@Ruuhkamies kirjoitti:
Väärin päin asennettu suksiboksi on ollut tuttua huttua jo pitkään ainakin Model 3 -ajajilla. Ihmetyttää, eikö noita tosiaan testata tuulitunnelissa?
Btw, viime vuoden talousluvut olivat ihan ok. Mutta nurinhan se koko lafka on menossa ihan justiinsa, eikös joo?
>
Sekin riittäisi jo pitkälle, jos vain joku vähänkään asiasta perillä oleva tyyppi edes yrittäisi tehdä boksista pienivastuksisen ihan vain näppituntumalla. Pyöreän pullea kohtausreuna ja Kammin oppeja mukaileva jättöreuna olisivat jo hyvä lähtökohta. Nyt nuo on muotoiltu lähinnä noudattamaan kouluttamatonta silmää.
Tämän ketjun alkupäästä saa varmistuksen sille, kuinka Tesla on käytännössä ollut nurin jo vuosia. Musk valehtelee koko ajan ollen täysin väärä mies johtamaan firmaa. Tesla ei saa edes tuotettua autoja ja jos saakin muutaman auton tehtyä, niin autot ovat ihan laaduttomia. Missähän mahtaa olla aktiivisin Tesla-analyytikko eli nimimerkki Mikko-L? Häneltä tuli aina hyvin yksityiskohtaisia analyysejä.
Tesla jälleen murskaava ykkönen Consumer Reportsin käyttäjätutkimuksessa.
"We asked owners whether they’d buy their same car again if given the chance. Then we sorted those responses by vehicle brand, and we present them here by overall brand average."
@Ruuhkamies kirjoitti:
Väärin päin asennettu suksiboksi on ollut tuttua huttua jo pitkään ainakin Model 3 -ajajilla. Ihmetyttää, eikö noita tosiaan testata tuulitunnelissa?
Btw, viime vuoden talousluvut olivat ihan ok. Mutta nurinhan se koko lafka on menossa ihan justiinsa, eikös joo?
"Operating cash flow less capex (free cash flow) of $2.8B in 2020
$4.9B increase in our cash and cash equivalents in Q4 to $19.4B
Free cash flow $1.9B in Q4"
$721M GAAP net income; $2.5B non-GAAP net income in 2020
$270M GAAP net income; $903M non-GAAP net income (ex-SBC*) in Q4
$575M GAAP operating income; 5.4% operating margin in Q4
SBC expense increased to $633M in Q4"
Näin maallikkona ja tunnuslukujen tulkintaa huonosti osaavana ihmettelen, mitä tarkoittaa kassavirran olevan huonompi viimeisellä neljänneksellä kuin koko vuoden ajalta. Tulee mieleen, että se tarkoittaa heikkenevää tuloksentekokykyä?
Tilinpäätös tai osavuosikatsaus on kuin pysäytyskuva tilanteesta yhdellä ajan hetkellä. Kun puhutaan kassavirrasta, niin tilinpäätöshetkellä se virta on jähmettynyt paikoilleen ja lasketaan sen hetken taloustilanne.
Investoinnit eli uusien tehtaiden rakentaminen vaikuttaa eniten taseen puolella yrityksen tilinpäätöksessä, koska tuloslaskelmassa (jolle puolelle kassavirta kuuluu) kuvataan yhtiön liiketoiminnan tuloksellisuutta eli kannattavuutta. Vain osa (pieni) investoinneista, jos ollenkaan, näkyy tuloslaskelmassa, koska ne eivät ole liiketoiminnan kuluja ja koska ne yleensä kirjataan taseeseen ja sieltä poistoina pois taseesta ja poisto menee tuloslaskelmaan kuluna eli pienentämään tulosta. Kassavirtaan se ei vaikuta.
Koska tilinpäätös on pysäytyskuva yhtiön tilanteesta tietyllä hetkellä, yhtiö voi jossain määriin "säätää", mitä se haluaa näyttää ulospäin.
Kassavirta on siis pysäytyskuva. Se otetaan viisi kertaa vuodessa: neljä neljännestä ja varsinainen tilinpäätös. Jos koko vuoden kassavirta on parempi kuin viimeisen neljänneksen, se kaiketi tarkoittaa, että ainakin se viimeinen neljännes on mennyt heikommin kuin vuosi keskimäärin eli nokka on alaspäin. Mielenkiintoista on nähdä, mikä on vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen pysäytyskuva. Jos oikein ymmärsin, niin vuoden 2020 vapaa kassavirta oli 2.8B ja viimeisen neljänneksen 1.9B
@Ruuhkamies kirjoitti:
Väärin päin asennettu suksiboksi on ollut tuttua huttua jo pitkään ainakin Model 3 -ajajilla. Ihmetyttää, eikö noita tosiaan testata tuulitunnelissa?
Btw, viime vuoden talousluvut olivat ihan ok. Mutta nurinhan se koko lafka on menossa ihan justiinsa, eikös joo?
>
Sekin riittäisi jo pitkälle, jos vain joku vähänkään asiasta perillä oleva tyyppi edes yrittäisi tehdä boksista pienivastuksisen ihan vain näppituntumalla. Pyöreän pullea kohtausreuna ja Kammin oppeja mukaileva jättöreuna olisivat jo hyvä lähtökohta. Nyt nuo on muotoiltu lähinnä noudattamaan kouluttamatonta silmää.
Tämän ketjun alkupäästä saa varmistuksen sille, kuinka Tesla on käytännössä ollut nurin jo vuosia. Musk valehtelee koko ajan ollen täysin väärä mies johtamaan firmaa. Tesla ei saa edes tuotettua autoja ja jos saakin muutaman auton tehtyä, niin autot ovat ihan laaduttomia. Missähän mahtaa olla aktiivisin Tesla-analyytikko eli nimimerkki Mikko-L? Häneltä tuli aina hyvin yksityiskohtaisia analyysejä.
Niin se on tuo ilmanvastus: autoista pitäisi tehdä pisaranmuotoisia, jos halutaan pieni ilmanvastus. Sen sijaan tehdään "urheilullisen" näköisiä tai käytännöllisyyden mukaan muotoiltuja autoja.
Jotkut miettii, kannattaako sähköautoiluun siirtyä vielä, koska kehitys kehittyy ja uusia parempia malleja tulee markkinoille koko ajan.
Minulle tuo asia konkretisoi Teslan kanssa: vain puoli vuotta sen jälkeen, kun olin hankkinut Model X:n esiteltiin face-lift versio, jossa olisi voinut valita varsinaisen katumaasturiraketin Model X Plaid trimotorin 40km pidemmällä rangella kuin minun autossa on nyt tai Long Range Dual Motor -version, jossa olisi yli 70km pidempi range kuin minun äksässä.
Mutta, mutta: uuden saisi vasta ensi syksynä, joten olisin joutunut kärvistelemään polttis-sähkö-hybridin kanssa yli vuoden, minkä tiedän vasta näin jälkiviisaasti. Toisekseen en pidä valokuvien perusteella uuden äksän sisustusta parempana kuin nykyisen. Olen aina pitänyt enemmän kojelautaan upotetusta keskinäytöstä kuin siihen kiinnitetystä "irrallisesta" näytöstä, joka on kuin lähimarketista mukaan napattu tabletti. Ehkä "irtonäyttö" on jotenkin edullisempi auton valmistajan kannalta, koska sellaisen monessa autossa näkee, mutta minä pidän autoon saumattomasti integroitua näyttöä parempana.
Enhän ota autoa, jonka koen jotenkin vajavaiseksi hankintavaiheessa. Siksi hankkimani auto on minulle ok, kunnes jostain syystä seuraavan hankinta tulee ajankohtaiseksi.
Perusteet, joilla hankin auton tänään, tulevat täytettyä nykyisellä autolla riippumatta siitä, tuleeko markkinoille huomenna tai ylihuomenna uusia menopelejä. Auton arvo alenee joka tapauksesta eikä autolla oikeastaan ole rahallista arvoa kuin auton vaihtotilanteessa. Koko muun ajan sillä on käyttöarvo. Jos nykyisen auton rahallinen arvo on alentunut liikaa, kun uuteen vaihto olisi mielessä esim. 3v kuluttua, voin jättää vaihtamatta. Eihän nykyinen auto tuolloin ominaisuuksiltaan ole yhtään huonompi kuin nyt.
Kyllä se ikävä tosiasia kuitenkin on ettei tällä hetkellä vielä uusien autojen joukosta löydy jokaiselle sopivaa sähköautoa. Teoriassa varmasti löytyy, Model Xllä varmaan pärjäisi 98% (prosenttiluku omasta hatusta) autoilijoista, mutta kun huomioidaan taloudelliset realiteetit niin tarjonta kutistuu.
Onneksi tilanne paranee koko ajan kun tulee ID4sta ja muuta. Vielä 2020 en löytänyt n. 70keur budjetilla itselleni sopivaa sähköautoa. Mustang Mach-e olisi voinut olla, mutta eipä niitä 2020 tainnut Suomeen ehtiä, ei edes show roomissa koeistuttavaksi.
@M880 kirjoitti:
Kyllä se ikävä tosiasia kuitenkin on ettei tällä hetkellä vielä uusien autojen joukosta löydy jokaiselle sopivaa sähköautoa. Teoriassa varmasti löytyy, Model Xllä varmaan pärjäisi 98% (prosenttiluku omasta hatusta) autoilijoista, mutta kun huomioidaan taloudelliset realiteetit niin tarjonta kutistuu.
Onneksi tilanne paranee koko ajan kun tulee ID4sta ja muuta. Vielä 2020 en löytänyt n. 70keur budjetilla itselleni sopivaa sähköautoa. Mustang Mach-e olisi voinut olla, mutta eipä niitä 2020 tainnut Suomeen ehtiä, ei edes show roomissa koeistuttavaksi.
Se on totta, että polttiksille vertailukelpoiset sähköautot ovat vielä kalliita. Toisaalta rahoituksella hankkiessa voi laskea kuukausikuluista pois aika ison osan bensalaskun säästönä, jos ajaa autolla paljon. Eikä ole kalliita pakollisia määräaikaishuoltoja.
Minä olen todella tyytyväinen, että hankin äksän. Mutta kyllä sähköauton käyttäminen vaatii jonkin verran uudenlaista säätöä pitkien matkojen kanssa.
Viime viikolla ajoin taas päivän reissun 240km per suunta ja pakkasta oli mennessä 20 astetta. Kulutusnäyttö ilmoitti pääosan matkasta 270Wh/km kulutusta, joskus n. 250. Päivän kohde oli sopivasti niin, että Akaassa pääsin pienen lenkin tekemällä lataamaan akkua superchargerilla. Olin tähdännyt aikataulun niin, että söin samalla lounaan ABC:n noutopöydästä. Työpaikalta lähtiessä akku oli 95% ja Akaassa latasin 85%:iin. Vähän (approx 10min) jouduin odottelemaan akun lataantumista jälkiruokakahvin kanssa ja sitten matkaan. Asiakkaan luona auto seisoi n.4 tuntia parkissa. Käynnistin etänä lämmityksen, kun palaveri läheni loppuaan ja pääsin liikkeelle lämpimällä autolla. Navi näytti estimaation, että 7% olisi akkua jäljellä työpaikan edessä (piti koukata sinne ennen kotiin menoa). Ajattelin pitää kaffetauon Riihimäen ABC:llä ja ladata vähän lisää Virran pikalaturilla. Muuten hyvä suunnitelma, mutta kumpikin laturipaikka oli varattu. No, TakeAway tiskiltä ja away ilman lataamista. Matkan aikana akku oli lämmennyt ja prosentit perillä-näyttö oli kivunnut 12%. Mutta sitten oli pidempään motaria ja prosentit siinä vähän laskivat. Kotona oli sitten 4% jäljellä.
Kun hankkii sähköauton, täytyy sopeutua pitkillä matkoilla vähän erilaiseen filosofiaan kuin polttiksella, mutta on sähköllä ajaminen niin palkitsevaa, että pienen vaivan kyllä sietää. Niin, olisin voinut asiakkaalta lähtiessä koukata uudelleen Akaalla teslan laturilla, mutta sitten olisi joutunut ajamaan vähän taaksepäin ensin. Suorempi reitti oli suoraan Riihimäen kautta.
@M880 kirjoitti:
Kyllä se ikävä tosiasia kuitenkin on ettei tällä hetkellä vielä uusien autojen joukosta löydy jokaiselle sopivaa sähköautoa. Teoriassa varmasti löytyy, Model Xllä varmaan pärjäisi 98% (prosenttiluku omasta hatusta) autoilijoista, mutta kun huomioidaan taloudelliset realiteetit niin tarjonta kutistuu.
Onneksi tilanne paranee koko ajan kun tulee ID4sta ja muuta. Vielä 2020 en löytänyt n. 70keur budjetilla itselleni sopivaa sähköautoa. Mustang Mach-e olisi voinut olla, mutta eipä niitä 2020 tainnut Suomeen ehtiä, ei edes show roomissa koeistuttavaksi.
Se on totta, että polttiksille vertailukelpoiset sähköautot ovat vielä kalliita. Toisaalta rahoituksella hankkiessa voi laskea kuukausikuluista pois aika ison osan bensalaskun säästönä, jos ajaa autolla paljon. Eikä ole kalliita pakollisia määräaikaishuoltoja.
Minä olen todella tyytyväinen, että hankin äksän. Mutta kyllä sähköauton käyttäminen vaatii jonkin verran uudenlaista säätöä pitkien matkojen kanssa.
Viime viikolla ajoin taas päivän reissun 240km per suunta ja pakkasta oli mennessä 20 astetta. Kulutusnäyttö ilmoitti pääosan matkasta 270Wh/km kulutusta, joskus n. 250. Päivän kohde oli sopivasti niin, että Akaassa pääsin pienen lenkin tekemällä lataamaan akkua superchargerilla. Olin tähdännyt aikataulun niin, että söin samalla lounaan ABC:n noutopöydästä. Työpaikalta lähtiessä akku oli 95% ja Akaassa latasin 85%:iin. Vähän (approx 10min) jouduin odottelemaan akun lataantumista jälkiruokakahvin kanssa ja sitten matkaan. Asiakkaan luona auto seisoi n.4 tuntia parkissa. Käynnistin etänä lämmityksen, kun palaveri läheni loppuaan ja pääsin liikkeelle lämpimällä autolla. Navi näytti estimaation, että 7% olisi akkua jäljellä työpaikan edessä (piti koukata sinne ennen kotiin menoa). Ajattelin pitää kaffetauon Riihimäen ABC:llä ja ladata vähän lisää Virran pikalaturilla. Muuten hyvä suunnitelma, mutta kumpikin laturipaikka oli varattu. No, TakeAway tiskiltä ja away ilman lataamista. Matkan aikana akku oli lämmennyt ja prosentit perillä-näyttö oli kivunnut 12%. Mutta sitten oli pidempään motaria ja prosentit siinä vähän laskivat. Kotona oli sitten 4% jäljellä.
Kun hankkii sähköauton, täytyy sopeutua pitkillä matkoilla vähän erilaiseen filosofiaan kuin polttiksella, mutta on sähköllä ajaminen niin palkitsevaa, että pienen vaivan kyllä sietää. Niin, olisin voinut asiakkaalta lähtiessä koukata uudelleen Akaalla teslan laturilla, mutta sitten olisi joutunut ajamaan vähän taaksepäin ensin. Suorempi reitti oli suoraan Riihimäen kautta.
En löytänyt kovaa faktaa Xn verotusarvosta, mutta jos oletetaan että ALDn laskuri pitää paikkansa, niin ei se hintaero hybridivolvoon ole kuin 150€. Joten olisihan tuo monelle mahdollinen, varmaan minullekin jos oikein tosi paljon haluaisi ja tarvitsisi. Ero oli tosin 170€ isompi silloin kun minä katselin näitä ja siinä meni kyllä rikki kipuraja jos toinenkin.
@M880 kirjoitti:
Kyllä se ikävä tosiasia kuitenkin on ettei tällä hetkellä vielä uusien autojen joukosta löydy jokaiselle sopivaa sähköautoa. Teoriassa varmasti löytyy, Model Xllä varmaan pärjäisi 98% (prosenttiluku omasta hatusta) autoilijoista, mutta kun huomioidaan taloudelliset realiteetit niin tarjonta kutistuu.
Onneksi tilanne paranee koko ajan kun tulee ID4sta ja muuta. Vielä 2020 en löytänyt n. 70keur budjetilla itselleni sopivaa sähköautoa. Mustang Mach-e olisi voinut olla, mutta eipä niitä 2020 tainnut Suomeen ehtiä, ei edes show roomissa koeistuttavaksi.
Se on totta, että polttiksille vertailukelpoiset sähköautot ovat vielä kalliita. Toisaalta rahoituksella hankkiessa voi laskea kuukausikuluista pois aika ison osan bensalaskun säästönä, jos ajaa autolla paljon. Eikä ole kalliita pakollisia määräaikaishuoltoja.
Minä olen todella tyytyväinen, että hankin äksän. Mutta kyllä sähköauton käyttäminen vaatii jonkin verran uudenlaista säätöä pitkien matkojen kanssa.
Viime viikolla ajoin taas päivän reissun 240km per suunta ja pakkasta oli mennessä 20 astetta. Kulutusnäyttö ilmoitti pääosan matkasta 270Wh/km kulutusta, joskus n. 250. Päivän kohde oli sopivasti niin, että Akaassa pääsin pienen lenkin tekemällä lataamaan akkua superchargerilla. Olin tähdännyt aikataulun niin, että söin samalla lounaan ABC:n noutopöydästä. Työpaikalta lähtiessä akku oli 95% ja Akaassa latasin 85%:iin. Vähän (approx 10min) jouduin odottelemaan akun lataantumista jälkiruokakahvin kanssa ja sitten matkaan. Asiakkaan luona auto seisoi n.4 tuntia parkissa. Käynnistin etänä lämmityksen, kun palaveri läheni loppuaan ja pääsin liikkeelle lämpimällä autolla. Navi näytti estimaation, että 7% olisi akkua jäljellä työpaikan edessä (piti koukata sinne ennen kotiin menoa). Ajattelin pitää kaffetauon Riihimäen ABC:llä ja ladata vähän lisää Virran pikalaturilla. Muuten hyvä suunnitelma, mutta kumpikin laturipaikka oli varattu. No, TakeAway tiskiltä ja away ilman lataamista. Matkan aikana akku oli lämmennyt ja prosentit perillä-näyttö oli kivunnut 12%. Mutta sitten oli pidempään motaria ja prosentit siinä vähän laskivat. Kotona oli sitten 4% jäljellä.
Kun hankkii sähköauton, täytyy sopeutua pitkillä matkoilla vähän erilaiseen filosofiaan kuin polttiksella, mutta on sähköllä ajaminen niin palkitsevaa, että pienen vaivan kyllä sietää. Niin, olisin voinut asiakkaalta lähtiessä koukata uudelleen Akaalla teslan laturilla, mutta sitten olisi joutunut ajamaan vähän taaksepäin ensin. Suorempi reitti oli suoraan Riihimäen kautta.
En löytänyt kovaa faktaa Xn verotusarvosta, mutta jos oletetaan että ALDn laskuri pitää paikkansa, niin ei se hintaero hybridivolvoon ole kuin 150€. Joten olisihan tuo monelle mahdollinen, varmaan minullekin jos oikein tosi paljon haluaisi ja tarvitsisi. Ero oli tosin 170€ isompi silloin kun minä katselin näitä ja siinä meni kyllä rikki kipuraja jos toinenkin.
X on kallis, jos vertaa esim. Quun esilletuomaa keskimääräistä ostohintaa.
Muuten X on edullisen hintainen, kun huomioi kuinka tilava se on, että se on nelivetoinen, isolla akulla, yms. Mutta se ei ole premium auto siinä mielessä mitä GLE puhuu premiumista. X:n hinnassa ei ole ylimääräistä preemiota ollenkaan vaan erittäin hyvä hinta/laatu-suhde. Se minua eniten hämmensi, kun kävin koeajolla. En voinut ensin uskoa, että se on totta. Mutta oli se. X:ää ei kannata käydä koeajamassa ellei ole valmis käyttämään myös tarvittavan määrän pätäkkää sen hankkimiseen. Pakkohan se on ostaa, kun on päässyt kokeilemaan.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Väärin päin asennettu suksiboksi on ollut tuttua huttua jo pitkään ainakin Model 3 -ajajilla. Ihmetyttää, eikö noita tosiaan testata tuulitunnelissa?
Btw, viime vuoden talousluvut olivat ihan ok. Mutta nurinhan se koko lafka on menossa ihan justiinsa, eikös joo?
>
Sekin riittäisi jo pitkälle, jos vain joku vähänkään asiasta perillä oleva tyyppi edes yrittäisi tehdä boksista pienivastuksisen ihan vain näppituntumalla. Pyöreän pullea kohtausreuna ja Kammin oppeja mukaileva jättöreuna olisivat jo hyvä lähtökohta. Nyt nuo on muotoiltu lähinnä noudattamaan kouluttamatonta silmää.
Tämän ketjun alkupäästä saa varmistuksen sille, kuinka Tesla on käytännössä ollut nurin jo vuosia. Musk valehtelee koko ajan ollen täysin väärä mies johtamaan firmaa. Tesla ei saa edes tuotettua autoja ja jos saakin muutaman auton tehtyä, niin autot ovat ihan laaduttomia. Missähän mahtaa olla aktiivisin Tesla-analyytikko eli nimimerkki Mikko-L? Häneltä tuli aina hyvin yksityiskohtaisia analyysejä.
Niin se on tuo ilmanvastus: autoista pitäisi tehdä pisaranmuotoisia, jos halutaan pieni ilmanvastus. Sen sijaan tehdään "urheilullisen" näköisiä tai käytännöllisyyden mukaan muotoiltuja autoja.
Pisaran muoto ei anna autolle pientä ilmanvastusta. Tämä on vain yksi myytti, jonka soisi jo unohtuvan.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Väärin päin asennettu suksiboksi on ollut tuttua huttua jo pitkään ainakin Model 3 -ajajilla. Ihmetyttää, eikö noita tosiaan testata tuulitunnelissa?
Btw, viime vuoden talousluvut olivat ihan ok. Mutta nurinhan se koko lafka on menossa ihan justiinsa, eikös joo?
>
Sekin riittäisi jo pitkälle, jos vain joku vähänkään asiasta perillä oleva tyyppi edes yrittäisi tehdä boksista pienivastuksisen ihan vain näppituntumalla. Pyöreän pullea kohtausreuna ja Kammin oppeja mukaileva jättöreuna olisivat jo hyvä lähtökohta. Nyt nuo on muotoiltu lähinnä noudattamaan kouluttamatonta silmää.
Tämän ketjun alkupäästä saa varmistuksen sille, kuinka Tesla on käytännössä ollut nurin jo vuosia. Musk valehtelee koko ajan ollen täysin väärä mies johtamaan firmaa. Tesla ei saa edes tuotettua autoja ja jos saakin muutaman auton tehtyä, niin autot ovat ihan laaduttomia. Missähän mahtaa olla aktiivisin Tesla-analyytikko eli nimimerkki Mikko-L? Häneltä tuli aina hyvin yksityiskohtaisia analyysejä.
Niin se on tuo ilmanvastus: autoista pitäisi tehdä pisaranmuotoisia, jos halutaan pieni ilmanvastus. Sen sijaan tehdään "urheilullisen" näköisiä tai käytännöllisyyden mukaan muotoiltuja autoja.
Pisaran muoto ei anna autolle pientä ilmanvastusta. Tämä on vain yksi myytti, jonka soisi jo unohtuvan.
...ja varsinkin, kun pisara ei oikeasti edes ole "pisaran muotoinen".
@Ruuhkamies kirjoitti:
Väärin päin asennettu suksiboksi on ollut tuttua huttua jo pitkään ainakin Model 3 -ajajilla. Ihmetyttää, eikö noita tosiaan testata tuulitunnelissa?
Btw, viime vuoden talousluvut olivat ihan ok. Mutta nurinhan se koko lafka on menossa ihan justiinsa, eikös joo?
>
Sekin riittäisi jo pitkälle, jos vain joku vähänkään asiasta perillä oleva tyyppi edes yrittäisi tehdä boksista pienivastuksisen ihan vain näppituntumalla. Pyöreän pullea kohtausreuna ja Kammin oppeja mukaileva jättöreuna olisivat jo hyvä lähtökohta. Nyt nuo on muotoiltu lähinnä noudattamaan kouluttamatonta silmää.
Tämän ketjun alkupäästä saa varmistuksen sille, kuinka Tesla on käytännössä ollut nurin jo vuosia. Musk valehtelee koko ajan ollen täysin väärä mies johtamaan firmaa. Tesla ei saa edes tuotettua autoja ja jos saakin muutaman auton tehtyä, niin autot ovat ihan laaduttomia. Missähän mahtaa olla aktiivisin Tesla-analyytikko eli nimimerkki Mikko-L? Häneltä tuli aina hyvin yksityiskohtaisia analyysejä.
Niin se on tuo ilmanvastus: autoista pitäisi tehdä pisaranmuotoisia, jos halutaan pieni ilmanvastus. Sen sijaan tehdään "urheilullisen" näköisiä tai käytännöllisyyden mukaan muotoiltuja autoja.
Pisaran muoto ei anna autolle pientä ilmanvastusta. Tämä on vain yksi myytti, jonka soisi jo unohtuvan.
En tiedä, kuinka kirjaimellisesti ja minkä pisaran muodosta on kysymys. Viritetty vauhtipisara on paras.
NHB, voisit tietysti perustella, miksi pisaran muoto ei olisi hyvä? Syöksysämpylän mallina oli tarinan mukaan lentokoneen siiven poikkileikkaus, joka puolestaan muistuttaa pisaraa.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Väärin päin asennettu suksiboksi on ollut tuttua huttua jo pitkään ainakin Model 3 -ajajilla. Ihmetyttää, eikö noita tosiaan testata tuulitunnelissa?
Btw, viime vuoden talousluvut olivat ihan ok. Mutta nurinhan se koko lafka on menossa ihan justiinsa, eikös joo?
>
Sekin riittäisi jo pitkälle, jos vain joku vähänkään asiasta perillä oleva tyyppi edes yrittäisi tehdä boksista pienivastuksisen ihan vain näppituntumalla. Pyöreän pullea kohtausreuna ja Kammin oppeja mukaileva jättöreuna olisivat jo hyvä lähtökohta. Nyt nuo on muotoiltu lähinnä noudattamaan kouluttamatonta silmää.
Tämän ketjun alkupäästä saa varmistuksen sille, kuinka Tesla on käytännössä ollut nurin jo vuosia. Musk valehtelee koko ajan ollen täysin väärä mies johtamaan firmaa. Tesla ei saa edes tuotettua autoja ja jos saakin muutaman auton tehtyä, niin autot ovat ihan laaduttomia. Missähän mahtaa olla aktiivisin Tesla-analyytikko eli nimimerkki Mikko-L? Häneltä tuli aina hyvin yksityiskohtaisia analyysejä.
Niin se on tuo ilmanvastus: autoista pitäisi tehdä pisaranmuotoisia, jos halutaan pieni ilmanvastus. Sen sijaan tehdään "urheilullisen" näköisiä tai käytännöllisyyden mukaan muotoiltuja autoja.
Pisaran muoto ei anna autolle pientä ilmanvastusta. Tämä on vain yksi myytti, jonka soisi jo unohtuvan.
En tiedä, kuinka kirjaimellisesti ja minkä pisaran muodosta on kysymys. Viritetty vauhtipisara on paras.
NHB, voisit tietysti perustella, miksi pisaran muoto ei olisi hyvä? Syöksysämpylän mallina oli tarinan mukaan lentokoneen siiven poikkileikkaus, joka puolestaan muistuttaa pisaraa.
Ja taas väistit kysymysen siitä, minkä tyyppisestä pisarasta puhut. Pyydät perusteita, muttet edes yritä määritellä sitä, mitä mitä pitäisi perustella. Ihmeellistä venkoilua.
@JonasDouglas012 kirjoitti:
NHB sanoi jo, että se on myytti, mutta HybridRules vaatii NHB: tä selittämään, miksi pisaran muoto olisi merkittävä. Olen hukassa sanoista.
Tulkintasi ei osunut oikeaan. Haluan kuulla vain sen, että minkä muotoisesta pasarasta puhutaan, ennen kuin voin kertoa, mitä huonoa siinä muodossa on.
Tesla nosti muutamien malliensa hintoja. Mm lippulaiva Model S Plaid+ kallistui noin kymppitonnin. Ketjussa aiemmin esitetyn logiikan mukaisesti tämän on pakko tarkoittaa sitä, että nuo mallit myyvät liian hyvin..
@Ruuhkamies kirjoitti:
Tesla nosti muutamien malliensa hintoja. Mm lippulaiva Model S Plaid+ kallistui noin kymppitonnin. Ketjussa aiemmin esitetyn logiikan mukaisesti tämän on pakko tarkoittaa sitä, että nuo mallit myyvät liian hyvin..
No nyt on kaikki pahat asiat sitten peruttu. Musklandiassa sataa tästä eteenpäin vain kultaa ja mirhamia.
Tesla siis kasvatti myyntiään Euroopassa mukavasti samaan aikaan, kun Euroopan markkina supistui neljäsosalla. Euroopan tehdas starttaa kuluvana vuonna. Mitäpä muutakaan tämä voi tarkoittaa kuin Teslan tuhoa.
Todella hieno juttu, että muutakin valmistajat alkavat saamaan tavaraa ulos tuutista ikuisten puheiden sijaan. Mutta jos katsotaan globaaleja myyntilukuja, niin ID3 möi alle kuudesosan siitä, mitä Model 3 ja selvästi vähemmän, kuin Model Y.
ID3:n hienoja lukuja tahraa hieman se, että Euroopan laajuisesti neljännes ja joillain markkinoilla jopa puolet "myydyistä" autoista "myytiin" itse asiassa VW:n jälleenmyyjille. Teslahan raportoi ainoastaan asiakkaille toimitettujen autojen määrän, eikä heillä jälleenmyyntiverkostoa edes ole.
Siinähän ei ole sinällään mitään ihmeellistä, että autovalmistajat tuuttaavat jälleenmyyntiverkostonsa täyteen autojaan, mutta nuo luvut ovat tässä tapauksessa niin suuria, että taustalla on todennäköisesti ollut myös muita syitä. On esimerkiksi spekuloitu, että syynä on ollut EU:n päästösakkojen välttely.
Mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan eri valmistajien myyntimäärät kehittyvät jatkossa. Teslan Berliinin tehtaalla on varmasti ihan mukava lisä heidän myyntimääriinsä. Selvää on kuitenkin, että Teslan massiiviset markkinaosuudet tulevat laskemaan jatkossakin, koska markkina kasvaa niin kovaa vauhtia, ettei kukaan yksittäinen toimija pysty niitä kyllästämään, vaikka kysyntää olisikin.
Muistutuksena: "Tesla's mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy."
Mielenkiintoista tosiaan nähdä, miten sähköautomarkkina etenee.
Model S Plaid+ hinnan korotus on yksi uutisoinnin kummallisuuksista, mitkä aina minua ihmetyttävät. Uutisoidaan sellaisen auton hinnan korotuksesta, jota ei vielä ole edes myynnissä. Olin lukevinani jostain, vaan en muista mistä, että kyseisen mallin voi saada vasta 2022. Eikö ole oudon aikaista julkaista hinnan korotusuutinen nyt, yli vuosi etukäteen. Vielähän hintaa ehtii muutella moneen kertaan sitä ennen.
Luulisi, että Porsche saattaisi olla menestyksekäs kilpailija ässälle vahvan brändinsä takia ja kun hintakin on ässän tasolla. Mutta en tiedä, kun en itse ymmärrä, mikä tuon genren autoissa on in ja mikä out. Suunnilleen saman näköisiä ovat päältä päin, mutta Porsche on ilmeikkäänpi sisältä. Minä kylläkin pidän äksän pelkistetystä sisäilmeestä ja sehän on samanlainen kuin ässässä. Tosin face lift interiööri on muuttunut nykyisestä mm. irtotablettinäytön osalta, mistä en pidä,
Olin minäkin liikenteessä viime tiistaina pöllyävän lumen keskellä. Nyt tuli ensimmäinen pidemmän taipaleen reissu, jossa piti ihan vain lataamisen takia olla parkissa ja autossa istuskella odottamassa. Mutta isosti oli syynä koronarajoitukset. Ei ollut abcllä Akaassa lounasta, vain kaffet sai.
Olin kotimatkalla ja latasin akun Toijalassa 60% varaukseen 45min istuskelulla ja auto näytti, että sillä latauksella 230km päässä kotona on 3% jäljellä. Mutta myöhemmin ilmeni, että ei riitäkään perille ja piti pysähtyä toisen kerran lataamaan vähän lisää ja siihen meni varttitunti, jossa ajassa tuli vähän enemmänkin kuin olisi välttämättä tarvinnut.
Normaalisti 60% akun varaus on riittänyt hyvin Toijalasta kotiin, mutta lumimyräkkä ja pakkanen nostivat kulutusta melko paljon vaikka nopeus oli alle 100km/h motarilla.
Ensimmäinen kerta minun sähköautoilijan uralla, kun jouduin ihan vain lataamisen takia odottelemaan noin paljon. 230km matkalla n. tunti odotusaikaa on suhteessa aika paljon. Mutta tuollainen tilanne tulee kohdalle niin harvoin, että sen kanssa voi hyvin elää, kun vastineeksi saa sähköauton muun mukavuuden ja ajamisen ilon.
Kuuntelin yhtä radio-ohjelmaa, jossa eräs heppu sanoi että Taycan ei kiinnosta häntä koska Teslalla on kuulemma kaikkein paras latausverkosto Superchargereiden myötä. Sain käsityksen että Superchargeria voi käyttää vain Teslat, mutta Tesla voi käyttää kaikkia latausasemia.
@▫️ kirjoitti:
Kuuntelin yhtä radio-ohjelmaa, jossa eräs heppu sanoi että Taycan ei kiinnosta häntä koska Teslalla on kuulemma kaikkein paras latausverkosto Superchargereiden myötä. Sain käsityksen että Superchargeria voi käyttää vain Teslat, mutta Tesla voi käyttää kaikkia latausasemia.
Teslan latausasemat ovat tietyille pääreitelle hyvä palvelu. Eihän verkosto oikeastaan mitenkään tiheä ole, mutta ne asemat, mitä on, on sijoitettu fiksusti pitkän matkan kulkijaa varten. Mutta minäkään en muuten pysty niitä hyödyntämään. Etu on myös se, että latauspisteitä on aina useita, Hirvaskankaalla kylläkin vain kaksi laturia ja neljä piuhaa. Yhdessä laturissa on aina kaksi latauspistettä ja jos kummassakin on auto, latausteho laskee siis puoleen n. 60kW:iin. Suomessa taitaa olla vain yksi V3 version latausasema, muut ovat muistaakseni 120kW teholla.
Muita latausasemia on paljon tieheämmin ja niistäkin uusimmat ovat yli 100kW latureita. Vanhimmat nopeahkot ovat 50kW.
Teslan latausliitin on type 2 paitsi M3 CCS. Muiden autojen ei anneta ladata Yeslan asemissa, teknisesti se olisi ihan mahdollista. Laturithan eivät anna virtaa ennen kuin auto ja asema ovat vaihtaneet tietoja ja Tesla estää muiden kuin Teslojen lataamisen. Paitsi on jotain poikkeuksia, mutta en tiedä, millä perusteella. Teslan esto muiden kuin Teslojen lataaminen kyllä sotii Muskin ilmoitusta vastaan, kun hän sanoo Teslan ennen kaikkea pyrkivän edistämään sähköautoilun yleistymistä.
Muut latauspalvelujen tarjoajat eivät estä Teslojen lataamista, joten Teslaa voi ladata muuaallakin.
Toisaalta latausasemia tarvitsee vain, jos ajaa pitkiä matkoja tai jos kotona/töissä ei voi ladata.
Onhan niinkin, että ihminen voi haluta jotakin ja perustelee sen sitten ikään kuin jollain järkisyyllä, onpa se sitten hyvin perusteltu tai ei.
Edit: Model S & X joutuu käyttämään adapteria liitännässä muiden latureiden kanssa, koska Type 2 liitin on hidaslatausliitin normaalisti. Samoin muihin autoihin tarvittaisiin adapteri. Teslan latureissa on kyllä toinenkin kaapeli, taitaa olla CHAdeMO.
Toisaalta latausasemia tarvitsee vain, jos ajaa pitkiä matkoja tai jos kotona/töissä ei voi ladata
Rajoittaa polttiksiin verrattuna yllättävän paljon sähköauton hankintaa miettivän kannalta tilannetta. Mutta muutenhan se on mukava peli, kuten kerrot...
@▫️ kirjoitti:
Kuuntelin yhtä radio-ohjelmaa, jossa eräs heppu sanoi että Taycan ei kiinnosta häntä koska Teslalla on kuulemma kaikkein paras latausverkosto Superchargereiden myötä. Sain käsityksen että Superchargeria voi käyttää vain Teslat, mutta Tesla voi käyttää kaikkia latausasemia.
Teslan latausasemat ovat tietyille pääreitelle hyvä palvelu. Eihän verkosto oikeastaan mitenkään tiheä ole, mutta ne asemat, mitä on, on sijoitettu fiksusti pitkän matkan kulkijaa varten. Mutta minäkään en muuten pysty niitä hyödyntämään. Etu on myös se, että latauspisteitä on aina useita, Hirvaskankaalla kylläkin vain kaksi laturia ja neljä piuhaa. Yhdessä laturissa on aina kaksi latauspistettä ja jos kummassakin on auto, latausteho laskee siis puoleen n. 60kW:iin. Suomessa taitaa olla vain yksi V3 version latausasema, muut ovat muistaakseni 120kW teholla.
Muita latausasemia on paljon tieheämmin ja niistäkin uusimmat ovat yli 100kW latureita. Vanhimmat nopeahkot ovat 50kW.
Edit: Model S & X joutuu käyttämään adapteria liitännässä muiden latureiden kanssa, koska Type 2 liitin on hidaslatausliitin normaalisti. Samoin muihin autoihin tarvittaisiin adapteri. Teslan latureissa on kyllä toinenkin kaapeli, taitaa olla CHAdeMO.
V2 laturit ovat Suomessa 150 kilowatrisia ja V3 laturi tarjoaa jakamattoman 250 kilowattia. Hirvaskankaan neljän letkun tueksi on tulossa SC-asema Jyväskylään. Toivottavasti tyyppiä V3.
Muiden latausasemien yli 100 kilowatin laturit ovat suhteellisen harvinaisia.
Eivätköhän kaikki uudet Teslat tästä eteenpäin tarjoa Euroopassa CCS-liittimen.
@HybridRules kirjoitti:
Luulisi, että Porsche saattaisi olla menestyksekäs kilpailija ässälle vahvan brändinsä takia ja kun hintakin on ässän tasolla. Mutta en tiedä, kun en itse ymmärrä, mikä tuon genren autoissa on in ja mikä out. Suunnilleen saman näköisiä ovat päältä päin, mutta Porsche on ilmeikkäänpi sisältä.
Possu on tarkoitettu parin ihmisen ja golfbägin kuljettamiseen siinä missä S on helkkarin tilava kuormajuhta tuohon korimalliin nähden.
@HybridRules kirjoitti:
Teslan esto muiden kuin Teslojen lataaminen kyllä sotii Muskin ilmoitusta vastaan, kun hän sanoo Teslan ennen kaikkea pyrkivän edistämään sähköautoilun yleistymistä.
Musk kyllä kyseli muita valmistajia mukaan, mutta ei ollut kiinnostusta. Joku toinen tulokasvalmistaja on ollut jo keskusteluissa mukana. En nyt muista nimeä, mutta ei ollut mielestäni ainakaan Rivian.
>
Sekin riittäisi jo pitkälle, jos vain joku vähänkään asiasta perillä oleva tyyppi edes yrittäisi tehdä boksista pienivastuksisen ihan vain näppituntumalla. Pyöreän pullea kohtausreuna ja Kammin oppeja mukaileva jättöreuna olisivat jo hyvä lähtökohta. Nyt nuo on muotoiltu lähinnä noudattamaan kouluttamatonta silmää.
Tämän ketjun alkupäästä saa varmistuksen sille, kuinka Tesla on käytännössä ollut nurin jo vuosia. Musk valehtelee koko ajan ollen täysin väärä mies johtamaan firmaa. Tesla ei saa edes tuotettua autoja ja jos saakin muutaman auton tehtyä, niin autot ovat ihan laaduttomia. Missähän mahtaa olla aktiivisin Tesla-analyytikko eli nimimerkki Mikko-L? Häneltä tuli aina hyvin yksityiskohtaisia analyysejä.
Tesla jälleen murskaava ykkönen Consumer Reportsin käyttäjätutkimuksessa.
"We asked owners whether they’d buy their same car again if given the chance. Then we sorted those responses by vehicle brand, and we present them here by overall brand average."
https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/most-and-least-liked-car-brands/#chart
Suorituksen tasaisuutta kuvaa se, että jokainen tuotantomalli S, 3, X, Y on "most satisfying overall" -listalla.
https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/most-satisfying-cars-on-the-market-car-owner-satisfaction/
Näin maallikkona ja tunnuslukujen tulkintaa huonosti osaavana ihmettelen, mitä tarkoittaa kassavirran olevan huonompi viimeisellä neljänneksellä kuin koko vuoden ajalta. Tulee mieleen, että se tarkoittaa heikkenevää tuloksentekokykyä?
Tilinpäätös tai osavuosikatsaus on kuin pysäytyskuva tilanteesta yhdellä ajan hetkellä. Kun puhutaan kassavirrasta, niin tilinpäätöshetkellä se virta on jähmettynyt paikoilleen ja lasketaan sen hetken taloustilanne.
Investoinnit eli uusien tehtaiden rakentaminen vaikuttaa eniten taseen puolella yrityksen tilinpäätöksessä, koska tuloslaskelmassa (jolle puolelle kassavirta kuuluu) kuvataan yhtiön liiketoiminnan tuloksellisuutta eli kannattavuutta. Vain osa (pieni) investoinneista, jos ollenkaan, näkyy tuloslaskelmassa, koska ne eivät ole liiketoiminnan kuluja ja koska ne yleensä kirjataan taseeseen ja sieltä poistoina pois taseesta ja poisto menee tuloslaskelmaan kuluna eli pienentämään tulosta. Kassavirtaan se ei vaikuta.
Koska tilinpäätös on pysäytyskuva yhtiön tilanteesta tietyllä hetkellä, yhtiö voi jossain määriin "säätää", mitä se haluaa näyttää ulospäin.
Kassavirta on siis pysäytyskuva. Se otetaan viisi kertaa vuodessa: neljä neljännestä ja varsinainen tilinpäätös. Jos koko vuoden kassavirta on parempi kuin viimeisen neljänneksen, se kaiketi tarkoittaa, että ainakin se viimeinen neljännes on mennyt heikommin kuin vuosi keskimäärin eli nokka on alaspäin. Mielenkiintoista on nähdä, mikä on vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen pysäytyskuva. Jos oikein ymmärsin, niin vuoden 2020 vapaa kassavirta oli 2.8B ja viimeisen neljänneksen 1.9B
Niin se on tuo ilmanvastus: autoista pitäisi tehdä pisaranmuotoisia, jos halutaan pieni ilmanvastus. Sen sijaan tehdään "urheilullisen" näköisiä tai käytännöllisyyden mukaan muotoiltuja autoja.
Jotkut miettii, kannattaako sähköautoiluun siirtyä vielä, koska kehitys kehittyy ja uusia parempia malleja tulee markkinoille koko ajan.
Minulle tuo asia konkretisoi Teslan kanssa: vain puoli vuotta sen jälkeen, kun olin hankkinut Model X:n esiteltiin face-lift versio, jossa olisi voinut valita varsinaisen katumaasturiraketin Model X Plaid trimotorin 40km pidemmällä rangella kuin minun autossa on nyt tai Long Range Dual Motor -version, jossa olisi yli 70km pidempi range kuin minun äksässä.
Mutta, mutta: uuden saisi vasta ensi syksynä, joten olisin joutunut kärvistelemään polttis-sähkö-hybridin kanssa yli vuoden, minkä tiedän vasta näin jälkiviisaasti. Toisekseen en pidä valokuvien perusteella uuden äksän sisustusta parempana kuin nykyisen. Olen aina pitänyt enemmän kojelautaan upotetusta keskinäytöstä kuin siihen kiinnitetystä "irrallisesta" näytöstä, joka on kuin lähimarketista mukaan napattu tabletti. Ehkä "irtonäyttö" on jotenkin edullisempi auton valmistajan kannalta, koska sellaisen monessa autossa näkee, mutta minä pidän autoon saumattomasti integroitua näyttöä parempana.
Enhän ota autoa, jonka koen jotenkin vajavaiseksi hankintavaiheessa. Siksi hankkimani auto on minulle ok, kunnes jostain syystä seuraavan hankinta tulee ajankohtaiseksi.
Perusteet, joilla hankin auton tänään, tulevat täytettyä nykyisellä autolla riippumatta siitä, tuleeko markkinoille huomenna tai ylihuomenna uusia menopelejä. Auton arvo alenee joka tapauksesta eikä autolla oikeastaan ole rahallista arvoa kuin auton vaihtotilanteessa. Koko muun ajan sillä on käyttöarvo. Jos nykyisen auton rahallinen arvo on alentunut liikaa, kun uuteen vaihto olisi mielessä esim. 3v kuluttua, voin jättää vaihtamatta. Eihän nykyinen auto tuolloin ominaisuuksiltaan ole yhtään huonompi kuin nyt.
Kyllä se ikävä tosiasia kuitenkin on ettei tällä hetkellä vielä uusien autojen joukosta löydy jokaiselle sopivaa sähköautoa. Teoriassa varmasti löytyy, Model Xllä varmaan pärjäisi 98% (prosenttiluku omasta hatusta) autoilijoista, mutta kun huomioidaan taloudelliset realiteetit niin tarjonta kutistuu.
Onneksi tilanne paranee koko ajan kun tulee ID4sta ja muuta. Vielä 2020 en löytänyt n. 70keur budjetilla itselleni sopivaa sähköautoa. Mustang Mach-e olisi voinut olla, mutta eipä niitä 2020 tainnut Suomeen ehtiä, ei edes show roomissa koeistuttavaksi.
Se on totta, että polttiksille vertailukelpoiset sähköautot ovat vielä kalliita. Toisaalta rahoituksella hankkiessa voi laskea kuukausikuluista pois aika ison osan bensalaskun säästönä, jos ajaa autolla paljon. Eikä ole kalliita pakollisia määräaikaishuoltoja.
Minä olen todella tyytyväinen, että hankin äksän. Mutta kyllä sähköauton käyttäminen vaatii jonkin verran uudenlaista säätöä pitkien matkojen kanssa.
Viime viikolla ajoin taas päivän reissun 240km per suunta ja pakkasta oli mennessä 20 astetta. Kulutusnäyttö ilmoitti pääosan matkasta 270Wh/km kulutusta, joskus n. 250. Päivän kohde oli sopivasti niin, että Akaassa pääsin pienen lenkin tekemällä lataamaan akkua superchargerilla. Olin tähdännyt aikataulun niin, että söin samalla lounaan ABC:n noutopöydästä. Työpaikalta lähtiessä akku oli 95% ja Akaassa latasin 85%:iin. Vähän (approx 10min) jouduin odottelemaan akun lataantumista jälkiruokakahvin kanssa ja sitten matkaan. Asiakkaan luona auto seisoi n.4 tuntia parkissa. Käynnistin etänä lämmityksen, kun palaveri läheni loppuaan ja pääsin liikkeelle lämpimällä autolla. Navi näytti estimaation, että 7% olisi akkua jäljellä työpaikan edessä (piti koukata sinne ennen kotiin menoa). Ajattelin pitää kaffetauon Riihimäen ABC:llä ja ladata vähän lisää Virran pikalaturilla. Muuten hyvä suunnitelma, mutta kumpikin laturipaikka oli varattu. No, TakeAway tiskiltä ja away ilman lataamista. Matkan aikana akku oli lämmennyt ja prosentit perillä-näyttö oli kivunnut 12%. Mutta sitten oli pidempään motaria ja prosentit siinä vähän laskivat. Kotona oli sitten 4% jäljellä.
Kun hankkii sähköauton, täytyy sopeutua pitkillä matkoilla vähän erilaiseen filosofiaan kuin polttiksella, mutta on sähköllä ajaminen niin palkitsevaa, että pienen vaivan kyllä sietää. Niin, olisin voinut asiakkaalta lähtiessä koukata uudelleen Akaalla teslan laturilla, mutta sitten olisi joutunut ajamaan vähän taaksepäin ensin. Suorempi reitti oli suoraan Riihimäen kautta.
En löytänyt kovaa faktaa Xn verotusarvosta, mutta jos oletetaan että ALDn laskuri pitää paikkansa, niin ei se hintaero hybridivolvoon ole kuin 150€. Joten olisihan tuo monelle mahdollinen, varmaan minullekin jos oikein tosi paljon haluaisi ja tarvitsisi. Ero oli tosin 170€ isompi silloin kun minä katselin näitä ja siinä meni kyllä rikki kipuraja jos toinenkin.
X on kallis, jos vertaa esim. Quun esilletuomaa keskimääräistä ostohintaa.
Muuten X on edullisen hintainen, kun huomioi kuinka tilava se on, että se on nelivetoinen, isolla akulla, yms. Mutta se ei ole premium auto siinä mielessä mitä GLE puhuu premiumista. X:n hinnassa ei ole ylimääräistä preemiota ollenkaan vaan erittäin hyvä hinta/laatu-suhde. Se minua eniten hämmensi, kun kävin koeajolla. En voinut ensin uskoa, että se on totta. Mutta oli se. X:ää ei kannata käydä koeajamassa ellei ole valmis käyttämään myös tarvittavan määrän pätäkkää sen hankkimiseen. Pakkohan se on ostaa, kun on päässyt kokeilemaan.
Pisaran muoto ei anna autolle pientä ilmanvastusta. Tämä on vain yksi myytti, jonka soisi jo unohtuvan.
...ja varsinkin, kun pisara ei oikeasti edes ole "pisaran muotoinen".
En tiedä, kuinka kirjaimellisesti ja minkä pisaran muodosta on kysymys. Viritetty vauhtipisara on paras.
NHB, voisit tietysti perustella, miksi pisaran muoto ei olisi hyvä? Syöksysämpylän mallina oli tarinan mukaan lentokoneen siiven poikkileikkaus, joka puolestaan muistuttaa pisaraa.
Mistä pisarasta puhut?
Ja taas väistit kysymysen siitä, minkä tyyppisestä pisarasta puhut. Pyydät perusteita, muttet edes yritä määritellä sitä, mitä mitä pitäisi perustella. Ihmeellistä venkoilua.
NHB sanoi jo, että se on myytti, mutta HybridRules vaatii NHB: tä selittämään, miksi pisaran muoto olisi merkittävä. Olen hukassa sanoista.
Tulkintasi ei osunut oikeaan. Haluan kuulla vain sen, että minkä muotoisesta pasarasta puhutaan, ennen kuin voin kertoa, mitä huonoa siinä muodossa on.
Tesla nosti muutamien malliensa hintoja. Mm lippulaiva Model S Plaid+ kallistui noin kymppitonnin. Ketjussa aiemmin esitetyn logiikan mukaisesti tämän on pakko tarkoittaa sitä, että nuo mallit myyvät liian hyvin..
No nyt on kaikki pahat asiat sitten peruttu. Musklandiassa sataa tästä eteenpäin vain kultaa ja mirhamia.
Teslalla alkoi tuhon tie Euroopassa – VW:n ID.3 runttasi ohi parissa kuukaudessa
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/9be57846-c9df-4f9d-9491-3deae7bd44f7?ref=ampparit:776e
Tesla siis kasvatti myyntiään Euroopassa mukavasti samaan aikaan, kun Euroopan markkina supistui neljäsosalla. Euroopan tehdas starttaa kuluvana vuonna. Mitäpä muutakaan tämä voi tarkoittaa kuin Teslan tuhoa.
Todella hieno juttu, että muutakin valmistajat alkavat saamaan tavaraa ulos tuutista ikuisten puheiden sijaan. Mutta jos katsotaan globaaleja myyntilukuja, niin ID3 möi alle kuudesosan siitä, mitä Model 3 ja selvästi vähemmän, kuin Model Y.
https://www.statista.com/statistics/960121/sales-of-all-electric-vehicles-worldwide-by-model/
ID3:n hienoja lukuja tahraa hieman se, että Euroopan laajuisesti neljännes ja joillain markkinoilla jopa puolet "myydyistä" autoista "myytiin" itse asiassa VW:n jälleenmyyjille. Teslahan raportoi ainoastaan asiakkaille toimitettujen autojen määrän, eikä heillä jälleenmyyntiverkostoa edes ole.
https://cleantechnica.com/2021/02/19/how-many-volkswagen-id3-sales-volkswagen-sales-to-itself/
Siinähän ei ole sinällään mitään ihmeellistä, että autovalmistajat tuuttaavat jälleenmyyntiverkostonsa täyteen autojaan, mutta nuo luvut ovat tässä tapauksessa niin suuria, että taustalla on todennäköisesti ollut myös muita syitä. On esimerkiksi spekuloitu, että syynä on ollut EU:n päästösakkojen välttely.
Mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan eri valmistajien myyntimäärät kehittyvät jatkossa. Teslan Berliinin tehtaalla on varmasti ihan mukava lisä heidän myyntimääriinsä. Selvää on kuitenkin, että Teslan massiiviset markkinaosuudet tulevat laskemaan jatkossakin, koska markkina kasvaa niin kovaa vauhtia, ettei kukaan yksittäinen toimija pysty niitä kyllästämään, vaikka kysyntää olisikin.
Muistutuksena: "Tesla's mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy."
Kehityskulku näyttää ihan mukavalta..
Mielenkiintoista tosiaan nähdä, miten sähköautomarkkina etenee.
Model S Plaid+ hinnan korotus on yksi uutisoinnin kummallisuuksista, mitkä aina minua ihmetyttävät. Uutisoidaan sellaisen auton hinnan korotuksesta, jota ei vielä ole edes myynnissä. Olin lukevinani jostain, vaan en muista mistä, että kyseisen mallin voi saada vasta 2022. Eikö ole oudon aikaista julkaista hinnan korotusuutinen nyt, yli vuosi etukäteen. Vielähän hintaa ehtii muutella moneen kertaan sitä ennen.
Luulisi, että Porsche saattaisi olla menestyksekäs kilpailija ässälle vahvan brändinsä takia ja kun hintakin on ässän tasolla. Mutta en tiedä, kun en itse ymmärrä, mikä tuon genren autoissa on in ja mikä out. Suunnilleen saman näköisiä ovat päältä päin, mutta Porsche on ilmeikkäänpi sisältä. Minä kylläkin pidän äksän pelkistetystä sisäilmeestä ja sehän on samanlainen kuin ässässä. Tosin face lift interiööri on muuttunut nykyisestä mm. irtotablettinäytön osalta, mistä en pidä,
Olin minäkin liikenteessä viime tiistaina pöllyävän lumen keskellä. Nyt tuli ensimmäinen pidemmän taipaleen reissu, jossa piti ihan vain lataamisen takia olla parkissa ja autossa istuskella odottamassa. Mutta isosti oli syynä koronarajoitukset. Ei ollut abcllä Akaassa lounasta, vain kaffet sai.
Olin kotimatkalla ja latasin akun Toijalassa 60% varaukseen 45min istuskelulla ja auto näytti, että sillä latauksella 230km päässä kotona on 3% jäljellä. Mutta myöhemmin ilmeni, että ei riitäkään perille ja piti pysähtyä toisen kerran lataamaan vähän lisää ja siihen meni varttitunti, jossa ajassa tuli vähän enemmänkin kuin olisi välttämättä tarvinnut.
Normaalisti 60% akun varaus on riittänyt hyvin Toijalasta kotiin, mutta lumimyräkkä ja pakkanen nostivat kulutusta melko paljon vaikka nopeus oli alle 100km/h motarilla.
Ensimmäinen kerta minun sähköautoilijan uralla, kun jouduin ihan vain lataamisen takia odottelemaan noin paljon. 230km matkalla n. tunti odotusaikaa on suhteessa aika paljon. Mutta tuollainen tilanne tulee kohdalle niin harvoin, että sen kanssa voi hyvin elää, kun vastineeksi saa sähköauton muun mukavuuden ja ajamisen ilon.
Kuuntelin yhtä radio-ohjelmaa, jossa eräs heppu sanoi että Taycan ei kiinnosta häntä koska Teslalla on kuulemma kaikkein paras latausverkosto Superchargereiden myötä. Sain käsityksen että Superchargeria voi käyttää vain Teslat, mutta Tesla voi käyttää kaikkia latausasemia.
Teslan latausasemat ovat tietyille pääreitelle hyvä palvelu. Eihän verkosto oikeastaan mitenkään tiheä ole, mutta ne asemat, mitä on, on sijoitettu fiksusti pitkän matkan kulkijaa varten. Mutta minäkään en muuten pysty niitä hyödyntämään. Etu on myös se, että latauspisteitä on aina useita, Hirvaskankaalla kylläkin vain kaksi laturia ja neljä piuhaa. Yhdessä laturissa on aina kaksi latauspistettä ja jos kummassakin on auto, latausteho laskee siis puoleen n. 60kW:iin. Suomessa taitaa olla vain yksi V3 version latausasema, muut ovat muistaakseni 120kW teholla.
Muita latausasemia on paljon tieheämmin ja niistäkin uusimmat ovat yli 100kW latureita. Vanhimmat nopeahkot ovat 50kW.
Teslan latausliitin on type 2 paitsi M3 CCS. Muiden autojen ei anneta ladata Yeslan asemissa, teknisesti se olisi ihan mahdollista. Laturithan eivät anna virtaa ennen kuin auto ja asema ovat vaihtaneet tietoja ja Tesla estää muiden kuin Teslojen lataamisen. Paitsi on jotain poikkeuksia, mutta en tiedä, millä perusteella. Teslan esto muiden kuin Teslojen lataaminen kyllä sotii Muskin ilmoitusta vastaan, kun hän sanoo Teslan ennen kaikkea pyrkivän edistämään sähköautoilun yleistymistä.
Muut latauspalvelujen tarjoajat eivät estä Teslojen lataamista, joten Teslaa voi ladata muuaallakin.
Toisaalta latausasemia tarvitsee vain, jos ajaa pitkiä matkoja tai jos kotona/töissä ei voi ladata.
Onhan niinkin, että ihminen voi haluta jotakin ja perustelee sen sitten ikään kuin jollain järkisyyllä, onpa se sitten hyvin perusteltu tai ei.
Edit: Model S & X joutuu käyttämään adapteria liitännässä muiden latureiden kanssa, koska Type 2 liitin on hidaslatausliitin normaalisti. Samoin muihin autoihin tarvittaisiin adapteri. Teslan latureissa on kyllä toinenkin kaapeli, taitaa olla CHAdeMO.
Okei, kiitos tiedoista.
@HybridRules kirjoitti:
Rajoittaa polttiksiin verrattuna yllättävän paljon sähköauton hankintaa miettivän kannalta tilannetta. Mutta muutenhan se on mukava peli, kuten kerrot...
V2 laturit ovat Suomessa 150 kilowatrisia ja V3 laturi tarjoaa jakamattoman 250 kilowattia. Hirvaskankaan neljän letkun tueksi on tulossa SC-asema Jyväskylään. Toivottavasti tyyppiä V3.
Muiden latausasemien yli 100 kilowatin laturit ovat suhteellisen harvinaisia.
Eivätköhän kaikki uudet Teslat tästä eteenpäin tarjoa Euroopassa CCS-liittimen.
Possu on tarkoitettu parin ihmisen ja golfbägin kuljettamiseen siinä missä S on helkkarin tilava kuormajuhta tuohon korimalliin nähden.
Musk kyllä kyseli muita valmistajia mukaan, mutta ei ollut kiinnostusta. Joku toinen tulokasvalmistaja on ollut jo keskusteluissa mukana. En nyt muista nimeä, mutta ei ollut mielestäni ainakaan Rivian.