Se on terveenmerkki jos on vielä harrastuksia ja tavoiteltavia ehkä saavuttamattomia unelmia.
Minun unelmana on että joulunpyhiksi tulee kuivat kelit kun heitetään 300 km keikka ilman häiritseviä diskovaloja autossa, mittarivalotkin vedetään himmeälle.
Kumppari:"Yleistyksiksi nuo voi laskea nuo kommenttisi"
Totta kai ne ovat yleistyksiä, kuten mikä tahansa yksi aika-arvio on. Jos sinun tapauksessasi hinta puolittuu 3 vuoden sijasta vaikkapa 3 vuoden ja 2 kuukauden aikana, niin laskepa sitten sillä.
Periaate ei silti muutu miksikään, vaikka tapasi mukaan teetkin parhaasi ettet sitä ymmärtäisi.
Arvasit muuten väärin, kuten tapanasi on. Ostin omani puolella uuden hinnasta toissavuoden mallina, mutta en tietenkään ottanut sitä esimerkkitapaukseksi, koska sen hintakehityksessä on muutama epätyypillinen asia. En tuo niitä tässä esiin, koska en usko sinulta löytyvän tahtoa ja kykyä niitä ymmärtää.
Sen sijaan sinä saat minut ymmärtämään, miksi periaatteenani oleva avoimuus ei ole tällä foorumilla pelkästään hyvä asia. Toivottavasti olet ylpeä saavutuksestasi.
740GLE: Jos tahdot olla tuota mieltä, niin omapa on ongelmasi.
Siinä oli kysymysmerkki perässä. Se tarkoitti sitä, että tulkitsin sinun olevan sitä mieltä ja halusin tarkistaa asian. Onko ongelma siis sinulla?
Yleistyksiksi nuo voi laskea nuo kommenttisi
Totta kai ne ovat yleistyksiä, kuten mikä tahansa yksi aika-arvio on.... Periaate ei silti muutu miksikään, vaikka tapasi mukaan teetkin parhaasi ettet sitä ymmärtäisi.
Minä tarkoitin, että kirjoitat kuin voisit yleistää omat kokemuksesi. Mutta minun mielestäni et voi sitä noin tehdä, kuten kirjoitit. Yksittäistapaukset ovat yksittäistapauksia. Ne eivät päde laajasti, mitä yleistyksellä minun mielestäni tarkoitetaan. Mitä sinun mielestäsi?
Arvasit muuten väärin, kuten tapanasi on. Ostin omani puolella uuden hinnasta toissavuoden mallina, mutta en tietenkään ottanut sitä esimerkkitapaukseksi. En tuo niitä tässä esiin, koska en usko sinulta löytyvän tahtoa ja kykyä niitä ymmärtää.
Ihan sama. Minusta sinun kannattaisi kuitenkin painottaa kirjoituksesi olevan joka tapauksessa omia kokemuksia. Silloin ei pääse syntymään vaikutelmaa, että pitäisit kauppojasi "universaalisti pätevinä" lainalaisuuksina. Se oli se pointti.
Tämä ei tarkoita, etteikö omista kaupoistaan voisi olla joko tyytyväinen tai tyytymätön, miten milloinkin menee, mutta tilastoissa ne ovat pisaroita meressä.
Sen sijaan sinä saat minut ymmärtämään, miksi periaatteenani oleva avoimuus ei ole tällä foorumilla pelkästään hyvä asia. Toivottavasti olet ylpeä saavutuksestasi.
Avoimuus loppuu tällä foorumilla jo siihen, että kirjoitamme kaikki nimimerkeillä. Aika turhaa hurskastelua kuvitella mitään muuta täällä koskaan olleenkaan kirjoituksissa, kokonaisuutta tarkastellen.
Jos tarkoitat mm. Passat, Superb, Mondeo, S80, S90 vertailujani W212 ja F10 takatiloihin, niin kertomani erot eivät ole mielikuvitusta, vaan autoon istumalla havaittuja. Tämä on mielestäni kuormittamattoman istuimen mittaamista käytännöllisempi havainnointitapa, koska se ottaa huomioon istuimen pehmustuksen vajoamisen istujan alla.
Onko mielestäsi vaikkapa S80 II, S90 tai Mondeon takapenkillä on paremmin päätilaa kuin F10 tai W212 sedanissa?
Vastaa "kyllä" tai "ei", kiitos?
P.S. seisot itse esimerkkinä siitä, miksi tällä foorumilla kannattaa anonymisoida itsensä perustelematta omia valintojaan. Hyväksyn sen, että muiden valintakriteerit poikkeavat omistani, mutta kuulostaa ikävältä, kun täysin selvässä kokemusperäisesti havaitussa asiassa syytetään valehtelijaksi ilman syytä.
Uusimmassa Tuulilasissa valiteltiin E-sarjan farmarin takaistuimen huonoa reisitukea, joten ei kai E-sarja mikään täydellinen auto ole takapenkiltään ? Sivusuunnassa Mercedeksen E-farmarissa on takapenkillä jonkin verran vähemmän tilaa kuin Volvon farmarissa. Pääntilaa tosin löytyy ihan riittävästi E-sarjan farmarin takapenkillä, tätä asiaa kiiteltiin.
740GLE: Seisot itse esimerkkinä siitä, miksi tällä foorumilla kannattaa anonymisoida itsensä perustelematta omia valintojaan.
Öhhh.... Onko rinnastukseksi siis tämä:
perustelen valintani -> voin ilmineerata itseni
en perustele -> voin kirjoittaa nimimerkillä?
En ymmärrä. Voin kirjoittaa ihan omat perusteluni nimimerkin takaakin, enkä odota sinulta mitään sen kummempaa, höhh..
Hyväksyn sen, että muiden valintakriteerit poikkeavat omistani, mutta kuulostaa ikävältä, kun täysin selvässä kokemusperäisesti havaitussa asiassa syytetään valehtelijaksi ilman syytä.
En minä mitätöi sinun kokemuksiasi, tai syytä valehtelijaksi. Minä vain totean, että henkilökohtaiset valintakriteerisi eivät ole universaaleja totuuksia muille kuin sinulle. Ne eivät ole yleispäteviä, vaikka kirjoituksistasi niin voisi päätellä, useinkin. Sinullehan ei kelpaa farkku, joka usein on korkeampikin takana istuvalle, joten rajoitat entisestään henkilökohtaisia valintakriteerejäsi meidän muiden näkökulmasta. Aika iso ero omaan väitteeseesi, minusta.
Jos tarkoitat mm. Passat, Superb, Mondeo, S80, S90 vertailujani W212 ja F10 takatiloihin, niin kertomani erot eivät ole mielikuvitusta, vaan autoon istumalla havaittuja.
En ole kiistänyt noita henkilökohtaisia arvioitasi. Vain sen, että kirjoittelet täällä kuin nuo muut olisivat ahtaita, vaikka yleisesti ottaen ovat tilaviksi ilmoitettuja testeissä, koska ovat ns. isoja autoja jo lähtökohtaisesti. Näissä kun mennään jollakin tavalla aikuisten "keskimitoilla", ei siis kysytä lyhyt-/keskenkasvuisilta, eikä ääripään koripalloilijoilta vaikkapa. Me muut emme lue 740GLE Maailmaa, vaan Tekniikan Maailmaa, noin karrikoidusti.
Vastaa ”kyllä” tai ”ei”, kiitos?
En voi vastata. Paremmuuksista en voi sanoa siis mitään.
Ei ole käytännön kokemusta kaikista, ainakaan sedaneina. Ne missä olen noista istunut varmasti, voin sanoa että tilat olivat riittävät. Minulla on pituutta liki 190cm kuitenkin. En muista tarkistaneeni esim. montako sormea vielä olisi mahtunut päälaen ja katon väliin.
Jotta me muut voisimme arvioida takatilat, käymättä liikkeissä istumassa, niin mitäs "kuormittamattomat" ilmoitetut sentit sanovat ko. sedan-malleille, eikös sellaiset löydy helpostikin? Kuormitus on huono yleismittari, koska sen mitä penkki painuu, siihen vaikuttaa jo painokin.
Summa summarum: osta toki minkä koet tilavimmaksi, vaikka takapenkiltä katsottuna sitten. Se on sinulle oikea valinta, johon muilla ei ole nokan koputtamista. Vaan kirjoituksia ajatellen, niin älä väheksy sitä, että kerrot omasta kapeasta näkövinkkelistäsi kuitenkin.
Jos tarkoitat mm. Passat, Superb, Mondeo, S80, S90 vertailujani W212 ja F10 takatiloihin, niin kertomani erot eivät ole mielikuvitusta, vaan autoon istumalla havaittuja.Hyväksyn sen, että muiden valintakriteerit poikkeavat omistani, mutta kuulostaa ikävältä, kun täysin selvässä kokemusperäisesti havaitussa asiassa syytetään valehtelijaksi ilman syytä.
Jos auton takatiloja testataan päänmitan osalta, niin merkitystä on sillä istutaanko keskellä takapenkkiä vaiko ihan reunapaikoilla. Reunapaikoillahan täytyy olla vähemmän pääntilaa kuin keskellä, koska katto laskeutuu alaspäin.
Mainitsin nuo erot vain siksi, ettei synny tilannetta, jossa keskustelijat puhuvat eri asioista. Toinen ehkä testaa autoa keskellä istuen, toinen taas sivupaikalla.
Takapenkki ehkä upottaa vähiten keskeltä, tästä kai oli kyse kun puhe oli muotoilusta ?
Muotoilu viittaa muotoon. Etkö ole koskaan havainnut, kuinka useissa autoissa tuo keskipaikka on korotettu reunapaikkoja ylemmäksi? Samoin keskipaikka suoristaa yleensä selkärankaa. Tässä Volvon esimerkki:
Kumppani:Siinä oli kysymysmerkki perässä. Se tarkoitti sitä, että tulkitsin sinun olevan sitä mieltä ja halusin tarkistaa asian.
Aivan, SINÄ TULKITSIT tapasi mukaan jotain muuta kuin oli kirjoitettu. Kiitos kun myönsit valmistamasi olkiukon.
Oli silti sinulla liian mones kerta anteeksiannettavaksi vahinkona. Teet tätä tahallasi, mikä on huono keskustelutapa.
Kumppani: Minä tarkoitin, että kirjoitat kuin voisit yleistää omat kokemuksesi.
Selvästikin kyse oli sinun tarkoituksestasi, vaikka sitä minun piikkiini yritätkin vääntää.
Ja kuten jo vastasin, kyse ei todellakaan ollut oman kokemukseni yleistämisestä, vaan arviostani alan yleisestä trendistä, josta oma tapaukseni poikkeaa selvästi. Siis täysin päinvastoin kuin sinä kuvittelit.
Kumppani: Minusta sinun kannattaisi kuitenkin painottaa kirjoituksesi olevan joka tapauksessa omia kokemuksia. Silloin ei pääse syntymään vaikutelmaa, että pitäisit kauppojasi ”universaalisti pätevinä” lainalaisuuksina. Se oli se pointti.
Vastasit tuon hinnan alentumisen arviooni etkä takatiloihin. Ja kuten me molemmat tiedämme, se hinta-arvio ei ollut oma kokemukseni, vaan arvio yleisestä hintakehityksestä.
740 ei kysynyt paremmuudesta omassa käytössään, vaan korkeussuuntaan käytettävissä olevan tilan määrästä, joka ei ole mielipidekysymys:
Seittenneliskanttinen: Onko mielestäsi vaikkapa S80 II, S90 tai Mondeon takapenkillä on paremmin päätilaa kuin F10 tai W212 sedanissa?
Silti Kumppani yrittää vääntää näinkin yksinkertaista faktapohjaista kysymystä mielipide- ja arvovalinnaksi sanomalla:
Kumppani: En voi vastata. Paremmuuksista en voi sanoa siis mitään.
Paremmuutta ei edes kysytty. Kysyttiin vain käytettävissä olevan tilan määrää. JOS tila on loppumassa, käytettävissä olevan tilan määrä kertoo, missä autossa tila loppuu ensin. Ellei oma kallo ole vaaravyöhykkeellä, koko kysymys on EVVK.
Hyväksyn mielelläni sen, että tällä mitalla ei ole vertailtavassa kokoluokassa käytännön merkitystä useimmille ostajille, koska korkeus riittää useimmille.
Tämä erityistarpeeni on minun oma ongelmani, samoin kuin vaikkapa jollain muulla 3 - 4 lasta, suuri koira tai perässä hinattava raskas harrastusväline rajaa yhdellä ainoalla mitalla ulos kaikki sitä täyttämättömät autot, olivatpa ne muuten kuinka hyviä tahansa.
Mutta sitä pidän loukkaavana, että olemassaolevaa mittaeroa yritetään puhua olemattomaksi ja minua valehtelijaksi vain sen vuoksi, että kyseinen mitta ei satu kiinnostamaan muita. Sinä teet juuri sitä mistä syytät minua, eli arvioit mittojen tärkeyttä omalta kannaltasi. Teet sen vielä sillä tavoin falskisti, että teeskentelet ettei sinulle merkityksetöntä eroa olisi olemassakaan.
Keskitytään nyt vain niihin todellisiin eroihin ja annetaan jokaisen valita omalle ja lastensa ja koiriensa ja hinaamiensa hevosten keholle joku sopiva kotilo. Ensimmäinen on faktojen mittaamista, jälkimmäinen on arvovalinta.
Intelligenstest: Uusimmassa Tuulilasissa valiteltiin E-sarjan farmarin takaistuimen huonoa reisitukea, joten ei kai E-sarja mikään täydellinen auto ole takapenkiltään?
Tämä moite tulee aiheesta. Korin madaltuessa myös takapenkkiä madallettiin päätilan säilyttämiseksi (vaikka sekin pieneni edeltäjään verrattuna). Pitkäkoipiselle päätilojen vuoksi matala takapenkki on entistä epämukavampi.
Keskimittaisille löytyy parempiakin. Omat ehdotukseni tyypilliseen tapaan jalkatilan perusteella valittaessa ovat olleet Superb ja Mondeo, ja olen valmis lisäämään listalle myös S90:n, jotka ovat kaikki mielestäni E-sarjaa parempia, sikäli kun sitä tumppijaloillani pystyn arvioimaan?
W213 on muuten pidemmän akselivälinsä turvin sentään hieman vähemmän huono takajalkatilan suhteen kuin tuo oma W212, joka on tässä suhteessa sangen vaatimaton esitys kokoonsa nähden.
Intelligenstest: Sivusuunnassa Mercedeksen E-farmarissa on takapenkillä jonkin verran vähemmän tilaa kuin Volvon farmarissa. Pääntilaa tosin löytyy ihan riittävästi E-sarjan farmarin takapenkillä, tätä asiaa kiiteltiin.
Tässä vertailussa pisteet Volvolle, joka sopii leveille ja matalille henkilöille Mersua paremmin.
Sama nykyautojen leveys ulkoa ja kapeus sisältä korostuu tavaratilaa myöden. 175 senttiä leveän 740 peräkonttiin mahtuu carverit poikittain, mutta 185 senttiä leveisiin uusiin autoihin ei mahdu.
Mitat ovat tiedossa, kannattaa valita omiin tarpeisiin sopiva.
En tiedä, mutta pk-seudulla ainakin 5-sarjaa on taksissa liiankin paljon. Ehkä BMW ei halua olla mikään julkinen kulkuneuvo. Ja kysymys, useinko taksin takapenkillä istuu 3 hlöä?
Pääkaupunkiseudunkin taksivaltiaat on Mersu ja yllättävän nopeasti laajentunut Volvon uusi mallisto toimitusvaikeuksista huolimatta cx:sää myöten.
Mikä siinä Bemarissa sitten mätää jos takatilat riittää?
Kun ei se oikein menesty edes yksityiskäytössä, vertaa Volvon ja Mersun mallistoon.
Mersu on Suomen 1-merkki takseissa, aina ollut ja aina tulee olemaan.
Kuten sanottu, BMW ei välttämättä halua olla yleinen julkinen kulkuneuvo vaikka pk-seudulla noita on jopa liikaa taksissa. Tämä tavallaan kunnioittaa yksityisiä ostajia...
Heikko menestys siis suojelee Bemarin omistajien yksityisyyttä, hyvä perustelu.
Meiltä on yksityisyys mennyt kun omistamme ykkösmerkin Toyota, ihmisiä hyörii ympärillä ihailemassa tätä harvinaisuutta.
Arvaa harmittaako.
Niinpä, Mersu ja Volvon maahantuojat sekä kuluttajat luottaa tuotteeseen.
Kyllä kymmeniä vuosia kestänyt suosio olisi sulanut jos tuotteessa olisi vakavia ongelmia.
Onhan siellä vuosien varrella ollut tekinisiä ongelmia molemmilla. Mutta ehkä myös jotain raskaan ammattiliikenteen prosesseja on tuotu myös henkilöautopuolelle? Ainakin Volvon tavoitteena on, että auton koosta ja omistajasta riippumatta yksikään Volvo ei saa pysähtyä yli 24 tunniksi odottelemaan puuttuvaa osaa. Auton pysäyttävä puuttuva pala tulee vaikka lentorahtina Pohjois-Suomeenkin niin rekan vetäjään tai taksiin kuin yksityiskäytössä olevaan henkilöautoonkin.
Hyvin tuo toimi ainakin sen kerran kun toheloin itse oman autoni liikkumattomaksi. Oletan Vehon pystyvän suunnilleen samaan, vaikka sitä varaosaplvelua en olekaan onneksi itse vielä tarvinnut?
WhatCar En tiedä, mutta pk-seudulla ainakin 5-sarjaa on taksissa liiankin paljon. Kuten sanottu, BMW ei välttämättä halua olla yleinen julkinen kulkuneuvo vaikka pk-seudulla noita on jopa liikaa taksissa. Tämä tavallaan kunnioittaa yksityisiä ostajia…
Et voi olla tosissasi!?!? Voiko enää pöhkömpää imagopelleilypäätelmää tehdä? Eiköhän ne taksi-isännät osta ne autot ihan omien mieltymystensä mukaisesti.
Se on terveenmerkki jos on vielä harrastuksia ja tavoiteltavia ehkä saavuttamattomia unelmia.
Minun unelmana on että joulunpyhiksi tulee kuivat kelit kun heitetään 300 km keikka ilman häiritseviä diskovaloja autossa, mittarivalotkin vedetään himmeälle.
"Vain kallis voi olla tilavampi?"
Jos tahdot olla tuota mieltä, niin omapa on ongelmasi.
"No johan tiedämme, että maailmankaikkeudesta ei löydy juurikaan muita autoja, joissa tässä tapauksessa tilantarve täyttyy."
Näköjään asiantuntijallakin ottaa lujille myöntää takatiloissa olevan eroja.
Kumppari:"Yleistyksiksi nuo voi laskea nuo kommenttisi"
Totta kai ne ovat yleistyksiä, kuten mikä tahansa yksi aika-arvio on. Jos sinun tapauksessasi hinta puolittuu 3 vuoden sijasta vaikkapa 3 vuoden ja 2 kuukauden aikana, niin laskepa sitten sillä.
Periaate ei silti muutu miksikään, vaikka tapasi mukaan teetkin parhaasi ettet sitä ymmärtäisi.
Arvasit muuten väärin, kuten tapanasi on. Ostin omani puolella uuden hinnasta toissavuoden mallina, mutta en tietenkään ottanut sitä esimerkkitapaukseksi, koska sen hintakehityksessä on muutama epätyypillinen asia. En tuo niitä tässä esiin, koska en usko sinulta löytyvän tahtoa ja kykyä niitä ymmärtää.
Sen sijaan sinä saat minut ymmärtämään, miksi periaatteenani oleva avoimuus ei ole tällä foorumilla pelkästään hyvä asia. Toivottavasti olet ylpeä saavutuksestasi.
Näköjään asiantuntijallakin ottaa lujille myöntää takatiloissa olevan eroja.
Mielikuvituksesi tuotetta tukevaa viestiä voitkin yrittää löytää palstalta.
Vain kallis voi olla tilavampi?
740GLE:
Jos tahdot olla tuota mieltä, niin omapa on ongelmasi.
Siinä oli kysymysmerkki perässä. Se tarkoitti sitä, että tulkitsin sinun olevan sitä mieltä ja halusin tarkistaa asian. Onko ongelma siis sinulla?
Yleistyksiksi nuo voi laskea nuo kommenttisi
Totta kai ne ovat yleistyksiä, kuten mikä tahansa yksi aika-arvio on.... Periaate ei silti muutu miksikään, vaikka tapasi mukaan teetkin parhaasi ettet sitä ymmärtäisi.
Minä tarkoitin, että kirjoitat kuin voisit yleistää omat kokemuksesi. Mutta minun mielestäni et voi sitä noin tehdä, kuten kirjoitit. Yksittäistapaukset ovat yksittäistapauksia. Ne eivät päde laajasti, mitä yleistyksellä minun mielestäni tarkoitetaan. Mitä sinun mielestäsi?
Arvasit muuten väärin, kuten tapanasi on. Ostin omani puolella uuden hinnasta toissavuoden mallina, mutta en tietenkään ottanut sitä esimerkkitapaukseksi. En tuo niitä tässä esiin, koska en usko sinulta löytyvän tahtoa ja kykyä niitä ymmärtää.
Ihan sama. Minusta sinun kannattaisi kuitenkin painottaa kirjoituksesi olevan joka tapauksessa omia kokemuksia. Silloin ei pääse syntymään vaikutelmaa, että pitäisit kauppojasi "universaalisti pätevinä" lainalaisuuksina. Se oli se pointti.
Tämä ei tarkoita, etteikö omista kaupoistaan voisi olla joko tyytyväinen tai tyytymätön, miten milloinkin menee, mutta tilastoissa ne ovat pisaroita meressä.
Sen sijaan sinä saat minut ymmärtämään, miksi periaatteenani oleva avoimuus ei ole tällä foorumilla pelkästään hyvä asia. Toivottavasti olet ylpeä saavutuksestasi.
Avoimuus loppuu tällä foorumilla jo siihen, että kirjoitamme kaikki nimimerkeillä. Aika turhaa hurskastelua kuvitella mitään muuta täällä koskaan olleenkaan kirjoituksissa, kokonaisuutta tarkastellen.
Jos tarkoitat mm. Passat, Superb, Mondeo, S80, S90 vertailujani W212 ja F10 takatiloihin, niin kertomani erot eivät ole mielikuvitusta, vaan autoon istumalla havaittuja. Tämä on mielestäni kuormittamattoman istuimen mittaamista käytännöllisempi havainnointitapa, koska se ottaa huomioon istuimen pehmustuksen vajoamisen istujan alla.
Onko mielestäsi vaikkapa S80 II, S90 tai Mondeon takapenkillä on paremmin päätilaa kuin F10 tai W212 sedanissa?
Vastaa "kyllä" tai "ei", kiitos?
P.S. seisot itse esimerkkinä siitä, miksi tällä foorumilla kannattaa anonymisoida itsensä perustelematta omia valintojaan. Hyväksyn sen, että muiden valintakriteerit poikkeavat omistani, mutta kuulostaa ikävältä, kun täysin selvässä kokemusperäisesti havaitussa asiassa syytetään valehtelijaksi ilman syytä.
Uusimmassa Tuulilasissa valiteltiin E-sarjan farmarin takaistuimen huonoa reisitukea, joten ei kai E-sarja mikään täydellinen auto ole takapenkiltään ? Sivusuunnassa Mercedeksen E-farmarissa on takapenkillä jonkin verran vähemmän tilaa kuin Volvon farmarissa. Pääntilaa tosin löytyy ihan riittävästi E-sarjan farmarin takapenkillä, tätä asiaa kiiteltiin.
740GLE:
Seisot itse esimerkkinä siitä, miksi tällä foorumilla kannattaa anonymisoida itsensä perustelematta omia valintojaan.
Öhhh.... Onko rinnastukseksi siis tämä:
perustelen valintani -> voin ilmineerata itseni
en perustele -> voin kirjoittaa nimimerkillä?
En ymmärrä. Voin kirjoittaa ihan omat perusteluni nimimerkin takaakin, enkä odota sinulta mitään sen kummempaa, höhh..
Hyväksyn sen, että muiden valintakriteerit poikkeavat omistani, mutta kuulostaa ikävältä, kun täysin selvässä kokemusperäisesti havaitussa asiassa syytetään valehtelijaksi ilman syytä.
En minä mitätöi sinun kokemuksiasi, tai syytä valehtelijaksi. Minä vain totean, että henkilökohtaiset valintakriteerisi eivät ole universaaleja totuuksia muille kuin sinulle. Ne eivät ole yleispäteviä, vaikka kirjoituksistasi niin voisi päätellä, useinkin. Sinullehan ei kelpaa farkku, joka usein on korkeampikin takana istuvalle, joten rajoitat entisestään henkilökohtaisia valintakriteerejäsi meidän muiden näkökulmasta. Aika iso ero omaan väitteeseesi, minusta.
Jos tarkoitat mm. Passat, Superb, Mondeo, S80, S90 vertailujani W212 ja F10 takatiloihin, niin kertomani erot eivät ole mielikuvitusta, vaan autoon istumalla havaittuja.
En ole kiistänyt noita henkilökohtaisia arvioitasi. Vain sen, että kirjoittelet täällä kuin nuo muut olisivat ahtaita, vaikka yleisesti ottaen ovat tilaviksi ilmoitettuja testeissä, koska ovat ns. isoja autoja jo lähtökohtaisesti. Näissä kun mennään jollakin tavalla aikuisten "keskimitoilla", ei siis kysytä lyhyt-/keskenkasvuisilta, eikä ääripään koripalloilijoilta vaikkapa. Me muut emme lue 740GLE Maailmaa, vaan Tekniikan Maailmaa, noin karrikoidusti.
Vastaa ”kyllä” tai ”ei”, kiitos?
En voi vastata. Paremmuuksista en voi sanoa siis mitään.
Ei ole käytännön kokemusta kaikista, ainakaan sedaneina. Ne missä olen noista istunut varmasti, voin sanoa että tilat olivat riittävät. Minulla on pituutta liki 190cm kuitenkin. En muista tarkistaneeni esim. montako sormea vielä olisi mahtunut päälaen ja katon väliin.
Jotta me muut voisimme arvioida takatilat, käymättä liikkeissä istumassa, niin mitäs "kuormittamattomat" ilmoitetut sentit sanovat ko. sedan-malleille, eikös sellaiset löydy helpostikin? Kuormitus on huono yleismittari, koska sen mitä penkki painuu, siihen vaikuttaa jo painokin.
Summa summarum: osta toki minkä koet tilavimmaksi, vaikka takapenkiltä katsottuna sitten. Se on sinulle oikea valinta, johon muilla ei ole nokan koputtamista. Vaan kirjoituksia ajatellen, niin älä väheksy sitä, että kerrot omasta kapeasta näkövinkkelistäsi kuitenkin.
Jos tarkoitat mm. Passat, Superb, Mondeo, S80, S90 vertailujani W212 ja F10 takatiloihin, niin kertomani erot eivät ole mielikuvitusta, vaan autoon istumalla havaittuja.Hyväksyn sen, että muiden valintakriteerit poikkeavat omistani, mutta kuulostaa ikävältä, kun täysin selvässä kokemusperäisesti havaitussa asiassa syytetään valehtelijaksi ilman syytä.
Kenelle tuo oli suunnattu?
Jos auton takatiloja testataan päänmitan osalta, niin merkitystä on sillä istutaanko keskellä takapenkkiä vaiko ihan reunapaikoilla. Reunapaikoillahan täytyy olla vähemmän pääntilaa kuin keskellä, koska katto laskeutuu alaspäin.
Paitsi että hyvin usein keskipaikalla istutaan pää korkealla penkin muotoilusta johtuen.
Mainitsin nuo erot vain siksi, ettei synny tilannetta, jossa keskustelijat puhuvat eri asioista. Toinen ehkä testaa autoa keskellä istuen, toinen taas sivupaikalla.
Takapenkki ehkä upottaa vähiten keskeltä, tästä kai oli kyse kun puhe oli muotoilusta ?
Muotoilu viittaa muotoon. Etkö ole koskaan havainnut, kuinka useissa autoissa tuo keskipaikka on korotettu reunapaikkoja ylemmäksi? Samoin keskipaikka suoristaa yleensä selkärankaa. Tässä Volvon esimerkki:
https://img.autobytel.com/car-reviews/autobytel/121544-2014-volvo-s80-luxury-sedan-road-test-and-review/ABTL_2014-Volvo-S80-Rear-Seat.jpg
Esimerkiksi uudessa Peugeot 3008:ssa on ihan sileä takapenkki, mutta kyseessä taitaa olla melko harvinainen poikkeus.
Tässä muutama lisää, uusia nämäkin.
https://www.netcarshow.com/bmw/2018-5-series_touring/800x600/wallpaper_74.htm
https://www.netcarshow.com/bmw/2018-5-series_touring/800x600/wallpaper_73.htm
https://www.netcarshow.com/bmw/2018-x3/800x600/wallpaper_4d.htm
BMW 5-sarjan sedanissa on lievää keskiosan korotusta havaittavissa.
https://www.netcarshow.com/bmw/2017-5-series/800x600/wallpaper_a1.htm
Onko kisa lautamaisimmasta takapenkistä julistettu?
Jatketaan vaan takatilojen tilavuudesta keskustelua, ei muuta.
Kumppani:Siinä oli kysymysmerkki perässä. Se tarkoitti sitä, että tulkitsin sinun olevan sitä mieltä ja halusin tarkistaa asian.
Aivan, SINÄ TULKITSIT tapasi mukaan jotain muuta kuin oli kirjoitettu. Kiitos kun myönsit valmistamasi olkiukon.
Oli silti sinulla liian mones kerta anteeksiannettavaksi vahinkona. Teet tätä tahallasi, mikä on huono keskustelutapa.
Kumppani: Minä tarkoitin, että kirjoitat kuin voisit yleistää omat kokemuksesi.
Selvästikin kyse oli sinun tarkoituksestasi, vaikka sitä minun piikkiini yritätkin vääntää.
Ja kuten jo vastasin, kyse ei todellakaan ollut oman kokemukseni yleistämisestä, vaan arviostani alan yleisestä trendistä, josta oma tapaukseni poikkeaa selvästi. Siis täysin päinvastoin kuin sinä kuvittelit.
Kumppani: Minusta sinun kannattaisi kuitenkin painottaa kirjoituksesi olevan joka tapauksessa omia kokemuksia. Silloin ei pääse syntymään vaikutelmaa, että pitäisit kauppojasi ”universaalisti pätevinä” lainalaisuuksina. Se oli se pointti.
Vastasit tuon hinnan alentumisen arviooni etkä takatiloihin. Ja kuten me molemmat tiedämme, se hinta-arvio ei ollut oma kokemukseni, vaan arvio yleisestä hintakehityksestä.
740 ei kysynyt paremmuudesta omassa käytössään, vaan korkeussuuntaan käytettävissä olevan tilan määrästä, joka ei ole mielipidekysymys:
Seittenneliskanttinen: Onko mielestäsi vaikkapa S80 II, S90 tai Mondeon takapenkillä on paremmin päätilaa kuin F10 tai W212 sedanissa?
Silti Kumppani yrittää vääntää näinkin yksinkertaista faktapohjaista kysymystä mielipide- ja arvovalinnaksi sanomalla:
Kumppani: En voi vastata. Paremmuuksista en voi sanoa siis mitään.
Paremmuutta ei edes kysytty. Kysyttiin vain käytettävissä olevan tilan määrää. JOS tila on loppumassa, käytettävissä olevan tilan määrä kertoo, missä autossa tila loppuu ensin. Ellei oma kallo ole vaaravyöhykkeellä, koko kysymys on EVVK.
Hyväksyn mielelläni sen, että tällä mitalla ei ole vertailtavassa kokoluokassa käytännön merkitystä useimmille ostajille, koska korkeus riittää useimmille.
Tämä erityistarpeeni on minun oma ongelmani, samoin kuin vaikkapa jollain muulla 3 - 4 lasta, suuri koira tai perässä hinattava raskas harrastusväline rajaa yhdellä ainoalla mitalla ulos kaikki sitä täyttämättömät autot, olivatpa ne muuten kuinka hyviä tahansa.
Mutta sitä pidän loukkaavana, että olemassaolevaa mittaeroa yritetään puhua olemattomaksi ja minua valehtelijaksi vain sen vuoksi, että kyseinen mitta ei satu kiinnostamaan muita. Sinä teet juuri sitä mistä syytät minua, eli arvioit mittojen tärkeyttä omalta kannaltasi. Teet sen vielä sillä tavoin falskisti, että teeskentelet ettei sinulle merkityksetöntä eroa olisi olemassakaan.
Keskitytään nyt vain niihin todellisiin eroihin ja annetaan jokaisen valita omalle ja lastensa ja koiriensa ja hinaamiensa hevosten keholle joku sopiva kotilo. Ensimmäinen on faktojen mittaamista, jälkimmäinen on arvovalinta.
Intelligenstest: Uusimmassa Tuulilasissa valiteltiin E-sarjan farmarin takaistuimen huonoa reisitukea, joten ei kai E-sarja mikään täydellinen auto ole takapenkiltään?
Tämä moite tulee aiheesta. Korin madaltuessa myös takapenkkiä madallettiin päätilan säilyttämiseksi (vaikka sekin pieneni edeltäjään verrattuna). Pitkäkoipiselle päätilojen vuoksi matala takapenkki on entistä epämukavampi.
Keskimittaisille löytyy parempiakin. Omat ehdotukseni tyypilliseen tapaan jalkatilan perusteella valittaessa ovat olleet Superb ja Mondeo, ja olen valmis lisäämään listalle myös S90:n, jotka ovat kaikki mielestäni E-sarjaa parempia, sikäli kun sitä tumppijaloillani pystyn arvioimaan?
W213 on muuten pidemmän akselivälinsä turvin sentään hieman vähemmän huono takajalkatilan suhteen kuin tuo oma W212, joka on tässä suhteessa sangen vaatimaton esitys kokoonsa nähden.
Intelligenstest: Sivusuunnassa Mercedeksen E-farmarissa on takapenkillä jonkin verran vähemmän tilaa kuin Volvon farmarissa. Pääntilaa tosin löytyy ihan riittävästi E-sarjan farmarin takapenkillä, tätä asiaa kiiteltiin.
Tässä vertailussa pisteet Volvolle, joka sopii leveille ja matalille henkilöille Mersua paremmin.
Sama nykyautojen leveys ulkoa ja kapeus sisältä korostuu tavaratilaa myöden. 175 senttiä leveän 740 peräkonttiin mahtuu carverit poikittain, mutta 185 senttiä leveisiin uusiin autoihin ei mahdu.
Mitat ovat tiedossa, kannattaa valita omiin tarpeisiin sopiva.
Onko takapenkki yksi mahdollinen syy että BMW mallisto ei menesty taksissa.
En tiedä, mutta pk-seudulla ainakin 5-sarjaa on taksissa liiankin paljon. Ehkä BMW ei halua olla mikään julkinen kulkuneuvo. Ja kysymys, useinko taksin takapenkillä istuu 3 hlöä?
Onko takapenkki yksi mahdollinen syy että BMW mallisto ei menesty taksissa.
Tuskinpa takapenkissä on Mersuun verrattaessa mitään sellaista eroa, joka selittäisi eron suosiossa.
Pääkaupunkiseudunkin taksivaltiaat on Mersu ja yllättävän nopeasti laajentunut Volvon uusi mallisto toimitusvaikeuksista huolimatta cx:sää myöten.
Mikä siinä Bemarissa sitten mätää jos takatilat riittää?
Kun ei se oikein menesty edes yksityiskäytössä, vertaa Volvon ja Mersun mallistoon.
Mersu on Suomen 1-merkki takseissa, aina ollut ja aina tulee olemaan.
Kuten sanottu, BMW ei välttämättä halua olla yleinen julkinen kulkuneuvo vaikka pk-seudulla noita on jopa liikaa taksissa. Tämä tavallaan kunnioittaa yksityisiä ostajia...
Heikko menestys siis suojelee Bemarin omistajien yksityisyyttä, hyvä perustelu.
Meiltä on yksityisyys mennyt kun omistamme ykkösmerkin Toyota, ihmisiä hyörii ympärillä ihailemassa tätä harvinaisuutta.
Arvaa harmittaako.
Eikö se ollut Mersun ja Volvon taksisuosion salaisuus että po. merkit tarjoavat heti sijaistaksiauton jos varsinaiselle autolle käy jotain.
Niinpä, Mersu ja Volvon maahantuojat sekä kuluttajat luottaa tuotteeseen.
Kyllä kymmeniä vuosia kestänyt suosio olisi sulanut jos tuotteessa olisi vakavia ongelmia.
Onhan siellä vuosien varrella ollut tekinisiä ongelmia molemmilla. Mutta ehkä myös jotain raskaan ammattiliikenteen prosesseja on tuotu myös henkilöautopuolelle? Ainakin Volvon tavoitteena on, että auton koosta ja omistajasta riippumatta yksikään Volvo ei saa pysähtyä yli 24 tunniksi odottelemaan puuttuvaa osaa. Auton pysäyttävä puuttuva pala tulee vaikka lentorahtina Pohjois-Suomeenkin niin rekan vetäjään tai taksiin kuin yksityiskäytössä olevaan henkilöautoonkin.
Hyvin tuo toimi ainakin sen kerran kun toheloin itse oman autoni liikkumattomaksi. Oletan Vehon pystyvän suunnilleen samaan, vaikka sitä varaosaplvelua en olekaan onneksi itse vielä tarvinnut?
WhatCar
En tiedä, mutta pk-seudulla ainakin 5-sarjaa on taksissa liiankin paljon. Kuten sanottu, BMW ei välttämättä halua olla yleinen julkinen kulkuneuvo vaikka pk-seudulla noita on jopa liikaa taksissa. Tämä tavallaan kunnioittaa yksityisiä ostajia…
Et voi olla tosissasi!?!? Voiko enää pöhkömpää imagopelleilypäätelmää tehdä? Eiköhän ne taksi-isännät osta ne autot ihan omien mieltymystensä mukaisesti.