....jotakin, joka ei auennut niin yhtään.... Käyttäisitkö toisen hetken siihen, että siivoat tuon kommenttisi suomenkieliseksi ja vähemmillä....ilmeisesti kielikuvilla, kiitos (16.2. 07:11)
Mistä se 4 L pienempi 1,8 hybridi corollan kulutus tulee, kun edellinen 1,8 ilman sähkömoottoria kuluttaa yli 8 L/100 km
Eikö se hybridi ole todistettavasti kulkenut puolet matkasta sähköllä. Toyota jakaa työn polttomoottorin ja sähkömoottorin kesken vuorotellen, tai molempia yhtä aikaa. Yksinkertaistettuna 50 km polttomoottorilla ja 50 km sähkömoottorilla, näin saadaan 100 km polttoainekulutus puolitettua se olisi ilman sähköajoa 8 litraa sähkömoottorin kanssa 100 km 4 litraa = 4 L/100 km
Toyotan markkinoinnin ei pitäisi yrittää luoda mielikuvaa, että itselataava auto kehittää sähköä vastaavasti kuin pistokeladattavaan ladataan "seinästä". Toyota luo mielikuvaa, että itselataava ja plugari ovat sama asia, mutta itselataava kätevämpi käyttää, kun ei tarvita "piuhasulkeisia".
Tuo on ainoa asia, mikä minua Toyotassa närästää.
Auto on ikään kuin liikenteen "päätelaite". Kun päästöjen alentaminen on tavoitteena eikä nollapäästöihin pyritä heti, tässä ja nyt, vaan kuluttajille pehmeämmillä keinoilla, on hyvä aloittaa siitä, että liikenteen päätelaitteet pystyvät toimimaan mahdollisimman päästöttömästi, mutta myös täyttämään liikenteen tarpeet.
Täyssähköautot vaativat latausasemaverkoston ja käytännössä pitkän "tankkausajan" pikalatausasemien puutteen takia.
Plugarilla ei ole toimintasäderajoituksia, mutta onhan niissä nykyään turhan lyhyet sähköajosäteet, jotka varmasti jatkossa pitenevät.
Itselaatavat ja kevythybridit ovat hyvä asia päästöjen vähentämisen kannalta, mutta ei niitä saisi markkinoida siten, että kuluttajalle tulee mielikuva sähköajoon vertautuvasta ajosta. Itselataava tekniikkaa on historiasta jostain 20 vuoden takaa. Siitä voisi jo päästää irti ja siirtyä eteen päin niin kuin Toyota jossain määrin on alkanut tehdäkin.
Mitä enemmän ihmiset ostavat polttiksia, itselataavia hybridejä tai kevythybridejä, sitä hitaammin liikenteen päästöt alenevat. Ja sitä jyrkempiin toimiin päätelaitteita kohtaan valtiot ryhtyvät jatkossa.
Samalla kun päätelaitteista tehdään päästöttömiä pitää kehittää ja kehitetään sähkön tuotannon päästöttömyyttä.
Ei ole perusteltua mollata sähköautoa sillä perusteella, että sähkön tuotanto tai autojen valmistus tuottaa päästöjä. Jos pysytään fossiilisissa polttaineissa, niin ei ole ollenkaan mahdollista päästä nollapäästöihin.
Siksi harmittaa, että plugareja moititaan siitä, että niiden päästö voi olla enemmän kuin on "luvattu". Se voi olla myös vähemmän.
Minun plugarissa on 70.000km:n matkalta tankkausten mukaan toteutunut bensan keskikulutus 5,9litraa sadalla sisältäen myös webaston käytön. Voisin siis päästä vähemmällä dieselillä ja erityisesti kevythybridi-dieselillä, mutta ero ei olisi valtavan suuri enkä silloin voisi ajaa ollenkaan kokonaan lähipäästöttömiä kilometrejä. Päivittäin ajelen pelkällä sähköllä työ ja kauppamatkat. Mökkimatkankin joko 0-bensankulutuksella tai muutaman desin kulutuksella. Mökkimatka on n. 40km. Minun ajoprofiili ei ole optimaalinen plugarille saatikka täyssähkölle. Mutta pidän siitä, että voin ajaa sähköllä lähes kaikki muut ajot paitsi kotikaupungin ulkopuolelle suuntautuvat matkat, joita on työn merkeissä paljon, mutta vaihtelevasti sen mukaan minne päin milloinkin proekjtit vievät. Usein ne vievät vain Hiki-Vantaalle.
....jotakin, joka ei auennut niin yhtään.... Käyttäisitkö toisen hetken siihen, että siivoat tuon kommenttisi suomenkieliseksi ja vähemmillä....ilmeisesti kielikuvilla, kiitos (16.2. 07:11)
By eAutoilija / 2.7.2018 Plug-in-hybridin Olen pitänyt kuukausittain kirjaa
Helmikuu 1559 km 5,90 L/100 km Yhteensä 6356 km 4,11 L/ 100 km
Quulle vastauksena, että ei tunnu kelpaavan kuitenkaan. Oli tuo luku 4,x tai 5,x niin minusta varsin kohtuullinen kulutus tuo on välimallin sähköistysratkaisulta. Vasta hiljattain muut automerkit ovat tuoneet kisaajia kentälle. Hassua että sellaista "vanhanaikaista" vielä tässä vaiheessa...
Välimallia kohti banaaninkuorilla käyviä, tai täyssähköisiä autoja plugaritkin edustavat. Odotan mielenkiinnolla, miltä RAV4-plugarin kulutusarvot alkavat näyttämään. Siihen tulee sitten kokoluokassaan aitoa vertailua näihin suosittuihin Outlander- ja XCx0-malleihin mm.
@HybridRules kirjoitti:
Toyotan markkinoinnin ei pitäisi yrittää luoda mielikuvaa, että itselataava auto kehittää sähköä vastaavasti kuin pistokeladattavaan ladataan "seinästä". Toyota luo mielikuvaa, että itselataava ja plugari ovat sama asia, mutta itselataava kätevämpi käyttää, kun ei tarvita "piuhasulkeisia".
Tuo on ainoa asia, mikä minua Toyotassa närästää.
Auto on ikään kuin liikenteen "päätelaite". Kun päästöjen alentaminen on tavoitteena eikä nollapäästöihin pyritä heti, tässä ja nyt, vaan kuluttajille pehmeämmillä keinoilla, on hyvä aloittaa siitä, että liikenteen päätelaitteet pystyvät toimimaan mahdollisimman päästöttömästi, mutta myös täyttämään liikenteen tarpeet.
Täyssähköautot vaativat latausasemaverkoston ja käytännössä pitkän "tankkausajan" pikalatausasemien puutteen takia.
Plugarilla ei ole toimintasäderajoituksia, mutta onhan niissä nykyään turhan lyhyet sähköajosäteet, jotka varmasti jatkossa pitenevät.
Itselaatavat ja kevythybridit ovat hyvä asia päästöjen vähentämisen kannalta, mutta ei niitä saisi markkinoida siten, että kuluttajalle tulee mielikuva sähköajoon vertautuvasta ajosta. Itselataava tekniikkaa on historiasta jostain 20 vuoden takaa. Siitä voisi jo päästää irti ja siirtyä eteen päin niin kuin Toyota jossain määrin on alkanut tehdäkin.
Mitä enemmän ihmiset ostavat polttiksia, itselataavia hybridejä tai kevythybridejä, sitä hitaammin liikenteen päästöt alenevat. Ja sitä jyrkempiin toimiin päätelaitteita kohtaan valtiot ryhtyvät jatkossa.
Samalla kun päätelaitteista tehdään päästöttömiä pitää kehittää ja kehitetään sähkön tuotannon päästöttömyyttä.
Ei ole perusteltua mollata sähköautoa sillä perusteella, että sähkön tuotanto tai autojen valmistus tuottaa päästöjä. Jos pysytään fossiilisissa polttaineissa, niin ei ole ollenkaan mahdollista päästä nollapäästöihin.
Siksi harmittaa, että plugareja moititaan siitä, että niiden päästö voi olla enemmän kuin on "luvattu". Se voi olla myös vähemmän.
Minun plugarissa on 70.000km:n matkalta tankkausten mukaan toteutunut bensan keskikulutus 5,9litraa sadalla sisältäen myös webaston käytön. Voisin siis päästä vähemmällä dieselillä ja erityisesti kevythybridi-dieselillä, mutta ero ei olisi valtavan suuri enkä silloin voisi ajaa ollenkaan kokonaan lähipäästöttömiä kilometrejä. Päivittäin ajelen pelkällä sähköllä työ ja kauppamatkat. Mökkimatkankin joko 0-bensankulutuksella tai muutaman desin kulutuksella. Mökkimatka on n. 40km. Minun ajoprofiili ei ole optimaalinen plugarille saatikka täyssähkölle. Mutta pidän siitä, että voin ajaa sähköllä lähes kaikki muut ajot paitsi kotikaupungin ulkopuolelle suuntautuvat matkat, joita on työn merkeissä paljon, mutta vaihtelevasti sen mukaan minne päin milloinkin proekjtit vievät. Usein ne vievät vain Hiki-Vantaalle.
Isompi ongelma minusta Toyotan mainostamisen suhteen on se, että Toyota väittää sen hybridien olevan automaattivaihteisia vaikka todellisuudessa niissä ei varsinaista vaihteistoa ole ollenkaan. Mutta kun me tollot emme ymmärrä "ei ole varsinaista vaihteistoa" -termiä, niin pitää tarjoilla tuota automaattivaihteistoa. Sama juttu itselataavuudessa.
Toyotan markkinoinnin ei pitäisi yrittää luoda mielikuvaa, että itselataava auto kehittää sähköä vastaavasti kuin pistokeladattavaan ladataan "seinästä". Toyota luo mielikuvaa, että itselataava ja plugari ovat sama asia, mutta itselataava kätevämpi käyttää, kun ei tarvita "piuhasulkeisia"
Etkö nyt osaa tökkäistä sitä levynneulaa?
Tuo on ainoa asia, mikä minua Toyotassa närästää
Miksi minulla ei ole tuollaista mielikuvaa, ihan aidosti?
Täyssähköautot vaativat latausasemaverkoston ja käytännössä pitkän "tankkausajan" pikalatausasemien puutteen takia.
....unohtamatta, että hyvin monille niiden hinta on tavoittamattomissa. Missä kohtaa myyntitilastoissa Teslat, Nissan Leafit sun muut menevätkään?
Plugarilla ei ole toimintasäderajoituksia, mutta onhan niissä nykyään turhan lyhyet sähköajosäteet, jotka varmasti jatkossa pitenevät
...jota odotellessa annetaan bensan palaa vaan, mitäs noista markkinointiväitteistä (jotka todellakin nojaavat virallisiin mittauksiin). Miten olisi sen puolen parantamisen kanssa tässä välillä? Kunhan näyttää hyvältä viranomaisille ja markkinoinnissa.
Itselaatavat ja kevythybridit ovat hyvä asia päästöjen vähentämisen kannalta, mutta ei niitä saisi markkinoida siten, että kuluttajalle tulee mielikuva sähköajoon vertautuvasta ajosta. Itselataava tekniikkaa on historiasta jostain 20 vuoden takaa.
Bensa -ja dieselmoottorit ovat vielä kauempaa historiasta. Dieselit näyttivät hyviltä, kunnes huijauskuplat puhkesivat. Toki ottivat opikseen, mikä on hyvä! Joten hyvin on alkanut tuo mielestäsi "vanha tekniikka" kiinnostaa muitakin autonvalmistajia. Ja jopa pidemmän ajan kuin 15 vuoden odottelun jälkeen. Tarve päästä mukaan sähköistykseen on hillitön. Mitä siis ihmettelet, vai saatko tökättyä sitä levynneulaa?
Mitä enemmän ihmiset ostavat polttiksia, itselataavia hybridejä tai kevythybridejä, sitä hitaammin liikenteen päästöt alenevat. Ja sitä jyrkempiin toimiin päätelaitteita kohtaan valtiot ryhtyvät jatkossa
Tuosta puuttuu vain selitys sille, miksi ihmiset tekevät tuollaisia hankintaratkaisuja. Kuluttajaako tässä pitää syyllistääkin?
Siksi harmittaa, että plugareja moititaan siitä, että niiden päästö voi olla enemmän kuin on "luvattu". Se voi olla myös vähemmän.
Voi että sentään ja se on ihan Toyotan vika, eikö? Todella, todella naiivia sinulta.
Minun plugarissa on 70.000km:n matkalta tankkausten mukaan toteutunut bensan keskikulutus 5,9litraa sadalla sisältäen myös webaston käytön
Ja millä keskikulutuksella se sinulle myytiin? Paljonko on autosi markkinoinnissa ilmoitettu grammamäärä? Itselataavissa se on kait jotakin 95-130 gramman välissä, mitä olen seurannut. Se vastannee oikeasti ja käytännössä kulutusta 5+ l/100km. Kuka siis huijaa ja ketä, kenelle syntyykään helpommin "väärät mielikuvat"?
Täyteen ladattuna uusi RAV4 Plug-in Hybrid yltää luokkansa parhaaseen, jopa 65 km sähköajokantamaan (WLTP). Lisäksi tähtäimessä on luokkansa paras taloudellisuus yhdistettyä kulutusta vastaavalla, alle 30 g/km* -lukemalla.
HV-ajotila Auto käyttäytyy kuten itselataava hybridi, kuitenkin niin, että akkuun ladattu energia hyödynnetään maksimaalisesti.
....jotakin, joka ei auennut niin yhtään.... Käyttäisitkö toisen hetken siihen, että siivoat tuon kommenttisi suomenkieliseksi ja vähemmillä....ilmeisesti kielikuvilla, kiitos (16.2. 07:11)
By eAutoilija / 2.7.2018 Plug-in-hybridin Olen pitänyt kuukausittain kirjaa
Helmikuu 1559 km 5,90 L/100 km Yhteensä 6356 km 4,11 L/ 100 km
Viralliset mittaus luvut on petosta.
Tätä kommenttia minä en ymmärrä, voisitko selventää?
Isompi ongelma minusta Toyotan mainostamisen suhteen on se, että Toyota väittää sen hybridien olevan automaattivaihteisia vaikka todellisuudessa niissä ei varsinaista vaihteistoa ole ollenkaan. Mutta kun me tollot emme ymmärrä "ei ole varsinaista vaihteistoa" -termiä, niin pitää tarjoilla tuota automaattivaihteistoa. Sama juttu itselataavuudessa.
Toyotan hybrideissä yhdistyy saumattomasti kaksi eri moottoria
Toyotan itselataavissa hybridiautoissa polttomoottori ja sähkömoottori toimivat saumattomassa yhteistyössä. Liikkeellelähdöt tapahtuvat aina sähkömoottorin voimin, ja ajon aikana auto vaihtaa täysin saumattomasti polttomoottorin ja sähkömoottorin tai näiden yhdistelmän välillä. Samalla auto kerää talteen jarruenergiaa, joka tavanomaisella autolla ajettaessa menisi hukkaan.
@_Quu kirjoitti:
Mistä se 4 L pienempi 1,8 hybridi corollan kulutus tulee, kun edellinen 1,8 ilman sähkömoottoria kuluttaa yli 8 L/100 km
Eikö se hybridi ole todistettavasti kulkenut puolet matkasta sähköllä. Toyota jakaa työn polttomoottorin ja sähkömoottorin kesken vuorotellen, tai molempia yhtä aikaa. Yksinkertaistettuna 50 km polttomoottorilla ja 50 km sähkömoottorilla, näin saadaan 100 km polttoainekulutus puolitettua se olisi ilman sähköajoa 8 litraa sähkömoottorin kanssa 100 km 4 litraa = 4 L/100 km
Olenhan usein kirjottanut, että Toyotassa on sähköinen polttoaineensäästöjärjestelmä. Se toimii ja pienentää polttoaineen kulutusta, mikä on tietysti hyvä asia. Mutta ei se fossiiliautoa muuta moderniksi, että mukana kulkee agregaatti.
Mutta ei se fossiiliautoa muuta moderniksi, että mukana kulkee agregaatti
....joka on tietysti plugareissakin mukana, viime vuosituhannen alun tekniikkaan perustuva fossiiliauto sekin on edelleen. Mutta keskikulutustahan se itselataava hybridiversio pienentää, jota ratkaisulla haetaan. Sen ovat vasta hiljattain todenneet monet muutkin autonvalmistajat, jotka ovat toistakymmentä vuotta odottaneet, tai miettineet ja kupanneet sen käyttööotossa, mutta nyt ovat pakon edessä ja käyttävät samaa ratkaisua automalleissaan. Mikä nyt aiheuttaa jumin aivoissasi, jos kerran ainoa mikä häiritsee mukamas on sinun mielestäsi markkinointi? Yrittäisitkö nyt päättää!
Kuka siis huijaa ja ketä, kenelle syntyykään helpommin "väärät mielikuvat", jos ajatellaan sinun autosi toteutuneita kulutuksia verrattuna sen markkinointilöpinään? Et osaa, tai halua vastata. Tuo on yksi asia, mikä minua kommenteissasi närästää.
Mutta ei se fossiiliautoa muuta moderniksi, että mukana kulkee agregaatti
....joka on tietysti plugareissakin mukana. Mutta kulutustahan se pienentää, jota ratkaisulla haetaan. Mikä nyt aiheuttaa jumin aivoissasi?
Ei plugareissa ole agregaattia mukana, koska plugari ei toimi sarjahybridiperiaatteella. Plugari on sähköauton ja itselataavan hybridin yhdistelmä kyllä, mutta polttomoottorilla tehtävä lataaminen on kuskin valittavissa. Regenerointia plugari tekee itsekseen.
Plugari on ilman muuta välivaihe sähköistyksen edetessä, mutta saattaa kyllä jäädä pienimuotoisesti pysyväksikin, koska latausmahdollisuuksien tulo "erämaihin" yms. ei välttämättä toteudu koskaan.
Plugari kykenee pelkästään sähköajoon eikä siinä siksi tarvita agregaattia mukana kulkemaan.
Itselataavan auton kuski voi helposti testata autonsa kyvyn sähköajoon jättämällä tankkaamatta bensaa autoon. Plugarilla voi tehdä saman testin.
Arvaatko, miten käy, jos itselataavan auton agregaatille ei tankata bensaa eikä myöskään plugarin bensatankkiin. Kummalla ajo hyytyy kokonaan ja kummalla se vain hankaloituu, kun joutuu lataamaan usein?
Se auto, joka kulkee ilman bensan tankkaamista, on sähköauto, eikö niin?
@HybridRules kirjoitti:
Toyotan markkinoinnin ei pitäisi yrittää luoda mielikuvaa, että itselataava auto kehittää sähköä vastaavasti kuin pistokeladattavaan ladataan "seinästä". Toyota luo mielikuvaa, että itselataava ja plugari ovat sama asia, mutta itselataava kätevämpi käyttää, kun ei tarvita "piuhasulkeisia".
Tuo on ainoa asia, mikä minua Toyotassa närästää.
Auto on ikään kuin liikenteen "päätelaite". Kun päästöjen alentaminen on tavoitteena eikä nollapäästöihin pyritä heti, tässä ja nyt, vaan kuluttajille pehmeämmillä keinoilla, on hyvä aloittaa siitä, että liikenteen päätelaitteet pystyvät toimimaan mahdollisimman päästöttömästi, mutta myös täyttämään liikenteen tarpeet.
Täyssähköautot vaativat latausasemaverkoston ja käytännössä pitkän "tankkausajan" pikalatausasemien puutteen takia.
Plugarilla ei ole toimintasäderajoituksia, mutta onhan niissä nykyään turhan lyhyet sähköajosäteet, jotka varmasti jatkossa pitenevät.
Itselaatavat ja kevythybridit ovat hyvä asia päästöjen vähentämisen kannalta, mutta ei niitä saisi markkinoida siten, että kuluttajalle tulee mielikuva sähköajoon vertautuvasta ajosta. Itselataava tekniikkaa on historiasta jostain 20 vuoden takaa. Siitä voisi jo päästää irti ja siirtyä eteen päin niin kuin Toyota jossain määrin on alkanut tehdäkin.
Mitä enemmän ihmiset ostavat polttiksia, itselataavia hybridejä tai kevythybridejä, sitä hitaammin liikenteen päästöt alenevat. Ja sitä jyrkempiin toimiin päätelaitteita kohtaan valtiot ryhtyvät jatkossa.
Samalla kun päätelaitteista tehdään päästöttömiä pitää kehittää ja kehitetään sähkön tuotannon päästöttömyyttä.
Ei ole perusteltua mollata sähköautoa sillä perusteella, että sähkön tuotanto tai autojen valmistus tuottaa päästöjä. Jos pysytään fossiilisissa polttaineissa, niin ei ole ollenkaan mahdollista päästä nollapäästöihin.
Siksi harmittaa, että plugareja moititaan siitä, että niiden päästö voi olla enemmän kuin on "luvattu". Se voi olla myös vähemmän.
Minun plugarissa on 70.000km:n matkalta tankkausten mukaan toteutunut bensan keskikulutus 5,9litraa sadalla sisältäen myös webaston käytön. Voisin siis päästä vähemmällä dieselillä ja erityisesti kevythybridi-dieselillä, mutta ero ei olisi valtavan suuri enkä silloin voisi ajaa ollenkaan kokonaan lähipäästöttömiä kilometrejä. Päivittäin ajelen pelkällä sähköllä työ ja kauppamatkat. Mökkimatkankin joko 0-bensankulutuksella tai muutaman desin kulutuksella. Mökkimatka on n. 40km. Minun ajoprofiili ei ole optimaalinen plugarille saatikka täyssähkölle. Mutta pidän siitä, että voin ajaa sähköllä lähes kaikki muut ajot paitsi kotikaupungin ulkopuolelle suuntautuvat matkat, joita on työn merkeissä paljon, mutta vaihtelevasti sen mukaan minne päin milloinkin proekjtit vievät. Usein ne vievät vain Hiki-Vantaalle.
Isompi ongelma minusta Toyotan mainostamisen suhteen on se, että Toyota väittää sen hybridien olevan automaattivaihteisia vaikka todellisuudessa niissä ei varsinaista vaihteistoa ole ollenkaan. Mutta kun me tollot emme ymmärrä "ei ole varsinaista vaihteistoa" -termiä, niin pitää tarjoilla tuota automaattivaihteistoa. Sama juttu itselataavuudessa.
Ei ole sama juttu itselataavuudessa Toyotan mielikuvamarkkinoinnissa, joka antaa kuvaa, että Toyota pystyy sähköajoon kuten plugari, mutta ei tarvitse piuhalla ladata. Tosiasiassa vain regeneroidun sähkön osalta Toyota käyttää muuta kuin polttomoottorista otettua energiaa, eikä ihan tarkkaanottaen siinäkään, koska regeneroitava liike-energia on alun perin peräisin bensa-agregaatista.
Automaatti-, käsi- tai variaattorivaihteisto säätää välityssuhdetta. Se on totta vaikka nimitys muuttuu. Itselataava ei pysty sähköajoon vaikka Toyota niin väittää.
Se auto, joka kulkee ilman bensan tankkaamista, on sähköauto, eikö niin?
....jolloin siinä ei voi olla polttomoottoria keulilla. Jos on, niin sitä sanotaan kylläkin hybridiksi ja se sähköllä kulkeminen riippuu matkasta. Siinä sähköauto pesee plugarin moninkertaisesti vuorostaan "ilman bensalla ajamisessa". Ja "aggregaatti" hybridissä mukana auttaa kummasti kulutuksen kanssa sekin.
Eli mitä siis sitten? Kyllä sinulla luulisi olevan käsitys eri sähköistysten merkityksestä autossa jo tässä vaiheessa?
Plugari on ilman muuta välivaihe sähköistyksen edetessä, mutta saattaa kyllä jäädä pienimuotoisesti pysyväksikin, koska latausmahdollisuuksien tulo "erämaihin" yms. ei välttämättä toteudu koskaan.
Miten siellä ladataan plugaria sen paremmin, höhh? Bensaa siis tarvitaan, jota menee tietysti itselataavaan hybridiinkin. Lopun kuviosta osaat varmaan päätellä itsekin.
Itselataavan auton kuski voi helposti testata autonsa kyvyn sähköajoon jättämällä tankkaamatta bensaa autoon. Plugarilla voi tehdä saman testin.
Ei voi, jos asuu erämaissa ja akku on tyhjä, kummassa vaan! Sitten aloitetaankin noiden kummankin toteutuneiden bensankulutusten arviointi.
Arvaatko, miten käy, jos itselataavan auton agregaatille ei tankata bensaa eikä myöskään plugarin bensatankkiin. Kummalla ajo hyytyy kokonaan ja kummalla se vain hankaloituu, kun joutuu lataamaan usein?
Arvaatko miten käy, jos sähköautoa ei ladata ollenkaan ja mikävaanhybridiin tankataan bensaa, kenellä ajo hyytyy kokonaan? Meidän isä on kovempi äijä kuin teidän isä -tasoista lapsellista argumentointia, kuten kirjoitit tuossa alussakin.
Se auto, joka kulkee ilman bensan tankkaamista, on sähköauto, eikö niin?
....jos siinä ei ole polttomoottoria keulilla. Muutenhan se riippuu matkasta, jossa sähköauto pesee plugarin moninkertaisesti vuorostaan. Eli mitä siis sitten? Kyllä sinulla luulisi olevan käsitys eri sähköistysten merkityksestä autossa jo tässä vaiheessa?
Plugari on ilman muuta välivaihe sähköistyksen edetessä, mutta saattaa kyllä jäädä pienimuotoisesti pysyväksikin, koska latausmahdollisuuksien tulo "erämaihin" yms. ei välttämättä toteudu koskaan.
Miten siellä ladataan plugaria sen paremmin. Bensaa siis tarvitaan, jota menee tietysti itselataavaan hybridiinkin. Lopun osaat varmaan päätellä itsekin.
Itselataavan auton kuski voi helposti testata autonsa kyvyn sähköajoon jättämällä tankkaamatta bensaa autoon. Plugarilla voi tehdä saman testin.
Ei voi, jos asuu erämaissa ja akku on tyhjä, kummassa vaan! Sitten aloitetaankin noiden kummankin toteutuneiden bensankulutusten arviointi.
Arvaatko, miten käy, jos itselataavan auton agregaatille ei tankata bensaa eikä myöskään plugarin bensatankkiin. Kummalla ajo hyytyy kokonaan ja kummalla se vain hankaloituu, kun joutuu lataamaan usein?
Arvaatko miten käy, jos sähköautoa ei ladata ollenkaan ja mikävaanhybridiin tankataan bensaa, kenellä ajo hyytyy kokonaan? Meidän isä on kovempi äijä kuin teidän isä -tasoista lapsellista argumentointia.
Kuka huijaa ja ketä, kenelle syntyykään helpommin "väärät mielikuvat", jos ajatellaan sinun autosi toteutuneita kulutuksia verrattuna sen markkinointilöpinään? Et osaa, tai halua vastata. Tuo on yksi asia, mikä minua kommenteissasi närästää.
Minähän olen sanonut toteutuneen kulutuksen vaikka kuinka usein: aikojen alusta 5,9 litraa per 100km tällä hetkellä sisältäen webaston käytön ja ajoa 70000km. Kaupunkiliikenteessä 0 litraa/100km, koska ajan alle 40km latausten välillä. Aamulla akku täynnä ja töissä täyttyy toisen kerran. Maantiellä 7.5 pitkillä matkoilla, joskus alle joskus yli riippuen olenko tientukkotuulella vai en.
Plugarille on ajoprofiilista riippuen monenlaisia kulutuslukemia. Itselataavan kulutus on helpompi määritellä, koska kaikki ajot ovat bensalla tehtyjä.
Ei ole sama juttu itselataavuudessa Toyotan mielikuvamarkkinoinnissa, joka antaa kuvaa, että Toyota pystyy sähköajoon kuten plugari, mutta ei tarvitse piuhalla ladata.
Kuka huijaa ja ketä, kenelle syntyykään helpommin "väärät mielikuvat", jos ajatellaan sinun plugariautosi toteutuneita kulutuksia verrattuna sen markkinointilöpinään? Et osaa, tai halua vastata. Tuo on yksi asia, mikä minua kommenteissasi närästää.`
Minähän olen sanonut toteutuneen kulutuksen vaikka kuinka usein: aikojen alusta 5,9 litraa per 100km tällä hetkellä sisältäen webaston käytön ja ajoa 70000km. Maantiellä 7.5 pitkillä matkoilla, joskus alle joskus yli riippuen olenko tientukkotuulella vai en.
Niin, kyllä olet tuon verran kertonut, mutta et sitä, millä kulutuksella auto sinulle myytiin ja millä sitä edelleen myydään. Eli?
Plugarille on ajoprofiilista riippuen monenlaisia kulutuslukemia. Itselataavan kulutus on helpompi määritellä, koska kaikki ajot ovat bensalla tehtyjä.
Ja jarrutuksella jne. Mutta jos tämä kaikki kerran pienentää kulutusta ilman sähköistystä olevaan moottoriin verrattuna, mikä olikaan pulmasi?
Josta tulikin mieleen, ettet ole heittänyt niitä esimerkkejä, jossa esitit että pelkät bensamoottoriset autot kykenee samaan kuin itselataava hybridi - se oli vahva yleistyksesi. Antaas tulla. Hyviä vastinpareja voisivat edustaa vaikka eri itselataavaa tekniikkaa autoissaan käyttävien valmistajien (useampi kuin 1 siis) samat mallit, joista toinen on itselataava ja toinen peruspolttis, eri kokoluokissa.
Itselataava ei pysty sähköajoon vaikka valmistajat niin väittää
Niinku että akut on turhanpanttina kyydissä? Tosiasiassa voisit kertoa mitä mielestäsi tapahtuu sillä aikaa sitten, jos moottori sammuu (kulutus on nolla) ja auto kuitenkin menee eteenpäin? Voit käyttää esimerkkinä aiemmin linkittämääni hybriditestiä.
Isompi ongelma minusta Toyotan mainostamisen suhteen on se, että Toyota väittää sen hybridien olevan automaattivaihteisia vaikka todellisuudessa niissä ei varsinaista vaihteistoa ole ollenkaan. Mutta kun me tollot emme ymmärrä "ei ole varsinaista vaihteistoa" -termiä, niin pitää tarjoilla tuota automaattivaihteistoa. Sama juttu itselataavuudessa.
Toyotan hybrideissä yhdistyy saumattomasti kaksi eri moottoria
Toyotan itselataavissa hybridiautoissa polttomoottori ja sähkömoottori toimivat saumattomassa yhteistyössä. Liikkeellelähdöt tapahtuvat aina sähkömoottorin voimin, ja ajon aikana auto vaihtaa täysin saumattomasti polttomoottorin ja sähkömoottorin tai näiden yhdistelmän välillä. Samalla auto kerää talteen jarruenergiaa, joka tavanomaisella autolla ajettaessa menisi hukkaan.
Kaikki väärin!
1. Toyotan hybrideissä on polttomoottori ja KAKSI sähkömoottorigeneraattoria (MG1+MG2). Lisäksi nelivetomalleissa on kolmaskin sähkömoottori.)
2. Liikkeellelähtö tapahtuu aina joko sähkömoottorin (MG2) tai polttomoottorin ja MG1+MG2:n voimin.
3. Vaihtoehtoina ovat vain MG2 tai polttomoottori+MG1+MG2 joista MG1 ja MG2 voivat olla negatiivisia vedon ollessa päälläkin. Polttomoottorin ollessa pysähdyksissä auton liikkuessa myös MG1 pyörii kuitenkin mukana.
4. Poikkeus vahvistaa säännön, eli kaikki ei olekkaan väärin. Auto jarruttaa ja lataa samalla akkua MG2:lla simuloiden moottorijarrutusta kun kaasupoljin nostetaan ja vielä moninkertaisesti enemmän, kun jarrua painetaan tai ajetaan vakkari päällä alamäessä.
Tuo teksti oli luultavasti mainoksesta ja melkein kaikkihan siinä oli väärin. Jostain syystä kuitenkin vain tuo "itselataavuus", mikä on paljon vähemmän väärin, aiheuttaa mutinaa.
Toyota ilmoittaa tuossa sähköajon osuudeksi yli kaksi kolmasosaa ajosta ja bensan kulutukseksi keskimäärin 4,2 l/100km. Jos asia on noin, niin voi ajatella, että polttomoottorin pyöriessä bensan kulutus on yli kolme kertaa tuon keskimääräisen eli vähintään 12,6 l/100km. CO2-mittari näyttää keskiarvoa matkan alusta lähtien, jolloin siitä ei näe hetkellistä CO2-päästöä eikä arvo tipu myöskään nollaan polttomoottorin sammuessa.
Siis laskennallisesti.
Tuon ajatttelumallinhan tulee päteä silloin myös plugareissa, joista sähkö on loppunut. Niistä väitetään, että "nehän toimivat ihan samalla tavalla kuin itselataavatkin". Silti niiden keskikulutuksista jaksetaan ihastella vain hallinnon vaatimia teknisten tietojen ilmoituksia, tai nollakulutusta murto-osan sähköllä ajosta niissäkin pitkillä matkoilla. Ei käytännön kulutuksen keskiarvoja kun bensaa alkaa kulua, jotka ovat moninkertaisia mainospuheisiin.
Eikö keskikulutus kuitenkin ole se määräävää hyvyyden mittari, joten missä on eri tekniikoiden tasavertainen arviointi. Jos itselataava hybridi vie 5 litraa sadalla säännöllisesti ja kaikessa ajossa, toisaalta plugari kaikkea 0:n ja 9 litran välillä keskikulutuksena, niin mitä tässä ihmetellään? Tuo 9l/100km on poimintana keskusteluista.
En ole kyllä nähnyt oikein missään tuollaista. Lähinnä noista normikulutuksista itkevät ne, joilla itsellään ei ole mitään kokemusta ladattavista hybrideistä. Enhän minäkään en ole kirjoittanut juuri mitään plugarini normikulutuksesta, vaan keskityn pitkän ajan kulutukseen tai esimerkkeihin jonkinlaisista matkoista. Normikulutus toki minulla osuisi hyvin yhteen autoni pitkän ajan keskikulutukseen.
Itse olen saavuttanut 9 litran kulutuksen kerran ladattavalla hybridillä. Se tapahtua lumimyrskyn ruuhkauttamassa liikenteessä keskinopeudella 10 km/h. Edes Suomen moottoriteitä paljon nopeatempoisemmassa liikenteessä siihen en pääse. Ilman ulkopuolista sähköä plugarini kulutus on kaupungissa ja maantiellä viiden litran molemmin puolin ja 120 km/h rajoitetulla moottoritiellä litran verran enemmän.
@_Quu kirjoitti:
Minun auto lähtee aina sähkömoottorilla
Oletko varma, ettei polttomoottori koskaan käy, kun auto lähtee paikaltaan liikkumaan? Jos olet perehtynyt autosi tekniikkaan paremmin, huomaat että sen polttomoottori tuottaa aina käydessään autoa eteenpäin liikuttavaa vääntömomenttia (peruutettaessakin, mikä rajoittaa perävaunupainoa).
Oletko varma, ettei polttomoottori koskaan käy, kun auto lähtee paikaltaan liikkumaan? Jos olet perehtynyt autosi tekniikkaan paremmin, huomaat että sen polttomoottori tuottaa aina käydessään autoa eteenpäin liikuttavaa vääntömomenttia (peruutettaessakin, mikä rajoittaa perävaunupainoa).
Sähkömoottori on ainoassa kiinteessä yhteydessä vetäviin pyöriin, peruuttaa ei voi kuin sähkömoottorilla, vaihdelaatikkoa ei ole.
Oletko varma, ettei polttomoottori koskaan käy, kun auto lähtee paikaltaan liikkumaan? Jos olet perehtynyt autosi tekniikkaan paremmin, huomaat että sen polttomoottori tuottaa aina käydessään autoa eteenpäin liikuttavaa vääntömomenttia (peruutettaessakin, mikä rajoittaa perävaunupainoa).
Sähkömoottori on ainoassa kiinteessä yhteydessä vetäviin pyöriin, peruuttaa ei voi kuin sähkömoottorilla, vaihdelaatikkoa ei ole.
Kaikki totta paitsi polttomoottori voi olla myös käynnissä peruutettaessa ja sähkömoottoreista pelkästään MG2 on kiinteällä välityssuhteella yhteydessä vetäviin pyöriin. Kun pakkia ei ole, niin MG2 pyörii takaperin peruutettaessa.
HybridRulesin teorialla sähköautoa ei ole, akut ladataan turpeella ym. tuotetulla generaattorilla.
Turbiini-generaattori on ns. perinteinen osa voimalaitosta – sen avulla tuotetaan reaktorin tuottamasta höyrystä sähköenergiaa valtakunnalliseen kantaverkkoon.
Käytännössä reaktorilaitoksella tuotettu vesihöyry johdetaan turbiinille. Tämän höyryn lämpöenergia saa turbiinien siivet pyörimään ja turbiinien kanssa samalle akselille kytketyssä generaattorissa turbiinien liike-energia muutetaan sähköenergiaksi.
Samantyyppinen turbiini-generaattori löytyy myös muista lauhdevoimaloista, mutta vettä kuumennetaan esimerkiksi polttamalla kivihiiltä.
Kaiken tämän hybridi tekee itsenäisesti lataamalla akut omalla generaattorilla, ja kun lataus on valmis ajetaan akkuihin varatulla sähköllä sähkömoottorin voimin.
Ei ole sama juttu itselataavuudessa Toyotan mielikuvamarkkinoinnissa, joka antaa kuvaa, että Toyota pystyy sähköajoon kuten plugari, mutta ei tarvitse piuhalla ladata.
Kuka huijaa ja ketä, kenelle syntyykään helpommin "väärät mielikuvat", jos ajatellaan sinun plugariautosi toteutuneita kulutuksia verrattuna sen markkinointilöpinään? Et osaa, tai halua vastata. Tuo on yksi asia, mikä minua kommenteissasi närästää.`
Minähän olen sanonut toteutuneen kulutuksen vaikka kuinka usein: aikojen alusta 5,9 litraa per 100km tällä hetkellä sisältäen webaston käytön ja ajoa 70000km. Maantiellä 7.5 pitkillä matkoilla, joskus alle joskus yli riippuen olenko tientukkotuulella vai en.
Niin, kyllä olet tuon verran kertonut, mutta et sitä, millä kulutuksella auto sinulle myytiin ja millä sitä edelleen myydään. Eli?
Plugarille on ajoprofiilista riippuen monenlaisia kulutuslukemia. Itselataavan kulutus on helpompi määritellä, koska kaikki ajot ovat bensalla tehtyjä.
Ja jarrutuksella jne. Mutta jos tämä kaikki kerran pienentää kulutusta ilman sähköistystä olevaan moottoriin verrattuna, mikä olikaan pulmasi?
Josta tulikin mieleen, ettet ole heittänyt niitä esimerkkejä, jossa esitit että pelkät bensamoottoriset autot kykenee samaan kuin itselataava hybridi - se oli vahva yleistyksesi. Antaas tulla. Hyviä vastinpareja voisivat edustaa vaikka eri itselataavaa tekniikkaa autoissaan käyttävien valmistajien (useampi kuin 1 siis) samat mallit, joista toinen on itselataava ja toinen peruspolttis, eri kokoluokissa.
Itselataava ei pysty sähköajoon vaikka valmistajat niin väittää
Niinku että akut on turhanpanttina kyydissä? Tosiasiassa voisit kertoa mitä mielestäsi tapahtuu sillä aikaa sitten, jos moottori sammuu (kulutus on nolla) ja auto kuitenkin menee eteenpäin? Voit käyttää esimerkkinä aiemmin linkittämääni hybriditestiä.
No, korjataan vähän: ei pysty sähköajoon kuin bensa-agregaatillansa kirnuaman sähkön avulla.
Ongelma on siis siinä markkinoinnissa: Toyota antaa ymmärtää, että itselataava korvaa tai on vaihtoehto sille, että piuhalla ladataan sähkö, jolla ajetaan. Vaan ei se ole. Plugariin voi ladata sähköä ulkoa, jolloin se sähkön tuottajasta riippuen on jo tällä hetkellä päästötöntä tai sitten ei. Tulevaisuudessa se on päästötöntä mitä todennäköisimmin. Ja ainakin voimalaitoksen päästöt ovat helpommin hallittavissa, kun voimalaitos ei kurvaile siellä täällä ihmisten seassa niin kuin Toyotan itselataavat bensavoimaloineen.
Nythän Toyotallakin alkaa olla PHEV-malleja ja niihin voi rännittää ulkoista sähköä, jolloin varsinainen sähköajokin on mahdollista myös Toyota-merkkisillä autoilla.
@_Quu kirjoitti:
HybridRulesin teorialla sähköautoa ei ole, akut ladataan turpeella ym. tuotetulla generaattorilla.
Turbiini-generaattori on ns. perinteinen osa voimalaitosta – sen avulla tuotetaan reaktorin tuottamasta höyrystä sähköenergiaa valtakunnalliseen kantaverkkoon.
Käytännössä reaktorilaitoksella tuotettu vesihöyry johdetaan turbiinille. Tämän höyryn lämpöenergia saa turbiinien siivet pyörimään ja turbiinien kanssa samalle akselille kytketyssä generaattorissa turbiinien liike-energia muutetaan sähköenergiaksi.
Samantyyppinen turbiini-generaattori löytyy myös muista lauhdevoimaloista, mutta vettä kuumennetaan esimerkiksi polttamalla kivihiiltä.
Kaiken tämän hybridi tekee itsenäisesti lataamalla akut omalla generaattorilla, ja kun lataus on valmis ajetaan akkuihin varatulla sähköllä sähkömoottorin voimin.
Juuri tuota ajatustapaa pitäisi välttää, että nykyhetki olisi pysyvä asiain tila. Tätä nykyä on jo olemassa päästötöntä sähköenergiaa ja sen osuutta pyritään kokoajan kasvattamaan.
Itselataava bensa-sähköhybridi polttaa bensaa aina liikkuessaan. Plugari voi ajaa pelkällä sähköllä kokonaan ilman lähipäästöjä, mihin itselataava ei kykene. Siksi on väärin, että Toyota pyrkii antamaan ihmisille kuvan, että itselataava on yhtä hyvä ellei parempi ratkaisu, mutta ilman piuhasulkeisia. Tietenkin on parempi, että ihminen ajaa itselataavalla, jos vaihtoehtona olisi pelkkä polttomoottorimenopeli. Varsinkin kaupunkiliikenteeseen sopii kuitenkin paljon paremmin plugari, josta ei lähde päästöjä ollenkaan. Tietenkin silloin, jos ei todellakaan ole latausmahdollisuutta, kannatta hankkia itselataava. Mutta vai silloin.
No ni nyt HybridRules ajautui umpikujaan väitteessä että hybridissä on päästöjä sähköllä ajettaessa, kun ajetaan polttomoottori sammuneena, HybridRulesin teorilla siinä on päästöjä koska sähkö on tuotettu polttomoottorilla.
Plug-in-hybridin ostajaa on kusetettu kunnolla virallisissa kulutuslukemissa, mitä markkinointi käyttää mainonnassa.
....jotakin, joka ei auennut niin yhtään.... Käyttäisitkö toisen hetken siihen, että siivoat tuon kommenttisi suomenkieliseksi ja vähemmillä....ilmeisesti kielikuvilla, kiitos (16.2. 07:11)
Mistä se 4 L pienempi 1,8 hybridi corollan kulutus tulee, kun edellinen 1,8 ilman sähkömoottoria kuluttaa yli 8 L/100 km
Eikö se hybridi ole todistettavasti kulkenut puolet matkasta sähköllä. Toyota jakaa työn polttomoottorin ja sähkömoottorin kesken vuorotellen, tai molempia yhtä aikaa. Yksinkertaistettuna 50 km polttomoottorilla ja 50 km sähkömoottorilla, näin saadaan 100 km polttoainekulutus puolitettua se olisi ilman sähköajoa 8 litraa sähkömoottorin kanssa 100 km 4 litraa = 4 L/100 km
Toyotan markkinoinnin ei pitäisi yrittää luoda mielikuvaa, että itselataava auto kehittää sähköä vastaavasti kuin pistokeladattavaan ladataan "seinästä". Toyota luo mielikuvaa, että itselataava ja plugari ovat sama asia, mutta itselataava kätevämpi käyttää, kun ei tarvita "piuhasulkeisia".
Tuo on ainoa asia, mikä minua Toyotassa närästää.
Auto on ikään kuin liikenteen "päätelaite". Kun päästöjen alentaminen on tavoitteena eikä nollapäästöihin pyritä heti, tässä ja nyt, vaan kuluttajille pehmeämmillä keinoilla, on hyvä aloittaa siitä, että liikenteen päätelaitteet pystyvät toimimaan mahdollisimman päästöttömästi, mutta myös täyttämään liikenteen tarpeet.
Täyssähköautot vaativat latausasemaverkoston ja käytännössä pitkän "tankkausajan" pikalatausasemien puutteen takia.
Plugarilla ei ole toimintasäderajoituksia, mutta onhan niissä nykyään turhan lyhyet sähköajosäteet, jotka varmasti jatkossa pitenevät.
Itselaatavat ja kevythybridit ovat hyvä asia päästöjen vähentämisen kannalta, mutta ei niitä saisi markkinoida siten, että kuluttajalle tulee mielikuva sähköajoon vertautuvasta ajosta. Itselataava tekniikkaa on historiasta jostain 20 vuoden takaa. Siitä voisi jo päästää irti ja siirtyä eteen päin niin kuin Toyota jossain määrin on alkanut tehdäkin.
Mitä enemmän ihmiset ostavat polttiksia, itselataavia hybridejä tai kevythybridejä, sitä hitaammin liikenteen päästöt alenevat. Ja sitä jyrkempiin toimiin päätelaitteita kohtaan valtiot ryhtyvät jatkossa.
Samalla kun päätelaitteista tehdään päästöttömiä pitää kehittää ja kehitetään sähkön tuotannon päästöttömyyttä.
Ei ole perusteltua mollata sähköautoa sillä perusteella, että sähkön tuotanto tai autojen valmistus tuottaa päästöjä. Jos pysytään fossiilisissa polttaineissa, niin ei ole ollenkaan mahdollista päästä nollapäästöihin.
Siksi harmittaa, että plugareja moititaan siitä, että niiden päästö voi olla enemmän kuin on "luvattu". Se voi olla myös vähemmän.
Minun plugarissa on 70.000km:n matkalta tankkausten mukaan toteutunut bensan keskikulutus 5,9litraa sadalla sisältäen myös webaston käytön. Voisin siis päästä vähemmällä dieselillä ja erityisesti kevythybridi-dieselillä, mutta ero ei olisi valtavan suuri enkä silloin voisi ajaa ollenkaan kokonaan lähipäästöttömiä kilometrejä. Päivittäin ajelen pelkällä sähköllä työ ja kauppamatkat. Mökkimatkankin joko 0-bensankulutuksella tai muutaman desin kulutuksella. Mökkimatka on n. 40km. Minun ajoprofiili ei ole optimaalinen plugarille saatikka täyssähkölle. Mutta pidän siitä, että voin ajaa sähköllä lähes kaikki muut ajot paitsi kotikaupungin ulkopuolelle suuntautuvat matkat, joita on työn merkeissä paljon, mutta vaihtelevasti sen mukaan minne päin milloinkin proekjtit vievät. Usein ne vievät vain Hiki-Vantaalle.
By eAutoilija / 2.7.2018 Plug-in-hybridin Olen pitänyt kuukausittain kirjaa
Helmikuu 1559 km 5,90 L/100 km Yhteensä 6356 km 4,11 L/ 100 km
Viralliset mittaus luvut on petosta.
Quulle vastauksena, että ei tunnu kelpaavan kuitenkaan. Oli tuo luku 4,x tai 5,x niin minusta varsin kohtuullinen kulutus tuo on välimallin sähköistysratkaisulta. Vasta hiljattain muut automerkit ovat tuoneet kisaajia kentälle. Hassua että sellaista "vanhanaikaista" vielä tässä vaiheessa...
Välimallia kohti banaaninkuorilla käyviä, tai täyssähköisiä autoja plugaritkin edustavat. Odotan mielenkiinnolla, miltä RAV4-plugarin kulutusarvot alkavat näyttämään. Siihen tulee sitten kokoluokassaan aitoa vertailua näihin suosittuihin Outlander- ja XCx0-malleihin mm.
Isompi ongelma minusta Toyotan mainostamisen suhteen on se, että Toyota väittää sen hybridien olevan automaattivaihteisia vaikka todellisuudessa niissä ei varsinaista vaihteistoa ole ollenkaan. Mutta kun me tollot emme ymmärrä "ei ole varsinaista vaihteistoa" -termiä, niin pitää tarjoilla tuota automaattivaihteistoa. Sama juttu itselataavuudessa.
@HybridRules
Etkö nyt osaa tökkäistä sitä levynneulaa?
Miksi minulla ei ole tuollaista mielikuvaa, ihan aidosti?
....unohtamatta, että hyvin monille niiden hinta on tavoittamattomissa. Missä kohtaa myyntitilastoissa Teslat, Nissan Leafit sun muut menevätkään?
...jota odotellessa annetaan bensan palaa vaan, mitäs noista markkinointiväitteistä (jotka todellakin nojaavat virallisiin mittauksiin). Miten olisi sen puolen parantamisen kanssa tässä välillä? Kunhan näyttää hyvältä viranomaisille ja markkinoinnissa.
Bensa -ja dieselmoottorit ovat vielä kauempaa historiasta. Dieselit näyttivät hyviltä, kunnes huijauskuplat puhkesivat. Toki ottivat opikseen, mikä on hyvä! Joten hyvin on alkanut tuo mielestäsi "vanha tekniikka" kiinnostaa muitakin autonvalmistajia. Ja jopa pidemmän ajan kuin 15 vuoden odottelun jälkeen. Tarve päästä mukaan sähköistykseen on hillitön. Mitä siis ihmettelet, vai saatko tökättyä sitä levynneulaa?
Tuosta puuttuu vain selitys sille, miksi ihmiset tekevät tuollaisia hankintaratkaisuja. Kuluttajaako tässä pitää syyllistääkin?
Voi että sentään ja se on ihan Toyotan vika, eikö? Todella, todella naiivia sinulta.
Ja millä keskikulutuksella se sinulle myytiin? Paljonko on autosi markkinoinnissa ilmoitettu grammamäärä? Itselataavissa se on kait jotakin 95-130 gramman välissä, mitä olen seurannut. Se vastannee oikeasti ja käytännössä kulutusta 5+ l/100km. Kuka siis huijaa ja ketä, kenelle syntyykään helpommin "väärät mielikuvat"?
Täyteen ladattuna uusi RAV4 Plug-in Hybrid yltää luokkansa parhaaseen, jopa 65 km sähköajokantamaan (WLTP). Lisäksi tähtäimessä on luokkansa paras taloudellisuus yhdistettyä kulutusta vastaavalla, alle 30 g/km* -lukemalla.
HV-ajotila Auto käyttäytyy kuten itselataava hybridi, kuitenkin niin, että akkuun ladattu energia hyödynnetään maksimaalisesti.
Tätä kommenttia minä en ymmärrä, voisitko selventää?
Toyotan hybrideissä yhdistyy saumattomasti kaksi eri moottoria
Toyotan itselataavissa hybridiautoissa polttomoottori ja sähkömoottori toimivat saumattomassa yhteistyössä. Liikkeellelähdöt tapahtuvat aina sähkömoottorin voimin, ja ajon aikana auto vaihtaa täysin saumattomasti polttomoottorin ja sähkömoottorin tai näiden yhdistelmän välillä. Samalla auto kerää talteen jarruenergiaa, joka tavanomaisella autolla ajettaessa menisi hukkaan.
Olenhan usein kirjottanut, että Toyotassa on sähköinen polttoaineensäästöjärjestelmä. Se toimii ja pienentää polttoaineen kulutusta, mikä on tietysti hyvä asia. Mutta ei se fossiiliautoa muuta moderniksi, että mukana kulkee agregaatti.
@HybridRules
....joka on tietysti plugareissakin mukana, viime vuosituhannen alun tekniikkaan perustuva fossiiliauto sekin on edelleen. Mutta keskikulutustahan se itselataava hybridiversio pienentää, jota ratkaisulla haetaan. Sen ovat vasta hiljattain todenneet monet muutkin autonvalmistajat, jotka ovat toistakymmentä vuotta odottaneet, tai miettineet ja kupanneet sen käyttööotossa, mutta nyt ovat pakon edessä ja käyttävät samaa ratkaisua automalleissaan. Mikä nyt aiheuttaa jumin aivoissasi, jos kerran ainoa mikä häiritsee mukamas on sinun mielestäsi markkinointi? Yrittäisitkö nyt päättää!
Kuka siis huijaa ja ketä, kenelle syntyykään helpommin "väärät mielikuvat", jos ajatellaan sinun autosi toteutuneita kulutuksia verrattuna sen markkinointilöpinään? Et osaa, tai halua vastata. Tuo on yksi asia, mikä minua kommenteissasi närästää.
Ei plugareissa ole agregaattia mukana, koska plugari ei toimi sarjahybridiperiaatteella. Plugari on sähköauton ja itselataavan hybridin yhdistelmä kyllä, mutta polttomoottorilla tehtävä lataaminen on kuskin valittavissa. Regenerointia plugari tekee itsekseen.
Plugari on ilman muuta välivaihe sähköistyksen edetessä, mutta saattaa kyllä jäädä pienimuotoisesti pysyväksikin, koska latausmahdollisuuksien tulo "erämaihin" yms. ei välttämättä toteudu koskaan.
Plugari kykenee pelkästään sähköajoon eikä siinä siksi tarvita agregaattia mukana kulkemaan.
Itselataavan auton kuski voi helposti testata autonsa kyvyn sähköajoon jättämällä tankkaamatta bensaa autoon. Plugarilla voi tehdä saman testin.
Arvaatko, miten käy, jos itselataavan auton agregaatille ei tankata bensaa eikä myöskään plugarin bensatankkiin. Kummalla ajo hyytyy kokonaan ja kummalla se vain hankaloituu, kun joutuu lataamaan usein?
Se auto, joka kulkee ilman bensan tankkaamista, on sähköauto, eikö niin?
Ei ole sama juttu itselataavuudessa Toyotan mielikuvamarkkinoinnissa, joka antaa kuvaa, että Toyota pystyy sähköajoon kuten plugari, mutta ei tarvitse piuhalla ladata. Tosiasiassa vain regeneroidun sähkön osalta Toyota käyttää muuta kuin polttomoottorista otettua energiaa, eikä ihan tarkkaanottaen siinäkään, koska regeneroitava liike-energia on alun perin peräisin bensa-agregaatista.
Automaatti-, käsi- tai variaattorivaihteisto säätää välityssuhdetta. Se on totta vaikka nimitys muuttuu. Itselataava ei pysty sähköajoon vaikka Toyota niin väittää.
@HybridRules kirjoitti:
....jolloin siinä ei voi olla polttomoottoria keulilla. Jos on, niin sitä sanotaan kylläkin hybridiksi ja se sähköllä kulkeminen riippuu matkasta. Siinä sähköauto pesee plugarin moninkertaisesti vuorostaan "ilman bensalla ajamisessa". Ja "aggregaatti" hybridissä mukana auttaa kummasti kulutuksen kanssa sekin.
Eli mitä siis sitten? Kyllä sinulla luulisi olevan käsitys eri sähköistysten merkityksestä autossa jo tässä vaiheessa?
Miten siellä ladataan plugaria sen paremmin, höhh? Bensaa siis tarvitaan, jota menee tietysti itselataavaan hybridiinkin. Lopun kuviosta osaat varmaan päätellä itsekin.
Ei voi, jos asuu erämaissa ja akku on tyhjä, kummassa vaan! Sitten aloitetaankin noiden kummankin toteutuneiden bensankulutusten arviointi.
Arvaatko miten käy, jos sähköautoa ei ladata ollenkaan ja mikävaanhybridiin tankataan bensaa, kenellä ajo hyytyy kokonaan? Meidän isä on kovempi äijä kuin teidän isä -tasoista lapsellista argumentointia, kuten kirjoitit tuossa alussakin.
Minähän olen sanonut toteutuneen kulutuksen vaikka kuinka usein: aikojen alusta 5,9 litraa per 100km tällä hetkellä sisältäen webaston käytön ja ajoa 70000km. Kaupunkiliikenteessä 0 litraa/100km, koska ajan alle 40km latausten välillä. Aamulla akku täynnä ja töissä täyttyy toisen kerran. Maantiellä 7.5 pitkillä matkoilla, joskus alle joskus yli riippuen olenko tientukkotuulella vai en.
Plugarille on ajoprofiilista riippuen monenlaisia kulutuslukemia. Itselataavan kulutus on helpompi määritellä, koska kaikki ajot ovat bensalla tehtyjä.
Kuka huijaa ja ketä, kenelle syntyykään helpommin "väärät mielikuvat", jos ajatellaan sinun plugariautosi toteutuneita kulutuksia verrattuna sen markkinointilöpinään? Et osaa, tai halua vastata. Tuo on yksi asia, mikä minua kommenteissasi närästää.`
Niin, kyllä olet tuon verran kertonut, mutta et sitä, millä kulutuksella auto sinulle myytiin ja millä sitä edelleen myydään. Eli?
Ja jarrutuksella jne. Mutta jos tämä kaikki kerran pienentää kulutusta ilman sähköistystä olevaan moottoriin verrattuna, mikä olikaan pulmasi?
Josta tulikin mieleen, ettet ole heittänyt niitä esimerkkejä, jossa esitit että pelkät bensamoottoriset autot kykenee samaan kuin itselataava hybridi - se oli vahva yleistyksesi. Antaas tulla. Hyviä vastinpareja voisivat edustaa vaikka eri itselataavaa tekniikkaa autoissaan käyttävien valmistajien (useampi kuin 1 siis) samat mallit, joista toinen on itselataava ja toinen peruspolttis, eri kokoluokissa.
Niinku että akut on turhanpanttina kyydissä? Tosiasiassa voisit kertoa mitä mielestäsi tapahtuu sillä aikaa sitten, jos moottori sammuu (kulutus on nolla) ja auto kuitenkin menee eteenpäin? Voit käyttää esimerkkinä aiemmin linkittämääni hybriditestiä.
Ladattavalla kaikki sähjöajot ajetaan turpeella
Kaikki väärin!
1. Toyotan hybrideissä on polttomoottori ja KAKSI sähkömoottorigeneraattoria (MG1+MG2). Lisäksi nelivetomalleissa on kolmaskin sähkömoottori.)
2. Liikkeellelähtö tapahtuu aina joko sähkömoottorin (MG2) tai polttomoottorin ja MG1+MG2:n voimin.
3. Vaihtoehtoina ovat vain MG2 tai polttomoottori+MG1+MG2 joista MG1 ja MG2 voivat olla negatiivisia vedon ollessa päälläkin. Polttomoottorin ollessa pysähdyksissä auton liikkuessa myös MG1 pyörii kuitenkin mukana.
4. Poikkeus vahvistaa säännön, eli kaikki ei olekkaan väärin. Auto jarruttaa ja lataa samalla akkua MG2:lla simuloiden moottorijarrutusta kun kaasupoljin nostetaan ja vielä moninkertaisesti enemmän, kun jarrua painetaan tai ajetaan vakkari päällä alamäessä.
Tuo teksti oli luultavasti mainoksesta ja melkein kaikkihan siinä oli väärin. Jostain syystä kuitenkin vain tuo "itselataavuus", mikä on paljon vähemmän väärin, aiheuttaa mutinaa.
En ole kyllä nähnyt oikein missään tuollaista. Lähinnä noista normikulutuksista itkevät ne, joilla itsellään ei ole mitään kokemusta ladattavista hybrideistä. Enhän minäkään en ole kirjoittanut juuri mitään plugarini normikulutuksesta, vaan keskityn pitkän ajan kulutukseen tai esimerkkeihin jonkinlaisista matkoista. Normikulutus toki minulla osuisi hyvin yhteen autoni pitkän ajan keskikulutukseen.
Itse olen saavuttanut 9 litran kulutuksen kerran ladattavalla hybridillä. Se tapahtua lumimyrskyn ruuhkauttamassa liikenteessä keskinopeudella 10 km/h. Edes Suomen moottoriteitä paljon nopeatempoisemmassa liikenteessä siihen en pääse. Ilman ulkopuolista sähköä plugarini kulutus on kaupungissa ja maantiellä viiden litran molemmin puolin ja 120 km/h rajoitetulla moottoritiellä litran verran enemmän.
Minun auto lähtee aina sähkömoottorilla
Oletko varma, ettei polttomoottori koskaan käy, kun auto lähtee paikaltaan liikkumaan? Jos olet perehtynyt autosi tekniikkaan paremmin, huomaat että sen polttomoottori tuottaa aina käydessään autoa eteenpäin liikuttavaa vääntömomenttia (peruutettaessakin, mikä rajoittaa perävaunupainoa).
Sähkömoottori on ainoassa kiinteessä yhteydessä vetäviin pyöriin, peruuttaa ei voi kuin sähkömoottorilla, vaihdelaatikkoa ei ole.
Kaikki totta paitsi polttomoottori voi olla myös käynnissä peruutettaessa ja sähkömoottoreista pelkästään MG2 on kiinteällä välityssuhteella yhteydessä vetäviin pyöriin. Kun pakkia ei ole, niin MG2 pyörii takaperin peruutettaessa.
HybridRulesin teorialla sähköautoa ei ole, akut ladataan turpeella ym. tuotetulla generaattorilla.
Turbiini-generaattori on ns. perinteinen osa voimalaitosta – sen avulla tuotetaan reaktorin tuottamasta höyrystä sähköenergiaa valtakunnalliseen kantaverkkoon.
Käytännössä reaktorilaitoksella tuotettu vesihöyry johdetaan turbiinille. Tämän höyryn lämpöenergia saa turbiinien siivet pyörimään ja turbiinien kanssa samalle akselille kytketyssä generaattorissa turbiinien liike-energia muutetaan sähköenergiaksi.
Samantyyppinen turbiini-generaattori löytyy myös muista lauhdevoimaloista, mutta vettä kuumennetaan esimerkiksi polttamalla kivihiiltä.
Kaiken tämän hybridi tekee itsenäisesti lataamalla akut omalla generaattorilla, ja kun lataus on valmis ajetaan akkuihin varatulla sähköllä sähkömoottorin voimin.
No, korjataan vähän: ei pysty sähköajoon kuin bensa-agregaatillansa kirnuaman sähkön avulla.
Ongelma on siis siinä markkinoinnissa: Toyota antaa ymmärtää, että itselataava korvaa tai on vaihtoehto sille, että piuhalla ladataan sähkö, jolla ajetaan. Vaan ei se ole. Plugariin voi ladata sähköä ulkoa, jolloin se sähkön tuottajasta riippuen on jo tällä hetkellä päästötöntä tai sitten ei. Tulevaisuudessa se on päästötöntä mitä todennäköisimmin. Ja ainakin voimalaitoksen päästöt ovat helpommin hallittavissa, kun voimalaitos ei kurvaile siellä täällä ihmisten seassa niin kuin Toyotan itselataavat bensavoimaloineen.
Nythän Toyotallakin alkaa olla PHEV-malleja ja niihin voi rännittää ulkoista sähköä, jolloin varsinainen sähköajokin on mahdollista myös Toyota-merkkisillä autoilla.
Juuri tuota ajatustapaa pitäisi välttää, että nykyhetki olisi pysyvä asiain tila. Tätä nykyä on jo olemassa päästötöntä sähköenergiaa ja sen osuutta pyritään kokoajan kasvattamaan.
Itselataava bensa-sähköhybridi polttaa bensaa aina liikkuessaan. Plugari voi ajaa pelkällä sähköllä kokonaan ilman lähipäästöjä, mihin itselataava ei kykene. Siksi on väärin, että Toyota pyrkii antamaan ihmisille kuvan, että itselataava on yhtä hyvä ellei parempi ratkaisu, mutta ilman piuhasulkeisia. Tietenkin on parempi, että ihminen ajaa itselataavalla, jos vaihtoehtona olisi pelkkä polttomoottorimenopeli. Varsinkin kaupunkiliikenteeseen sopii kuitenkin paljon paremmin plugari, josta ei lähde päästöjä ollenkaan. Tietenkin silloin, jos ei todellakaan ole latausmahdollisuutta, kannatta hankkia itselataava. Mutta vai silloin.
Nythän Toyotallakin alkaa olla PHEV-malleja, ollut jo ainakin 10 v
No ni nyt HybridRules ajautui umpikujaan väitteessä että hybridissä on päästöjä sähköllä ajettaessa, kun ajetaan polttomoottori sammuneena, HybridRulesin teorilla siinä on päästöjä koska sähkö on tuotettu polttomoottorilla.
Plug-in-hybridin ostajaa on kusetettu kunnolla virallisissa kulutuslukemissa, mitä markkinointi käyttää mainonnassa.
Ja jälleen näitä viisauksia tulee sieltä, missä ei ole mitään kokemusta aiheesta.