Annoin sinulle mahdollisuuden linkittää keskuteluja tukemaan väitteitäsi, mutta eihän niitä taaskaan löytynyt ja tapasi mukaan jatkat surullista messuasi vain uusilla entistä enemmän todellisuudesta irtautuneilla hölinöillä. Jatka vain uraasi suoli24:ssä trollailemiseen. Itse en jaksa enää uhrata aikaani harhaiseen sekoiluusi.
Voi miten söpöö, yrität derailata keskustelun vain koskemaan itseäsi ja sinun autonromuasi ja mihinkään muuhun et kommentoi mitään. Taidat olla melkosen sairas tapaus kun käännät kaikki keskustelut koskemaan vain itseäsi. Muutenkin mene hei oikeasti ammattiauttajalle, tollaset "harhaiset sekoilut" viittaa että olet pahasti psykoosissa ja jankutat ja kiertelet vaan jopa oman autosikin olevaisuutta, mikset omaa selkärankaa mokomasta ja kerro sitten että millä ajat jos olin kerta väärässä? Ihan naurettavaa lällätystä tollanen, onhan mokoman asian takia joo hyvä uhrata energiaa kymmeniä viestejä tyyliin "todista mikä auto mulla on sitten", olet sairas, hae itsellesi apua koska lähipiirisikään ei sulle sitä apua näköjään hommaa, jos sinulla tuolla lapsellisella käytöksellä sitä lähipiiriä enää on olemassakaan perheestä puhumattakaan.
"
Ja ei ehtinyt kulua viikkoakaan siitä, kun kansakuntien profeetta, oraakkeli ja opettaja julisti, ettei tämä tapahdu:
Ei mitään ole tullut, pelkkiä lupauksia taas uskovaiselta. Suomi on ilmeisesti ottanut brexit ja siirtyny vielä dollariin ja kaiken päälle koko maakin on siirretty keskelle pohjois-amerikkaa, ja tämän lisäksi autoista ei tarvitse maksaa ALV:iakaan. Kyllä sulla on keskustelu ihan huipputasolla näistä sähkö ja kaasuautoista. Johan uskovaiset ulisi tuosta että se maksaa suomessa yli 40 000e sitten, ja sähköautoja pitäisi tukea Suomessa vaikka niitä nyttekin tuetaan erittäin rajusti verrattuna muihin käyttövoimiin.
@Inspektori kirjoitti:
No niin, kohta tässä joutuu perusrealistikin toteamaan, että parin kolmen vuoden päästä on jo kohtuullisesti valikoimaa, kunhan vaikkapa Polestar 2 ja VW:n eri mallit on tuon Teslan kaverina markkinoilla- ja kyllä siellä on muitakin jo silloin tulossa. Asia etenee, mutta ei lähellekään poliitikkojen "ympäristötoivomusten" mukaisesti.
Osaatko katsoa videota tai uutislinkkiä? Polestar 2 ei tule suomeen. Miksi lupaat polestar 2:Sta suomeen tai valikoimaksi kun ei se avaa yhtään uutta koko- tai hintaluokkaakaan? Sitä samaa ylihintasta perusroskaa vaan mihin ei mahdu koko perhe ja hinnat pilvissä. Lisää valikoimaa roskaluokkaan sitte
Te elätte ikuista "kunhan" ja "sitku" elämää, vasta sitten voitte olla onnellisia. Sähköautot on aina tulossa, jo 9:n vuoden ajan.
@perussuomalainen kirjoitti:
Voi kristus sentään joo on sulla vaikeaa.
Ei oikeastaan, ja nyt on vielä helpompaa kun jätän sinun mölinäsi huomiotta.
Hyvää yötä, lepää rauhassa. Rest in pieces sanoi patologi.
Hyvä, lähteepä taas yksi vanha änkyrä jarru tältä foorumilta joka laskee eurosia ja pennejä kun kaasuautot kuulema on kustannuksissa vähän korkeammat osaamatta kuitenkaan edes näyttää omia laskelmiaan ja kohkaa viimeeseen asti jostain spriimonitorin autobahn ajeluista olematta edes oikeasti kiinnostunut metaanimallin suomikulutuksista suomalaisilla ajoprofiileilla. ja sitten ajellaa ihan uudella E-mersulla ja lasketaan senttejä - oikein perussuomalaista hupiukkoilua.
En luvannut poistua itse. Lupasin jättää sinut vastaisuudessa huomiotta, mistä aion myös pitää kiinni jatkossa.
Kiitos kuitenkin siitä, että kuukausien vänkäämisen jälkeen myönnät itsekin että sinun omilla sanoillasi, jopa vanhaan dieseliin verrattuna kaasuauto on "kustannuksissa vähän korkeammat".
En ylläty, ettet löydä ristiriitaa väitteestäsi "osaamatta kuitenkaan edes näyttää omia laskelmiaan ja kohkaa viimeeseen asti jostain spriimonitorin autobahn ajeluista".
En ylläty siitäkään, ettet tiedä, mitä autoja aiemmin annoit referenssinäsi, etkä tiedä mikä moottori niissä on, etkä näin ollen myöskään osaa vastata kysymykseeni uusitun jakoketjun rakenteesta.
Näin ollen en katso kovin perustelluksi maksaa lisähintaa saadakseni ajaa samalla autolla. Osta toki sinä itsellesi ihan millaisen haluat.
Sukulinjan tuorein viritys Piëch Automotive lyö pöytään aika kovat speksit. 500 kilometrin WLTP-range ja latausnopeus 400 kilometriä alle 5 minuutissa. Tämä kaikki akulla, jossa kehittyy lämpöä niin vähän, ettei se tarvitse edes jäähdytystä. Akku ja siten myös auto voivat olla keveämpiä kuin mihin on totuttu. Huomenna Genevessä pitäisi selvitä lisää.
@740 GLE kirjoitti:
En luvannut poistua itse. Lupasin jättää sinut vastaisuudessa huomiotta, mistä aion myös pitää kiinni jatkossa.
Kiitos kuitenkin siitä, että kuukausien vänkäämisen jälkeen myönnät itsekin että sinun omilla sanoillasi, jopa vanhaan dieseliin verrattuna kaasuauto on "kustannuksissa vähän korkeammat".
En ylläty, ettet löydä ristiriitaa väitteestäsi "osaamatta kuitenkaan edes näyttää omia laskelmiaan ja kohkaa viimeeseen asti jostain spriimonitorin autobahn ajeluista".
En ylläty siitäkään, ettet tiedä, mitä autoja aiemmin annoit referenssinäsi, etkä tiedä mikä moottori niissä on, etkä näin ollen myöskään osaa vastata kysymykseeni uusitun jakoketjun rakenteesta.
Näin ollen en katso kovin perustelluksi maksaa lisähintaa saadakseni ajaa samalla autolla. Osta toki sinä itsellesi ihan millaisen haluat.
En jaksa väitellä valkoisen kohinan kanssa.
Mitähän sä nyt vielä sekoilet? Kaasulla ajaminen on puolet halvempaa ja on aina ollut, joten lopeta se spriimonitorisi vahtaaminen suu vaahdossa. Toki et ymmärrä varmaan näinkään simppeliä asiaa, tai tajua edes korimalleista ja mersun malleista sanaakaan On aika naurettavan noloa vehdata muutenkaa euroja ja ajaa samalla mersulla, koko Suomi seuraa kun perussuomalainen mersumies kitsastelee naama punasena eurosia ja senttejä.
@NHB kirjoitti:
Sukulinjan tuorein viritys Piëch Automotive lyö pöytään aika kovat speksit. 500 kilometrin WLTP-range ja latausnopeus 400 kilometriä alle 5 minuutissa. Tämä kaikki akulla, jossa kehittyy lämpöä niin vähän, ettei se tarvitse edes jäähdytystä. Akku ja siten myös auto voivat olla keveämpiä kuin mihin on totuttu. Huomenna Genevessä pitäisi selvitä lisää.
Mä lyön vielä kovemmat speksit pöytää, kirjotin justiin ruutupaperille 1000km WLTP ja tankkausnopeus 2 minuutissa! Kunnon profetiaa taas NHB:ltä ja tulevaisuustutkijalta, oraakkelilta ja opettajalta :_D Joko se Sukulinjasi Audin pääjohtaja pääs ulos vankilasta?
@_Quu kirjoitti:
No ni, nyt se Corollan ja Camryn itselataavien vallankumous alkaa tänä keväänä, siinä ei ole muilla itselataavilla paljon jakoa
Voi hyvin ollakin, mutta on vastuutonta tuoda markkinoille uusia bensamoottoreita ilman hiukkassuodatinta.
Joko Camryn pääsee näkemään livenä? Lexus ES näyttää vaikuttavalta, mutta on isoihin ulkokuoriin kovin ahdas sisältä, eikä maastopyöräkään mahdu peräkonttiin kiinteän selkänojan vuoksi. Odotan Camryn olevan kummassakin suhteessa parempi kuin ES?
Uusille tyyppihyväksyttäville bensiinikäyttöisille autoille tuli syyskuun alussa 2017 uuden Euro 6c -normin käyttöönoton myötä sama hiukkaspäästön massaraja (PM 5 mg/km) kuin dieselautoilla on ollut jo vuodesta 2013 alkaen. Lisäksi sallittu hiukkasten enimmäislukumäärä (PN) on 6 x 1011 kilometriä kohti.
Kaikille ensirekisteröitäville uusille autoille muutos astuu voimaan 1.9.2018. Jo käytössä olevia autoja muutos ei koske.
Sä olet todellinen hupiukko. Metaaniautot korvaa Suomessakin nimenomaan diesel-liikennettä koska polttoaine maksaa puolet vähemmän ja käyttövoimavero on puolet vähemmän - ei luulisi olevan vaikea asia ymmärtää, mutta onhan se näille vanhan liiton änkyröille, nimimerkkikin joku täydellinen antiteesi hyvälle autolle, hyi hitto joku wanha v*lvon katiska, tollasiin henkisesti jumiin jääneistä jo tietää että ne ei ymmärrä maailmanmenosta juurikaan mitään tai turha yrittää sanoa mitään todellisia asioita.
On turha vaatimus vaatia puolueilta vuosilukua bensa ja dieselautojen myyntikiellolle, kukaan ei tiedä kehityksen nopeudesta mitään, autokanat vaihtuu luonnostaan kun tarjotaan parempaa tilalle.
Näinpä. Vanhat rakenteet poistuvat luonnostaan, kun parempia tulee saataville. Pelkkä uuden tekniikan olemassaolo on riittävä peruste early adoptereille, mutta suuret massat vaihtavat vasta sitten kun heille sopivia malleja tulee saataville kohtuuhintaan. Vahat jäärät ja luddiitit vaihtavat vasta pakon edessä.
Vähäpäästöisten patterivetoisten ja uudehkojen dieselien tuonti on joka tapauksessa kasvamaan päin, joten ALV menetyksen kohdatessa autoveron tuoton tulee valtiovarainministeriölle myös rahallinen motiivi muuttaa verotusta. Ostajalle tuonnin motiivina uudehkojen kiinnostavien mallien saatavuus edulliseen hintaan hyvästä valikoimasta nopeuttaa ajoneuvokannan uusiutumista, joka olisi Suomessa kovin hidasta ilman tätä mahdollisuutta.
Viime vuonna tehtiin yksityistuontien ennätys ja kuluvan vuoden ensimmäiset kuukaudet ylittivät viime vuoden vastaavan ajankohdan kaksinumeroisella prosenttiluvulla.
Samasta autotehtaasta ne käytettynä tuodut on lähteneet, ilmaston kannalta ei sillä ole merkitystä missä niillä ajetaan. (sitä parempi mitä vähemmän uusia valmistetaan)
Valtion ALV:n menetys on kuitattu päästöihin perustuvalla verolla, mitä maksetaan jokaisesta käyttö vuodesta, ja kaikissa autoon liittyvissä kuluissa on ALV
Joten käytettynäkin tuotu auto on valtiolle hyvä tulonlähde niin kauan kuin viivan alle jää autoista enemmän tuloja kuin menoja.
Uusi vai käytetty auto
Auton tuonnin arvonlisäverokäsittelyä määritettäessä pitää ensin selvittää se, onko tuontiauto arvonlisäverotuksessa uusi vai käytetty.
Autoa pidetään käytettynä silloin, kun se on ollut ulkomailla rekisteröitynä ja käytössä yli kuusi kuukautta ennen Suomeen myyntiä. Lisäksi sillä pitää olla ajettuna yli 6 000 kilometriä.
Jos jompikumpi raja ei ylity, autoa pidetään uutena. Tällöin oston ja edelleenmyynnin arvonlisäverokäsittely eroaa käytetyn auton oston arvonlisäverokäsittelystä merkittävästi.
On syytä huomata, että auton tuonti toisesta maasta Suomeen aiheuttaa autoveron maksuvelvollisuuden.
Vahingossa on Suomeen voitu tuoda näitä ns. uusia kulkuvälineitä ja tällöin epäonninen ostaja on joutunut maksamaan arvonlisäveron sekä ostomaahan että Suomeen. Tällaiset tapaukset lienevät erittäin harvinaisia.
Näiltä veroilta ei tuontiautokaan välty, omalta osaltaan:
Alv ajoneuvojen osista sekä huolto- ja korjaustöistä 2017, 789,4 miljoonaa
Ajoneuvovero 2017, 1 169,2 miljoonaa
Nämä verotultot jää saamatta kun autovero poistuu:
Autovero 2017, 977,1 miljoonaa
Kun tuot uuden ajoneuvon toisesta EU-maasta Suomeen, sinun on maksettava autoveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisäveroa 24 %.
Kuinkahan polttoaineverotuoton budjettivaje peritään sähköautojen yleistyessä.
Polttoainevero tieliikenteessä kulutetun polttoaineen osalta 2 939,5 miljoonaa.
Kauppalehti 1.6.2018
Viime vuonna valtio keräsi tieliikenteestä noin 8,3 miljardia euroa verotuloja. Tieliikenteen osuus valtion kaikista verotuloista oli viime vuonna lähes viidennes. Tieliikenteestä kerätään lähes yhtä paljon veroja kuin valtio kerää ansio- ja pääomatuloveroja, joiden määrä oli viime vuonna noin 9,1 miljardia euroa, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus.
Valtio palautti tieverkon ylläpitoon ja kehittämiseen viime vuonna lähes 1,0 miljardia euroa. Tieverkon menoista noin neljännes kohdentui kehittämishankkeisiin ja loput perusväylänpitoon.
Jos ostat auton yksityiseltä myyjältä, sinun ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa myyjän sijaintimaassa. Maksat arvonlisäveron siinä maassa, jossa rekisteröit auton, eli yleensä asuinmaassasi.
Arvonlisävero maksetaan auton kokonaishinnasta, johon sisältyvät lisävarusteet ja muut kauppaan liittyvät kustannukset, kuten toimituskulut.
Jos olet maksanut arvonlisäveroa kahdesti, sekä osto- että rekisteröintimaassa, sinulla on oikeus arvonlisäveron palautukseen. Sinun on huomautettava tästä auton myyjälle ja ostomaan veroviranomaisille
Ilta-Sanomissa oli BMWn kolmossarjan hybridin koeajo. Vaikuttaa mielenkiintoiselta, varsinkin sitten kun sen saa farkkuna. Hintakin oli V60stä edullisempi.
Parin-kolmen vuoden päästä taitaa olla tilanne että autokaupassa tulee olo kuin lapselle karkkikaupassa, valikoimaa on vaikka kuinka paljon. Autoverokaan ei enää juuri rasita mielenkiintoisimpia automalleja.
Kesällä 2020 markkinoille tulee myös ensimmäinen BMW 3-sarjan Touring pistokehybridimalli. Jälkikasvu ajelee omillaan näin tuo BMW 330e on mielenkiintoinen vaihtoehto tulevaisuudessa. En isommin perusta muiden kokemuksista mutta positiiviset kommentit eivät ainakaan vähennä mielenkiintoa tämän kokoluokan autoon. 3-sarjan Touring on ollut aina kokoluokkansa hienoimpia malleja ja tämä uusin ei tee poikkeusta tässä ajattelussa.
@tracktest kirjoitti:
Kesällä 2020 markkinoille tulee myös ensimmäinen BMW 3-sarjan Touring pistokehybridimalli. Jälkikasvu ajelee omillaan näin tuo BMW 330e on mielenkiintoinen vaihtoehto tulevaisuudessa. En isommin perusta muiden kokemuksista mutta positiiviset kommentit eivät ainakaan vähennä mielenkiintoa tämän kokoluokan autoon. 3-sarjan Touring on ollut aina kokoluokkansa hienoimpia malleja ja tämä uusin ei tee poikkeusta tässä ajattelussa.
Voi miten söpöö, yrität derailata keskustelun vain koskemaan itseäsi ja sinun autonromuasi ja mihinkään muuhun et kommentoi mitään. Taidat olla melkosen sairas tapaus kun käännät kaikki keskustelut koskemaan vain itseäsi. Muutenkin mene hei oikeasti ammattiauttajalle, tollaset "harhaiset sekoilut" viittaa että olet pahasti psykoosissa ja jankutat ja kiertelet vaan jopa oman autosikin olevaisuutta, mikset omaa selkärankaa mokomasta ja kerro sitten että millä ajat jos olin kerta väärässä? Ihan naurettavaa lällätystä tollanen, onhan mokoman asian takia joo hyvä uhrata energiaa kymmeniä viestejä tyyliin "todista mikä auto mulla on sitten", olet sairas, hae itsellesi apua koska lähipiirisikään ei sulle sitä apua näköjään hommaa, jos sinulla tuolla lapsellisella käytöksellä sitä lähipiiriä enää on olemassakaan perheestä puhumattakaan.
"
Ja ei ehtinyt kulua viikkoakaan siitä, kun kansakuntien profeetta, oraakkeli ja opettaja julisti, ettei tämä tapahdu:
https://tekniikanmaailma.fi/tesla-julkisti-lopulta-odotetun-35-000-dollarin-karvalakkimallinsa-musk-lupaa-sita-eurooppaan-puolen-vuoden-paasta/
"
Ei mitään ole tullut, pelkkiä lupauksia taas uskovaiselta. Suomi on ilmeisesti ottanut brexit ja siirtyny vielä dollariin ja kaiken päälle koko maakin on siirretty keskelle pohjois-amerikkaa, ja tämän lisäksi autoista ei tarvitse maksaa ALV:iakaan. Kyllä sulla on keskustelu ihan huipputasolla näistä sähkö ja kaasuautoista. Johan uskovaiset ulisi tuosta että se maksaa suomessa yli 40 000e sitten, ja sähköautoja pitäisi tukea Suomessa vaikka niitä nyttekin tuetaan erittäin rajusti verrattuna muihin käyttövoimiin.
Osaatko katsoa videota tai uutislinkkiä? Polestar 2 ei tule suomeen. Miksi lupaat polestar 2:Sta suomeen tai valikoimaksi kun ei se avaa yhtään uutta koko- tai hintaluokkaakaan? Sitä samaa ylihintasta perusroskaa vaan mihin ei mahdu koko perhe ja hinnat pilvissä. Lisää valikoimaa roskaluokkaan sitte
Te elätte ikuista "kunhan" ja "sitku" elämää, vasta sitten voitte olla onnellisia. Sähköautot on aina tulossa, jo 9:n vuoden ajan.
Hyvä, lähteepä taas yksi vanha änkyrä jarru tältä foorumilta joka laskee eurosia ja pennejä kun kaasuautot kuulema on kustannuksissa vähän korkeammat osaamatta kuitenkaan edes näyttää omia laskelmiaan ja kohkaa viimeeseen asti jostain spriimonitorin autobahn ajeluista olematta edes oikeasti kiinnostunut metaanimallin suomikulutuksista suomalaisilla ajoprofiileilla. ja sitten ajellaa ihan uudella E-mersulla ja lasketaan senttejä - oikein perussuomalaista hupiukkoilua.
En luvannut poistua itse. Lupasin jättää sinut vastaisuudessa huomiotta, mistä aion myös pitää kiinni jatkossa.
Kiitos kuitenkin siitä, että kuukausien vänkäämisen jälkeen myönnät itsekin että sinun omilla sanoillasi, jopa vanhaan dieseliin verrattuna kaasuauto on "kustannuksissa vähän korkeammat".
En ylläty, ettet löydä ristiriitaa väitteestäsi "osaamatta kuitenkaan edes näyttää omia laskelmiaan ja kohkaa viimeeseen asti jostain spriimonitorin autobahn ajeluista".
En ylläty siitäkään, ettet tiedä, mitä autoja aiemmin annoit referenssinäsi, etkä tiedä mikä moottori niissä on, etkä näin ollen myöskään osaa vastata kysymykseeni uusitun jakoketjun rakenteesta.
Näin ollen en katso kovin perustelluksi maksaa lisähintaa saadakseni ajaa samalla autolla. Osta toki sinä itsellesi ihan millaisen haluat.
En jaksa väitellä valkoisen kohinan kanssa.
Sukulinjan tuorein viritys Piëch Automotive lyö pöytään aika kovat speksit. 500 kilometrin WLTP-range ja latausnopeus 400 kilometriä alle 5 minuutissa. Tämä kaikki akulla, jossa kehittyy lämpöä niin vähän, ettei se tarvitse edes jäähdytystä. Akku ja siten myös auto voivat olla keveämpiä kuin mihin on totuttu. Huomenna Genevessä pitäisi selvitä lisää.
https://electrek.co/2019/03/04/electric-gt-piech-mark-zero-mysterious-battery/
Mitähän sä nyt vielä sekoilet? Kaasulla ajaminen on puolet halvempaa ja on aina ollut, joten lopeta se spriimonitorisi vahtaaminen suu vaahdossa. Toki et ymmärrä varmaan näinkään simppeliä asiaa, tai tajua edes korimalleista ja mersun malleista sanaakaan On aika naurettavan noloa vehdata muutenkaa euroja ja ajaa samalla mersulla, koko Suomi seuraa kun perussuomalainen mersumies kitsastelee naama punasena eurosia ja senttejä.
Mä lyön vielä kovemmat speksit pöytää, kirjotin justiin ruutupaperille 1000km WLTP ja tankkausnopeus 2 minuutissa! Kunnon profetiaa taas NHB:ltä ja tulevaisuustutkijalta, oraakkelilta ja opettajalta :_D Joko se Sukulinjasi Audin pääjohtaja pääs ulos vankilasta?
No ni, nyt se Corollan ja Camryn itselataavien vallankumous alkaa tänä keväänä, siinä ei ole muilla itselataavilla paljon jakoa
Voi hyvin ollakin, mutta on vastuutonta tuoda markkinoille uusia bensamoottoreita ilman hiukkassuodatinta.
Joko Camryn pääsee näkemään livenä? Lexus ES näyttää vaikuttavalta, mutta on isoihin ulkokuoriin kovin ahdas sisältä, eikä maastopyöräkään mahdu peräkonttiin kiinteän selkänojan vuoksi. Odotan Camryn olevan kummassakin suhteessa parempi kuin ES?
Olet väärässä.
Uusille tyyppihyväksyttäville bensiinikäyttöisille autoille tuli syyskuun alussa 2017 uuden Euro 6c -normin käyttöönoton myötä sama hiukkaspäästön massaraja (PM 5 mg/km) kuin dieselautoilla on ollut jo vuodesta 2013 alkaen. Lisäksi sallittu hiukkasten enimmäislukumäärä (PN) on 6 x 1011 kilometriä kohti.
Kaikille ensirekisteröitäville uusille autoille muutos astuu voimaan 1.9.2018. Jo käytössä olevia autoja muutos ei koske.
Sä olet todellinen hupiukko. Metaaniautot korvaa Suomessakin nimenomaan diesel-liikennettä koska polttoaine maksaa puolet vähemmän ja käyttövoimavero on puolet vähemmän - ei luulisi olevan vaikea asia ymmärtää, mutta onhan se näille vanhan liiton änkyröille, nimimerkkikin joku täydellinen antiteesi hyvälle autolle, hyi hitto joku wanha v*lvon katiska, tollasiin henkisesti jumiin jääneistä jo tietää että ne ei ymmärrä maailmanmenosta juurikaan mitään tai turha yrittää sanoa mitään todellisia asioita.
On turha vaatimus vaatia puolueilta vuosilukua bensa ja dieselautojen myyntikiellolle, kukaan ei tiedä kehityksen nopeudesta mitään, autokanat vaihtuu luonnostaan kun tarjotaan parempaa tilalle.
Näinpä. Vanhat rakenteet poistuvat luonnostaan, kun parempia tulee saataville. Pelkkä uuden tekniikan olemassaolo on riittävä peruste early adoptereille, mutta suuret massat vaihtavat vasta sitten kun heille sopivia malleja tulee saataville kohtuuhintaan. Vahat jäärät ja luddiitit vaihtavat vasta pakon edessä.
Vähäpäästöisten patterivetoisten ja uudehkojen dieselien tuonti on joka tapauksessa kasvamaan päin, joten ALV menetyksen kohdatessa autoveron tuoton tulee valtiovarainministeriölle myös rahallinen motiivi muuttaa verotusta. Ostajalle tuonnin motiivina uudehkojen kiinnostavien mallien saatavuus edulliseen hintaan hyvästä valikoimasta nopeuttaa ajoneuvokannan uusiutumista, joka olisi Suomessa kovin hidasta ilman tätä mahdollisuutta.
Viime vuonna tehtiin yksityistuontien ennätys ja kuluvan vuoden ensimmäiset kuukaudet ylittivät viime vuoden vastaavan ajankohdan kaksinumeroisella prosenttiluvulla.
Samasta autotehtaasta ne käytettynä tuodut on lähteneet, ilmaston kannalta ei sillä ole merkitystä missä niillä ajetaan. (sitä parempi mitä vähemmän uusia valmistetaan)
Valtion ALV:n menetys on kuitattu päästöihin perustuvalla verolla, mitä maksetaan jokaisesta käyttö vuodesta, ja kaikissa autoon liittyvissä kuluissa on ALV
Joten käytettynäkin tuotu auto on valtiolle hyvä tulonlähde niin kauan kuin viivan alle jää autoista enemmän tuloja kuin menoja.
Valtion arvonlisäveromenetykset ovat noin 200 miljoonaa euroa vuodessa (40000 x 5000 e).
Uusi vai käytetty auto
Auton tuonnin arvonlisäverokäsittelyä määritettäessä pitää ensin selvittää se, onko tuontiauto arvonlisäverotuksessa uusi vai käytetty.
Autoa pidetään käytettynä silloin, kun se on ollut ulkomailla rekisteröitynä ja käytössä yli kuusi kuukautta ennen Suomeen myyntiä. Lisäksi sillä pitää olla ajettuna yli 6 000 kilometriä.
Jos jompikumpi raja ei ylity, autoa pidetään uutena. Tällöin oston ja edelleenmyynnin arvonlisäverokäsittely eroaa käytetyn auton oston arvonlisäverokäsittelystä merkittävästi.
On syytä huomata, että auton tuonti toisesta maasta Suomeen aiheuttaa autoveron maksuvelvollisuuden.
Vahingossa on Suomeen voitu tuoda näitä ns. uusia kulkuvälineitä ja tällöin epäonninen ostaja on joutunut maksamaan arvonlisäveron sekä ostomaahan että Suomeen. Tällaiset tapaukset lienevät erittäin harvinaisia.
Näiltä veroilta ei tuontiautokaan välty, omalta osaltaan:
Alv ajoneuvojen osista sekä huolto- ja korjaustöistä 2017, 789,4 miljoonaa
Ajoneuvovero 2017, 1 169,2 miljoonaa
Nämä verotultot jää saamatta kun autovero poistuu:
Autovero 2017, 977,1 miljoonaa
Kun tuot uuden ajoneuvon toisesta EU-maasta Suomeen, sinun on maksettava autoveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisäveroa 24 %.
Kuinkahan polttoaineverotuoton budjettivaje peritään sähköautojen yleistyessä.
Polttoainevero tieliikenteessä kulutetun polttoaineen osalta 2 939,5 miljoonaa.
Kauppalehti 1.6.2018
Viime vuonna valtio keräsi tieliikenteestä noin 8,3 miljardia euroa verotuloja. Tieliikenteen osuus valtion kaikista verotuloista oli viime vuonna lähes viidennes. Tieliikenteestä kerätään lähes yhtä paljon veroja kuin valtio kerää ansio- ja pääomatuloveroja, joiden määrä oli viime vuonna noin 9,1 miljardia euroa, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus.
Valtio palautti tieverkon ylläpitoon ja kehittämiseen viime vuonna lähes 1,0 miljardia euroa. Tieverkon menoista noin neljännes kohdentui kehittämishankkeisiin ja loput perusväylänpitoon.
"Kun tuot uuden ajoneuvon toisesta EU-maasta Suomeen, sinun on maksettava autoveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisäveroa 24 %."
Myykö ulkomainen autoliike uuden ajoneuvon ilman arvonlisäveroa suomalaiselle ostajalle ? Tällöin suomalainen ostaja välttyisi tupla-arvonlisäverolta.
Jos ostat auton yksityiseltä myyjältä, sinun ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa myyjän sijaintimaassa. Maksat arvonlisäveron siinä maassa, jossa rekisteröit auton, eli yleensä asuinmaassasi.
Arvonlisävero maksetaan auton kokonaishinnasta, johon sisältyvät lisävarusteet ja muut kauppaan liittyvät kustannukset, kuten toimituskulut.
Jos olet maksanut arvonlisäveroa kahdesti, sekä osto- että rekisteröintimaassa, sinulla on oikeus arvonlisäveron palautukseen. Sinun on huomautettava tästä auton myyjälle ja ostomaan veroviranomaisille
Tänään julkaistu ensirekisteröintitilasto herättää vahvoja ajatuksia pelkällä polttomottorilla varustettujen autojen tulevaisuudesta.
Ilta-Sanomissa oli BMWn kolmossarjan hybridin koeajo. Vaikuttaa mielenkiintoiselta, varsinkin sitten kun sen saa farkkuna. Hintakin oli V60stä edullisempi.
Parin-kolmen vuoden päästä taitaa olla tilanne että autokaupassa tulee olo kuin lapselle karkkikaupassa, valikoimaa on vaikka kuinka paljon. Autoverokaan ei enää juuri rasita mielenkiintoisimpia automalleja.
Kesällä 2020 markkinoille tulee myös ensimmäinen BMW 3-sarjan Touring pistokehybridimalli. Jälkikasvu ajelee omillaan näin tuo BMW 330e on mielenkiintoinen vaihtoehto tulevaisuudessa. En isommin perusta muiden kokemuksista mutta positiiviset kommentit eivät ainakaan vähennä mielenkiintoa tämän kokoluokan autoon. 3-sarjan Touring on ollut aina kokoluokkansa hienoimpia malleja ja tämä uusin ei tee poikkeusta tässä ajattelussa.
https://www.netcarshow.com/bmw/2020-3-series_touring/1280x960/wallpaper_01.htm
Tavaratila jää sedanissa 375 litraan.
No ei todellakaan mitään uutta
BMW 3-sarjan muotoilu alkaa lähestyä Honda Civiciä nykymuodossaan
Riitävän paksujen pullonpohjien läpi katseltuna kaikki autot näyttää Honda Civiciltä.