@Topi27 kirjoitti:
BMW iX3 pelkkänä takavetoisena iso möhkäle isoine tuulipintoineen, eikö sähköinen farkku olisi paljon järkevämpi.
Jengi kai ostaa katumaastureita niiden korkeuden vuoksi. Sähköauto takavetoisena lähtee liikkeelle ja nousee mäkeä niin hyvin, että se ei rajoita käyttöä.
Periaatteessa inhoan halua luokitella autot johonkin luokkaan. Sehän tarkoittaa sitä, että joku määrittelee, millaisia autojen tulisi olla. Se taas rajoittaa innovaatioiden ottamista käyttöön. Toisaalta kun puhutaan katumaasturista, ainakaan nimen perusteella maastokelpoisuus nelivedon muodossa ei ole ykköskriteeri.
Aloittajan kanssa olen samaa mieltä farkkukorin järkevyydestä verrattuna katumaasturiin, jossa saadaan suurilla ajovastuksilla pienet tilat. Mutta jos tarkastellaan voimansiirtoa, takavetoinen on monille järkevämpi valinta kuin neliveto. Siksi tuollainen malli markkinoilta paikkansa löytänee. Ellei sitten BMW merkkinä asemoi itsensä ja ominaisuutensa niin, että tärkeintä ei ole tarkoituksenmukaisuus, vaan ostajakunnan ylimääräisen rahan takia pitää saada kaikki. Olisi noloa tyytyä johonkin puolittaiseen, kun kaupasta saa enemmänkin. Toisaalta olihan ennen BMW 315 suosittu malli ja ylipäätään varustelu varsin vaatimatonta.
Nolkytluvulla tila-autot olivat muodissa ja nyt citymaasturit. No, mitä valmistajat tekevät? Ne tekevät tila-autonsa maasturin muotoiseksi ja se siitä. Eli autoon laitetaan vähän enemmän ilmaa vastustava keula ja muutenkin kulmikkaammat muodot sekä vähän isommat renkaat.
BMW on automerkki joka valmistaa autoja kaikilla vetotavoilla, tämähän on pelkästään hyvä asia jos ajatellaan ihmisten erilaisia tarpeita. Käyttövoimatkin ovat kaiken kattavia joten päänsärkyä ei pitäisi tulla tässäkään asiassa. Ongelman voi kehitellä päässään mistä vain jos näkee asiat aina negatiivisessa valossa. NHB:n vastaus oli peukun arvoinen. 👍
@Topi27 kirjoitti:
BMW iX3 pelkkänä takavetoisena iso möhkäle isoine tuulipintoineen, eikö sähköinen farkku olisi paljon järkevämpi.
Sähköinen olisi varmaan järkevämpi korimallista riippumatta? Mutta miksi kysyt erityisesti takavetoisesta katumaasturista? Mitä mieltä olet etuvetoisesta isosta möhkäleestä isoine tuulipintoineen? Entäs nelivetoisesta?
Eiköhän tässä ole käynyt kuten muillakin valmistajilla, että koska ostajat kokevat korkean auton matalaa autoa arvokkaammaksi ja ovat valmiita maksamaan korkeasta autosta enemmän, silloin valmistajat tietenkin mielellään kokoavat osavarastonsa entistä korkeammiksi autoiksi.
Sallitut korimallit ovat sedan, hatchback ja farmari. Erikoisluvalla saa tehdä liftbackin ja korotetun farmarin, sekä pieninä valmistuserinä myös coupe- ja avomallisia autoja.
Lisäksi kokoluokkien tulee vertailukelpoisuuden vuoksi vastata Toyotan Starlet, Corolla ja Camry-malleja, hyötyajoneuvoissa vertailukohdat ovat Hilux, LiteAce ja HiAce.
Ajoneuvon tulee olla etuvetoinen, hyötyajoneuvoissa sallitaan myös neliveto.
Katumaasturi on nimenäkin typerä. Voisi kirjoitella SUVeista, kun kunnollista suomenkielistä vastinetta ei ole. Puhekieli kyllä vastineen vaatisi. Korkeakattoinenkaan ei oikein pure ...
@Yosemite J kirjoitti:
Katumaasturi on nimenäkin typerä. Voisi kirjoitella SUVeista, kun kunnollista suomenkielistä vastinetta ei ole. Puhekieli kyllä vastineen vaatisi. Korkeakattoinenkaan ei oikein pure ...
Otetaan täällä keskusteluissa yleisesti käyttöön lyhenne LLM (look like maasturi) katsotaan saadaanko tästä lyhennelmästä yleisemmin Suomen kieleen vakiintunut termi jokseenkin typerälle sanalle katumaasturi.
@Yosemite J kirjoitti:
Katumaasturi on nimenäkin typerä. Voisi kirjoitella SUVeista, kun kunnollista suomenkielistä vastinetta ei ole. Puhekieli kyllä vastineen vaatisi. Korkeakattoinenkaan ei oikein pure ...
Otetaan täällä keskusteluissa yleisesti käyttöön lyhenne LLM (look like maasturi) katsotaan saadaanko tästä lyhennelmästä yleisemmin Suomen kieleen vakiintunut termi jokseenkin typerälle sanalle katumaasturi.
Entä Model X? Siinä on korkea maavara ilmajousituksella ja tason säädöllä sekä maavaran valinta 5-portaisesti keskinäytöltä. Ja on nelivetoinen. Mutta täyttääkö LLM-vaatimukset? Valmistaja itse väittää sitä SUViksi.
Maavaran valinnassa on mukava ominaisuus, että auto muistaa sijainnin, missä maavara on säädetty. Kun ajan mökille, niin tietyssä kohtaa metsätietä auto nostaa automaattisesti maavaran korkeimpaan asetukseen. Ja palaa standardiasetukseen, kun ajan pois mökiltä. Muisti ei ole aluemuisti vaan auto triggaa jousituksen ylös tietyssä sijainnissa ja jos maavaran säätää manuaalisesti alas sen jälkeen, ei se nouse uudestaan ylös, ennen kuin ajaa uudestaan asetussijainnista läpi.
@Yosemite J kirjoitti:
Katumaasturi on nimenäkin typerä. Voisi kirjoitella SUVeista, kun kunnollista suomenkielistä vastinetta ei ole. Puhekieli kyllä vastineen vaatisi. Korkeakattoinenkaan ei oikein pure ...
Otetaan täällä keskusteluissa yleisesti käyttöön lyhenne LLM (look like maasturi) katsotaan saadaanko tästä lyhennelmästä yleisemmin Suomen kieleen vakiintunut termi jokseenkin typerälle sanalle katumaasturi.
Entä Model X? Siinä on korkea maavara ilmajousituksella ja tason säädöllä sekä maavaran valinta 5-portaisesti keskinäytöltä. Ja on nelivetoinen. Mutta täyttääkö LLM-vaatimukset? Valmistaja itse väittää sitä SUViksi.
Maavaran valinnassa on mukava ominaisuus, että auto muistaa sijainnin, missä maavara on säädetty. Kun ajan mökille, niin tietyssä kohtaa metsätietä auto nostaa automaattisesti maavaran korkeimpaan asetukseen. Ja palaa standardiasetukseen, kun ajan pois mökiltä. Muisti ei ole aluemuisti vaan auto triggaa jousituksen ylös tietyssä sijainnissa ja jos maavaran säätää manuaalisesti alas sen jälkeen, ei se nouse uudestaan ylös, ennen kuin ajaa uudestaan asetussijainnista läpi.
Laitoit harkitusti oman autosi mainoksen mutta minä en laita oman autoni mainosta, vaan sloganin maaseutu elpyy merkittävästi viiden vuoden sisään. Korona vauhdittaa asiaa maaseutu elpyy ja se on juuri tätä päivää kuvaava termi. Etätyön merkitys on hyväksi havaittu se tuo säästöjä ja kyllä ilmastokin kiittää kun liikutaan vähemmän.
@Yosemite J kirjoitti:
Katumaasturi on nimenäkin typerä. Voisi kirjoitella SUVeista, kun kunnollista suomenkielistä vastinetta ei ole. Puhekieli kyllä vastineen vaatisi. Korkeakattoinenkaan ei oikein pure ...
Otetaan täällä keskusteluissa yleisesti käyttöön lyhenne LLM (look like maasturi) katsotaan saadaanko tästä lyhennelmästä yleisemmin Suomen kieleen vakiintunut termi jokseenkin typerälle sanalle katumaasturi.
Entä Model X? Siinä on korkea maavara ilmajousituksella ja tason säädöllä sekä maavaran valinta 5-portaisesti keskinäytöltä. Ja on nelivetoinen. Mutta täyttääkö LLM-vaatimukset? Valmistaja itse väittää sitä SUViksi.
Maavaran valinnassa on mukava ominaisuus, että auto muistaa sijainnin, missä maavara on säädetty. Kun ajan mökille, niin tietyssä kohtaa metsätietä auto nostaa automaattisesti maavaran korkeimpaan asetukseen. Ja palaa standardiasetukseen, kun ajan pois mökiltä. Muisti ei ole aluemuisti vaan auto triggaa jousituksen ylös tietyssä sijainnissa ja jos maavaran säätää manuaalisesti alas sen jälkeen, ei se nouse uudestaan ylös, ennen kuin ajaa uudestaan asetussijainnista läpi.
Laitoit harkitusti oman autosi mainoksen mutta minä en laita oman autoni mainosta, vaan sloganin maaseutu elpyy merkittävästi viiden vuoden sisään. Korona vauhdittaa asiaa maaseutu elpyy ja se on juuri tätä päivää kuvaava termi. Etätyön merkitys on hyväksi havaittu se tuo säästöjä ja kyllä ilmastokin kiittää kun liikutaan vähemmän.
Vaihdoit aihetta. Minusta Model X ei Look Like maasturi, mutta kuuluu SUV-autoluokkaan. Että olisiko SUV oikea nimitys niin kuin Yosemite ehdottaa?
Missä teidän mielestänne menee katumaasturin ja korotetun farkun raja? Mikä tekee Subaru Foresterista katumaasturin, ja Outbackista korotetun farkun? (Voit vaihtaa näihin mieleisesi vertailukohdat, vaikka Volvo V60 CrossCountry ja XC60)
Otetaan täällä keskusteluissa yleisesti käyttöön lyhenne LLM (look like maasturi) katsotaan saadaanko tästä lyhennelmästä yleisemmin Suomen kieleen vakiintunut termi jokseenkin typerälle sanalle katumaasturi
Ei ainakaan minulle istu. Ja tarkoitit varmaan LAM, eli "look alike" (näyttää samalta). Miksei sitten WBM (wannabe maasturi)?
@Yosemite J kirjoitti:
Katumaasturi on nimenäkin typerä. Voisi kirjoitella SUVeista, kun kunnollista suomenkielistä vastinetta ei ole. Puhekieli kyllä vastineen vaatisi. Korkeakattoinenkaan ei oikein pure ...
@Topi27 kirjoitti:
BMW iX3 pelkkänä takavetoisena iso möhkäle isoine tuulipintoineen, eikö sähköinen farkku olisi paljon järkevämpi.
iX3 sekoittaa lisää koska BMW luokitteli sen SAV:ksi. Googlattuani tuon, suomenkieliset vastineet tarjosivat aivokalvon alaista verenvuotoa.
Jengi kai ostaa katumaastureita niiden korkeuden vuoksi. Sähköauto takavetoisena lähtee liikkeelle ja nousee mäkeä niin hyvin, että se ei rajoita käyttöä.
Periaatteessa inhoan halua luokitella autot johonkin luokkaan. Sehän tarkoittaa sitä, että joku määrittelee, millaisia autojen tulisi olla. Se taas rajoittaa innovaatioiden ottamista käyttöön. Toisaalta kun puhutaan katumaasturista, ainakaan nimen perusteella maastokelpoisuus nelivedon muodossa ei ole ykköskriteeri.
Aloittajan kanssa olen samaa mieltä farkkukorin järkevyydestä verrattuna katumaasturiin, jossa saadaan suurilla ajovastuksilla pienet tilat. Mutta jos tarkastellaan voimansiirtoa, takavetoinen on monille järkevämpi valinta kuin neliveto. Siksi tuollainen malli markkinoilta paikkansa löytänee. Ellei sitten BMW merkkinä asemoi itsensä ja ominaisuutensa niin, että tärkeintä ei ole tarkoituksenmukaisuus, vaan ostajakunnan ylimääräisen rahan takia pitää saada kaikki. Olisi noloa tyytyä johonkin puolittaiseen, kun kaupasta saa enemmänkin. Toisaalta olihan ennen BMW 315 suosittu malli ja ylipäätään varustelu varsin vaatimatonta.
Nolkytluvulla tila-autot olivat muodissa ja nyt citymaasturit. No, mitä valmistajat tekevät? Ne tekevät tila-autonsa maasturin muotoiseksi ja se siitä. Eli autoon laitetaan vähän enemmän ilmaa vastustava keula ja muutenkin kulmikkaammat muodot sekä vähän isommat renkaat.
BMW on automerkki joka valmistaa autoja kaikilla vetotavoilla, tämähän on pelkästään hyvä asia jos ajatellaan ihmisten erilaisia tarpeita. Käyttövoimatkin ovat kaiken kattavia joten päänsärkyä ei pitäisi tulla tässäkään asiassa. Ongelman voi kehitellä päässään mistä vain jos näkee asiat aina negatiivisessa valossa. NHB:n vastaus oli peukun arvoinen. 👍
Sähköinen olisi varmaan järkevämpi korimallista riippumatta? Mutta miksi kysyt erityisesti takavetoisesta katumaasturista? Mitä mieltä olet etuvetoisesta isosta möhkäleestä isoine tuulipintoineen? Entäs nelivetoisesta?
Eiköhän tässä ole käynyt kuten muillakin valmistajilla, että koska ostajat kokevat korkean auton matalaa autoa arvokkaammaksi ja ovat valmiita maksamaan korkeasta autosta enemmän, silloin valmistajat tietenkin mielellään kokoavat osavarastonsa entistä korkeammiksi autoiksi.
Ei voi.
Sallitut korimallit ovat sedan, hatchback ja farmari. Erikoisluvalla saa tehdä liftbackin ja korotetun farmarin, sekä pieninä valmistuserinä myös coupe- ja avomallisia autoja.
Lisäksi kokoluokkien tulee vertailukelpoisuuden vuoksi vastata Toyotan Starlet, Corolla ja Camry-malleja, hyötyajoneuvoissa vertailukohdat ovat Hilux, LiteAce ja HiAce.
Ajoneuvon tulee olla etuvetoinen, hyötyajoneuvoissa sallitaan myös neliveto.
Saman tason kysymys kuin se että voiko dieselauto olla premium.
Katumaasturi on nimenäkin typerä. Voisi kirjoitella SUVeista, kun kunnollista suomenkielistä vastinetta ei ole. Puhekieli kyllä vastineen vaatisi. Korkeakattoinenkaan ei oikein pure ...
Otetaan täällä keskusteluissa yleisesti käyttöön lyhenne LLM (look like maasturi) katsotaan saadaanko tästä lyhennelmästä yleisemmin Suomen kieleen vakiintunut termi jokseenkin typerälle sanalle katumaasturi.
Entä Model X? Siinä on korkea maavara ilmajousituksella ja tason säädöllä sekä maavaran valinta 5-portaisesti keskinäytöltä. Ja on nelivetoinen. Mutta täyttääkö LLM-vaatimukset? Valmistaja itse väittää sitä SUViksi.
Maavaran valinnassa on mukava ominaisuus, että auto muistaa sijainnin, missä maavara on säädetty. Kun ajan mökille, niin tietyssä kohtaa metsätietä auto nostaa automaattisesti maavaran korkeimpaan asetukseen. Ja palaa standardiasetukseen, kun ajan pois mökiltä. Muisti ei ole aluemuisti vaan auto triggaa jousituksen ylös tietyssä sijainnissa ja jos maavaran säätää manuaalisesti alas sen jälkeen, ei se nouse uudestaan ylös, ennen kuin ajaa uudestaan asetussijainnista läpi.
Laitoit harkitusti oman autosi mainoksen mutta minä en laita oman autoni mainosta, vaan sloganin maaseutu elpyy merkittävästi viiden vuoden sisään. Korona vauhdittaa asiaa maaseutu elpyy ja se on juuri tätä päivää kuvaava termi. Etätyön merkitys on hyväksi havaittu se tuo säästöjä ja kyllä ilmastokin kiittää kun liikutaan vähemmän.
Vaihdoit aihetta. Minusta Model X ei Look Like maasturi, mutta kuuluu SUV-autoluokkaan. Että olisiko SUV oikea nimitys niin kuin Yosemite ehdottaa?
Missä teidän mielestänne menee katumaasturin ja korotetun farkun raja? Mikä tekee Subaru Foresterista katumaasturin, ja Outbackista korotetun farkun? (Voit vaihtaa näihin mieleisesi vertailukohdat, vaikka Volvo V60 CrossCountry ja XC60)
@tracktest kirjoitti:
Ei ainakaan minulle istu. Ja tarkoitit varmaan LAM, eli "look alike" (näyttää samalta). Miksei sitten WBM (wannabe maasturi)?
Katumaasturi määritellään Wikissä näin: https://fi.wikipedia.org/wiki/Katumaasturi
SUV suomeksi? Urheilullinen hyötyauto eli UHA?
CUV sitten? Määrittelemätön hyötyauto eli MHA?
Katumaasturi on ihan hyvä, siinä on ristiriitaa kuvaamaan tilannetta, vähän niinkuin hatusta keksitty liikkuja: "sisäulkoilija"
iX3 sekoittaa lisää koska BMW luokitteli sen SAV:ksi. Googlattuani tuon, suomenkieliset vastineet tarjosivat aivokalvon alaista verenvuotoa.