Tesla

1237 kommenttia
1192022242542
  • Terveellä järjellä varustettu autonvalmistaja ei lähde mukaan noin järjettömiin ideoihin joten kiinalaiset saavat kilpailla Teslan kanssa niistä rumimmista kulkuneuvoista edelleen.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Markkina-arvoa Teslalla on nyt 73 miljardia dollaria. Edellä tatavat olla vain Toyota ja VW, joista ensimmäinen ei osta mitään ja toisella on menossa niin kovat investoinnit sähköiseen tulevaisuuteen, että Teslan ostaminen ei oikein istu mitenkään siihen polkuun. Nämä autojen keskipäästöt liittyvät vain EU:n markkinaam, eikä se ole missään suhteessa riittävä syy ostaa Teslan hintaista firmaa.

    Cybertruckin hinta alkaa $40k ja Model X $85k. Kumpiko näistä mahtaa olla lippulaivamalli?

    Ilman muuta Cybertruck. Sillä on hyvät markkinat eikä yksikköhinta ole tärkeä vaan kannattavalla hinnalla toteutuva volyymi. Teslan tuohussa on kummallista vuosikausia jatkuva tappiollisuus vaikka seassa onkin hetkellisesti lievästi positiivisia tuloksia. Tietysti, jos kokee lippulaivan olevan se, josta valmistaja pyytää korkeimman hinnan, niin sitten se voi olla joku muu kuin Cybertruck. Kurssinousu vahvistui, kun Cybertruck julkistettiin, ja se osoittaa, mikä on todellinen lippulaiva. Osakehinnoissa voi olla kaikenlaisia markkinahintoja. Muistetaan vaan tulppaanikaupan huippua ja laskua. Monille jäi tulppaani käteen lopullisesti, kun kauppa hyytyi eikä kukoistavatkaan juuret enää kiinnostaneet markkinoita. Eihän mikään laki määrää, millä hinnalla Tesla aikanaan siirtyy uskottavalle omistajataholle. Ehkä yhtiökokousta kiinnostaa enemmän reaaliraha kuin kurssispekulaatio.

    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://fi.wikipedia.org/wiki/Tulppaanimania&ved=2ahUKEwiRw5m9scbmAhVJ8aYKHTWqDSYQFjAAegQIAhAC&usg=AOvVaw3LGBs8rfSzk7Ms8w_bcwHz

    En ole kenenkään nähnyt käyttävän termiä lippulaiva tuossa sinun määrittelemässä merkityksessä. Kenelläkään tuskin tulee mieleen väittää Centuryn ja LS:n olevan Toyota osakkeen kehityksen tai tuloksen suhteen tärkeimmät mallit. Alla lainaus Wikipediasta:

    The Toyota Century (Japanese: トヨタ・センチュリー Toyota Senchurī) is a large four-door limousine produced mainly for the Japanese market, serving as Toyota's flagship car within Japan; globally the unrelated Lexus LS series is Toyota's flagship luxury model outside Japan.

    Teslan osake itse asiassa tippui jonkin verran Cybertruckin esittelyn jälkeen.
    https://cleantechnica.com/2019/11/24/why-teslas-stock-tanked-after-cybertrucks-reveal/

    Vuosikausia jatkuneessa tappion tekemisessä ei ole mitään kummallista yritykselle, joka on kasvanut vuosikausia aggressiivisesti. Vaikea kuvitella Teslan osakkeista luovuttavan merkittävästi alle pörssihinnan varsinkin, kun Teslan suurimmat omistajat eivät ole pikavoittoja metsästäviä sijoittajia. Kyllä preemio olisi paljon luontevampi skenaario. Voisi kuvitella, että sijoittajat tuskin näkevät tulppanien jäämisen käteen kovin suurena uhkana, jos katsoo kurssikehitystä.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Tapansa mukaan NHB nuolaisee ennen kuin tipahtaa.

    Ei, vaan asiat asioina.

    Tesla kulkee pyydettäessä sen mitä Mersun, Audin tai Jaguarin patteriversiotkin. Silti se liikkuu siististi ajettuna niitä pienemmällä energiamäärällä. Kun selkeitä systemaattisia vikojakaan ei muita sähköisiä kilpailijoita suuremmasta volyymista huolimatta ole näkyvissä, on turha selitellä. Teslan voimalinja on tällä hetkellä muita edellä.

    Ei ole mitään epäilystäkään etteikö muidenkin valmistajien voimalinjan hyötysuhde parane tulevaisuudessa. Voimalinjansa osalta Tesla on vaan siellä tulevaisuudessa jo nyt, vaikka ovia ja luukkuja säädettäisiinkin takuutyönä.

    Anteeksi vain, jos rikon jonkun maailmankuvan arvioimalla mainiota tuotetta valmistavan yrityksen tulevaisuutta riskialttiiksi. Ei näistä kannata tehdä uskontoa, vaan arvioida vain itselle merkittävät ostokriteerit ostipa tuotetta tai yritystä.

      
  • Kaikilla ei ole niin kiire etteikö maltti riitä siihen että perinteiset autonvalmistajat saavat kaiken sille tasolle mistä voi riskittömästi maksaa, eikä tarvitse muutaman kuukauden päästä miettiä mitä tulikaan ostettua.

      
  • BMW:n täyssähköauto iX3:n toimintamatkaksi luvataan yli 400 km:iä ja BMW i4:n toimintamatkaksi 600 km:iä. Tässäkin tapauksessa hyvää kannattaa odottaa hieman pidempään.

      
  • muokattu 21.12.2019 14:03

    @PiiJei kirjoitti:
    Kiistely Cybertruckin muotoilusta on turhaa. Koska härveliä ei ole muotoiltu. Suoran pellin hitsaaminen ja pokkaaminen ei täyttäne muotoilun käsitettä.

    Kiistely muotoilusta on muutenkin turhaa, koska kyse on mielipiteestä. Volvomiehen silmää viivotinmuotoilu tietenkin miellyttää, mutta markkinoiden kannalta sillä ei ole mitään väliä, kuin ei myöskään lava-autosta puuttuvalla lavalla ja vetokyvyllä.

    Oma arvaukseni on, että Teksasilainen red neck (johon minun on Pohojammaalla on helppo samaistua) ei piittaa kuljetuskyvyltään lelutruckista. Toisaalta hän ei ole muutenkaan sähköauton tyypillisin ostaja, joten tällä arviolla ei ole merkitystä, vaan Cybertruckin kohtalon määrää trendi- ja energiatietoinen Kalifornia, jolle surffilaudan tai maastopyörän verran vetokykyä riittää hyvin.

    Päänavauksien tehtäväkin on näyttää erilaiselta, vrt. Toyota Prius ja Mirai.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    BMW:n täyssähköauto iX3:n toimintamatkaksi luvataan yli 400 km:iä ja BMW i4:n toimintamatkaksi 600 km:iä. Tässäkin tapauksessa hyvää kannattaa odottaa hieman pidempään.

    iX3:n kilpailijan eli Model Y:n range on 540 WLTP-kilometriä ja Model S:ssä on jo tovin aikaa ollut 610 kilometrin range. iX3 jää siis kauas Teslasta ja i4 pääsee kahden vuoden päästä Rangessa lähelle Teslan nykytasoa. Siinä vaiheessa kun i4 on kadulla, Teslan tekniikka on todennäköisesti mennyt eteenpäin tämän päivän tasosta. Kiitos kun vahvistit pointtini.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @PiiJei kirjoitti:
    Kiistely Cybertruckin muotoilusta on turhaa. Koska härveliä ei ole muotoiltu. Suoran pellin hitsaaminen ja pokkaaminen ei täyttäne muotoilun käsitettä.

    Kiistely muotoilusta on muutenkin turhaa, koska kyse on mielipiteestä. Volvomiehen silmää viivotinmuotoilu tietenkin miellyttää, mutta markkinoiden kannalta sillä ei ole mitään väliä, kuin ei myöskään lava-autosta puuttuvalla lavalla ja vetokyvyllä.

    Oma arvaukseni on, että Teksasilainen red neck (johon minun on Pohojammaalla on helppo samaistua) ei piittaa kuljetuskyvyltään lelutruckista. Toisaalta hän ei ole muutenkaan sähköauton tyypillisin ostaja, joten tällä arviolla ei ole merkitystä, vaan Cybertruckin kohtalon määrää trendi- ja energiatietoinen Kalifornia, jolle surffilaudan tai maastopyörän verran vetokykyä riittää hyvin.

    Päänavauksien tehtäväkin on näyttää erilaiselta, vrt. Toyota Prius ja Mirai.

    Cybertruckin vetokyky on yli 6350 kiloa. Mihin suhteutettuna tuo vitsikkään vähän? On tuo ainakin enemmän kuin markkinajohtaja F-150:n vetokyky ja samaa voi sanoa myös lavan koosta ja kantokyvystä. Kyllä sinne sadan neliöjalan lavalle pitäisi punaniskan haulikko ja kaljakorit sopia ihan hyvin.

      
  • Kyllä siinä lava on plus vielä ajoramppi vakiona. Videon kohdassa 1.00 lavalle ajetaan mönkijä.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    BMW:n täyssähköauto iX3:n toimintamatkaksi luvataan yli 400 km:iä ja BMW i4:n toimintamatkaksi 600 km:iä. Tässäkin tapauksessa hyvää kannattaa odottaa hieman pidempään.

    iX3:n kilpailijan eli Model Y:n range on 540 WLTP-kilometriä ja Model S:ssä on jo tovin aikaa ollut 610 kilometrin range. iX3 jää siis kauas Teslasta ja i4 pääsee kahden vuoden päästä Rangessa lähelle Teslan nykytasoa. Siinä vaiheessa kun i4 on kadulla, Teslan tekniikka on todennäköisesti mennyt eteenpäin tämän päivän tasosta. Kiitos kun vahvistit pointtini.

    Teslalta ei ole tulossa mitään ihmeautoa eikä akustossa tapahdu mitään hyppyä vaikka NHB näin kuvitelmissaan toivookin. Akun riittävyyteen vaikuttaa todella paljon ajonopeus, sillä ilmanvastus nousee nopeuden suhteen toiseen potenssiin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kun nopeus ylittää n. 70-80 km/h, alkaa energiantarve per ajettu kilometri kasvaa merkittävästi. Kova pakkanen iskee kilometreihin myös ison loven joten älytön hypetyksesi on jokseenkin huvittavaa.

      
  • muokattu 21.12.2019 19:04

    Se on myös puute tuo Cybertruckin kiihtyvyys. Kolmella sähkömoottorilla varustettu malli kiihdyttää nollasta sataan maksimissaan 2,9 sekunnissa.

    Nimittäin voi niska revähtää jos kiihdyttää täysillä.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Tapansa mukaan NHB nuolaisee ennen kuin tipahtaa.

    Ei, vaan asiat asioina.

    Tesla kulkee pyydettäessä sen mitä Mersun, Audin tai Jaguarin patteriversiotkin. Silti se liikkuu siististi ajettuna niitä pienemmällä energiamäärällä. Kun selkeitä systemaattisia vikojakaan ei muita sähköisiä kilpailijoita suuremmasta volyymista huolimatta ole näkyvissä, on turha selitellä. Teslan voimalinja on tällä hetkellä muita edellä.

    Ei ole mitään epäilystäkään etteikö muidenkin valmistajien voimalinjan hyötysuhde parane tulevaisuudessa. Voimalinjansa osalta Tesla on vaan siellä tulevaisuudessa jo nyt, vaikka ovia ja luukkuja säädettäisiinkin takuutyönä.

    Anteeksi vain, jos rikon jonkun maailmankuvan arvioimalla mainiota tuotetta valmistavan yrityksen tulevaisuutta riskialttiiksi. Ei näistä kannata tehdä uskontoa, vaan arvioida vain itselle merkittävät ostokriteerit ostipa tuotetta tai yritystä.

    Kuka muuten säätelee Teslan ovia ja luukkuja takuutyönä, kun eikö Tesloja tilailla verkkokaupasta?

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    BMW:n täyssähköauto iX3:n toimintamatkaksi luvataan yli 400 km:iä ja BMW i4:n toimintamatkaksi 600 km:iä. Tässäkin tapauksessa hyvää kannattaa odottaa hieman pidempään.

    iX3:n kilpailijan eli Model Y:n range on 540 WLTP-kilometriä ja Model S:ssä on jo tovin aikaa ollut 610 kilometrin range. iX3 jää siis kauas Teslasta ja i4 pääsee kahden vuoden päästä Rangessa lähelle Teslan nykytasoa. Siinä vaiheessa kun i4 on kadulla, Teslan tekniikka on todennäköisesti mennyt eteenpäin tämän päivän tasosta. Kiitos kun vahvistit pointtini.

    Teslalta ei ole tulossa mitään ihmeautoa eikä akustossa tapahdu mitään hyppyä vaikka NHB näin kuvitelmissaan toivookin. Akun riittävyyteen vaikuttaa todella paljon ajonopeus, sillä ilmanvastus nousee nopeuden suhteen toiseen potenssiin. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kun nopeus ylittää n. 70-80 km/h, alkaa energiantarve per ajettu kilometri kasvaa merkittävästi. Kova pakkanen iskee kilometreihin myös ison loven joten älytön hypetyksesi on jokseenkin huvittavaa.

    En ole esittänyt mitään toiveita tai kuvitelmia mistään ihmeautoista. Nuo esittämäni luvut ovat kylmiä faktoja, joita et taaskaan pystynyt käsittelemään ilman, että vajosit kirjoittamaan kuvitelmiasi henkilöstä nimimerkin NHB takana.

    Tässä yhteydessä kehityksen rinnastaminen ihneisiin kertoo vain kirjoittajan näköalattomuudesta. Teslan, aivan kuten kaikkien muidenkin valmistajien, käyttämät akut kehittyvät nopeaa tahtia. Nykyinen 4416-kenno tuli markkinoille jo 2017. Siihen mennessä, kun i4 tulee markkinoille, aikaa on kulunut jo neljä vuotta. Olisi poikkeuksellista, jos tuossa ajassa ei tapahtuisi kehitystä. Kannattaa miettiä vähän tulevaa Tesla Roadsteria ja se tuhannen kilometrin rangea. Onnistuukohan se nykyisillä kennoilla vai ei?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @PiiJei kirjoitti:
    Kiistely Cybertruckin muotoilusta on turhaa. Koska härveliä ei ole muotoiltu. Suoran pellin hitsaaminen ja pokkaaminen ei täyttäne muotoilun käsitettä.

    Kiistely muotoilusta on muutenkin turhaa, koska kyse on mielipiteestä. Volvomiehen silmää viivotinmuotoilu tietenkin miellyttää, mutta markkinoiden kannalta sillä ei ole mitään väliä, kuin ei myöskään lava-autosta puuttuvalla lavalla ja vetokyvyllä.

    Oma arvaukseni on, että Teksasilainen red neck (johon minun on Pohojammaalla on helppo samaistua) ei piittaa kuljetuskyvyltään lelutruckista. Toisaalta hän ei ole muutenkaan sähköauton tyypillisin ostaja, joten tällä arviolla ei ole merkitystä, vaan Cybertruckin kohtalon määrää trendi- ja energiatietoinen Kalifornia, jolle surffilaudan tai maastopyörän verran vetokykyä riittää hyvin.

    Päänavauksien tehtäväkin on näyttää erilaiselta, vrt. Toyota Prius ja Mirai.

    Onko Volvomiehiltä saatu muotoilusta mielipiteitä? Minulla kun ei ole yhtään Volvomiestuttuakaan enkä tällä palstallakaan ole huomannut Volvomiesten kommentteja. Teslamiesten juttuja kyllä näkyy. Vai ovatko he paremminkin wanna-be-teslamiehiä. En ole tunnistanut kenenkään aktiivisemman kirjoittajan ainakaan mainitsevan ajavansa itse Teslalla, ainoastaan juttelevan niistä.

    Minä en muuten tunnustaudu Teslan muotoilun ihailijaksi minkään mallin kohdalla. Mielenkiintoinen Tesla on lähinnä ilmiönä mm. jatkuvasti tappiota tuottavana, mutta silti muista syistä otsikoissa pysyvänä yrityksenä.

    Cybertruck on oikeastaan hauska ilmiö, mietityttää vain, että onko Teslakaan tosissaan sen kanssa. Lippulaiva mikä lippulaiva ja ilman muuta Teslan arvoinen.

      
  • Emme kumpikaan tiedä mitä on luvassa vuoden kuluttua. Ennustajaeukko voi vääntää numerot tauluun mutta vasta tulevaisuudessa olemme viisaampia mitä tulee tapahtumaan. Elämme tämän suhteen hyvin mielenkiintoisia aikoja. BMW kulkee kehityksen mukana aivan kuten muutkin valmistajat, tästä voimme varmasti olla yhtä mieltä.

      
  • Onhan meillä noi BMW:n ja Tesla ilmoitukset jo tiedossa, eikä niiden perusteella Teslan etumatka näytä katoavan lähivuosina.

      
  • Takerruit BMW:n ilmoituksiin kuinkas muuten. Tarkoitin akkujen kehitystä jos loikka toteutuu eri merkkien osalta ennustuksesi mukaisesti.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Onhan meillä noi BMW:n ja Tesla ilmoitukset jo tiedossa, eikä niiden perusteella Teslan etumatka näytä katoavan lähivuosina.

    Minä en oikein ymmärrä, mikä on se kuuluista Teslan etumatka. Onko se samanlainen helppoheikki-ilmiö kuin applen helppokäyttöisyys?

      
  • NHBNHB
    muokattu 21.12.2019 20:54

    @tracktest kirjoitti:
    Takerruit BMW:n ilmoituksiin kuinkas muuten. Tarkoitin akkujen kehitystä jos loikka toteutuu eri merkkien osalta ennustuksesi mukaisesti.

    Siis sinähän ne toit mukaan keskusteluu ja niillä jotain yritit kertoa.

      
  • NHBNHB
    muokattu 21.12.2019 20:59

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Onhan meillä noi BMW:n ja Tesla ilmoitukset jo tiedossa, eikä niiden perusteella Teslan etumatka näytä katoavan lähivuosina.

    Minä en oikein ymmärrä, mikä on se kuuluista Teslan etumatka. Onko se samanlainen helppoheikki-ilmiö kuin applen helppokäyttöisyys?

    Itselleni tuo etumatka on ragea, latausnopeutta, kulutuksen pienuutta ja latausverkon laajuutta. Arvostatkp yhtään tuollaisia ominaisuuksia vai ovatko jotain helppoheikki-ilmiöitä. Noiden lisäksi Tesla on ollut ollut näyttämässä suuntaa sisustassa ja päivitysten jakelussa.

      
  • BMW on antanut nuo tiedot päivämääriä en tiedä mutta kyllä se kehitys muillakin valmistajilla menee eteenpäin ei Tesla ole tässä sen kummempi toimija kuin muut. Tuo järjetön hypetys on pelkkää mutuilua joka ei kuulosta kovin viisaalta, tuo helppoheikki -ilmiö on osuva veto.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Onhan meillä noi BMW:n ja Tesla ilmoitukset jo tiedossa, eikä niiden perusteella Teslan etumatka näytä katoavan lähivuosina.

    Minä en oikein ymmärrä, mikä on se kuuluista Teslan etumatka. Onko se samanlainen helppoheikki-ilmiö kuin applen helppokäyttöisyys?

    Itselleni tuo etumatka on ragea, latausnopeutta, kulutuksen pienuutta ja latausverkon laajuutta. Arvostatkp yhtään tuollaisia ominaisuuksia vai ovatko jotain helppoheikki-ilmiöitä. Noiden lisäksi Tesla on ollut ollut näyttämässä suuntaa sisustassa ja päivitysten jakelussa.

    Arvostan tuollaisia ominaisuuksia, mutta eihän noissa ole mitään, mihin muutkin autonvalmstajat eivät pääsisi, kun aloittavat sähköautoihin panostamisen. Cybertruckissa näkyy kyllä, kuinka hienosti Tesla on ollut näyttämässä suuntaa.

    Kun tutkailin itseäni, että mitä tunteita Tesla herättää, niin ei Tesla herätä mitään tunteita, mutta Teslafanit vähän ärsyttävät. Samaan tapaan kuin applefanit. En osaa asiaa kuvata tarpeeksi ytimekkäästi nyt, ettei menisi turhan pitkäksi tarinaksi.

      
  • Teslan sisustuksessa ei ole mitään kehuttavaa kuten ei myöskään muotoilussa noin yleisesti mutta nämä ovat vain ja ainoastaan makuasioita.

      
  • Hybridrules Teslafanit/applefanit ovat tynnyrissä asuvia yksilöitä joilla on samat ajatukset lisäksi he ovat ajotaidottomia ja itseään täynnä eivätkä itse edes huomaa sitä. Maailmanparantajia joidenka esimerkkiä meidän muiden tulisi noudattaa mikään muu ei käy eikä toimi. NHB:n kohdalla vielä ylitsevuotava erinomaisuus muut eivät tiedä eivätkä ymmärrä mitään, narsistin määritelmällä täydennettynä.

      
  • Asiallisen keskustelun airut tracktest taas liekeissä...

      
  • NHBNHB
    muokattu 21.12.2019 22:13

    @tracktest kirjoitti:
    BMW on antanut nuo tiedot päivämääriä en tiedä mutta kyllä se kehitys muillakin valmistajilla menee eteenpäin ei Tesla ole tässä sen kummempi toimija kuin muut. Tuo järjetön hypetys on pelkkää mutuilua joka ei kuulosta kovin viisaalta, tuo helppoheikki -ilmiö on osuva veto.

    Ai minäkö nyt hypetän, kun argumentoin faktoilla. Parhaat ranget, latausverkot ja latausnopeudet ovat siis vain käärmeöljyä, mutta brändi on kaikki kaikessa, kun siinä on vain kolme kirjainta, joista ensimmäinen tulee Saksan toiseksi suurimman osavaltion nimestä. Jos minun kirjoitukset ovat hypettämistä, niin mitä sinun ”hyvää kannattaa odottaa” -kommentit ovat? Toim. huom: hyvällä tarkoitetaan tässä siis Bemaria.

    @tracktest kirjoitti:
    Hybridrules Teslafanit/applefanit ovat tynnyrissä asuvia yksilöitä joilla on samat ajatukset lisäksi he ovat ajotaidottomia ja itseään täynnä eivätkä itse edes huomaa sitä. Maailmanparantajia joidenka esimerkkiä meidän muiden tulisi noudattaa mikään muu ei käy eikä toimi. NHB:n kohdalla vielä ylitsevuotava erinomaisuus muut eivät tiedä eivätkä ymmärrä mitään, narsistin määritelmällä täydennettynä.

    Ja kun argumenttit loppuvat, niin sitten vajoat tuttuun tapaasi henkilökohtaisuuksiin.

      
  • Harmi, että NHB jatkaa joulun alla vastakkainasettelua.Tätä se on tosin ollut koko historian ajan...

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Onhan meillä noi BMW:n ja Tesla ilmoitukset jo tiedossa, eikä niiden perusteella Teslan etumatka näytä katoavan lähivuosina.

    Minä en oikein ymmärrä, mikä on se kuuluista Teslan etumatka. Onko se samanlainen helppoheikki-ilmiö kuin applen helppokäyttöisyys?

    Itselleni tuo etumatka on ragea, latausnopeutta, kulutuksen pienuutta ja latausverkon laajuutta. Arvostatkp yhtään tuollaisia ominaisuuksia vai ovatko jotain helppoheikki-ilmiöitä. Noiden lisäksi Tesla on ollut ollut näyttämässä suuntaa sisustassa ja päivitysten jakelussa.

    Arvostan tuollaisia ominaisuuksia, mutta eihän noissa ole mitään, mihin muutkin autonvalmstajat eivät pääsisi, kun aloittavat sähköautoihin panostamisen. Cybertruckissa näkyy kyllä, kuinka hienosti Tesla on ollut näyttämässä suuntaa.

    Kun tutkailin itseäni, että mitä tunteita Tesla herättää, niin ei Tesla herätä mitään tunteita, mutta Teslafanit vähän ärsyttävät. Samaan tapaan kuin applefanit. En osaa asiaa kuvata tarpeeksi ytimekkäästi nyt, ettei menisi turhan pitkäksi tarinaksi.

    No kai se panostaminen on jo aloitettu. Bemarikin esitteli sähköauton jo reilu kuusi vuotta sitten ja Volvolle tarjoillaan tällä palstalla edelläkävijän viittaa. Volkkarilla on ollut käynnissä todella mittava investointi. Silti vain esimerkiksi toiseksi uusimman AMS:n vertailussa Tesla selkeästi vertailun isoimpana omaa 10-20 prosenttia muita pidemmän rangen ja parhaan latausnopeuden, vaikka kyseinen Tesla mallina alkaa olla jo antiikkinen tuoreisiin kilpailijoihinsa verrattuna. Etumatkahan tarkoittaa juuri sitä, että muut kyllä pääsevät samaan, mutta vasta joskus myöhemmin. Juoksukilpailu on hyvä tapa miettiä etumatkan käsitettä.

    Voi olla, että kilpailijat saavat kiinni Teslan, mutta voi olla myös niin, että kun kilpailijat saavuttavat Teslan tämän päivän ominaisuudet, niin Tesla onkin jo ehtinyt nostamaan rimaa. Itse olen yllättänyt siitä, kuinka isojenkaan valmistajien sähköautot eivät pysty samaan kuin Tesla.

      
  • Ihan perseestä on myöskin tuon Cybertruck Trimotorin sähkörange 800 km.

      
  • muokattu 21.12.2019 23:03

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Onhan meillä noi BMW:n ja Tesla ilmoitukset jo tiedossa, eikä niiden perusteella Teslan etumatka näytä katoavan lähivuosina.

    Minä en oikein ymmärrä, mikä on se kuuluista Teslan etumatka. Onko se samanlainen helppoheikki-ilmiö kuin applen helppokäyttöisyys?

    Itselleni tuo etumatka on ragea, latausnopeutta, kulutuksen pienuutta ja latausverkon laajuutta. Arvostatkp yhtään tuollaisia ominaisuuksia vai ovatko jotain helppoheikki-ilmiöitä. Noiden lisäksi Tesla on ollut ollut näyttämässä suuntaa sisustassa ja päivitysten jakelussa.

    Arvostan tuollaisia ominaisuuksia, mutta eihän noissa ole mitään, mihin muutkin autonvalmstajat eivät pääsisi, kun aloittavat sähköautoihin panostamisen. Cybertruckissa näkyy kyllä, kuinka hienosti Tesla on ollut näyttämässä suuntaa.

    Kun tutkailin itseäni, että mitä tunteita Tesla herättää, niin ei Tesla herätä mitään tunteita, mutta Teslafanit vähän ärsyttävät. Samaan tapaan kuin applefanit. En osaa asiaa kuvata tarpeeksi ytimekkäästi nyt, ettei menisi turhan pitkäksi tarinaksi.

    No kai se panostaminen on jo aloitettu. Bemarikin esitteli sähköauton jo reilu kuusi vuotta sitten ja Volvolle tarjoillaan tällä palstalla edelläkävijän viittaa. Volkkarilla on ollut käynnissä todella mittava investointi. Silti vain esimerkiksi toiseksi uusimman AMS:n vertailussa Tesla selkeästi vertailun isoimpana omaa 10-20 prosenttia muita pidemmän rangen ja parhaan latausnopeuden, vaikka kyseinen Tesla mallina alkaa olla jo antiikkinen tuoreisiin kilpailijoihinsa verrattuna. Etumatkahan tarkoittaa juuri sitä, että muut kyllä pääsevät samaan, mutta vasta joskus myöhemmin. Juoksukilpailu on hyvä tapa miettiä etumatkan käsitettä.

    Voi olla, että kilpailijat saavat kiinni Teslan, mutta voi olla myös niin, että kun kilpailijat saavuttavat Teslan tämän päivän ominaisuudet, niin Tesla onkin jo ehtinyt nostamaan rimaa. Itse olen yllättänyt siitä, kuinka isojenkaan valmistajien sähköautot eivät pysty samaan kuin Tesla.

    Perinteisillä auton valmistajilla on valtavat investoinnit tehtynä polttomoottoritekniikkaan, joka pitäisi saada kannattavasti konvertoitua sähköauton valmistukseen ja samaan aikaan pitäisi ylläpitää kannattavuus. Päästövaatimukset pakottavat sähköistämään perinteisten valmistajien tuotteita, kun taas Tesla on päässyt aloittamaan siinä puhtaalta pöydältä ilman vanhojen investointien painolastia. Ja kun lisäksi Tesla on siinä erikoinen firma, ettei sen tarvitse toteuttaa perinteistä yhtiön tehtävää eli tuottaa voittoa omistajilleen, niin Teslan tehtävä on helpompi kuin perinteisten autonvalmistajien.

    Ja kyllä olen sitä mieltä, että NHB nimenomaan hypettää Teslaa, mutta vapaamatkustajana. Ajoprofiilisi on kertomasi mukaan sellainen, että Tesla kävisi hyvin käyttöösi, mutta taidat kuitenkin ajaa teinibem..eikun plugari-Passathan se taisi olla. Eikö ne halvemman pään Teslat ole jo suunnilleen samoissa hinnoissa kuin Passat? Vai odotteletko Cybertruckia myyntiin ennen kuin siirryt reaaliteslaajaksi?

    Volvohan ON edelläkävijä mitä tulee perinteisten autonvalmistajien pyrkimykseen konvertoida tuotteitaan sähköajoa hyödyntäviksi. Vähän aikaa sitten luin jostain (varmaan Hesarista), että Toyota ja Volvo ovat ainoat perinteiset autonvalmistajat, jotka saavuttavat tulevat päästövelvoitteet ja voivat jopa myydä päästöoikeuksia muille valmistajille. Volkkaria esim. uhkaa olikohan kahden miljardin sakot. En tullut ottaneeksi artikkelia talteen enkä muista niitä määräaikoja. Olisiko ollut 2025 vai 2030 tms. Joka tapauksessa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit