Tesla

1081 kommenttia
13132343637
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mikä Teslan markkinaosuus on maailman henkilöautomarkkinasta?

    Epäolennaista, mutta ladattavista(!) autoista markkinaosuus viime vuoden myynneissä oli noin 16 %. Sisältää siis myös plugarit.

    https://cleantechnica.com/2019/12/05/tesla-model-3-13-percent-world-ev-sales-2019/

    Minusta se ei ole epäolennaista, koska se kertoo, kuinka suuren osan henkilöautokaupasta Tesla on saavuttanut. Teslahan on ainoa, joka tekee vain sähköautoja ja ladattavat eivät ole vielä muiden valmistajien tienesteille niin tärkeitä. Miksi verrattaisiin Teslan myyntimäärää vain osaan esim. VAGin myyntimäärästä. Samalla markkinallahan firmat taistelevat samojen kuluttajien rahoista.

    Mitä suuremman volyymin kukin automerkki saa itselleen sen paremmin se pärjää. Voi olla, että Teslankin olisi kannattanut tulla markkinalle vähän myöhemmin kuin tuli. Siis jos ajatellaan, että Fisker tuli ihan liian aikaisin, niin ehkä Teslakin tuli muutaman vuoden turhan aikaisin.

    Tesla on merkittävä muutoksen ajuri. Veikkaan että jos Tesla olisi aloittanut kahta vuotta myöhemmin, olisimme n. 2 vuotta kehityskaaressa jäljessä.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Yhtiössä nimeltä Tesla minulta menee yli ymmärryksen, miksi siihen sijoitetaan niin valtavasti rahaa. En siis tarkoita Teslan osakkeita vaan sitä, että vaikka yhtiöllä alkaa olla jo pitkä historia, niin se ei ole pystynyt tuottamaan omistajilleen rahaa vaan on vain hukannut sitä. Ihmettelen, että mikä motivaatio rahoittajilla on. Ja onko alun perinkin ajateltu, että yhtiö toimii näin kauan ja ties kauanko vielä tästä eteen päin ulkoa pumpatulla rahalla eikä pysty itse kattamaan menojaan.

    Näitähän on, vaikkapa nyt alkuun Uber, AirBnb, Amazon (ei ehkä enää?), jne. Oma tulkintani on se, että nuo kaikki, samoin kuin Tesla, nähdään disruptiivisina toimijoina, jotka ovat muuttuvan markkinan vahvimpia toimijoita ja tekevät onnistuessaan valtavat voitot. Liikenteen sähköistyminen alkaa olla hyväksytty suunta pahimpia Esson baarien jurnuja lukuunottamatta ja tässä kehityksessä Teslalla on erittäin vahva asema.

    Tesla on tehnyt sähköautoja pitkään, mutta ei ole saanut toimintaa kannattavaksi ja nyt pikkuhiljaa vasta alkaa kilpailu markkinoilla, kun päästövaatimusten pakottamina perinteiset valmistajat alkavat tuottaa sähköautoja.

    VW on aiemmin kertonut tekevänsä noin 3000 euron tappion jokaisesta myymästään ID3-autosta. Toiminnan odotetaan kääntyvän voitolliseksi 2025.

    https://www.caradvice.com.au/751743/volkswagen-id-neo-losses/

    Tesla on jo onnistunut tekemään automalliston, jota pystyy myymään voitollisena. Ongelmat ovat muualla. Ratkaisevana tekijänä patteriautojen tuloksenteossa on akkupakettien hinta ja tätä kaikki pyrkivät tahoillaan taklaamaan. Osalla toimijoista kortit ovat omissa käsissä, toiset ostavat sieltä mistä saavat.

    Sähköauto on teknisesti paljon yksinkertaisempi kuin polttisauto.

    Juu, mekaanisesti. Softan kannalta ei niinkään. Yksi Teslan valttikorteista on varsin holistinen järjestelmien integraatio, joka mahdollistaa kaikkea kivaa. Nytkin seuraavassa päivityspaketissa on tulossa laajennus peruutuskameran toimintaan ottamalla sivukamerat mukaan, jolloin saadaan vielä entistä parempi näkyvyys myös takaviistoon. Aiemmin ovat mm parantaneet Model 3:n jarrujen toimintaa over the air -päivityksellä. Tehojen ja toimintamatkan kasvatuksia ropisee lähes rutiininomaisesti. Ja kaikki ilmaiseksi ja täysin automaattisesti. Tai no okei, joudut hyväksymään päivityksen asennuksen painamalla ruudulta nappia.

    Kuten GLE kirjoittaa, on perinteisten autotehtaiden tarkkaan mietittävä, milloin kannattaa alkaa tuottaa sähköautoja. Perinteisissä valmistajissa on heikompia ja vahvempia, mutta niitä on paljon ja tuotantokapasiteettia maailman laajuisesti paljon. Ei Tesla pysty kapasiteetilla kilpailemaan eli ei sillä ole käytännön mahdollisuuksia lyödä kilpailijoitaan ihan senkään takia, ettei se pysty tuottamaan tarpeeksi autoja.

    Keskeinen ongelma onkin akkujen saatavuuden osalta. Jopa VW:n kokoinen toimija on ollut ongelmissa, kun heillä meni sukset ristiin aasialaisten toimittajien kanssa. Eivät olleet iloisia VW:n suunnitelmista rakentaa omaa akkutuotantoaan. Ongelmia on ainakin Audilla, Mersulla ja Jaguarilla.

    Tässä linkki, missä noista kerrotaan lisää: https://www.irishtimes.com/business/innovation/battery-bottleneck-stalls-electric-car-sales-1.4184369

    Lisäksi tuolla kerrotaan perinnevalmistajia uhkaavista sakoista, kun EU:n päästörajat astuivat tänä vuonna voimaan. Sakkoja on ennustettu tulevan ainakin seuraaville: Renault–Nissan–Mitsubishi (1 mrd €), PSA (1 mrd), Hyundai-Kia (1 mrd), MB (1 mrd), BMW (750 M), Ford (1,4 mrd), VW (4,5 mrd), FCA (2,4 mrd, vaikka ovat ostaneet Teslalta päästöoikeuksia miljardeilla).

    Miksi oikeastaan Fisker Karman taru loppui niin lyhyeen? Oliko se vain liian aikaisin markkinoilla vai vihelsivätkö sen rahoittajat pelin poikki jo pienempien tappioiden tasolla kuin mitä Teslan rahoittajat.

    Fisker ei oikein päässyt missään vaiheessa liikkeelle, he jäivät suunnilleen siihen tilanteeseen missä Tesla oli joskus 2012. Syitä tähän en tiedä. Luultavasti eivät osanneet vakuuttaa investoijia suunnitelmillaan ja rahat loppuivat.

    Onhan se niin, että poliitikot painostavat autotehtaita vähentämään päästöjä. Toisaalta työllisyydestä ja valtiontaloudesta täytyy huolehtia. Minä kun en ole mikään kristallipallovisionääri, niin en väitä mitään tulevaisuudesta, mutta poliitikot voivat tehdä päätöksiä suuntaan ja toiseen tilanteen mukaan. Tuskin eurooppalaiset poliitikot omiaan konkurssiin ajavat. Päästöjen vähentämisessä ollaan tosissaan ja kaipa siinä jonkinlaista pokeria pelataan.

    Akkujen valmistus vaikuttaa olevan voimakkaasti nouseva toimiala, Suomessakin siitä haaveillaan.

    Euroopan sähköautotuotannolle taitaa asettaa kovat haasteet jo pelkästään se, miten saisi ihmiset ostamaan sähköautoja. Lehtien toimittajien työ on spekuloida sitä ja tätä, markkinoilla sitten näkyy totuus.

    Tesloja näkyy jo harvakseltaan liikenteessä eikä se sinänsä ole ihme kaiken sähköistyspolemiikin jäljiltä. Mutta kovasti pieni on sähköautojen määrä liikenteessä. Voisi sanoa, että liikenteen sähköistyminen on vasta oikein hennosti orastamassa.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Tulipa mieleeni sellainen asia että tulevina "Teslan tappajina" on aika usein pidetty perinteisiä eurooppalaisia valmistajia "sitten kun saavat tuotteet ulos".

    Mutta tulisiko se uhka sittenkin Kiinasta? Koeistumaan en ole päässyt, mutta kuvien perusteella BYDit, Bytonit yms ovat varsin varteenotettavia autoja. Teslalla on (toistaiseksi) ylivertainen akusto-voimalinja, mutta kokoonpanon laatu on "medium-miinus". En usko kiinalaisten vientituotteiden olevan huonompia, itse asiassa veikkaan niiden olevan parempia. Tämä siksi että ensimmäistä tulemista ei kannata sössiä.

    Tämä onkin mielenkiintoista seurattavaa ja näkemykset tuntuvat menevän suunnilleen fifti siksti. Kiinalaisilla on etumatkaa akkutuotannossa ja toisaalta siellä on tehty erilaisia patteriautoja pääasiassa sisämarkkinoille jo ihan merkittäviä määriä, joten kokemustakin alkaa olla. Kenttä on kuitenkin suht pirstaleinen, toimijoita on ihan hullu määrä.

    Eurooppalaiset, samoin kuin japsit ja korealaiset ovat kuitenkin jo osoittaneet osaavansa tehdä hyviä autoja, jotka myyvät valtavia määriä. Myös brändit, vaikkapa nyt MB, BMW, Audi (VW) ja Toyota ovat hieman eri tasolla, kuin joku BYD. Ongelmana on kuitenkin mm aiemmissa viesteissä mainittu akustojen riittäminen. Ja toki vanhojen resurssien päivittäminen - ainakin saksalaisilla on edessään mielenkiintoiset ajat, kun merkittävä osa pärinätekniikan taitajista pistetään pellolle. Eivät meinaan ole ihan niitä helpoimpia neuvotteluja tuossa maassa.

    Toistaiseksi puhe keskittyy rangeen, joka sekin on kiinalaisissa ainakin paperilla kunnossa, mutta veikkaan sen range-ahdistuksen hälvenevän kun ihmisille kertyy kokemusta. Edelleen veikkaan että 400km tulee olemaan jonkinlainen "normaalipiste", joka riittää useimmille. Tarvitsijat hankkivat enemmän. Kun joka aamu herää siihen että tankki on täysi, alkaa miettiä miksi on joutunut sietämään polttoaineen tankkaamista niinkin kauan.

    Näin on. Jotkut kusematta lappiin -ranget on ihan höpö höpö -juttuja, eikä niitä tarvitse juuri kukaan. Toki latausverkoston on kasvettava nykyisestä vielä suht merkittävästi - mutta niinhän se jatkuvasti tekeekin.

    Ajelin tuossa juhannuksena pitkää pätkää ja seurasin käytännön kulutuksia. 124 km/h gps-nopeudessa Model X:n kulutus oli 24 kWh/100 km, eli täydellä latingilla pääsee tuon 400 km moottoritietä. Aurinko porotti, mutta auto oli täysin jääkaappi koirien vuoksi ja lisäksi kontti oli täynnä viin.. tarvikkeita. Otin matkalla Superilta lisälatinkia, koska en halunnut ladata perillä isännän seinästä. Siinä 60% lataustasollakin latinkia lähti tulemaan miltei 120 kW teholla, eli stoppi oli todella lyhyt. Uudempiin S&X -malleihin on tulossa ilmainen over the air -päivitys, joka nostaa maksimilataustehon 225 kW:iin.

    Pk-seudun sekalaisessa ajossa (moottoritietä, kehää, taajamaa) kulutus on noin 16 kWh/100 km luokkaa, eli tuollaista ajoa pääseekin sen luokkaa 600 km.

    Talvesta ei vielä ole omia kokemuksia.

    Akkutekniikan kehittyessä ja hintojen tippuessa tuo perusauton kilometrimäärä tullee nousemaan.

    Kyllä. Joskin olen melko varma, että normiautojen ranget tulevat jäämään tuonne 400-500 km tasolle, koska sillä jo oikeasti pärjää vallan mainiosti, kunhan latausverkosto on kunnossa. Toki akkuteknologian kehittyessä ranget voivat hyvinkin kasvaa, kun akustojen painot, koot ja hinnat saadaan merkittävästi alemmas.

    400km range on minunkin mielestä ihan riittävä. Kun vielä lataaminen onnistuisi siellä ja täällä tiheällä asemaverkolla edes 50kW teholla, niin kyllä alkaisin kysellä tarjouksia sähköautoista tositarkoituksella.

    Minkä kokoisia koiria kuskaat Teslassa, vaiko kääpiöpilsnereitä?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mikä Teslan markkinaosuus on maailman henkilöautomarkkinasta?

    Epäolennaista, mutta ladattavista(!) autoista markkinaosuus viime vuoden myynneissä oli noin 16 %. Sisältää siis myös plugarit.

    https://cleantechnica.com/2019/12/05/tesla-model-3-13-percent-world-ev-sales-2019/

    Mitä suuremman volyymin kukin automerkki saa itselleen sen paremmin se pärjää. Voi olla, että Teslankin olisi kannattanut tulla markkinalle vähän myöhemmin kuin tuli. Siis jos ajatellaan, että Fisker tuli ihan liian aikaisin, niin ehkä Teslakin tuli muutaman vuoden turhan aikaisin.

    Siis Teslahan valmisti sähköautoja jo vuosia ennen Fiskeriä. Teslalta tuli Model S aika samoihin aikoihin kuin Karmaa saatiin kasattua. En oikein ymmärrä, millä tavalla kumpikaan olisi ollut liian aikaisin liikkeellä.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mikä Teslan markkinaosuus on maailman henkilöautomarkkinasta?

    Epäolennaista, mutta ladattavista(!) autoista markkinaosuus viime vuoden myynneissä oli noin 16 %. Sisältää siis myös plugarit.

    https://cleantechnica.com/2019/12/05/tesla-model-3-13-percent-world-ev-sales-2019/

    Mitä suuremman volyymin kukin automerkki saa itselleen sen paremmin se pärjää. Voi olla, että Teslankin olisi kannattanut tulla markkinalle vähän myöhemmin kuin tuli. Siis jos ajatellaan, että Fisker tuli ihan liian aikaisin, niin ehkä Teslakin tuli muutaman vuoden turhan aikaisin.

    Siis Teslahan valmisti sähköautoja jo vuosia ennen Fiskeriä. Teslalta tuli Model S aika samoihin aikoihin kuin Karmaa saatiin kasattua. En oikein ymmärrä, millä tavalla kumpikaan olisi ollut liian aikaisin liikkeellä.

    Siksi turhan aikaisin, että asiakaskuntaa ei ole vielä laajasti. Mutta en minä tästä väittele, kun en ymmärrä muutenkaan sellaista firman toimintaa, jossa raha vain menee eikä juuri mitään tule ja kuitenkin osakekurssi on pilvissä.

    Minusta firman pitäisi tuottaa tulosta eikä olla osakekeinottelijoiden pelimerkkinä.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    Onko sinulla siis ihan uusi MX?

    Minä päätin lähteä koeajamaan MX:n ja ihan sillä mielellä, että saatan sellaisen jopa hankkia. Kunhan näen sen ihan livenä ensin.

    Onko se sinun mielestäsi hyvä auto ja jos on, niin missä suhteessa?

    Mihin koeajossa kannattaisi sinun mielestäsi kiinnittää erityisesti huomiota?

    Jos oikein ymmärsin, niin se määritellään SUViksi. Paljonko mahtaa olla maavara ilmajousitus yläasennossa ja voiko jousituksen nostaa manuaalisesti jostain kytkimestä vai nouseeko auto vain jonkun ajotilan mukana?

      
  • NHBNHB
    muokattu 25.06.2020 00:15

    @HybridRules kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mikä Teslan markkinaosuus on maailman henkilöautomarkkinasta?

    Epäolennaista, mutta ladattavista(!) autoista markkinaosuus viime vuoden myynneissä oli noin 16 %. Sisältää siis myös plugarit.

    https://cleantechnica.com/2019/12/05/tesla-model-3-13-percent-world-ev-sales-2019/

    Mitä suuremman volyymin kukin automerkki saa itselleen sen paremmin se pärjää. Voi olla, että Teslankin olisi kannattanut tulla markkinalle vähän myöhemmin kuin tuli. Siis jos ajatellaan, että Fisker tuli ihan liian aikaisin, niin ehkä Teslakin tuli muutaman vuoden turhan aikaisin.

    Siis Teslahan valmisti sähköautoja jo vuosia ennen Fiskeriä. Teslalta tuli Model S aika samoihin aikoihin kuin Karmaa saatiin kasattua. En oikein ymmärrä, millä tavalla kumpikaan olisi ollut liian aikaisin liikkeellä.

    Siksi turhan aikaisin, että asiakaskuntaa ei ole vielä laajasti. Mutta en minä tästä väittele, kun en ymmärrä muutenkaan sellaista firman toimintaa, jossa raha vain menee eikä juuri mitään tule ja kuitenkin osakekurssi on pilvissä.

    Minusta firman pitäisi tuottaa tulosta eikä olla osakekeinottelijoiden pelimerkkinä.

    Muistaakseni Teslalla ei ollut menekkivaikeuksia alussakaan.

    Osakkeen arvo on varsin yksikertainen kuvio. Sijoittajat ovat tyytyväisiä aggressiiviseen kasvuun, jolloin sen hetkisen tuloksen tekeminen on sivuseikka. Jos Tesla olisi pyrkinyt tekemään vakaata tulosta kasvun kustannuksella, firmalla ei olisi mitään edellytyksiä vastata tulevaan kilpailuun. SC-verkoston laajuus, Model Y, Cybertruck ja uudet tehtaat ovat mielestäni niin pitkä loikla kohti sejviytymistä, etten oikeastaan osaa alkaa arvostelemaan sitä polkua, mikä tähän on johtanut. Musk on yllättänyt alan fossiilit kuten Bob Lutzin ja lähes kaikki tälle palstalle kirjoittelevat.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mikä Teslan markkinaosuus on maailman henkilöautomarkkinasta?

    Epäolennaista, mutta ladattavista(!) autoista markkinaosuus viime vuoden myynneissä oli noin 16 %. Sisältää siis myös plugarit.

    https://cleantechnica.com/2019/12/05/tesla-model-3-13-percent-world-ev-sales-2019/

    Minusta se ei ole epäolennaista, koska se kertoo, kuinka suuren osan henkilöautokaupasta Tesla on saavuttanut. Teslahan on ainoa, joka tekee vain sähköautoja ja ladattavat eivät ole vielä muiden valmistajien tienesteille niin tärkeitä. Miksi verrattaisiin Teslan myyntimäärää vain osaan esim. VAGin myyntimäärästä. Samalla markkinallahan firmat taistelevat samojen kuluttajien rahoista.

    Mitä suuremman volyymin kukin automerkki saa itselleen sen paremmin se pärjää. Voi olla, että Teslankin olisi kannattanut tulla markkinalle vähän myöhemmin kuin tuli. Siis jos ajatellaan, että Fisker tuli ihan liian aikaisin, niin ehkä Teslakin tuli muutaman vuoden turhan aikaisin.

    Tesla on merkittävä muutoksen ajuri. Veikkaan että jos Tesla olisi aloittanut kahta vuotta myöhemmin, olisimme n. 2 vuotta kehityskaaressa jäljessä.

    Minä en kyllä ole sitä mieltä, että Tesla on muutoksen ajuri. Politiikka ohjaa sähköistymiseen ja Tesla on lähtenyt siihen mukaan ilman polttomoottoriautojen tuomaa vanhaa painolastia.

    Minä luulen, että täällä palstalla esim. teslan rooli on korostunut. Valtaosa autoja ostavista ihmisistä ei sellaista harkitse hankkivansa. Oltaisiin 2v kehityksestä jäljessä, jos ilmastonmuutosjupakka olisi aloitettu 2v myöhemmin. Minulla on tällainen intuitio. Intuitio kuulemma perustuu ihmisen kuulemiin/lukemiin signaaleihin, joita ei välttämättä pysty yksilöimään. Voin olla täysin väärässä, mutta en minä aina ja kaikissa mutu-pohjaisissa asioissa ole väärässä.

    Eihän sähköauto sinänsä ole uusi idea. Suomessakin tehtiin 80-luvulla Elcatteja, jotka olivat sen ajan suomalaisia Long Range pakuja. Olikohan jotain 40km vai jopa enemmän kertalatauksella. Kori oli joku japanilainen paku ja sähköinen voimalinja suomalaista laatutyötä. Niitä oli tarkoitus toimittaa jakeluautoisi, kai posti niitä käyttikin. Siihen oli joku ulkopuolinen syy, miksi se homma kuopattiin, mutta en muista, mikä. Luin jokunen kuukausi (tai vuosi) sitten jutun aiheesta. Taisi olla Riihimäellä joku harrastaja, jolla on peräti kaksi Elcatia vieläkin ihan liikennekunnossa.

    Liikenteen sähköistyminen edellyttää riittävää latausinfraa ja kirjavaa autotarjontaa, jotta jokainen voi löytää omansa. Jos olisi pelkkiä Tesloja ja Teslan latausasemia, Tesla pysyisi vielä kauemmin omenana android-massan seassa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mikä Teslan markkinaosuus on maailman henkilöautomarkkinasta?

    Epäolennaista, mutta ladattavista(!) autoista markkinaosuus viime vuoden myynneissä oli noin 16 %. Sisältää siis myös plugarit.

    https://cleantechnica.com/2019/12/05/tesla-model-3-13-percent-world-ev-sales-2019/

    Minusta se ei ole epäolennaista, koska se kertoo, kuinka suuren osan henkilöautokaupasta Tesla on saavuttanut. Teslahan on ainoa, joka tekee vain sähköautoja ja ladattavat eivät ole vielä muiden valmistajien tienesteille niin tärkeitä. Miksi verrattaisiin Teslan myyntimäärää vain osaan esim. VAGin myyntimäärästä. Samalla markkinallahan firmat taistelevat samojen kuluttajien rahoista.

    Mitä suuremman volyymin kukin automerkki saa itselleen sen paremmin se pärjää. Voi olla, että Teslankin olisi kannattanut tulla markkinalle vähän myöhemmin kuin tuli. Siis jos ajatellaan, että Fisker tuli ihan liian aikaisin, niin ehkä Teslakin tuli muutaman vuoden turhan aikaisin.

    Tesla on merkittävä muutoksen ajuri. Veikkaan että jos Tesla olisi aloittanut kahta vuotta myöhemmin, olisimme n. 2 vuotta kehityskaaressa jäljessä.

    Minä en kyllä ole sitä mieltä, että Tesla on muutoksen ajuri. Politiikka ohjaa sähköistymiseen ja Tesla on lähtenyt siihen mukaan ilman polttomoottoriautojen tuomaa vanhaa painolastia.

    Millä tavalla politiikka ohjaa ostamaan Teslaa esim. päämarkkina-alueellaan eli kotimarkkinoillaan?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mikä Teslan markkinaosuus on maailman henkilöautomarkkinasta?

    Epäolennaista, mutta ladattavista(!) autoista markkinaosuus viime vuoden myynneissä oli noin 16 %. Sisältää siis myös plugarit.

    https://cleantechnica.com/2019/12/05/tesla-model-3-13-percent-world-ev-sales-2019/

    Minusta se ei ole epäolennaista, koska se kertoo, kuinka suuren osan henkilöautokaupasta Tesla on saavuttanut. Teslahan on ainoa, joka tekee vain sähköautoja ja ladattavat eivät ole vielä muiden valmistajien tienesteille niin tärkeitä. Miksi verrattaisiin Teslan myyntimäärää vain osaan esim. VAGin myyntimäärästä. Samalla markkinallahan firmat taistelevat samojen kuluttajien rahoista.

    Mitä suuremman volyymin kukin automerkki saa itselleen sen paremmin se pärjää. Voi olla, että Teslankin olisi kannattanut tulla markkinalle vähän myöhemmin kuin tuli. Siis jos ajatellaan, että Fisker tuli ihan liian aikaisin, niin ehkä Teslakin tuli muutaman vuoden turhan aikaisin.

    Tesla on merkittävä muutoksen ajuri. Veikkaan että jos Tesla olisi aloittanut kahta vuotta myöhemmin, olisimme n. 2 vuotta kehityskaaressa jäljessä.

    Minä en kyllä ole sitä mieltä, että Tesla on muutoksen ajuri. Politiikka ohjaa sähköistymiseen ja Tesla on lähtenyt siihen mukaan ilman polttomoottoriautojen tuomaa vanhaa painolastia.

    Muna vs. kana -ongelma. Minun veikkaukseni menee toisinpäin, Tesla näytti poliitikoille että sähköistystä voi vaatia.

    Mutta en minä näistä mitään tiedä, kunhan huutelen.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mikä Teslan markkinaosuus on maailman henkilöautomarkkinasta?

    Epäolennaista, mutta ladattavista(!) autoista markkinaosuus viime vuoden myynneissä oli noin 16 %. Sisältää siis myös plugarit.

    https://cleantechnica.com/2019/12/05/tesla-model-3-13-percent-world-ev-sales-2019/

    Minusta se ei ole epäolennaista, koska se kertoo, kuinka suuren osan henkilöautokaupasta Tesla on saavuttanut.

    Puolen prosentin luokkaa 2019 myynneissä. Villi veikkaukseni on, että tästä vuodesta eteenpäin pörinäautojen myyntimäärät laskevat joka vuosi ja patteriautojen nousevat. Siksi niiden markkinaosuus on merkittävämpi, kun mietitään tulevaisuuden näkymiä.

    Teslahan on ainoa, joka tekee vain sähköautoja

    Kiinalaiset tekevät myös ja onhan noita muitakin uusia tulokkaita, vaikkapa Rivian, jolla on erittäin munakkaita pelejä. Toivottavasti pääsevät markkinoille.

    ladattavat eivät ole vielä muiden valmistajien tienesteille niin tärkeitä. Miksi verrattaisiin Teslan myyntimäärää vain osaan esim. VAGin myyntimäärästä. Samalla markkinallahan firmat taistelevat samojen kuluttajien rahoista.

    Tämä nyt on edelleen sitä tulevaisuuden spekulointia. Aiemmin ketjussa käytetty Symbian-vertaus oli mielestäni osuva.

    Mitä suuremman volyymin kukin automerkki saa itselleen sen paremmin se pärjää. Voi olla, että Teslankin olisi kannattanut tulla markkinalle vähän myöhemmin kuin tuli. Siis jos ajatellaan, että Fisker tuli ihan liian aikaisin, niin ehkä Teslakin tuli muutaman vuoden turhan aikaisin.

    Vaikeahan näitä on spekuloida, mutta markkinoille tulon myöhästyminen olisi voinut tarkoittaa kiinalaisten jalkoihin jäämistä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Onhan se niin, että poliitikot painostavat autotehtaita vähentämään päästöjä. Toisaalta työllisyydestä ja valtiontaloudesta täytyy huolehtia. Minä kun en ole mikään kristallipallovisionääri, niin en väitä mitään tulevaisuudesta, mutta poliitikot voivat tehdä päätöksiä suuntaan ja toiseen tilanteen mukaan. Tuskin eurooppalaiset poliitikot omiaan konkurssiin ajavat. Päästöjen vähentämisessä ollaan tosissaan ja kaipa siinä jonkinlaista pokeria pelataan.

    Eiköhän Merkelin ja kumppaneiden korviin ole supattelijoita. Ei ole yllätys, että päästörajat tulevat juuri, kun sakemannit ovat saaneet plugareita suht hyvin myyntiin ja ensimmäisiä patteriautoja ulos. Nythän Saksa meinaa lyödä melkoisia kannustimia patteriautojen hankintaan ja lisäksi jokaiselle(!) huoltoasemalle pitää asentaa latauspiste.

    Akkujen valmistus vaikuttaa olevan voimakkaasti nouseva toimiala, Suomessakin siitä haaveillaan.

    Euroopan sähköautotuotannolle taitaa asettaa kovat haasteet jo pelkästään se, miten saisi ihmiset ostamaan sähköautoja. Lehtien toimittajien työ on spekuloida sitä ja tätä, markkinoilla sitten näkyy totuus.

    Hyvinhän tuo myynti on lähtenyt liikkeelle. Nytkin Q1/2020 patteriautojen myynti kasvoi Euroopassa 58%, vaikka markkina kutistui 53%! Markkinaosuus oli vain 4,3% mutta tuollaisilla kasvuluvuilla tilanne muuttuu nopeasti.

    https://europe.autonews.com/sales-segment/electric-car-sales-europe-jump-still-just-4-market

    Tesloja näkyy jo harvakseltaan liikenteessä eikä se sinänsä ole ihme kaiken sähköistyspolemiikin jäljiltä. Mutta kovasti pieni on sähköautojen määrä liikenteessä. Voisi sanoa, että liikenteen sähköistyminen on vasta oikein hennosti orastamassa.

    En tiedä, mitä tarkoitat "sähköistyspolemiikilla", mutta aina tähän kevääseen asti median asenne patteriautoihin on ollut pääasiassa negatiivinen. Nyt muutosta on alkanut jo näkymään.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Onko sinulla siis ihan uusi MX?

    Kyllä.

    Minä päätin lähteä koeajamaan MX:n ja ihan sillä mielellä, että saatan sellaisen jopa hankkia. Kunhan näen sen ihan livenä ensin.

    Onko se sinun mielestäsi hyvä auto ja jos on, niin missä suhteessa?

    Toistaiseksi olen pitänyt kovasti. Kysy uudestaan ensi talven jälkeen, niin katsotaan sitten lopullinen tuomio.

    Tärkeimmät plussat:
    +Voimalinja on huikean hyvä. Iso ja painava auto liikkuu eleettömän vaivattomasti ja tarvittaessa hyvin ripeästi.
    +Ajettavuus on kokoisekseen hyvä. Kori ei kallistele kaarteissa, vaikka olisi vähän vauhtiakin. A7:lla ajava tuttu kehui vakaaksi ajettavaksi.
    +Tilaa on riittävästi. Siis erityisesti kuskin paikalla on tilaa joka suuntaan todella paljon.
    +Yleiset mukavuustoiminnot. Ovi aukeaa automaattisesti, kun tulet hollille (kamera huolehtii, ettei lyö polville, vaan odottaa että olet siirtynyt B-pilarin kohdille), sulkeutuu automaattisesti kun painat jarrua ja toisaalta poistuessa ovea ei tarvitse paiskoa, auto muistaa gps:n avulla alustan korkeussäädöt, sekä peilien käännöt, eli niitä ei tarvitse aina säätää erikseen, kun tulee johonkin paikkaan, jossa pitää säätää, keep climate pitää kabiinin vakiolämpöisenä esim kauppareissun ajan (koirat), autoa ei käynnistetä/sammuteta, vaan perse penkkiin ja valitaan P/D/R ja homma on siinä, jnejne

    Parannettavaa/huomioitavaa:
    -Penkin reisituen säätö, sivuttaistuki varauksin
    -Rengasmelu korkeissa nopeuksissa - ei häiritsevä, mutta voisi olla parempikin, kun muuta melua ei ole. Tuoreella päällysteellä mainio.
    -Auto on todella iso. Parkkihalleissa, autopesuissa yms saa mennä tarkasti. Toki tämä on se kolikon kääntöpuoli..
    -Koripanelien asemoinnit, jos sellainen kiinnostaa. Esim konepellin ympärillä joku 4mm rako molemmilla sivuilla.
    -Ohjaustuntuma on aavistuksen keinotekoinen, mutta ei (minua) häiritsevä. Saa nähdä, miten talvella.

    Mihin koeajossa kannattaisi sinun mielestäsi kiinnittää erityisesti huomiota?

    -Aja moottoritietä radio sammuksissa ja kuuntele, onko melun sävy ahdistava korvaasi.
    -Makustele penkkejä.
    -Kokeile stopping modesta "hold"-asentoa, joka mahdollistaa yhdellä pedaalilla ajamisen. Tätä on tietysti hyvä kokeilla taajama-alueella, missä on esim liikennevaloja, tai muuten nykivää menoa.
    -Kokeile eri asetuksia alustan ja ohjauksen jäykkyyden suhteen.

    Muuta erikoista en keksi. Syynää tietty sisätilat ja kontti.

    Jos oikein ymmärsin, niin se määritellään SUViksi. Paljonko mahtaa olla maavara ilmajousitus yläasennossa ja voiko jousituksen nostaa manuaalisesti jostain kytkimestä vai nouseeko auto vain jonkun ajotilan mukana?

    Valittavissa on muistaakseni joku 5 eri korkeusasetusta. Kaikista korkeimmalla (211 mm) voi ajaa muistaakseni vain 35 km/h, jonka jälkeen auto laskee sitä automaattisesti. Toki siellä on muitakin säätöjä, esim matalaksi vetämiseen maanteillä jne. Alimmillaan maavara on 137 mm. Korkeilla asetuksilla ei suositella talla pohjassa lähtöjä (saattaa muistaakseni jopa rajoittaa tehoja), koska repäisy käy nivelistön päälle.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Minkä kokoisia koiria kuskaat Teslassa, vaiko kääpiöpilsnereitä?

    Keskikokoisia. Helppoa matkaseuraa, matkaavat, tai siis nukkuvat, ihan missä tahansa kolossa autoa, vaikka etumatkustajan jalkatilassa (ei toki molemmat yhtäaikaa).

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mikä Teslan markkinaosuus on maailman henkilöautomarkkinasta?

    Epäolennaista, mutta ladattavista(!) autoista markkinaosuus viime vuoden myynneissä oli noin 16 %. Sisältää siis myös plugarit.

    https://cleantechnica.com/2019/12/05/tesla-model-3-13-percent-world-ev-sales-2019/

    Minusta se ei ole epäolennaista, koska se kertoo, kuinka suuren osan henkilöautokaupasta Tesla on saavuttanut. Teslahan on ainoa, joka tekee vain sähköautoja ja ladattavat eivät ole vielä muiden valmistajien tienesteille niin tärkeitä. Miksi verrattaisiin Teslan myyntimäärää vain osaan esim. VAGin myyntimäärästä. Samalla markkinallahan firmat taistelevat samojen kuluttajien rahoista.

    Mitä suuremman volyymin kukin automerkki saa itselleen sen paremmin se pärjää. Voi olla, että Teslankin olisi kannattanut tulla markkinalle vähän myöhemmin kuin tuli. Siis jos ajatellaan, että Fisker tuli ihan liian aikaisin, niin ehkä Teslakin tuli muutaman vuoden turhan aikaisin.

    Tesla on merkittävä muutoksen ajuri. Veikkaan että jos Tesla olisi aloittanut kahta vuotta myöhemmin, olisimme n. 2 vuotta kehityskaaressa jäljessä.

    Minä en kyllä ole sitä mieltä, että Tesla on muutoksen ajuri. Politiikka ohjaa sähköistymiseen ja Tesla on lähtenyt siihen mukaan ilman polttomoottoriautojen tuomaa vanhaa painolastia.

    Politiikka on vasta hiljan alkanut heräämään sähköistykseen, Tesla on porskuttanut jo vuosia.

    Suomessa ja muutamassa muussa maassa on ollut päästöpohjainen autovero, mutta Tesla on onnistunut myymään hienosti vaikkapa nyt jenkeissä, joissa samalla rahalla saa jo melkoisen hyviä vaihtoehtoja.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mikä Teslan markkinaosuus on maailman henkilöautomarkkinasta?

    Epäolennaista, mutta ladattavista(!) autoista markkinaosuus viime vuoden myynneissä oli noin 16 %. Sisältää siis myös plugarit.

    https://cleantechnica.com/2019/12/05/tesla-model-3-13-percent-world-ev-sales-2019/

    Minusta se ei ole epäolennaista, koska se kertoo, kuinka suuren osan henkilöautokaupasta Tesla on saavuttanut. Teslahan on ainoa, joka tekee vain sähköautoja ja ladattavat eivät ole vielä muiden valmistajien tienesteille niin tärkeitä. Miksi verrattaisiin Teslan myyntimäärää vain osaan esim. VAGin myyntimäärästä. Samalla markkinallahan firmat taistelevat samojen kuluttajien rahoista.

    Mitä suuremman volyymin kukin automerkki saa itselleen sen paremmin se pärjää. Voi olla, että Teslankin olisi kannattanut tulla markkinalle vähän myöhemmin kuin tuli. Siis jos ajatellaan, että Fisker tuli ihan liian aikaisin, niin ehkä Teslakin tuli muutaman vuoden turhan aikaisin.

    Tesla on merkittävä muutoksen ajuri. Veikkaan että jos Tesla olisi aloittanut kahta vuotta myöhemmin, olisimme n. 2 vuotta kehityskaaressa jäljessä.

    Minä en kyllä ole sitä mieltä, että Tesla on muutoksen ajuri. Politiikka ohjaa sähköistymiseen ja Tesla on lähtenyt siihen mukaan ilman polttomoottoriautojen tuomaa vanhaa painolastia.

    Politiikka on vasta hiljan alkanut heräämään sähköistykseen, Tesla on porskuttanut jo vuosia.

    Suomessa ja muutamassa muussa maassa on ollut päästöpohjainen autovero, mutta Tesla on onnistunut myymään hienosti vaikkapa nyt jenkeissä, joissa samalla rahalla saa jo melkoisen hyviä vaihtoehtoja.

    Teslahan ei varsinaisesti ole "porskuttanut" vaan on pysynyt pystyssä, koska on saanut hankittua koko ajan lisää omaa- ja/tai vierasta pääomaa, jonka varassa on toiminut.

    Eihän Tesloja juuri kukaan nytkään osta päästöajattelun pohjalta vaan autossa kiehtoo erikoisuus ja suorituskyky. Juppien autohan Tesla on.

    Amazon ja Airbnb eivät ole oikein hyviä vertailukohtia, koska ne kuuluvat internetin mahdollistaman välistävetotalouden piiriin. Tesla valmistaa tuotteita. Välistävetotalous varsinkin Amazonin tapauksessa on vähän kuin entisaikojen mafiosot, jotka tarjosivat firmoille "suojelua". Amazonhan ei itse tee mitään muuta kuin pyrkii markkinatalouden keinoin pakottamaan toisia yrityksiä maksamaan kymmenyksiä itselleen siitä hyvästä, että Amazon ottaa muiden tuotteita oman sivustonsa kautta tilattaviksi. Kuluttajalle asiat helpottuvat, mutta tuotteiden valmistajat joutuvat tiukemmalle kuin vapaassa kilpailussa eikä tuotteiden alkuperäisten valmistajien ja niitä ostavien asiakkaiden välille synny yhteyttä, jonka avulla asiakassuhde voisi jatkua ja kehittyä.

    Nokia ja symbian hävisivät kilpailun saman genren sisällä toisille valmistajille. Apple on hävinnyt kilpailun Androidille, vaikka apple oli näkyvästi ensimmäinen, joka toi markkinoille nykyisen tyyppisen laitteen, jossa puhelin on enää vain yksi appi muiden joukossa. Nokia oli puhelinvalmistaja eikä yksittäisen yhtiön moka kuvasta sitä, että koko perinteinen autoteollisuus kärsisi tappion yhdelle tulokkaalle. Perinteisistä tehtaissa voi pudota pois useitakin firmoja. Koko alahan on ollut ongelmissa pidempään ja on synnytetty suuria kokonaisuuksia.

    Volkkarilla on vähän samantapainen kaksihintajärjestelmä kuin Huaweilla, joka ajelee kaksilla rattailla eli Huawei- ja Honor- brändillä. Analogia Volkkari-Skoda ja Volkkari-Seat on vähän samantapainen. Apple on pitänyt ohjelmistonsa itsellään ja on sillä ja laadukkaalla raudalla pystynyt vakiinnuttamaan hyvän markkinasiivun vaikka onkin pieni tekijä kokonaisuudessa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mikä Teslan markkinaosuus on maailman henkilöautomarkkinasta?

    Epäolennaista, mutta ladattavista(!) autoista markkinaosuus viime vuoden myynneissä oli noin 16 %. Sisältää siis myös plugarit.

    https://cleantechnica.com/2019/12/05/tesla-model-3-13-percent-world-ev-sales-2019/

    Minusta se ei ole epäolennaista, koska se kertoo, kuinka suuren osan henkilöautokaupasta Tesla on saavuttanut. Teslahan on ainoa, joka tekee vain sähköautoja ja ladattavat eivät ole vielä muiden valmistajien tienesteille niin tärkeitä. Miksi verrattaisiin Teslan myyntimäärää vain osaan esim. VAGin myyntimäärästä. Samalla markkinallahan firmat taistelevat samojen kuluttajien rahoista.

    Mitä suuremman volyymin kukin automerkki saa itselleen sen paremmin se pärjää. Voi olla, että Teslankin olisi kannattanut tulla markkinalle vähän myöhemmin kuin tuli. Siis jos ajatellaan, että Fisker tuli ihan liian aikaisin, niin ehkä Teslakin tuli muutaman vuoden turhan aikaisin.

    Tesla on merkittävä muutoksen ajuri. Veikkaan että jos Tesla olisi aloittanut kahta vuotta myöhemmin, olisimme n. 2 vuotta kehityskaaressa jäljessä.

    Minä en kyllä ole sitä mieltä, että Tesla on muutoksen ajuri. Politiikka ohjaa sähköistymiseen ja Tesla on lähtenyt siihen mukaan ilman polttomoottoriautojen tuomaa vanhaa painolastia.

    Politiikka on vasta hiljan alkanut heräämään sähköistykseen, Tesla on porskuttanut jo vuosia.

    Suomessa ja muutamassa muussa maassa on ollut päästöpohjainen autovero, mutta Tesla on onnistunut myymään hienosti vaikkapa nyt jenkeissä, joissa samalla rahalla saa jo melkoisen hyviä vaihtoehtoja.

    Teslahan ei varsinaisesti ole "porskuttanut" vaan on pysynyt pystyssä, koska on saanut hankittua koko ajan lisää omaa- ja/tai vierasta pääomaa, jonka varassa on toiminut.

    Meinaat, ettei tyhjästä polkaistun nyrkkipajan kasvu maailman arvokkaimmaksi autovalmistajaksi vähän reilussa kymmenessä vuodessa ole ollut porskuttamista? :smiley:

    Eihän Tesloja juuri kukaan nytkään osta päästöajattelun pohjalta vaan autossa kiehtoo erikoisuus ja suorituskyky. Juppien autohan Tesla on.

    Lähde?

    Amazon ja Airbnb eivät ole oikein hyviä vertailukohtia, koska ne kuuluvat internetin mahdollistaman välistävetotalouden piiriin.

    Softahan se Teslallakin on yksi valttikorteista. Pointtina kuitenkin edelleen on se, että tietyn tyyppisten toimijoiden potentiaalinen arvo on tähtitieteellinen, joten niille löytyy aina riskirahaa. Jos nyt pitäisi veikata, että kuka autonvalmistaja tekee seuraavan viiden vuoden aikana merkittävän kasvun liikevaihdossaan (kannattavasti), niin ketä veikkaisit ja miksi?

    Nokia ja symbian hävisivät kilpailun saman genren sisällä toisille valmistajille. Apple on hävinnyt kilpailun Androidille, vaikka apple oli näkyvästi ensimmäinen, joka toi markkinoille nykyisen tyyppisen laitteen, jossa puhelin on enää vain yksi appi muiden joukossa.

    ???

    https://www.apple.com/fi/newsroom/2020/01/apple-reports-record-first-quarter-results/
    https://www.apple.com/newsroom/2020/04/apple-reports-second-quarter-results/

    Nokia oli puhelinvalmistaja eikä yksittäisen yhtiön moka kuvasta sitä, että koko perinteinen autoteollisuus kärsisi tappion yhdelle tulokkaalle. Perinteisistä tehtaissa voi pudota pois useitakin firmoja. Koko alahan on ollut ongelmissa pidempään ja on synnytetty suuria kokonaisuuksia.

    Vastaavia ilmiöitä on nähty muillakin aloilla, yksi toimija tulee puskista ja muokkaa koko markkinan. Vahvimmat vanhukset sinnittelevät, mutta moni kaatuu. Saa nähdä, miten autoalalla käy. Tässähän on sähköistymisen lisäksi toinen megatrendi, joka on kaupungistuminen ja ihmisten vähenevä halu ostaa autoa, tai edes ajaa ajokorttia.

      
  • HR muuten! Jos meinaat sinne koeajolle mennä, niin tsekkaa, ettei autoa ole lukittu chill modeen (löysä kaasuvaste). Kuulemma ovat antaneet joillekin tuollaisen koeajoon ja sehän vie ajamisesta kaiken hauskuuden. Tässä on taustalla jokin uusi linjaus, jossa huollon sijaisautoissa on pistetty tuo lukitus päälle, ettei niitä turhaan kengitettäisi ja ilmeisesti välillä koeajoon annetaan tuollainen sijaisauto, jos koeajoautot ovat kaikki ajossa.

    Voit varmistaa asian myyjältä. Toki jos kyseessä on ensimmäinen koeajosi tuolla, niin myyjä änkeää kyllä mukaan, niin voitte siinä ajellessa jutella näistä.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    HR muuten! Jos meinaat sinne koeajolle mennä, niin tsekkaa, ettei autoa ole lukittu chill modeen (löysä kaasuvaste). Kuulemma ovat antaneet joillekin tuollaisen koeajoon ja sehän vie ajamisesta kaiken hauskuuden. Tässä on taustalla jokin uusi linjaus, jossa huollon sijaisautoissa on pistetty tuo lukitus päälle, ettei niitä turhaan kengitettäisi ja ilmeisesti välillä koeajoon annetaan tuollainen sijaisauto, jos koeajoautot ovat kaikki ajossa.

    Voit varmistaa asian myyjältä. Toki jos kyseessä on ensimmäinen koeajosi tuolla, niin myyjä änkeää kyllä mukaan, niin voitte siinä ajellessa jutella näistä.

    Onko sillä muuten paljon eroa kokeileeko Long Rangea vai Performancea? Tietysti performancen kiihtyvyys on rankempi, mutta onko Long range jotenkin vähemmän hauska? Hintaeroa näkyy olevan melko paljon, jos ei muuta saa kuin aivan tarpeettoman jyrkän kiihtyvyyden. Kumpi malli sinulla on? Kehtaisiko Long Rangella edes ajella julkisella paikalla?

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mikä Teslan markkinaosuus on maailman henkilöautomarkkinasta?

    Epäolennaista, mutta ladattavista(!) autoista markkinaosuus viime vuoden myynneissä oli noin 16 %. Sisältää siis myös plugarit.

    https://cleantechnica.com/2019/12/05/tesla-model-3-13-percent-world-ev-sales-2019/

    Minusta se ei ole epäolennaista, koska se kertoo, kuinka suuren osan henkilöautokaupasta Tesla on saavuttanut. Teslahan on ainoa, joka tekee vain sähköautoja ja ladattavat eivät ole vielä muiden valmistajien tienesteille niin tärkeitä. Miksi verrattaisiin Teslan myyntimäärää vain osaan esim. VAGin myyntimäärästä. Samalla markkinallahan firmat taistelevat samojen kuluttajien rahoista.

    Mitä suuremman volyymin kukin automerkki saa itselleen sen paremmin se pärjää. Voi olla, että Teslankin olisi kannattanut tulla markkinalle vähän myöhemmin kuin tuli. Siis jos ajatellaan, että Fisker tuli ihan liian aikaisin, niin ehkä Teslakin tuli muutaman vuoden turhan aikaisin.

    Tesla on merkittävä muutoksen ajuri. Veikkaan että jos Tesla olisi aloittanut kahta vuotta myöhemmin, olisimme n. 2 vuotta kehityskaaressa jäljessä.

    Minä en kyllä ole sitä mieltä, että Tesla on muutoksen ajuri. Politiikka ohjaa sähköistymiseen ja Tesla on lähtenyt siihen mukaan ilman polttomoottoriautojen tuomaa vanhaa painolastia.

    Politiikka on vasta hiljan alkanut heräämään sähköistykseen, Tesla on porskuttanut jo vuosia.

    Suomessa ja muutamassa muussa maassa on ollut päästöpohjainen autovero, mutta Tesla on onnistunut myymään hienosti vaikkapa nyt jenkeissä, joissa samalla rahalla saa jo melkoisen hyviä vaihtoehtoja.

    Teslahan ei varsinaisesti ole "porskuttanut" vaan on pysynyt pystyssä, koska on saanut hankittua koko ajan lisää omaa- ja/tai vierasta pääomaa, jonka varassa on toiminut.

    Meinaat, ettei tyhjästä polkaistun nyrkkipajan kasvu maailman arvokkaimmaksi autovalmistajaksi vähän reilussa kymmenessä vuodessa ole ollut porskuttamista? :smiley:

    Eihän Tesloja juuri kukaan nytkään osta päästöajattelun pohjalta vaan autossa kiehtoo erikoisuus ja suorituskyky. Juppien autohan Tesla on.

    Lähde?

    Amazon ja Airbnb eivät ole oikein hyviä vertailukohtia, koska ne kuuluvat internetin mahdollistaman välistävetotalouden piiriin.

    Softahan se Teslallakin on yksi valttikorteista. Pointtina kuitenkin edelleen on se, että tietyn tyyppisten toimijoiden potentiaalinen arvo on tähtitieteellinen, joten niille löytyy aina riskirahaa. Jos nyt pitäisi veikata, että kuka autonvalmistaja tekee seuraavan viiden vuoden aikana merkittävän kasvun liikevaihdossaan (kannattavasti), niin ketä veikkaisit ja miksi?

    Nokia ja symbian hävisivät kilpailun saman genren sisällä toisille valmistajille. Apple on hävinnyt kilpailun Androidille, vaikka apple oli näkyvästi ensimmäinen, joka toi markkinoille nykyisen tyyppisen laitteen, jossa puhelin on enää vain yksi appi muiden joukossa.

    ???

    https://www.apple.com/fi/newsroom/2020/01/apple-reports-record-first-quarter-results/
    https://www.apple.com/newsroom/2020/04/apple-reports-second-quarter-results/

    Nokia oli puhelinvalmistaja eikä yksittäisen yhtiön moka kuvasta sitä, että koko perinteinen autoteollisuus kärsisi tappion yhdelle tulokkaalle. Perinteisistä tehtaissa voi pudota pois useitakin firmoja. Koko alahan on ollut ongelmissa pidempään ja on synnytetty suuria kokonaisuuksia.

    Vastaavia ilmiöitä on nähty muillakin aloilla, yksi toimija tulee puskista ja muokkaa koko markkinan. Vahvimmat vanhukset sinnittelevät, mutta moni kaatuu. Saa nähdä, miten autoalalla käy. Tässähän on sähköistymisen lisäksi toinen megatrendi, joka on kaupungistuminen ja ihmisten vähenevä halu ostaa autoa, tai edes ajaa ajokorttia.

    Lähdettä kyselit. Se on tietysti aina niin luotettava HR-ajatuspaja.

    En avannut noita apple-linkkejä, kun oletettavasti siellä on juttua applen menestymisestä. Apple-maailmahan on kännyköissä kuitenkin kovin pieni verrattuna android-maailmaan, mutta niin kuin sanoin, niin onhan apple saanut yhdelle yhtiölle hyvän siivun markkinasta.

    Nokian eli yhden yhtiön moka ei minun mielestä kuvasta sitä, että yksi uusi tulokas valtaisi markkinat kokonaan. Minäkin oletan, että autotehtaita joudutaan ajamaan alas, mutta en sanoisi, että se johtuu Teslasta. Oletan, että Tesla joutuu vielä koville, kun koko autoteollisuuden volyymillä aletaan tehdä sähkömenopeleja. Isolla osalla kuluttajia tekninen erinomaisuus ei riitä syyksi ostaa Teslaa senkään takia, että valtaosalle ihmisiä riittää voimalinjaltaan vaatimattomampikin menopeli. Mitä nettiesittelyä katsoin Teslan ohjaamon ilmettä, niin sehän on kovin hillitty vaikka Mersun vastaavaan verrattuna.

    Oikeastaan olen ihmetellyt, kun ei täällä ole nostettu äläkkää siitä, että auton toiminnot ovat kaikki kosketusnäytön takana. Teslan kojelaudan ilme on oikeastaan hyvin samanhenkinen kuin Volvossa: ratin takana virtuaalimittaristo ja keskellä kosketusnäyttö, joka on saumattomasti integroitu kojelautaan eikä näytä siltä kuin joku olisi poikennut Gigantista hankkimaan tabletin kojelaudan "koristeeksi". Minulle hyvin tutunomainen toteutus Volvon pohjalta. Volvon kosketusnäyttöä täällä kovasti moitittiin taannoin. Mutta siihen suuntaan varmaankin kehitys menee jatkossa muillakin merkeillä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    HR muuten! Jos meinaat sinne koeajolle mennä, niin tsekkaa, ettei autoa ole lukittu chill modeen (löysä kaasuvaste). Kuulemma ovat antaneet joillekin tuollaisen koeajoon ja sehän vie ajamisesta kaiken hauskuuden. Tässä on taustalla jokin uusi linjaus, jossa huollon sijaisautoissa on pistetty tuo lukitus päälle, ettei niitä turhaan kengitettäisi ja ilmeisesti välillä koeajoon annetaan tuollainen sijaisauto, jos koeajoautot ovat kaikki ajossa.

    Voit varmistaa asian myyjältä. Toki jos kyseessä on ensimmäinen koeajosi tuolla, niin myyjä änkeää kyllä mukaan, niin voitte siinä ajellessa jutella näistä.

    Onko sillä muuten paljon eroa kokeileeko Long Rangea vai Performancea? Tietysti performancen kiihtyvyys on rankempi, mutta onko Long range jotenkin vähemmän hauska? Hintaeroa näkyy olevan melko paljon, jos ei muuta saa kuin aivan tarpeettoman jyrkän kiihtyvyyden. Kumpi malli sinulla on? Kehtaisiko Long Rangella edes ajella julkisella paikalla?

    Erona on tuo kiihtyvyys ja P:n marginaalisesti pienempi range, mutta sitä ei koeajossa huomaa. Jossain sanottiin, että P:ssä on järeämmät jarrut, tiedä siitä? Muuten ihan samat pelit. Eiköhän molemmilla kehtaa ajella yhtälailla; 99,999% ihmisistä ei noita erota toisistaan ja loputkin joutuvat katsomaan läheltä, että huomaavat eron. Perässä lukee molemmissa Dual Motor ja P-mallissa tuon tekstin alla on punainen viiva, muuta eroa ei muistaakseni ole. Minulla on tuo köyhien malli.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mikä Teslan markkinaosuus on maailman henkilöautomarkkinasta?

    Epäolennaista, mutta ladattavista(!) autoista markkinaosuus viime vuoden myynneissä oli noin 16 %. Sisältää siis myös plugarit.

    https://cleantechnica.com/2019/12/05/tesla-model-3-13-percent-world-ev-sales-2019/

    Minusta se ei ole epäolennaista, koska se kertoo, kuinka suuren osan henkilöautokaupasta Tesla on saavuttanut. Teslahan on ainoa, joka tekee vain sähköautoja ja ladattavat eivät ole vielä muiden valmistajien tienesteille niin tärkeitä. Miksi verrattaisiin Teslan myyntimäärää vain osaan esim. VAGin myyntimäärästä. Samalla markkinallahan firmat taistelevat samojen kuluttajien rahoista.

    Mitä suuremman volyymin kukin automerkki saa itselleen sen paremmin se pärjää. Voi olla, että Teslankin olisi kannattanut tulla markkinalle vähän myöhemmin kuin tuli. Siis jos ajatellaan, että Fisker tuli ihan liian aikaisin, niin ehkä Teslakin tuli muutaman vuoden turhan aikaisin.

    Tesla on merkittävä muutoksen ajuri. Veikkaan että jos Tesla olisi aloittanut kahta vuotta myöhemmin, olisimme n. 2 vuotta kehityskaaressa jäljessä.

    Minä en kyllä ole sitä mieltä, että Tesla on muutoksen ajuri. Politiikka ohjaa sähköistymiseen ja Tesla on lähtenyt siihen mukaan ilman polttomoottoriautojen tuomaa vanhaa painolastia.

    Politiikka on vasta hiljan alkanut heräämään sähköistykseen, Tesla on porskuttanut jo vuosia.

    Suomessa ja muutamassa muussa maassa on ollut päästöpohjainen autovero, mutta Tesla on onnistunut myymään hienosti vaikkapa nyt jenkeissä, joissa samalla rahalla saa jo melkoisen hyviä vaihtoehtoja.

    Teslahan ei varsinaisesti ole "porskuttanut" vaan on pysynyt pystyssä, koska on saanut hankittua koko ajan lisää omaa- ja/tai vierasta pääomaa, jonka varassa on toiminut.

    Meinaat, ettei tyhjästä polkaistun nyrkkipajan kasvu maailman arvokkaimmaksi autovalmistajaksi vähän reilussa kymmenessä vuodessa ole ollut porskuttamista? :smiley:

    Eihän Tesloja juuri kukaan nytkään osta päästöajattelun pohjalta vaan autossa kiehtoo erikoisuus ja suorituskyky. Juppien autohan Tesla on.

    Lähde?

    Amazon ja Airbnb eivät ole oikein hyviä vertailukohtia, koska ne kuuluvat internetin mahdollistaman välistävetotalouden piiriin.

    Softahan se Teslallakin on yksi valttikorteista. Pointtina kuitenkin edelleen on se, että tietyn tyyppisten toimijoiden potentiaalinen arvo on tähtitieteellinen, joten niille löytyy aina riskirahaa. Jos nyt pitäisi veikata, että kuka autonvalmistaja tekee seuraavan viiden vuoden aikana merkittävän kasvun liikevaihdossaan (kannattavasti), niin ketä veikkaisit ja miksi?

    Nokia ja symbian hävisivät kilpailun saman genren sisällä toisille valmistajille. Apple on hävinnyt kilpailun Androidille, vaikka apple oli näkyvästi ensimmäinen, joka toi markkinoille nykyisen tyyppisen laitteen, jossa puhelin on enää vain yksi appi muiden joukossa.

    ???

    https://www.apple.com/fi/newsroom/2020/01/apple-reports-record-first-quarter-results/
    https://www.apple.com/newsroom/2020/04/apple-reports-second-quarter-results/

    Nokia oli puhelinvalmistaja eikä yksittäisen yhtiön moka kuvasta sitä, että koko perinteinen autoteollisuus kärsisi tappion yhdelle tulokkaalle. Perinteisistä tehtaissa voi pudota pois useitakin firmoja. Koko alahan on ollut ongelmissa pidempään ja on synnytetty suuria kokonaisuuksia.

    Vastaavia ilmiöitä on nähty muillakin aloilla, yksi toimija tulee puskista ja muokkaa koko markkinan. Vahvimmat vanhukset sinnittelevät, mutta moni kaatuu. Saa nähdä, miten autoalalla käy. Tässähän on sähköistymisen lisäksi toinen megatrendi, joka on kaupungistuminen ja ihmisten vähenevä halu ostaa autoa, tai edes ajaa ajokorttia.

    Lähdettä kyselit. Se on tietysti aina niin luotettava HR-ajatuspaja.

    Ok. Mainittakoon, että uskon sinun olevan oikeassa, ainakin osittain.

    Isolla osalla kuluttajia tekninen erinomaisuus ei riitä syyksi ostaa Teslaa senkään takia, että valtaosalle ihmisiä riittää voimalinjaltaan vaatimattomampikin menopeli. Mitä nettiesittelyä katsoin Teslan ohjaamon ilmettä, niin sehän on kovin hillitty vaikka Mersun vastaavaan verrattuna.

    Teslan nykyinen mallisto on liian suppea ja kallis useimmille. Jotain pikkuautoa on huhuiltu joskus tulevaksi, mutta siihen menee vielä varmasti aikaa. Suurin ongelma on kuitenkin täysin peruskärryistä eroava käyttöliittymä - en esimerkiksi suosittelisi autoa vanhemmilleni. Joku Kona olisi paljon tutumpi ja turvallisempi. Teslan asiakaspalvelu on myös.. vaihtelevaa.

    Oikeastaan olen ihmetellyt, kun ei täällä ole nostettu äläkkää siitä, että auton toiminnot ovat kaikki kosketusnäytön takana. Teslan kojelaudan ilme on oikeastaan hyvin samanhenkinen kuin Volvossa: ratin takana virtuaalimittaristo ja keskellä kosketusnäyttö, joka on saumattomasti integroitu kojelautaan eikä näytä siltä kuin joku olisi poikennut Gigantista hankkimaan tabletin kojelaudan "koristeeksi". Minulle hyvin tutunomainen toteutus Volvon pohjalta. Volvon kosketusnäyttöä täällä kovasti moitittiin taannoin. Mutta siihen suuntaan varmaankin kehitys menee jatkossa muillakin merkeillä.

    Juu, osa pitää, osa ei. Minulle maistuu hyvin, joskin S&X tyyli on selvästi Kolmosta parempi: kunnon mittaristo ja pystynäyttö.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    HR muuten! Jos meinaat sinne koeajolle mennä, niin tsekkaa, ettei autoa ole lukittu chill modeen (löysä kaasuvaste). Kuulemma ovat antaneet joillekin tuollaisen koeajoon ja sehän vie ajamisesta kaiken hauskuuden. Tässä on taustalla jokin uusi linjaus, jossa huollon sijaisautoissa on pistetty tuo lukitus päälle, ettei niitä turhaan kengitettäisi ja ilmeisesti välillä koeajoon annetaan tuollainen sijaisauto, jos koeajoautot ovat kaikki ajossa.

    Voit varmistaa asian myyjältä. Toki jos kyseessä on ensimmäinen koeajosi tuolla, niin myyjä änkeää kyllä mukaan, niin voitte siinä ajellessa jutella näistä.

    Onko sillä muuten paljon eroa kokeileeko Long Rangea vai Performancea? Tietysti performancen kiihtyvyys on rankempi, mutta onko Long range jotenkin vähemmän hauska? Hintaeroa näkyy olevan melko paljon, jos ei muuta saa kuin aivan tarpeettoman jyrkän kiihtyvyyden. Kumpi malli sinulla on? Kehtaisiko Long Rangella edes ajella julkisella paikalla?

    Erona on tuo kiihtyvyys ja P:n marginaalisesti pienempi range, mutta sitä ei koeajossa huomaa. Jossain sanottiin, että P:ssä on järeämmät jarrut, tiedä siitä? Muuten ihan samat pelit. Eiköhän molemmilla kehtaa ajella yhtälailla; 99,999% ihmisistä ei noita erota toisistaan ja loputkin joutuvat katsomaan läheltä, että huomaavat eron. Perässä lukee molemmissa Dual Motor ja P-mallissa tuon tekstin alla on punainen viiva, muuta eroa ei muistaakseni ole. Minulla on tuo köyhien malli.

    Ovatko Performancen renkaat ja alusta "performancemaisempia" kuin LR:n? Jos eroa noissa löytyy, niin Suomen olosuhteissa tuo voi olla hyvinkin selvästi tuntuva ero.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Ovatko Performancen renkaat ja alusta "performancemaisempia" kuin LR:n? Jos eroa noissa löytyy, niin Suomen olosuhteissa tuo voi olla hyvinkin selvästi tuntuva ero.

    Tietääkseni noissa ei ole eroja, molemmissa on adaptiivinen ilma-alusta ja samat rengasvaihtoehdot. Voin toki olla väärässäkin, sillä en missään vaiheessa pitänyt P:tä vaihtoehtona, joten en ole perehtynyt syvällisesti noiden eroihin.

    Minulla toki oli tuo P pitkässä koeajossa muutaman päivän, joten sillä on tullut ajettua ihan kiitettävästi, eikä mielestäni noissa mitään muuta eroa tuntunut, kuin kiihtyvyys.

      
  • Ok. Muistaakseni M3:ssa on eroa noiden suhteen Performancennja muiden mallien välillä.

      
  • muokattu 28.06.2020 16:43

    Ensimmäinen laatumittaus jossa Tesla mukana. Oli laadultaan heikoin, mutta ei kuitenkaan kovin paljon Jaguar-Land Roveria heikompi.

    Laadukkaimpia automerkkejä olivat Dodge, Kia, Buick, Genesis, Chevrolet, GMC, Mitsubishi ja RAM.

    https://www.google.fi/amp/s/hypebeast.com/2020/6/tesla-j-d-power-least-reliable-car-us-2020-survey-news?amp=1

      
  • Kuvasta näkyy miten valohoidolla saadaan kiiltoa aikaiseksi mutta laatua sillä ei ikävä kyllä saa. Täysi mysteeri on edelleen miten Teslan omistajat ovat niin onnellisia ja erittäin tyytyväisiä valitsemaansa merkkiin. Jossain tosin luki että kansanautosta siirrytään jouhevasti Teslaan, onhan se niin jos paremmasta ei ole kokemusta niin ei kai se heikko laatu silloin haittaa.

      
  • Omistajat ovat todennäköisesti tyytyväisiä erityisesti Teslan ominaisuuksiin ja tällöin laadun puutteet jäävät taka-alalle.

      
  • Monissa Tesloissa kiusallinen vika – kaatuilevat softayksiköt pimentävät kosketusnäyttöjä.

    Yli 60 000 Model S-mallia tutkitaan vian vuoksi Yhdysvalloissa.

    Ohjelmistojen väsyminen ilmenee toimintojen asteittaisena heikkenemisenä, latausaikojen pidentymisenä, tihentyneenä kosketusnäytön päivittämisenä ja esimerkiksi navigointitoimintojen häviämisenä, virasto kiteyttää.

    Joidenkin valitusten mukaan viat voisivat laskea auton lataustehoja ja vaikuttaa turvatoimintoihin. Eräs autoilija kertoi, ettei hän kyennyt kytkemään lämmityslaitetta päälle tuulilasien mentyä huuruun.

    https://www.tivi.fi/uutiset/monissa-tesloissa-kiusallinen-vika-kaatuilevat-softayksikot-pimentavat-kosketusnayttoja/956354f2-b6c1-439c-ac39-923444449e9e

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Monissa Tesloissa kiusallinen vika – kaatuilevat softayksiköt pimentävät kosketusnäyttöjä.

    Yli 60 000 Model S-mallia tutkitaan vian vuoksi Yhdysvalloissa.

    Ohjelmistojen väsyminen ilmenee toimintojen asteittaisena heikkenemisenä, latausaikojen pidentymisenä, tihentyneenä kosketusnäytön päivittämisenä ja esimerkiksi navigointitoimintojen häviämisenä, virasto kiteyttää.

    Joidenkin valitusten mukaan viat voisivat laskea auton lataustehoja ja vaikuttaa turvatoimintoihin. Eräs autoilija kertoi, ettei hän kyennyt kytkemään lämmityslaitetta päälle tuulilasien mentyä huuruun.

    https://www.tivi.fi/uutiset/monissa-tesloissa-kiusallinen-vika-kaatuilevat-softayksikot-pimentavat-kosketusnayttoja/956354f2-b6c1-439c-ac39-923444449e9e

    Teslassa varmaankin käytetään oppivaa tekoälyä, kun softakin on oppinut väsymään. Ilmankos autopilotilla ajettaessa täytyy pitää kädet ratilla. Siinä on sellainen kaksoisvarmistus, että toinen voi väsyä ja nukahtaa, mutta toinen jatkaa skarppina, toivottavasti.

    Tässähän muutama viikko sitten oli lehtien verkkosivuilla video Teslasta, joka törmäsi motarille kaatuneeseen kuorma-autoon. Teslan ohjelmisto oli tietysti väsynyt eikä jaksanut tarkkailla menoa ja kuski varmaankin otti nokosia kädet ratilla?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit