossa ylen "uutisessa" oli taas vaan lähinnä maksettua sähköautohihhulointia - Liimataisellahan on tunnetusti vielä vähemmän ymmärrystä näistä asioista.

      
  • NHB: Tesla 3 on vaporwarea, jopa myyjät on ilmottaneet itse että se tulee maksamaan suomessa vähintään 40 000e joten 35 000e hintalapun keksit ihan omasta päästäsi.

      
  • NHB: Tesla 3 on vaporwarea, jopa myyjät on ilmottaneet itse että se tulee maksamaan suomessa vähintään 40 000e joten 35 000e hintalapun keksit ihan omasta päästäsi.
    

    Tesla M3:n tuotanto lähentelee jo kolmea tuhatta autoa viikossa ja tulee nousemaan kuluvalla kvartaalilla viiteen tuhanteen. En tiedä, onko tuo vaporware sinulta taas joku käännöskukkanen, mutta tuo sana ei sovi kyllä laisinkaan tähän yhteyteen.

    Jos M3:n hinta Suomessa on 40 k€, niin silloinhan Euroopankin isoilla makkinoilla hinta on juurikin 35 k€ ja Jenkeissä vieläkin halvempi. Suomi ei ohjaa millään tasolla tätä muutosta millään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit