Katupölyä nousee ilmaan tienpintojen kuivuessa, kun "talven" aikana levitetty hiekka ja päällysteestä kulunut mineraaliaines nousevat ilmaan. Tänä talvena ei voida Etelä-Suomen osalta edes puhua talvesta, lunta ei ole ollut kuin nimeksi, pääasiassa sade on tullut alas vetenä.
Silloin kun ei pölise, niin on kurakeli. Aika uraiseksi on tiet paikoin kuluneet. Jotkut uskovat vakaasti että ne ovat kuorma-autojen aiheuttamia painaumia, eikä pienet piikit voi aiheuttaa eroosiota. Etelämmissä maissa ilmeisesti tien runko siltoja myöten kestää paremmin kuin Suomessa.
Vaan nastarenkaiden suosio ei näytä hiipumisen merkkejä.
Etelän kelit on nyt nähty, muutos menneeseen on selviö. Tämä mennyt talvi on opettanut sen ettei nastarenkaita tarvita näillä keleillä jos tämä on tullut jäädäkseen. Ensi talvena kitkarenkaat on seuraavat joita alle sovitellaan. Helpottava tilanne on se ettei joka aamu tarvitse lähteä liikkeelle vaan voi valita kelin helpoimmasta päästä kun pakkoa ei enää ole.
Riippuu tietysti siitä missä asuu ja miten kovasti tykkää edelläajavan hanurista tai vauhdista mutkissa, mutta minulla valinta ohjasi enemmänkin katumaasturiin (kitkarenkailla) kuin renkaiden piikkeihin koska ongelmana on aina ollut enemmänkin lumen auraamattomuus kadulta kuin liukkaus.
Näinhän se on. Täällä missä asun kadut ja tiet on aurattu jo kukonlaulun aikaan. Katumaasturi kuten X5 on hieman möhkö mutta varmasti kokeilun arvoinen eikä ulkonäkökään ole ongelma. BMW X5 xDrive40e ensimmäinen plug-in hybrid on varsin mallikas peli.
https://www.netcarshow.com/bmw/2016-x5_xdrive40e/800x600/wallpaper_01.htm
Katupölyä nousee ilmaan tienpintojen kuivuessa, kun "talven" aikana levitetty hiekka ja päällysteestä kulunut mineraaliaines nousevat ilmaan. Tänä talvena ei voida Etelä-Suomen osalta edes puhua talvesta, lunta ei ole ollut kuin nimeksi, pääasiassa sade on tullut alas vetenä.
@tracktest kirjoitti:
Logiikka?
https://yle.fi/uutiset/3-6561663
Kumppani poikkeavan talven takia ollaan nyt jo tilanteessa jossa oltaisiin normaalisti noin kuukautta myöhemmin.
Minä suunnittelin jo meneväni koeajamaan tuota, mutta siinä on tosi pieni tavaratila. Konfiguraattorilla kun kokeilin, niin muuten autoon olisi saanut, mitä tarvitaan.
Hinnathan näyttävät olevan hyvin lähellä samat akselilla Audi-BMW-MB-Volvo. Että hinta ei ole valintakriteeri. Vai pitäisikö X5:tä mieluummin verrata XC60:een kuin XC90:een? MB-GLE on myös tavaratilan puolesta lähempänä XC60:tä kuin XC90:tä. Silloin hinnat olisivat Volvon eduksi, jos XC60 on Volvon verrokkimalli
@tracktest kirjoitti:
Mutta mikä pakko sitä Bemaria oli tähän topikkiin tyrkyttää?
Karrette otti puheeksi katumaasturin jatkoin siitä X5:een. Mitä pahaa siinä on jos mainitsen BMW X5 xDrive40e plug-in hybridin? Täällä keskustellaan autoista eikä merkkien mainintaa ymmärtääkseni ole missään kielletty. Mainitaan täällä aika usein Toyota eikä siitä kukaan narise.
No onko tämä tullut jäädäkseen?
Herbertti siinäpä kysymys. Muutaman vuoden päästä olemme ehkä viisaampia vastaamaan tuohon kysymykseen.
Kuinkas se näin päin kääntyi, jääkausi piti tulla edellisen ennusteen mukaan.
Jossakin vaiheessa arvelin että nastojen aiheuttamiin haittoihin (pöly tai kura, melu, ja urien aiheuttamat liikenneturvallisuusongelmat) puututaan kun tulee Vihreä ympäristöministeri, mutta sitten tutkailin tarkemmin asiaa ja huomasin että vihreys liittyy lähinnä kasvissyönnin (ja sukupuolesta riippumattomiin avioliittoihin) tapaisiin asioihin. Ei sellaisiin mitä voi hengittää ja kuulla.
Hieman enemmän pohjoisvirtauksia, niin tänä talvena olisi ollut ennätysmäärä lunta. Onhan Lapissa ollut kirpeitä perinteisiä pakkaslukemia, eli ei kylmyys kaukana ole.
On härskiä verotta suomalaista autoilijaa ympäristön nimissä.
@tracktest kirjoitti:
Minusta sinä aloitit keskustelun otsikolla "Katupölykausi on alkanut näkyä Etelä-Suomen kaupungeissa". Ei liity katumaastureihin, saati X5:iin ja Karrette puhuikin rengasvalinnasta oikeasti. Se vaikuttaa otsikkosi aiheeseen, kyllä.
Kyllä katumaasturi voi olla vaihtoehto nastarenkaille. Kun autot jää kiinni johonkin, niin kyseessä ei ole aina jää, vaan lumi jonka vuoksi auto jää pohjasta kiinni. Ja joku voi luulla että nastoista olisi apua pehmeässä lumessa, koska nastoilla voitetaan talvirengastestit.
Minulle X5 olisi turhan iso tai kallis.
Niinpä, ja joku voiluulla että kitkarenkaat pitää jäällä. Kampikohan luulon on pidonkannalta vaarallisempi.
Kyllä ne pitää, vaikka jokaisella renkaalla on raja jonka jälkeen kitka ei riitä tai nasta ei pure. Ei ne mitään kesärenkaita ole. 1000 nastaa pitää vain vähän paremmin kuin 760 kpl!
Todella harmi että TM testaa vain uusia talvirenkaita, eli eivät niiden osalta tee kestotestejä.
Silloin harvoin kun käytettyjä on testattu, niin nastojen erinomaisuuden on voitu todeta pohjautuvan tunteeseen, eli luottamukseen siihen että ne olivat uusina testivoittajia. Eikä testivoittajia parempia voi olla.
Harmi siinäkin mielessä että noiden testivoittojen takia tiet on kulutettu paikoin aika kurjaan kuntoon.
Vetiset olosuhteet ja yletön suolaus nakertavat pintaa ja tiepohjia kovalla kädellä. Monessa paikassa tie on jo niin huonossa kunnossa, että päällysteen korjaamisella tilanne ei korjaannu, vaan myös tien pohja pitäisi uusia.
Kuoppia on syytä varoa, vaan niiden lisäksi esimerkiksi risteyksissä ja paikoin kaistanvaihdoissa auto keinuu kuin moottoriveneen peräaallokkoon ajettaessa. Ihmettelen että ihmiset eivät kykene ymmärtämään mitä ovat nastoillaan aiheuttaneet.
Ihmiset käyvät ulkomailla, mutta eivät huomaa eroa kotimaan asfaltin aallokossa ja rengasmelussa? Tosin koulutushan on tärkeää, kaikkea ei opita itse.
Ulkomailla ajetaan sinne sopivilla renkailla.
Ajakaa hyvät kanssa-autoilijat mahdollisimman pitävällä rengasvalinnalla (nastarenkaat), varautuen pahimpaan mahdolliseen keliin minunkin turvallisuuden tähden. Minä en halua vastaantulevaa autoa omalla kaistalla, tai perää ruttaamaan.
Meinaako _Quu että pääkaupunkiseudulla olisi (silleen aikuisten oikeesti) ollut tarvetta nastoille tänä talvena, vai onko trollaus mielessä, vaikka ei olla lähelläkään aprillipäivää?
Useimmat onnettomuudet tai kolarit (kuljettajan piittaamattomasta ajotavasta riippuen ei kaikkea tulisi luokitella harhaanjohtavasti tapaturmaksi) tapahtuvat kesällä kesärenkailla.
No eipä taida monellakaan olla mahdollisuutta (vähiten pääkaupunkiseudulla säilytystilaa) vaihtaa renkaita poikkeuksellisten talviolosuhteiden mukaan, viimetalvena oli lunta ikkunapeltiin saakka, esitalvesta ei tiedä vielä.
Enkä rajaa toivettani pääkaupunkiseutuun.
Kiitos Nokialle, että talvella sattuu vähemmän onnettomuuksia kuin kesällä kesärenkailla.
Ylihuomenna on taas sallittua ajaa kesärenkailla, eikä se ole kiellettyä vaikka sataisi räntää tai lunta. Sama juttu oli syksyllä marraskuun loppuun asti.
Nastarenkaiden käyttö aiheuttaa syksyllä kolareita koska ne vaihdetaan tarpeeseen nähden liian myöhään alle. Kitkarenkailla voi ajaa jo hyvissä ajoin kun lämpötila alkaa laskemaan, ja nehän ovat kesärenkaita julkaisemat. Vähän lötkömmät, ja huonommat sateella, mutta turvalliset kun on vähänkään talvisempaa.
Yhä useammat on rengashotellin armoilla, siellä toimintaan kalenterin mukaan
Juurikin näin. Siksikin on kätevää ajaa ilman nastoja kun ne kehtaa ja saa laittaa ajoissa alle, ja keväällä vastaavasti ei ole kiirettä vaihtaa pois.
Selasin taas 17/2010 talvirengastestin. Miksiköhän niin harvoin tehdään juttuja missä voi oppia että 6 mm nastarengas tulisi vaihtaa uuteen, mikäli haluaa sellaisen jääpidon minkä testi lupasi? 6 mm nastarengas on testin mukaan ihan samaa tasoa kuin edullinen kitkarengas, mutta nastojen haitat pysyvät.
Kyllähän nastojen pito kitkarenkaisiin verrattuna on kiistaton kaikkien testien tuloksena niille tarkoitetuissa olosuhteissa, mitkä tämän leveysasteen Suomessa on enemmän sääntö kuin poikkeus.
Ei ole. Käy lukemassa TM-testi 17/2010. Pari talvea ajettu nastarengas tuottaa kyllä ääntä, mutta pito on vain keskinkertaista.
Testit tehdään järven jäätä tai jääkiekkokenttää vastaavissa olosuhteissa, joten ne antavat suuntaa, mutta eivät vastaa käytäntöä. Ihan uusi nastarengas on useimmiten (ei aina) jäänhoitokoneen hoitamalla radalla parempi kuin nastaton. Se on useimmiten loogista, mutta joskus hämmästyttää miten ihan uusi nastarengas voi olla testissä nastatonta huonompi.
Enemmän vaikuttaa renkaan merkki kuin tyyppi. Kiinalainen M+S merkitty, eli talvirengas voi olla kuvioltaan kuin kesärengas.
Viimeiset 10 talvea on mennyt hyvin, eli en ole vielä keksinyt syytä miksi suosittelisin ketään asiallisesti ajavaa hankkimaan nastoja. Paitsi jos asuu maaseudulla, siellä missä ei suolata teitä. Siellä ei nastat kulu hakatessaan asfalttia pölyksi, ja autokin on todennäköisesti korkealla maavaralla, ja ehkä nelivedollakin.
Tänään huomasi nastojen voiman Kaarinan kohdalla vanhalla ykköstiellä liikennevaloista kaikki autoilijat oli kiihdyttänyt samoista urista liikkeelle ja tiessä oli kuin latu-urat 7-8 senttiä syvyydeltään. Hurjan näköistä. Paluukaistalla kuluma oli 60-70 sentin levyistä syvyydeltään ehkä 4 sentin luokkaa. Ilman jäätä tie kulunut todella rajusti.
Nastassa on voimaa, tienpitäjä niitä soimaa