Tesla

1239 kommenttia
1363738394042»
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Taannoin, en muista kauanko siitä on, valittelin täällä Teslan vakionopeussäätimen toimintaa mutkaisella mökkitiellä, kun auto jarrutteli mutkissa turhan päiten. Pitkästä aikaa tänään ajoin reitin vakkari päällä edestakaisin peräkärry nupissa. Ihme ja kumma: nytkin auto hiljensi mutkiin, mutta ihan sopivasti. Vakionopeussäädin ei pyrkinyt koko aikaa pitämään nopeutta asetusarvossa 63km/h vaan jyrkemmissä kaarteissa pudotti lähelle viittäkymppiä ja sitten taas kiihdytti. Voisiko kyse olla koneoppimisesta vai onko OTA-päivitysten mukana tullut uusia algoritmejä? Ostin autoon parannetun autopilotin softapäivityksen syyskuussa, mutta en nyt ajanut autopilot päällä vaan pelkän vakkarin avulla. Aikaisemmissa autoissani vakkari ei ole puuttunut nopeuteen vaan mutkissa vauhti on tuntunut turhankin suurelta.

    Tässä yhdessä viimeisimmistä OTA-päivityksistä tuli suuri parannus AP:n toimintaan. Tästä löytyy Youtubesta jos jonkinmoista videota, missä asiaa havainnollistetaan. Itsekin huomannut, että ajaa nykyisellään paljon paremmin, kuin vielä kk sitten. Aiemmin meni esim suojateiden keskikorokkeiden vierestä vähän turhan läheltä, nyt osaa ottaa reilumman marginaalin.

    Mielenkiinnolla odotan uudelleenkirjoitetun FSD:n (neuroverkot, algoritmit, jne) virallista julkaisua. Tästähän on ollut beta-versio koekäytössä joillain valituilla henkilöillä ja toiminta on raporttien mukaan valovuoden edellä nykyistä. Auto osaa mm mennä autonomisesti risteyksistä (valo-ohjattu tai ei) siten, että esim vasemmalle kääntyessä odottaa vastaantulevan liikenteen menoa ja jopa suojatiellä kulkevia ihmisiä ennen käännöksen tekoa. Tästähän Musk kertoi jo aiemmin, että hänellä on ollut testiversio käytössä ja pystyy sen avulla ajamaan koko matkan kotoaan töihin.

    Löysin jonkun sivun netistä ja siellä on tietoa odotettavissa olevista päivityksistä. Ei ole Teslan sivu, mutta näytti olevan Muskin tviittejä kommentteina. Sanottiin Bird-eye-kuvan tulevan piakkoin, mutta jossain kommenteissa väitettiin sen tulevan vain FSD-paketin kanssa. Jos noin on, niin pitänee ehkä ostaa FSD-paketti. Volvossa minulla oli lintuperspektiivikuva ja se oli monessa tilanteessa hyödyllinen.

      
  • Juu, vaatii Muskin mukaan FSD:n.

    FSD beta osaa hanskata suht haastaviakin - siis koneelle - tilanteita:

      
  • Toinen video FSD beta:n toiminnasta:

    Kyseessä on siis nyt rajatulle testijoukolle annettu pre-production -versio, jonka avulla pian kaikille julkaistavaa järjestelmää testataan. Mittaristossa näkyvät punaiset visualisoinnit eivät ole tulossa (sellaisinaan) tuotantoversioon. Toiminta alkaa olla ihan suht hyvällä mallilla, joskin vielä kaukana täydellisestä. Joka tapauksessa aivan eri luokkaa, kuin muiden autonvalmistajien vastaavat järjestelmät.

    Waymolla, Nvidialla ja Mobileyella on myös suht hyvät järjestelmät, joita ne tulevat lisensoimaan eri autonvalmistajille vähän samaan tapaan kuin 360 kamerat, sadetunnistimet yms. Nythän viimeisimpänä Mersu luopui kisasta "jota ei voi voittaa" ja lopetti oman autonomisen teknologiansa kehityksen. Varmasti ihan hyvä ratkaisu, sillä Mobileye ja kumppanit tuovat heille totuttuun tapaan riittävän hyvän ratkaisun jossain vaiheessa, joten turha polttaa miljardeja omaan tuotekehitykseen. Näillä perinnevalmistajillahan on muutenkin tapana olla "katalogi-kokoonpanijoita", jotka tilaavat eri alihankkijoilta komponentit ja ruuvaavat ne itse suunnittelemansa korin alle kasaan. Myös moottoreita toki taitavat itse vielä suunnitella.

      
  • Ruuhkamies: "Toiminta alkaa olla ihan suht hyvällä mallilla, joskin vielä kaukana täydellisestä." Ei kai näillä argumenteilla voi toimia vaarantamatta muiden turvallisuutta. Tuskin MB vetäytyy tyyliin hävisimme kilpailun vaan sillä että järkevä autonvalmistaja ei lähde heikoille jäille epävarmoin eväin. Teslan kokeilut ovat tuottaneet paljon vahinkoja ja aina löytyy kuljettajia jotka eivät piittaa muiden turvallisuudesta vaan kokeilevat rajoja vaarantaen muiden turvallisuuden ihan vaan tyhmyyttään.

      
  • Videota on nopeutettu ?

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Ruuhkamies: "Toiminta alkaa olla ihan suht hyvällä mallilla, joskin vielä kaukana täydellisestä." Ei kai näillä argumenteilla voi toimia vaarantamatta muiden turvallisuutta.

    Sen epätäydellisyyden takia kuljettaja onkin edelleen vastuussa auton hallinnasta ja tämä hänelle myös ilmoitetaan. Mikään avustinjärjestelmä ei ole täydellinen, kuten ei ihmiskuljettajakaan, mutta jo "riittävän hyvä" avustaa arjessa kummasti.

    Tuskin MB vetäytyy tyyliin hävisimme kilpailun vaan sillä että järkevä autonvalmistaja ei lähde heikoille jäille epävarmoin eväin.

    Itse asiassa tuo mainitsemani uutinen on sittemmin kumottu, eli MB jatkaa vielä kehitystyötään. Toivotaan, että kehittävät helkkarin hyvän järjestelmän.

    Teslan kokeilut ovat tuottaneet paljon vahinkoja ja aina löytyy kuljettajia jotka eivät piittaa muiden turvallisuudesta vaan kokeilevat rajoja vaarantaen muiden turvallisuuden ihan vaan tyhmyyttään.

    Ei, vaan Teslan järjestelmää ohjeiden vastaisesti käyttäneet henkilöt ovat tuottaneet vahinkoja. Oli autossa autonomiaa tai ei, ihminen voi aina olla se heikoin lenkki. Nythän tässä nimenomaan ollaan matkalla suuntaan, jossa tämä lenkki saadaan pois yhtälöstä.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Videota on nopeutettu ?

    Kyllä.

    Jos asia kiinnostaa, niin tässä pidempi pätkä, jota ei ole hidastettu. Lisäksi ajoa päiväaikaan ja myös useampikaistaisella tiellä, niin näkee noita automaattisia kaistanvaihtoja yms.

      
  • Teslan lämpöpumppu on aika pitkälle mietitty paketti. Se osaa mm. kerätä kabiinista aurinkoisina talvipäivinä lämpöä ajoakkuun parkissa ja ottaa sitä kilowattien verran takaisin käytöön, kun lähdetään ajamaan. Ajoakku toimii siis myös lämpöakkuna.

    https://insideevs.com/news/452464/tesla-model-y-heat-pump-system-details/

      
  • @NHB kirjoitti:
    Teslan lämpöpumppu on aika pitkälle mietitty paketti. Se osaa mm. kerätä kabiinista aurinkoisina talvipäivinä lämpöä ajoakkuun parkissa ja ottaa sitä kilowattien verran takaisin käytöön, kun lähdetään ajamaan. Ajoakku toimii siis myös lämpöakkuna.

    https://insideevs.com/news/452464/tesla-model-y-heat-pump-system-details/

    Suomeenkin ennen vuodenvaihdetta tulevissa uusissa Model kolmosissa pitäisi olla myös lämpöpumppu. Mielenkiintoista nähdä miten se vaikuttaa talvikauden toimintamatkaan meikäläisissä olosuhteissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit