Derrick parannusta tulee kaiken aikaa, mutta mitään isoja harppauksia ei tule. Ruotsalaiset ovat tutkineet aitoja kolaritilastoja vuosia ja raportoivat niistä kahden vuoden välein. BMW 5-sarja esimerkiksi 2004 -2009 luokiteltiin viimeksi turvallisten autojen joukkoon. Tätä asiaa on mielestäni aivan turha vähätellä.
Turvallisuuden suhteen ollaan menty isoja harppauksia eteenpäin, voisi kiittää Euro-NCAPia. Jos 10-15v vanha malli laitettaisiin nykytesteihin, kaikki olisi punaista ja henki pois pahimmissa tapauksissa.
WhatCar et nyt ymmärrä sitä että testien vaatimustaso on nyt niin korkea että eroja on siksi. Parannusta tulee pikku hiljaa se on sanomattakin selvä, koska autonvalmistajat on pakotettu siihen näiden testien myötä.
Keskustelun kulku herätti mielenkiinnon tutustumaan käytettyjen käyttämään sanontaan että ostaa auton kun siitä on ajettu kalliit kilometrit pois.
Kyllä käytettynäkin ostetun bmw 5 sedanin hinta romahtaa jyrkästi esim. jos autoa pitää viisi vuotta + pakolliset vanhuudentauti remontit.
Lastentaudit menee takuuseen, eikä niitä noin pitkälle hiotussa automallissa pitäisi ollakaan.
Kyllä tuo arvon romahtaminen kuitenkin aika tavalla vuosi vuodelta auton vanhetessa. Varustellun premiumin omistaminen uutena on sen verran kallista hommaa, ettei voi kuin toivoa, että tuohon alkavat saavat rahoilleen vastinetta.
No oman auton pitäminen ei todellakaan ole mikään taloudellinen menestys uutena.
Miksi kuitenkaan hautoisi rahojaan jos ja kun tykkää liikkua vapaasti aikatauluista riippumatta poissa hikisistä joukkokulkuvälineistä.
Quu: No oman auton pitäminen ei todellakaan ole mikään taloudellinen menestys uutena. Miksi kuitenkaan hautoisi rahojaan jos ja kun tykkää liikkua vapaasti aikatauluista riippumatta poissa hikisistä joukkokulkuvälineistä
Auton ostaminen uutena ei minusta ole vastakohta joukkoliikennevälineistä pois pysymiselle kuitenkaan. Toisekseen rahoja pääsee hautomaan tulojensa mukaan. Kolmannekseen tuloja pitää olla riittävästi, oli se uusi auto minkä hintainen tahansa, myös ylläpitoon. Kaikki tietenkään eivät pääse hautomaan edes...
Ja vaikka rahaa olisikin, niin jotkut nyt vaan hautomisen ja autoon "sijoittamisen" sijaan, etenkään uutena, käyttävät rahansa johonkin ihan muuhun.
Edullisemminkin saa aikatauluista riippumattoman auton käyttöönsä, jos ostaa sen vaikkapa käytettynä, ostaa pienemmän, vähemmillä varusteluilla tms.
Jos turvallisuutta ajattelee, niin korimallin viimeiset mallithan perustuu perussuunittelultaan tietoihin lähes 8-10 vuoden taakse.
Malliaesimerkki kuinka homma voi romahtaa käsiin on fiat punto https://www.euroncap.com/en/results/fiat/punto/29849
Mitähän Kumppani taas höpisee.
Jos ei ole kanalla munaa niin ei sekään tyhjää haudo vissiin.
Olet sitten sitä mieltä jos ajaa uudella autolla elää muuten puutteessa.
Mistähän Helsingin laitureissa hemmetinkalliita veneitä kesät liottavat on pihistäneet elämässä.
Toisaalta ihan sama tännehän kerätty omaisuus loppupelissä jää on sitä sitten paljon tai vähän, tyhjää hautovalta ei jää mitään.
Mitä tulee höpinöintiin, niin tässähän ei ole määritelty, mitä esim. pihistämisellä, tai hautomisellakaan tarkoitetaan edes, höhh. "Yleispätevästi" yritit varmaan, mutta metsään meni. Heittelet siis jonninjoutavia, tyhjiä latteuksia ja kun vastaa niihin osoitellen, hämmennyt täysin.
En minä uskonutkaan että sinulle olisi mennyt perille, Quu. Kokeilinpahan kuitenkin...
Olet sitten sitä mieltä jos ajaa uudella autolla elää muuten puutteessa.
Minkä puutteessa?
Mistähän Helsingin laitureissa hemmetinkalliita veneitä kesät liottavat on pihistäneet elämässä.
En tiedä miten liittyy aiheeseen. En tiedä ja tasan tarkkaan et tiedä sinäkään, ovatko pihistäneet, vai olleet pihistämättä! Etkä sitä, onko pihistetty elämässä, vai ainoastaan rahoja.
Molemmat vaihtoehdot on täysin mahdollisia kuitenkin, tottakai. Et sinä sitä voi kiistää mitenkään. Lisäksi on olemassa erilaisia tapoja tehdä hankintoja myös.
NHB: "Kyllä tuo arvon romahtaminen kuitenkin aika tavalla vuosi vuodelta auton vanhetessa."
Ensimmäinen kolme vuotta puolittaa kalliin auton hinnan tavallisen uuden tasolle. Siitä eteenpäin kummankin hinta taas suunnilleen puolittuu jokaisen 3 vuoden jaksoissa. Vuosina 3 - 6 hinta alenee noin puolet siitä mitä vuosina 1 - 3.
NHB: "Varustellun premiumin omistaminen uutena on sen verran kallista hommaa, ettei voi kuin toivoa, että tuohon alkavat saavat rahoilleen vastinetta."
Ja ne varusteet nollautuvat vielä nopeammin. Tämän saa 3-vuotiaan ostaja lähes kaupan päälle ja silloin ainakin rahalle alkaa olla vastinetta.
Tosin infotainment osastolla 3 vuoden takainen high end on uusien keskiluokan kärryjen normisettiä, joten ei tuossakaan juhlimaan pääse.
Itse näen ajavani uuden tavallisen hinnalla sitä tilavampaa ja mukavampaa käytettynä ostamaani. Pääomakulut ja polttoainekulut ovat suunnilleen samat, mutta kun matkamittarissa on satoja tuhansia, pitää välillä varata touhutonneja ihan väistämättä. Ei uutena kalliin auton pitäminen priimakunnossa muutu yhtään halvemmaksi kilometrien kertyessä. Minulle tämä on se lisähinta, jonka maksan siitä, että ajan Mersulla enkä Avensiksella tai Mondeolla.
En edes yritä perustella, miksi jonkun muun pitäisi tehdä samoin. Jos uuden auton takuu tuntuu hyvältä ajatukselta, niin antaa palaa minun puolestani.
Quu: "No oman auton pitäminen ei todellakaan ole mikään taloudellinen menestys uutena."
Olettaen, että kukaan ei väitä vastaan tälle no brainerille, jatketaan seuraavaan:
Quu: "Miksi kuitenkaan hautoisi rahojaan jos ja kun tykkää liikkua vapaasti aikatauluista riippumatta poissa hikisistä joukkokulkuvälineistä."
Oletus, että uusi auto ja rahojen "hautominen" olisivat toisensa poissulkevia perustuu oletukseen niin vakavasta resurssirajoitteisuudesta, että varallisuus näkyy autosta.
740GLE:ltä taas mielenkiintoisia yleistyksiä: Ensimmäinen kolme vuotta puolittaa kalliin auton hinnan tavallisen uuden tasolle.
Kalliin auton määritelmä: tuplasti tavallisen (miten määritellään) hinta?
Tosin infotainment osastolla 3 vuoden takainen high end on keskiluokan kärryjen normisettiä, joten ei tuossakaan juhlimaan pääse.
Onko keskiluokka eri kuin tavallinen?
Vanhoja infotainment-käyttiksiähän ei tietenkään päivitetä... Enkä keksi kummempaa kehitystä 3 vuoden jaksoissa kuin ruutukoot. Rajansa niilläkin?
Itse näen ajavani uuden tavallisen hinnalla sitä tilavampaa ja mukavampaa käytettynä ostamaani.
Vain kallis voi olla tilavampi? Mukavuus.... hmmm...?
Pääomakulut ja polttoainekulut ovat suunnilleen samat, tai jopa alemmat, mutta kun matkamittarissa on satoja tuhansia, pitää välillä varata touhutonneja ihan väistämättä.
Tässä palataan tuon ensimmäiseen kohtaan: Pitääkö kalliimmalla ajaa vielä "satojatuhansia", että sen hinta puolittuu?
Yleistyksiksi nuo voi laskea nuo kommenttisi pelkästään tekstinä. Pohja niissä on aika hutera vielä, koska niin paljon selittäviä asioita jäi pois. Sen takia kommenttisi pitää tulkita niin, että ne ovat juuri sinun, sen hetkiseen tilanteeseen löytynyt joku yksittäinen malliesimerkki.
6000-10000 euron välirahalla 2,5-3v välein tarjoaa uutena ostettu tavallinen auto kahdelle hengelle + kauppakassille huolettomia kilometrejä.
Helsingissä Pysäköinti Q-Parkissa maksaa vuodessa jo käytetyn bemarin hinnan.
Kalliin auton määritelmä: tuplasti tavallisen (miten määritellään) hinta?
Esimerkiksi noin ja 740 GLE:n E-Klassen hinta on uutena varsin helposti tuplat tavikseen verrattuna. Sitä se premium tarkoittaa.
Vanhoja infotainment-käyttiksiähän ei tietenkään päivitetä… Enkä keksi kummempaa kehitystä 3 vuoden jaksoissa kuin ruutukoot. Rajansa niilläkin?
Koko systeemin sielu nykyisin on älypuhelinintegraatio, joka on juuri kuluneiden kolmen vuoden aikana hypännyt täysin uudelle tasolle. Hyvinkin arkisten uusien tavisautojen järjestelmästä löytyy sellaisia superominaisuuksia, joista esimerkiksi 2014 vuoden S-Klassen omistaja vielä osaa edes uneksia.
Vain kallis voi olla tilavampi? Mukavuus…. hmmm…?
No johan tiedämme, että maailmankaikkeudesta ei löydy juurikaan muita autoja, joissa tässä tapauksessa tilantarve täyttyy. Mukavuus nyt on aivan selvä juttu. Ja mitä enemmän sitä premiumia on aikanaan ollut, sitä selvemmin tuon huomaa. Mukava äänieristys, penkki, alusta ja vaikka verhoilu on osattu tehdä kymmenen vuotta sittenkin, mutta sillä on ollut hintansa. Kun uutena hintaa on ollut esimerkiksi 3-4 kertaa taviksen verran, niin nuo asiat on helpompi toteuttaa. Vastapainoksi vanha edustusluokkalainen häviää monessa ominaisuudessa uudelle tavikselle. Arvostuskysymyksiä.
Voi hyvät hyssykät sentään... En tiennytkään että olit kuin pikkupoika joka pärryyttelee polkiessaan 3-pyöräisellään, kuvitellen ajavansa isin moottoripyörällä...
Eli jos autolla ajaminen on harrastus, niin sellaisessa tilanteessa, jossa henkilö esimerkiksi ajaa autolla kuuntelemaan oopperaa (harrastuksena), kaksi harrastusta tavallaan kohtaa (autoilu ja ooppera).
Derrick parannusta tulee kaiken aikaa, mutta mitään isoja harppauksia ei tule. Ruotsalaiset ovat tutkineet aitoja kolaritilastoja vuosia ja raportoivat niistä kahden vuoden välein. BMW 5-sarja esimerkiksi 2004 -2009 luokiteltiin viimeksi turvallisten autojen joukkoon. Tätä asiaa on mielestäni aivan turha vähätellä.
Turvallisuuden suhteen ollaan menty isoja harppauksia eteenpäin, voisi kiittää Euro-NCAPia. Jos 10-15v vanha malli laitettaisiin nykytesteihin, kaikki olisi punaista ja henki pois pahimmissa tapauksissa.
Ja tracktest linkkiä tähän? :
BMW 5-sarja esimerkiksi 2004 -2009 luokiteltiin viimeksi turvallisten autojen joukkoon.
WhatCar et nyt ymmärrä sitä että testien vaatimustaso on nyt niin korkea että eroja on siksi. Parannusta tulee pikku hiljaa se on sanomattakin selvä, koska autonvalmistajat on pakotettu siihen näiden testien myötä.
Turvallisimmat autot.
https://www.folksam.fi/sites/default/files/kuinka_turvallinen_on_autosi_2013.pdf
WhatCar ennen kuin alat syyttämään minua vääristä valinnoista ajan aina elinkaaren lopun malleilla (facelift), kehittynein versio ilman tyyppivikoja.
Nopea silmäily tuloksiin. BMW 5-sarja 2008-09 ja 2010-2017 turvallisin valinta omalta kohdaltani.
Eikö sitä 5er:iä tosiaankaan uskalla ostaa silloin, kun se on vielä ajan mukainen tuote?
Keskustelun kulku herätti mielenkiinnon tutustumaan käytettyjen käyttämään sanontaan että ostaa auton kun siitä on ajettu kalliit kilometrit pois.
Kyllä käytettynäkin ostetun bmw 5 sedanin hinta romahtaa jyrkästi esim. jos autoa pitää viisi vuotta + pakolliset vanhuudentauti remontit.
Lastentaudit menee takuuseen, eikä niitä noin pitkälle hiotussa automallissa pitäisi ollakaan.
Kyllä tuo arvon romahtaminen kuitenkin aika tavalla vuosi vuodelta auton vanhetessa. Varustellun premiumin omistaminen uutena on sen verran kallista hommaa, ettei voi kuin toivoa, että tuohon alkavat saavat rahoilleen vastinetta.
No oman auton pitäminen ei todellakaan ole mikään taloudellinen menestys uutena.
Miksi kuitenkaan hautoisi rahojaan jos ja kun tykkää liikkua vapaasti aikatauluista riippumatta poissa hikisistä joukkokulkuvälineistä.
Quu:
No oman auton pitäminen ei todellakaan ole mikään taloudellinen menestys uutena. Miksi kuitenkaan hautoisi rahojaan jos ja kun tykkää liikkua vapaasti aikatauluista riippumatta poissa hikisistä joukkokulkuvälineistä
Auton ostaminen uutena ei minusta ole vastakohta joukkoliikennevälineistä pois pysymiselle kuitenkaan. Toisekseen rahoja pääsee hautomaan tulojensa mukaan. Kolmannekseen tuloja pitää olla riittävästi, oli se uusi auto minkä hintainen tahansa, myös ylläpitoon. Kaikki tietenkään eivät pääse hautomaan edes...
Ja vaikka rahaa olisikin, niin jotkut nyt vaan hautomisen ja autoon "sijoittamisen" sijaan, etenkään uutena, käyttävät rahansa johonkin ihan muuhun.
Edullisemminkin saa aikatauluista riippumattoman auton käyttöönsä, jos ostaa sen vaikkapa käytettynä, ostaa pienemmän, vähemmillä varusteluilla tms.
Jos turvallisuutta ajattelee, niin korimallin viimeiset mallithan perustuu perussuunittelultaan tietoihin lähes 8-10 vuoden taakse.
Malliaesimerkki kuinka homma voi romahtaa käsiin on fiat punto
https://www.euroncap.com/en/results/fiat/punto/29849
Mitähän Kumppani taas höpisee.
Jos ei ole kanalla munaa niin ei sekään tyhjää haudo vissiin.
Olet sitten sitä mieltä jos ajaa uudella autolla elää muuten puutteessa.
Mistähän Helsingin laitureissa hemmetinkalliita veneitä kesät liottavat on pihistäneet elämässä.
Toisaalta ihan sama tännehän kerätty omaisuus loppupelissä jää on sitä sitten paljon tai vähän, tyhjää hautovalta ei jää mitään.
Mitä tulee höpinöintiin, niin tässähän ei ole määritelty, mitä esim. pihistämisellä, tai hautomisellakaan tarkoitetaan edes, höhh. "Yleispätevästi" yritit varmaan, mutta metsään meni. Heittelet siis jonninjoutavia, tyhjiä latteuksia ja kun vastaa niihin osoitellen, hämmennyt täysin.
En minä uskonutkaan että sinulle olisi mennyt perille, Quu. Kokeilinpahan kuitenkin...
Olet sitten sitä mieltä jos ajaa uudella autolla elää muuten puutteessa.
Minkä puutteessa?
Mistähän Helsingin laitureissa hemmetinkalliita veneitä kesät liottavat on pihistäneet elämässä.
En tiedä miten liittyy aiheeseen. En tiedä ja tasan tarkkaan et tiedä sinäkään, ovatko pihistäneet, vai olleet pihistämättä! Etkä sitä, onko pihistetty elämässä, vai ainoastaan rahoja.
Molemmat vaihtoehdot on täysin mahdollisia kuitenkin, tottakai. Et sinä sitä voi kiistää mitenkään. Lisäksi on olemassa erilaisia tapoja tehdä hankintoja myös.
Tuosta Kumppanin sekavasta soperruksesta ei saanut mitään järkevää tolkkua
En minä sinuun mitenkään asiassa uskonutkaan...
NHB: "Kyllä tuo arvon romahtaminen kuitenkin aika tavalla vuosi vuodelta auton vanhetessa."
Ensimmäinen kolme vuotta puolittaa kalliin auton hinnan tavallisen uuden tasolle. Siitä eteenpäin kummankin hinta taas suunnilleen puolittuu jokaisen 3 vuoden jaksoissa. Vuosina 3 - 6 hinta alenee noin puolet siitä mitä vuosina 1 - 3.
NHB: "Varustellun premiumin omistaminen uutena on sen verran kallista hommaa, ettei voi kuin toivoa, että tuohon alkavat saavat rahoilleen vastinetta."
Ja ne varusteet nollautuvat vielä nopeammin. Tämän saa 3-vuotiaan ostaja lähes kaupan päälle ja silloin ainakin rahalle alkaa olla vastinetta.
Tosin infotainment osastolla 3 vuoden takainen high end on uusien keskiluokan kärryjen normisettiä, joten ei tuossakaan juhlimaan pääse.
Itse näen ajavani uuden tavallisen hinnalla sitä tilavampaa ja mukavampaa käytettynä ostamaani. Pääomakulut ja polttoainekulut ovat suunnilleen samat, mutta kun matkamittarissa on satoja tuhansia, pitää välillä varata touhutonneja ihan väistämättä. Ei uutena kalliin auton pitäminen priimakunnossa muutu yhtään halvemmaksi kilometrien kertyessä. Minulle tämä on se lisähinta, jonka maksan siitä, että ajan Mersulla enkä Avensiksella tai Mondeolla.
En edes yritä perustella, miksi jonkun muun pitäisi tehdä samoin. Jos uuden auton takuu tuntuu hyvältä ajatukselta, niin antaa palaa minun puolestani.
Quu: "No oman auton pitäminen ei todellakaan ole mikään taloudellinen menestys uutena."
Olettaen, että kukaan ei väitä vastaan tälle no brainerille, jatketaan seuraavaan:
Quu: "Miksi kuitenkaan hautoisi rahojaan jos ja kun tykkää liikkua vapaasti aikatauluista riippumatta poissa hikisistä joukkokulkuvälineistä."
Oletus, että uusi auto ja rahojen "hautominen" olisivat toisensa poissulkevia perustuu oletukseen niin vakavasta resurssirajoitteisuudesta, että varallisuus näkyy autosta.
740GLE:ltä taas mielenkiintoisia yleistyksiä:
Ensimmäinen kolme vuotta puolittaa kalliin auton hinnan tavallisen uuden tasolle.
Kalliin auton määritelmä: tuplasti tavallisen (miten määritellään) hinta?
Tosin infotainment osastolla 3 vuoden takainen high end on keskiluokan kärryjen normisettiä, joten ei tuossakaan juhlimaan pääse.
Onko keskiluokka eri kuin tavallinen?
Vanhoja infotainment-käyttiksiähän ei tietenkään päivitetä... Enkä keksi kummempaa kehitystä 3 vuoden jaksoissa kuin ruutukoot. Rajansa niilläkin?
Itse näen ajavani uuden tavallisen hinnalla sitä tilavampaa ja mukavampaa käytettynä ostamaani.
Vain kallis voi olla tilavampi? Mukavuus.... hmmm...?
Pääomakulut ja polttoainekulut ovat suunnilleen samat, tai jopa alemmat, mutta kun matkamittarissa on satoja tuhansia, pitää välillä varata touhutonneja ihan väistämättä.
Tässä palataan tuon ensimmäiseen kohtaan: Pitääkö kalliimmalla ajaa vielä "satojatuhansia", että sen hinta puolittuu?
Yleistyksiksi nuo voi laskea nuo kommenttisi pelkästään tekstinä. Pohja niissä on aika hutera vielä, koska niin paljon selittäviä asioita jäi pois. Sen takia kommenttisi pitää tulkita niin, että ne ovat juuri sinun, sen hetkiseen tilanteeseen löytynyt joku yksittäinen malliesimerkki.
6000-10000 euron välirahalla 2,5-3v välein tarjoaa uutena ostettu tavallinen auto kahdelle hengelle + kauppakassille huolettomia kilometrejä.
Helsingissä Pysäköinti Q-Parkissa maksaa vuodessa jo käytetyn bemarin hinnan.
Kalliin auton määritelmä: tuplasti tavallisen (miten määritellään) hinta?
Esimerkiksi noin ja 740 GLE:n E-Klassen hinta on uutena varsin helposti tuplat tavikseen verrattuna. Sitä se premium tarkoittaa.
Vanhoja infotainment-käyttiksiähän ei tietenkään päivitetä… Enkä keksi kummempaa kehitystä 3 vuoden jaksoissa kuin ruutukoot. Rajansa niilläkin?
Koko systeemin sielu nykyisin on älypuhelinintegraatio, joka on juuri kuluneiden kolmen vuoden aikana hypännyt täysin uudelle tasolle. Hyvinkin arkisten uusien tavisautojen järjestelmästä löytyy sellaisia superominaisuuksia, joista esimerkiksi 2014 vuoden S-Klassen omistaja vielä osaa edes uneksia.
Vain kallis voi olla tilavampi? Mukavuus…. hmmm…?
No johan tiedämme, että maailmankaikkeudesta ei löydy juurikaan muita autoja, joissa tässä tapauksessa tilantarve täyttyy. Mukavuus nyt on aivan selvä juttu. Ja mitä enemmän sitä premiumia on aikanaan ollut, sitä selvemmin tuon huomaa. Mukava äänieristys, penkki, alusta ja vaikka verhoilu on osattu tehdä kymmenen vuotta sittenkin, mutta sillä on ollut hintansa. Kun uutena hintaa on ollut esimerkiksi 3-4 kertaa taviksen verran, niin nuo asiat on helpompi toteuttaa. Vastapainoksi vanha edustusluokkalainen häviää monessa ominaisuudessa uudelle tavikselle. Arvostuskysymyksiä.
Meidän auto on oman merkki ja mallisarjansa premium.
Nautin ennen kaikkea ajamisesta siksi taviksen mikään ainutlaatuinen ominaisuus ei houkuta, kuten tämä näkymä seuraavalla tasolla.
No sinähän ajat 5-sarjalaisella tracktest! Kas kun et laittanut 8-sarjalaista näkyville! Uni seis siis!
Kumppani sanoinkin seuraavalla tasolla. Ei sitä koskaan tiedä mitä ulkomaille muutto tuo tullessaan.
Voi hyvät hyssykät sentään... En tiennytkään että olit kuin pikkupoika joka pärryyttelee polkiessaan 3-pyöräisellään, kuvitellen ajavansa isin moottoripyörällä...
What...
Kumppani olen ihminen joka toteuttaa unelmiaan eikä vain haaveile.
What......
Eli jos autolla ajaminen on harrastus, niin sellaisessa tilanteessa, jossa henkilö esimerkiksi ajaa autolla kuuntelemaan oopperaa (harrastuksena), kaksi harrastusta tavallaan kohtaa (autoilu ja ooppera).