740 GLE näköjään keskittyy allekirjoittaneen arvosteluun, vaikka suomalaisista lehdistä Tuulilasi, Helsingin Sanomat, Plus Auto sekä Taloustaito ovat todenneet että uuden BMW Vitossarjan ohjaus on tahmea ja tuo tahmea ohjaus vesittää ajettavuuden kaikilla osa-alueilla. Tässä ote Taloustaidon jutusta,
"BMW:n uutta 5-sarjalaista on kehuttu niin monessa lehdessä, että aloin jo ihmetellä sitä, millaiset lasit silmillään kollegat ovat Bemua ajaneet. Vasta hiljattain Tuulilasi-lehden vertailussa, jossa 520d xDrive laitettiin samalle viivalle E-mallin Mercedes-Benzin ja Volvo S90:n kanssa, kiinnitettiin huomiota samoihin epäkohtiin, jotka tulivat esiin +Auton tekemässä 530i xDriven koeajossa.
Erityisesti BMW:n ohjaus saa Tuulilasissa moitteita. ”Suurimpana ongelma on ohjaus, joka vesittää baijerilaisen osakkeita oikeastaan kaikilla ajettavuuden osa-alueilla”, Tuulilasin loppuarviossa todetaan.
Helsingin Sanomienkin koeajossa todetaan, että ”muutoin hyvää ajettavuutta heikentää auton huono ohjaustuntuma, muu sporttisuus tuntuu teennäiseltä BMW:n tahmean tuntuiseen ohjaukseen yhdistettynä”. Kun samaan konserniin kuuluvan Mini Countrymanin keskialueella velttoa ohjausta on kritisoitu monella taholla, herää kysymys, onko BMW:llä hukattu ote oikeanlaisen tuntuman rakentamiseen.
Toinen seikka, joka tulee esiin Tuulilasin vertailussa, on istuinmukavuus. ”Säädöt ovat mahdottoman hyvät, mutta siltikin selkä kipeytyy etupenkillä. Takapenkillä uupuu taas reisitukea”, uuden 5-sarjan BMW:n tilojen loppuarviossa todetaan."
"Ohjaustuntuman kuvailu on vähän kuin yrittäisi kuvailla makuaistilla aistittavia tuntemuksia. Ei makujakaan voi kuvailla sellaiselle, jolta tuo aisti puuttuu. Kaikki eivät piittaa lainkaan ohjaustuntumasta, he aistivat auton käytöstä muuten, ns. takapuolituntumalla. Pääasia kuitenkin on, että kuljettaja saa palautetta auton reagoinnista ohjaamiseen."
Esimerkiksi Nissan X-Trailissa on ohjaus jossa ei ole mitään tuntoa.
Ohjaustuntoa ei tarvitse miettiä. Ohjaus reagoi nopeasti ja tarkasti käskyihin ja auto ohjautuu sinne minne pitääkin.
Nelivetoa ei tunnista isolla kuivalla tiellä, mutta jäisillä ja lumisilla pikkuteillä BMW antaa nelivedosta huolimatta mukavaa takavetoisen tuntumaa ajoon.
Bemarin tuttu vaihdekahva osuu käteen kuin räätälöitynä ja vaihteisto toimii sulavasti ja nopeasti.
Äänieristettä on lisätty mm. moottoritilan ja matkustamon väliin ja autossa on uusi kattoverhoilu. Myös lasit ovat aiempaa äänieristävämpiä.
Rengasäänetkään eivät juuri pääse matkustamoon. Ei edeltäjäkään mikään melutoosa ollut, mutta tämä uusi Vitonen on huomiota herättävän hiljainen.
Istuimet ovat itsestään selvästi hyvin muotoillut. Ne antavat sivutukea ja reisituki on riittävän pitkä.
On helppo antaa uudelle vitossarjalaiselle viisi tähteä ajettavuudesta ja ajomukavuudesta. Oikeastaan pitäisi lisätä kuudes tähti mukaan.
Turvallisuus
BMW:n turva-ajattelu ja varustelu on erinomaista ja lisävarusteltuna loistavaa. Ajettavuus tuo siihen lisäbonuksen etenkin nelivetoisena. Auto pysyy tiellä, ellei sitä aktiivisesti aja ulos.
"BMW tuntuu olevan menossa ohjauksensa kanssa aivan väärään suuntaan, mikäli ajettavuutta pitää mittapuuna. Tällä uudella tyylillä varmaan tehdään vaikutus USA:ssa ja Kiinassa, mutta vaarana on, että aika moni entusiasti äänestää jaloillaan. Bemari oli ennen ajajan auto, nyt se on enemmän matkustajan - se on sääli !"
(No tästä huolimatta kaikki BMW:ssä on aivan ihanaa.)
Tässä vielä tietoa siitä miten Tuulilasi arvioi Mersun, Volvon ja BMW:n ajettavuudet.
Ajettavuus-osasto siis;
Testissä BMW sai ohjauksesta 8 pistettä, Mersu sai 9,3 pistettä ja Volvo 9,2 pistettä.
Mutkatie-osio meni aika tasan, BMW sai 9 pistettä, Volvo 9,2 pistettä ja Mersu 9,4 pistettä.
Kaupunkiajosta BMW sai 8,8 pistettä, Volvo 8,9 pistettä ja Mersu 9,3 pistettä.
Maantieajosta BMW sai 8,5 pistettä mutta Mersu ja Volvo saivat kumpikin 9,5 pistettä.
Melusta BMW sai 9,4 pistettä, Mersu 9,3 pistettä ja Volvo 8,6 pistettä.
Jousituksesta BMW 9,3 pistettä, Mersu 9,2 pistettä ja Volvo 9,1 pistettä.
Pisteytykset ovat pitkälti makuasioita, tässäkin erot ovat hyvin marginaalisia. Kuulun niihin joka pitää enemmän jämäkämmästä ohjausvasteesta. Tämä nykyinen BMW 5-sarja G30:en ylikorostetun tehostettu ohjausvaste vaatii varmasti oman totuttelunsa, mutta kaikkeen tottuu ajan kanssa. Kokemukset BMW 5-sarjan suhteen ovat olleet aina hyvin myönteisiä tuskin tämänkään mallin kanssa tulee mitään yllättävää eteen joten levollisin mielin mennään. BMW insinöörit tekevät edelleen autoja ajajille. BMW 5-sarja on siis edelleen nimenomaan ajajan auto se riittää minulle. Koppalakki voisit hieman hillitä tätä trollausta, tiedän että kykenet halutessasi ihan asialliseen keskusteluun.
En mitenkään tarkoita häiritä antoisaa mielipiteenvaihtoa, mutta tuli mieleen tuosta alustasta kiinni jäämisestä, että tiesittekö Discossa olevan (ainakin Disco 4:ssä) ominaisuuden, että jos pyörien päältä katoaa paino, niin ilmajousitus punnertaa autoa vielä 50mm ylös automaattisesti? Idea on, että pitäisi ainakin pystyä palaamaan takaisin omia jälkiään. Tietysti edellyttää, ettei kaiva itselleen kuoppaa ensin.
Discon ilmajousitus laskeutuu ja nousee 50mm normaalikorosta (painikkeesta valitsemalla), mutta lisäksi vielä tuo 50mm ylös, jos auton alusta alkaa kantaa. Tuota viimeistä 50mm ei voi kuski ohjata vaan auto tekee sen automaattisesti.
Kerran aiheutin autolle päänvaivaa, kun vein sen sesonkirenkaiden vaihtoon ja nostivat koko auton nosturilla ylös enkä ollut muistanut asettaa ilmajousituksen säätöä huoltoasentoon. Auto yritti epätoivoisesti kurottaa renkaita lattiaan vaan ei yltänyt. Renkaiden vaihdon jälkeen melkein piti hakea keittiötikkaat, että pääsi kyytiin, mutta matkaan lähdettyä jousitus sitten asettui takaisin normikorkoon.
Tyhmä ja tietämätön kun olen, niin en ymmärrä, miten perinteisellä yksimoottorisella autolla voisi ilman voimansiirron luistoa ohjata nelivetoa erimäärän taakse ja eteen. Jos takapyörät mekaanisesti vetävät enemmän kuin etupyörät, niin tuntuisi, että takapyörät saavuttavat ja pian painelevat ohi etupyöristä? Tai takapyörät sutivat mustaa asfaltille. Tai etupyörissä pitää olla vapaakytkin ja niiden vetoakseli pyörii "tyhjää" koska pyörän pentele pyörii vetoakselia karkuun takapyörien työntämänä.
Tuntuisi, että pakko on olla tavalla tai toisella luistava lämmönkehitin, joka kaiketi lisää polttoaineen kulutusta?
"Toinen seikka, joka tulee esiin Tuulilasin vertailussa, on istuinmukavuus. ”Säädöt ovat mahdottoman hyvät, mutta siltikin selkä kipeytyy etupenkillä. Takapenkillä uupuu taas reisitukea”, uuden 5-sarjan BMW:n tilojen loppuarviossa todetaan."
Koppalakki oliko tämän jutun alla toimittajan nimi? Selkäkipuihin suosittelen salille menoa jos BMW:n etuistuimissa selkä kipeytyy. Heikot selkälihakset ovat useimmiten syy selkäkipuihin jos rakenteellista vikaa ei löydy. Täytyy sanoa että kaikenlaisia kommentteja nämä toimittajat lehtiin raapustavat. Itsellä lihaskunto on vieläkin hyvä, treenailtua tulee muutama kerta viikossa voimailua pääasiassa. Useampaan selkäkipuun suosittelen voimailua kyllä kivut lähtee. Selkäkipua valittavat ovat yleensä laiskansitkeitä valittajia jotka narisevat mlloin mistäkin vaivasta.
Testaajan nimi on Juha Partanen. Hän ajaa Audi Quattrolla päivisin. Tuossa autojen vertailua.
"Uuden 5-sarjalaisen alusta on kaksijakoinen: ajoittain BMW liitelee kuin taikamatolla lentelisi, ajoittain valtateiden asfaltin epätasaisuudet tuntuvat yllättävän selvänä tärinänä. Esimerkiksi Turunväylällä BMW:n alusta täristi luvattoman paljon. Baijerilaisten kohdalla tästä tosin usein syytetään BMW:n käyttämiä run flat –renkaita, mutta yhtä kaikki 530i:n mukavuudessa on toivomisen varaa. Ajotilavalintoja on kolme: EcoPro, Comfort ja Sport. Alusta on kovan tuntuinen Comfort-asennossakin.
Kokonaisuutena BMW on edelleen monessa suhteessa erinomainen ajaa. Se on vakaa asfaltilla kaikissa nopeuksissa, ohjautuu täsmällisesti ja mukautuu hyvin nopeaankin kaarreajoon. Päivittäin Audi Quattrolla ajavaa koeajajaa häiritsi se, että liukkailla keleillä nelivetoisenkin BMW:n perä elää, luistonesto ei estä sen lipsuttelua, mutta BMW-kuskien mielestä se kuuluu asiaan.
5-sarjan ohjauksesta on kuitenkin kadonnut BMW:lle ominainen herkkyys ja jähmeytymisen myötä luonnollinen ohjaustunto on heikentynyt. Jos BMW on lähtenyt tavoittelemaan kilpailijoidensa tuntumaa, se on siinä epäonnistunut, sillä uuden 5-sarjalaisen ohjauksen antama vaikutelma ei vakuuttanut koeajoautolla ajanutta Audi-kuljettajaa.
Vaikka 5-sarjalaisen alustassa on edelleen BMW:lle ominaista elastisuutta, siitä ei saa jähmeän ohjauksen vuoksi enää samanlaista otetta kuin aiemmin. Samanlaista tunnetta auton kanssa symbioosissa elämisestä kuin uusimman 7-sarjalaisen kanssa ei 530i:n kanssa tullut."
@▫️ kirjoitti:
Ei ole koskaan itselläni selkä kipeytynyt autossa, mutta kaasujalka on puutunut. Pystympi ajo-asento saattaisi estää jalan puutumista.
Parempi ratkaisu on vakionopeussäädin. Nopeutta voi säädellä tarpeen mukaan ratin säätimistä.
Nykyaikaisilla säätimillä voi periaatteessa ajaa hangosta utsjoelle yhdellä kaasunpolkaisulla.
Se mikä sopii BMW-kuljettajalle ei sovi Audimiehelle sehän on tunnettu tosi asia eikä siinä ole mitään ihmeellistä. "BMW:n ohjaus reagoi nopeasti ja tarkasti käskyihin ja auto ohjautuu sinne minne pitääkin. Nelivetoa ei tunnista isolla kuivalla tiellä, mutta jäisillä ja lumisilla pikkuteillä BMW antaa nelivedosta huolimatta mukavaa takavetoisen tuntumaa ajoon." Näin sanailee arvostettu autotoimittaja Pentti J Rönkkö. Tämä on se mikä kuuluu asiaan josta taas Audimies näkee punaista, mutta elämä on valintoja. BMW ei ole Audi eikä toivottavasti sellaiseksi koskaan muutu.
Tuulilasin toimittajan arvio BMW:n alustasta on käsittämätön, suurestti kehuttu alusta on tämän toimittelijan arvioissa lähes kelvoton. Renkaiden merkitystä ei pidä vähätellä sen pitäisi hieman matalamielisemmänkin ymmärtää, renkaiden pintakovuuden tuntee se on sanomattakin selvä. Renkailla voi pilata auton alustan ominaisuudet, leveät matalaprofiiliset renkaat ovat kovat ja Suomen uraislla teillä ikävät ajaa. Nämä ovat asioita mitä ei pitäisi itseänsä autotoimittajaksi tituleeravalle opettaa. Toimittelijoita ohjaa monesti omat mieltymykset/makuasiat, puolueettomia lausuntoja ja arvioita on harvalla. Tämän takia toimittelijoiden arvioihin kannattaa suhtautua aina varauksella. Omakohtainen kokemus on aina se minkä perusteella automies/nainen tekee valintansa.
Koppalakki se vaan jatkaa universaalin paremmuuden todistelua edes lukematta ehdotusta meille kaikille yhteisistä faktoista ja omista mielipiteistämme niiden johdosta. Jatka vaan uusien auktoriteettien marssittamista mielipiteesi tueksi, ehkä me ymmärtämättömät lopulta omaksumme sinun mielipiteesi ainoista oikeista paremmuuden kriteereistä, kun vain spämmäät koko internetin sisällön tänne.
Kuulostaa siltä, että minun kannattaa käydä koeajamassa uusi Viissatanen, kun Koppalakki sitä noin kehuu? Ohjaus kuulostaa olevan nyt aiempaa lähempänä Volvon ja E-sarjalaisen rauhallisuutta, mistä E60-sarjassa ei vielä ollut tietoakaan, mutta F10 sitä jo selvästi lisäsi. Tässä ei siis ole mitään sarkasmia, vaan Mersuun tai isoon Citroeniin tottuneesta uusimman Viitosen ohjaus tosiaan kuulostaa kuvauksen mukaan entistä paremmalta. Se on sitten eri asia, miltä se BMW-harrastajasta tuntuu?
Onneksi perinteisestä BMW-tyylistä pitäneiden ei tarvitse olla huolissaan 5-sarjan vähittäisestä muuttumisesta mukavaksi BMW E-klasseksi, koska BMW:n DNA jalostuu sukupolvesta toiseen puhtaimmillaan 3-sarjassa. Puristeillekin sopivia siis löytyy jatkossakin, vaikka 5-sarja ostajakuntansa myötä lähestyykin 7-sarjan filosofiaa. Isomman korihylsyn tarvitseva saa myös tarkasti reagoivan 5:n laittamalla lisää rahaa pöytään.
Jos haluat myös Audin tai Citroenin ylistyksen, niin kerro toki, kyllä niillekin perustelunsa on. Puheena olleissa härveleissä on näkökulmasta riippuen jokaisessa paljon hyvää, joten en käsitä, miksi joku haluaa valita muiden puolesta mikä heidän omassa valinnassaan on tärkeätä? Ehkä se on tuo koppalakin tuoma vallan tunne?
Mitä tracktest yrittää viestittää, "Renkailla voi pilata auton alustan ominaisuudet, leveät matalaprofiiliset renkaat ovat kovat ja Suomen uraislla teillä ikävät ajaa. Nämä ovat asioita mitä ei pitäisi itseänsä autotoimittajaksi tituleeravalle opettaa"
Pitäisikö koeajan ajaa koeajoon saamansa auto rengas/vanneliikkeeseen ja testata millä renkailla BMWee parhaimmillaan. Valmistaja BMWee myy siis kokomallistonsa autoihin sopimattomalla rengastuksella.
Suomennetaan paskoilla teillä pärjää parhaiten kapeilla korkeampiprofiilissa renkailla. Saksassa jossa asfaltti on helvetin hyvää voi vetää leveillä ja matalaprofiilisilla renkailla minkä sielu sietää.
@tracktest kirjoitti:
Suomennetaan paskoilla teillä pärjää parhaiten kapeilla korkeampiprofiilissa renkailla. Saksassa jossa asfaltti on helvetin hyvää voi vetää leveillä ja matalaprofiilisilla renkailla minkä sielu sietää.
Tai minkä nopeusrajoitus ja ruuhkat sallii. (siitä sileydestäkin voi olla eri mieltä aika usein)
Audi Mersun jne. autonvalmistajat toimittaa autot suomen olosuhteisiin sopivilla renkailla.
Koeajajien piikkiin ei voi BMW:n suomen markkinoiden aliarvostamista laittaa.
Sen takia tuohon Bemariin on laitettu tunnoton ja etäinen ohjaus, koska kiinalaiset ja jenkit eivät välttämättä halua hyvää ohjausvastetta. Päämarkkinat ovat näillä alueilla.
@▫️ kirjoitti:
Sen takia tuohon Bemariin on laitettu tunnoton ja etäinen ohjaus, koska kiinalaiset ja jenkit eivät välttämättä halua hyvää ohjausvastetta. Päämarkkinat ovat näillä alueilla.
Pitäisikö Suomen koeajajien mainita että ohjaus ja rengasvalinnat on tehty kiinalaisiin mieltymyksiin ja olosuhteisiin, mutta meidän olosuhteissa alustan viritys vetelee urissa ja tärisee tien pinnoitteen epätasaisuuksissa.
Koe ajajiahan sinä arvostelet ammattitaidottomuudesta. Eikö ne ole hyvinkin ammattitaitoisia kun kertovat kuluttajalle auton suomenolosuhteisiin olevista ominaisuuksista puutteineen.
Bemarifani kun kokeilee uuden vitosen ohjausta, niin bemarifanin havainnot tietenkin kumoavat Tuulilasi-lehden, Autoplussan, Hesarin, Talousaidon ja Moottorin havainnot.
Koppalakki onko ymmärryksessä vikaa vai onko päätelykyky puutteellinen? Totesin näin: kuulun niihin joka pitää enemmän jämäkämmästä ohjausvasteesta. Tämä nykyinen BMW 5-sarja G30:en ylikorostetun tehostettu ohjausvaste vaatii varmasti oman totuttelunsa, mutta kaikkeen tottuu ajan kanssa.
Kehityksen suunta on vienyt tähän suuntaan saa nähdä palautteen kautta otetaanko tästä muutoksesta tulevaisuudessa käytäntö. Kuten 740 GLE totesi BMW 3-sarjasta löytyy perinteisempi ohjausvaste jos uuden 5-sarjan ohjausvaste on ylitsepääsemätön kokemus. Ihminen on soputuvainen olento joku saattaa kokea asian tervetulleeksi uudistukseksi. Jokunen MB-kuljettaja voi todeta uudistuksen ohjauksessa olevan niin houkutteleva, että merkin vaihto voi näin tulla ajankohtaiseksi. Asioilla tuppaa olemaan monta ulottuvuutta ja merkiystä saa nähdä jäävätkö muutaman ainaisen valittajan narinat pelkäksi puskista huuteluksi. Päteä voi niin monella tavalla, mutta oman erinomaisuutensa korostavia asiantuntijoita voi syystäkin kyseenalaistaa ihan vain kokemuksen tuoman edun vuoksi. Uuudella autolla korttelin ympäri ajavilla toimittajilla on yleensä tarve räksyttää milloin mistäkin vaikka auto olisi kokonaisuutena markkinoiden paras. Tietyt toimittajat jotka haukkuvat tiettyjä merkkejä poikkeuksetta, näiden omat mieltymykset/makuasiat menevät luihin ja ytimiin niin lujasti ettei kilpailijan tuote voi olla parempi vaikka sen itse toteaisi.
No enpä ole nähnyt että esimerkiksi Moottori-lehti olisi antanut näin tylyjä arvioita E-sarjalaisesta (koeajossa BMW 520d farmari). Muutoinkaan en ymmärrä mistä nämä liittymät E-sarjaan oikein on keksitty.
"Suuri auto on vaivaton käsitellä hitaissa paikoissa lisävarusteisten kamerajärjestelmien ansiosta. Korkeammissa vauhdeissa auto kääntyy kokoisekseen ketterästi, mutta reipasta ajamista nakertaa etäinen ja tuntumaltaan kuollut ohjaus – ajamisen ilosanoma jää todellisen suoriutumisen sijaan BMW:n markkinointiviestinnän harteille."
Eiköhän BMW:n insinöörit kehitä ohjausta kuljettajaystävällisempään suuntaan eikä päinvastoin. Paikallaan pyöritys tai hitaassa ajossa kevenevä ohjaus on juuri tätä kehitystä. Ylikorostetun tehostettu ohjausvaste muuntuu sport-asetuksella jämäkämpään suuntaan. Onko kaikki toimittajat edes kartalla näistä ominaisuuksista asetuksineen mene ja tiedä. Mitään järjenjättiläisiä nämä toimittajanplantut ei tunnu olevan. BMW:n servotronic ohjaustehostus vanhalla hyrdaulisella ja uudemmalla sähköisellä tehostuksella. Servotronic ominaisuus on ollut BMW:ssä 2000-luvulta lähtien. En ymmärrä miten tästä kehityksestä saadaan joidenkin toimittajien kohdalla ylitsepääsemätön ongelma. Tulee väkisin mieleen onko ongelma kuitenkin näiden toimittajien korvien välissä eikä itse BMW:n ohjauksessa. Renkaiden merkitystä vähätellään vaikka sillä on suuri merkitys, kun ajetaan Suomen huonoja uraisia teitä.
Miksi Suomessa on huonot tiet on täysin meidän kykenemättömien päättäjien syy, mutta nehän eivät itse autoilla aja vaan istuvat taksien kyydissä meidän veronmaksajien piikkiin. Toivoisin liikenneministeriksi vihdoin sellaisen henkilön joka laittaa tiet sellaiseen kuntoon ettei niitä tarvitse hävetä. Turvallisuutta korostetaan monissa yhteyksissä, mutta tämä turvallisuusajattelu ei ole vielä iskostunut liikenneministeriöön asti. Miten tuon viestin saisi menemään vastaavan ministerin päähän siinäpä kysymys?
Onko kaikki toimittajat edes kartalla näistä ominaisuuksista asetuksineen mene ja tiedä. Mitään järjenjättiläisiä nämä toimittajanplantut ei tunnu olevan.
Kyllä ne kommentit näyttävät kelpaavan lainattavaksi tänne silloin kun Bemarille tulee kehuja.
Se oli Tuulilasi 5/2017 jossa tästä Bemarin ohjauksesta puhuttiin. Samassa lehdessä oli isojen premium-sedanien vertailu. Erikoisartikkelissa todettiin että BMW oli tehnyt kyselytutkimuksen asiakkailleen siitä minkälaisen vitosen ohjauksen tulee olla. Lopputulos oli että asiakkaat halusivat mahdollisimman kevyesti pyöriteltävää ohjausta. Auton päämarkkinat ovat ainakin Kiinassa ja ehkä USA:ssa ja ohjaus muutetiin vastaamaan näiden alueiden asiakkaitten tarpeita.
740 GLE näköjään keskittyy allekirjoittaneen arvosteluun, vaikka suomalaisista lehdistä Tuulilasi, Helsingin Sanomat, Plus Auto sekä Taloustaito ovat todenneet että uuden BMW Vitossarjan ohjaus on tahmea ja tuo tahmea ohjaus vesittää ajettavuuden kaikilla osa-alueilla. Tässä ote Taloustaidon jutusta,
"BMW:n uutta 5-sarjalaista on kehuttu niin monessa lehdessä, että aloin jo ihmetellä sitä, millaiset lasit silmillään kollegat ovat Bemua ajaneet. Vasta hiljattain Tuulilasi-lehden vertailussa, jossa 520d xDrive laitettiin samalle viivalle E-mallin Mercedes-Benzin ja Volvo S90:n kanssa, kiinnitettiin huomiota samoihin epäkohtiin, jotka tulivat esiin +Auton tekemässä 530i xDriven koeajossa.
Erityisesti BMW:n ohjaus saa Tuulilasissa moitteita. ”Suurimpana ongelma on ohjaus, joka vesittää baijerilaisen osakkeita oikeastaan kaikilla ajettavuuden osa-alueilla”, Tuulilasin loppuarviossa todetaan.
Helsingin Sanomienkin koeajossa todetaan, että ”muutoin hyvää ajettavuutta heikentää auton huono ohjaustuntuma, muu sporttisuus tuntuu teennäiseltä BMW:n tahmean tuntuiseen ohjaukseen yhdistettynä”. Kun samaan konserniin kuuluvan Mini Countrymanin keskialueella velttoa ohjausta on kritisoitu monella taholla, herää kysymys, onko BMW:llä hukattu ote oikeanlaisen tuntuman rakentamiseen.
Toinen seikka, joka tulee esiin Tuulilasin vertailussa, on istuinmukavuus. ”Säädöt ovat mahdottoman hyvät, mutta siltikin selkä kipeytyy etupenkillä. Takapenkillä uupuu taas reisitukea”, uuden 5-sarjan BMW:n tilojen loppuarviossa todetaan."
Syitä miksi ohjaustuntumaa pidetään tärkeänä.
"Ohjaustuntuman kuvailu on vähän kuin yrittäisi kuvailla makuaistilla aistittavia tuntemuksia. Ei makujakaan voi kuvailla sellaiselle, jolta tuo aisti puuttuu. Kaikki eivät piittaa lainkaan ohjaustuntumasta, he aistivat auton käytöstä muuten, ns. takapuolituntumalla. Pääasia kuitenkin on, että kuljettaja saa palautetta auton reagoinnista ohjaamiseen."
Esimerkiksi Nissan X-Trailissa on ohjaus jossa ei ole mitään tuntoa.
BMW
530i A xDrive Sedan
Ohjaustuntoa ei tarvitse miettiä. Ohjaus reagoi nopeasti ja tarkasti käskyihin ja auto ohjautuu sinne minne pitääkin.
Nelivetoa ei tunnista isolla kuivalla tiellä, mutta jäisillä ja lumisilla pikkuteillä BMW antaa nelivedosta huolimatta mukavaa takavetoisen tuntumaa ajoon.
Bemarin tuttu vaihdekahva osuu käteen kuin räätälöitynä ja vaihteisto toimii sulavasti ja nopeasti.
Äänieristettä on lisätty mm. moottoritilan ja matkustamon väliin ja autossa on uusi kattoverhoilu. Myös lasit ovat aiempaa äänieristävämpiä.
Rengasäänetkään eivät juuri pääse matkustamoon. Ei edeltäjäkään mikään melutoosa ollut, mutta tämä uusi Vitonen on huomiota herättävän hiljainen.
Istuimet ovat itsestään selvästi hyvin muotoillut. Ne antavat sivutukea ja reisituki on riittävän pitkä.
On helppo antaa uudelle vitossarjalaiselle viisi tähteä ajettavuudesta ja ajomukavuudesta. Oikeastaan pitäisi lisätä kuudes tähti mukaan.
Turvallisuus
BMW:n turva-ajattelu ja varustelu on erinomaista ja lisävarusteltuna loistavaa. Ajettavuus tuo siihen lisäbonuksen etenkin nelivetoisena. Auto pysyy tiellä, ellei sitä aktiivisesti aja ulos.
Iltalehti
PENTTI J. RÖNKKÖ
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/201702282200078423
Tuulilasi/Juuso Kallioinen:
"BMW tuntuu olevan menossa ohjauksensa kanssa aivan väärään suuntaan, mikäli ajettavuutta pitää mittapuuna. Tällä uudella tyylillä varmaan tehdään vaikutus USA:ssa ja Kiinassa, mutta vaarana on, että aika moni entusiasti äänestää jaloillaan. Bemari oli ennen ajajan auto, nyt se on enemmän matkustajan - se on sääli !"
(No tästä huolimatta kaikki BMW:ssä on aivan ihanaa.)
Tässä vielä tietoa siitä miten Tuulilasi arvioi Mersun, Volvon ja BMW:n ajettavuudet.
Ajettavuus-osasto siis;
Testissä BMW sai ohjauksesta 8 pistettä, Mersu sai 9,3 pistettä ja Volvo 9,2 pistettä.
Mutkatie-osio meni aika tasan, BMW sai 9 pistettä, Volvo 9,2 pistettä ja Mersu 9,4 pistettä.
Kaupunkiajosta BMW sai 8,8 pistettä, Volvo 8,9 pistettä ja Mersu 9,3 pistettä.
Maantieajosta BMW sai 8,5 pistettä mutta Mersu ja Volvo saivat kumpikin 9,5 pistettä.
Melusta BMW sai 9,4 pistettä, Mersu 9,3 pistettä ja Volvo 8,6 pistettä.
Jousituksesta BMW 9,3 pistettä, Mersu 9,2 pistettä ja Volvo 9,1 pistettä.
Pisteytykset ovat pitkälti makuasioita, tässäkin erot ovat hyvin marginaalisia. Kuulun niihin joka pitää enemmän jämäkämmästä ohjausvasteesta. Tämä nykyinen BMW 5-sarja G30:en ylikorostetun tehostettu ohjausvaste vaatii varmasti oman totuttelunsa, mutta kaikkeen tottuu ajan kanssa. Kokemukset BMW 5-sarjan suhteen ovat olleet aina hyvin myönteisiä tuskin tämänkään mallin kanssa tulee mitään yllättävää eteen joten levollisin mielin mennään. BMW insinöörit tekevät edelleen autoja ajajille. BMW 5-sarja on siis edelleen nimenomaan ajajan auto se riittää minulle. Koppalakki voisit hieman hillitä tätä trollausta, tiedän että kykenet halutessasi ihan asialliseen keskusteluun.
Eikö tuo minun viestini kello 12.54 (ja viestit sen jälkeen) muka liity senkaltaiseen autolla ajamiseen mistä on keskusteltu ?
En mitenkään tarkoita häiritä antoisaa mielipiteenvaihtoa, mutta tuli mieleen tuosta alustasta kiinni jäämisestä, että tiesittekö Discossa olevan (ainakin Disco 4:ssä) ominaisuuden, että jos pyörien päältä katoaa paino, niin ilmajousitus punnertaa autoa vielä 50mm ylös automaattisesti? Idea on, että pitäisi ainakin pystyä palaamaan takaisin omia jälkiään. Tietysti edellyttää, ettei kaiva itselleen kuoppaa ensin.
Discon ilmajousitus laskeutuu ja nousee 50mm normaalikorosta (painikkeesta valitsemalla), mutta lisäksi vielä tuo 50mm ylös, jos auton alusta alkaa kantaa. Tuota viimeistä 50mm ei voi kuski ohjata vaan auto tekee sen automaattisesti.
Kerran aiheutin autolle päänvaivaa, kun vein sen sesonkirenkaiden vaihtoon ja nostivat koko auton nosturilla ylös enkä ollut muistanut asettaa ilmajousituksen säätöä huoltoasentoon. Auto yritti epätoivoisesti kurottaa renkaita lattiaan vaan ei yltänyt. Renkaiden vaihdon jälkeen melkein piti hakea keittiötikkaat, että pääsi kyytiin, mutta matkaan lähdettyä jousitus sitten asettui takaisin normikorkoon.
Tyhmä ja tietämätön kun olen, niin en ymmärrä, miten perinteisellä yksimoottorisella autolla voisi ilman voimansiirron luistoa ohjata nelivetoa erimäärän taakse ja eteen. Jos takapyörät mekaanisesti vetävät enemmän kuin etupyörät, niin tuntuisi, että takapyörät saavuttavat ja pian painelevat ohi etupyöristä? Tai takapyörät sutivat mustaa asfaltille. Tai etupyörissä pitää olla vapaakytkin ja niiden vetoakseli pyörii "tyhjää" koska pyörän pentele pyörii vetoakselia karkuun takapyörien työntämänä.
Tuntuisi, että pakko on olla tavalla tai toisella luistava lämmönkehitin, joka kaiketi lisää polttoaineen kulutusta?
"Toinen seikka, joka tulee esiin Tuulilasin vertailussa, on istuinmukavuus. ”Säädöt ovat mahdottoman hyvät, mutta siltikin selkä kipeytyy etupenkillä. Takapenkillä uupuu taas reisitukea”, uuden 5-sarjan BMW:n tilojen loppuarviossa todetaan."
Koppalakki oliko tämän jutun alla toimittajan nimi? Selkäkipuihin suosittelen salille menoa jos BMW:n etuistuimissa selkä kipeytyy. Heikot selkälihakset ovat useimmiten syy selkäkipuihin jos rakenteellista vikaa ei löydy. Täytyy sanoa että kaikenlaisia kommentteja nämä toimittajat lehtiin raapustavat. Itsellä lihaskunto on vieläkin hyvä, treenailtua tulee muutama kerta viikossa voimailua pääasiassa. Useampaan selkäkipuun suosittelen voimailua kyllä kivut lähtee. Selkäkipua valittavat ovat yleensä laiskansitkeitä valittajia jotka narisevat mlloin mistäkin vaivasta.
Testaajan nimi on Juha Partanen. Hän ajaa Audi Quattrolla päivisin. Tuossa autojen vertailua.
"Uuden 5-sarjalaisen alusta on kaksijakoinen: ajoittain BMW liitelee kuin taikamatolla lentelisi, ajoittain valtateiden asfaltin epätasaisuudet tuntuvat yllättävän selvänä tärinänä. Esimerkiksi Turunväylällä BMW:n alusta täristi luvattoman paljon. Baijerilaisten kohdalla tästä tosin usein syytetään BMW:n käyttämiä run flat –renkaita, mutta yhtä kaikki 530i:n mukavuudessa on toivomisen varaa. Ajotilavalintoja on kolme: EcoPro, Comfort ja Sport. Alusta on kovan tuntuinen Comfort-asennossakin.
Kokonaisuutena BMW on edelleen monessa suhteessa erinomainen ajaa. Se on vakaa asfaltilla kaikissa nopeuksissa, ohjautuu täsmällisesti ja mukautuu hyvin nopeaankin kaarreajoon. Päivittäin Audi Quattrolla ajavaa koeajajaa häiritsi se, että liukkailla keleillä nelivetoisenkin BMW:n perä elää, luistonesto ei estä sen lipsuttelua, mutta BMW-kuskien mielestä se kuuluu asiaan.
5-sarjan ohjauksesta on kuitenkin kadonnut BMW:lle ominainen herkkyys ja jähmeytymisen myötä luonnollinen ohjaustunto on heikentynyt. Jos BMW on lähtenyt tavoittelemaan kilpailijoidensa tuntumaa, se on siinä epäonnistunut, sillä uuden 5-sarjalaisen ohjauksen antama vaikutelma ei vakuuttanut koeajoautolla ajanutta Audi-kuljettajaa.
Vaikka 5-sarjalaisen alustassa on edelleen BMW:lle ominaista elastisuutta, siitä ei saa jähmeän ohjauksen vuoksi enää samanlaista otetta kuin aiemmin. Samanlaista tunnetta auton kanssa symbioosissa elämisestä kuin uusimman 7-sarjalaisen kanssa ei 530i:n kanssa tullut."
Ei ole koskaan itselläni selkä kipeytynyt autossa, mutta kaasujalka on puutunut. Pystympi ajo-asento saattaisi estää jalan puutumista.
Parempi ratkaisu on vakionopeussäädin. Nopeutta voi säädellä tarpeen mukaan ratin säätimistä.
Nykyaikaisilla säätimillä voi periaatteessa ajaa hangosta utsjoelle yhdellä kaasunpolkaisulla.
Se mikä sopii BMW-kuljettajalle ei sovi Audimiehelle sehän on tunnettu tosi asia eikä siinä ole mitään ihmeellistä. "BMW:n ohjaus reagoi nopeasti ja tarkasti käskyihin ja auto ohjautuu sinne minne pitääkin. Nelivetoa ei tunnista isolla kuivalla tiellä, mutta jäisillä ja lumisilla pikkuteillä BMW antaa nelivedosta huolimatta mukavaa takavetoisen tuntumaa ajoon." Näin sanailee arvostettu autotoimittaja Pentti J Rönkkö. Tämä on se mikä kuuluu asiaan josta taas Audimies näkee punaista, mutta elämä on valintoja. BMW ei ole Audi eikä toivottavasti sellaiseksi koskaan muutu.
Tuulilasin toimittajan arvio BMW:n alustasta on käsittämätön, suurestti kehuttu alusta on tämän toimittelijan arvioissa lähes kelvoton. Renkaiden merkitystä ei pidä vähätellä sen pitäisi hieman matalamielisemmänkin ymmärtää, renkaiden pintakovuuden tuntee se on sanomattakin selvä. Renkailla voi pilata auton alustan ominaisuudet, leveät matalaprofiiliset renkaat ovat kovat ja Suomen uraislla teillä ikävät ajaa. Nämä ovat asioita mitä ei pitäisi itseänsä autotoimittajaksi tituleeravalle opettaa. Toimittelijoita ohjaa monesti omat mieltymykset/makuasiat, puolueettomia lausuntoja ja arvioita on harvalla. Tämän takia toimittelijoiden arvioihin kannattaa suhtautua aina varauksella. Omakohtainen kokemus on aina se minkä perusteella automies/nainen tekee valintansa.
Koppalakki se vaan jatkaa universaalin paremmuuden todistelua edes lukematta ehdotusta meille kaikille yhteisistä faktoista ja omista mielipiteistämme niiden johdosta. Jatka vaan uusien auktoriteettien marssittamista mielipiteesi tueksi, ehkä me ymmärtämättömät lopulta omaksumme sinun mielipiteesi ainoista oikeista paremmuuden kriteereistä, kun vain spämmäät koko internetin sisällön tänne.
Kuulostaa siltä, että minun kannattaa käydä koeajamassa uusi Viissatanen, kun Koppalakki sitä noin kehuu? Ohjaus kuulostaa olevan nyt aiempaa lähempänä Volvon ja E-sarjalaisen rauhallisuutta, mistä E60-sarjassa ei vielä ollut tietoakaan, mutta F10 sitä jo selvästi lisäsi. Tässä ei siis ole mitään sarkasmia, vaan Mersuun tai isoon Citroeniin tottuneesta uusimman Viitosen ohjaus tosiaan kuulostaa kuvauksen mukaan entistä paremmalta. Se on sitten eri asia, miltä se BMW-harrastajasta tuntuu?
Onneksi perinteisestä BMW-tyylistä pitäneiden ei tarvitse olla huolissaan 5-sarjan vähittäisestä muuttumisesta mukavaksi BMW E-klasseksi, koska BMW:n DNA jalostuu sukupolvesta toiseen puhtaimmillaan 3-sarjassa. Puristeillekin sopivia siis löytyy jatkossakin, vaikka 5-sarja ostajakuntansa myötä lähestyykin 7-sarjan filosofiaa. Isomman korihylsyn tarvitseva saa myös tarkasti reagoivan 5:n laittamalla lisää rahaa pöytään.
Jos haluat myös Audin tai Citroenin ylistyksen, niin kerro toki, kyllä niillekin perustelunsa on. Puheena olleissa härveleissä on näkökulmasta riippuen jokaisessa paljon hyvää, joten en käsitä, miksi joku haluaa valita muiden puolesta mikä heidän omassa valinnassaan on tärkeätä? Ehkä se on tuo koppalakin tuoma vallan tunne?
Mitä tracktest yrittää viestittää, "Renkailla voi pilata auton alustan ominaisuudet, leveät matalaprofiiliset renkaat ovat kovat ja Suomen uraislla teillä ikävät ajaa. Nämä ovat asioita mitä ei pitäisi itseänsä autotoimittajaksi tituleeravalle opettaa"
Pitäisikö koeajan ajaa koeajoon saamansa auto rengas/vanneliikkeeseen ja testata millä renkailla BMWee parhaimmillaan. Valmistaja BMWee myy siis kokomallistonsa autoihin sopimattomalla rengastuksella.
Valoja päälle! Kuutamo ei näytä riittävän, hommaa lisää valoa jos sitten aukeaa. Tulkoon valkeus.
Suomennetaan paskoilla teillä pärjää parhaiten kapeilla korkeampiprofiilissa renkailla. Saksassa jossa asfaltti on helvetin hyvää voi vetää leveillä ja matalaprofiilisilla renkailla minkä sielu sietää.
-
Sen takia tuohon Bemariin on laitettu tunnoton ja etäinen ohjaus, koska kiinalaiset ja jenkit eivät välttämättä halua hyvää ohjausvastetta. Päämarkkinat ovat näillä alueilla.
Pitäisikö Suomen koeajajien mainita että ohjaus ja rengasvalinnat on tehty kiinalaisiin mieltymyksiin ja olosuhteisiin, mutta meidän olosuhteissa alustan viritys vetelee urissa ja tärisee tien pinnoitteen epätasaisuuksissa.
Koe ajajiahan sinä arvostelet ammattitaidottomuudesta. Eikö ne ole hyvinkin ammattitaitoisia kun kertovat kuluttajalle auton suomenolosuhteisiin olevista ominaisuuksista puutteineen.
En ainakaan minä ole arvostellut koeajoja. Päinvastoin osoitin että viidessä koeajossa tehtiin samat havainnot.
Sori taisikin olla tracktest
Bemarifani kun kokeilee uuden vitosen ohjausta, niin bemarifanin havainnot tietenkin kumoavat Tuulilasi-lehden, Autoplussan, Hesarin, Talousaidon ja Moottorin havainnot.
Koppalakki onko ymmärryksessä vikaa vai onko päätelykyky puutteellinen? Totesin näin: kuulun niihin joka pitää enemmän jämäkämmästä ohjausvasteesta. Tämä nykyinen BMW 5-sarja G30:en ylikorostetun tehostettu ohjausvaste vaatii varmasti oman totuttelunsa, mutta kaikkeen tottuu ajan kanssa.
Kehityksen suunta on vienyt tähän suuntaan saa nähdä palautteen kautta otetaanko tästä muutoksesta tulevaisuudessa käytäntö. Kuten 740 GLE totesi BMW 3-sarjasta löytyy perinteisempi ohjausvaste jos uuden 5-sarjan ohjausvaste on ylitsepääsemätön kokemus. Ihminen on soputuvainen olento joku saattaa kokea asian tervetulleeksi uudistukseksi. Jokunen MB-kuljettaja voi todeta uudistuksen ohjauksessa olevan niin houkutteleva, että merkin vaihto voi näin tulla ajankohtaiseksi. Asioilla tuppaa olemaan monta ulottuvuutta ja merkiystä saa nähdä jäävätkö muutaman ainaisen valittajan narinat pelkäksi puskista huuteluksi. Päteä voi niin monella tavalla, mutta oman erinomaisuutensa korostavia asiantuntijoita voi syystäkin kyseenalaistaa ihan vain kokemuksen tuoman edun vuoksi. Uuudella autolla korttelin ympäri ajavilla toimittajilla on yleensä tarve räksyttää milloin mistäkin vaikka auto olisi kokonaisuutena markkinoiden paras. Tietyt toimittajat jotka haukkuvat tiettyjä merkkejä poikkeuksetta, näiden omat mieltymykset/makuasiat menevät luihin ja ytimiin niin lujasti ettei kilpailijan tuote voi olla parempi vaikka sen itse toteaisi.
No enpä ole nähnyt että esimerkiksi Moottori-lehti olisi antanut näin tylyjä arvioita E-sarjalaisesta (koeajossa BMW 520d farmari). Muutoinkaan en ymmärrä mistä nämä liittymät E-sarjaan oikein on keksitty.
"Suuri auto on vaivaton käsitellä hitaissa paikoissa lisävarusteisten kamerajärjestelmien ansiosta. Korkeammissa vauhdeissa auto kääntyy kokoisekseen ketterästi, mutta reipasta ajamista nakertaa etäinen ja tuntumaltaan kuollut ohjaus – ajamisen ilosanoma jää todellisen suoriutumisen sijaan BMW:n markkinointiviestinnän harteille."
Eiköhän BMW:n insinöörit kehitä ohjausta kuljettajaystävällisempään suuntaan eikä päinvastoin. Paikallaan pyöritys tai hitaassa ajossa kevenevä ohjaus on juuri tätä kehitystä. Ylikorostetun tehostettu ohjausvaste muuntuu sport-asetuksella jämäkämpään suuntaan. Onko kaikki toimittajat edes kartalla näistä ominaisuuksista asetuksineen mene ja tiedä. Mitään järjenjättiläisiä nämä toimittajanplantut ei tunnu olevan. BMW:n servotronic ohjaustehostus vanhalla hyrdaulisella ja uudemmalla sähköisellä tehostuksella. Servotronic ominaisuus on ollut BMW:ssä 2000-luvulta lähtien. En ymmärrä miten tästä kehityksestä saadaan joidenkin toimittajien kohdalla ylitsepääsemätön ongelma. Tulee väkisin mieleen onko ongelma kuitenkin näiden toimittajien korvien välissä eikä itse BMW:n ohjauksessa. Renkaiden merkitystä vähätellään vaikka sillä on suuri merkitys, kun ajetaan Suomen huonoja uraisia teitä.
Miksi Suomessa on huonot tiet on täysin meidän kykenemättömien päättäjien syy, mutta nehän eivät itse autoilla aja vaan istuvat taksien kyydissä meidän veronmaksajien piikkiin. Toivoisin liikenneministeriksi vihdoin sellaisen henkilön joka laittaa tiet sellaiseen kuntoon ettei niitä tarvitse hävetä. Turvallisuutta korostetaan monissa yhteyksissä, mutta tämä turvallisuusajattelu ei ole vielä iskostunut liikenneministeriöön asti. Miten tuon viestin saisi menemään vastaavan ministerin päähän siinäpä kysymys?
Kaikkeen tottuu sanoi bemarimies, voiko paremmin kuvailla bemarin ominaisuuksia.
@tracktest
Kyllä ne kommentit näyttävät kelpaavan lainattavaksi tänne silloin kun Bemarille tulee kehuja.
Se oli Tuulilasi 5/2017 jossa tästä Bemarin ohjauksesta puhuttiin. Samassa lehdessä oli isojen premium-sedanien vertailu. Erikoisartikkelissa todettiin että BMW oli tehnyt kyselytutkimuksen asiakkailleen siitä minkälaisen vitosen ohjauksen tulee olla. Lopputulos oli että asiakkaat halusivat mahdollisimman kevyesti pyöriteltävää ohjausta. Auton päämarkkinat ovat ainakin Kiinassa ja ehkä USA:ssa ja ohjaus muutetiin vastaamaan näiden alueiden asiakkaitten tarpeita.
Sport-asetuksella se vitosen ohjaus muuttui hieman paremmaksi näiden "planttujen" mukaan.