@Topi27 kirjoitti:
Häiritsee tuo Teslan ilmoitus, ettei vikaa korjata Teslan kustannuksella tai korvata rahallisesti.
Usa:ssa nyt mikä vaan paska on mahdollista kun on rahaa ja rahkeita käydä oikeutta, mutta Euroopassa Eu:n alueella myytävät tuotteet ja palvelut nähdäkseni velvoitetaan korjaamaan tai rahalliseti hyvittämään mikäli tuotteessa tai palveluissa valmiste, materiaali tai suunnitteluvika vaikka virallinen takuu aika olisikin jo ohi, mikäli tuotteen oletettu käyttöikä sitä vaatii. Tästä on kuluttajariidoissa useita esim.. Miten Tesla kiertää tuon vastuun esim. Suomessa.
Liittyy juttuun:
Tesloissa vaarallinen vika, joka voi jättää kuskin tien päälle – korjauskehotus 158 000 autolle
Hallintayksikön suorittimen flash-muisti kuluu puhki ajan myötä.
Yhdysvaltain liittovaltion liikenneturvallisuusvirasto NHTSA on kehottanut Teslaa vetämään yhteensä noin 158 000 autoa korjaukseen niissä ilmenevän näyttövian vuoksi, kirjoittaa The Verge. Kosketusnäytön avulla toimivan hallintayksikön rikkoutuminen estää kuljettajaa käyttämästä auton peruutuskameraa, ilmastointia ja autopilottia. Tämä lisää onnettomuusriskiä.
Ongelman ytimessä ovat hallintayksikön suorittimissa vuosina 2012–2018 käytetyt kahdeksan gigatavun flash-muistit. Nvidia Tegra 3 -suoritin tarvitsee muistisirun täyden kapasiteetin joka kerta auton käynnistyessä, mikä kuluttaa muistia. Muistin käyttöikä loppuu NHTSA:n mukaan tavallisesti 5–6 vuoden sisällä käyttöönotosta, jonka jälkeen näyttöpaneeli voi pimentyä täysin, jättäen kuskin avuttomaksi muiden hallintalaitteiden puuttuessa.
Vika on havaittu jo aiemminkin Tesla-kuskien toimesta, kuten Vice kirjoitti vuonna 2019. Tuolloin Tesla-mekaanikko Phil Sadow sanoi, ettei auton lataustilaa voi valvoa, mikäli näyttö pimenee. Akun voi siis helposti ajaa vahingossa tyhjäksi. Hän myös sanoi, ettei Teslan takuu kata muutaman vuoden sisällä ilmenevää vikaa. Tesla-foorumilla monet käyttäjät ovat raportoineet näyttövian johtaneen myös latausongelmiin.
Nyt myös NHTSA on saanut asiasta perustavanlaatuisen varmuuden, jonka vuoksi se on käskenyt Teslaa huoltamaan vialliset autot.
Vika koskee Model S:n vuosimalleja 2012–2018 ja Model X:n vuosimalleja 2016–2018. Tesla on myöntänyt, että kaikki kyseiset muistisirut tulevat kulumaan aikanaan puhki. Yhtiö on ennustanut luvassa olevan paljon korjauksia vuosina 2020–2028, suurimman vikapiikin osuessa vuoteen 2022.
Tesla on pyrkinyt korjaamaan ongelmaa softapäivityksillä, mutta NHTSA ei usko niiden riittävän.
USAsta voi olla kaikenlaista mieltä. Yleisesti kylläkin ollaan sitä mieltä, että nimenomaan USAssa kaikki paska ei ole mahdollista vaan lakimiehet ovat koko ajan valmiina puolustamaan kuluttajaa. Esim. "kissaa ei saa kuivata mikroaaltouunissa" -varoitus tarvitaan, muuten ei hyvä heilu uunin markkinoille tuojalle, jos joku räjäyttää kissansa mikrossa.
Vaasan Oy näkyy tekevän myös "takaisin vedon". Tietyssä valmistuserässä pyöreitä näkkileipiä on todettu olevan vikaa (olikohan joku vääränlainen seesam-siemen tms). Pitääkö näkkärit käydä korjaamassa valmistajan piikkiin ennen kuin syömistä saa jatkaa?🙂
Kokemuksia pakkaskelillä: vähin erin saa tuntumaa sähköautosta pakkasilla. Torstaina latasin akun 90% varaukseen töissä. Ajoin kaupan kautta kotiin ja auto jäi yöksi ulos pihalle parkkiin eikä ollut latausvirtaan kytkettynä. Esilämmitys oli ajastettu aamuksi töihin lähtöä varten. Lähtö myöhästyi n. 10 eli lämmitys oli päällä "vähän ylimääräistä". Pakkasta perjantaina aamulla auton ulkolämpömittarin mukaan -26. Torstaina töistä pois ja perjantaina töihin ajo oli n. 18km yhteensä. Akun varaus oli töihin tullessa perjantaina 66% eli akusta oli häipynyt 24kWh (100kWh:n akku). Kesäkelillä maantienopeudella menee n. 20kWh sadan kilometrin matkalla. Perjantaina aamulla auto oli lämmin ja lähti liikkeelle kuin palmun alta.
Sähköisen voimalinjan kannalta kaikki on oikein hyvin, mutta sähköä kuluu lämmitykseen varsinkin pysäköidyssä autossa.
Harmia on ollut, kun tuulilasin päältä sulanut lumi on vetenä/sohjona valunut konepellin alle jäävään poteroon ja paakkuuntunut jäiseksi tuulilasin pyyhkijöihin yms. Se tapahtui siis lumipyrypäivien aikana. Sama ongelma taitaa olla monissa nykyautoissa, kun pyyhkijät on piilotettu konepellin helman alle. Vedenpoistokanavat oli tukossa ja oli jonkinmoinen homma putsata paikat. Ei liity sähköautoon sinänsä.
Toinen hankaluus on karmittomat etuovien ikkunat. Ikkunahan laskeutuu vähän alas oven auetessa ja sulkemisen jälkeen ikkunalasi nousee ylös korissa olevaan uraan. Tai laskeutuisi ja nousisi, jos ei olisi jäätynyt kiinni.
Takaovi ei yhtenä päivänä auennut, koska oven ja auton kyljen pintaan oli kiinnittynyt lunta ja oven anturit tulkitsivat jonkun esteen olevan auton kyljen vieressä eikä auto lähtenyt avaamaan ovea.
Autonomisen autoilun voi vielä toistaiseksi unohtaa, kun Suomeen tulee oikea talvi. Anturit ovat tukossa käytännössä koko ajan.
@HybridRules kirjoitti:
Toinen hankaluus on karmittomat etuovien ikkunat. Ikkunahan laskeutuu vähän alas oven auetessa ja sulkemisen jälkeen ikkunalasi nousee ylös korissa olevaan uraan. Tai laskeutuisi ja nousisi, jos ei olisi jäätynyt kiinni.
Näitä vähän itsekin jännittelin ennen talvea, mutta eipä ole ollut minkäänlaisia ongelmia noiden kanssa. Jotkut vetävät kuminhoitoainetta puikolla tiivisteisiin, niin ei tarraa kiinni yhtä helposti. En ole vielä jaksanut vaivautua, kun toimii ilmankin.
Takaovi ei yhtenä päivänä auennut, koska oven ja auton kyljen pintaan oli kiinnittynyt lunta ja oven anturit tulkitsivat jonkun esteen olevan auton kyljen vieressä eikä auto lähtenyt avaamaan ovea.
Oven voi "pakottaa" auki painamalla avauspainiketta keskinäytöstä, ovesta, tai ovenkarmista.
Kulutusta ja lämpeämistä on tullut testailtua nyt kylmillä. Kirjoitan jossain vaiheessa tuloksista.
@HybridRules kirjoitti:
Toinen hankaluus on karmittomat etuovien ikkunat. Ikkunahan laskeutuu vähän alas oven auetessa ja sulkemisen jälkeen ikkunalasi nousee ylös korissa olevaan uraan. Tai laskeutuisi ja nousisi, jos ei olisi jäätynyt kiinni.
Näitä vähän itsekin jännittelin ennen talvea, mutta eipä ole ollut minkäänlaisia ongelmia noiden kanssa. Jotkut vetävät kuminhoitoainetta puikolla tiivisteisiin, niin ei tarraa kiinni yhtä helposti. En ole vielä jaksanut vaivautua, kun toimii ilmankin.
Takaovi ei yhtenä päivänä auennut, koska oven ja auton kyljen pintaan oli kiinnittynyt lunta ja oven anturit tulkitsivat jonkun esteen olevan auton kyljen vieressä eikä auto lähtenyt avaamaan ovea.
Oven voi "pakottaa" auki painamalla avauspainiketta keskinäytöstä, ovesta, tai ovenkarmista.
Kulutusta ja lämpeämistä on tullut testailtua nyt kylmillä. Kirjoitan jossain vaiheessa tuloksista.
Tänään, kun yritin avata takaoven painamalla oven kahvaa, niin auto vain piipitti vastaukseksi. Olisin heittänyt kassin takapenkin lattialle, mutta laitoin sen sitten repsikan puolelle lattialle. Täytyy seuraavalla kerralla kokeilla pakko-ohjausta keskinäytöltä.
Etuovien lasit ovat tähän saakka auenneet pauketta pitäen. Repsikan oven lasi meni eilen kiinni jotenkin jumiin niin, että ajon aikana kuului melkoinen paukahdus. Luulin jo, että lasi hajosi. Kun pysähdyin katsomaan, niin lasi noussut ylös karmin ulkopuolella. Avasin ikkunan ja suljin uudestaan, niin meni ok paikoilleen eikä ole sen jälkeen oireillut. Oli varmaan jäänyt jotenkin jumiin puskemaan tiivisteuran ulkolaidan päälle. Tuntuikin ensin kuin ikkuna olisi ollut auki, mutta ei se siltä näyttänyt kuskin paikalta katsottuna.
@HybridRules kirjoitti:
Tänään, kun yritin avata takaoven painamalla oven kahvaa, niin auto vain piipitti vastaukseksi.
Se päästää varoituspiippauksen, mutta jos painiketta pitää pohjassa, niin kyllä sen pitäisi liikkua. Kts esim tämä: (Videossa on vanhanmallinen painike, mutta toimintalogiikka on edelleen sama)
Etuovien lasit ovat tähän saakka auenneet pauketta pitäen. Repsikan oven lasi meni eilen kiinni jotenkin jumiin niin, että ajon aikana kuului melkoinen paukahdus. Luulin jo, että lasi hajosi. Kun pysähdyin katsomaan, niin lasi noussut ylös karmin ulkopuolella. Avasin ikkunan ja suljin uudestaan, niin meni ok paikoilleen eikä ole sen jälkeen oireillut. Oli varmaan jäänyt jotenkin jumiin puskemaan tiivisteuran ulkolaidan päälle. Tuntuikin ensin kuin ikkuna olisi ollut auki, mutta ei se siltä näyttänyt kuskin paikalta katsottuna.
Jos sinulla on noita ongelmia, niin kuulemma lasin ja tiivisteiden putsaus sekä tiivisteiden käsittely kuminhoitopuikolla pitäisi poistaa murheet. Tietysti esilämmitys auttaa myös.
@HybridRules kirjoitti:
Tänään, kun yritin avata takaoven painamalla oven kahvaa, niin auto vain piipitti vastaukseksi.
Se päästää varoituspiippauksen, mutta jos painiketta pitää pohjassa, niin kyllä sen pitäisi liikkua. Kts esim tämä: (Videossa on vanhanmallinen painike, mutta toimintalogiikka on edelleen sama)
Etuovien lasit ovat tähän saakka auenneet pauketta pitäen. Repsikan oven lasi meni eilen kiinni jotenkin jumiin niin, että ajon aikana kuului melkoinen paukahdus. Luulin jo, että lasi hajosi. Kun pysähdyin katsomaan, niin lasi noussut ylös karmin ulkopuolella. Avasin ikkunan ja suljin uudestaan, niin meni ok paikoilleen eikä ole sen jälkeen oireillut. Oli varmaan jäänyt jotenkin jumiin puskemaan tiivisteuran ulkolaidan päälle. Tuntuikin ensin kuin ikkuna olisi ollut auki, mutta ei se siltä näyttänyt kuskin paikalta katsottuna.
Jos sinulla on noita ongelmia, niin kuulemma lasin ja tiivisteiden putsaus sekä tiivisteiden käsittely kuminhoitopuikolla pitäisi poistaa murheet. Tietysti esilämmitys auttaa myös.
Ei tuon ekan "kunnon" pakkaspäivän jälkeen ole ollut harmia. Joskus ovea avatessa on kuulunut pieni paukahdus, kun lasi on liikkunut sen pienen pätkän alas. Siis kun auto ollut pihalla ilman lämmitystä pidempään.
Onko sinulla ollut parkkihalleissa tilanteita? Minulla oli yksi sellainen, että kun jätin auton parkkiin ja avasin takaoven, jotta sain sieltä tavaraa, niin en huomannut mitään kummallista vaan ovi nousi ihan ok ja sain kamat mukaan. Ei varmaan noussut ihan ylös, mutta siihen on jo tottunut parkkihalleissa. Mutta kun tulin takaisin autolle ja oli tarkoitus avata takaovi, niin sepä aukesikin selkeästi vähemmän kuin esim. se puoliväliin aukaisu. Syykin oli selvä: jos se olisi noussut ylemmäksi, niin se nivelkohta olisi osunut kattoon. Mutta miksi en huomannut mitään kun otin tavaroita ulos? Olikohan viereisessä paikassa vaihtunut auto, joka nyt olikin lähempänä minun autoa kuin aikaisempi? En ollut kiinnittänyt huomiota asiaan, että en tiedä. Mutta aukeaakohan takaovi erilaisilla geometrioilla niin, että se jossain tilanteessa ojentaa sitä kattoikkunan ja sivuosan niveltä ensin ja sitten nostaa koko ovea. Ja nyt sillä ei ollut tilaa ojentaa, koska oven helma olisi osunut viereiseen autoon. Ja toisaalta se yläosa olisi osunut hallin kattoon, jos ovi olisi sieltä noussut ylemmäksi. Oli todella matala tila, kun se halli on muutenkin matala ja siinä kohdassa auto oli kattopalkin alla.
Aika varovainen auto on noihin esteisiin nähden, mikä on tietysti ihan hyvä. Parkihallissa pitää aina välillä nostaa takaluukkuakin manuaalisesti vähän lisää.
Moottoritie. Kitkarenkaat. Sähköauto. Autossa erinomainen poppikone. Poppikoneessa virtuaaliset nupit kaakossa ja vain yksi korvapari vaarassa. Kuopiossa tanssii ja soi Erja Lyytinen. Ei haittaa vaikka lunta tulla tuivertaa ja kilometrejä on runsaasti edessä. Kyllä auton valinnassa painaa muutkin asiat kuin hinta.
@HybridRules kirjoitti:
Moottoritie. Kitkarenkaat. Sähköauto. Autossa erinomainen poppikone. Poppikoneessa virtuaaliset nupit kaakossa ja vain yksi korvapari vaarassa. Kuopiossa tanssii ja soi Erja Lyytinen. Ei haittaa vaikka lunta tulla tuivertaa ja kilometrejä on runsaasti edessä. Kyllä auton valinnassa painaa muutkin asiat kuin hinta.
Hellanduudelis sentään kun sinulla on niin mukavaa.
@HybridRules kirjoitti:
Moottoritie. Kitkarenkaat. Sähköauto. Autossa erinomainen poppikone. Poppikoneessa virtuaaliset nupit kaakossa ja vain yksi korvapari vaarassa. Kuopiossa tanssii ja soi Erja Lyytinen. Ei haittaa vaikka lunta tulla tuivertaa ja kilometrejä on runsaasti edessä. Kyllä auton valinnassa painaa muutkin asiat kuin hinta.
Hellanduudelis sentään kun sinulla on niin mukavaa.
Kyllä, on niin mukavaa. Auto on ihan hyvä paikka kuunnella musiikkia, kunhan voi olla volyymia tarpeeksi eli ei muita autossa häiriintymässä. Sähköauton hiljaisuus on etu tuossa. Ei tarvita välttämättä Teslaa, kunhan stereot tukee hommaa.😉
Katsoin mielenkiinnosta, mitä A BetterRoutePlanner, ABRP, antaa reittiopastukseksi (liittyen "kädettömän" Team Teslan testiajoon pohjoisessa). Se on seuraavasti:
ABRP:n reittiohjeen mukaan Model X menisi Saariselkä - Kajaani 9h 19min
Lataukset Holiday Club Saariselkä 90% akussa
Rinteenkulma Tritium, 1. välilataus (Virta, 1h 16min)
Kaakkurinkulma, Oulu, 2. välilataus (Fortum, 26min)
Ja sitten Kajaani akkua jäljellä 10%
Olen käyttänyt ARBP:tä ja se on pitänyt hyvin kutinsa. Oikea keskikulutusarvo on tietysti oleellinen tekijä. Tosielämässä ARBP:lle voi antaa oikeuden ottaa kulutus- ja akkutiedot suoraan autosta (Teslan pilvipalvelun kautta).
Keskikulutus asetettuna laskelmassa 300Wh/km. Normikulutus kesäkelillä on n. 200 -220 Wh/km. Suuret keskikulutuslukemat tulevat kaupunkinopeuksissa, kun ajonopeus on hidas. Lämmitystehoa tarvitaan suhteessa lämmitysaikaan eikä kilometreihin ja siksi keskikulutusarvot näyttävät suurta lukemaa siellä.
Kun autossa on monta matkalaista, on monen auton huurteenpoisto tiukoilla. Riippuen siitäkin, kuinka paljon kukakin hönkii ja miksi aamulla lähdettäessä.
Kävin -7 asteen pakkaskelissä viime viikolla reitin 300km sivu. Matka-ajossa motarilla kulutus ei ollut mainittavasti suurempi kuin plussakelissäkään. Keskimäärin n. 230Wh/km eli 23kW/km. Aikaisemmin tuskailin kaupunkiajon keskikulutusta -20 tai vähän alle lämpötilassa- Se oli luokkaa 390Wh/km.
Tuossa on juuri se ilmiö, mistä olen ennenkin kirjoittanut. Lämmitystehoa ei pitäisi jyvittää kilometria kohti, koska lämmitystä tarvitaan suhteessa siihen kuinka pitkä aika pitää lämmittää. Mitä hitaampi nopeus, sitä suurempi suhteellinen osuus lämmitysteholla on km-kohtaisesta kulutuksesta. -7 ei ole paljon pakkasta, mutta minulla oli lämmityslaitteessa asetus +22 ja autossa oikein mukavan lämmin. Lämmityksen takia kulutus kasvaa kaupunkipyörityksessä, mutta tasaantuu pitkällä matkalla. Ajosäde ei siis typisty niin voimakkaasti kuin kaupunkiajon aikana vaikuttaa. Tai typistyy se kaupungissa, mutta ei pitkän matkan rangessa.
Tästä tulee mieleen sivuasiana se, että Volvon lataushybridien periaate lämmittää auto polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä on erittäin perusteltu ja järkevä ratkaisu pohjoisiin oloihin.
@HybridRules kirjoitti:
Onko sinulla ollut parkkihalleissa tilanteita? Minulla oli yksi sellainen, että kun jätin auton parkkiin ja avasin takaoven, jotta sain sieltä tavaraa, niin en huomannut mitään kummallista vaan ovi nousi ihan ok ja sain kamat mukaan. Ei varmaan noussut ihan ylös, mutta siihen on jo tottunut parkkihalleissa. Mutta kun tulin takaisin autolle ja oli tarkoitus avata takaovi, niin sepä aukesikin selkeästi vähemmän kuin esim. se puoliväliin aukaisu. Syykin oli selvä: jos se olisi noussut ylemmäksi, niin se nivelkohta olisi osunut kattoon. Mutta miksi en huomannut mitään kun otin tavaroita ulos? Olikohan viereisessä paikassa vaihtunut auto, joka nyt olikin lähempänä minun autoa kuin aikaisempi? En ollut kiinnittänyt huomiota asiaan, että en tiedä. Mutta aukeaakohan takaovi erilaisilla geometrioilla niin, että se jossain tilanteessa ojentaa sitä kattoikkunan ja sivuosan niveltä ensin ja sitten nostaa koko ovea. Ja nyt sillä ei ollut tilaa ojentaa, koska oven helma olisi osunut viereiseen autoon. Ja toisaalta se yläosa olisi osunut hallin kattoon, jos ovi olisi sieltä noussut ylemmäksi. Oli todella matala tila, kun se halli on muutenkin matala ja siinä kohdassa auto oli kattopalkin alla.
Juu, siinä mekanismissa on kaksi niveltä, joita käytetään eri tavalla tilanteen mukaan. Jos auton vieressä ei ole estettä, ovi lähtee aukeamaan selvästi leveämmällä kaarella. Sitten taas jos vieressä on este, ovi lähtee nousemaan jyrkemmin ylöspäin, eikä aukea sivulle niin nopeasti.
Jos halli on matala ja vieressä on auto/este, ei ovi mahdu aukeamaan laajalla kaarella, eikä toisaalta jyrkästi ylöspäinkään, kun se oven "katto-osa" ottaa kiinni.
Ihmeempiä ongelmia ei tuon kanssa ole ollut. Toki mekanismi pelaa varman päälle, eli matalassa hallissa ei avaa ovea kokonaan, vaikka tilaa juuri ja juuri olisikin. Eipä siinä, hyvinhän siitä mahtuu, vaikkei kokonaan aukeaisikaan. Eniten tuossa ärsyttää se, että jos haluat kuitenkin "pakottaa" oven kokonaan auki nappia painamalla, täräyttää auto voimakkaan "varoituspiippauksen". Eli tämä on taas näitä pienemmällä lusikalla jaettujen varalta tehtyjä turvatoimenpiteitä, jossa henkilöä pitää varoittaa siitä, että ovi aukeaa, jos painaa avauspainiketta..
Aika varovainen auto on noihin esteisiin nähden, mikä on tietysti ihan hyvä. Parkihallissa pitää aina välillä nostaa takaluukkuakin manuaalisesti vähän lisää.
Juu, vähän ronskimpi voisi olla, mutta ehkä parempi näin päin, niin ei tule kolhuja. Onneksi luukku on todella kevyt nostaa kädellä, vaikka onkin helkkarinmoinen laitos.
Tällä palstalla useampikin kirjoittaja osaa kertoa toinen toistaan asiantuntevampia detaljeja ja korjausohjeita polttomoottorikäyttöisten autojen ominaisuuksista ja tekniikasta.
Varsinkin, jos ostaa polttisauton käytettynä ja ylläpitää sitä itse, tarvitsee nostaa harrastajuus aivan toiselle tasolle kuin sähköauton kanssa. On palveltava autoaan vuodet ympäriinsä. Uuden polttomoottoriauton ostaja pääsee vähemmällä.
Väitän, että -20 ja alle pakkasissa polttisautokuskin pitää muistaa paapoa autoaan huolella, jos aikoo sillä päästä liikkeelle aamuvarhaisella ja välttää tiellejääminen reissulla.
Sähköautokin tarvitsee kytkeä lataukseen tarpeen mukaan, mutta sähköauton tekniikkaan ei tarvitse perehtyä.
TM:n artikkeli oli jostain syystä tarkoituksellisesti kirjoitettu alleviivaamaan sähköautosta yleisesti vallalla olevia oletuksia sähköautoilun vaikeuksista.
Artikkelissa ja esim. tuossa mielipiteessä sähköautoilun harrastamisen tarpeesta minua ihmetyttää, että yhden melko kädettömän testaajaryhmän toilailuista yhdellä sähköautoyksilöllä TM julkaisee artikkelin yleisesti pätevänä testinä kaikille sähköautoille ja sähköautoilijoille.
Luulen, että voimme löytää ison läjän polttisautoja, jotka olisivat hyytyneet pakkaskeliin, jättäneet käynnistymättä aamulla, olleet kylmiä, huurteen poisto olisi tökkinyt yms. yms.
Outoa ottaa kädetön testaajaryhmä (tai sellaiseksi tekeytyvä) ja pienellä akulla varustettu sähköauto ja sitten yleistää lopputulos koskemaan sähköautoilua yleensä.
@_Quu kirjoitti:
Täydet pisteet tm sähköauto raporteista
Oliko lopputulema sinun mieleinen? Saitko artikkelista vahvistusta omalle näkemyksellesi sähköautoilusta?
Tesla herättää niin voimakkaita tunteita näiden omistajissa, että on pakko kysyä saatteko tästä pahoinvoinnista ja agressiivisesta puolustamisesta jonkinlaisen korvauksen? Muutenhan tuollaista kiihkoilua on vaikea ymmärtää menee nimittäin aika rajusti fanaattisuuden/uskonnon puolelle.
Tekniikan Maailman juttuja sähköautoista ja erityisesti kyseisestä kulkineesta luette kuin piru raamattua. Tekniikan Maailma julkaisuna koetaan sähköautovastaisena jos pureudutaan Teslan puutteisiin tai suoranaisiin ongelmiin. Pohjoisen reissu on tulkittu pelkäksi vääristelyksi vaikka se on erittäin viihdyttävästi kerrottua tarinaa. Toivoisin tämän linjan jatkuvan, tosikoille tämä on tietysti erittäin epämieluisaa luettavaa. 🙌 🙏
@_Quu kirjoitti:
Täydet pisteet tm sähköauto raporteista
Oliko lopputulema sinun mieleinen? Saitko artikkelista vahvistusta omalle näkemyksellesi sähköautoilusta?
Minä muodostan näkemystä sähköautoista alan ammattilaisten kokemuksista.
Teslankohdalla minulle myymässä tutustuminen riitti, eikä se tyydytä meidän tarpeita
@_Quu kirjoitti:
Täydet pisteet tm sähköauto raporteista
Oliko lopputulema sinun mieleinen? Saitko artikkelista vahvistusta omalle näkemyksellesi sähköautoilusta?
Tesla herättää niin voimakkaita tunteita näiden omistajissa, että on pakko kysyä saatteko tästä pahoinvoinnista ja agressiivisesta puolustamisesta jonkinlaisen korvauksen? Muutenhan tuollaista kiihkoilua on vaikea ymmärtää menee nimittäin aika rajusti fanaattisuuden/uskonnon puolelle.
Tekniikan Maailman juttuja sähköautoista ja erityisesti kyseisestä kulkineesta luette kuin piru raamattua. Tekniikan Maailma julkaisuna koetaan sähköautovastaisena jos pureudutaan Teslan puutteisiin tai suoranaisiin ongelmiin. Pohjoisen reissu on tulkittu pelkäksi vääristelyksi vaikka se on erittäin viihdyttävästi kerrottua tarinaa. Toivoisin tämän linjan jatkuvan, tosikoille tämä on tietysti erittäin epämieluisaa luettavaa. 🙌 🙏
En minä siihen omasta mielestäni voimakkaalla tunteella suhtaudu. Jos juttu olisi ollut Tesla Model 3 SR+ auton testi, niin asia olisi vähän eri kuin nyt. Jutussa esitetään Team Teslan "amatöörien" tekemä artikkeli koskemaan sähköautoa ja sen käyttöä yleisellä tasolla. Mutta ei se minua mitenkään huolestuta. Luotan siihen, että jokainen osaa antaa jutulle sen arvon, minkä se ansaitsee. Sähköautoilun tuntevalle se herättää kysymyksia, että mitä Team Tesla ajaa takaa tuolla jutulla. Sähköautoihin nurjasti suhtautuville se antaa lisää löylyä kiukaalle ja Teslaan negatiivisesti suhtautuville se antaa mielihyvää. Eli hieno artikkeli - jokaiselle jotakin.
Edit: En tarkoita, että Model 3 olisi jotenkin huono esimerkki sähköautosta, mutta tuossa mallissa on melko pieni akku ja reitti pitäisi suunnitella sen mukaan. Sähköautolla ajellessa täytyy lataukset ottaa tarkemmin huomioon kuin polttiksella tankkaukset, se on fakta. Toisaalta sähköautoilla liikkuvat tekevät niin automaattisesti, mutta ei Team Tesla, joka haluaa värittää juttuaan.
@_Quu kirjoitti:
Täydet pisteet tm sähköauto raporteista
Oliko lopputulema sinun mieleinen? Saitko artikkelista vahvistusta omalle näkemyksellesi sähköautoilusta?
Minä muodostan näkemystä sähköautoista alan ammattilaisten kokemuksista.
Teslankohdalla minulle myymässä tutustuminen riitti, eikä se tyydytä meidän tarpeita
Ketkä sinun näkemyksesi mukaan ovat "alan ammattilaisia"?
Muutekseen, ei varmaankaan ole realistista odottaa, että joku osaisi tehdä markkinoille auton, joka olisi kaikkien mielestä se parhaiten itselle sopiva. Älä hätäänny, vaikka Tesla ei tyydytäkään teidän tarpeita. Markkinoilla riittää automerkkejä. Mutta se ei ole pointti arvostaa tai ei-arvostaa jotain automerkkiä/mallia.
Alan ammattilaisia on autoja työkseen testaajat.
Sähköautoista olen suosikkini muodostanut, tuskin koskaan ostan sitäkään, lataus on vielä keskenkasvuisessa tilassa meidän kulmilla.
@_Quu kirjoitti:
Alan ammattilaisia on autoja työkseen testaajat.
Sähköautoista olen suosikkini muodostanut, tuskin koskaan ostan sitäkään, lataus on vielä keskenkasvuisessa tilassa meidän kulmilla.
Minä luulen, että en itsekään olisi hankkinut sähköautoa, jos en voisi ladata töissä tai kotona. TM:n juttu korostaa ikävästi lataamisen hankaluutta, koska sähköauton yksi parhaista puolista tosielämässä on se, että voi ladata energiaa akkuun tarvitsematta varsinaisesti mennä minnekään tankkaamaan. Jos akussa on kertalatauksella rangea vaikkapa 300km, niin aika harvakseltaan tarvitsee akkua latailla normiviikkoina useimpien meistä.
Toisaalta, jos on lähistöllä pikalatausasema tai edes hidaslatausliitäntä eli sellainen tolppa, joita on kauppojen parkkiksilla esim., niin kyllä kaupungissakin voisi pitää sähköautoa. Ja pitkille matkoille melko varmasti löytää laturit, kunhan miettii reitit sopivasti.
Tekniikan Maailman juttuja sähköautoista ja erityisesti kyseisestä kulkineesta luette kuin piru raamattua.
No se on vähän sukua sille, miten sinä luet baijerilaisten kirjoituksia, vai mitä?
Tekniikan Maailma julkaisuna koetaan sähköautovastaisena jos pureudutaan Teslan puutteisiin tai suoranaisiin ongelmiin. Pohjoisen reissu on tulkittu pelkäksi vääristelyksi vaikka se on erittäin viihdyttävästi kerrottua tarinaa. Toivoisin tämän linjan jatkuvan, tosikoille tämä on tietysti erittäin epämieluisaa luettavaa.
Model S ja X ovat saaneet päivityksiä. Sisustukset ovat vanhaa selkeästi tyylikkäämpiä ja voimalinjaa parannettu. Model S:n halvin malli omaa nyt arviolta 660 kilometrin WLTP-rangen ja kalleimman mallin vastaava on noin 200 kilometriä enemmän. Jokohan näillä TM:kin pytyisi ajamaan edes yhden reissun ilman kaikkia normaaleja dramaattisia juonenkäänteitä?
Model S:n ilmanvastuksen muotokerroin on laskenut arvoon 0,208 ja uusin lämmönhallinta on tullut mukaan. Kallein malli saanee uuden 4680-kennon.
Päivityksen yhteydessä poistuu sekin "moniongelma", josta moni kantoi kovasti huolta tuolla tämän ketjun alkupäässä eli liian halpa hinta. Hinnat ovat Suomessa nyt välillä 91-141 k€.
Olisiko tämä pitänyt tehdä aina näin? Ruotsalainen autoilija asensi suksiboksin ”väärinpäin” ja hämmästyi positiivisesti.
Sähköautoihin erikoistunut Electrek-sivusto uutisoi ruotsalaisen Peter Fritzsonin kokemuksista Tesla Model 3 -malliin asennetusta suksiboksista.
Sähköautoissa toimintamatka on monesti polttomoottoriautoja kriittisempi tarkastelukohta, ja Fritzson laski suksiboksin nostavan kulutusta 16 prosentilla, kun se oli asennettu kuljetuslaatikon valmistajan suosittelemalla tavalla.
Fritzsonin naapuri, ammatiltaan aerodynamiikan asiantuntija, oli kuitenkin ehdottanut kokeilemaan suksiboksin asentamista ”väärinpäin” eli paksumpi pää kohti menosuuntaa. Yllättäen suksiboksi lisäsikin auton kulutusta näin päin asennettuna enää vain 3,6 prosenttia.
Eroa auton kulutukseen voi pitää hyvin merkittävänä, ja todennäköisesti samanlaisiin tuloksiin polttoaineenkulutuksessa voisi päästä myös perinteisillä autoilla. Toisaalta omaa suksiboksia ei kannata lähteä asentamaan suinpäin vastoin valmistajan ohjeistusta, sillä automallien välillä voi olla suuriakin eroja boksin käyttäytymisessä esimerkiksi värinöiden suhteen. Väärinpäin asentaminen ei siis ole välttämättä turvallista.
Vaikka järki ensin sanoisikin, että suksiboksin paksumpi puoli eteenpäin luo suuremman ilmanvastuksen, muoto muistuttaa kuitenkin esimerkiksi lentokoneen siipeä ja vesipisaraa, jotka ovat äärimmäisen aerodynaamisia.
Olisiko tämä pitänyt tehdä aina näin? Ruotsalainen autoilija asensi suksiboksin ”väärinpäin” ja hämmästyi positiivisesti.
Sähköautoihin erikoistunut Electrek-sivusto uutisoi ruotsalaisen Peter Fritzsonin kokemuksista Tesla Model 3 -malliin asennetusta suksiboksista.
Sähköautoissa toimintamatka on monesti polttomoottoriautoja kriittisempi tarkastelukohta, ja Fritzson laski suksiboksin nostavan kulutusta 16 prosentilla, kun se oli asennettu kuljetuslaatikon valmistajan suosittelemalla tavalla.
Fritzsonin naapuri, ammatiltaan aerodynamiikan asiantuntija, oli kuitenkin ehdottanut kokeilemaan suksiboksin asentamista ”väärinpäin” eli paksumpi pää kohti menosuuntaa. Yllättäen suksiboksi lisäsikin auton kulutusta näin päin asennettuna enää vain 3,6 prosenttia.
Eroa auton kulutukseen voi pitää hyvin merkittävänä, ja todennäköisesti samanlaisiin tuloksiin polttoaineenkulutuksessa voisi päästä myös perinteisillä autoilla. Toisaalta omaa suksiboksia ei kannata lähteä asentamaan suinpäin vastoin valmistajan ohjeistusta, sillä automallien välillä voi olla suuriakin eroja boksin käyttäytymisessä esimerkiksi värinöiden suhteen. Väärinpäin asentaminen ei siis ole välttämättä turvallista.
Vaikka järki ensin sanoisikin, että suksiboksin paksumpi puoli eteenpäin luo suuremman ilmanvastuksen, muoto muistuttaa kuitenkin esimerkiksi lentokoneen siipeä ja vesipisaraa, jotka ovat äärimmäisen aerodynaamisia.
Juuri niin, pisaralla pidemmälle, varsinkin vauhtipisaralla🙂
Väärin päin asennettu suksiboksi on ollut tuttua huttua jo pitkään ainakin Model 3 -ajajilla. Ihmetyttää, eikö noita tosiaan testata tuulitunnelissa?
Btw, viime vuoden talousluvut olivat ihan ok. Mutta nurinhan se koko lafka on menossa ihan justiinsa, eikös joo?
"Operating cash flow less capex (free cash flow) of $2.8B in 2020
$4.9B increase in our cash and cash equivalents in Q4 to $19.4B
Free cash flow $1.9B in Q4"
$721M GAAP net income; $2.5B non-GAAP net income in 2020
$270M GAAP net income; $903M non-GAAP net income (ex-SBC*) in Q4
$575M GAAP operating income; 5.4% operating margin in Q4
SBC expense increased to $633M in Q4"
USAsta voi olla kaikenlaista mieltä. Yleisesti kylläkin ollaan sitä mieltä, että nimenomaan USAssa kaikki paska ei ole mahdollista vaan lakimiehet ovat koko ajan valmiina puolustamaan kuluttajaa. Esim. "kissaa ei saa kuivata mikroaaltouunissa" -varoitus tarvitaan, muuten ei hyvä heilu uunin markkinoille tuojalle, jos joku räjäyttää kissansa mikrossa.
Vaasan Oy näkyy tekevän myös "takaisin vedon". Tietyssä valmistuserässä pyöreitä näkkileipiä on todettu olevan vikaa (olikohan joku vääränlainen seesam-siemen tms). Pitääkö näkkärit käydä korjaamassa valmistajan piikkiin ennen kuin syömistä saa jatkaa?🙂
Kokemuksia pakkaskelillä: vähin erin saa tuntumaa sähköautosta pakkasilla. Torstaina latasin akun 90% varaukseen töissä. Ajoin kaupan kautta kotiin ja auto jäi yöksi ulos pihalle parkkiin eikä ollut latausvirtaan kytkettynä. Esilämmitys oli ajastettu aamuksi töihin lähtöä varten. Lähtö myöhästyi n. 10 eli lämmitys oli päällä "vähän ylimääräistä". Pakkasta perjantaina aamulla auton ulkolämpömittarin mukaan -26. Torstaina töistä pois ja perjantaina töihin ajo oli n. 18km yhteensä. Akun varaus oli töihin tullessa perjantaina 66% eli akusta oli häipynyt 24kWh (100kWh:n akku). Kesäkelillä maantienopeudella menee n. 20kWh sadan kilometrin matkalla. Perjantaina aamulla auto oli lämmin ja lähti liikkeelle kuin palmun alta.
Sähköisen voimalinjan kannalta kaikki on oikein hyvin, mutta sähköä kuluu lämmitykseen varsinkin pysäköidyssä autossa.
Harmia on ollut, kun tuulilasin päältä sulanut lumi on vetenä/sohjona valunut konepellin alle jäävään poteroon ja paakkuuntunut jäiseksi tuulilasin pyyhkijöihin yms. Se tapahtui siis lumipyrypäivien aikana. Sama ongelma taitaa olla monissa nykyautoissa, kun pyyhkijät on piilotettu konepellin helman alle. Vedenpoistokanavat oli tukossa ja oli jonkinmoinen homma putsata paikat. Ei liity sähköautoon sinänsä.
Toinen hankaluus on karmittomat etuovien ikkunat. Ikkunahan laskeutuu vähän alas oven auetessa ja sulkemisen jälkeen ikkunalasi nousee ylös korissa olevaan uraan. Tai laskeutuisi ja nousisi, jos ei olisi jäätynyt kiinni.
Takaovi ei yhtenä päivänä auennut, koska oven ja auton kyljen pintaan oli kiinnittynyt lunta ja oven anturit tulkitsivat jonkun esteen olevan auton kyljen vieressä eikä auto lähtenyt avaamaan ovea.
Autonomisen autoilun voi vielä toistaiseksi unohtaa, kun Suomeen tulee oikea talvi. Anturit ovat tukossa käytännössä koko ajan.
Näitä vähän itsekin jännittelin ennen talvea, mutta eipä ole ollut minkäänlaisia ongelmia noiden kanssa. Jotkut vetävät kuminhoitoainetta puikolla tiivisteisiin, niin ei tarraa kiinni yhtä helposti. En ole vielä jaksanut vaivautua, kun toimii ilmankin.
Oven voi "pakottaa" auki painamalla avauspainiketta keskinäytöstä, ovesta, tai ovenkarmista.
Kulutusta ja lämpeämistä on tullut testailtua nyt kylmillä. Kirjoitan jossain vaiheessa tuloksista.
Tänään, kun yritin avata takaoven painamalla oven kahvaa, niin auto vain piipitti vastaukseksi. Olisin heittänyt kassin takapenkin lattialle, mutta laitoin sen sitten repsikan puolelle lattialle. Täytyy seuraavalla kerralla kokeilla pakko-ohjausta keskinäytöltä.
Etuovien lasit ovat tähän saakka auenneet pauketta pitäen. Repsikan oven lasi meni eilen kiinni jotenkin jumiin niin, että ajon aikana kuului melkoinen paukahdus. Luulin jo, että lasi hajosi. Kun pysähdyin katsomaan, niin lasi noussut ylös karmin ulkopuolella. Avasin ikkunan ja suljin uudestaan, niin meni ok paikoilleen eikä ole sen jälkeen oireillut. Oli varmaan jäänyt jotenkin jumiin puskemaan tiivisteuran ulkolaidan päälle. Tuntuikin ensin kuin ikkuna olisi ollut auki, mutta ei se siltä näyttänyt kuskin paikalta katsottuna.
Karmittomat ovat tuovat tyypillisesti enemmän tai vähemmän ongelmia.
Se päästää varoituspiippauksen, mutta jos painiketta pitää pohjassa, niin kyllä sen pitäisi liikkua. Kts esim tämä: (Videossa on vanhanmallinen painike, mutta toimintalogiikka on edelleen sama)
Jos sinulla on noita ongelmia, niin kuulemma lasin ja tiivisteiden putsaus sekä tiivisteiden käsittely kuminhoitopuikolla pitäisi poistaa murheet. Tietysti esilämmitys auttaa myös.
Ei tuon ekan "kunnon" pakkaspäivän jälkeen ole ollut harmia. Joskus ovea avatessa on kuulunut pieni paukahdus, kun lasi on liikkunut sen pienen pätkän alas. Siis kun auto ollut pihalla ilman lämmitystä pidempään.
Onko sinulla ollut parkkihalleissa tilanteita? Minulla oli yksi sellainen, että kun jätin auton parkkiin ja avasin takaoven, jotta sain sieltä tavaraa, niin en huomannut mitään kummallista vaan ovi nousi ihan ok ja sain kamat mukaan. Ei varmaan noussut ihan ylös, mutta siihen on jo tottunut parkkihalleissa. Mutta kun tulin takaisin autolle ja oli tarkoitus avata takaovi, niin sepä aukesikin selkeästi vähemmän kuin esim. se puoliväliin aukaisu. Syykin oli selvä: jos se olisi noussut ylemmäksi, niin se nivelkohta olisi osunut kattoon. Mutta miksi en huomannut mitään kun otin tavaroita ulos? Olikohan viereisessä paikassa vaihtunut auto, joka nyt olikin lähempänä minun autoa kuin aikaisempi? En ollut kiinnittänyt huomiota asiaan, että en tiedä. Mutta aukeaakohan takaovi erilaisilla geometrioilla niin, että se jossain tilanteessa ojentaa sitä kattoikkunan ja sivuosan niveltä ensin ja sitten nostaa koko ovea. Ja nyt sillä ei ollut tilaa ojentaa, koska oven helma olisi osunut viereiseen autoon. Ja toisaalta se yläosa olisi osunut hallin kattoon, jos ovi olisi sieltä noussut ylemmäksi. Oli todella matala tila, kun se halli on muutenkin matala ja siinä kohdassa auto oli kattopalkin alla.
Aika varovainen auto on noihin esteisiin nähden, mikä on tietysti ihan hyvä. Parkihallissa pitää aina välillä nostaa takaluukkuakin manuaalisesti vähän lisää.
Moottoritie. Kitkarenkaat. Sähköauto. Autossa erinomainen poppikone. Poppikoneessa virtuaaliset nupit kaakossa ja vain yksi korvapari vaarassa. Kuopiossa tanssii ja soi Erja Lyytinen. Ei haittaa vaikka lunta tulla tuivertaa ja kilometrejä on runsaasti edessä. Kyllä auton valinnassa painaa muutkin asiat kuin hinta.
Hellanduudelis sentään kun sinulla on niin mukavaa.
Kyllä, on niin mukavaa. Auto on ihan hyvä paikka kuunnella musiikkia, kunhan voi olla volyymia tarpeeksi eli ei muita autossa häiriintymässä. Sähköauton hiljaisuus on etu tuossa. Ei tarvita välttämättä Teslaa, kunhan stereot tukee hommaa.😉
Katsoin mielenkiinnosta, mitä A BetterRoutePlanner, ABRP, antaa reittiopastukseksi (liittyen "kädettömän" Team Teslan testiajoon pohjoisessa). Se on seuraavasti:
ABRP:n reittiohjeen mukaan Model X menisi Saariselkä - Kajaani 9h 19min
Lataukset Holiday Club Saariselkä 90% akussa
Rinteenkulma Tritium, 1. välilataus (Virta, 1h 16min)
Kaakkurinkulma, Oulu, 2. välilataus (Fortum, 26min)
Ja sitten Kajaani akkua jäljellä 10%
Olen käyttänyt ARBP:tä ja se on pitänyt hyvin kutinsa. Oikea keskikulutusarvo on tietysti oleellinen tekijä. Tosielämässä ARBP:lle voi antaa oikeuden ottaa kulutus- ja akkutiedot suoraan autosta (Teslan pilvipalvelun kautta).
Keskikulutus asetettuna laskelmassa 300Wh/km. Normikulutus kesäkelillä on n. 200 -220 Wh/km. Suuret keskikulutuslukemat tulevat kaupunkinopeuksissa, kun ajonopeus on hidas. Lämmitystehoa tarvitaan suhteessa lämmitysaikaan eikä kilometreihin ja siksi keskikulutusarvot näyttävät suurta lukemaa siellä.
Kun autossa on monta matkalaista, on monen auton huurteenpoisto tiukoilla. Riippuen siitäkin, kuinka paljon kukakin hönkii ja miksi aamulla lähdettäessä.
Kävin -7 asteen pakkaskelissä viime viikolla reitin 300km sivu. Matka-ajossa motarilla kulutus ei ollut mainittavasti suurempi kuin plussakelissäkään. Keskimäärin n. 230Wh/km eli 23kW/km. Aikaisemmin tuskailin kaupunkiajon keskikulutusta -20 tai vähän alle lämpötilassa- Se oli luokkaa 390Wh/km.
Tuossa on juuri se ilmiö, mistä olen ennenkin kirjoittanut. Lämmitystehoa ei pitäisi jyvittää kilometria kohti, koska lämmitystä tarvitaan suhteessa siihen kuinka pitkä aika pitää lämmittää. Mitä hitaampi nopeus, sitä suurempi suhteellinen osuus lämmitysteholla on km-kohtaisesta kulutuksesta. -7 ei ole paljon pakkasta, mutta minulla oli lämmityslaitteessa asetus +22 ja autossa oikein mukavan lämmin. Lämmityksen takia kulutus kasvaa kaupunkipyörityksessä, mutta tasaantuu pitkällä matkalla. Ajosäde ei siis typisty niin voimakkaasti kuin kaupunkiajon aikana vaikuttaa. Tai typistyy se kaupungissa, mutta ei pitkän matkan rangessa.
Tästä tulee mieleen sivuasiana se, että Volvon lataushybridien periaate lämmittää auto polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä on erittäin perusteltu ja järkevä ratkaisu pohjoisiin oloihin.
Juu, siinä mekanismissa on kaksi niveltä, joita käytetään eri tavalla tilanteen mukaan. Jos auton vieressä ei ole estettä, ovi lähtee aukeamaan selvästi leveämmällä kaarella. Sitten taas jos vieressä on este, ovi lähtee nousemaan jyrkemmin ylöspäin, eikä aukea sivulle niin nopeasti.
Jos halli on matala ja vieressä on auto/este, ei ovi mahdu aukeamaan laajalla kaarella, eikä toisaalta jyrkästi ylöspäinkään, kun se oven "katto-osa" ottaa kiinni.
Ihmeempiä ongelmia ei tuon kanssa ole ollut. Toki mekanismi pelaa varman päälle, eli matalassa hallissa ei avaa ovea kokonaan, vaikka tilaa juuri ja juuri olisikin. Eipä siinä, hyvinhän siitä mahtuu, vaikkei kokonaan aukeaisikaan. Eniten tuossa ärsyttää se, että jos haluat kuitenkin "pakottaa" oven kokonaan auki nappia painamalla, täräyttää auto voimakkaan "varoituspiippauksen". Eli tämä on taas näitä pienemmällä lusikalla jaettujen varalta tehtyjä turvatoimenpiteitä, jossa henkilöä pitää varoittaa siitä, että ovi aukeaa, jos painaa avauspainiketta..
Juu, vähän ronskimpi voisi olla, mutta ehkä parempi näin päin, niin ei tule kolhuja. Onneksi luukku on todella kevyt nostaa kädellä, vaikka onkin helkkarinmoinen laitos.
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautoilu-vaatii-harrastuneisuutta-ja-jonkun-mielesta-tamakin-on-varmasti-sahkoautoilua-vastustava-mielipide/?_ga=2.223325403.1546754124.1611496509-686562332.1579800563
Tällä palstalla useampikin kirjoittaja osaa kertoa toinen toistaan asiantuntevampia detaljeja ja korjausohjeita polttomoottorikäyttöisten autojen ominaisuuksista ja tekniikasta.
Varsinkin, jos ostaa polttisauton käytettynä ja ylläpitää sitä itse, tarvitsee nostaa harrastajuus aivan toiselle tasolle kuin sähköauton kanssa. On palveltava autoaan vuodet ympäriinsä. Uuden polttomoottoriauton ostaja pääsee vähemmällä.
Väitän, että -20 ja alle pakkasissa polttisautokuskin pitää muistaa paapoa autoaan huolella, jos aikoo sillä päästä liikkeelle aamuvarhaisella ja välttää tiellejääminen reissulla.
Sähköautokin tarvitsee kytkeä lataukseen tarpeen mukaan, mutta sähköauton tekniikkaan ei tarvitse perehtyä.
TM:n artikkeli oli jostain syystä tarkoituksellisesti kirjoitettu alleviivaamaan sähköautosta yleisesti vallalla olevia oletuksia sähköautoilun vaikeuksista.
Artikkelissa ja esim. tuossa mielipiteessä sähköautoilun harrastamisen tarpeesta minua ihmetyttää, että yhden melko kädettömän testaajaryhmän toilailuista yhdellä sähköautoyksilöllä TM julkaisee artikkelin yleisesti pätevänä testinä kaikille sähköautoille ja sähköautoilijoille.
Luulen, että voimme löytää ison läjän polttisautoja, jotka olisivat hyytyneet pakkaskeliin, jättäneet käynnistymättä aamulla, olleet kylmiä, huurteen poisto olisi tökkinyt yms. yms.
Outoa ottaa kädetön testaajaryhmä (tai sellaiseksi tekeytyvä) ja pienellä akulla varustettu sähköauto ja sitten yleistää lopputulos koskemaan sähköautoilua yleensä.
Täydet pisteet tm sähköauto raporteista
Oliko lopputulema sinun mieleinen? Saitko artikkelista vahvistusta omalle näkemyksellesi sähköautoilusta?
Tesla herättää niin voimakkaita tunteita näiden omistajissa, että on pakko kysyä saatteko tästä pahoinvoinnista ja agressiivisesta puolustamisesta jonkinlaisen korvauksen? Muutenhan tuollaista kiihkoilua on vaikea ymmärtää menee nimittäin aika rajusti fanaattisuuden/uskonnon puolelle.
Tekniikan Maailman juttuja sähköautoista ja erityisesti kyseisestä kulkineesta luette kuin piru raamattua. Tekniikan Maailma julkaisuna koetaan sähköautovastaisena jos pureudutaan Teslan puutteisiin tai suoranaisiin ongelmiin. Pohjoisen reissu on tulkittu pelkäksi vääristelyksi vaikka se on erittäin viihdyttävästi kerrottua tarinaa. Toivoisin tämän linjan jatkuvan, tosikoille tämä on tietysti erittäin epämieluisaa luettavaa. 🙌 🙏
Minä muodostan näkemystä sähköautoista alan ammattilaisten kokemuksista.
Teslankohdalla minulle myymässä tutustuminen riitti, eikä se tyydytä meidän tarpeita
En minä siihen omasta mielestäni voimakkaalla tunteella suhtaudu. Jos juttu olisi ollut Tesla Model 3 SR+ auton testi, niin asia olisi vähän eri kuin nyt. Jutussa esitetään Team Teslan "amatöörien" tekemä artikkeli koskemaan sähköautoa ja sen käyttöä yleisellä tasolla. Mutta ei se minua mitenkään huolestuta. Luotan siihen, että jokainen osaa antaa jutulle sen arvon, minkä se ansaitsee. Sähköautoilun tuntevalle se herättää kysymyksia, että mitä Team Tesla ajaa takaa tuolla jutulla. Sähköautoihin nurjasti suhtautuville se antaa lisää löylyä kiukaalle ja Teslaan negatiivisesti suhtautuville se antaa mielihyvää. Eli hieno artikkeli - jokaiselle jotakin.
Edit: En tarkoita, että Model 3 olisi jotenkin huono esimerkki sähköautosta, mutta tuossa mallissa on melko pieni akku ja reitti pitäisi suunnitella sen mukaan. Sähköautolla ajellessa täytyy lataukset ottaa tarkemmin huomioon kuin polttiksella tankkaukset, se on fakta. Toisaalta sähköautoilla liikkuvat tekevät niin automaattisesti, mutta ei Team Tesla, joka haluaa värittää juttuaan.
Ketkä sinun näkemyksesi mukaan ovat "alan ammattilaisia"?
Muutekseen, ei varmaankaan ole realistista odottaa, että joku osaisi tehdä markkinoille auton, joka olisi kaikkien mielestä se parhaiten itselle sopiva. Älä hätäänny, vaikka Tesla ei tyydytäkään teidän tarpeita. Markkinoilla riittää automerkkejä. Mutta se ei ole pointti arvostaa tai ei-arvostaa jotain automerkkiä/mallia.
Alan ammattilaisia on autoja työkseen testaajat.
Sähköautoista olen suosikkini muodostanut, tuskin koskaan ostan sitäkään, lataus on vielä keskenkasvuisessa tilassa meidän kulmilla.
Minä luulen, että en itsekään olisi hankkinut sähköautoa, jos en voisi ladata töissä tai kotona. TM:n juttu korostaa ikävästi lataamisen hankaluutta, koska sähköauton yksi parhaista puolista tosielämässä on se, että voi ladata energiaa akkuun tarvitsematta varsinaisesti mennä minnekään tankkaamaan. Jos akussa on kertalatauksella rangea vaikkapa 300km, niin aika harvakseltaan tarvitsee akkua latailla normiviikkoina useimpien meistä.
Toisaalta, jos on lähistöllä pikalatausasema tai edes hidaslatausliitäntä eli sellainen tolppa, joita on kauppojen parkkiksilla esim., niin kyllä kaupungissakin voisi pitää sähköautoa. Ja pitkille matkoille melko varmasti löytää laturit, kunhan miettii reitit sopivasti.
Nesteen litkua tankkiin ja menoksi, sitä saa muutamassa minuutissa, itselataava hybridi tyydyttää meidän sähköautojen ihanuuden
Vuoden 1976 tm lehden automainos.
Luulopuheet?
Puolueettomat testit?
Puolueelliset ilmoitukset?
Vai omakohtainen koeajo?
@tracktest kirjoitti:
No se on vähän sukua sille, miten sinä luet baijerilaisten kirjoituksia, vai mitä?
Noin sitä pata soimaa sitä kattilaa....
Model S ja X ovat saaneet päivityksiä. Sisustukset ovat vanhaa selkeästi tyylikkäämpiä ja voimalinjaa parannettu. Model S:n halvin malli omaa nyt arviolta 660 kilometrin WLTP-rangen ja kalleimman mallin vastaava on noin 200 kilometriä enemmän. Jokohan näillä TM:kin pytyisi ajamaan edes yhden reissun ilman kaikkia normaaleja dramaattisia juonenkäänteitä?
Model S:n ilmanvastuksen muotokerroin on laskenut arvoon 0,208 ja uusin lämmönhallinta on tullut mukaan. Kallein malli saanee uuden 4680-kennon.
Päivityksen yhteydessä poistuu sekin "moniongelma", josta moni kantoi kovasti huolta tuolla tämän ketjun alkupäässä eli liian halpa hinta. Hinnat ovat Suomessa nyt välillä 91-141 k€.
Suksiboksin muotokin on päivitetty !
https://elfordon.se/efter-svenskens-test-nu-lanseras-felvanda-takboxen/
Tässä selitys tuohon hölmön näköiseen ratkaisuun.
Olisiko tämä pitänyt tehdä aina näin? Ruotsalainen autoilija asensi suksiboksin ”väärinpäin” ja hämmästyi positiivisesti.
Sähköautoihin erikoistunut Electrek-sivusto uutisoi ruotsalaisen Peter Fritzsonin kokemuksista Tesla Model 3 -malliin asennetusta suksiboksista.
Sähköautoissa toimintamatka on monesti polttomoottoriautoja kriittisempi tarkastelukohta, ja Fritzson laski suksiboksin nostavan kulutusta 16 prosentilla, kun se oli asennettu kuljetuslaatikon valmistajan suosittelemalla tavalla.
Fritzsonin naapuri, ammatiltaan aerodynamiikan asiantuntija, oli kuitenkin ehdottanut kokeilemaan suksiboksin asentamista ”väärinpäin” eli paksumpi pää kohti menosuuntaa. Yllättäen suksiboksi lisäsikin auton kulutusta näin päin asennettuna enää vain 3,6 prosenttia.
Eroa auton kulutukseen voi pitää hyvin merkittävänä, ja todennäköisesti samanlaisiin tuloksiin polttoaineenkulutuksessa voisi päästä myös perinteisillä autoilla. Toisaalta omaa suksiboksia ei kannata lähteä asentamaan suinpäin vastoin valmistajan ohjeistusta, sillä automallien välillä voi olla suuriakin eroja boksin käyttäytymisessä esimerkiksi värinöiden suhteen. Väärinpäin asentaminen ei siis ole välttämättä turvallista.
Vaikka järki ensin sanoisikin, että suksiboksin paksumpi puoli eteenpäin luo suuremman ilmanvastuksen, muoto muistuttaa kuitenkin esimerkiksi lentokoneen siipeä ja vesipisaraa, jotka ovat äärimmäisen aerodynaamisia.
Juuri niin, pisaralla pidemmälle, varsinkin vauhtipisaralla🙂
Väärin päin asennettu suksiboksi on ollut tuttua huttua jo pitkään ainakin Model 3 -ajajilla. Ihmetyttää, eikö noita tosiaan testata tuulitunnelissa?
Btw, viime vuoden talousluvut olivat ihan ok. Mutta nurinhan se koko lafka on menossa ihan justiinsa, eikös joo?
"Operating cash flow less capex (free cash flow) of $2.8B in 2020
$4.9B increase in our cash and cash equivalents in Q4 to $19.4B
Free cash flow $1.9B in Q4"
$721M GAAP net income; $2.5B non-GAAP net income in 2020
$270M GAAP net income; $903M non-GAAP net income (ex-SBC*) in Q4
$575M GAAP operating income; 5.4% operating margin in Q4
SBC expense increased to $633M in Q4"
https://tesla-cdn.thron.com/static/1LRLZK_2020_Q4_Quarterly_Update_Deck_-_Searchable_LVA2GL.pdf?xseo=&response-content-disposition=inline;filename="TSLA-Q4-2020-Update.pdf"