Tesla

2384 kommenttia
1383941434480
  • @HybridRules kirjoitti:
    Hintaa alentamalla pyrittäneen aina kasvattamaan kappalemääräistä myyntiä.

    Tarkoitus voi olla parantaa kannattavuutta eli oletetaan, että kasvavat myyntimäärät tuovat enemmän rahaa vaikka kate per kappale pienenee eli volyymi korvaa pienemmän yksikköhinnan.

    Toinen syy voi olla taktinen. Esim halutaan vallata uutta markkinaa tai puolustaa olemassa olevaa markkinaosuutta.

    Tesla Model S:n kohdalla hinnanalennuksen taustalla voi olla myös Elon Muskin kilpailuhenkisyys. Lucid Airin ja Taycanin rata-ajat piti jo käydä nopeasti päihittämässä Plaid-versiolla. Muskin asenteella hän ei halua hävitä näissä kisoissa parhaimmalla hevosella.

    En näe, että Model S olisi enää kaupallisesti merkittävä Teslalle - volyymit on laskussa ja liian pieniä. Tietysti on hyvä olla johtaja Large Luxury Sedan-segmentin sähköautolla USA:ssa ja varmaan sillä on pieni vaikutus muihin segmentteihin. Kuitenkin Model S:n suurin ongelma on vanha ulkonäkö ja 2016 facelift ei paljon auttanut - auto näyttää 10 vuotta vanhalta. Lucid Air varmasti huokuttelee ulkonäöllään jenkkien isompien sedanin ostajia ja tässä tunnepelissä eivät Teslan uudet akut, kierrosajat eivätkä FSD:t auta.

    Porschen brändille Model S ei voi mitään ja Taycan saattaa yllättää myyntiluvuissa, vaikka olisikin Plaidia hitaampi. Porsche 911 oli viime vuonna eniten voittoa tuottava auto, kontribuutio oli huimat 2,2 miljardia tulokseen. Muskin pitäisi ymmärtää kilpailla myös design-puolella ja palkata sieltäkin parhaat osaajat kuten teki ohjelmistopuolella kymmenen vuotta sitten. Jos Model S:ää ei saada uudistettua, saksalaiset ja Volvo/Polestarit tulevat omilla luotetuilla designeilla ohittamaan Model S:n ja Model S on sitten enemmän jo Teslan brändille taakka .

    Ehkä Roadster jatkossa ottaa kärkipaikan Teslan julkistuksissa - se ei ole enää neliovinen, mutta onko sillä hirveästi väliäkään tässä kontekstissa? Rahakkaammat kaverit kertovat, että Taycan ja Model S ovat kuitenkin liian isoja urheiluautojen esikuvaksi.

      
  • @kimmojk kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Hintaa alentamalla pyrittäneen aina kasvattamaan kappalemääräistä myyntiä.

    Tarkoitus voi olla parantaa kannattavuutta eli oletetaan, että kasvavat myyntimäärät tuovat enemmän rahaa vaikka kate per kappale pienenee eli volyymi korvaa pienemmän yksikköhinnan.

    Toinen syy voi olla taktinen. Esim halutaan vallata uutta markkinaa tai puolustaa olemassa olevaa markkinaosuutta.

    Tesla Model S:n kohdalla hinnanalennuksen taustalla voi olla myös Elon Muskin kilpailuhenkisyys. Lucid Airin ja Taycanin rata-ajat piti jo käydä nopeasti päihittämässä Plaid-versiolla. Muskin asenteella hän ei halua hävitä näissä kisoissa parhaimmalla hevosella.

    En näe, että Model S olisi enää kaupallisesti merkittävä Teslalle - volyymit on laskussa ja liian pieniä. Tietysti on hyvä olla johtaja Large Luxury Sedan-segmentin sähköautolla USA:ssa ja varmaan sillä on pieni vaikutus muihin segmentteihin. Kuitenkin Model S:n suurin ongelma on vanha ulkonäkö ja 2016 facelift ei paljon auttanut - auto näyttää 10 vuotta vanhalta. Lucid Air varmasti huokuttelee ulkonäöllään jenkkien isompien sedanin ostajia ja tässä tunnepelissä eivät Teslan uudet akut, kierrosajat eivätkä FSD:t auta.

    Porschen brändille Model S ei voi mitään ja Taycan saattaa yllättää myyntiluvuissa, vaikka olisikin Plaidia hitaampi. Porsche 911 oli viime vuonna eniten voittoa tuottava auto, kontribuutio oli huimat 2,2 miljardia tulokseen. Muskin pitäisi ymmärtää kilpailla myös design-puolella ja palkata sieltäkin parhaat osaajat kuten teki ohjelmistopuolella kymmenen vuotta sitten. Jos Model S:ää ei saada uudistettua, saksalaiset ja Volvo/Polestarit tulevat omilla luotetuilla designeilla ohittamaan Model S:n ja Model S on sitten enemmän jo Teslan brändille taakka .

    Ehkä Roadster jatkossa ottaa kärkipaikan Teslan julkistuksissa - se ei ole enää neliovinen, mutta onko sillä hirveästi väliäkään tässä kontekstissa? Rahakkaammat kaverit kertovat, että Taycan ja Model S ovat kuitenkin liian isoja urheiluautojen esikuvaksi.

    Kerrohan missä rinnakkaisuniversumissa Tesla voitti Ringillä Taycanin. Tesla yritti ja lähti häntä koipien välissä kotiin tuloksia julkistamatta.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    Kerrohan missä rinnakkaisuniversumissa Tesla voitti Ringillä Taycanin. Tesla yritti ja lähti häntä koipien välissä kotiin tuloksia julkistamatta.

    Ainakin AMS useassa artikkelissa viittaa tähän tulokseen ja Tesla itsekin julkisti tuloksia.

    https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/tesla-model-s-plaid-2021-reichweite-technik-preise/

    https://electrek.co/2019/09/19/tesla-model-s-plaid-time-nurburgring-coming-back/

    Nyt korona-aikana voi olla käytännössä hankalaa järjestää uutta show:ta Ringillä juuri nyt, mutta nämä tulokset varmaan riittävät Muskille markkinoinnista - 20 sekunnin marginaali menee joko ison petoksen tai ylivoiman puolelle. Ensi vuonna voivat käydä kokeilemassa muutkin kuskit tuotantoautolla.

      
  • Kyllähän Model S:täkin tulee uusi malli joskus. Sitä paitsi ei tuo nykyinen muotoilukaan huono ole, se vain poikkeaa totutusta automuotoilusta.

      
  • Viides perättäinen voitollinen kvartaali ja ennätysuuri voitto. Tämä aikana, jolloin koko ala on koronakurimuksessa. Ei huonosti valmistajalta, jonka haudalla jo mm. TM tanssi ja tällä palstalla muutamat ovat varsin aggressiivisesti kertoneet, kuinka Tesla vain polttaa sijoittajien ja valtion rahaa sekä Musk valehtelee kannattavuudesta. Nyt viivan alle alkaa jäämään jo ihan setelirahaa. Kuten arvata saattoi, kaksi paljon tekniikkaa jakavaa volyymimallia ja Kiinan tehdas nostavat kannattavuutta. Berliinin tehdas ja uusi akku- ja valmistusteknologia nostavat pian kannattavuutta lisää.

    https://edition.cnn.com/2020/10/21/tech/tesla-earnings/index.html

      
  • @NHB kirjoitti:
    Viides perättäinen voitollinen kvartaali ja ennätysuuri voitto. Tämä aikana, jolloin koko ala on koronakurimuksessa. Ei huonosti valmistajalta, jonka haudalla jo mm. TM tanssi ja tällä palstalla muutamat ovat varsin aggressiivisesti kertoneet, kuinka Tesla vain polttaa sijoittajien ja valtion rahaa sekä Musk valehtelee kannattavuudesta. Nyt viivan alle alkaa jäämään jo ihan setelirahaa. Kuten arvata saattoi, kaksi paljon tekniikkaa jakavaa volyymimallia ja Kiinan tehdas nostavat kannattavuutta. Berliinin tehdas ja uusi akku- ja valmistusteknologia nostavat pian kannattavuutta lisää.

    https://edition.cnn.com/2020/10/21/tech/tesla-earnings/index.html

    Yhdellä lukemisella en huomannut tietoa, tuliko voitto autoja myymällä vai päästöoikeuskaupalla? Edellinen vuosineljännes oli lehtijuttujen perusteella voitollinen päästöoikeuksien myymisen avulla.

    Tuossa jutussa mainittua täydellistä itseajamisominaisuutta kyllä kyseenalaistan. Minulla on lähes joka aamu lähtiessä yksi tai useampi kamera "blinded or blocked" ja autosteer temporary unavailable. Samoin sateisella säällä. Viimeksi Vaasasta tullessa vaikutti sitltä, että vasta-aurinko sokaisi kamerat ja navigate on autopilot putosi pois päältä. Tai paremminkin pitäisi sanoa, että navigate on autopilot putosi pois päältä pari kertaa tilanteessa, josta saattoi päätellä sen johtuvan suoraan kohti paistavasta auringosta.

      
  • @NHB kirjoitti:
    tällä palstalla muutamat ovat varsin aggressiivisesti kertoneet, kuinka Tesla vain polttaa sijoittajien ja valtion rahaa sekä Musk valehtelee kannattavuudesta.

    Omasta puolestani olen epäillyt lähinnä sijoituscasea, joka ei osu arvo-osakestrategiaani lainkaan. Nyt kun on saatu pohjalle positiivinen tulos ja Investor.com pystyy lopultakin laskemaan 16 vuotta vanhan startupin ensimmäisen P/E luvun, 1087.43 herättää enemmän pelkoa kuin ahneutta.

    Nikkei romahti 30 vuotta sitten noin kymmenesosasta tuota arvostustasoa, eikä ole vieläkään saanut tuotoillaan kurotuksi kiinni kuplaa edeltänyttä arvoa. En muista yhtään yksittäistä yritystä, joka olisi pystynyt pitämään yllä tuollaista arvostustasoa kestävästi. Siksi näen edelleenkin nykyisten omistajien suurimpana riskinä arvostustason korjautumisen kun Teslan todellinen pitkän ajan tuottopotentiaali alkaa selvitä.

    En muuta strategiaani muiden saavuttamien voittojen valossa, vaan päinvastoin onnittelen menestyjiä vilpittömästi, koska teidän voittonne ei ole minulta pois. Saatan itsekin tulla jossain vaiheessa omistajaksi jos hinta näyttää hyvää tuotto-odotusta sitten kun 5 vuoden EPS trendi ja saman ajan osinkotrendi sekä lyhennetty 5 vuoden Shillerin P/E täyttävät hakuseulani vaatimukset. Se tosin merkitsee kasvuyrityksen muuttumista arvoyritykseksi, mikä ennustaa huonoa tuotto-odotusta tänään ostavalle. Nykyisten omistajien intresseissä on siis firman pitäminen kasvuyrityksenä, joka taas pitää minut katsomossa.

    Kuulostaa tylstältä, mutta tällä tavoin voitan vertailuindeksini kestävällä tavalla. Vetäkää paremmin te jotka osaatte. Minä en uskalla, koska mielipiteiden sijasta pelaan oikealla rahalla ja lähes aina all-in.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Yhdellä lukemisella en huomannut tietoa, tuliko voitto autoja myymällä vai päästöoikeuskaupalla? Edellinen vuosineljännes oli lehtijuttujen perusteella voitollinen päästöoikeuksien myymisen avulla.

    Teslan 3Q-tulokseen vaikutti päästökaupan liikevaihto 397 miljoonaa ja ilman tätä kvartaali olisi ollut hieman miinuksella. Toisaalta Muskin omat optiot vievät tuloksesta huomattavan osuuden ja operatiivisesti homma on hyvässä kunnossa. Autojen myynti tuottaa hyvin ja tuloksen ainoana rajoitteena näyttää olevan kapasiteetti, joka on nyt merkittävästi lisääntymässä.

    Teslan yhtiön arvostuksessa on merkittävää se, että liikevaihtoa voidaan saada niin monesta kohtaa ketjua ja monet näistä eivät vaadi mitään tuotannon skaalaamista VW:n tasolle. Tesla myy kasvavasti autoja, huoltoja, aurinkopaneeleja ja energiavarastoja, mutta jatkossa voidaan myydä myös akkuja, elektroniikkaa, ohjelmistolisenssejä autonvalmistajille, enemmän päivityksiä auton omistajille ja datayhtiönä myös autovakuutuksia. Musk on jo ilmoittanut, että uudet akut ja FSD ovat myyntilistalla eikä tarkoitus ole murskata kilpailijoita. Tehtaiden perustaminen on työlästä ja kallista hommaa - parempi myydä pala patentoitua softakoodia lisenssillä kilpailijalle. Kun kilpailijat ovat vuosia jäljessä, on vaikea nähdä, mikä uhkaisi Teslan tulosta jatkossa.

    Mielenkiintoista on havaita, että ilmeisesti Tesla kohtelee ulkoista toimitusketjua paremmin kuin monet muut markkinoilla. Vaikka Tesla jatkossa kilpailee myös akkutoimittajien kanssa, nykytoimittajat mielellään tuovat uudet tuotteet Teslaan (esim. CATL LFP-akku). Tässä on iso kontrasti esimerkiksi 90-luvun Nokiaan, joka markkinajohtajana murskasi mielellään alihankkijoita.

    Ilmeisesti saksalaiset valmistajat odottavat Boschin, CATL:n ja monen muun alihankkijan tuovat innovaatiot suoraan pöytään ilman, että heidän pitää kirittää markkinaa kuten Tesla. Voin kuvitella, että saksalainen autonvalmistaja sanelee CATL:lle: "Te ette saa myydä Teslalla, kun Tesla on teidän kilpailija jatkossa ja meidän pitää saada akut todella halvalla". Seuraavalla viikolla M3:een laitetaan CATL:n LFP-akut ja M3:n hintaa lasketaan Kiinan markkinoilla.

    Nuo yksinkertaiset lehtikommentit ja analyysit Teslan tappioista kannattaa jättää omaan arvoonsa. Kyllä siellä valaistutaan, kunhan 2021 tuotannon vauhti näkyy tuloksissa ja uusia tuotteita tulee markkinoille.

      
  • Pari vuotta siinä meni, mutta nyt Tesla sen myönsi: Model 3:ssa on suunnitteluvirhe – ei kannata ajaa vesilätäkköön

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pari-vuotta-siina-meni-mutta-nyt-tesla-sen-myonsi-model-3-ssa-on-suunnitteluvirhe-ei-kannata-ajaa-vesilatakkoon/7961238

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    tällä palstalla muutamat ovat varsin aggressiivisesti kertoneet, kuinka Tesla vain polttaa sijoittajien ja valtion rahaa sekä Musk valehtelee kannattavuudesta.

    Omasta puolestani olen epäillyt lähinnä sijoituscasea, joka ei osu arvo-osakestrategiaani lainkaan. Nyt kun on saatu pohjalle positiivinen tulos ja Investor.com pystyy lopultakin laskemaan 16 vuotta vanhan startupin ensimmäisen P/E luvun, 1087.43 herättää enemmän pelkoa kuin ahneutta.

    Jos Tesla olisi pyrkinyt tuon luvun optimoimiseen, niin se olisi ollut varma tapa hävitä kilpailu. Aggressiivinen kasvu on vaatimus sille, että Tesla voi kestää kilpailun ja toimia teknologiaveturina. Kasvuyrityksen arvioiminen jo paikkansa löytäneen yrityksen tunnusluvuin ei anna mitään käyttökelpoista tietoa. Niitä jotka ovat Teslan P/E-luvutonta osaketta ostaneet, ei varmaan tällä hetkellä hirveästi harmita.

      
  • muokattu 22.10.2020 22:07

    @NHB kirjoitti:
    Kasvuyrityksen arvioiminen jo paikkansa löytäneen yrityksen tunnusluvuin ei anna mitään käyttökelpoista tietoa.

    Kertoohan se toki. Se kertoo mm. että kun $428 lappu tekee 39 sentin EPSin, silloin yrityksen arvostuksesta noin $4 - 6 perustuu toteutuneisiin näyttöihin ja reilut $420 lupauksiin. On eri asia keskustella niiden lupausten toteutumistodennäköisyydestä ja laittaa omaa rahaa edes yhden auton tai kesämökin verran niiden toteutumisen puolesta.

    Siitä ollaan toki samaa mieltä, että vaikka arvosijoittajan seulontakriteerit soveltuvatkin kasvuyritysten tunnistamiseen, valinta niiden kesken on parasta tehdä ihan muilla tavoilla.

    Niitä jotka ovat Teslan P/E-luvutonta osaketta ostaneet, ei varmaan tällä hetkellä hirveästi harmita.

    Juuri siksi heitä onnittelinkin. Minä en pystynyt ensin ostamaan yritystä, jolla oli mielenkiintoinen tuote ja tulos miinuksella. Sitten en pystynyt ostamaan yritystä, jonka tuote selvästi kelpasi markkinoille, mutta joka joutui tekemään annin toimintansa rahoittamiseksi. Nyt en pysty ostamaan yritystä, joka miljardiluokkaan kasvettuaankin hinnoitellaan yhä rajattoman kasvun startuppina. Ongelmani on siinä, etten vieläkään osaa arvioida tuottopotentiaalia. Toivotan silti onnea kaikille, jotka arvelevat osaavansa.

    Auton ostaja hyötyy tästä ilman muuta, ja on hyötynyt jo, kävi sijoittajien miten tahansa.

      
  • muokattu 22.10.2020 22:14

    @740 GLE kirjoitti:

    Auton ostaja hyötyy tästä ilman muuta, ja on hyötynyt jo, kävi sijoittajien miten tahansa.

    Kiinnostaa, millä tavalla auton ostaja hyötyy Teslan osakkeen pörssikurssin tasosta? Minä olen ajatellut asian niin, että Model X on minulle sopiva auto Teslan pörssikurssista huolimatta.

    Ei kai Teslan (autojen) hinnan alentaminenkaan pörssikursseista riipu?

    Minä olen aina ollut autojen suhteen "liikkuva äänestäjä" enkä ottanut nyt Teslaa siksi, että fanittaisin Teslaa vaan, koska halusin täyssähköauton mieluummin kuin ladattavan hybridin ja Model X oli ainoa, siis ainoa, markkinoilla oleva, joka sopi kriteereihini. Pörssikurssilla ei ollut asiassa mitään osaa. Ja seuraava auto ei välttämättä ole Tesla. Mutta voi hyvin ollakin, en ole ollenkaan pettynyt X:ään.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Auton ostaja hyötyy tästä ilman muuta, ja on hyötynyt jo, kävi sijoittajien miten tahansa.

    Kiinnostaa, millä tavalla auton ostaja hyötyy Teslan osakkeen pörssikurssin tasosta? Minä olen ajatellut asian niin, että Model X on minulle sopiva auto Teslan pörssikurssista huolimatta.

    Ei kai Teslan (autojen) hinnan alentaminenkaan pörssikursseista riipu?

    Minä olen aina ollut autojen suhteen "liikkuva äänestäjä" enkä ottanut nyt Teslaa siksi, että fanittaisin Teslaa vaan, koska halusin täyssähköauton mieluummin kuin ladattavan hybridin ja Model X oli ainoa, siis ainoa, markkinoilla oleva, joka sopi kriteereihini. Pörssikurssilla ei ollut asiassa mitään osaa. Ja seuraava auto ei välttämättä ole Tesla. Mutta voi hyvin ollakin, en ole ollenkaan pettynyt X:ään.

    Sillä tavalla että osakeanneilla on saatu kerättyä riittävästi rahaa kehitystyöhön sekä toiminnan käynnistämiseen ja ylläpitoon.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Auton ostaja hyötyy tästä ilman muuta, ja on hyötynyt jo, kävi sijoittajien miten tahansa.

    Kiinnostaa, millä tavalla auton ostaja hyötyy Teslan osakkeen pörssikurssin tasosta? Minä olen ajatellut asian niin, että Model X on minulle sopiva auto Teslan pörssikurssista huolimatta.

    Ei kai Teslan (autojen) hinnan alentaminenkaan pörssikursseista riipu?

    Minä olen aina ollut autojen suhteen "liikkuva äänestäjä" enkä ottanut nyt Teslaa siksi, että fanittaisin Teslaa vaan, koska halusin täyssähköauton mieluummin kuin ladattavan hybridin ja Model X oli ainoa, siis ainoa, markkinoilla oleva, joka sopi kriteereihini. Pörssikurssilla ei ollut asiassa mitään osaa. Ja seuraava auto ei välttämättä ole Tesla. Mutta voi hyvin ollakin, en ole ollenkaan pettynyt X:ään.

    Sillä tavalla että osakeanneilla on saatu kerättyä riittävästi rahaa kehitystyöhön sekä toiminnan käynnistämiseen ja ylläpitoon.

    Onko Teslalla ollut osakeanteja nyt korkeiden kurssien aikana? Pörssikaupastahan ei heru taaloja itse firmalle.Onhan se kovasti epäsuora hyöty auton ostajalle joka tapauksessa paitsi siinä mielessä, että on jotain ostettavaa, jos kehitys on ollut pörssikurssien tuomasta helpotuksesta pääoman haalimiseen.

      
  • muokattu 22.10.2020 22:59

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Auton ostaja hyötyy tästä ilman muuta, ja on hyötynyt jo, kävi sijoittajien miten tahansa.

    Kiinnostaa, millä tavalla auton ostaja hyötyy Teslan osakkeen pörssikurssin tasosta? Minä olen ajatellut asian niin, että Model X on minulle sopiva auto Teslan pörssikurssista huolimatta.

    Ei kai Teslan (autojen) hinnan alentaminenkaan pörssikursseista riipu?

    Minä olen aina ollut autojen suhteen "liikkuva äänestäjä" enkä ottanut nyt Teslaa siksi, että fanittaisin Teslaa vaan, koska halusin täyssähköauton mieluummin kuin ladattavan hybridin ja Model X oli ainoa, siis ainoa, markkinoilla oleva, joka sopi kriteereihini. Pörssikurssilla ei ollut asiassa mitään osaa. Ja seuraava auto ei välttämättä ole Tesla. Mutta voi hyvin ollakin, en ole ollenkaan pettynyt X:ään.

    Sillä tavalla että osakeanneilla on saatu kerättyä riittävästi rahaa kehitystyöhön sekä toiminnan käynnistämiseen ja ylläpitoon.

    Onko Teslalla ollut osakeanteja nyt korkeiden kurssien aikana? Pörssikaupastahan ei heru taaloja itse firmalle.Onhan se kovasti epäsuora hyöty auton ostajalle joka tapauksessa paitsi siinä mielessä, että on jotain ostettavaa, jos kehitys on ollut pörssikurssien tuomasta helpotuksesta pääoman haalimiseen.

    Korkeallahan se kurssi on ollut jo pitkään, kai sen aikana jotain anteja on järjestetty? Tuota jälkimmäistä pointtia tarkoitin.

    Ja joo kiitos, ymmärrän miten pörssi toimii, ja missä yhteydessä firma saa rahaa, en ihan turhaan käynyt sitä ekonomikoulua 🙂

      
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Auton ostaja hyötyy tästä ilman muuta, ja on hyötynyt jo, kävi sijoittajien miten tahansa.

    Kiinnostaa, millä tavalla auton ostaja hyötyy Teslan osakkeen pörssikurssin tasosta? Minä olen ajatellut asian niin, että Model X on minulle sopiva auto Teslan pörssikurssista huolimatta.

    Ei kai Teslan (autojen) hinnan alentaminenkaan pörssikursseista riipu?

    Minä olen aina ollut autojen suhteen "liikkuva äänestäjä" enkä ottanut nyt Teslaa siksi, että fanittaisin Teslaa vaan, koska halusin täyssähköauton mieluummin kuin ladattavan hybridin ja Model X oli ainoa, siis ainoa, markkinoilla oleva, joka sopi kriteereihini. Pörssikurssilla ei ollut asiassa mitään osaa. Ja seuraava auto ei välttämättä ole Tesla. Mutta voi hyvin ollakin, en ole ollenkaan pettynyt X:ään.

    Sillä tavalla että osakeanneilla on saatu kerättyä riittävästi rahaa kehitystyöhön sekä toiminnan käynnistämiseen ja ylläpitoon.

    Onko Teslalla ollut osakeanteja nyt korkeiden kurssien aikana? Pörssikaupastahan ei heru taaloja itse firmalle.Onhan se kovasti epäsuora hyöty auton ostajalle joka tapauksessa paitsi siinä mielessä, että on jotain ostettavaa, jos kehitys on ollut pörssikurssien tuomasta helpotuksesta pääoman haalimiseen.

    Korkeallahan se kurssi on ollut jo pitkään, kai sen aikana jotain anteja on järjestetty? Tuota jälkimmäistä pointtia tarkoitin.

    Ja joo kiitos, ymmärrän miten pörssi toimii, ja missä yhteydessä firma saa rahaa, en ihan turhaan käynyt sitä ekonomikoulua 🙂

    Kunhan ajattelin "ääneen". Minä en ole käynyt ekonomikoulua, mutta joutunut tekemisiin esim. Oy:n kirjanpidon kanssa eikä minulle aina aukea ilman pohdiskeluja, miksi jotkut positiiviset asiat ovatkin itseasiassa negatiivisia ja päinvastoin. Lähinnä siis taseen tileillä. Teslassa minua on aina ihmetyttänyt, että firma pysyy pystyssä vaikka tekee tappiota. Tai jos nyt yhden vuoden on jollain lailla saanut voitollisia osavuosia, niin paljon on kertynyt tappiollisia vuosia. Investoinnit ovat kuitenkin pääasiassa taseen puolella eikä tuloksessa, mutta tuotekehitys kirjataan varmaankin enimmältään kuluiksi. Jos toiminta ei tuota tukevaa voittoa, ei investointeja voi tehdä kuin velkarahalla. Teslan pörssiarvolla ei taida olla juuri ollenkaan reaalimaailmassa vastinetta, vaan se perustuu pörssipeliin, rahahenkilöiden jonkinlaiseen uhkapeliin. Riittääkö sellainen kupla vakuuttamaan rahoittajia pitkän päälle?

    Mutta tuotteeseen kyllä uskon ja siihen, etteivät Tesla-autot häviäisi markkinoilta vaikka firma menisi nurin. Teslat siirtyisivät sitten jonkun toisen yhtiön alle. Tällä hetkellä sitä näkymää ei taida olla reaalitaloudenkaan puolella.

      
  • @kimmojk kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    Kerrohan missä rinnakkaisuniversumissa Tesla voitti Ringillä Taycanin. Tesla yritti ja lähti häntä koipien välissä kotiin tuloksia julkistamatta.

    Ainakin AMS useassa artikkelissa viittaa tähän tulokseen ja Tesla itsekin julkisti tuloksia.

    https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/tesla-model-s-plaid-2021-reichweite-technik-preise/

    https://electrek.co/2019/09/19/tesla-model-s-plaid-time-nurburgring-coming-back/

    Nyt korona-aikana voi olla käytännössä hankalaa järjestää uutta show:ta Ringillä juuri nyt, mutta nämä tulokset varmaan riittävät Muskille markkinoinnista - 20 sekunnin marginaali menee joko ison petoksen tai ylivoiman puolelle. Ensi vuonna voivat käydä kokeilemassa muutkin kuskit tuotantoautolla.

    Pelkää Muskin Mainostusta joka ei edes perustunu tuotantoautoon vaan perä muutettiin penkit revittiin pois ja alle laitettiin erikoisleveät pehmeänseoksen licksit.
    Eikä ringiltä ole edes Teslan virallista aikaa vaan aika perustui jonkun Tesla fanin kellotteluun ja tvitteröintiin.

    Oikeita tuloksia samanaikaisella testillä Taycan pyyhki Teslalla lattioita ja Taycanilla voi radalla ajaa akkunsa tyhjäksi kierrosnopeuden säilyessä kun Tesla käskee jäähdyttelemään. Alla linkki Samanaikaiseen autojen testiin.

    Top Gearin numeroiden valossa Porsche Taycan on otsikonmukaista Teslaa nopeampi kaikilla mitatuilla tasoilla, joista merkittävimmiksi voidaan nostaa 0-100 km/h kiihtyvyyden sekä varttimailin kilpailumatkan.

    https://www.sahkoautoilija.fi/porsche-taycan-on-top-gear-lehden-mukaan-tesla-model-sn-voittaja/

    Tuolla keskusteluista löytyy teslan rengas ja muuta viritystä ja toteamus pitkän ketjun lopuksi Taycanin olleen nopeampi.

    https://www.autostadium.fi/index.php?PHPSESSID=mgqj7cdvq2i3u6v6vrl5qp4qi2&topic=3138.260

      
  • muokattu 22.10.2020 23:53

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    Auton ostaja hyötyy tästä ilman muuta, ja on hyötynyt jo, kävi sijoittajien miten tahansa.

    Kiinnostaa, millä tavalla auton ostaja hyötyy Teslan osakkeen pörssikurssin tasosta? Minä olen ajatellut asian niin, että Model X on minulle sopiva auto Teslan pörssikurssista huolimatta.

    Ei kai Teslan (autojen) hinnan alentaminenkaan pörssikursseista riipu?

    Minä olen aina ollut autojen suhteen "liikkuva äänestäjä" enkä ottanut nyt Teslaa siksi, että fanittaisin Teslaa vaan, koska halusin täyssähköauton mieluummin kuin ladattavan hybridin ja Model X oli ainoa, siis ainoa, markkinoilla oleva, joka sopi kriteereihini. Pörssikurssilla ei ollut asiassa mitään osaa. Ja seuraava auto ei välttämättä ole Tesla. Mutta voi hyvin ollakin, en ole ollenkaan pettynyt X:ään.

    Sillä tavalla että osakeanneilla on saatu kerättyä riittävästi rahaa kehitystyöhön sekä toiminnan käynnistämiseen ja ylläpitoon.

    Onko Teslalla ollut osakeanteja nyt korkeiden kurssien aikana? Pörssikaupastahan ei heru taaloja itse firmalle.Onhan se kovasti epäsuora hyöty auton ostajalle joka tapauksessa paitsi siinä mielessä, että on jotain ostettavaa, jos kehitys on ollut pörssikurssien tuomasta helpotuksesta pääoman haalimiseen.

    Korkeallahan se kurssi on ollut jo pitkään, kai sen aikana jotain anteja on järjestetty? Tuota jälkimmäistä pointtia tarkoitin.

    Ja joo kiitos, ymmärrän miten pörssi toimii, ja missä yhteydessä firma saa rahaa, en ihan turhaan käynyt sitä ekonomikoulua 🙂

    Kunhan ajattelin "ääneen". Minä en ole käynyt ekonomikoulua, mutta joutunut tekemisiin esim. Oy:n kirjanpidon kanssa eikä minulle aina aukea ilman pohdiskeluja, miksi jotkut positiiviset asiat ovatkin itseasiassa negatiivisia ja päinvastoin. Lähinnä siis taseen tileillä. Teslassa minua on aina ihmetyttänyt, että firma pysyy pystyssä vaikka tekee tappiota. Tai jos nyt yhden vuoden on jollain lailla saanut voitollisia osavuosia, niin paljon on kertynyt tappiollisia vuosia. Investoinnit ovat kuitenkin pääasiassa taseen puolella eikä tuloksessa, mutta tuotekehitys kirjataan varmaankin enimmältään kuluiksi. Jos toiminta ei tuota tukevaa voittoa, ei investointeja voi tehdä kuin velkarahalla. Teslan pörssiarvolla ei taida olla juuri ollenkaan reaalimaailmassa vastinetta, vaan se perustuu pörssipeliin, rahahenkilöiden jonkinlaiseen uhkapeliin. Riittääkö sellainen kupla vakuuttamaan rahoittajia pitkän päälle?

    Mutta tuotteeseen kyllä uskon ja siihen, etteivät Tesla-autot häviäisi markkinoilta vaikka firma menisi nurin. Teslat siirtyisivät sitten jonkun toisen yhtiön alle. Tällä hetkellä sitä näkymää ei taida olla reaalitaloudenkaan puolella.

    No joo, kävin ekonomikoulun käsienheiluttelulinjan (johtamista,markkinointia ja sen sellaista), joten debet ja kredit ei ole mullakaan niitä läheisimpiä osa-alueita 🙂

    Edit: niitä panostuksia voi tehdä joko velkarahalla, tai sitten omistajien rahoilla osakeantien kautta. Molempia lienee tehty merkittävissä määrin.

      
  • Porsche Taycan Turbo S:n ja Porsche Taycan Turbon hinnat alkavat Suomessa 198 854,55 eurosta ja 163 449,84 eurosta.

    Kalliimman Taycanin hinnalla taitaa saada kaksi Teslaa, joilla voi ajaa yhteensä pari miljoonaa kilometriä.

      
  • muokattu 23.10.2020 12:43

    @M880 kirjoitti:
    Sillä tavalla että osakeanneilla on saatu kerättyä riittävästi rahaa kehitystyöhön sekä toiminnan käynnistämiseen ja ylläpitoon.

    Näen Teslan toiminnan jatkumisen hyvänä asiana, koska se parantaa vähitellen myös muilla autoilla kuin Teslalla ajavien elämää, sekä puhtaamman ilman että Teslan vuoksi koventuneen kilpailun kautta myös muiden autojen paranemisen kautta.

    Muiden autonvalmistajien tapaan näen myös Teslan tuotteet ja yrityksen eri näkökulmasta, kuten kaikki muutkin autonvalmistajat ja niiden tuotteet. Automotive sektori on muuten tässä suhteessa poikkeustapaus. Muiden (osa)omistamieni yritysten tuotteita käytän mielelläni ja ostopäätöksissäni teen tietoisia valintoja omien yritysten hyväksi, mutta autoalalta minulla on vaikeuksia löytää yritystä, josta haluaisin ostaa sekä pienen nurkan että auton.

    Ferrarissa on jotain hienoa Teslan tapaista mystiikkaa, mutta Fefe on onnistunut kääntämään sen myös yrityksen tunnusluvuista näkyväksi hinnoitteluvoimaksi, joka nostaa liikevoitto- ja ROI prosentit kakkosta suuremmalla kokonaislukukertoimella ylitse toimialan suurten toimijoiden. Siksi pientä osinkoakin maksava Ferrari hinnoitellaan toimialan kuninkaan hyvin tuottavan Toyotan pääomavaltaiselle toimialalle poikkeuksellisen suurta P/E:tä melko tarkalleen tuplasti kalliimmaksi ja yli viisinkertaisella arvostuksella (siis ansaittua euroa kohden) kuin vaikkapa alan hyvää keskitasoa oleva VOW. Ferrarin NYSE tikkeri on muuten hauska, koska ei ole mikään väännös yrityksen nimestä, vaan sen toimiala. Ferrari nimittäin treidaa tikkerillä RACE.

      
  • Onko Tesla huvipuistolaite, niin kuin tämän päivän Hesarissa olleessa ID.3 -artikkelissa sanotaan?

      
  • Taannoin, en muista kauanko siitä on, valittelin täällä Teslan vakionopeussäätimen toimintaa mutkaisella mökkitiellä, kun auto jarrutteli mutkissa turhan päiten. Pitkästä aikaa tänään ajoin reitin vakkari päällä edestakaisin peräkärry nupissa. Ihme ja kumma: nytkin auto hiljensi mutkiin, mutta ihan sopivasti. Vakionopeussäädin ei pyrkinyt koko aikaa pitämään nopeutta asetusarvossa 63km/h vaan jyrkemmissä kaarteissa pudotti lähelle viittäkymppiä ja sitten taas kiihdytti. Voisiko kyse olla koneoppimisesta vai onko OTA-päivitysten mukana tullut uusia algoritmejä? Ostin autoon parannetun autopilotin softapäivityksen syyskuussa, mutta en nyt ajanut autopilot päällä vaan pelkän vakkarin avulla. Aikaisemmissa autoissani vakkari ei ole puuttunut nopeuteen vaan mutkissa vauhti on tuntunut turhankin suurelta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Onko Tesla huvipuistolaite, niin kuin tämän päivän Hesarissa olleessa ID.3 -artikkelissa sanotaan?

    No eikös siinä ole huvipuistomaisia lapsenomaista iloa tuottavia ominaisuuksia, kuten vaikka kiihtyvyys? Kyllä mä ihan ostan tämän luonnehdinnan vertailussa ID3n kanssa.

      1
  • muokattu 25.10.2020 00:01

    ID.3:een ei taida kuitenkaan saada Teslan tapaisia virtuaali-pierutyynyjä?

      
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Onko Tesla huvipuistolaite, niin kuin tämän päivän Hesarissa olleessa ID.3 -artikkelissa sanotaan?

    No eikös siinä ole huvipuistomaisia lapsenomaista iloa tuottavia ominaisuuksia, kuten vaikka kiihtyvyys? Kyllä mä ihan ostan tämän luonnehdinnan vertailussa ID3n kanssa.

    Oletko koskaan käynyt koeajamassa Teslaa? Siinähän Tesla Motors on ihan Volvojen pesän vieressä, Kaivokselaakohan se on.

    Jos hyvä kiihtyvyys tekee huvipuistolaitteen, niin niitähän onkin sitten paljon liikenteessä. Lähtien moottoripyöristä. Minusta Tesla on ihan oikea auto, eikä mikään hassu kuriositeetti. Kivoja ja hauskoja puolia, mutta en miellä huvipuistolaitteeksi. Tänään tungin peräkärryn ja auton tavaratilan takapenkit käännettynä alas täyteen ekovillapaaleja. Västärikinsiipiovet ovat autoa lastatessa todella kätevät. Niiden hidas toiminta joskus aiheuttaa ylimääräistä viivettä, mutta en niitä vaihtaisi pois. Toivottavasti Tesla säilyttää ne tulevissakin malleissa. No, ne saattavat ollakin vähän huvipuisto-tyyppiset.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Onko Tesla huvipuistolaite, niin kuin tämän päivän Hesarissa olleessa ID.3 -artikkelissa sanotaan?

    No eikös siinä ole huvipuistomaisia lapsenomaista iloa tuottavia ominaisuuksia, kuten vaikka kiihtyvyys? Kyllä mä ihan ostan tämän luonnehdinnan vertailussa ID3n kanssa.

    Oletko koskaan käynyt koeajamassa Teslaa? Siinähän Tesla Motors on ihan Volvojen pesän vieressä, Kaivokselaakohan se on.

    Jos hyvä kiihtyvyys tekee huvipuistolaitteen, niin niitähän onkin sitten paljon liikenteessä. Lähtien moottoripyöristä. Minusta Tesla on ihan oikea auto, eikä mikään hassu kuriositeetti. Kivoja ja hauskoja puolia, mutta en miellä huvipuistolaitteeksi. Tänään tungin peräkärryn ja auton tavaratilan takapenkit käännettynä alas täyteen ekovillapaaleja. Västärikinsiipiovet ovat autoa lastatessa todella kätevät. Niiden hidas toiminta joskus aiheuttaa ylimääräistä viivettä, mutta en niitä vaihtaisi pois. Toivottavasti Tesla säilyttää ne tulevissakin malleissa. No, ne saattavat ollakin vähän huvipuisto-tyyppiset.

    Niin siis minä pidin sitä positiivisena luonnehdintana, tai ainakin se minun tekstissäni ollut kommentti oli positiiviseksi tarkoitettu. Onhan se kiva jos auto tuottaa iloa? Joku taitaa ihan mainoslauseissaankin puhua ajamisen ilodta.

    Varsinkin edellinen Volvoni tuotti samantyyppistä iloa, mutta koska se ilon tuottaminen poltti myös bensiiniä, ei sitä tullut sillä tavalla käytettyä.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Onko Tesla huvipuistolaite, niin kuin tämän päivän Hesarissa olleessa ID.3 -artikkelissa sanotaan?

    No eikös siinä ole huvipuistomaisia lapsenomaista iloa tuottavia ominaisuuksia, kuten vaikka kiihtyvyys? Kyllä mä ihan ostan tämän luonnehdinnan vertailussa ID3n kanssa.

    Oletko koskaan käynyt koeajamassa Teslaa? Siinähän Tesla Motors on ihan Volvojen pesän vieressä, Kaivokselaakohan se on.

    Jos hyvä kiihtyvyys tekee huvipuistolaitteen, niin niitähän onkin sitten paljon liikenteessä. Lähtien moottoripyöristä. Minusta Tesla on ihan oikea auto, eikä mikään hassu kuriositeetti. Kivoja ja hauskoja puolia, mutta en miellä huvipuistolaitteeksi. Tänään tungin peräkärryn ja auton tavaratilan takapenkit käännettynä alas täyteen ekovillapaaleja. Västärikinsiipiovet ovat autoa lastatessa todella kätevät. Niiden hidas toiminta joskus aiheuttaa ylimääräistä viivettä, mutta en niitä vaihtaisi pois. Toivottavasti Tesla säilyttää ne tulevissakin malleissa. No, ne saattavat ollakin vähän huvipuisto-tyyppiset.

    Niin siis minä pidin sitä positiivisena luonnehdintana, tai ainakin se minun tekstissäni ollut kommentti oli positiiviseksi tarkoitettu. Onhan se kiva jos auto tuottaa iloa? Joku taitaa ihan mainoslauseissaankin puhua ajamisen ilodta.

    Varsinkin edellinen Volvoni tuotti samantyyppistä iloa, mutta koska se ilon tuottaminen poltti myös bensiiniä, ei sitä tullut sillä tavalla käytettyä.

    Enpä minäkään tiedä, mitä Hesarin toimittaja varsinaisesti tarkoitti. Voi tulkita myös niin, että ID.3 on uusi volkkarin sähköauto eikä mikään huvipuistolaite kuten Tesla. Harvemmin jonkun auton lehdistöbuffista mainitaan muun merkkisiä autoja.

    Ajamisen iloa Teslalla saa, mutta eikö huvipuistolaite mene vähän överiksi luonnehdinnaksi autolle. Voihan sitä tietysti ajatella savolaisittain, että vastuu on kuulijalla tai tässä tapauksessa lukijalla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Onko Tesla huvipuistolaite, niin kuin tämän päivän Hesarissa olleessa ID.3 -artikkelissa sanotaan?

    No eikös siinä ole huvipuistomaisia lapsenomaista iloa tuottavia ominaisuuksia, kuten vaikka kiihtyvyys? Kyllä mä ihan ostan tämän luonnehdinnan vertailussa ID3n kanssa.

    Oletko koskaan käynyt koeajamassa Teslaa? Siinähän Tesla Motors on ihan Volvojen pesän vieressä, Kaivokselaakohan se on.

    Jos hyvä kiihtyvyys tekee huvipuistolaitteen, niin niitähän onkin sitten paljon liikenteessä. Lähtien moottoripyöristä. Minusta Tesla on ihan oikea auto, eikä mikään hassu kuriositeetti. Kivoja ja hauskoja puolia, mutta en miellä huvipuistolaitteeksi. Tänään tungin peräkärryn ja auton tavaratilan takapenkit käännettynä alas täyteen ekovillapaaleja. Västärikinsiipiovet ovat autoa lastatessa todella kätevät. Niiden hidas toiminta joskus aiheuttaa ylimääräistä viivettä, mutta en niitä vaihtaisi pois. Toivottavasti Tesla säilyttää ne tulevissakin malleissa. No, ne saattavat ollakin vähän huvipuisto-tyyppiset.

    Niin siis minä pidin sitä positiivisena luonnehdintana, tai ainakin se minun tekstissäni ollut kommentti oli positiiviseksi tarkoitettu. Onhan se kiva jos auto tuottaa iloa? Joku taitaa ihan mainoslauseissaankin puhua ajamisen ilodta.

    Varsinkin edellinen Volvoni tuotti samantyyppistä iloa, mutta koska se ilon tuottaminen poltti myös bensiiniä, ei sitä tullut sillä tavalla käytettyä.

    Enpä minäkään tiedä, mitä Hesarin toimittaja varsinaisesti tarkoitti. Voi tulkita myös niin, että ID.3 on uusi volkkarin sähköauto eikä mikään huvipuistolaite kuten Tesla. Harvemmin jonkun auton lehdistöbuffista mainitaan muun merkkisiä autoja.

    Ajamisen iloa Teslalla saa, mutta eikö huvipuistolaite mene vähän överiksi luonnehdinnaksi autolle. Voihan sitä tietysti ajatella savolaisittain, että vastuu on kuulijalla tai tässä tapauksessa lukijalla.

    Pitäähän sitä nyt lehtijutuissakin saada käyttää vähän kielikuvia ja värikkäämpää kieltä. Tylsäksi menee muuten. Etkai sinä nyt tuollaisesta ole ottanut nokkiisi?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Taannoin, en muista kauanko siitä on, valittelin täällä Teslan vakionopeussäätimen toimintaa mutkaisella mökkitiellä, kun auto jarrutteli mutkissa turhan päiten. Pitkästä aikaa tänään ajoin reitin vakkari päällä edestakaisin peräkärry nupissa. Ihme ja kumma: nytkin auto hiljensi mutkiin, mutta ihan sopivasti. Vakionopeussäädin ei pyrkinyt koko aikaa pitämään nopeutta asetusarvossa 63km/h vaan jyrkemmissä kaarteissa pudotti lähelle viittäkymppiä ja sitten taas kiihdytti. Voisiko kyse olla koneoppimisesta vai onko OTA-päivitysten mukana tullut uusia algoritmejä? Ostin autoon parannetun autopilotin softapäivityksen syyskuussa, mutta en nyt ajanut autopilot päällä vaan pelkän vakkarin avulla. Aikaisemmissa autoissani vakkari ei ole puuttunut nopeuteen vaan mutkissa vauhti on tuntunut turhankin suurelta.

    Tässä yhdessä viimeisimmistä OTA-päivityksistä tuli suuri parannus AP:n toimintaan. Tästä löytyy Youtubesta jos jonkinmoista videota, missä asiaa havainnollistetaan. Itsekin huomannut, että ajaa nykyisellään paljon paremmin, kuin vielä kk sitten. Aiemmin meni esim suojateiden keskikorokkeiden vierestä vähän turhan läheltä, nyt osaa ottaa reilumman marginaalin.

    Mielenkiinnolla odotan uudelleenkirjoitetun FSD:n (neuroverkot, algoritmit, jne) virallista julkaisua. Tästähän on ollut beta-versio koekäytössä joillain valituilla henkilöillä ja toiminta on raporttien mukaan valovuoden edellä nykyistä. Auto osaa mm mennä autonomisesti risteyksistä (valo-ohjattu tai ei) siten, että esim vasemmalle kääntyessä odottaa vastaantulevan liikenteen menoa ja jopa suojatiellä kulkevia ihmisiä ennen käännöksen tekoa. Tästähän Musk kertoi jo aiemmin, että hänellä on ollut testiversio käytössä ja pystyy sen avulla ajamaan koko matkan kotoaan töihin.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Onko Tesla huvipuistolaite, niin kuin tämän päivän Hesarissa olleessa ID.3 -artikkelissa sanotaan?

    No eikös siinä ole huvipuistomaisia lapsenomaista iloa tuottavia ominaisuuksia, kuten vaikka kiihtyvyys? Kyllä mä ihan ostan tämän luonnehdinnan vertailussa ID3n kanssa.

    Oletko koskaan käynyt koeajamassa Teslaa? Siinähän Tesla Motors on ihan Volvojen pesän vieressä, Kaivokselaakohan se on.

    Jos hyvä kiihtyvyys tekee huvipuistolaitteen, niin niitähän onkin sitten paljon liikenteessä. Lähtien moottoripyöristä. Minusta Tesla on ihan oikea auto, eikä mikään hassu kuriositeetti. Kivoja ja hauskoja puolia, mutta en miellä huvipuistolaitteeksi. Tänään tungin peräkärryn ja auton tavaratilan takapenkit käännettynä alas täyteen ekovillapaaleja. Västärikinsiipiovet ovat autoa lastatessa todella kätevät. Niiden hidas toiminta joskus aiheuttaa ylimääräistä viivettä, mutta en niitä vaihtaisi pois. Toivottavasti Tesla säilyttää ne tulevissakin malleissa. No, ne saattavat ollakin vähän huvipuisto-tyyppiset.

    Niin siis minä pidin sitä positiivisena luonnehdintana, tai ainakin se minun tekstissäni ollut kommentti oli positiiviseksi tarkoitettu. Onhan se kiva jos auto tuottaa iloa? Joku taitaa ihan mainoslauseissaankin puhua ajamisen ilodta.

    Varsinkin edellinen Volvoni tuotti samantyyppistä iloa, mutta koska se ilon tuottaminen poltti myös bensiiniä, ei sitä tullut sillä tavalla käytettyä.

    Enpä minäkään tiedä, mitä Hesarin toimittaja varsinaisesti tarkoitti. Voi tulkita myös niin, että ID.3 on uusi volkkarin sähköauto eikä mikään huvipuistolaite kuten Tesla. Harvemmin jonkun auton lehdistöbuffista mainitaan muun merkkisiä autoja.

    Ajamisen iloa Teslalla saa, mutta eikö huvipuistolaite mene vähän överiksi luonnehdinnaksi autolle. Voihan sitä tietysti ajatella savolaisittain, että vastuu on kuulijalla tai tässä tapauksessa lukijalla.

    Pitäähän sitä nyt lehtijutuissakin saada käyttää vähän kielikuvia ja värikkäämpää kieltä. Tylsäksi menee muuten. Etkai sinä nyt tuollaisesta ole ottanut nokkiisi?

    En minä nokkiini ole ottanut. Ihmettelin vain. Teslasta kirjoitetaan välillä vähän kummalliseen sävyyn, kuten esim TM:n arvostelussa v. 2017, joka julkaistiin myöhemmin uudestaan, sanotaan, että Model X:n haukansiipiovet on tehty siksi, että Musk on pienenä katsonut Paluu Tulevaisuuteen elokuvan ja halusi samanlaiset ovet uuteen automalliin. Artikkelin mukaan olisi pitänyt kehittää auton muita ominaisuuksia eikä pelleillä ovien kanssa. TM:n toimituskunta tietysti tietää parhaiten.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit