Tesla

2555 kommenttia
1394042444586
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Taannoin, en muista kauanko siitä on, valittelin täällä Teslan vakionopeussäätimen toimintaa mutkaisella mökkitiellä, kun auto jarrutteli mutkissa turhan päiten. Pitkästä aikaa tänään ajoin reitin vakkari päällä edestakaisin peräkärry nupissa. Ihme ja kumma: nytkin auto hiljensi mutkiin, mutta ihan sopivasti. Vakionopeussäädin ei pyrkinyt koko aikaa pitämään nopeutta asetusarvossa 63km/h vaan jyrkemmissä kaarteissa pudotti lähelle viittäkymppiä ja sitten taas kiihdytti. Voisiko kyse olla koneoppimisesta vai onko OTA-päivitysten mukana tullut uusia algoritmejä? Ostin autoon parannetun autopilotin softapäivityksen syyskuussa, mutta en nyt ajanut autopilot päällä vaan pelkän vakkarin avulla. Aikaisemmissa autoissani vakkari ei ole puuttunut nopeuteen vaan mutkissa vauhti on tuntunut turhankin suurelta.

    Tässä yhdessä viimeisimmistä OTA-päivityksistä tuli suuri parannus AP:n toimintaan. Tästä löytyy Youtubesta jos jonkinmoista videota, missä asiaa havainnollistetaan. Itsekin huomannut, että ajaa nykyisellään paljon paremmin, kuin vielä kk sitten. Aiemmin meni esim suojateiden keskikorokkeiden vierestä vähän turhan läheltä, nyt osaa ottaa reilumman marginaalin.

    Mielenkiinnolla odotan uudelleenkirjoitetun FSD:n (neuroverkot, algoritmit, jne) virallista julkaisua. Tästähän on ollut beta-versio koekäytössä joillain valituilla henkilöillä ja toiminta on raporttien mukaan valovuoden edellä nykyistä. Auto osaa mm mennä autonomisesti risteyksistä (valo-ohjattu tai ei) siten, että esim vasemmalle kääntyessä odottaa vastaantulevan liikenteen menoa ja jopa suojatiellä kulkevia ihmisiä ennen käännöksen tekoa. Tästähän Musk kertoi jo aiemmin, että hänellä on ollut testiversio käytössä ja pystyy sen avulla ajamaan koko matkan kotoaan töihin.

    Löysin jonkun sivun netistä ja siellä on tietoa odotettavissa olevista päivityksistä. Ei ole Teslan sivu, mutta näytti olevan Muskin tviittejä kommentteina. Sanottiin Bird-eye-kuvan tulevan piakkoin, mutta jossain kommenteissa väitettiin sen tulevan vain FSD-paketin kanssa. Jos noin on, niin pitänee ehkä ostaa FSD-paketti. Volvossa minulla oli lintuperspektiivikuva ja se oli monessa tilanteessa hyödyllinen.

      
  • Juu, vaatii Muskin mukaan FSD:n.

    FSD beta osaa hanskata suht haastaviakin - siis koneelle - tilanteita:

      
  • Toinen video FSD beta:n toiminnasta:

    Kyseessä on siis nyt rajatulle testijoukolle annettu pre-production -versio, jonka avulla pian kaikille julkaistavaa järjestelmää testataan. Mittaristossa näkyvät punaiset visualisoinnit eivät ole tulossa (sellaisinaan) tuotantoversioon. Toiminta alkaa olla ihan suht hyvällä mallilla, joskin vielä kaukana täydellisestä. Joka tapauksessa aivan eri luokkaa, kuin muiden autonvalmistajien vastaavat järjestelmät.

    Waymolla, Nvidialla ja Mobileyella on myös suht hyvät järjestelmät, joita ne tulevat lisensoimaan eri autonvalmistajille vähän samaan tapaan kuin 360 kamerat, sadetunnistimet yms. Nythän viimeisimpänä Mersu luopui kisasta "jota ei voi voittaa" ja lopetti oman autonomisen teknologiansa kehityksen. Varmasti ihan hyvä ratkaisu, sillä Mobileye ja kumppanit tuovat heille totuttuun tapaan riittävän hyvän ratkaisun jossain vaiheessa, joten turha polttaa miljardeja omaan tuotekehitykseen. Näillä perinnevalmistajillahan on muutenkin tapana olla "katalogi-kokoonpanijoita", jotka tilaavat eri alihankkijoilta komponentit ja ruuvaavat ne itse suunnittelemansa korin alle kasaan. Myös moottoreita toki taitavat itse vielä suunnitella.

      
  • Ruuhkamies: "Toiminta alkaa olla ihan suht hyvällä mallilla, joskin vielä kaukana täydellisestä." Ei kai näillä argumenteilla voi toimia vaarantamatta muiden turvallisuutta. Tuskin MB vetäytyy tyyliin hävisimme kilpailun vaan sillä että järkevä autonvalmistaja ei lähde heikoille jäille epävarmoin eväin. Teslan kokeilut ovat tuottaneet paljon vahinkoja ja aina löytyy kuljettajia jotka eivät piittaa muiden turvallisuudesta vaan kokeilevat rajoja vaarantaen muiden turvallisuuden ihan vaan tyhmyyttään.

      
  • Videota on nopeutettu ?

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Ruuhkamies: "Toiminta alkaa olla ihan suht hyvällä mallilla, joskin vielä kaukana täydellisestä." Ei kai näillä argumenteilla voi toimia vaarantamatta muiden turvallisuutta.

    Sen epätäydellisyyden takia kuljettaja onkin edelleen vastuussa auton hallinnasta ja tämä hänelle myös ilmoitetaan. Mikään avustinjärjestelmä ei ole täydellinen, kuten ei ihmiskuljettajakaan, mutta jo "riittävän hyvä" avustaa arjessa kummasti.

    Tuskin MB vetäytyy tyyliin hävisimme kilpailun vaan sillä että järkevä autonvalmistaja ei lähde heikoille jäille epävarmoin eväin.

    Itse asiassa tuo mainitsemani uutinen on sittemmin kumottu, eli MB jatkaa vielä kehitystyötään. Toivotaan, että kehittävät helkkarin hyvän järjestelmän.

    Teslan kokeilut ovat tuottaneet paljon vahinkoja ja aina löytyy kuljettajia jotka eivät piittaa muiden turvallisuudesta vaan kokeilevat rajoja vaarantaen muiden turvallisuuden ihan vaan tyhmyyttään.

    Ei, vaan Teslan järjestelmää ohjeiden vastaisesti käyttäneet henkilöt ovat tuottaneet vahinkoja. Oli autossa autonomiaa tai ei, ihminen voi aina olla se heikoin lenkki. Nythän tässä nimenomaan ollaan matkalla suuntaan, jossa tämä lenkki saadaan pois yhtälöstä.

      
  • @▫️ kirjoitti:
    Videota on nopeutettu ?

    Kyllä.

    Jos asia kiinnostaa, niin tässä pidempi pätkä, jota ei ole hidastettu. Lisäksi ajoa päiväaikaan ja myös useampikaistaisella tiellä, niin näkee noita automaattisia kaistanvaihtoja yms.

      
  • Teslan lämpöpumppu on aika pitkälle mietitty paketti. Se osaa mm. kerätä kabiinista aurinkoisina talvipäivinä lämpöä ajoakkuun parkissa ja ottaa sitä kilowattien verran takaisin käytöön, kun lähdetään ajamaan. Ajoakku toimii siis myös lämpöakkuna.

    https://insideevs.com/news/452464/tesla-model-y-heat-pump-system-details/

      
  • @NHB kirjoitti:
    Teslan lämpöpumppu on aika pitkälle mietitty paketti. Se osaa mm. kerätä kabiinista aurinkoisina talvipäivinä lämpöä ajoakkuun parkissa ja ottaa sitä kilowattien verran takaisin käytöön, kun lähdetään ajamaan. Ajoakku toimii siis myös lämpöakkuna.

    https://insideevs.com/news/452464/tesla-model-y-heat-pump-system-details/

    Suomeenkin ennen vuodenvaihdetta tulevissa uusissa Model kolmosissa pitäisi olla myös lämpöpumppu. Mielenkiintoista nähdä miten se vaikuttaa talvikauden toimintamatkaan meikäläisissä olosuhteissa.

      
  • FISHEV
    Posted December 3
    Elon Musk warns employees Tesla's stock could 'get crushed like a soufflé under a sledgehammer'
    "But in an email to employees Musk acknowledged that Tesla's actual profit margin is fairly low, only about 1%, and that the stock price is due to investor expectations of future profits rather than recent results."

    "If, at any point, they conclude that's not going to happen, our stock will immediately get crushed like a soufflé under a sledgehammer!" he wrote in the email, which was first reported by Electrek. Tesla did not respond to a request for comment about the email."

      
  • Kaikkihan tuon ovat varmaan nähneet, paitsi tietenkään en minä ennen kuin eilen. Minun version spoileri ei kyllä taitu vaan on kiinteä. Eikä minulla ole seitsemää paikkaa eikä ludicrous-modea.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    FISHEV
    Posted December 3
    Elon Musk warns employees Tesla's stock could 'get crushed like a soufflé under a sledgehammer'
    "But in an email to employees Musk acknowledged that Tesla's actual profit margin is fairly low, only about 1%, and that the stock price is due to investor expectations of future profits rather than recent results."

    "If, at any point, they conclude that's not going to happen, our stock will immediately get crushed like a soufflé under a sledgehammer!" he wrote in the email, which was first reported by Electrek. Tesla did not respond to a request for comment about the email."

    Vaikka SEC tutkisikin asiaa pörssiyrityksen tiedottamisvelvollisuuden rajoja arvioiden, Tällä kerralla Muskilla on hyvät edellytykset selvitä kuivin jaloin, koska hän ei ole käsittääkseni julkaissut mitään osakkeen arvoon vaikuttavaa sisäpiiritietoa vaan ainoastaan muiden analyytikoiden tapaan oman käsityksensä julkisista tiedosta.

    Aivan oikeassahan Musk on. Juuri nyt puhutaan talouskuplasta, jonka evidenssinä annetaan yli 30 Shillerin P/E. Koronaa edeltäneeseen sub-primekriisiin romahdettiin muistaakseni S&P500 P/E luvusta yli 40. Japanin Nikkei romahti 30 vuotta sitten hieman yli 100 P/E:stä eikä ole sen jälkeen vieläkään toipunut ennalleen.

    Teslan P/E on nyt 1208, joten yritystä hinnoitellaan tulevaisuudessa satakertaistuville tuotoille toimialalla, jota se ei enää omista yksin.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    FISHEV
    Posted December 3
    Elon Musk warns employees Tesla's stock could 'get crushed like a soufflé under a sledgehammer'
    "But in an email to employees Musk acknowledged that Tesla's actual profit margin is fairly low, only about 1%, and that the stock price is due to investor expectations of future profits rather than recent results."

    "If, at any point, they conclude that's not going to happen, our stock will immediately get crushed like a soufflé under a sledgehammer!" he wrote in the email, which was first reported by Electrek. Tesla did not respond to a request for comment about the email."

    Vaikka SEC tutkisikin asiaa pörssiyrityksen tiedottamisvelvollisuuden rajoja arvioiden, Tällä kerralla Muskilla on hyvät edellytykset selvitä kuivin jaloin, koska hän ei ole käsittääkseni julkaissut mitään osakkeen arvoon vaikuttavaa sisäpiiritietoa vaan ainoastaan muiden analyytikoiden tapaan oman käsityksensä julkisista tiedosta.

    Aivan oikeassahan Musk on. Juuri nyt puhutaan talouskuplasta, jonka evidenssinä annetaan yli 30 Shillerin P/E. Koronaa edeltäneeseen sub-primekriisiin romahdettiin muistaakseni S&P500 P/E luvusta yli 40. Japanin Nikkei romahti 30 vuotta sitten hieman yli 100 P/E:stä eikä ole sen jälkeen vieläkään toipunut ennalleen.

    Teslan P/E on nyt 1208, joten yritystä hinnoitellaan tulevaisuudessa satakertaistuville tuotoille toimialalla, jota se ei enää omista yksin.

    Minä aloin kuunnella uusinta Seppo Saarion kirjaa sijoittamisesta. Ikävä kyllä Teslan nimi ei vielä ole vilahtanut kuin yhden kerran luettelossa, mitä osakkeita johonkin indeksirahastoon sisältyy. Teslan osakkeen rakettimainen nousu taitaa kyllä tapahtunut tuon kirjan julkaisemisen jälkeen. Olisi ollut mielenkiintoista kuulla Saarion näkemys Teslan osakkeen elämästä.

    Kannattaneeko välttää sitä indeksiä, jossa Tesla on mukana?

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Teslan P/E on nyt 1208, joten yritystä hinnoitellaan tulevaisuudessa satakertaistuville tuotoille toimialalla, jota se ei enää omista yksin.

    Mikä se toimiala on? "Autojen valmistus" on väärä vastaus.

      
  • Joku arvioi Teslan osakkeen olevan yliarvostettu sentä pohjalta, minkä tiedämme ja aliarvostettu siltä pohjalta, mitä emme tiedä.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Teslan P/E on nyt 1208, joten yritystä hinnoitellaan tulevaisuudessa satakertaistuville tuotoille toimialalla, jota se ei enää omista yksin.

    Mikä se toimiala on? "Autojen valmistus" on väärä vastaus.

    Minkä toimialan Tesla omistaa kokonaan ei vain nyt vaan myös hintaan diskontatun näkyvissä olevan tulevaisuuden ajan? Minä en hoksaa yhtään, mutta ehkä minulla jäi jotain huomaamatta?

    Onneksi tästä ei tarvitse väitellä. Jos nykyinen arvostustaso tuntuu sinusta Elon Muskin varoituksista huolimatta houkuttelevalta, niin osta toki lisää. Minä jätän tämän tarjouksen väliin.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Joku arvioi Teslan osakkeen olevan yliarvostettu sentä pohjalta, minkä tiedämme ja aliarvostettu siltä pohjalta, mitä emme tiedä.

    Wiion lait: https://fi.wikipedia.org/wiki/Osmo_A._Wiio

    "Wiion laki tulevaisuuden ennustamisesta: ”Lähitulevaisuus yliarvioidaan ja kaukainen tulevaisuus aliarvioidaan.”"

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Kannattaneeko välttää sitä indeksiä, jossa Tesla on mukana?

    Ei, koska indeksillä olisi kömpelöä treidata ja indeksi päätyy aina lopulta markkinatuottoon, mikä on useimmille hyvä suoritus.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kannattaneeko välttää sitä indeksiä, jossa Tesla on mukana?

    Ei, koska indeksillä olisi kömpelöä treidata ja indeksi päätyy aina lopulta markkinatuottoon, mikä on useimmille hyvä suoritus.

    Vaikka indeksirahasto voi vaihtaa jonkun toisen osakkeen Teslan tilalle, niin eikö rahaston arvo kuitenkin putoa, kun Teslan osake putoaa? Ja kun Teslan osake alkaa pudota, niin eikö ole ihan mahdollista, että sitä ei haluta ostaa, jolloin se jää rahaston riippakiveksi ja kestää kauan ennen kuin rahaston arvo on taas ennallaan?

    Minusta on todennäköistä, että Teslan brändi haalenee sitä mukaa, kun muita sähköautoja tulee markkinoille. Volvo XC40 P8 on jo toimituksessa, mutta Model Y:n valmistus meikäläisille markkinoille alkaa vasta Berliinin tehtaalla eli tehdas pitää ensin saada valmiiksi. Tähän asti on pitänyt ostaa Tesla, jos on halunnut pitkällä toimintasäteellä olevan sähköauton, joka maksaa selkeästi alle 100.000,-. Nyt Volvo toi uuden katumaasturin markkinoille jo ennen Teslaa. Luulen, että kuluttajat eivät suuresti filosofoi, kuka on edellä kehitystä ja kuka ei. Riittää, että auto tarjoaa itselle sopivat ominaisuudet itselle sopivalla hinnalla. Ja vanhan brändin ystävät erityisesti saattavat asettaa etusijalle tutun merkin. XC40 P8 WLTP range on 400km eli alle Teslan, mutta 400km on jo aika riittävä. Ja enemmän kuin riittävä muuhun kuin pitkän matkan ajoon. DC-latausnopeus on 150kW parhaimmillaan eli latausinfran kehittyessä 400km rangella pärjää koko ajan paremmin.

    Osakesijoittajien ajatuksia en osaa ennakoida, mutta minun mielestäni Tesla kohtaa kiristyvää kilpailua eikä ole tähänkään saakka onnistunut tekemään tulosta. Sijoittaja ei saa osinkoa vaan pelkästään tulevaisuuden odotusarvoa. Siinä voi veikata pieleen helposti. Ehkä suuntaan tai toiseen, mutta uhkapeliä vähän muistuttaa.

      
  • muokattu 15.12.2020 14:52

    @HybridRules kirjoitti:
    Vaikka indeksirahasto voi vaihtaa jonkun toisen osakkeen Teslan tilalle, niin eikö rahaston arvo kuitenkin putoa, kun Teslan osake putoaa?

    Totta kai. Mutta indeksirahastojen idea onkin siinä, että ne eivät yritä voittaa markkinoita, vaan seurata markkinoita halvoilla ylläpitokuluilla markkinatuottoon tyytyen.

    Oikein rakennetun indeksirahaston kohtalo ei ole riippuvainen yksittäisistä yrityksistä, olivatpa ne kuinka hyviä tai huonoja tahansa. En tiedä, mihin indeksirahastoon sijoitat, mutta kun Teslan mukanaolo kiinnostaa, kyse lienee isoista amerikkalaisista indekseistä. Kotoinen OMXH 25 on selvästi volatiilimpi ja siinä yhden yrityksen osuus on selvästi suurempi kuin jossain S&P500 indeksissä. Koetapa harjoitustyönä tunnistaa OMXH 25 ETF indeksirahaston arvokäyrältä se kohta, jossa Talvivaaran romahdus alkoi. On vaikea tehtävä edes nähdä yhden yrityksen täyttä katastrofia edes pienessä vain 25 osaketta käsittävässä indeksissä.

    Ja kun Teslan osake alkaa pudota, niin eikö ole ihan mahdollista, että sitä ei haluta ostaa, jolloin se jää rahaston riippakiveksi ja kestää kauan ennen kuin rahaston arvo on taas ennallaan?

    Näin käy väistämättä, koska Teslalla on varaa pudota paljon ennen kuin se putoaa pois indeksistä. Mutta kuten sanottu, indeksin elossa pysyminen eikä edes sen tuotto ole yhden yrityksen varassa. Ei minkään yrityksen, vaan kaikkien indeksiin kuluuvien yhdessä.

    General Electric on yksi viimeisimmistä isoista poistujista. Yritys, jonka ei pitänyt voida hävitä kartalta, ei mitenkään. SePe takoo ATH lukemia. Tässä kyydissä ei hermoilla päivän arvoista, vaan nautitaan kyydistä vuosia toisensa jälkeen.

    Indeksillä on hankala treidata, koska ellei osta sitä ETF:na, ei oston ja myynnin arvon määrittymisen ajankohtaa pysty määräämään tarkasti ja hommasta tulee hakuammuntaa. Samaan suuntaan johtaa eri yritysten eri suuntainen käyttäytyminen samanakin päivänä. Indeksisijoitus toimii hyvin osta-ja-unohda periaatteella. Osta-joka-kuukausi-lisää periaatteella se toimii vielä paremmin ostaen vakiosummalla eniten osuuksia silloin kun ne ovat halvimmillaan ja vähiten silloin kun ne ovat kalleimpia. Tämä tapahtuu automaattisesti edes tietämättä ennalta missä ne huippu- ja pohjakohdat ovat.

    Minusta on todennäköistä, että Teslan brändi haalenee sitä mukaa, kun muita sähköautoja tulee markkinoille.

    Näin arvelen itsekin. Teslan bisnes ei tietenkään rajoitu pelkkään autojen myyntiin, mutta kun autokaupan, softakaupan, lisenssikaupan, sähkön varastoinnin ja avaruuslentojen todellinen tuottopotentiaali alkaa paljastua, niitä osia Teslasta aletaan hinnoitella perinteisten yritysten arvostuksilla suhteessa kilpailijoihin.

    En missään tapauksessa tarkoita, että Tesla olisi huono yritys, tai tuotteet vastenmielisiä. Päinvastoin, Tesla on useammankin alan kehityksen moottori tai ainakin katalysaattori. Mutta on erittäin pieni pyöristysvirhe sanoa, että Teslaa arvostetaan nyt pelkästään sen nojalla, mitä se on luvannut tehdä eikä lainkaan sen perusteella, mitä se on jo tienannut. Siksi hinnoitteluun liittyy väistämätön riski tulevaisuuden odotusten realistisuudesta.

    Osakesijoittajien ajatuksia en osaa ennakoida, mutta minun mielestäni Tesla kohtaa kiristyvää kilpailua eikä ole tähänkään saakka onnistunut tekemään tulosta. Sijoittaja ei saa osinkoa vaan pelkästään tulevaisuuden odotusarvoa. Siinä voi veikata pieleen helposti. Ehkä suuntaan tai toiseen, mutta uhkapeliä vähän muistuttaa.

    Aivan. Tämä on pelimiesten osake.

      
  • MS:n ja MX:n tuotannossa alkaa jouluna 18 päivän tauko. Olisikohan uusi 4680-kenno tulossa tuotantoon.

      
  • @NHB kirjoitti:
    MS:n ja MX:n tuotannossa alkaa jouluna 18 päivän tauko. Olisikohan uusi 4680-kenno tulossa tuotantoon.

    Voi olla joku tekninenkin syy, koska lomautus alkaa noin myöhään ennen neljänneksen päättymistä. Tai saako jollain kirjanpitotoimilla palkkasäästöt vielä viimeisen neljänneksen tulosta parantamaan? Nythän näyttää olevan FSD:kin tilinpäätöstarjouksessa. Tuskin ihan sattumalta edellinen tarjous, jolla sai parannetun autopilotin, oli ajoitettu juuri kolmannen neljänneksen loppuun.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Vaikka indeksirahasto voi vaihtaa jonkun toisen osakkeen Teslan tilalle, niin eikö rahaston arvo kuitenkin putoa, kun Teslan osake putoaa?

    Totta kai. Mutta indeksirahastojen idea onkin siinä, että ne eivät yritä voittaa markkinoita, vaan seurata markkinoita halvoilla ylläpitokuluilla markkinatuottoon tyytyen.

    Oikein rakennetun indeksirahaston kohtalo ei ole riippuvainen yksittäisistä yrityksistä, olivatpa ne kuinka hyviä tai huonoja tahansa. En tiedä, mihin indeksirahastoon sijoitat, mutta kun Teslan mukanaolo kiinnostaa, kyse lienee isoista amerikkalaisista indekseistä. Kotoinen OMXH 25 on selvästi volatiilimpi ja siinä yhden yrityksen osuus on selvästi suurempi kuin jossain S&P500 indeksissä. Koetapa harjoitustyönä tunnistaa OMXH 25 ETF indeksirahaston arvokäyrältä se kohta, jossa Talvivaaran romahdus alkoi. On vaikea tehtävä edes nähdä yhden yrityksen täyttä katastrofia edes pienessä vain 25 osaketta käsittävässä indeksissä.

    Ja kun Teslan osake alkaa pudota, niin eikö ole ihan mahdollista, että sitä ei haluta ostaa, jolloin se jää rahaston riippakiveksi ja kestää kauan ennen kuin rahaston arvo on taas ennallaan?

    Näin käy väistämättä, koska Teslalla on varaa pudota paljon ennen kuin se putoaa pois indeksistä. Mutta kuten sanottu, indeksin elossa pysyminen eikä edes sen tuotto ole yhden yrityksen varassa. Ei minkään yrityksen, vaan kaikkien indeksiin kuluuvien yhdessä.

    General Electric on yksi viimeisimmistä isoista poistujista. Yritys, jonka ei pitänyt voida hävitä kartalta, ei mitenkään. SePe takoo ATH lukemia. Tässä kyydissä ei hermoilla päivän arvoista, vaan nautitaan kyydistä vuosia toisensa jälkeen.

    Indeksillä on hankala treidata, koska ellei osta sitä ETF:na, ei oston ja myynnin arvon määrittymisen ajankohtaa pysty määräämään tarkasti ja hommasta tulee hakuammuntaa. Samaan suuntaan johtaa eri yritysten eri suuntainen käyttäytyminen samanakin päivänä. Indeksisijoitus toimii hyvin osta-ja-unohda periaatteella. Osta-joka-kuukausi-lisää periaatteella se toimii vielä paremmin ostaen vakiosummalla eniten osuuksia silloin kun ne ovat halvimmillaan ja vähiten silloin kun ne ovat kalleimpia. Tämä tapahtuu automaattisesti edes tietämättä ennalta missä ne huippu- ja pohjakohdat ovat.

    Minusta on todennäköistä, että Teslan brändi haalenee sitä mukaa, kun muita sähköautoja tulee markkinoille.

    Näin arvelen itsekin. Teslan bisnes ei tietenkään rajoitu pelkkään autojen myyntiin, mutta kun autokaupan, softakaupan, lisenssikaupan, sähkön varastoinnin ja avaruuslentojen todellinen tuottopotentiaali alkaa paljastua, niitä osia Teslasta aletaan hinnoitella perinteisten yritysten arvostuksilla suhteessa kilpailijoihin.

    En missään tapauksessa tarkoita, että Tesla olisi huono yritys, tai tuotteet vastenmielisiä. Päinvastoin, Tesla on useammankin alan kehityksen moottori tai ainakin katalysaattori. Mutta on erittäin pieni pyöristysvirhe sanoa, että Teslaa arvostetaan nyt pelkästään sen nojalla, mitä se on luvannut tehdä eikä lainkaan sen perusteella, mitä se on jo tienannut. Siksi hinnoitteluun liittyy väistämätön riski tulevaisuuden odotusten realistisuudesta.

    Osakesijoittajien ajatuksia en osaa ennakoida, mutta minun mielestäni Tesla kohtaa kiristyvää kilpailua eikä ole tähänkään saakka onnistunut tekemään tulosta. Sijoittaja ei saa osinkoa vaan pelkästään tulevaisuuden odotusarvoa. Siinä voi veikata pieleen helposti. Ehkä suuntaan tai toiseen, mutta uhkapeliä vähän muistuttaa.

    Aivan. Tämä on pelimiesten osake.

    Minulla on ollut pienellä kuukausi"sijoituksella" oleva pankin rahastotoimeksianto, joka on prosentuaalisesti vuosien saatossa kasvanut tosi hyvin. Harmi vain, kun prosenteilla ei voi ostaa mitään. Säästösumman pienuuden takia ei pääse ostelemaan esim. humisevaa tai muuta mielenrauhaa.

    Kaikenlaisia rahastoja sun muuta on ihan liikaa, jotta niistä oikein saisi selvää, että mikä kannattaa, kun ei asiaa ole harrastanut pidempään. Nordnet puskee nimenä esiin netissä vähän joka nurkan takaa. Sen kautta lienee suosittua ostaa rahasto-osuuksia? Jos ostan osuuden rahastosta, jossa Tesla on mukana, niin minun tuurilla Teslan kurssi sortuu saman tien ja sitten joutuu odottelemaan ties kuinka kauan ennen kuin on taas lähtötilanteessa😢

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Jos ostan osuuden rahastosta, jossa Tesla on mukana, niin minun tuurilla Teslan kurssi sortuu saman tien ja sitten joutuu odottelemaan ties kuinka kauan ennen kuin on taas lähtötilanteessa😢

    Tämä riski on varsin konkreettinen, mutta syy ei ole Teslan. Osakeindeksien arvo vaihtelee lyhyellä ajalla hyvinkin levottomasti, joten kalliilla ostaneen tuotto-odotus on tietenkin halvalla ostanutta heikompi. Isot indeksit ovat nyt hyvin lähellä All Time High lukemia, joten tuotto-odotus tähän vuosikymmeneen lähtiessä oli jo selvästi edeltäjäänsä alempana ilman Teslaa ja koronaakin.

    Indeksisijoittajan ei tarvitse huolestua indeksin sisältämistä yksittäisistä yrityksistä, koska indeksi suojaa yksittäisen yrityksen riskiltä ja kk-sijoitus ajoitusriskiltä. Jäljelle jää koko markkinaa koskeva riski, jolta ei voi suojautua indeksirahastoilla. Ajoittain väistämättä toistuvia romahduksia pystyy sietämään paremmin kun muistaa ettei kyse ole nollasummapelistä vaan indeksin sisältämät yritykset tuovat joka vuosi keskimäärin 8 - 10% bruttona ja inflaatiokorjattuna noin 6.7% vuodessa lisää rahaa pottiin. Korkoa korolle ilmiön kanssa yhdessä tämä vetää nokan pinnalle "lopulta" ihan väkisin. Indeksisijoittaja jää siis melko jäätävällä todennäköisyydellä voitolle "lopulta".

    Tähänastisen historian valossa "lopulta" ei ole ollut viel ikinä enempää kuin 20 vuotta. US pörssin yli 200-vuotisesta historiasta ei löydy yhtään ainoaa 20 vuoden tappiollista jaksoa. (Ref. S&P 500).

    Pyydän anteeksi off-topikiani, mutta en kadu sitä vähääkään, jos sain yhdenkään lukijan kiinnostumaan aiheesta ja ottamaan siitä selvää paremmin aiheeseen sopivilta sivustoilta.

      
  • muokattu 18.12.2020 01:24

    @740 GLE kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Teslan P/E on nyt 1208, joten yritystä hinnoitellaan tulevaisuudessa satakertaistuville tuotoille toimialalla, jota se ei enää omista yksin.

    Mikä se toimiala on? "Autojen valmistus" on väärä vastaus.

    Minkä toimialan Tesla omistaa kokonaan ei vain nyt vaan myös hintaan diskontatun näkyvissä olevan tulevaisuuden ajan? Minä en hoksaa yhtään, mutta ehkä minulla jäi jotain huomaamatta?

    Vitsailin siitä, kun Teslaa pidetään vuoroin autofirmana, softafirmana, energiafirmana ja ties minä muuna. Totuus on tuolla jossain.

    Onneksi tästä ei tarvitse väitellä. Jos nykyinen arvostustaso tuntuu sinusta Elon Muskin varoituksista huolimatta houkuttelevalta, niin osta toki lisää. Minä jätän tämän tarjouksen väliin.

    Jep, ei tarvitse. Ostinkin juuri lisää ja parissa päivässä tullut melkein +40USD/kipale. Maanantaina tulee arviolta +100 USD lisää.

      
  • Uusimman AP:n mukaan P/E 2020 247 ja 2021e 156, EPS 2,29 ja 3,64

      
  • Giga Berlin -hankkeessa tuntuu olevan kaikenlaisia haasteita: käärmeiden hyvinvoinnista ollaan huolissaan ja nyt Tesla ei ole maksanut 100 miljoonan euron summaa, jonka on tarkoitus olla panttina sille, että on rahaa purkaa tehdyt rakennelmat, jollei tehdas saakaan lopullista rakennuslupaa. En ole tiennyt aikaisemmin, että tehtaan rakentamiselle on ollut vain alustavia lupia, joiden perusteella tiettyjä osia tehtaasta on voitu aloittaa. Kovaa peliä Berliinissä eikä tosiaan mitään tyhjätaskujen hommaa. Eikun tilamaan Model Y, toimitusajasta ei tosin ole tietoa.....

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Oletko Summonia testannut? Siis sitä ihan perusversiota, ei Advancedia? Tuo on sellainen toiminto, jonka vuoksi harkitsin aikoinaan FSD-paketin ottamista. Ihan vaan siksi, että auton saa pois ruudusta, jos joku on tuutannut aivan kuskin oveen kiinni.

    Nyt olen kokeillut Summonia muutaman kerran. Epävarmalta tuntuu, käynnistyykö vai ei.

    Joo, näin olen ymmärtänyt. Ilmeisesti ei siis vieläkään toimi luotettavasti. Sinällään tuon käyttö olisi "kerran vuodessa tai harvemmin" -kategoriaa, jolloin käynnistymistä voisi hieman odotellakin, kunhan välttyy repsikan paikalta kiipeämiseltä. Sinällään matkustamossa on kyllä niin mainiosti tilaa, ettei tuokaan mitenkään mahdoton temppu olisi.

    Tähän Summon-mietintään vähän uutta: kyllä Summon toimii, mutta pitää olla varsin lähellä autoa, kun sen käynnistää. Sitten voi hitaasti kävellä ja auto seuraa perässä. Minulla oli puhelimessa käytössä Bixby-rutiini, joka käynnisti yhden ajopäiväkirja-appin, kun auto kytkeytyi puhelimen bluetuuttiin ja se häiritsi myös Summonia. Nyt, kun kokeilen niin, että em. puhelinappi on pois päältä, niin Summon näyttää toimivan. Vaikka näytöltä voi asettaa etäisyydeksi enimmillään 12 metriä, niin kyllä key fobin kanssa pitää olla ihan auton takana 1-2 metrin päässä ennen kuin auto lähtee liikkeelle. Kauempaakin se reagoi kääntämällä peilit suppuun ja väläyttämällä hätävilkkuja, mutta ei lähtenyt liikkeelle. Metkaa oli, kun kutsuin auton sisään halliin ja se lähestyi lattialla olevaa matalaa jätepahvikasaa ja näytti, että oikea etupyörä menee pahvien yli. Mutta eipä mennytkään. Juuri ennen pahviläjää auto pysähtyi, käänsi pyöriä ja väisti pahvit....

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Jep, ei tarvitse. Ostinkin juuri lisää ja parissa päivässä tullut melkein +40USD/kipale. Maanantaina tulee arviolta +100 USD lisää.

    Hyvin vedetty. Vilpittömät onnitteluni!

    Katsoin aiemmin kertomani P/E:n Investing.comista kirjoitushetkellä, mutta tilannehan tietenkin elää sen mukaan mitä kvartaaleja on mukana ja millä päivän hinnalla.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Jep, ei tarvitse. Ostinkin juuri lisää ja parissa päivässä tullut melkein +40USD/kipale. Maanantaina tulee arviolta +100 USD lisää.

    Hyvin vedetty. Vilpittömät onnitteluni!

    Katsoin aiemmin kertomani P/E:n Investing.comista kirjoitushetkellä, mutta tilannehan tietenkin elää sen mukaan mitä kvartaaleja on mukana ja millä päivän hinnalla.

    Näkee, että minä en ymmärrä osakesysteemeistä mitään. Teslan osakehan putosi 4,5%, kun se otettiin mukaan S&P500 indeksiin. Miksi se on hyvä uutinen? Voihan osake tietysti nousta taas. Minä en osaa päätellä, mitä tuosta pudotuksesta pitäisi ajatella jatkon suhteen? Eihän 4,5% alas ole paljon, kun vertaa miten osake on noussut viime kukausina, mutta kai olisi ollut parempi, jos se olisi noussut vaikka sen 4,5%?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit