Pari vuotta sitten keskusteltiin siitä, pitäisikö uusien polttomoottoriautojen myynti kieltää vuodesta 1930 alkaen. Tänään jokainen täysijärkinen tietää, että silloin ei ole ainuttakaan uutta pelkällä polttomoottorilla varustettua autoa myytävänä.
@Katukivi kirjoitti:
Enää eivät pelkällä polttomottorilla varustetut auot mene kaupaksi. Niitä myydän nyt kovin tarjoushinnoin.
Microsoft News - Uuutise kirjoittaa:
"Autoliikkeet myyvät vuosien 2018 ja 2019 autoja mahtavin tarjoushinnoin."
Se juttu jatkuu: Autoliikkeet pyrkivät epätoivoisesti hankkiutumaan eroon myymättömistä vuosien 2018 ja 2019 autoista tehdäkseen tilaa vuoden 2020 malleille. Nokkelat netinkäyttäjät voivat käyttää tilaisuuden hyväksi ja saada uskomattoman alennuksen uudesta autosta.
Ja sekö se sitten muuttaa asiaa. Niinkö sinä ajattelet? Tiedätkö sinä mitä ne vuoden 2020 mallit ovat? Jos et tiedä niin yritä arvata.
@Katukivi kirjoitti:
Enää eivät pelkällä polttomottorilla varustetut auot mene kaupaksi. Niitä myydän nyt kovin tarjoushinnoin.
Microsoft News - Uuutise kirjoittaa:
"Autoliikkeet myyvät vuosien 2018 ja 2019 autoja mahtavin tarjoushinnoin."
Se juttu jatkuu: Autoliikkeet pyrkivät epätoivoisesti hankkiutumaan eroon myymättömistä vuosien 2018 ja 2019 autoista tehdäkseen tilaa vuoden 2020 malleille. Nokkelat netinkäyttäjät voivat käyttää tilaisuuden hyväksi ja saada uskomattoman alennuksen uudesta autosta.
Ja sekö se sitten muuttaa asiaa. Niinkö sinä ajattelet? Tiedätkö sinä mitä ne vuoden 2020 mallit ovat? Jos et tiedä niin yritä arvata.
Samat merkit ja mallit pääsääntöisesti kuin nytkin, yksi hyvin Suomessa myynyt Toyota Avensis on poistunut mallistosta.
@Katukivi kirjoitti:
Enää eivät pelkällä polttomottorilla varustetut auot mene kaupaksi. Niitä myydän nyt kovin tarjoushinnoin.
Microsoft News - Uuutise kirjoittaa:
"Autoliikkeet myyvät vuosien 2018 ja 2019 autoja mahtavin tarjoushinnoin."
Se juttu jatkuu: Autoliikkeet pyrkivät epätoivoisesti hankkiutumaan eroon myymättömistä vuosien 2018 ja 2019 autoista tehdäkseen tilaa vuoden 2020 malleille. Nokkelat netinkäyttäjät voivat käyttää tilaisuuden hyväksi ja saada uskomattoman alennuksen uudesta autosta.
Ja sekö se sitten muuttaa asiaa. Niinkö sinä ajattelet? Tiedätkö sinä mitä ne vuoden 2020 mallit ovat? Jos et tiedä niin yritä arvata.
Samat merkit ja mallit pääsääntöisesti kuin nytkin, yksi hyvin Suomessa myynyt Toyota Avensis on poistunut mallistosta.
@Katukivi kirjoitti:
Enää eivät pelkällä polttomottorilla varustetut auot mene kaupaksi. Niitä myydän nyt kovin tarjoushinnoin.
Microsoft News - Uuutise kirjoittaa:
"Autoliikkeet myyvät vuosien 2018 ja 2019 autoja mahtavin tarjoushinnoin."
Se juttu jatkuu: Autoliikkeet pyrkivät epätoivoisesti hankkiutumaan eroon myymättömistä vuosien 2018 ja 2019 autoista tehdäkseen tilaa vuoden 2020 malleille. Nokkelat netinkäyttäjät voivat käyttää tilaisuuden hyväksi ja saada uskomattoman alennuksen uudesta autosta.
Ja sekö se sitten muuttaa asiaa. Niinkö sinä ajattelet? Tiedätkö sinä mitä ne vuoden 2020 mallit ovat? Jos et tiedä niin yritä arvata.
Samat merkit ja mallit pääsääntöisesti kuin nytkin, yksi hyvin Suomessa myynyt Toyota Avensis on poistunut mallistosta.
Huoltoasemien umpeen kasvaminen alkoi jo parikymmentä vuotta sitten, aikana jolloin liikenteen sähköistymisestä tiedetty mitään. Sensijaan liikenneasemien pihoihin @katukiven märkä uni ei vaikuta mitenkään, polttoaineiden myynti on liikevaihtoa kasvattava, mutta tuloksessa rasite.
Kansainvälisen määritelmä mukaisesti sähköautoiksi katsottavia ladattavia hybridejä on tänä vuonna rekisteröity Suomess 9.272 autoa.
Se on JÄRKYTTÄN SUURI määrä varsinkin kun kyseessä on vain 10 kuukautta.
Suomessa uutena ostettuja ja rekisteröityjä niistä oli 4.394 autoa.
Ulkomailta käytettynä tuotuja oli yhteensä 4.878 autoja.
Yhteensä siis 9.272 ladattavaa hybridiä.
Nyt on kyllä vahvat merkit ilmassa että polttomoottoriautot kuolevat pian sukupuuttoon. Seat Miin saa 16keurolla, nelivetoisen sähkö-"mustangin" 60keurolla. Väliin tulee ID3 ja varmaan muiltakin valmistajilta pikkuhiljaa jotain. Lataushybridejä on Volvolla, Skodalla ja Toyotaltakin taitaa tulla RAV4.
Sekä Seat että "Mustang" ovat luokassaan suorastaan halpoja. Seatille pitää laskea vähän hyvää käyttökulujen muodossa, Fordilla suoraan ostohinta on halvempi. Miksi enää ostaisi pelkällä polttomoottorilla toimivaa autoa?
Joo toki, on poikkeuskäyttäjiä joille ne eivät vielä sovi, mutta valtaosa meistä jotka ostamme Qashqaita, Corolloita, Octavioita, Passatteja ja erilaisia Volvoja saamme sähköistettynä ominaisuuksiltaan paremman auton samaan hintaan, merkittävästi pienemmin käyttökuluin. Ja joo, uusilla Toyotoilla ja Volvoilla ajavat ovat monesti jo osa-aika sähkön valinneetkin.
Tuosta linkistä näkyy kuinka valtavalla nopeudella sähköautojen, ladattavien hybridien ja hybridien rekisteröintimäärät ovat kasvaneet sekä vuosittain että kuukausittain. Siinä on vain Suomessa ensirekisteröidyt uudet autot. Käytettynä maahantuodut ja rekisteröidyt autot puuttuvat. Sieltä näkyy, että muutoksen vauhti vain kiihtyy rajusti. Hyvä niin.
Henkilöautoja rekisteröitiin 2018 120 499, noista vajaa kahdeksansataa oli sähköautoja, ei noilla luvuilla vielä kannata nesteen jalostamoa alkaa alas ajamaan.
Käsittääkseni ensirekisteröinneissä Suomeen on myös tuontiautot?
Ketjun aloittajan mielentilan arviointi lienee ajan haaskausta mutta näyttää siltä että tarpeeksi monen toiston jälkeen nämä julistukset ovat saaneet kannattajan (M880).
@tracktest kirjoitti:
Ketjun aloittajan mielentilan arviointi lienee ajan haaskausta mutta näyttää siltä että tarpeeksi monen toiston jälkeen nämä julistukset ovat saaneet kannattajan (M880).
Minun mielipiteeni ei ole seurasta aloittajan kommenteista. Olen vakuuttunut sähkön paremmuudesta omakohtaisten kokemusten pohjalta, ja lisäksi olen kiinnostunut siitä minkälainen ympäristö itselle ja lapsille jää.
Minä en uhraa lyhyttä elinkaartani väistämättömän ilmastomuutoksen jarruttamiseen.
Niin makaa kuin petaa, ja minä olen pedannut hyvin, enkä rupea päästöjenpienentämiseksi petiäni säästämään tulevien sukupolvien peuhattavaksi.
Jokainen saa tulkita taulukot ja tilastot miten haluaa, tai mitä agendaa nyt sitten haluaa esille tuoda.
Minulle autovistan käppyrä kertoo bensa-auton käsittämättömän hyvästä arvonsäilymisestä diesel autoon nähden.
Tuosta linkistä näkyy kuinka valtavalla nopeudella sähköautojen, ladattavien hybridien ja hybridien rekisteröintimäärät ovat kasvaneet sekä vuosittain että kuukausittain. Siinä on vain Suomessa ensirekisteröidyt uudet autot. Käytettynä maahantuodut ja rekisteröidyt autot puuttuvat. Sieltä näkyy, että muutoksen vauhti vain kiihtyy rajusti. Hyvä niin.
Sähköpyörienkin myynti on kasvanut valtavia prosentteja viime vuosina. Miksiköhän?
Muutama kuukausi sitten laskelmat osoittivat käyttettyjen tuonnin kasvattavan dieseleiden osuutta maamme autokannasta.
@M880 kirjoitti:
Nyt on kyllä vahvat merkit ilmassa että polttomoottoriautot kuolevat pian sukupuuttoon. Seat Miin saa 16keurolla, nelivetoisen sähkö-"mustangin" 60keurolla. Väliin tulee ID3 ja varmaan muiltakin valmistajilta pikkuhiljaa jotain. Lataushybridejä on Volvolla, Skodalla ja Toyotaltakin taitaa tulla RAV4.
Miin ja Mustangin välissä on todellakin galaksin kokoinen aukko, vaikka siihen ID3 tuleekin. Sähkö 208 ja e-Corsa ovat pikkuautoja ja hinta on nykyisen bensa Octavian tasossa. Monen tekee varmaan mieli siirtyä halvoille sähkökilometreille, mutta vaikka hinnat alkavat tulla alas, seuraava pullonkaula on toimitusajat.
Kyllä se on latausverkosto ja latausajat mitkä vie vielä vuosia että täyssähköautot aikuistenoikeasti valtaa edes kolmanneksen markkinoista polttomoottoriperusteisilta autoilta.
@_Quu kirjoitti:
Kyllä se on latausverkosto ja latausajat mitkä vie vielä vuosia että täyssähköautot aikuistenoikeasti valtaa edes kolmanneksen markkinoista polttomoottoriperusteisilta autoilta.
Suomen latausverkosto on tällä hetkellä ylimitoitettu sähköautojen tämän hetkiseen märään nähden ja tulee sähköautojen määrään nähden näin olemaankin. Juuri silloin sähköautot yleistyvät nopeasti. Nykyinen latauspisteiden määrä ei siten rajoita sähköautojen yleistymistä. Perehdy latauspaikkojen määrään. Myös pohjoisessa Suomessa.
@_Quu kirjoitti:
Kyllä se on latausverkosto ja latausajat mitkä vie vielä vuosia että täyssähköautot aikuistenoikeasti valtaa edes kolmanneksen markkinoista polttomoottoriperusteisilta autoilta.
Suomen latausverkosto on tällä hetkellä ylimitoitettu sähköautojen tämän hetkiseen märään nähden ja tulee sähköautojen määrään nähden näin olemaankin. Juuri silloin sähköautot yleistyvät nopeasti. Nykyinen latauspisteiden määrä ei siten rajoita sähköautojen yleistymistä. Perehdy latauspaikkojen määrään. Myös pohjoisessa Suomessa.
Juu meidänkin tankkauspiste on parinkilometrinpäässä ja siellä voi lorauttaa ohiajaessa tankin täyteen, muutama latauspiste liki yhtä kaukana ja sinne pitäisi auto jättää tuntikausiksi (mahdollisesti vielä jonottaa vapaata paikkaa) sen jälkeen kävellä räntäsateessa tai ajaa taksilla kotiin ja takaisin auto hakemaan. hah hah haa kun naurattaa.
Suomessa on tankkaus-asemia, joihin on aina jono. Vaikka näitä polttoainepumppuja olisi kuusi kpl yhdessä pisteessä, niin kuitenkin kertyy jonoa. Sähköautojen latausasemien pitäisi olla myös sellaisia ettei jonoa pääse kertymään varsinkin kun se lataus voi kestää huomattavasti kauemmin kuin bensan tankkaus johon kuluu aikaa noin 10 min.
@_Quu kirjoitti:
Kyllä se on latausverkosto ja latausajat mitkä vie vielä vuosia että täyssähköautot aikuistenoikeasti valtaa edes kolmanneksen markkinoista polttomoottoriperusteisilta autoilta.
Suomen latausverkosto on tällä hetkellä ylimitoitettu sähköautojen tämän hetkiseen märään nähden ja tulee sähköautojen määrään nähden näin olemaankin. Juuri silloin sähköautot yleistyvät nopeasti. Nykyinen latauspisteiden määrä ei siten rajoita sähköautojen yleistymistä. Perehdy latauspaikkojen määrään. Myös pohjoisessa Suomessa.
Niin, tarvitaanko niitä latureita liikenne-tai huoltoasemillasi? Koittaisit nyt päättää.
Unohdatte sähköauton edun terveydelle huomattavan vaarallisen jarrupölyn kaupungeissa, joka on sähköautoissa n. 78 % pienempi pelkkiin polttomoottoriautoihin.
Kyllähän kokonaisuus ratkaisee ja talot täytyy rakentaa Kirkkonummen rivitalojen tyyliin https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aurinkopaneeleista-sahkoa-ja-lampoa-kirkkonummelle-valmistuu-lahes-energiaomavarainen-taloyhtio-ei-tarvita-suoraa-auringonpaistetta/7601646#gs.hq586h lisäten akustot ja sähköautojen toimiessa yhteisesti alueen vara akustona. Lainsäädännöllä tämä vähimmäisvaatimukseksi kaikkiin uusiin rakennuksiin. Lisäksi vanhoihin rakennuksiin aurinkopaneelit, aurinkokeräimet yhteiseksi lähitalojen verkoksi. maksaisivat 6-7 vuodessa itsensä, jonka jälkeen asumiskustannukset halpenisivat. Varakkaat voisivat maksaa itse heti tai Suomen valtion saadessa nyt negatiivisella korolla lainaa valtio rahoittaisi asennukset asuntojen nykyisillä menoilla vastaavalla summalla perien lainan takaisin kunnes paneelistot maksettu.
Tällöin sähköautojen hiilijalanjäljeksi tulisi n. Sievi-Korte tutkimuksen CO2e alla.
Sähköautojahan tehdään esim. Audilla sivistyneesti uusiutuvalla energialla, aurinkoenergialla ja tuulisähköllä jo nyt Audin sähköautoja valmistavilla tehtailla. Audin tehtaista jo 8/14:sta toimii näin eli sähköauton Audilta saa hiilineutraalina. Muut seuraavat Euroopassa esimerkkiä ja Kiina satsaa lujasti vastaavaan.
Kun hiilijalanjälkiä arvioidaan hiilidioksidiekvivalentteina tuotettua kilowattituntia kohtaan, aurinkosähkön osalta yksikiteisille piikennoille arvo 45 CO2e (g)/kWh, monikiteisille piikennoille arvo 37 CO2e (g)/kWh, ja CdTe-kennoille arvo 22 CO2e (g)/kWh. Vastaaviksi arvoiksi tuulivoiman osalta taas saatiin offshore-voimaloille 13,96 CO2e (g)/kWh ja onshore-voimaloille 10,99 CO2e (g)/kWh. (lähde Tampereen teknillinen yliopisto Sievi-Korte.pdf )
Ainiin siinä vetyautossakin on akusto ja sähkömoottori akkukammoisten iloksi.
Miksi sähkö auto voittaa. Eu määrää niin tiukat päästörajat ettei se muuten ole mahdollista. Seuraavien kolmen vuoden aikana fossiilisten polttonesteiden verotus nousee 6-7 senttiä vuosi ja 2024 ja 2025 korotus veroihin on jo 12-15 sentin luokkaa vuosi. Vuoden 2025 autoteollisuuden keskipäästöt saa olla enää 56 g nyt sallitun 105g sijaan pakottaen autoteollisuuden satsaamaan lähes kaiken rahansa sähköautoihin lopettaen fossiilisten polttomoottoriautojen valmistuksen resussien riittämättömyyden takia.
Tilanne johtaa fossiilisten polttoaineiden veronkorotusten takia kyseisten autojen hinnan romahtamiseen ja raaka-aineiden kierrätykseen uusille autoille.
Noihin Kirkkonummen tyylisiin energiaomavaraisiin taloihin voisi kuulua vakiona vaikka kaksi Miin tyyppistä sähköautoa vara-akustoksi ja yhteiskäyttöautoksi asukkaille.
EU:n päästömääräykset lopettavat erittäin nopeasti polttomottoriautojen valmistuksen. Niitä vastaan on yhdenkään autonvalmistajan turha rimpuilla saatikka sitten jonkun yksityisen kansalaisen:
Pari vuotta sitten keskusteltiin siitä, pitäisikö uusien polttomoottoriautojen myynti kieltää vuodesta 1930 alkaen. Tänään jokainen täysijärkinen tietää, että silloin ei ole ainuttakaan uutta pelkällä polttomoottorilla varustettua autoa myytävänä.
Mistämä tämä parin vuoden kehitys kertoo?
Ja sekö se sitten muuttaa asiaa. Niinkö sinä ajattelet? Tiedätkö sinä mitä ne vuoden 2020 mallit ovat? Jos et tiedä niin yritä arvata.
Samat merkit ja mallit pääsääntöisesti kuin nytkin, yksi hyvin Suomessa myynyt Toyota Avensis on poistunut mallistosta.
Syy alennusmyyntiin on tässä:
https://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-sahkoautojen-ja-hybridien-hinnat-putoavat-polttomoottoriautojen-tasolle-ja-se-on-eun-syy/fb77ef3d-be56-49ec-a8a0-9f0768031050
Ei näy vielä tämän aamun maahantuojien hinnastoissa, mitään polttomoottoria uhkaavia alennuksia.
Tämän aamun Hesarissa sen sijaan näkyy, että pian huoltoasemien pihat kasvavat horsmaa ja männyn taimia:
https://www.hs.fi/talous/art-2000006311854.html
Alle 5 L keskikulutuksella minunkin hybridi kulkee, ei kuitenkaan ilman polttomoottoria.
Huoltoasemien umpeen kasvaminen alkoi jo parikymmentä vuotta sitten, aikana jolloin liikenteen sähköistymisestä tiedetty mitään. Sensijaan liikenneasemien pihoihin @katukiven märkä uni ei vaikuta mitenkään, polttoaineiden myynti on liikevaihtoa kasvattava, mutta tuloksessa rasite.
Kansainvälisen määritelmä mukaisesti sähköautoiksi katsottavia ladattavia hybridejä on tänä vuonna rekisteröity Suomess 9.272 autoa.
Se on JÄRKYTTÄN SUURI määrä varsinkin kun kyseessä on vain 10 kuukautta.
Suomessa uutena ostettuja ja rekisteröityjä niistä oli 4.394 autoa.
Ulkomailta käytettynä tuotuja oli yhteensä 4.878 autoja.
Yhteensä siis 9.272 ladattavaa hybridiä.
Tiedot voit tarkistaa täältä:
http://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Ensirekisteroinnit/
Katso viime vuoden ladattavien hybridien hurjan korkeaa tolppaa tämän päivän (18.11.2019) Hesarin sivulta:
https://www.hs.fi/talous/art-2000006311854.html
Toyotan ladattava RAV4 on Suomea ajatellen vuoden myöhässä.
Olivatpa ne sitten huolto- tai liikenneasemia niin niillä ei ole mitään tulevaisuutta, ellei sinne ilmesty nopeasti sähköautojen pika- ym. latureita.
http://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/kayttovoimat
Nyt on kyllä vahvat merkit ilmassa että polttomoottoriautot kuolevat pian sukupuuttoon. Seat Miin saa 16keurolla, nelivetoisen sähkö-"mustangin" 60keurolla. Väliin tulee ID3 ja varmaan muiltakin valmistajilta pikkuhiljaa jotain. Lataushybridejä on Volvolla, Skodalla ja Toyotaltakin taitaa tulla RAV4.
Sekä Seat että "Mustang" ovat luokassaan suorastaan halpoja. Seatille pitää laskea vähän hyvää käyttökulujen muodossa, Fordilla suoraan ostohinta on halvempi. Miksi enää ostaisi pelkällä polttomoottorilla toimivaa autoa?
Joo toki, on poikkeuskäyttäjiä joille ne eivät vielä sovi, mutta valtaosa meistä jotka ostamme Qashqaita, Corolloita, Octavioita, Passatteja ja erilaisia Volvoja saamme sähköistettynä ominaisuuksiltaan paremman auton samaan hintaan, merkittävästi pienemmin käyttökuluin. Ja joo, uusilla Toyotoilla ja Volvoilla ajavat ovat monesti jo osa-aika sähkön valinneetkin.
Tuosta linkistä näkyy kuinka valtavalla nopeudella sähköautojen, ladattavien hybridien ja hybridien rekisteröintimäärät ovat kasvaneet sekä vuosittain että kuukausittain. Siinä on vain Suomessa ensirekisteröidyt uudet autot. Käytettynä maahantuodut ja rekisteröidyt autot puuttuvat. Sieltä näkyy, että muutoksen vauhti vain kiihtyy rajusti. Hyvä niin.
Henkilöautoja rekisteröitiin 2018 120 499, noista vajaa kahdeksansataa oli sähköautoja, ei noilla luvuilla vielä kannata nesteen jalostamoa alkaa alas ajamaan.
Käsittääkseni ensirekisteröinneissä Suomeen on myös tuontiautot?
Ketjun aloittajan mielentilan arviointi lienee ajan haaskausta mutta näyttää siltä että tarpeeksi monen toiston jälkeen nämä julistukset ovat saaneet kannattajan (M880).
Siinä se nyt on. Näin kävi. Sekä bensa että diesel. Lähes arvottomia:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006309397.html
Minun mielipiteeni ei ole seurasta aloittajan kommenteista. Olen vakuuttunut sähkön paremmuudesta omakohtaisten kokemusten pohjalta, ja lisäksi olen kiinnostunut siitä minkälainen ympäristö itselle ja lapsille jää.
Minä en uhraa lyhyttä elinkaartani väistämättömän ilmastomuutoksen jarruttamiseen.
Niin makaa kuin petaa, ja minä olen pedannut hyvin, enkä rupea päästöjenpienentämiseksi petiäni säästämään tulevien sukupolvien peuhattavaksi.
Jokainen saa tulkita taulukot ja tilastot miten haluaa, tai mitä agendaa nyt sitten haluaa esille tuoda.
Minulle autovistan käppyrä kertoo bensa-auton käsittämättömän hyvästä arvonsäilymisestä diesel autoon nähden.
Sähköpyörienkin myynti on kasvanut valtavia prosentteja viime vuosina. Miksiköhän?
Muutama kuukausi sitten laskelmat osoittivat käyttettyjen tuonnin kasvattavan dieseleiden osuutta maamme autokannasta.
Miin ja Mustangin välissä on todellakin galaksin kokoinen aukko, vaikka siihen ID3 tuleekin. Sähkö 208 ja e-Corsa ovat pikkuautoja ja hinta on nykyisen bensa Octavian tasossa. Monen tekee varmaan mieli siirtyä halvoille sähkökilometreille, mutta vaikka hinnat alkavat tulla alas, seuraava pullonkaula on toimitusajat.
Monen tekee varmaan mieli siirtyä halvoille sähkökilometreille, mutta vaikka hinnat alkavat tulla alas, seuraava pullonkaula on toimitusajat.
Kyllä se Eu:n komissio päästörajoineen pistää toimitusajat ojennukseen, kun muuta ei saa myydä. Ei siihen pamppua tarvita.
Kyllä se on latausverkosto ja latausajat mitkä vie vielä vuosia että täyssähköautot aikuistenoikeasti valtaa edes kolmanneksen markkinoista polttomoottoriperusteisilta autoilta.
Suomen latausverkosto on tällä hetkellä ylimitoitettu sähköautojen tämän hetkiseen märään nähden ja tulee sähköautojen määrään nähden näin olemaankin. Juuri silloin sähköautot yleistyvät nopeasti. Nykyinen latauspisteiden määrä ei siten rajoita sähköautojen yleistymistä. Perehdy latauspaikkojen määrään. Myös pohjoisessa Suomessa.
Juu meidänkin tankkauspiste on parinkilometrinpäässä ja siellä voi lorauttaa ohiajaessa tankin täyteen, muutama latauspiste liki yhtä kaukana ja sinne pitäisi auto jättää tuntikausiksi (mahdollisesti vielä jonottaa vapaata paikkaa) sen jälkeen kävellä räntäsateessa tai ajaa taksilla kotiin ja takaisin auto hakemaan. hah hah haa kun naurattaa.
Suomessa on 927 sähköautojen latausasemaa ja esimerkiksi Hollannissa 37.037. Ruotsissa 6.420.
Suomeen tarvitaan 20 x 927 latausasemaa eli yhteensä 18.450 kappaletta.
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautojen-latauspisteita-tarvitaan-20-kertainen-maara-vaatii-autoala-suomessa-77-prosenttia-eun-pinta-alasta-mutta-06-prosenttia-latauspisteista/
Suomessa on tankkaus-asemia, joihin on aina jono. Vaikka näitä polttoainepumppuja olisi kuusi kpl yhdessä pisteessä, niin kuitenkin kertyy jonoa. Sähköautojen latausasemien pitäisi olla myös sellaisia ettei jonoa pääse kertymään varsinkin kun se lataus voi kestää huomattavasti kauemmin kuin bensan tankkaus johon kuluu aikaa noin 10 min.
Vaihtoautohalleihin myymättä ja seisomaan jääville vanhan aikaisille eli polttomottoriautolle yritetään ideoida käyttöä:
https://www.is.fi/autot/art-2000006313599.html
Tuolla niitä arvottomia autoja on odottamassa paaliin menoa:
https://autot.veho.fi/vaihtoautot/haku/#/tulokset
Niin, tarvitaanko niitä latureita liikenne-tai huoltoasemillasi? Koittaisit nyt päättää.
Unohdatte sähköauton edun terveydelle huomattavan vaarallisen jarrupölyn kaupungeissa, joka on sähköautoissa n. 78 % pienempi pelkkiin polttomoottoriautoihin.
Kyllähän kokonaisuus ratkaisee ja talot täytyy rakentaa Kirkkonummen rivitalojen tyyliin https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aurinkopaneeleista-sahkoa-ja-lampoa-kirkkonummelle-valmistuu-lahes-energiaomavarainen-taloyhtio-ei-tarvita-suoraa-auringonpaistetta/7601646#gs.hq586h lisäten akustot ja sähköautojen toimiessa yhteisesti alueen vara akustona. Lainsäädännöllä tämä vähimmäisvaatimukseksi kaikkiin uusiin rakennuksiin. Lisäksi vanhoihin rakennuksiin aurinkopaneelit, aurinkokeräimet yhteiseksi lähitalojen verkoksi. maksaisivat 6-7 vuodessa itsensä, jonka jälkeen asumiskustannukset halpenisivat. Varakkaat voisivat maksaa itse heti tai Suomen valtion saadessa nyt negatiivisella korolla lainaa valtio rahoittaisi asennukset asuntojen nykyisillä menoilla vastaavalla summalla perien lainan takaisin kunnes paneelistot maksettu.
Tällöin sähköautojen hiilijalanjäljeksi tulisi n. Sievi-Korte tutkimuksen CO2e alla.
Sähköautojahan tehdään esim. Audilla sivistyneesti uusiutuvalla energialla, aurinkoenergialla ja tuulisähköllä jo nyt Audin sähköautoja valmistavilla tehtailla. Audin tehtaista jo 8/14:sta toimii näin eli sähköauton Audilta saa hiilineutraalina. Muut seuraavat Euroopassa esimerkkiä ja Kiina satsaa lujasti vastaavaan.
Kun hiilijalanjälkiä arvioidaan hiilidioksidiekvivalentteina tuotettua kilowattituntia kohtaan, aurinkosähkön osalta yksikiteisille piikennoille arvo 45 CO2e (g)/kWh, monikiteisille piikennoille arvo 37 CO2e (g)/kWh, ja CdTe-kennoille arvo 22 CO2e (g)/kWh. Vastaaviksi arvoiksi tuulivoiman osalta taas saatiin offshore-voimaloille 13,96 CO2e (g)/kWh ja onshore-voimaloille 10,99 CO2e (g)/kWh. (lähde Tampereen teknillinen yliopisto Sievi-Korte.pdf )
Ainiin siinä vetyautossakin on akusto ja sähkömoottori akkukammoisten iloksi.
Miksi sähkö auto voittaa. Eu määrää niin tiukat päästörajat ettei se muuten ole mahdollista. Seuraavien kolmen vuoden aikana fossiilisten polttonesteiden verotus nousee 6-7 senttiä vuosi ja 2024 ja 2025 korotus veroihin on jo 12-15 sentin luokkaa vuosi. Vuoden 2025 autoteollisuuden keskipäästöt saa olla enää 56 g nyt sallitun 105g sijaan pakottaen autoteollisuuden satsaamaan lähes kaiken rahansa sähköautoihin lopettaen fossiilisten polttomoottoriautojen valmistuksen resussien riittämättömyyden takia.
Tilanne johtaa fossiilisten polttoaineiden veronkorotusten takia kyseisten autojen hinnan romahtamiseen ja raaka-aineiden kierrätykseen uusille autoille.
Noihin Kirkkonummen tyylisiin energiaomavaraisiin taloihin voisi kuulua vakiona vaikka kaksi Miin tyyppistä sähköautoa vara-akustoksi ja yhteiskäyttöautoksi asukkaille.
Missä viipyy lähes arvoton S350 4Maticini, jota olet luvannut jo vuosia, mutta mitään et ole asian hyväksi saanut aikaan?
EU:n päästömääräykset lopettavat erittäin nopeasti polttomottoriautojen valmistuksen. Niitä vastaan on yhdenkään autonvalmistajan turha rimpuilla saatikka sitten jonkun yksityisen kansalaisen:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/95-gramman-paastorajan-alitus-on-tiukka-tehtava-autonvalmistajille-uhkana-miljardisakot/2d48da00-261f-490c-9eb0-7435fa05ccd8