Poimintoja sanomalehdistä - osa IV

646 kommenttia
1161718192022»
  • @Kumppani kirjoitti:
    @_Quu kirjoitti:

    Ei kuitenkaan kaikkialla ja joka paikassa.

    Sitä se kuule juurikin tarkoittaa se sanonta, että aina silloin tällöin - tänä päivänäkin.

    LP:een kalusto oli tienpäällä joka päivä, eikä vain silloin tällöin.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Minä otan kantaa nopeuksien ja liikennevalvonnan vakavaan puutteeseen.
    Kävin tänään Helsinki-Porvoo-Helsinki keikalla ajaen 100 km/h alueella vakiolla sallittua nopeutta ja autoja meni reippaalla nopeudella ohi huomattavan paljon verrattuna entisiin hyviin aikoihin kun mahdollinen LP:n valvonta oli takaraivossa.

    Älä Quu ole milläskään vaikka ajeletkin tientukkonopeutta. Moottoritiellä on joustavasti ajavilla tilaa turvalliseen ohitukseen yllin kyllin. Mutta nelostiellä kannattaa olla tarkempi paitsi tietysti ohituskaistojen kohdalla ei haittaa. Eikun kitkarenkaat alle ja hanaa, niin eivät toiset ohittele!

      
  • @_Quu kirjoitti:

    LP:een kalusto oli tienpäällä joka päivä, eikä vain silloin tällöin.

    Tuota minä tarkoitin: sotket muistosi siitä, että joskus aikanaan satuit näkemään LP:n liikenteessä, kuvitellen sen tapahtuneen useammin ja jopa varjeluksen lailla näkymättömissäkin, siihen että edelleenkin näet yhtä harvoin poliisin liikenteessä. Tämä tarkoittaa mielessäsi sitä, että ennen oli paremmin. Sitä se on muistikuvien kultapinnoittaminen...

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @_Quu kirjoitti:

    LP:een kalusto oli tienpäällä joka päivä, eikä vain silloin tällöin.

    Tuota minä tarkoitin: sotket muistosi siitä, että joskus aikanaan satuit näkemään LP:n liikenteessä, kuvitellen sen tapahtuneen useammin ja jopa varjeluksen lailla näkymättömissäkin, siihen että edelleenkin näet yhtä harvoin poliisin liikenteessä. Tämä tarkoittaa mielessäsi sitä, että ennen oli paremmin. Sitä se on muistikuvien kultapinnoittaminen...

    Aivan, valvonta ei ollut aina näkyvää:
    Tunnuksellisten partioautojen ja -pyörien lisäksi liikkuvalla poliisilla oli käytössään lukuisia tunnuksettomia eli ns. siviiliautoja ja -moottoripyöriä, joissa oli samoja valvontalaitteita kuin muissakin poliisiajoneuvoissa. Näissä ajoneuvoissa oli lisäksi aina tallentava kamera, joiden kuvamateriaalia käytettiin todisteena rikosten selvittämisessä. Siviilipoliisiautoja kuljettivat sekä siviili- että virkapukuiset poliisit.

      
  • muokattu 23.01.2019 11:23

    Näin sitä imperfektillä yritetään luoda mielikuvia!

    @_Quu kirjoitti:

    Aivan, valvonta ei ollut aina näkyvää

    Eikä ole tänäänkään.

    Tunnuksellisten partioautojen ja -pyörien lisäksi liikkuvalla poliisilla oli käytössään lukuisia tunnuksettomia eli ns. siviiliautoja ja -moottoripyöriä, joissa oli samoja valvontalaitteita kuin muissakin poliisiajoneuvoissa. Näissä ajoneuvoissa oli lisäksi aina tallentava kamera, joiden kuvamateriaalia käytettiin todisteena rikosten selvittämisessä. Siviilipoliisiautoja kuljettivat sekä siviili- että virkapukuiset poliisit.

    Ja olet sitä mieltä, ettei tänään ole näin? Minusta käytännöt ovat jatkuneet. Erona vain, ettei LP:ia ole yksikkönä.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Näin sitä imperfektillä yritetään luoda mielikuvia!
    '
    @_Quu kirjoitti:

    Aivan, valvonta ei ollut aina näkyvää

    Eikä ole tänäänkään.

    Tunnuksellisten partioautojen ja -pyörien lisäksi liikkuvalla poliisilla oli käytössään lukuisia tunnuksettomia eli ns. siviiliautoja ja -moottoripyöriä, joissa oli samoja valvontalaitteita kuin muissakin poliisiajoneuvoissa. Näissä ajoneuvoissa oli lisäksi aina tallentava kamera, joiden kuvamateriaalia käytettiin todisteena rikosten selvittämisessä. Siviilipoliisiautoja kuljettivat sekä siviili- että virkapukuiset poliisit.

    Ja olet sitä mieltä, ettei tänään ole näin? Minusta käytännöt ovat jatkuneet. Erona vain, ettei LP:ia ole yksikkönä.

    Olen sitä mieltä että tänään ei ole kattavaa näkyvää eikä näkymätöntä valvontaa, edellä kerrotuin perustein.

      
  • muokattu 23.01.2019 11:27

    @_Quu kirjoitti:

    Olen sitä mieltä että tänään ei ole kattavaa näkyvää eikä näkymätöntä valvontaa, edellä kerrotuin perustein.

    Edellä kertomasi perusteet eivät tuollaista selitä. On kaksi aivan eri asiaa olla jotakin mieltä kattavuudesta, tai laajuudesta, kuin antaa ymmärtää ettei tänä päivänä toimittaisi ollenkaan samoilla tavoilla kuin "joskus ennen" - luulisi nyt menevän perille viimeinkin.

    Ja siltikin: sinulla on vain mielipiteesi.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @_Quu kirjoitti:

    Olen sitä mieltä että tänään ei ole kattavaa näkyvää eikä näkymätöntä valvontaa, edellä kerrotuin perustein.

    Edellä kertomasi perusteet eivät tuollaista selitä. On kaksi aivan eri asiaa olla jotakin mieltä kattavuudesta, tai laajuudesta, kuin antaa ymmärtää ettei tänä päivänä toimittaisi ollenkaan samoilla tavoilla kuin "joskus ennen" - luulisi nyt menevän perille viimeinkin.

    Ja siltikin: sinulla on vain mielipiteesi.

    Minun mielipiteen tukena on moottoriteiden ajokäyttäytyminen ja siihen puuttumattomuus.
    LP:n kalusto on vanhentunut ja huutokaupattu. Kylmiä nopeusvalvontakamera-autoja näkee moottoritien pientareella parikertaa kesässä, useimmiten nekin on taajaman reviirillä.

      
  • muokattu 23.01.2019 13:21

    @_Quu kirjoitti:

    Minun mielipiteen tukena on moottoriteiden ajokäyttäytyminen ja siihen puuttumattomuus.

    Niin minullakin.

    LP:n kalusto on vanhentunut ja huutokaupattu.

    No hyvä, että poliisi on hommanut uutta kamaa tilalle. LP siis lopetettiin aikaa sitten, joten ihan luontevaa tuollainen.

      
  • muokattu 23.01.2019 13:20

    .

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    .

    Se on meidän kaikkien liikenteeseen osallistujien turvallisuuden vakavaa vähättelyä kun päättäjä löi pisteen valtakunnalliselle organisoidulle liikenteen valvonnalle keskittyen vain nopeuden pönttövalvontaan.
    Ja vain pöntöt autoilijat kiittää tätä neliömetri alueelta otettua mittausta.

      1
  • muokattu 23.01.2019 22:28

    @_Quu kirjoitti:

    Se on meidän kaikkien liikenteeseen osallistujien turvallisuuden vakavaa vähättelyä kun päättäjä löi pisteen valtakunnalliselle organisoidulle liikenteen valvonnalle keskittyen vain nopeuden pönttövalvontaan.

    Oikeastihan LP yksikkönä lopetettiin ja sen toimintoja siirrettiin muille poliisin yksiköille. Se toi mukanaan joitakin muutoksia, mutta ei niin dramaattisia: Mikään ei siis loppunut totaalisesti, eikä millään korvattu mitään täysin. Toisin kuin Quu antaa ymmärtää.

    Tuo keskittyminen vain pönttövalvontaan on tietenkin vain populistinen kommentti, jolla tarkoitan sitä, että hänellä on tarve vetää överiksikin, että saa asiansa kuulostamaan vakuuttavammalta. Tai jotakin.

    Kuten olen todennut monta kertaa, niin eihän se tietenkään pahitteeksi olisi, jos LP:n tapainen organisaatio palautettaisiin poliisille. Tai että ylipäätään poliisi saisi resursseja, muihinkin kuin liikenteen tarpeisiin. Siitä LP:sta on jopa poliisin keskuudessa eriäviä mielipiteitä ESS:n mukaan:
    Otsikko: "Liikkuvan poliisin lakkauttaminen oli suuri virhe" – poliisien perinneyhdistyksen toiveissa uusi, valtakunnallinen liikennepoliisi. Kuitenkin
    Hämeen liikennepoliisisektorin vetäjä tyrmää ajatuksen: "Eläkkeellä olevat ihmiset huutelevat vanhoista asioista."

    Ota tuosta nyt sitten selvää... (lähde: https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2511228)

    Ja vain pöntöt autoilijat kiittää tätä neliömetrin alueelta otettua mittausta.

    Samaa mieltä. Tosin tuossakin on sinulla jotakin liioittelun ja maalailun makua mukana.

      
  • Sen nyt jokainen täysipäinen ymmärtää kun noin iso organisaatio puretaan niin sitä ei takaisin kasata.
    Kuitenkin tällä valvonnantasolla moottoriteiden nopeusrajoitukset menettää pikkuhiljaa merkityksen.
    Voi tietysti miettiä haittaako se valvonnanpuute kun ei sillä kuole juuri kukaan.

      1
  • "Pitäisi ajaa 80 metrin päässä, mutta ajetaankin 20 metrin päässä! – Yli kolmannes suomalaisista arvioi turvavälin räikeästi alakanttiin."

    https://tekniikanmaailma.fi/pitaisi-ajaa-80-metrin-paassa-mutta-ajetaankin-20-metrin-paassa-yli-kolmannes-suomalaisista-arvioi-turvavalin-raikeasti-alakanttiin/

    Voiko tosiaan olla näin?

      
  • 1970- ja 1980-luvulla jatkuvasti sakkoja ja aina ylinopeudesta.

    1982 toukokuun jälkeen ei enää yhtään sakkoa ylinopeudesta.

    Voidaanko tästä päätellä valvonnan vähentyneen :smiley:

      
  • https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006062598.html

    Jos näiden ohittavien autojen kuljettajilla on voimassa oleva ajolupa, toivon viranomaisten peruuttavan sen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit