Sinulta taisi jäädä huomaamatta se aiempi kommentti siitä eniten oikealla olevasta vapaasta kaistasta, tai oikeastaan sitä tulkinnasta milloin se on vapaa, ja milloin varattu.
@HybridRules kirjoitti:
Mutta olen vahvasti sitä mieltä, että se on ihan ohittajassa osaako ohittaa vai ei. Jos on niin kädetön, ettei omatoimisuus ja osaaminen/uskallus riitä, niin ei ole minun asia alkaa petaamaan ohitustilaisuutta.
Ei laki sinua siihen tosiaan pakota. Takanasi ajava on silti jo omienkin sanojesi mukaisesti kädettömyytensä ja epävarmuutensa osoittanut ja takanasi ajaessaan hän on yhä sinun riskisi. On täysin oma valintasi, kuinka tähän sinua uhkaavaan riskiin suhtaudut.
Eihän sitä edes voi tietää, onko toisella tosiaan tarkoitus ohittaa.
Eikä sillä ole mitään merkitystä. Jos oma turvallisuus kiinnostaa yhtään, kädettömyytensä jo osoittanut siirretään omaan valvontaan etupuolelle, hyvän turvavälin päähän tarkkailtavaksi.
Kaistaa ei saa vaihtaa turhaan. Jos "ohitettava" auto on vasta liittymässä rampista, niin vaihto on lain mukaan turha. En ole tarkistanut, tuliko tähän muutos lainuudistuksen myötä.
Tuo olikin oikein hyvä artikkeli, varsinkin kun siinä oli ylikomisario Pasterstein antamassa rikesakkoa ennakoivasta ajosta. Oikea tapa olisikin siis tunkea ahtaaseen paikkaan, pudottaa pois vakionopeus, ja vasta sitten siirtyä ohittelijoiden kaistalle.
Minulle tässä jutussa särähtää korvaan kaikkein pahimmin tuo väistämisvelvollisuutensa laiminlyövän kolmion takaa muiden päälle ajoa yrittävän rikollisen vuoksi moottoritiellä edestakaisin muiden kiusana peippailemisen nimittäminen leikillisesti "kohteliaisuudeksi".
Eihän se ole kohteliaisuutta, että työntää edessään olevan ongelmakuljettajan aiheuttaman ihan turhan riskin muiden hoidettavaksi, kun ei sitä itse osaa ratkaista? Sehän on taitamattomuutta eikä kohteliaisuutta.
Kohteliaisuutta olisi korjata kolmion takaa tulevan rikollisen aiheuttama riski ilman että muiden tarvitsee siihen reagoida lainkaan. Iltalehden jutun kuvassa tilanne on jo niin pahasti pielessä, että olisi jo sangen vaikea olla kohtelias. Hetkeä aiemmin tarpeellinen äänimerkillä annettu kohtelias varoitus on selvästikin jo jätetty käyttämättä ja kolmion takaa tuleva rikollinen on jo päättänyt käyttää päälleajovelvollisuuttaan. Tilaa on enää niin vähän, että kohteliasta ratkaisua ei ole olemassakaan.
Väistämisvelvollisuuden laiminlyönti on TLV. Kortti loppukesäksi ja kuukauden bruttotulojen verran sakkoa hopeanväristä autoa ajavalle rikolliselle, kiitos.
Eihän se ole kohteliaisuutta, että työntää edessään olevan ongelmakuljettajan aiheuttaman ihan turhan riskin muiden hoidettavaksi, kun ei sitä itse osaa ratkaista? Sehän on taitamattomuutta eikä kohteliaisuutta.
Joskus, varsinkin liittymissä mihin ´annostellaan´ liikennettä liikennevalojen avulla voi tulla kerralla tiivis letka -eräänlainen autojuna.
Vaan, aikani näitä pähkäiltyäni siirryn mieluusti vasemmalle kun näen että oikeanpuoleinen kaista ei ole vapaa - tai sitten menossa tukkoon (ennakoivalle ei ole mikään yllätys), ja ajan sitten vaikka vähän ylinopeutta hetken verran että pääsen takaisin oikealle. Sitten kun se on taas vapaa.
On toki niitäkin tilanteita missä on vain yksi auto päätiellä, ja toinen liittymässä kolmion takaa. Silti voi olla etäisyydet menevät sellaiseksi että se näyttää riskitilanteelta. Sitä tulee miettineeksi että "viisaampi väistää".
Ihan normaalilla järjellä pärjää toinen vähän löysää ja toinen leipoo kaasua, autojunasta puheen ollen siinä taitaa lyhyellä matkalla tyhmyys tiivistyä mutta enpäs ole moisia havainnut.
@HybridRules kirjoitti:
Mutta olen vahvasti sitä mieltä, että se on ihan ohittajassa osaako ohittaa vai ei. Jos on niin kädetön, ettei omatoimisuus ja osaaminen/uskallus riitä, niin ei ole minun asia alkaa petaamaan ohitustilaisuutta.
Ei laki sinua siihen tosiaan pakota. Takanasi ajava on silti jo omienkin sanojesi mukaisesti kädettömyytensä ja epävarmuutensa osoittanut ja takanasi ajaessaan hän on yhä sinun riskisi. On täysin oma valintasi, kuinka tähän sinua uhkaavaan riskiin suhtaudut.
Eihän sitä edes voi tietää, onko toisella tosiaan tarkoitus ohittaa.
Eikä sillä ole mitään merkitystä. Jos oma turvallisuus kiinnostaa yhtään, kädettömyytensä jo osoittanut siirretään omaan valvontaan etupuolelle, hyvän turvavälin päähän tarkkailtavaksi.
Minä en puhunut kädettömästä ohittajasta vaan Ruuhkamies. Otit tuon lainauksen jostain syytä irralleen siitä keskustelusta , mihin se liittyi.
Kyllä minun mielestäni ohitettavan on paras ajaa loogisesti samalla tavalla kuin silloin, kun takana tuleva on tehnyt päätöksensä lähteä ohitukseen. Ohitusta helpottaakseen ohitettavan kannattaa ajaa mahdollisimman oikealla ja ehkä hidastaa kaasua nostamalla. Ei mitään äkkinäisiä liikkeitä eikä jarrutusta eikä varsinkaan mitään ohitusta hankaloittavaa kuten kiihdytystä tms.
@_Quu kirjoitti:
Kyllä te maalaiset olette ihan pihalla oikeasta etelä ruuhka aikaisesta liittymäliikenteestä.
Kyllä te pikkukaupungin asujat, kuten stadilaiset, olette ihan pihalla oikeasta ruuhkaliikenteestä.
Voi se olla niinkin, auto on kuitenkin tungettava hiukan autonmittaa pidempään väliin, ei sitä väliä sekuntikellolla mitata
Tuo on totta.
Oliko niin, että peräänajo on yleisin tai ainakin yksi yleisistä kolarityypeistä? Kuinkahan paljon niitä sattuu juuri kuvaamassasi tilanteessa? Väliin pyrkivän huomio on kiinnittynyt varmaan enemmän takaa tuleviin kuin edellä ajavaan eikä turvaväliä pysty jättämään, jos sekaan haluaa. Loppuuhan se kiihdytyskaistakin aika äkkiä. Peräänajon riski on suuri, ei paranisi jonossa tulla yllättävää jarrutusta.
@_Quu kirjoitti:
Moottoritiellä nokkakolari on harvinainen, onko ? Suomessa moottoritiellä peräänajoja enemmän kuin yleensä länsi Euroopassa.
Nokkakolari moottoritiellä on todella harvinainen, onneksi. Muistan lehtiuutisesta yhden, jossa perheensisä töihin mennessään joutui itsemurhaajan uhriksi nokkakolarissa moottoritiellä.
Mutta sitä mietin, että peräänajo tuollaisessa "pakollisessa tunkemisessa" tapahtuu ikään kuin lieventävien asianhaarojen vallitessa. Että millainen osuus tuollaisilla peräänajoilla on kaikista peräänajoista. Siinähän ei oikein voi syyttää piittaamattomuudesta turvaväleistä, koska jonoon ei pääse mukaan ollenkaan, jos pitää kunnon turvavälin.
Elämä on perässäroikkumista tai edellä menemistä, mutta kusipäitä on ne jotka tiivistää välin liittymästä tulijan nähdessään asenteella ettet kyllä minun eteen tule.
Ennakoiko kusipää tulevan tilanteen lain tarkoittamalla tavalla.
@_Quu kirjoitti:
Elämä on perässäroikkumista tai edellä menemistä, mutta kusipäitä on ne jotka tiivistää välin liittymästä tulijan nähdessään asenteella ettet kyllä minun eteen tule.
Ennakoiko kusipää tulevan tilanteen lain tarkoittamalla tavalla.
Kun alkaa hidastamaan liittymän kohdalla antaakseen enemmän tilaa, tarkoittaa se että takana tila vähenee. Siksi on hyvä pitää tilaa koko ajan.
Harmina silloin on koukkaajat, eli ne joiden mielestä ylinopeus on paha (koska hyvällä nopeuserolla koukkaus tuntuu turhan sporttiselta), mutta eivät ymmärrä etäisyyksistä edes sitä että aivan eteen tuleva koukkaaja estää takanatulevalta näkyvyyden - eli mahdollisuuden ennakoida esimerkiksi nopeudenmuutokset edessä.
Haitariliike on mielenkiintoinen ilmiö. Takana voi liikenne pysähtyä ilman että edessä olisi mitään varsinaista estettä. Koukkaus ei ole harmiton, eikä edes harvinainen ajotapa.
Kun alkaa hidastamaan liittymän kohdalla antaakseen enemmän tilaa, tarkoittaa se että takana tila vähenee. Siksi on hyvä pitää tilaa koko ajan.
Ei tarvitse hidastaa antaakseen tilaa, mutta kun autoja liittyy liittymistä jonoon välit pitää tasata uudestaan, joten haitariliike on valmis, ruuhka aikana lahdentielläkin etelänpäässä jopa pysähdyksiin asti.
@_Quu kirjoitti:
Kyllä te maalaiset olette ihan pihalla oikeasta etelä ruuhka aikaisesta liittymäliikenteestä.
Niinhän me kaikki olemme, koska Suomessa ei ole kaupunkeja, vaan ne ovat tosiaan etelämpänä kuten sanoitkin. Koronattoman työmatkani yli 4000 autoa tunnissa liikennemäärän ylittäviä kaksi kaistaa suuntaansa vetäviä tieosuuksia on tosiaan Suomessa muutama muukin. Pari niistä on ihan selvästikin vilkkaampaa.
Siltikään lehtikuvan hopeanvärisen auton kuljettajalla ei ole mitään perustetta koukkia muiden eteen olemattomalla turvavälillä. Ei mitään. Lappu lattiaan ja vapaata tietä on lehtikuvan tilanteessa horisonttiin saakka. Mahtuu tulemaan vapaaseenkin kohtaan.
Tuo tilanne ei tietenkään kuvaa ruuhka-aikaa, mutta kelloaika ei millään tavoin poista kärkikolmion merkitystä. Päinvastoin, se kasvattaa väistämisvelvollisen vaatimuksia, kun pitää osata rakentaa turvaväli sekä eteen että taakse. Vaikeaa se ei ole, mutta vaatii näkemistä muutaman sekunnin päähän tulevaisuuteen.
Oma ratkaisuni tähän olisi pikemminkin lännestä kuin etelästä lainattu ja sitä myös toteutankin omassa ajamisessani.
@_Quu kirjoitti:
Elämä on perässäroikkumista tai edellä menemistä, mutta kusipäitä on ne jotka tiivistää välin liittymästä tulijan nähdessään asenteella ettet kyllä minun eteen tule.
Saattavat ollakin kusipäitä, en väitä vastaan. Rikollinen on siltikin se väistämisvelvollisuutensa laiminlyöjä. Jos kolahtaa, sitten oikeudessa kusipää vastaa kusipäisyydestään ja päälleajaja väistämisvelvollisuutensa laiminlyönnistä ja saatujen näyttöjen perusteella oikeus päättää kuten parhaaksi näkee.
Ennakoiko kusipää tulevan tilanteen lain tarkoittamalla tavalla.
Ei todellakaan. Oikeastihan ainoa mahdollinen todella kohtelias tapa välttää kolmion takaa päälleajoa yrittävän kusipäärikollisen aiheuttama kolari on pysyä omalla kaistalla jo riittävän varhain nopeutta pudottaen siten, ettei kenenkään muun tarvitse reagoida tähän KOHTELIAISUUTEEN millään tavoin.
Kohteliaisuutta on siis hoitaa toisen aiheuttama ongelma tavalla tai toisella ihan itse, eikä lykätä sitä muiden käsiteltäväksi. Jonoutuneessa liikenteessä tuokaan ei ole aina edes teoriassa mahdollista.
Toiselle kaistalle poukkoilijat pahimmassa tapauksessa vaarantavat muun liikenteen turhilla kaistan vaihdoillaan ja siellä missä liikennettä oikeasti on, satavarmasti tukkivat liikenteen tyhjentämällä hitaimman kaistan liittymää ennakoiden. Kun väistelijät tyhjentävät yli 70 % kuormitusasteella olevan kolmikaistaisen moottoriten hitaimman kaistan on tailback valmis jäljelle jäävien kaistojen ylikuormittuessa. Stau ei ole, koska saksaksi ajetaan moottoritiellä ja kolmion takaa tuleva väistää ja sovittaa nopeutensa muihin eikä sotke koko balettia omalla yksilöllisellä sopeutumattomuudellaan ja väistämisvelvollisuutensa laiminlyöden.
Silloin kun väistettävässä autojonossa on kohtuullisia välejä, ei ole mitään perustetta tähdätä päätiellä vakionopeussäädin päällä kulkevan kylkeen, kuten täällä syrjäkylillä aivan liian moni vielä tekee. Ja silloinkin kun vapaata tilaa ei ole, kolmio merkitsee edelleen väistämisvelvollisuutta.
@Karrette kirjoitti:
Haitariliike on mielenkiintoinen ilmiö. Takana voi liikenne pysähtyä ilman että edessä olisi mitään varsinaista estettä. Koukkaus ei ole harmiton, eikä edes harvinainen ajotapa.
Näinhän siinä käy vilkkaiden moottoriteiden risteyksessä. Kun on jonottanut kävelyvauhtia riittävän pitkään ja pääsee lopulta M25 ja M1 tai M4 tai M11 liittymien ohitse, koko tailback katoaa kerralla eikä paikalla ole mitään näkyvää syytä, joka suman pysäytti.
Ne "kohteliaat", jotka tukkivat liikenteen kokonaan uskaltavat siirtyä takaisin hitaammalle kaistalle vasta liittymän jälkeen ja homma jatkuu itse rakennetun 3 -> 2 -> 3 pullonkaulan avautuessa taas kolmelle kaistalle.
@_Quu kirjoitti:
Ei tarvitse hidastaa antaakseen tilaa, mutta kun autoja liittyy liittymistä jonoon välit pitää tasata uudestaan, joten haitariliike on valmis, ruuhka aikana lahdentielläkin etelänpäässä jopa pysähdyksiin asti.
Niinpä. Ja tilanne vain pahenee, jos hidastamisen lisäksi aletaan vaihdella kaistoja.
@_Quu kirjoitti:
Ei tarvitse hidastaa antaakseen tilaa, mutta kun autoja liittyy liittymistä jonoon välit pitää tasata uudestaan, joten haitariliike on valmis, ruuhka aikana lahdentielläkin etelänpäässä jopa pysähdyksiin asti.
Niinpä. Ja tilanne vain pahenee, jos hidastamisen lisäksi aletaan vaihdella kaistoja.
@_Quu kirjoitti:
Ei tarvitse hidastaa antaakseen tilaa, mutta kun autoja liittyy liittymistä jonoon välit pitää tasata uudestaan, joten haitariliike on valmis, ruuhka aikana lahdentielläkin etelänpäässä jopa pysähdyksiin asti.
Niinpä. Ja tilanne vain pahenee, jos hidastamisen lisäksi aletaan vaihdella kaistoja.
Tämä onkin mielenkiintoista. Eli pitäisikö vasemmalla olla tyhjä kaista sen sijaan että maksimoidaan välityskyky, tai sitten joillekin pitää olla huomattavasti nopeammin kulkeva liikenne?
Ruuhkaisina aikoina nykytila on se että vasemmalla ajetaan tiiviissä letkassa satasta (rajoitus 120) tai hitaammin, ja oikealla mennään väljästi rekkanopeutta.
Hassu ilmiö on se että tuntuu siltä että jotkut hidastavat vauhtiaan ohittaessaan. Jonkinlainen vauhtisokeus minulla, vaiko todellinen ilmiö? Käänteisesti, jotkut kiihdyttävät kuin työntääkseen edellä ajavaa ohittajaa, ja kiirehtivät oikeanpuoleiselle kaistalle.
@Karrette kirjoitti:
Tämä onkin mielenkiintoista. Eli pitäisikö vasemmalla olla tyhjä kaista sen sijaan että maksimoidaan välityskyky, tai sitten joillekin pitää olla huomattavasti nopeammin kulkeva liikenne?
Ei suinkaan. Briteillä vaan on sukurasitteenaan yltiöpäinen kohteliaisuus, jonka vuoksi kolmikaistaisen moottoritien hitain kaista tyhjenee käytännössä kokonaan ennen liittymää. Ollaan niin "kohteliaita" liittymästä mukaan tuleville, että seuraavan puoli tuntia kaikki seisovat paikallaan.
Ratkaisu olisi juurikin tuo kaikkien kaistojen täysimääräinen käyttö järjellisin turvavälein, whenever possible.
Ruuhkaisina aikoina nykytila on se että vasemmalla ajetaan tiiviissä letkassa satasta (rajoitus 120) tai hitaammin, ja oikealla mennään väljästi rekkanopeutta.
Sama havainto minullakin pääkaupunkiseudulla käydessäni. Sopeutumisvaihtoehtoja on kaksi, joko nopeimmalle kaistalle ja vauhtia niin paljon kuin siellä pysymiseksi tarvitaan, mutta kunnon turvavälillä. Vaikeutena ovat jonosta eteen hyppäävät, joilla ei vehkeet kulje yhtä hyvin kuin heidän unelmansa nopeammalle kaistalle pääsystä. Taloudellisempi vaihtoehto on bongata eteensä näkevä rahtari, joka pitää hyvän etäisyyden edelleen ja asettua näiden kahden ison väliin rahtari-80 nopeudella.
Tuo kolmikaistaisen käyttö on mielenkiintoinen ilmiö myös Kehä 1:llä Helsingissä. Siellä ajetaan tiiviissä letkassa keskimmäistä kaistaa. Nopeammin pääsee vasemmalla tai oikealla, mutta suosituin tapa on ajaa keskellä - käyttäen ajonopeutta millä tolppakamera ei varmasti räpsähdä.
@_Quu kirjoitti:
Poliisin hommia päättää, minä en ainakaan ota lakia omaan valvontaan.
En minäkään ryhdy lainvalvojaksi talkoilla, kun en siitä saa palkkaakaan.
Mutta oma turvallisuuteni kiinnostaa sen verran, että suhtaudun kolmion takaa päälleajoa yrittävään rikolliseen pyrkimällä parhaani mukaan estämään häntä onnistumasta yrityksessään. Tarjottuihin kolarimahdollisuuksiin ei mielestäni kannata osallistua, vaikka syy olisikin suurella todennäköisyydellä kaatumassa vastapuolelle.
@740 GLE kirjoitti:
Siltikään lehtikuvan hopeanvärisen auton kuljettajalla ei ole mitään perustetta koukkia muiden eteen olemattomalla turvavälillä. Ei mitään. Lappu lattiaan ja vapaata tietä on lehtikuvan tilanteessa horisonttiin saakka. Mahtuu tulemaan vapaaseenkin kohtaan.
Hallelujah!
Jostain käsittämättömästä syystä kiihdytyskaistalla voimapoljinta höyhenen kevyesti sivelevät eivät usein myöskään ymmärrä käyttää ko kaistan pituutta hyödykseen, vaan liittyminen yritetään tehdä heti sulkuviivan jälkeen.
@Karrette kirjoitti:
Haitariliike on mielenkiintoinen ilmiö. Takana voi liikenne pysähtyä ilman että edessä olisi mitään varsinaista estettä. Koukkaus ei ole harmiton, eikä edes harvinainen ajotapa.
Näinhän siinä käy vilkkaiden moottoriteiden risteyksessä. Kun on jonottanut kävelyvauhtia riittävän pitkään ja pääsee lopulta M25 ja M1 tai M4 tai M11 liittymien ohitse, koko tailback katoaa kerralla eikä paikalla ole mitään näkyvää syytä, joka suman pysäytti.
Ne "kohteliaat", jotka tukkivat liikenteen kokonaan uskaltavat siirtyä takaisin hitaammalle kaistalle vasta liittymän jälkeen ja homma jatkuu itse rakennetun 3 -> 2 -> 3 pullonkaulan avautuessa taas kolmelle kaistalle.
Sama ilmiö esiintyy hämmentävästi myös aamuisin Kehä kakkosta pohjoiseen ajaessa, kun Turun moottoritielle Helsinkiin päin johtava kaista jonoutuu kävelyvauhtiin kilometrien matkalta. Tuossa siis ajetaan ensin kehällä 80 km/h rajoitettua kaistaa, joka muuttuu loivaksi rampiksi, jonka loppupuolella rajoitus nousee sataseen ennen liittymistään moottoritielle. Tuossa ei siis ole mitään erillistä erkanemiskaistaa, vaan kyseinen kaista haarautuu kehätiestä ja jatkuu omana kaistanaan edelleen myös moottoritiellä, eli siinäkään päässä ei tarvitse tehdä kaistanvaihtoa.
Tuon koko himmelin voi siis ajatella yhtenä jatkuvana kaistana, jonka nopeusrajoitus nousee jossain vaiheessa 80->100, mutta silti se tukkoutuu. Syynä tähän on se, että ihmiset eivät yksinkertaisesti osaa kiihdyttää kunnolla siinä looooooivassa rampissa, vaan siinä ajetaan jotain kuuttakymppiä, vaikka tikkarissa on satanen. Eli jos siellä "imupäässä" pistettäisiin kunnolla vauhtia, väylä imisi selvästi nopeammin ja ruuhkautuminen helpottuisi. Toki osansa tökkimiseen on niillä sankareilla, jotka änkeävät kehällä juuri ennen em kaistan erkanemista vasemmalta kaistalta sekaan.
Siellä missä on kaupunkeja, nämä liittymät nivovat ruuhka-aikana yhteen jatkuvia jonoja. Mutta suomalainen erityispiirre on kolmion takaa moottoritielle pyrkivät muutaman auton ryhmät olemattomin turvavälein.
Eli yhden loivaa kaarretta alamäkeen 60 - 70 km/h matelevan perässä seuraa 10 metrin välein muutama muu, joka varmaan tahtoisi liittyä moottoritielle nopeammin, mutta ei päivästä toiseen toistuvasta tientukosta huolimatta ole keksinyt miten sen voi tehdä.
Vaikka yhdelle autolle vielä löytyisikin paikka jonossa, viidelle samaan kohtaan tähtäävälle ei enää löydykään.
Siksi kannattaa tehdä turvaväli molempiin suuntiin valmiiksi jo sisäänmenorampilla.
Mitäs epäselvää siinä on?
Ei laki sinua siihen tosiaan pakota. Takanasi ajava on silti jo omienkin sanojesi mukaisesti kädettömyytensä ja epävarmuutensa osoittanut ja takanasi ajaessaan hän on yhä sinun riskisi. On täysin oma valintasi, kuinka tähän sinua uhkaavaan riskiin suhtaudut.
Eikä sillä ole mitään merkitystä. Jos oma turvallisuus kiinnostaa yhtään, kädettömyytensä jo osoittanut siirretään omaan valvontaan etupuolelle, hyvän turvavälin päähän tarkkailtavaksi.
Minulle tässä jutussa särähtää korvaan kaikkein pahimmin tuo väistämisvelvollisuutensa laiminlyövän kolmion takaa muiden päälle ajoa yrittävän rikollisen vuoksi moottoritiellä edestakaisin muiden kiusana peippailemisen nimittäminen leikillisesti "kohteliaisuudeksi".
Eihän se ole kohteliaisuutta, että työntää edessään olevan ongelmakuljettajan aiheuttaman ihan turhan riskin muiden hoidettavaksi, kun ei sitä itse osaa ratkaista? Sehän on taitamattomuutta eikä kohteliaisuutta.
Kohteliaisuutta olisi korjata kolmion takaa tulevan rikollisen aiheuttama riski ilman että muiden tarvitsee siihen reagoida lainkaan. Iltalehden jutun kuvassa tilanne on jo niin pahasti pielessä, että olisi jo sangen vaikea olla kohtelias. Hetkeä aiemmin tarpeellinen äänimerkillä annettu kohtelias varoitus on selvästikin jo jätetty käyttämättä ja kolmion takaa tuleva rikollinen on jo päättänyt käyttää päälleajovelvollisuuttaan. Tilaa on enää niin vähän, että kohteliasta ratkaisua ei ole olemassakaan.
Väistämisvelvollisuuden laiminlyönti on TLV. Kortti loppukesäksi ja kuukauden bruttotulojen verran sakkoa hopeanväristä autoa ajavalle rikolliselle, kiitos.
Kyllä te maalaiset olette ihan pihalla oikeasta etelä ruuhka aikaisesta liittymäliikenteestä.
Joskus, varsinkin liittymissä mihin ´annostellaan´ liikennettä liikennevalojen avulla voi tulla kerralla tiivis letka -eräänlainen autojuna.
Vaan, aikani näitä pähkäiltyäni siirryn mieluusti vasemmalle kun näen että oikeanpuoleinen kaista ei ole vapaa - tai sitten menossa tukkoon (ennakoivalle ei ole mikään yllätys), ja ajan sitten vaikka vähän ylinopeutta hetken verran että pääsen takaisin oikealle. Sitten kun se on taas vapaa.
On toki niitäkin tilanteita missä on vain yksi auto päätiellä, ja toinen liittymässä kolmion takaa. Silti voi olla etäisyydet menevät sellaiseksi että se näyttää riskitilanteelta. Sitä tulee miettineeksi että "viisaampi väistää".
https://www.suomisanakirja.fi/viisaampi väistää
Ihan normaalilla järjellä pärjää toinen vähän löysää ja toinen leipoo kaasua, autojunasta puheen ollen siinä taitaa lyhyellä matkalla tyhmyys tiivistyä mutta enpäs ole moisia havainnut.
Minä en puhunut kädettömästä ohittajasta vaan Ruuhkamies. Otit tuon lainauksen jostain syytä irralleen siitä keskustelusta , mihin se liittyi.
Kyllä minun mielestäni ohitettavan on paras ajaa loogisesti samalla tavalla kuin silloin, kun takana tuleva on tehnyt päätöksensä lähteä ohitukseen. Ohitusta helpottaakseen ohitettavan kannattaa ajaa mahdollisimman oikealla ja ehkä hidastaa kaasua nostamalla. Ei mitään äkkinäisiä liikkeitä eikä jarrutusta eikä varsinkaan mitään ohitusta hankaloittavaa kuten kiihdytystä tms.
Kyllä te pikkukaupungin asujat, kuten stadilaiset, olette ihan pihalla oikeasta ruuhkaliikenteestä.
Voi se olla niinkin, auto on kuitenkin tungettava hiukan autonmittaa pidempään väliin, ei sitä väliä sekuntikellolla mitata
Tuo on totta.
Oliko niin, että peräänajo on yleisin tai ainakin yksi yleisistä kolarityypeistä? Kuinkahan paljon niitä sattuu juuri kuvaamassasi tilanteessa? Väliin pyrkivän huomio on kiinnittynyt varmaan enemmän takaa tuleviin kuin edellä ajavaan eikä turvaväliä pysty jättämään, jos sekaan haluaa. Loppuuhan se kiihdytyskaistakin aika äkkiä. Peräänajon riski on suuri, ei paranisi jonossa tulla yllättävää jarrutusta.
Moottoritiellä nokkakolari on harvinainen, onko ? Suomessa moottoritiellä peräänajoja enemmän kuin yleensä länsi Euroopassa.
Nokkakolari moottoritiellä on todella harvinainen, onneksi. Muistan lehtiuutisesta yhden, jossa perheensisä töihin mennessään joutui itsemurhaajan uhriksi nokkakolarissa moottoritiellä.
Mutta sitä mietin, että peräänajo tuollaisessa "pakollisessa tunkemisessa" tapahtuu ikään kuin lieventävien asianhaarojen vallitessa. Että millainen osuus tuollaisilla peräänajoilla on kaikista peräänajoista. Siinähän ei oikein voi syyttää piittaamattomuudesta turvaväleistä, koska jonoon ei pääse mukaan ollenkaan, jos pitää kunnon turvavälin.
Elämä on perässäroikkumista tai edellä menemistä, mutta kusipäitä on ne jotka tiivistää välin liittymästä tulijan nähdessään asenteella ettet kyllä minun eteen tule.
Ennakoiko kusipää tulevan tilanteen lain tarkoittamalla tavalla.
Kun alkaa hidastamaan liittymän kohdalla antaakseen enemmän tilaa, tarkoittaa se että takana tila vähenee. Siksi on hyvä pitää tilaa koko ajan.
Harmina silloin on koukkaajat, eli ne joiden mielestä ylinopeus on paha (koska hyvällä nopeuserolla koukkaus tuntuu turhan sporttiselta), mutta eivät ymmärrä etäisyyksistä edes sitä että aivan eteen tuleva koukkaaja estää takanatulevalta näkyvyyden - eli mahdollisuuden ennakoida esimerkiksi nopeudenmuutokset edessä.
Haitariliike on mielenkiintoinen ilmiö. Takana voi liikenne pysähtyä ilman että edessä olisi mitään varsinaista estettä. Koukkaus ei ole harmiton, eikä edes harvinainen ajotapa.
Ei tarvitse hidastaa antaakseen tilaa, mutta kun autoja liittyy liittymistä jonoon välit pitää tasata uudestaan, joten haitariliike on valmis, ruuhka aikana lahdentielläkin etelänpäässä jopa pysähdyksiin asti.
Niinhän me kaikki olemme, koska Suomessa ei ole kaupunkeja, vaan ne ovat tosiaan etelämpänä kuten sanoitkin. Koronattoman työmatkani yli 4000 autoa tunnissa liikennemäärän ylittäviä kaksi kaistaa suuntaansa vetäviä tieosuuksia on tosiaan Suomessa muutama muukin. Pari niistä on ihan selvästikin vilkkaampaa.
Siltikään lehtikuvan hopeanvärisen auton kuljettajalla ei ole mitään perustetta koukkia muiden eteen olemattomalla turvavälillä. Ei mitään. Lappu lattiaan ja vapaata tietä on lehtikuvan tilanteessa horisonttiin saakka. Mahtuu tulemaan vapaaseenkin kohtaan.
Tuo tilanne ei tietenkään kuvaa ruuhka-aikaa, mutta kelloaika ei millään tavoin poista kärkikolmion merkitystä. Päinvastoin, se kasvattaa väistämisvelvollisen vaatimuksia, kun pitää osata rakentaa turvaväli sekä eteen että taakse. Vaikeaa se ei ole, mutta vaatii näkemistä muutaman sekunnin päähän tulevaisuuteen.
Oma ratkaisuni tähän olisi pikemminkin lännestä kuin etelästä lainattu ja sitä myös toteutankin omassa ajamisessani.
Saattavat ollakin kusipäitä, en väitä vastaan. Rikollinen on siltikin se väistämisvelvollisuutensa laiminlyöjä. Jos kolahtaa, sitten oikeudessa kusipää vastaa kusipäisyydestään ja päälleajaja väistämisvelvollisuutensa laiminlyönnistä ja saatujen näyttöjen perusteella oikeus päättää kuten parhaaksi näkee.
Ei todellakaan. Oikeastihan ainoa mahdollinen todella kohtelias tapa välttää kolmion takaa päälleajoa yrittävän kusipäärikollisen aiheuttama kolari on pysyä omalla kaistalla jo riittävän varhain nopeutta pudottaen siten, ettei kenenkään muun tarvitse reagoida tähän KOHTELIAISUUTEEN millään tavoin.
Kohteliaisuutta on siis hoitaa toisen aiheuttama ongelma tavalla tai toisella ihan itse, eikä lykätä sitä muiden käsiteltäväksi. Jonoutuneessa liikenteessä tuokaan ei ole aina edes teoriassa mahdollista.
Toiselle kaistalle poukkoilijat pahimmassa tapauksessa vaarantavat muun liikenteen turhilla kaistan vaihdoillaan ja siellä missä liikennettä oikeasti on, satavarmasti tukkivat liikenteen tyhjentämällä hitaimman kaistan liittymää ennakoiden. Kun väistelijät tyhjentävät yli 70 % kuormitusasteella olevan kolmikaistaisen moottoriten hitaimman kaistan on tailback valmis jäljelle jäävien kaistojen ylikuormittuessa. Stau ei ole, koska saksaksi ajetaan moottoritiellä ja kolmion takaa tuleva väistää ja sovittaa nopeutensa muihin eikä sotke koko balettia omalla yksilöllisellä sopeutumattomuudellaan ja väistämisvelvollisuutensa laiminlyöden.
Silloin kun väistettävässä autojonossa on kohtuullisia välejä, ei ole mitään perustetta tähdätä päätiellä vakionopeussäädin päällä kulkevan kylkeen, kuten täällä syrjäkylillä aivan liian moni vielä tekee. Ja silloinkin kun vapaata tilaa ei ole, kolmio merkitsee edelleen väistämisvelvollisuutta.
Näinhän siinä käy vilkkaiden moottoriteiden risteyksessä. Kun on jonottanut kävelyvauhtia riittävän pitkään ja pääsee lopulta M25 ja M1 tai M4 tai M11 liittymien ohitse, koko tailback katoaa kerralla eikä paikalla ole mitään näkyvää syytä, joka suman pysäytti.
Ne "kohteliaat", jotka tukkivat liikenteen kokonaan uskaltavat siirtyä takaisin hitaammalle kaistalle vasta liittymän jälkeen ja homma jatkuu itse rakennetun 3 -> 2 -> 3 pullonkaulan avautuessa taas kolmelle kaistalle.
Onko joku muuta väittänyt.
Niinpä. Ja tilanne vain pahenee, jos hidastamisen lisäksi aletaan vaihdella kaistoja.
Tämä onkin mielenkiintoista. Eli pitäisikö vasemmalla olla tyhjä kaista sen sijaan että maksimoidaan välityskyky, tai sitten joillekin pitää olla huomattavasti nopeammin kulkeva liikenne?
Ruuhkaisina aikoina nykytila on se että vasemmalla ajetaan tiiviissä letkassa satasta (rajoitus 120) tai hitaammin, ja oikealla mennään väljästi rekkanopeutta.
Hassu ilmiö on se että tuntuu siltä että jotkut hidastavat vauhtiaan ohittaessaan. Jonkinlainen vauhtisokeus minulla, vaiko todellinen ilmiö? Käänteisesti, jotkut kiihdyttävät kuin työntääkseen edellä ajavaa ohittajaa, ja kiirehtivät oikeanpuoleiselle kaistalle.
Ei suinkaan. Briteillä vaan on sukurasitteenaan yltiöpäinen kohteliaisuus, jonka vuoksi kolmikaistaisen moottoritien hitain kaista tyhjenee käytännössä kokonaan ennen liittymää. Ollaan niin "kohteliaita" liittymästä mukaan tuleville, että seuraavan puoli tuntia kaikki seisovat paikallaan.
Ratkaisu olisi juurikin tuo kaikkien kaistojen täysimääräinen käyttö järjellisin turvavälein, whenever possible.
Sama havainto minullakin pääkaupunkiseudulla käydessäni. Sopeutumisvaihtoehtoja on kaksi, joko nopeimmalle kaistalle ja vauhtia niin paljon kuin siellä pysymiseksi tarvitaan, mutta kunnon turvavälillä. Vaikeutena ovat jonosta eteen hyppäävät, joilla ei vehkeet kulje yhtä hyvin kuin heidän unelmansa nopeammalle kaistalle pääsystä. Taloudellisempi vaihtoehto on bongata eteensä näkevä rahtari, joka pitää hyvän etäisyyden edelleen ja asettua näiden kahden ison väliin rahtari-80 nopeudella.
En ole huomannut. Käsittääkseni nyt puhutaan siitä, kuinka kannattaa suhtautua siihen rikolliseen.
Poliisin hommia päättää, minä en ainakaan ota lakia omaan valvontaan.
Tuo kolmikaistaisen käyttö on mielenkiintoinen ilmiö myös Kehä 1:llä Helsingissä. Siellä ajetaan tiiviissä letkassa keskimmäistä kaistaa. Nopeammin pääsee vasemmalla tai oikealla, mutta suosituin tapa on ajaa keskellä - käyttäen ajonopeutta millä tolppakamera ei varmasti räpsähdä.
En minäkään ryhdy lainvalvojaksi talkoilla, kun en siitä saa palkkaakaan.
Mutta oma turvallisuuteni kiinnostaa sen verran, että suhtaudun kolmion takaa päälleajoa yrittävään rikolliseen pyrkimällä parhaani mukaan estämään häntä onnistumasta yrityksessään. Tarjottuihin kolarimahdollisuuksiin ei mielestäni kannata osallistua, vaikka syy olisikin suurella todennäköisyydellä kaatumassa vastapuolelle.
https://www.kelikamerat.info/kelikamerat/Uusimaa/Vantaa/tie-4/vt4_Vantaa_Korso/Helsinkiin-C0153202
Hallelujah!
Jostain käsittämättömästä syystä kiihdytyskaistalla voimapoljinta höyhenen kevyesti sivelevät eivät usein myöskään ymmärrä käyttää ko kaistan pituutta hyödykseen, vaan liittyminen yritetään tehdä heti sulkuviivan jälkeen.
Sama ilmiö esiintyy hämmentävästi myös aamuisin Kehä kakkosta pohjoiseen ajaessa, kun Turun moottoritielle Helsinkiin päin johtava kaista jonoutuu kävelyvauhtiin kilometrien matkalta. Tuossa siis ajetaan ensin kehällä 80 km/h rajoitettua kaistaa, joka muuttuu loivaksi rampiksi, jonka loppupuolella rajoitus nousee sataseen ennen liittymistään moottoritielle. Tuossa ei siis ole mitään erillistä erkanemiskaistaa, vaan kyseinen kaista haarautuu kehätiestä ja jatkuu omana kaistanaan edelleen myös moottoritiellä, eli siinäkään päässä ei tarvitse tehdä kaistanvaihtoa.
Tuon koko himmelin voi siis ajatella yhtenä jatkuvana kaistana, jonka nopeusrajoitus nousee jossain vaiheessa 80->100, mutta silti se tukkoutuu. Syynä tähän on se, että ihmiset eivät yksinkertaisesti osaa kiihdyttää kunnolla siinä looooooivassa rampissa, vaan siinä ajetaan jotain kuuttakymppiä, vaikka tikkarissa on satanen. Eli jos siellä "imupäässä" pistettäisiin kunnolla vauhtia, väylä imisi selvästi nopeammin ja ruuhkautuminen helpottuisi. Toki osansa tökkimiseen on niillä sankareilla, jotka änkeävät kehällä juuri ennen em kaistan erkanemista vasemmalta kaistalta sekaan.
Siellä missä on kaupunkeja, nämä liittymät nivovat ruuhka-aikana yhteen jatkuvia jonoja. Mutta suomalainen erityispiirre on kolmion takaa moottoritielle pyrkivät muutaman auton ryhmät olemattomin turvavälein.
Eli yhden loivaa kaarretta alamäkeen 60 - 70 km/h matelevan perässä seuraa 10 metrin välein muutama muu, joka varmaan tahtoisi liittyä moottoritielle nopeammin, mutta ei päivästä toiseen toistuvasta tientukosta huolimatta ole keksinyt miten sen voi tehdä.
Vaikka yhdelle autolle vielä löytyisikin paikka jonossa, viidelle samaan kohtaan tähtäävälle ei enää löydykään.
Siksi kannattaa tehdä turvaväli molempiin suuntiin valmiiksi jo sisäänmenorampilla.