Vaikka sähköhärvelit tuottaisivat vain 10 prosenttia auton tehoista ja polttomoottori tuottaisi 90 prosenttia auton tehoista niin kyseessä on edelleen muu kuin pelkällä polttomoottorilla toimiva auto, olkoonkin että tuo 10 prosenttia on naurettavan pieni osuus. Tällaista autoa (jos sellaista ylipäätään on) olisikin sopivinta kutsua pääosin polttomoottorilla kulkevaksi autoksi.
Kevythybridiä pidetään myös sähköautona. Kevythybridit käyttävät sekä polttomoottoria että sähkömoottoria ja vähentävät päästöjä ja polttoaineen kulutusta. Tämä tapahtuu hyödyntämällä energiaa, joka on varastoitu jarrutuksista 48 voltin akkuun. Energiaa käytetään polttomoottorin tehostamiseen liikkeelle lähtöjen aikana.
Liikuttaako sähkömoottori kevythybridiä?
Ei. Sähkömoottori tukee polttomoottoria ja vähentää sen kuormaa.
Mikä on kevythybridin suurin etu?
Kevythybridi vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Se on yleensä edullisempi vaihtoehto kuin täyshybridi tai plug-in-hybridi.
Mitä eroa on kevythybridillä, täyshybridillä ja plug-in-hybridillä?
Kevythybridissä sähkömoottori tukee polttomoottoria. Täyshybridissä on suurempi sähkömoottori ja akku kuin kevythybridissä. Täyshybridi voi toimia lyhyitä matkoja pelkällä sähkömoottorilla ja ladata akkua polttomoottorin tai jarrutusenergian talteenoton avulla. Plug-in-hybridin voi ladata kotona tai yleisellä latausasemalla. Se tarjoaa pidemmän toimintasäteen sähköllä ajettaessa suuremman akuston ja sähkömoottorin ansiosta. Plug-in-hybridin sähkövoima riittää monien päivittäisiin työmatkoihin.
@▫️ kirjoitti:
Vaikka sähköhärvelit tuottaisivat vain 10 prosenttia auton tehoista ja polttomoottori tuottaisi 90 prosenttia auton tehoista niin kyseessä on edelleen muu kuin pelkällä polttomoottorilla toimiva auto, olkoonkin että tuo 10 prosenttia on naurettavan pieni osuus. Tällaista autoa (jos sellaista ylipäätään on) olisikin sopivinta kutsua pääosin polttomoottorilla kulkevaksi autoksi.
Heh..tuota...
Autot ei kulje moottorien tuottamalla teholla, vaan niihin tankatulla energialla.
Kovia muutoksia pitää tulla kahden seuraavan vuoden aikana. Bensa-auton pitää kuluttaa korkeintaan 4,1 litraa satasella ja dieselauton korkeintaan 3,6 litraa satasella. Näinköhän onnistuu.?
"Om bara två år måste alla biltillverkare som vill sälja bilar i EU ha ett modellprogram där koldioxidutsläppen ligger på högst 95 gram koldioxid per kilometer.
Det innebär en förbrukning på högst 4,1 l/100 km för bensinbilar och 3,6 l/100 km för dieselmodeller – en ganska stor förändring jämfört med idag."
Eikös noissa luvuissa pitäisi olla kyse keskiarvoista? Lainauksessa ei niin lue, mutta ainakin tähän saakka olen käsittänyt että kyse on valmistajan koko malliston keskiarvosta. Lisäksi sähköautot lasketaan tuplana, ja jotain muita lobbareiden aikaansaamia erikoisuuksia, joten oikeassa elämässä lopputulema tai edes vaatimustaso ei ole tuo.
"Eikös noissa luvuissa pitäisi olla kyse keskiarvoista?"
Kyse kai on malliston keskiarvosta kerrottuna myytyjen autojen määrällä. Melkoista salatiedettä tämäkin.
"Jato har också gjort en uträkning på hur mycket biltillverkarna skulle behöva betala om de inte lyckas sänka sina koldioxidutsläpp. Det fastställda straffet är 95 euro per gram över gränsvärdet 95, multiplicerat med hur många bilar som sålts. Volvo riskerar exempelvis en böteslapp på 2.425 euro, alltså drygt 23.000 kronor per bil om de inte vidtar åtgärder."
Tässä juttua Jato Dynamicsin ankarista arvioista koskien päästösakkojen suuruutta valmistajille. Kaikille muille paitsi Toyotalle olisi tulossa huimat sakot Euroopassa. Esimerkiksi VW joutuisi maksamaan 9,19 miljardia euroa sakkoina. Toyota maksaisi vain 550 miljoonaa.
Kaikki muut valmistajat paitsi Toyota olisivat jutun mukaan todella kaukana tavoitellusta päästötasosta, Toyota olisi vain 7,8 gramman päässä laskettuna nykyisillä päästöillä. Muut olisivat kaikki vähintään parinkymmenen gramman päässä.
Kun noita sakko-arvioita katsoo, niin ei varmaan kovin moni enää ihmettele miksi tarvitaan sähköautoja.
Saksan autoteollisuus on laitettu niin ahtaalle että sen olemassaolo jatkossa on jo hieman kyseenalainen ja uhkailu noilla järjettömän kuuloisilla sakoilla laittaa kysymään missä on näiden uhkailijoiden maalaisjärki. Saksan autoteollisuus on kansantaloudellisesti niin merkittävä tekijä että on aiheellsita kysyä onko tuo toiminta poliitikkojen taholta laillistettua sanelupolitiikkaa, kovinkaan viisasta se ei ole. Päästötavoitteiden kanssa hätäileminen autoteollisuuden kohdalla on täysin ylimitoitettu kun tietyt maat päästävät taivaalle moninkertaisesti sen mitä esimerkiksi Suomen teollisuus tuottaa päästöjä ilmoille.
En tiedä onko kenelläkään käynyt mielessä tässä ilmastohysteriassa jos Saksan autonvalmistusteollisuus alkaa isosti yskähtelemään päästötavoitteidensa kanssa ja poliittiset päättäjät ajavat härkäpäisesti lukuja alas ajattelematta seurauksia. Noissa piireissähän ei tunnetusti järjellä ole käyttöä vaan päätöksiä tehdään sen enempää miettimättä. Näin ongelmat saattavat alkaa heijastumaan ensimmäiseksi tänne meille ja Uudenkaupungin autotehdas on liipasimella jos autonvalmistusta aletaan alasajamaan.
@tracktest kirjoitti:
En tiedä onko kenelläkään käynyt mielessä tässä ilmastohysteriassa jos Saksan autonvalmistusteollisuus alkaa isosti yskähtelemään päästötavoitteidensa kanssa ja poliittiset päättäjät ajavat härkäpäisesti lukuja alas ajattelematta seurauksia. Noissa piireissähän ei tunnetusti järjellä ole käyttöä vaan päätöksiä tehdään sen enempää miettimättä. Näin ongelmat saattavat alkaa heijastumaan ensimmäiseksi tänne meille ja Uudenkaupungin autotehdas on liipasimella jos autonvalmistusta aletaan alasajamaan.
Jos vastakkain on maapallon pelastsminen ja Saksalais-Suomalaiset työpaikat, niin kyllä minä ennemmin pidän sen maapallon.
Joo joo, ei sitä pelasteta pelkillä EUn asettamilla sanktioilla, mutta joka sektorilla pitää tehdä paljon.
Minä tein henk. koht sen verran että maksan Kompensäätiön kautta CO2n nollauksen kuukausittain. Lämmitän maalämmöllä ja lataan hybridin. Ei sekään maailmaa pelasta, mutta teenpähän jotain.
"Kansainvälisen määritelmän mukaisesti myös ladattavat hybridit ovat sähköautoja, sillä ne voi pakottaa napin painalluksella käyttämään ainoastaan sähkömoottoria. Saman määritelmän mukaan ajon aikana latautuvat hybridit eivät ole varsinaisia sähköautoja."
"Itselaataavat" hybridit eivät kuitenkaan ole pelkästään polttomottorilla varustettuja autoja.
Millä mittarilla Saksan autoteollisuus on laitettu ahtaalle? Saksan autoteollisuushan tekee alallla oikein hyvää tulosta ja kasvaa hyvää tahtia. Firmojen talous on ollut vakaa jo pitkään ja saksalaiset ovat olleet lähinna ostolaidalla.
@NHB kirjoitti:
Millä mittarilla Saksan autoteollisuus on laitettu ahtaalle? Saksan autoteollisuushan tekee alallla oikein hyvää tulosta ja kasvaa hyvää tahtia. Firmojen talous on ollut vakaa jo pitkään ja saksalaiset ovat olleet lähinna ostolaidalla.
Kauppalehti kirjoitti jokin aika sitten, että Volkswagenin myynti tänä vuonna on laskenut heinäkuun loppuun mennessä maailmanlaajuisesti 3,2 %. Muiden saksalaisten automerkkien myynnistä en tiedä. Tämä kuva antaa jotain kuvaa siitä minne ollaan menossa. Mielestäni saksalainen autoteollisuus on nyt vähän tipahtanut tästä ajasta. Se, että hehkuttaa tulevilla ladattavilla hybrideillä ja sähköautoilla ei riitä, pitäisi aidosti jotain tapahtuakin.
@NHB kirjoitti:
Millä mittarilla Saksan autoteollisuus on laitettu ahtaalle? Saksan autoteollisuushan tekee alallla oikein hyvää tulosta ja kasvaa hyvää tahtia. Firmojen talous on ollut vakaa jo pitkään ja saksalaiset ovat olleet lähinna ostolaidalla.
Kauppalehti kirjoitti jokin aika sitten, että Volkswagenin myynti tänä vuonna on laskenut heinäkuun loppuun mennessä maailmanlaajuisesti 3,2 %. Muiden saksalaisten automerkkien myynnistä en tiedä. Tämä kuva antaa jotain kuvaa siitä minne ollaan menossa. Mielestäni saksalainen autoteollisuus on nyt vähän tipahtanut tästä ajasta. Se, että hehkuttaa tulevilla ladattavilla hybrideillä ja sähköautoilla ei riitä, pitäisi aidosti jotain tapahtuakin.
Minkä maan autoteollisuus sitten on jotenkin oleellisesti paremmin mukana? Jenkitkö Teslan voimin vai kiinalaiset?
Taas tuli vastaan yksi naula polttomoottoristen arkkuun. Tämän olinkin jo unohtanut koska se ei koskenut CVT-vaihteistollista Subarua. Sitä (minun käytössäni) edeltäneessä Passatissa Start-Stop ja DSG saattoivat mennä sekaisin tilanteessa jossa oli pysähdyksissä, teki pienen valutuksen eteenpäin, pysähtyi, ja lähti liikkeelle. Varsin tavallinen tilanne risteyksissä . Oikea tapa toimia on rauhoittaa tilanne, painaa jarrua riittävän pitkän ajan ja sitten vasta lähteä liikkeelle. Kerran kuitenkin jäin tämän seurauksena raitiovaunukiskoille piinaavan pitkien sekuntien ajaksi.
Vuokra-mersu muistutti juuri tästä "ominaisuudesta", mikä on varsin inhottavaa, ja antaa itselle ja muille fiiliksen että on "stumpannut" manuaalivaihteisen auton. Ei kiva. Eikä varmasti tapahdu sähköllä liikuttaessa.
@perussuomalainen kirjoitti:
"Autoja voit ostaa kaupasta ja latureita rakennetaan koko ajan lisää. "
Höpön löpön sellasia autoja ei saa mistään eikä sinulla ole tiedossa suomeenkaan yhtään ainuttakaan 350kw laturia bussikaavailuja lukuunottamatta.
Aivan ja miksipä noita latureita olisi tullossakaan, kun tosiaan eihän ole eikä ole tulossa mitään sähköautoja. Sähkökin on vielä keksimättä. Fake newsejä ja vaporwarea koko sähkö.
@perussuomalainen kirjoitti:
"Autoja voit ostaa kaupasta ja latureita rakennetaan koko ajan lisää. "
Höpön löpön sellasia autoja ei saa mistään eikä sinulla ole tiedossa suomeenkaan yhtään ainuttakaan 350kw laturia bussikaavailuja lukuunottamatta.
Aivan ja miksipä noita latureita olisi tullossakaan, kun tosiaan eihän ole eikä ole tulossa mitään sähköautoja. Sähkökin on vielä keksimättä. Fake newsejä ja vaporwarea koko sähkö.
@_Quu kirjoitti:
Moottori on auton voimanlähde: se tuottaa auton tarvitseman voiman polttoaineesta tai sähkövirrasta.
Heh tuota..
Se voimanlähde on esim. raakaöljy...Ilman polttoainetta se sinun voimanlähteesi ei liikuta autoa
Taidat olla taas aivan tyystin pihalla autoista
On varmaan mahdoton tehtävä pyytää miettimään tuo kommenttisi uudestaan.
Heh ihme jankuttaja oot. On se joo vaikea ymmärtää että ilman polttoainetta se auto ei kulje ja se lopunperin määrää auton kulun - ei polttoaientta, ei ajoa. Liian vaikeaa joillekkin wanhoille jarruille.
@perussuomalainen kirjoitti:
"Autoja voit ostaa kaupasta ja latureita rakennetaan koko ajan lisää. "
Höpön löpön sellasia autoja ei saa mistään eikä sinulla ole tiedossa suomeenkaan yhtään ainuttakaan 350kw laturia bussikaavailuja lukuunottamatta.
Aivan ja miksipä noita latureita olisi tullossakaan, kun tosiaan eihän ole eikä ole tulossa mitään sähköautoja. Sähkökin on vielä keksimättä. Fake newsejä ja vaporwarea koko sähkö.
Ei ole autoja olemassa tälle lokakuun yhdelle laturille. Ja tuohon tulee saastuttavaa fossiilisähköä, joten se on menneisyyttä jo ennen aukeamistaan.
Sinullehan on tunnetusti biokaasu keksimättä ja biokaasun resurssit.
Kyllä kyllä ja tämä kova faktahan vain vahvistaa oraakkelimaisen ennustuksesi - Suomeen ei vain ole tulossa yhtään 350 kilowatin laturia. Ei ole suunnitelmia, ei ole latureita eikä ole autojakaan. Itse asiassa sähköäkään ei ole olemassa. Fake news. Hajaantukaa.
@_Quu kirjoitti:
Moottori on auton voimanlähde: se tuottaa auton tarvitseman voiman polttoaineesta tai sähkövirrasta.
Heh tuota..
Se voimanlähde on esim. raakaöljy...Ilman polttoainetta se sinun voimanlähteesi ei liikuta autoa
Taidat olla taas aivan tyystin pihalla autoista
On varmaan mahdoton tehtävä pyytää miettimään tuo kommenttisi uudestaan.
Heh ihme jankuttaja oot. On se joo vaikea ymmärtää että ilman polttoainetta se auto ei kulje ja se lopunperin määrää auton kulun - ei polttoaientta, ei ajoa. Liian vaikeaa joillekkin wanhoille jarruille.
No ei uppoa perussuomalaiselle: SE tuottaa auton tarvitseman voiman polttoaineesta tai sähkövirrasta.
@perussuomalainen kirjoitti:
"Autoja voit ostaa kaupasta ja latureita rakennetaan koko ajan lisää. "
Höpön löpön sellasia autoja ei saa mistään eikä sinulla ole tiedossa suomeenkaan yhtään ainuttakaan 350kw laturia bussikaavailuja lukuunottamatta.
Aivan ja miksipä noita latureita olisi tullossakaan, kun tosiaan eihän ole eikä ole tulossa mitään sähköautoja. Sähkökin on vielä keksimättä. Fake newsejä ja vaporwarea koko sähkö.
Ei ole autoja olemassa tälle lokakuun yhdelle laturille. Ja tuohon tulee saastuttavaa fossiilisähköä, joten se on menneisyyttä jo ennen aukeamistaan.
Sinullehan on tunnetusti biokaasu keksimättä ja biokaasun resurssit.
Kyllä kyllä ja tämä kova faktahan vain vahvistaa oraakkelimaisen ennustuksesi - Suomeen ei vain ole tulossa yhtään 350 kilowatin laturia. Ei ole suunnitelmia, ei ole latureita eikä ole autojakaan. Itse asiassa sähköäkään ei ole olemassa. Fake news. Hajaantukaa.
Mitä h*lvettiä sä horiset mistään oraakkeelista? En minä ole noin sanonut, ei ollut tiedossa vielä vuosi sitten että suurteholatausasemia olisi tulossa lisää, ja itseasiasiassa vaikka näitä tulisi 1000 kappaletta, se ei silti muuta pois sinun omaa TULEVAISUUDEN ENNUSTUSTASI autoilun murroksesta, jos tämä yksi 350kw pönikkä on todiste autoilun murroksesta niin olet kuules pikkasen vajaa - tai mahdollisesti taas raivopäissäsi unohtanut että mistä edes rettelöit. Pitäisin sitä todennäköisenä koska et vaikuta ihan terveelle ja älykkäälle ihmiselle.
Mää kuule arvasin, että rettelöit nyt naama punasena tuosta pönikästä, ja samalla olit unohtanut että mistä alunperin rettelöit, se oli tämä autoilusi murros. Jos sähköautoja edes vähän tulee muiden tekniikoiden rinnalle, ei puhuta vieläkään murroksesta, murros tarkottaisi teidän uskovaisten jotain "100% sähkölle" tason juttuja, sitähän ei tule koskaan tapahtumaan.
Paras viimeiseksi, NHB:n ymmärryksen yli meni sana "uusiutuva sähkö" - tämä raasu pitää autoilun murroksena likaista fossiilisähköä ja yhtä pönikkää mistä sitä ladataan akkuautoihin.
Sigu:
"NHB: Tämä yksi sähköpönikkä mihin tulee fossiilista sähköä on autoilun murros"
@_Quu kirjoitti:
Moottori on auton voimanlähde: se tuottaa auton tarvitseman voiman polttoaineesta tai sähkövirrasta.
Heh tuota..
Se voimanlähde on esim. raakaöljy...Ilman polttoainetta se sinun voimanlähteesi ei liikuta autoa
Taidat olla taas aivan tyystin pihalla autoista
On varmaan mahdoton tehtävä pyytää miettimään tuo kommenttisi uudestaan.
Heh ihme jankuttaja oot. On se joo vaikea ymmärtää että ilman polttoainetta se auto ei kulje ja se lopunperin määrää auton kulun - ei polttoaientta, ei ajoa. Liian vaikeaa joillekkin wanhoille jarruille.
No ei uppoa perussuomalaiselle: SE tuottaa auton tarvitseman voiman polttoaineesta tai sähkövirrasta.
Kai mä nyt tiedän haha! Mutta se polttoaine on sinun "voimanlähde" , ei polttoainetta, ei voimaa koneesta. TAitaa siulla olla galaksin kokonen ego kun näet tarpeelliseksi valistaa mua tälläsistä asioista - ihan niinku joo vaikuttaa siltä etten ymmärrä ja tiiä näistä asioista mitään?
Sigu:
"NBH: Tämä yksi sähköpönikkä on autoilun murros"
Moottori on auton voimanlähde: se tuottaa auton tarvitseman voiman polttoaineesta tai sähkövirrasta.
Sähköautossa on sähkömoottori auton voimanlähde, se tuottaa voimansa ladatusta akusta.
Kysyn perussuomalaiselta, mikä on minun autoni voimanlähde kun ajan sähkömoottorilla?
@perussuomalainen kirjoitti:
"Autoja voit ostaa kaupasta ja latureita rakennetaan koko ajan lisää. "
Höpön löpön sellasia autoja ei saa mistään eikä sinulla ole tiedossa suomeenkaan yhtään ainuttakaan 350kw laturia bussikaavailuja lukuunottamatta.
Aivan ja miksipä noita latureita olisi tullossakaan, kun tosiaan eihän ole eikä ole tulossa mitään sähköautoja. Sähkökin on vielä keksimättä. Fake newsejä ja vaporwarea koko sähkö.
Ei ole autoja olemassa tälle lokakuun yhdelle laturille. Ja tuohon tulee saastuttavaa fossiilisähköä, joten se on menneisyyttä jo ennen aukeamistaan.
Sinullehan on tunnetusti biokaasu keksimättä ja biokaasun resurssit.
Kyllä kyllä ja tämä kova faktahan vain vahvistaa oraakkelimaisen ennustuksesi - Suomeen ei vain ole tulossa yhtään 350 kilowatin laturia. Ei ole suunnitelmia, ei ole latureita eikä ole autojakaan. Itse asiassa sähköäkään ei ole olemassa. Fake news. Hajaantukaa.
Mitä h*lvettiä sä horiset mistään oraakkeelista? En minä ole noin sanonut, ei ollut tiedossa vielä vuosi sitten että suurteholatausasemia olisi tulossa lisää, ja itseasiasiassa vaikka näitä tulisi 1000 kappaletta, se ei silti muuta pois sinun omaa TULEVAISUUDEN ENNUSTUSTASI autoilun murroksesta, jos tämä yksi 350kw pönikkä on todiste autoilun murroksesta niin olet kuules pikkasen vajaa - tai mahdollisesti taas raivopäissäsi unohtanut että mistä edes rettelöit. Pitäisin sitä todennäköisenä koska et vaikuta ihan terveelle ja älykkäälle ihmiselle.
Mää kuule arvasin, että rettelöit nyt naama punasena tuosta pönikästä, ja samalla olit unohtanut että mistä alunperin rettelöit, se oli tämä autoilusi murros. Jos sähköautoja edes vähän tulee muiden tekniikoiden rinnalle, ei puhuta vieläkään murroksesta, murros tarkottaisi teidän uskovaisten jotain "100% sähkölle" tason juttuja, sitähän ei tule koskaan tapahtumaan.
Paras viimeiseksi, NHB:n ymmärryksen yli meni sana "uusiutuva sähkö" - tämä raasu pitää autoilun murroksena likaista fossiilisähköä ja yhtä pönikkää mistä sitä ladataan akkuautoihin.
Sigu:
"NHB: Tämä yksi sähköpönikkä mihin tulee fossiilista sähköä on autoilun murros"
Ennustuksesi annoit kuluvan vuoden helmikuussa. Näiden IONITYN asemien tuleminen Suomeen on kyllä ollu tiedossa yli vuoden ja tuohon puoli vuotta sitten käytyyn keskusteluun linkitin myös uutisen aiheesta, mutta sinä tapasi mukaan jankkasit todellisuudesta irtautunutta mantraasi: mitään ei ole tulossa.
Jälleen kerran, kun väitteesi ovat osoittautuneet huuhaaksi, mielikuvituksesi alkoi laukkaamaan villisti. On todella säälittävää, kun joudut kehittelemään tuollaisia tuulesta temmattuja argumentteja vastapuolen suuhun, kun kerta toisensa jälkeen huomaat olevasi kykenemätön löytämään mitään korjattavaa siitä, mitä olen kirjoittanut. Sinänsä toki on parempi, että käytät noita keksimiäsi älyvapaita lainauksia sigunasi, niin palstan satunnaiset ja uudet käyttäjätkin huomaavat heti sen, millainen erikoishahmo olet.
Eikö se murrosta todista, että VW lanseeraa vuonna 2026 viimeisen pohjalevyn polttomoottori-autoille. Tästä kymmenen vuotta kun nuo polttisautot on ajettu loppuun, niin VW-merkkisiä polttisautoja ei enää ole liikenteessä.
@▫️ kirjoitti:
Eikö se murrosta todista, että VW lanseeraa vuonna 2026 viimeisen pohjalevyn polttomoottori-autoille. Tästä kymmenen vuotta kun nuo polttisautot on ajettu loppuun, niin VW-merkkisiä polttisautoja ei enää ole liikenteessä.
Periaatteessa samaa mieltä, mutta aikajanaan kymmenen vuotta lisää. 2026 uusi/viimeinen perusrakenne, sen elinkaari on kymmenisen vuotta, eli joskus 2030-luvun lopulla myydään viimeinen polttis massamarkkinoille. Sillä ajetaan Saksassa 5-6 vuotta ja Suomessa 15v siihen päälle 😉
Vaikka sähköhärvelit tuottaisivat vain 10 prosenttia auton tehoista ja polttomoottori tuottaisi 90 prosenttia auton tehoista niin kyseessä on edelleen muu kuin pelkällä polttomoottorilla toimiva auto, olkoonkin että tuo 10 prosenttia on naurettavan pieni osuus. Tällaista autoa (jos sellaista ylipäätään on) olisikin sopivinta kutsua pääosin polttomoottorilla kulkevaksi autoksi.
Mikä on kevythybridi?
Kevythybridiä pidetään myös sähköautona. Kevythybridit käyttävät sekä polttomoottoria että sähkömoottoria ja vähentävät päästöjä ja polttoaineen kulutusta. Tämä tapahtuu hyödyntämällä energiaa, joka on varastoitu jarrutuksista 48 voltin akkuun. Energiaa käytetään polttomoottorin tehostamiseen liikkeelle lähtöjen aikana.
Liikuttaako sähkömoottori kevythybridiä?
Ei. Sähkömoottori tukee polttomoottoria ja vähentää sen kuormaa.
Mikä on kevythybridin suurin etu?
Kevythybridi vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Se on yleensä edullisempi vaihtoehto kuin täyshybridi tai plug-in-hybridi.
Mitä eroa on kevythybridillä, täyshybridillä ja plug-in-hybridillä?
Kevythybridissä sähkömoottori tukee polttomoottoria. Täyshybridissä on suurempi sähkömoottori ja akku kuin kevythybridissä. Täyshybridi voi toimia lyhyitä matkoja pelkällä sähkömoottorilla ja ladata akkua polttomoottorin tai jarrutusenergian talteenoton avulla. Plug-in-hybridin voi ladata kotona tai yleisellä latausasemalla. Se tarjoaa pidemmän toimintasäteen sähköllä ajettaessa suuremman akuston ja sähkömoottorin ansiosta. Plug-in-hybridin sähkövoima riittää monien päivittäisiin työmatkoihin.
Heh..tuota...
Autot ei kulje moottorien tuottamalla teholla, vaan niihin tankatulla energialla.
Moottori on auton voimanlähde: se tuottaa auton tarvitseman voiman polttoaineesta tai sähkövirrasta.
Kovia muutoksia pitää tulla kahden seuraavan vuoden aikana. Bensa-auton pitää kuluttaa korkeintaan 4,1 litraa satasella ja dieselauton korkeintaan 3,6 litraa satasella. Näinköhän onnistuu.?
"Om bara två år måste alla biltillverkare som vill sälja bilar i EU ha ett modellprogram där koldioxidutsläppen ligger på högst 95 gram koldioxid per kilometer.
Det innebär en förbrukning på högst 4,1 l/100 km för bensinbilar och 3,6 l/100 km för dieselmodeller – en ganska stor förändring jämfört med idag."
Lähde: Automotorsport
Eikös noissa luvuissa pitäisi olla kyse keskiarvoista? Lainauksessa ei niin lue, mutta ainakin tähän saakka olen käsittänyt että kyse on valmistajan koko malliston keskiarvosta. Lisäksi sähköautot lasketaan tuplana, ja jotain muita lobbareiden aikaansaamia erikoisuuksia, joten oikeassa elämässä lopputulema tai edes vaatimustaso ei ole tuo.
Heh tuota..
Se voimanlähde on esim. raakaöljy...Ilman polttoainetta se sinun voimanlähteesi ei liikuta autoa
Taidat olla taas aivan tyystin pihalla autoista
On varmaan mahdoton tehtävä pyytää miettimään tuo kommenttisi uudestaan.
"Eikös noissa luvuissa pitäisi olla kyse keskiarvoista?"
Kyse kai on malliston keskiarvosta kerrottuna myytyjen autojen määrällä. Melkoista salatiedettä tämäkin.
"Jato har också gjort en uträkning på hur mycket biltillverkarna skulle behöva betala om de inte lyckas sänka sina koldioxidutsläpp. Det fastställda straffet är 95 euro per gram över gränsvärdet 95, multiplicerat med hur många bilar som sålts. Volvo riskerar exempelvis en böteslapp på 2.425 euro, alltså drygt 23.000 kronor per bil om de inte vidtar åtgärder."
Tässä juttua Jato Dynamicsin ankarista arvioista koskien päästösakkojen suuruutta valmistajille. Kaikille muille paitsi Toyotalle olisi tulossa huimat sakot Euroopassa. Esimerkiksi VW joutuisi maksamaan 9,19 miljardia euroa sakkoina. Toyota maksaisi vain 550 miljoonaa.
Kaikki muut valmistajat paitsi Toyota olisivat jutun mukaan todella kaukana tavoitellusta päästötasosta, Toyota olisi vain 7,8 gramman päässä laskettuna nykyisillä päästöillä. Muut olisivat kaikki vähintään parinkymmenen gramman päässä.
Kun noita sakko-arvioita katsoo, niin ei varmaan kovin moni enää ihmettele miksi tarvitaan sähköautoja.
https://www.vibilagare.se/nyheter/manga-biltillverkare-langt-fran-95-gramsmalet
Saksan autoteollisuus on laitettu niin ahtaalle että sen olemassaolo jatkossa on jo hieman kyseenalainen ja uhkailu noilla järjettömän kuuloisilla sakoilla laittaa kysymään missä on näiden uhkailijoiden maalaisjärki. Saksan autoteollisuus on kansantaloudellisesti niin merkittävä tekijä että on aiheellsita kysyä onko tuo toiminta poliitikkojen taholta laillistettua sanelupolitiikkaa, kovinkaan viisasta se ei ole. Päästötavoitteiden kanssa hätäileminen autoteollisuuden kohdalla on täysin ylimitoitettu kun tietyt maat päästävät taivaalle moninkertaisesti sen mitä esimerkiksi Suomen teollisuus tuottaa päästöjä ilmoille.
En tiedä onko kenelläkään käynyt mielessä tässä ilmastohysteriassa jos Saksan autonvalmistusteollisuus alkaa isosti yskähtelemään päästötavoitteidensa kanssa ja poliittiset päättäjät ajavat härkäpäisesti lukuja alas ajattelematta seurauksia. Noissa piireissähän ei tunnetusti järjellä ole käyttöä vaan päätöksiä tehdään sen enempää miettimättä. Näin ongelmat saattavat alkaa heijastumaan ensimmäiseksi tänne meille ja Uudenkaupungin autotehdas on liipasimella jos autonvalmistusta aletaan alasajamaan.
Jos vastakkain on maapallon pelastsminen ja Saksalais-Suomalaiset työpaikat, niin kyllä minä ennemmin pidän sen maapallon.
Joo joo, ei sitä pelasteta pelkillä EUn asettamilla sanktioilla, mutta joka sektorilla pitää tehdä paljon.
Minä tein henk. koht sen verran että maksan Kompensäätiön kautta CO2n nollauksen kuukausittain. Lämmitän maalämmöllä ja lataan hybridin. Ei sekään maailmaa pelasta, mutta teenpähän jotain.
Oikeaa tietoa siitä, mikä katsotaan sähköautoksi:
"Kansainvälisen määritelmän mukaisesti myös ladattavat hybridit ovat sähköautoja, sillä ne voi pakottaa napin painalluksella käyttämään ainoastaan sähkömoottoria. Saman määritelmän mukaan ajon aikana latautuvat hybridit eivät ole varsinaisia sähköautoja."
"Itselaataavat" hybridit eivät kuitenkaan ole pelkästään polttomottorilla varustettuja autoja.
Millä mittarilla Saksan autoteollisuus on laitettu ahtaalle? Saksan autoteollisuushan tekee alallla oikein hyvää tulosta ja kasvaa hyvää tahtia. Firmojen talous on ollut vakaa jo pitkään ja saksalaiset ovat olleet lähinna ostolaidalla.
Kauppalehti kirjoitti jokin aika sitten, että Volkswagenin myynti tänä vuonna on laskenut heinäkuun loppuun mennessä maailmanlaajuisesti 3,2 %. Muiden saksalaisten automerkkien myynnistä en tiedä. Tämä kuva antaa jotain kuvaa siitä minne ollaan menossa. Mielestäni saksalainen autoteollisuus on nyt vähän tipahtanut tästä ajasta. Se, että hehkuttaa tulevilla ladattavilla hybrideillä ja sähköautoilla ei riitä, pitäisi aidosti jotain tapahtuakin.
https://interactive.hs.fi/arkku/public/generated/38850vGwIQQR/pix/GIF_TADIGISaksantalous1.svg
Minkä maan autoteollisuus sitten on jotenkin oleellisesti paremmin mukana? Jenkitkö Teslan voimin vai kiinalaiset?
Volkswagen lanseeraa vuonna 2026 viimeisen "plattformin" polttomoottoreita varten.
"Det betyder att vi lanserar den sista plattformen för förbränningsmotorer år 2026 och utvecklingsarbetet påbörjas långt tidigare."
https://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-nu-utvecklar-vi-den-sista-forbranningsmotorn
Taas tuli vastaan yksi naula polttomoottoristen arkkuun. Tämän olinkin jo unohtanut koska se ei koskenut CVT-vaihteistollista Subarua. Sitä (minun käytössäni) edeltäneessä Passatissa Start-Stop ja DSG saattoivat mennä sekaisin tilanteessa jossa oli pysähdyksissä, teki pienen valutuksen eteenpäin, pysähtyi, ja lähti liikkeelle. Varsin tavallinen tilanne risteyksissä . Oikea tapa toimia on rauhoittaa tilanne, painaa jarrua riittävän pitkän ajan ja sitten vasta lähteä liikkeelle. Kerran kuitenkin jäin tämän seurauksena raitiovaunukiskoille piinaavan pitkien sekuntien ajaksi.
Vuokra-mersu muistutti juuri tästä "ominaisuudesta", mikä on varsin inhottavaa, ja antaa itselle ja muille fiiliksen että on "stumpannut" manuaalivaihteisen auton. Ei kiva. Eikä varmasti tapahdu sähköllä liikuttaessa.
Aivan ja miksipä noita latureita olisi tullossakaan, kun tosiaan eihän ole eikä ole tulossa mitään sähköautoja. Sähkökin on vielä keksimättä. Fake newsejä ja vaporwarea koko sähkö.
https://tekniikanmaailma.fi/suomen-tehokkain-sahkoautojen-latausasema-aukeaa-lokakuussa-300-kilometrin-ajomatka-15-minuuitissa-8-e-lataus/
Ei ole autoja olemassa tälle lokakuun yhdelle laturille. Ja tuohon tulee saastuttavaa fossiilisähköä, joten se on menneisyyttä jo ennen aukeamistaan.
Sinullehan on tunnetusti biokaasu keksimättä ja biokaasun resurssit.
Heh ihme jankuttaja oot. On se joo vaikea ymmärtää että ilman polttoainetta se auto ei kulje ja se lopunperin määrää auton kulun - ei polttoaientta, ei ajoa. Liian vaikeaa joillekkin wanhoille jarruille.
Kyllä kyllä ja tämä kova faktahan vain vahvistaa oraakkelimaisen ennustuksesi - Suomeen ei vain ole tulossa yhtään 350 kilowatin laturia. Ei ole suunnitelmia, ei ole latureita eikä ole autojakaan. Itse asiassa sähköäkään ei ole olemassa. Fake news. Hajaantukaa.
No ei uppoa perussuomalaiselle: SE tuottaa auton tarvitseman voiman polttoaineesta tai sähkövirrasta.
Mitä h*lvettiä sä horiset mistään oraakkeelista? En minä ole noin sanonut, ei ollut tiedossa vielä vuosi sitten että suurteholatausasemia olisi tulossa lisää, ja itseasiasiassa vaikka näitä tulisi 1000 kappaletta, se ei silti muuta pois sinun omaa TULEVAISUUDEN ENNUSTUSTASI autoilun murroksesta, jos tämä yksi 350kw pönikkä on todiste autoilun murroksesta niin olet kuules pikkasen vajaa - tai mahdollisesti taas raivopäissäsi unohtanut että mistä edes rettelöit. Pitäisin sitä todennäköisenä koska et vaikuta ihan terveelle ja älykkäälle ihmiselle.
Mää kuule arvasin, että rettelöit nyt naama punasena tuosta pönikästä, ja samalla olit unohtanut että mistä alunperin rettelöit, se oli tämä autoilusi murros. Jos sähköautoja edes vähän tulee muiden tekniikoiden rinnalle, ei puhuta vieläkään murroksesta, murros tarkottaisi teidän uskovaisten jotain "100% sähkölle" tason juttuja, sitähän ei tule koskaan tapahtumaan.
Paras viimeiseksi, NHB:n ymmärryksen yli meni sana "uusiutuva sähkö" - tämä raasu pitää autoilun murroksena likaista fossiilisähköä ja yhtä pönikkää mistä sitä ladataan akkuautoihin.
Sigu:
"NHB: Tämä yksi sähköpönikkä mihin tulee fossiilista sähköä on autoilun murros"
Kai mä nyt tiedän haha! Mutta se polttoaine on sinun "voimanlähde" , ei polttoainetta, ei voimaa koneesta. TAitaa siulla olla galaksin kokonen ego kun näet tarpeelliseksi valistaa mua tälläsistä asioista - ihan niinku joo vaikuttaa siltä etten ymmärrä ja tiiä näistä asioista mitään?
Sigu:
"NBH: Tämä yksi sähköpönikkä on autoilun murros"
Moottori on auton voimanlähde: se tuottaa auton tarvitseman voiman polttoaineesta tai sähkövirrasta.
Sähköautossa on sähkömoottori auton voimanlähde, se tuottaa voimansa ladatusta akusta.
Kysyn perussuomalaiselta, mikä on minun autoni voimanlähde kun ajan sähkömoottorilla?
Ennustuksesi annoit kuluvan vuoden helmikuussa. Näiden IONITYN asemien tuleminen Suomeen on kyllä ollu tiedossa yli vuoden ja tuohon puoli vuotta sitten käytyyn keskusteluun linkitin myös uutisen aiheesta, mutta sinä tapasi mukaan jankkasit todellisuudesta irtautunutta mantraasi: mitään ei ole tulossa.
Jälleen kerran, kun väitteesi ovat osoittautuneet huuhaaksi, mielikuvituksesi alkoi laukkaamaan villisti. On todella säälittävää, kun joudut kehittelemään tuollaisia tuulesta temmattuja argumentteja vastapuolen suuhun, kun kerta toisensa jälkeen huomaat olevasi kykenemätön löytämään mitään korjattavaa siitä, mitä olen kirjoittanut. Sinänsä toki on parempi, että käytät noita keksimiäsi älyvapaita lainauksia sigunasi, niin palstan satunnaiset ja uudet käyttäjätkin huomaavat heti sen, millainen erikoishahmo olet.
Eikö se murrosta todista, että VW lanseeraa vuonna 2026 viimeisen pohjalevyn polttomoottori-autoille. Tästä kymmenen vuotta kun nuo polttisautot on ajettu loppuun, niin VW-merkkisiä polttisautoja ei enää ole liikenteessä.
Periaatteessa samaa mieltä, mutta aikajanaan kymmenen vuotta lisää. 2026 uusi/viimeinen perusrakenne, sen elinkaari on kymmenisen vuotta, eli joskus 2030-luvun lopulla myydään viimeinen polttis massamarkkinoille. Sillä ajetaan Saksassa 5-6 vuotta ja Suomessa 15v siihen päälle 😉