Tesla

2555 kommenttia
1373840424386
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kerro mullekin jos löydät, otan samanlaisen. Olettaen että bemarisi on farkku. Voin odottaa jopa kolme vuotta (ja täytyykin odottaa, koska leasing). Mutta jos noilla specseillä tulee auto vastaan, niin voin laittaa 500-1000€ varausmaksun kiinni vaikka huomenna.

    Ehdotan, että pidät sen varausmaksun valmiina, mutta älä lukitse omaa valintaasi ennen kuin on pakko.

    Juuri nyt ollaan tilanteessa, jossa tarjonta muuttuu merkittävästi jo kolmessa vuodessa nykyisen liisarisi aikana.

    Pitää paikkansa. Mutta jos se on valmistajan power pointeissa huomenna, niin realistinen toimitusaika lienee siellä 3v kohdalla. Oletan että minkä tahansa valmistajan massatuotantomallien seuraava sukupolvi kykenee sähköautoiluun. Jos ei kykene, niin voi sukupolvi jäädä viimeiseksi.

      
  • No nyt on minullakin käsissä Teslan laatuongelma: oikean puoleinen takarengas vuotaa. Eikä vikaa meinaa saada korjatuksi. Rengasliike muka paikkasi reiän, joka tuli, kun ruuvi oli mennyt läpi. Mutta eihän se kestänyt kuin vajaan kaksi viikkoa ja taas vuotaa. Kyllä sähköautoista on pelkkää harmia!

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    No nyt on minullakin käsissä Teslan laatuongelma: oikean puoleinen takarengas vuotaa. Eikä vikaa meinaa saada korjatuksi. Rengasliike muka paikkasi reiän, joka tuli, kun ruuvi oli mennyt läpi. Mutta eihän se kestänyt kuin vajaan kaksi viikkoa ja taas vuotaa. Kyllä sähköautoista on pelkkää harmia!

    No jopas! Sinulle kävi aivan samoin, kun minulla tuon laadultaan muka ykköseksi rankatun hybridin kanssa. Ruuvi puhkaisi renkaan eikä se korjaantunut sillä reijän läpi tyrkättävällä paikalla vaan rupesi vuotamaan parin viikon jälkeen uudelleen. Yhden kesän verran sai katsoa autotallissa mittaristosta että palaako merkkivalo ja pitääkö pumpata rengas täyteen ennen lähtöä. Täksi kesäksi tuli uudet renkaat ja korjasi vian.

      
  • Maaliongelmista kärsineen suomalaisen Tesla Model 3:n tarkastus paljasti ohuen ja pehmeän maalikerroksen – ”En ole autoalan urani aikana tavannut tilannetta…”.

    https://tekniikanmaailma.fi/maaliongelmista-karsineen-suomalaisen-tesla-model-3n-tarkastus-paljasti-ohuen-ja-pehmean-maalikerroksen-en-ole-autoalan-urani-aikana-tavannut-tilannetta/

      
  • @M880 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kerro mullekin jos löydät, otan samanlaisen. Olettaen että bemarisi on farkku. Voin odottaa jopa kolme vuotta (ja täytyykin odottaa, koska leasing). Mutta jos noilla specseillä tulee auto vastaan, niin voin laittaa 500-1000€ varausmaksun kiinni vaikka huomenna.

    Ehdotan, että pidät sen varausmaksun valmiina, mutta älä lukitse omaa valintaasi ennen kuin on pakko.

    Juuri nyt ollaan tilanteessa, jossa tarjonta muuttuu merkittävästi jo kolmessa vuodessa nykyisen liisarisi aikana.

    Pitää paikkansa. Mutta jos se on valmistajan power pointeissa huomenna, niin realistinen toimitusaika lienee siellä 3v kohdalla. Oletan että minkä tahansa valmistajan massatuotantomallien seuraava sukupolvi kykenee sähköautoiluun. Jos ei kykene, niin voi sukupolvi jäädä viimeiseksi.

    Eikös noita speksejä aika lähellä aleta olla VAG:n eri sisarmerkkien tarjonnalla 2021? Esim Skoda Enyaq ja VW ID.4 tuolla isoimmalla akulla (77kWh) tarjoaa noin 500 kilometrin rangen (jää varmaan hiukan alle todellisuudessa), nelivedon ja 125 kW latauksen. Vetokoukku on muistaakseni mahdollinen ainakin Volkkariin, luulen, että Skodaan pätee sama. Alkaen hinnat Volkkarilla taisi olla 45 kEUR luokassa.

    Seatinkin vastaava toteutus lienee tulossa, vaikka julkistusta en ole vielä nähnytkään. MEB-pohjalevyynhän nuo kaikki perustuu ja VAG-ryhmä tuottaa aika tehokkaasti noita eri vaihtoehtoja. Volkkarin akilleen kantapää on softa, nythän ID.3:lle on tulossa päivityksiä 1Q/21 (esim HUD). Nykyversioissa tuo vaatii huollossa käyntiä, nuo over-the-air-päivitykset tulee jossain softa-päivityksessä :-)

      
  • Varmaan paineet aika kovia kun parempaa tekniikkaa tarjolla kilpailijalla.
    Lucid Motors on tänään paljastanut koko Lucid Air -mallistonsa. Lucid Air -perhe täydentyy hyvin varustellulla Lucid Air -perusmallilla, joka on hinnoiteltu maltillisesti 69,900 Yhdysvaltain dollariin (59 700 euroa). Malli tarjoaa arviolta 653 kilometrin toimintasäteen ja 480 hevosvoimaa.

    https://www.apu.fi/artikkelit/lucid-motors-laajentaa-sahkoautomallistoaan-uusi-malli-yha-useamman-saavutettavissa

      
  • muokattu 15.10.2020 18:15

    @Topi27 kirjoitti:
    Varmaan paineet aika kovia kun parempaa tekniikkaa tarjolla kilpailijalla.
    Lucid Motors on tänään paljastanut koko Lucid Air -mallistonsa. Lucid Air -perhe täydentyy hyvin varustellulla Lucid Air -perusmallilla, joka on hinnoiteltu maltillisesti 69,900 Yhdysvaltain dollariin (59 700 euroa). Malli tarjoaa arviolta 653 kilometrin toimintasäteen ja 480 hevosvoimaa.

    https://www.apu.fi/artikkelit/lucid-motors-laajentaa-sahkoautomallistoaan-uusi-malli-yha-useamman-saavutettavissa

    Minun mielestäni on outoa, että puhutaan malliston paljastamisesta ja perheen täydentymisestä, kun autoja ei ole vielä ostettavissa mistään.

    Saa nähdä sitten hinnat ja saatavuudet, kun autoja todella tulee markkinoille. Ja niitähän tulee monelta valmistajalta. Tuskin Lucid Air aiheuttaa Teslalle niinkään paljon paineita kuin perinteiset autonvalmistajat, joilta alkaa tulla sähköautoja brändeillä, joilla on jo valmiina iso ostajakunta. Lucid Air lienee se, joka joutuu selviytymistaisteluun kuolemanlaakson yli.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Varmaan paineet aika kovia kun parempaa tekniikkaa tarjolla kilpailijalla.
    Lucid Motors on tänään paljastanut koko Lucid Air -mallistonsa. Lucid Air -perhe täydentyy hyvin varustellulla Lucid Air -perusmallilla, joka on hinnoiteltu maltillisesti 69,900 Yhdysvaltain dollariin (59 700 euroa). Malli tarjoaa arviolta 653 kilometrin toimintasäteen ja 480 hevosvoimaa.

    https://www.apu.fi/artikkelit/lucid-motors-laajentaa-sahkoautomallistoaan-uusi-malli-yha-useamman-saavutettavissa

    Minun mielestäni on outoa, että puhutaan malliston paljastamisesta ja perheen täydentymisestä, kun autoja ei ole vielä ostettavissa mistään.

    Saa nähdä sitten hinnat ja saatavuudet, kun autoja todella tulee markkinoille. Ja niitähän tulee monelta valmistajalta. Tuskin Lucid Air aiheuttaa Teslalle niinkään paljon paineita kuin perinteiset autonvalmistajat, joilta alkaa tulla sähköautoja brändeillä, joilla on jo valmiina iso ostajakunta. Lucid Air lienee se, joka joutuu selviytymistaisteluun kuolemanlaakson yli.

    Miten niin ei saa tilattua? onko uutisten jutut paskaa vai.

    Euroopan tuontimaiksi on valittu ne maat, joissa on riittävästi latausinfrastruktuuria ja Suomi lukeutuu näiden maiden joukkoon.

    Muita Euroopan tuontimaita ovat Itävalta, Belgia, Tanska, Ranska, Saksa, Islanti, Italia, Monaco, Alankomaat, Norja, Espanja, Ruotsi ja Sveitsi.

    ”Jos asut jossakin näistä maista, niin voit turvata aikaisen sijoituksesi varausjonossa 1000 dollarin ennakkomaksulla”, todetaan Lucid Motorsin sivuilla.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4c407609-8e3d-4c64-b84e-b18491cd2ad2

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/lucid-air-varattavissa/

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/varattavissa-nyt-myos-suomessa-teslan-ja-kumppanit-ihan-tosissaan-haastava-lucid-air-murskaa-ennatyksia-toimintamatkaa-on-helppo-kasvattaa/7922716

    Ensimmäiset valmistuu loppuvuodesta 2020 ja Eurooppaan niitä voi odotella 2021 kesäkuu.

    Suurinta osaa sähköautoista ei juuri nopeammin saa.

      
  • muokattu 15.10.2020 19:59

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Varmaan paineet aika kovia kun parempaa tekniikkaa tarjolla kilpailijalla.
    Lucid Motors on tänään paljastanut koko Lucid Air -mallistonsa. Lucid Air -perhe täydentyy hyvin varustellulla Lucid Air -perusmallilla, joka on hinnoiteltu maltillisesti 69,900 Yhdysvaltain dollariin (59 700 euroa). Malli tarjoaa arviolta 653 kilometrin toimintasäteen ja 480 hevosvoimaa.

    https://www.apu.fi/artikkelit/lucid-motors-laajentaa-sahkoautomallistoaan-uusi-malli-yha-useamman-saavutettavissa

    Minun mielestäni on outoa, että puhutaan malliston paljastamisesta ja perheen täydentymisestä, kun autoja ei ole vielä ostettavissa mistään.

    Saa nähdä sitten hinnat ja saatavuudet, kun autoja todella tulee markkinoille. Ja niitähän tulee monelta valmistajalta. Tuskin Lucid Air aiheuttaa Teslalle niinkään paljon paineita kuin perinteiset autonvalmistajat, joilta alkaa tulla sähköautoja brändeillä, joilla on jo valmiina iso ostajakunta. Lucid Air lienee se, joka joutuu selviytymistaisteluun kuolemanlaakson yli.

    Miten niin ei saa tilattua? onko uutisten jutut paskaa vai.

    Euroopan tuontimaiksi on valittu ne maat, joissa on riittävästi latausinfrastruktuuria ja Suomi lukeutuu näiden maiden joukkoon.

    Muita Euroopan tuontimaita ovat Itävalta, Belgia, Tanska, Ranska, Saksa, Islanti, Italia, Monaco, Alankomaat, Norja, Espanja, Ruotsi ja Sveitsi.

    ”Jos asut jossakin näistä maista, niin voit turvata aikaisen sijoituksesi varausjonossa 1000 dollarin ennakkomaksulla”, todetaan Lucid Motorsin sivuilla.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4c407609-8e3d-4c64-b84e-b18491cd2ad2

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/lucid-air-varattavissa/

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/varattavissa-nyt-myos-suomessa-teslan-ja-kumppanit-ihan-tosissaan-haastava-lucid-air-murskaa-ennatyksia-toimintamatkaa-on-helppo-kasvattaa/7922716

    Ensimmäiset valmistuu loppuvuodesta 2020 ja Eurooppaan niitä voi odotella 2021 kesäkuu.

    Suurinta osaa sähköautoista ei juuri nopeammin saa.

    Sanoin, ettei saa ostettua ja tarkoitan auton hankkimista käyttöön. Tilausjonot ovat eri asia. Suunnitellut ja ennakkoon luvatut toimitukset onnistuvat lupausten mukaan tai eivät onnistu. Sittenpä nähdään, kun autot ovat aikuisten oikeasti ostettavissa. Monilla uusilla autoilla on pitkä, jopa vuoden, toimitusaika, mutta niitä autoja on kuitenkin jo olemassa ihan livenä asiakkailla käytössä. Lucid Airista on vasta mallikappaleet. Voihan ne toteutua kuin elokuvissa aivan luvatusti tai sitten ei. Se nähdään. Vielä ei kuitenkaan voi mennä kauppaan ja ostaa Lucid Airia ja sopia toimituspäivää.

    Teslan X:n toimitusaika muuten oli kaksi päivää. Siis uuden rekisteröimättömän menopelin. Oli tosin tuuria mukana ajoituksessa. Jos olisin halunnut säätää niitä vähiä varustevaihtoehtoja, niin toimitusaika olisi ollut arviolta kaksi kuukautta. Ihan hyvä saatavuus siis oli ainakin viime kesänä. Aikaisemmista autoistani yhtäkään ei saanut edes sillä kahden kuukauden toimitusajalla vaan odotusaika oli 4 - 7 kuukautta. Tosin olisi saanut heti-toimitukseen joitakin malleja niistäkin, mutta olisi pitänyt tyytyä "perusmalleihin" Discoissa ja Volvossa. Tesla X:stä ei ole samalla tavalla perusmallia ja huippuvarusteltua mallia vaan on vain hyvillä varusteilla ja sitten voi valita istuimien määrän ja kauanko kestää 0-100 kiihdytys ja autopilotin version voi valita. Minä otin karvalakkimallin, koska tunnetusti ajan vain joustavia nopeuksia enkä tarvitse huippukiihtyvyyttä.

      
  • Keltaisen median klikkiotsikoista eri automallien luotettavuuksista johtopäätöksensä tekeviä saattaa hämmentää Tesla Model 3:n sijoittuminen kaikista luotettavimmaksi automalliksi "Most reliable executive cars" ja "Most reliable electric cars" -kategorioissa What Car? -lehden yli 13 tuhannen henkilön kyselytutkimuksen perusteella.

    Ko mallin "Reliability rating 99.4%" on huikean hyvä ja tyypillisimmät viat liittyivät "interior trim":iin, eli joku lista/tiiviste tms repsottaa. "All cars could still be driven and were fixed in a day or less at no cost to the owners."

    Muutama poiminta:
    BMW X5 89.9%
    BMW X6 88.2%
    Audi Q3 89.0%
    Audi A6 70.6%
    Volvo S90/V90 90.7%
    Mercedes C-Class 87.3%
    BMW 5 Series 95.2% (According to owners, 17% of the latest 5 Series models had a problem. The most frequently cited related to bodywork, followed by the engine and its electrical systems. There were also non-engine electrical issues including problems with the air-con, infotainment system and sat-nav. More than three-quarters of the cars could be driven and all work was done for free.)

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Varmaan paineet aika kovia kun parempaa tekniikkaa tarjolla kilpailijalla.
    Lucid Motors on tänään paljastanut koko Lucid Air -mallistonsa. Lucid Air -perhe täydentyy hyvin varustellulla Lucid Air -perusmallilla, joka on hinnoiteltu maltillisesti 69,900 Yhdysvaltain dollariin (59 700 euroa). Malli tarjoaa arviolta 653 kilometrin toimintasäteen ja 480 hevosvoimaa.

    https://www.apu.fi/artikkelit/lucid-motors-laajentaa-sahkoautomallistoaan-uusi-malli-yha-useamman-saavutettavissa

    Minun mielestäni on outoa, että puhutaan malliston paljastamisesta ja perheen täydentymisestä, kun autoja ei ole vielä ostettavissa mistään.

    Saa nähdä sitten hinnat ja saatavuudet, kun autoja todella tulee markkinoille. Ja niitähän tulee monelta valmistajalta. Tuskin Lucid Air aiheuttaa Teslalle niinkään paljon paineita kuin perinteiset autonvalmistajat, joilta alkaa tulla sähköautoja brändeillä, joilla on jo valmiina iso ostajakunta. Lucid Air lienee se, joka joutuu selviytymistaisteluun kuolemanlaakson yli.

    Miten niin ei saa tilattua? onko uutisten jutut paskaa vai.

    Euroopan tuontimaiksi on valittu ne maat, joissa on riittävästi latausinfrastruktuuria ja Suomi lukeutuu näiden maiden joukkoon.

    Muita Euroopan tuontimaita ovat Itävalta, Belgia, Tanska, Ranska, Saksa, Islanti, Italia, Monaco, Alankomaat, Norja, Espanja, Ruotsi ja Sveitsi.

    ”Jos asut jossakin näistä maista, niin voit turvata aikaisen sijoituksesi varausjonossa 1000 dollarin ennakkomaksulla”, todetaan Lucid Motorsin sivuilla.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4c407609-8e3d-4c64-b84e-b18491cd2ad2

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/lucid-air-varattavissa/

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/varattavissa-nyt-myos-suomessa-teslan-ja-kumppanit-ihan-tosissaan-haastava-lucid-air-murskaa-ennatyksia-toimintamatkaa-on-helppo-kasvattaa/7922716

    Ensimmäiset valmistuu loppuvuodesta 2020 ja Eurooppaan niitä voi odotella 2021 kesäkuu.

    Suurinta osaa sähköautoista ei juuri nopeammin saa.

    Sanoin, ettei saa ostettua ja tarkoitan auton hankkimista käyttöön. Tilausjonot ovat eri asia. Suunnitellut ja ennakkoon luvatut toimitukset onnistuvat lupausten mukaan tai eivät onnistu. Sittenpä nähdään, kun autot ovat aikuisten oikeasti ostettavissa. Monilla uusilla autoilla on pitkä, jopa vuoden, toimitusaika, mutta niitä autoja on kuitenkin jo olemassa ihan livenä asiakkailla käytössä. Lucid Airista on vasta mallikappaleet. Voihan ne toteutua kuin elokuvissa aivan luvatusti tai sitten ei. Se nähdään. Vielä ei kuitenkaan voi mennä kauppaan ja ostaa Lucid Airia ja sopia toimituspäivää.

    Teslan X:n toimitusaika muuten oli kaksi päivää. Siis uuden rekisteröimättömän menopelin. Oli tosin tuuria mukana ajoituksessa. Jos olisin halunnut säätää niitä vähiä varustevaihtoehtoja, niin toimitusaika olisi ollut arviolta kaksi kuukautta. Ihan hyvä saatavuus siis oli ainakin viime kesänä. Aikaisemmista autoistani yhtäkään ei saanut edes sillä kahden kuukauden toimitusajalla vaan odotusaika oli 4 - 7 kuukautta. Tosin olisi saanut heti-toimitukseen joitakin malleja niistäkin, mutta olisi pitänyt tyytyä "perusmalleihin" Discoissa ja Volvossa. Tesla X:stä ei ole samalla tavalla perusmallia ja huippuvarusteltua mallia vaan on vain hyvillä varusteilla ja sitten voi valita istuimien määrän ja kauanko kestää 0-100 kiihdytys ja autopilotin version voi valita. Minä otin karvalakkimallin, koska tunnetusti ajan vain joustavia nopeuksia enkä tarvitse huippukiihtyvyyttä.

    Tällainen on kohuttu sähköautouutuus, joka pakotti Teslan alentamaan hintojaan – tulossa myös Suomeen

    Lucid Motors avasi Airin perusmallin tilauskirjat

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/db19c5b7-db66-4ad0-9d2b-dc72208aa083?ref=ampparit:7cbb

    Mielestäni on kyllä eri asia auton varaus oikeudella perua ilman kuluja kuin tilaus, jonka perumisesta joku sanktio yleensä seuraa.

      
  • Tiedämme Teslan laskeneen Modesl S:n hintaa, mutta emme käsittääkseni tiedä Teslan motiivia tähän?

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Tiedämme Teslan laskeneen Modesl S:n hintaa, mutta emme käsittääkseni tiedä Teslan motiivia tähän?

    Musk on lukuisia kertoja kertonut kalleuden olevan Teslan suurin ongelma. Jotta voidaan puhutella suuria massoja ja sitä kautta saada muutosta vietyä isosti eteenpäin, tuotteiden pitää olla halvempia.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Tiedämme Teslan laskeneen Modesl S:n hintaa, mutta emme käsittääkseni tiedä Teslan motiivia tähän?

    Tesla laski hintoja viikon aikana kahteen kertaan ja jälkimmäinen lasku tuli heti Lucid Airin hinnan julkistuksen jälkeen, joten viite on aika vahva.

      
  • Joo kyllähän Taycanin ja ensi vuonna tulevat Lucid Air sekä Tesla latausnopeudet alkaa olemaan hyviä, mutta itse toivoisin akkujen siirtyvän kiinteisiin elektrolyytteihin, jolloin tulipaloista päästäisiin eroon.

      
  • muokattu 16.10.2020 17:09

    Ruotsin AMS:ssä on juttu siitä kuinka erään Tesla Model Y:n panoraamakatto irtosi kesken ajon ja läksi lentoon. Samalla jutussa sanotaan että Teslan laatuongelmat ovat pahimmillaan silloin kun lanseerataan uusi malli. Tesla Y on uusin malli.

    https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201006/sprillans-ny-tesla-model-y-ska-ha-tappat-taket-bara-timmar-efter-leverans/

      
  • NHBNHB
    muokattu 16.10.2020 19:08

    @Topi27 kirjoitti:

    Joo kyllähän Taycanin ja ensi vuonna tulevat Lucid Air sekä Tesla latausnopeudet alkaa olemaan hyviä, mutta itse toivoisin akkujen siirtyvän kiinteisiin elektrolyytteihin, jolloin tulipaloista päästäisiin eroon.

    Tässä vaiheessa itse pidän tärkeimpinä kehityyskohtina hintaa, kierrätettävyyttä energiasisältöä ja latausnopeutta. Edullisempia ja keveämpiä pitkän rangen akkuja mulle.

      
  • Hinnanalennusten motiiveja voi tosiaan arvuutella, mutta joskus mahdollisesti ensi vuonna pieniä määriä toimittavan kilpailijan pressimateriaalit eivät ehkä ole se primäärisyy.

    Muita spekuloituja syitä on ainakin kolme.
    1) Tesla pyrkii rikkomaan 500 tuhannen auton toimituksen rajan tänä vuonna.
    2) Model S on uudistumassa ja vanhat halutaan myydä alta pois. On mahdollista, että ulkonäköön/sisustukseen tulee muutoksia, tai toisaalta akkupaketin kapasiteettiin on joidenkin lähteiden mukaan tulossa luokkaa 5% parannus.
    3) Kolmas on NHB:nkin mainitsema kalleus. Teslahan on laskenut tasaisen tappavasti eri malliensa hintoja jo kauan ennen kuin mistään edes potentiaalisista kilpailijoista oli kuultukaan. Tuotannon kuluja saadaan pikkuhiljaa hivutettua alaspäin ja sen myötä kuluttajahintoja on mahdollista laskea marginaalia syömättä. Model S:n myynti on ollut jo pitkään laskusuuntaista, joten hintaa laskemalla myyntimääriä on mahdollista boostata.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Hinnanalennusten motiiveja voi tosiaan arvuutella, mutta joskus mahdollisesti ensi vuonna pieniä määriä toimittavan kilpailijan pressimateriaalit eivät ehkä ole se primäärisyy.

    Muita spekuloituja syitä on ainakin kolme.
    1) Tesla pyrkii rikkomaan 500 tuhannen auton toimituksen rajan tänä vuonna.
    2) Model S on uudistumassa ja vanhat halutaan myydä alta pois. On mahdollista, että ulkonäköön/sisustukseen tulee muutoksia, tai toisaalta akkupaketin kapasiteettiin on joidenkin lähteiden mukaan tulossa luokkaa 5% parannus.
    3) Kolmas on NHB:nkin mainitsema kalleus. Teslahan on laskenut tasaisen tappavasti eri malliensa hintoja jo kauan ennen kuin mistään edes potentiaalisista kilpailijoista oli kuultukaan. Tuotannon kuluja saadaan pikkuhiljaa hivutettua alaspäin ja sen myötä kuluttajahintoja on mahdollista laskea marginaalia syömättä. Model S:n myynti on ollut jo pitkään laskusuuntaista, joten hintaa laskemalla myyntimääriä on mahdollista boostata.

    No eihän tolla minulle mitään merkitystä ole kunhan tiedotin Kauppalehden välittämän artikkelin analyytikoiden mielipiteen jos se nyt teille niin tärkeätä on.

    Tällainen on kohuttu sähköautouutuus, joka pakotti Teslan alentamaan hintojaan – tulossa myös Suomeen

    Sähköautovalmistaja Tesla on tällä viikolla alentanut Model S Long Rangen hintaa, kertoi Kauppalehti torstaina. Alaa seuraavat analyytikot sanovat uutistoimisto Reutersin mukaan, että yksi tärkeimmistä syistä hintamuutokseen on Lucid Motorsin tulossa oleva Air-luksussedan.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/db19c5b7-db66-4ad0-9d2b-dc72208aa083?ref=ampparit:7cbb

      
  • Hinnan tiputtamisen lisäksi Tesla on myös nostanut autojensa rangea. MS:n WLTP range on jo 652 ja M3:n 580. Ainakin M3 on odotetusti saanut lämpöpumpun parantamaan talvirangea

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    3) Kolmas on NHB:nkin mainitsema kalleus. Teslahan on laskenut tasaisen tappavasti eri malliensa hintoja jo kauan ennen kuin mistään edes potentiaalisista kilpailijoista oli kuultukaan.

    Teslalla on ollut aina potentiaalisia kilpailijoita - nimittäin ihan perinteisiä autoja.

      2
  • @NHB kirjoitti:
    Hinnan tiputtamisen lisäksi Tesla on myös nostanut autojensa rangea. MS:n WLTP range on jo 652 ja M3:n 580. Ainakin M3 on odotetusti saanut lämpöpumpun parantamaan talvirangea

    Kolmoseen tulee samalla pieniä ulkonäön viilauksia niin sisälle kuin uloskin, sekä mm sähkökäyttöinen takakontti.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    3) Kolmas on NHB:nkin mainitsema kalleus. Teslahan on laskenut tasaisen tappavasti eri malliensa hintoja jo kauan ennen kuin mistään edes potentiaalisista kilpailijoista oli kuultukaan.

    Teslalla on ollut aina potentiaalisia kilpailijoita - nimittäin ihan perinteisiä autoja.

    Tässä puhuttiin sähköautoista, kuten varmaan arvasitkin. Mutta olet toki oikeassa, useimmille ihmisille tilanne on tuo. Toki siinä vaiheessa, kun on päässyt sähköauton makuun, tilanne muuttuu. Ainakin minun olisi hyvin vaikea kuvitella paluuta polttomoottoriseen, vaan sähköllä tullaan menemään jatkossakin, ellei jotain valitettavaa tapahdu. Merkki toki voi olla jokin muu, vaikkapa Lucid tai Rivian.

      
  • Hintaa alentamalla pyrittäneen aina kasvattamaan kappalemääräistä myyntiä.

    Tarkoitus voi olla parantaa kannattavuutta eli oletetaan, että kasvavat myyntimäärät tuovat enemmän rahaa vaikka kate per kappale pienenee eli volyymi korvaa pienemmän yksikköhinnan.

    Toinen syy voi olla taktinen. Esim halutaan vallata uutta markkinaa tai puolustaa olemassa olevaa markkinaosuutta.

    Tesla on lopettanut ilmaisen pikalatauksen tarjoamisen samalla kun se on alentanut hintoja. Yksittäiselle Teslan käyttäjälle se ei ole mikään iso kustannus, mutta jos käyttömaksu tuli maailmanlaajuisesti kaikille uusille Tesloille, niin kokonaissumma voi olla Teslalle merkittävä raha.

    Ilmainen pikalataus onkin ollut minusta erikoinen juttu. Latausverkoston rakentaminen ja sen käytön rahoittaminen täytyy olla ihan merkittävä rahasumma eikä sen kustannuksen jyvittäminen autojen hintaan ole oikein järkevän oloista minun mielestä.

    Käytännössä pikalatauksesta on teslailijalle hyötyä vain pitkillä siirtymillä. Pikalatausta ei tulisi käyttääkään usein akun kestoiän kannaltakaan.

    Itse olen nyt tehnyt kaksi reissua Ruotsiin Vaasan kautta. Siinä Toijalan pikalatausasema on ollut iso mukavuustekijä. Minulle kertyy Vaasaan matkaa n. 500km ja kun satutan reitin kulkemaan Toijalan kautta, niin 25minuutin lataus on riittänyt välilataukseksi. Juuri sopivan pituinen paussi tauolle muutenkin. Toinen latausmahdollisuus on vielä Jalasjärvellä, mutta minun ei ole siellä tarvinnut ladata vaan Toijlassa rännitetyt ampeerit riittävät hyvin Vasaan asti.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    Tesla on lopettanut ilmaisen pikalatauksen tarjoamisen samalla kun se on alentanut hintoja. Yksittäiselle Teslan käyttäjälle se ei ole mikään iso kustannus, mutta jos käyttömaksu tuli maailmanlaajuisesti kaikille uusille Tesloille, niin kokonaissumma voi olla Teslalle merkittävä raha.

    Ilmainen pikalataus onkin ollut minusta erikoinen juttu. Latausverkoston rakentaminen ja sen käytön rahoittaminen täytyy olla ihan merkittävä rahasumma eikä sen kustannuksen jyvittäminen autojen hintaan ole oikein järkevän oloista minun mielestä.

    Itse olen nyt tehnyt kaksi reissua Ruotsiin Vaasan kautta. Siinä Toijalan pikalatausasema on ollut iso mukavuustekijä. Minulle kertyy Vaasaan matkaa n. 500km ja kun satutan reitin kulkemaan Toijalan kautta, niin 25minuutin lataus on riittänyt välilataukseksi. Juuri sopivan pituinen paussi tauolle muutenkin. Toinen latausmahdollisuus on vielä Jalasjärvellä, mutta minun ei ole siellä tarvinnut ladata vaan Toijlassa rännitetyt ampeerit riittävät hyvin Vasaan asti.

    Ilmaiset Superchargerit ovat tulleet Teslan kalliiden ja vain vähän myytyjen mallien kanssa. Enemmän myytyjen mallien ostajat ovat maksaneet tähänkin asti latauksistaan. Itse olen nähnyt tuon lähinnä halpana markkinointina. Pikaladattu sähkö on keskimäärin kustannuksiltaan pieni tekijä, mutta asiakkaan mielestä kiva bonus.

    Vähän alkaa kuulostamaan siltä, ettei tuo Supercharger-verkko ole sinullekaan enää pelkkä sivuseikka.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Tesla on lopettanut ilmaisen pikalatauksen tarjoamisen samalla kun se on alentanut hintoja. Yksittäiselle Teslan käyttäjälle se ei ole mikään iso kustannus, mutta jos käyttömaksu tuli maailmanlaajuisesti kaikille uusille Tesloille, niin kokonaissumma voi olla Teslalle merkittävä raha.

    Ilmainen pikalataus onkin ollut minusta erikoinen juttu. Latausverkoston rakentaminen ja sen käytön rahoittaminen täytyy olla ihan merkittävä rahasumma eikä sen kustannuksen jyvittäminen autojen hintaan ole oikein järkevän oloista minun mielestä.

    Itse olen nyt tehnyt kaksi reissua Ruotsiin Vaasan kautta. Siinä Toijalan pikalatausasema on ollut iso mukavuustekijä. Minulle kertyy Vaasaan matkaa n. 500km ja kun satutan reitin kulkemaan Toijalan kautta, niin 25minuutin lataus on riittänyt välilataukseksi. Juuri sopivan pituinen paussi tauolle muutenkin. Toinen latausmahdollisuus on vielä Jalasjärvellä, mutta minun ei ole siellä tarvinnut ladata vaan Toijlassa rännitetyt ampeerit riittävät hyvin Vasaan asti.

    Ilmaiset Superchargerit ovat tulleet Teslan kalliiden ja vain vähän myytyjen mallien kanssa. Enemmän myytyjen mallien ostajat ovat maksaneet tähänkin asti latauksistaan. Itse olen nähnyt tuon lähinnä halpana markkinointina. Pikaladattu sähkö on keskimäärin kustannuksiltaan pieni tekijä, mutta asiakkaan mielestä kiva bonus.

    Vähän alkaa kuulostamaan siltä, ettei tuo Supercharger-verkko ole sinullekaan enää pelkkä sivuseikka.

    Pitkillä matkoilla on hyvä, jos löytyy pikalatureita olipa ne Teslan tai jonkun muun. Auton valintaa en tee sillä perusteella, onko teslan laturit käytettävissä tai ei. Riihimäen ABC tarjoaa pikalatausta ja se voisi olla Toijalan vaihtoehto. Teslan latureita on kuitenkin aina useampi käytettävissä, vaikka Äänekoskella viimeksi käydessäni 50% oli rikki ja käytettävissä vain yksi latausasema ja siihen pääsi kaksi autoa kerrallaan kiinni.

    Saa nähdä, miten laturitilanne kehittyy sähköautojen määrän kasvaessa. Jos joutuu jonottamaan laturille, niin mukavuus kärsii pahasti. Autoni mittarissa on nyt himpun yli 10000km eikä teslan latureilla käyntejä ole kuin 3-4 lukuun ottamatta kolmea iltaa Ruotsissa, kun hotellin vieressä oli teslalaturi. Useampaa kertaa ei siihen viitsinyt mennä lataamaan, koska burgerit iltapalaksi riitti sillä erää ja olisi typerän tuntuista istua autossa vain odottamassa, että akku lataantuu. Mieluummin latasin hotellin parkissa yön yli.

    Tietenkin teslan laturit ovat etu, mutta ei sellainen etu, joka ratkaisisi auton valinnan ellei sattuisi olemaan kaksi muuten yhtä hyvää vaihtoehtoa. Minulla tilanne on niin, että jos ei Model X:ää olisi olemassa, niin ajaisin ladattavalla hybridillä. Sähköautoista ei tällä hetkellä löydy muuta vaihtoehtoa minun kriteereillä kuin Model X. Minulla on ilmainen lataus, mutta auton seuraavalle omistajalle se ei siirry. Monissa vanhemmissa Tesloissa on auton elinikäinen ilmainen lataus.

    Miten niin ilmainen lataus on tullut vain kalliimmissa autoissa? Minun X on vain vähän kalliimpi kuin S ja onhan S-malleissa ollut ilmainen lataus. Eihän Tesloja ole mitään isoa repertuaaria. Tarkoitatko, että Model 3 ilmaista latausta ei ole saanut?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Saa nähdä, miten laturitilanne kehittyy sähköautojen määrän kasvaessa. Jos joutuu jonottamaan laturille, niin mukavuus kärsii pahasti. Autoni mittarissa on nyt himpun yli 10000km eikä teslan latureilla käyntejä ole kuin 3-4 lukuun ottamatta kolmea iltaa.

    Miten niin ilmainen lataus on tullut vain kalliimmissa autoissa? Minun X on vain vähän kalliimpi kuin S ja onhan S-malleissa ollut ilmainen lataus. Eihän Tesloja ole mitään isoa repertuaaria. Tarkoitatko, että Model 3 ilmaista latausta ei ole saanut?

    Niiden, joiden mielestä latausinfra ei kestä suurta sähköautojen määrää, kannattaa katsoa tuota kilometrien ja pikalatausten suhdetta. Paljon pitkiä matkoja ajava HR on tarvinnut pikalaturia 2,5-3 tuhannen kilometrin välein. Uskoakseni useimmilla tarve on vieläkin vähäisempi. Pikalatauskerto tullaan tarvitsemaan paljon vähemmän kuin nyt pumpulla käyntejä.

    Jep. MS ja MX ovat ne kalliit malli. Halvempia ovat sitten MY ja M3, joiden osuus toimituksista viimeisimmällä kvartaalilla oli 89 prosenttia.

      
  • Tesla peruuttaa autoistaan tyytyväistakuun.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit