"På papperet verkar den ha riktigt bra räckvidd, lever den upp till det i verkligheten?
– I såna här vinterförhållanden verkar den leverera ganska bra och vi har en räckvidd på cirka 40 mil."
Mielenkiintoista, että Mach-E:n sanotaan olevan muuten tavallisen Fordin kaltainen, mutta nykyautojen tapaan jälkiasennuksena keskelle kojetaulua pultattu televisio nostaa tunnelmaa?
Itse näen päinvastoin, että Fordmaisuus on positiivisella tavalla tavallisuuden ja arkisen toimivuuden sekä mukavan ajettavuuden symboli, mutta valitettavasti suunnittelijaryhmälle ei kerrottu ajoissa kojetauluun tarvittavasta näyttöruudusta, joten sitä ei kiireessä ehditty integroida autoon vaan se pultattiin alan omaksumaan tapaan jälkiasennuksena TV-seinätelineellä kojetauluun kiinni.
Tämä näkemys kertoo varmaan minusta enemmän kuin Fordista? Ikävää silti, että aiemmin jo helmikuulle luvatut autot näyttävät lipsuvan myöhemmäksi. 400 km talvikelissä on hyvä range kokoisekseen edulliselle sähköautolle.
(viime vuonna kysyessäni Ford dealerini lupaili koeajoautoa helmikuussa, mutta tilanne taisi muuttua sen arvion jälkeen?)
Totta, mutta mitä isompi ruutu niin sitä isommat kuvakkeet ja sitä helpompi käyttää - integrointi kai pienentää kokoa jollei näyttöä levitä sivusuunnassa. Ulkonäkö on siiten toinen juttu.
Aika iso ruutu on myös S-sarjassa, mutta ehkä siistimpi.
Uudessa Tesla Ässässä taas on ruutu pienentynyt yhtä suureksi kuin Tesla Kolmosen ruutu.
Näyttö pitää olla nimenomaan käden ulottuvilla ilman kurkottelua ja näkökentässä. Kokoakin näytössä on hyvä olla, niin käytettävyys voidaan tehdä hyväksi ja monimutkaisemmatkin risteyksen siirtyvät tajuntaan ensivilkaisulla. Nämä käytettävyyteen liittyvät asiat johtavat siihen, että näyttö on juuri siinä missä se on nyt vaikka tuossa Fordissa. Tuohon kohtaan jos näyttöä alkaisi upottamaan muovin sisään, niin siitä tulisi tosi surkea lopputulos. Teknologia muuttuu ja visuaaliset tekijät seuraavat tuota muutosta. Jos tykkää katsella enemmän taustapeiliin kuin eteen, niin oudoltahan iso näyttö varmasti näyttää, kun niitä nappeja on tuijoteltu ja hiplattu ikuisuuksia. Napit eivät ole kuitenkaan tulossa takaisin ja niiden perään haikailun sijaan parempi on vain ennakkoluulottomasti nostaa katse kauas eteen.
Armottoman halvan näköinen tämä näytön pulttaus kojetauluun. Nykyisin näyttää vähän siltä kun yksi edellä kaikki perässä kopioimalla se halvin ja tyylittömin ratkaisu. Onneksi ei aivan kaikki autonvalmistajat mene sieltä mistä aita on matalin. Tyylikkyyden pitäisi säilyä puhutaan sentään jokseenkin kalliista autoista. 😆
@NHB kirjoitti:
Näyttö pitää olla nimenomaan käden ulottuvilla ilman kurkottelua ja näkökentässä. Kokoakin näytössä on hyvä olla, niin käytettävyys voidaan tehdä hyväksi ja monimutkaisemmatkin risteyksen siirtyvät tajuntaan ensivilkaisulla. Nämä käytettävyyteen liittyvät asiat johtavat siihen, että näyttö on juuri siinä missä se on nyt vaikka tuossa Fordissa.
En minä näytön paikasta enkä koosta valitakaan, vaan jälkiasennetusta TV:n seintelineestä.
Tuohon kohtaan jos näyttöä alkaisi upottamaan muovin sisään, niin siitä tulisi tosi surkea lopputulos.
Tämä on suunnittelijan ongelma. Onko uuden S-sarjan ja W206 Ceen integroidut tabletit surkeita? Minusta ne näyttävät siltä, että on suunniteltu kyseisten autojen mukaan jo valmiiksi eikä lisätty jälkiasennuksena. Käyttökokemusta ei ole, mutta minusta ne näyttävät lisäksi sellaisilta, että niitä voi käyttää käsi kyynärnojalla tuella eikä suoralla kädellä pystynäyttöä sormenpäällä tökkien.
Jos tykkää katsella enemmän taustapeiliin kuin eteen, niin oudoltahan iso näyttö varmasti näyttää, kun niitä nappeja on tuijoteltu ja hiplattu ikuisuuksia. Napit eivät ole kuitenkaan tulossa takaisin ja niiden perään haikailun sijaan parempi on vain ennakkoluulottomasti nostaa katse kauas eteen.
Tämä kommentti meni niin monessa kohdassa väärin, että epäilen oletko oikea henkilö opettamaan katsetekniikaa liikenteessä?
Ensinnäkin, peileihin ei katsota. Peilien tilanne vilkaistaan sen muuttuessa, jonka jälkeen staattisena pysyvä tilanne pidetään hallinnassa ääreisnäön avulla.
Toisekseen, jos luulit jonkun tuijotelleen nappeja menneisyydessä, et selvästikään ollut siellä itse paikalla. Ei niitä nappeja tuijotella, vaan ne opetellaan ulkoa. Niitä käytetään kosketustuntumalla katsetta liikenteestä irrottamatta. Kojetauluun mittariston ulkopuolella ei uhrata liikenteessä näkemisen kannalta arvokkaan terävän näön aluetta lainkaan.
Kolmannekseen, katseen pitäminen riittävän kaukana edessä on katsetekniikan perusasioita ja sitä rikkovia rakenteita ohjaamossa pitääkin välttää. Se ei tarkoita, ettei kosketusnäyttöä saa käyttää, mutta se tarkoittaa, ettei niille saa vaatia häiritsevän paljon tarkan näön kapasiteettia.
@NHB kirjoitti:
Näyttö pitää olla nimenomaan käden ulottuvilla ilman kurkottelua ja näkökentässä. Kokoakin näytössä on hyvä olla, niin käytettävyys voidaan tehdä hyväksi ja monimutkaisemmatkin risteyksen siirtyvät tajuntaan ensivilkaisulla. Nämä käytettävyyteen liittyvät asiat johtavat siihen, että näyttö on juuri siinä missä se on nyt vaikka tuossa Fordissa.
En minä näytön paikasta enkä koosta valitakaan, vaan jälkiasennetusta TV:n seintelineestä.
Tuohon kohtaan jos näyttöä alkaisi upottamaan muovin sisään, niin siitä tulisi tosi surkea lopputulos.
Tämä on suunnittelijan ongelma. Onko uuden S-sarjan ja W206 Ceen integroidut tabletit surkeita? Minusta ne näyttävät siltä, että on suunniteltu kyseisten autojen mukaan jo valmiiksi eikä lisätty jälkiasennuksena. Käyttökokemusta ei ole, mutta minusta ne näyttävät lisäksi sellaisilta, että niitä voi käyttää käsi kyynärnojalla tuella eikä suoralla kädellä pystynäyttöä sormenpäällä tökkien.
Jotenkin en viitsi alkaa keskusteluun, jossa tarjotaan vastausvaihdoehdoiksi surkea tai ei-surkea. Se on selvää, että S-Klassessa hinta pitää näkyä ja tuntua ohjaamossa. S-Klassen ohjaamo on varmasti monien mielestä hyvän näköinen ja laadukkaan tuntuinen, joskin omaan silmääni se on turhan korumainen ja koristeltu. Itse pidän yksinkertaisemmasta ja selkeälinjaisemmasta desingnistä.
Jos tykkää katsella enemmän taustapeiliin kuin eteen, niin oudoltahan iso näyttö varmasti näyttää, kun niitä nappeja on tuijoteltu ja hiplattu ikuisuuksia. Napit eivät ole kuitenkaan tulossa takaisin ja niiden perään haikailun sijaan parempi on vain ennakkoluulottomasti nostaa katse kauas eteen.
Tämä kommentti meni niin monessa kohdassa väärin, että epäilen oletko oikea henkilö opettamaan katsetekniikaa liikenteessä?
Ensinnäkin, peileihin ei katsota. Peilien tilanne vilkaistaan sen muuttuessa, jonka jälkeen staattisena pysyvä tilanne pidetään hallinnassa ääreisnäön avulla.
Toisekseen, jos luulit jonkun tuijotelleen nappeja menneisyydessä, et selvästikään ollut siellä itse paikalla. Ei niitä nappeja tuijotella, vaan ne opetellaan ulkoa. Niitä käytetään kosketustuntumalla katsetta liikenteestä irrottamatta. Kojetauluun mittariston ulkopuolella ei uhrata liikenteessä näkemisen kannalta arvokkaan terävän näön aluetta lainkaan.
Kolmannekseen, katseen pitäminen riittävän kaukana edessä on katsetekniikan perusasioita ja sitä rikkovia rakenteita ohjaamossa pitääkin välttää. Se ei tarkoita, ettei kosketusnäyttöä saa käyttää, mutta se tarkoittaa, ettei niille saa vaatia häiritsevän paljon tarkan näön kapasiteettia.
Tuo oli kielikuva - metafora. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten kukin ajaa autoa.
Mutta miten on kosketusnäytön eri toimintojen käytön laita ajon aikana? Tähän liittyy oikeustapaus, josta lähinnä suomalaista hovioikeutta vastaava Oberlandsgericht (OLG) Karlsruhe antoi tuomionsa 27.3.2020. Taustalla oli noin vuotta aiemmin tapahtunut tieltä suistuminen. Teslan kuljettaja ajoi 15.3.2019 Saksassa maantiellä nro 36 vesisateessa. Koska sade oli kova, kuljettaja halusi säätää tuulilasinpyyhkimien nopeutta. Säätö tapahtui ison, keskikonsoliin sijoitetun kosketusnäytön kautta. Valikkoa näprättäessä auto karkasi kuljettajansa hallinnasta suoralla tiellä, suistui tieltä oikealle, törmäsi penkkaan, puihin ja liikennemerkkiin.
Käräjäoikeutta vastaava Amtsgericht (AG) Karlsruhe katsoi kosketusnäytön sähkölaitteeksi (ein elektronisches Gerät), jota auton kuljettaja oli käyttänyt ajon aikana sääntöjen vastaisesti. Auton kuljettaja vei asian hovioikeutta vastaavaan oikeusasteeseen. Kuljettajan mielestä kosketusnäyttö on auton turvallisuustekninen osa.
Oberlandsgericht Karlsruhe ei hyväksynyt kuljettajan näkemystä, vaan piti voimassa AG:n näkemyksen, että kiinteä kosketusnäyttö on lainsäädännöllisessä mielessä elektroninen laite, jonka käyttö tässä tapauksessa ei ollut mahdollista pelkällä lyhyellä vilkaisulla, vaan näytön ja sen valikoiden näpräämiseen kuluu enemmän aikaa kuin pelkkä vilkaisu ja siten se heikensi liikenteen seuraamista.
Tästä syystä kaikkia toimintoja ei voi laittaa kosketusnäytölle, turvallisuus vaarantuu näyttöä näprätessä.
@tracktest kirjoitti:
Viekö kosketusnäytön käyttö liikaa huomiota?
Mutta miten on kosketusnäytön eri toimintojen käytön laita ajon aikana? Tähän liittyy oikeustapaus, josta lähinnä suomalaista hovioikeutta vastaava Oberlandsgericht (OLG) Karlsruhe antoi tuomionsa 27.3.2020. Taustalla oli noin vuotta aiemmin tapahtunut tieltä suistuminen. Teslan kuljettaja ajoi 15.3.2019 Saksassa maantiellä nro 36 vesisateessa. Koska sade oli kova, kuljettaja halusi säätää tuulilasinpyyhkimien nopeutta. Säätö tapahtui ison, keskikonsoliin sijoitetun kosketusnäytön kautta. Valikkoa näprättäessä auto karkasi kuljettajansa hallinnasta suoralla tiellä, suistui tieltä oikealle, törmäsi penkkaan, puihin ja liikennemerkkiin.
Käräjäoikeutta vastaava Amtsgericht (AG) Karlsruhe katsoi kosketusnäytön sähkölaitteeksi (ein elektronisches Gerät), jota auton kuljettaja oli käyttänyt ajon aikana sääntöjen vastaisesti. Auton kuljettaja vei asian hovioikeutta vastaavaan oikeusasteeseen. Kuljettajan mielestä kosketusnäyttö on auton turvallisuustekninen osa.
Oberlandsgericht Karlsruhe ei hyväksynyt kuljettajan näkemystä, vaan piti voimassa AG:n näkemyksen, että kiinteä kosketusnäyttö on lainsäädännöllisessä mielessä elektroninen laite, jonka käyttö tässä tapauksessa ei ollut mahdollista pelkällä lyhyellä vilkaisulla, vaan näytön ja sen valikoiden näpräämiseen kuluu enemmän aikaa kuin pelkkä vilkaisu ja siten se heikensi liikenteen seuraamista.
Tästä syystä kaikkia toimintoja ei voi laittaa kosketusnäytölle, turvallisuus vaarantuu näyttöä näprätessä.
Minun äksässä pyyhkijöiden nopeus säädetään vilkun kanssa samasta viiksestä nuppia kiertämällä. Onko jossain Teslassa eri tavalla?
@tracktest kirjoitti:
Viekö kosketusnäytön käyttö liikaa huomiota?
Mutta miten on kosketusnäytön eri toimintojen käytön laita ajon aikana? Tähän liittyy oikeustapaus, josta lähinnä suomalaista hovioikeutta vastaava Oberlandsgericht (OLG) Karlsruhe antoi tuomionsa 27.3.2020. Taustalla oli noin vuotta aiemmin tapahtunut tieltä suistuminen. Teslan kuljettaja ajoi 15.3.2019 Saksassa maantiellä nro 36 vesisateessa. Koska sade oli kova, kuljettaja halusi säätää tuulilasinpyyhkimien nopeutta. Säätö tapahtui ison, keskikonsoliin sijoitetun kosketusnäytön kautta. Valikkoa näprättäessä auto karkasi kuljettajansa hallinnasta suoralla tiellä, suistui tieltä oikealle, törmäsi penkkaan, puihin ja liikennemerkkiin.
Käräjäoikeutta vastaava Amtsgericht (AG) Karlsruhe katsoi kosketusnäytön sähkölaitteeksi (ein elektronisches Gerät), jota auton kuljettaja oli käyttänyt ajon aikana sääntöjen vastaisesti. Auton kuljettaja vei asian hovioikeutta vastaavaan oikeusasteeseen. Kuljettajan mielestä kosketusnäyttö on auton turvallisuustekninen osa.
Oberlandsgericht Karlsruhe ei hyväksynyt kuljettajan näkemystä, vaan piti voimassa AG:n näkemyksen, että kiinteä kosketusnäyttö on lainsäädännöllisessä mielessä elektroninen laite, jonka käyttö tässä tapauksessa ei ollut mahdollista pelkällä lyhyellä vilkaisulla, vaan näytön ja sen valikoiden näpräämiseen kuluu enemmän aikaa kuin pelkkä vilkaisu ja siten se heikensi liikenteen seuraamista.
Tästä syystä kaikkia toimintoja ei voi laittaa kosketusnäytölle, turvallisuus vaarantuu näyttöä näprätessä.
Minun äksässä pyyhkijöiden nopeus säädetään vilkun kanssa samasta viiksestä nuppia kiertämällä. Onko jossain Teslassa eri tavalla?
Kolmosessa on (mielestäni) hölmö ratkaisu, jossa pyyhkijöitä säädetään kosketusnäytöltä. Huonossa kelissä / haastavassa liikennetilanteessa turvautuisin itse äänikomennon käyttöön, joka ei vaadi katseen kääntämistä tiestä.
Nythän S&X refreshissä noidenkin säätimet menee uusiksi ja valitettavasti pelkistetyympään suuntaan. Pitää katsoa, millaisen kokonaisuuden noihin ovat suunnitelleet, kun autoja saadaan testeihin. Mielestäni nykyinen S&X on mainio kompromissi fyysisten hallintalaitteiden ja kosketusnäytön välillä. Myös erillinen pikkunäyttö ratin takana on mieleeni.
@Ensin NHB kirjoitti:
Tuohon kohtaan jos näyttöä alkaisi upottamaan muovin sisään, niin siitä tulisi tosi surkea lopputulos.
@tuota kommentoituani NHB vastasi:
Jotenkin en viitsi alkaa keskusteluun, jossa tarjotaan vastausvaihdoehdoiksi surkea tai ei-surkea.
@tuota kommentoituani NHB vastasi:
S-Klassen ohjaamo on varmasti monien mielestä hyvän näköinen ja laadukkaan tuntuinen, joskin omaan silmääni se on turhan korumainen ja koristeltu. Itse pidän yksinkertaisemmasta ja selkeälinjaisemmasta desingnistä.
Sinä pidät selkeälinjaisemmasta TV-telinedesignista, enkä käy kiistelemään aiheesta tietäen oman tyylitajuni kirveellä veistetyksi. Mutta kuten tästäkin keskustelusta huomaat, jotkut muut pitävät integroidusta näytön rakenteesta, jota sinä kuvaat sanoilla "surkea", "laadukkaan tuntuinen", "korumainen", "koristeltu".
Tuo oli kielikuva - metafora. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten kukin ajaa autoa.
Ymmärsin toki kielikuvasi taustapeilistäsi historiaan takertuvan luddiitin näkökulmana ja jälkeen päin ajatellen nyt lisäisin myös tämän omaan vastineeseeni ihan selkeästikin. Oma vastaukseni katsetekniikan käyttöön liikenteessä oli silti täysin asiaankuuluvaa tekstiä isojen kosketusnäyttöjen osalta, niin hyvässä kuin pahassa.
Jos näppäimistöä pitää katsoa, se ei ole yhtä hyvä kuin pelkän kosketuksen turvin sujuvasti käytettävä näppäimistö. Toisaalta, jos taas näyttöön saadaan jotain sellaista hyödyllistä, minkä pystyy hallitsemaan tietoisesti opetellun ääreisnäön alueella uhraamatta näyttöön tarkan näön aluetta, silloin näytöllä saavutetaan etuja, jotka ovat perinteisten näppäinten ulottumattomissa. Vaikkapa erilaisten hälytysten antamisessa iso näyttö on vahva kommunikointityökalu kuljettajan herättämiseen.
En ole missään nimessä näyttöjen käyttöä vastaan ja ymmärrän valmistajan motiivin niiden käyttöön. Mutta en suostu hyväksymään edistyksen mitaksi ainoastaan uudenmallisten vehkeiden hommaamista, vaan niistä uusista vehkeistä pitää saada myös konkreettista hyötyä ja mieluummin vielä aiempia paremmin.
Käytettävyys on jokaisen omassa ranteessa, mutta itse koen lähes pystyyn asennetun suoralla kädellä tökittävän kosketusnäytön käytön epävarmaksi ajon aikana. Syy on siinä, että vertaan kyynärtuella auton mukana keinuvan käden varmaa otetta rattinapeilla, monivalintamulpuralla tai kojetaulun näppäimillä. Jo monivalintamulpuran käyttö menee ikäväksi, jos se siirretään joidenkin Audien tapaan keskikonsolin pystyyn osaan ilman kyynärtukea kurkoteltavaksi. Tällä kokemuksella näen parhaaksi kosketusnäytön käyttötavaksi (silloin kun en saa valita haluamiani toimintoja suoraan rattinapeista) näytön alaosan tuomisen kyynärnojalla lepäävän käden sormien ulottuville. Näytön yläosa toimii parhaiten näytön roolissa, koska se ei vaadi katseen kääntämistä alas.
Tekniikaltaanhan kojetaulun kytkimen toteuttaminen kosketusnäytöllä tai mekaanisella kytkimellä ei auton arkkitehtuurissa eroa millään tavoin. Jo minun pian 10 vuotta vanhan autoni kojetaulun kytkmistä ei lähde mitään +12V signaaleja minnekään, vaan kyse on hajautetusta tietokonenäppäimistöstä, josta lähtee autoon päin vain väyläkomentoja. Kyse on siis vain siitä, minne sijoitettua näppäintä kuljettaja painaa ja miltä se näppäin tuntuu. Kosketusnäyttöjenkin haptisuutta pystytään vielä parantamaan nykyisistä autoissa usein käytetyistä "kuolleista" näytöistä.
@Ensin NHB kirjoitti:
Tuohon kohtaan jos näyttöä alkaisi upottamaan muovin sisään, niin siitä tulisi tosi surkea lopputulos.
@tuota kommentoituani NHB vastasi:
Jotenkin en viitsi alkaa keskusteluun, jossa tarjotaan vastausvaihdoehdoiksi surkea tai ei-surkea.
@tuota kommentoituani NHB vastasi:
S-Klassen ohjaamo on varmasti monien mielestä hyvän näköinen ja laadukkaan tuntuinen, joskin omaan silmääni se on turhan korumainen ja koristeltu. Itse pidän yksinkertaisemmasta ja selkeälinjaisemmasta desingnistä.
Sinä pidät selkeälinjaisemmasta TV-telinedesignista, enkä käy kiistelemään aiheesta tietäen oman tyylitajuni kirveellä veistetyksi. Mutta kuten tästäkin keskustelusta huomaat, jotkut muut pitävät integroidusta näytön rakenteesta, jota sinä kuvaat sanoilla "surkea", "laadukkaan tuntuinen", "korumainen", "koristeltu".
Kirjoitin hyvin selvästi näytön intergroimisesta tuohon Fordin valitsemaan kohtaan, eikä se ole ollenkaan sama kuin S-Klassessa. Arvostaisin sitä, ettet yrittäisi muutella sanomisiani.
@tracktest kirjoitti:
Viekö kosketusnäytön käyttö liikaa huomiota?
Mutta miten on kosketusnäytön eri toimintojen käytön laita ajon aikana? Tähän liittyy oikeustapaus, josta lähinnä suomalaista hovioikeutta vastaava Oberlandsgericht (OLG) Karlsruhe antoi tuomionsa 27.3.2020. Taustalla oli noin vuotta aiemmin tapahtunut tieltä suistuminen. Teslan kuljettaja ajoi 15.3.2019 Saksassa maantiellä nro 36 vesisateessa. Koska sade oli kova, kuljettaja halusi säätää tuulilasinpyyhkimien nopeutta. Säätö tapahtui ison, keskikonsoliin sijoitetun kosketusnäytön kautta. Valikkoa näprättäessä auto karkasi kuljettajansa hallinnasta suoralla tiellä, suistui tieltä oikealle, törmäsi penkkaan, puihin ja liikennemerkkiin.
Käräjäoikeutta vastaava Amtsgericht (AG) Karlsruhe katsoi kosketusnäytön sähkölaitteeksi (ein elektronisches Gerät), jota auton kuljettaja oli käyttänyt ajon aikana sääntöjen vastaisesti. Auton kuljettaja vei asian hovioikeutta vastaavaan oikeusasteeseen. Kuljettajan mielestä kosketusnäyttö on auton turvallisuustekninen osa.
Oberlandsgericht Karlsruhe ei hyväksynyt kuljettajan näkemystä, vaan piti voimassa AG:n näkemyksen, että kiinteä kosketusnäyttö on lainsäädännöllisessä mielessä elektroninen laite, jonka käyttö tässä tapauksessa ei ollut mahdollista pelkällä lyhyellä vilkaisulla, vaan näytön ja sen valikoiden näpräämiseen kuluu enemmän aikaa kuin pelkkä vilkaisu ja siten se heikensi liikenteen seuraamista.
Tästä syystä kaikkia toimintoja ei voi laittaa kosketusnäytölle, turvallisuus vaarantuu näyttöä näprätessä.
Minun äksässä pyyhkijöiden nopeus säädetään vilkun kanssa samasta viiksestä nuppia kiertämällä. Onko jossain Teslassa eri tavalla?
Kolmosessa on (mielestäni) hölmö ratkaisu, jossa pyyhkijöitä säädetään kosketusnäytöltä. Huonossa kelissä / haastavassa liikennetilanteessa turvautuisin itse äänikomennon käyttöön, joka ei vaadi katseen kääntämistä tiestä.
Nythän S&X refreshissä noidenkin säätimet menee uusiksi ja valitettavasti pelkistetyympään suuntaan. Pitää katsoa, millaisen kokonaisuuden noihin ovat suunnitelleet, kun autoja saadaan testeihin. Mielestäni nykyinen S&X on mainio kompromissi fyysisten hallintalaitteiden ja kosketusnäytön välillä. Myös erillinen pikkunäyttö ratin takana on mieleeni.
Minä olen myös tyytyväinen äksän ratkaisuun. Minun makuuni refresh-mallin sisustus on kaikkiaan mennyt huonompaan suuntaan ja nykyinen integroitu näyttö on parempi kuin "irrallinen" näyttö. Mutta ei näyttö kynnyskysymys olisi, jos nyt olisin vaihtamassa autoa. Täytyy kyllä käydä koeajamassa refresh-äksä sitten syksyllä joskus.
Mach-E, 400 kilometriä Ruotsin talvessa.
"På papperet verkar den ha riktigt bra räckvidd, lever den upp till det i verkligheten?
– I såna här vinterförhållanden verkar den leverera ganska bra och vi har en räckvidd på cirka 40 mil."
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/ford-mustang-mach-e-fyra-snabba-fran-provkorningen/
Mielenkiintoista, että Mach-E:n sanotaan olevan muuten tavallisen Fordin kaltainen, mutta nykyautojen tapaan jälkiasennuksena keskelle kojetaulua pultattu televisio nostaa tunnelmaa?
Itse näen päinvastoin, että Fordmaisuus on positiivisella tavalla tavallisuuden ja arkisen toimivuuden sekä mukavan ajettavuuden symboli, mutta valitettavasti suunnittelijaryhmälle ei kerrottu ajoissa kojetauluun tarvittavasta näyttöruudusta, joten sitä ei kiireessä ehditty integroida autoon vaan se pultattiin alan omaksumaan tapaan jälkiasennuksena TV-seinätelineellä kojetauluun kiinni.
Tämä näkemys kertoo varmaan minusta enemmän kuin Fordista? Ikävää silti, että aiemmin jo helmikuulle luvatut autot näyttävät lipsuvan myöhemmäksi. 400 km talvikelissä on hyvä range kokoisekseen edulliselle sähköautolle.
(viime vuonna kysyessäni Ford dealerini lupaili koeajoautoa helmikuussa, mutta tilanne taisi muuttua sen arvion jälkeen?)
Totta, mutta mitä isompi ruutu niin sitä isommat kuvakkeet ja sitä helpompi käyttää - integrointi kai pienentää kokoa jollei näyttöä levitä sivusuunnassa. Ulkonäkö on siiten toinen juttu.
Aika iso ruutu on myös S-sarjassa, mutta ehkä siistimpi.
Uudessa Tesla Ässässä taas on ruutu pienentynyt yhtä suureksi kuin Tesla Kolmosen ruutu.
Kieltämättä Fordin näyttö on melko armoton.
Video 2,35.
Päivitetyissä malleissa on edelleen 17" päänäyttö vrt Kolmosen 15.4".
Jotenkin tuntuu että autoihin dumbataan niitä tabletteja, jotka ei ole kelvanneet, ennakko-odotuksista huolimatta, kotikäyttöön.
Tuo on aika ruma omaan silmää, juuri ihan kuin "jälkiasennettu" tabletti ruuvattu keskelle autoa..
Näyttö pitää olla nimenomaan käden ulottuvilla ilman kurkottelua ja näkökentässä. Kokoakin näytössä on hyvä olla, niin käytettävyys voidaan tehdä hyväksi ja monimutkaisemmatkin risteyksen siirtyvät tajuntaan ensivilkaisulla. Nämä käytettävyyteen liittyvät asiat johtavat siihen, että näyttö on juuri siinä missä se on nyt vaikka tuossa Fordissa. Tuohon kohtaan jos näyttöä alkaisi upottamaan muovin sisään, niin siitä tulisi tosi surkea lopputulos. Teknologia muuttuu ja visuaaliset tekijät seuraavat tuota muutosta. Jos tykkää katsella enemmän taustapeiliin kuin eteen, niin oudoltahan iso näyttö varmasti näyttää, kun niitä nappeja on tuijoteltu ja hiplattu ikuisuuksia. Napit eivät ole kuitenkaan tulossa takaisin ja niiden perään haikailun sijaan parempi on vain ennakkoluulottomasti nostaa katse kauas eteen.
Armottoman halvan näköinen tämä näytön pulttaus kojetauluun. Nykyisin näyttää vähän siltä kun yksi edellä kaikki perässä kopioimalla se halvin ja tyylittömin ratkaisu. Onneksi ei aivan kaikki autonvalmistajat mene sieltä mistä aita on matalin. Tyylikkyyden pitäisi säilyä puhutaan sentään jokseenkin kalliista autoista. 😆
Käytännön syistä osa napeista pitää säilyä.
Näkisin mielelläni kojetauluun integroidun kaarevan näytön jossa tyylikkyys on hyvällä tasolla.
En minä näytön paikasta enkä koosta valitakaan, vaan jälkiasennetusta TV:n seintelineestä.
Tämä on suunnittelijan ongelma. Onko uuden S-sarjan ja W206 Ceen integroidut tabletit surkeita? Minusta ne näyttävät siltä, että on suunniteltu kyseisten autojen mukaan jo valmiiksi eikä lisätty jälkiasennuksena. Käyttökokemusta ei ole, mutta minusta ne näyttävät lisäksi sellaisilta, että niitä voi käyttää käsi kyynärnojalla tuella eikä suoralla kädellä pystynäyttöä sormenpäällä tökkien.
Tämä kommentti meni niin monessa kohdassa väärin, että epäilen oletko oikea henkilö opettamaan katsetekniikaa liikenteessä?
Ensinnäkin, peileihin ei katsota. Peilien tilanne vilkaistaan sen muuttuessa, jonka jälkeen staattisena pysyvä tilanne pidetään hallinnassa ääreisnäön avulla.
Toisekseen, jos luulit jonkun tuijotelleen nappeja menneisyydessä, et selvästikään ollut siellä itse paikalla. Ei niitä nappeja tuijotella, vaan ne opetellaan ulkoa. Niitä käytetään kosketustuntumalla katsetta liikenteestä irrottamatta. Kojetauluun mittariston ulkopuolella ei uhrata liikenteessä näkemisen kannalta arvokkaan terävän näön aluetta lainkaan.
Kolmannekseen, katseen pitäminen riittävän kaukana edessä on katsetekniikan perusasioita ja sitä rikkovia rakenteita ohjaamossa pitääkin välttää. Se ei tarkoita, ettei kosketusnäyttöä saa käyttää, mutta se tarkoittaa, ettei niille saa vaatia häiritsevän paljon tarkan näön kapasiteettia.
Jotenkin en viitsi alkaa keskusteluun, jossa tarjotaan vastausvaihdoehdoiksi surkea tai ei-surkea. Se on selvää, että S-Klassessa hinta pitää näkyä ja tuntua ohjaamossa. S-Klassen ohjaamo on varmasti monien mielestä hyvän näköinen ja laadukkaan tuntuinen, joskin omaan silmääni se on turhan korumainen ja koristeltu. Itse pidän yksinkertaisemmasta ja selkeälinjaisemmasta desingnistä.
Tuo oli kielikuva - metafora. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten kukin ajaa autoa.
Viekö kosketusnäytön käyttö liikaa huomiota?
Mutta miten on kosketusnäytön eri toimintojen käytön laita ajon aikana? Tähän liittyy oikeustapaus, josta lähinnä suomalaista hovioikeutta vastaava Oberlandsgericht (OLG) Karlsruhe antoi tuomionsa 27.3.2020. Taustalla oli noin vuotta aiemmin tapahtunut tieltä suistuminen. Teslan kuljettaja ajoi 15.3.2019 Saksassa maantiellä nro 36 vesisateessa. Koska sade oli kova, kuljettaja halusi säätää tuulilasinpyyhkimien nopeutta. Säätö tapahtui ison, keskikonsoliin sijoitetun kosketusnäytön kautta. Valikkoa näprättäessä auto karkasi kuljettajansa hallinnasta suoralla tiellä, suistui tieltä oikealle, törmäsi penkkaan, puihin ja liikennemerkkiin.
Käräjäoikeutta vastaava Amtsgericht (AG) Karlsruhe katsoi kosketusnäytön sähkölaitteeksi (ein elektronisches Gerät), jota auton kuljettaja oli käyttänyt ajon aikana sääntöjen vastaisesti. Auton kuljettaja vei asian hovioikeutta vastaavaan oikeusasteeseen. Kuljettajan mielestä kosketusnäyttö on auton turvallisuustekninen osa.
Oberlandsgericht Karlsruhe ei hyväksynyt kuljettajan näkemystä, vaan piti voimassa AG:n näkemyksen, että kiinteä kosketusnäyttö on lainsäädännöllisessä mielessä elektroninen laite, jonka käyttö tässä tapauksessa ei ollut mahdollista pelkällä lyhyellä vilkaisulla, vaan näytön ja sen valikoiden näpräämiseen kuluu enemmän aikaa kuin pelkkä vilkaisu ja siten se heikensi liikenteen seuraamista.
Tästä syystä kaikkia toimintoja ei voi laittaa kosketusnäytölle, turvallisuus vaarantuu näyttöä näprätessä.
Minun äksässä pyyhkijöiden nopeus säädetään vilkun kanssa samasta viiksestä nuppia kiertämällä. Onko jossain Teslassa eri tavalla?
Kolmosessa on (mielestäni) hölmö ratkaisu, jossa pyyhkijöitä säädetään kosketusnäytöltä. Huonossa kelissä / haastavassa liikennetilanteessa turvautuisin itse äänikomennon käyttöön, joka ei vaadi katseen kääntämistä tiestä.
Nythän S&X refreshissä noidenkin säätimet menee uusiksi ja valitettavasti pelkistetyympään suuntaan. Pitää katsoa, millaisen kokonaisuuden noihin ovat suunnitelleet, kun autoja saadaan testeihin. Mielestäni nykyinen S&X on mainio kompromissi fyysisten hallintalaitteiden ja kosketusnäytön välillä. Myös erillinen pikkunäyttö ratin takana on mieleeni.
Sinä pidät selkeälinjaisemmasta TV-telinedesignista, enkä käy kiistelemään aiheesta tietäen oman tyylitajuni kirveellä veistetyksi. Mutta kuten tästäkin keskustelusta huomaat, jotkut muut pitävät integroidusta näytön rakenteesta, jota sinä kuvaat sanoilla "surkea", "laadukkaan tuntuinen", "korumainen", "koristeltu".
Ymmärsin toki kielikuvasi taustapeilistäsi historiaan takertuvan luddiitin näkökulmana ja jälkeen päin ajatellen nyt lisäisin myös tämän omaan vastineeseeni ihan selkeästikin. Oma vastaukseni katsetekniikan käyttöön liikenteessä oli silti täysin asiaankuuluvaa tekstiä isojen kosketusnäyttöjen osalta, niin hyvässä kuin pahassa.
Jos näppäimistöä pitää katsoa, se ei ole yhtä hyvä kuin pelkän kosketuksen turvin sujuvasti käytettävä näppäimistö. Toisaalta, jos taas näyttöön saadaan jotain sellaista hyödyllistä, minkä pystyy hallitsemaan tietoisesti opetellun ääreisnäön alueella uhraamatta näyttöön tarkan näön aluetta, silloin näytöllä saavutetaan etuja, jotka ovat perinteisten näppäinten ulottumattomissa. Vaikkapa erilaisten hälytysten antamisessa iso näyttö on vahva kommunikointityökalu kuljettajan herättämiseen.
En ole missään nimessä näyttöjen käyttöä vastaan ja ymmärrän valmistajan motiivin niiden käyttöön. Mutta en suostu hyväksymään edistyksen mitaksi ainoastaan uudenmallisten vehkeiden hommaamista, vaan niistä uusista vehkeistä pitää saada myös konkreettista hyötyä ja mieluummin vielä aiempia paremmin.
Käytettävyys on jokaisen omassa ranteessa, mutta itse koen lähes pystyyn asennetun suoralla kädellä tökittävän kosketusnäytön käytön epävarmaksi ajon aikana. Syy on siinä, että vertaan kyynärtuella auton mukana keinuvan käden varmaa otetta rattinapeilla, monivalintamulpuralla tai kojetaulun näppäimillä. Jo monivalintamulpuran käyttö menee ikäväksi, jos se siirretään joidenkin Audien tapaan keskikonsolin pystyyn osaan ilman kyynärtukea kurkoteltavaksi. Tällä kokemuksella näen parhaaksi kosketusnäytön käyttötavaksi (silloin kun en saa valita haluamiani toimintoja suoraan rattinapeista) näytön alaosan tuomisen kyynärnojalla lepäävän käden sormien ulottuville. Näytön yläosa toimii parhaiten näytön roolissa, koska se ei vaadi katseen kääntämistä alas.
Tekniikaltaanhan kojetaulun kytkimen toteuttaminen kosketusnäytöllä tai mekaanisella kytkimellä ei auton arkkitehtuurissa eroa millään tavoin. Jo minun pian 10 vuotta vanhan autoni kojetaulun kytkmistä ei lähde mitään +12V signaaleja minnekään, vaan kyse on hajautetusta tietokonenäppäimistöstä, josta lähtee autoon päin vain väyläkomentoja. Kyse on siis vain siitä, minne sijoitettua näppäintä kuljettaja painaa ja miltä se näppäin tuntuu. Kosketusnäyttöjenkin haptisuutta pystytään vielä parantamaan nykyisistä autoissa usein käytetyistä "kuolleista" näytöistä.
Kirjoitin hyvin selvästi näytön intergroimisesta tuohon Fordin valitsemaan kohtaan, eikä se ole ollenkaan sama kuin S-Klassessa. Arvostaisin sitä, ettet yrittäisi muutella sanomisiani.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volkswagen-id-3-rangetesti-talvikelissa-osoitti-akun-esilammitys-olisi-tarpeen/
Toteutuneet matkat Moottori-lehden testaamina 244-257 km, WLTP range 63-72% suurempi.
Minä olen myös tyytyväinen äksän ratkaisuun. Minun makuuni refresh-mallin sisustus on kaikkiaan mennyt huonompaan suuntaan ja nykyinen integroitu näyttö on parempi kuin "irrallinen" näyttö. Mutta ei näyttö kynnyskysymys olisi, jos nyt olisin vaihtamassa autoa. Täytyy kyllä käydä koeajamassa refresh-äksä sitten syksyllä joskus.