Tesla

2555 kommenttia
1323335373886
  • @▫️ kirjoitti:
    Ensimmäinen laatumittaus jossa Tesla mukana. Oli laadultaan heikoin, mutta ei kuitenkaan kovin paljon Jaguar-Land Roveria heikompi.

    Laadukkaimpia automerkkejä olivat Dodge, Kia, Buick, Genesis, Chevrolet, GMC, Mitsubishi ja RAM.

    https://www.google.fi/amp/s/hypebeast.com/2020/6/tesla-j-d-power-least-reliable-car-us-2020-survey-news?amp=1

    Tai siis jos tarkkoja ollaan, Tesla ei ollut tuossa testissä virallisesti mukana, vaan kieltäytyi jälleen. JD:n tyypit sitten kyselivät suoraan kuluttajilta heidän kokemuksiaan.

    Tuon tuloksen ei pitäisi yllättää ketään Teslaa tarkemmin seurannutta. Tuossahan selvitettiin ilmoitettuja vikoja ensimmäisen 90 päivän omistajuuden aikana, eli käytännössä nuo ovat siis vikoja, jotka autossa on ollut jo luovutushetkellä. Ko lafkalla ei ole juuri minkäänlaista laadunvarmistusta enää luovutusvaiheessa, vaan asiakkaille annetaan autoja, joissa on jokin selvä vika, esimerkiksi kuljetuksen aikana tullut naarmu. Näille sitten varataan erikseen huoltoaika ja hommat laitetaan kuntoon. Ei ehkä ihan se tapa, mihin autokaupoilla ollaan totuttu, mutta näin se vaan menee.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Kuvasta näkyy miten valohoidolla saadaan kiiltoa aikaiseksi mutta laatua sillä ei ikävä kyllä saa. Täysi mysteeri on edelleen miten Teslan omistajat ovat niin onnellisia ja erittäin tyytyväisiä valitsemaansa merkkiin.

    Nuo viat ovat pääsääntöisesti sellaisia, mitkä saadaan huollossa helposti korjattua, tai jopa ohjelmistopäivityksellä (kyllä! :smiley: ). Autothan ovat vallan mahtavia ajaa ja käyttää, joten siinä joku pikkuvika ei paljon paina, kun sen saa kuitenkin kuntoon. Teslallahan on myös liikkuva huolto (Ranger), joka tulee vaikka kotipihaan tekemään jotain perusfiksauksia.

    Jossain tosin luki että kansanautosta siirrytään jouhevasti Teslaan, onhan se niin jos paremmasta ei ole kokemusta niin ei kai se heikko laatu silloin haittaa.

    Jep, tosin tuo koskee lähinnä Model 3:a. Mitä omistajafoorumeita olen lukenut, niin S&X-mallien omistajissa on vähemmän yllättäen aika paljon ns rahamiehiä, mikä ei (yli) sadan tonnin autoissa hirveästi yllätä. Muutamia tapauksia muistan lukeneeni, missä ovat pettyneitä autoon ja vaihtoivat takaisin johonkin Possuun tms, mutta toisaalta selkeä enemmistö julistaa, ettei voisi enää ikinä kuvitellakaan vaihtavansa takaisin pärinäautoon.

      
  • Ruuhkamies kirjoitti: "Teslallahan on myös liikkuva huolto (Ranger), joka tulee vaikka kotipihaan tekemään jotain perusfiksauksia."

    Eikö olisi viisasta ulkoistaa tuo perusfiksauksien liikkuva huolto jotta saataisiin laadukkaampaa palvelua ja eritoten laatua? Olenko ymmärtänyt oikein että perusfiksauksilla tarkoitetaan kotipihassa tehtyjä korjausmaalauksia? Jos autojen maalauksissa on tehtaan jäljiltä laadullisia puutteita niin olisi syytä keskittyä tehtaan maalausosastolla tehtäviin muutoksiin laadun parantamiseksi. Hyvään laatuun tottunut asiakas ei tyydy tähän, ne jotka ovat huomanneet Teslan laadussa laajasti raportoituja puutteita. Näin ollen paluu tuttuun laadukkaaseen vanhaan merkkiin ei ole mikään yllätys.

    Jälleenmyyntiarvo on asia mikä on myös merkittävä, näillä kuluttajien kokemuksilla tuo edellä kerrottu ei oikein vakuuta. Kilpailijoilla on totuttuun laatuun liittyvä etu joka näkyy kun vaihtoehtoja on tarjolla entistä enemmän monellakin merkillä. Tämä vihreä "aate" mikä Teslaan liittyy on syy miksi laadullisesti puutteellinen tuote menee vielä jonkun aikaa kaupaksi. Tämä muuttuu kun kilpailijat saavat mallistonsa kilpailukykyiseen malliin toimintamatkan osalta, laatu näissä ei tule olemaan ongelma sen osoittaa jo pelkästään historia.

      
  • muokattu 30.06.2020 09:19

    @tracktest kirjoitti:
    Ruuhkamies kirjoitti: "Teslallahan on myös liikkuva huolto (Ranger), joka tulee vaikka kotipihaan tekemään jotain perusfiksauksia."

    Eikö olisi viisasta ulkoistaa tuo perusfiksauksien liikkuva huolto jotta saataisiin laadukkaampaa palvelua ja eritoten laatua? Olenko ymmärtänyt oikein että perusfiksauksilla tarkoitetaan kotipihassa tehtyjä korjausmaalauksia? Jos autojen maalauksissa on tehtaan jäljiltä laadullisia puutteita niin olisi syytä keskittyä tehtaan maalausosastolla tehtäviin muutoksiin laadun parantamiseksi. Hyvään laatuun tottunut asiakas ei tyydy tähän, ne jotka ovat huomanneet Teslan laadussa laajasti raportoituja puutteita. Näin ollen paluu tuttuun laadukkaaseen vanhaan merkkiin ei ole mikään yllätys.

    Jälleenmyyntiarvo on asia mikä on myös merkittävä, näillä kuluttajien kokemuksilla tuo edellä kerrottu ei oikein vakuuta. Kilpailijoilla on totuttuun laatuun liittyvä etu joka näkyy kun vaihtoehtoja on tarjolla entistä enemmän monellakin merkillä. Tämä vihreä "aate" mikä Teslaan liittyy on syy miksi laadullisesti puutteellinen tuote menee vielä jonkun aikaa kaupaksi. Tämä muuttuu kun kilpailijat saavat mallistonsa kilpailukykyiseen malliin toimintamatkan osalta, laatu näissä ei tule olemaan ongelma sen osoittaa jo pelkästään historia.

    Minä luulen, että "vihreä aate" on vihoviimeinen kriteeri, kun juppi astelee Teslakauppaan. Todennäköisesti Teslan kauppa kävisi suht samalla tasolla vaikka se olisi polttomoottoriauto, jos se olisi muuten samanlainen kuin nyt. Vastaavaa viiveetöntä huippukiihtyvyyttä ei tosin varmaan saisi polttomoottorilla syntymään ainakaan samaan hintatasoon ostettavissa olevalla autolla kuin Tesla. Katselin hintoja Teslan sivuilta ja S&X ovat approx 20ke halvempia kuin e-tron kaikilla varusteilla. Olin melkoisen vakavissani hankkimassa e-tronia koronan alkuaikoina ja kun ruksailin samat varusteet kuin minun autossa nyt on, niin etronin hinta asettui 120ken tuntumaan. X maksaa "karvalakkimallina" 97 ja siinä on mukana kaikenlaisia "hauskoja" varusteita, joita etroniin ei edes saa.

    Olen lukenut, että Teslalla on hauska ajaa ja se kiihtyy insane. Kenenkään en ole huomannut mainostavan, että se on ekologinen. Joistakin teksteistä voi rivien välistä lukea, että se on kyllä egolooginen.

    P.S. Eikö Tesla S&X hinnat olleet lähellä 200ke vielä vähän aikaa sitten?

      
  • muokattu 30.06.2020 09:31

    @tracktest kirjoitti:
    Ruuhkamies kirjoitti: "Teslallahan on myös liikkuva huolto (Ranger), joka tulee vaikka kotipihaan tekemään jotain perusfiksauksia."

    Eikö olisi viisasta ulkoistaa tuo perusfiksauksien liikkuva huolto jotta saataisiin laadukkaampaa palvelua ja eritoten laatua?

    Teslalla on (mielestäni jopa liian pitkälle menevä) vahva halu tehdä ns kaikki itse. Tämän vuoksi eivät suostu maksamaan lisenssimaksuja esim bird eye- ja nopeusrajoituskyltintunnistusteknologioista. Sinälläänhän kukaan/mikään ei estä sitä, etteikö joku kolmas osapuoli voisi tuollaista palvelua aloittaa. Nythän Atoy on aloittanut Teslojen "vuosihuollot", mutta hintataso on lähinnä huono vitsi. Eiköhän noita muitakin toimijoita apajille tule.

    Olenko ymmärtänyt oikein että perusfiksauksilla tarkoitetaan kotipihassa tehtyjä korjausmaalauksia?

    Ei ne tietääkseni mitään maalaile, vaan tekevät mekaanisia pikkukorjauksia, esim vaihtavat alkupään Ässistä viallisia ovenkahvoja uuteen toimivaan versioon, tekevät CCS-retrofittejä yms.

    Jos autojen maalauksissa on tehtaan jäljiltä laadullisia puutteita niin olisi syytä keskittyä tehtaan maalausosastolla tehtäviin muutoksiin laadun parantamiseksi.

    Älä muuta sano! Vahvistamattomien tietojen mukaan perusongelmana on se, että ympäristöarvoistaan tarkan Kalifornian lainsäädäntö rajoittaa maalauksessa käytettävien myrkkyjen määrää, eli autoja ei yksinkertaisesti kannattaisi tehdä siellä. Saas nyt nähdä, kun Kiinan ja Berliinin tehtaat saavat autoja kunnolla ulos, että onko maalipinta kestävämpää. Kuulemma Berliiniin on tulossa joku state of the art -maalauslinja, jonka laadun pitäisi kestää vertailut mihin tahansa toimijaan. Nythän Tesla on avaamassa uutta tehdasta myös Teksasiin.

    Hyvään laatuun tottunut asiakas ei tyydy tähän, ne jotka ovat huomanneet Teslan laadussa laajasti raportoituja puutteita. Näin ollen paluu tuttuun laadukkaaseen vanhaan merkkiin ei ole mikään yllätys.

    Maailmanhistoria ei taida tuntea yhtäkään automerkkiä, joka olisi ollut niin vetovoimainen, ettei asiakkaita olisi vuotanut muille merkeille. Kuten ketjussa on aiemmin kerrottu (ja tyytyväisyystutkimuksiin linkattu), keskimääräinen Teslan omistaja on kuitenkin erittäin tyytyväinen valintaansa.

    Yhtenä tekijänä on toki voimalinja. Kun on päässyt sähkön makuun, ei paluu vanhaan enää kelpaa ja kun sähköisiä kilpailijoita ei juuri ole (ollut, esim e-tron ja Taycan ovat jo sellaisia), niin valinta on ollut helppo.

    Jälleenmyyntiarvo on asia mikä on myös merkittävä, näillä kuluttajien kokemuksilla tuo edellä kerrottu ei oikein vakuuta. Kilpailijoilla on totuttuun laatuun liittyvä etu joka näkyy kun vaihtoehtoja on tarjolla entistä enemmän monellakin merkillä. Tämä vihreä "aate" mikä Teslaan liittyy on syy miksi laadullisesti puutteellinen tuote menee vielä jonkun aikaa kaupaksi. Tämä muuttuu kun kilpailijat saavat mallistonsa kilpailukykyiseen malliin toimintamatkan osalta, laatu näissä ei tule olemaan ongelma sen osoittaa jo pelkästään historia.

    Toistaiseksi jälleenmyyntiarvot ovat olleet kunnossa. Noita "Teslan tappajia" on tässä odoteltu jo vuosia, mutta vähissä ovat olleet. Kuten aiemmin mainittua, toivon tietenkin että kilpailu kovenee jatkossa. Minulla ei ole mitään pakkoa pysyä merkissä, jos joku toinen toimija tuo markkinoille paremman vaihtoehdon.

      
  • Netissä on 100 käytettyjen teslan hintaa

      
  • Nettiauton mukaan Model 3:n pyynnöt eivät ole juuri uuden hintoja alempia, toki suht uusiahan nuo ovat; paria kymppiä ajettuja.

    Halvimmat Model S:t ovat tuollaisia 6-7 vuotta vanhoja, 115-200 tkm ajettuja, joiden pyynnöt 40-45 t€ hujakoilla. Uutena maksaneet noin 90 t€, eli arvo on suunnilleen puolittunut tuona aikana.

    Äksien pyynnit lähtevät tuolta 70 t€ päältä ja sillä saa muutaman vuoden ikäisen ja 80-160 tkm ajetun pelin. Akut noissa ovat nykyisiä pienempiä, halvimman 100 kWh akustolla olevan (vm 2017, 95 tkm) pyynti vajaa 88 t€. Uutena maksaneet jotain 105-120 t€.

    Pahiten kakkaa ovat haukanneet Performance-malleja ostaneet S&X-omistajat, kun Tesla puhalsi hinnasta ilmat pois viime vuonna.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Halvimmat Model S:t ovat tuollaisia 6-7 vuotta vanhoja, 115-200 tkm ajettuja, joiden pyynnöt 40-45 t€ hujakoilla. Uutena maksaneet noin 90 t€, eli arvo on suunnilleen puolittunut tuona aikana.

    Ainakaan tämä ei kuulosta ollenkaan pahalta hintakehitykseltä, ikä ja kilometrit huomioiden. Ehkä tässä ainoa miinus on se, että uusi on "samanlainen" kuin ne käytetyt. Toki siinä on tekniikkapäivityksiä ja facelift välissä, mutta kuitenkin

      
  • Juu, onhan se päällisin puolin pysynyt hyvin samanlaisena, mutta noilla vanhemmilla ajelevat ovat kyllä kirjoitelleet useita äimisteleviä kertomuksia ajettuaan uudella (Raven) versiolla. Noissa on kuitenkin matkan varrella tullut yhtä ja toista päivitystä sinne sun tänne.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Nettiauton mukaan Model 3:n pyynnöt eivät ole juuri uuden hintoja alempia, toki suht uusiahan nuo ovat; paria kymppiä ajettuja.

    Halvimmat Model S:t ovat tuollaisia 6-7 vuotta vanhoja, 115-200 tkm ajettuja, joiden pyynnöt 40-45 t€ hujakoilla. Uutena maksaneet noin 90 t€, eli arvo on suunnilleen puolittunut tuona aikana.

    Äksien pyynnit lähtevät tuolta 70 t€ päältä ja sillä saa muutaman vuoden ikäisen ja 80-160 tkm ajetun pelin. Akut noissa ovat nykyisiä pienempiä, halvimman 100 kWh akustolla olevan (vm 2017, 95 tkm) pyynti vajaa 88 t€. Uutena maksaneet jotain 105-120 t€.

    Pahiten kakkaa ovat haukanneet Performance-malleja ostaneet S&X-omistajat, kun Tesla puhalsi hinnasta ilmat pois viime vuonna.

    Onko uudet S:t aiemmin maksaneet tosiaan n. 90.000,-. Minulla on ollut käsitys, että ennen hinnan alennusta Teslat maksoivat lähelle 200.000,-. Oliko vain performance-mallien hinnat tähdissä? Mitä Teslan suomen sivuja olen katsellut, niin eihän performancessa ole juuri muuta parempaa kuin kiihtyvyys, joka on jo insane. Kyllähän Long Rangellakin näyttää ehtivän ainakin paperilla.

      
  • Tesla Model X Performance Dual Motor 110 814,87 €

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Nettiauton mukaan Model 3:n pyynnöt eivät ole juuri uuden hintoja alempia, toki suht uusiahan nuo ovat; paria kymppiä ajettuja.

    Halvimmat Model S:t ovat tuollaisia 6-7 vuotta vanhoja, 115-200 tkm ajettuja, joiden pyynnöt 40-45 t€ hujakoilla. Uutena maksaneet noin 90 t€, eli arvo on suunnilleen puolittunut tuona aikana.

    Äksien pyynnit lähtevät tuolta 70 t€ päältä ja sillä saa muutaman vuoden ikäisen ja 80-160 tkm ajetun pelin. Akut noissa ovat nykyisiä pienempiä, halvimman 100 kWh akustolla olevan (vm 2017, 95 tkm) pyynti vajaa 88 t€. Uutena maksaneet jotain 105-120 t€.

    Pahiten kakkaa ovat haukanneet Performance-malleja ostaneet S&X-omistajat, kun Tesla puhalsi hinnasta ilmat pois viime vuonna.

    Onko uudet S:t aiemmin maksaneet tosiaan n. 90.000,-. Minulla on ollut käsitys, että ennen hinnan alennusta Teslat maksoivat lähelle 200.000,-. Oliko vain performance-mallien hinnat tähdissä?

    Jopa vähemmän! Teknavin 2016 jutusta: "Tesla Model S:n lähtöhinta Suomessa on nykyisin 79 900 euroa, millä saa 60 kWh:n akulla varustetun takavetoisen mallin."

    https://teknavi.fi/autot/nain-paljon-itseajavaksi-valmis-tesla-maksaa-suomi-hinta-selvilla

    Samalla huomasin, että tuo Perffien hinnanromautus olikin jo toissavuonna, ei viime vuonna. Niin se aika liitää. Perffeissä tosiaan oli häijysti ilmaa hinnoissa ja niiden romautuksestahan keltainen lehdistö repi riemulla lööppejä.

    Mitä Teslan suomen sivuja olen katsellut, niin eihän performancessa ole juuri muuta parempaa kuin kiihtyvyys, joka on jo insane. Kyllähän Long Rangellakin näyttää ehtivän ainakin paperilla.

    Kyllä tuo LR ihan riittävä kauppakassi on. Toistaiseksi ei ole kukaan päristellyt valoista ohi, vaikka yrittäjiä piisaa ja lähden vajaalla polkaisulla. Maantienopeuksissakin hyökkää sen verran, että nopeus helposti tuplaantuu ohituksen aikana, jos ei ole tarkkana.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Nettiauton mukaan Model 3:n pyynnöt eivät ole juuri uuden hintoja alempia, toki suht uusiahan nuo ovat; paria kymppiä ajettuja.

    Halvimmat Model S:t ovat tuollaisia 6-7 vuotta vanhoja, 115-200 tkm ajettuja, joiden pyynnöt 40-45 t€ hujakoilla. Uutena maksaneet noin 90 t€, eli arvo on suunnilleen puolittunut tuona aikana.

    Äksien pyynnit lähtevät tuolta 70 t€ päältä ja sillä saa muutaman vuoden ikäisen ja 80-160 tkm ajetun pelin. Akut noissa ovat nykyisiä pienempiä, halvimman 100 kWh akustolla olevan (vm 2017, 95 tkm) pyynti vajaa 88 t€. Uutena maksaneet jotain 105-120 t€.

    Pahiten kakkaa ovat haukanneet Performance-malleja ostaneet S&X-omistajat, kun Tesla puhalsi hinnasta ilmat pois viime vuonna.

    Onko uudet S:t aiemmin maksaneet tosiaan n. 90.000,-. Minulla on ollut käsitys, että ennen hinnan alennusta Teslat maksoivat lähelle 200.000,-. Oliko vain performance-mallien hinnat tähdissä?

    Jopa vähemmän! Teknavin 2016 jutusta: "Tesla Model S:n lähtöhinta Suomessa on nykyisin 79 900 euroa, millä saa 60 kWh:n akulla varustetun takavetoisen mallin."

    https://teknavi.fi/autot/nain-paljon-itseajavaksi-valmis-tesla-maksaa-suomi-hinta-selvilla

    Samalla huomasin, että tuo Perffien hinnanromautus olikin jo toissavuonna, ei viime vuonna. Niin se aika liitää. Perffeissä tosiaan oli häijysti ilmaa hinnoissa ja niiden romautuksestahan keltainen lehdistö repi riemulla lööppejä.

    Mitä Teslan suomen sivuja olen katsellut, niin eihän performancessa ole juuri muuta parempaa kuin kiihtyvyys, joka on jo insane. Kyllähän Long Rangellakin näyttää ehtivän ainakin paperilla.

    Kyllä tuo LR ihan riittävä kauppakassi on. Toistaiseksi ei ole kukaan päristellyt valoista ohi, vaikka yrittäjiä piisaa ja lähden vajaalla polkaisulla. Maantienopeuksissakin hyökkää sen verran, että nopeus helposti tuplaantuu ohituksen aikana, jos ei ole tarkkana.

    Koskiko hintojen alentaminen siis pelkästään perfomance malleja?

    Minä muistelen lukeneeni erilaisia juttuja, joissa Tesloista on puhuttu kahdensadantonnin autoina, kun on ihmetelty esim. jotain laatuvikaa tai puutetta/ongelmaa jossain. Minulla on ollut käsitys, että Teslat ovat 150.000,- ja ylöspäin hintaluokassa. Ja luulin, että niiden hintaa alennettiin vasta äskettäin ja reilusti.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Nettiauton mukaan Model 3:n pyynnöt eivät ole juuri uuden hintoja alempia, toki suht uusiahan nuo ovat; paria kymppiä ajettuja.

    Halvimmat Model S:t ovat tuollaisia 6-7 vuotta vanhoja, 115-200 tkm ajettuja, joiden pyynnöt 40-45 t€ hujakoilla. Uutena maksaneet noin 90 t€, eli arvo on suunnilleen puolittunut tuona aikana.

    Äksien pyynnit lähtevät tuolta 70 t€ päältä ja sillä saa muutaman vuoden ikäisen ja 80-160 tkm ajetun pelin. Akut noissa ovat nykyisiä pienempiä, halvimman 100 kWh akustolla olevan (vm 2017, 95 tkm) pyynti vajaa 88 t€. Uutena maksaneet jotain 105-120 t€.

    Pahiten kakkaa ovat haukanneet Performance-malleja ostaneet S&X-omistajat, kun Tesla puhalsi hinnasta ilmat pois viime vuonna.

    Onko uudet S:t aiemmin maksaneet tosiaan n. 90.000,-. Minulla on ollut käsitys, että ennen hinnan alennusta Teslat maksoivat lähelle 200.000,-. Oliko vain performance-mallien hinnat tähdissä?

    Jopa vähemmän! Teknavin 2016 jutusta: "Tesla Model S:n lähtöhinta Suomessa on nykyisin 79 900 euroa, millä saa 60 kWh:n akulla varustetun takavetoisen mallin."

    https://teknavi.fi/autot/nain-paljon-itseajavaksi-valmis-tesla-maksaa-suomi-hinta-selvilla

    Samalla huomasin, että tuo Perffien hinnanromautus olikin jo toissavuonna, ei viime vuonna. Niin se aika liitää. Perffeissä tosiaan oli häijysti ilmaa hinnoissa ja niiden romautuksestahan keltainen lehdistö repi riemulla lööppejä.

    Mitä Teslan suomen sivuja olen katsellut, niin eihän performancessa ole juuri muuta parempaa kuin kiihtyvyys, joka on jo insane. Kyllähän Long Rangellakin näyttää ehtivän ainakin paperilla.

    Kyllä tuo LR ihan riittävä kauppakassi on. Toistaiseksi ei ole kukaan päristellyt valoista ohi, vaikka yrittäjiä piisaa ja lähden vajaalla polkaisulla. Maantienopeuksissakin hyökkää sen verran, että nopeus helposti tuplaantuu ohituksen aikana, jos ei ole tarkkana.

    Koskiko hintojen alentaminen siis pelkästään perfomance malleja?

    Minä muistelen lukeneeni erilaisia juttuja, joissa Tesloista on puhuttu kahdensadantonnin autoina, kun on ihmetelty esim. jotain laatuvikaa tai puutetta/ongelmaa jossain. Minulla on ollut käsitys, että Teslat ovat 150.000,- ja ylöspäin hintaluokassa. Ja luulin, että niiden hintaa alennettiin vasta äskettäin ja reilusti.

    Foorumin kaksi kovaa Tesla-vihaajaa kirjoittivat jotain tyyliin, että Tesla romahdutti hinnat, käytettyjen hinnat romahtivat samalla ja Teslat eivät tuon jälkeen mene enää kaupaksi. Mikään osa tuosta tarinasta ei todellisuudessa pidä paikkaansa, vaan on vain sitä normaalia vihaajien vikinää, mitä näkee koko ajan.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Nettiauton mukaan Model 3:n pyynnöt eivät ole juuri uuden hintoja alempia, toki suht uusiahan nuo ovat; paria kymppiä ajettuja.

    Halvimmat Model S:t ovat tuollaisia 6-7 vuotta vanhoja, 115-200 tkm ajettuja, joiden pyynnöt 40-45 t€ hujakoilla. Uutena maksaneet noin 90 t€, eli arvo on suunnilleen puolittunut tuona aikana.

    Äksien pyynnit lähtevät tuolta 70 t€ päältä ja sillä saa muutaman vuoden ikäisen ja 80-160 tkm ajetun pelin. Akut noissa ovat nykyisiä pienempiä, halvimman 100 kWh akustolla olevan (vm 2017, 95 tkm) pyynti vajaa 88 t€. Uutena maksaneet jotain 105-120 t€.

    Pahiten kakkaa ovat haukanneet Performance-malleja ostaneet S&X-omistajat, kun Tesla puhalsi hinnasta ilmat pois viime vuonna.

    Onko uudet S:t aiemmin maksaneet tosiaan n. 90.000,-. Minulla on ollut käsitys, että ennen hinnan alennusta Teslat maksoivat lähelle 200.000,-. Oliko vain performance-mallien hinnat tähdissä?

    Jopa vähemmän! Teknavin 2016 jutusta: "Tesla Model S:n lähtöhinta Suomessa on nykyisin 79 900 euroa, millä saa 60 kWh:n akulla varustetun takavetoisen mallin."

    https://teknavi.fi/autot/nain-paljon-itseajavaksi-valmis-tesla-maksaa-suomi-hinta-selvilla

    Samalla huomasin, että tuo Perffien hinnanromautus olikin jo toissavuonna, ei viime vuonna. Niin se aika liitää. Perffeissä tosiaan oli häijysti ilmaa hinnoissa ja niiden romautuksestahan keltainen lehdistö repi riemulla lööppejä.

    Mitä Teslan suomen sivuja olen katsellut, niin eihän performancessa ole juuri muuta parempaa kuin kiihtyvyys, joka on jo insane. Kyllähän Long Rangellakin näyttää ehtivän ainakin paperilla.

    Kyllä tuo LR ihan riittävä kauppakassi on. Toistaiseksi ei ole kukaan päristellyt valoista ohi, vaikka yrittäjiä piisaa ja lähden vajaalla polkaisulla. Maantienopeuksissakin hyökkää sen verran, että nopeus helposti tuplaantuu ohituksen aikana, jos ei ole tarkkana.

    Koskiko hintojen alentaminen siis pelkästään perfomance malleja?

    Kaikkia laskettiin, mutta ainoastaan Perffeissä tuo lasku oli valtava.

    Minä muistelen lukeneeni erilaisia juttuja, joissa Tesloista on puhuttu kahdensadantonnin autoina, kun on ihmetelty esim. jotain laatuvikaa tai puutetta/ongelmaa jossain. Minulla on ollut käsitys, että Teslat ovat 150.000,- ja ylöspäin hintaluokassa. Ja luulin, että niiden hintaa alennettiin vasta äskettäin ja reilusti.

    No, linkkaamassani vuoden 2016 jutussa oli sitä todellista tasoa esillä.

    Tässä vielä taulukko jenkkihintojen kehityksestä. Suomessa hinnat ovat hieman korkeammat, mutta suhde on tietenkin säilynyt suunnilleen samana jenkkihintojen vaihdellessa:

    https://trello-attachments.s3.amazonaws.com/5c8a3bb4840ab24520f22668/766x659/287163ddad9c83f70b21bc9e9e5a20e0/tesla_price.JPG.jpg

      
  • Tesla on jotenkin mokannut Saksan tehtaansa osalta. Aiempi valmistustavoite 500.000 autoa per vuosi onkin laskenut ehkä vain 100.000 autoon per vuosi.

    https://teknikensvarld.se/tesla-skalar-ner-fabriken-i-berlin/?fbclid=IwAR1OFTfEpg2IPySTbfQkK_SB86ajimC_xiB4NaAobH4i19xy3Tr1Ip4Q_fc

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Tesla on jotenkin mokannut Saksan tehtaansa osalta. Aiempi valmistustavoite 500.000 autoa per vuosi onkin laskenut ehkä vain 100.000 autoon per vuosi.

    https://teknikensvarld.se/tesla-skalar-ner-fabriken-i-berlin/?fbclid=IwAR1OFTfEpg2IPySTbfQkK_SB86ajimC_xiB4NaAobH4i19xy3Tr1Ip4Q_fc

    Uutisointi aiheen tiimoilta on hieman hämmentävää. Lähteenä on Teslan Brandenburgin ympäristöviranomaisille luovuttama dokumentti.

    Käsittelyn tiedot löytyvät ko viraston nettisivuilta ja otsikossa sanotaan (käännetty saksasta) "Ost268: Construction and operation of a plant for the construction and assembly of electric vehicles with a capacity of 100,000 pieces or more each year"

    Mutta sitten itse leipätekstissä:

    "The project essentially includes the construction and operation of a system for the construction and assembly of the Model Y with an estimated annual production of 500,000 electric vehicles."

    https://lfu.brandenburg.de/sixcms/detail.php/bb1.c.671629.de

    Nyt näyttäisi kuitenkin varmalta, ettei Berliinissä tulla valmistamaan akustoja; "Batteriefertigung (Battery Pack) entfällt" = "There is no battery production".

      
  • Muuten; Tesla julkaisi Q2:n toimitukset, reilu 90 000 autoa, joka on enemmän kuin Q1:llä. Yllättävän hyvä määrä Korona-aikana, kun Fremontin tehdas oli suljettuna osan aikaa.

    Saas nähdä, miten finanssipuolen asiat ovat menneet.

    https://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-q2-2020-vehicle-production-deliveries

      
  • "I dokumenten nämns även en produktionstakt på 100 000 bilar eller fler per år, vilket är fjärran från de tidigare planerna. Huruvida det gäller för en inledningsfas eller ej är oklart."

    Korjaan omaa viestiäni sen verran että tuo 100.000 autoa per vuosi saattaa koskea vain jotakin aloitusvaihetta.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Muuten; Tesla julkaisi Q2:n toimitukset, reilu 90 000 autoa, joka on enemmän kuin Q1:llä. Yllättävän hyvä määrä Korona-aikana, kun Fremontin tehdas oli suljettuna osan aikaa.

    Olen ymmärtänyt, että kaikki valmistetut myydään suoraan. Jos tehtaissa on ollut koronaseisokkeja, myyntimäärän kasvu voi johtua vain hitaasta logistiikasta tai myyntivarastojen purkautumisesta?

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Muuten; Tesla julkaisi Q2:n toimitukset, reilu 90 000 autoa, joka on enemmän kuin Q1:llä. Yllättävän hyvä määrä Korona-aikana, kun Fremontin tehdas oli suljettuna osan aikaa.

    Olen ymmärtänyt, että kaikki valmistetut myydään suoraan. Jos tehtaissa on ollut koronaseisokkeja, myyntimäärän kasvu voi johtua vain hitaasta logistiikasta tai myyntivarastojen purkautumisesta?

    Noin se suunnilleen menee, joskin Teslalla on muuhun autoalaan nähden todella lyhyet varaston kiertoajat. On toki mielenkiintoista nähdä, säteileekö toi Fremontin muutaman viikon sulkeminen (ja Koronan vaikutukset kuluttajien ostokäyttäytymiseen) kuinka paljon Q3:lle.

    Luvuissa ehkä olennaisinta on kuitenkin se, että kysyntää tuntuu riittävän jopa Koronan aikana siinä missä muut autonvalmistajat raportoivat kymmenien prosenttien laskua Q2:lla. Esim jenkeissä: https://jalopnik.com/it-ended-up-being-as-bad-as-we-thought-1844237940

      
  • muokattu 14.07.2020 21:38

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Muuten; Tesla julkaisi Q2:n toimitukset, reilu 90 000 autoa, joka on enemmän kuin Q1:llä. Yllättävän hyvä määrä Korona-aikana, kun Fremontin tehdas oli suljettuna osan aikaa.

    Saas nähdä, miten finanssipuolen asiat ovat menneet.

    https://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-q2-2020-vehicle-production-deliveries

    Kovasti suurempi 3/Y tuotanto ja myynti kuin S/X. Tuokohan 3 ja Y myös rahaa vai meneekö miinuksella?

    Sen verran olen zoomaillut Teslan hintoja, että yksi hyvä puoli ainakin on se, ettei ole mitään ruksilistaa, jolla alkaen hintaa hilataan ylös. Toisaalta auton varustelusta ei oikein saa selvää, että mitä löytyy. Nettisivuilta löytyvässä manuaalissa kuitenkin tämän tästä todetaan, että jos autossa on se ja se. Jos tutkii X-mallia, niin Long Rangen ja Performancen eroksi sanotaan kiihtyvyysarvojen lisäksi, että on "premiumpi" sisustus. Mitä lie tarkoittaa se. Mutta muuten ei montaa valinnaisvarustetta ole. Se on mukava juttu, jos varustelu on riittävä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Muuten; Tesla julkaisi Q2:n toimitukset, reilu 90 000 autoa, joka on enemmän kuin Q1:llä. Yllättävän hyvä määrä Korona-aikana, kun Fremontin tehdas oli suljettuna osan aikaa.

    Saas nähdä, miten finanssipuolen asiat ovat menneet.

    https://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-q2-2020-vehicle-production-deliveries

    Kovasti suurempi 3/Y tuotanto ja myynti kuin S/X. Tuokohan 3 ja Y myös rahaa vai meneekö miinuksella?

    Myynti on ollut käytännössä pelkkää Kolmosta jo pitkään, useita kvartaaleja, ja marginaalit ovat säilyneet. Ovat saaneet tehostettua tuotantoa, mikä ei toki ole yllätys, kun lähtötaso on ollut..hapuileva.

    Sen verran olen zoomaillut Teslan hintoja, että yksi hyvä puoli ainakin on se, ettei ole mitään ruksilistaa, jolla alkaen hintaa hilataan ylös. Toisaalta auton varustelusta ei oikein saa selvää, että mitä löytyy. Nettisivuilta löytyvässä manuaalissa kuitenkin tämän tästä todetaan, että jos autossa on se ja se. Jos tutkii X-mallia, niin Long Rangen ja Performancen eroksi sanotaan kiihtyvyysarvojen lisäksi, että on "premiumpi" sisustus. Mitä lie tarkoittaa se. Mutta muuten ei montaa valinnaisvarustetta ole. Se on mukava juttu, jos varustelu on riittävä.

    Joo, ruksittavia on lähinnä värit, renkaat ja tietysti tehon määrä. FSD:tä en pidä nykyisellään järkevänä ruksattavana, ainakaan Euroopassa. En ole kuullut mistään suunnasta, että Perffissä olisi millään tavoin erilainen sisustus, eli en usko tuon pitävän paikkaansa. Nuo sivut elävät muutenkin vähän omaa elämäänsä, ainakin aiemmin esim auton hinta oli todellisuudessa jonkun pari kymppiä ilmoitettua halvempi, eikä tuonne päivity esim rangeen tehtävät parannukset - ainakaan kovin nopeasti.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Muuten; Tesla julkaisi Q2:n toimitukset, reilu 90 000 autoa, joka on enemmän kuin Q1:llä. Yllättävän hyvä määrä Korona-aikana, kun Fremontin tehdas oli suljettuna osan aikaa.

    Saas nähdä, miten finanssipuolen asiat ovat menneet.

    https://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-q2-2020-vehicle-production-deliveries

    Kovasti suurempi 3/Y tuotanto ja myynti kuin S/X. Tuokohan 3 ja Y myös rahaa vai meneekö miinuksella?

    Myynti on ollut käytännössä pelkkää Kolmosta jo pitkään, useita kvartaaleja, ja marginaalit ovat säilyneet. Ovat saaneet tehostettua tuotantoa, mikä ei toki ole yllätys, kun lähtötaso on ollut..hapuileva.

    Sen verran olen zoomaillut Teslan hintoja, että yksi hyvä puoli ainakin on se, ettei ole mitään ruksilistaa, jolla alkaen hintaa hilataan ylös. Toisaalta auton varustelusta ei oikein saa selvää, että mitä löytyy. Nettisivuilta löytyvässä manuaalissa kuitenkin tämän tästä todetaan, että jos autossa on se ja se. Jos tutkii X-mallia, niin Long Rangen ja Performancen eroksi sanotaan kiihtyvyysarvojen lisäksi, että on "premiumpi" sisustus. Mitä lie tarkoittaa se. Mutta muuten ei montaa valinnaisvarustetta ole. Se on mukava juttu, jos varustelu on riittävä.

    Joo, ruksittavia on lähinnä värit, renkaat ja tietysti tehon määrä. FSD:tä en pidä nykyisellään järkevänä ruksattavana, ainakaan Euroopassa. En ole kuullut mistään suunnasta, että Perffissä olisi millään tavoin erilainen sisustus, eli en usko tuon pitävän paikkaansa. Nuo sivut elävät muutenkin vähän omaa elämäänsä, ainakin aiemmin esim auton hinta oli todellisuudessa jonkun pari kymppiä ilmoitettua halvempi, eikä tuonne päivity esim rangeen tehtävät parannukset - ainakaan kovin nopeasti.

    Tarkoitatko, että X LR:n maksaisi oikeasti alle 80kE?

      
  • Elon Muskin Teslan paras anti mielestäni on riittävä näyttö sähköautojen toimivuudesta nykypäivänä ja näin antanut euroopan hallituksille uskottavan stratekian autojen päästöjen vähentämiseen vaadittavan lainsäädännön täytäntöönpanoon mahdollisuuden.
    Perinteiset autotehtaat olisivat vaan jatkaneet kerman ja mansikan syömistä kakusta ilman riittäviä pakotteita. Lähes kaikilla autotehtailla oli valmiit sähköautosuunnitelmat olemassa, jotka olisivat edelleen toteuttamatta ilman Teslaa.

    Autonahan Tesla ei vielä mikään ihme ole. Osaamisen puute näkyy ihan perusrakenteissa kun on keskitytty pelkkään sähköön.
    Alla eräs esimerkki aurinkoon tehdystä kulkuneuvosta joka ei kestä sadekelillä ajelua:

    Vesilätäkköön ajaminen koitui Tesla-kuskin kohtaloksi. Tällä kertaa auton oma moneen suuntaan kuvaava kamerajärjestelmä oli eduksi, kun erikoisen onnettomuuden syytä selviteltiin.

    Jo vuonna 2018 uutisoitiin joidenkin Tesla-kuskien joutuneen yhtäkkiä tilanteeseen, jossa auton takapuskuri irtoaa yhtäkkiä. Tesla lupasi silloin perehtyä asiaan ja korjata mahdollisen vian. Ainakaan kaikissa tehtaalta lähteneissä autoissa näin ei kuitenkaan ole tehty, kuten Logan Derouannan julkaisema video todistaa.

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tesla-kuski-ajoi-latakkoon-jolloin-auton-takapuskuri-repesi-irti-valmistajan-kylma-vastaus-loi-allikalla-ei-missaan-nimessa-korvausvelvollinen/7872482#gs.axtyp7

      
  • muokattu 17.07.2020 12:13

    @NHB kirjoitti:
    Tuo on vähän samanlainen vahvuus kuin Nokian kiikkuminen Symbianin löysässä mutta alati kiristyvässä hirttoköydessä 2000-luvun loppuvuosina. Rahaa tuli kyllä vielä hetki, mutta tulevaisuutta ajatellen tuosta ei ollut kuin haittaa.

    Ei rahan tulosta ole koskaan haittaa. Ei ikinä. Ei tulopuolella ole turhaa tai haitallista rahaa, vaan ainoastaan hyvää ja hyödyllistä.

    Siitä sen sijaan on haittaa yritykselle ja omistajille, jos se taloon tuleva raha allokoidaan väärin, kuten Nokia esimerkkisi mitä mainioimmin osoittaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Muuten; Tesla julkaisi Q2:n toimitukset, reilu 90 000 autoa, joka on enemmän kuin Q1:llä. Yllättävän hyvä määrä Korona-aikana, kun Fremontin tehdas oli suljettuna osan aikaa.

    Saas nähdä, miten finanssipuolen asiat ovat menneet.

    https://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-q2-2020-vehicle-production-deliveries

    Kovasti suurempi 3/Y tuotanto ja myynti kuin S/X. Tuokohan 3 ja Y myös rahaa vai meneekö miinuksella?

    Myynti on ollut käytännössä pelkkää Kolmosta jo pitkään, useita kvartaaleja, ja marginaalit ovat säilyneet. Ovat saaneet tehostettua tuotantoa, mikä ei toki ole yllätys, kun lähtötaso on ollut..hapuileva.

    Sen verran olen zoomaillut Teslan hintoja, että yksi hyvä puoli ainakin on se, ettei ole mitään ruksilistaa, jolla alkaen hintaa hilataan ylös. Toisaalta auton varustelusta ei oikein saa selvää, että mitä löytyy. Nettisivuilta löytyvässä manuaalissa kuitenkin tämän tästä todetaan, että jos autossa on se ja se. Jos tutkii X-mallia, niin Long Rangen ja Performancen eroksi sanotaan kiihtyvyysarvojen lisäksi, että on "premiumpi" sisustus. Mitä lie tarkoittaa se. Mutta muuten ei montaa valinnaisvarustetta ole. Se on mukava juttu, jos varustelu on riittävä.

    Joo, ruksittavia on lähinnä värit, renkaat ja tietysti tehon määrä. FSD:tä en pidä nykyisellään järkevänä ruksattavana, ainakaan Euroopassa. En ole kuullut mistään suunnasta, että Perffissä olisi millään tavoin erilainen sisustus, eli en usko tuon pitävän paikkaansa. Nuo sivut elävät muutenkin vähän omaa elämäänsä, ainakin aiemmin esim auton hinta oli todellisuudessa jonkun pari kymppiä ilmoitettua halvempi, eikä tuonne päivity esim rangeen tehtävät parannukset - ainakaan kovin nopeasti.

    Tarkoitatko, että X LR:n maksaisi oikeasti alle 80kE?

    Tarkoitatko valmistuskustannuksia, vai kuluttajahintoja? Jos ensimmäistä, niin todennäköisesti jopa vähemmän. Akkupakettien valmistushinnat olivat viime vuonna 158 USD / kWh, eli X:n paketin valmistus maksaa noin 15-16000 taalaa. Näinollen muun auton valmistukseen jäisi vielä sellainen 65 tonnia, joka kuulostaa varsin riittävältä.

    https://insideevs.com/news/400529/tesla-battery-costs-dropping/

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Elon Muskin Teslan paras anti mielestäni on riittävä näyttö sähköautojen toimivuudesta nykypäivänä ja näin antanut euroopan hallituksille uskottavan stratekian autojen päästöjen vähentämiseen vaadittavan lainsäädännön täytäntöönpanoon mahdollisuuden.
    Perinteiset autotehtaat olisivat vaan jatkaneet kerman ja mansikan syömistä kakusta ilman riittäviä pakotteita. Lähes kaikilla autotehtailla oli valmiit sähköautosuunnitelmat olemassa, jotka olisivat edelleen toteuttamatta ilman Teslaa.

    Kuulostaa kovasti juurikin siltä, mikä on ollut Teslan koko perustamisen tarkoitus ja missio.

    "Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible."

    https://www.tesla.com/fi_FI/blog/mission-tesla

    Autonahan Tesla ei vielä mikään ihme ole.

    Noin 99% omistajista on kanssasi eri mieltä. Auto on helvetin hyvä (ainakin X), firman ongelmat auton omistajan näkövinkkelistä ovat ihan muualla. Esim rajallinen huoltopisteiden määrä ja satunnaisesti ilmenevä ihmeellinen perseily ongelmatilanteissa, jota tosin tuntuu ilmenevän aivan kaikkien valmistajien kohdalla.

    Alla eräs esimerkki aurinkoon tehdystä kulkuneuvosta joka ei kestä sadekelillä ajelua:

    Kun sinulla tuota tietoa tuntuu olevan, niin kuinka suuri osa ko mallin autoista kärsii tuosta ongelmasta? Nämä ovat joka kerta yhtä hupaisia luettavia, kun yksittäisiä vikoja jaksetaan uutisoida ja tietäjät vielä tekevät niistä suoraan johtopäätöksen, että kaikki ovat yhtä paskoja.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Elon Muskin Teslan paras anti mielestäni on riittävä näyttö sähköautojen toimivuudesta nykypäivänä ja näin antanut euroopan hallituksille uskottavan stratekian autojen päästöjen vähentämiseen vaadittavan lainsäädännön täytäntöönpanoon mahdollisuuden.
    Perinteiset autotehtaat olisivat vaan jatkaneet kerman ja mansikan syömistä kakusta ilman riittäviä pakotteita. Lähes kaikilla autotehtailla oli valmiit sähköautosuunnitelmat olemassa, jotka olisivat edelleen toteuttamatta ilman Teslaa.

    Kuulostaa kovasti juurikin siltä, mikä on ollut Teslan koko perustamisen tarkoitus ja missio.

    "Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible."

    https://www.tesla.com/fi_FI/blog/mission-tesla

    Autonahan Tesla ei vielä mikään ihme ole.

    Noin 99% omistajista on kanssasi eri mieltä. Auto on helvetin hyvä (ainakin X), firman ongelmat auton omistajan näkövinkkelistä ovat ihan muualla. Esim rajallinen huoltopisteiden määrä ja satunnaisesti ilmenevä ihmeellinen perseily ongelmatilanteissa, jota tosin tuntuu ilmenevän aivan kaikkien valmistajien kohdalla.

    Alla eräs esimerkki aurinkoon tehdystä kulkuneuvosta joka ei kestä sadekelillä ajelua:

    Kun sinulla tuota tietoa tuntuu olevan, niin kuinka suuri osa ko mallin autoista kärsii tuosta ongelmasta? Nämä ovat joka kerta yhtä hupaisia luettavia, kun yksittäisiä vikoja jaksetaan uutisoida ja tietäjät vielä tekevät niistä suoraan johtopäätöksen, että kaikki ovat yhtä paskoja.

    Sorry nyt vaan. Eihän noi mitään yksittäisvikoja ole vaan takapuskurin panssareineen repeytymisiä sadekelillä on useita tapauksia ja teslan omistajat fanisivuillaan ilmoittaneet tyyppiviaksi.
    Esim. Tesla omistajan vuodatus Teslan tyyppivioista:
    https://bbs.io-tech.fi/threads/tesla-model-3-tyyppiviat-sekae-maalijutut.187071/

    Kuvia 2100 km kohdalla mun autosta: Tesla Model 3 after 1300 miles – Google Drive

    1. Kaikki ovet asennettu vinoon, niin että ovet & tiivisteet hakkaavat jälkiä auton koriin (lakka liian pehmeää tai sitä on liian vähän?)
    2. Vasen takaovi asennettu liian ulos, niin että sieltä lähtee alhaalta etureunasta maalit kun ajaa asfalttilla.
    3. Kaikista auton saranoista paistaa pohjamaali läpi.
    4. Auton maali ei ole kestävää eikä se kestä normaalia käyttöä ja siihen tulee liian helposti jälkiä.
    5. Auton etupuskuri näyttää siltä, että sillä on ajettu 200.000 km se ei ole enää täysin musta vaan kuin kevyen hiekkapuhalluksen jäljiltä mustavalkoinen.
    6. Auton helmapaneeleista on lähtenyt jo suurelta osalta maali (lakka liian pehmeää tai sitä on liian vähän?)
    7. Auton kummassakin etuovissa on pahimmat jäljet + taka-ovissa on jo jälkiä noin 25 senttimetriin saakka auton ovien alapinnasta.
    8. Auton takakontin suojamutterien runkokiinnityksen tyvessä on ruostetta jo näkyvissä.
    9. Auton takapuskuri ja takakontti asennettu vinoon ja takakontti hakkaa maalit pois takapuskurista.
    10. Auton vasen takakulma maalattu uusiksi suurella todennäköisyydellä ja maalissa likaa maalin & lakan alla useassa kohdassa.
    11. Autossa useita kohtia missä on likaa & jotain outoja jälkiä lakan alla ( ei lähtenyt värivahalla tai muuten pois )
    12. Auton takakontin kun avaa tiivisteiden vieressä oikealla ja vasemmalla paistaa pohjamaalit läpi.
    13. Auton jokaisen oven alakulmasta paistaa pohjamaali läpi ja sen sivuista, niitä ei ole maalattu kunnolla.
    14. Auton A pilarit etukontin puolella maalaamatta paistaa pohjamaali läpi.
    15. Auton etukontin saranoista paistaa pohjamaali läpi.
    16. Apukuskin etu, oikea rungosta paistaa pohjamaalit läpi.
    17. Auton vasen oven, taka rungosta paistaa pohjamaalit läpi.
    18. Auton takarenkaiden helmoista maali on jo lähtenyt.
    19. Auton takarenkaiden edusta jälkiä täynnä noin 35-50 senttiin asti.
    20. Auton maalipinta kuultaa läpi takaluukun rekisterikilven valojen taitekohdassa
    21. Auton oikeassa etuvalossa on jälkiä umpion sisällä jotka ei lähde pois.
    22. Auton etuovien alatiivisteet roikkuvat jo alle 5600 km kohdalla ( ei ole liimattu hyvin. )
    23. Auton takakontti asennettu vinoon ja se osuu auton oikeaan takakulmaan ja ottaa maalia pois.
    24. Autosta uupuu muttereita & kiinnitysruuveja takarenkaiden taustalta sekä oikealta eturenkaan takaosasta.
    25. Auton kuljettajan penkki heiluu. ( tunnettu vika. )
    26. Auton kuljettajan penkin ristiseläntuen säädöt ei toimi enää
    27. Auton autopilot jarruttaa epäsäännöllisesti kokoajan "phantom braking"
    28. Takakontin kaasujouset ei enää avaa takakonttia kuuden kuukauden jälkeen kunnolla, ilman, että tarvii käyttää omaa voimaa.
    29. Auto pamahtelee & jysähtelee kun sitä lataa kylmällä pikalaturilla. Tähän on korjaus olemassa maailmanlaajuisesti, mutta tesla sanoo, että pitää maksaa itse...
    30. Auton a-pilari osuu vasemmassa kulmassa maaliin joka aiheuttaa ruostumisen jossain vaiheessa jos sitä ei säädetä kuntoon.

    UPDATE 29.8.2019

    Muita tunnettuja mallivikoja:

    1. Takalasi asennettu vinoon useissa autoissa ( jouduttu vaihtamaan kun menee rikki kun takakontti osuu siihen )
    2. Takalasi hajoaa ja sinne tulee T kirjaimen muotoisia halkeamia useissa autoissa
    3. Takana pohjapanssari kerää mutaa ja vettä ja voi tippua ajossa pois ja samalla tippuu takapuskuri.
    4. Softabugeja, niin että näyttö jumittaa välillä, mutta ne yleensä lähtee boottaamalla pois.
    5. Spotify jumittaa hyvin usein ja näytön joutuu boottaamaan
    6. Ilmastoinnista tulee outoa hajua sisään.
    7. Takakontti vuotaa vettä sisään ja ikkunoita asennettu vinoon.
    8. Takalasi & etulasi asennettu vinoon, niin että sateella vettä valuu sisään.
    9. Ei kestä harjapesua. ( Kieletty ohjekirjassa.... )
    10. Vasen vilkku ei palauta ja niitä on vaihdettu useissa autoissa eu:ssa.
    11. Autoon tulee jälkiä liian helposti AINAKIN mustaan
    12. Autosta uupuu säännöllisesti muttereita & kiinnityosia.
    13. Auton takakontti & takapuskuri on asennettu väärin & vinoon. ESIM. mulla
    14. Auton kuljettajan penkki heiluu. ( tunnettu vika. )
    15. Auton kuljettajan penkin ristiseläntuen säädöt ei toimi enää.
    16. Autoista puuttuu pääsääntöisesti ruuveja ja kiinnikkeitä useasta kohtaa.
    17. Auton etuumpioissa valmistusjälkiä & heijastumia. ( vaihdettu uusiksi takuun piirissä )
    18. Auton takavaloissa kosteusongelmia ( useasti raportoitu )
    19. Kaikki ennen 2019 toukokuuta valmistetut autot pamahtelevat kylmällä ilmalla latautuessa.
    20. Tiivisteet asennettu väärin ja vinoon ja osassa ovissa ne repsottaa.
    21. Auton osat asennettu väärin, niin että aiheuttavat maaliongelmia itselleen.
    22. Auton ovet hinkkaavat auton runkoa, niin että maalit lähtee.
    23. Auton etupenkit alkavat liikkumaan pysähtyessä ja kiihdyttäessä. ( Muttereita pitää vaihtaa )
    24. Takakontin kaasujouset kuoleutuu. Myös saksassa havaittu samaa.
    25. Auto pamahtelee & jysähtelee kun sitä lataa kylmällä pikalaturilla. Tähän on korjaus olemassa maailmanlaajuisesti, mutta tesla sanoo, että pitää maksaa itse...
      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Muuten; Tesla julkaisi Q2:n toimitukset, reilu 90 000 autoa, joka on enemmän kuin Q1:llä. Yllättävän hyvä määrä Korona-aikana, kun Fremontin tehdas oli suljettuna osan aikaa.

    Saas nähdä, miten finanssipuolen asiat ovat menneet.

    https://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-q2-2020-vehicle-production-deliveries

    Kovasti suurempi 3/Y tuotanto ja myynti kuin S/X. Tuokohan 3 ja Y myös rahaa vai meneekö miinuksella?

    Myynti on ollut käytännössä pelkkää Kolmosta jo pitkään, useita kvartaaleja, ja marginaalit ovat säilyneet. Ovat saaneet tehostettua tuotantoa, mikä ei toki ole yllätys, kun lähtötaso on ollut..hapuileva.

    Sen verran olen zoomaillut Teslan hintoja, että yksi hyvä puoli ainakin on se, ettei ole mitään ruksilistaa, jolla alkaen hintaa hilataan ylös. Toisaalta auton varustelusta ei oikein saa selvää, että mitä löytyy. Nettisivuilta löytyvässä manuaalissa kuitenkin tämän tästä todetaan, että jos autossa on se ja se. Jos tutkii X-mallia, niin Long Rangen ja Performancen eroksi sanotaan kiihtyvyysarvojen lisäksi, että on "premiumpi" sisustus. Mitä lie tarkoittaa se. Mutta muuten ei montaa valinnaisvarustetta ole. Se on mukava juttu, jos varustelu on riittävä.

    Joo, ruksittavia on lähinnä värit, renkaat ja tietysti tehon määrä. FSD:tä en pidä nykyisellään järkevänä ruksattavana, ainakaan Euroopassa. En ole kuullut mistään suunnasta, että Perffissä olisi millään tavoin erilainen sisustus, eli en usko tuon pitävän paikkaansa. Nuo sivut elävät muutenkin vähän omaa elämäänsä, ainakin aiemmin esim auton hinta oli todellisuudessa jonkun pari kymppiä ilmoitettua halvempi, eikä tuonne päivity esim rangeen tehtävät parannukset - ainakaan kovin nopeasti.

    Tarkoitatko, että X LR:n maksaisi oikeasti alle 80kE?

    Tarkoitatko valmistuskustannuksia, vai kuluttajahintoja? Jos ensimmäistä, niin todennäköisesti jopa vähemmän. Akkupakettien valmistushinnat olivat viime vuonna 158 USD / kWh, eli X:n paketin valmistus maksaa noin 15-16000 taalaa. Näinollen muun auton valmistukseen jäisi vielä sellainen 65 tonnia, joka kuulostaa varsin riittävältä.

    https://insideevs.com/news/400529/tesla-battery-costs-dropping/

    Oletin sinun tarkoittavan Suomen Teslan sivuilla ilmoitettuja myyntihintoja, kun sanoit, ettei tiedot ole siellä ajantasaisia ja että hinnoissakin voi olla parikymppiä liikaa. Mutta ymmärsinkin väärin sitten. Eli ne Tesla-suomen hinnat lienevät ihan oikein, mitä sivuilla kerrotaan varmaankin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit