ADBlue ongelmaa Volvo V90 ??

9 kommenttia

Onko muilla esiintynyt ongelmia ADBluen kulutuksen kera V90? Auto 6kk vanha ja mittarissa 62.000km ja ADBlueta lisätty jo omasta takaa 100 litraa sekä Volvo Bilian huollossa 14 kertaa kun on ollut "tarkistuksessa".
On suodattimia ja suuttimia vaihdettu ja säiliötä tyhjennetty ja putsattu huollossa. On kuulemma "tyyppivika". Ekan kerran herjasi lisäämään ADBlueta kun oli autolla ajettu 1700 kilometriä...

Onko ihan järkevää tämä ADBluen kulutus?

  
  • @Autoilijatar kirjoitti:
    Onko muilla esiintynyt ongelmia ADBluen kulutuksen kera V90? Auto 6kk vanha ja mittarissa 62.000km ja ADBlueta lisätty jo omasta takaa 100 litraa sekä Volvo Bilian huollossa 14 kertaa kun on ollut "tarkistuksessa".
    On suodattimia ja suuttimia vaihdettu ja säiliötä tyhjennetty ja putsattu huollossa. On kuulemma "tyyppivika". Ekan kerran herjasi lisäämään ADBlueta kun oli autolla ajettu 1700 kilometriä...

    Onko ihan järkevää tämä ADBluen kulutus?

    Ainakin olet auton hankkinut todella tarpeeseen, kun 10.000km kuukaudessa tulee ajoa. Minkälaista AdBluen kulutusta suhteessa dieselin menekkiin auton käsikirja ennustaa?

      
  • Internet puhuu parista litrasta per 1000km, Volvon omat sivut isolle autolle 2,5litraa. Se tekee 155 litraa tuolle 62tkm:lle, että ei tuo nyt ihan pielessäkään taida olla? Tietämättä toki tankin kokoa ja paljonko siellä Biliassa on litramääräisesti lisätty. Jos (kun?) auto on taksi, sitä pidettäneen tyhjäkäynnillä aika paljon, jolloin dieseliä ja varmaan sen myötä myös AdBlueta kuluu enemmän kuin kilometrit antavat ymmärtää.

    Löysin aiemmin googlaamalla jonkun muutamia vuosia vanhan sivun jossa mainittiin että adbluen kulutus tuplaantuu uusien päästövaatimusten myötä, juurikin tuonne pariin litraan tuhannella.

    Onneksi et aja Audilla, menisi moottoriöljyä kuin Volvossa AdBlueta...

      
  • @M880 kirjoitti:
    Onneksi et aja Audilla, menisi moottoriöljyä kuin Volvossa AdBlueta...

    Osaatko nimetä yhtään Audin nykyistä mallia, jossa öljyn kulutus olisi tyyppivika?

      
  • @M880 kirjoitti:
    Internet puhuu parista litrasta per 1000km, Volvon omat sivut isolle autolle 2,5litraa. Se tekee 155 litraa tuolle 62tkm:lle, että ei tuo nyt ihan pielessäkään taida olla? Tietämättä toki tankin kokoa ja paljonko siellä Biliassa on litramääräisesti lisätty. Jos (kun?) auto on taksi, sitä pidettäneen tyhjäkäynnillä aika paljon, jolloin dieseliä ja varmaan sen myötä myös AdBlueta kuluu enemmän kuin kilometrit antavat ymmärtää.

    Löysin aiemmin googlaamalla jonkun muutamia vuosia vanhan sivun jossa mainittiin että adbluen kulutus tuplaantuu uusien päästövaatimusten myötä, juurikin tuonne pariin litraan tuhannella.

    Onneksi et aja Audilla, menisi moottoriöljyä kuin Volvossa AdBlueta...

      
  • @Autoilijatar kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Internet puhuu parista litrasta per 1000km, Volvon omat sivut isolle autolle 2,5litraa. Se tekee 155 litraa tuolle 62tkm:lle, että ei tuo nyt ihan pielessäkään taida olla? Tietämättä toki tankin kokoa ja paljonko siellä Biliassa on litramääräisesti lisätty. Jos (kun?) auto on taksi, sitä pidettäneen tyhjäkäynnillä aika paljon, jolloin dieseliä ja varmaan sen myötä myös AdBlueta kuluu enemmän kuin kilometrit antavat ymmärtää.

    Löysin aiemmin googlaamalla jonkun muutamia vuosia vanhan sivun jossa mainittiin että adbluen kulutus tuplaantuu uusien päästövaatimusten myötä, juurikin tuonne pariin litraan tuhannella.

    Onneksi et aja Audilla, menisi moottoriöljyä kuin Volvossa AdBlueta...

      
  • @Autoilijatar kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Internet puhuu parista litrasta per 1000km, Volvon omat sivut isolle autolle 2,5litraa. Se tekee 155 litraa tuolle 62tkm:lle, että ei tuo nyt ihan pielessäkään taida olla? Tietämättä toki tankin kokoa ja paljonko siellä Biliassa on litramääräisesti lisätty. Jos (kun?) auto on taksi, sitä pidettäneen tyhjäkäynnillä aika paljon, jolloin dieseliä ja varmaan sen myötä myös AdBlueta kuluu enemmän kuin kilometrit antavat ymmärtää.

    Löysin aiemmin googlaamalla jonkun muutamia vuosia vanhan sivun jossa mainittiin että adbluen kulutus tuplaantuu uusien päästövaatimusten myötä, juurikin tuonne pariin litraan tuhannella.

    Onneksi et aja Audilla, menisi moottoriöljyä kuin Volvossa AdBlueta...

    Kyseessä on taksi. Siksi kilometrejä tulee.
    Aluksi vaan Biliassa "korjasivat" ADBluen aiheuttamaa vikaa useita kertoja.
    Etsivät vikaa kulutukseen jopa ottamalla etäyhteyden Volvon tehtaille.
    Nyt puolen vuoden jälkeen tämä onkin ihan normaalia kulutusta.
    Ei olekkaan vikaa. Taksi seisoo kun moottorin vikavalot palaa punaisena.
    Eivät puoli vuotta sitten sanoneet, että on normaalia tämä varoitusvalojen vilkunta ja ADBluen hurja kulutus. En olisi tälläistä V90ä hankkinut taksiin jos tämä ADn kulutus olisi myyntitilanteessa kerrottu rehellisesti.

      
  • Omakohtaisia kokemuksia ei Volvon järjestelmästä ole, mutta melko suurelta kuulostaa tuo ADBlue litkun kulutus. Itsellä tuollainen ADBlue järjestelmällä varustettu 2013 valmistunut euro6 saksan tuonti, ja viimeksi kun viimekesänä täytin jollain Shellin truckpointilla ADBlue automaatista tuon säiliön, niin muistaakseni litkua meni 14 litraa ja täytön jälkeen ilmoitti ADBlue toimintamatkaksi +28000km, ja nyt n. 25tkm myöhemmin näyttää että pääsis vielä 3400km, joten litkun kulutus on n. 0.5l/1000km. Sitä en tiedä onko tuota pakkasilla kulunut ollenkaan vai onko ollut jäässä, mutta vikavalot eivät ainakaan ole palaneet...

      
  • Eikö tässä ollut pointtina se että uudemmissa autoissa tuo kulutus tuplaantuu vanhempiin autoihin verrattuna. Tässä on ote Tuulilasin jutusta syyskuulta 2017.

    ”AdBluen käyttö yleistyy kasvavaa vauhtia myös henkilö- ja pakettiautokalustossa. Syyskuun alussa voimaan tulleen uuden pakokaasupäästöjen mittausjärjestelmän (RDE) myötä AdBluen kulutus esimerkiksi keskisuurissa ja suurissa henkilöautoissa tulee suurinpiirtein kaksinkertaistumaan nykyisestä tasosta (noin 1 litra / 1000 km). Raskaassa kalustossa kulutus on noin viisi prosenttia käytetyn polttoaineen määrästä.”

    Eli aiemmin oli kulutus litran tasoa ja nyt se on parin litran tasoa. Vai onko niin että tuo litra per 1000 km on nykyinen normaali taso ?

      
  • Pystyykö AdBlue-hälytyksen kuittaamaan OBD-mokkulan+kännykkäsovelluksen kanssa? Jos pystyy ja nesteen lisäileminen potuttaa, niin kuittailemalla hälytyksen voisi aina ajella jonkun matkan ja sitten taas kuitata. Voi olla, että AdBlue-hälytys on sellainen, jota ei jokahenkilön OBD-mokkulalla voi kuitata.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit