Suomen liikenteen nopea sähköistyminen tapahtuu ulkomailta käytettynä tapahtuvan tuonnin kautta.
Tänä vuonna Suomessa on ensirekisteröity ladattavia hybridejä syyskuun loppuun mennessä 3469 autoa, mutta ulkomailta käytettynä on tuotu enemmän eli 3540 ladattavaa hybridiä.
Sähköautoja on ensirekisteröity 1576 autoa, mutta vain 290 autoa on tuotu ulkomailta tuona vastaavana ajanjaksona.
Ladattavien hybridien määrän lisääntyminen Suomessa on näin ollen aika hurjaa. Yhdeksässä kuukaudessa 7009 ladattavaa hybridiä.
@Katukivi kirjoitti:
Ladattavien hybridien määrän lisääntyminen Suomessa on näin ollen aika hurjaa. Yhdeksässä kuukaudessa 7009 ladattavaa hybridiä.
Ostajat näköjään tekevät vero-optimointia, koska vähäveroisten patterivetoisten lisäksi samana ajanjaksona tuli noin sata tuhatta kokonaan ilmaista (=arvotonta) mäntämoottoriautoa.
Vuoden lopussa olisikin mielenkiintoista nähdä Traficomin tiedoista ajetut tiedot sähköautojen ja ladattavien hybridien määrästä Suomessa. Ulkomailta käytettynä tuominen kasvatttaa myös näköjään kovasti niiden lukumäärää.
Suomalaisten autokauppiaiden ongelma ei ole vain käytettyjen dieselautojen tuonti ulkomailta vaan myös ladattavia hybridejä tuotaan paljon.
Totta. Ennätysvuotta kohdenhan tässä ollaan taas kerran menossa, joten on mielenkiintoista nähdä, millaisia härveleitä rajan yli tuodaan.
Lataushybridien ja sähköautojen osuus yksityistuonnista on jo yli kaksinkertainen uutena myytäviin verrattuna.
Autoa ulkomailta hakeva sopeutuu vero-ohjaukseen aitosuomiauton ostajaa nopeammin, eikä tämä ole ensimmäinen kerta. Uuden ostaja katsoo vain hintaa, mutta tuojaa kiinnostaa myös kilpien hinta Verottajan Paratiisissa.
Suomessa käytettynä ostetusta valtio ei saa enää yhtään autoveroa, mutta käytettynä tuodusta saa ja sen jälkeen se varsinainen lypsäminen alkaa.
Esim. Mercedes-Benz E 220 d vuotuinen ajoneuvovero 699,34 € + polttoaineverot.
Suomessa tänä vuonna (2019) on syyskuun loppuun mennessä ensirekisreröity sähköautoja ja ladattavia hybridejä yhteensä 5045 autoa ja tuotu käytettynä ulkomailta yhteensä 3.830. Ladattavia hybridejä on tuotu käytettynä ulkomailta 71 autoa enemmän kuin ensirekisteröity uutena Suomessa. Syy tähän on auto nimeltä Opel Ampera.
"Ottaen huomioon, miten nopeasti maailma kulkee kohti sähköisiä ajoneuvoja, voi bensa- ja dieselautoille ennustaa varsin alhaista jälleenmyyntiarvoa, varoittelee Teslan toimitusjohtaja Elon Musk Twitterissä."
"Ny Teknikin mukaan markkinoilla on tällä hetkellä ylitarjontaa käytetyistä Mersuista, Bemareista ja Audeista, sillä moni niillä ajanut on vaihtanut nimenomaan Teslaan. Kysyntä käytettyjä premium-saksalaisia kohtaan ei kuitenkaan ole kasvanut."
@Katukivi kirjoitti:
Nobel-palkitut asiantuntijat pitävät Saksan autotelllisuuden tilannetta jonain laman ja hitaamman kasvunajan ajan merkkinä, kun eivät enemmästä ja suuresta meneillään olevasta autoteollisuuden murroksesta mitään ymmärrä:
Lisätään tähän vielä tämä aiemmin kirjoittamani, tämän lukijoiden ymmärryksen kirkastamiseksi:
Tesla on noussut jo sijalle 16 juuri julkaistussa syyskuun ensirekisteröintien tilastossa. Koko vuoden tilastossa se on kivunnut pikkuhiljaa yhä ylemmäs ja ylemmäs. Se on siinä nyt jo sijalla 22 ja on ohittanut monet perinteiset suuret vanhanaikaisia autoja valmistavat automerkit.
Parin vuoden päästä pelkällä polttomoottorilla varustetulla autolla ei ole mitään vaihtoarvoa. Tesla perustettiin vuonna 2003 ja ensimmäinen Tesla valmistui vuonna 2008. Nyt mennään jo tässä. Muutos on todella nopeaa.
Pian myös huoltoasemien pihat kasvavat männyn taimia ja horsmaa:
Moottoribensiiniä on myyty tammi-elokuussa noin 2,2 prosenttia viime vuoden vastaavaa ajankohtaa vähemmän. Myös dieselin myynti on alentunut noin 1,2 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
Saksan autoteollisuuden lama ei ole yleinen lama, kuten sanoin. Se on vain Saksan autoteollisuuden murroksesta johtuva lama. Osoittaa, että Saksan vanhoillinen autoteollisuus ei ole pysynyt muutoksen mukana.
@Katukivi kirjoitti:
Nobel-palkitut asiantuntijat pitävät Saksan autotelllisuuden tilannetta jonain laman ja hitaamman kasvunajan ajan merkkinä, kun eivät enemmästä ja suuresta meneillään olevasta autoteollisuuden murroksesta mitään ymmärrä:
Lisätään tähän vielä tämä aiemmin kirjoittamani, tämän lukijoiden ymmärryksen kirkastamiseksi:
Tesla on noussut jo sijalle 16 juuri julkaistussa syyskuun ensirekisteröintien tilastossa. Koko vuoden tilastossa se on kivunnut pikkuhiljaa yhä ylemmäs ja ylemmäs. Se on siinä nyt jo sijalla 22 ja on ohittanut monet perinteiset suuret vanhanaikaisia autoja valmistavat automerkit.
Parin vuoden päästä pelkällä polttomoottorilla varustetulla autolla ei ole mitään vaihtoarvoa. Tesla perustettiin vuonna 2003 ja ensimmäinen Tesla valmistui vuonna 2008. Nyt mennään jo tässä. Muutos on todella nopeaa.
Pian myös huoltoasemien pihat kasvavat männyn taimia ja horsmaa:
Moottoribensiiniä on myyty tammi-elokuussa noin 2,2 prosenttia viime vuoden vastaavaa ajankohtaa vähemmän. Myös dieselin myynti on alentunut noin 1,2 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
Saksan autoteollisuuden lama ei ole yleinen lama, kuten sanoin. Se on vain Saksan autoteollisuuden murroksesta johtuva lama. Osoittaa, että Saksan vanhoillinen autoteollisuus ei ole pysynyt muutoksen mukana.
@Katukivi kirjoitti:
Nobel-palkitut asiantuntijat pitävät Saksan autotelllisuuden tilannetta jonain laman ja hitaamman kasvunajan ajan merkkinä, kun eivät enemmästä ja suuresta meneillään olevasta autoteollisuuden murroksesta mitään ymmärrä:
Lisätään tähän vielä tämä aiemmin kirjoittamani, tämän lukijoiden ymmärryksen kirkastamiseksi:
Tesla on noussut jo sijalle 16 juuri julkaistussa syyskuun ensirekisteröintien tilastossa. Koko vuoden tilastossa se on kivunnut pikkuhiljaa yhä ylemmäs ja ylemmäs. Se on siinä nyt jo sijalla 22 ja on ohittanut monet perinteiset suuret vanhanaikaisia autoja valmistavat automerkit.
Parin vuoden päästä pelkällä polttomoottorilla varustetulla autolla ei ole mitään vaihtoarvoa. Tesla perustettiin vuonna 2003 ja ensimmäinen Tesla valmistui vuonna 2008. Nyt mennään jo tässä. Muutos on todella nopeaa.
Pian myös huoltoasemien pihat kasvavat männyn taimia ja horsmaa:
Moottoribensiiniä on myyty tammi-elokuussa noin 2,2 prosenttia viime vuoden vastaavaa ajankohtaa vähemmän. Myös dieselin myynti on alentunut noin 1,2 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
Saksan autoteollisuuden lama ei ole yleinen lama, kuten sanoin. Se on vain Saksan autoteollisuuden murroksesta johtuva lama. Osoittaa, että Saksan vanhoillinen autoteollisuus ei ole pysynyt muutoksen mukana.
Minkä maan autoteollisuus on tässä murroksessa Saksan autoteollisuutta edellä?
Kun kerran kysyit niin etsin sinulle vastauksen. Täältä voit lukea autonvalmistajasta, jonka automerkkien myynti ja markkinaosuus nousivat Euroopan laskussa olevilla automarkkinoilla:
@Katukivi kirjoitti:
Nobel-palkitut asiantuntijat pitävät Saksan autotelllisuuden tilannetta jonain laman ja hitaamman kasvunajan ajan merkkinä, kun eivät enemmästä ja suuresta meneillään olevasta autoteollisuuden murroksesta mitään ymmärrä:
Lisätään tähän vielä tämä aiemmin kirjoittamani, tämän lukijoiden ymmärryksen kirkastamiseksi:
Tesla on noussut jo sijalle 16 juuri julkaistussa syyskuun ensirekisteröintien tilastossa. Koko vuoden tilastossa se on kivunnut pikkuhiljaa yhä ylemmäs ja ylemmäs. Se on siinä nyt jo sijalla 22 ja on ohittanut monet perinteiset suuret vanhanaikaisia autoja valmistavat automerkit.
Parin vuoden päästä pelkällä polttomoottorilla varustetulla autolla ei ole mitään vaihtoarvoa. Tesla perustettiin vuonna 2003 ja ensimmäinen Tesla valmistui vuonna 2008. Nyt mennään jo tässä. Muutos on todella nopeaa.
Pian myös huoltoasemien pihat kasvavat männyn taimia ja horsmaa:
Moottoribensiiniä on myyty tammi-elokuussa noin 2,2 prosenttia viime vuoden vastaavaa ajankohtaa vähemmän. Myös dieselin myynti on alentunut noin 1,2 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
Saksan autoteollisuuden lama ei ole yleinen lama, kuten sanoin. Se on vain Saksan autoteollisuuden murroksesta johtuva lama. Osoittaa, että Saksan vanhoillinen autoteollisuus ei ole pysynyt muutoksen mukana.
Minkä maan autoteollisuus on tässä murroksessa Saksan autoteollisuutta edellä?
Kun kerran kysyit niin etsin sinulle vastauksen. Täältä voit lukea autonvalmistajasta, jonka automerkkien myynti ja markkinaosuus nousivat Euroopan laskussa olevilla automarkkinoilla:
Hybridi-Lexus verotti saksalaisten premiumien myyntiä.
Tämäkin todistaa, että yhden maan autonvalmistajien autojen suosion lasku ei tarkoita Euroopan tai maailman laajuista talouslamaa.
Ai yksittäiseten merkkien myynnin lyhytaikainen heilahteluko vastaa tuohon kysymykseen. Sittenhän ilmeisesti Lancia/Chrysler, Dacia ja varsin Alpine ovat tämän autoilun murroksen vetureita. Teslankin prosentit ovat suuria ja se sentään myy myös ladattavia autoja, joiden suhteen Toyota hakee vetoapua edelläkävijöiltä.
Tojolla on vähän plussa, mutta Nissan ja Honda ovat niin tukevasti pakkasella, että maasta puhuttaessa argumenttisi ei toimi.
Arvotonta Ässäpariani odotellessani voin nostaa tarjoustani. Maksan Ässäparista yhden saman kuntoluokan E-sarjalaisen verran.
Periaate on selvä, ollut jo pitkään. Muutos kestää vielä sen verran, että ihan huoletta voi vielä ostaa polttomoottorisen, jos löytää mieleisensä mallin.
Vuosi sitten elokuussa tässä osioissa käytiin väitt....keskustelua siitä, onko Toyotan termi itselataava hybridi harhaanjohtavaa markkinointia. Termi alkaa vakiintua, sillä nyt jo Ford käyttää samaa termiä mainonnassaan.
Termin lanseeraamista kaupalliseen käyttöön ei muistaakseni epäilty, mutta aika moni piti sitä teknisesti harhaanjohtavana.
Markkinoinnin tavoitehan on rakentaa niin kauniita mielikuvia kuin ilman oikeusjuttuun johtavaa valehtelemista on mahdollista. Tässä viitekehyksessä termi on loistavasti valittu kuvaamaan lataushybridiä huonompaa hybriditekniikkaa.
Saksa on Kauppalehden mukaan sähköautoilun kehitysmaa.
"Kuluvan vuoden alkupuolella Saksassa myytiin reilut 31 000 sähköautoa ja vajaat 103 000 ladattavaa hybridiä. Kansantalouden kokoon nähden Saksa on edelleen sähköautojen kehitysmaa."
Saksan autoteollisuuden lama ei ole yleinen lama, kuten sanoin. Se on vain Saksan autoteollisuuden murroksesta johtuva lama. Osoittaa, että Saksan vanhoillinen autoteollisuus ei ole pysynyt muutoksen mukana.
17.10.2019 Autot 8:24
Euroopan autojärjestö ACEA kertoi keskiviikkona, että uusien henkilöautojen rekisteröinnit kasvoivat syyskuussa 14,5 prosenttia 1,2 miljoonaan kappaleeseen vuoden takaisesta syyskuusta.
Autokauppa kasvoi syyskuussa kaikissa EU-maissa paitsi Bulgariassa. Saksassa autojen myynti kasvoi peräti 22,2 prosenttia.
Saksan autoteollisuuden lama ei ole yleinen lama, kuten sanoin. Se on vain Saksan autoteollisuuden murroksesta johtuva lama. Osoittaa, että Saksan vanhoillinen autoteollisuus ei ole pysynyt muutoksen mukana.
17.10.2019 Autot 8:24
Euroopan autojärjestö ACEA kertoi keskiviikkona, että uusien henkilöautojen rekisteröinnit kasvoivat syyskuussa 14,5 prosenttia 1,2 miljoonaan kappaleeseen vuoden takaisesta syyskuusta.
Autokauppa kasvoi syyskuussa kaikissa EU-maissa paitsi Bulgariassa. Saksassa autojen myynti kasvoi peräti 22,2 prosenttia.
Se mitä tapahtui syyskuussa ei ole mitään merkitystä, koska viime vuoden syyskuun alussa tuli voimaan uusi WLTP-päästömittaustapa ja se pudotti autojen myyntiä silloin rajusti. Siksi nousuprosentit ovat nyt noin suuria.
Se mitä on tapahtunut tämän vuoden aikana on merkitystä ja siellä esim. Volkswagen-konsernin automerkkien myyntiluvut ovat raskaasti miinusmerkkisiä. Miltäs tämä näyttää? Tuohon taulukosta näkyvään viime vuoden madonlukuun on helppo esitellä isoja nousuprosentteja vaikka myynti on edelleen alamaissa tämän vuoden syyskuussakin:
Se mitä on tapahtunut tämän vuoden aikana on merkitystä ja siellä esim. Volkswagen-konsernin automerkkien myyntiluvut ovat raskaasti miinusmerkkisiä. Miltäs tämä näyttää? Tuohon taulukosta näkyvään viime vuoden madonlukuun on helppo esitellä isoja nousuprosentteja vaikka myynti on edelleen alamaissa tämän vuoden syyskuussakin:
Siis Euroopassahan VW:n merkkien myytiluvuista puolet on plussalla ja puolet miinuksella. Kokonaismyynti on kahden eniten myydyn mallin lähipäivänä tapahtuvaa uusiutumista osotellessa karvan verran miinuksella, mutta kuitenkin keskiarvoa vähemmän miinuksella.
Talous
Katumaasturibuumi on teollisuutta pahempi päästöjen kasvattaja, osoittaa Kansainvälisen energiajärjestön laskelma
Kansainvälisen energiajärjestön tutkijoiden mukaan citymaasturit ovat toiseksi suurin päästöjen kasvun lähde maailmassa.
Termin (itselataava hybridi) lanseeraamista kaupalliseen käyttöön ei muistaakseni epäilty, mutta aika moni piti sitä teknisesti harhaanjohtavana.
....jonka takia markkinointia pidettiin keskustelussa harhaanjohtavana.
Markkinoinnin tavoitehan on rakentaa niin kauniita mielikuvia kuin ilman oikeusjuttuun johtavaa valehtelemista on mahdollista.
Ja siitäkö Fordilla on kyse mielestäsi?
Tässä viitekehyksessä termi on loistavasti valittu kuvaamaan lataushybridiä huonompaa hybriditekniikkaa.
Eipä se huono termi olekaan. En vain keksi miksi kumpikaan kuvaisi paremmuutta, tai keskinäistä järjestystä. Ovatpahan vaihtoehtoisia ratkaisuja matkalla täydelliseen sähköistykseen, sitten joskus. Ja loput lienee makuasioita. Jossakin pohjasakassa lienee sitten kevythybridi, vai?
Jonku pitäisi alkaa markkinoimaan uudenlaisia polttiksia termeillä tankkaus- ja huoltovapaa.
Kun bensatankkiin ei ole täyttöyhdettä, niin ei tarvitse käydä huoltoasemalla tankillä nuuhkimassa bensankatkua. Tehtaalla tankkiin laitettu bensa riittää korkeintaan tuhannen kilometrin matkaan, niin silloin tekniikka ei tarvitse mitään huoltoja eikä edes öljyn lisäyksiä/tarkastuksia! Mahtavaa.
Vai olisi itsehuoltava parempi termi, kun tuo itselataavakin tuntuu löytävän aika hyvin maaliin?
Minulla on jo toinen itselataava Toyota, enkä ole tullut petetyksi, kertaakaan ei ole tarvinnut ladata ja auto kulkee etenkin kaupunkiliikenteessä sähkömoottorilla puoletkin matkasta polttomoottori sammuneena.
Polttomoottoria ei myyjä esitellytkään itsetankkaavana.
@_Quu kirjoitti:
Minulla on jo toinen itselataava Toyota, enkä ole tullut petetyksi, kertaakaan ei ole tarvinnut ladata ja auto kulkee etenkin kaupunkiliikenteessä sähkömoottorilla puoletkin matkasta polttomoottori sammuneena.
Polttomoottoria ei myyjä esitellytkään itsetankkaavana.
Tuollaiseen itselataavaanhan tuo itsetankkaava (fav. brand) zero emission drive system -konsepti toimisikin hyvin. Voisi sitten ajaa pelkällä itselatautuvalla sähköakulla, kun se tankillinen bensaa olisi poltettu. Itselataavia autoja minullakin ollut kaikki muut kuin tämä viimeinen eli kokemusta löytyy.
Jotkut jaksavat vastustaa sähköautoja, koska heillä on oma lehmä ojassa. Täälläkin TM:n keskustelepalstoilla kehitellään pienimmistäkin negatiivisista asioista suuria. Aivan kuin muissa autoissa ei olisi vastaavaa tai muita ongelmia. Se bensa-asema tai korjaamo ei enää periydy isältä pojallle ainakaan samanlaisena, kirjoitellaanpa mitä tahansa.
@Katukivi kirjoitti:
Enää eivät pelkällä polttomottorilla varustetut auot mene kaupaksi. Niitä myydän nyt kovin tarjoushinnoin.
Microsoft News - Uuutise kirjoittaa:
"Autoliikkeet myyvät vuosien 2018 ja 2019 autoja mahtavin tarjoushinnoin."
Se juttu jatkuu: Autoliikkeet pyrkivät epätoivoisesti hankkiutumaan eroon myymättömistä vuosien 2018 ja 2019 autoista tehdäkseen tilaa vuoden 2020 malleille. Nokkelat netinkäyttäjät voivat käyttää tilaisuuden hyväksi ja saada uskomattoman alennuksen uudesta autosta.
Suomen liikenteen nopea sähköistyminen tapahtuu ulkomailta käytettynä tapahtuvan tuonnin kautta.
Tänä vuonna Suomessa on ensirekisteröity ladattavia hybridejä syyskuun loppuun mennessä 3469 autoa, mutta ulkomailta käytettynä on tuotu enemmän eli 3540 ladattavaa hybridiä.
Sähköautoja on ensirekisteröity 1576 autoa, mutta vain 290 autoa on tuotu ulkomailta tuona vastaavana ajanjaksona.
Ladattavien hybridien määrän lisääntyminen Suomessa on näin ollen aika hurjaa. Yhdeksässä kuukaudessa 7009 ladattavaa hybridiä.
http://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Kaytettyna_maahantuodut/
Ostajat näköjään tekevät vero-optimointia, koska vähäveroisten patterivetoisten lisäksi samana ajanjaksona tuli noin sata tuhatta kokonaan ilmaista (=arvotonta) mäntämoottoriautoa.
Vuoden lopussa olisikin mielenkiintoista nähdä Traficomin tiedoista ajetut tiedot sähköautojen ja ladattavien hybridien määrästä Suomessa. Ulkomailta käytettynä tuominen kasvatttaa myös näköjään kovasti niiden lukumäärää.
Suomalaisten autokauppiaiden ongelma ei ole vain käytettyjen dieselautojen tuonti ulkomailta vaan myös ladattavia hybridejä tuotaan paljon.
Totta. Ennätysvuotta kohdenhan tässä ollaan taas kerran menossa, joten on mielenkiintoista nähdä, millaisia härveleitä rajan yli tuodaan.
Lataushybridien ja sähköautojen osuus yksityistuonnista on jo yli kaksinkertainen uutena myytäviin verrattuna.
Autoa ulkomailta hakeva sopeutuu vero-ohjaukseen aitosuomiauton ostajaa nopeammin, eikä tämä ole ensimmäinen kerta. Uuden ostaja katsoo vain hintaa, mutta tuojaa kiinnostaa myös kilpien hinta Verottajan Paratiisissa.
Suomessa käytettynä ostetusta valtio ei saa enää yhtään autoveroa, mutta käytettynä tuodusta saa ja sen jälkeen se varsinainen lypsäminen alkaa.
Esim. Mercedes-Benz E 220 d vuotuinen ajoneuvovero 699,34 € + polttoaineverot.
Suomessa tänä vuonna (2019) on syyskuun loppuun mennessä ensirekisreröity sähköautoja ja ladattavia hybridejä yhteensä 5045 autoa ja tuotu käytettynä ulkomailta yhteensä 3.830. Ladattavia hybridejä on tuotu käytettynä ulkomailta 71 autoa enemmän kuin ensirekisteröity uutena Suomessa. Syy tähän on auto nimeltä Opel Ampera.
Ystäväni Elon Musk tuli tuekseni:
"Ottaen huomioon, miten nopeasti maailma kulkee kohti sähköisiä ajoneuvoja, voi bensa- ja dieselautoille ennustaa varsin alhaista jälleenmyyntiarvoa, varoittelee Teslan toimitusjohtaja Elon Musk Twitterissä."
"Ny Teknikin mukaan markkinoilla on tällä hetkellä ylitarjontaa käytetyistä Mersuista, Bemareista ja Audeista, sillä moni niillä ajanut on vaihtanut nimenomaan Teslaan. Kysyntä käytettyjä premium-saksalaisia kohtaan ei kuitenkaan ole kasvanut."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/elon-muskilla-huonoja-uutisia-bensa-ja-dieselautoilla-ajaville-suurpankki-povaa-kaaosta-kaytettyjen-autojen-markkinoille/7584870
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/elon-musk-ennustaa-bensa-ja-dieselautoille-melko-alhaista-jalleenmyyntiarvoa/b28b21df-560f-47ab-85ce-451c79ba71d6
Siinä se nähtiin "asiantuntijoiden" näkemys.
Saksan autoteollisuuden lama ei ole yleinen lama, kuten sanoin. Se on vain Saksan autoteollisuuden murroksesta johtuva lama. Osoittaa, että Saksan vanhoillinen autoteollisuus ei ole pysynyt muutoksen mukana.
https://www.hs.fi/talous/art-2000006265555.html
Minkä maan autoteollisuus on tässä murroksessa Saksan autoteollisuutta edellä?
Kun kerran kysyit niin etsin sinulle vastauksen. Täältä voit lukea autonvalmistajasta, jonka automerkkien myynti ja markkinaosuus nousivat Euroopan laskussa olevilla automarkkinoilla:
https://newsroom.toyota.eu/toyota-corolla-lexus-ux-and-hybrid-sales-lift-toyota-to-53-market-share-in-europe-with-838000-vehicle-sales-jan-to-sept/
Hybridi-Lexus verotti saksalaisten premiumien myyntiä.
Tämäkin todistaa, että yhden maan autonvalmistajien autojen suosion lasku ei tarkoita Euroopan tai maailman laajuista talouslamaa.
Ai yksittäiseten merkkien myynnin lyhytaikainen heilahteluko vastaa tuohon kysymykseen. Sittenhän ilmeisesti Lancia/Chrysler, Dacia ja varsin Alpine ovat tämän autoilun murroksen vetureita. Teslankin prosentit ovat suuria ja se sentään myy myös ladattavia autoja, joiden suhteen Toyota hakee vetoapua edelläkävijöiltä.
Tojolla on vähän plussa, mutta Nissan ja Honda ovat niin tukevasti pakkasella, että maasta puhuttaessa argumenttisi ei toimi.
Arvotonta Ässäpariani odotellessani voin nostaa tarjoustani. Maksan Ässäparista yhden saman kuntoluokan E-sarjalaisen verran.
Periaate on selvä, ollut jo pitkään. Muutos kestää vielä sen verran, että ihan huoletta voi vielä ostaa polttomoottorisen, jos löytää mieleisensä mallin.
Vuosi sitten elokuussa tässä osioissa käytiin väitt....keskustelua siitä, onko Toyotan termi itselataava hybridi harhaanjohtavaa markkinointia. Termi alkaa vakiintua, sillä nyt jo Ford käyttää samaa termiä mainonnassaan.
https://www.ford.fi/henkiloautot/mondeo/ominaisuudet/hybrid-technology
Kukas tunnustaa epäilleensä termin mahdollisuuksia taannoin?
Termin lanseeraamista kaupalliseen käyttöön ei muistaakseni epäilty, mutta aika moni piti sitä teknisesti harhaanjohtavana.
Markkinoinnin tavoitehan on rakentaa niin kauniita mielikuvia kuin ilman oikeusjuttuun johtavaa valehtelemista on mahdollista. Tässä viitekehyksessä termi on loistavasti valittu kuvaamaan lataushybridiä huonompaa hybriditekniikkaa.
Saksa on Kauppalehden mukaan sähköautoilun kehitysmaa.
"Kuluvan vuoden alkupuolella Saksassa myytiin reilut 31 000 sähköautoa ja vajaat 103 000 ladattavaa hybridiä. Kansantalouden kokoon nähden Saksa on edelleen sähköautojen kehitysmaa."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saksan-autojatit-piiskaavat-kauppiaita-myymaan-enemman-sahkoautoja-vw-kauppias-kertoo-mahdottomasta-tavoitteesta/b0623579-a388-4c8c-9879-f3413d0db45b?ref=iltalehti:2df2&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.236099201.1019368515.1571128333-170212259.1568298122
17.10.2019 Autot 8:24
Euroopan autojärjestö ACEA kertoi keskiviikkona, että uusien henkilöautojen rekisteröinnit kasvoivat syyskuussa 14,5 prosenttia 1,2 miljoonaan kappaleeseen vuoden takaisesta syyskuusta.
Autokauppa kasvoi syyskuussa kaikissa EU-maissa paitsi Bulgariassa. Saksassa autojen myynti kasvoi peräti 22,2 prosenttia.
Se mitä tapahtui syyskuussa ei ole mitään merkitystä, koska viime vuoden syyskuun alussa tuli voimaan uusi WLTP-päästömittaustapa ja se pudotti autojen myyntiä silloin rajusti. Siksi nousuprosentit ovat nyt noin suuria.
Se mitä on tapahtunut tämän vuoden aikana on merkitystä ja siellä esim. Volkswagen-konsernin automerkkien myyntiluvut ovat raskaasti miinusmerkkisiä. Miltäs tämä näyttää? Tuohon taulukosta näkyvään viime vuoden madonlukuun on helppo esitellä isoja nousuprosentteja vaikka myynti on edelleen alamaissa tämän vuoden syyskuussakin:
https://www.statista.com/statistics/276300/market-share-of-volkswagen-based-on-new-car-registrations-in-the-eu/
Siis Euroopassahan VW:n merkkien myytiluvuista puolet on plussalla ja puolet miinuksella. Kokonaismyynti on kahden eniten myydyn mallin lähipäivänä tapahtuvaa uusiutumista osotellessa karvan verran miinuksella, mutta kuitenkin keskiarvoa vähemmän miinuksella.
Saksan autoteollisuus on paljon muutakin kuin VW
Talous
Katumaasturibuumi on teollisuutta pahempi päästöjen kasvattaja, osoittaa Kansainvälisen energiajärjestön laskelma
Kansainvälisen energiajärjestön tutkijoiden mukaan citymaasturit ovat toiseksi suurin päästöjen kasvun lähde maailmassa.
@740 GLE kirjoitti:
....jonka takia markkinointia pidettiin keskustelussa harhaanjohtavana.
Ja siitäkö Fordilla on kyse mielestäsi?
Eipä se huono termi olekaan. En vain keksi miksi kumpikaan kuvaisi paremmuutta, tai keskinäistä järjestystä. Ovatpahan vaihtoehtoisia ratkaisuja matkalla täydelliseen sähköistykseen, sitten joskus. Ja loput lienee makuasioita. Jossakin pohjasakassa lienee sitten kevythybridi, vai?
Jonku pitäisi alkaa markkinoimaan uudenlaisia polttiksia termeillä tankkaus- ja huoltovapaa.
Kun bensatankkiin ei ole täyttöyhdettä, niin ei tarvitse käydä huoltoasemalla tankillä nuuhkimassa bensankatkua. Tehtaalla tankkiin laitettu bensa riittää korkeintaan tuhannen kilometrin matkaan, niin silloin tekniikka ei tarvitse mitään huoltoja eikä edes öljyn lisäyksiä/tarkastuksia! Mahtavaa.
Vai olisi itsehuoltava parempi termi, kun tuo itselataavakin tuntuu löytävän aika hyvin maaliin?
Minulla on jo toinen itselataava Toyota, enkä ole tullut petetyksi, kertaakaan ei ole tarvinnut ladata ja auto kulkee etenkin kaupunkiliikenteessä sähkömoottorilla puoletkin matkasta polttomoottori sammuneena.
Polttomoottoria ei myyjä esitellytkään itsetankkaavana.
Tuollaiseen itselataavaanhan tuo itsetankkaava (fav. brand) zero emission drive system -konsepti toimisikin hyvin. Voisi sitten ajaa pelkällä itselatautuvalla sähköakulla, kun se tankillinen bensaa olisi poltettu. Itselataavia autoja minullakin ollut kaikki muut kuin tämä viimeinen eli kokemusta löytyy.
Vitsi vitsi, ei minunkaan ole missään autossa tarvinnut akkua ladata.
Jotkut jaksavat vastustaa sähköautoja, koska heillä on oma lehmä ojassa. Täälläkin TM:n keskustelepalstoilla kehitellään pienimmistäkin negatiivisista asioista suuria. Aivan kuin muissa autoissa ei olisi vastaavaa tai muita ongelmia. Se bensa-asema tai korjaamo ei enää periydy isältä pojallle ainakaan samanlaisena, kirjoitellaanpa mitä tahansa.
Enää eivät pelkällä polttomottorilla varustetut auot mene kaupaksi. Niitä myydän nyt kovin tarjoushinnoin.
Microsoft News - Uuutise kirjoittaa:
"Autoliikkeet myyvät vuosien 2018 ja 2019 autoja mahtavin tarjoushinnoin."
Täällä ollaan jo neljättä vuotta odoteltu niitä lupaamiasi arvonsa menettäneitä polttomoottoriautoja! Joko vihdoin kerrot, että mistä niitä saa hakea?
Ei putkitelkkareitakaan ilmaiseksi missään vaiheessa jaettu, mutta ei niistä erityisen kovaa hintaa enää saa.
Se juttu jatkuu: Autoliikkeet pyrkivät epätoivoisesti hankkiutumaan eroon myymättömistä vuosien 2018 ja 2019 autoista tehdäkseen tilaa vuoden 2020 malleille. Nokkelat netinkäyttäjät voivat käyttää tilaisuuden hyväksi ja saada uskomattoman alennuksen uudesta autosta.