Tesla

1204 kommenttia
1212224262741
  • muokattu 25.12.2019 23:26

    NHB
    "Ei se, että matkalla latausta tarvitaan harvoin tarkoita vielä tarvitsevan ryhmän pienuutta. Kun ajan Lappiin, niin en mielelläni lähtisi niin pitkälle matkalle matkailuautolla ylipäätään. Jonkin vuokraajan hinnastossa luksus-matkailuauto maksoi 2100 euroa/viikko. Jos laskee vaikka yhden reissun vuoteen ajoneuvon 20 vuoden romutusiälle, niin siitä kertyy 84 000 euroa vuokria ja useampi tonni polttoainelaskua lisäksi."

    Ensiksikin matkailuauto esimerkki ei ollut tarkoitettu kirjaimellisesti vaan yleistys lukuisista vaihtoehdoista esim. heittää lyhyemmän toimintamatkan omaavan auton junaan ja ajaa perillä omalla sähköajoneuvolla tai vaikka vuokrata jonakin vuonna Ferrari vaihtelun vuoksi tai ison akun omaava Tesla. Normaalia järkeä voi käyttää.

    Esimerkkisi 20 vuotta 2100 euroa/ viikko saa vuokrattua monennäköistä kulkupeliä ei tosin Ferraria ;) , mutta korjataan vähän laskelmia ensiksikin luku 84 000 lukuun 42 000 euroa 20 vuoteen vuokrauksiin. Nyt vaatii reilun sadantuhannen euron hintaisen sähköauton ostamista ja kenties yksi lataus suuntaan. Vaihtoehto 2 n. 60 000 eoron hintaisen sähköauton ja lisäksi vuokraa tuota kerran vuodessa tehtävää viikon lapin reissua varten vaikka Teslan pitkänkantaman sähköauton viikoksi ja mainitsemasi luku 2100 euroa / viikko tekee 20 vuodessa tuon 42 000 euroa et ole hävinnyt vielä mitään. Hiukan ehkä voittanut pienemmällä pääomakululla. Mikäli tämän lisäksi vaihdat ja nyt huom. esim. siis vain esim. 3 vuoden välein uuteen sähköautoon saaden pikkuhiljaa vuosien varrella lisää toimintamatkaa säästät merkittäviä summia autojen arvon alenemisessa ja samalla päivität uudempaan tekniikkaan koko auton.
    Akut ihan lähivuosina tuskin halpenevat vaan kilowattituntia kohden voivat hieman kallistuakin akkumateriaalien saatavuuden takia, mutta toiminta matka varmasti kasvaa lähes joka vuosi hiukan.

      1
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Onhan meillä noi BMW:n ja Tesla ilmoitukset jo tiedossa, eikä niiden perusteella Teslan etumatka näytä katoavan lähivuosina.

    Minä en oikein ymmärrä, mikä on se kuuluista Teslan etumatka. Onko se samanlainen helppoheikki-ilmiö kuin applen helppokäyttöisyys?

    Ei ole.

    Tässä hieman luettavaa:

    "Tesla At Least 4–5 Years Ahead Of Competition — According To German Auto Industry Expert"
    https://cleantechnica.com/2019/06/19/tesla-at-least-4-5-years-ahead-of-competition-according-to-german-auto-industry-expert/

    "ARK Invest has estimated that Tesla is three years ahead of its electric vehicle (EV) production peers based on its battery production and efficiency capabilities, autonomous hardware and AI, and the massive amount of autonomous driving data."
    https://www.zdnet.com/article/ark-invest-tesla-is-three-years-ahead-of-all-its-competitors/

    Ovatko Teslan latausasemat käytettävissä myös muille sähköautoille? Esim. Hirvaskaan ABC:n latausasemat? Että onko Teslalla esim. oma pistokemalli tms?

    No joo, kun etumatkalla tarkoitetaan vain sitä, että Tesla on aloittanut sähköautojen tuotannon suoraan puhtaalta pöydältä ja siis aikaisemmin kuin perinteiset valmistajat, jotka joutuvat konvertoimaan vanhoja tehtaitaan, niin onhan Teslalla siinä mielessä etumatkaa.

      1
  • @Topi27 kirjoitti:

    Esimerkkisi 20 vuotta 2100 euroa/ viikko saa vuokrattua monennäköistä kulkupeliä ei tosin Ferraria ;) , mutta korjataan vähän laskelmia ensiksikin luku 84 000 lukuun 42 000 euroa 20 vuoteen vuokrauksiin. Nyt vaatii reilun sadantuhannen euron hintaisen sähköauton ostamista ja kenties yksi lataus suuntaan. Vaihtoehto 2 n. 60 000 eoron hintaisen sähköauton ja lisäksi vuokraa tuota kerran vuodessa tehtävää viikon lapin reissua varten vaikka Teslan pitkänkantaman sähköauton viikoksi ja mainitsemasi luku 2100 euroa / viikko tekee 20 vuodessa tuon 42 000 euroa et ole hävinnyt vielä mitään.

    Sulla menee nyt alkuarvot metsään. Jos vuokraat matkailuauton vain viikoksi, niin miten ajattelit kulkea sen parin viikon lomasi toisen viikon? 2 100 €/vikko * 2 viikkoa * 20 = 84 000 €.

    Vaikka Tesla karsi kaksivetoisen version harmillisesti pois, niin ei pitkäänkin matkaan riittävästä toimintamatkasta tarvitse noin paljon maksaa. Model 3 LR maksaa €60k ja sen rnage on 560 kilometriä. Nopean latauksen ansiosta kaksi lyhyttä kahvitaukoa riittää, eikä matkanteko ole yhtään hankalaa. Jos se ei riitä, niin 610 kilometrin rangella varustettu Model S maksaa €90k. Tuskinpa myöskään tulevan VW id.3:n isoakkuisimman versionkaan hinta on lähelläkään kuusinumeroisiutta.

    Akut ihan lähivuosina tuskin halpenevat vaan kilowattituntia kohden voivat hieman kallistuakin akkumateriaalien saatavuuden takia, mutta toiminta matka varmasti kasvaa lähes joka vuosi hiukan.

    Olen milloin vain valmis laittamaan rahani akkujen kallistumista vastaan. Nikkelin ja koboltin hinnat olivat huipussaan viime vuosikymmenellä joskus silloin, kun Talvivaaraa alettiin rakentamaan. Koboltin tarve akuissa vieläpä vähenee nopeasti. Jotain heilatelua voi tietenkin tapahtua, mutta se jää akkujen valmistuksen ja teknologian kehittymisen jalkoihin. Sillä, maksaako nikkeli 500, 1000 tai jopa 1500 euroa autoa kohden, ei ole ratkaisevaa vaikutusta tässä yhtälössä. Ero raaka-aineiden ja valmiin akun kilohinnan välillä on edelleen suuri ja tuon eron kaventuminen tulee laskemaan akkujen hintoja materiaalien hintojen normaalista heittelystä.

      
  • Teslan Cybertruck näyttää olevan täysin ylivoimainen luokassaan picupit, maasturit ja työmaa-ajoneuvot. Ero nykyisiin vanhanaikaisiin on valtava.

    Muotoilun vertauksena: 80 luvulla muutimme uuteen luhtikerrostaloon ja jätimme kokonaan verhot pois, joka silloin oli ennenkuulumatonta. Lähes jokainen valitellen ihmetteli tuota ja nyt se on ollut jo pitkään yleistä etenkin suurilla ikkunapinnoilla varustetuissa moderneissa taloissa.
    Tällä tarkoitan, Cybertruck vaikuttaa muotoilullaan muiden autojen tuleviin muotoihin.

    En haluaisi laittaa autoon noin paljon rahaa, keksikää jotain negatiivista etten tilaa tuota?
    Rekisteröisin sen kuorma-autoksi.

      
  • Sähköautojen kolarikorjaukset ovat puolitoista kertaa kalliimpia kuin polttomoottoriautojen. Mitä mahtaakaan olla tuon teräshirviön kolarikorjauksen hinta? Toivottavasti tuon mainitsemasi luomuksen muodot eivät koskaan tule vaikuttamaan muiden autojen muotoiluun. Teräshirviö jonkun mielipuolen ajamana saa aikaan isoa tuhoa onhan tuo hirvitys tehty kylmävalssatusta teräksestä joka tarjoaa kuljettajalle ja matkustajille maksimaalisen suojan.

      
  • muokattu 27.12.2019 18:18

    @tracktest kirjoitti:
    Sähköautojen kolarikorjaukset ovat puolitoista kertaa kalliimpia kuin polttomoottoriautojen. Mitä mahtaakaan olla tuon teräshirviön kolarikorjauksen hinta? Toivottavasti tuon mainitsemasi luomuksen muodot eivät koskaan tule vaikuttamaan muiden autojen muotoiluun. Teräshirviö jonkun mielipuolen ajamana saa aikaan isoa tuhoa onhan tuo hirvitys tehty kylmävalssatusta teräksestä joka tarjoaa kuljettajalle ja matkustajille maksimaalisen suojan.

    Teräshirviö, jolla vanhukset voivat ajaa lapsien päälle vahingoittamatta omia vanhoja niveliään, tulee itsellenikin mieleen. Kumpi olikaan kaasu ja jarru, ne tahtovat mennä sekaisin.
    Tai tietenkin kaikenmoista muuta, ota poliisi kiinni jos saat, ajan kaikkien yli jne.
    Kolarikorvauksissa kai käytetään käytöstä poistettuja tiskipöytiä🙄

    Perustelusi ei kuitenkaan aivan riitä. Vakuutusyhtiöt laahavat perässä ja muutenkin kohtelevat tasaveroisesti konnia ja sankareita.

      
  • Ei liene c-truckin pituus ja leveys soveliaat Suomeen. Minulla ei ainakaan mahtuisi kaupunkiasunnon talliin. Jenkeillä on hiukan väljemmät mitoitukset liikenneympäristössä. Sielläpäin liikkuneet tietävät.

      
  • muokattu 27.12.2019 19:18

    @Yosemite J kirjoitti:
    Ei liene c-truckin pituus ja leveys soveliaat Suomeen. Minulla ei ainakaan mahtuisi kaupunkiasunnon talliin. Jenkeillä on hiukan väljemmät mitoitukset liikenneympäristössä. Sielläpäin liikkuneet tietävät.

    Tuo oli hyvä pointti, asun kyllä ok talossa ja autokatokseni on vain viisimetriä sivuunsa. (se on vähän, sillä edestäkin pitää mahtua kulkemaan). Toisaalta jos joku kolhii parkkipaikalla 3 millin erikoisterästä oman auton ovellaan, autooni ei jäisi jälkeäkään.
    Lisäksi autokatoksen katto on maalattua peltiä, joka kestänee 25 vuotta. Tuo auto ryökäle ei reagoi noihin vuosiin mitenkään, eli olkoot ulkona...

      
  • @Vital kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Ei liene c-truckin pituus ja leveys soveliaat Suomeen. Minulla ei ainakaan mahtuisi kaupunkiasunnon talliin. Jenkeillä on hiukan väljemmät mitoitukset liikenneympäristössä. Sielläpäin liikkuneet tietävät.

    Tuo oli hyvä pointti, asun kyllä ok talossa ja autokatokseni on vain viisimetriä sivuunsa. (se on vähän, sillä edestäkin pitää mahtua kulkemaan). Toisaalta jos joku kolhii parkkipaikalla 3 millin erikoisterästä oman auton ovellaan, autooni ei jäisi jälkeäkään.
    Lisäksi autokatoksen katto on maalattua peltiä, joka kestänee 25 vuotta. Tuo auto ryökäle ei reagoi noihin vuosiin mitenkään, eli olkoot ulkona...

    Vaikka pituutta on 5.89, leveys on ongelmallisempi. Luokkaa >2.25(?). Ikävä pyöritellä ahtaissa paikoissa.

      
  • Myydäänkö Cybertruckia ylipäätään Eurooppaan?

      
  • @NHB kirjoitti:
    Myydäänkö Cybertruckia ylipäätään Eurooppaan?

    Kyllä myydään. Tilauskannasta lienevät katsovan kannattaako muokata tuosta jokapojan peliä.
    Meille se menee ”käsittääkseni” lähes tuollaisenaan kuorma-autoksi vain pienin muutoksin. Mm. Pyyhkijän sulat, vaikka ilmeisesti se ei niitä tarvitse.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Myydäänkö Cybertruckia ylipäätään Eurooppaan?

    Toivottavasti, tarvitaanhan sitä edelläkävijöitä ja visionäärien tuotoksia täälläkin. On sentään Teslallakin edes yksi merkillepantava menopeli tarjolla.

      
  • Cypertruck hyppäsi kahden sukupolven yli. Täysin käsittämätön, kuin isovanhempiemme päreet tai lapsenlapsiemme tuleva arkinen kvanttimaailma.
    ”Isot farmarit pärjäävät katumaastureille”, niinpä niin ja Lada on kehityksen huipentuma.

    Kuusi henkilöä, toimii retkeilyautona (lämmitin lavalla valokatteineen), verkkovirran ulosotto, ulos liukuva tasanne ym. 3 sek. nollasta sataan nelivedolla jne. Automatiikkaa enemmän kuin nykyfarmareissa yhteensä mm. autonomia valmius (odottaa yhteiskunnan hyväksyntää, ihminen saa tappaa, mutta kone ei milloinkaan).

      
  • @NHB kirjoitti:
    Myydäänkö Cybertruckia ylipäätään Eurooppaan?

    Oletko NHB huolissasi, ettet voisikaan hankkia Muskin toistaiseksi visionäärisintä autoa itsellesi? Sinun on maltettava odottaa vielä pari vuotta. Sitten vain supechargaamaan ja menoksi.

      
  • NHBNHB
    muokattu 27.12.2019 22:08

    @Vital kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Myydäänkö Cybertruckia ylipäätään Eurooppaan?

    Kyllä myydään. Tilauskannasta lienevät katsovan kannattaako muokata tuosta jokapojan peliä.
    Meille se menee ”käsittääkseni” lähes tuollaisenaan kuorma-autoksi vain pienin muutoksin. Mm. Pyyhkijän sulat, vaikka ilmeisesti se ei niitä tarvitse.

    Kuorma-autoksi rekisteröimällä voi varmaan kiertää keulan jalankulkijatörmäysvaatimukset, mutta on tuo mahdollista EU:n isoilla markkinoilla?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Oletko NHB huolissasi, ettet voisikaan hankkia Muskin toistaiseksi visionäärisintä autoa itsellesi? Sinun on maltettava odottaa vielä pari vuotta. Sitten vain supechargaamaan ja menoksi.

    Tuollainen epätaloudellinen möhköauto ei ole minun ostoslistalla missään tapauksessa. Ostamisen sijaan mietin sitä, että kannattaako autoa muokata EU:n vaatimuksiin, kun Euroopassa tuollaiset autot eivät ole suosittuja?

      
  • @NHB kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Myydäänkö Cybertruckia ylipäätään Eurooppaan?

    Kyllä myydään. Tilauskannasta lienevät katsovan kannattaako muokata tuosta jokapojan peliä.
    Meille se menee ”käsittääkseni” lähes tuollaisenaan kuorma-autoksi vain pienin muutoksin. Mm. Pyyhkijän sulat, vaikka ilmeisesti se ei niitä tarvitse.

    Kuorma-autoksi rekisteröimällä voi varmaan kiertää keulan jalankulkijatörmäysvaatimukset, mutta on tuo mahdollista EU:n isoilla markkinoilla?

    Tuo kuitenkin toimii suomen lakien mukaan, vain hieman viilattavaa yksityiskohdissa, kuten tuleeko pyyhkimet ja täyttääkö valot jne.
    Juuri nyt olen tilaamassa sitä hieman pienimmillä akuilla, eli se halvin nelivetoinen.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Oletko NHB huolissasi, ettet voisikaan hankkia Muskin toistaiseksi visionäärisintä autoa itsellesi? Sinun on maltettava odottaa vielä pari vuotta. Sitten vain supechargaamaan ja menoksi.

    Tuollainen epätaloudellinen möhköauto ei ole minun ostoslistalla missään tapauksessa. Ostamisen sijaan mietin sitä, että kannattaako autoa muokata EU:n vaatimuksiin, kun Euroopassa tuollaiset autot eivät ole suosittuja?

    Tarkoitatko pick-up eli lava-autoja? Ehkä Musk tuo seuraavaksi Full-Size katumaasturin ohjelmaan. Ainakin se olisi fiksua, mutta visionääri tietysti saattaa visioida jotain vielä fiksumpaa.

    Katumaasturihan on EU:n suosituin autotyyppi ja sellaiseen sähkökäyttö soveltuu erinomaisesti.

    Olisiko Tesla-katumaasturi enemmän sinun mieleesi?

      
  • Tuttuni saanee Y mallin vuoden sisällä, hän tilasi myös Cybertrukin ensimmäisten joukossa. Tuohon tarvitsi maksaa ennakkona vain 100€, jonka menettää ellei lopulta haluakaan autoa.
    Y-malli korvaa hänellä BMW:n ja C-malli Amarokin.

    Oma korttini ei toiminut ja jäi tilaamatta, syynä suoja joka laitettiin aikoinaan tuntemattoman laskuttajan vuoksi, eli voin käyttää luottokorttia ilman muutosta vain Suomessa tai paypal tapaisten välikäsien kautta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Oletko NHB huolissasi, ettet voisikaan hankkia Muskin toistaiseksi visionäärisintä autoa itsellesi? Sinun on maltettava odottaa vielä pari vuotta. Sitten vain supechargaamaan ja menoksi.

    Tuollainen epätaloudellinen möhköauto ei ole minun ostoslistalla missään tapauksessa. Ostamisen sijaan mietin sitä, että kannattaako autoa muokata EU:n vaatimuksiin, kun Euroopassa tuollaiset autot eivät ole suosittuja?

    Tarkoitatko pick-up eli lava-autoja? Ehkä Musk tuo seuraavaksi Full-Size katumaasturin ohjelmaan. Ainakin se olisi fiksua, mutta visionääri tietysti saattaa visioida jotain vielä fiksumpaa.

    Katumaasturihan on EU:n suosituin autotyyppi ja sellaiseen sähkökäyttö soveltuu erinomaisesti.

    Olisiko Tesla-katumaasturi enemmän sinun mieleesi?

    Tarkoitan mitä tahansa tarpeettoman suurta autoa. Eiköhän Model X riitä Teslalle aiheessa iso SUV. Sähköautoilun haasteet ovat rangessa ja latausnopeudessa. Sen vuoksi tuollaiset isot möhköt eivät ole erityisen hyviä sähköiselläkään voimalinjalla varustettuna.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Oletko NHB huolissasi, ettet voisikaan hankkia Muskin toistaiseksi visionäärisintä autoa itsellesi? Sinun on maltettava odottaa vielä pari vuotta. Sitten vain supechargaamaan ja menoksi.

    Tuollainen epätaloudellinen möhköauto ei ole minun ostoslistalla missään tapauksessa. Ostamisen sijaan mietin sitä, että kannattaako autoa muokata EU:n vaatimuksiin, kun Euroopassa tuollaiset autot eivät ole suosittuja?

    Tarkoitatko pick-up eli lava-autoja? Ehkä Musk tuo seuraavaksi Full-Size katumaasturin ohjelmaan. Ainakin se olisi fiksua, mutta visionääri tietysti saattaa visioida jotain vielä fiksumpaa.

    Katumaasturihan on EU:n suosituin autotyyppi ja sellaiseen sähkökäyttö soveltuu erinomaisesti.

    Olisiko Tesla-katumaasturi enemmän sinun mieleesi?

    Tarkoitan mitä tahansa tarpeettoman suurta autoa. Eiköhän Model X riitä Teslalle aiheessa iso SUV. Sähköautoilun haasteet ovat rangessa ja latausnopeudessa. Sen vuoksi tuollaiset isot möhköt eivät ole erityisen hyviä sähköiselläkään voimalinjalla varustettuna.

    Mutta NHB, itsehän olet todistellut, ettei lataaminen ole mikään ongelma enää nykyään, paitsi itäisessä Suomessa ehkä, niin kuin sanoit. Ja ranget kehittyy. Iso SUV on monikaäyttöinen ja turvallinen auto hyvällä etenemiskyvyllä vaativallakin tiealustalla. Ja kaupunkien lumivalleissa, jos sellaisia vielä joskus esiintyy. Viherpiipertäjillekin menee luu kurkkuun, kun ison SUVin lähipäästöt ovat 0 toisin kuin pienten bensa- ja dieselpörriäisten.

    Päinvastoin, isot möhköthän juurikin ovat erityisen hyviä varsinkin sähköisellä voimalinjalla.

    Autojen luontaisen kehityksen kohti isoja, nelivetoisia, mukavasti varusteltuja ja kunnollisella maavaralla olevua autoja pysäytti päästöjen pienentämisen vaatimus. Nyt sähköinen voimalinja vapauttaa autot kehittymään ilman päästöesteitä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Oletko NHB huolissasi, ettet voisikaan hankkia Muskin toistaiseksi visionäärisintä autoa itsellesi? Sinun on maltettava odottaa vielä pari vuotta. Sitten vain supechargaamaan ja menoksi.

    Tuollainen epätaloudellinen möhköauto ei ole minun ostoslistalla missään tapauksessa. Ostamisen sijaan mietin sitä, että kannattaako autoa muokata EU:n vaatimuksiin, kun Euroopassa tuollaiset autot eivät ole suosittuja?

    Tarkoitatko pick-up eli lava-autoja? Ehkä Musk tuo seuraavaksi Full-Size katumaasturin ohjelmaan. Ainakin se olisi fiksua, mutta visionääri tietysti saattaa visioida jotain vielä fiksumpaa.

    Katumaasturihan on EU:n suosituin autotyyppi ja sellaiseen sähkökäyttö soveltuu erinomaisesti.

    Olisiko Tesla-katumaasturi enemmän sinun mieleesi?

    Tarkoitan mitä tahansa tarpeettoman suurta autoa. Eiköhän Model X riitä Teslalle aiheessa iso SUV. Sähköautoilun haasteet ovat rangessa ja latausnopeudessa. Sen vuoksi tuollaiset isot möhköt eivät ole erityisen hyviä sähköiselläkään voimalinjalla varustettuna.

    Mutta NHB, itsehän olet todistellut, ettei lataaminen ole mikään ongelma enää nykyään, paitsi itäisessä Suomessa ehkä, niin kuin sanoit. Ja ranget kehittyy. Iso SUV on monikaäyttöinen ja turvallinen auto hyvällä etenemiskyvyllä vaativallakin tiealustalla. Ja kaupunkien lumivalleissa, jos sellaisia vielä joskus esiintyy. Viherpiipertäjillekin menee luu kurkkuun, kun ison SUVin lähipäästöt ovat 0 toisin kuin pienten bensa- ja dieselpörriäisten.

    Päinvastoin, isot möhköthän juurikin ovat erityisen hyviä varsinkin sähköisellä voimalinjalla.

    Autojen luontaisen kehityksen kohti isoja, nelivetoisia, mukavasti varusteltuja ja kunnollisella maavaralla olevua autoja pysäytti päästöjen pienentämisen vaatimus. Nyt sähköinen voimalinja vapauttaa autot kehittymään ilman päästöesteitä.

    Lataaminen ei ole ongelma normaalille sähköautolle, mutta Cybertruckin normaaliin nähden 2-3 kertainen kulutus tuo ongelmia. Tien päällä lataaminen on samassa suhteessa hitaampaa. Kaupunkien lumivallien kanssa mulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia, mutta Cybertruckin vääntäminen parkkihalleihin ja -ruutuihin on hankalaa. Osan parkkihalleista voimsuoraan unohtaa. Maavarasta ja valtavasta koosta ei ole kaduilla ja maanteillä kuin haittaa. Vihreillä arvoilla ei voi mitenkään perustella tuollaista varmaan kolmen tonnin painoista möhköä, joka kuluttaa paljon sähköä, tietä ja renkaita, unohtamatta valtavankokoista akkuakaan. Jokainen voi uskotella itselleen kaikkea potaskaa, mutta kerskakulutusta ei vain saa pestyä vihreäksi viherpesulla.

      
  • Nyt on tilattu Cybertruck (vaimon kortilla tietysti).

    Tuossa on vakiona(?) verkkovirran ulosotto.
    Lämmitetty ulos liukuva lämmitettävä lava 2*2m, lisävarusteena lasikatos retkeilykäyttöön jne.
    Vetokoukusta en tiedä, enkä edes lopullista hintaa, mutta vaimo tehkööt rajusti ylitöitä...

      
  • @Vital kirjoitti:
    Perustelusi ei kuitenkaan aivan riitä. Vakuutusyhtiöt laahavat perässä ja muutenkin kohtelevat tasaveroisesti konnia ja sankareita.

    Ei suinkaan, vaan usein törmäävien ja kalliiden korjattavien vakuutusmaksut ovat suuremmat kuin harvoin törmäävien halvalla korjattavien.

    Tämä ei tosin ole argumentti sähköautoa vastaan, vaan sama rasite koskee monia muitakin uusia malleja. Aivan käytettyjen hintakehityksen tavoin tältäkään osin markkina ei ole vielä aivan kypsä, ja uusista malleista pitää varautua maksamaan käyttövoimasta riippumatta.

      
  • muokattu 28.12.2019 22:04

    Se olisi ihan hyvä jos sähköistyminen vapauttaisi Euroopan pikkuautojen kirouksesta. Nykyiset autothan ovat niin onnettoman kokoisia ettei niihin tahdo mahtua vääntäytymään sisään ilman akrobaatin valmiuksia. Esimerkiksi oman Seatini kulkuaukko on niin pieni että tiukkaa tekee jäykkäselkäiselle pujotella sisään. Ja autossa vaikea on kuljettaa mitään suurempaa mutta onneksi on peräkärry käytössä.

      1
  • Melkein kaikkia sähköautoja vaivaa tuo sama vika pieniä niin onnettoman pieniä.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Melkein kaikkia sähköautoja vaivaa tuo sama vika pieniä niin onnettoman pieniä.

    Mutta kehitys kehittyy ja on jo hyvän matkaa kehittynytkin. Osa-aikasähköautoja on jo kunnon kokoisia ja erittäin ympäristöystävällisiä katumaastureita ja jopa oikeitakin maastureita alkaa olla.

    Kyllä Musk tuo Tesloihin vielä muitakin mielenkiintoisia autoja kuin Cybertruck.

    Autot ovat vuosia pienentyneet kuin kyy vai oliko se pyy??? No, mutta siis maailman lopun edellä.

    Johan ne muutama vuosi sitten ovat alkaneet uudestaan kasvaa, mutta kasvusuunta sen kun kiihtyy, kun CO2- ja hiukkaspäästöistä saadaan kunnon niskalenkki sähkön avulla.

    Ladattava hybridi on ilman muuta välivaihe, mutta hieno sellainen. Ei tarvitse ottaa paineita latausmahdollisuuksita reissussa ollessa, mutta kuitenkin sähköllä saa CO2-arvot alas ja lähipäästöt pois. Eli ne viherpiipertäjiä aikoinaan ahdistaneet huikkas, eikun hiukkaspäästöt. Plugarilla kannattaa mennä kokosähköautojen kehityksen kehittymistä odotellessa.

    Onkohan kehityksen kehittyminen vähän kuin kiihtyvyyden kiihtyminen. Asia ei hirveästi tähän topikiin kuulu, mutta minusta on jotenkin vaikea käsittää kunnolla kiihtyvyyden kiihtymistä käsitteenä. Olen puolivahingossa antanut kertoa itselleni, että erään sähkömoottorikäyttöisen koneen kiihtyvyys voi kiihtyä. Siinä voi parametreissä määrittää laitteelle kiihtyvyyden sekä sen kuinka kiihtyvyyden sallitaan kiihtyvän. Ihan omituista. Jos on nopeus ja nopeus kiihtyy, niin se on selvä kuin pläkki. Mutta jos on kiihtyvyys ja se vielä kiihtyy, niin mitä se muka on. Ainakin sillon mennään varmaankin ihan liian kovaa, kai. Eikä se siis tarkoita, että kone kiihtyy ja myös sen kuski kiihtyy ja että siitä tulisi tuo kiihtyvyyden kiihtyminen. Ei, vaan väitetään, että kiihtyvyys voi kiihtyä. Onkohan siinä mitään perää? Kiihtyyköhän Teslan kiihtyvyys sitä mukaan kuin sen kuski kiihtyy?

      
  • Kiihdytysautolla mennään oikeasti kovaa mutta alle nollan ei nekään tule menemään.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Kiihdytysautolla mennään oikeasti kovaa mutta alle nollan ei nekään tule menemään.

    Mutta kiihtyykö kiihdytysauton kiihtyvyys, kun sillä kiihdytetään kiihdytyskilpailussa? Vai onko kiihtyvyys vakio ja nopeus nousee eli kiihtyy? Ja tietysti kuskikin kiihtyy varmaan jo startissa, koska on jännät paikat. Ja sen kyllä ymmärrän, että kiihdytyskilpailuun osallistuva kiihdytysauton kuljettaja kiihtyy sitä enemmän, mitä nopeampi kaveri on. Mutta kiihtyykö hänen kiihdytysautonsa kiihtyvyys enää vai onko kiihtyvyys jämähtänyt vakioksi ja vain nopeus kiihtyy? Pitikin alkaa pohtia tällaista näin myöhään illalla, miten nyt saa nukutuksi, kun miettii kiihtyvyyksia ja kiihtyvyyksien kiihtyvyyksiä.....

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Kiihdytysautolla mennään oikeasti kovaa mutta alle nollan ei nekään tule menemään.

    Mutta kiihtyykö kiihdytysauton kiihtyvyys, kun sillä kiihdytetään kiihdytyskilpailussa? Vai onko kiihtyvyys vakio ja nopeus nousee eli kiihtyy? Ja tietysti kuskikin kiihtyy varmaan jo startissa, koska on jännät paikat. Ja sen kyllä ymmärrän, että kiihdytyskilpailuun osallistuva kiihdytysauton kuljettaja kiihtyy sitä enemmän, mitä nopeampi kaveri on. Mutta kiihtyykö hänen kiihdytysautonsa kiihtyvyys enää vai onko kiihtyvyys jämähtänyt vakioksi ja vain nopeus kiihtyy? Pitikin alkaa pohtia tällaista näin myöhään illalla, miten nyt saa nukutuksi, kun miettii kiihtyvyyksia ja kiihtyvyyksien kiihtyvyyksiä.....

    Ei voi oikein sanoa, että kiihtyvyys kiihtyy vaan yksinkertaisesti voi puhua kiihtyvyyden muutoksesta. Autoilla tyypillisesti kiihtyvyys on suurinta pienissä nopeuksissa ja nopeuden noustessa kiihtyvyys laskee. Matemaattisesti kyse on vain liikkeen yhtälön yhtälön derivoinnista. Yhtälö sellaisenaan antaa paikan, yhtälön ensimmäinen derivaatta nopeuden eli paikan muutosnopeuden, toinen derivaatta kiihtyvyyden eli nopeuden muutosnopeuten, kolmas derivaatta kiihtyvyyden muutoksen ja niin edelleen.

    Suomenkielinen termi kiihtyvyyden muutokselle on nykäys.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit